Het afgelopen jaar is er op het gebied van Openbare
Geestelijke Gezondheidszorg een aantal taken opgepakt en uitgewerkt.
Deze nota rapporteert over de activiteiten van 2006
en de plannen voor 2007.
Het gaat om:
1)
De activiteiten van Meldpunt Bezorgd? in 2007 met
de daarbij behorende begroting
2)
De evaluatie van Meldpunt Bezorgd?
3)
Monitor OGGZ
4)
Ontwikkelingen OGGZ
1)
Meldpunt Bezorgd 2007
Het meldpunt Bezorgd? is gestart in maart 2005. Bij
dit meld- en adviespunt kunnen bezorgde burgers en instellingen meldingen doen
over overlast, sociaal isolement en zorgwekkende situaties. Daarnaast zijn in
het meldpunt ook de aanpak Sociaal Isolement,
Huiselijk Geweld en Bijzondere Aandacht Woonproblematiek geïntegreerd.
Het meldpunt heeft de volgende werkwijze:
-
adviesfunctie voor bezorgde burgers en instellingen
-
actief contact zoeken met zorgmijders om zo zicht
te krijgen in de aard van de situatie en problemen van de aangemelde personen
-
na vaststelling van de problematiek zo snel
mogelijk de bestaande (zorg-)instellingen inschakelen, vaak in
multidisciplinaire trajecten
-
tot slot heeft het meldpunt de taak om de
overgedragen personen langere tijd te volgen.
Voor uitgebreide informatie over meldpunt Bezorgd?
kunt u terecht op de website: www.meldpuntbezorgd.nl
Voor 2007 staan, mede op basis van de evaluatie,
onder andere de volgende ontwikkelpunten op het programma:
·
het verbeteren van de registratie
·
het verbeteren van de monitoring van
meldpuntcliënten
·
het verbeteren van de overdracht van de klant naar
de organisaties achter het meldpunt
·
het verbeteren van de ketenaanpak
·
het uitwerken van de contacten met de
jeugdgezondheidszorg
·
het opstellen en uitwerken van de communicatie
Begroting Meldpunt Bezorgd?
De gemeente heeft per 1 januari 2007 de beschikking
over middelen Openbare Gezondheidszorg die moeten worden ingezet om
zorgwekkende situaties tijdig op te sporen, toe te leiden naar de juiste
hulpverlening en het geven van (ongevraagde) nazorg. Het budget bedraagt €
587.596,-.
Deze middelen zijn toegevoegd aan de doeluitkering
Maatschappelijke Opvang/Verslavingsbeleid en Delft treedt daar in op als
centrumgemeente. Delft zal met de DWO-gemeente afspraken maken over regionaal
OGGZ-beleid. Eén van de voorstellen is om het meldpunt Bezorgd? regionaal te
maken. De besprekingen hierover zijn in volle gang. Medio 2007 zullen de
resultaten hiervan aan u worden voorgelegd.
Voor deze nota beperken wij ons tot de begroting
voor de Delftse situatie.
Zoals al aangeven omvat het meldpunt verschillende
beleidsterreinen met de daarbij behorende inkomstenbronnen. In deze notitie
staat de begroting in hoofdlijnen. In de bijlage 1 staan de baten-lasten
verantwoording nader toegelicht.
Beleidsterrein |
Bron |
Bedrag |
OGGZ |
Doeluitkering MO/VO/OGGZ |
€ 587.596,- |
Huiselijk Geweld |
Stimuleringsregeling ASHG |
€
51.900,- |
Huiselijk Geweld |
Gemeentelijke middelen |
€
50.000,- |
BAW |
BAW budget (inclusief
middelen corporaties) |
€ 347.740,- |
Sociaal Isolement |
EZH-middelen |
€
191.819,- |
Totaal: |
|
€ 1.229.055,- |
Meldpunt Bezorgd? |
€ 152.535,- |
Huiselijk Geweld |
€ 102.700,- |
BAW |
€ 347.740,- |
Sociaal Isolement |
€ 191.819,- |
Basiszorgcoördinatie GGZ-Delfland 1ste
half jaar) |
€
43.044,- |
Totaal |
€ 837.838,- |
Van de nieuwe middelen OGGZ resteert een bedrag ad.
