Geacht
college,
In de raadsvergadering dd. 23 februari 2006 is
besloten tot het ontwikkelen van een regeling tot lastenverlichting voor de
Delftse sportverenigingen. Aandachtspunten uit de commissievergadering
(dd. 9 februari 2006) zijn bij het ontwikkelen van
de regeling samen met de Sportraad van Delft (Sportraad) meegenomen. Deze nota
doet een voorstel tot deze regeling.
2. Doel van de regeling
Doel van de regeling is om Delftse
sportverenigingen tegemoet te komen in de financiële lasten. Om dit doel te
realiseren is in overleg met de Sportraad ingezet op het ontwikkelen van een
subsidieregeling.
De aanleiding tot deze regeling en het doel van de
subsidie komen onvoldoende overeen met de subsidievormen zoals beschreven in de
Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten (2002) (SMA). Dit maakt het
noodzakelijk om hiervoor een aparte Subsidieverordening lastenverlichting
sportverenigingen Delft vast te stellen. Artikel 4 van de Algemene
subsidieverordening Delft (ASV) en artikel 4 van de SMA bieden daartoe de
juridische grondslag. Ook wordt gebleven binnen de reikwijdte van
respectievelijk artikel 3 van de ASV en artikel 1 van de SMA. Nu de nieuwe
subsidieregeling een eigen regiem zal kennen dienen daarin de overige bepalingen
van de genoemde verordeningen, zoals bijvoorbeeld de vermogenstoets, buiten
toepassing verklaard te worden.
·
Criteria
·
Inspanningsverplichtingen
·
Aanvragen
van de subsidie
·
Verdeling
van de subsidie
Aanvullend op het voorgaande gelden de volgende subsidievoorwaarden:
·
de subsidieaanvrager, hierna te noemen
“vereniging”, moet een Delftse sportvereniging zijn;
·
aanvragen kunnen worden ingediend door organisaties
die rechtspersoonlijkheid naar burgerlijk recht bezitten (verenigingen).
Er kan geen sprake zijn van een commercieel oogmerk.
Criteria
·
de vereniging dient ingeschreven te staan bij de
Kamer van Koophandel;
·
de vereniging is gedurende het gehele jaar waarover
subsidie wordt aangevraagd lid van de Sportraad van Delft;
·
de vereniging is lid van een sportbond die als lid
is ingeschreven bij NOC*NSF.
Inspanningsverplichting
De vereniging heeft zich in het jaar waarover
subsidie wordt aangevraagd (m.u.v. 2006, het 1e subsidiejaar)
ingespannen om het Sportfonds voor minima onder de aandacht van haar (aspirant)
leden te brengen. Dit doet de vereniging binnen haar mogelijkheden door:
·
standaard het sportfonds te vermelden in de door de
vereniging gehanteerde communicatie middelen zoals het clubblad en de website;
·
een poster van het sportfonds op een goed zichtbare
plaats binnen het clubgebouw op te hangen;
·
folders van het sportfonds op een prominente plek
(bijv. op de bar) in het clubgebouw neer te leggen;
·
inwoners van Delft die lid willen worden van de
vereniging te wijzen op de mogelijkheden van het sportfonds.
De
posters en folders worden door de gemeente aan de vereniging ter beschikking
gesteld.
·
aanvragen van de subsidie tot lastenverlichting
sportverenigingen kan door het, hiervoor nog te ontwikkelen aanvraagformulier,
volledig ingevuld en ondertekend bij de gemeente in te dienen;
·
de aanvraag dient voor 1 april van het jaar volgend
op het jaar waarover subsidie wordt aangevraagd bij de gemeente ingediend te
zijn;
·
de ingediende aanvraag moet voorzien zijn van een,
door de betreffende sportbond goedgekeurde, ledenlijst over de maand oktober
van het jaar waarover subsidie wordt aangevraagd. Deze ledenlijst moet inzicht
geven in het aantal leden die inwoner van Delft zijn.
Het beschikbare budget à
€ 200.000 wordt jaarlijks verdeeld over het totaal aantal Delftse leden van de
verenigingen die voldoen aan het gestelde in deze regeling. Deze verdeling levert een bijdrage per
Delfts lid op, op basis waarvan de subsidie per vereniging wordt berekend.
(Zie rekenvoorbeeld)
Rekenvoorbeeld: Subsidie
plafond : €
200.000 Totaal aantal
Delftse leden : 20.000 / ---------------------------------------------------- Vereniging X heeft
in totaal 600 leden, waarvan 400 inwoner zijn van Delft. Op basis van bovenstaande
rekenvoorbeeld levert dit de volgende som op: (400 leden x € 10,00 per lid
= € 4.000)Vereniging X heeft op basis van deze berekening recht op een
subsidie van € 4.000,00.
Subsidie per Delfts lid : € 10,00
Het subsidieplafond voor deze regeling is gelijk aan
het beschikbare budget.
De
Sportraad heeft voor het mee helpen ontwikkelen van de regeling een commissie
samengesteld. In deze commissie waren de zwem-, binnen- en buitensport
vertegenwoordigd. Resultaat van deze samenwerking is dat de Sportraad, m.u.v.
van de wijze waarop de subsidie wordt verdeeld, positief is over de ontwikkelde
regeling.
