0. Voorwoord
In juni 2005 is het onderwijsbeleidsplan ‘Koers op karakter, kompas op kwaliteit’ vastgesteld voor de periode 2005-2008.
In deze nota blikken we terug op wat er – op hoofdlijnen – al is gebeurd en bereikt, vermelden we actuele ontwikkelingen en sluiten we af met speerpunten die in 2007 en 2008 onze specifieke aandacht verdienen.
We volgen daarbij de hoofdstukindeling van het onderwijsbeleidsplan.
In bijlage 1 vindt u een overzicht van bestaande onderwijsbeleids-doelstellingen.
Bijlage 2 bevat een geactualiseerde versie van de afkortingenlijst uit het onderwijsbeleidsplan.
1. Inleiding / onderwijsagenda voor de toekomst
Een van de uitgangspunten van dit onderwijsbeleidsplan is versterking van het partnerschap gemeente en schoolbesturen. In het najaar van 2005 is hieraan gestalte gegeven door met clusters van schoolbesturen de in het plan opgenomen agenda voor de toekomst nader uit te werken. Als speerpunten van beleid voor het jaar 2006 zijn daarbij gekozen:
Op al deze punten is vooruitgang geboekt. Op het eerste en laatste punt gaan we hier nader in. De overige punten komen in de volgende hoofdstukken terug.
Samenwerking en samenhang tussen primair (speciaal) onderwijs en voortgezet (speciaal) onderwijs
Dit speerpunt is het onderwerp geweest van de onderwijsdagen die in april 2006 en 2007 zijn georganiseerd. Organisatie en uitvoering is gebeurd onder gezamenlijke verantwoordelijkheid van schoolbesturen, samenwerkingsverbanden en gemeenten.
Uitkomsten van 2006 zijn en worden op verschillende plekken opgepakt.
Tijdens de dag van 2007 – met als motto Gluren bij de Buren – hebben koppels van medewerkers po, so en vo voorbereidingen getroffen om in de periode tot de zomervakantie 2007 wederzijds bezoeken af te leggen om kennis te nemen en te leren van elkaars praktijk.
De algemeen directeuren van de drie grote schoolbesturen primair onderwijs en de drie rectoren voortgezet onderwijs hebben een informeel PROVO-overleg opgestart, waarin zij belangrijke ontwikkelingen bespreken.
In de loop van 2006 is een aantal keer tussen deze functionarissen en de wethouder van Onderwijs c.a. gesproken over hoe wij gestalte kunnen geven aan een sluitende aanpak voor kinderen/jongeren die extra aandacht nodig hebben. Taal(beleid en –ontwikkeling) speelt in die discussie een grote rol.
Samenwerking tussen de verschillende samenwerkingsverbanden onderling krijgt helaas nog maar langzaam gestalte. Dit blijft zowel voor gemeente als voor schoolbesturen een belangrijk gezamenlijk streven voor 2007 en verder.
Overlegstructuur gemeente -
onderwijs
Zoals uit het vervolg van deze nota zal blijken, hebben tussen september 2005 en heden vele overleggen plaatsgevonden op (deel)dossiers met (combinaties van) schoolbesturen over verschillende thema’s. Dit werkt steeds beter. We maken daarbij afspraken om ook de kleinere school-besturen (primair en speciaal onderwijs) in de ontwikkelingen mee te nemen. Tweemaal per jaar vindt ook met hen bestuurlijk overleg plaats.
Communicatie
Met de intensieve communicatie die in de paragrafen hiervoor is beschreven, is voor een belangrijk deel uitvoering gegeven aan de communicatievoorstellen die in het onderwijsbeleidsplan zijn opgenomen. Daarnaast is een digitale onderwijsnieuwsbrief tot stand gekomen.
In de stadskrant is in 2006 een dubbele onderwijspagina opgenomen onder de titel Naar School in Delft.
Hoofdstuk 2 De zorg voor de leerling centraal
Zorg in en om de school - primair onderwijs
De eerstelijns knooppunten krijgen steeds meer vorm. Er is in toenemende mate overeenstemming tussen de betrokken instellingen over de functies en taken van de eerste lijnsknooppunten. Met Bureau Jeugdzorg zijn in dit kader bijvoorbeeld duidelijke aansluitingsafspraken gemaakt. Inmiddels hebben 5 van de 7 wijken een JGZ-centrum.
De gemeente oriënteert zich momenteel met de partners uit de stad op het vraagstuk van de zorgcoördinatie, mede in het kader van de vorming van centra voor Jeugd en Gezin.
Toeleiding naar de voorscholen
De afspraken tussen de integrale JGZ, de peuterspeelzalen en de gemeente over toeleiding naar de voorscholen zijn geëvalueerd en aangepast.
Op korte termijn wordt vanuit de gemeente het overleg gestart over de rol die bezoekvrouwen in dit kader zouden kunnen krijgen naar ouders van doelgroepkinderen die niet met hun kinderen naar het consultatiebureau komen of ondanks de inspanningen van het consultatiebureau en jeugdgezondheidszorg niet naar de voorschool gaan.
Samenwerking met de WSNS-verbanden
Periodiek vindt overleg plaats tussen de beide WSNS-verbanden, het samenwerkingsverband VO/SVO en de gemeente. Binnen het overleg vindt afstemming op beleid plaats en daar waar mogelijk worden projecten gezamenlijk opgepakt. Samenwerkingprojecten voortkomend uit het overleg van dit zogenaamde ‘zorgplatform’ zijn bijvoorbeeld het project invoering van het dyslexieprotocol en invoering van een methodiek in het Delftse onderwijs voor het signaleren van stagnatie in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
Schoolmaatschappelijk werk
Het schoolmaatschappelijk werk/opvoedadvies is aanbesteed en gunning aan stichting Kwadraad heeft inmiddels plaatsgevonden. Alle scholen, zowel primair als voortgezet onderwijs, hebben vanaf dat moment de beschikking over schoolmaatschappelijk werk/opvoedadvies. Ook kunnen de voorschoolpeuterspeelzalen gebruik maken van deze functie. Er wordt nog overleg gevoerd over een aantal organisatorische zaken in dit verband.
Logopedie
De GGD heeft uitvoering gegeven aan zijn basistaak 'screening van alle 5-jarigen'. Begin 2007 is het contract aangaande het aanvullende pakket logopedie afgesloten met de GGD. Op korte termijn kunnen de scholen voor primair onderwijs gebruik maken van het aanvullende pakket.
Nevenvestiging school Pedologisch Instituut
(PI)
De samenwerking tussen de WSNS-verbanden, stichting
Jeugdformaat, de PI-school uit Den Haag en de gemeente heeft geleid tot de
realisatie van een nevenvestiging PI-school in Delft. Deze vestiging is
gekoppeld aan het Medisch KinderDagverblijf (MKD). In dit kader is er sprake
van een onderwijs-zorgarrangement.
Zorgplicht
/ passend onderwijs voor iedere leerling
In de loop van 2006 heeft het ministerie van OCW een notitie met betrekking tot zorgplicht/passend onderwijs doen verschijnen. Eind 2006 heeft het zorgplatform een werkatelier georganiseerd voor alle onderwijsbetrokkenen in Delft. Dit werkatelier had een informerend en oriënterend karakter. Tijdens het werkatelier is afgesproken dat een projectgroep passend onderwijs wordt geïnstalleerd. Taak van de projectgroep is onder meer een inventarisatie van de huidige knelpunten en een plan van aanpak hoe de knelpunten aangepakt zouden kunnen worden.
De projectgroep functioneert inmiddels. Het plan van aanpak wordt voor eind 2007 aan de deelnemers aan het werkatelier en vervolgens aan LOKABEL gepresenteerd. In het voorjaar van 2008 wordt een conferentie over dit onderwerp georganiseerd.
Bij de begeleiding van zorgleerlingen binnen het
voortgezet onderwijs spelen de zorgteams en de centrale zorgcommissie van het
samenwerkingsverband voortgezet onderwijs een centrale rol. De samenwerking tussen onderwijs,
jeugdgezondheidszorg en jeugdhulpverleningsinstanties
– met specifieke aandacht voor de indicatiestelling – zal mede in het kader van
de vorming van centra voor Jeugd en Gezin verder worden uitgebouwd.
Het zorgloket voortgezet onderwijs dat gekoppeld is
aan de centrale zorgcommissie speelt een prominente schakelrol waar het gaat om
verwijzen, adviseren en informeren van jongeren en ouders naar
hulpverleningsinstanties. Vanuit het loket worden ook trainingen op het gebied
van sociale vaardigheid en sociale weerbaarheid verzorgd.
De aanpassing van het regionale centrum voortijdig schoolverlaters De Wissel tot een reboundvoorziening is per 1 januari 2007 gerealiseerd. De Reboundvoorziening wordt onder de verantwoordelijkheid van het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs in samenwerking met de J.C. Pleysierschool vormgegeven.
