Ondergetekenden
Gemeente Delft, Postbus 78, 2600 ME
Delft, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door Burgemeester van Delft, namens dezen
mevrouw S.C.C.M. Bolten, en
Gemeente
Pijnacker-Nootdorp, Postbus 1. 2640 AA Pijnacker, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd
door de Burgemeester van Pijnacker-Nootdorp, namens deze de heer L.C.H.
Suijker,
hierna te noemen opdrachtgevers
en
Mondriaan Onderwijsgroep,Postbus 95365, 2509 CJ Den Haag, te
dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door mevrouw J. Leenhouts als voorzitter
van het College van Bestuur van de Stichting Educatie, Beroeps- en
Contractonderwijs regio Haaglanden e.o.,
hierna te noemen opdrachtnemer
overwegende
·
dat deze productovereenkomst deel
uitmaakt van de raamovereenkomst 2005-2009;
·
dat op deze productovereenkomst de
voorwaarden van de raamovereenkomst van toepassing zijn, voor zover in de
raamovereenkomst niet anders blijkt en voor zover daarvan in deze
productovereenkomst niet uitdrukkelijk wordt afgeweken;
· dat partijen afspraken hebben gemaakt over de te
verrichten educatieve activiteiten;
· dat partijen hiermee voldoen aan het bepaalde in artikel
2.3.4 en 7.3.1. WEB en zoals vermeld in bekendmaking rijksbijdrage educatie;
·
dat de gemaakte afspraken ook
betrekking hebben op educatieve activiteiten in het kader van de bijdrage van
de gemeente Delft;
·
dat de gemeente Delft als
centrumgemeente de financiële afspraken met de opdrachtnemer afhandelt;
komen het volgende overeen:
De meeste in deze overeenkomst gebruikte begrippen zijn gedefinieerd in de
raamovereenkomst. In deze overeenkomst wordt verstaan onder:
Deelnemer De deelnemer aan onderwijs als bedoeld in
artikel 8.1.1
WEB,
die met de instelling een overeenkomst
heeft
gesloten als bedoeld in artikel 8.1.3 WEB
ten
behoeve van opleidingen educatie bedoeld in artikel
7.3.1,
eerste lid, WEB.
Onder de volgende niet in de raamovereenkomst genoemde begrippen wordt
verstaan:
Rijksbijdrage educatie: De middelen die door de
Minister op grond van artikel 2.3.2 WEB voor 2007 aan opdrachtgevers ter
beschikking worden gesteld en zoals vermeld in CFI voorlichtingspublicatie
“Voorlichting rijksbijdrage educatie 2007”, kenmerk BV/Stelsel-2006/40130, van
11 oktober 2006.
Educatieve activiteiten: Aantal
gevolgde onderwijs/klokuren per groep en per deelnemer of aantal vakken VAVO.
Deze productovereenkomst
wordt afgesloten voor de duur van één (1) jaar en loopt van 1 januari 2007 tot
en met 31 december 2007. Zolang de productovereenkomst over 2008 nog niet is
afgesloten gelden vanaf 1 januari 2008 de verplichtingen uit deze
productovereenkomst.
3.1 Opdrachtnemer zal gedurende de looptijd van deze
productovereenkomst educatieve activiteiten verzorgen als omschreven in bijlage
1;
3.2 Verandering van activiteiten kan leiden tot aanpassing van de
aangeboden producten;
3.3 Tot de educatieve activiteiten worden toegelaten deelnemers
die via de volgende instanties verwezen zijn: CIP, jongerenloket, consulenten
sociale dienst en inwoners van de gemeente
Pijnacker-Nootdorp. Ook
deelnemers verwezen via re-integratiebedrijven, voor zover vallend onder de
contractafspraken gemaakt door de gemeente Delft met die
re-integratiebedrijven, mogen kosteloos worden toegelaten tot
de educatieve activiteiten, met
uitzondering van de taalstages en taalscholing Nederlands als tweede taal
(NT2);
3.4 Opdrachtgevers bieden taalcursisten NT2, niveau B1 en B2,
die al vòòr 1 januari 2007 waren gestart met hun taalscholing, de gelegenheid
om in het kader van de overgangsregeling-WEB tot het einde van
het schooljaar 2006-2007 hun
taalscholing voort te zetten dan wel te voltooien. Hierbij is het niet mogelijk
om door te stromen van niveau B1 naar B2. Opdrachtgevers stellen in overleg met
opdrachtnemer
vast welke deelnemers gebruik mogen
maken van deze regeling;
3.5
Toegang tot taalscholing NT2 aan deelnemers
die met een tijdelijk verblijfsdoel in Nederland zijn wordt afgebouwd. Zij
zullen tot het einde van het schooljaar 2006-2007 hun reeds gestarte taalscholing
NT2
mogen voortzetten. Opdrachtgevers
stellen in overleg met opdrachtnemer vast welke deelnemers het betreft;
3.6
Voor
cliënten van re-integratiebedrijven die taalstages of taalscholing NT2 gaan volgen offreert opdrachtnemer de
kosten. Voor cliënten van re-integratiebedrijven die een opleiding bij het
Praktijkleercentrum (PLC) gaan
volgen, offreert opdrachtnemer indien de centraal ingekochte capaciteit benut
is;
3.7 Opdrachtnemer draagt € 90.656,- bij aan de
kosten van het PLC. Derhalve kunnen ook leerlingen van het beroepsonderwijs
Mondriaan geplaatst worden op het PLC;
3.8 Het aantal educatieve activiteiten staat vermeld in bijlage 1. Als
start van een educatieve activiteit geldt de datum van de eerste bijeenkomst;
3.9 De onder 3.1 genoemde
educatieve activiteiten worden uitgevoerd door opdrachtnemer, op de locatie
Delft, met uitzondering van
§
De Vavo: deze wordt uitgevoerd in
Den Haag.
