Huisregels Dienstencentrum

B – 9.1.0

 

 

 

I.  Algemeen

 

·         Doel van de huisregels

 

1.   Het waarborgen van individuele rechten van bezoekers/cliënten.

2.   Een kader bieden voor het op een zo zorgvuldig mogelijk omgaan met elkaar voor

bezoekers /cliënten en medewerkers.

3.   Preventie van overlast voor omwonenden door het bieden van duidelijke richtlijnen en regels

      voor bezoekers/cliënten en medewerkers.

4.   Richtlijnen bieden voor het gebruik van de faciliteiten van het Dienstencentrum.

 

Huisregels zijn bedoeld ter ondersteuning van bezoekers/cliënten en medewerkers voor een goede gang van zaken in het Dienstencentrum. Het gaat hierbij vaak om heel praktische zaken.

Huisregels mogen geen inbreuk maken op rechten en plichten van bezoekers/cliënten zoals die gelden voor alle burgers. De huisregels zijn opgesteld om het verblijf in het Dienstencentrum zo prettig mogelijk te maken.

 

Afstemming afspraken omgevingsbeheer

 

De huisregels sluiten aan op het beheerplan zoals dit door het beheerplatform voor de omgeving van het Dienstencentrum is opgesteld. Doel van het beheerplan is het voorkomen van overlast en onveiligheid voor omwonenden en bedrijven als gevolg van de aanwezigheid van het Dienstencentrum.

 

·         Nieuwe bezoekers/cliënten worden door de medewerkers van het Dienstencentrum geïnformeerd over de afspraken die met het beheerplatform zijn gemaakt.

 

Individuele afspraken

 

Soms is het nodig dat de begeleiding met de bezoeker/cliënt aanvullende afspraken maakt op de huisregels. Deze aanvullende afspraken komen ten goede komen aan het persoonlijk functioneren van bezoekers/cliënten en/of voor een goede gang van zaken in het Dienstencentrum of de directe omgeving hiervan.

 

Deze individuele afspraken die met bezoekers/cliënten worden gemaakt worden vastgelegd in het persoonlijk bezoekersdossier en gaan altijd voor de huisregels.

 

Niet naleven van de huisregels van het Dienstencentrum

 

Indien de bezoeker/cliënt zich niet houdt aan de huisregels en/of aan de aanvullende individuele afspraken wordt deze hierop door de begeleiding aangesproken. Ook op het veroorzaken van overlast en onveiligheid voor omwonenden en bedrijven worden bezoekers/cliënten door de medewerkers aangesproken.

Er worden hierbij duidelijke afspraken gemaakt die moeten leiden tot een positieve verandering in het gedrag van de bezoeker/cliënt. Indien het om veiligheidsaspecten gaat kunnen voorwerpen in beslag worden genomen, en bewaard voor zover dit niet in strijd is met enig wettelijk voorschrift.

 

Omgaan met elkaar

 

Bezoekers/cliënten en medewerkers hebben zo hun eigen individuele gewoonten. Belangrijk is dat bezoekers/cliënten en medewerkers hier onderling zoveel mogelijk rekening mee houden en met respect met elkaar omgaan.


Sanctiebeleid

Indien het overtreden van de huisregels en/of het veroorzaken van overlast en onveiligheid voor omwonenden en bedrijven zich blijft voordoen zal de locatiecoördinator de bezoeker/cliënt door middel van een gesprek en een schriftelijke officiële waarschuwing wijzen op het onaanvaardbare gedrag en tot sancties overgaan. De duidelijke afspraken die worden gemaakt moeten leiden tot een positieve verandering in het gedrag van de bezoeker/cliënt. De cliënt wordt erop gewezen dat zij geen gebruik meer kunnen maken van het Dienstencentrum als het gedrag niet verbetert. Indien blijkt dat het gedrag van de cliënt in positieve zin verandert zal de geldigheid van de schriftelijke waarschuwing na de voor de bezoeker geldende afgesproken termijn vervallen. De afspraken die met de bezoeker/cliënt worden gemaakt worden opgenomen in het persoonlijk dossier van de bezoeker/cliënt.

