Bijlage bij Productovereenkomst
WEB Educatie
Toelichting bij offerte Mondriaan 2007
Gemeente Delft, Pijnacker-Nootdorp
Inhoudsopgave Toelichting Offerte
Mondriaan 2007
Pagina Hoofdstuk
iv Voorwoord
1
Inleiding
6
Sociale
redzaamheid 2
Doel en
doelgroep 2.1
Laaggeletterden 2.1.1
7 Aanbod
Sociale Redzaamheid 2.2
Nt1
aanbod 2.2.1
8 Budgetteren 2.2.2
Digitale
vaardigheden 2.2.3
Engels
voor ouderen 2.2.4
9 Oudereducatie 2.2.5
Ondersteuning
vrijwilligers 2.2.6
Inburgeren
andersom 2.2.7
Aanbod
begeleiding 2.3
Lesgeld 2.4
Resultaten
en prestatieafspraken 2.5
Uitvoeringslocaties 2.6
Monitoring
en rapportage 2.7
11 Nederlands als tweede taal 3
Inleiding 3.1
12 Toelichting
alfabetisering NT2 3.1.1
NT2
opleidingen op niveau A1 of A2 3.2
Programma-aanbod
NT2 op niveau B1 3.3
of
B2
Wettelijk
verhoogd lesgeld voor 3.4
Taaltrainingen
vanaf niveau A2
13 Resultaten
en prestatieafspraken 3.5
Uitvoeringslocaties 3.6
Monitoring
en rapportage 3.7
Pagina Hoofdstuk
14 Breed maatschappelijk functioneren 4
Doelgroep 4.1
Modulen
Educatie-doorstroom 4.2
Vervolgonderwijs
Praktijkleercentrum 4.3
16 Bouwstenen
voor activering 4.4
17 Taalstage
en logopedie 4.5
18 Resultaten
en prestatieafspraken 4.6
Uitvoeringslocaties 4.7
Monitoring
en rapportage 4.8
19 VAVO 5
TEXBO
en HEXBO 5.1
20 VAVO 5.2
Doelgroep 5.3
Doel 5.4
21 Resultaat-
en prestatieafspraken 5.5
Uitvoeringslocatie 5.6
Monitoring
en rapportage 5.7
22 Service- en dienstverlening 6
23 Offerte, planning aanbod en kosten 2007 7
Met genoegen beantwoorden we aan uw verzoek een
offerte uit te brengen.
In
deze offerte menen wij u een passend onderwijsaanbod te doen ten laste van het
WEB budget voor de onderscheiden categorieën:
· Sociale redzaamheid
· Breed maatschappelijk
Functioneren
· VAVO
· Nederlands als tweede taal
De
offerte is tot stand gekomen na een uitgebreide gezamenlijke verkenning van de
vraag, de wet- en regelgeving en hoe deze van toepassing is op de zittende en
nieuwe deelnemers.
De
onderwijsproducten worden in afzonderlijke hoofdstukken besproken ten behoeve
van verwijzing vanuit eventueel, verschillende productovereenkomsten.
De
financielefinanciële paragraafofferte vindt u in het
laatste hoofdstuk.
Wij
hopen u een passend aanbod te doen door middel van deze offerte.
Namens
de Mondriaan onderwijsgroep,
Jenny
Everts
Voorzitter
domein Educatie
Mondriaan
Onderwijsgroep
Het rijksbeleid op de
terreinen van “inburgering oudkomers en nieuwkomers ” en op het gebied van de
educatie, de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) wordt met ingang van 1
januari 2007 gewijzigd.
Afspraken over de trajecten
WIN ’05 en WIN ’06 worden herhaald. Er worden afspraken gemaakt over trajecten
in het kader van de overgangsregeling Wet Inburgering. De zittende cursisten ( 2006) die
inburgeringsplichtig of – behoeftig zijn, kunnen hierdoor in 2007 hun traject
afmaken tot juli of december 2007.
Derhalve heeft deze offerte
betrekking op de WEB-middelen en de
gemeentelijke middelen als structurele compensatie voor de uitname van
WEB-middelen ten gunste van de WI.
WEB. Daarnaast worden de
afspraken tbv WIN, de reïntegratiecliënten en de overgangsregeling van de WI
voor Delft en Pijnacker-Nootdorp hierin benoemd ten behoeve van de monitoring.
WEB-middelen Delft 1.051.493
en Pijnacker-Nootdorp:
322.030
Gemeentelijke middelen: 332.472
Middelen tbv taalstage: 20.616
Middelen tbv
conversatie: 29.241
Totaal
De wetswijziging van de WEB
zal ook per 1 januari 2007 in werking treden. Deze wijziging houdt concreet in
dat de WEB middelen per genoemde datum ingezet mogen worden voor onder andere:
·
gewezen
inburgeringsplichtigen (NT2, vanaf niveau A2);
·
voor
inburgeringbehoeftigen die een inburgeringvoorziening op grond van de regeling
vrijwillige inburgering een aanbod voor een inburgeringvoorziening hebben
gevolgd en het inburgeringexamen niet hebben gehaald.
Ter
compensatie van de uitname uit de WEB kent gemeente Delft een bijdrage
toe.
Doelstelling
VE in Delft en Pijnacker-Nootdorp
Educatie
vervult een wezenlijke rol bij de verhoging van het scholingsniveau van
volwassenen en is een belangrijke schakel in het beleid rond Leven Lang Leren
en het behalen van de Lissabon doelstelling om zoveel mogelijk volwassenen alsnog
op het niveau van een startkwalificatie te krijgen. Educatie is bedoeld om het
voor volwassenen door het volgen van opleidingen of cursussen, alsnog mogelijk
te maken goed te kunnen functioneren in de Nederlandse samenleving. Dit kan
zowel betrekking hebben op de persoonlijke ontplooiing als op het vinden van
een baan.
De
volwasseneneducatie is in Delft gericht op volwaardige deelname van de Delftse
inwoners aan de samenleving. Naast participatie wordt ook belang gehecht aan
tweedekansonderwijs, en alfabetisering voor de autochtone
Delftenaren.
Aanbod voor
doelgroepen
De
educatie biedt verschillende opleidingsmogelijkheden voor de onderscheiden
doelgroepen. Hieronder volgt een algemene beschrijving van deze educatieve
activiteiten. De doelgroepen lopen uiteraard niet één op één gelijk met de
opleidingsmogelijkheden.
Mondriaan
beschikt over een drietal locaties in de stad Delft, waar de activiteiten voor
inburgering en volwassenenonderwijs worden uitgevoerd. Daarnaast worden er ook
alfabetiseringslessen en een cursus ‘digitale vaardigheden’
(Pijnacker-Nootdorp) en inburgeringtrajecten (oudkomers) verzorgd in lesruimtes
op basisscholen voor volwassenen.
