1. Inleiding

Conform artikel 19 lid 3 van de gemeenschappelijke regeling GGD Zuid- Holland West biedt het dagelijks bestuur van de GGD Zuid- Holland West (GGD) de ontwerp-jaarrekening 2006, de ontwerp-begroting 2008 aan, aan de besturen van de binnen de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten.

Het dagelijks bestuur van de GGD verzoekt de gemeente om voor 21 juni 2007 een inhoudelijke reactie te geven. Het Algemeen bestuur van de GGD-ZHW zal op die datum besluiten over de begroting 2008.

 

 

2. Achtergrond informatie

De GGD-ZHW is een gemeenschappelijke regeling van 8 gemeenten waaronder Delft.  De deelnemende gemeenten hebben hun preventieve taken van bewaken, beschermen en bevorderen van de volksgezondheid in de regio opgedragen aan de GGD-ZHW.

De GGD-ZHW levert producten die vallen onder het programma Openbare Gezondheidszorg (OGZ). De Openbare Gezondheidszorg bevat die onderdelen van de gezondheidszorg die zich richten op ziektepreventie en de bescherming en bevordering van de gezondheid van de gehele bevolking in de regio.

 

Vanuit deze taak wil de GGD een bijdrage leveren aan de volgende maatschappelijke effecten:

-           het toenemen van de levensverwachting bij geboorte van de inwoners van de regio Zuid- Holland West ten opzichte van 2004 (2004: mannen 77,7 jaar en vrouwen 82,0 jaar);

-           het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen in 2020 met tenminste 25% ten opzichte van 2004.

 

Het programma OGZ is onderverdeeld in basistaken (uniform en maatwerk), en in aanvullende diensten.

De uniforme taken zijn landelijk vastgelegd in protocollen en richtlijnen en worden conform in alle gemeenten uitgevoerd. Over de maatwerktaken maken individuele gemeenten en de GGD afspraken op basis van de lokale behoefte zoals vastgesteld in het lokale gezondheidsbeleid.

De basistaken worden per gemeente doorbelast in op basis van een bijdrage per inwoner. Een uitzondering hierop vormt het product “toezicht/inspectie kinderopvang” dat per verrichting wordt betaald.

De aanvullende diensten levert de GGD op contractbasis. Hierover worden meerjarenafspraken gemaakt en geldt een afbouwregeling bij beëindiging.

 

 

3. P&C-cylus van de GGD-ZHW

De GGD-ZHW is momenteel voortvarend bezig met het beter positioneren van de beleids- en rapportagecylcus. Inzet van deze verbeterslag is de doelstellingen beter te koppelen aan resultaten en deze resultaten zowel inhoudelijk als kwantitatief beter in rapportages vast te leggen.

Dit verbeterproces heeft geresulteerd in 2- jaarlijkse managementrapportages.

 

Ten aanzien van de begrotingssystematiek en de inhoudelijke rapportages verwacht de gemeente Delft dat er nog verbeteringen worden gerealiseerd door de GGD-ZHW. Deze verbeteringen zitten dan onder meer op:

-          meer helderheid van de productbeschrijvingen t.a.v. doel en resultaat;

-          meer inzicht geven in de bijdrage van activiteiten aan het maatschappelijke effect;

-          verbetering in de raming van het aantal producten op bepaalde onderdelen.

-          rapporteren aan gemeenten over uitgevoerde activiteiten op gemeenteniveau.

 

 

4. Ontwerp-Jaarrekening 2006

 

 

4.1 Achtergrond

Het bestuur van de GGD-ZHW heeft vanuit de preventieve taak maatschappelijke effecten c.q. doelstellingen geformuleerd. In 2006 is daar het onderstaande op gepresteerd:

-          aan “het uitvoeren van preventieactiviteiten die de gezonde levensverwachting verlengen, vermijdbare sterfte voorkomen en de kwaliteit van leven verhogen” is deels voldaan;

-          aan “het uitvoeren van preventieactiviteiten die de verschillen in gezondheid verkleinen en daarmee de achterstand in de gezondheidssituatie van achterstandsgroepen verminderen” is voldaan;

-          aan “het bieden van een vangnet voor individuen  en groepen die niet voldoende worden bereikt door de reguliere hulpverlening” is bijgedragen;

-          aan “het halen van gemaakt productieafspraken” is deels voldaan;

-          aan “het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek” is voldaan;

-          met “het introduceren van een kwaliteitsmodel” is gestart;

-          aan “het benoemen van prestatie-indicatoren” is voldaan.

