Volwasseneneducatie 2007

 

 


Bijlage bij  Productovereenkomst WEB Educatie

Toelichting bij offerte Mondriaan 2007

Gemeente Delft, Pijnacker-Nootdorp

 

 

 

 

de Mondriaan onderwijsgroep

Domein Educatie

 


Inhoudsopgave Toelichting Offerte Mondriaan 2007

 

Pagina                                                                                                  Hoofdstuk

iv                                  Voorwoord

1                                 Inleiding

6                                 Sociale redzaamheid                                      2

Doel en doelgroep                                  2.1

Laaggeletterden                         2.1.1

7                                        Aanbod Sociale Redzaamheid                 2.2

                                          Nt1 aanbod                                            2.2.1

8                                        Budgetteren                                           2.2.2

                                          Digitale vaardigheden                              2.2.3

                                          Engels voor ouderen                               2.2.4

9                                        Oudereducatie                                       2.2.5

                                          Ondersteuning vrijwilligers                       2.2.6

                                          Inburgeren andersom                              2.2.7

                                          Aanbod begeleiding                                2.3

                                          Lesgeld                                                 2.4

                                          Resultaten en prestatieafspraken 2.5

                                          Uitvoeringslocaties                                 2.6

                                          Monitoring en rapportage                        2.7

11                           Nederlands als tweede taal                             3

                                          Inleiding                                                3.1

12                                       Toelichting alfabetisering NT2                  3.1.1

                                          NT2 opleidingen op niveau A1 of A2         3.2

                                          Programma-aanbod NT2 op niveau B1      3.3

                                          of B2

                                          Wettelijk verhoogd lesgeld voor                3.4

                                          Taaltrainingen vanaf niveau A2

13                                       Resultaten en prestatieafspraken 3.5

                                          Uitvoeringslocaties                                 3.6

                                          Monitoring en rapportage                        3.7


Pagina                                                                                                  Hoofdstuk

 

14                           Breed maatschappelijk functioneren               4

                                          Doelgroep                                              4.1

                                          Modulen Educatie-doorstroom                 4.2

                                          Vervolgonderwijs

                                          Praktijkleercentrum                                4.3

16                                       Bouwstenen voor activering                     4.4

17                                       Taalstage en logopedie                           4.5

18                                       Resultaten en prestatieafspraken 4.6

                                          Uitvoeringslocaties                                 4.7

                                          Monitoring en rapportage                        4.8

 

19                           VAVO                                                               5

                                          TEXBO en HEXBO                                 5.1

20                                       VAVO                                                   5.2

                                          Doelgroep                                              5.3

                                          Doel                                                      5.4

21                                       Resultaat- en prestatieafspraken 5.5

                                          Uitvoeringslocatie                                   5.6

                                          Monitoring en rapportage                        5.7                   

22                           Service- en dienstverlening                             6

23                           Offerte, planning aanbod en kosten 2007        7

 

Voorwoord

 

 

Met genoegen beantwoorden we aan uw verzoek een offerte uit te brengen.

In deze offerte menen wij u een passend onderwijsaanbod te doen ten laste van het WEB budget voor de onderscheiden categorieën:

·     Sociale redzaamheid

·     Breed maatschappelijk Functioneren

·     VAVO

·     Nederlands als tweede taal

 

De offerte is tot stand gekomen na een uitgebreide gezamenlijke verkenning van de vraag, de wet- en regelgeving en hoe deze van toepassing is op de zittende en nieuwe deelnemers.

 

De onderwijsproducten worden in afzonderlijke hoofdstukken besproken ten behoeve van verwijzing vanuit eventueel, verschillende productovereenkomsten.

 

De financielefinanciële paragraafofferte vindt u in het laatste hoofdstuk.

 

Wij hopen u een passend aanbod te doen door middel van deze offerte.

 

Namens de Mondriaan onderwijsgroep,

 

 

 

Jenny Everts

Voorzitter domein Educatie

Mondriaan Onderwijsgroep

 

 


1.         Inleiding

 

 

Het rijksbeleid op de terreinen van “inburgering oudkomers en nieuwkomers ” en op het gebied van de educatie, de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) wordt met ingang van 1 januari 2007 gewijzigd.

Afspraken over de trajecten WIN ’05 en WIN ’06 worden herhaald. Er worden afspraken gemaakt over trajecten in het kader van de overgangsregeling Wet Inburgering.  De zittende cursisten ( 2006) die inburgeringsplichtig of – behoeftig zijn, kunnen hierdoor in 2007 hun traject afmaken tot juli of december 2007.

 

Derhalve heeft deze offerte betrekking op de WEB-middelen  en de gemeentelijke middelen als structurele compensatie voor de uitname van WEB-middelen ten gunste van de WI.

WEB. Daarnaast worden de afspraken tbv WIN, de reïntegratiecliënten en de overgangsregeling van de WI voor Delft en Pijnacker-Nootdorp hierin benoemd ten behoeve van de monitoring.

 

WEB-middelen Delft       1.051.493

 en Pijnacker-Nootdorp:       322.030

Gemeentelijke middelen:     332.472

Middelen tbv taalstage:          20.616

Middelen tbv conversatie:      29.241

Totaal

 

De wetswijziging van de WEB zal ook per 1 januari 2007 in werking treden. Deze wijziging houdt concreet in dat de WEB middelen per genoemde datum ingezet mogen worden voor onder andere:

·          gewezen inburgeringsplichtigen (NT2, vanaf niveau A2);

·          voor inburgeringbehoeftigen die een inburgeringvoorziening op grond van de regeling vrijwillige inburgering een aanbod voor een inburgeringvoorziening hebben gevolgd en het inburgeringexamen niet hebben gehaald.

 

Ter compensatie van de uitname uit de WEB kent gemeente Delft een bijdrage toe. 

 

Doelstelling VE in Delft en Pijnacker-Nootdorp

Educatie vervult een wezenlijke rol bij de verhoging van het scholingsniveau van volwassenen en is een belangrijke schakel in het beleid rond Leven Lang Leren en het behalen van de Lissabon doelstelling om zoveel mogelijk volwassenen alsnog op het niveau van een startkwalificatie te krijgen. Educatie is bedoeld om het voor volwassenen door het volgen van opleidingen of cursussen, alsnog mogelijk te maken goed te kunnen functioneren in de Nederlandse samenleving. Dit kan zowel betrekking hebben op de persoonlijke ontplooiing als op het vinden van een baan.

 

De volwasseneneducatie is in Delft gericht op volwaardige deelname van de Delftse inwoners aan de samenleving. Naast participatie wordt ook belang gehecht aan tweedekansonderwijs, en alfabetisering voor de autochtone Delftenaren.

 

 

Aanbod voor doelgroepen

De educatie biedt verschillende opleidingsmogelijkheden voor de onderscheiden doelgroepen. Hieronder volgt een algemene beschrijving van deze educatieve activiteiten. De doelgroepen lopen uiteraard niet één op één gelijk met de opleidingsmogelijkheden.

 

Mondriaan beschikt over een drietal locaties in de stad Delft, waar de activiteiten voor inburgering en volwassenenonderwijs worden uitgevoerd. Daarnaast worden er ook alfabetiseringslessen en een cursus ‘digitale vaardigheden’ (Pijnacker-Nootdorp) en inburgeringtrajecten (oudkomers) verzorgd in lesruimtes op basisscholen voor volwassenen.