SR
NT1 (sociale redzaamheid, Nederlands als moedertaal)
Dat
laaggeletterdheid nog steeds vraagt om een gerichte aanpak op lokaal niveau in
de directe omgeving van de betrokkenen, wordt verwoord in ‘Van A tot Z
betrokken’, Aanvalsplan laaggeletterdheid 2006-2010, (Ministerie van Onderwijs,
november 2005). Het educatieve tv-programma “Lees en Schrijf”dat start in het voorjaar van 2007, draagt bij aan
de werving en motiveert analfabeten opnieuw te gaan leren. Elementen uit
lees&schrijf zullen meegenomen worden in het onderwijsprogramma dat
aangeboden wordt naar aanleiding van de tv-programma’s en het werkboek. Binnen
alle groepen worden deelnemers geattendeerd op het programma en gestimuleerd
het werkboek aan te vragen. Potentiële deelnemers kunnen hulp krijgen bij het
gebruiken van het werkboek maar ook bij andere taalvragen wanneer zij Mondriaan
hiervoor bellen.
Onder
het kopje Sociale redzaamheid vallen ook cursussen als rekenen en digitale
vaardigheden.
Nt2
(Nederlands als tweede taal)
De
deelnemers die in 2006 begonnen waren met een taaltraject of inburgeringtraject
(WIN) kunnen hun traject afmaken in 2007 vanuit de regeling WIN en de
mogelijkheden van de WI-overgangsregeling.
De
deelnemers volgen in 2007 onderwijs gericht op een voorbereiding op het
inburgeringexamen of het staatsexamen. Daarnaast zijn er enkele modulen
mogelijk gericht op breed maatschappelijk functioneren; zakelijk schrijven,
loopbaanbegeleiding, communicatie.
Breed
maatschappelijk functioneren
Het
aanbod ‘breed maatschappelijk functioneren’ is gericht op sociale activering,
maatschappelijk functioneren en professionele redzaamheid. Hieronder valt het
aanbod van het Praktijkleercentrum, het aanbod sociale activering waaronder de
Rotonde.
VAVO (Tweede weg of tweede kans onderwijs)
Het
voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) is bedoeld voor volwassenen om,
via 2e kans- of 2e weg- onderwijs, alsnog een vmbo
(theoretische leerweg), havo- of vwo-diploma te halen dan wel deficiënties weg
te werken. Naast het traditionele aanbod wordt er een specifiek onderwijsaanbod
gericht op doorstroom naar MBO en HBO aangeboden.
Het
VAVO van de Mondriaan onderwijsgroep is een regionale voorziening, deelnemers
uit Delft en Pijnacker- Nootdorp maken hier gebruik van. De doelgroep tot 23
jaar zonder startkwalificatie krijgt via het RMCjongerenloket een
voucher voor gesubsidieerde vakken
Financiën
De
aanbiedingsprijs is gebaseerd op een klokuur leeractiviteit voor een groep. De
offerte is gebaseerd op de inkoop van groepen voor het kalenderjaar 2007 en
wordt gespecificeerd in hoofdstuk 7. Het aantal gestarte deelnemers geldt als
prestatie- indicator voor het rijk.
De kostprijs betreft een aanbiedingsprijs ( een
taakstellende kostprijs) en is verlaagd ten opzichte van 2006 door efficiëntere
bedrijfsvoering. De aanbiedingsprijs is exclusief loonindexering voor 2007. De
loonindexering 2007 die via het Ministerie van Onderwijs vanuit de WEB - en WIN-gelden,
overgemaakt wordt naar de gemeente wordt automatisch doorgesluisd naar de
Mondriaan Onderwijsgroep.
Het groepstarief voor een klokuur bij Educatie en
Praktijkleercentrum bedraagt € 125,59
Het groepstarief voor een studie-uur in een lokaal of
Open leercentrum bedraagt € 45,00
De kostprijs
per cursist
De kostprijs per cursist is afhankelijk van de
groepsgrootte.
-
De groepsgrootte voor cursussen voor zeer laag opgeleiden is gemiddeld
10 cursisten. Het begrote cursistentarief bedraagt €
12,56
-
De groepsgrootte voor cursussen voor lager
opgeleiden is gemiddeld 12 cursisten. Het begrote cursistentarief bedraagt € 10,47
-
De groepsgrootte voor cursussen voor midden en
hoger opgeleiden is gemiddeld 18 cursisten. Het begrote cursistentarief
bedraagt € 6,98
Kosten van een educatieve activiteit:
Aantal
groepen* aantal klokuren p.w. * aantal weken* groepstarief p.u.
In de rapportage wordt als service de werkelijke
groepsgrootte per peildatum (begin van een maandelijkse periode) gerapporteerd
en worden werkelijke kosten per individueel traject verrekend.
Kosten
deelnemersservice
De kosten voor cursistendienstverlening,
stagebegeleiding, logopedie en afname alfaprofieltoetsen worden apart
geoffreerd en zijn gebaseerd op het werkelijke aantal uren en de kosten van een
begeleider / docent per klokuur ad € 35,20. De kosten van ondersteunend
personeel per klokuur is berekend op
€ 21,04.
De
deelnemersbijdrage bestaat uit inschrijfgeld ad € 25,- en lesgeld ad € 35,- per jaar of het wettelijk
vastgestelde verhoogde lesgeld voor niveau B1
€ 270 en € 485,60 voor niveau B2. Per augustus 2007 worden deze
bedragen verhoogd naar € 273 (niveau B1) en € 491 (niveau B2).
De
exacte prijs voor een opleiding boven A2 is afhankelijk van de duur van de
opleiding.
De
kosten van de leermiddelen zijn per activiteit verschillend maar bedragen €
50,- tot € 120,- per jaar.
Het gebruik van licenties voor educatieve software is inbegrepen.
De kosten voor cursisten (exclusief Nnieuwkomers) met een
gemeentelijke uitkering worden gedeclareerd bij het vakteam SDV en bekostigd
vanuit de bijzondere bijstand, conform eerdere afspraken.
Stageactiviteiten dienen door re-ïintegratiebedrijven
apart ingekocht te worden.
Verantwoordelijkheden bij de start van
nieuwe cursussen
De gemeente is verantwoordelijk voor het niet starten van een activiteit
binnen het WEB-aanbod vanwege onvoldoende deelnemers vanuit de werving van
gemeentelijke afdelingen. Ten aanzien van het aanbieden van een vervangende
activiteit vindt vooraf overleg plaats met Mondriaan Educatie Delft. Een nieuwe
activiteit kan mogelijk de plaats innemen van een vervallen activiteit.
Mondriaan is verantwoordelijk voor het niet starten van een activiteit
vanwege onvoldoende personeel of lesruimte.
Bij nieuwe activiteiten worden afspraken gemaakt over:
·
het minimum aantal
deelnemers per activiteit om een activiteit door te laten gaan, de wijze van
overleg en besluitvorming hierover,
·
het tijdpad voor het
van tevoren laten vervallen van activiteiten,
·
de wervingsprocedure,
·
de randvoorwaarden.