§
Trajecten specifiek voor inwoners
van de gemeente Pijnacker-Nootdorp: deze worden uitgevoerd in
Pijnacker-Nootdorp;
3.10
Van
realisering van een educatieve activiteit is sprake indien voldaan is aan de
volgende voorwaarden:
a)
het verzorgen van educatie; en/of
b)
het
afgelegd hebben van een overeengekomen (toets/examen) door de deelnemer; en/of
c)
een
door opdrachtnemer verstrekt advies over een vervolgopleiding binnen de
instelling van opdrachtnemer dan wel uitstroom naar een andere educatieve of
maatschappelijke instelling of werk;
3.11
Het
aantal deelnemers aan bedoelde educatieve activiteiten bedraagt per educatieve
activiteit circa:
NT1 Alfabetisering: 6 - 12 deelnemers per groep
NT2 Alfabetisering: 6
- 12 deelnemers per groep
NT2 A1: 6
- 15 deelnemers per groep
NT2 A2: 10
- 20 deelnemers per groep
NT2 B1 en B2:
10 - 26 deelnemers per groep
Modulen breed maatschappelijk functioneren:
6 - 22 deelnemers per groep
PLC korte cursussen : 6 - 12 deelnemers per groep
PLC werkplaats: 10 deelnemers
3.12
Opdrachtgevers en opdrachtnemer houden maandelijks overleg
over realisatie en aanpassingen;
3.13
Voor
VAVO-deelnemers worden 155 vakken ingekocht vanaf augustus 2007. Zodra er voor
125 vakken deelnemers ingeschreven zijn, meldt opdrachtnemer dit bij de
opdrachtgevers.
4.1 De gemeente Delft verplicht zich, aanpassingen van het rijksbudget
educatie (WEB) als gevolg van salarismaatregelen per direct door te berekenen
in een wijziging van de middelen zoals overeengekomen
in artikel 5;
4.2 Opdrachtnemer draagt zorg
voor plaatsing van de deelnemers in passende educatieve activiteiten, op de
eerstvolgende startdatum;
4.3 Opdrachtgevers dragen in
overleg met de opdrachtnemer zorg voor advies voor doorverwijzing naar een
educatief vervolgtraject of een andere uitstroombestemming;
4.4 Opdrachtnemer past bij de uitvoering van de opleiding(en)
algemeen erkende en/of effectieve lesmaterialen en lesmethoden toe;
4.5 Over het terugdringen van verzuim worden nadere werkafspraken
gemaakt;
4.6 Over deelnemersbegeleiding worden nadere werkafspraken gemaakt;
4.7 De bekostiging vindt plaats op basis de offerte. De offerte 2007
maakt deel uit van deze productovereenkomst
(bijlage 1);
4.8 Deelnemers afkomstig uit
Delft en Pijnacker-Nootdorp kunnen gebruik maken van het regionale aanbod van
de opdrachtnemer op voorwaarde dat de inschrijving en verwijzing gebeurt via Mondriaan
Educatie Delft e.o.. Opdrachtnemer sluit met elke cursist bij
aanvang van de cursus een onderwijsovereenkomst zoals bedoeld in de WEB artikel
8.1.3;
4.9 Inwoners uit de gemeente Delft die
aangewezen zijn op Mavo, Havo en Vwo als tweede kans onderwijs kunnen onder bepaalde
voorwaarden gebruik maken van het texbo, hexbo, VMBO, Havo en Vwo
aanbod in Den Haag. Het gaat hier om jongvolwassenen
tot 23 jaar zonder startkwalificatie, waarvoor een positief advies door het
jongerenloket is afgegeven. Het jongerenloket van de gemeente Delft is
hierbij voor inwoners van Delft
verantwoordelijk voor de toeleiding tot de gesubsidieerde Vavo-opleiding. Inwoners tot 23 jaar uit de
gemeente Pijnacker-Nootdorp kunnen ook gebruik maken van Vavo indien zij zijn verwezen met voucher door het
jongerenloket;
4.10
Opdrachtnemer verplicht zich te
verzekeren tegen werkloosheid en wachtgelduitkeringen;
4.11
Met de invoering van de nieuwe wet
kinderopvang moeten ouders zelf de kinderopvang regelen. Het is derhalve van groot
belang dat lesroosters tijdig bekend zijn. Voor de zomervakantie zullen daarom
de conceptroosters van september
bekend gemaakt worden. Waar mogelijk zullen deelnemers ook bij de overige
startmomenten vroegtijdig over het rooster geïnformeerd worden.