 

Uitwisseling persoonsgegevens

Voor het realiseren en naleven van de doelstellingen van de huisregels en de openbare orde in het beheer en aandachtsgebied van het Dienstencentrum worden gegevens met betrekking tot de uitvoering van het sanctiebeleid, waaronder individuele afspraken met cliënten/bezoekers en geconstateerd ongewenst gedrag gedeeld met externe partners. Hiertoe wordt een convenant uitwisseling persoonsgegevens opgesteld volgens de richtlijnen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Met de ondertekening van een exemplaar van de Huisregels Dienstencentrum gaat de bezoeker/cliënt ermee akkoord dat deze gegevens met de in het convenant genoemde partners wordt gedeeld.

 

Klachten                                                                                                                                        

Bezoekers/cliënten hebben de mogelijkheid om een klacht in te dienen indien zij onvrede hebben met het verblijf en/of de dienstverlening van het Dienstencentrum. Zij kunnen hiervoor terecht bij de locatiecoördinator en/of schriftelijk een klacht indienen in de hiervoor bestemde bus.

 

II Huisregels Dienstencentrum

 

Binnen het Dienstencentrum Over de Brug van PerspeKtief gelden onderstaande huisregels:

 

1. Omgangsvormen

Bezoekers/cliënten en medewerkers gaan op een respectvolle wijze met elkaar om en houden zich aan de afspraken die met elkaar zijn gemaakt om het verblijf in het Dienstencentrum zo prettig mogelijk te maken. Van een ieder kan vanzelfsprekend verlangd worden dat zij zich onthouden van agressief gedrag, zowel fysiek als verbaal, seksueel intimiderend gedrag en het plegen van strafbare feiten.                                     Het Dienstencentrum stelt de politie in kennis van alle strafbare feiten.

2. Alcohol en drugsgebruik.

Gebruik van alcohol en bezit en gebruik van drugs in het Dienstencentrum én de directe omgeving hiervan is verboden.

 

3. Handelen in drugs

Het handelen in drugs in het Dienstencentrum en de directe omgeving is verboden.

4. Roken                                                                                                                                                      Binnen het Dienstencentrum is roken toegestaan binnen de hiervoor aangewezen gezamenlijke ruimte.

5. Inventaris en accommodatie Dienstencentrum                                                                                      Van bezoekers wordt verwacht dat zij op een zorgvuldige wijze omgaan met de hen ter beschikking gestelde middelen en goederen binnen het Dienstencentrum. De bezoeker is persoonlijk aansprakelijk voor door hem/haar opzettelijk veroorzaakte schade aan middelen, inventaris of de accommodatie.

6. Veiligheid                                                                                                                                                     Het in bezit hebben van voorwerpen ( w.o. messen, wapens )die een gevaar kunnen opleveren voor de veiligheid van bezoekers, medewerkers en/of de goede gang van zaken in het Dienstencentrum is verboden.

7. Brandveiligheid

Bezoekers dienen acht te slaan op de brandveiligheidsvoorschriften en zich te houden aan de instructies van medewerkers bij brand. 

 


III Faciliteiten Dienstencentrum

 

Bezoekers/cliënten kunnen onder voorwaarden gebruik maken van onderstaande faciliteiten:

 

1. Gebruik van de huiskamer

Bezoekers/cliënten kunnen gebruik maken van de huiskamer in het Dienstencentrum.                  Bezoekers/cliënten en medewerkers zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het schoonhouden van de huiskamer in het Dienstencentrum en zijn hierop aanspreekbaar.

2. Koffie en Thee gebruik

Koffie en thee zijn vrij te gebruiken. Bezoekers/cliënten kunnen gebruik maken van de in de huiskamer aanwezige koffie en thee automaat. Van de bezoekers/cliënten wordt verwacht dat na gebruik de weggooibekers worden opgeruimd.

 

3. Deelname aan activiteiten

Bezoekers/cliënten kunnen zich opgeven voor vrijwilligerswerk binnen en buiten het Dienstencentrum.