 

SR NT1 (sociale redzaamheid, Nederlands als moedertaal)

Dat laaggeletterdheid nog steeds vraagt om een gerichte aanpak op lokaal niveau in de directe omgeving van de betrokkenen, wordt verwoord in ‘Van A tot Z betrokken’, Aanvalsplan laaggeletterdheid 2006-2010, (Ministerie van Onderwijs, november 2005). Het educatieve tv-programma “Lees en Schrijf”dat start in het voorjaar van 2007, draagt bij aan de werving en motiveert analfabeten opnieuw te gaan leren. Elementen uit lees&schrijf zullen meegenomen worden in het onderwijsprogramma dat aangeboden wordt naar aanleiding van de tv-programma’s en het werkboek. Binnen alle groepen worden deelnemers geattendeerd op het programma en gestimuleerd het werkboek aan te vragen. Potentiële deelnemers kunnen hulp krijgen bij het gebruiken van het werkboek maar ook bij andere taalvragen wanneer zij Mondriaan hiervoor bellen.

Onder het kopje Sociale redzaamheid vallen ook cursussen als rekenen en digitale vaardigheden.

 

Nt2 (Nederlands als tweede taal)

De deelnemers die in 2006 begonnen waren met een taaltraject of inburgeringtraject (WIN) kunnen hun traject afmaken in 2007 vanuit de regeling WIN en de mogelijkheden van de WI-overgangsregeling.

De deelnemers volgen in 2007 onderwijs gericht op een voorbereiding op het inburgeringexamen of het staatsexamen. Daarnaast zijn er enkele modulen mogelijk gericht op breed maatschappelijk functioneren; zakelijk schrijven, loopbaanbegeleiding, communicatie.

 

Breed maatschappelijk functioneren

Het aanbod ‘breed maatschappelijk functioneren’ is gericht op sociale activering, maatschappelijk functioneren en professionele redzaamheid. Hieronder valt het aanbod van het Praktijkleercentrum, het aanbod sociale activering waaronder de Rotonde.

 

VAVO (Tweede weg of tweede kans onderwijs)

Het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) is bedoeld voor volwassenen om, via 2e kans- of 2e weg- onderwijs, alsnog een vmbo (theoretische leerweg), havo- of vwo-diploma te halen dan wel deficiënties weg te werken. Naast het traditionele aanbod wordt er een specifiek onderwijsaanbod gericht op doorstroom naar MBO en HBO aangeboden.

Het VAVO van de Mondriaan onderwijsgroep is een regionale voorziening, deelnemers uit Delft en Pijnacker- Nootdorp maken hier gebruik van. De doelgroep tot 23 jaar zonder startkwalificatie krijgt via het RMCjongerenloket een voucher voor gesubsidieerde vakken

 

 

Financiën

De aanbiedingsprijs is gebaseerd op een klokuur leeractiviteit voor een groep. De offerte is gebaseerd op de inkoop van groepen voor het kalenderjaar 2007 en wordt gespecificeerd in hoofdstuk 7. Het aantal gestarte deelnemers geldt als prestatie- indicator voor het rijk.

 

De kostprijs betreft een aanbiedingsprijs ( een taakstellende kostprijs) en is verlaagd ten opzichte van 2006 door efficiëntere bedrijfsvoering. De aanbiedingsprijs is exclusief loonindexering voor 2007. De loonindexering 2007 die via het Ministerie van Onderwijs vanuit de WEB - en WIN-gelden, overgemaakt wordt naar de gemeente wordt automatisch doorgesluisd naar de Mondriaan Onderwijsgroep.

Het groepstarief voor een klokuur bij Educatie en Praktijkleercentrum bedraagt        125,59

Het groepstarief voor een studie-uur in een lokaal of Open leercentrum bedraagt   45,00

 

De kostprijs per cursist

De kostprijs per cursist is afhankelijk van de groepsgrootte.

-          De groepsgrootte voor cursussen voor zeer laag opgeleiden is gemiddeld 10 cursisten. Het begrote cursistentarief bedraagt       12,56

-          De groepsgrootte voor cursussen voor lager opgeleiden is gemiddeld 12 cursisten. Het begrote cursistentarief bedraagt        € 10,47

-          De groepsgrootte voor cursussen voor midden en hoger opgeleiden is gemiddeld 18 cursisten. Het begrote cursistentarief bedraagt € 6,98

Berekeningsformule

Kosten van een educatieve activiteit:

Aantal groepen* aantal klokuren p.w. * aantal weken* groepstarief p.u.

In de rapportage wordt als service de werkelijke groepsgrootte per peildatum (begin van een maandelijkse periode) gerapporteerd en worden werkelijke kosten per individueel traject verrekend.

 

Kosten deelnemersservice

De kosten voor cursistendienstverlening, stagebegeleiding, logopedie en afname alfaprofieltoetsen worden apart geoffreerd en zijn gebaseerd op het werkelijke aantal uren en de kosten van een begeleider / docent per klokuur ad € 35,20. De kosten van ondersteunend personeel per klokuur is berekend op 

€ 21,04.

Kosten inschrijf- en lesgeld en leermiddelen

De deelnemersbijdrage bestaat uit inschrijfgeld ad € 25,- en lesgeld ad € 35,- per jaar of het wettelijk vastgestelde verhoogde lesgeld voor niveau B1  € 270 en € 485,60 voor niveau B2. Per augustus 2007 worden deze bedragen verhoogd naar € 273 (niveau B1) en € 491 (niveau B2).

De exacte prijs voor een opleiding boven A2 is afhankelijk van de duur van de opleiding.

De kosten van de leermiddelen zijn per activiteit verschillend maar bedragen € 50,- tot  € 120,- per jaar. Het gebruik van licenties voor educatieve software is inbegrepen.

De kosten voor cursisten (exclusief Nnieuwkomers) met een gemeentelijke uitkering worden gedeclareerd bij het vakteam SDV en bekostigd vanuit de bijzondere bijstand, conform eerdere afspraken.

Stageactiviteiten dienen door re-ïintegratiebedrijven apart ingekocht te worden.

 

Verantwoordelijkheden bij de start van nieuwe cursussen

De gemeente is verantwoordelijk voor het niet starten van een activiteit binnen het WEB-aanbod vanwege onvoldoende deelnemers vanuit de werving van gemeentelijke afdelingen. Ten aanzien van het aanbieden van een vervangende activiteit vindt vooraf overleg plaats met Mondriaan Educatie Delft. Een nieuwe activiteit kan mogelijk de plaats innemen van een vervallen activiteit.

Mondriaan is verantwoordelijk voor het niet starten van een activiteit vanwege onvoldoende personeel of lesruimte.

Bij nieuwe activiteiten worden afspraken gemaakt over: 

·         het minimum aantal deelnemers per activiteit om een activiteit door te laten gaan, de wijze van overleg en besluitvorming hierover,

·         het tijdpad voor het van tevoren laten vervallen van activiteiten,

·         de wervingsprocedure,

·         de randvoorwaarden.

 

Capaciteitsoverleg deelnemers Praktijkleercentrum

Om de bezetting van het Praktijkleercentrum te optimaliseren en de prioritering van deelnemers vast te stellen, is een capaciteitsoverleg wenselijk. Het voorstel is om het overleg voort te zetten met vertegenwoordigers van de gemeente Delft en de educatie.

