Conform
artikel 19 lid 3 van de gemeenschappelijke regeling GGD Zuid- Holland West
biedt het dagelijks bestuur van de GGD Zuid- Holland West (GGD) de
ontwerp-jaarrekening 2006, de ontwerp-begroting 2008 aan, aan de besturen van
de binnen de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten.
Het
dagelijks bestuur van de GGD verzoekt de gemeente om voor 21 juni 2007 een
inhoudelijke reactie te geven. Het Algemeen bestuur van de GGD-ZHW zal op die
datum besluiten over de begroting 2008.
2.
Achtergrond informatie
De
GGD-ZHW is een gemeenschappelijke regeling van 8 gemeenten waaronder
Delft. De deelnemende gemeenten hebben
hun preventieve taken van bewaken, beschermen en bevorderen van de
volksgezondheid in de regio opgedragen aan de GGD-ZHW.
De
GGD-ZHW levert producten die vallen onder het programma Openbare
Gezondheidszorg (OGZ). De Openbare Gezondheidszorg bevat die onderdelen van de
gezondheidszorg die zich richten op ziektepreventie en de bescherming en
bevordering van de gezondheid van de gehele bevolking in de regio.
Vanuit deze taak wil de GGD
een bijdrage leveren aan de volgende maatschappelijke effecten:
- het toenemen van de
levensverwachting bij geboorte van de inwoners van de regio Zuid- Holland West
ten opzichte van 2004 (2004: mannen 77,7 jaar en vrouwen 82,0 jaar);
- het verkleinen van
sociaal-economische gezondheidsverschillen in 2020 met tenminste 25% ten
opzichte van 2004.
Het
programma OGZ is onderverdeeld in basistaken (uniform en maatwerk), en in
aanvullende diensten.
De
uniforme taken zijn landelijk vastgelegd in protocollen en richtlijnen en
worden conform in alle gemeenten uitgevoerd. Over de maatwerktaken maken
individuele gemeenten en de GGD afspraken op basis van de lokale behoefte zoals
vastgesteld in het lokale gezondheidsbeleid.
De
basistaken worden per gemeente doorbelast in op basis van een bijdrage per
inwoner. Een uitzondering hierop vormt het product “toezicht/inspectie
kinderopvang” dat per verrichting wordt betaald.
De
aanvullende diensten levert de GGD op contractbasis. Hierover worden
meerjarenafspraken gemaakt en geldt een afbouwregeling bij beëindiging.
3.
P&C-cylus van de GGD-ZHW
De
GGD-ZHW is momenteel voortvarend bezig met het beter positioneren van de
beleids- en rapportagecylcus. Inzet van deze verbeterslag is de doelstellingen
beter te koppelen aan resultaten en deze resultaten zowel inhoudelijk als
kwantitatief beter in rapportages vast te leggen.
Dit
verbeterproces heeft geresulteerd in 2- jaarlijkse managementrapportages.
Ten
aanzien van de begrotingssystematiek en de inhoudelijke rapportages verwacht de
gemeente Delft dat er nog verbeteringen worden gerealiseerd door de GGD-ZHW.
Deze verbeteringen zitten dan onder meer op:
-
meer
helderheid van de productbeschrijvingen t.a.v. doel en resultaat;
-
meer
inzicht geven in de bijdrage van activiteiten aan het maatschappelijke effect;
-
verbetering
in de raming van het aantal producten op bepaalde onderdelen.
-
rapporteren
aan gemeenten over uitgevoerde activiteiten op gemeenteniveau.
4.
Ontwerp-Jaarrekening 2006
4.1
Achtergrond
Het
bestuur van de GGD-ZHW heeft vanuit de preventieve taak maatschappelijke
effecten c.q. doelstellingen geformuleerd. In 2006 is daar het onderstaande op
gepresteerd:
-
aan
“het uitvoeren van preventieactiviteiten die de gezonde levensverwachting
verlengen, vermijdbare sterfte voorkomen en de kwaliteit van leven verhogen” is
deels voldaan;
-
aan
“het uitvoeren van preventieactiviteiten die de verschillen in gezondheid
verkleinen en daarmee de achterstand in de gezondheidssituatie van
achterstandsgroepen verminderen” is voldaan;
-
aan
“het bieden van een vangnet voor individuen
en groepen die niet voldoende worden bereikt door de reguliere
hulpverlening” is bijgedragen;
-
aan
“het halen van gemaakt productieafspraken” is deels voldaan;
-
aan
“het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek” is voldaan;
-
met
“het introduceren van een kwaliteitsmodel” is gestart;
-
aan
“het benoemen van prestatie-indicatoren” is voldaan.