 

 

 

4.2 Resultaat

De GGD-ZHW geeft bij de ontwerp jaarrekening aan dat het resultaat in 2006 na bestemming €123.435 voordelig is. Dit resultaat hangt vooral samen met afwijkingen op product niveau:

-          positief saldo (€112.539) van overige producten JGZ (1.20) door toevoeging aan de reserve implementatie IJGZ ten laste van het resultaat 2005, die gedeeltelijk is onttrokken in 2006;

-          positief saldo (€58.506) van preventieve logopedie (5.1.12) door het afbouwen van logopedie door gemeente Leidschendam-Voorburg;

-          positief saldo (€625.252) van infectieziektebestrijding (2.1) door achterblijven aantal meldingen (1.748) terwijl hoger (2.213) begroot is;

-          negatief saldo (€314.160) van toezicht/inspecties kinderopvang (2.18) door extern onderzoek en extra personeelsinzet om achterstand in te lopen;

-          positief saldo (€69.817) van OGGZ-vangnet (2.16) door afhandeling van groter aantal vangnetmeldingen (255) dan begroot (150);

-          negatief saldo van €53.296) van reizigersadvisering (5.2.21) door grotere personeelsinzet dan genormeerd;

-          negatief saldo (€260.414) van sociaal medische advisering (5.2.21) door teruglopen van de afname door gemeenten en grotere personeelsinzet dan genormeerd;

-          negatief saldo (€80.563) van producten organisatie (4.7)  door achterblijven onttrekking aan de reserve RI&E.

 

De GGD-ZHW stelt voor het resultaat van €123.435 terug te storten aan de gemeenten naar rato van het aantal inwoners. Voor Delft betekent dit een bedrag van €23.355.

Nadat de definitieve jaarrekening 2006 is ontvangen van de GGD-ZHW zal hiervoor een bestedingsvoorstel worden gedaan.

 

 

4.3. Voorstellen

Voorgesteld wordt om

-          in te stemmen met de concept-jaarrekening 2006

 

 

 


5. Ontwerp-begroting 2008

Op basis van het programma Openbare Gezondheidszorg (OGZ) geeft de programmabegroting aan wat de GGD-ZHW wil bereiken (maatschappelijke effecten), wat de GGD-ZHW daarvoor gaat doen (activiteiten) en wat het gaat kosten (middelen). De programmabegroting is opgesteld conform het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV).

 

 

5.1 Inleiding

De GGD-ZHW geeft in haar ontwerpbegroting aan dat binnen het kader van de wettelijke taakstelling en de aanvullende diensten bestaand beleid wordt voortgezet.

Voor het thema ‘toenemende levensverwachting’ betekent dat onder meer als activiteiten:

preventieve onderzoeken, vaccinatiecampagnes, aandacht voor infectieziekten en de reeds bestaande trajecten inzake kindercentra, technische hygiënezorg en medische milieukunde.

Bij het

 thema ‘verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen’ worden onder meer de logopedische screening, immunisatie van allochtone kinderen en de campagnes ter vermindering van risicogedrag voortgezet.

 

Vanaf 1 januari 2007 is de coördinatie voor de hele JGZ 0-19 neergelegd bij de GGD-ZHW. In de ontwerpbegroting van 2008 is de JGZ 0-4 jaar voor het eerst opgenomen.