Projecten

Aan de invulling van activiteiten in het kader van de WEB wil Educatie Delft in 2007 ruim aandacht geven en een sterke impuls geven. Voor een aantal die direct inspelen op de vraag van de gemeente of een betere uitwerking geven aan een scholingsvraag menen we een aantal nog nader af te spreken activiteiten te benoemen onder de titel ‘projecten’.

Opplussen

Tijdens de uren efficiënt leren (studie- en taakuren) werken cursisten zelfstandig maar ook veel samen aan de voorbereiding van een presentatie, een excursie, een buitenschoolse opdracht of een portfolio-opdracht of een opdracht in het Open Leercentrum. Mondriaan meent dat door het instellen van studie-uren er tegemoet gekomen wordt aan de behoefte aan meer contact en ontmoeting en stellen we de cursisten in staat dezelfde resultaten te behalen met minder groepsuren cq minder financiële middelen.

Portfolio

In 2007 bouwt elke deelnemer aan de WI-overgangsregeling een portfolio waarin hij/zij aangeeft welke vragen en vorderingen er zijn op het gebied van de domeinen WERK en OGO en Kennis van de Nederlandse samenleving. Ook binnen de alfabetisering Nt2 zal men gaan werken met een portfolio. De portfoliomethodiek van beoordelen zal voortgezet worden in het inburgeringexamen. Organisatie en inburgeraar bereiden zich op deze wijze voor op het inburgeringexamen.

Inmiddels is de aanvraagprocedure gestart om een exameninstelling voor het decentrale inburgeringexamen te worden. Wanneer we eenmaal benoemd zijn als exameninstelling kunnen de bewijsstukken en de assessments n.a.v. het portfolio mogelijk een formele waarde krijgen.

        

Tussentijdse veranderingen in het aanbod

In een maandelijks ambtelijk overleg tussen gemeenten en Mondriaan wordt de besteding en bezetting van het cursusaanbod besproken. Verschuivingen in het aanbod worden onderling besproken opdat het verschuiven van(uit) financieringsbronnen geregistreerd kan worden door de gemeenten.

 

 


De offerte is opgebouwd uit een aanbod conform de indeling CFI:

 

2.         Sociale redzaamheid

 

2.1           Doel en Doelgroep

De opleidingen sociale redzaamheid zijn gericht op maatschappelijk functioneren, op redzaamheid op het gebied van taalvaardigheid (o.a. NT1), rekenvaardigheid, budgetteren, digitale vaardigheid (mediawijsheid) en sociale vaardigheid. De opleidingen zijn bedoeld voor volwassenen met belemmeringen. Zij hebben behoefte aan ondersteuning ten behoeve van basisvaardigheden voor het meedoen in de samenleving en het functioneren in de huidige informatiemaatschappij. De doelgroep kenmerkt zich door bijvoorbeeld een Nt1-problematiek bij lezen, schrijven en leerproblemen bij rekenen en sociale vaardigheden. De opleidingen genoemd onder Sociale redzaamheid zijn bedoeld voor volwassenen waaronder ‘laaggeletterden’.

 

 

2.1.1          Laaggeletterden

Uitgangspunten voor het samenstellen van het aanbod van Laaggeletterden in deze offerte zijn:

  1.  Het landelijke aanvalsplan laaggeletterden en de PR-campagne ‘Doe weer mee’
  2. de aandacht voor emancipatie en samen leren, samen leven,
  3.  het beroep dat de huidige samenleving op de basisvaardigheden van burgers doet in een tijd waarin men steeds meer zelfstandig dient te regelen i.v.m. nieuwe ontwikkelingen/wetten zoals de WMO.

 

Mondriaan speelt in op de vraag en de budgetmogelijkheden van de gemeente in 2007 en creëert capaciteit voor

-          de lessen gericht op de alfabetisering;

-           projecten

 

In staat zijn gebruik te maken van voorzieningen (op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg, wonen, zorg, kinderopvang, sport en culturele activiteiten, arbeidsmarkt), te begrijpen hoe zaken geregeld zijn, vragen te stellen aan de juiste instellingen en te reageren op de antwoorden, betrokken te blijven bij veranderingen en sociale activiteiten in eigen wijk en stad, nieuwe informatiemiddelen te gebruiken, zijn emancipatorische doelen binnen de opleidingen gericht op sociale redzaamheid.

Voor een kennismaking met instellingen en de ondersteuning van deelnemers zoekt Mondriaan samenwerking met verschillende organisaties t.b.v. de  informatieoverdracht en een groepsgewijze kennismaking. Ditzelfde netwerk met samenwerkingspartners wil Mondriaan inzetten voor werving van deelnemers en formuleren van nieuwe scholingsvragen, en hierna gebruik te maken van elkaars faciliteiten en mogelijkheden ten behoeve van de deelnemers.

 

Was de leerstof binnen alfabetisering altijd al gericht op situaties die functioneel, relevant en frequent voorkwamen, toch heeft de onderwijsvernieuwing binnen het NT2-onderwijs een onmiskenbare invloed op zowel de alfabetisering NT2 als NT1.

 

Mondriaan ontwerpt modulen gericht op werk en andere functioneringsgebieden voor de prioritaire doelgroepen van ‘Het aanvalsplan laaggeletterden’ op het niveau van het didactische ijkpunt en het maatschappelijke ijkpunt 1. We kijken daarbij naar ontwikkelingen in andere steden en in Vlaanderen.

Deze ontwikkelingen hebben we vertaald naar een nieuw aanbod in kader Sociale Redzaamheid.

De nieuwe ideeën worden toegelicht in hoofdstuk 8, waarin we een aanbod hebben beschreven voor de extra beschikbare Web- middelen. In dit hoofdstuk gaan we in op het aanbod op basis van de offerte- richtlijnen.

 

Om zoveel mogelijk potentiële deelnemers te kunnen bereiken, zullen we hulp nodig hebben van de gemeente

  1. ter bevordering van de contacten en samenwerking met zorgloket, gemeentelijke diensten, wijkcentra, maar ook grote bedrijven, ouderenwerk om hen te informeren over mogelijkheden bij Mondriaan voor potentiële deelnemers in hun klantenkring of personeelsbestand;
  2. om bepaalde groepen zoals uitkeringsgerechtigden, mensen met een laag inkomen of laagopgeleide alleenstaande oudere mannen en vrouwen in het kader van actief burgerschap, te bereiken;
  3. bij het nader onderzoeken van de vraag voor 2007 en de volgende jaren (hoe educatie in te zetten als instrument t.b.v. de WMO-prestaties);
  4. bij het bekostigen van begeleiding en wervingsactiviteiten

 

De voorlichtingsactiviteiten die vallen onder de contacturen met potentiële toeleiders en samenwerkingspartners vallen onder de activiteiten die Mondriaan uitvoert in het kader van de campagne ‘Doe weer mee’ en zijn niet meegenomen in deze offerte.

 

2.2           Aanbod Sociale redzaamheid

 

Leren lezen en schrijven, rRekenen, Engels, digitale vaardigheden zijn onderdelen van het bestaande aanbod. De leerstof is beschreven in de Blokkendoos. De cursussen zijn gericht op laaggeletterden en langzame leerders.