4.2
Resultaat
De
GGD-ZHW geeft bij de ontwerp jaarrekening aan dat het resultaat in 2006 na
bestemming €123.435 voordelig is. Dit resultaat hangt vooral samen met
afwijkingen op product niveau:
-
positief
saldo (€112.539) van overige producten JGZ (1.20) door toevoeging aan de
reserve implementatie IJGZ ten laste van het resultaat 2005, die gedeeltelijk
is onttrokken in 2006;
-
positief
saldo (€58.506) van preventieve logopedie (5.1.12) door het afbouwen van
logopedie door gemeente Leidschendam-Voorburg;
-
positief
saldo (€625.252) van infectieziektebestrijding (2.1) door achterblijven aantal
meldingen (1.748) terwijl hoger (2.213) begroot is;
-
negatief
saldo (€314.160) van toezicht/inspecties kinderopvang (2.18) door extern
onderzoek en extra personeelsinzet om achterstand in te lopen;
-
positief
saldo (€69.817) van OGGZ-vangnet (2.16) door afhandeling van groter aantal
vangnetmeldingen (255) dan begroot (150);
-
negatief
saldo van €53.296) van reizigersadvisering (5.2.21) door grotere
personeelsinzet dan genormeerd;
-
negatief
saldo (€260.414) van sociaal medische advisering (5.2.21) door teruglopen van
de afname door gemeenten en grotere personeelsinzet dan genormeerd;
-
negatief
saldo (€80.563) van producten organisatie (4.7) door achterblijven onttrekking aan de reserve RI&E.
De
GGD-ZHW stelt voor het resultaat van €123.435 terug te storten aan de gemeenten
naar rato van het aantal inwoners. Voor Delft betekent dit een bedrag van
€23.355.
Nadat
de definitieve jaarrekening 2006 is ontvangen van de GGD-ZHW zal hiervoor een
bestedingsvoorstel worden gedaan.
4.3.
Voorstellen
Voorgesteld
wordt om
-
in
te stemmen met de concept-jaarrekening 2006
5.
Ontwerp-begroting 2008
Op
basis van het programma Openbare Gezondheidszorg (OGZ) geeft de
programmabegroting aan wat de GGD-ZHW wil bereiken (maatschappelijke effecten),
wat de GGD-ZHW daarvoor gaat doen (activiteiten) en wat het gaat kosten
(middelen). De programmabegroting is opgesteld conform het Besluit Begroting en
Verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV).
5.1
Inleiding
De GGD-ZHW geeft in haar
ontwerpbegroting aan dat binnen het kader van de wettelijke taakstelling en de
aanvullende diensten bestaand beleid wordt voortgezet.
Voor het
thema ‘toenemende levensverwachting’ betekent dat onder meer als activiteiten:
preventieve onderzoeken,
vaccinatiecampagnes, aandacht voor infectieziekten en de reeds bestaande
trajecten inzake kindercentra, technische hygiënezorg en medische milieukunde.
Bij het
thema
‘verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen’ worden onder meer
de logopedische screening, immunisatie van allochtone kinderen en de campagnes
ter vermindering van risicogedrag voortgezet.
Vanaf 1 januari 2007 is de
coördinatie voor de hele JGZ 0-19 neergelegd bij de GGD-ZHW. In de
ontwerpbegroting van 2008 is de JGZ 0-4 jaar voor het eerst opgenomen.
