Eind 2005 heeft de gemeente het initiatief genomen
om, samen met de op het sportpark Brasserskade gevestigde sportverenigingen,
een visie te ontwikkelen voor de modernisering het sportpark. Doel van deze
ontwikkelingsvisie was om tot een pakket van maatregelen te komen waarmee het
sportpark ook de komende 30 jaar in haar functie kan blijven voorzien.
Inmiddels is de visie voor het sportpark ontwikkeld
en heeft dit geleid tot een maatregelen pakket, dat met deze nota aan u wordt
voorgelegd.
Zoals beschreven in de door u dd. 24 januari 2006
vastgestelde nota “Modernisering sportpark Brasserskade” (kenmerk 893091) is de
aanleiding om te komen tot deze ontwikkelingsvisie gelegen in de voorkeur om
onderstaande knelpunten en ontwikkelingen integraal op te pakken.
Het betreft hier de volgende knelpunten en
ontwikkelingen:
1.
Renovatie Atletiekbaan AV’40
De atletiekbaan is toe
aan renovatie. Op basis van het huurcontract dat de gemeente met AV’40 heeft
afgesloten, dient de renovatie uiterlijk in het jaar 2007 plaats te vinden. Met
het aangaan van het huurcontract is een renovatiefonds gerealiseerd waar de
gemeente en AV’40 jaarlijks een bijdrage aan leveren. Door verschillende
oorzaken bevat het renovatiefonds
onvoldoende middelen om de benodigde renovatie uit te voeren.
2.
Toekomst van de sporthal Brasserskade
Met de nota “Risico’s en
Remedies” (1999) van het sportbedrijf is besloten om de sporthal tot 2010 in
stand te houden en hiervoor extra middelen beschikbaar te stellen. In deze nota
is ook gesteld dat in het jaar 2005 nagedacht moest gaan worden over de
toekomst van de sporthal na 2010.
3.
Capaciteitsprobleem voetbalvelden i.r.t.de
kunstgrasontwikkelingen
De voetbalverenigingen van de Brasserskade
hebben bij de gemeente kenbaar gemaakt dat de huidige capaciteit van het
sportpark onvoldoende is. Door het tekort aan bespelingscapaciteit (wedstrijden
en trainingen) is de druk op de velden groot, wat leidt tot overbespeling van
de velden. Gevolg van overbespeling is dat de kwaliteit van de velden snel
afneemt, waardoor extra onderhoud gepleegd moet worden en de kans op vervoegde
renovatie toeneemt.
4.
Behoefte aan een eigenstandige plek voor de
golfsport
De gemeente heeft zo’n 30 jaar geleden de
sportverenigingen van het sportpark gevraagd om na te denken over activiteiten
die tijdens de herstelperiode van de voetbalvelden (voorjaar-zomer) gedaan
zouden kunnen worden. Aanleiding hiertoe waren de wens om te komen tot een
optimale benutting van het sportpark, het verbreden van het sportaanbod en
vergroten van de sociale controle op het sportpark en dan met name in de
periode waarin het sportpark minimaal bezocht werd. In reactie hierop heeft
sportvereniging Concordia het initiatief genomen om op recreatieve wijze
invulling te geven aan de golfsport.
Door het toenemende animo
voor deze sport en de wijze waarop dit (laagdrempelig) bij Concordia mogelijk
is, heeft ervoor gezorgd dat deze tak van sport inmiddels is uitgegroeid tot
een volwaardige sport op het sportpark. De golfsectie bestaat momenteel uit +/-
450 leden en de golfbaan (die voor een deel over de voetbalvelden gaat) heeft
de C-status, waardoor regelmatig officiële (door de NGF[1]
goedgekeurde) wedstrijden en toernooien georganiseerd worden. De bespelingsdruk
op de voetbalvelden, de toepassing van kunstgras en de groei van de golfsport
op het sportpark hebben ervoor gezorgd dat zowel vanuit de voetbal- als vanuit
de golfsport de behoefte bestaat om het dubbelgebruik van voetbalvelden door
voetbal en golf te beperken.
5.