 

2.2.1          NT1 Aanbod

Alle NT1-opleidingen zijn gericht op alfabetisering KSE NT1 niveau 1 tot 3. De opleidingen zijn bedoeld voor laaggeletterden die in Nederland basisonderwijs hebben gevolgd en een NT1-problematiek kennen bij het lezen en schrijven.

Het onderwijs is vraaggericht. Deelnemers vullen hun portfolio en volgen de blokken die zij nodig hebben om redzaam te worden in het dagelijkse leven of op het werk. Deze modules zijn nu vooral nog geordend volgens de Blokkendoos. Gedurende dit kalenderjaar zullen steeds meer modulen ontwikkeld en gegeven worden, gericht op verschillende thema’s (en functionele situaties), ontleend uit zowel ‘Kennis van de Nederlandse samenleving’ als de technische leerlijn lezen en schrijven.

De ervaring leert dat leren lezen en schrijven, gemakkelijker verloopt als het vanuit herkenbare situaties gebeurt, als het gaat over zaken die mensen werkelijk moeten of willen kunnen lezen, schrijven, begrijpen of zeggen. Aansluiten bij die praktijksituaties biedt veel voordelen voor cursisten met een beperkte schoolervaring en draagt er toe bij dat leren lezen en schrijven zich niet alleen beperkt tot datgene wat zich binnen de vier muren van het klaslokaal afspeelt, maar dat het taalleerproces ook daarbuiten onverminderd verdergaat.

Afhankelijk van beginsituatie en leervaardigheid volgen de deelnemers een periode onderwijs. Afhankelijk van de leervraag van de doelgroep wordt het accent van de cursus gelegd op ondersteunende vaardigheden om op het werk te functioneren.

 

2.2.2          Budgetteren

Rekenen en budgetteren liggen in elkaars verlengde. Budgetteren is voor deelnemers die baat hebben bij extra ondersteuning op het gebied van de basisvaardigheden (lezen, schrijven, rekenen en sociale vaardigheden) en ondersteuning in groepsverband bij het leren organiseren van hun in- en uitgaven en het veranderen van hun koophouding en compensatiegedrag. De cursus Budgetteren start bij voldoende deelnemers. De werving vindt plaats via het nieuwsbulletin van de gemeente Delft bij reï-integratiebedrijven en andere instellingen.

 

2.2.3          Digitale vaardigheden

Of het nu gaat om het gebruik van je persoonlijke computer of digitale informatiezuilen, in veel situaties is het gewoon voor het maatschappelijk functioneren van een steeds groter belang dat je digitale vaardigheden (ofwel mediawijsheid (volgens Mira Media, het landelijke kenniscentrum op het gebied van media in de multiculturele samenleving) ontwikkelt als burger. Vanuit dit oogpunt biedt Mondriaan verschillende korte cursussen digitale vaardigheden aan op verschillende locaties ( vadercentrum, bibliotheken etc).

 

De inhoud van de cursus digitale vaardigheden is afhankelijk van de doelgroep. Mondriaan kent drie varianten, de eenvoudige cursus voor de echte beginner en een vervolgcursus. In deze varianten worden de onderdelen Windows, Verkenner, Word, Excel, Internet en E-mail aangeboden.

 

Een derde variant is in ontwikkeling. Het is een cursus waarbij op de eerder genoemde onderwerpen dieper ingegaan, tevens komen afhankelijk van de vragen van de deelnemers ook onderwerpen aan bod die meer gericht zijn op de praktische toepassingen

Ook voor deze cursus is op maat ontwikkeld cursusmateriaal aanwezig.

 

2.2.4          Engels voor ouderen

Mondriaan verzorgt in overleg met het ouderenwerk cursussen Engels voor ouderen in Pijnacker-Nootdorp op twee niveaus.

 

2.2.5          Oudereducatie

Mondriaan verzorgt in overleg met de kinderopvang in Pijnacker-Nootdorp een programma van 4 bijeenkomsten voor ouders met kinderen in de voor- en vroegschoolse opvang.

 

2.2.6          Ondersteuning vrijwilligers

Mondriaan zal in gesprek met gemeenten Delft en Pijnacker-Nootdorp bekijken welke scholingsvraag leeft onder de vrijwilligers en verzorgt hierna een ‘open’ vraaggericht aanbod op het gebied van de basisvaardigheden en toepassingen (voorbeeld Schrijven: een tekst of gesprek samenvatten, een verslag maken, een zakelijke brief schrijven, een informatiekrant of persbericht maken) .

 

2.2.7          Inburgeren Andersom

Burgers raken door de cursus Inburgeren Andersom meer bekend met wat allochtonen belangrijk vinden dat Delftenaren weten over een specifiek land, hun thuisland, de cultuur (kunst en gewoonten), de mensen, de taal, de religie, de geschiedenis en de integratie in Nederland. De thema’s van de cursussen worden afgewisseld. In het verleden is aangeboden Inburgeren Andersom Turkije, Marokko, China. Nu is aan de beurt Inburgeren andersom Afghanistan en wordt de eerste themacursus aangeboden Inburgeren Andersom ‘De vele gezichten van de Islam’. Vier van de vijf cursussen zijn opgenomen in deze offerte. Kosten gemaakt voor de voorbereiding worden bij het niet doorgaan van cursussen verrekend.

De cursus wordt de burgers in Delft gratis aangeboden. De aanmelding vindt plaats volgens berichtgeving in de Delftse Post.

 

2.3           Aanbod begeleiding

De ambassadeurs NT1 dragen bij aan het stimuleren van nieuwe deelnemers om de stap te zetten om weer naar school te gaan. Gezien de mate van redzaamheid van deze ambassadeurs (ook analfabete deelnemers) worden de deelnemers altijd ondersteund door een docent.

De docent traint de ambassadeurs tijdens een korte cursus in het presenteren, een verhaal vertellen en in gesprekken voeren met potentiële deelnemers en de pers, vanuit de begeleidingsuren.

De deelnemers kennen een ‘eigen’ contactdocent en een vaste trajectbegeleider.

 

2.4     Lesgeld

Deelnemers betalen eenmalig € 25 inschrijfgeld en € 35lesgeld voor een schooljaar. Het lesgeld van deelnemers met een bijstandsuitkering wordt via een bulkvergoeding vanuit Inkomen en Werk betaald.

Het lesgeld voor de deelnemers aan de cursus Engels wordt gedeclareerd bij het ouderenwerk.

 

2.5     Resultaten en prestatieafspraken

1. . Regelmatig overzicht van het aantal gestarte deelnemers tijdens de stuurgroepvergadering Doe weer mee.

2.  T.b.v. landelijke rapportage: aantal deelnemers op peildatum 1 oktober 2007

3. Registratie van reden van uitstroom.

 

2.6     Uitvoeringslocaties

Het aanbod SR  wordt op de locaties in Delft, maar ook op een nevenlocatie in Pijnacker-Nootdorp  aangeboden. De locaties bieden een veilige leeromgeving. Daarnaast is een NT1 aanbod mogelijk op de werkvloer, bij gemeentelijke bedrijven, indien het budget dit toestaat.

 

2.7           Monitoring en rapportage

Gegevens over presentie en redenen van verzuim worden dagelijks geleverd.

In het maandelijkse overleg wordt bekeken of bijstellingen noodzakelijk zijn en in welke richting. Wijzigingen en afspraken worden vastgelegd.