Voorts heeft de GGD-ZHW
recentelijk een aantal speerpunten benoemd waar zij in 2008 speciale aandacht
aan wil geven:
- Obesitas
- Alcohol en jeugd
5.2
Uitgangspunten bij de begroting 2008
-
formatie
wordt afgeleid van landelijke cq. geraamde productnormering, het aantal directe
uren per formatie en de formatie per inwoner bij vergelijkbare GGD-en
(benchmark 2003);
-
loonindexering
3,3 % (Zoetermeer);
-
prijsindexering
2,25 % (Zoetermeer);
-
de
overhead wordt in beginsel geheel toegerekend aan de basistaken op basis van
het aantal formatieplaatsen (fte’s) per 1 januari van het begrotingsjaar. Voor
de aanvullende diensten wordt een opslag gehanteerd van 50% op de directe
loonkosten, hetgeen in mindering wordt gebracht op de basistaken;
-
de
verdeling van de gemeentelijke bijdragen vindt plaats op basis van door de
provincie Zuid-Holland geprognosticeerde inwonertallen per 1 januari van het
begrotingsjaar;
-
de
programmabegroting is opgesteld op basis het programma Openbare gezondheidszorg
(OGZ) en conform het Besluit Begroting
en Verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV);
-
beter
meetbaar maken van de maatschappelijke effecten + de gerealiseerde
activiteiten.
5.3 Ontwerp-begroting 2008
De
ontwerp-begroting 2008 is, zoals aangegeven, gebaseerd op dezelfde
uitgangspunten als de begroting van 2007.
5.3.1.
Algemene opmerkingen van de GGD-ZHW bij de begroting 2008:
-
ten
opzichte van de trendmatige stijging in 2008 (loon- en prijsindex verwerkt
t.o.v. begroting 2007) neemt de bijdrage van de deelnemende gemeenten op basis
van ongewijzigd beleid in 2008 toe met €4.934 voor basistaken en €5.924 voor
aanvullende diensten;
-
de
toename bij de basistaken (bovenstaande) wordt mede veroorzaakt door een
toename van investeringen in en onderhoudskosten van ICT;
-
me
de GGD Den Haag lopen gesprekken om de TBC bestrijding per 01-01-2008 middels
een contract uit te besteden;
-
bij
de Forensische geneeskunde wordt nu nog gewerkt met een verschillende tarief en
verschillende inhoud. Er wordt een slag gemaakt om dit te uniformeren;
-
voor
het eerst zijn dit jaar naast de basistaken van de GGD ook de aanvullende
diensten opgenomen in de ontwerpbegroting van de GGD;
-
de
JGZ-medewerkers van de GGD worden in de hele regio vanaf 01-01-2008 decentraal
gehuisvest. De in de begroting aanwezige huisvestingsmiddelen zullen voor de
decentrale huisvesting worden aangewend;
-
ingang
van 2008 zal de aanvullende dienst zorgcoördinatie worden uitgevoerd als
maatwerk in het basistakenpakket;
-
in
2008 zal vanuit de GGD-ZHW meer beleidscapaciteit beschikbaar zijn om gemeenten
te ondersteunen met het lokale gezondheidsbeleid en om de speerpunten te
ontwikkelen.
5.3.2 Financiële opmerkingen van de GGD-ZHW bij de
begroting 2008:
Het geraamde resultaat vóór
bestemming in 2008 toont een saldo van
€ 16.103 (nadelig). Na onttrekkingen
aan de reserves (€ 16.103) resteert een resultaat na bestemming van nihil.
Ten opzichte van de
begroting 2007 (het GGD-deel exclusief de JGZ 0-4 jaar), op basis van bestaand
beleid, zijn de baten (met €466.508) sterker gestegen dan de lasten (met €
292.764).
Een belangrijk deel hiervan
wordt veroorzaakt door de indexering voor loon- en prijsontwikkeling, stijging
van geprognosticeerde inwoneraantallen en stijging van aanvullende diensten
door de deelnemende gemeenten.
De GGD geeft aan dat voor
2008 voor wat betreft de Gemeente Delft uitgegaan wordt van een bijdrage van
2.779.506.
