1. Inleiding

 

In 2004 is de visie ‘Wonen, Zorg en Welzijn, de opgave voor Delft’ door de raad vastgesteld. Op basis van deze visie zijn in januari 2005 een convenant en de prestatieafspraken Wonen, Zorg en Welzijn door de woningbouwcorporaties, de zorg- en welzijnsinstellingen, belangenvertegenwoordigers en de gemeente Delft ondertekend.

Eén van de afspraken betreft het realiseren van een woonservicezone in Buitenhof en het bepalen van de planvorming van de volgende woonservicezone. In het programmabegroting 2007-2010 is een investeringsbedrag opgenomen voor de realisatie van de woonservicezones.

Deze nota gaat in op de stand van zaken van de woonservicezones en in het bijzonder de woonservicezone Buitenhof, gekoppeld aan een voorstel om voor 2007 een werkbudget voor Buitenhof beschikbaar te stellen.

 

2. Woonservicezones

 

Uitgangspunt bij de ontwikkeling van woonservicezones is dat iedere Delftenaar zo lang mogelijk zelfstandig in zijn of haar eigen omgeving moet kunnen wonen.

Aanleiding hiervoor is de toenemende vergrijzing, het aantal ouderen zal de komende jaren verder toenemen. Daarnaast voldoet het huidige intramurale stelsel van verzorgings- en verpleeghuizen niet meer aan de hedendaagse vraag. Gelijktijdig zou het ook te kostbaar zijn om de toekomstige vraag intramuraal op te lossen. Naast de ouderenzorg is ook de psychiatrie en verstandelijk gehandicaptenzorg er steeds meer op gericht om daar waar mogelijk mensen met een beperking in de wijk te laten wonen. Met diverse vormen van ambulante begeleiding aan huis of in een meer beschermde woonvorm.

Met het oog op deze vergrijzing en extramuralisering, ontstaat een nieuwe vraag in de wijk. Een vraag naar geschikte woningen, voldoende activiteiten en mogelijkheden tot ontmoeting, een winkel in de buurt, maar ook de mogelijkheid om een beroep te doen op ongeplande zorg.

 

Daarom wordt in iedere wijk in Delft een woonservicezone gerealiseerd.

In deze gebieden zijn voldoende aangepaste woningen, kan 24 uur zorg aan huis worden geleverd en zijn voorzieningen zoals winkels, gezondheidscentra, maaltijdvoorziening en voldoende activiteiten in de buurt voor name ouderen, maar ook doelgroepen met een psychische, verstandelijke of lichamelijke beperking. Ook is de omgeving zodanig ingericht dat deze goed toegankelijk en veilig is.

In de woonservicezone moet een bewoner uitgenodigd worden om de drempel over te gaan en gebruik te maken van de voorzieningen, om daarmee zo lang mogelijk zelfredzaam te kunnen zijn. De zone beslaat een deel van de wijk, dat maximaal circa 400 meter van centrale voorzieningen (winkels, gezondheidscentra) verwijderd is. Deze afstand is gekozen, omdat dat de afstand is die ouderen al dan niet met hulpmiddel nog kunnen overbruggen. In bijlage 1 is het programma van eisen van de woonservicezone weergegeven, het programma maakte onderdeel uit van het convenant en de prestatieafspraken.

 

De gemeente heeft in dit project de regierol, dat wil zeggen het bij elkaar brengen van partijen en initiatieven, ondersteunen bij het benoemen van doelen en resultaten en dit proces faciliteren. Vanuit deze rol levert de gemeente op verzoek van de partijen sinds medio 2006 de projectleider. De opdrachtgever is de Stuurgroep Wonen, Zorg en Welzijn (WZW).

 

3. Woonservicezone Buitenhof

 

In 2005 is gestart met de planvorming van de woonservicezone in Buitenhof. In werkgroepen is het programma van eisen vertaald naar een plan van aanpak om in Buitenhof de eerste woonservicezone te realiseren.

Het centrum van de woonservicezone, cirkel van 400 meter, is gelegen op het winkelcentrum Verdiplein.

