0. Voorwoord

In juni 2005 is het onderwijsbeleidsplan ‘Koers op karakter, kompas op kwaliteit’ vastgesteld voor de periode 2005-2008.

In deze nota blikken we terug op wat er – op hoofdlijnen – al is gebeurd en bereikt, vermelden we actuele ontwikkelingen en sluiten we af met speerpunten die in 2007 en 2008 onze specifieke aandacht verdienen.

We volgen daarbij de hoofdstukindeling van het onderwijsbeleidsplan.

In bijlage 1 vindt u een overzicht van bestaande onderwijsbeleids-doelstellingen.

Bijlage 2 bevat een geactualiseerde versie van de afkortingenlijst uit het onderwijsbeleidsplan.

 

1. Inleiding / onderwijsagenda voor de toekomst

 

Partnerschap gemeente en schoolbesturen

Een van de uitgangspunten van dit onderwijsbeleidsplan is versterking van het partnerschap gemeente en schoolbesturen. In het najaar van 2005 is hieraan gestalte gegeven door met clusters van schoolbesturen de in het plan opgenomen agenda voor de toekomst nader uit te werken. Als speerpunten van beleid voor het jaar 2006 zijn daarbij gekozen:

Op al deze punten is vooruitgang geboekt. Op het eerste en laatste punt gaan we hier nader in. De overige punten komen in de volgende hoofdstukken terug.

 

Samenwerking en samenhang tussen primair (speciaal) onderwijs en voortgezet (speciaal) onderwijs

Dit speerpunt is het onderwerp geweest van de onderwijsdagen die in april 2006 en 2007 zijn georganiseerd. Organisatie en uitvoering is gebeurd onder gezamenlijke verantwoordelijkheid van schoolbesturen, samenwerkingsverbanden en gemeenten.

Uitkomsten van 2006 zijn en worden op verschillende plekken opgepakt.

Tijdens de dag van 2007 – met als motto Gluren bij de Buren – hebben koppels van medewerkers po, so en vo voorbereidingen getroffen om in de periode tot de zomervakantie 2007 wederzijds bezoeken af te leggen om kennis te nemen en te leren van elkaars praktijk.

De algemeen directeuren van de drie grote schoolbesturen primair onderwijs en de drie rectoren voortgezet onderwijs hebben een informeel PROVO-overleg opgestart, waarin zij belangrijke ontwikkelingen bespreken.

In de loop van 2006 is een aantal keer tussen deze functionarissen en de wethouder van Onderwijs c.a. gesproken over hoe wij gestalte kunnen geven aan een sluitende aanpak voor kinderen/jongeren die extra aandacht nodig hebben. Taal(beleid en –ontwikkeling) speelt in die discussie een grote rol.

Samenwerking tussen de verschillende samenwerkingsverbanden onderling krijgt helaas nog maar langzaam gestalte. Dit blijft zowel voor gemeente als voor schoolbesturen een belangrijk gezamenlijk streven voor 2007 en verder.

 

Overlegstructuur gemeente - onderwijs

Zoals uit het vervolg van deze nota zal blijken, hebben tussen september 2005 en heden vele overleggen plaatsgevonden op (deel)dossiers met (combinaties van) schoolbesturen over verschillende thema’s. Dit werkt steeds beter. We maken daarbij afspraken om ook de kleinere school-besturen (primair en speciaal onderwijs) in de ontwikkelingen mee te nemen. Tweemaal per jaar vindt ook met hen bestuurlijk overleg plaats.

 

Communicatie

Met de intensieve communicatie die in de paragrafen hiervoor is beschreven, is voor een belangrijk deel uitvoering gegeven aan de communicatievoorstellen die in het onderwijsbeleidsplan zijn opgenomen. Daarnaast is een digitale onderwijsnieuwsbrief tot stand gekomen.

In de stadskrant is in 2006 een dubbele onderwijspagina opgenomen onder de titel Naar School in Delft.


Hoofdstuk 2 De zorg voor de leerling centraal

 

Zorg in en om de school - primair onderwijs

De eerstelijns knooppunten krijgen steeds meer vorm. Er is in toenemende mate overeenstemming tussen de betrokken instellingen over de functies en taken van de eerste lijnsknooppunten. Met Bureau Jeugdzorg zijn in dit kader bijvoorbeeld duidelijke aansluitingsafspraken gemaakt.  Inmiddels hebben 5 van de 7 wijken een JGZ-centrum.

De gemeente oriënteert zich momenteel met de partners uit de stad op het vraagstuk van de zorgcoördinatie, mede in het kader van de vorming van centra voor Jeugd en Gezin.

 

Toeleiding naar de voorscholen

De afspraken tussen de integrale JGZ, de peuterspeelzalen en de gemeente over toeleiding naar de voorscholen zijn geëvalueerd en aangepast.

Op korte termijn wordt vanuit de gemeente het overleg gestart over de rol die bezoekvrouwen in dit kader zouden kunnen krijgen naar ouders van doelgroepkinderen die niet met hun kinderen naar het consultatiebureau komen of ondanks de inspanningen van het consultatiebureau en jeugdgezondheidszorg niet naar de voorschool gaan.

 

Samenwerking met de WSNS-verbanden

Periodiek vindt overleg plaats tussen de beide WSNS-verbanden, het samenwerkingsverband VO/SVO en de gemeente. Binnen het overleg vindt afstemming op beleid plaats en daar waar mogelijk worden projecten gezamenlijk opgepakt. Samenwerkingprojecten voortkomend uit het overleg van dit zogenaamde ‘zorgplatform’ zijn bijvoorbeeld het project invoering van het dyslexieprotocol en invoering van een methodiek in het Delftse onderwijs voor het signaleren van stagnatie in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.

 

Schoolmaatschappelijk werk

Het schoolmaatschappelijk werk/opvoedadvies is aanbesteed en gunning aan stichting Kwadraad heeft inmiddels plaatsgevonden. Alle scholen, zowel primair als voortgezet onderwijs, hebben vanaf dat moment de beschikking over schoolmaatschappelijk werk/opvoedadvies. Ook kunnen de voorschoolpeuterspeelzalen gebruik maken van deze functie. Er wordt nog overleg gevoerd over een aantal organisatorische zaken in dit verband.

 

Logopedie

De GGD heeft uitvoering gegeven aan zijn basistaak 'screening van alle 5-jarigen'. Begin 2007 is het contract aangaande het aanvullende pakket logopedie afgesloten met de GGD. Op korte termijn kunnen de scholen voor primair onderwijs gebruik maken van het aanvullende pakket.

 

Nevenvestiging school Pedologisch Instituut (PI)

De samenwerking tussen de WSNS-verbanden, stichting Jeugdformaat, de PI-school uit Den Haag en de gemeente heeft geleid tot de realisatie van een nevenvestiging PI-school in Delft. Deze vestiging is gekoppeld aan het Medisch KinderDagverblijf (MKD). In dit kader is er sprake van een onderwijs-zorgarrangement.

Zorgplicht  / passend onderwijs voor iedere leerling

In de loop van 2006 heeft het ministerie van OCW een notitie met betrekking tot zorgplicht/passend onderwijs doen verschijnen. Eind 2006 heeft het zorgplatform een werkatelier georganiseerd voor alle onderwijsbetrokkenen in Delft. Dit  werkatelier had een  informerend en oriënterend karakter. Tijdens het werkatelier is afgesproken dat een projectgroep passend onderwijs wordt geïnstalleerd. Taak van de projectgroep is onder meer een inventarisatie van de huidige knelpunten en een plan van aanpak hoe de knelpunten aangepakt zouden kunnen worden.

De projectgroep functioneert inmiddels. Het plan van aanpak wordt voor eind 2007 aan de deelnemers aan het werkatelier en vervolgens aan LOKABEL gepresenteerd. In het voorjaar van 2008 wordt een conferentie over dit onderwerp georganiseerd.

 

Zorg in en om de school - voortgezet onderwijs

Bij de begeleiding van zorgleerlingen binnen het voortgezet onderwijs spelen de zorgteams en de centrale zorgcommissie van het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs een centrale rol.  De samenwerking tussen onderwijs, jeugdgezondheidszorg en  jeugdhulpverleningsinstanties – met specifieke aandacht voor de indicatiestelling – zal mede in het kader van de vorming van centra voor Jeugd en Gezin verder worden uitgebouwd.

Het zorgloket voortgezet onderwijs dat gekoppeld is aan de centrale zorgcommissie speelt een prominente schakelrol waar het gaat om verwijzen, adviseren en informeren van jongeren en ouders naar hulpverleningsinstanties. Vanuit het loket worden ook trainingen op het gebied van sociale vaardigheid en sociale weerbaarheid verzorgd.

 

Rebound-voorziening

De aanpassing van het regionale centrum voortijdig schoolverlaters De Wissel tot een reboundvoorziening is per 1 januari 2007 gerealiseerd. De Reboundvoorziening wordt onder de verantwoordelijkheid van het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs in samenwerking met de J.C. Pleysierschool vormgegeven.

