Geacht college,

 

1. Aanleiding

In de raadsvergadering dd. 23 februari 2006 is besloten tot het ontwikkelen van een regeling tot lastenverlichting voor de Delftse sportverenigingen. Aandachtspunten uit de commissievergadering

(dd. 9 februari 2006) zijn bij het ontwikkelen van de regeling samen met de Sportraad van Delft (Sportraad) meegenomen. Deze nota doet een voorstel tot deze regeling.

 

2. Doel van de regeling

Doel van de regeling is om Delftse sportverenigingen tegemoet te komen in de financiële lasten. Om dit doel te realiseren is in overleg met de Sportraad ingezet op het ontwikkelen van een subsidieregeling.

 

3. Subsidievorm

De aanleiding tot deze regeling en het doel van de subsidie komen onvoldoende overeen met de subsidievormen zoals beschreven in de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten (2002) (SMA). Dit maakt het noodzakelijk om hiervoor een aparte Subsidieverordening lastenverlichting sportverenigingen Delft vast te stellen. Artikel 4 van de Algemene subsidieverordening Delft (ASV) en artikel 4 van de SMA bieden daartoe de juridische grondslag. Ook wordt gebleven binnen de reikwijdte van respectievelijk artikel 3 van de ASV en artikel 1 van de SMA. Nu de nieuwe subsidieregeling een eigen regiem zal kennen dienen daarin de overige bepalingen van de genoemde verordeningen, zoals bijvoorbeeld de vermogenstoets, buiten toepassing verklaard te worden.

 

4. De regeling

De te ontwerpen Subsidieverordening Lastenverlichting Sportverenigingen Delft kent de volgende elementen:

·         Voorwaarden

·         Criteria

·         Inspanningsverplichtingen

·         Aanvragen van de subsidie

·         Verdeling van de subsidie


Voorwaarden

Aanvul­lend op het voorgaande  gelden de volgende subsidie­voorwaarden:

·         de subsidieaanvrager, hierna te noemen “vereniging”, moet een Delftse sportvereniging zijn;

·         aanvragen kunnen worden ingediend door organisaties die rechtspersoonlijkheid naar burgerlijk recht bezitten (verenigingen). Er kan geen sprake zijn van een commercieel oogmerk.

 

Criteria

·         de vereniging dient ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel;

·         de vereniging is gedurende het gehele jaar waarover subsidie wordt aangevraagd lid van de Sportraad van Delft;

·         de vereniging is lid van een sportbond die als lid is ingeschreven bij NOC*NSF.

 

Inspanningsverplichting

De vereniging heeft zich in het jaar waarover subsidie wordt aangevraagd (m.u.v. 2006, het 1e subsidiejaar) ingespannen om het Sportfonds voor minima onder de aandacht van haar (aspirant) leden te brengen. Dit doet de vereniging binnen haar mogelijkheden door:

·         standaard het sportfonds te vermelden in de door de vereniging gehanteerde communicatie middelen zoals het clubblad en de website;

·         een poster van het sportfonds op een goed zichtbare plaats binnen het clubgebouw op te hangen;

·         folders van het sportfonds op een prominente plek (bijv. op de bar) in het clubgebouw neer te leggen;

·         inwoners van Delft die lid willen worden van de vereniging te wijzen op de mogelijkheden van het sportfonds.

 

De posters en folders worden door de gemeente aan de vereniging ter beschikking gesteld.

 

Aanvragen van de subsidie

·         aanvragen van de subsidie tot lastenverlichting sportverenigingen kan door het, hiervoor nog te ontwikkelen aanvraagformulier, volledig ingevuld en ondertekend bij de gemeente in te dienen;

·         de aanvraag dient voor 1 april van het jaar volgend op het jaar waarover subsidie wordt aangevraagd bij de gemeente ingediend te zijn;

·         de ingediende aanvraag moet voorzien zijn van een, door de betreffende sportbond goedgekeurde, ledenlijst over de maand oktober van het jaar waarover subsidie wordt aangevraagd. Deze ledenlijst moet inzicht geven in het aantal leden die inwoner van Delft zijn.


Verdeling van de subsidie

Het beschikbare budget à € 200.000 wordt jaarlijks verdeeld over het totaal aantal Delftse leden van de verenigingen die voldoen aan het  gestelde in deze regeling. Deze verdeling levert een bijdrage per Delfts lid op, op basis waarvan de subsidie per vereniging wordt berekend.

(Zie rekenvoorbeeld) 

Rekenvoorbeeld:

 

Subsidie plafond                       : € 200.000

Totaal aantal Delftse leden        :      20.000 /

----------------------------------------------------

Subsidie per Delfts lid               : €   10,00

 

Vereniging X heeft in totaal 600 leden, waarvan 400 inwoner zijn van Delft. Op basis van bovenstaande rekenvoorbeeld levert dit de volgende som op: (400 leden x € 10,00 per lid = € 4.000)Vereniging X heeft op basis van deze berekening recht op een subsidie van € 4.000,00.

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Het subsidieplafond voor deze regeling is gelijk aan het beschikbare budget.

 

5. Sportraad van Delft

De Sportraad heeft voor het mee helpen ontwikkelen van de regeling een commissie samengesteld. In deze commissie waren de zwem-, binnen- en buitensport vertegenwoordigd. Resultaat van deze samenwerking is dat de Sportraad, m.u.v. van de wijze waarop de subsidie wordt verdeeld, positief is over de ontwikkelde regeling.

