Geachte college,

 

Inleiding

Eind 2005 heeft de gemeente het initiatief genomen om, samen met de op het sportpark Brasserskade gevestigde sportverenigingen, een visie te ontwikkelen voor de modernisering het sportpark. Doel van deze ontwikkelingsvisie was om tot een pakket van maatregelen te komen waarmee het sportpark ook de komende 30 jaar in haar functie kan blijven voorzien.

 

Inmiddels is de visie voor het sportpark ontwikkeld en heeft dit geleid tot een maatregelen pakket, dat met deze nota aan u wordt voorgelegd.

 

Aanleiding

Zoals beschreven in de door u dd. 24 januari 2006 vastgestelde nota “Modernisering sportpark Brasserskade” (kenmerk 893091) is de aanleiding om te komen tot deze ontwikkelingsvisie gelegen in de voorkeur om onderstaande knelpunten en ontwikkelingen integraal op te pakken.

 

Het betreft hier de volgende knelpunten en ontwikkelingen:

 

1.       Renovatie Atletiekbaan AV’40

De atletiekbaan is toe aan renovatie. Op basis van het huurcontract dat de gemeente met AV’40 heeft afgesloten, dient de renovatie uiterlijk in het jaar 2007 plaats te vinden. Met het aangaan van het huurcontract is een renovatiefonds gerealiseerd waar de gemeente en AV’40 jaarlijks een bijdrage aan leveren. Door verschillende oorzaken bevat het  renovatiefonds onvoldoende middelen om de benodigde renovatie uit te voeren.


 

 

2.       Toekomst van de sporthal Brasserskade

Met de nota “Risico’s en Remedies” (1999) van het sportbedrijf is besloten om de sporthal tot 2010 in stand te houden en hiervoor extra middelen beschikbaar te stellen. In deze nota is ook gesteld dat in het jaar 2005 nagedacht moest gaan worden over de toekomst van de sporthal na 2010.

 

3.       Capaciteitsprobleem voetbalvelden i.r.t.de kunstgrasontwikkelingen

De voetbalverenigingen van de Brasserskade hebben bij de gemeente kenbaar gemaakt dat de huidige capaciteit van het sportpark onvoldoende is. Door het tekort aan bespelingscapaciteit (wedstrijden en trainingen) is de druk op de velden groot, wat leidt tot overbespeling van de velden. Gevolg van overbespeling is dat de kwaliteit van de velden snel afneemt, waardoor extra onderhoud gepleegd moet worden en de kans op vervoegde renovatie toeneemt.

 

4.       Behoefte aan een eigenstandige plek voor de golfsport

De gemeente heeft zo’n 30 jaar geleden de sportverenigingen van het sportpark gevraagd om na te denken over activiteiten die tijdens de herstelperiode van de voetbalvelden (voorjaar-zomer) gedaan zouden kunnen worden. Aanleiding hiertoe waren de wens om te komen tot een optimale benutting van het sportpark, het verbreden van het sportaanbod en vergroten van de sociale controle op het sportpark en dan met name in de periode waarin het sportpark minimaal bezocht werd. In reactie hierop heeft sportvereniging Concordia het initiatief genomen om op recreatieve wijze invulling te geven aan de golfsport.

Door het toenemende animo voor deze sport en de wijze waarop dit (laagdrempelig) bij Concordia mogelijk is, heeft ervoor gezorgd dat deze tak van sport inmiddels is uitgegroeid tot een volwaardige sport op het sportpark. De golfsectie bestaat momenteel uit +/- 450 leden en de golfbaan (die voor een deel over de voetbalvelden gaat) heeft de C-status, waardoor regelmatig officiële (door de NGF[1] goedgekeurde) wedstrijden en toernooien georganiseerd worden. De bespelingsdruk op de voetbalvelden, de toepassing van kunstgras en de groei van de golfsport op het sportpark hebben ervoor gezorgd dat zowel vanuit de voetbal- als vanuit de golfsport de behoefte bestaat om het dubbelgebruik van voetbalvelden door voetbal en golf te beperken.