In 2007 worden inhoudelijke, organisatorische en
financiële afspraken tussen genoemde partijen geformaliseerd.
In maart 2007 is de nota 'Aanval op de uitval', die
haar naam ontleent aan de perspectievennota van het ministerie van OCW (2006),
vastgesteld.
De nota bevat de maatregelen die de gemeente Delft
neemt om tot een effectieve aanpak van voortijdig schoolverlaten te komen. Het
jongerenloket voortijdig schoolverlaten speelt bij deze aanpak een centrale rol.
In 2006 is door de gemeente Delft, het Openbaar
Ministerie en Halt Haaglanden een convenant getekend om de periode van 2006 t/m
2008 jaar de Halt-afdoening spijbelen in te voeren. Het projectjaar 2006 stond
met name in het teken van voorbereiding, communicatie met alle partners en het starten
met de doorverwijzing. In 2007 zal vooral gewerkt worden aan de voorwaarden
waaraan de gemeente moet voldoen, het handboek en de koppeling van een
preventieve component met de straf.
De leerstraf Basta is goed ingevoerd in Delft. Afstemming met de regio en het Leger des
Heils vindt plaats via een stuurgroep.
In de loop van 2007 zal er een evaluatie plaatsvinden over de instroom en eventuele recidive van de Basta-leerstraffen uitgevoerd in 2006.
Binnen
het stadsgewest Haaglanden is de
samenwerking tussen gemeenten
en justitie op het terrein van de aanpak van voortijdig schoolverlaten
geïntensiveerd.
Dit
heeft geresulteerd in een aantal lokale en regionale projecten.
Tevens kent de regio Haaglanden een drietal
Rebound/Time-out voorzieningen waar voortijdige schoolverlaters worden
opgevangen.
Zowel vanuit de betrokken uitvoerders als
bestuurders is de wens geuit om binnen Haaglanden te komen tot een dekkend
aanbod van voorzieningen op dit terrein.
Op initiatief van het OM is een platform leerplicht
gestart en zal er in het schooljaar 2007/2008 gestart worden met een JCO
(justitieel casuïstiek overleg).
Hoofdstuk 3 Kansenbeleid
Nieuw
Onderwijsachterstandenbeleid
Op 10 oktober 2006 is de Algemene Maatregel van Bestuur Onderwijsachterstandenbeleid met terugwerking tot 1 augustus 2006 van kracht geworden. De nieuwe wet op het Onderwijsachterstandenbeleid maakte het noodzakelijk de afspraken die lokaal zijn gemaakt in het kader van het OBP te bevestigen en daar waar nodig aan te passen. Uitgangspunt was om de lokale afspraken die zijn gemaakt voor de periode tot en met 2008 – ondanks de gewijzigde rijksregelgeving – zo veel als mogelijk te handhaven. Bij het tot stand komen van het aangepaste plan is de gemeente, op verzoek van de schoolbesturen, weer toegetreden tot het GOA/OAB-bestuur.
(NB: met inwerkingtreding van de nieuwe wet
zijn de termen gewijzigd: Gemeentelijk OnderwijsAchterstandenbeleid (GOA)
bestaat formeel niet meer en is vervangen door OnderwijsAchterstandenbeleid
(OAB). In de praktijk worden beide termen gebruikt)
De belangrijkste aanleidingen voor de aanpassingen waren:
- de nieuwe verantwoordelijkheidsverdeling tussen gemeente en schoolbesturen
- de herdefiniëring van de doelgroep (er is een nieuwe (rijks) gewichtenregeling, die in een periode van drie jaar wordt ingevoerd)
- de beperkingen die door het Rijk zijn gesteld aan de besteding van de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid aan gemeenten (de specifieke uitkering van het Rijk moet namelijk vrijwel geheel worden ingezet op de voorschoolse periode en /of op schakelklassen; besteding van middelen aan het voortgezet onderwijs is niet langer toegestaan).
Het OAB-plan 2006/2007-2010/2011 is tot stand gekomen in nauw overleg met het samenwerkingsverband GOA waarin de betrokken schoolbesturen voor primair en voortgezet onderwijs, peuterspeelzalen en de gemeente zijn vertegenwoordigd. Daarnaast is ook het overleg van de directeuren van de scholen voor primair onderwijs die deelnemen aan het onderwijsachterstandenbeleid geraadpleegd. Nieuw in het plan zijn: de invoering van de schakelklassen, huiswerkbegeleiding in het primair en voortgezet onderwijs, de mentorprojecten in het primair en voortgezet onderwijs en de versterking van de toeleiding naar de voorschool. Het plan is na goedkeuring in het LOKABEL (overleg met de schoolbesturen) op 29 maart 2007 vastgesteld in de gemeenteraad van Delft.
Voortgang projecten
Na de herziening van het peuterspeelzaalbeleid is de uitbreiding van het aantal voorscholen gerealiseerd. De kopklas wordt vooralsnog voortgezet en opgenomen in een sluitende aanpak via schakelklassen/momenten rond groep 0 - 3 - 6 - 9. De andere projecten zoals genoemd worden in elk geval voortgezet tot augustus 2009. De bekostiging van het projectbureau is stopgezet. Over de definitieve invulling van de coördinatiefunctie wordt nog overleg gevoerd.
Hoofdstuk 4. De Delftse plus op onderwijs
Natuur- en milieueducatie
Thematisch heeft in 2006 'water' centraal gestaan. Onder de titel 'Delft spettert' zijn meerdere activiteiten georganiseerd.
'Energie en klimaat' krijgt in 2007 extra aandacht, zowel in het primair als in het voortgezet onderwijs. Bij het uitkomen van de documentaire 'an inconvenient truth' is besloten deze aan te bieden aan de leerjaren 3 tot en met 6 van HAVO/VWO/Gymnasium van de Delftse scholengemeen-schappen VO. In een verbrede aanpak rond energie komt het binnenklimaat van scholen voor primair onderwijs binnenkort op de agenda. Behalve energie en milieu worden daarbij ook de beleidsvelden jeugdgezondheidszorg en onderwijshuisvesting betrokken.
De projectopzet wordt daardoor verbreed tot 'energieke scholen' (zie ook bij hoofdstuk 8 – Onderwijshuisvesting).
Het aanbod in het kader van de Brede School primair onderwijs werd vanaf 2006 vernieuwd en verbreed. Het programma voor de Brede School 2 (voortgezet onderwijs) wordt sinds 2006 ontwikkeld.
Kunst- en cultuureducatie
Het is de bedoeling dat vanaf het schooljaar 2007-2008 het programma-aanbod voor alle leerjaren primair onderwijs uitgebreid wordt met een basismenu cultureel erfgoed. VAK en Erfgoed Delft werken hierbij samen. Van de scholen wordt bij afname een geringe bijdrage per leerling gevraagd. Voor de overige financiering van dit extra menu moet nog besluitvorming plaats vinden.
Onderwijskundige ontwikkelingen zullen vanaf 2007 op één van de VMBO's gefaseerd uitgroeien tot een onderwijsaanbod van vakken in nieuwe leergebieden, dat doorgetrokken wordt in de Bredeschool2-gedachte.
Schoolmediatheek in het primair onderwijs
Eind 2007 levert DOK een verslag aan over deelname en inzet van scholen in dit project in de afgelopen periode. Deelname van scholen is eenmalig. Ook de komende jaren kunnen scholen participeren die niet eerder van het schoolmediatheek project gebruikt hebben gemaakt.
Schoolzwemmen
Schoolzwemmen beperkt zich voor het basisonderwijs tot deelname van leerjaar 4. Alle scholen in Delft maken hier gebruik van. Kinderen die na dat jaar niet over een diploma A beschikken, kunnen gebruik maken van het vangnet. Voor een deel van de basisschoolleerlingen bestaat ook de mogelijkheid om in de Zomerschool zwemvaardigheid op te doen. In 2006 maakten tenminste 64 kinderen van het vangnet gebruik; dit aantal is wat lager dan voorgaande jaren.
Het speciaal (basis)onderwijs zwemt met de leerjaren 3 t/m 8; in het OBP is geformaliseerd dat de Herman Broerenschool in Delft ook met de VSO-leerlingen deel kan nemen.
Voor het schoolzwemmen is een protocol van kracht. De werking daarvan wordt jaarlijks geëvalueerd. Het speciaal (basis) onderwijs draagt in de kosten van het schoolzwemmen bij middels de rijksvergoeding die de scholen ontvangen.
Bewegingsonderwijs
Een breder bewegingsbeleid in het kader van Buurt-Onderwijs-Sport (BOS) is na de start in Tanthof-Oost in zes wijken van de grond gekomen. Onderwijs, buurt- en wijkactiviteiten rond sport en spel en de sportverenigingen werken daarbij samen.
De start van de opleiding LOBOS (leerkracht ondersteuner bewegingsonderwijs en sport) is -mede gelet op de verbreding van het bewegingsbeleid - aanleiding tot een extra financiële impuls in het OBP.