Capaciteitsoverleg deelnemers Praktijkleercentrum
Om de bezetting van het
Praktijkleercentrum te optimaliseren en de prioritering van deelnemers vast te
stellen, is een capaciteitsoverleg wenselijk. Het voorstel is om het overleg
voort te zetten met vertegenwoordigers van de gemeente Delft en de educatie.
Projecten
Aan de invulling van
activiteiten in het kader van de WEB wil Educatie Delft in 2007 ruim aandacht
geven en een sterke impuls geven. Voor een aantal die direct inspelen op de
vraag van de gemeente of een betere uitwerking geven aan een scholingsvraag
menen we een aantal nog nader af te spreken activiteiten te benoemen onder de
titel ‘projecten’.
Opplussen
Tijdens de uren efficiënt
leren (studie- en taakuren) werken cursisten zelfstandig maar ook veel samen
aan de voorbereiding van een presentatie, een excursie, een buitenschoolse
opdracht of een portfolio-opdracht of een opdracht in het Open Leercentrum.
Mondriaan meent dat door het instellen van studie-uren er tegemoet gekomen
wordt aan de behoefte aan meer contact en ontmoeting en stellen we de cursisten
in staat dezelfde resultaten te behalen met minder groepsuren cq minder financiële middelen.
In 2007
bouwt elke deelnemer aan de WI-overgangsregeling een portfolio waarin hij/zij
aangeeft welke vragen en vorderingen er zijn op het gebied van de domeinen WERK
en OGO en Kennis van de Nederlandse samenleving. Ook binnen de alfabetisering
Nt2 zal men gaan werken met een portfolio. De portfoliomethodiek van beoordelen
zal voortgezet worden in het inburgeringexamen. Organisatie en inburgeraar
bereiden zich op deze wijze voor op het inburgeringexamen.
Inmiddels is
de aanvraagprocedure gestart om een exameninstelling voor het decentrale
inburgeringexamen te worden. Wanneer we eenmaal benoemd zijn als
exameninstelling kunnen de bewijsstukken en de assessments n.a.v. het portfolio
mogelijk een formele waarde krijgen.
In een maandelijks ambtelijk overleg tussen gemeenten en Mondriaan wordt de besteding
en bezetting van het cursusaanbod besproken. Verschuivingen in het aanbod
worden onderling besproken opdat het verschuiven van(uit) financieringsbronnen
geregistreerd kan worden door de gemeenten.
De offerte is opgebouwd uit
een aanbod conform de indeling CFI:
De
opleidingen sociale redzaamheid zijn gericht op maatschappelijk functioneren,
op redzaamheid op het gebied van taalvaardigheid (o.a. NT1), rekenvaardigheid,
budgetteren, digitale vaardigheid (mediawijsheid) en sociale vaardigheid. De
opleidingen zijn bedoeld voor volwassenen met belemmeringen. Zij hebben
behoefte aan ondersteuning ten behoeve van basisvaardigheden voor het meedoen
in de samenleving en het functioneren in de huidige informatiemaatschappij. De
doelgroep kenmerkt zich door bijvoorbeeld een Nt1-problematiek bij lezen,
schrijven en leerproblemen bij rekenen en sociale vaardigheden. De opleidingen
genoemd onder Sociale redzaamheid zijn bedoeld voor volwassenen waaronder
‘laaggeletterden’.
Uitgangspunten voor het
samenstellen van het aanbod van Laaggeletterden in deze offerte zijn:
Mondriaan speelt in op de
vraag en de budgetmogelijkheden van de gemeente in 2007 en creëert capaciteit
voor
-
de lessen gericht op de
alfabetisering;
-
projecten
In staat zijn gebruik te
maken van voorzieningen (op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg, wonen,
zorg, kinderopvang, sport en culturele activiteiten, arbeidsmarkt), te
begrijpen hoe zaken geregeld zijn, vragen te stellen aan de juiste instellingen
en te reageren op de antwoorden, betrokken te blijven bij veranderingen en
sociale activiteiten in eigen wijk en stad, nieuwe informatiemiddelen te
gebruiken, zijn emancipatorische doelen binnen de opleidingen gericht op
sociale redzaamheid.
Voor een kennismaking met
instellingen en de ondersteuning van deelnemers zoekt Mondriaan samenwerking
met verschillende organisaties t.b.v. de
informatieoverdracht en een groepsgewijze kennismaking. Ditzelfde
netwerk met samenwerkingspartners wil Mondriaan inzetten voor werving van
deelnemers en formuleren van nieuwe scholingsvragen, en hierna gebruik te maken
van elkaars faciliteiten en mogelijkheden ten behoeve van de deelnemers.
Was de leerstof binnen
alfabetisering altijd al gericht op situaties die functioneel, relevant en
frequent voorkwamen, toch heeft de onderwijsvernieuwing binnen het
NT2-onderwijs een onmiskenbare invloed op zowel de alfabetisering NT2 als NT1.
Mondriaan ontwerpt modulen
gericht op werk en andere functioneringsgebieden voor de prioritaire doelgroepen
van ‘Het aanvalsplan laaggeletterden’ op het niveau van het didactische ijkpunt
en het maatschappelijke ijkpunt 1. We kijken daarbij naar ontwikkelingen in
andere steden en in Vlaanderen.
Deze ontwikkelingen hebben
we vertaald naar een nieuw aanbod in kader Sociale Redzaamheid.
De nieuwe ideeën worden
toegelicht in hoofdstuk 8, waarin we een aanbod hebben beschreven voor de extra
beschikbare Web- middelen. In dit hoofdstuk gaan we in op het aanbod op basis
van de offerte- richtlijnen.
Om zoveel mogelijk
potentiële deelnemers te kunnen bereiken, zullen we hulp nodig hebben van de
gemeente
De voorlichtingsactiviteiten
die vallen onder de contacturen met potentiële toeleiders en
samenwerkingspartners vallen onder de activiteiten die Mondriaan uitvoert in
het kader van de campagne ‘Doe weer mee’ en zijn niet meegenomen in deze
offerte.
Leren lezen en schrijven, rRekenen, Engels,
digitale vaardigheden zijn onderdelen van het bestaande aanbod. De leerstof is
beschreven in de Blokkendoos. De cursussen zijn gericht op laaggeletterden en
langzame leerders.
Alle NT1-opleidingen zijn
gericht op alfabetisering KSE NT1 niveau 1 tot 3. De opleidingen zijn bedoeld
voor laaggeletterden die in Nederland basisonderwijs hebben gevolgd en een
NT1-problematiek kennen bij het lezen en schrijven.
Het onderwijs is
vraaggericht. Deelnemers vullen hun portfolio en volgen de blokken die zij
nodig hebben om redzaam te worden in het dagelijkse leven of op het werk. Deze
modules zijn nu vooral nog geordend volgens de Blokkendoos. Gedurende dit
kalenderjaar zullen steeds meer modulen ontwikkeld en gegeven worden, gericht
op verschillende thema’s (en functionele situaties), ontleend uit zowel ‘Kennis
van de Nederlandse samenleving’ als de technische leerlijn lezen en schrijven.