 

5.       Verkeersveiligheid in relatie tot de bereikbaarheid van het sportpark

Al geruime tijd vragen de verenigingen die ontsloten worden via de  Brasserskade en vervolgens ook de Sportraad van Delft om aandacht  voor de onveilige verkeerssituatie bij het sportpark. Hierbij zijn de volgende knelpunten aangedragen:

·         gevaarlijke (onoverzichtelijke) kruising van fiets en autoverkeer bij de verschillende toegangsroutes naar de parkeerplaats aan de Brasserskade;

·         de onoverzichtelijke situatie wordt versterkt door de bomen langs de Brasserskade, waardoor het lastig is om vanaf de weg een goed zicht op het fietspad te hebben;

·         ook het feit dat op drukkere momenten op de hoeken van de kruisingen (fiets – autoverkeer) wordt geparkeerd zorgt voor versterking van de onoverzichtelijke situatie;

·         op wedstrijddagen wordt regelmatig na afloop van een wedstrijd met auto’s over het fietspad gereden;

 

6.       Sociale veiligheid

Van de verenigingen en bezoekers van sportpark Brasserskade ontvangen we al enige tijd verschillende signalen dat de sociale veiligheid op het sportpark te wensen overlaat. De zaken die in dit kader benoemd worden zijn:

·         inbraken in geparkeerde auto’s;

·         onvoldoende zichtlijnen (door groenvoorzieningen) op de parkeerplaats nabij de sporthal, waardoor de mogelijkheden van sociale controle worden beperkt;

·         het ontbreken van goede verlichting op het sportpark, langs de Sportring en langs het fietspad aan de  Brasserskade;

·         “wild” voetbal op de sportvelden;

·         het beschadigen van de sportvelden doordat deze betreden worden met brommers en scooters;

·         Inbraken in clubaccommodaties.

 

7.       Parkeergelegenheid en bereikbaarheid van Jeu de Boules vereniging Midi

 

Parkeergelegenheid

Jeu de boules vereniging Midi heeft de gemeente verzocht om beleid te ontwikkelen met betrekking tot het parkeren op het sportpark. Tot op heden wordt het parkeren nabij de clubaccommodatie gedoogd. Reden hiertoe is dat het ledenbestand van Midi bestaat uit ouderen die in sommige gevallen slecht ter been of gehandicapt zijn en de dichtstbijzijnde parkeergelegenheid (sportring) op +/- 300 meter  van de clubaccommodatie gelegen is. Zowel vanuit de gemeente als vanuit de vereniging zelf bestaat de wens om deze gedoogsituatie om te zetten in een duidelijk beleid en de voorziening hierop aan te laten sluiten. (Bijv. door het realiseren van parkeerplaatsen voor mensen met een handicap)

 

Bereikbaarheid

Het clubgebouw van de vereniging DKIJV ligt langs de aanrij route van- en naar Midi. De vereniging heeft bij de gemeente en Midi aandacht gevraagd voor de hoeveelheid verkeer dat gebruik maakt van deze aanrij route en de snelheid waarmee gereden wordt. Het beeld bestaat dat regelmatig bezoekers van Midi in strijd met de gedoogsituatie de auto parkeren nabij het clubgebouw, zonder dat er sprake is van personen die slecht ter been of gehandicapt zijn.


 

8.       Stadion DHC

DHC heeft aan de gemeente een veelomvattend ontwikkelingsplan voorgelegd, waarin o.a. werd voorzien in:

-  het realiseren van bedrijfsunits in het stadion;

-    verplaatsen en nieuw bouwen van de sporthal en het squashcentrum;

-    verbeteren van de parkeervoorzieningen aan de sportring;

-    anders situeren en uitbreiden van het aantal door DHC gehuurde sportvelden en deze voorzien van kunstgras;

 

In reactie op dit plan heeft de gemeente aangegeven dat zij het geheel in een breder kader wil bekijken. De gemeente heeft o.a. te maken met de andere gebruikers van het sportpark, maar ook met het feit dat de grond waarop DHC de plannen wil ontwikkelen in eigendom is van de gemeente. Hierop heeft de gemeente wel toegezegd de mogelijkheden van het plan verder te willen onderzoeken, maar dan met de gemeente als initiatiefnemer en met het uitgangspunt eventuele opbrengsten ten gunste te laten komen aan de kwaliteitsverbetering van het hele sportpark.