In 2007 worden inhoudelijke, organisatorische en financiële afspraken tussen genoemde partijen geformaliseerd.

 

Aanval op de uitval

In maart 2007 is de nota 'Aanval op de uitval', die haar naam ontleent aan de perspectievennota van het ministerie van OCW (2006), vastgesteld.

De nota bevat de maatregelen die de gemeente Delft neemt om tot een effectieve aanpak van voortijdig schoolverlaten te komen. Het jongerenloket voortijdig schoolverlaten speelt bij deze aanpak een centrale rol.

 
Halt

In 2006 is door de gemeente Delft, het Openbaar Ministerie en Halt Haaglanden een convenant getekend om de periode van 2006 t/m 2008 jaar de Halt-afdoening spijbelen in te voeren. Het projectjaar 2006 stond met name in het teken van voorbereiding, communicatie met alle partners en het starten met de doorverwijzing. In 2007 zal vooral gewerkt worden aan de voorwaarden waaraan de gemeente moet voldoen, het handboek en de koppeling van een preventieve component met de straf.

 

Basta

De leerstraf Basta is goed ingevoerd in Delft.  Afstemming met de regio en het Leger des Heils vindt plaats via een stuurgroep.

In de loop van 2007 zal er een evaluatie plaatsvinden over de instroom en eventuele recidive van de Basta-leerstraffen uitgevoerd in 2006.

 

Samenwerking justitie en leerplicht

Binnen het stadsgewest Haaglanden is de samenwerking tussen gemeenten en justitie op het terrein van de aanpak van voortijdig schoolverlaten geïntensiveerd.

Dit heeft geresulteerd in een aantal lokale en regionale projecten.

Tevens kent de regio Haaglanden een drietal Rebound/Time-out voorzieningen waar voortijdige schoolverlaters worden opgevangen.

Zowel vanuit de betrokken uitvoerders als bestuurders is de wens geuit om binnen Haaglanden te komen tot een dekkend aanbod van voorzieningen op dit terrein.

Op initiatief van het OM is een platform leerplicht gestart en zal er in het schooljaar 2007/2008 gestart worden met een JCO (justitieel casuïstiek overleg).

 

 


Hoofdstuk 3 Kansenbeleid

 

Nieuw Onderwijsachterstandenbeleid

Op 10 oktober 2006 is de Algemene Maatregel van Bestuur Onderwijsachterstandenbeleid met terugwerking tot 1 augustus 2006 van kracht geworden. De nieuwe wet op het Onderwijsachterstandenbeleid maakte het noodzakelijk de afspraken die lokaal zijn gemaakt in het kader van het OBP te bevestigen en daar waar nodig aan te passen. Uitgangspunt was om de lokale afspraken die zijn gemaakt voor de periode tot en met 2008 – ondanks de gewijzigde rijksregelgeving – zo veel als mogelijk te handhaven. Bij het tot stand komen van het aangepaste plan is de gemeente, op verzoek van de schoolbesturen, weer toegetreden tot het GOA/OAB-bestuur.

(NB: met inwerkingtreding van de nieuwe wet zijn de termen gewijzigd: Gemeentelijk OnderwijsAchterstandenbeleid (GOA) bestaat formeel niet meer en is vervangen door OnderwijsAchterstandenbeleid (OAB). In de praktijk worden beide termen gebruikt)

 

De belangrijkste aanleidingen voor de aanpassingen waren:

-          de nieuwe verantwoordelijkheidsverdeling tussen gemeente en schoolbesturen

-          de herdefiniëring van de doelgroep (er is een nieuwe (rijks) gewichtenregeling, die in een periode van drie jaar wordt ingevoerd)

-          de beperkingen die door het Rijk zijn gesteld aan de besteding van de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid aan gemeenten (de specifieke uitkering van het Rijk moet namelijk vrijwel geheel worden ingezet op de voorschoolse periode en /of op schakelklassen; besteding van middelen aan het voortgezet onderwijs is niet langer toegestaan).

Het OAB-plan 2006/2007-2010/2011 is tot stand gekomen in nauw overleg met het samenwerkingsverband GOA waarin de betrokken schoolbesturen voor primair en voortgezet onderwijs, peuterspeelzalen en de gemeente zijn vertegenwoordigd. Daarnaast is ook het overleg van de directeuren van de scholen voor primair onderwijs die deelnemen aan het onderwijsachterstandenbeleid geraadpleegd. Nieuw in het plan zijn: de  invoering van de schakelklassen, huiswerkbegeleiding in het primair en voortgezet onderwijs, de mentorprojecten in het primair en voortgezet onderwijs en de versterking van de toeleiding naar de voorschool. Het plan is na goedkeuring in het LOKABEL (overleg met de schoolbesturen) op 29 maart 2007 vastgesteld in de gemeenteraad van Delft.

 

Voortgang projecten

Na de herziening van het peuterspeelzaalbeleid is de uitbreiding van het aantal voorscholen gerealiseerd. De kopklas wordt vooralsnog voortgezet en opgenomen in een sluitende aanpak via schakelklassen/momenten rond groep 0 - 3 - 6 - 9. De andere projecten zoals genoemd worden in elk geval voortgezet tot augustus 2009. De bekostiging van het projectbureau is stopgezet. Over de definitieve invulling van de coördinatiefunctie wordt nog overleg gevoerd.


Hoofdstuk 4. De Delftse plus op onderwijs

 

Natuur- en milieueducatie

Thematisch heeft in 2006 'water' centraal gestaan. Onder de titel 'Delft spettert' zijn meerdere activiteiten georganiseerd.

'Energie en klimaat' krijgt in 2007 extra aandacht, zowel in het primair als in het voortgezet onderwijs. Bij het uitkomen van de documentaire 'an inconvenient truth' is besloten deze aan te bieden aan de leerjaren 3 tot en met 6 van HAVO/VWO/Gymnasium van de Delftse scholengemeen-schappen VO. In een verbrede aanpak rond energie komt het binnenklimaat van scholen voor primair onderwijs binnenkort op de agenda. Behalve energie en milieu worden daarbij ook de beleidsvelden jeugdgezondheidszorg en onderwijshuisvesting betrokken.

De projectopzet wordt daardoor verbreed tot 'energieke scholen' (zie ook bij hoofdstuk 8 – Onderwijshuisvesting).

Het aanbod in het kader van de Brede School primair onderwijs werd vanaf 2006 vernieuwd en verbreed. Het programma voor de Brede School 2 (voortgezet onderwijs) wordt sinds 2006 ontwikkeld.

 

Kunst- en cultuureducatie

Het is de bedoeling dat vanaf het schooljaar 2007-2008 het programma-aanbod voor alle leerjaren primair onderwijs uitgebreid wordt met een basismenu cultureel erfgoed. VAK en Erfgoed Delft werken hierbij samen. Van de scholen wordt bij afname een geringe bijdrage per leerling gevraagd. Voor de overige financiering van dit extra menu moet nog besluitvorming plaats vinden.

Onderwijskundige ontwikkelingen zullen vanaf 2007 op één van de VMBO's gefaseerd uitgroeien tot een onderwijsaanbod van vakken in nieuwe leergebieden, dat doorgetrokken wordt in de Bredeschool2-gedachte.

 

Schoolmediatheek in het primair onderwijs

Eind 2007 levert DOK een verslag aan over deelname en inzet van scholen in dit project in de afgelopen periode. Deelname van scholen is eenmalig. Ook de komende jaren kunnen scholen participeren die niet eerder van het schoolmediatheek project gebruikt hebben gemaakt.

 

Schoolzwemmen

Schoolzwemmen beperkt zich voor het basisonderwijs tot deelname van leerjaar 4. Alle scholen in Delft maken hier gebruik van. Kinderen die na dat jaar niet over een diploma A beschikken, kunnen gebruik maken van het vangnet. Voor een deel van de basisschoolleerlingen bestaat ook de mogelijkheid om in de Zomerschool zwemvaardigheid op te doen. In 2006 maakten tenminste 64 kinderen van het vangnet gebruik; dit aantal is wat lager dan voorgaande jaren.

Het speciaal (basis)onderwijs zwemt met de leerjaren 3 t/m 8; in het OBP is geformaliseerd dat de Herman Broerenschool in Delft ook met de VSO-leerlingen deel kan nemen.

Voor het schoolzwemmen is een protocol van kracht. De werking daarvan wordt jaarlijks geëvalueerd. Het speciaal (basis) onderwijs draagt in de kosten van het schoolzwemmen bij middels de rijksvergoeding die de scholen ontvangen.

 

 

Bewegingsonderwijs

Een breder bewegingsbeleid in het kader van Buurt-Onderwijs-Sport (BOS) is na de start in Tanthof-Oost in zes wijken van de grond gekomen. Onderwijs, buurt- en wijkactiviteiten rond sport en spel en de sportverenigingen werken daarbij samen.

De start van de opleiding LOBOS (leerkracht ondersteuner bewegingsonderwijs en sport) is -mede gelet op de verbreding van het bewegingsbeleid - aanleiding tot een extra financiële impuls in het OBP.