Verkeersveiligheid in relatie tot de bereikbaarheid
van het sportpark
Al geruime tijd vragen de
verenigingen die ontsloten worden via de
Brasserskade en vervolgens ook de Sportraad van Delft om aandacht voor de onveilige verkeerssituatie bij het
sportpark. Hierbij zijn de volgende knelpunten aangedragen:
·
gevaarlijke (onoverzichtelijke) kruising van fiets
en autoverkeer bij de verschillende toegangsroutes naar de parkeerplaats aan de
Brasserskade;
·
de onoverzichtelijke situatie wordt versterkt door
de bomen langs de Brasserskade, waardoor het lastig is om vanaf de weg een goed
zicht op het fietspad te hebben;
·
ook het feit dat op drukkere momenten op de hoeken
van de kruisingen (fiets – autoverkeer) wordt geparkeerd zorgt voor versterking
van de onoverzichtelijke situatie;
·
op wedstrijddagen wordt regelmatig na afloop van
een wedstrijd met auto’s over het fietspad gereden;
6.
Sociale veiligheid
Van de verenigingen en
bezoekers van sportpark Brasserskade ontvangen we al enige tijd verschillende
signalen dat de sociale veiligheid op het sportpark te wensen overlaat. De
zaken die in dit kader benoemd worden zijn:
·
inbraken in geparkeerde auto’s;
·
onvoldoende zichtlijnen (door groenvoorzieningen)
op de parkeerplaats nabij de sporthal, waardoor de mogelijkheden van sociale controle
worden beperkt;
·
het ontbreken van goede verlichting op het
sportpark, langs de Sportring en langs het fietspad aan de Brasserskade;
·
“wild” voetbal op de sportvelden;
·
het beschadigen van de sportvelden doordat deze
betreden worden met brommers en scooters;
·
Inbraken in clubaccommodaties.
7.
Parkeergelegenheid en bereikbaarheid van Jeu de
Boules vereniging Midi
Parkeergelegenheid
Jeu de boules vereniging
Midi heeft de gemeente verzocht om beleid te ontwikkelen met betrekking tot het
parkeren op het sportpark. Tot op heden wordt het parkeren nabij de
clubaccommodatie gedoogd. Reden hiertoe is dat het ledenbestand van Midi
bestaat uit ouderen die in sommige gevallen slecht ter been of gehandicapt zijn
en de dichtstbijzijnde parkeergelegenheid (sportring) op +/- 300 meter van de clubaccommodatie gelegen is. Zowel
vanuit de gemeente als vanuit de vereniging zelf bestaat de wens om deze
gedoogsituatie om te zetten in een duidelijk beleid en de voorziening hierop
aan te laten sluiten. (Bijv. door het realiseren van parkeerplaatsen voor
mensen met een handicap)
Bereikbaarheid
Het clubgebouw van de
vereniging DKIJV ligt langs de aanrij route van- en naar Midi. De vereniging
heeft bij de gemeente en Midi aandacht gevraagd voor de hoeveelheid verkeer dat
gebruik maakt van deze aanrij route en de snelheid waarmee gereden wordt. Het
beeld bestaat dat regelmatig bezoekers van Midi in strijd met de gedoogsituatie
de auto parkeren nabij het clubgebouw, zonder dat er sprake is van personen die
slecht ter been of gehandicapt zijn.
8.
Stadion DHC
DHC heeft aan de gemeente
een veelomvattend ontwikkelingsplan voorgelegd, waarin o.a. werd voorzien in:
- het realiseren van bedrijfsunits in het
stadion;
- verplaatsen
en nieuw bouwen van de sporthal en het squashcentrum;
- verbeteren
van de parkeervoorzieningen aan de sportring;
- anders
situeren en uitbreiden van het aantal door DHC gehuurde sportvelden en deze
voorzien van kunstgras;
In reactie op dit plan heeft de gemeente aangegeven
dat zij het geheel in een breder kader wil bekijken. De gemeente heeft o.a. te
maken met de andere gebruikers van het sportpark, maar ook met het feit dat de
grond waarop DHC de plannen wil ontwikkelen in eigendom is van de gemeente.