De deelnemers dienen hiertoe vrijwilligers contract te tekenen, waarbij de voorwaarden, vergoeding, verzekering en tijden van werkzaamheden geregeld wordt

 

4. Gebruik van de maaltijd                                                                                                            Bezoekers/cliënten kunnen gebruik maken van een warme- of broodmaaltijd op de dagen van open stelling. Maaltijden worden verstrekt vanaf 14.00 uur.

Van bezoekers/cliënten wordt verwacht dat zij per toerbeurt de afwas doen

 

5. Wassen

Het Dienstencentrum biedt bezoekers/cliënten de mogelijkheid om kleding te wassen. Voor het gebruik van de was/droogmachines en zeeppoeder wordt een vergoeding geheven van € 1 per wasbeurt.

 

6. Douche en toiletgebruik

Bezoekers/cliënten kunnen gebruik maken van douchemogelijkheden en toilet in het Dienstencentrum.

   

7. Postadres Dienstencentrum                                                                                                     Bezoekers/cliënten kunnen gebruik maken van het postadres van het Dienstencentrum mits wordt voldaan aan onderstaande voorwaarden:

1          - leeftijd bezoeker/cliënt boven de 18 jaar

2          - de bezoeker/cliënt is gebonden aan de regio Delft, Westland. Midden-Delfland, Oostland.                 - de bezoeker/cliënt is verplicht mee te werken aan controle van deze gegevens.

Bij gerede twijfel over het doel/verzoek voor een postadres houdt Stichting PerspeKtief zich het recht voor de inschrijving te weigeren.

8. Telefoneren                                                                                                                                      Bezoekers/cliënten kunnen gebruik maken van de telefoon in de huiskamer. Daartoe moeten zij aan de dienstdoende huiskamermedewerker een kaart vragen, die na het gesprek weer ingeleverd moet worden.

(telefoneren naar het buitenland, 06 en 0800 nummers is niet mogelijk).

 

9. Ideeënbus

De Stichting PerspeKtief staat open voor ideeën en wensen van bezoekers/cliënten als deze bijdragen aan het verbeteren van de dienstverlening. Bezoekers/cliënten hebben de mogelijkheid hun wensen/ideeën schriftelijk kenbaar te maken via de ideeënbus en/of mondeling aan de medewerkers binnen het Dienstencentrum.

 

Met de ondertekening gaat de bezoeker/cliënt ermee akkoord dat gegevens met betrekking tot de uitvoering van het sanctiebeleid, waaronder individuele afspraken met cliënten/bezoekers en geconstateerd ongewenst gedrag worden gedeeld met partners waarmee een convenant hiertoe is afgesloten.

 

Voor akkoord, d.d.                            Naam/handtekening bezoeker/cliënt

 

Bijlage: Omgevingsbeheer en sanctiebeleid
Bijlage - Omgevingsbeheer en sanctiebeleid                                                                                                       

 

 

1. Relatie afspraken omgevingsbeheer – huisregels Dienstencentrum

 

Uitgangspunt van de afspraken met betrekking tot omgevingsbeheer is om in overleg met de belanghebbenden:

 

·               Overlast en onveilige situaties als gevolg van het Dienstencentrum voor dak- en

          thuislozen en/of verslaafden op Surinamestraat 1 te voorkomen;

·               Overlast en onveilige situaties te (laten) bestrijden;

·               Realiseren van een goede inpassing van het Dienstencentrum in haar omgeving.

 

Mogelijke uitingen/vormen van overlast en onveiligheid die als gevolg van de aanwezigheid van bezoekers/cliënten van het Dienstencentrum  kunnen ontstaan zijn:

·               Overlast in de openbare ruimte door gedragsvormen als hangen, bedelen,

Aanstootgevend, intimiderend gedrag, geluidoverlast.

·               Crimineel gedragen zoals vormen van vermogensdelicten als woninginbraak,

fietsendiefstal, auto-inbraak en beroving.