Landelijk is er nog geen overeenstemming over taken, bevoegdheden en positionering van de LOBOS-medewerker. Dit leidt ertoe dat nog geen eenduidige wijze van inzet ontwikkeld is. Er wordt al wel op kleine schaal met stagiaires van de opleidingen LOBOS en Sport en Bewegen gewerkt. OBP-middelen voor LOBOS zijn ingezet voor het in positie brengen van de vakleerkracht om extra beweegaanbod in BOS-projecten te realiseren en voor grootschaliger activiteiten, die voor de LOBOS-stagiaires zinvolle werkervaring betekenen.

Medio 2007 bekijken de gemeente Delft, de drie betrokken schoolbesturen en ROC Mondriaan hoe voor Delft tot een oplossing rond de inzet van LOBOSers gekomen kan worden.

 

Eigen taaleducatie

Drie van de vijf taalgroepen uit het voormalige Onderwijs Allochtone Levende Talen maken gebruik van de mogelijkheid om in eigen beheer een aanbod van educatie in de eigen taal aan te bieden. Hiervoor ontvangen zij tijdelijk een kleine subsidie.

 

Project 'Veilige school'

Naar aanleiding van het veiligheidsbelevingsonderzoek in 2005 onder medewerkers en leerlingen binnen het VO in Delft zijn per locatie maatregelen genomen en prioriteiten gesteld. Delft-brede prioriteiten zijn opgepakt door de Contactgroep 'de Veilige School'. Een voorbeeld hiervan is 'Cyberpesten'. Veiligheid rondom schoolfeesten en alcoholmisbruik kregen eveneens aandacht.

Naast de contactgroep is inmiddels een stuurgroep gevormd; beleidszaken worden zo gescheiden van operationele zaken. Voor ondersteuning van de stuurgroep, de projectgroep en de lokale werkgroepen, het organiseren van (netwerk)bijeenkomsten en het opstellen van een integraal veiligheidplan wordt de schoolbegeleidingsdienst OnderwijsAdvies ingeschakeld.

 

 


Hoofdstuk 5 – Delft Kennisstad

 

Herstructurering beroepsonderwijs Delft

De scholen voor voortgezet onderwijs hebben uitgangspunten geformuleerd voor het vmbo van de toekomst in Delft. Scholen hebben ieder hun eigen programma, maar ook een gezamenlijke agenda in de vorm van een regionaal arrangement beroepsonderwijs Delft.

De scholen zullen deze kwaliteitsslag in een aantal fasen realiseren tussen 2007 en 2011. Per 1 augustus 2007 of zo snel mogelijk daarna worden de volgende nieuwe vakken op de scholen aangeboden: Techniek Breed (St. Stanislascollege), Sport, Dienstverlening en Veiligheid (Christelijk Lyceum Delft) en ICT-route (Grotiuscollege).

Op middenlange termijn zullen de drie vo-scholen samen met het ROC Mondriaan in Delft een afsprakenkader ontwikkelen om de doorlopende leerlijn in de beroepskolom vmbo - mbo te realiseren. Het betreft afspraken over informatie-uitwisseling met betrekking tot de doorstroompraktijk, begeleiding van vmbo-ers bij hun keuze voor vervolgonderwijs in het mbo en gezamenlijk aannamebeleid.

In of bij één van de vestigingen voor vmbo of mbo in Delft zal een voorziening worden gerealiseerd ten behoeve van onderwijs aan zogenaamde niveau 1-leerlingen (formeel de aankomend assistenten leerweg, AKA). Doel hiervan is dat deze kwetsbare leerlingen niet meer naar Den Haag moeten om onderwijs te ontvangen, maar dat in hun eigen woonplaats kunnen doen.

De drie scholen stemmen af over het stagebeleid en de benadering van bedrijven en instellingen die stageplaatsen aanbieden. Het bemensen en geleidelijk vormgeven van het Servicepunt Stages in samenwerking met het SOB (Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven) geeft daaraan richting.

Op basis van het arrangement gaan gemeente, mbo en vo-scholen werken aan een strategisch en meerjarig huisvestingsbeleid, dat zal zijn afgestemd op visie op en inhoud van het voortgezet onderwijs en het praktijkonderwijs.

 

Samenwerking Onderwijs Bedrijven Delft (SOB)

In januari 2006 is de samenwerking tussen Onderwijs (VO tot TU) en lokale bedrijven gestart middels een overeenkomst tot en met 2008 (inmiddels beoogd tot en met 2009). Via een gerealiseerd projectplan en bijbehorend activiteitenprogramma wordt er de komende jaren stevig ingezet op samenwerking rondom 3 thema's: keuze voor vervolgopleiding en beroep, problematiek van stages en leerwerkplekken en matching tussen vraag en aanbod van de lokale en regionale arbeidsmarkt. Het SOB-loket richt zich specifiek op de overgang V(MB)O en MBO en op 4 sectoren: techniek, horeca/toerisme, zorg en zakelijke dienstverlening. Het project heeft een programma-manager SOB aangesteld die de partijen bijeenbrengt. Naast het een-op-een bemiddelen van scholen en bedrijven wordt er vanuit SOB Delft meegewerkt aan andere spin-off initiatieven zoals een beursvloer voor VMBO-ers en bedrijven (genaamd On Stage), JAZO project (Jongeren Aan Zet in de Ouderenzorg - waarbij 50 jongeren per jaar een leerwerkplek krijgen in de zorg), de realisatie van een stagekalender/-punt, docentstages. Het SOB haakt aan bij Brede School (maatschappelijk stages) en Techniekeducatie Delft. De stuurgroep SOB heeft ook de projecten Mechatronica en leerwerkbedrijf geadopteerd.

 

Delftse Informatiserings- en Automatiseringsafspraak

Primair Onderwijs (DIA 2)

In 2005 is het vervangingsproject gestart voor alle 42 Delftse scholen voor (speciaal) basisonderwijs. Eind 2005 zijn het DIA project en de gemeente Delft gezamenlijk opgetrokken in een Europese aanbesteding. In de periode april - december 2006 zijn alle werkstations op de deelnemende basisscholen vervangen. Alle deelnemende basisscholen aan DIA zijn aangesloten op het glasvezelnetwerk van de Stichting Breedband Delft.

In oktober 2007 wordt de laatste school toegevoegd aan de centrale server. Het inhoudelijk ICT traject, onder de vlag DIA Educatie, is sinds augustus 2005 gestart. In samenwerking met Erfgoed Delft wordt gewerkt aan een 'game' over de geschiedenis van Delft.

Voortgezet Onderwijs (DIA 2)

In 2006 zijn met de 3 scholen voor VO nieuwe afspraken gemaakt over de registratie van verzuim in relatie tot leerlingenadministraties. Hiermee is het laatste onderdeel van DIA 1 afgerond. De scholen hebben conform de EZH-afspraken recht op een tegemoetkoming in het vervangingsvraagstuk. In 2007 zal dit zijn beslag krijgen.

 

Techniekeducatie Delft (TED)

In schooljaar 2004/2005 gestart met 11 pilotscholen, het Techniek Museum Delft (TMD) en buitenschoolse activiteiten (Brede School, VO en bij bedrijven). Inmiddels zijn er 7 scholen bij gekomen die via de landelijke VTB subsidie (Verbreding Techniek in het Basisonderwijs) ook aan de slag zijn gegaan met techniek.

In het Techniek Museum Delft is de aflopen 2,5 jaar hard gewerkt aan nieuwe onderwijsprogramma's die zijn afgestemd op Techniekeducatie Delft, bedoeld voor het basisonderwijs en de onderbouw VO.

Het techniekeducatie concept is prominent aanwezig in de opzet van het nieuw te bouwen TMD, genaamd Technicon Delft met als werktitel: 'van bedrijfsmuseum van de TU naar een centrum voor techniekeducatie'.

In het kader van de Brede School is een groot aantal techniekactiviteiten georganiseerd door de sinds april 2006 aangestelde makelaar Techniekeducatie.

Er is in juni 2006 een stichting Techniekeducatie Delft opgericht voor het beheer en de ontwikkeling op de lange termijn. Er vindt uitwisseling rondom techniek plaats tussen PO en VO met de beroepsonderwijscarroussel en het project leerlingenmentoren waarbij leerlingen uit het V(MB)O, kinderen in het PO begeleiden bij techniekopdrachten en -lessen.

Er zijn bedrijfsbezoeken georganiseerd voor scholen bij kleine zelfstandigen maar ook bij bijvoorbeeld GeoDelft.

Het project is in december 2006 geëvalueerd met een positief resultaat met aanbevelingen voor het vervolg.

Om de regionale ontwikkelingen te versterken is de gemeente Delft partner geworden van een Haaglanden project TechnoTalent.