Hierop heeft de gemeente wel toegezegd de mogelijkheden van het plan verder te
willen onderzoeken, maar dan met de gemeente als initiatiefnemer en met het
uitgangspunt eventuele opbrengsten ten gunste te laten komen aan de
kwaliteitsverbetering van het hele sportpark.
9.
Groenpost
De groenpost gevestigd op
sportpark Brasserskade verkeert in slechte staat. Met de start van de
ontwikkelingsvisie is ervoor gekozen om de geplande nieuwbouw van de groenpost
uit te stellen in afwachting van de ontwikkelingsvisie. Hiermee is de
mogelijkheid open gehouden om op basis van de ontwikkelingsvisie de meest
geschikte lokatie voor de groenpost te bepalen.
Direct aan het begin van het planproces zijn alle
‘bewoners’[2]
van het sportpark uitgenodigd deel te nemen aan de planontwikkeling. Om de rol
en taak van de van de KBG vast te leggen is een opdrachtbrief aan de opgerichte
KBG opgesteld. Tijdens het planproces is de KBG begeleid door een
onafhankelijke adviseur.
De door de AWG ontwikkelde stukken zijn voor advies
aan de KBG voorgelegd, waarna deze stukken en het advies van de KBG aan de bestuurlijke opdrachtgever (wethouder sport)
zijn voorgelegd. De wethouder heeft op basis van deze stukken de koers bepaald
om te komen tot de volgende ontwikkelingsvisie.
Op basis van bovenstaande aanleiding heeft genoemde
integrale aanpak geleid tot de volgende ontwikkelingsvisie, waarmee het
sportpark voor de komende 30 jaar in de behoefte en haar functie kan blijven
voorzien.
De huidige omvang van het sportpark (projectgebied
zoals weergegeven op de tekening) en de bestemming dient in takt te blijven,
waarbij geen grond wordt uitgegeven voor woningbouw dan wel voor ontwikkeling
van bedrijventerrein. De verkeersveiligheid en bereikbaarheid (met name vanuit
Delft) moeten worden verbeterd, waarbij specifieke aandacht uit moet gaan naar
de kwaliteit van het parkeren en de sociale veiligheid op het sportpark.
De sportaccommodaties moeten van goede kwaliteit
zijn en voldoende capaciteit bieden. De bereikbaarheid en toegankelijkheid van
Midi moet worden verbeterd, waarbij de gedoogsituatie met betrekking tot het
parkeren samen met betrokken verenigingen omgezet moet worden in beleid. De
groenpost wordt op de bestaande lokatie nieuw gebouwd.
Verder is besloten om binnen het kader van deze
ontwikkelingsvisie niet verder in te gaan op de toekomst van sporthal
Brasserskade. Reden hiervoor is het onderzoek naar de toekomst van de
zwembaden, waarin o.a. aandacht wordt besteed aan de wenselijkheid en
haalbaarheid om een zwembad te clusteren met een sporthal. Aangezien dit
onderzoek nog loopt, wordt in
afwachting van dit onderzoek t.z.t. een separaat voorstel voor de
toekomst van de sporthal Brasserskade gedaan.
1.
Renovatie Atletiekbaan AV’40
De rondbaan en een aantal
segmenten van de atletiekbaan worden gerenoveerd. In samenspraak met de
vereniging worden hier nadere afspraken over gemaakt. Ook worden met de
vereniging de afspraken met betrekking
tot het onderhoud en renovatiefonds herzien. De uitkomsten hiervan worden
opgenomen in het nieuw af te sluiten huurcontract
2.
Toekomst van de sporthal Brasserskade
In afwachting van de
uitkomsten van het onderzoek naar de toekomst van de zwembaden wordt hiervoor
t.z.t. een separaat voorstel gedaan.
(Zie ontwikkelingsvisie)
De belanghebbende
verenigingen DAS, Phoenix BC Delft worden t.z.t. bij verdere planvorming
betrokken.
3.
Capaciteitsprobleem voetbalvelden i.r.t.de
kunstgrasontwikkelingen
Op basis van het KNVB rapport[3]
en de aanvullingen hierop vanuit de gemeente wordt met het toepassen van
kunstgras invulling gegeven aan de benodigde speelcapaciteit voor voetbal op
het sportpark.
