Huisregels
Dienstencentrum
B – 9.1.0
1. Het waarborgen van
individuele rechten van bezoekers/cliënten.
2. Een
kader bieden voor het op een zo zorgvuldig mogelijk omgaan met elkaar voor
bezoekers /cliënten en medewerkers.
3. Preventie van
overlast voor omwonenden door het bieden van duidelijke richtlijnen en regels
voor bezoekers/cliënten en medewerkers.
4. Richtlijnen
bieden voor het gebruik van de faciliteiten van het Dienstencentrum.
Huisregels
zijn bedoeld ter ondersteuning van bezoekers/cliënten en medewerkers voor een
goede gang van zaken in het Dienstencentrum. Het gaat hierbij vaak om heel
praktische zaken.
Huisregels mogen geen inbreuk maken op rechten en
plichten van bezoekers/cliënten zoals die gelden voor alle burgers. De
huisregels zijn opgesteld om het verblijf in het Dienstencentrum zo prettig
mogelijk te maken.
Afstemming afspraken omgevingsbeheer
De huisregels sluiten aan
op het beheerplan zoals dit door het beheerplatform voor de omgeving van het
Dienstencentrum is opgesteld. Doel van het beheerplan is het voorkomen van
overlast en onveiligheid voor omwonenden en bedrijven als gevolg van de
aanwezigheid van het Dienstencentrum.
·
Nieuwe bezoekers/cliënten worden door de
medewerkers van het Dienstencentrum geïnformeerd over de afspraken die met het
beheerplatform zijn gemaakt.
Individuele afspraken
Soms is het nodig dat de begeleiding met de
bezoeker/cliënt aanvullende afspraken maakt op de huisregels. Deze aanvullende
afspraken komen ten goede komen aan het persoonlijk functioneren van
bezoekers/cliënten en/of voor een goede gang van zaken in het Dienstencentrum
of de directe omgeving hiervan.
Deze individuele afspraken die met bezoekers/cliënten
worden gemaakt worden vastgelegd in het persoonlijk bezoekersdossier en gaan
altijd voor de huisregels.
Indien de bezoeker/cliënt zich niet
houdt aan de huisregels en/of aan de aanvullende individuele afspraken wordt
deze hierop door de begeleiding aangesproken. Ook op het veroorzaken van
overlast en onveiligheid voor omwonenden en bedrijven worden bezoekers/cliënten
door de medewerkers aangesproken.
Er worden hierbij duidelijke afspraken
gemaakt die moeten leiden tot een positieve verandering in het gedrag van de
bezoeker/cliënt. Indien het om veiligheidsaspecten gaat kunnen voorwerpen in
beslag worden genomen, en bewaard voor zover dit niet in strijd is met enig
wettelijk voorschrift.
Omgaan
met elkaar
Bezoekers/cliënten
en medewerkers hebben zo hun eigen individuele gewoonten. Belangrijk is dat
bezoekers/cliënten en medewerkers hier onderling zoveel mogelijk rekening mee
houden en met respect met elkaar omgaan.
Sanctiebeleid
Indien het overtreden van de
huisregels en/of het veroorzaken van overlast en onveiligheid voor omwonenden
en bedrijven zich blijft voordoen zal de locatiecoördinator de bezoeker/cliënt
door middel van een gesprek en een schriftelijke officiële waarschuwing wijzen
op het onaanvaardbare gedrag en tot sancties overgaan. De duidelijke afspraken
die worden gemaakt moeten leiden tot een positieve verandering in het gedrag
van de bezoeker/cliënt. De cliënt wordt erop gewezen dat zij geen gebruik meer
kunnen maken van het Dienstencentrum als het gedrag niet verbetert. Indien
blijkt dat het gedrag van de cliënt in positieve zin verandert zal de
geldigheid van de schriftelijke waarschuwing na de voor de bezoeker geldende
afgesproken termijn vervallen. De afspraken die met de bezoeker/cliënt worden
gemaakt worden opgenomen in het persoonlijk dossier van de bezoeker/cliënt.