De rapportage verloopt conform het informatieprotocol.

 

 

 

3.         Nederlands als Tweede taal

 

3.1           Inleiding

 

Door wijzigingen in het overheidsbeleid kunnen alleen de volgende doelgroepen gebruik maken van het Nt2 onderwijs binnen het WEB budget:

§         Gewezen inburgeringsplichtigen (NT2 vanaf niveau A2).

§         Inburgeringsbehoeftigen die een inburgeringvoorziening op grond van regeling vrijwillige inburgering een aanbod voor een inburgeringvoorziening hebben gevolgd en het inburgeringexamen niet hebben gehaald.

§         anderstalige analfabeten en semi-analfabeten (onder alfa niveau C).

 

 

Gemeente Delft stelt vervolgens dat de doelgroep allochtonen die tijdelijk in Nederland verblijven hun  traject, gestart in 2006, kunnen afmaken tot einde schooljaar ’06-’07.

 

Gevraagd is te offreren voor

1.       alfabetisering NT2

2.       een aanbod NT2 voor niet-inburgeringsplichtigen – of behoeftigen onder A2 die tijdelijk in Nederland zijn tot juli 2007

3.       NT2 voor (vrijwillige) inburgeraars die voldaan hebben aan de inburgeringeis

In de aanmelding vanuit de gemeente (CIP) zal duidelijk aangegeven dienen te worden wie tot welke doelgroep behoort en hierdoor mee kan doen aan het aanbod.

 

Gemeenten Delft en Pijnacker-Nootdorp maken de keuze om alfabetisering Nt2 toegankelijk te houden voor alle analfabete burgers.

 

Mondriaan heeft sinds het werken met duale trajecten de voordelen gezien voor zowel leerresultaat op het gebied van alfabetisering als het resultaat op het gebied van participatie van de deelnemer, van het werken met competentiegericht leren.

Door een zelf ontwikkelde technische leerlijn lezen en schrijven te combineren met het aanbieden van relevante en frequente praktijksituaties binnen verschillende functioneringsgebieden (gericht op Onderwijs, Gezondheid en Opvoeding en/of Werk) en oefeningen ter bevordering van de mondelinge vaardigheden, bieden we de analfabeten een zo goed mogelijke voorbereiding op het inburgeringtraject.

Gemeente Delft en Pijnacker-Nootdorp beschouwen de alfabetisering als afgerond als niveau alfa C is behaald.

Het traject is modulair opgebouwd en wordt inhoudelijk beschreven in par. 5.3.

Naast de programmatische vernieuwingen van het alfatraject, zal de intensiteit (aantal uren per week) van alle groepen verhoogd worden om een zo groot mogelijk resultaat in het voortraject te behalen. Ook starten we in 2007 met een intensieve groep van 5 dagdelen.

Op nader af te spreken wijze wordt het overgangsmoment van alfabetisering naar inburgeringtraject vastgesteld in globale termen en per deelnemer.

 

3.1.1          Toelichting alfabetisering Nt2

Naast de technische taalleerlijn worden functionele taalvaardigheden, thema’s gericht op burgerschap, werk zoeken en het doelperspectief OGO of Werk aangeboden.

Op dit moment ontwerpt Mondriaan het intensieve traject voor alfabetisering en brengt allerlei aspecten ervan in beeld. Dit resulteert in verschillende modulen mondelinge en schriftelijke vaardigheden gericht op functionele vaardigheden in allerlei praktijksituaties.

Door een krachtige leeromgeving te bieden m.a.w.

-      de leerstof zoveel mogelijk concreet te laten ervaren;

-      aan te sluiten bij de belevingswereld van de analfabete vrouwen en mannen;

-      buitenschools leren stimuleren en te bevorderen;

-      groepsgewijze excursies te organiseren;

-      gebruik te maken van aantrekkelijke, visuele leermiddelen op de computer;

-      inzet van een netwerk van samenwerkingspartners;

-      inzet van een eigen technische leerlijn mondelinge en schriftelijke vaardigheden;

-      gunstige lestijden voor het programma en de deelnemers,

zullen de deelnemers naast het leren lezen en schrijven ook zoveel mogelijk kennis van de samenleving opdoen om maatschappelijk te functioneren en te integreren.

 

3.2           Nt2  opleidingen op niveau A1 of A2

 

Taalscholing Nt2 op niveau A1 of A2 vanuit de WEB is per 1 januari 2007 alleen nog toegankelijk voor mensen die niet (meer) inburgeringsplichtig zijn, of voor inburgeringsbehoeftigen, die wel een volledig inburgeringprogramma hebben doorlopen, maar gezakt zijn voor hun inburgeringexamen, en die vervolgens nog wel verder aan hun taalcompetenties willen werken.

Voor deze doelgroep is een beperkte capaciteit gereserveerd.

Deelnemers in een overgangsregeling vervolgen hun traject in 2007. Het onderwijs is dan gericht op een voorbereiding op het inburgeringexamen.

 

3.3           Programma aanbod NT2 op niveau B1 of B2

Afhankelijk van het aantal deelnemers zullen de deelnemers een indiflex-aanbod krijgen of een aanbod per deelvaardigheid.

Op dit moment wordt binnen Mondriaan een programma gericht op deelvaardigheden ontwikkeld dat zal bestaan uit een lesaanbod van 1,5 uur per week per deelvaardigheid lezen, schrijven, spreken en luisteren. Hierdoor kan een deelnemer een efficiënt maatwerk geboden krijgen dat inspeelt op een specifieke leervraag (voorbeeld: alleen maar gericht op spreken, of een aanbod gericht op spreken niveau B2 en schrijven niveau B1)

Deelnemers in een overgangsregeling (tot de zomer ’07) krijgen onderwijs gericht op het behalen van het staatsexamen.

 

3.4           Wettelijk verhoogd lesgeld voor taaltrainingen vanaf niveau A2

 

De opleidingen van niveau A2 naar B1 en van B1 naar B2 kennen voor nieuwe deelnemers vanaf augustus 2006 een verhoogd lesgeld.

Voor an niveau A2 naar B1: 270 euro per jaar ( na rato aantal maanden weken per jaar)

Vooran niveau B1 naar B2: 485,.. e60 euro per jaar ( na rato aantal maanden weken per jaar)

Per 1 augustus 2007 verhoogt het rijk het lesgeld nogmaals .

Van niveau A2 naaroor B1 wordt het lesgeld: 273 euro per jaar ( na rato aantal maanden weken per jaar)

Voor an niveau B1 naar B2 wordt het lesgeld: 491euro per jaar ( na rato aantal maanden weken per jaar)

 

3.5     Resultaten en prestatieafspraken

1.  T.b.v. landelijke rapportage:  aantal deelnemers op peildatum 1 oktober 2007

2. Registratie van reden van uitstroom.       

 

3.6         Uitvoeringslocaties

Het aanbod SR  wordt op de locaties in Delft, maar ook op een nevenlocatie in Pijnacker-Nootdorp  aangeboden. De locaties bieden een veilige leeromgeving. Daarnaast is een NT1 aanbod mogelijk op de werkvloer, bij gemeentelijke bedrijven, indien het budget dit toestaat.

 

3.7         Monitoring en rapportage

Gegevens over presentie en redenen van verzuim  worden dagelijks  geleverd.