De ervaring leert dat leren
lezen en schrijven, gemakkelijker verloopt als het vanuit herkenbare situaties
gebeurt, als het gaat over zaken die mensen werkelijk moeten of willen kunnen
lezen, schrijven, begrijpen of zeggen. Aansluiten bij die praktijksituaties
biedt veel voordelen voor cursisten met een beperkte schoolervaring en draagt
er toe bij dat leren lezen en schrijven zich niet alleen beperkt tot datgene
wat zich binnen de vier muren van het klaslokaal afspeelt, maar dat het
taalleerproces ook daarbuiten onverminderd verdergaat.
Afhankelijk van
beginsituatie en leervaardigheid volgen de deelnemers een periode onderwijs.
Afhankelijk van de leervraag van de doelgroep wordt het accent van de cursus
gelegd op ondersteunende vaardigheden om op het werk te functioneren.
Rekenen en budgetteren
liggen in elkaars verlengde. Budgetteren is voor deelnemers die baat hebben bij
extra ondersteuning op het gebied van de basisvaardigheden (lezen, schrijven,
rekenen en sociale vaardigheden) en ondersteuning in groepsverband bij het
leren organiseren van hun in- en uitgaven en het veranderen van hun koophouding
en compensatiegedrag. De cursus Budgetteren start bij voldoende deelnemers. De
werving vindt plaats via het nieuwsbulletin van de gemeente Delft bij reï-integratiebedrijven en
andere instellingen.
Of het nu gaat om het
gebruik van je persoonlijke computer of digitale informatiezuilen, in veel
situaties is het gewoon voor het maatschappelijk functioneren van een steeds
groter belang dat je digitale vaardigheden (ofwel mediawijsheid (volgens Mira
Media, het landelijke kenniscentrum op het gebied van media in de
multiculturele samenleving) ontwikkelt als burger. Vanuit dit oogpunt biedt
Mondriaan verschillende korte cursussen digitale vaardigheden aan op
verschillende locaties ( vadercentrum, bibliotheken etc).
De inhoud van de cursus
digitale vaardigheden is afhankelijk van de doelgroep. Mondriaan kent drie
varianten, de eenvoudige cursus voor de echte beginner en een vervolgcursus. In
deze varianten worden de onderdelen Windows, Verkenner, Word, Excel, Internet en
E-mail aangeboden.
Een derde variant is in
ontwikkeling. Het is een cursus waarbij op de eerder genoemde onderwerpen
dieper ingegaan, tevens komen afhankelijk van de vragen van de deelnemers ook
onderwerpen aan bod die meer gericht zijn op de praktische toepassingen
Ook voor deze cursus is op
maat ontwikkeld cursusmateriaal aanwezig.
Mondriaan verzorgt in
overleg met het ouderenwerk cursussen Engels voor ouderen in Pijnacker-Nootdorp
op twee niveaus.
Mondriaan verzorgt in
overleg met de kinderopvang in Pijnacker-Nootdorp een programma van 4
bijeenkomsten voor ouders met kinderen in de voor- en vroegschoolse opvang.
Mondriaan zal in gesprek met
gemeenten Delft en Pijnacker-Nootdorp bekijken welke scholingsvraag leeft onder
de vrijwilligers en verzorgt hierna een ‘open’ vraaggericht aanbod op het
gebied van de basisvaardigheden en toepassingen (voorbeeld Schrijven: een tekst
of gesprek samenvatten, een verslag maken, een zakelijke brief schrijven, een
informatiekrant of persbericht maken) .
Burgers raken door de cursus
Inburgeren Andersom meer bekend met wat allochtonen belangrijk vinden dat
Delftenaren weten over een specifiek land, hun thuisland, de cultuur (kunst en
gewoonten), de mensen, de taal, de religie, de geschiedenis en de integratie in
Nederland. De thema’s van de cursussen worden afgewisseld. In het verleden is
aangeboden Inburgeren Andersom Turkije, Marokko, China. Nu is aan de beurt
Inburgeren andersom Afghanistan en wordt de eerste themacursus aangeboden
Inburgeren Andersom ‘De vele gezichten van de Islam’. Vier van de vijf
cursussen zijn opgenomen in deze offerte. Kosten gemaakt voor de voorbereiding
worden bij het niet doorgaan van cursussen verrekend.
De cursus wordt de burgers
in Delft gratis aangeboden. De aanmelding vindt plaats volgens berichtgeving in
de Delftse Post.
De ambassadeurs NT1 dragen
bij aan het stimuleren van nieuwe deelnemers om de stap te zetten om weer naar
school te gaan. Gezien de mate van redzaamheid van deze ambassadeurs (ook
analfabete deelnemers) worden de deelnemers altijd ondersteund door een docent.
De docent traint de
ambassadeurs tijdens een korte cursus in het presenteren, een verhaal vertellen
en in gesprekken voeren met potentiële deelnemers en de pers, vanuit de
begeleidingsuren.
De deelnemers kennen een
‘eigen’ contactdocent en een vaste trajectbegeleider.
Deelnemers betalen eenmalig € 25 inschrijfgeld en €
35lesgeld voor een schooljaar. Het lesgeld van deelnemers met een
bijstandsuitkering wordt via een bulkvergoeding vanuit Inkomen en Werk betaald.
Het lesgeld voor de deelnemers aan de cursus Engels
wordt gedeclareerd bij het ouderenwerk.
1. .
Regelmatig overzicht van het aantal gestarte deelnemers tijdens de
stuurgroepvergadering Doe weer mee.
2. T.b.v. landelijke rapportage: aantal
deelnemers op peildatum 1 oktober 2007
3.
Registratie van reden van uitstroom.
Het aanbod
SR wordt op de locaties in Delft, maar
ook op een nevenlocatie in Pijnacker-Nootdorp
aangeboden. De locaties bieden een veilige leeromgeving. Daarnaast is
een NT1 aanbod mogelijk op de werkvloer, bij gemeentelijke bedrijven, indien
het budget dit toestaat.
Gegevens over presentie en
redenen van verzuim worden dagelijks geleverd.
In het maandelijkse overleg
wordt bekeken of bijstellingen noodzakelijk zijn en in welke richting.
Wijzigingen en afspraken worden vastgelegd.
De rapportage verloopt
conform het informatieprotocol.
Door
wijzigingen in het overheidsbeleid kunnen alleen de volgende doelgroepen
gebruik maken van het Nt2 onderwijs binnen het WEB budget:
§
Gewezen
inburgeringsplichtigen (NT2 vanaf niveau A2).
§
Inburgeringsbehoeftigen
die een inburgeringvoorziening op grond van regeling vrijwillige inburgering
een aanbod voor een inburgeringvoorziening hebben gevolgd en het
inburgeringexamen niet hebben gehaald.