Uitwisseling
persoonsgegevens
Voor het realiseren en naleven van de doelstellingen van de
huisregels en de openbare orde in het beheer en aandachtsgebied van het
Dienstencentrum worden gegevens met betrekking tot de uitvoering van het
sanctiebeleid, waaronder individuele afspraken met cliënten/bezoekers en
geconstateerd ongewenst gedrag gedeeld met externe partners. Hiertoe wordt een
convenant uitwisseling persoonsgegevens opgesteld volgens de richtlijnen van de
Wet Bescherming Persoonsgegevens. Met de ondertekening van een exemplaar van de
Huisregels Dienstencentrum gaat de bezoeker/cliënt ermee akkoord dat deze
gegevens met de in het convenant genoemde partners wordt gedeeld.
Klachten
Bezoekers/cliënten
hebben de mogelijkheid om een klacht in te dienen indien zij onvrede hebben met
het verblijf en/of de dienstverlening van het Dienstencentrum. Zij kunnen
hiervoor terecht bij de locatiecoördinator en/of schriftelijk een klacht
indienen in de hiervoor bestemde bus.
II
Huisregels Dienstencentrum
Binnen het
Dienstencentrum Over de Brug van PerspeKtief gelden onderstaande huisregels:
1.
Omgangsvormen
Bezoekers/cliënten en medewerkers gaan op een
respectvolle wijze met elkaar om en houden zich aan de afspraken die met elkaar
zijn gemaakt om het verblijf in het Dienstencentrum zo prettig mogelijk te
maken. Van een ieder kan vanzelfsprekend verlangd worden dat zij zich onthouden
van agressief gedrag, zowel fysiek als verbaal, seksueel intimiderend gedrag en
het plegen van strafbare feiten. Het Dienstencentrum stelt de
politie in kennis van alle strafbare feiten.
2.
Alcohol en drugsgebruik.
Gebruik van
alcohol en bezit en gebruik van drugs in het Dienstencentrum én de directe
omgeving hiervan is verboden.
3.
Handelen in drugs
Het handelen in drugs in het Dienstencentrum en de
directe omgeving is verboden.
4. Roken Binnen
het Dienstencentrum is roken toegestaan binnen de hiervoor aangewezen gezamenlijke
ruimte.
5. Inventaris en accommodatie Dienstencentrum
Van
bezoekers wordt verwacht dat zij op een zorgvuldige wijze omgaan met de hen ter
beschikking gestelde middelen en goederen binnen het Dienstencentrum. De
bezoeker is persoonlijk aansprakelijk voor door hem/haar opzettelijk
veroorzaakte schade aan middelen, inventaris of de accommodatie.
6. Veiligheid Het in bezit hebben van voorwerpen (
w.o. messen, wapens )die een gevaar kunnen opleveren voor de veiligheid van
bezoekers, medewerkers en/of de goede gang van zaken in het Dienstencentrum is
verboden.
7. Brandveiligheid
Bezoekers
dienen acht te slaan op de brandveiligheidsvoorschriften en zich te houden aan
de instructies van medewerkers bij brand.
III Faciliteiten Dienstencentrum
Bezoekers/cliënten
kunnen onder voorwaarden gebruik maken van onderstaande faciliteiten:
1. Gebruik van de huiskamer
Bezoekers/cliënten kunnen gebruik maken van de
huiskamer in het Dienstencentrum. Bezoekers/cliënten en medewerkers zijn
gezamenlijk verantwoordelijk voor het schoonhouden van de huiskamer in het
Dienstencentrum en zijn hierop aanspreekbaar.
2. Koffie en Thee gebruik
Koffie en
thee zijn vrij te gebruiken. Bezoekers/cliënten kunnen gebruik maken van de in
de huiskamer aanwezige koffie en thee automaat. Van de bezoekers/cliënten wordt
verwacht dat na gebruik de weggooibekers worden opgeruimd.
3. Deelname aan activiteiten
Bezoekers/cliënten
kunnen zich opgeven voor vrijwilligerswerk binnen en buiten het
Dienstencentrum.