 

9.       Groenpost

De groenpost gevestigd op sportpark Brasserskade verkeert in slechte staat. Met de start van de ontwikkelingsvisie is ervoor gekozen om de geplande nieuwbouw van de groenpost uit te stellen in afwachting van de ontwikkelingsvisie. Hiermee is de mogelijkheid open gehouden om op basis van de ontwikkelingsvisie de meest geschikte lokatie voor de groenpost te bepalen.

 

 

Integrale aanpak

Op basis van het aantal, de omvang en diversiteit van bovenstaande  knelpunten en ontwikkelingen, is besloten om middels een integrale aanpak een ontwikkelingsvisie te vormen.

 

De integrale aanpak heeft eind 2005 vorm gekregen door de benoeming van een projectleider (Allard Stroo, Wijkzaken- en projecten) die een ambtelijke werkgroep (AWG) en de klankbordgroep (KBG) heeft geformeerd.

 

Klankbordgroep

Direct aan het begin van het planproces zijn alle ‘bewoners’[2] van het sportpark uitgenodigd deel te nemen aan de planontwikkeling. Om de rol en taak van de van de KBG vast te leggen is een opdrachtbrief aan de opgerichte KBG opgesteld. Tijdens het planproces is de KBG begeleid door een onafhankelijke adviseur.

 


Proces

De door de AWG ontwikkelde stukken zijn voor advies aan de KBG voorgelegd, waarna deze stukken en het advies van de KBG aan de  bestuurlijke opdrachtgever (wethouder sport) zijn voorgelegd. De wethouder heeft op basis van deze stukken de koers bepaald om te komen tot de volgende ontwikkelingsvisie.

 

De ontwikkelingsvisie sportpark Brasserskade

Op basis van bovenstaande aanleiding heeft genoemde integrale aanpak geleid tot de volgende ontwikkelingsvisie, waarmee het sportpark voor de komende 30 jaar in de behoefte en haar functie kan blijven voorzien.

 

De huidige omvang van het sportpark (projectgebied zoals weergegeven op de tekening) en de bestemming dient in takt te blijven, waarbij geen grond wordt uitgegeven voor woningbouw dan wel voor ontwikkeling van bedrijventerrein. De verkeersveiligheid en bereikbaarheid (met name vanuit Delft) moeten worden verbeterd, waarbij specifieke aandacht uit moet gaan naar de kwaliteit van het parkeren en de sociale veiligheid op het sportpark.

De sportaccommodaties moeten van goede kwaliteit zijn en voldoende capaciteit bieden. De bereikbaarheid en toegankelijkheid van Midi moet worden verbeterd, waarbij de gedoogsituatie met betrekking tot het parkeren samen met betrokken verenigingen omgezet moet worden in beleid. De groenpost wordt op de bestaande lokatie nieuw gebouwd.

 

Verder is besloten om binnen het kader van deze ontwikkelingsvisie niet verder in te gaan op de toekomst van sporthal Brasserskade. Reden hiervoor is het onderzoek naar de toekomst van de zwembaden, waarin o.a. aandacht wordt besteed aan de wenselijkheid en haalbaarheid om een zwembad te clusteren met een sporthal. Aangezien dit onderzoek nog loopt, wordt in   afwachting van dit onderzoek t.z.t. een separaat voorstel voor de toekomst van de sporthal Brasserskade gedaan.

 

Maatregelen

Hieronder treft u de maatregelen die voortvloeien uit bovenstaande ontwikkelingsvisie en een directe relatie hebben met de punten zoals genoemd onder aanleiding.

 

1.       Renovatie Atletiekbaan AV’40

De rondbaan en een aantal segmenten van de atletiekbaan worden gerenoveerd. In samenspraak met de vereniging worden hier nadere afspraken over gemaakt. Ook worden met de vereniging de afspraken  met betrekking tot het onderhoud en renovatiefonds herzien. De uitkomsten hiervan worden opgenomen in het nieuw af te sluiten huurcontract

 


 

2.       Toekomst van de sporthal Brasserskade

In afwachting van de uitkomsten van het onderzoek naar de toekomst van de zwembaden wordt hiervoor t.z.t. een separaat voorstel gedaan.

(Zie ontwikkelingsvisie)

De belanghebbende verenigingen DAS, Phoenix BC Delft worden t.z.t. bij verdere planvorming betrokken.