Landelijk is er nog geen overeenstemming over taken, bevoegdheden en positionering van de LOBOS-medewerker. Dit leidt ertoe dat nog geen eenduidige wijze van inzet ontwikkeld is. Er wordt al wel op kleine schaal met stagiaires van de opleidingen LOBOS en Sport en Bewegen gewerkt. OBP-middelen voor LOBOS zijn ingezet voor het in positie brengen van de vakleerkracht om extra beweegaanbod in BOS-projecten te realiseren en voor grootschaliger activiteiten, die voor de LOBOS-stagiaires zinvolle werkervaring betekenen.
Medio 2007 bekijken de gemeente Delft, de drie betrokken schoolbesturen en ROC Mondriaan hoe voor Delft tot een oplossing rond de inzet van LOBOSers gekomen kan worden.
Eigen taaleducatie
Drie van de vijf taalgroepen uit het voormalige Onderwijs Allochtone Levende Talen maken gebruik van de mogelijkheid om in eigen beheer een aanbod van educatie in de eigen taal aan te bieden. Hiervoor ontvangen zij tijdelijk een kleine subsidie.
Project 'Veilige school'
Naar aanleiding van het veiligheidsbelevingsonderzoek in 2005 onder medewerkers en leerlingen binnen het VO in Delft zijn per locatie maatregelen genomen en prioriteiten gesteld. Delft-brede prioriteiten zijn opgepakt door de Contactgroep 'de Veilige School'. Een voorbeeld hiervan is 'Cyberpesten'. Veiligheid rondom schoolfeesten en alcoholmisbruik kregen eveneens aandacht.
Naast de contactgroep is inmiddels een stuurgroep gevormd; beleidszaken worden zo gescheiden van operationele zaken. Voor ondersteuning van de stuurgroep, de projectgroep en de lokale werkgroepen, het organiseren van (netwerk)bijeenkomsten en het opstellen van een integraal veiligheidplan wordt de schoolbegeleidingsdienst OnderwijsAdvies ingeschakeld.
Herstructurering beroepsonderwijs Delft
De scholen voor voortgezet onderwijs hebben uitgangspunten geformuleerd
voor het vmbo van de toekomst in Delft. Scholen hebben ieder hun eigen
programma, maar ook een gezamenlijke agenda in de vorm van een regionaal
arrangement beroepsonderwijs Delft.
De scholen zullen deze kwaliteitsslag in een aantal fasen realiseren
tussen 2007 en 2011. Per 1 augustus 2007 of zo snel mogelijk daarna worden de
volgende nieuwe vakken op de scholen aangeboden: Techniek Breed (St.
Stanislascollege), Sport, Dienstverlening en Veiligheid (Christelijk Lyceum
Delft) en ICT-route (Grotiuscollege).
Op middenlange termijn zullen de drie vo-scholen samen met het ROC
Mondriaan in Delft een afsprakenkader ontwikkelen om de doorlopende leerlijn in
de beroepskolom vmbo - mbo te realiseren. Het betreft afspraken over
informatie-uitwisseling met betrekking tot de doorstroompraktijk, begeleiding
van vmbo-ers bij hun keuze voor vervolgonderwijs in het mbo en gezamenlijk aannamebeleid.
In of bij één van de vestigingen voor vmbo of mbo in Delft zal een
voorziening worden gerealiseerd ten behoeve van onderwijs aan zogenaamde niveau
1-leerlingen (formeel de aankomend assistenten leerweg, AKA). Doel hiervan is
dat deze kwetsbare leerlingen niet meer naar Den Haag moeten om onderwijs te
ontvangen, maar dat in hun eigen woonplaats kunnen doen.
De drie scholen stemmen af over het stagebeleid en de benadering van
bedrijven en instellingen die stageplaatsen aanbieden. Het bemensen en geleidelijk
vormgeven van het Servicepunt Stages in samenwerking met het SOB (Samenwerking
Onderwijs Bedrijfsleven) geeft daaraan richting.
Op basis van het arrangement gaan gemeente, mbo en vo-scholen werken
aan een strategisch en meerjarig huisvestingsbeleid, dat zal zijn afgestemd op
visie op en inhoud van het voortgezet onderwijs en het praktijkonderwijs.
Samenwerking Onderwijs Bedrijven Delft (SOB)
In januari 2006 is de samenwerking tussen Onderwijs (VO tot TU) en
lokale bedrijven gestart middels een overeenkomst tot en met 2008 (inmiddels
beoogd tot en met 2009). Via een gerealiseerd projectplan en bijbehorend
activiteitenprogramma wordt er de komende jaren stevig ingezet op samenwerking
rondom 3 thema's: keuze voor vervolgopleiding en beroep, problematiek van
stages en leerwerkplekken en matching tussen vraag en aanbod van de lokale en
regionale arbeidsmarkt. Het SOB-loket richt zich specifiek op de overgang
V(MB)O en MBO en op 4 sectoren: techniek, horeca/toerisme, zorg en zakelijke
dienstverlening. Het project heeft een programma-manager SOB aangesteld die de
partijen bijeenbrengt. Naast het een-op-een bemiddelen van scholen en bedrijven
wordt er vanuit SOB Delft meegewerkt aan andere spin-off initiatieven zoals een
beursvloer voor VMBO-ers en bedrijven (genaamd On Stage), JAZO project
(Jongeren Aan Zet in de Ouderenzorg - waarbij 50 jongeren per jaar een
leerwerkplek krijgen in de zorg), de realisatie van een stagekalender/-punt,
docentstages. Het SOB haakt aan bij Brede School (maatschappelijk stages) en
Techniekeducatie Delft. De stuurgroep SOB heeft ook de projecten Mechatronica
en leerwerkbedrijf geadopteerd.
Delftse Informatiserings- en
Automatiseringsafspraak
Primair Onderwijs (DIA 2)
In 2005 is het vervangingsproject gestart voor alle 42 Delftse scholen
voor (speciaal) basisonderwijs. Eind 2005 zijn het DIA project en de gemeente
Delft gezamenlijk opgetrokken in een Europese aanbesteding. In de periode april
- december 2006 zijn alle werkstations op de deelnemende basisscholen
vervangen. Alle deelnemende basisscholen aan DIA zijn aangesloten op het
glasvezelnetwerk van de Stichting Breedband Delft.
In oktober 2007 wordt de laatste school toegevoegd aan de centrale
server. Het inhoudelijk ICT traject, onder de vlag DIA Educatie, is sinds
augustus 2005 gestart. In samenwerking met Erfgoed Delft wordt gewerkt aan een
'game' over de geschiedenis van Delft.
Voortgezet Onderwijs (DIA 2)
In 2006 zijn met de 3 scholen voor VO nieuwe afspraken gemaakt over de
registratie van verzuim in relatie tot leerlingenadministraties. Hiermee is het
laatste onderdeel van DIA 1 afgerond. De scholen hebben conform de
EZH-afspraken recht op een tegemoetkoming in het vervangingsvraagstuk. In 2007
zal dit zijn beslag krijgen.
Techniekeducatie Delft (TED)
In schooljaar 2004/2005 gestart met 11 pilotscholen, het Techniek
Museum Delft (TMD) en buitenschoolse activiteiten (Brede School, VO en bij
bedrijven). Inmiddels zijn er 7 scholen bij gekomen die via de landelijke VTB
subsidie (Verbreding Techniek in het Basisonderwijs) ook aan de slag zijn
gegaan met techniek.
In het Techniek Museum Delft is de aflopen 2,5 jaar hard gewerkt aan
nieuwe onderwijsprogramma's die zijn afgestemd op Techniekeducatie Delft,
bedoeld voor het basisonderwijs en de onderbouw VO.
Het techniekeducatie concept is prominent aanwezig in de opzet van het
nieuw te bouwen TMD, genaamd Technicon Delft met als werktitel: 'van
bedrijfsmuseum van de TU naar een centrum voor techniekeducatie'.
In het kader van de Brede School is een groot aantal techniekactiviteiten
georganiseerd door de sinds april 2006 aangestelde makelaar Techniekeducatie.
Er is in juni 2006 een stichting Techniekeducatie Delft opgericht voor
het beheer en de ontwikkeling op de lange termijn. Er vindt uitwisseling rondom
techniek plaats tussen PO en VO met de beroepsonderwijscarroussel en het
project leerlingenmentoren waarbij leerlingen uit het V(MB)O, kinderen in het
PO begeleiden bij techniekopdrachten en -lessen.
Er zijn bedrijfsbezoeken georganiseerd voor scholen bij kleine
zelfstandigen maar ook bij bijvoorbeeld GeoDelft.
Het project is in december 2006 geëvalueerd met een positief resultaat
met aanbevelingen voor het vervolg.
Om de regionale ontwikkelingen te versterken is de gemeente Delft
partner geworden van een Haaglanden project TechnoTalent.