5.1 Opdrachtnemer ontvangt vooralsnog van de samenwerkende gemeenten
Delft en Pijnacker-Nootdorp terzake van deze productovereenkomst € 1.755.852,-.
Dit bedrag is als volgt samengesteld:
Bijdrage WEB Delft: €
1.051.493,-
Bijdrage WEB Pijnacker-Nootdorp € 322.030,-
Algemene bijdrage gemeente Delft €
332.472,-
Bijdrage gemeente Delft voor
taalstages € 20.616,-
Bijdrage gemeente Delft voor conversatie niveau 1,2 en 3 €
29.241,-
5.2 De financieringsstromen stellen
deels eigen rapportage-eisen. Opdrachtnemer zal conform het informatieprotocol
rapporteren, zodat opdrachtgevers kunnen voldoen aan de verschillende vereiste
rapportagekenmerken;
5.3 Voor de periode van 1 januari 2007 tot 1
januari 2008 zijn opdrachtnemer en opdrachtgevers voor een klokuur onderwijs
een tarief van € 125,59 overeengekomen. Voor de VAVO is een tarief
overeengekomen van € 750,00 per vak;
5.4 Voor de periode van 1 januari 2007 tot 1
januari 2008 zijn opdrachtnemer en opdrachtgevers voor een intake-uur, een
stage-begeleidings-uur en een uur logopedie een tarief van € 35,20 per klokuur
overeengekomen;
5.5 Van wijzigingen van de
rijksbijdrage educatie in verband met loonindexering die gevolg heeft voor de
kostprijs, ontvangt opdrachtnemer terstond schriftelijk bericht van de gemeente
Delft;
5.6 De opdrachtnemer ontvangt van de
gemeente Delft jaarlijks een lumpsum vergoeding met betrekking tot de eigen
bijdrage studiekosten voor deelnemers uit de gemeente Delft in het kader van de
WEB,
die een uitkering ontvangen in het kader van de Wet werk en
bijstand. De hoogte van het bedrag wordt bepaald door het indienen van een
declaratie op basis van het daadwerkelijk aantal deelnemers met
een WWB-uitkering;
5.7 De educatiemiddelen worden als volgt beschikbaar gesteld: Het
bedrag wordt verdeeld in 12 gelijke termijnen. Betaling van die termijnen door
de gemeente Delft vindt plaats per de 15e van de maand door
storting op bankrekeningnummer:
32.31.85.770 ter name van Mondriaan Onderwijsgroep, onder vermelding van de
reden van betaling;
5.8 De realisatie van de klokuren les en begeleidingsuren zoals
opgenomen in het overzicht van bijlage 1 vormt de basis voor de afrekening
tussen opdrachtnemer en opdrachtgevers;
5.9 Over verantwoording bij het niet
doorgaan van cursussen worden nadere werkafspraken gemaakt;
5.10
Over vergoeding van overschrijding
van het aantal geoffreerde uren per product worden nadere werkafspraken
gemaakt.