·               Geweldvormen zoals bedreiging, geweld tegenover anderen, onderling geweld.

·               Vernieling en/of beschadiging van auto’s, vernieling van straatmeubilair etc.

·               Vervuiling van de woonomgeving door o.m. zwerfvuil.

·               Drugsgebruik en in relatie hiermee dealen, aantreffen van spuiten/naalden.

·               Afbreuk aan het veiligheidsgevoel en van bewoners en goede imago van de wijk.

 

In het verlengde hiervan heeft het Dienstencentrum huisregels opgesteld die specifiek bovenstaand probleem gedrag van bezoekers/cliënten in de omgeving willen voorkomen.

In de bijlage is het beheergebied waarvoor de afspraken met betrekking tot omgevingsbeheer van toepassing zijn nader aangegeven.

 

2.  Samenwerken op basis van vertrouwen

 

Stichting PerspeKtief neemt als verantwoordelijke zorginstelling deel aan het beheerplatform en zal op basis van vertrouwen en gemaakte samenwerkingsafspraken een actief beleid voeren voor een goed omgevingsbeheer. Dit betekent in de praktijk:

 

·         Absolute openheid over zaken die betrekking hebben op de vestiging en aanwezigheid

van het Dienstencentrum in de Surinamestraat.

·         De partners in het beheerplatform blijvend informeren over ontwikkelingen die van belang kunnen zijn voor het project of de omgeving.

·         Serieus naleven van de gemaakte afspraken ook in geval van ogenschijnlijk kleine zaken

·         Gemaakte afspraken nakomen.

 

3. Sanctiebeleid Dienstencentrum

 

Naleving van de huisregels van het Dienstencentrum en in relatie hiermee het zorgdragen voor een veilige en overlastvrije omgeving vraagt om een niet vrijblijvend sanctiebeleid.

Uitgangspunt van dit sanctiebeleid is enerzijds duidelijkheid te geven naar bezoekers/cliënten m.b.t. ongewenst gedrag in en om het Dienstencentrum en anderzijds voorkomen dat bezoekers/cliënten door dit sanctiebeleid uit zorg geraken, niet meer bereikbaar zijn voor de hulpverlening en mogelijk voor ernstige overlast gaan zorgen in de overige wijken van de gemeente Delft.

 


 

 

3.1       Doelstelling

 

Het sanctiebeleid wil enerzijds duidelijkheid geven naar bezoekers/cliënten m.b.t. ongewenst gedrag in en om het Dienstencentrum en anderzijds voorkomen dat bezoekers/cliënten door dit sanctiebeleid uit zorg geraken, niet meer bereikbaar zijn voor de hulpverlening en mogelijk voor ernstige overlast gaan zorgen in de overige wijken van de gemeente Delft.

 

Door handhaving van het sanctiebeleid op een open, zorgvuldige en consequente manier wordt duidelijkheid gegeven aan bezoekers/cliënten.

Onze visie hierbij is tevens dat PerspeKtief bezoekers/cliënten ondanks probleemgedrag wil blijven volgen en waar mogelijk, in samenwerking met ketenpartners, wil ondersteunen gericht op maatschappelijke integratie.

 

Het sanctiebeleid wil ook positief gedrag van bezoekers/cliënten waarderen en stimuleren.

Mogelijkheden hierbij zijn talrijk waaronder het gratis deel kunnen nemen aan door het Dienstencentrum georganiseerde activiteiten. In overleg met de bezoekers/cliënten wordt hier invulling aan gegeven.

 

3.2       Bevorderen positief gedrag

 

Voor iedere bezoeker/cliënt geldt dat goed gedrag beloond wordt. Bij positief gedrag binnen het Dienstencentrum en het beheergebied kunnen bezoeker/cliënten gratis deelnemen aan recreatieve/educatieve externe activiteiten die door het Dienstencentrum worden georganiseerd.