Begin 2007 hebben ouderen in de wijk, via Ouderenproof, hun advies gegeven op het gebied van wonen, zorg en welzijn in Buitenhof. De adviezen die relevant zijn voor de woonservicezone, worden in het project opgenomen.

De plannen voor de woonservicezone zijn aan de hand van het programma van eisen beschreven. Uitgangspunt is dat wat nodig is, in ieder geval wordt gerealiseerd, daar waar mogelijk en relevant, worden ook onderdelen van de ‘wenslijst’ opgenomen (schematisch is dit weergegeven in bijlage 2):

 

A en B Woning en woningvoorzieningen

Op basis van bevolkingsprognoses, landelijke rekenmethodieken (STAGG) en het aantal aangepaste woningen, is berekend welk tekort Buitenhof heeft in 2015 op het gebied van aangepaste woningen. Het tekort is:

-          385 rollator geschikte woningen (A3)

-          100 rolstoelgeschikte woningen  (A4)

-          240 woningen waarin 24-uurs zorg geboden kan worden (A7)

-          Hieraan gekoppeld de stalling van scootmobielen (B2)

De corporaties onderzoeken op dit moment wat in de bestaande voorraad kan worden aangepast en wat middels nieuwbouw gerealiseerd zou moeten worden. Afwegingen hierbij zijn: de ligging in de woonservicezone, de mate van aanpasbaarheid en de benodigde investering, populatie van het gebouw/buurt en het realiseren van een divers aanbod.

Medio 2007 worden nadere afspraken gemaakt over planning van de realisatie van voldoende geschikte woningen in de woonservicezone.

 

Het realiseren van een of meerdere woongroepen is niet opgenomen in het programma van eisen, er blijkt echter veel vraag naar te zijn. Dit kwam naar voren bij de bijeenkomsten die in 2006 georganiseerd zijn voor de woongroep voor ouderen die start in de Harnaschpolder, maar ook op de Wmo-dag (10 maart jl) kwam de vraag naar woongroepen nadrukkelijk aan de orde. Daarom wordt in 2007 onderzocht of er een of meerdere woongroepen gestart kunnen worden in de woonservicezone. Voor het onderzoek en de ondersteuning van de vorming van een woongroep is een bedrag van € 20.000,- noodzakelijk.

 

C Zorg

Wat betreft zorg is planbare zorg aanwezig in de woonservicezone Buitenhof (C1, 2, 3, 4, 6, 7). In Buitenhof is een steunpunt van Ipse, een verzorgingshuis van Pieter van Foreest en wijkverpleging aanwezig.

Wat betreft onplanbare zorg (C5, 8) zijn Zorginstelling Pieter van Foreest en Careyn bezig met het uitwerken van het concept voor een integraal zorgteam. In de woonservicezone moet binnen 15 minuten ongeplande zorg kunnen worden geleverd. Doelstelling is dat in 2007 het integrale zorgteam ook daadwerkelijk van start gaat.

 

Nog niet opgenomen in het programma van eisen zijn breedband en domotica voorzieningen. Zowel op het gebied als personen-, brand- of inbraakalarmering (D5 en 6), valdetectie, videofooninstallatie, maar bijvoorbeeld via beeld contact met de wijkverpleging, wordt technisch steeds meer mogelijk. Op stedelijk niveau worden breedband- en domotica voorzieningen uitgewerkt. In Buitenhof wordt in 2007 de start van een breedbandproject in de sterflats van woningbouwcorporatie Vidomes voorbereid.

Onderzocht wordt of dit type voorzieningen kan worden opgenomen in het zorggarantieabonnement (C9). Voor de domotica/breedband toepassingen wordt een bedrag van € 15.000,- gevraagd. Daarnaast wordt onderzoek verricht naar het opzetten van een consultatiebureau voor ouderen, een wijkrestaurantfunctie en klussen/dienstenbedrijf (zie verder onder D). Deze diensten zouden ook worden toegevoegd aan het zorggarantieabonnement. Op deze manier wordt het pakket van het zorggarantieabonnement versterkt en aantrekkelijker voor bewoners.

 

Ten aanzien van dagopvang is voor mensen met (een beginnende) dementie en hun mantelzorgers begin 2007 door Pieter van Foreest een Ontmoetingscentrum geopend aan de Mozartlaan.