 

De Sportraad is het niet eens met het voornemen van de gemeente om de hoogte van de subsidie per vereniging te baseren op basis van het aantal leden dat inwoner van Delft is. De Sportraad is van mening dat de hoogte van de subsidie op basis van alle leden vastgesteld zou moeten worden en dus niet op basis van alleen de Delftse leden.

 

De Sportraad is van mening dat de subsidieverdeling zoals de gemeente voorstaat leidt tot onevenredigheid. De verenigingen die hier naar verwachting het meeste nadeel van ondervinden, zijn de verenigingen die aan de rand van de stad gesitueerd zijn. Het is waarschijnlijk dat met name bij deze verenigingen een aanzienlijk deel van de leden geen inwoner zijn van de gemeente Delft, waardoor de hoogte van de subsidie voor deze verenigingen gemiddeld lager zal zijn.

 

Ondanks de waardering die het college heeft voor de solidariteit onder de verenigingen heeft het college een voorkeur om de verdeelsleutel ongewijzigd toe te passen. Het betreft hier een regeling lastenverlichting. In tegenstelling tot niet in Delft wonende leden, betalen Delftse leden contributie aan de vereniging én Delftse lokale lasten. Daarnaast investeert de gemeente behoorlijk in de kwaliteit en capaciteit van de sportaccommo­da­ties waar ook niet Delftse leden gebruik van maken. De gemeente ziet geen aanleiding om de hoogte van de subsidie aan Delftse verenigingen ook nog eens te baseren op het aantal leden van sportverenigingen die geen inwoner zijn van de gemeente Delft.

Deze opzet heeft ook tot effect dat de Delftse sportverenigingen zich blijven richten op de inwoners van Delft.

 

Zodra de regeling is vastgesteld en de verordening van kracht is, wordt de Sportraad ook bij de uitvoering van deze regeling betrokken. De Sportraad verstrekt jaarlijks in de periode januari-maart een ledenlijst aan de gemeente. Op deze lijst staan de sportverenigingen vermeld die gedurende het hele jaar, voorafgaande aan het jaar waarover subsidie aangevraagd kan worden, lid van de Sportraad zijn geweest.

 

6. Financiën

In de programmabegroting 2007-2010 is € 100.000 structureel opgenomen en € 100.000 incidenteel voor 2007. Middels begrotingswijziging bij deze nota komt via stelpost de tweede € 100.000 structureel beschikbaar vanaf 2008. De stelpost zal ingevuld worden door een combinatie van de volgende drie mogelijkheden:

a.   structureel lagere lasten t.g.v. BTW belaste prestaties sportaccommodaties

b.   rente-effect teruggaaf BTW 2002/2006

c.   OZB opbrengsten (structurele begrotingsruimte 2008)

 

a.       Structureel lagere lasten t.g.v. BTW belaste prestaties

Onderzocht wordt of de BTW voor de gemeentelijke sportaccommodaties niet meer meegenomen hoeft te worden als kostenfactor. De financiële ruimte die hier kan door ontstaan, worden aangewend voor dekking van deze regeling;

 

b.       Rente-effect teruggaaf BTW 2002/2006

Ook wordt onderzocht of de mogelijk te verrekenen BTW betaald over de gemeentelijke sportaccommodaties vanaf 2002 een eenmalige bijdrage oplevert aan het gemeentelijk reservevermogen. Wanneer dit het geval is, levert dit een structurele rente op van 5% over dat eenmalige bedrag. De financiële ruimte die hierdoor ontstaat kan  worden aangewend voor dekking van deze regeling.

 

In het kader van de oplossingsrichtingen a en b dient tevens rekenkundig onderzoek verricht te worden naar de financiële consequenties voor het opzetten van een BTW-administratie voor de gemeentelijke sportaccommodaties.

 

c.       OZB opbrengsten (Structurele begrotingsruimte 2008)

Voordat deze oplossingsrichting aan de orde komt moet blijken dat de mogelijkheden a en b onvoldoende dekking opleveren. Wanneer dit het geval blijkt wordt een beroep gedaan op de structurele begrotingsruimte 2008.

 

7. Planning en procedure

Opzet van de uitvoeringsregeling is om verenigingen die in aanmerking komen voor subsidie te subsidiëren over het jaar voorafgaand aan hun aanvraag. Dit maakt het mogel/ijk dat de verenigingen voor het eerst in 2007 de subsidie over 2006 kunnen aanvragen.

 

8. Communicatie

De regeling tot lastenverlichting sportverenigingen wordt gecommuniceerd via de gebruikelijke kanalen. Tevens wordt de  verordening na vaststelling op de website “Sport in Delft” gepubliceerd en vragen wij de Sportraad van Delft om haar leden over het bestaan van de regeling te informeren.

 

9. Voorstel:

1.       instemmen met de elementen voor een regeling zoals hierboven beschreven;

2.       instemmen met het opstellen van een aparte Subsidieverordening lastenverlichting sportverenigingen Delft;

3.       In te stemmen met verwerking van de financiële consequenties in de eerstvolgende ARB van 2007;

 

Hoogachtend,

 

 

Barry van der Ende

Team Maatschappelijke Voorzieningen