€ 393.717,-. Deze middelen zijn aan Delft als centrumgemeente toegewezen. Voor
de regionalisering van OGGZ volgen medio 2007 voorstellen.
2)
Evaluatie Meldpunt Bezorgd?
In maart 2005 is de gemeente Delft gestart met
Meldpunt Bezorgd?. Bij de start is afgesproken dat na één jaar een onderzoek
gedaan zou worden naar het functioneren van het meldpunt. Deze evaluatie is
uitgevoerd door middel van groepsgesprekken met belanghebbende partijen. Daarnaast
zijn er criteria vastgesteld met betrekking tot doelmatigheid en efficiëntie.
Dit resulteerde 11 aanbevelingen, de toelichting
kunt u vinden in bijlage 1.
De evaluatie samengevat:
Het Meldpunt Bezorgd? heeft na 1 jaar 450 meldingen
ontvangen.
De positieve punten van het meldpunt bij
zorgwekkende situaties, sociaal isolement en overlast zijn:
· Integraal: alle betrokkenen zien de komst
van een integraal meldpunt als een winstpunt, omdat zij hun zorg voor personen
met meervoudige problemen over kunnen dragen aan een instelling die gericht is
op het opsporen en doorverwijzen van dergelijke personen.
· Laagdrempelig: alle partijen vinden het
een goede opzet van het meldpunt dat ook burgers zorgelijke situaties kunnen
melden.
· Focus op lastige doelgroep: men is er
tevreden over dat het meldpunt zich in haar opzet richt op een zeer
weerbarstige groep die voorheen onvoldoende in de reguliere hulpverlening was
geïntegreerd.
· Kortere lijnen: de verwijzers die bekend
zijn met het meldpunt, merken dat door de oprichting ervan de communicatie
tussen de zorgaanbieders makkelijker verloopt. Door de uitvoerdersoverleggen
zijn zij beter met elkaar bekend en dankzij de contactpersonenlijst weten zij
de juiste personen bij de zorgaanbieders sneller te vinden. Ondanks de
resultaten die op dit terrein zijn geboekt, vinden de verwijzers wel dat de
onderlinge samenwerking nog verder
versterkt kan worden.
· Outreachend werken: melders en verwijzers
onderschrijven het belang van outreachend werken, zoals dit door de medewerkers
van het meldpunt wordt gepropageerd.
· Dossiervorming: de verwijzers en
aanmelders waarderen in principe de dossiers die het meldpunt opbouwt van
mensen met meervoudige problemen. Op dit moment vinden zij echter dat het
meldpunt - ook na aanvraag - te weinig informatie over cliënten verstrekt.
· Inzicht in OGGZ-problematiek: medewerkers,
verwijzers en aanmelders zijn tevreden over het feit dat het inzicht in de
problematiek van cliënten met meervoudige problemen en/of zorgmijdend gedrag
groeit en eventuele ontwikkelingen op dit vlak kunnen worden gesignaleerd. Zij verwachten dat dit bij kan
dragen aan een verbetering van de zorg aan de doelgroep.
· Groei kennis: een enkeling ziet het meldpunt als
een kenniscentrum waar men terecht kan met vragen over cliënten met meervoudige
problemen en informatie over speciale doelgroepen, zoals bijvoorbeeld de
voorlichting over de aanpak ‘Kindspoor’
Een jaar na de start van het Meldpunt Bezorgd? is
er onder meer een overlegstructuur vastgesteld, is de werkwijze binnen het
meldpunt op elkaar afgestemd en zijn er vele cliënten aangemeld. Het is knap
dat dit bereikt is, maar er is ook nog een aantal punten dat voor verbetering
vatbaar is.
Knelpunt bij de uitvoer van de evaluatie was dat er
nog geen sluitende registratie beschikbaar was. De indicatoren kunnen in 2007
pas goed worden uitgewerkt. De inhoudelijke informatie over kernproblematiek en
de aard van de doelgroep is nog onvoldoende uit de registratie te generen.
Naast de registratie zijn de belangrijkste punten
die verbeterd moeten worden het casemanagement en de informatieverstrekking.
Een greep uit de aanbevelingen uit het
evaluatierapport:
Leg de werkwijze van het Meldpunt Bezorgd? in
detail vast en communiceer zowel het handboek als de gemaakte afspraken
Om meer duidelijkheid te
scheppen omtrent het meldpunt, dienen zowel het handboek als de afspraken uit
de samenwerkingsovereenkomst aan alle betrokkenen te worden gecommuniceerd in
de respectievelijke gremia .
