[1]

Inleiding

Het afgelopen jaar is er op het gebied van Openbare Geestelijke Gezondheidszorg een aantal taken opgepakt en uitgewerkt.

Deze nota rapporteert over de activiteiten van 2006 en de plannen voor 2007.

 

Het gaat om:

1)       De activiteiten van Meldpunt Bezorgd? in 2007 met de daarbij behorende begroting

2)       De evaluatie van Meldpunt Bezorgd?

3)       Monitor OGGZ

4)       Ontwikkelingen OGGZ 

 

 

1)       Meldpunt Bezorgd 2007

Het meldpunt Bezorgd? is gestart in maart 2005. Bij dit meld- en adviespunt kunnen bezorgde burgers en instellingen meldingen doen over overlast, sociaal isolement en zorgwekkende situaties. Daarnaast zijn in het meldpunt ook de aanpak Sociaal Isolement,  Huiselijk Geweld en Bijzondere Aandacht Woonproblematiek geïntegreerd.

 

Het meldpunt heeft de volgende werkwijze:

-          adviesfunctie voor bezorgde burgers en instellingen

-          actief contact zoeken met zorgmijders om zo zicht te krijgen in de aard van de situatie en problemen van de aangemelde personen

-          na vaststelling van de problematiek zo snel mogelijk de bestaande (zorg-)instellingen inschakelen, vaak in multidisciplinaire trajecten

-          tot slot heeft het meldpunt de taak om de overgedragen personen langere tijd te volgen.

 

Voor uitgebreide informatie over meldpunt Bezorgd? kunt u terecht op de website: www.meldpuntbezorgd.nl

 

Voor 2007 staan, mede op basis van de evaluatie, onder andere de volgende ontwikkelpunten op het programma:

·         het verbeteren van de registratie

·         het verbeteren van de monitoring van meldpuntcliënten

·         het verbeteren van de overdracht van de klant naar de organisaties achter het meldpunt

·         het verbeteren van de ketenaanpak

·         het uitwerken van de contacten met de jeugdgezondheidszorg

·         het opstellen en uitwerken van de communicatie

 

 

Begroting Meldpunt Bezorgd?

De gemeente heeft per 1 januari 2007 de beschikking over middelen Openbare Gezondheidszorg die moeten worden ingezet om zorgwekkende situaties tijdig op te sporen, toe te leiden naar de juiste hulpverlening en het geven van (ongevraagde) nazorg. Het budget bedraagt € 587.596,-.

Deze middelen zijn toegevoegd aan de doeluitkering Maatschappelijke Opvang/Verslavingsbeleid en Delft treedt daar in op als centrumgemeente. Delft zal met de DWO-gemeente afspraken maken over regionaal OGGZ-beleid. Eén van de voorstellen is om het meldpunt Bezorgd? regionaal te maken. De besprekingen hierover zijn in volle gang. Medio 2007 zullen de resultaten hiervan aan u worden voorgelegd.

 

Voor deze nota beperken wij ons tot de begroting voor de Delftse situatie.

Zoals al aangeven omvat het meldpunt verschillende beleidsterreinen met de daarbij behorende inkomstenbronnen. In deze notitie staat de begroting in hoofdlijnen. In de bijlage 1 staan de baten-lasten verantwoording nader toegelicht.

 

Baten (dekking) op jaarbasis 2007

 

Beleidsterrein

Bron

Bedrag

OGGZ

Doeluitkering MO/VO/OGGZ

€ 587.596,-

Huiselijk Geweld

Stimuleringsregeling ASHG

  51.900,-

Huiselijk Geweld

Gemeentelijke middelen

   50.000,-

BAW

BAW budget

(inclusief middelen corporaties)

  347.740,-

Sociaal Isolement

EZH-middelen

    191.819,-

Totaal:

 

€ 1.229.055,-

 

 

 

 

 

Lasten voor 2007

Meldpunt Bezorgd?

€ 152.535,-

Huiselijk Geweld

€ 102.700,-

BAW

€ 347.740,-

Sociaal Isolement

€ 191.819,-

Basiszorgcoördinatie GGZ-Delfland 1ste half jaar)

   43.044,-

Totaal

  837.838,-

 

 

Van de nieuwe middelen OGGZ resteert een bedrag ad. € 393.717,-. Deze middelen zijn aan Delft als centrumgemeente toegewezen. Voor de regionalisering van OGGZ volgen medio 2007 voorstellen.