De
deelnemers dienen hiertoe vrijwilligers contract te tekenen, waarbij de
voorwaarden, vergoeding, verzekering en tijden van werkzaamheden geregeld wordt
4. Gebruik van de maaltijd Bezoekers/cliënten kunnen gebruik maken van een
warme- of broodmaaltijd op de dagen van open stelling. Maaltijden worden
verstrekt vanaf 14.00 uur.
Van
bezoekers/cliënten wordt verwacht dat zij per toerbeurt de afwas doen
5. Wassen
Het
Dienstencentrum biedt bezoekers/cliënten de mogelijkheid om kleding te wassen.
Voor het gebruik van de was/droogmachines en zeeppoeder wordt een vergoeding
geheven van € 1 per wasbeurt.
6. Douche en toiletgebruik
Bezoekers/cliënten
kunnen gebruik maken van douchemogelijkheden en toilet in het Dienstencentrum.
7. Postadres
Dienstencentrum Bezoekers/cliënten kunnen gebruik
maken van het postadres van het Dienstencentrum mits wordt voldaan aan
onderstaande voorwaarden:
1 -
leeftijd bezoeker/cliënt boven de 18 jaar
2 -
de bezoeker/cliënt is gebonden aan de regio Delft, Westland. Midden-Delfland,
Oostland. - de
bezoeker/cliënt is verplicht mee te werken aan controle van deze gegevens.
Bij gerede twijfel over het doel/verzoek voor een
postadres houdt Stichting PerspeKtief zich het recht voor de inschrijving te
weigeren.
8.
Telefoneren
Bezoekers/cliënten
kunnen gebruik maken van de telefoon in de huiskamer. Daartoe moeten zij aan de
dienstdoende huiskamermedewerker een kaart vragen, die na het gesprek weer
ingeleverd moet worden.
(telefoneren
naar het buitenland, 06 en 0800 nummers is niet mogelijk).
9. Ideeënbus
De
Stichting PerspeKtief staat open voor ideeën en wensen van bezoekers/cliënten
als deze bijdragen aan het verbeteren van de dienstverlening.
Bezoekers/cliënten hebben de mogelijkheid hun wensen/ideeën schriftelijk
kenbaar te maken via de ideeënbus en/of mondeling aan de medewerkers binnen het
Dienstencentrum.
Met de ondertekening gaat de bezoeker/cliënt ermee akkoord
dat gegevens met betrekking tot de uitvoering van het sanctiebeleid, waaronder
individuele afspraken met cliënten/bezoekers en geconstateerd ongewenst gedrag
worden gedeeld met partners waarmee een convenant hiertoe is afgesloten.
Voor
akkoord, d.d.
Naam/handtekening bezoeker/cliënt
Bijlage: Omgevingsbeheer en sanctiebeleid
Bijlage - Omgevingsbeheer en sanctiebeleid
1. Relatie afspraken omgevingsbeheer
– huisregels Dienstencentrum
Uitgangspunt
van de afspraken met betrekking tot omgevingsbeheer is om in overleg met de
belanghebbenden:
·
Overlast
en onveilige situaties als gevolg van het Dienstencentrum voor dak- en
thuislozen en/of verslaafden op
Surinamestraat 1 te voorkomen;
·
Overlast
en onveilige situaties te (laten) bestrijden;
·
Realiseren
van een goede inpassing van het Dienstencentrum in haar omgeving.
Mogelijke
uitingen/vormen van overlast en onveiligheid die als gevolg van de aanwezigheid
van bezoekers/cliënten van het Dienstencentrum
kunnen ontstaan zijn:
·
Overlast
in de openbare ruimte door gedragsvormen als hangen, bedelen,
Aanstootgevend, intimiderend gedrag, geluidoverlast.
·
Crimineel
gedragen zoals vormen van vermogensdelicten als woninginbraak,
fietsendiefstal, auto-inbraak en beroving.
·
Geweldvormen
zoals bedreiging, geweld tegenover anderen, onderling geweld.