Maak cliënten die via het meldpunt zijn aangemeld,
herkenbaar
De bekendheid van het
meldpunt kan eveneens worden vergroot door expliciet te maken welke cliënten
via het meldpunt zijn doorverwezen. Bijkomend voordeel is dat het de
naamsbekendheid van het project vergroot en tevens het bereik van het meldpunt
zichtbaar maakt.
Alle partijen dienen de monitoring serieus te nemen
Alle partijen hebben baat bij een goede monitoring
van de zorg aan mensen met meervoudige problemen omdat een groeiend inzicht in
de zorg kan leiden tot een betere afstemming ervan en tevens het ‘zorgshoppen’
kan worden tegengegaan. Wij bevelen aan de behandelende instanties periodiek
een algemeen overzicht te sturen van de door het meldpunt doorverwezen cliënten
en deze eventueel te bespreken in het uitvoerdersoverleg en/of regieoverleg.
Maak het doel van de uitvoerdersoverleggen helder
De uitvoerdersoverleggen werken nog niet optimaal.
Het doel van de uitvoerdersoverleg Meldpunt Bezorgd? en huiselijk geweld zijn
voor de betrokkenen niet helder. Wij stellen voor dat het meldpunt het
functioneren van beide overleggen met de deelnemers bespreekt.
Er is behoefte aan
casuïstiekbesprekingen
De huidige structuur biedt ruimte voor
casuïstiekbesprekingen. Casemanagers dienen dergelijke besprekingen te
organiseren, indien de situatie van hun cliënt daarom vraagt.
Versterk de uitvoering van het casemanagement en
maak outreachend werken mogelijk
De rol van het casemanagement verdient meer
uitwerking, duidelijkheid en financiële toerusting.
Organiseer bijvoorbeeld een aparte
informatiebijeenkomst tussen het meldpunt en de casemanagers om de gemaakte
afspraken goed met elkaar te kunnen bespreken.
Meldpunt dient zich te
concentreren op taak van verwijzer
In de praktijk blijft het meldpunt cliënten
behandelen, omdat zij (nog) geen reguliere zorg kunnen krijgen. Dit kost het
meldpunt veel tijd, verstopt de toegang tot het meldpunt en dient - conform de
afspraken - door de zorg- en hulpaanbieders te worden opgepakt. Wij adviseren
dat het meldpunt deze gevallen registreert en in het regieoverleg bespreekt.
Differentieer in de aanpak van
cliënten met meervoudige problemen in combinatie met zorgmijdend gedrag
Het streven naar outreachend werken wordt door alle
partijen gewaardeerd maar zorg- en hulpaanbieders geven aan dat er een groep
zorgmijders is die absoluut geen hulpverleningstraject in willen. Wij stellen
voor dat de aanpak van outreachend werken van het Meldpunt Bezorgd? als
voorbeeld kan dienen voor de hulpverleners in de stad.
Vervolgonderzoek
Voor het herhalen van dit evaluatieonderzoek is het
zaak de juiste partijen om de tafel te krijgen, de registraties gevuld te
hebben zodat de opgestelde indicatoren met betrekking tot doelmatigheid en
efficiëntie in de volgende evaluatie gemeten kunnen worden. De medewerkers,
verwijzers en melders moeten gevraagd worden de, door vragenlijsten in te
vullen. Hierin kunnen zij hun oordeel geven over de gang van zaken rondom het
Meldpunt Bezorgd?.
Ontwikkelpunten:
Voor 2007 staan, mede op basis van de evaluatie,
onder andere de volgende ontwikkelpunten op het programma:
·
Met het meldpunt zelf worden interne verbeterpunten
afgesproken op basis van de evaluatie
·
de samenwerkingsafspraken (bijlage 1 van de
evaluatie) worden nogmaals met betrokken partijen besproken en uitgewerkt
·
het verbeteren van de registratie
·
het verbeteren van de monitoring van
meldpuntcliënten
·
het verbeteren van de overdracht van de klant naar
de organisaties achter het meldpunt
·
vergroten betrokkenheid casemanagers van
achterliggende organisaties (het estaffetestokje vasthouden)
·
het verbeteren van de ketenaanpak
·
het uitwerken van de contacten met de
jeugdgezondheidszorg
·
het opstellen en uitwerken van de communicatie
Vooralsnog worden voor deze verbeterpunten wordt €
20.000,- gevraagd vanuit de OGGZ-middelen.