 

2)       Evaluatie Meldpunt Bezorgd?

In maart 2005 is de gemeente Delft gestart met Meldpunt Bezorgd?. Bij de start is afgesproken dat na één jaar een onderzoek gedaan zou worden naar het functioneren van het meldpunt. Deze evaluatie is uitgevoerd door middel van groepsgesprekken met belanghebbende partijen. Daarnaast zijn er criteria vastgesteld met betrekking tot doelmatigheid en efficiëntie.

Dit resulteerde 11 aanbevelingen, de toelichting kunt u vinden in bijlage 1.

 

De evaluatie samengevat:

Het Meldpunt Bezorgd? heeft na 1 jaar 450 meldingen ontvangen.

De positieve punten van het meldpunt bij zorgwekkende situaties, sociaal isolement en overlast zijn:

 

· Integraal: alle betrokkenen zien de komst van een integraal meldpunt als een winstpunt, omdat zij hun zorg voor personen met meervoudige problemen over kunnen dragen aan een instelling die gericht is op het opsporen en doorverwijzen van dergelijke personen.

 

· Laagdrempelig: alle partijen vinden het een goede opzet van het meldpunt dat ook burgers zorgelijke situaties kunnen melden.

 

· Focus op lastige doelgroep: men is er tevreden over dat het meldpunt zich in haar opzet richt op een zeer weerbarstige groep die voorheen onvoldoende in de reguliere hulpverlening was geïntegreerd.

 

· Kortere lijnen: de verwijzers die bekend zijn met het meldpunt, merken dat door de oprichting ervan de communicatie tussen de zorgaanbieders makkelijker verloopt. Door de uitvoerdersoverleggen zijn zij beter met elkaar bekend en dankzij de contactpersonenlijst weten zij de juiste personen bij de zorgaanbieders sneller te vinden. Ondanks de resultaten die op dit terrein zijn geboekt, vinden de verwijzers wel dat de onderlinge samenwerking  nog verder versterkt kan worden.

 

· Outreachend werken: melders en verwijzers onderschrijven het belang van outreachend werken, zoals dit door de medewerkers van het meldpunt wordt gepropageerd.

 

· Dossiervorming: de verwijzers en aanmelders waarderen in principe de dossiers die het meldpunt opbouwt van mensen met meervoudige problemen. Op dit moment vinden zij echter dat het meldpunt - ook na aanvraag - te weinig informatie over cliënten verstrekt.

 

· Inzicht in OGGZ-problematiek: medewerkers, verwijzers en aanmelders zijn tevreden over het feit dat het inzicht in de problematiek van cliënten met meervoudige problemen en/of zorgmijdend gedrag groeit en eventuele ontwikkelingen op dit vlak kunnen worden  gesignaleerd. Zij verwachten dat dit bij kan dragen aan een verbetering van de zorg aan de doelgroep.

 

· Groei kennis: een enkeling ziet het meldpunt als een kenniscentrum waar men terecht kan met vragen over cliënten met meervoudige problemen en informatie over speciale doelgroepen, zoals bijvoorbeeld de voorlichting over de aanpak ‘Kindspoor’

 

Een jaar na de start van het Meldpunt Bezorgd? is er onder meer een overlegstructuur vastgesteld, is de werkwijze binnen het meldpunt op elkaar afgestemd en zijn er vele cliënten aangemeld. Het is knap dat dit bereikt is, maar er is ook nog een aantal punten dat voor verbetering vatbaar is.

 

Knelpunt bij de uitvoer van de evaluatie was dat er nog geen sluitende registratie beschikbaar was. De indicatoren kunnen in 2007 pas goed worden uitgewerkt. De inhoudelijke informatie over kernproblematiek en de aard van de doelgroep is nog onvoldoende uit de registratie te generen.

Naast de registratie zijn de belangrijkste punten die verbeterd moeten worden het casemanagement en de informatieverstrekking.