Hoofdstuk
6 – De brede school
Vraagsturing en
maatwerk per wijk blijft aandachtspunt en hangt samen met versterking en
intensivering van het netwerk per wijk. Uit de wijkwerkgroepen blijkt
tevredenheid met het soort aanbod dat er is, en met name over de grote
keuzevrijheid voor de kinderen. Tegelijkertijd wordt vanuit de makelaars
ingezet op specifieke vraagformulering vanuit de wijkwerkgroepen. Dit ontwikkelt
zich en heeft o.a. geresulteerd in voorstellen voor nieuwe aanbieders (o.a.
Ver. Marokkaanse vrouwen), specifieke activiteiten (o.a. koken, trapplezier),
aanbod voor nieuwe groepen (o.a. groep 1 en 2) of aanbod op speciale locaties
in de wijk (bv. omgeving Van der Horststraat in Buitenhof). Voor schooljaar
2007-2008 en verder wordt gewerkt aan een plan van aanpak per wijk. Hieruit
komen o.a. thema’s als “jong&oud”, “levensecht leren” en “specifieke
aandacht voor groep 8” voort.
In de intensiteit waarmee
de scholen participeren in de brede schoolontwikkeling blijven verschillen
aanwezig, maar de betrokkenheid neemt grosso modo sterk toe. Ook de rol van de
buitenschoolse opvang ontwikkelt zich.
Met name Octopus, De Lange Keizer, Durfal en Ziezoo hebben zich ontpopt tot
actieve partners in het brede schoolprogramma. Ook Breed Welzijn Delft
ontwikkelt zich tot een actieve partner. Dit blijkt uit het aanbieden van
meerdere activiteiten middels het brede schoolprogramma en uit incidentele
deelname aan de wijkwerkgroep brede school.
Kinderen zijn
nadrukkelijker bij de programmering van het aabod betrokken: in sommige wijken
is hieraan vorm gegeven door het houden van kinder-enquetes op de scholen. In
navolging van de Kinderactieraad (KARD) in Tanthof, is kinderparticipatie
uitgebreid en doorontwikkeld. Meer KARD’s en het project Wenswijk zijn hier het
resultaat van. In deze projecten is de relatie met de
wijkaanpak/wijkprogramma’s versterkt. In Vrijenban is via de brede
schoolmakelaar kinderparticipatie georganiseerd bij het ontwerp van een
tienerspeelplaats.
De capaciteit in het
basisaanbod is bestendigd. Het thema Techniek is toegevoegd door koppeling aan
Techniek Educatie Delft (zie hiervoor ook hoofdstuk 5 Delft Kennisstad)
Per maart 2007 is
een nieuw softwarepakket in gebruik genomen voor de inschrijving van
deelnemers. Het pakket is gebruiksvriendelijker en biedt meer mogelijkheden
voor de toekomst.
Vanaf schooljaar
2007/2008 heeft het programmaboekje een nieuwe uitvoering en indeling. Hiermee
is ingespeeld op de wens van kinderen.
-
Uitbreiden en
verdiepen monitoring en evaluatie
-
Voortzetten
intensivering netwerk in de wijk.
-
Specifiek:
versterken samenwerking met JGZ-teams
De mogelijkheden om meer kinderen met een handicap te laten
participeren in het brede schoolprogramma zijn verkend in de netwerken tussen
scholen, MEE, IPSE en Redeoss. Hierbij is de doelgroep in kaart gebracht
alsmede draagvlak/behoefte/samenwerkingsbereidheid.
In 2007 wordt in samenwerking met scholen en buitenschoolse
opvang voor deze doelgroep gestart met de ontwikkeling van brede school gericht
op kinderen met een handicap waarbij voorop staat dat vooral ingezet wordt op
integratie van kinderen met een handicap in het reguliere brede
schoolprogramma.
De plusaanpak is
uitgewerkt in overleg met de scholen die deelnemen aan het
onderwijsachterstandenbeleid. Het programma bestaat uit een extra- en
vervolgcursus die elkaar aanvullen. De extra cursus is exclusief voor kinderen
uit de groepen 5 t/m 8 van één (OAB) school. Als er ruimte is dan staan de
vervolgcursussen open voor kinderen van andere scholen uit de wijk.
In het schooljaar
2005/06 is gestart met de plusaanpak. In dat jaar zijn 8 extra cursussen met 88
deelnemers en vier vervolgcursussen met 26 deelnemers georganiseerd. In 2006/07
hebben tot nu toe 13 extra cursussen met 143 deelnemers en 3 vervolgcursussen
met 42 deelnemers plaatsgevonden.
Uit overleg met
scholen en aanbieders is voortgekomen dat de extra cursussen succesvol zijn,
dit blijkt ook uit de inschrijvingen. De werving voor de vervolgcursussen is
moeilijker. De kosten die hieraan zijn verbonden zijn een drempel voor
deelname. Overigens zijn de cursussen gratis met inzet van de Delftpas. Deze
pas is in 2005/06 op een aantal scholen verkocht. Op dit moment wordt een
wijkgerichte verkoop voorbereid.
De Zomerschool wordt
jaarlijks uitgevoerd voor ongeveer 90 kinderen van de OAB scholen (po en vo)
door de BWD. Het doel is het vasthouden van het taalniveau van vóór de
zomervakantie, stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling en verhogen
van de zwemvaardigheid. De aangeboden
activiteiten zijn in toenemende mate ingericht om de doelstellingen te bereiken
zonder dat ze een schools karakter krijgen.
In 2006/07 zijn vijf
voorlopers in clustervorming onderwijs en opvang van start gegaan met het
ontwikkelen van dagarrangementen. Na het opstellen van het plan van aanpak in
de periode oktober – december 2006 is daadwerkelijke voorbereiding en eerste
uitvoering gestart. De voortgang zal blijken uit de evaluatieverslagen die de
clusters in het najaar van 2007 zullen indienen. De speerpunten in de
uitvoering zijn verschillen per cluster. Het ontwikkelen en uitvoeren van de
coördinatiefunctie dagarrangementen en het opstellen van een gezamenlijke
pedagogische visie heeft overal prioriteit. Verder wordt gestart met
voorschoolse opvang en het aanbieden van een verlengde schooldag voor alle
kinderen en is een cluster bezig met het automatiseren van de
informatieoverdracht tussen onderwijs en opvang.
Inmiddels zijn er
drie volgers aangewezen in overleg met de schoolbesturen en is er een voorstel
gedaan voor de invulling van de vierde plek.
Harnaschpolder en
Poptahof zijn 2 nieuwe “focuspunten” in de brede schoolontwikkeling.
Op beide locatie is
de (her-)ontwikkeling van de wijk aan de orde. In dat kader wordt ook een brede
school ontwikkeld. Het gaat hierbij om een brede, toekomstbestendige
onderwijs-wijkvoorziening en een samenhangend netwerk van onderwijs, opvang,
peuterspeelzaal, vrije tijd, wijkfuncties, etcetera (zie hiervoor ook hoofdstuk
8 – Onderwijshuisvesting).
Brede school ontwikkeling Voortgezet
Onderwijs
Activiteiten
In dit kader vinden activiteiten zowel onder als na schooltijd plaats. Een aansluiting op het curriculum wordt nader uitgewerkt.
De activiteiten zijn inhoudelijk gericht op de verbetering van de ontwikkelingskansen van de vmbo-leerling en het aanbod is waar mogelijk afgestemd op schoolspecifieke vragen.
Er wordt een monitorsysteem uitgewerkt waarmee de resultaten van het brede schoolprogramma gevolgd worden.
De toeleidende functie van het brede schoolaanbod en de afstemming op de reguliere activiteiten op sport-, spel- en cultuurgebied worden nader uitgewerkt.
De brede school werkgroep onderzoekt de mogelijkheden om de activiteiten meer wijkgericht aan te bieden.
Vanuit de brede school organisatie worden projecten die binnen de doelstelingen vallen en gericht zijn op de juiste doelgroep waar mogelijk ondersteund.
Relatie school en maatschappij
Scholen willen de relatie met de maatschappij versterken. Daarom wil de brede school VO in een makelende rol een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de relatie tussen school en maatschappij.
Bovendien wil de brede school VO, waar mogelijk, jongeren de extra zorg bieden die nodig is om op een goede manier in de maatschappij te kunnen functioneren.
De scholen ontwikkelen samen met de brede schoolwerkgroep projecten, waarbinnen het levensecht leren gestalte krijgt.
Hoofdstuk 7 De ondersteuning van het Delftse onderwijs
Impuls personeelsbeleid
Ernstige personeelstekorten hebben zich de afgelopen periode niet voorgedaan op de scholen. Van centrale werving is dus geen sprake geweest. Landelijke prognoses gaan uit van een tekort op langere termijn. Dit zal zich met name in het voortgezet onderwijs voordoen. De onderwijsarbeidsmarkt is grillig; de ontwikkelingen zullen dus nauwlettend gevolgd worden.
De regeling schoolparkeerabonnementen loopt door. Deelname daaraan is stabiel. Incidenteel wordt gebruik gemaakt van de voorrangsregeling huisvesting voor nieuw onderwijspersoneel.