·
Vernieling
en/of beschadiging van auto’s, vernieling van straatmeubilair etc.
·
Vervuiling
van de woonomgeving door o.m. zwerfvuil.
·
Drugsgebruik
en in relatie hiermee dealen, aantreffen van spuiten/naalden.
·
Afbreuk
aan het veiligheidsgevoel en van bewoners en goede imago van de wijk.
In het
verlengde hiervan heeft het Dienstencentrum huisregels opgesteld die specifiek
bovenstaand probleem gedrag van bezoekers/cliënten in de omgeving willen
voorkomen.
In de
bijlage is het beheergebied waarvoor de afspraken met betrekking tot
omgevingsbeheer van toepassing zijn nader aangegeven.
2.
Samenwerken op basis van vertrouwen
Stichting
PerspeKtief neemt als verantwoordelijke zorginstelling deel aan het
beheerplatform en zal op basis van vertrouwen en gemaakte samenwerkingsafspraken
een actief beleid voeren voor een goed omgevingsbeheer. Dit betekent in de
praktijk:
·
Absolute
openheid over zaken die betrekking hebben op de vestiging en aanwezigheid
van het Dienstencentrum in de Surinamestraat.
·
De
partners in het beheerplatform blijvend informeren over ontwikkelingen die van
belang kunnen zijn voor het project of de omgeving.
·
Serieus
naleven van de gemaakte afspraken ook in geval van ogenschijnlijk kleine zaken
·
Gemaakte
afspraken nakomen.
3. Sanctiebeleid Dienstencentrum
Naleving
van de huisregels van het Dienstencentrum en in relatie hiermee het zorgdragen
voor een veilige en overlastvrije omgeving vraagt om een niet vrijblijvend
sanctiebeleid.
Uitgangspunt
van dit sanctiebeleid is enerzijds duidelijkheid te geven naar bezoekers/cliënten
m.b.t. ongewenst gedrag in en om het Dienstencentrum en anderzijds voorkomen
dat bezoekers/cliënten door dit sanctiebeleid uit zorg geraken, niet meer
bereikbaar zijn voor de hulpverlening en mogelijk voor ernstige overlast gaan
zorgen in de overige wijken van de gemeente Delft.
3.1 Doelstelling
Het
sanctiebeleid wil enerzijds duidelijkheid geven naar bezoekers/cliënten m.b.t.
ongewenst gedrag in en om het Dienstencentrum en anderzijds voorkomen dat
bezoekers/cliënten door dit sanctiebeleid uit zorg geraken, niet meer
bereikbaar zijn voor de hulpverlening en mogelijk voor ernstige overlast gaan
zorgen in de overige wijken van de gemeente Delft.
Door
handhaving van het sanctiebeleid op een open, zorgvuldige en consequente manier
wordt duidelijkheid gegeven aan bezoekers/cliënten.
Onze visie
hierbij is tevens dat PerspeKtief bezoekers/cliënten ondanks probleemgedrag wil
blijven volgen en waar mogelijk, in samenwerking met ketenpartners, wil
ondersteunen gericht op maatschappelijke integratie.
Het
sanctiebeleid wil ook positief gedrag van bezoekers/cliënten waarderen en
stimuleren.
Mogelijkheden
hierbij zijn talrijk waaronder het gratis deel kunnen nemen aan door het
Dienstencentrum georganiseerde activiteiten. In overleg met de bezoekers/cliënten
wordt hier invulling aan gegeven.
3.2 Bevorderen
positief gedrag
Voor iedere
bezoeker/cliënt geldt dat goed gedrag beloond wordt. Bij positief gedrag binnen
het Dienstencentrum en het beheergebied kunnen bezoeker/cliënten gratis
deelnemen aan recreatieve/educatieve externe activiteiten die door het
Dienstencentrum worden georganiseerd.
3.3 Sancties
Bij het
naleven van de huisregels geldt dat er onderscheid te maken is naar de ernst
van de overtreding. Het betreft hier twee gedragsgebieden:
a.