§
anderstalige
analfabeten en semi-analfabeten (onder alfa niveau C).
Gemeente
Delft stelt vervolgens dat de doelgroep allochtonen die tijdelijk in Nederland
verblijven hun traject, gestart in
2006, kunnen afmaken tot einde schooljaar ’06-’07.
Gevraagd is
te offreren voor
1.
alfabetisering NT2
2.
een aanbod NT2 voor
niet-inburgeringsplichtigen – of behoeftigen onder A2 die tijdelijk in
Nederland zijn tot juli 2007
3.
NT2 voor (vrijwillige)
inburgeraars die voldaan hebben aan de inburgeringeis
In de
aanmelding vanuit de gemeente (CIP) zal duidelijk aangegeven dienen te worden
wie tot welke doelgroep behoort en hierdoor mee kan doen aan het aanbod.
Gemeenten
Delft en Pijnacker-Nootdorp maken de keuze om alfabetisering Nt2 toegankelijk
te houden voor alle analfabete burgers.
Mondriaan
heeft sinds het werken met duale trajecten de voordelen gezien voor zowel
leerresultaat op het gebied van alfabetisering als het resultaat op het gebied
van participatie van de deelnemer, van het werken met competentiegericht leren.
Door een
zelf ontwikkelde technische leerlijn lezen en schrijven te combineren met het
aanbieden van relevante en frequente praktijksituaties binnen verschillende
functioneringsgebieden (gericht op Onderwijs, Gezondheid en Opvoeding en/of
Werk) en oefeningen ter bevordering van de mondelinge vaardigheden, bieden we
de analfabeten een zo goed mogelijke voorbereiding op het inburgeringtraject.
Gemeente
Delft en Pijnacker-Nootdorp beschouwen de alfabetisering als afgerond als
niveau alfa C is behaald.
Het traject
is modulair opgebouwd en wordt inhoudelijk beschreven in par. 5.3.
Naast de
programmatische vernieuwingen van het alfatraject, zal de intensiteit (aantal
uren per week) van alle groepen verhoogd worden om een zo groot mogelijk
resultaat in het voortraject te behalen. Ook starten we in 2007 met een
intensieve groep van 5 dagdelen.
Op nader af
te spreken wijze wordt het overgangsmoment van alfabetisering naar
inburgeringtraject vastgesteld in globale termen en per deelnemer.
Naast de
technische taalleerlijn worden functionele taalvaardigheden, thema’s gericht op
burgerschap, werk zoeken en het doelperspectief OGO of Werk aangeboden.
Op dit
moment ontwerpt Mondriaan het intensieve traject voor alfabetisering en brengt
allerlei aspecten ervan in beeld. Dit resulteert in verschillende modulen
mondelinge en schriftelijke vaardigheden gericht op functionele vaardigheden in
allerlei praktijksituaties.
Door een
krachtige leeromgeving te bieden m.a.w.
-
de leerstof zoveel
mogelijk concreet te laten ervaren;
-
aan te sluiten bij de
belevingswereld van de analfabete vrouwen en mannen;
-
buitenschools leren
stimuleren en te bevorderen;
-
groepsgewijze excursies
te organiseren;
-
gebruik te maken van
aantrekkelijke, visuele leermiddelen op de computer;
-
inzet van een netwerk
van samenwerkingspartners;
-
inzet van een eigen
technische leerlijn mondelinge en schriftelijke vaardigheden;
-
gunstige lestijden voor
het programma en de deelnemers,
zullen de
deelnemers naast het leren lezen en schrijven ook zoveel mogelijk kennis van de
samenleving opdoen om maatschappelijk te functioneren en te integreren.
Taalscholing
Nt2 op niveau A1 of A2 vanuit de WEB is per 1 januari 2007 alleen nog
toegankelijk voor mensen die niet (meer) inburgeringsplichtig zijn, of voor
inburgeringsbehoeftigen, die wel een volledig inburgeringprogramma hebben
doorlopen, maar gezakt zijn voor hun inburgeringexamen, en die vervolgens nog
wel verder aan hun taalcompetenties willen werken.
Voor deze
doelgroep is een beperkte capaciteit gereserveerd.
Deelnemers
in een overgangsregeling vervolgen hun traject in 2007. Het onderwijs is dan
gericht op een voorbereiding op het inburgeringexamen.
Afhankelijk
van het aantal deelnemers zullen de deelnemers een indiflex-aanbod krijgen of
een aanbod per deelvaardigheid.
Op dit
moment wordt binnen Mondriaan een programma gericht op deelvaardigheden
ontwikkeld dat zal bestaan uit een lesaanbod van 1,5 uur per week per
deelvaardigheid lezen, schrijven, spreken en luisteren. Hierdoor kan een
deelnemer een efficiënt maatwerk geboden krijgen dat inspeelt op een specifieke
leervraag (voorbeeld: alleen maar gericht op spreken, of een aanbod gericht op
spreken niveau B2 en schrijven niveau B1)
Deelnemers
in een overgangsregeling (tot de zomer ’07) krijgen onderwijs gericht op het
behalen van het staatsexamen.
De
opleidingen van niveau A2 naar B1 en van B1 naar
B2 kennen voor nieuwe deelnemers vanaf augustus 2006 een verhoogd lesgeld.
Voor an
niveau
A2 naar B1: 270 euro per jaar ( na rato aantal maanden weken per jaar)
Vooran niveau
B1 naar B2: 485,.. e60 euro per jaar ( na rato aantal maanden weken per jaar)
Per 1 augustus 2007 verhoogt het rijk het lesgeld nogmaals .
Van niveau
A2 naaroor
B1 wordt het lesgeld:
273 euro per jaar ( na rato aantal maanden weken per jaar)
Voor
an
niveau B1 naar B2 wordt het lesgeld: 491euro per
jaar ( na rato aantal maanden weken per jaar)
1. T.b.v. landelijke rapportage: aantal deelnemers op peildatum 1 oktober
2007
2.
Registratie van reden van uitstroom.
Het aanbod
SR wordt op de locaties in Delft, maar
ook op een nevenlocatie in Pijnacker-Nootdorp
aangeboden. De locaties bieden een veilige leeromgeving. Daarnaast is
een NT1 aanbod mogelijk op de werkvloer, bij gemeentelijke bedrijven, indien
het budget dit toestaat.
Gegevens
over presentie en redenen van verzuim
worden dagelijks geleverd.
In het maandelijkse
overleg wordt bekeken of bijstellingen noodzakelijk zijn en in welke richting.
Wijzigingen en afspraken worden vastgelegd.
De
rapportage verloopt conform het informatieprotocol.
De opleidingen die vallen
onder breed maatschappelijk functioneren, bieden deelnemers de mogelijkheid
d.m.v. het bieden van een dag- of weekritme, het wegnemen van deficiënties of
oriëntatie op vervolgactiviteiten en beroepswensen, aansluiting te vinden bij
vrijwilligerswerk, betaalde arbeid, een vervolgopleiding of andere
activiteiten.