De
communicatie over de bemoeizorgaanpak van het meldpunt vraagt om een blijvende
aandacht. Uit alle opmerkingen van de evaluatie blijkt dat goede communicatie
van belang blijft om het doel en het resultaat van het meldpunt over te
brengen.
Ook de burger zal extra gestimuleerd worden om het
Meldpunt meer te bellen, ook om advies te vragen.
Voor de communicatie van het totale Meldpunt
Bezorgd? (inclusief nieuwe activiteiten als Ouderenmishandeling en Sociaal
Isolement) wordt een bedrag van € 40.000,- gevraagd, ten laste van de
OGGZ-bemoeizorgmiddelen.
De complete evaluatie vindt u in bijlage 2.
3)
Monitor OGGZ
Bijgevoegd is de eerste Monitor OGGZ Delft/DWO.
Deze monitor biedt inzicht in de omvang van een aantal kwetsbare groepen en de
aard van de problematiek in Delft en DWO. De kwetsbare groepen die in de
monitor zijn bestudeerd zijn:
·
Dak- en thuisloze mensen,
·
mensen die verslaafd zijn aan alcohol en/of drugs
·
zorgwekkende zorgmijders en
·
slachtoffers van huiselijk geweld.
Het doel van opzetten van deze monitor is beter
inzicht krijgen in deze groepen en het voor meerdere jaren kunnen volgen hoe
deze groepen zich ontwikkelen in Delft en omstreken. Opvalt is dat de cijfers
van DWO niet afwijken van de exploratie van de landelijke cijfers. De monitor
bevat een schat aan informatie waar de gemeente haar beleid op kan gaan
baseren.
Inmiddels is een start gemaakt met het uitwerken
van nieuwe plannen voor het voorkomen en aanpakken van dakloosheid, genaamd
Kompas. Het Rijk en de vier Grote Steden in Nederland hebben het voortouw
genomen om de leefomstandigheden van mensen die dak- en thuisloos zijn- of dat
dreigen te worden, te verbeteren en de daarmee gepaard gaande overlast terug te
dringen.
Het Rijksbeleid richt zich op:
·
In 2013 alle daklozen in traject te hebben en voor
minimaal 60% passende huisvesting geregeld te hebben
·
In 2008 dakloosheid als gevolg van huisuitzetting
tot minder dan 30% van het niveau van 2005 terug te dringen
·
Dakloosheid als gevolg van detentie of afwenteling
door andere instellingen (vrijwel) uit te bannen
·
In 7 jaar overlastgevend gedrag tot maximaal 75%
van het huidige niveau te hebben
Het versterken van vroegsignalering, toeleiding
naar zorg en verbeteren van nazorg is ook bij Kompas een essentieel
aandachtspunt.
Deze ambities worden voor de periode 2008-2013 in
stappen uitgewerkt.
Zodra deze plannen concreet in voorstellen zijn
vormgegeven zal het college van B&W verder worden geinformeerd.
4)
Ontwikkelingen OGGZ
De OGGZ staat in 2007 volop op de agenda. De
planning is als volgt:
-
Medio 2007 volgen voor de nieuwe OGGZ-middelen
aanvullende bestedingsvoorstellen. De uitwerking van de regio-aanpak is hier
een voorbeeld van. Het bedrag wat resteert bedraagt € 413.717,-.
-
In de loop van 2007 de aanpak Kompas met
bestedingsvoorstellen aan het bestuur worden voorgelegd.
-
De totale aanpak OGGZ zal worden ingebed in het
lokale volksgezondheidbeleid. Deze nota zal in 2008 gereed zijn
Andere ontwikkeling op het terrein van de OGGZ
zijn:
·
Evaluatie BAW
Het BAW is de invulling van het Delftse Laatste
Kansbeleid. Het doel is om zoveel mogelijk huisuitzettingen te voorkomen en met
name te zorgen dat kinderen een dak boven het hoofd houden. Eind 2006 is
gestart met de evaluatie van de BAW-aanpak. Medio 2007 zullen voorstellen
volgen over aanpassingen van de huidige vorm van het Laatste Kans-beleid.