Dit vertaalt zich in de volgende acties: de
voetbalvelden 8+9 (Concordia), 12 (DHL), 3 en 17 (DHC) worden omgezet naar
kunstgras.
Genoemde verenigingen
worden bij de uitwerking van de plannen betrokken.
4.
Behoefte aan een eigenstandige plek voor de
golfsport
Om voor de golf een eigenstandige plek te
creëren, worden de volgende acties uitgevoerd: de velden 3A (DHC) en 4
(Gemeente) verhuren aan Concordia en bestemmen voor de golfsport, waarbij veld
3A (asfalt) wordt omgezet naar natuurgras. Na realisatie van deze punten maken
de velden10 (Concordia) en 11 (DHL)
niet langer onderdeel uit van de golfbaan. De verenigingen Concordia, DKIJV,
Midi en DHC worden bij de uitwerking van de plannen betrokken.
5. Verkeersveiligheid
in relatie tot de bereikbaarheid van het sportpark
Vooruitlopend op de ontwikkelingsvisie heeft
de gemeente de volgende acties ondernomen om de bereikbaarheid en veiligheid
aan de kant van de Brasserskade te verbeteren:
-
er zijn betonblokken (ook wel biggenruggen genoemd)
geplaatst op de hoeken van de in- en uitritten van de parkeerplaats naar de
Brasserskade, zodat hier niet meer geparkeerd kan worden;
-
er zijn boomstammen tussen het fietspad en het
parkeerterrein neergelegd, waardoor het voor auto’s lastiger wordt om vanaf het
parkeerterrein over het fietspad te rijden;
-
er is verlichting langs het fietspad aangebracht.
De
actie die in dit kader als uitkomst van de ontwikkelingsvisie ondernomen wordt
is het verbeteren van de kwaliteit en capaciteit van de parkeervoorziening aan
de Sportring.
De
verenigingen AV”40, DHC, Midi, DKIJV, AV’40, DAS, Phoenix, BC Delft en het
Squashcentrum Delft worden bij het uitwerken van de plannen betrokken.
6.
Sociale veiligheid
Vooruitlopend op de
ontwikkelingsvisie heeft de gemeente de volgende acties ondernomen om de
sociale veiligheid op het sportpark te verbeteren:
-
parallel aan de Brasserskade is verlichting langs
het fietspad aangebracht; (ook beschreven onder maatregel 5)
-
om het betreden van onbevoegden op het sportpark en
daarmee bijvoorbeeld “wild” voetbal tegen te gaan, zijn bordjes opgehangen met
daarop de tekst verboden toegang voor onbevoegden, onder verwijzing naar het
betreffende wetsartikel.
-
een aantal hekwerken en toegangspoorten zijn
vernieuwd waardoor het sportpark beter afgesloten kan worden.
De acties die in dit
kader als uitkomst van de ontwikkelingsvisie ondernomen worden zijn:
-
de kwaliteit van het parkeren aan de Sportring
wordt verbeterd, waardoor deze voorziening naar verwachting meer gebruikt gaat
worden en de sociale controle toeneemt; (ook beschreven onder maatregel 5.)
-
de verlichting bij de parkeerplaats en aan de
Sportring wordt verbeterd;
-
planten, struiken en bomen bij de Sportring en de
parkeerplaats worden zodanig aangepast, dat er betere zichtlijnen komen en
het aantal enge plekken zoveel mogelijk
wordt beperkt. Daarbij wordt vanuit het oogpunt van goed groenbeheer uiterste
zorgvuldigheid betracht.
In samenspraak met de
gebruikers wordt op basis van deze maatregelen een nieuw ontwerp van het
parkeerveld aan de sportring gemaakt.
7.
Parkeergelegenheid en bereikbaarheid van Jeu
de Boules vereniging Midi
Bij de accommodatie van
Midi zullen parkeerplaatsen worden gerealiseerd en vervolgens bestemd als
gehandicaptenparkeerplaats. Verwachting is dat hierdoor de verkeersstroom van
en naar Midi beter gereguleerd kan worden. In samenspraak met de direct
belanghebbende verenigingen Midi, DKIJV en Concordia worden hier nadere
afspraken over gemaakt.
8.