 


Hoofdstuk 6 – De brede school

Doorontwikkeling brede school basisonderwijs

Maatwerk per wijk / versterking netwerken

Vraagsturing en maatwerk per wijk blijft aandachtspunt en hangt samen met versterking en intensivering van het netwerk per wijk. Uit de wijkwerkgroepen blijkt tevredenheid met het soort aanbod dat er is, en met name over de grote keuzevrijheid voor de kinderen. Tegelijkertijd wordt vanuit de makelaars ingezet op specifieke vraagformulering vanuit de wijkwerkgroepen. Dit ontwikkelt zich en heeft o.a. geresulteerd in voorstellen voor nieuwe aanbieders (o.a. Ver. Marokkaanse vrouwen), specifieke activiteiten (o.a. koken, trapplezier), aanbod voor nieuwe groepen (o.a. groep 1 en 2) of aanbod op speciale locaties in de wijk (bv. omgeving Van der Horststraat in Buitenhof). Voor schooljaar 2007-2008 en verder wordt gewerkt aan een plan van aanpak per wijk. Hieruit komen o.a. thema’s als “jong&oud”, “levensecht leren” en “specifieke aandacht voor groep 8” voort.

In de intensiteit waarmee de scholen participeren in de brede schoolontwikkeling blijven verschillen aanwezig, maar de betrokkenheid neemt grosso modo sterk toe. Ook de rol van de buitenschoolse opvang  ontwikkelt zich. Met name Octopus, De Lange Keizer, Durfal en Ziezoo hebben zich ontpopt tot actieve partners in het brede schoolprogramma. Ook Breed Welzijn Delft ontwikkelt zich tot een actieve partner. Dit blijkt uit het aanbieden van meerdere activiteiten middels het brede schoolprogramma en uit incidentele deelname aan de wijkwerkgroep brede school.

Kinderparticipatie

Kinderen zijn nadrukkelijker bij de programmering van het aabod betrokken: in sommige wijken is hieraan vorm gegeven door het houden van kinder-enquetes op de scholen. In navolging van de Kinderactieraad (KARD) in Tanthof, is kinderparticipatie uitgebreid en doorontwikkeld. Meer KARD’s en het project Wenswijk zijn hier het resultaat van. In deze projecten is de relatie met de wijkaanpak/wijkprogramma’s versterkt. In Vrijenban is via de brede schoolmakelaar kinderparticipatie georganiseerd bij het ontwerp van een tienerspeelplaats.

Overig

De capaciteit in het basisaanbod is bestendigd. Het thema Techniek is toegevoegd door koppeling aan Techniek Educatie Delft (zie hiervoor ook hoofdstuk 5 Delft Kennisstad)

Per maart 2007 is een nieuw softwarepakket in gebruik genomen voor de inschrijving van deelnemers. Het pakket is gebruiksvriendelijker en biedt meer mogelijkheden voor de toekomst.

Vanaf schooljaar 2007/2008 heeft het programmaboekje een nieuwe uitvoering en indeling. Hiermee is ingespeeld op de wens van kinderen.

Voor 2007 en 2008 gelden de volgende speerpunten:

-          Uitbreiden en verdiepen monitoring en evaluatie

-          Voortzetten intensivering netwerk in de wijk.

-          Specifiek: versterken samenwerking met JGZ-teams

Overige ontwikkelingen in de basisschoolleeftijd

Brede school speciaal onderwijs

De mogelijkheden om meer kinderen met een handicap te laten participeren in het brede schoolprogramma zijn verkend in de netwerken tussen scholen, MEE, IPSE en Redeoss. Hierbij is de doelgroep in kaart gebracht alsmede draagvlak/behoefte/samenwerkingsbereidheid.

In 2007 wordt in samenwerking met scholen en buitenschoolse opvang voor deze doelgroep gestart met de ontwikkeling van brede school gericht op kinderen met een handicap waarbij voorop staat dat vooral ingezet wordt op integratie van kinderen met een handicap in het reguliere brede schoolprogramma.

Brede school plusaanpak

De plusaanpak is uitgewerkt in overleg met de scholen die deelnemen aan het onderwijsachterstandenbeleid. Het programma bestaat uit een extra- en vervolgcursus die elkaar aanvullen. De extra cursus is exclusief voor kinderen uit de groepen 5 t/m 8 van één (OAB) school. Als er ruimte is dan staan de vervolgcursussen open voor kinderen van andere scholen uit de wijk.

In het schooljaar 2005/06 is gestart met de plusaanpak. In dat jaar zijn 8 extra cursussen met 88 deelnemers en vier vervolgcursussen met 26 deelnemers georganiseerd. In 2006/07 hebben tot nu toe 13 extra cursussen met 143 deelnemers en 3 vervolgcursussen met 42 deelnemers plaatsgevonden.

Uit overleg met scholen en aanbieders is voortgekomen dat de extra cursussen succesvol zijn, dit blijkt ook uit de inschrijvingen. De werving voor de vervolgcursussen is moeilijker. De kosten die hieraan zijn verbonden zijn een drempel voor deelname. Overigens zijn de cursussen gratis met inzet van de Delftpas. Deze pas is in 2005/06 op een aantal scholen verkocht. Op dit moment wordt een wijkgerichte verkoop voorbereid.

Zomerschool

De Zomerschool wordt jaarlijks uitgevoerd voor ongeveer 90 kinderen van de OAB scholen (po en vo) door de BWD. Het doel is het vasthouden van het taalniveau van vóór de zomervakantie, stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling en verhogen van de zwemvaardigheid.  De aangeboden activiteiten zijn in toenemende mate ingericht om de doelstellingen te bereiken zonder dat ze een schools karakter krijgen.

Dagarrangementen

In 2006/07 zijn vijf voorlopers in clustervorming onderwijs en opvang van start gegaan met het ontwikkelen van dagarrangementen. Na het opstellen van het plan van aanpak in de periode oktober – december 2006 is daadwerkelijke voorbereiding en eerste uitvoering gestart. De voortgang zal blijken uit de evaluatieverslagen die de clusters in het najaar van 2007 zullen indienen. De speerpunten in de uitvoering zijn verschillen per cluster. Het ontwikkelen en uitvoeren van de coördinatiefunctie dagarrangementen en het opstellen van een gezamenlijke pedagogische visie heeft overal prioriteit. Verder wordt gestart met voorschoolse opvang en het aanbieden van een verlengde schooldag voor alle kinderen en is een cluster bezig met het automatiseren van de informatieoverdracht tussen onderwijs en opvang.

Inmiddels zijn er drie volgers aangewezen in overleg met de schoolbesturen en is er een voorstel gedaan voor de invulling van de vierde plek.

Brede school Harnaschpolder/Voordijkshoorn en brede school Poptahof

Harnaschpolder en Poptahof zijn 2 nieuwe “focuspunten” in de brede schoolontwikkeling.

Op beide locatie is de (her-)ontwikkeling van de wijk aan de orde. In dat kader wordt ook een brede school ontwikkeld. Het gaat hierbij om een brede, toekomstbestendige onderwijs-wijkvoorziening en een samenhangend netwerk van onderwijs, opvang, peuterspeelzaal, vrije tijd, wijkfuncties, etcetera (zie hiervoor ook hoofdstuk 8 – Onderwijshuisvesting).

 

Brede school ontwikkeling Voortgezet Onderwijs

 

Activiteiten

In dit kader vinden activiteiten zowel onder als na schooltijd plaats. Een aansluiting op het curriculum wordt nader uitgewerkt.

De activiteiten zijn inhoudelijk gericht op de verbetering van de ontwikkelingskansen van de vmbo-leerling en het aanbod is waar mogelijk afgestemd op schoolspecifieke vragen.

Er wordt een monitorsysteem uitgewerkt waarmee de resultaten van het brede schoolprogramma gevolgd worden.

De toeleidende functie van het brede schoolaanbod en de afstemming op de reguliere activiteiten op sport-, spel- en cultuurgebied worden nader uitgewerkt.

De brede school werkgroep onderzoekt de mogelijkheden om de activiteiten meer wijkgericht aan te bieden.

Vanuit de brede school organisatie worden projecten die binnen de doelstelingen vallen en gericht zijn op de juiste doelgroep waar mogelijk ondersteund.

 

Relatie school en maatschappij

Scholen willen de relatie met de maatschappij versterken. Daarom wil de brede school VO in een makelende rol een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de relatie tussen school en maatschappij.

Bovendien wil de brede school VO, waar mogelijk, jongeren de extra zorg bieden die nodig is om op een goede manier in de maatschappij te kunnen functioneren.

De scholen ontwikkelen samen met de brede schoolwerkgroep projecten, waarbinnen het levensecht leren gestalte krijgt.


Hoofdstuk 7 De ondersteuning van het Delftse onderwijs

 

Impuls personeelsbeleid

Ernstige personeelstekorten hebben zich de afgelopen periode niet voorgedaan op de scholen. Van centrale werving is dus geen sprake geweest. Landelijke prognoses gaan uit van een tekort op langere termijn. Dit zal zich met name in het voortgezet onderwijs voordoen. De onderwijsarbeidsmarkt is grillig; de ontwikkelingen zullen dus nauwlettend gevolgd worden.

De regeling schoolparkeerabonnementen loopt door. Deelname daaraan is stabiel. Incidenteel wordt gebruik gemaakt van de voorrangsregeling huisvesting voor nieuw onderwijspersoneel.