In het maandelijkse overleg wordt bekeken of bijstellingen noodzakelijk zijn en in welke richting. Wijzigingen en afspraken worden vastgelegd.

De rapportage verloopt conform het informatieprotocol.

 

4.                   Breed maatschappelijk functioneren

 

 

De opleidingen die vallen onder breed maatschappelijk functioneren, bieden deelnemers de mogelijkheid d.m.v. het bieden van een dag- of weekritme, het wegnemen van deficiënties of oriëntatie op vervolgactiviteiten en beroepswensen, aansluiting te vinden bij vrijwilligerswerk, betaalde arbeid, een vervolgopleiding of andere activiteiten.

 

4.1   Doelgroep

De doelgroep bestaat uit

-          deelnemers die nog niet beschikken over de kennis en vaardigheden voor het succesvol volgen van een beroepsopleiding (een schakeltraject) op niveau 1 of 2, maar ook op niveau 3 of hoger,

-          deelnemers die nog geen beroepskeuze kunnen maken,

-          (jonge) deelnemers die uitvallen uit het reguliere onderwijs en voor een periode een vervangende opleiding nodig hebben,

-          deelnemers waarvoor een oriëntatie- ofwel activeringsprogramma wenselijk is,

-          deelnemers die na een korte praktijktraining door stromen naar de arbeidsmarkt.

Een groot deel van de doelgroep doen activiteiten binnen de trajecten gericht op doorstroom naar een beroepsopleiding of activiteiten op het Praktijkleercentrum.

 

4.2   Modulen Educatie-doorstroom vervolgonderwijs

Deelnemers die hun Nt2 taalscholing gericht op het halen van niveau B1 of B2 afronden in de maanden tot de zomervakantie, kunnen extra modulen volgen ter bevordering van hun sociale vaardigheden, sleutelvaardigheden, rekenvaardigheid, rekentaal, digitale vaardigheden, kennis van de Nederlandse samenleving, en zij kunnen deze modulen aanvullen met loopbaanbegeleiding en vaktaal. Deze modulen worden aangeboden om hen zo goed mogelijk voor te bereiden op een vervolgopleiding of de arbeidsmarkt.

 

4.3   Praktijkleercentrum

Het Praktijkleercentrum is een onderdeel van Mondriaan Educatie Delft e.o. en bestaat uit drie leerwerkplaatsen waar deelnemers:           

-zich kunnen oriënteren in een beroepssector,

-een functietraining kunnen volgen,

-de vaktaal van een sector kunnen verwerven.

Het Praktijkleercentrum biedt opdrachtgestuurd onderwijs waarbij deelnemers een weekritme kunnen opbouwen en hun werkhouding kunnen tonen. Zij worden zowel intensief begeleid waarbij de instructeur ‘actief toekijkt’, als ‘op maat losgelaten’ bij het zelfstandig uitvoeren van de opdrachten. Het vraaggerichte aanbod van het Praktijkleercentrum staat open voor cliënten met een WWB-uitkering, reïntegratiebedrijven en RMChet jongerenloket.

De duur van de opleiding is afhankelijk van de doelstelling en maximaal 560 uur. (tip: er is een eenvoudige digitale video vervaardigd door deelnemers van de afdeling ‘horeca’ voor een eerste indruk van het Praktijkleercentrum voor uw cliënt. Deze is op te vragen)

 

Bij het Praktijkleercentrum kan de deelnemer praktische basisvaardigheden en theoretisch basiskennis opbouwen in verschillende beroepssectoren.

Verzorging

De deelnemer leert praktische vaardigheden zoals de verzorging rondom de patiënt, een bed opmaken, rijden met een rolstoel, strijken, een kast inruimen, basisvaardigheden EHBO. De deelnemer krijgt les in de meest voorkomende ziektebeelden. Daarnaast staat gezonde voeding, huishouding en hygiëne op het programma. Ook sociale vaardigheden en vaardigheden die nodig zijn in de kinderverzorging komen aan bod.

Horeca

Tijdens deze opleiding leert de deelnemer praktische vaardigheden zoals diverse snij-, spuit-, decoratie- en bereidingstechnieken, grondbeginselen patisserie, productherkenning, kostprijs berekening, thematisch koken, kantinebeheer en serveervaardigheden. Daarnaast is er volop aandacht voor hygiëne (HACCP) en sociale vaardigheden. ’s Morgens wordt aandacht besteed aan koken en ’s middags ligt de nadruk op basispatisserie. Naast al deze technieken wordt de reukzin en smaak bevorderd en ervaart de deelnemer in de praktijk of hij plezier beleeft aan dit dienstverlenende beroep.

Detailhandel

Tijdens de opleiding leert de deelnemer vaardigheden zoals: kassabediening, het prijzen en coderen van artikelen, klantbenadering, presentatie, spiegelen, inpakken en verpakken. Ook wordt er aandacht besteed aan hygiëne en sociale vaardigheden.

Metaal, elektro- en installatietechniek

Onderdelen van de training zijn: maatvoering, eenvoudige tekeningen lezen, zagen, boren, knippen, vijlen en diverse lastechnieken zoals elektrisch booglassen, autogeen lassen, en Mig-Mag lassen.

Bij elektrotechniek leert de deelnemer elektroschema’s te lezen, monteren van schakelaars, stopcontacten en signaalinstallaties en trekken van bedrading volgens tekening.

Bij installatietechniek wordt ruim aandacht besteed aan verwerking en aansluiting van diverse soorten buissystemen zoals koper, pvc, en cv dun-dikwandige buis, het plaatsen van sanitair en verwarmingselementen, solderen en verbinden van leidingen, het bewerken van aluminium en zink. Menig deelnemer heeft werk gevonden als assistent en is hierna verder gegaan met vakopleidingen

Houtbewerking en schilderen

In de houtbewerking leert de deelnemer tekeningen lezen, maatvoering hanteren, zagen, schaven en machinale houtbewerking.

Onderdelen bij schilderen zijn schuren, verven, behangen, muren repareren, kennis van verfsoorten en hun toepassingen, kennis van schilderen van nieuw en oud hout binnen en buiten.

Handyman

In de training handyman worden de hierboven genoemde technische vaardigheden in combinatie op maat aangeboden waarbij uitbreiding mogelijk is met o.a. laminaat leggen, slot en stopcontacten repareren en keukenkasten stellen.

 

Alle opleidingen worden afgesloten met een (snuffel) stage waarbij de aangeleerde vaardigheden in de praktijk kunnen worden gebracht, de deelnemer echte werkervaring opdoet, zich een toekomstperspectief vormt, en zich daadwerkelijk gaat inzetten voor een werkgever. De stage wordt begeleid door de stagebegeleider.

Na het afronden van de opleiding ontvangt de deelnemer een certificaat van de vakrichting en de

stagebeoordeling. Het portfolio helpt de deelnemer bij gesprekken met consulenten en toekomstige

 werkgevers.

Na de opleiding is het mogelijk direct aan het werk te gaan of een kwalificerende opleiding te volgen.

Voor cliënten van reï-integratiebedrijven  (exclusief cliënten van het vakteam Activering) wonende in Delft, die een opleiding gaan volgen bij het Praktijkleercentrum offreert Mondriaan de kosten indien de centraal ingekochte capaciteit is benut. In 2007 verzorgt het Praktijkleercentrum onderdelen van opleidingen voor de Mondriaan Onderwijsgroep tot maximaal het bedrag ter grootte van de bijdrage.