Algemeen schoolmedewerkers
In 2006 zijn de zittende ID-medewerkers onderwijs geïndiceerd. Een aantal wordt in een reguliere functie overgenomen door de schoolbesturen, een deel komt in trajectbemiddeling naar regulier werk elders, en de overigen zijn in de blijversregeling/participatiebanen verder gegaan. Onderzocht wordt of het dienstverband van de blijvers en nieuw in deze regeling komend personeel in een andere dan de gemeentelijke rechtspositie voortgezet wordt.
Inventarisatie bij de schoolbesturen m.b.t. hun belangstelling voor gebruik van de nieuwe werkgelegenheidsinstrumenten heeft nog geen aanmeldingen opgeleverd. Het primair onderwijs geeft aan onvoldoende te weten wat er onder de lumpsum wat dit betreft financieel voor hen mogelijk is.
Schoolbegeleiding
Stelselwijziging is van rijkswege een jaar later ingegaan dan de bedoeling was. Vanaf 1 augustus 2006 wordt de financiële beleidslijn in het OBP op dit onderwerp gevolgd. Vanaf 2008 is er geen bestedingsverplichting meer bij de schoolbegeleidingsdiensten. Dit neemt niet weg dat de middelen bij gemeente en schoolbesturen de doelbestemming begeleiding, advies, ondersteuning en hulpverlening houden. Lokale prioriteiten worden voor 10% van de gezamenlijke voor schoolbegeleiding beschikbare middelen door de gemeente en de schoolbesturen bepaald. Tot het schooljaar 2007/08 zijn dat het dyslexieproject primair onderwijs en DIA.
Projectfaciliteiten
Sinds het schooljaar 2006/2007 worden er aan de scholen voor (speciaal) basisonderwijs projectfaciliteiten beschikbaar gesteld. Per schooljaar wordt bezien welke beleidsontwikkelingen in aanmerking komen voor personele inzet op de scholen. Het eerste schooljaar zijn de projectfaciliteiten beschikbaar gesteld voor deelname aan de onderwijsmonitor, zorgteams, BOS en het project schoolmediatheek. Voorwaarde is dat scholen die deze middelen ontvangen daadwerkelijk participeren en desgevraagd verantwoording afleggen over de inzet.
Hoofdstuk 8 – Onderwijshuisvesting
Lopende ontwikkelingen
De voorbereidingen om te komen tot huisvesting voor twee basisscholen in de nieuw te realiseren woonlocatie Harnaschpolder zijn in volle gang. Onderdeel van dit project is het aanwenden van het schoolgebouw in de aanliggende wijk Voordijkshoorn waar de PC school Het Mozaïek blijft gevestigd, aangevuld met kinderopvang.
In januari 2007 zijn daartoe convenanten getekend door alle betrokken partijen, te weten de Laurentius stichting, Stichting Librijn, Stichting PCBO, Octopus kinderopvang en de gemeente Delft.
Voor dit complexe project is een plan van aanpak opgesteld waarvan de uitwerking in twee werkgroepen (Harnaschpolder en Voordijkshoorn) plaatsvindt.
Het streven is om de huisvesting in de Harnaschpolder medio 2009 in gebruik te kunnen nemen.
Het lespunt voor de Herman Broerenschool in de gemeente Westland (kern Naaldwijk) is inmiddels gerealiseerd. De met de gemeente Westland gemaakte afspraken over het overhevelen van de nog door Delft ontvangen rijksmiddelen, zijn uitgevoerd.
In het kader van het Masterplan Poptahof wordt de onderwijsvoorziening in deze wijk geoptimaliseerd tot brede school. In het complex krijgen naast de openbare basischool De Omnibus ook de locatie Anne de Vries van pc basisschool De Horizon huisvesting, aangevuld met een gymnastieklokaal en ruimte voor maatschappelijke activiteiten. Door de betrokken partijen zijn hiertoe convenanten getekend. De planning is dat het nieuwe complex medio 2010 in gebruik zal worden genomen.
Modern Schoolgebouw
Voor het Voortgezet onderwijs is door de VNG de regeling "implementatie onderwijskundige vernieuwingen" verwerkt in de modelverordening Voorzieningen onderwijshuisvesting. Dit door middel van aanpassing van het ruimtebehoefte model. Hierdoor is de normering voor uitbreiding en nieuwbouw aangepast. In het model is niet voorzien in "aanpassing" van schoolgebouwen, dit vanwege de overheveling van deze voorziening van gemeenten naar de schoolbesturen.
Bij de eerstvolgende aanpassing van de gemeentelijke verordening Voorzieningen onderwijshuisvesting gemeente Delft zal dit aangepaste ruimtebehoefte model - na op overeenstemming gericht overleg met de schoolbesturen - worden opgenomen.
Nieuwe Ontwikkelingen
Het onderwerp ‘Frisse Scholen’ is de afgelopen periode volop in de belangstelling komen te staan. Ondermeer de luchtkwaliteit in scholen en verstandig energiebeheer zijn daarbij onderwerp van gesprek.
Vanuit de gemeente Delft wordt een brede aanpak van de problematiek voorgestaan onder de titel ‘Energieke scholen’. Het overleg met de schoolbesturen hierover is gestart.
Aan de hand van de uitkomsten van dit project zal worden bezien of en op welke wijze de gemeente financieel kan bijdragen aan het treffen van noodzakelijke voorzieningen.
Inmiddels is het project "toegankelijkheid van openbare gebouwen" van start gegaan. Het verbeteren van de toegankelijkheid van schoolgebouwen is onderdeel van dit project. Binnen de gemeentelijke middelen voor onderwijshuisvesting wordt een bedrag gereserveerd om bij te kunnen dragen aan het verbeteren van de toegankelijkheid van schoolgebouwen.
Hoofdstuk 9 De Delftse onderwijsmonitor
De modules Primair Onderwijs, Voortgezet Onderwijs en Taal&Rekenen van de Delftse onderwijsmonitor zijn ingevoerd. Dit heeft geleid tot de gewenste rapportages. Eind 2006 heeft een nadere analyse op de rapportages van het schooljaar 2004/2005 plaatsgevonden. Deze analyse heeft geleid tot beleidsrijke informatie. Ook over de rapportages van het schooljaar 2005/2006 is inmiddels een dergelijke analyse uitgevoerd. De resultaten uit de rapportages en nadere analyse zijn besproken met het onderwijsveld. Dit heeft geleid tot concrete werk- en beleidsafspraken.
Vervolgens zijn rapportages en analyses in juni 2007 uitgebreid besproken in een vergadering met commissieleden en schoolbesturen.
De rapportages op het gebied van Voor- en Vroegschoolse Educatie en Voortijdig SchoolVerlaten en verzuim worden in de loop van 2007 verwacht. Binnenkort wordt het gesprek met de schoolbesturen gestart over het zogenaamde scholen- en bestuurlijke informatieservicepunt.
Hoofdstuk 10 - Speerpunten en doelstellingen voor 2007 en
2008
SPEERPUNTEN
Rond de jaarwisseling van 2007/2008 zal de gemeente Delft een nota Jeugd opstellen. Vooruitlopend daarop en op basis van de hiervoor gemelde voortgang, hebben we met de schoolbesturen de speerpunten van beleid op het gebied van onderwijs geformuleerd voor 2007 en verder. Lopende zaken lopen uiteraard gewoon door.
De speerpunten zijn gebundeld op een aantal (deel)dossiers.
Dossier 1 - verbeteren aansluiting en samenhang
Deeldossier 1A
Aanscherpen samenwerking, waar mogelijk door structuurwijzigingen
Voortouw schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
Deeldossier 1B
Uitwerking zorgplicht/passend onderwijs in de Delftse situatie
Voortouw zorgplatform
Deeldossier 1C
Onderwijs aan specifieke doelgroepen
Voortouw combinaties van schoolbesturen
Dossier 2 - verbeteren ontwikkelingskansen
Deeldossier 2A
Sluitende aanpak op kindniveau
Voortouw samenwerkingsverband GOA
Deeldossier 2B
Doorlopend taalbeleid
Voortouw schoolbesturen en samenwerkingsverbanden
Deeldossier 2C
Aanval op de uitval
Voortouw RMC-functie
Deeldossier 2D
School en omgeving
(bijvoorbeeld brede school, dagarrangementen, mentoraat, BOS)
Voortouw gemeente in nauwe samenhang met direct betrokkenen
Dossier 3 - Toekomst en imago vmbo
Voortouw rectoren vo
Dossier 4 - Evaluatie lokaal onderwijsbeleid en
onderwijsmonitor
Voortouw gemeente
Dossier 5 - Actualiseren lokale overlegstructuur
Voortouw gemeente
DOELSTELLINGEN
Het gemeentelijk programma Jeugd en Onderwijs is voorloper in een pilotproject onder de titel Integrale BeleidsMonitor (IBM). In het proces naar de totstandkoming van de Jeugdnota zal voor het brede jeugdveld gewerkt worden aan de totstandkoming van zogenaamde doelenbomen. In bijlage I bij deze nota geven wij voor het beleidsterrein onderwijs een overzicht van de doelstellingen die al in diverse beleidsnota's vastliggen. Bij de nadere uitwerking van de speerpunten voor 2007 en 2008 èn bij de totstandkoming van de Jeugdnota zal dit overzicht nadrukkelijk worden betrokken. Waar nodig zullen doelstellingen worden aangescherpt en waar ze ontbreken zullen ze worden geformuleerd.