 

Algemeen schoolmedewerkers

In 2006 zijn de zittende ID-medewerkers onderwijs geïndiceerd. Een aantal wordt in een reguliere functie overgenomen door de schoolbesturen, een deel komt in trajectbemiddeling naar regulier werk elders, en de overigen zijn in de blijversregeling/participatiebanen verder gegaan. Onderzocht wordt of het dienstverband van de blijvers en nieuw in deze regeling komend personeel in een andere dan de gemeentelijke rechtspositie voortgezet wordt.

Inventarisatie bij de schoolbesturen m.b.t. hun belangstelling voor gebruik van de nieuwe werkgelegenheidsinstrumenten heeft nog geen aanmeldingen opgeleverd. Het primair onderwijs geeft aan onvoldoende te weten wat er onder de lumpsum wat dit betreft financieel voor hen mogelijk is.

 

Schoolbegeleiding

Stelselwijziging is van rijkswege een jaar later ingegaan dan de bedoeling was. Vanaf 1 augustus 2006 wordt de financiële beleidslijn in het OBP op dit onderwerp gevolgd. Vanaf 2008 is er geen bestedingsverplichting meer bij de schoolbegeleidingsdiensten. Dit neemt niet weg dat de middelen bij gemeente en schoolbesturen de doelbestemming begeleiding, advies, ondersteuning en hulpverlening houden. Lokale prioriteiten worden voor 10% van de gezamenlijke voor schoolbegeleiding beschikbare middelen door de gemeente en de schoolbesturen bepaald. Tot het schooljaar 2007/08 zijn dat het dyslexieproject primair onderwijs en DIA.

 

Projectfaciliteiten

Sinds het schooljaar 2006/2007 worden er aan de scholen voor (speciaal) basisonderwijs projectfaciliteiten beschikbaar gesteld. Per schooljaar wordt bezien welke beleidsontwikkelingen in aanmerking komen voor personele inzet op de scholen. Het eerste schooljaar zijn de projectfaciliteiten beschikbaar gesteld voor deelname aan de onderwijsmonitor, zorgteams, BOS en het project schoolmediatheek. Voorwaarde is dat scholen die deze middelen ontvangen daadwerkelijk participeren en desgevraagd verantwoording afleggen over de inzet.

 


Hoofdstuk 8 – Onderwijshuisvesting

 

Lopende ontwikkelingen

De voorbereidingen om te komen tot huisvesting voor twee basisscholen in de nieuw te realiseren woonlocatie Harnaschpolder zijn in volle gang. Onderdeel van dit project is het aanwenden van het schoolgebouw in de aanliggende wijk Voordijkshoorn waar de PC school Het Mozaïek blijft gevestigd, aangevuld met kinderopvang.

In januari 2007 zijn daartoe convenanten getekend door alle betrokken partijen, te weten de Laurentius stichting, Stichting Librijn, Stichting PCBO, Octopus kinderopvang en de gemeente Delft.

Voor dit complexe project is een plan van aanpak opgesteld waarvan de uitwerking in twee werkgroepen (Harnaschpolder en Voordijkshoorn) plaatsvindt.

Het streven is om de huisvesting in de Harnaschpolder medio 2009 in gebruik te kunnen nemen.

 

Het lespunt voor de Herman Broerenschool in de gemeente Westland (kern Naaldwijk) is inmiddels gerealiseerd. De met de gemeente Westland  gemaakte afspraken over het overhevelen van de nog door Delft ontvangen rijksmiddelen, zijn uitgevoerd.

 

In het kader van het Masterplan Poptahof wordt de onderwijsvoorziening in deze wijk geoptimaliseerd tot brede school. In het complex krijgen naast de openbare basischool De Omnibus ook de locatie Anne de Vries van pc basisschool De Horizon huisvesting, aangevuld met een gymnastieklokaal en ruimte voor maatschappelijke activiteiten. Door de betrokken partijen zijn hiertoe convenanten getekend. De planning is dat het nieuwe complex medio 2010 in gebruik zal worden genomen.

 

Modern Schoolgebouw

Voor het Voortgezet onderwijs is door de VNG de regeling "implementatie onderwijskundige vernieuwingen" verwerkt in de modelverordening Voorzieningen onderwijshuisvesting. Dit door middel van aanpassing van het ruimtebehoefte model. Hierdoor is de normering voor uitbreiding en nieuwbouw aangepast. In het model is niet voorzien in "aanpassing" van schoolgebouwen, dit vanwege de overheveling van deze voorziening van gemeenten naar de schoolbesturen.

Bij de eerstvolgende aanpassing van de gemeentelijke verordening Voorzieningen onderwijshuisvesting gemeente Delft zal dit aangepaste ruimtebehoefte model - na op overeenstemming gericht overleg met de schoolbesturen - worden opgenomen.

 

Nieuwe Ontwikkelingen

Het onderwerp ‘Frisse Scholen’ is de afgelopen periode volop in de belangstelling komen te staan. Ondermeer de luchtkwaliteit in scholen en verstandig energiebeheer zijn daarbij onderwerp van gesprek.

Vanuit de gemeente Delft wordt een brede aanpak van de problematiek voorgestaan onder de titel ‘Energieke scholen’. Het overleg met de schoolbesturen hierover is gestart.

Aan de hand van de uitkomsten van dit project zal worden bezien of en op welke wijze de gemeente financieel kan bijdragen aan het treffen van noodzakelijke voorzieningen.

 

Inmiddels is het project "toegankelijkheid van openbare gebouwen" van start gegaan. Het verbeteren van de toegankelijkheid van schoolgebouwen is onderdeel van dit project. Binnen de gemeentelijke middelen voor onderwijshuisvesting wordt een bedrag gereserveerd om bij te kunnen dragen aan het verbeteren van de toegankelijkheid van schoolgebouwen.

 

 


Hoofdstuk 9 De Delftse onderwijsmonitor

 

De modules Primair Onderwijs, Voortgezet Onderwijs en Taal&Rekenen van de Delftse onderwijsmonitor zijn ingevoerd. Dit heeft geleid tot de gewenste rapportages. Eind 2006 heeft een nadere analyse op de rapportages van het schooljaar 2004/2005 plaatsgevonden. Deze analyse heeft geleid tot beleidsrijke informatie. Ook over de rapportages van het schooljaar 2005/2006 is inmiddels een dergelijke analyse uitgevoerd. De resultaten uit de rapportages en nadere analyse zijn besproken met het onderwijsveld. Dit heeft geleid tot concrete werk- en beleidsafspraken.

Vervolgens zijn rapportages en analyses in juni 2007 uitgebreid besproken in een vergadering met commissieleden en schoolbesturen.

De rapportages op het gebied van Voor- en Vroegschoolse Educatie en Voortijdig SchoolVerlaten en verzuim worden in de loop van 2007 verwacht. Binnenkort wordt het gesprek met de schoolbesturen gestart over het zogenaamde scholen- en bestuurlijke informatieservicepunt.

 

 

 

 


Hoofdstuk 10 - Speerpunten en doelstellingen voor 2007 en 2008

 

SPEERPUNTEN

Rond de jaarwisseling van 2007/2008 zal de gemeente Delft een nota Jeugd opstellen. Vooruitlopend daarop en op basis van de hiervoor gemelde voortgang, hebben we met de schoolbesturen de speerpunten van beleid op het gebied van onderwijs geformuleerd voor 2007 en verder. Lopende zaken lopen uiteraard gewoon door.

De speerpunten zijn gebundeld op een aantal (deel)dossiers.

 

Dossier 1 - verbeteren aansluiting en samenhang

Deeldossier 1A

Aanscherpen samenwerking, waar mogelijk door structuurwijzigingen

Voortouw schoolbesturen en samenwerkingsverbanden

Deeldossier 1B

Uitwerking zorgplicht/passend onderwijs in de Delftse situatie

Voortouw zorgplatform

Deeldossier 1C

Onderwijs aan specifieke doelgroepen

Voortouw combinaties van schoolbesturen

 

Dossier 2 - verbeteren ontwikkelingskansen

Deeldossier 2A

Sluitende aanpak op kindniveau

Voortouw samenwerkingsverband GOA

Deeldossier 2B

Doorlopend taalbeleid

Voortouw schoolbesturen en samenwerkingsverbanden

Deeldossier 2C

Aanval op de uitval

Voortouw RMC-functie

Deeldossier 2D

School en omgeving

(bijvoorbeeld brede school, dagarrangementen, mentoraat, BOS)

Voortouw gemeente in nauwe samenhang met direct betrokkenen

 

Dossier 3 - Toekomst en imago vmbo

Voortouw rectoren vo

 

Dossier 4 - Evaluatie lokaal onderwijsbeleid en onderwijsmonitor

Voortouw gemeente

 

Dossier 5 - Actualiseren lokale overlegstructuur

Voortouw gemeente

 


DOELSTELLINGEN

Het gemeentelijk programma Jeugd en Onderwijs is voorloper in een pilotproject onder de titel Integrale BeleidsMonitor (IBM). In het proces naar de totstandkoming van de Jeugdnota zal voor het brede jeugdveld gewerkt worden aan de totstandkoming van zogenaamde doelenbomen. In bijlage I bij deze nota geven wij voor het beleidsterrein onderwijs een overzicht van de doelstellingen die al in diverse beleidsnota's vastliggen. Bij de nadere uitwerking van de speerpunten voor 2007 en 2008 èn bij de totstandkoming van de Jeugdnota zal dit overzicht nadrukkelijk worden betrokken. Waar nodig zullen doelstellingen worden aangescherpt en waar ze ontbreken zullen ze worden geformuleerd.