 

Tot slot, wordt op de rand van de woonservicezone Buitenhof gewerkt aan de nieuwbouw voor het gezondheidscentrum aan de Händellaan 108. In het gezondheidscentrum zullen huisartsen (C12), maatschappelijk werk, wijkverpleging, fysiotherapie (C10) en jeugdgezondheidszorg gehuisvest zijn.

 

D Welzijnsdiensten

Veel noodzakelijke aspecten op het gebied van welzijn zijn in de woonservicezone aanwezig, zoals:

-          een maaltijdservice (D4)

-          huisbezoeken voor 75+-ers (D9)

-          aanvullend vervoer (D10)

-          spreekuur op het gebied van wonen, zorg en welzijn (D12)

-          activiteiten zijn onder andere in Die Buytenweye, wijkaccommodatie of Mahlerhof (D15)

-          maatschappelijk werk (D16)

 

Echter, vanuit zowel professionals als uit Ouderenproof (zie 2.2) is naar voren gebracht dat de voorzieningen op een aantal punten verbeterd kunnen worden:

 

Informatievoorziening (D12)

Uit Ouderenproof is sterk naar voren gekomen dat het informatieloket zichtbaarder moet zijn, gekoppeld aan een locatie waar al mensen komen en waar je bijvoorbeeld een kop koffie kunt drinken. Het moet een centraal punt in de wijk zijn. Tevens wordt gevraagd om een gids voor ouderen waar alle informatie op het gebied van wonen, zorg, welzijn gebundeld is. Stichting Ouderenwerk Delft gaat met de werkgroep van Ouderenproof aan de slag om de locatie, dienstverlening en schriftelijke communicatie te verbeteren. Voor deze verbetering wordt een budget van € 50.000,- gevraagd.

 

Activiteiten en ontmoeting (D15)

Voldoende aanbod van activiteiten en ontmoeting is belangrijk voor de sociale contacten en bijvoorbeeld ook in het voorkomen sociaal isolement. Vanuit Ouderenproof is de voorkeur uitgesproken om een multifunctioneel ontmoetingscentrum te realiseren. Ook op de Wmo-dag is deze vraag naar voren gekomen.

Samen met Pieter van Foreest, de BWD en de werkgroep van Ouderenproof wordt nog voor de zomer 2007 onderzocht of er voldoende gelegenheid is in de woonservicezone om elkaar te ontmoeten en of er ook voldoende activiteiten aangeboden worden. En tevens of er een ontwikkeling moet plaatsvinden richting een multifunctioneel centrum. Vervolgens is de vraag hoe we deze mogelijkheden ook kenbaar bij bewoners kunnen maken, eventuele drempels kunnen verlagen en ook kunnen zorgdragen dat bewoners voldoende invloed uit kunnen oefenen op het aanbod.

Naar aanleiding van Ouderenproof zullen 55+-ers zitting krijgen in de programmaraad van de wijkaccommodatie.

 

Wijkrestaurantfunctie (D15, D4)

In aansluiting op bovenstaande, is uit Ouderenproof naar voren gekomen dat er naast maaltijdvoorziening aan huis, ook een vraag is naar een restaurantfunctie in de wijk. Samen eten is een manier om andere wijkbewoners te ontmoeten en heeft daarom een belangrijke sociale functie.

In de nieuwe Buytenweye wordt een nieuwe keuken en ruim ‘grand café-achtig’ restaurant ontwikkeld (gereed eind 2008). Pieter van Foreest onderzoekt in 2007 de mogelijkheid om nu al twee maal per dag een verse maaltijd te serveren, doelstelling is om dit eind 2007 in uitvoering te brengen. Deze faciliteit is in eerste instantie gericht op de ‘eigen’ bewoners. Vervolgens is het in 2008 interessant om te onderzoeken of doorontwikkeling naar een wijkrestaurant mogelijk is, niet alleen voor ouderen, maar ook voor mensen met een verstandelijke of psychische beperking. Daarnaast kunnen deze doelgroepen, maar bijv. ook jongeren (al dan niet ism VMBO), mogelijk ingezet worden t.b.v. het restaurant.