BIJLAGE I bij nota terug- en vooruitblik OBP
Overzicht van onderwijsbeleidsdoelstellingen
Hoofddoelstelling (uit programmabegroting Jeugd en
Onderwijs)
In de gemeente Delft kunnen alle kinderen en jongeren in de leeftijd van 0 tot 23 jaar zich maximaal ontwikkelen en ontplooien waardoor zij op het voor hen optimale niveau volwaardig kunnen deelnemen aan de maatschappij.
Doelstellingen onderwijsbeleid
In het onderwijsbeleidsplan en in diverse beleidsnota's zijn op onderdelen van het onderwijsbeleid doelstellingen vastgelegd. In de regel zijn deze doelstellingen een afgeleide van de hiervoor geformuleerde hoofddoelstelling.
We vermelden hier de belangrijkste doelstellingen. Voor een nadere toelichting en uitwerking verwijzen wij u naar de vastgestelde nota's op de verschillende beleidsonderdelen. Voor sommige onderdelen zijn inmiddels ook (tussen)rapportages beschikbaar waaruit u de stand van zaken kunt opmaken. Op een beperkt aantal andere onderdelen (met name op het onderdeel aansluiting onderwijs en zorg) bevinden de doelstellingen zich deels nog in een ontwikkelfase
Aansluiting onderwijs en zorg
Belangrijkste overkoepelende doelstelling is het realiseren van een kwalitatief goede school- en leeromgeving voor zorgleerlingen, waarbij de ketenbenadering voorop staat.
Zorgplicht/passend onderwijs voor iedere leerling
In de loop van 2007 is de projectgroep passend onderwijs van start gegaan.
Taken van de projectgroep zijn:
A. Inventariseren van knelpunten m.b.t. passend onderwijs/zorgplicht e.d.
B. Inventariseren van de gewenste situatie
C. Formuleren voorstel plan van aanpak
D. Rapporteren aan de schoolbesturen/gemeente
De taakstelling heeft in eerste instantie vooral betrekking op voorwaardelijke aspecten, daarna zal meer op de inhoud worden ingezoomd.
De taak wordt integraal opgepakt. Dit wil zeggen, dat er voor het PO en VO geen gescheiden trajecten worden uitgezet en worden doorlopen.
In het najaar van 2007 is de rapportage beschikbaar, waarbij duidelijk wordt gemaakt welke knelpunten zich in de huidige situatie voordoen en welke gezamenlijke visie op passend onderwijs er is. Daarna kan begonnen worden met de uitvoering van het plan van aanpak.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Het tijdig signaleren van dreigende sociaal-emotionele ontwikkeling is vanuit o.a. preventief oogpunt van groot belang. Toch zijn er veel signalen, zowel vanuit het onderwijs als vanuit de jeugd(gezondheids)zorg, dat dit nog niet voldoende gebeurt. Dit gegeven vormde de aanleiding voor het zorgplatform om er naar te streven dat op alle scholen voor PO tot en met de 3e klas van het voortgezet onderwijs een methodiek voor sociaal-emotionele ontwikkeling wordt ingevoerd, in afstemming met de zorg om de school. In het schooljaar 2006/2007 is geïnventariseerd wat er op dit vlak op de scholen gebeurt. Deze inventarisatie heeft een beeld opgeleverd, op basis waarvan een plan van aanpak wordt opgesteld (wordt nu afgerond). In schooljaar 2007/2008 zal een begin worden gemaakt met de uitvoering van het plan van aanpak.
Preventief jeugdbeleid
De gemeente Delft heeft in dit kader de taak om lokaal de 5 (preventieve) functies op het terrein van opvoed- en opgroeiondersteuning uit te laten voeren: informatie en advies, signalering, toeleiding naar hulpaanbod, licht pedagogische hulp en coördinatie van zorg op lokaal niveau. Deze taken zijn vastgelegd in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.
Centra voor Jeugd en Gezin
Delft zet in 2007 op verschillende niveaus in om de visievorming over en de realisatie van Centra voor Jeugd en Gezin per 1 januari 2008 gerealiseerd te hebben. Delft zal samen met de andere 7 gemeenten in de regio GGD-ZHW in 2007 een integraal beleidskader IJGZ uitwerken voor de jaren 2008 en 2009. In dit beleidskader zal de verdere ontwikkeling van de I-JGZ tot Centra voor Jeugd en Gezin uitgewerkt worden en zal de opdracht voor de I-JGZ regiobreed beschreven worden.
Aanval op de uitval: Alle Delftse jongeren op school
of aan het werk
Delftse jongeren moeten een goede start kunnen maken op de arbeidsmarkt door het behalen van een startkwalificatie. Bij voorkeur via een ononderbroken leerlijn, maar indien dit niet mogelijk is via tweede kans onderwijs.
Delft heeft de ambitie om tot een sluitende aanpak van voortijdig schoolverlaten te komen.
De hoofddoelstelling van Delft is daarom enerzijds preventief: het voorkomen van voortijdig schoolverlaten, anderzijds curatief: het terugleiden van voortijdig schoolverlaters naar het onderwijs om daar alsnog een startkwalificatie te laten behalen. Om de ambitie en hoofddoelstelling te bereiken is een activiteitenplan ontwikkeld.
Doelstellingen aanpak voortijdig schoolverlaten.
De aanpak is onderverdeeld in 5 thema's:
1. Optimaliseren van een sluitende registratie van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten als mede het aanscherpen van het handhavingsbeleid rond schoolverzuim.
- Plan van aanpak voortijdig schoolverlaten in beeld.
Doelstelling: Het terugdringen van het aantal voortijdig schoolverlaters woonachtig in Delft, middels het inzicht krijgen in de kwantitatieve en kwalitatieve gegevens van Delftse voortijdig schoolverlaters afkomstig van de Mondriaan Onderwijsgroep.
- Versterken van handhavingsbeleid en toezicht op verzuim.
Doelstelling: Bestrijden van schoolverzuim en voorkomen van schoolverlaten onder alle jongeren tot 23 jaar.
2. Versterken samenwerking leerplicht en justitie.
- Structurele inbedding HALT-schoolverzuim
Doelstellingen: verkorten doorloopsnelheid justitiële keten, voeren van een lik op stuk beleid m.b.t. de aanpak van schoolverzuim, leerplichtigen te wijzen op de overtreding van de Leerplichtwet, leerplichtigen te handhaven op school, inzicht te krijgen in de problematiek in de leefgebieden van verzuimende jongeren.
3. Verbeterde doorstroom van VMBO - MBO leerlingen
Doelstelling: het voorkomen van schoolverlaten door m.n. examenkandidaten van het VMBO ondersteuning aan te bieden bij de overgang naar het MBO.
4. Verbeteren van de zorgstructuur binnen het MBO.
Doelstelling: Meer leerlingen in de beginfase van het MBO binnen het onderwijs houden door het versterken van de zorgstructuur van Mondriaan Onderwijsgroep.
5. Versterken Jongerenloket RMC.
Doelstelling: voortijdig schoolverlaters teruggeleiden naar school, doorgeleiden naar werk of een combinatie van school en werk, al dan niet in combinatie met verwijzen naar (jeugd)zorg.
Onderwijsachterstandenbeleid
Het onderwijsachterstandenbeleid in Delft is gericht op het vergroten van de ontwikkelingskansen van kinderen in de voorschool, primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Hierbij ligt het speerpunt in het vergroten van de taalvaardigheid en de sociale vaardigheden van doelgroepkinderen. Daarbij wordt specifieke aandacht gegeven aan ouderbetrokkenheid.
Doelstellingen van schooljaar 2006/07 tot en met schooljaar 2010/11:
- Een stijgende lijn in het percentage doelgroepkinderen in Delft dat voldoende scoort op de taaltoetsen in het primair onderwijs;
- Het percentage doelgroepkinderen dat doorstroomt naar hogere vormen van onderwijs (HAVO en VWO) is in 2008/2009 4% hoger dan in 2005/2006.
- Minimaal 70% van de doelgroepkinderen neemt in 2010 deel aan de voorschoolse educatie
- In 2008/2009 neemt 70% van de doelgroepkinderen in Delft deel aan activiteiten die specifiek zijn gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling, zowel onder als buiten schooltijd.