 


BIJLAGE I bij nota terug- en vooruitblik OBP

Overzicht van onderwijsbeleidsdoelstellingen

 

Hoofddoelstelling (uit programmabegroting Jeugd en Onderwijs)

In de gemeente Delft kunnen alle kinderen en jongeren in de leeftijd van 0 tot 23 jaar zich maximaal ontwikkelen en ontplooien waardoor zij op het voor hen optimale niveau volwaardig kunnen deelnemen aan de maatschappij.

 

Doelstellingen onderwijsbeleid

In het onderwijsbeleidsplan en in diverse beleidsnota's zijn op onderdelen van het onderwijsbeleid doelstellingen vastgelegd. In de regel zijn deze doelstellingen een afgeleide van de hiervoor geformuleerde hoofddoelstelling.

We vermelden hier de belangrijkste doelstellingen. Voor een nadere toelichting en uitwerking verwijzen wij u naar de vastgestelde nota's op de verschillende beleidsonderdelen. Voor  sommige onderdelen zijn inmiddels ook (tussen)rapportages beschikbaar waaruit u de stand van zaken kunt opmaken. Op een beperkt aantal andere onderdelen (met name op het onderdeel aansluiting onderwijs en zorg) bevinden de doelstellingen zich deels nog in een ontwikkelfase

 

Aansluiting onderwijs en zorg

Belangrijkste overkoepelende doelstelling is het realiseren van een kwalitatief goede school- en leeromgeving voor zorgleerlingen, waarbij de ketenbenadering voorop staat.

Zorgplicht/passend onderwijs voor iedere leerling

In de loop van 2007 is de projectgroep passend onderwijs van start gegaan.

Taken van de projectgroep zijn:

A. Inventariseren van knelpunten m.b.t. passend onderwijs/zorgplicht e.d.

B. Inventariseren van de gewenste situatie

C. Formuleren voorstel plan van aanpak

D. Rapporteren aan de schoolbesturen/gemeente

De taakstelling heeft in eerste instantie vooral betrekking op voorwaardelijke aspecten, daarna zal meer op de inhoud worden ingezoomd.

De taak wordt integraal opgepakt. Dit wil zeggen, dat er voor het PO en VO geen gescheiden trajecten worden uitgezet en worden doorlopen.

In het najaar van 2007 is de rapportage beschikbaar, waarbij duidelijk wordt gemaakt welke knelpunten zich in de huidige situatie voordoen en welke gezamenlijke visie op passend onderwijs er is. Daarna kan begonnen worden met de uitvoering van het plan van aanpak.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Het tijdig signaleren van dreigende sociaal-emotionele ontwikkeling is vanuit o.a. preventief oogpunt  van groot belang. Toch zijn er veel signalen, zowel vanuit het onderwijs als vanuit de jeugd(gezondheids)zorg, dat dit nog niet voldoende gebeurt. Dit gegeven vormde de aanleiding voor het zorgplatform om er naar te streven dat op alle scholen voor PO tot en met de 3e klas van het voortgezet onderwijs een methodiek voor sociaal-emotionele ontwikkeling wordt ingevoerd, in afstemming met de zorg om de school. In het schooljaar 2006/2007 is geïnventariseerd wat er op dit vlak op de scholen gebeurt. Deze inventarisatie heeft een beeld opgeleverd, op basis waarvan een plan van aanpak wordt opgesteld (wordt nu afgerond). In schooljaar 2007/2008 zal een begin worden gemaakt met de uitvoering van het plan van aanpak.

Preventief jeugdbeleid

De gemeente Delft heeft in dit kader de taak om lokaal de 5 (preventieve) functies op het terrein van opvoed- en opgroeiondersteuning uit te laten voeren: informatie en advies, signalering, toeleiding naar hulpaanbod, licht pedagogische hulp en coördinatie van zorg op lokaal niveau. Deze taken zijn vastgelegd in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Centra voor Jeugd en Gezin

Delft zet in 2007 op verschillende niveaus in om de visievorming over en de realisatie van Centra voor Jeugd en Gezin per 1 januari 2008 gerealiseerd te hebben. Delft zal samen met de andere 7 gemeenten in de regio GGD-ZHW in 2007 een integraal beleidskader IJGZ uitwerken voor de jaren 2008 en 2009. In dit beleidskader zal de verdere ontwikkeling van de I-JGZ tot Centra voor Jeugd en Gezin uitgewerkt worden en zal de opdracht voor de I-JGZ regiobreed beschreven worden.

 

Aanval op de uitval: Alle Delftse jongeren op school of aan het werk

Delftse jongeren moeten een goede start kunnen maken op de arbeidsmarkt door het behalen van een startkwalificatie. Bij voorkeur via een ononderbroken leerlijn, maar indien dit niet mogelijk is via tweede kans onderwijs.

 

Delft heeft de ambitie om tot een sluitende aanpak van voortijdig schoolverlaten te komen.

De hoofddoelstelling van Delft is daarom enerzijds preventief: het voorkomen van voortijdig schoolverlaten, anderzijds curatief: het terugleiden van voortijdig schoolverlaters naar het onderwijs om daar alsnog een startkwalificatie te  laten behalen. Om de ambitie en hoofddoelstelling te bereiken is een activiteitenplan ontwikkeld.

Doelstellingen aanpak voortijdig schoolverlaten.

De aanpak is onderverdeeld in 5 thema's:

1. Optimaliseren van een sluitende registratie van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten als mede het aanscherpen van het  handhavingsbeleid rond schoolverzuim.

- Plan van aanpak voortijdig schoolverlaten in beeld.

Doelstelling: Het terugdringen van het aantal voortijdig schoolverlaters woonachtig in Delft, middels het inzicht krijgen in de kwantitatieve en kwalitatieve gegevens van Delftse voortijdig schoolverlaters afkomstig van de Mondriaan Onderwijsgroep.

- Versterken van handhavingsbeleid en toezicht op verzuim.

Doelstelling: Bestrijden van schoolverzuim en voorkomen van schoolverlaten onder alle jongeren tot 23 jaar.

2. Versterken samenwerking leerplicht en justitie.

- Structurele inbedding HALT-schoolverzuim

Doelstellingen: verkorten doorloopsnelheid justitiële keten, voeren van een lik op stuk beleid m.b.t. de aanpak van schoolverzuim, leerplichtigen te wijzen op de overtreding van de Leerplichtwet, leerplichtigen te handhaven op school, inzicht te krijgen in de problematiek in de leefgebieden van verzuimende jongeren.

 

 

3. Verbeterde doorstroom van VMBO - MBO leerlingen

Doelstelling: het voorkomen van schoolverlaten door m.n. examenkandidaten van het VMBO ondersteuning aan te bieden bij de overgang naar het MBO.

4. Verbeteren van de zorgstructuur binnen het MBO.

Doelstelling: Meer leerlingen in de beginfase van het MBO binnen het onderwijs houden door het versterken van de zorgstructuur van Mondriaan Onderwijsgroep.

5. Versterken Jongerenloket RMC.

Doelstelling: voortijdig schoolverlaters teruggeleiden naar school, doorgeleiden naar werk of een combinatie van school en werk, al dan niet in combinatie met verwijzen naar (jeugd)zorg.

 

Onderwijsachterstandenbeleid

Het onderwijsachterstandenbeleid in Delft is gericht op het vergroten van de ontwikkelingskansen van kinderen in de voorschool, primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Hierbij ligt het speerpunt in het vergroten van de taalvaardigheid en de sociale vaardigheden van doelgroepkinderen. Daarbij wordt specifieke aandacht gegeven aan ouderbetrokkenheid.

 

Doelstellingen van schooljaar 2006/07 tot en met schooljaar 2010/11:

- Een stijgende lijn in het percentage doelgroepkinderen in Delft dat voldoende scoort op de taaltoetsen in het primair onderwijs;

- Het percentage doelgroepkinderen dat doorstroomt naar hogere vormen van onderwijs (HAVO en VWO) is in 2008/2009 4% hoger dan in 2005/2006.

- Minimaal 70% van de doelgroepkinderen neemt in 2010 deel aan de voorschoolse educatie

- In 2008/2009 neemt 70% van de doelgroepkinderen in Delft deel aan activiteiten die specifiek zijn gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling, zowel onder als buiten schooltijd.