 

Klussen/boodschappendienst (D3, D7)

Deze dienst staat als wens in het programma van eisen, maar uit Ouderenproof blijkt dat hier vraag naar is. Daarom wordt in 2007 de ontwikkeling naar een lokaal dienstenbedrijf (klussendienst) onderzocht en indien haalbaar geïmplementeerd. Voor het onderzoek is een bedrag van € 15.000,- nodig.

 

Burenhulp

In aansluiting op het sociale aspect in combinatie met het verrichten van klussen, heeft woningbouwcorporatie Vidomes het initiatief genomen om een pilot project Burenhulp te starten. Dit wordt sterk gesteund door de werkgroep van Ouderenproof. De pilot zal medio 2007 van start gaan in een buurt van 1000-2000 bewoners in Buitenhof, bijvoorbeeld de ERA flats of de Pijperring. De duur van de pilot zal een half jaar zijn. Voor de uitvoering van de pilot wordt een bedrag van € 30.000,- gevraagd, dit bedrag is bestemd voor de inzet van de BWD in de pilot (met name bureau vrijwilligerswerk).

 

Consultatiebureau voor ouderen

Zowel vanuit Careyn als vanuit Pieter van Foreest zijn ideeën om een spreekuur/consultatiebureau voor ouderen op te zetten. Dit is niet een voorziening die opgenomen is in het programma van eisen, maar kan wel een aanvulling zijn op het aanbod in de woonservicezone, vanwege ook het preventieve karakter dat uitgaat van een dergelijk consultatiebureau. De haalbaarheid en de mogelijkheden voor het opzetten van een consultatiebureau (spreekuur) voor ouderen wordt in 2007 onderzocht en indien haalbaar uitgevoerd. Hiervoor wordt een bedrag van € 15.000,- gevraagd.

 

Jong en oud

Tot slot; naast een aantal voorzieningen in de wijk die nodig zijn op welzijnsgebied, gaat het er ook om hoe mensen en verschillende doelgroepen met elkaar leven in de wijk. Dit aspect is niet opgenomen in het programma van eisen.

Uit het veiligheidsbelevingsonderzoek onder ouderen van Stichting Ouderenwerk Delft (uit 2005) is gebleken dat in Buitenhof spanning bestaat tussen jong en oud en dat ouderen zich hierdoor op straat niet altijd veilig voelen.

Aan de BWD is opdracht gegeven om in Buitenhof een project te starten om meer synergie te creëren tussen de jonge en oudere bewoners. Dus waarin ontmoeting, uitwisseling en begrip voor elkaars leefwijzen een plaats krijgt. Uiteindelijke doel is dat ouderen zich veilig/goed voelen in de wijk en dat jongeren hier een bijdrage aan kunnen leveren en vice versa. Het projectplan zal medio 2007 gereed zijn en eind 2007/begin 2008 in uitvoering worden gebracht. Voor het project wordt een bedrag van € 30.000,- gevraagd voor de inzet van de BWD. Daarnaast zal via fondsenwerving aanvullende financiering worden gezocht.

 

E Woonomgeving

De benodigde voorzieningen genoemd onder woonomgeving zijn aanwezig in de woonservicezone. Wel is door Ouderenproof en signalen van individuele bewoners aangegeven dat er een aantal brievenbussen (niet als voorziening opgenomen in programma) op cruciale plekken is weggehaald. Contact wordt met TNT gezocht om deze terug te plaatsen.

 

F Buitenruimte

In de woonservicezone is het van belang dat de meest gebruikte looproutes goed toegankelijk en veilig zijn, hierbij zijn de aspecten genoemd in het programma van eisen van belang. In 2006 is onderzoek naar deze looproutes verricht (zie bijlage 3) en zijn een aantal aanbevelingen gedaan om de toegankelijkheid en veiligheid te verbeteren. Het gaat hierbij om onder andere om het rechtleggen van stoeptegels, aanbrengen van verlichting of het vervangen van bankjes. De kosten hiervan bedragen € 100.000,- . Het onderzoek en de aanbevelingen zijn besproken met de werkgroep van Ouderenproof, zij hebben hierop nog een aantal aanvullingen gegeven. Voor deze aanvullingen is een bedrag van € 20.000,- geraamd.