De doelgroep bestaat uit
-
deelnemers die nog niet
beschikken over de kennis en vaardigheden voor het succesvol volgen van een
beroepsopleiding (een schakeltraject) op niveau 1 of 2, maar ook op niveau 3 of
hoger,
-
deelnemers die nog geen
beroepskeuze kunnen maken,
-
(jonge) deelnemers die
uitvallen uit het reguliere onderwijs en voor een periode een vervangende
opleiding nodig hebben,
-
deelnemers waarvoor een
oriëntatie- ofwel activeringsprogramma wenselijk is,
-
deelnemers die na een korte
praktijktraining door stromen naar de arbeidsmarkt.
Een groot deel van de
doelgroep doen activiteiten binnen de trajecten gericht op doorstroom naar een
beroepsopleiding of activiteiten op het Praktijkleercentrum.
Deelnemers die hun Nt2
taalscholing gericht op het halen van niveau B1 of B2 afronden in de maanden
tot de zomervakantie, kunnen extra modulen volgen ter bevordering van hun
sociale vaardigheden, sleutelvaardigheden, rekenvaardigheid, rekentaal,
digitale vaardigheden, kennis van de Nederlandse samenleving, en zij kunnen
deze modulen aanvullen met loopbaanbegeleiding en vaktaal. Deze modulen worden
aangeboden om hen zo goed mogelijk voor te bereiden op een vervolgopleiding of
de arbeidsmarkt.
Het Praktijkleercentrum is
een onderdeel van Mondriaan Educatie Delft e.o. en bestaat uit drie
leerwerkplaatsen waar deelnemers:
-zich
kunnen oriënteren in een beroepssector,
-een
functietraining kunnen volgen,
-de
vaktaal van een sector kunnen verwerven.
Het Praktijkleercentrum
biedt opdrachtgestuurd onderwijs waarbij deelnemers een weekritme kunnen
opbouwen en hun werkhouding kunnen tonen. Zij worden zowel intensief begeleid
waarbij de instructeur ‘actief toekijkt’, als ‘op maat losgelaten’ bij het
zelfstandig uitvoeren van de opdrachten. Het vraaggerichte aanbod van het
Praktijkleercentrum staat open voor cliënten met een WWB-uitkering,
reïntegratiebedrijven en RMChet jongerenloket.
De duur van de opleiding is
afhankelijk van de doelstelling en maximaal 560 uur. (tip: er is een eenvoudige
digitale video vervaardigd door deelnemers van de afdeling ‘horeca’ voor een
eerste indruk van het Praktijkleercentrum voor uw cliënt. Deze is op te vragen)
Bij het Praktijkleercentrum
kan de deelnemer praktische basisvaardigheden en theoretisch basiskennis
opbouwen in verschillende beroepssectoren.
Verzorging
De
deelnemer leert praktische vaardigheden zoals de verzorging rondom de patiënt,
een bed opmaken, rijden met een rolstoel, strijken, een kast inruimen,
basisvaardigheden EHBO. De deelnemer krijgt les in de meest voorkomende
ziektebeelden. Daarnaast staat gezonde voeding, huishouding en hygiëne op het
programma. Ook sociale vaardigheden en vaardigheden die nodig zijn in de
kinderverzorging komen aan bod.
Horeca
Tijdens
deze opleiding leert de deelnemer praktische vaardigheden zoals diverse snij-,
spuit-, decoratie- en bereidingstechnieken, grondbeginselen patisserie,
productherkenning, kostprijs berekening, thematisch koken, kantinebeheer en
serveervaardigheden. Daarnaast is er volop aandacht voor hygiëne (HACCP) en
sociale vaardigheden. ’s Morgens wordt aandacht besteed aan koken en ’s middags
ligt de nadruk op basispatisserie. Naast al deze technieken wordt de reukzin en
smaak bevorderd en ervaart de deelnemer in de praktijk of hij plezier beleeft
aan dit dienstverlenende beroep.
Detailhandel
Tijdens
de opleiding leert de deelnemer vaardigheden zoals: kassabediening, het prijzen
en coderen van artikelen, klantbenadering, presentatie, spiegelen, inpakken en
verpakken. Ook wordt er aandacht besteed aan hygiëne en sociale vaardigheden.
Metaal, elektro- en
installatietechniek
Onderdelen
van de training zijn: maatvoering, eenvoudige tekeningen lezen, zagen, boren,
knippen, vijlen en diverse lastechnieken zoals elektrisch booglassen, autogeen
lassen, en Mig-Mag lassen.
Bij
elektrotechniek leert de deelnemer elektroschema’s te lezen, monteren van
schakelaars, stopcontacten en signaalinstallaties en trekken van bedrading
volgens tekening.
Bij
installatietechniek wordt ruim aandacht besteed aan verwerking en aansluiting
van diverse soorten buissystemen zoals koper, pvc, en cv dun-dikwandige buis,
het plaatsen van sanitair en verwarmingselementen, solderen en verbinden van
leidingen, het bewerken van aluminium en zink. Menig deelnemer heeft werk
gevonden als assistent en is hierna verder gegaan met vakopleidingen
Houtbewerking en schilderen
In
de houtbewerking leert de deelnemer tekeningen lezen, maatvoering hanteren,
zagen, schaven en machinale houtbewerking.
Onderdelen
bij schilderen zijn schuren, verven, behangen, muren repareren, kennis van
verfsoorten en hun toepassingen, kennis van schilderen van nieuw en oud hout
binnen en buiten.
Handyman
In de training handyman worden de hierboven genoemde
technische vaardigheden in combinatie op maat aangeboden waarbij uitbreiding
mogelijk is met o.a. laminaat leggen, slot en stopcontacten repareren en
keukenkasten stellen.
Alle
opleidingen worden afgesloten met een (snuffel) stage waarbij de aangeleerde
vaardigheden in de praktijk kunnen worden gebracht, de deelnemer echte
werkervaring opdoet, zich een toekomstperspectief vormt, en zich daadwerkelijk
gaat inzetten voor een werkgever. De stage wordt begeleid door de
stagebegeleider.
Na het afronden van de
opleiding ontvangt de deelnemer een certificaat van de vakrichting en de
stagebeoordeling. Het
portfolio helpt de deelnemer bij gesprekken met consulenten en toekomstige
werkgevers.
Na de opleiding is het
mogelijk direct aan het werk te gaan of een kwalificerende opleiding te volgen.
Voor cliënten van reï-integratiebedrijven (exclusief cliënten van het vakteam Activering) wonende
in Delft, die een opleiding gaan volgen bij het Praktijkleercentrum offreert
Mondriaan de kosten indien de centraal ingekochte capaciteit is benut. In 2007 verzorgt het Praktijkleercentrum onderdelen
van opleidingen voor de Mondriaan Onderwijsgroep tot maximaal het bedrag ter
grootte van de bijdrage.