·
Ouderenmishandeling
Binnen het Meldpunt Bezorgd? start in 2007 ook de
aanpak Ouderenmishandeling.
Ouderenmishandeling
is een vorm van huiselijk geweld. Onder mishandeling van een oudere persoon (55
jaar of ouder) verstaan wij al het
handelen
of het nalaten van handelen van al degenen die in een persoonlijke of
professionele relatie met de oudere staan, waardoor de oudere persoon
(herhaaldelijk) lichamelijke en/of psychische en/of materiële schade lijdt, dan
wel vermoedelijk lijden zal, en waarbij van de kant van de oudere sprake is van
een vorm van gedeeltelijke of volledige afhankelijkheid. Bij veel gevallen van
ouderenmishandeling is er sprake van ontspoorde zorg. Overbelasting, onmacht en
gebrek aan waardering bij de (mantel)zorger kunnen leiden tot misstanden. Er is
in deze gevallen
geen
kwade opzet in het spel. Ook de ‘dader' is in zo'n geval slachtoffer en hulp
aan de 'dader' kan indirect hulp voor het slachtoffer betekenen.
Er
zijn echter ook daders die willens en wetens ouderen mishandelen. Hierbij gaat
het vaak om financiële of seksuele mishandeling, zaken waar vaak de politie aan
te pas moet komen. Het kan gebeuren dat de verschillende vormen van
ouderenmishandeling naast elkaar voorkomen
(bijvoorbeeld:
een oudere die financieel wordt benadeeld en ook nog eens bedreigd wordt om
hierover te zwijgen).
·
Sociaal Isolement
In 2007 wordt vanuit de EZH-middelen wederom extra
aandacht gevraagd voor Sociaal Isolement. De medewerkers van Sociaal Isolement
zetten hun werk vanuit Meldpunt Bezorgd? voort, maar zullen specifieke
activiteiten ondernemen om sociaal isolement eerder op te sporen. Verder worden
speciale vrijwilligers geschoold om voor deze doelgroep hulp te verlenen.
·
Basiszorgcoördinatie
GGZ-Delfland heeft bij de
gemeente Delft een aanvraag ingediend ten behoeve van het project
Basiszorgcoördinatie. Het project richt zich op de kinderen van ouders met
psychiatrische problemen en/of verslavingsproblemen. De basiszorg voor deze
kinderen (voldoende dagelijkse verzorging, regelmatig dag- en nachtritme,
voldoende aandacht krijgen, naar school gaan etc.) schiet vaak tekort.
Bovendien lopen deze kinderen het risico zelf laten ernstige problemen te
ontwikkelen. De basiszorgcoördinatie zal het eerste half jaar uit de
OGGZ-middelen worden gefinancierd. Daarna zal de aansluiting met de Jeugdketen
(JGZ) tot stand worden gebracht.
Voorstellen:
Aan het college van B&W wordt voorgesteld om:
1. In
te stemmen met de ontwikkelpunten Meldpunt Bezorgd? voor 2007
2. In
te stemmen met de besteding van de OGGZ-middelen voor de begroting Meldpunt
Bezorgd? 2007
3. Kennis
te nemen van de overige reeds eerder vastgesteld financiele dekking voor de
activiteiten van Meldpunt Bezorgd?
4. De
evaluatie Meldpunt Bezorgd? vast te stellen
5. Kennis
te nemen van de Monitor OGGZ
6. De
nota Meldpunt Bezorgd? En Monitor OGGZ inclusief bijlagen ter kennisname aan te
bieden aan de raad.
Bijlage:
1)
Gespecificeerde begroting 2007 Meldpunt Bezorgd?
2)
Evaluatie Meldpunt Bezorgd? inclusief cijfers
3)
Monitor OGGZ
Bijlage 1: Gespecificeerde begroting 2007 Meldpunt
bezorgd?