 

Voorts heeft de GGD-ZHW recentelijk een aantal speerpunten benoemd waar zij in 2008 speciale aandacht aan wil geven:

- Obesitas

- Alcohol en jeugd

 

 

5.2 Uitgangspunten bij de begroting 2008

-          formatie wordt afgeleid van landelijke cq. geraamde productnormering, het aantal directe uren per formatie en de formatie per inwoner bij vergelijkbare GGD-en (benchmark 2003);

-          loonindexering 3,3 % (Zoetermeer);

-          prijsindexering 2,25 % (Zoetermeer);

-          de overhead wordt in beginsel geheel toegerekend aan de basistaken op basis van het aantal formatieplaatsen (fte’s) per 1 januari van het begrotingsjaar. Voor de aanvullende diensten wordt een opslag gehanteerd van 50% op de directe loonkosten, hetgeen in mindering wordt gebracht op de basistaken;

-          de verdeling van de gemeentelijke bijdragen vindt plaats op basis van door de provincie Zuid-Holland geprognosticeerde inwonertallen per 1 januari van het begrotingsjaar;

-          de programmabegroting is opgesteld op basis het programma Openbare gezondheidszorg (OGZ) en conform het Besluit Begroting  en Verantwoording Provincies en Gemeenten  (BBV);

-          beter meetbaar maken van de maatschappelijke effecten + de gerealiseerde activiteiten.

 

5.3 Ontwerp-begroting 2008

De ontwerp-begroting 2008 is, zoals aangegeven, gebaseerd op dezelfde uitgangspunten als de begroting van 2007.

 

5.3.1. Algemene opmerkingen van de GGD-ZHW bij de begroting 2008:

-          ten opzichte van de trendmatige stijging in 2008 (loon- en prijsindex verwerkt t.o.v. begroting 2007) neemt de bijdrage van de deelnemende gemeenten op basis van ongewijzigd beleid in 2008 toe met €4.934 voor basistaken en €5.924 voor aanvullende diensten;

-          de toename bij de basistaken (bovenstaande) wordt mede veroorzaakt door een toename van investeringen in en onderhoudskosten van ICT;

-          me de GGD Den Haag lopen gesprekken om de TBC bestrijding per 01-01-2008 middels een contract uit te besteden;

-          bij de Forensische geneeskunde wordt nu nog gewerkt met een verschillende tarief en verschillende inhoud. Er wordt een slag gemaakt om dit te uniformeren;

-          voor het eerst zijn dit jaar naast de basistaken van de GGD ook de aanvullende diensten opgenomen in de ontwerpbegroting van de GGD;

-          de JGZ-medewerkers van de GGD worden in de hele regio vanaf 01-01-2008 decentraal gehuisvest. De in de begroting aanwezige huisvestingsmiddelen zullen voor de decentrale huisvesting worden aangewend;

-          ingang van 2008 zal de aanvullende dienst zorgcoördinatie worden uitgevoerd als maatwerk in het basistakenpakket;

-          in 2008 zal vanuit de GGD-ZHW meer beleidscapaciteit beschikbaar zijn om gemeenten te ondersteunen met het lokale gezondheidsbeleid en om de speerpunten te ontwikkelen.

 

5.3.2 Financiële opmerkingen van de GGD-ZHW bij de begroting 2008:

Het geraamde resultaat vóór bestemming in 2008 toont een saldo van

€ 16.103 (nadelig). Na onttrekkingen aan de reserves (€ 16.103) resteert een resultaat na bestemming van nihil.

Ten opzichte van de begroting 2007 (het GGD-deel exclusief de JGZ 0-4 jaar), op basis van bestaand beleid, zijn de baten (met €466.508) sterker gestegen dan de lasten (met € 292.764).

Een belangrijk deel hiervan wordt veroorzaakt door de indexering voor loon- en prijsontwikkeling, stijging van geprognosticeerde inwoneraantallen en stijging van aanvullende diensten door de deelnemende gemeenten. 

 

De GGD geeft aan dat voor 2008 voor wat betreft de Gemeente Delft uitgegaan wordt van een bijdrage van 2.779.506.

 

Opbouw van de ontwerpbegroting GGD 2008 voor Delft

Soort

Begroting 2007

Begroting 2008

Basistaken GGD

 

1.610.207

 

1.654.203

Aanvullende taken GGD

 98.931

 

 

167.031

 

Subtotaal GGD-ZHW

1.709.138

1.821.234

Basistaken JGZ 0-4 jaar

0

872.631

Aanvullend JGZ 0-4 jaar

0

85.641

Subtotaal 0-4 jaar

 

958.272

Totaal

1.709138

2.779.506

 

 

5.4 Opmerkingen bij de ontwerpbegroting 2008

 