- 40 gezinnen in de groepen 7 en 8 van het po en klas 1 en 2 in het voortgezet onderwijs worden door mentoren begeleid

 

De Delftse plus op onderwijs

Natuur- en milieueducatie

- In aansluiting op de kerndoelen voor natuur- en milieuonderwijs kunnen de leerlingen van een school voor primair onderwijs kennismaken met zes verschillende natuur- en milieuthema's

-  Voor het voortgezet onderwijs is er een aantal jaarlijks terugkerende activiteiten mogelijk op het gebied van proces- en lesondersteuning, deskundig advies en een ruim assortiment uitleenmaterialen.

Kunst- en Cultuureducatie

Centrale doelstelling van CKE is het zodanig verankeren van cultuur in het onderwijs dat leerlingen in een doorgaande leerlijn vanaf de basisschool kennis opdoen van cultuur (kunst en erfgoed).

Schoolmediatheek

Het bevorderen van het leesplezier bij kinderen op de basisschool.

Het aanleren van zoekstrategieën aan leerkrachten en leerlingen, waarmee zij zo effectief mogelijk informatie kunnen vinden op internet en in het catalogussysteem.

 

 

Schoolzwemmen.

Primair doel is het bevorderen ban de veiligheid van de leerlingen. Nevendoel is kwalitatief goed en veelzijdig bewegingsonderwijs.

Bewegingsonderwijs.

Bevorderen van bewegen, gezondheid, sport en spel; de samenhang tussen school, sportverenigingen en de buurt stimuleren.

Eigen taaleducatie.

Stimulering om eigen taaleducatie te verzorgen door de (zelf)organisaties van de voormalige OALT-talen.

Veilige school

Er is in Delft een overlegstructuur 'Veilige School VO' opgezet met als overkoepelende doelen:

- een goede samenwerking tussen de bij het project betrokken partijen: scholen, politie en gemeente

- bovenschoolse afstemming en, indien mogelijk, beleid en aanpak op het gebied van sociale veiligheid, gebruik van mobieltjes en andere elektronische apparatuur, surveilleren en hangjongeren

- een geactualiseerd veiligheidsbeleid en plannen van aanpak op de drie VO-scholen en hun locaties

- implementatie van maatregelen op school/locatieniveau om de veiligheid te verbeteren.

 

Herstructurering beroepsonderwijs Delft

Onlangs is tussen partijen (vmbo/mbo/gemeente/bedrijfsleven) een regionaal arrangement beroepsonderwijs afgesloten met als doel:

- het realiseren van een beperkt nieuw aanbod van onderwijsrichtingen voor de drie vmbo-aanbieders

- het tot stand brengen van een langdurige samenwerkingsrelatie ten behoeve van het beroepsonderwijs in Delft. Deze samenwerkingsrelatie krijgt vorm doordat de partijen hun doelen van samenwerking hebben geformuleerd en afgestemd en daarop hun agenda van de komende jaren baseren, althans ten aanzien van het beroepsonderwijs.

 

Samenwerking Onderwijs Bedrijven Delft (SOB)

Doelstellingen:

- het bevorderen/versterken van de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven in Delft

- het bevorderen van een betere aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven

Hoofdfuncties voor het SOB-loket:

- Operationele functie: opzetten activiteiten gericht op grote groepen leerlingen

- Makelaarsfunctie: koppelen van onderwijsinstellingen (personen) aan bedrijven en één op één relaties tussen scholen en bedrijven in Delft stimuleren en realiseren.

Aandachtspunten:

1. versterking ondernemerschap en innovatie

2. versterking aansluiting beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt

3. vermindering schooluitval en stimulering vervolgopleiding

4. versterking oriëntatie op schoolloopbaan en op toekomstig beroep

 

 

DIA II (Delftse Informatiserings- en Automatiseringsafspraak)

De afspraken voor de nieuwe projectperiode zijn gericht op handhaving cq verdere ontwikkeling van het opgebouwde kwaliteitsniveau en het uitbouwen van de ict-voorsprong die we met elkaar in de eerste projectperiode van DIA hebben gerealiseerd binnen het primair onderwijs. Hierbij ligt de focus niet alleen op de hardwarematige en beheersmatige kant, maar juist ook op het stimuleren van de educatieve implementatie van ict binnen het Delfts primair onderwijs.

 

Techniekeducatie Delft (TED)

In de vorm van een pilot techniekeducatie voor de gemeente Delft vorm te geven aan de twee gedefinieerde focusgebieden:

Techniek in de schoolomgeving

Techniek in buitenschoolse setting

Het eindperspectief van het totale project is het leggen van een basis voor een samenhangend activiteitenpakket en bijbehorende infrastructuur voor de realisatie van techniekactiviteiten voor jongeren.

 

Brede school primair onderwijs

De intentie van de brede school ontwikkeling is: Wijkgericht meer samenhang brengen tussen onderwijs, kinderopvang, jeugdbeleid, culturele, sportieve en opvoedingsondersteunende activiteiten, met als doel de ontwikkelingskansen van kinderen te vergroten.

Subdoelen:

- Meer activiteiten voor kinderen in hun eigen wijk

- Bijdragen aan het voorkomen van sociaal-emotionele problematiek bij kinderen en jongeren

- Voorkomen en wegwerken van achterstanden (onderwijsachterstanden, bewegingsachterstanden, etc.)

- Een sluitende en kwalitatief goede opvang voor kinderen van ouders die zorg en (toeleiding tot) werk combineren.

- Betrokkenheid van bewoners/organisaties bij de buurt versterken (sociale cohesie).

 

Verbreding en verdieping voor de periode 2005-2008:

- Bestendiging en uitbouw van huidige programma; minimaal bereik van 30% van de kinderen in de wijk (per semester). Vraaggerichtheid en maatwerk

- Uitbreiding naar het voortgezet onderwijs (zie onder die kop)

- Beter bereik specifieke doelgroepen door gerichte toeleiding (zie bij BOS, Plusaanpak en zomerschool)

- Deelname kinderen met een handicap aan brede schoolactiviteiten

 

Plusaanpak brede school

Omdat niet alle kinderen voldoende profiteren van het basisaanbod brede school en andere reguliere activiteiten, heeft de plusaanpak als doel een opstap te bieden naar deze voorzieningen.

 

 

 

 

Zomerschool

- Verkleinen van de achterstanden die kinderen en jongeren hebben op zowel cognitief als sociaal-emotioneel terrein, zodat inburgering wordt vergemakkelijkt.

- Kinderen behouden of verhogen na afloop van de Zomerschool het behaalde taalniveau van voor de zomervakantie.

 

Dagarrangementen

Ouders ervaren een tijdsprobleem in het combineren van werk en zorg voor kinderen.

Doelgroepkinderen hebben hardnekkige sociaal maatschappelijke achterstanden op het gebied van onderwijs, beweging, vrije tijdsbesteding et cetera.

Het project dagarrangementen heeft als doel de afstemming tussen onderwijs, opvang en activiteiten te verbeteren. In Delft ligt de focus hierbij op kwaliteitsverbetering. Afstemming vindt plaats op de gebieden pedagogisch/didaktisch, zorg voor de kinderen, informatie-overdracht, personeel.

Eindresultaat:

- In 2008 wordt op ten minste vier plaatsen in de stad een dagarrangement aangeboden waarin onderwijs, opvang (voor-, tussen- en naschools) en buitenschoolse activiteiten in het kader van brede school, BOS en aanverwante activiteiten op elkaar aansluiten. Het arrangement wordt per locatie, op basis van de behoefte van ouders en kinderen ingevuld.

 

Brede school voortgezet onderwijs

Het vergroten van ontwikkelingskansen en de maatschappelijke participatie van de (vmbo-) leerlingen door het aanbieden van een breed maar gericht spectrum aan activiteiten, onder en na schooltijd, binnen en buiten de school.

Subdoelen

- Het stimuleren van sociale competentie en participatie, waardoor dreigende marginalisering en criminalisering wordt voorkomen.

- Het onderhouden van de kwaliteit van de leefomgeving; het terugdringen van overlast door jongeren

- Het organiseren van een functionele aansluiting bij de zorgketen;

- Het sterker integreren van naschoolse activiteiten waardoor deze ook onderdeel kunnen gaan uitmaken van het curriculum van de school en het portfolio van de leerlingen.

 

BOS-aanpak (Buurt - Onderwijs - Sport)

De algemene doelstelling voor de zogenaamde BOS - Impuls is bepaald door het ministerie van VWS: wegnemen van achterstanden bij jeugdigen* en verminderen van overlast in de buurt door jongeren 4 - 19 jaar gedurende een projectperiode van vier jaar, in een te benoemen gebied.

* = Dat kan een achterstand zijn op het gebied van gezondheid, welzijn, onderwijs, opvoeding, sport of bewegen

Het coalitieakkoord voor de lopende collegeperiode stelt onder meer:

Bewegen gaat niet alleen over gezondheid, maar ook over vrijetijdsbesteding, opvoeding, en integratie van allochtonen en mensen met een functiebeperking.

De gemeente ondersteunt initiatieven op deze terreinen, breidt de BOS-aanpak (buurt-onderwijs-sport) uit en blijft (mee-)investeren in multifunctionele en overdag en 's avonds te gebruiken accommodaties.