 

3.       Capaciteitsprobleem voetbalvelden i.r.t.de kunstgrasontwikkelingen

Op basis van het KNVB rapport[3] en de aanvullingen hierop vanuit de gemeente wordt met het toepassen van kunstgras invulling gegeven aan de benodigde speelcapaciteit voor voetbal op het sportpark.

Dit vertaalt zich in de volgende acties: de voetbalvelden 8+9 (Concordia), 12 (DHL), 3 en 17 (DHC) worden omgezet naar kunstgras.

Genoemde verenigingen worden bij de uitwerking van de plannen betrokken.

 

4.       Behoefte aan een eigenstandige plek voor de golfsport

Om voor de golf een eigenstandige plek te creëren, worden de volgende acties uitgevoerd: de velden 3A (DHC) en 4 (Gemeente) verhuren aan Concordia en bestemmen voor de golfsport, waarbij veld 3A (asfalt) wordt omgezet naar natuurgras. Na realisatie van deze punten maken de  velden10 (Concordia) en 11 (DHL) niet langer onderdeel uit van de golfbaan. De verenigingen Concordia, DKIJV, Midi en DHC worden bij de uitwerking van de plannen betrokken.

 

5.       Verkeersveiligheid in relatie tot de bereikbaarheid van het sportpark

Vooruitlopend op de ontwikkelingsvisie heeft de gemeente de volgende acties ondernomen om de bereikbaarheid en veiligheid aan de kant van de Brasserskade te verbeteren:

-          er zijn betonblokken (ook wel biggenruggen genoemd) geplaatst op de hoeken van de in- en uitritten van de parkeerplaats naar de Brasserskade, zodat hier niet meer geparkeerd kan worden;

-          er zijn boomstammen tussen het fietspad en het parkeerterrein neergelegd, waardoor het voor auto’s lastiger wordt om vanaf het parkeerterrein over het fietspad te rijden;

-          er is verlichting langs het fietspad aangebracht.

 

De actie die in dit kader als uitkomst van de ontwikkelingsvisie ondernomen wordt is het verbeteren van de kwaliteit en capaciteit van de parkeervoorziening aan de Sportring.

 

De verenigingen AV”40, DHC, Midi, DKIJV, AV’40, DAS, Phoenix, BC Delft en het Squashcentrum Delft worden bij het uitwerken van de plannen betrokken.


 

6.       Sociale veiligheid

Vooruitlopend op de ontwikkelingsvisie heeft de gemeente de volgende acties ondernomen om de sociale veiligheid op het sportpark te verbeteren:

-          parallel aan de Brasserskade is verlichting langs het fietspad aangebracht; (ook beschreven onder maatregel 5)

-          om het betreden van onbevoegden op het sportpark en daarmee bijvoorbeeld “wild” voetbal tegen te gaan, zijn bordjes opgehangen met daarop de tekst verboden toegang voor onbevoegden, onder verwijzing naar het betreffende wetsartikel.

-          een aantal hekwerken en toegangspoorten zijn vernieuwd waardoor het sportpark beter afgesloten kan worden.

 

De acties die in dit kader als uitkomst van de ontwikkelingsvisie ondernomen worden zijn:

-          de kwaliteit van het parkeren aan de Sportring wordt verbeterd, waardoor deze voorziening naar verwachting meer gebruikt gaat worden en de sociale controle toeneemt; (ook beschreven onder maatregel 5.)

-          de verlichting bij de parkeerplaats en aan de Sportring wordt verbeterd;

-          planten, struiken en bomen bij de Sportring en de parkeerplaats worden zodanig aangepast, dat er betere zichtlijnen komen en het  aantal enge plekken zoveel mogelijk wordt beperkt. Daarbij wordt vanuit het oogpunt van goed groenbeheer uiterste zorgvuldigheid betracht.

 

In samenspraak met de gebruikers wordt op basis van deze maatregelen een nieuw ontwerp van het parkeerveld aan de sportring gemaakt.

 

7.       Parkeergelegenheid en bereikbaarheid van Jeu de Boules vereniging Midi

Bij de accommodatie van Midi zullen parkeerplaatsen worden gerealiseerd en vervolgens bestemd als gehandicaptenparkeerplaats. Verwachting is dat hierdoor de verkeersstroom van en naar Midi beter gereguleerd kan worden. In samenspraak met de direct belanghebbende verenigingen Midi, DKIJV en Concordia worden hier nadere afspraken over gemaakt.