- 40 gezinnen in de groepen 7 en 8 van het po en klas 1 en 2 in het voortgezet onderwijs worden door mentoren begeleid
De Delftse plus op onderwijs
Natuur- en milieueducatie
- In aansluiting op de kerndoelen voor natuur- en milieuonderwijs kunnen de leerlingen van een school voor primair onderwijs kennismaken met zes verschillende natuur- en milieuthema's
- Voor het voortgezet onderwijs is er een aantal jaarlijks terugkerende activiteiten mogelijk op het gebied van proces- en lesondersteuning, deskundig advies en een ruim assortiment uitleenmaterialen.
Kunst- en Cultuureducatie
Centrale doelstelling van CKE is het zodanig verankeren van cultuur in het onderwijs dat leerlingen in een doorgaande leerlijn vanaf de basisschool kennis opdoen van cultuur (kunst en erfgoed).
Schoolmediatheek
Het bevorderen van het leesplezier bij kinderen op de basisschool.
Het aanleren van zoekstrategieën aan leerkrachten en leerlingen, waarmee zij zo effectief mogelijk informatie kunnen vinden op internet en in het catalogussysteem.
Schoolzwemmen.
Primair doel is het bevorderen ban de veiligheid van de leerlingen. Nevendoel is kwalitatief goed en veelzijdig bewegingsonderwijs.
Bewegingsonderwijs.
Bevorderen van bewegen, gezondheid, sport en spel; de samenhang tussen school, sportverenigingen en de buurt stimuleren.
Eigen taaleducatie.
Stimulering om eigen taaleducatie te verzorgen door de (zelf)organisaties van de voormalige OALT-talen.
Veilige school
Er is in Delft een overlegstructuur 'Veilige School VO' opgezet met als overkoepelende doelen:
- een goede samenwerking tussen de bij het project betrokken partijen: scholen, politie en gemeente
- bovenschoolse afstemming en, indien mogelijk, beleid en aanpak op het gebied van sociale veiligheid, gebruik van mobieltjes en andere elektronische apparatuur, surveilleren en hangjongeren
- een geactualiseerd veiligheidsbeleid en plannen van aanpak op de drie VO-scholen en hun locaties
- implementatie van maatregelen op school/locatieniveau om de veiligheid te verbeteren.
Herstructurering beroepsonderwijs Delft
Onlangs is tussen partijen (vmbo/mbo/gemeente/bedrijfsleven) een regionaal arrangement beroepsonderwijs afgesloten met als doel:
- het realiseren van een beperkt nieuw aanbod van onderwijsrichtingen voor de drie vmbo-aanbieders
- het tot stand brengen van een langdurige samenwerkingsrelatie ten behoeve van het beroepsonderwijs in Delft. Deze samenwerkingsrelatie krijgt vorm doordat de partijen hun doelen van samenwerking hebben geformuleerd en afgestemd en daarop hun agenda van de komende jaren baseren, althans ten aanzien van het beroepsonderwijs.
Samenwerking Onderwijs Bedrijven Delft (SOB)
Doelstellingen:
- het bevorderen/versterken van de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven in Delft
- het bevorderen van een betere aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven
Hoofdfuncties voor het SOB-loket:
- Operationele functie: opzetten activiteiten gericht op grote groepen leerlingen
- Makelaarsfunctie: koppelen van onderwijsinstellingen (personen) aan bedrijven en één op één relaties tussen scholen en bedrijven in Delft stimuleren en realiseren.
Aandachtspunten:
1. versterking ondernemerschap en innovatie
2. versterking aansluiting beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt
3. vermindering schooluitval en stimulering vervolgopleiding
4. versterking oriëntatie op schoolloopbaan en op toekomstig beroep
DIA II (Delftse Informatiserings- en
Automatiseringsafspraak)
De afspraken voor de nieuwe projectperiode zijn gericht op handhaving cq verdere ontwikkeling van het opgebouwde kwaliteitsniveau en het uitbouwen van de ict-voorsprong die we met elkaar in de eerste projectperiode van DIA hebben gerealiseerd binnen het primair onderwijs. Hierbij ligt de focus niet alleen op de hardwarematige en beheersmatige kant, maar juist ook op het stimuleren van de educatieve implementatie van ict binnen het Delfts primair onderwijs.
Techniekeducatie Delft (TED)
In de vorm van een pilot techniekeducatie voor de gemeente Delft vorm te geven aan de twee gedefinieerde focusgebieden:
Techniek in de schoolomgeving
Techniek in buitenschoolse setting
Het eindperspectief van het totale project is het leggen van een basis voor een samenhangend activiteitenpakket en bijbehorende infrastructuur voor de realisatie van techniekactiviteiten voor jongeren.
Brede school primair onderwijs
De intentie van de brede school ontwikkeling is: Wijkgericht meer samenhang brengen tussen onderwijs, kinderopvang, jeugdbeleid, culturele, sportieve en opvoedingsondersteunende activiteiten, met als doel de ontwikkelingskansen van kinderen te vergroten.
Subdoelen:
- Meer activiteiten voor kinderen in hun eigen wijk
- Bijdragen aan het voorkomen van sociaal-emotionele problematiek bij kinderen en jongeren
- Voorkomen en wegwerken van achterstanden (onderwijsachterstanden, bewegingsachterstanden, etc.)
- Een sluitende en kwalitatief goede opvang voor kinderen van ouders die zorg en (toeleiding tot) werk combineren.
- Betrokkenheid van bewoners/organisaties bij de buurt versterken (sociale cohesie).
Verbreding en verdieping voor de periode 2005-2008:
- Bestendiging en uitbouw van huidige programma; minimaal bereik van 30% van de kinderen in de wijk (per semester). Vraaggerichtheid en maatwerk
- Uitbreiding naar het voortgezet onderwijs (zie onder die kop)
- Beter bereik specifieke doelgroepen door gerichte toeleiding (zie bij BOS, Plusaanpak en zomerschool)
- Deelname kinderen met een handicap aan brede schoolactiviteiten
Plusaanpak brede school
Omdat niet alle kinderen voldoende profiteren van het basisaanbod brede school en andere reguliere activiteiten, heeft de plusaanpak als doel een opstap te bieden naar deze voorzieningen.
Zomerschool
- Verkleinen van de achterstanden die kinderen en jongeren hebben op zowel cognitief als sociaal-emotioneel terrein, zodat inburgering wordt vergemakkelijkt.
- Kinderen behouden of verhogen na afloop van de Zomerschool het behaalde taalniveau van voor de zomervakantie.
Dagarrangementen
Ouders ervaren een tijdsprobleem in het combineren van werk en zorg voor kinderen.
Doelgroepkinderen hebben hardnekkige sociaal maatschappelijke achterstanden op het gebied van onderwijs, beweging, vrije tijdsbesteding et cetera.
Het project dagarrangementen heeft als doel de afstemming tussen onderwijs, opvang en activiteiten te verbeteren. In Delft ligt de focus hierbij op kwaliteitsverbetering. Afstemming vindt plaats op de gebieden pedagogisch/didaktisch, zorg voor de kinderen, informatie-overdracht, personeel.
Eindresultaat:
- In 2008 wordt op ten minste vier plaatsen in de stad een dagarrangement aangeboden waarin onderwijs, opvang (voor-, tussen- en naschools) en buitenschoolse activiteiten in het kader van brede school, BOS en aanverwante activiteiten op elkaar aansluiten. Het arrangement wordt per locatie, op basis van de behoefte van ouders en kinderen ingevuld.
Brede school voortgezet onderwijs
Het vergroten van ontwikkelingskansen en de maatschappelijke participatie van de (vmbo-) leerlingen door het aanbieden van een breed maar gericht spectrum aan activiteiten, onder en na schooltijd, binnen en buiten de school.
Subdoelen
- Het stimuleren van sociale competentie en participatie, waardoor dreigende marginalisering en criminalisering wordt voorkomen.
- Het onderhouden van de kwaliteit van de leefomgeving; het terugdringen van overlast door jongeren
- Het organiseren van een functionele aansluiting bij de zorgketen;
- Het sterker integreren van naschoolse activiteiten waardoor deze ook onderdeel kunnen gaan uitmaken van het curriculum van de school en het portfolio van de leerlingen.
BOS-aanpak (Buurt - Onderwijs - Sport)
De algemene doelstelling voor de zogenaamde BOS - Impuls is bepaald door het ministerie van VWS: wegnemen van achterstanden bij jeugdigen* en verminderen van overlast in de buurt door jongeren 4 - 19 jaar gedurende een projectperiode van vier jaar, in een te benoemen gebied.
* =
Dat kan een achterstand zijn op het gebied van gezondheid, welzijn, onderwijs,
opvoeding, sport of bewegen
Het coalitieakkoord voor de lopende collegeperiode stelt onder meer:
Bewegen gaat niet alleen over gezondheid, maar ook over vrijetijdsbesteding, opvoeding, en integratie van allochtonen en mensen met een functiebeperking.