 

Delft kent 6 BOS-projecten in wijken:

Project                                            Doelgroep      Achterstand

BOS - Tanthof                                4 t/m12 jaar    Overgewicht (gezondheid)                                               

BOS - Hof van Delft                       13 - 19 jaar     Participatie/Integratie

BOS - Vrijenban/Brasserskade      10 - 19 jaar      Overlast

BOS - Voorhof/Poptahof                 4 t/m12 jaar   Onderwijs

BOS - Buitenhof/Rode Dorp/          4 t/m 12 jaar   Sportdeelname all.meisjes

           Eraflats/Fledderus/Gillis

BOS – Wippolder                            4 t/m 12 jaar   Sportdeelname

 

Het BOS-project in Voorhof/Poptahof is m.n. gericht op het wegnemen van onderwijsachterstanden en kent als doelstelling:

Ontwikkelingskansen van de doelgroep verhogen door:

- het bieden van een activiteitenaanbod met perspectief op versterking van integratie op sociaal, cultureel en maatschappelijk gebied;

- positieve invloed op houding en gedrag t.a.v. gezondheid (fysiek, mentaal en sociaal);

- vergroting van de betrokkenheid en inzet van ouders als ondersteunende stimulans voor de doelgroep;

- gezamenlijke aanpak met partners op sociaal/cultureel/maatschappelijk en gezondheidsgebied.

 

De ondersteuning van het Delftse onderwijs

Impuls personeelsbeleid/Algemeen schoolmedewerkers

Besturen en scholen door additionele voorzieningen faciliteren in het voeren van personeelsbeleid en het bieden van een onderwijsondersteunende personeelsvoorziening.

Schoolbegeleiding.

Prioriteiten bepalen en centrale afspraken maken met schoolbesturen en wsns-verbanden. Maatwerk en kwaliteit nastreven t.b.v. begeleiding, advies, ondersteuning en hulpverlening.

Projectfaciliteiten.

Per schooljaar beleidsonderwerpen vaststellen die in aanmerking komen voor een personele projectfaciliteit.

 

Onderwijshuisvesting

De gemeente Delft streeft er in de uitvoering van de haar wettelijk opgedragen zorgplicht voor de onderwijshuisvesting naar, om in consensus met de schoolbesturen te komen tot zo optimaal mogelijke huisvesting van de scholen voor primair en voortgezet onderwijs op haar grondgebied. Dit wordt uitgewerkt in het jaarlijks door het gemeentebestuur vast te stellen programma onderwijshuisvesting, waarin de investeringen in onderhoud, uitbreiding, renovatie, aanpassing en nieuwbouw van scholen zijn vastgelegd.


De Delftse onderwijsmonitor

De doelstelling van de onderwijsmonitor Delft is om een beleidsinformatiesysteem te realiseren waarmee:

- lokale en landelijke beleidsvragen op het gebied van onderwijs te beantwoorden zijn

- zicht wordt verkregen op ontwikkelingen in (achterstands)posities en schoolloopbanen van Delftse leerlingen

- voldaan kan worden aan de gemeentelijke verplichtingen zoals de levering van gegevens over verzuim, voortijdig schoolverlaten en VVE

- jaarlijkse (effect)rapportages samen te stellen zijn op grond van  Art. 25 van de leerplichtwet en de RMC-wet (Staatsblad 2001, 636).


Bijlage 2 bij nota terug- en vooruitblik OBP

Geactualiseerd overzicht van gehanteerde afkortingen

 

ADMIT multidisciplinair indicatieteam ADHD

 

B&W College van burgemeester en wethouders

BBL  Beroeps begeleidende leerweg (in het middelbaar beroepsonderwijs, werken en leren)

BOL  Beroeps opleidende leerweg (in het middelbaar beroepsonderwijs, dagonderwijs)

BOS-driehoek Buurt, onderwijs en sport. Beleid gericht op structurele samenwerking in het kader van een tijdelijke stimuleringsmaatregel van het rijk

BSO  Buitenschoolse opvang

BWD Breed Welzijn Delft, de welzijnsorganisatie in Delft

 

CKE  Deze afkorting wordt in dit OBP in twee betekenissen gehanteerd:

1 het gemeentelijk vakteam Cultuur,Kennis en Economie

2 kunst en cultuureducatie.

CKV  Culturele en Kunstzinnige Vorming

CLD  Christelijk Lyceum Delft, school voor voortgezet onderwijs

CWI  Centrum voor Werk en Inkomen

CZC  Centrale Zorg Commissie, onderdeel van het Samenwerkingsverband

voortgezet onderwijs Delft

 

DDVC  De Delftse Vangnetconstructie: een voorziening om leerlingen die onvoldoende kunnen zwemmem, de mogelijkheid om dit te leren alsnog te bieden door verlenging van de lesperiode

DIA  Delftse Informatisering- en Automatiseringsafspraak voor het onderwijs. (Inmiddels de naam van een samenwerkingsverband dat het ICT-onderwijsbeleid stuurt en coördineert.)

DOK  samenvoeging van Discotake, Openbare Bibliotheek en Kunstcentrum Delft

 

EZH-middelen  Gelden die op diverse beleidsterreinen van de gemeente Delft beschikbaar gesteld zijn, als gevolg van de verkoop van een aandelenpakket van het Energiebedrijf Zuid-Holland

 

G3  Overleg van drie grote Delftse schoolbesturen voor basisonderwijs

GGD  Gemeenschappelijk Gezondheidsdienst

GOA  Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid (nu OAB)

 

Havo  Hoger algemeen voortgezet onderwijs

Hbo    Hoger beroepsonderwijs

 

IBM    Integrale Beleids Monitor gemeente Delft

ICT    Informatie- en communicatietechnologie

ID-banen  Instroom- en doorstroombanen

 

JGZ   Jeugdgezondheidszorg

 

 

K4      Overleg van vier kleine Delftse schoolbesturen voor basisonderwijs

KARD KinderActieRaad (in kader brede school aanpak)

 

 

LGF   Leerling Gebonden Financiering

LOBOS  Leraarondersteuner bewegingsonderwijs en sport

LOKABEL  Formeel overleg gemeente met Delftse schoolbesturen

 

Mbo   Middelbaar beroepsonderwijs

MEE  Stichting die zich beschikbaar stelt voor mensen met een handicap,

hun ouders/verzorgenden en andere direct betrokkenen. Zij biedt informatie,

advies, bemiddeling en pedagogische en psychosociale begeleiding

(Voorheen SPD, de Sociaal Pedagogische Dienst)

MKD  Medisch kleuterdagverblijf

 

NME  Natuur- en milieueducatie

 

OA    OnderwijsAdvies, de schoolbegeleidingsdienst in onze regio

OAB  Onderwijsachterstandenbeleid (voorheen GOA)

OALT Onderwijs in allochtone levende talen

OBP  Onderwijsbeleidsplan

OCW Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

OK-scholen Onderwijskansenbeleid-scholen

OM    Openbaar Ministerie

OTC  Onderwijs Technocentrum

 

P&O Personeel en organisatie

PI      Pedologisch Instituut

Po     Primair onderwijs

PROVO  Informeel overleg tussen de drie algemeen directeuren G3 en de drie rectoren Delft vo

 

RMC  Regionale Meld- en Coördinatiepunt voortijdig schoolverlaten

ROB  Delft Regionale Onderneming voor Beroepskwalificering, was als een soort bedrijfsschool gelieerd aan de TU Delft; is inmiddels opgeheven

ROC  Regionaal Opleidingcentrum (in Delft Mondriaan college)

RTC  Regionaal Techniekcentrum Delft

RVC  Regionale Verwijzingscommissie

 

So     Speciaal onderwijs

SOB Delft Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven Delft

SWV VO/SVO  Samenwerkingsverband voortgezet (speciaal) onderwijs

 

TMD Techniek Museum Delft

TNO  Nederlandse organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk onderzoek

TUD Technische Universiteit Delft


VAK  Vrije Akademie, het centrum voor de kunsten in Delft

ViV    Vertrouwen in Verschillen

Vmbo Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs

VNG   Vereniging van Nederlandse Gemeenten

VNO-NCW samentrekking van VNO (Verbond van Nederlandse Ondernemingen) en NCW (Nederlands Christelijk Werkgeversverbond)

Vo    Voortgezet onderwijs

Vso  Voortgezet speciaal onderwijs

Vso-zmok Voortgezet speciaal onderwijs, afdeling zeer moeilijk opvoedbare kinderen

VSV  Voortijdig schoolverlaten

VTB II Verbreding Techniek Basisonderwijs II

VVE   Voor- en vroegschoolse educatie

Vwo   Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs

 

WEB Wet educatie en beroepsonderwijs

Wo    Wetenschappelijk onderwijs

WSNS  Weer samen naar school, is bedoeld om basisscholen in staat te stellen zelf extra aandacht en zorg te geven aan leerlingen die dat nodig hebben; uit zowel onderwijskundig als maatschappelijk oogpunt is het gewenst dat kinderen zoveel mogelijk samen naar school gaan

WWB  Wet werk en bijstand