 

Een greep uit de aanbevelingen uit het evaluatierapport:

 

Leg de werkwijze van het Meldpunt Bezorgd? in detail vast en communiceer zowel het handboek als de gemaakte afspraken

Om meer duidelijkheid te scheppen omtrent het meldpunt, dienen zowel het handboek als de afspraken uit de samenwerkingsovereenkomst aan alle betrokkenen te worden gecommuniceerd in de respectievelijke gremia .

 

Maak cliënten die via het meldpunt zijn aangemeld, herkenbaar

De bekendheid van het meldpunt kan eveneens worden vergroot door expliciet te maken welke cliënten via het meldpunt zijn doorverwezen. Bijkomend voordeel is dat het de naamsbekendheid van het project vergroot en tevens het bereik van het meldpunt zichtbaar maakt.

 

Alle partijen dienen de monitoring serieus te nemen

Alle partijen hebben baat bij een goede monitoring van de zorg aan mensen met meervoudige problemen omdat een groeiend inzicht in de zorg kan leiden tot een betere afstemming ervan en tevens het ‘zorgshoppen’ kan worden tegengegaan. Wij bevelen aan de behandelende instanties periodiek een algemeen overzicht te sturen van de door het meldpunt doorverwezen cliënten en deze eventueel te bespreken in het uitvoerdersoverleg en/of regieoverleg.

 

Maak het doel van de uitvoerdersoverleggen helder

De uitvoerdersoverleggen werken nog niet optimaal. Het doel van de uitvoerdersoverleg Meldpunt Bezorgd? en huiselijk geweld zijn voor de betrokkenen niet helder. Wij stellen voor dat het meldpunt het functioneren van beide overleggen met de deelnemers bespreekt.

 

Er is behoefte aan casuïstiekbesprekingen

De huidige structuur biedt ruimte voor casuïstiekbesprekingen. Casemanagers dienen dergelijke besprekingen te organiseren, indien de situatie van hun cliënt daarom vraagt.

 

Versterk de uitvoering van het casemanagement en maak outreachend werken mogelijk

De rol van het casemanagement verdient meer uitwerking, duidelijkheid en financiële toerusting.

Organiseer bijvoorbeeld een aparte informatiebijeenkomst tussen het meldpunt en de casemanagers om de gemaakte afspraken goed met elkaar te kunnen bespreken.

 

Meldpunt dient zich te concentreren op taak van verwijzer

In de praktijk blijft het meldpunt cliënten behandelen, omdat zij (nog) geen reguliere zorg kunnen krijgen. Dit kost het meldpunt veel tijd, verstopt de toegang tot het meldpunt en dient - conform de afspraken - door de zorg- en hulpaanbieders te worden opgepakt. Wij adviseren dat het meldpunt deze gevallen registreert en in het regieoverleg bespreekt.

 

Differentieer in de aanpak van cliënten met meervoudige problemen in combinatie met zorgmijdend gedrag

Het streven naar outreachend werken wordt door alle partijen gewaardeerd maar zorg- en hulpaanbieders geven aan dat er een groep zorgmijders is die absoluut geen hulpverleningstraject in willen. Wij stellen voor dat de aanpak van outreachend werken van het Meldpunt Bezorgd? als voorbeeld kan dienen voor de hulpverleners in de stad.

 

 

Vervolgonderzoek

Voor het herhalen van dit evaluatieonderzoek is het zaak de juiste partijen om de tafel te krijgen, de registraties gevuld te hebben zodat de opgestelde indicatoren met betrekking tot doelmatigheid en efficiëntie in de volgende evaluatie gemeten kunnen worden. De medewerkers, verwijzers en melders moeten gevraagd worden de, door vragenlijsten in te vullen. Hierin kunnen zij hun oordeel geven over de gang van zaken rondom het Meldpunt Bezorgd?.

 

Ontwikkelpunten:

Voor 2007 staan, mede op basis van de evaluatie, onder andere de volgende ontwikkelpunten op het programma:

·         Met het meldpunt zelf worden interne verbeterpunten afgesproken op basis van de evaluatie

·         de samenwerkingsafspraken (bijlage 1 van de evaluatie) worden nogmaals met betrokken partijen besproken en uitgewerkt

·         het verbeteren van de registratie

·         het verbeteren van de monitoring van meldpuntcliënten

·         het verbeteren van de overdracht van de klant naar de organisaties achter het meldpunt

·         vergroten betrokkenheid casemanagers van achterliggende organisaties (het estaffetestokje vasthouden)

·         het verbeteren van de ketenaanpak

·         het uitwerken van de contacten met de jeugdgezondheidszorg

·         het opstellen en uitwerken van de communicatie

Vooralsnog worden voor deze verbeterpunten wordt € 20.000,- gevraagd vanuit de OGGZ-middelen.