Respectvol
omgaan met elkaar
b Ernstige
gedragsproblemen binnen én buiten het Dienstencentrum
a. Respectvol omgaan met elkaar
In het
algemeen geldt dat bezoekers/cliënten die zich niet houden aan de afspraken met
betrekking tot omgangsvormen ( geen respectvol gedrag naar
medebezoekers/cliënten en medewerkers) hierop door de medewerkers worden
aangesproken.
Acties
/ Gevolgen voor bezoeker/cliënt
·
Het
aanspreken wordt altijd gerapporteerd in het cliëntdossier.
·
Als
het negatief gedrag betreft krijgt bezoeker/cliënt een formele waarschuwing.
·
Als
binnen een termijn van twee maanden de bezoeker/cliënt wederom in de fout gaat
wordt bezoeker/cliënt geschorst voor één dag en heeft dan geen toegang tot het
Dienstencentrum.
·
Bezoeker/cliënt
mag niet deelnemen aan door Dienstencentrum georganiseerde activiteit.
·
Voor
bezoeker/cliënt weer van het Dienstencentrum gebruik mag maken volgt eerst een
gesprek met de locatiecoördinator en worden afspraken gemaakt.
·
Na
schorsing start bezoeker/cliënt weer met een schone lei.
Acties naar - en
gevolgen voor bezoeker/cliënt altijd registreren in cliëntdossier.
b. Ernstige gedragsproblemen binnen én
buiten het Dienstencentrum
Ernstig
overlast gevend antisociaal gedrag, waaronder criminele handelingen zoals
diefstal, berovingen, vernielingen, drugsgebruik, dealen en vormen van
vermogensdelicten als woninginbraak worden direct gevolgd door schorsing.
Acties
/ Gevolgen voor bezoeker/cliënt
·
Bezoeker/cliënt
wordt direct geschorst voor één dag.
·
Bezoeker/cliënt
wordt de volgende dag uitgenodigd voor een (vervolg)gesprek op het
Dienstencentrum met de locatiecoördinator.
·
Met
bezoeker/cliënt worden concrete afspraken gemaakt gericht op positieve
gedragsverandering.
·
Er
wordt aangifte gedaan als er sprake is van strafbare feiten
·
Als
bezoeker/cliënt akkoord gaat met de gemaakte afspraken kan deze weer gebruik
maken van het Dienstencentrum.
Recidive
·
Als
bezoeker/cliënt binnen één maand weer in de fout gaat volgt schorsing voor één maand.
Actie
locatiecoördinator
·
Bezoeker/cliënt
informeren over schorsing en informeren van ketenpartners.
·
Politie
en GGZ-Delfland informeren over schorsing en verzoeken om toezicht en zorg zo
mogelijk over te nemen.
·
Bezoeker/cliënt
informeren over mogelijkheid van maken van nieuwe afspraak.
·
Er
wordt wederom aangifte gedaan als er sprake is van strafbare feiten
·
Bezoeker/cliënt
mag niet deelnemen aan door Dienstencentrum georganiseerde activiteiten.
·
Voor
bezoeker/cliënt weer van het Dienstencentrum gebruik mag maken volgt eerst een
gesprek met de locatiecoördinator en worden afspraken gemaakt.
·
Na
schorsing start bezoeker/cliënt weer met een schone lei.
Acties naar - en
gevolgen voor bezoeker/cliënt altijd registreren in cliëntdossier.
4. Afbakening van het
beheergebied
Het
beheergebied waar PerspeKtief medeverantwoordelijkheid voor veiligheid en
voorkomen van overlast draagt bestaat uit 3 deelgebieden, namelijk Indische
Buurt (gemeente Delft), bedrijventerrein Vrijenban (gemeente Delft) en
Pauwhof/Delftweg (gemeente Rijswijk). Het beheergebied wordt in zijn totaliteit
begrensd door: Delftweg, Haagweg, Oostsingel, Insulindeweg, Vrijenbanselaan en
Pauwhof, Broekmolenweg.
De
aanlooproutes zijn aandachtsgebied. Onderstaand is het beheergebied aangegeven.