5.4.1 Algemeen:

-          het activiteitenoverzicht in paragraaf 2.1.3.1 die mede de grondslag vormt voor de berekening is nog niet met de gemeente afgestemd. De gemeente Delft verwacht dat er in het overleg met de GGD-ZHW over de inzet van maatwerkproducten in 2008 worden ingezet nog beleidsvrijheid zit, mits dit binnen de begroting gebeurt;

-          De gemeente Delft verwacht dat benoeming van de speerpunten Obesitas en Alcoholpreventie bij Jeugdigen, in overleg met de GGD-ZHW, nog zal leiden tot aanscherpingen t.a.v. inzet maatwerkproducten en aanvullende diensten;

-          De gemeente Delft verwacht een verbetering te zien t.a.v. de inhoudelijke rapportage naar aanleiding van de begroting;

-          In de afrekening 2006 bleek dat de GGD op een aantal producten, m.n. bij de JGZ veel te hoog geraamd had. De gemeente Delft verwacht over 2008 een realistische raming;

-          De GGD-ZHW hanteert een indexering van gemiddeld 3,1% dit is hoger dan de trendmatige verhoging van 2,4% die de gemeente hanteert op subsidies;

-          De gevraagde bijdrage past binnen de gemeentelijke meerjaren begroting.

 

5.4.2 Basistakenpakket:

-          in de meerjaren begroting staan forse bedragen opgenomen voor investeringen, zonder dat hier een duidelijke verklaring voor wordt gegeven. De gemeente heeft behoefte aan meer inzicht;

-          ter beschikkingstaande middelen cq formatie vanwege OGGZ-vangnet samenvoegen met “meldpunt Bezorgd?”.

 

5.4.3 Aanvullende dienst:

-          Admit: de gemeente Delft wil dit product als maatwerkproduct in het kader van het basistakenpakket;

-          de gemeente Delft wenst meer inzicht in de financiele gevolgen van de regionale gelijkschakeling van de Forensische geneeskunde;

-          bemoeizorg JGZ; er is een afspraak om dit uit te voeren tot eind 2007. Er is nog geen afspraak gemaakt over continuering. Voorts weet de gemeente Delft nog niet of de dekking in 2008 beschikbaar is;

-          de gemeente Delft heeft voor de SMA’s €78.000 beschikbaar en niet de begrootte €110.000. Het product Arbeidsgeschiktheid pilot (AGP) zal door de gemeente Delft worden aanbesteed in 2008. Dit product vervalt;

-          preventieve logopedie: over het product “Screening 0-4 jarigen” wenst de gemeente nog inhoudelijke afspraken te maken.

 

5.4.4 JGZ 0-4 jaar:

-          het Subsidiebedrag vanuit VWS vanwege JGZ 0-4 jaar is pas eind 2007 bekend. De begroting is dus niet gebaseerd op bekende gegevens en beschikbare middelen. De gemeente behoudt zich het recht voor om de begroting aan te passen indien het beschikbare budget daar aanleiding toe geeft;

-          over het maatwerk vanwege de JGZ 0-4 zijn nog geen financiele en inhoudelijke afspraken gemaakt. De gemeente Delft stemt in met het opnemen van een bedrag van €75.000 vanwege maatwerk in de ontwerpbegroting van de GGD, echter hier dienen nog productie afspraken over gemaakt te worden.

 

 

5.5. Voorstellen t.a.v. de begroting

Voorgesteld wordt om:

-          in te stemmen met de ontwerp-begroting 2008, met in achtneming van de opmerkingen zoals opgenomen in paragraaf 5.4.

 

 

6. Voorstel

Aan het college van B&W wordt voorgesteld :

1.       in te stemmen met de ontwerp-jaarrekening 2006;

2.       in te stemmen met de ontwerp-programmabegroting 2008, met in achtneming van de aandachtspunten zoals opgenomen in paragraaf 5.4;

3.       in te stemmen met bijgaande concept-reactie aan het bestuur van de GGD-ZHW;

4.       de ontwerp-jaarrekening 2006, de ontwerp-begroting 2008 en de concept-reactie aan het bestuur van de GGD-ZHW voor te leggen aan de gemeenteraad met het advies hiermee in te stemmen.