De
Sportraad is het niet eens met het voornemen van de gemeente om de hoogte van
de subsidie per vereniging te baseren op basis van het aantal leden dat inwoner
van Delft is. De Sportraad is van mening dat de hoogte van de subsidie op basis
van alle leden vastgesteld zou moeten worden en dus niet op basis van alleen de
Delftse leden.
De
Sportraad is van mening dat de subsidieverdeling zoals de gemeente voorstaat
leidt tot onevenredigheid. De verenigingen die hier naar verwachting het meeste
nadeel van ondervinden, zijn de verenigingen die aan de rand van de stad
gesitueerd zijn. Het is waarschijnlijk dat met name bij deze verenigingen een
aanzienlijk deel van de leden geen inwoner zijn van de gemeente Delft, waardoor
de hoogte van de subsidie voor deze verenigingen gemiddeld lager zal zijn.
Ondanks
de waardering die het college heeft voor de solidariteit onder de verenigingen
heeft het college een voorkeur om de verdeelsleutel ongewijzigd toe te passen.
Het betreft hier een regeling lastenverlichting. In tegenstelling tot niet in
Delft wonende leden, betalen Delftse leden contributie aan de vereniging én
Delftse lokale lasten. Daarnaast investeert de gemeente behoorlijk in de
kwaliteit en capaciteit van de sportaccommodaties waar ook niet Delftse leden
gebruik van maken. De gemeente ziet geen aanleiding om de hoogte van de
subsidie aan Delftse verenigingen ook nog eens te baseren op het aantal leden
van sportverenigingen die geen inwoner zijn van de gemeente Delft.
Deze
opzet heeft ook tot effect dat de Delftse sportverenigingen zich blijven
richten op de inwoners van Delft.
Zodra
de regeling is vastgesteld en de verordening van kracht is, wordt de Sportraad
ook bij de uitvoering van deze regeling betrokken. De Sportraad verstrekt
jaarlijks in de periode januari-maart een ledenlijst aan de gemeente. Op deze
lijst staan de sportverenigingen vermeld die gedurende het hele jaar,
voorafgaande aan het jaar waarover subsidie aangevraagd kan worden, lid van de
Sportraad zijn geweest.
In
de programmabegroting 2007-2010 is € 100.000 structureel opgenomen en € 100.000
incidenteel voor 2007. Middels begrotingswijziging bij deze nota komt via
stelpost de tweede € 100.000 structureel beschikbaar vanaf 2008. De stelpost
zal ingevuld worden door een combinatie van de volgende drie mogelijkheden:
a. structureel lagere lasten
t.g.v. BTW belaste prestaties sportaccommodaties
b. rente-effect teruggaaf BTW 2002/2006
c. OZB opbrengsten (structurele begrotingsruimte 2008)
a.
Structureel lagere lasten t.g.v. BTW belaste prestaties
Onderzocht
wordt of de BTW
voor de gemeentelijke sportaccommodaties niet meer meegenomen hoeft te worden
als kostenfactor. De financiële ruimte die hier kan door ontstaan, worden
aangewend voor dekking van deze regeling;
b.
Rente-effect
teruggaaf BTW 2002/2006
Ook
wordt onderzocht of de mogelijk te verrekenen BTW betaald over de gemeentelijke
sportaccommodaties vanaf 2002 een eenmalige bijdrage oplevert aan het
gemeentelijk reservevermogen. Wanneer dit het geval is, levert dit een
structurele rente op van 5% over dat eenmalige bedrag. De financiële ruimte die
hierdoor ontstaat kan worden aangewend
voor dekking van deze regeling.
In het kader van de oplossingsrichtingen
a en b dient tevens rekenkundig onderzoek verricht te worden naar de financiële
consequenties voor het opzetten van een BTW-administratie voor de gemeentelijke
sportaccommodaties.
c.
OZB opbrengsten (Structurele begrotingsruimte 2008)
Voordat deze
oplossingsrichting aan de orde komt moet blijken dat de mogelijkheden a en b
onvoldoende dekking opleveren. Wanneer dit het geval blijkt wordt een beroep
gedaan op de structurele begrotingsruimte 2008.
Opzet van de uitvoeringsregeling is om verenigingen
die in aanmerking komen voor subsidie te subsidiëren over het jaar voorafgaand
aan hun aanvraag. Dit maakt het mogel/ijk dat de verenigingen voor het eerst in
2007 de subsidie over 2006 kunnen aanvragen.
De
regeling tot lastenverlichting sportverenigingen wordt gecommuniceerd via de
gebruikelijke kanalen. Tevens wordt de
verordening na vaststelling op de website “Sport in Delft” gepubliceerd
en vragen wij de Sportraad van Delft om haar leden over het bestaan van de
regeling te informeren.
9.
Voorstel:
1.
instemmen
met de elementen voor een regeling zoals hierboven beschreven;
2.
instemmen
met het opstellen van een aparte Subsidieverordening lastenverlichting
sportverenigingen Delft;
3.
In
te stemmen met verwerking van de financiële consequenties in de eerstvolgende
ARB van 2007;
Hoogachtend,
Barry van der Ende
Team
Maatschappelijke Voorzieningen