Doelstelling is dat voor de zomer 2007 alle aanpassingen in de openbare ruimte zijn verricht. Tevens moet er een plan liggen om de openbare ruimte op dit kwaliteitsniveau te houden, dit vraagt structureel om een onderhoudsbudget. Deze vraag wordt betrokken bij de Wmo-discussie.

Tot slot wordt samen met de werkgroep van Ouderenproof een ‘Kunst in de wijken’ project gestart om in de openbare ruimte iets te ontwikkelen gericht op ontmoeting (in de slotbijeenkomst verwezen de ouderen als goed voorbeeld al naar de bankjes van Gaudi in Parc Guell:). De kosten worden geraamd op € 50.000, (project/procesbegeleiding en kunstobject). Voor dit project wordt een bedrag van € 30.000,- gevraagd, voor het resterende bedrag worden fondsen (en mogelijk partners in de woonservicezone) benaderd.

 

Aanbevelingen ouderenproof

Ouderenproof is in voorgaande paragrafen al meerdere malen naar voren gekomen. In 2006 is het participatieproject Ouderenproof in Buitenhof van start gegaan (met steun van de provincie Zuid-Holland en Timpaan). Na een startbijeenkomst, waar ongeveer 200 bewoners van 55 jaar en ouder aanwezig waren, zijn vier werkgroepen gestart op het gebied van wonen, zorg en welzijn. Begin 2007 hebben zij 59 aanbevelingen gepresenteerd. 

De stuurgroep WZW heeft een intentieverklaring getekend, waarin de partijen hebben toegezegd het initiatief te steunen en zich zullen inspannen om de aanbevelingen in te voeren.

Die aanbevelingen die betrekking hebben tot de woonservicezone zullen worden betrokken in de projectopzet, dit zijn onder andere:

-          Verbeteren informatievoorziening op wijkniveau

-          Burenhulp

-          Herplaatsing van brievenbussen

-          Openbare ruimte: verbeteren bestrating, verbeteren groenonderhoud, aanbrengen extra bankjes

-          Aanbrengen mindervalide parkeerplaats bij apotheek

-          Aanbrengen ratels, langer op groen voetgangerslichten

-          Stimuleren levensloopbestendige bouw en aandacht voor toegankelijkheid flatgebouwen

-          Ouderen moeten zitting hebben in de programmaraad van de wijkaccommodatie.

-          Organiseer een centraal ontmoetingspunt in de wijk.

Uit de werkgroepen van Ouderenproof is begin 2007 een zogenaamde ‘waakhondengroep’ gevormd, die de voortgang en uitvoering van de aanbevelingen zal bewaken. Deze waakhondengroep wordt ook gebruikt als klankbord in de verdere realisatie van de woonservicezone.

 

Overige initiatieven in 2007

Vanwege het accent in het programma van eisen op ouderen, wordt in overleg met de GGZ en VG sector nader onderzocht of er extra eisen moeten worden toegevoegd, specifiek gericht op de vraag van deze doelgroep.

 

Communicatie Woonservicezone Buitenhof

In het tweede kwartaal van 2007 wordt uitvoering gegeven aan het communicatieplan. De kosten hiervan worden geraamd op € 25.000,-. Gestart wordt met de interne communicatie, doelgroep zijn de medewerkers van de betrokken organisaties, gevolgd door de communicatie naar bewoners in de wijk en specifiek in de woonservicezone. Startpunt van de externe communicatie is het eerste zichtbare resultaat, namelijk de aanpassingen in de openbare ruimte.

 

4. Woonservicezone Voorhof

 

Voorhof is, vanwege het toekomstig aantal ouderen dat er zal wonen, door de stuurgroep aangewezen als tweede wijk om een woonservicezone te ontwikkelen. Dit uiteraard in samenhang met onder andere de ontwikkelingen in Poptahof en de gebiedsvisie Voorhof Zuid-West.

Het centrum van de woonservicezone is gelegen op de Albert Heijn locatie (Martinus Nijhofflaan/Roland Holstlaan).