Op deze wijze draagt Mondriaan bij in de kosten van het Praktijkleercentrum.

De tijdelijke huisvesting aan de Brasserskade kent dezelfde capaciteit als de Mijnbouwstraat, goede openbare vervoersmogelijkheden, en vindt plaats in een herkenbare afdeling van het gebouw.

 

4.4   Bouwstenen voor activering

Deelnemers waarvoor de stap naar de arbeidsmarkt (te) groot is of met vrijstelling van arbeidsplicht, kunnen bij Mondriaan een programma volgen gericht op sociale activering. Dit programma kan bestaan uit het volgen van één korte cursus, maar kan ook bestaan uit meerdere cursussen of een herhaling van een cursus. Vandaar de naamgeving ‘de Rotonde’. De cursussen worden overdag gegeven en bestaan uit 1 dagdeel per week gedurende 12 tot maximaal 16 weken. De instroom is flexibel. De cursussen starten bij voldoende aanmeldingen.

Hieronder volgt een korte beschrijving van de verschillende cursussen.

Het bouwhuis

Tijdens de cursus leert de deelnemer de technieken die hij nodig heeft bij veel voorkomende doe-het-zelf klussen. Op de eerste bijeenkomst wordt samen met de deelnemer een programma opgesteld. Rekeninghoudend met de voorkeur leert de deelnemer o.a. schilderen en behangen, (boeken)planken en schilderijen ophangen, meeneemmeubels in elkaar zetten, tegels lijmen, muurtje metselen, muurtje smeren en wandje tegelen, kitten en werken met een kitspuit en laminaat leggen. Ook kan in het programma opgenomen worden het zelf maken van een meubelstuk of speelgoed. (ook voor alleenstaanden en ouderen of mensen met een smalle beurs)

Creatief aan de slag

Tijdens de cursus kan de deelnemer ontspannen bezig zijn met allerlei materialen. De deelnemer leert om kleine ontwerpen te maken en zijn ideeën beeldend vorm te geven. De deelnemer gaat dit doen met o.a. papier, potlood, verf, mozaïek, stof, klei en brooddeeg. Er worden allerlei onderwerpen besproken in een gezellige sfeer van knutselen. (ook voor deelnemers met een laag spreektempo)

Sport en ontspannen

Al doende maakt de deelnemer kennis met verschillende sportactiviteiten. Door te sporten en te bewegen gaat de deelnemer zich beter voelen en ontspannen. Soms bezoeken de deelnemers sportscholen en sportverenigingen, maar de deelnemers gaan ook fietsen en wandelen in Delft en omgeving. Ook zal er gekeken worden naar mogelijkheden waar vrouwen apart kunnen sporten. (ook voor allochtone vrouwen die de drempel over willen om meer te gaan bewegen)

Contact in Delft

De deelnemers bezoeken in kleine groepen diverse instellingen, buurthuizen en gebouwen in Delft. Tijdens de eerste les uiten de deelnemers hun voorkeur. Vooralsnog denkt Mondriaan aan instellingen voor de bibliotheek, buurthuizen, sportverenigingen, theater, musea, basisscholen, consultatiebureau, bedrijven in Delft, vrouwengezondheidscentrum, CWI, Budgetwinkel en stadhuis. Veel van deze bezoeken zullen per tram, bus of wandelend afgelegd worden. Voor deze cursus is het wenselijk dat de deelnemer een Delftpas aanschaft. (ook voor mensen die behoefte hebben aan ontmoeting om uit een sociaal isolement te komen)

De kookclub

De deelnemers bereiden gerechten uit de wereldkeuken onder begeleiding van een echte chef-kok! Tijdens het eten praten de deelnemers o.a. over richtlijnen van het voedingscentrum, over goedkoop, gezond en lekker koken voor volwassenen en kinderen, het gebruik van kruiden in verschillende keukens, kenmerken van diverse gerechten die ze gaan bereiden en eten, en de hygiëne in de keuken. De reuk die opstijgt, de inspirerende leiding van de chef-kok en het genieten van een lekkere maaltijd met de hele groep, maakt dat de deelnemers zich prettig en actief gaan voelen. (ook voor deelnemers met een smalle beurs)

 

4.5   Taalstage en logopedie

Logopedie

Diagnosticeren:

Docenten melden cursisten aan. Uitspraakproblemen worden opgespoord door middel van een screening van verstaanbaarheidaspecten. Cursisten krijgen ondersteuning bij klinkerfouten, medeklinkerfouten, klemtoonfouten, te snel spreektempo, te zacht volume en afwijkend ritme.

 

Begeleiden:

De volgende aspecten komen aan bod tijdens een sessie van 30 minuten

·         klemtoon
·         schwa (stomme e)
·         zinsmelodie
·         zinsaccent
·         tweeklanken /ui/, /ij/ (ei), /au/ (ou)
·         klinker /eu/
·         ritme (taalriedels)
·         medeklinkercombinaties
·         /ng/
·         open-gesloten klinkers (a-aa, i-ie, e-ee, o-oo, u-uu)

 

Taalstage

Deelnemers aan een taalactiviteit en mondelinge vaardigheden boven A1 kunnen een taalstage doen. Zij kunnen gedurende 3 maanden 1 tot 2 dagdelen per week stage lopen bij uiteenlopende instellingen.

 

4.6     Resultaten en prestatieafspraken

1.  T.b.v. landelijke rapportage:  aantal deelnemers op peildatum 1 oktober 2007

2. Registratie van reden van uitstroom.

 

4.7  Uitvoeringslocaties

Het aanbod BMF wordt op de locaties in Delft, De locaties bieden een veilige leeromgeving.

 

4.8   Monitoring en rapportage

Gegevens over presentie en redenen van verzuim worden dagelijks geleverd.

In het maandelijkse overleg wordt bekeken of bijstellingen noodzakelijk zijn en in welke richting. Wijzigingen en afspraken worden vastgelegd.

De rapportage verloopt conform het informatieprotocol.

 

5         VAVO

 

De VAVO kent verschillende opleidingen: vmbo, havo, vwo en de opleidingen TEXBO, HEXBO.

Deze laatste twee opleidingen kunnen worden aangeboden aan personen die aan hun inburgeringplicht hebben voldaan, maar die nog niet over voldoende (taal)niveau beschikken om succesvol een beroepsopleiding te kunnen volgen. Ook voor voortijdige schoolverlaters kan door middel van deze opleiding aansluiting gevonden worden bij het beroepsonderwijs of de examenklassen van het Vavo.

Ten aanzien van de doorstroming naar het beroepsonderwijs wordt halverwege het schooljaar voorlichting gegeven, een beroepskeuzeonderzoek gedaan en vervolgens een gericht studieadvies gegeven.

 

5.1   TEXBO en HEXBO

Mondriaan biedt de mogelijkheid aan deelnemers een Texbo-traject (toeleiding vmbo-Theoretische leerweg EXamenjaar / BeroepsOnderwijs) of een Hexbo-traject (toeleiding Havo EXamenjaar / BeroepsOnderwijs) te volgen.

 

Het is in het kader van het bieden van maatwerk mogelijk een op de individuele deelnemer toegespitst onderwijsprogramma samen te stellen.