 

 De communicatie over de bemoeizorgaanpak van het meldpunt vraagt om een blijvende aandacht. Uit alle opmerkingen van de evaluatie blijkt dat goede communicatie van belang blijft om het doel en het resultaat van het meldpunt over te brengen.

 

De plannen uit de nieuwe communicatieplannen zijn o.a. gericht op :

Ook de burger zal extra gestimuleerd worden om het Meldpunt meer te bellen, ook om advies te vragen.

 

Voor de communicatie van het totale Meldpunt Bezorgd? (inclusief nieuwe activiteiten als Ouderenmishandeling en Sociaal Isolement) wordt een bedrag van € 40.000,- gevraagd, ten laste van de OGGZ-bemoeizorgmiddelen.

 

De complete evaluatie vindt u in bijlage 2.

3)       Monitor OGGZ

Bijgevoegd is de eerste Monitor OGGZ Delft/DWO. Deze monitor biedt inzicht in de omvang van een aantal kwetsbare groepen en de aard van de problematiek in Delft en DWO. De kwetsbare groepen die in de monitor zijn bestudeerd zijn:

·         Dak- en thuisloze mensen,

·         mensen die verslaafd zijn aan alcohol en/of drugs

·         zorgwekkende zorgmijders en

·         slachtoffers van huiselijk geweld.

 

Het doel van opzetten van deze monitor is beter inzicht krijgen in deze groepen en het voor meerdere jaren kunnen volgen hoe deze groepen zich ontwikkelen in Delft en omstreken. Opvalt is dat de cijfers van DWO niet afwijken van de exploratie van de landelijke cijfers. De monitor bevat een schat aan informatie waar de gemeente haar beleid op kan gaan baseren.

 

Inmiddels is een start gemaakt met het uitwerken van nieuwe plannen voor het voorkomen en aanpakken van dakloosheid, genaamd Kompas. Het Rijk en de vier Grote Steden in Nederland hebben het voortouw genomen om de leefomstandigheden van mensen die dak- en thuisloos zijn- of dat dreigen te worden, te verbeteren en de daarmee gepaard gaande overlast terug te dringen.

 

Het Rijksbeleid richt zich op:

·         In 2013 alle daklozen in traject te hebben en voor minimaal 60% passende huisvesting geregeld te hebben

·         In 2008 dakloosheid als gevolg van huisuitzetting tot minder dan 30% van het niveau van 2005 terug te dringen

·         Dakloosheid als gevolg van detentie of afwenteling door andere instellingen (vrijwel) uit te bannen

·         In 7 jaar overlastgevend gedrag tot maximaal 75% van het huidige niveau te hebben

 

Het versterken van vroegsignalering, toeleiding naar zorg en verbeteren van nazorg is ook bij Kompas een essentieel aandachtspunt.

 

Deze ambities worden voor de periode 2008-2013 in stappen uitgewerkt.

 

Zodra deze plannen concreet in voorstellen zijn vormgegeven zal het college van B&W verder worden geinformeerd.

 

 

4)       Ontwikkelingen OGGZ

De OGGZ staat in 2007 volop op de agenda. De planning is als volgt:

-          Medio 2007 volgen voor de nieuwe OGGZ-middelen aanvullende bestedingsvoorstellen. De uitwerking van de regio-aanpak is hier een voorbeeld van. Het bedrag wat resteert bedraagt €  413.717,-.

 

-          In de loop van 2007 de aanpak Kompas met bestedingsvoorstellen aan het bestuur worden voorgelegd.

 

-          De totale aanpak OGGZ zal worden ingebed in het lokale volksgezondheidbeleid. Deze nota zal in 2008 gereed zijn

 

 

Andere ontwikkeling op het terrein van de OGGZ zijn:

 

·         Evaluatie BAW

Het BAW is de invulling van het Delftse Laatste Kansbeleid. Het doel is om zoveel mogelijk huisuitzettingen te voorkomen en met name te zorgen dat kinderen een dak boven het hoofd houden. Eind 2006 is gestart met de evaluatie van de BAW-aanpak. Medio 2007 zullen voorstellen volgen over aanpassingen van de huidige vorm van het Laatste Kans-beleid.