Begin 2007 is, gelijktijdig met de start van de werkgroepen van ouderenproof, de planvorming van start gegaan. Indien nodig worden op uitvoeringsniveau nog extra participatieinstrumenten ingezet. In 2007 wordt beoogd de planvorming af te ronden en waar mogelijk wordt deze op onderdelen al in uitvoering te brengen.

 

5. Uitrol woonservicezones

 

Doelstelling is om ieder jaar in een wijk de planvorming van een woonservicezone te starten en deze vervolgens in 3 jaar te realiseren. Op basis van het toekomstig aantal ouderen (55+), wordt de volgorde van de wijken bepaald. Het participatieinstrument ‘Ouderenproof’ loopt gelijk op met deze aanpak. In schema ziet dit er als volgt uit:

 

 

 

 

 

 

 

Planvorming

Realisatie

2006

Buitenhof

 

2007

Voorhof

Buitenhof

2008

Vrijenban

Buitenhof, Voorhof

2009

Hof van Delft

Buitenhof, Voorhof, Vrijenban

2010*

Tanthof

Voorhof, Vrijenban, Hof van Delft

2011

Wippolder

Vrijenban, Hof van Delft, Tanthof

2012

Binnenstad

Hof van Delft, Tanthof, Wippolder

2013

 

Tanthof, Wippolder, Binnenstad

2014

 

Wippolder, Binnenstad

2015

 

Binnenstad

* De volgorde van de wijken na ‘Hof van Delft’ moet nog nader bepaald worden.

 

 

6. Financiën woonservicezones en werkbudget Buitenhof

 

Om een deel van de wijk zo in te richten dat bewoners daar oud kunnen worden, vraagt een forse investering. Alle deelnemende partijen dragen hieraan bij, ook vanuit de gemeentelijke begroting is budget gereserveerd.

 

In de begroting 2007-2010 is het volgende opgenomen, onder Dekking Grote Projecten Nutswinsten, ‘realisatie woonservicezones’:

 

2007

€ 950.000,-, waarvan € 150.000,- bestemd voor het WZW/WMO loket

2008

€ 800.000,-

2009

€ 800.000,-

2010

€ 800.000,-

 

Totaal is een in 2007 een bedrag van € 800.000,- beschikbaar voor de realisatie van woonservicezones. Als werkbudget voor de woonservicezone Buitenhof wordt voor 2007 alvast een bedrag van € 390.000,- aangevraagd voor de volgende kosten:

 

 

 

 

Raming buitenhof 2007

 

 

 

 

Programma van eisen

 

A, B

Voldoende geschikte woningen

pm

A

Ondersteuning realisatie woongroep(en)

€ 20.000

C

Onderzoek toevoegingen zorggarantieabonnement:

 

 

                                   Consultatiebureau voor ouderen (D)

€ 15.000

 

                                   Domotica/breedband diensten (D)

€ 15.000

 

                                   Klussen/boodschappendienst (D)

€ 15.000

D

Verbeteren informatievoorziening

€ 50.000

D

Project jong/oud

€ 30.000

D

Deelname pilot project Burenhulp

€ 30.000

F

Inrichting openbare ruimte incidenteel

€ 100.000

F

Nav ouderenproof aanvullingen inrichting openbare ruimte

€ 20.000

F

Kunsttoepassing in de openbare ruimte

€ 30.000

 

Participatie

Subsidie PZH

 

 

 

 

Algemene projectkosten

 

 

Projectleiding*

€ 30.000

 

Communicatie

€ 25.000

 

Onvoorziene kosten

€ 10.000

 

 

 

 

Totaal

€ 390.000

* dit betreft een derde van de totale kosten. De corporaties en zorg/welzijnsinstellingen betalen ook ieder een derde.

 

 

 

 

Voorstel

 

U wordt voorgesteld om:

 

-          Kennis te nemen van de stand van zaken van de woonservicezone en in het bijzonder Buitenhof.

-          Aan de gemeenteraad voor te stellen een bedrag van € 390.000,-beschikbaar te stellen in 2007 ten laste van de Grote Projecten Nutswinsten voor de realisatie van een woonservicezone in Buitenhof en deze middels de 33e begrotingswijziging vast te stellen.