 

8.       Stadion DHC

Gelet op de ontwikkelingsvisie wordt geen verdere invulling gegeven aan het herbestemmen van grond. Hierdoor vervalt de mogelijkheid om de grond van het stadion te ontwikkelen als bedrijfsterrein.

 

9.       Groenpost

De groenpost wordt mogelijk op de huidige plek nieuw gebouwd. Uitvoering van deze maatregel staat zowel qua planning als financiering los van de andere maatregelen. De vakteams Sportbedrijf en Vastgoed zijn verantwoordelijk voor realisatie. Onderzocht wordt of binnen de budgetten van dit plan Sportpark Brasserskade medefinanciering van deze eventuele nieuwbouw gevonden kan worden.


 

Aandachtspunten

Aandachtspunten naar aanleiding van bovenstaande maatregelen zijn:

·         voor maatregel 2 wordt t.z.t. op basis van de uitkomsten van het  zwembadenonderzoek een apart voorstel gedaan;

·         bij de uitvoering van maatregel 6 bestaat het risico dat bodemsanerings­maatregelen genomen moeten worden;

·         maatregel 8 komt gelet op de ontwikkelingsvisie te vervallen;

·         de uit te voeren maatregelen zijn niet van toepassing op de verkeers- en sociale veiligheid aan de Brasserskade;

·         voor maatregel 9 wordt door de vakteams Sportbedrijf en Vastgoed een apart traject ingezet, zodat zo spoedig mogelijk kan worden voorzien in een goed onderkomen voor de werknemers van de Groenpost.

 

Fasering

Bovenstaande maatregelen (m.u.v. 2, 8 en 9) worden op basis van praktische overwegingen verdeeld over 2 fasen.

 

Fase 1: (2007-2008)

Deze fase wordt benut om de sportspecifieke maatregelen, zoals weergegeven in onderstaande tabel, uit te voeren.

 

Maatregel

Actie

Planning

1.

Renovatie atletiekbaan

2007

3.

Realisatie vijf kunstgrasvelden

2008

4.

Realisatie eigenstandige plek golf

2008

 

In deze fase worden de resterende maatregelen 5, 6 en 7 verder uitgewerkt en voorbereid.

 

Fase 2:

Deze fase wordt benut om de maatregelen met betrekking tot veiligheid en bereikbaarheid, zoals weergegeven in onderstaande tabel, uit te voeren.

 

Maatregel

Actie

Planning

5.

Verkeersveiligheid en bereikbaarheid

2009-2010

6.

Verbeteren sociale veiligheid

2009-2010

7.

Parkeren en bereikbaarheid Midi

2009

 

 


Financiering

De totale kosten voor de maatregelen beschreven onder fase 1 en 2 zijn geraamd op € 3.260.000. Ter dekking van deze kosten wordt het budget à € 3.200.000 dat met de programmabegroting 2007-2010 is gereserveerd, aangesproken. De resterende kosten à € 60.000 komen ten laste van het renovatiefonds voor de atletiekbaan.

 

Voorstel

1.       Instemmen met de ontwikkelingsvisie sportpark Brasserskade zoals beschreven;

2.       De ontwikkelingsvisie voor sportpark Brasserskade verwerken in het nieuwe bestemmingsplan Delftse Hout;

3.       Instemmen met het voorbereiden en uitvoeren van de maatregelen zoals beschreven onder fase 1 en 2;

4.       Instemmen met het dekkingsvoorstel zoals beschreven onder de paragraaf financiering.

5.       Instemmen met de voorstel 7e begrotingswijziging van 2007

 

 

Bijlagen:

- plankaart sportpark Brasserskade (inclusief toelichting)



[1] NGF = Nederlandse Golf Federatie

[2] Bewoners: verenigingen die over een eigen accommodatie op het sportpark beschikken. (zie bijlage voor specificatie)

[3] De KNVB (Koninklijke Nederlandse Voetbalbond) heeft op verzoek van de clubs een onderzoeksrapport opgesteld, waarin op basis van een analyse advies is uitgebracht over de benodigde capaciteit en kwaliteit van de voetbalvelden op sportpark Brasserskade.