Op deze wijze
draagt Mondriaan bij in de kosten van het Praktijkleercentrum.
De tijdelijke huisvesting aan
de Brasserskade kent dezelfde capaciteit als de Mijnbouwstraat, goede openbare
vervoersmogelijkheden, en vindt plaats in een herkenbare afdeling van het
gebouw.
Deelnemers waarvoor de stap
naar de arbeidsmarkt (te) groot is of met vrijstelling van arbeidsplicht,
kunnen bij Mondriaan een programma volgen gericht op sociale activering. Dit
programma kan bestaan uit het volgen van één korte cursus, maar kan ook bestaan
uit meerdere cursussen of een herhaling van een cursus. Vandaar de naamgeving
‘de Rotonde’. De cursussen worden overdag gegeven en bestaan uit 1 dagdeel per
week gedurende 12 tot maximaal 16 weken. De instroom is flexibel. De cursussen
starten bij voldoende aanmeldingen.
Hieronder volgt een korte
beschrijving van de verschillende cursussen.
Het bouwhuis
Tijdens
de cursus leert de deelnemer de technieken die hij nodig heeft bij veel
voorkomende doe-het-zelf klussen. Op de eerste bijeenkomst wordt samen met de
deelnemer een programma opgesteld. Rekeninghoudend met de voorkeur leert de
deelnemer o.a. schilderen en behangen, (boeken)planken en schilderijen
ophangen, meeneemmeubels in elkaar zetten, tegels lijmen, muurtje metselen,
muurtje smeren en wandje tegelen, kitten en werken met een kitspuit en laminaat
leggen. Ook kan in het programma opgenomen worden het zelf maken van een
meubelstuk of speelgoed. (ook voor
alleenstaanden en ouderen of mensen met een smalle beurs)
Creatief aan de slag
Tijdens
de cursus kan de deelnemer ontspannen bezig zijn met allerlei materialen. De
deelnemer leert om kleine ontwerpen te maken en zijn ideeën beeldend vorm te
geven. De deelnemer gaat dit doen met o.a. papier, potlood, verf, mozaïek,
stof, klei en brooddeeg. Er worden allerlei onderwerpen besproken in een
gezellige sfeer van knutselen. (ook voor
deelnemers met een laag spreektempo)
Sport en ontspannen
Al
doende maakt de deelnemer kennis met verschillende sportactiviteiten. Door te
sporten en te bewegen gaat de deelnemer zich beter voelen en ontspannen. Soms
bezoeken de deelnemers sportscholen en sportverenigingen, maar de deelnemers
gaan ook fietsen en wandelen in Delft en omgeving. Ook zal er gekeken worden
naar mogelijkheden waar vrouwen apart kunnen sporten. (ook voor allochtone vrouwen die de drempel over willen om meer te gaan
bewegen)
Contact in Delft
De
deelnemers bezoeken in kleine groepen diverse instellingen, buurthuizen en
gebouwen in Delft. Tijdens de eerste les uiten de deelnemers hun voorkeur. Vooralsnog
denkt Mondriaan aan instellingen voor de bibliotheek, buurthuizen,
sportverenigingen, theater, musea, basisscholen, consultatiebureau, bedrijven
in Delft, vrouwengezondheidscentrum, CWI, Budgetwinkel en stadhuis. Veel van
deze bezoeken zullen per tram, bus of wandelend afgelegd worden. Voor deze
cursus is het wenselijk dat de deelnemer een Delftpas aanschaft. (ook voor mensen die behoefte hebben aan
ontmoeting om uit een sociaal isolement te komen)
De kookclub
De
deelnemers bereiden gerechten uit de wereldkeuken onder begeleiding van een
echte chef-kok! Tijdens het eten praten de deelnemers o.a. over richtlijnen van
het voedingscentrum, over goedkoop, gezond en lekker koken voor volwassenen en
kinderen, het gebruik van kruiden in verschillende keukens, kenmerken van
diverse gerechten die ze gaan bereiden en eten, en de hygiëne in de keuken. De
reuk die opstijgt, de inspirerende leiding van de chef-kok en het genieten van
een lekkere maaltijd met de hele groep, maakt dat de deelnemers zich prettig en
actief gaan voelen. (ook voor deelnemers
met een smalle beurs)
Diagnosticeren:
Docenten melden cursisten aan. Uitspraakproblemen
worden opgespoord door middel van een screening van verstaanbaarheidaspecten.
Cursisten krijgen ondersteuning bij klinkerfouten, medeklinkerfouten,
klemtoonfouten, te snel spreektempo, te zacht volume en afwijkend ritme.
Begeleiden:
De volgende aspecten komen aan bod tijdens een sessie
van 30 minuten
· klemtoon
· schwa (stomme e)
· zinsmelodie
· zinsaccent
· tweeklanken /ui/, /ij/ (ei), /au/ (ou)
· klinker /eu/
· ritme (taalriedels)
· medeklinkercombinaties
· /ng/
· open-gesloten klinkers (a-aa, i-ie, e-ee, o-oo, u-uu)
Taalstage
Deelnemers aan een
taalactiviteit en mondelinge vaardigheden boven A1 kunnen een taalstage doen.
Zij kunnen gedurende 3 maanden 1 tot 2 dagdelen per week stage lopen bij
uiteenlopende instellingen.
1. T.b.v. landelijke rapportage:
aantal deelnemers op peildatum 1 oktober 2007
2. Registratie van reden van
uitstroom.
Het aanbod BMF wordt op de
locaties in Delft, De locaties bieden een veilige leeromgeving.
Gegevens over presentie en
redenen van verzuim worden dagelijks geleverd.
In het maandelijkse overleg
wordt bekeken of bijstellingen noodzakelijk zijn en in welke richting.
Wijzigingen en afspraken worden vastgelegd.
De rapportage verloopt
conform het informatieprotocol.
De VAVO kent verschillende
opleidingen: vmbo, havo, vwo en de opleidingen TEXBO, HEXBO.
Deze laatste twee
opleidingen kunnen worden aangeboden aan personen die aan hun inburgeringplicht
hebben voldaan, maar die nog niet over voldoende (taal)niveau beschikken om
succesvol een beroepsopleiding te kunnen volgen. Ook voor voortijdige
schoolverlaters kan door middel van deze opleiding aansluiting gevonden worden
bij het beroepsonderwijs of de examenklassen van het Vavo.
Ten aanzien van de
doorstroming naar het beroepsonderwijs wordt halverwege het schooljaar
voorlichting gegeven, een beroepskeuzeonderzoek gedaan en vervolgens een
gericht studieadvies gegeven.
Mondriaan biedt de
mogelijkheid aan deelnemers een Texbo-traject (toeleiding vmbo-Theoretische
leerweg EXamenjaar / BeroepsOnderwijs) of een
Hexbo-traject (toeleiding Havo EXamenjaar / BeroepsOnderwijs) te volgen.