 

3.3       Sancties

 

Bij het naleven van de huisregels geldt dat er onderscheid te maken is naar de ernst van de overtreding. Het betreft hier twee gedragsgebieden:

 

a.       Respectvol omgaan met elkaar

b    Ernstige gedragsproblemen binnen én buiten het Dienstencentrum

 

a.         Respectvol omgaan met elkaar

 

In het algemeen geldt dat bezoekers/cliënten die zich niet houden aan de afspraken met betrekking tot omgangsvormen ( geen respectvol gedrag naar medebezoekers/cliënten en medewerkers) hierop door de medewerkers worden aangesproken.

 

            Acties / Gevolgen voor bezoeker/cliënt

·         Het aanspreken wordt altijd gerapporteerd in het cliëntdossier.

·         Als het negatief gedrag betreft krijgt bezoeker/cliënt een formele waarschuwing.

·         Als binnen een termijn van twee maanden de bezoeker/cliënt wederom in de fout gaat wordt bezoeker/cliënt geschorst voor één dag en heeft dan geen toegang tot het Dienstencentrum.

·         Bezoeker/cliënt mag niet deelnemen aan door Dienstencentrum georganiseerde activiteit.

·         Voor bezoeker/cliënt weer van het Dienstencentrum gebruik mag maken volgt eerst een gesprek met de locatiecoördinator en worden afspraken gemaakt.

·         Na schorsing start bezoeker/cliënt weer met een schone lei.

 

 

Acties naar -  en gevolgen voor bezoeker/cliënt altijd registreren in cliëntdossier.

 


 

b.         Ernstige gedragsproblemen binnen én buiten het Dienstencentrum

Ernstig overlast gevend antisociaal gedrag, waaronder criminele handelingen zoals diefstal, berovingen, vernielingen, drugsgebruik, dealen en vormen van vermogensdelicten als woninginbraak worden direct gevolgd door schorsing.

 

            Acties / Gevolgen voor bezoeker/cliënt

·         Bezoeker/cliënt wordt direct geschorst voor één dag.

·         Bezoeker/cliënt wordt de volgende dag uitgenodigd voor een (vervolg)gesprek op het Dienstencentrum met de locatiecoördinator.

·         Met bezoeker/cliënt worden concrete afspraken gemaakt gericht op positieve gedragsverandering.

·         Er wordt aangifte gedaan als er sprake is van strafbare feiten

·         Als bezoeker/cliënt akkoord gaat met de gemaakte afspraken kan deze weer gebruik maken van het Dienstencentrum.

 

Recidive

·         Als bezoeker/cliënt binnen één maand weer in de fout gaat volgt schorsing voor één maand.

 

Actie locatiecoördinator

·         Bezoeker/cliënt informeren over schorsing en informeren van ketenpartners.

·         Politie en GGZ-Delfland informeren over schorsing en verzoeken om toezicht en zorg zo mogelijk over te nemen.

·         Bezoeker/cliënt informeren over mogelijkheid van maken van nieuwe afspraak.

·         Er wordt wederom aangifte gedaan als er sprake is van strafbare feiten

·         Bezoeker/cliënt mag niet deelnemen aan door Dienstencentrum georganiseerde activiteiten.

·         Voor bezoeker/cliënt weer van het Dienstencentrum gebruik mag maken volgt eerst een gesprek met de locatiecoördinator en worden afspraken gemaakt.

·         Na schorsing start bezoeker/cliënt weer met een schone lei.

 

Acties naar -  en gevolgen voor bezoeker/cliënt altijd registreren in cliëntdossier.

 

4.         Afbakening van het beheergebied

Het beheergebied waar PerspeKtief medeverantwoordelijkheid voor veiligheid en voorkomen van overlast draagt bestaat uit 3 deelgebieden, namelijk Indische Buurt (gemeente Delft), bedrijventerrein Vrijenban (gemeente Delft) en Pauwhof/Delftweg (gemeente Rijswijk). Het beheergebied wordt in zijn totaliteit begrensd door: Delftweg, Haagweg, Oostsingel, Insulindeweg, Vrijenbanselaan en Pauwhof, Broekmolenweg.

De aanlooproutes zijn aandachtsgebied. Onderstaand is het beheergebied aangegeven.