6.1 Opdrachtnemer draagt
zorg voor een verslaglegging van de gevolgde educatieve activiteiten
zoals vastgelegd in bijgaand informatieprotocol, alsmede voor een eindrapportage, aan te leveren voor
1 mei 2008;
6.2 De opdrachtnemer werkt mee aan het voldoen
aan rapportagevoorwaarden, zoals die gesteld zijn vanuit de diverse
subsidieverstrekkers. Indien een mogelijke subsidieaanvraag gehonoreerd wordt
en er andere rapportagevoorwaarden gesteld worden dan tot dusverre bekend,
zullen de opdrachtgevers de opdrachtnemer hierover tijdig informeren;
6.3 Ter uitvoering van de Regeling
informatievoorziening BVE van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap, levert opdrachtnemer aan opdrachtgever de op basis van deze
regeling benodigde gegevens, zodat opdrachtgever kan voldoen aan de
informatievragen, binnen de door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap (CFI) gestelde wettelijke termijnen;
6.4 De gemeente Delft heeft als centrumgemeente
een informatieplicht naar het Ministerie van OC&W, met betrekking tot de in
het schooljaar 2007-2008 behaalde resultaten. Vóór 1 maart 2008 levert
opdrachtnemer de behaalde resultaten met betrekking tot de examens Mavo/VMBO,
Havo en Vwo, de niveautoetsen NT2 en voor wat betreft de staatsexamens NT2-I en
NT2-II voor zover mogelijk, aan de opdrachtgevers;
6.5 De gemeente Delft ontvangt van de instelling
voor 1 juni 2008 een financiële verantwoording over het jaar 2007, voorzien van
een accountantsverklaring, waaruit een rechtmatige en doelmatige besteding,
conform het gestelde in deze productovereenkomst, van de educatie- en overige
middelen. De financiële consequenties van een niet toereikende
accountantsverklaring komen voor rekening van de opdrachtnemer. Opdrachtnemer
zal financiële verantwoording afleggen over het jaar 2007, conform het
controleprotocol Rijksbijdrage educatie 2007;
6.6
Alle gevraagde rapportages worden zowel digitaal als schriftelijk
aangeleverd.
7.1
Opdrachtgevers en opdrachtnemer zullen nadere uitwerking geven aan:
·
verdere integratie beroepsonderwijs
en educatie;
·
centrale huisvesting van alle
volwasseneneducatie in Delft;
7.2
Er wordt naar gestreefd om de productovereenkomst 2008 af te sluiten
voor 1 januari 2008. Het volgende tijdpad geldt hierbij als leidraad:
september 2007: opdrachtgevers maken scholingsbehoefte kenbaar
aan opdrachtnemer;
oktober 2007: opdrachtnemer
levert eerste offerte;
november 2007: gesprekken over
offerte worden afgerond;
december 2007: tekenen
productovereenkomst 2008.
8.1 Op deze overeenkomst is het Nederlands recht
van toepassing;
8.2 Verschillen van mening tussen partijen ter
zake van de uitleg en uitvoering van deze overeenkomst zullen zoveel mogelijk
langs minnelijke weg worden opgelost. Indien een verschil van mening niet langs
minnelijke weg is opgelost, wordt geacht een geschil te bestaan;
8.3 Ieder geschil ter zake van het bepaalde bij
of krachtens deze overeenkomst wordt bij uitsluiting voorgelegd aan de daartoe
bevoegde rechter in het arrondissement ’s-Gravenhage, tenzij partijen vooraf
arbitrage of bindend advies overeenkomen.
9.1
Indien ten aanzien van een partij onvoorziene omstandigheden voordoen
welke van dien aard zijn dat de wederpartij naar maatstaven van redelijkheid en
billijkheid ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst niet mag
verwachten, zullen partijen onderling overleg plegen teneinde te bezien of zij
tot overeenstemming kunnen komen omtrent een wijziging van de overeenkomst met
het oog op die omstandigheden.
10.1
Wijzigingen van en aanvullingen op
deze overeenkomst kunnen slechts rechtsgeldig geschieden door een door alle
partijen ondertekende schriftelijke aanvulling, welke aan deze overeenkomst
wordt
gehecht en geacht wordt daarvan deel
uit te maken;
10.2
Indien een bepaling van deze
overeenkomst nietig is of door rechterlijke uitspraak wordt vernietigd, zullen
de overige bepalingen van deze overeenkomst van kracht blijven. Partijen zullen
over de
bepalingen van deze overeenkomst
welke nietig zijn of vernietigd worden overleg plegen teneinde een vervangende
regeling te treffen;
10.3
De kantooradressen van partijen
gelden als de adressen aan welke partijen rechtsgeldig jegens elkaar
kennisgevingen richten.
1. Offerte 2007 (inclusief urenoverzicht) plus overzicht educatieve
activiteiten en model kostprijsberekening.
2. Format informatieprotocol.
Aldus overeengekomen in drievoud te Delft,
d.d.:
Opdrachtgevers Opdrachtnemer
Burgemeester van Delft Mw.
J.C. Leenhouts
Namens dezen, Voorzitter
College van
Mw. S.C.C.M. Bolten Bestuur
van de Stichting
Wethouder Educatie,
Beroeps-
en
Contractonderwijs regio Haaglanden e.o.
Burgemeester van
Pijnacker-Nootdorp
Namens dezen,
Dhr. L.C.H.
Suijker
Wethouder