Het
is in het kader van het bieden van maatwerk mogelijk een op de individuele
deelnemer toegespitst onderwijsprogramma samen te stellen.
Voor
Texbo- en Hexbo-deelnemers zijn flexibele PTA’s (programma’s van toetsing en
afsluiting) beschikbaar, zodat het hele schooljaar in de Texbo- en
Hexbo-trajecten kan worden ingestroomd.
Het
bieden van maatwerk aan deelnemers is een belangrijk uitgangspunt voor de
Texbo- en Hexbo-trajecten. Dit blijkt uit de intake, waar veel aandacht wordt
besteed aan het bepalen van het opleidingsniveau van de deelnemer door toetsing
en waar de behoefte aan begeleiding aan de orde komt. Tevens bestaat de
mogelijkheid om in eigen tempo en op eigen niveau te werken.
Bij de intake wordt primair
beoordeeld of de deelnemer recht heeft op vrijstellingen (EVC) en of het
programma haalbaar is in het ter beschikking staande aantal studielasturen.
Indien het niet haalbaar blijkt te zijn het diploma in één jaar te behalen,
wordt de deelnemer toegelaten tot het Texbo- of Hexbo-traject. In deze fase van
de intake kan ook directe doorverwijzing naar het MBO plaats vinden.
Tevens worden bij de intake
afspraken gemaakt met de deelnemer om deze meer houvast te bieden om het
traject succesvol af te ronden. Indien uit de intake blijkt dat een deelnemer
behoefte heeft aan extra begeleiding, wordt daarmee direct bij aanvang van het
traject gestart.
De doorstroommogelijkheden
na een Texbo-traject zijn:
De doorstroommogelijkheden
na een Hexbo-traject zijn:
Deelnemers kunnen in het
VAVO erkende diploma’s of certificaten VMBO-t, HAVO of VWO behalen, dan wel een
doorstroomtraject naar het beroepsonderwijs of naar de examenklassen VMBO, HAVO
of VWO volgen (Texbo en Hexbo). Het volgen van een VAVO-traject kan op
verschillende manieren: via certificaten of via volledige pakketen.
Sinds 1 januari 2006 is de
wetgeving betreffende de samenwerking tussen het VO en het VAVO van kracht.
Krachtens deze wet blijven leerlingen die de overstap naar het VAVO maken
ingeschreven bij de school voor VO en draagt de school voor VO de bekostiging
voor de deelnemer over aan het VAVO. Op deze wijze blijft de school voor VO de
verantwoordelijkheid voor de deelnemer houden.
De plaatsing van deelnemers
en de overdracht van de bijbehorende bekostiging, vindt plaats op basis van de
recent afgesloten samenwerkingsovereenkomsten tussen de VO-scholen en de
Mondriaan Onderwijsgroep.
Door de invoering van deze
wetgeving is de dispensatieregeling voor 16- en 17-jarigen komen te vervallen.
Deelnemers van 16 en 17 jaar oud dienen nu door een school voor VO bij het VAVO
te worden geplaatst. Teneinde mogelijk te maken deelnemers van 16 of 17 jaar
zonder binding met een school voor VO bij het VAVO te plaatsen, fungeert de
Johan de Witt Scholengroep als zogenaamde Poortschool. De deelnemers worden bij
de Poortschool ingeschreven en direct geplaatst bij het VAVO met overdracht van
de bijbehorende bekostiging.
Het VAVO is bedoeld als
‘tweede kans’ onderwijs voor volwassenen en schoolverlaters, en als een
mogelijkheid voor jongeren onder de 23 jaar om via de zogenaamde ‘tweede weg’
een diploma te behalen.
Gemeente Delft en
Pijnacker-Nootdorp
Zowel ten aanzien van de
‘tweede kans’ als de ‘tweede weg’ deelnemers is sprake van een toename van
psychosociale problematiek. Tevens spelen negatieve eerdere schoolervaringen
voor veel deelnemers een rol bij de houding ten opzichte van het onderwijs; dit
geldt voornamelijk voor de VO-VAVO deelnemers. Ook zien wij een groeiende groep
deelnemers met een taalachterstand.
Instroom in de VMBO-t,
HAVO en VWO klassen is in principe mogelijk tot aan de eerste toetsweek, na
ongeveer 8 weken. Daarna wordt op individuele basis gezocht naar mogelijkheden
voor toelating, waarbij alleen toegelaten wordt als er een reële kans is op
succes.
Het doel van het VAVO is:
· deelnemers langs een zo efficiënt mogelijke weg een
certificaat of een diploma VMBO-t, HAVO of VWO te laten behalen, of;
· deelnemers te laten doorstromen naar niveau 1-2
(zonder diploma) of 3-4 (met diploma VMBO-t) van het beroepsonderwijs.
VMBO 80 % geslaagden
HAVO 65 % geslaagden
VWO 75% geslaagden
Dit zijn de cijfers voor het
schooljaar 2005-2006.
Voor het schooljaar
2006-2007 en 2007-2008 streven we naar een lichte groei van het percentage
geslaagden. Deze bescheiden doelstelling hangt samen met de gesignaleerde
toename van de psychosociale problematiek van de deelnemers. De toegenomen
problematiek zou bij ongewijzigd beleid zo goed als zeker tot een daling van
het percentage geslaagden hebben geleid. Door een kwaliteitsverbetering van het
begeleidingstraject te realiseren en het bieden van huiswerkondersteuning
denken we die terugval te kunnen compenseren.
De VAVO-, de Hexbo- en de
Texbo- trajecten worden uitgevoerd in productgroep VAVO van het Domein
Educatie, op de locatie aan de 2e Sweelinckstraat 160 te Den Haag.
Gegevens over volume en
resultaten worden aangeleverd in het jaarverslag.
Twee maal per jaar wordt
bekeken en vastgesteld of bijstellingen noodzakelijk zijn.
Trajectbegeleiding
Mondriaan draagt zorg na aanmelding van een deelnemer via CIP
of na aanmelding via de landelijke telefoon voor analfabeten, voor de intake
van de deelnemers, de plaatsing, de cursistenbegeleiding, de organisatie van de
eindtoetsing. De trajectbegeleiding onderhoudt contacten met gemeentelijke
consulenten en consulenten van reïntegratiebedrijven.
Uitstroombegeleiding bij de jongerentraining
De jongeren krijgen individuele begeleiding bij het
solliciteren en reageren op een oproep.
Er is een reservering gedaan voor de jongeren t.b.v.
hun presentatie tijdens een sollicitatie.
Openstelling olc op zaterdag
Vanaf september zal het olc ook op zaterdag geopend
zijn voor cursisten gedurende 3 uur.
Monitoring,verzuimbegeleiding en rendementsmetingen
Mondriaan levert gegevens over deelnemers, aanbod en
rendement volgens het informatieprotocol en nadere werkafspraken.
7
Offerte Mondriaan Educatie Delft 2007
Planning aanbod en kostenoverzicht