Soort |
Begroting
2007 |
Begroting
2008 |
Basistaken
GGD |
1.610.207 |
1.654.203 |
Aanvullende
taken GGD |
98.931 |
167.031 |
Subtotaal
GGD-ZHW |
1.709.138 |
1.821.234 |
Basistaken
JGZ 0-4 jaar |
0 |
872.631 |
Aanvullend
JGZ 0-4 jaar |
0 |
85.641 |
Subtotaal
0-4 jaar |
|
958.272 |
Totaal |
1.709138 |
2.779.506 |
5.4
Opmerkingen bij de ontwerpbegroting 2008
5.4.1
Algemeen:
-
het
activiteitenoverzicht in paragraaf 2.1.3.1 die mede de grondslag vormt voor de
berekening is nog niet met de gemeente afgestemd. De gemeente Delft verwacht
dat er in het overleg met de GGD-ZHW over de inzet van maatwerkproducten in
2008 worden ingezet nog beleidsvrijheid zit, mits dit binnen de begroting
gebeurt;
-
De
gemeente Delft verwacht dat benoeming van de speerpunten Obesitas en
Alcoholpreventie bij Jeugdigen, in overleg met de GGD-ZHW, nog zal leiden tot
aanscherpingen t.a.v. inzet maatwerkproducten en aanvullende diensten;
-
De
gemeente Delft verwacht een verbetering te zien t.a.v. de inhoudelijke
rapportage naar aanleiding van de begroting;
-
In
de afrekening 2006 bleek dat de GGD op een aantal producten, m.n. bij de JGZ
veel te hoog geraamd had. De gemeente Delft verwacht over 2008 een realistische
raming;
-
De
GGD-ZHW hanteert een indexering van gemiddeld 3,1% dit is hoger dan de
trendmatige verhoging van 2,4% die de gemeente hanteert op subsidies;
-
De
gevraagde bijdrage past binnen de gemeentelijke meerjaren begroting.
5.4.2
Basistakenpakket:
-
in
de meerjaren begroting staan forse bedragen opgenomen voor investeringen,
zonder dat hier een duidelijke verklaring voor wordt gegeven. De gemeente heeft
behoefte aan meer inzicht;
-
ter
beschikkingstaande middelen cq formatie vanwege OGGZ-vangnet samenvoegen met
“meldpunt Bezorgd?”.
5.4.3
Aanvullende dienst:
-
Admit:
de gemeente Delft wil dit product als maatwerkproduct in het kader van het
basistakenpakket;
-
de
gemeente Delft wenst meer inzicht in de financiele gevolgen van de regionale
gelijkschakeling van de Forensische geneeskunde;
-
bemoeizorg
JGZ; er is een afspraak om dit uit te voeren tot eind 2007. Er is nog geen
afspraak gemaakt over continuering. Voorts weet de gemeente Delft nog niet of
de dekking in 2008 beschikbaar is;
-
de
gemeente Delft heeft voor de SMA’s €78.000 beschikbaar en niet de begrootte
€110.000. Het product Arbeidsgeschiktheid pilot (AGP) zal door de gemeente
Delft worden aanbesteed in 2008. Dit product vervalt;
-
preventieve
logopedie: over het product “Screening 0-4 jarigen” wenst de gemeente nog
inhoudelijke afspraken te maken.
5.4.4
JGZ 0-4 jaar:
-
het
Subsidiebedrag vanuit VWS vanwege JGZ 0-4 jaar is pas eind 2007 bekend. De
begroting is dus niet gebaseerd op bekende gegevens en beschikbare middelen. De
gemeente behoudt zich het recht voor om de begroting aan te passen indien het
beschikbare budget daar aanleiding toe geeft;
-
over
het maatwerk vanwege de JGZ 0-4 zijn nog geen financiele en inhoudelijke
afspraken gemaakt. De gemeente Delft stemt in met het opnemen van een bedrag
van €75.000 vanwege maatwerk in de ontwerpbegroting van de GGD, echter hier
dienen nog productie afspraken over gemaakt te worden.
5.5.
Voorstellen t.a.v. de begroting
Voorgesteld
wordt om:
-
in
te stemmen met de ontwerp-begroting 2008, met in achtneming van de opmerkingen
zoals opgenomen in paragraaf 5.4.
6.
Voorstel
Aan
het college van B&W wordt voorgesteld :
1.
in
te stemmen met de ontwerp-jaarrekening 2006;
2.
in
te stemmen met de ontwerp-programmabegroting 2008, met in achtneming van de
aandachtspunten zoals opgenomen in paragraaf 5.4;
3.
in
te stemmen met bijgaande concept-reactie aan het bestuur van de GGD-ZHW;
4.
de
ontwerp-jaarrekening 2006, de ontwerp-begroting 2008 en de concept-reactie aan
het bestuur van de GGD-ZHW voor te leggen aan de gemeenteraad met het advies
hiermee in te stemmen.