 

Voor Texbo- en Hexbo-deelnemers zijn flexibele PTA’s (programma’s van toetsing en afsluiting) beschikbaar, zodat het hele schooljaar in de Texbo- en Hexbo-trajecten kan worden ingestroomd.

Het bieden van maatwerk aan deelnemers is een belangrijk uitgangspunt voor de Texbo- en Hexbo-trajecten. Dit blijkt uit de intake, waar veel aandacht wordt besteed aan het bepalen van het opleidingsniveau van de deelnemer door toetsing en waar de behoefte aan begeleiding aan de orde komt. Tevens bestaat de mogelijkheid om in eigen tempo en op eigen niveau te werken.

 

5.1.1          Voor Texbo en Hexbo geldt in principe geen toelatingsbeleid anders dan dat er een reële kans moet bestaan op succes. Gestreefd wordt naar een zo toegankelijk mogelijke school. Meer dan tot nu toe zal bij de intake onderzocht worden hoe de beginsituatie van iedere aanmelder is.

Bij de intake wordt primair beoordeeld of de deelnemer recht heeft op vrijstellingen (EVC) en of het programma haalbaar is in het ter beschikking staande aantal studielasturen. Indien het niet haalbaar blijkt te zijn het diploma in één jaar te behalen, wordt de deelnemer toegelaten tot het Texbo- of Hexbo-traject. In deze fase van de intake kan ook directe doorverwijzing naar het MBO plaats vinden.

Tevens worden bij de intake afspraken gemaakt met de deelnemer om deze meer houvast te bieden om het traject succesvol af te ronden. Indien uit de intake blijkt dat een deelnemer behoefte heeft aan extra begeleiding, wordt daarmee direct bij aanvang van het traject gestart.

 

De doorstroommogelijkheden na een Texbo-traject zijn:

De doorstroommogelijkheden na een Hexbo-traject zijn:

 

 

5.2   VAVO

Deelnemers kunnen in het VAVO erkende diploma’s of certificaten VMBO-t, HAVO of VWO behalen, dan wel een doorstroomtraject naar het beroepsonderwijs of naar de examenklassen VMBO, HAVO of VWO volgen (Texbo en Hexbo). Het volgen van een VAVO-traject kan op verschillende manieren: via certificaten of via volledige pakketen.

 

Sinds 1 januari 2006 is de wetgeving betreffende de samenwerking tussen het VO en het VAVO van kracht. Krachtens deze wet blijven leerlingen die de overstap naar het VAVO maken ingeschreven bij de school voor VO en draagt de school voor VO de bekostiging voor de deelnemer over aan het VAVO. Op deze wijze blijft de school voor VO de verantwoordelijkheid voor de deelnemer houden.

De plaatsing van deelnemers en de overdracht van de bijbehorende bekostiging, vindt plaats op basis van de recent afgesloten samenwerkingsovereenkomsten tussen de VO-scholen en de Mondriaan Onderwijsgroep.

Door de invoering van deze wetgeving is de dispensatieregeling voor 16- en 17-jarigen komen te vervallen. Deelnemers van 16 en 17 jaar oud dienen nu door een school voor VO bij het VAVO te worden geplaatst. Teneinde mogelijk te maken deelnemers van 16 of 17 jaar zonder binding met een school voor VO bij het VAVO te plaatsen, fungeert de Johan de Witt Scholengroep als zogenaamde Poortschool. De deelnemers worden bij de Poortschool ingeschreven en direct geplaatst bij het VAVO met overdracht van de bijbehorende bekostiging.

 

5.3   Doelgroep

Het VAVO is bedoeld als ‘tweede kans’ onderwijs voor volwassenen en schoolverlaters, en als een mogelijkheid voor jongeren onder de 23 jaar om via de zogenaamde ‘tweede weg’ een diploma te behalen.

Gemeente Delft en Pijnacker-Nootdorp

 

Zowel ten aanzien van de ‘tweede kans’ als de ‘tweede weg’ deelnemers is sprake van een toename van psychosociale problematiek. Tevens spelen negatieve eerdere schoolervaringen voor veel deelnemers een rol bij de houding ten opzichte van het onderwijs; dit geldt voornamelijk voor de VO-VAVO deelnemers. Ook zien wij een groeiende groep deelnemers met een taalachterstand.

Instroom in de VMBO-t, HAVO en VWO klassen is in principe mogelijk tot aan de eerste toetsweek, na ongeveer 8 weken. Daarna wordt op individuele basis gezocht naar mogelijkheden voor toelating, waarbij alleen toegelaten wordt als er een reële kans is op succes.

 

 

5.4   Doel

Het doel van het VAVO is:

·     deelnemers langs een zo efficiënt mogelijke weg een certificaat of een diploma VMBO-t, HAVO of VWO te laten behalen, of;

·     deelnemers te laten doorstromen naar niveau 1-2 (zonder diploma) of 3-4 (met diploma VMBO-t) van het beroepsonderwijs.

 

 

5.5   Resultaat- en prestatieafspraken

VMBO 80 % geslaagden

HAVO 65 % geslaagden

VWO 75% geslaagden

Dit zijn de cijfers voor het schooljaar 2005-2006.

 

Voor het schooljaar 2006-2007 en 2007-2008 streven we naar een lichte groei van het percentage geslaagden. Deze bescheiden doelstelling hangt samen met de gesignaleerde toename van de psychosociale problematiek van de deelnemers. De toegenomen problematiek zou bij ongewijzigd beleid zo goed als zeker tot een daling van het percentage geslaagden hebben geleid. Door een kwaliteitsverbetering van het begeleidingstraject te realiseren en het bieden van huiswerkondersteuning denken we die terugval te kunnen compenseren.

 

5.6   Uitvoeringslocatie

De VAVO-, de Hexbo- en de Texbo- trajecten worden uitgevoerd in productgroep VAVO van het Domein Educatie, op de locatie aan de 2e Sweelinckstraat 160 te Den Haag.

 

5.7   Monitoring en rapportage

Gegevens over volume en resultaten worden aangeleverd in het jaarverslag.

Twee maal per jaar wordt bekeken en vastgesteld of bijstellingen noodzakelijk zijn.

 

 

6         Service- en dienstverlening

 

Trajectbegeleiding

Mondriaan draagt zorg na aanmelding van een deelnemer via CIP of na aanmelding via de landelijke telefoon voor analfabeten, voor de intake van de deelnemers, de plaatsing, de cursistenbegeleiding, de organisatie van de eindtoetsing. De trajectbegeleiding onderhoudt contacten met gemeentelijke consulenten en consulenten van reïntegratiebedrijven.

 

 

Uitstroombegeleiding bij de jongerentraining

De jongeren krijgen individuele begeleiding bij het solliciteren en reageren op een oproep.

Er is een reservering gedaan voor de jongeren t.b.v. hun presentatie tijdens een sollicitatie.

 

Openstelling olc op zaterdag

Vanaf september zal het olc ook op zaterdag geopend zijn voor cursisten gedurende 3 uur.

 

Monitoring,verzuimbegeleiding en rendementsmetingen

Mondriaan levert gegevens over deelnemers, aanbod en rendement volgens het informatieprotocol en nadere werkafspraken.

 

 

 

 

 




7         Offerte Mondriaan Educatie Delft  2007

 

 

Planning aanbod en kostenoverzicht