De gemeente ondersteunt initiatieven op deze terreinen, breidt de BOS-aanpak (buurt-onderwijs-sport) uit en blijft (mee-)investeren in multifunctionele en overdag en 's avonds te gebruiken accommodaties.
Delft kent 6 BOS-projecten in wijken:
Project Doelgroep Achterstand
BOS - Tanthof 4 t/m12 jaar Overgewicht (gezondheid)
BOS - Hof van Delft 13 - 19 jaar Participatie/Integratie
BOS - Vrijenban/Brasserskade 10 - 19 jaar Overlast
BOS - Voorhof/Poptahof 4 t/m12 jaar Onderwijs
BOS - Buitenhof/Rode Dorp/ 4 t/m 12 jaar Sportdeelname all.meisjes
Eraflats/Fledderus/Gillis
BOS – Wippolder 4 t/m 12 jaar Sportdeelname
Het BOS-project in Voorhof/Poptahof is m.n. gericht op het wegnemen van onderwijsachterstanden en kent als doelstelling:
Ontwikkelingskansen van de doelgroep verhogen door:
- het bieden van een activiteitenaanbod met perspectief op versterking van integratie op sociaal, cultureel en maatschappelijk gebied;
- positieve invloed op houding en gedrag t.a.v. gezondheid (fysiek, mentaal en sociaal);
- vergroting van de betrokkenheid en inzet van ouders als ondersteunende stimulans voor de doelgroep;
- gezamenlijke aanpak met partners op sociaal/cultureel/maatschappelijk en gezondheidsgebied.
De ondersteuning van het Delftse onderwijs
Impuls personeelsbeleid/Algemeen schoolmedewerkers
Besturen en scholen door additionele voorzieningen faciliteren in het voeren van personeelsbeleid en het bieden van een onderwijsondersteunende personeelsvoorziening.
Schoolbegeleiding.
Prioriteiten bepalen en centrale afspraken maken met schoolbesturen en wsns-verbanden. Maatwerk en kwaliteit nastreven t.b.v. begeleiding, advies, ondersteuning en hulpverlening.
Projectfaciliteiten.
Per schooljaar beleidsonderwerpen vaststellen die in aanmerking komen voor een personele projectfaciliteit.
Onderwijshuisvesting
De gemeente Delft streeft er in de uitvoering van de haar wettelijk opgedragen zorgplicht voor de onderwijshuisvesting naar, om in consensus met de schoolbesturen te komen tot zo optimaal mogelijke huisvesting van de scholen voor primair en voortgezet onderwijs op haar grondgebied. Dit wordt uitgewerkt in het jaarlijks door het gemeentebestuur vast te stellen programma onderwijshuisvesting, waarin de investeringen in onderhoud, uitbreiding, renovatie, aanpassing en nieuwbouw van scholen zijn vastgelegd.
De Delftse onderwijsmonitor
De doelstelling van de onderwijsmonitor Delft is om een beleidsinformatiesysteem te realiseren waarmee:
- lokale en landelijke beleidsvragen op het gebied van onderwijs te beantwoorden zijn
- zicht wordt verkregen op ontwikkelingen in (achterstands)posities en schoolloopbanen van Delftse leerlingen
- voldaan kan worden aan de gemeentelijke verplichtingen zoals de levering van gegevens over verzuim, voortijdig schoolverlaten en VVE
- jaarlijkse (effect)rapportages samen te stellen zijn op grond van Art. 25 van de leerplichtwet en de RMC-wet (Staatsblad 2001, 636).
Bijlage 2 bij nota terug- en vooruitblik OBP
Geactualiseerd overzicht van gehanteerde afkortingen
ADMIT multidisciplinair indicatieteam ADHD
B&W College van burgemeester en wethouders
BBL Beroeps begeleidende leerweg (in het middelbaar beroepsonderwijs, werken en leren)
BOL Beroeps opleidende leerweg (in het middelbaar beroepsonderwijs, dagonderwijs)
BOS-driehoek Buurt, onderwijs en sport. Beleid gericht op structurele samenwerking in het kader van een tijdelijke stimuleringsmaatregel van het rijk
BSO Buitenschoolse opvang
BWD Breed Welzijn Delft, de welzijnsorganisatie in Delft
CKE Deze afkorting wordt in dit OBP in twee betekenissen gehanteerd:
1 het gemeentelijk vakteam Cultuur,Kennis en Economie
2 kunst en cultuureducatie.
CKV Culturele en Kunstzinnige Vorming
CLD Christelijk Lyceum Delft, school voor voortgezet onderwijs
CWI Centrum voor Werk en Inkomen
CZC Centrale Zorg Commissie, onderdeel van het Samenwerkingsverband
voortgezet onderwijs Delft
DDVC De Delftse Vangnetconstructie: een voorziening om leerlingen die onvoldoende kunnen zwemmem, de mogelijkheid om dit te leren alsnog te bieden door verlenging van de lesperiode
DIA Delftse Informatisering- en Automatiseringsafspraak voor het onderwijs. (Inmiddels de naam van een samenwerkingsverband dat het ICT-onderwijsbeleid stuurt en coördineert.)
DOK samenvoeging van
Discotake, Openbare Bibliotheek en
Kunstcentrum Delft
EZH-middelen Gelden die op diverse beleidsterreinen van de gemeente Delft beschikbaar gesteld zijn, als gevolg van de verkoop van een aandelenpakket van het Energiebedrijf Zuid-Holland
G3 Overleg van drie grote Delftse schoolbesturen voor basisonderwijs
GGD Gemeenschappelijk Gezondheidsdienst
GOA Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid (nu OAB)
Havo Hoger algemeen voortgezet onderwijs
Hbo Hoger beroepsonderwijs
IBM Integrale Beleids Monitor gemeente Delft
ICT Informatie- en communicatietechnologie
ID-banen Instroom- en doorstroombanen
JGZ Jeugdgezondheidszorg
K4 Overleg van vier kleine Delftse schoolbesturen voor basisonderwijs
KARD KinderActieRaad (in kader brede school aanpak)
LGF Leerling Gebonden Financiering
LOBOS Leraarondersteuner bewegingsonderwijs en sport
LOKABEL Formeel overleg gemeente met Delftse schoolbesturen
Mbo Middelbaar beroepsonderwijs
MEE Stichting die zich beschikbaar stelt voor mensen met een handicap,
hun ouders/verzorgenden en andere direct betrokkenen. Zij biedt informatie,
advies, bemiddeling en pedagogische en psychosociale begeleiding
(Voorheen SPD, de Sociaal Pedagogische Dienst)
MKD Medisch kleuterdagverblijf
NME Natuur- en milieueducatie
OA OnderwijsAdvies, de schoolbegeleidingsdienst in onze regio
OAB Onderwijsachterstandenbeleid (voorheen GOA)
OALT Onderwijs in allochtone levende talen
OBP Onderwijsbeleidsplan
OCW Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
OK-scholen Onderwijskansenbeleid-scholen
OM Openbaar Ministerie
OTC Onderwijs Technocentrum
P&O Personeel en organisatie
PI Pedologisch Instituut
Po Primair onderwijs
PROVO Informeel overleg tussen de drie algemeen directeuren G3 en de drie rectoren Delft vo
RMC Regionale Meld- en Coördinatiepunt voortijdig schoolverlaten
ROB Delft Regionale Onderneming voor Beroepskwalificering, was als een soort bedrijfsschool gelieerd aan de TU Delft; is inmiddels opgeheven
ROC Regionaal Opleidingcentrum (in Delft Mondriaan college)
RTC Regionaal Techniekcentrum Delft
RVC Regionale Verwijzingscommissie
So Speciaal onderwijs
SOB Delft Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven Delft
SWV VO/SVO Samenwerkingsverband voortgezet (speciaal) onderwijs
TMD Techniek Museum Delft
TNO Nederlandse organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk onderzoek
TUD Technische Universiteit Delft
VAK Vrije Akademie, het centrum voor de kunsten in Delft
ViV Vertrouwen in Verschillen
Vmbo Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs
VNG Vereniging van Nederlandse Gemeenten
VNO-NCW samentrekking van VNO (Verbond van Nederlandse Ondernemingen) en NCW (Nederlands Christelijk Werkgeversverbond)
Vo Voortgezet onderwijs
Vso Voortgezet speciaal onderwijs
Vso-zmok Voortgezet speciaal onderwijs, afdeling zeer moeilijk opvoedbare kinderen
VSV Voortijdig schoolverlaten
VTB II Verbreding Techniek Basisonderwijs II
VVE Voor- en vroegschoolse educatie
Vwo Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs
WEB Wet educatie en beroepsonderwijs
Wo Wetenschappelijk onderwijs
WSNS Weer samen naar school, is bedoeld om basisscholen in staat te stellen zelf extra aandacht en zorg te geven aan leerlingen die dat nodig hebben; uit zowel onderwijskundig als maatschappelijk oogpunt is het gewenst dat kinderen zoveel mogelijk samen naar school gaan
WWB Wet werk en bijstand