 

·         Ouderenmishandeling

Binnen het Meldpunt Bezorgd? start in 2007 ook de aanpak Ouderenmishandeling.

Ouderenmishandeling is een vorm van huiselijk geweld. Onder mishandeling van een oudere persoon (55 jaar of ouder) verstaan wij al het

handelen of het nalaten van handelen van al degenen die in een persoonlijke of professionele relatie met de oudere staan, waardoor de oudere persoon (herhaaldelijk) lichamelijke en/of psychische en/of materiële schade lijdt, dan wel vermoedelijk lijden zal, en waarbij van de kant van de oudere sprake is van een vorm van gedeeltelijke of volledige afhankelijkheid. Bij veel gevallen van ouderenmishandeling is er sprake van ontspoorde zorg. Overbelasting, onmacht en gebrek aan waardering bij de (mantel)zorger kunnen leiden tot misstanden. Er is in deze gevallen

geen kwade opzet in het spel. Ook de ‘dader' is in zo'n geval slachtoffer en hulp aan de 'dader' kan indirect hulp voor het slachtoffer betekenen.

Er zijn echter ook daders die willens en wetens ouderen mishandelen. Hierbij gaat het vaak om financiële of seksuele mishandeling, zaken waar vaak de politie aan te pas moet komen. Het kan gebeuren dat de verschillende vormen van ouderenmishandeling naast elkaar voorkomen

(bijvoorbeeld: een oudere die financieel wordt benadeeld en ook nog eens bedreigd wordt om hierover te zwijgen).

 

 

·         Sociaal Isolement

In 2007 wordt vanuit de EZH-middelen wederom extra aandacht gevraagd voor Sociaal Isolement. De medewerkers van Sociaal Isolement zetten hun werk vanuit Meldpunt Bezorgd? voort, maar zullen specifieke activiteiten ondernemen om sociaal isolement eerder op te sporen. Verder worden speciale vrijwilligers geschoold om voor deze doelgroep hulp te verlenen.

 

·         Basiszorgcoördinatie

GGZ-Delfland heeft bij de gemeente Delft een aanvraag ingediend ten behoeve van het project Basiszorgcoördinatie. Het project richt zich op de kinderen van ouders met psychiatrische problemen en/of verslavingsproblemen. De basiszorg voor deze kinderen (voldoende dagelijkse verzorging, regelmatig dag- en nachtritme, voldoende aandacht krijgen, naar school gaan etc.) schiet vaak tekort. Bovendien lopen deze kinderen het risico zelf laten ernstige problemen te ontwikkelen. De basiszorgcoördinatie zal het eerste half jaar uit de OGGZ-middelen worden gefinancierd. Daarna zal de aansluiting met de Jeugdketen (JGZ) tot stand worden gebracht.

 

Voorstellen:

Aan het college van B&W wordt voorgesteld om:

1.       In te stemmen met de ontwikkelpunten Meldpunt Bezorgd? voor 2007

2.       In te stemmen met de besteding van de OGGZ-middelen voor de begroting Meldpunt Bezorgd? 2007

3.       Kennis te nemen van de overige reeds eerder vastgesteld financiele dekking voor de activiteiten van Meldpunt Bezorgd?

4.       De evaluatie Meldpunt Bezorgd? vast te stellen

5.       Kennis te nemen van de Monitor OGGZ

6.       De nota Meldpunt Bezorgd? En Monitor OGGZ inclusief bijlagen ter kennisname aan te bieden aan de raad.

 

 

Bijlage:

1)       Gespecificeerde begroting 2007 Meldpunt Bezorgd?

2)       Evaluatie Meldpunt Bezorgd? inclusief cijfers

3)       Monitor OGGZ

 

 

 

Bijlage 1: Gespecificeerde begroting 2007 Meldpunt bezorgd?