Stadion DHC
Gelet op de ontwikkelingsvisie wordt geen
verdere invulling gegeven aan het herbestemmen van grond. Hierdoor vervalt de
mogelijkheid om de grond van het stadion te ontwikkelen als bedrijfsterrein.
9.
Groenpost
De groenpost wordt
mogelijk op de huidige plek nieuw gebouwd. Uitvoering van deze maatregel staat
zowel qua planning als financiering los van de andere maatregelen. De vakteams
Sportbedrijf en Vastgoed zijn verantwoordelijk voor realisatie. Onderzocht
wordt of binnen de budgetten van dit plan Sportpark Brasserskade
medefinanciering van deze eventuele nieuwbouw gevonden kan worden.
Aandachtspunten naar aanleiding van bovenstaande
maatregelen zijn:
·
voor maatregel 2 wordt t.z.t. op basis van de
uitkomsten van het zwembadenonderzoek
een apart voorstel gedaan;
·
bij de uitvoering van maatregel 6 bestaat het
risico dat bodemsaneringsmaatregelen genomen moeten worden;
·
maatregel 8 komt gelet op de ontwikkelingsvisie te
vervallen;
·
de uit te voeren maatregelen zijn niet van
toepassing op de verkeers- en sociale veiligheid aan de Brasserskade;
·
voor maatregel 9 wordt door de vakteams
Sportbedrijf en Vastgoed een apart traject ingezet, zodat zo spoedig mogelijk
kan worden voorzien in een goed onderkomen voor de werknemers van de Groenpost.
Fasering
Bovenstaande maatregelen
(m.u.v. 2, 8 en 9) worden op basis van praktische overwegingen verdeeld over 2
fasen.
Fase 1:
(2007-2008)
Deze fase wordt benut om
de sportspecifieke maatregelen, zoals weergegeven in onderstaande tabel, uit te
voeren.
Maatregel |
Actie |
Planning |
1. |
Renovatie
atletiekbaan |
2007 |
3. |
Realisatie vijf
kunstgrasvelden |
2008 |
4. |
Realisatie
eigenstandige plek golf |
2008 |
In deze fase worden de
resterende maatregelen 5, 6 en 7 verder uitgewerkt en voorbereid.
Fase 2:
Deze fase wordt benut om
de maatregelen met betrekking tot veiligheid en bereikbaarheid, zoals
weergegeven in onderstaande tabel, uit te voeren.
Maatregel |
Actie |
Planning |
5. |
Verkeersveiligheid
en bereikbaarheid |
2009-2010 |
6. |
Verbeteren
sociale veiligheid |
2009-2010 |
7. |
Parkeren en
bereikbaarheid Midi |
2009 |
Financiering
De totale kosten voor de
maatregelen beschreven onder fase 1 en 2 zijn geraamd op € 3.260.000. Ter
dekking van deze kosten wordt het budget à € 3.200.000 dat met de
programmabegroting 2007-2010 is gereserveerd, aangesproken. De resterende
kosten à € 60.000 komen ten laste van het renovatiefonds voor de atletiekbaan.
Voorstel
1.
Instemmen met de ontwikkelingsvisie sportpark
Brasserskade zoals beschreven;
2.
De ontwikkelingsvisie voor sportpark Brasserskade
verwerken in het nieuwe bestemmingsplan Delftse Hout;
3.
Instemmen met het voorbereiden en uitvoeren van de
maatregelen zoals beschreven onder fase 1 en 2;
4.
Instemmen met het dekkingsvoorstel zoals beschreven
onder de paragraaf financiering.
5.
Instemmen met de voorstel 7e begrotingswijziging van 2007
Bijlagen:
- plankaart sportpark
Brasserskade (inclusief toelichting)
[1] NGF = Nederlandse Golf Federatie
[2] Bewoners: verenigingen die over een eigen accommodatie op het sportpark beschikken. (zie bijlage voor specificatie)
[3] De KNVB (Koninklijke Nederlandse Voetbalbond) heeft op verzoek van de clubs een onderzoeksrapport opgesteld, waarin op basis van een analyse advies is uitgebracht over de benodigde capaciteit en kwaliteit van de voetbalvelden op sportpark Brasserskade.