Beleidsterrein |
Bron |
Bedrag |
OGGZ |
Doeluitkering MO/VO/OGGZ |
€ 587.596,- |
Huiselijk Geweld |
Stimuleringsregeling ASHG |
€
51.900,- |
Huiselijk Geweld |
Gemeentelijke middelen |
€ 50.000,- |
BAW |
BAW budget (inclusief middelen corporaties) |
€
347.740,- |
Sociaal Isolement |
EZH-middelen |
€
191.819,- |
Totaal: |
|
€ 1.229.055,- |
Meldpunt Bezorgd? |
€ 152.535,- |
Huiselijk Geweld |
€ 102.700,- |
BAW |
€ 347.740,- |
Sociaal Isolement |
€ 191.819,- |
Basiszorgcoördinatie GGZ-Delfland 1ste
half jaar) |
€
43.044,- |
Totaal |
€
837.838,- |
Het Meldpunt Bezorgd? omvat 4 inhoudelijke
onderwerpen met daarbij verschillende financieringsstromen. Onderstaande
tabellen geven specifiek inzicht in de opbouw van de baten en lasten.
1)
Meldpunt Bezorgd? OGGZ
|
Baten |
Lasten |
Doeluitkering OGGZ/MO/VB |
€ 112.525,- |
|
Kwadraad coördinatie Meldpunt Bezorgd? |
|
€ 45.335,- |
BAW (602582) |
€10.000,- |
|
Huisvesting/organisatiekosten |
|
€ 24.480,- |
EZH-middelen (602712) |
€ 10.000,- |
|
PR en communicatie |
|
€ 40.000,- |
Secretariaat en telefonische bereikbaarheid |
|
€ 10.710,- |
Cliëntvolgsysteem |
|
€ 5.000,- |
Methodiekontwikkeling, scholing en
deskundigheidsbevordering |
|
€ 4.000,- |
Verbeterpunten Evaluatie Meldpunt Bezorgd? |
|
€ 20.000,- |
Onvoorzien |
|
€ 3.000,- |
Totaal kosten meldpunt bezorgd in 2007 |
|
€ 152.525,- |
Totaal baten |
€ 152.525,- |
|
2)
Huiselijk Geweld
|
Baten |
Lasten |
Casemanagement conform Programmabegroting 2007-2010 |
€ 50.000,- |
€ 91.633,- |
Ouderenmishandeling (inclusief extra coördinatie-uren) |
|
€ 11.067,- |
Stimuleringsbijdrage |
€ 51.900,- |
|
Doeluitkering OGGZ/MO/VB |
€
800,- |
|
Resultaat: |
€ 102.700,- |
€ 102.700,- |
3) Bijzondere Aandacht Woonproblematiek
(vanuit
Convenant BAW)
De afspraken voor de convenantperiode van een
jaar zijn als volgt:
Partners |
Kosten |
Toedeling |
Zorgcoördinator
(Kwadraad) |
€ 40.000 |
Corporaties |
Budgetteringsbureau
(STOED) |
€ 95.000 |
Corporaties/gemeente/huurder
(verdeling 33/33/33) |
Woonbegeleiding (SMO) |
€ 85.000 |
Gemeente |
Budgetwinkel |
€ 65.000 |
Gemeente/Corporaties
(verdeling 50/50) |
Naast bovenstaande is de aanvullende
(financiële) inzet gerealiseerd:
o
½ fte Interface ad €
32.500,- , werkzaam bij de gemeente Delft. Gedekt door
programmabegrotingmiddelen 2006-2009.
o
budgetbegeleiding €
30.240,- gedekt 2/3 gemeente en 1/3 woningcorporaties
In totaal zijn de kosten op jaarbasis van BAW
€ 347.740,- begroot. De corporaties nemen ad. € 115.000,- voor hun rekening
nemen.
In de evaluatie BAW worden de resultaten
verder toegelicht.
(is vastgesteld beleid EZH-middelen)
Kosten Sociaal Isolement (602712) |
2007 |
BWD
|
|
Personele kosten |
0 |
Huisv. & org. Kstn |
0 |
Totaal |
0 |
|
|
Kwadraad
|
|
Aandeel budgetsubsidie |
41.964 |
Methodiekontwikkeling |
15.000 |
Huisv. & org. Kstn |
10.000 |
Totaal Kwadraad |
66.964 |
SOD |
|
Onderst.& desk.vrijwilligers |
15.000 |
Personele kosten en huisvesting |
94.855 |
Life Events & soc.isolement |
15.000 |
Totaal |
191.819 |
|
|
|
|