 

Beleidsterrein

Bron

Bedrag

OGGZ

Doeluitkering MO/VO/OGGZ

€ 587.596,-

Huiselijk Geweld

Stimuleringsregeling ASHG

  51.900,-

Huiselijk Geweld

Gemeentelijke middelen

   50.000,-

BAW

BAW budget

(inclusief middelen corporaties)

  347.740,-

Sociaal Isolement

EZH-middelen

    191.819,-

Totaal:

 

€ 1.229.055,-

 


 

 

 

Meldpunt Bezorgd?

€ 152.535,-

Huiselijk Geweld

€ 102.700,-

BAW

€ 347.740,-

Sociaal Isolement

€ 191.819,-

Basiszorgcoördinatie GGZ-Delfland 1ste half jaar)

   43.044,-

Totaal

  837.838,-

 

Het Meldpunt Bezorgd? omvat 4 inhoudelijke onderwerpen met daarbij verschillende financieringsstromen. Onderstaande tabellen geven specifiek inzicht in de opbouw van de baten en lasten.

 

 

1)       Meldpunt Bezorgd? OGGZ

 

 

Baten

Lasten

Doeluitkering OGGZ/MO/VB

 

 

€ 112.525,-

 

Kwadraad coördinatie Meldpunt Bezorgd?

 

 

€ 45.335,-

 

BAW (602582)

€10.000,-

 

Huisvesting/organisatiekosten

 

 

€ 24.480,-

EZH-middelen (602712)

€ 10.000,-

 

PR en communicatie

 

€ 40.000,-

Secretariaat en telefonische bereikbaarheid

 

€ 10.710,-

Cliëntvolgsysteem

 

  5.000,-

Methodiekontwikkeling, scholing en deskundigheidsbevordering

 

  4.000,-

Verbeterpunten Evaluatie Meldpunt Bezorgd?

 

€ 20.000,-

Onvoorzien

 

  3.000,-

Totaal kosten meldpunt bezorgd in 2007

 

€ 152.525,-

Totaal baten

€ 152.525,-

 

 

 

 

2)       Huiselijk Geweld

 

 

Baten

Lasten

Casemanagement conform

Programmabegroting 2007-2010

€ 50.000,-

€ 91.633,-

Ouderenmishandeling

(inclusief extra coördinatie-uren)

 

€ 11.067,-

Stimuleringsbijdrage

€ 51.900,-

 

Doeluitkering OGGZ/MO/VB

     800,-

 

Resultaat:

  102.700,-                 

€ 102.700,-

 

 

3) Bijzondere Aandacht Woonproblematiek

    (vanuit Convenant BAW)

 

De afspraken voor de convenantperiode van een jaar zijn als volgt:

                                  

Partners

Kosten

Toedeling

Zorgcoördinator (Kwadraad)

€ 40.000

Corporaties

Budgetteringsbureau (STOED)

€ 95.000

Corporaties/gemeente/huurder

(verdeling 33/33/33)

Woonbegeleiding (SMO)

€ 85.000

Gemeente

Budgetwinkel

€ 65.000

Gemeente/Corporaties (verdeling 50/50)

 

Naast bovenstaande is de aanvullende (financiële) inzet  gerealiseerd:

o        ½ fte Interface ad € 32.500,- , werkzaam bij de gemeente Delft. Gedekt door programmabegrotingmiddelen 2006-2009.

o        budgetbegeleiding € 30.240,- gedekt 2/3 gemeente en 1/3 woningcorporaties

 

In totaal zijn de kosten op jaarbasis van BAW € 347.740,- begroot. De corporaties nemen ad. € 115.000,- voor hun rekening nemen.

In de evaluatie BAW worden de resultaten verder toegelicht.

 

 

 

4) Sociaal Isolement

(is vastgesteld beleid EZH-middelen)

 

Kosten Sociaal Isolement (602712)

2007

BWD

 

Personele kosten

          0

Huisv. & org. Kstn

          0

Totaal

          0

 

 

Kwadraad

 

Aandeel budgetsubsidie

 41.964

Methodiekontwikkeling

 15.000

Huisv. & org. Kstn

 10.000

Totaal Kwadraad

 66.964

SOD

 

Onderst.& desk.vrijwilligers

 15.000

Personele kosten en huisvesting

94.855

Life Events & soc.isolement

 15.000

Totaal

191.819

 

 

 

 

 



[1] Deze nota heeft 3 bijlagen: begroting OGGZ, Evaluatie Meldpunt Bezorgd? en Monitor OGGZ