Inleiding en leeswijzer.

Voor u ligt de nota integrale jeugdgezondheidszorg Delft 2007.

Deze nota geeft een overzicht van recente ontwikkelingen en activiteiten die in 2007 op het terrein van de  jeugdgezondheidszorg in Delft worden ondernomen en de bijbehorende begroting 2007.

 

In de nota wordt het kader van de nota en de belangrijkste inhoudelijke ontwikkelingen voor 2007 geschetst. 

Naast de Delftse ontwikkelingen geeft de nota ook de relatie aan met de regionale ontwikkelingen en activiteiten zoals die op het terrein van de jeugdgezondheidszorg binnen het stadsgewest Haaglanden plaatsvinden.

In dit kader vindt u in deze nota ook een verantwoording van de begroting 2006.  Vervolgens beschrijft de nota een financiële onderbouwing van de activiteiten in de vorm van de begroting I-JGZ Delft 2007.  Voor het realiseren van de concrete plannen zoals in het activiteitenplan beschreven, is financiële dekking noodzakelijk, aan het eind van de nota wordt u hiertoe een voorstel gedaan.

 

In de bijlagen van de nota treft u aan:

1.                  een activiteitenplan integrale jeugdgezondheidszorg

(I-JGZ) Delft 2007, waarin wordt aangegeven welke activiteiten en concrete plannen er binnen de gemeente Delft op het terrein van jeugdgezondheidsbeleid worden ondernomen.

2.                  Regionale activiteiten, samenwerking en financiële inzet 2006-2007

           

 

 

1.         Doel van de nota.

Doel van deze nota is om het College van B&W en de Raad van de gemeente Delft een samenhangend beeld te bieden van de ontwikkelingen die gaande zijn rondom de Integrale Jeugdgezondheidszorg (I-JGZ) teams in Delft. In de nota van 2006 is beschreven langs welke thema’s de ontwikkeling van de I-JGZ verder vormgegeven zou gaan worden. In deze nota I-JGZ 2007 zal geschetst worden wat in 2006 is gerealiseerd en welke activiteiten er vervolgens in 2007 aan bod komen.

 

De nota is tot stand gekomen in goed overleg met de partners in de

Integrale jeugdgezondheidszorg; GGD -Zuid Holland West, Careyn en Stichting Kwadraad.

 

2.         Kader.

Gemeenten krijgen een steeds belangrijkere taak bij het vormgeven van preventief jeugd(gezondheidszorg)beleid.  De taken van de gemeente zijn deels al wettelijk verankerd in de Wet collectieve preventie volksgezondheid (Wcpv), waaronder de uitvoering van het Basistakenpakket JGZ en het maatwerkdeel voor de JGZ 0 – 19 jaar, en de wet op de Jeugdzorg.

Ook in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) wordt een stevige taak voor de gemeenten vastgelegd. 

Gemeenten krijgen in dit kader de taak om problemen bij risico- kinderen, risico- jongeren en hun gezinnen te voorkomen en te verminderen. Maar bovenal is het de taak van de gemeente om genoemde kinderen, jongeren en gezinnen de adequate hulp te bieden. Belangrijk hierbij is onder meer ondersteuning bij de opvoeding.

Gemeenten zijn in dit kader verantwoordelijk voor 5 functies:

  1. Informatie en advies
  2. Signalering
  3. Toeleiding naar hulpaanbod
  4. Bieden van (lichte) pedagogische hulp
  5. Zorgcoördinatie.

 

Bovenstaande vraagt om ordening en regie van de lokale jeugdketen, afstemming in het (zorg)aanbod en om goede verbindingen met partners, zoals Bureau Jeugdzorg. Doel hierbij is een samenhangend systeem van opvoed- en opgroeiondersteuning. Integraal Jeugdbeleid, waarvan bovenstaande een onderdeel is, staat hoog op de agenda van de gemeente Delft. In de integrale Jeugdnota die eind 2007 zal verschijnen, zal de gemeente Delft aangeven op welke wijze het jeugdbeleid deze uitdaging in samenhang met m.n. het onderwijs aan zal gaan.

 

Het is goed om op deze plaats te wijzen op het verschil in leeftijdscategorieën die in dit kader en ook deze nota worden gehanteerd.

Het Delfts jeugdbeleid heeft als doelgroep de 0 tot 23 jarigen, de doelgroep van het jeugdgezondheidsbeleid in Delft bestaat formeel uit 0 tot 19 jarigen. Het streven van de gemeente Delft in deze is te komen tot een samenhangend jeugdgezondheidsbeleid van – 9 maanden tot 23 jaar.

 

 

 

 

3.           Besluitvorming I-JGZ in de regio GGD-ZHW in 2006,

              en ontwikkelingen I-JGZ in 2007.

Een belangrijke pijler van het lokale Jeugdbeleid zijn de integrale JGZ-teams zoals die in Delft zijn neergezet.

Het is goed om hierbij te memoreren wat er op het niveau van de regio  GGD-Zuid Holland West door de 8 betrokken gemeenten eind 2006 tot stand is gebracht. Eind 2006 hebben de gemeenten binnen de regio GGD-ZHW besloten om de coördinatie over de I-JGZ in de hele regio bij de GGD-ZHW te beleggen. Dit besluit is een belangrijke stap in het verder integreren van de zorg van 0 tot 19 jarigen. Het college van B&W en de gemeente raad van Delft hebben dit besluit in december 2006 geaccordeerd.

 

In dit kader is de subsidieverstrekking aan de thuiszorgorganisaties, voor Delft is dit per 01-01-2007 Careyn, voor de uitvoering van de 0 tot 4 jarigen zorg gemandateerd aan de directeur van de GGD-ZHW. Vanaf 2007 loopt de financiering voor dit onderdeel reeds via de GGD-ZHW. 

Ook op organisatorisch terrein staat de Integrale jeugdgezondheidszorg organisatie een aantal veranderingen te wachten.

Met name de onderstaande organisatorische veranderingen worden in 2007 doorgevoerd:

1.       Twee sectormanagers, één afkomstig  van de Thuiszorgorganisaties en één afkomstig van de GGD,  zijn per 1 januari 2007 aangesteld om de I-JGZ in de hele regio aan te sturen.

2.       Het werkgebied is verdeeld in 5 regio’s waarbij de directe aansturing van alle I-JGZ medewerkers bij één regiomanager wordt belegd.

3.       Delft is één van de vijf regio’s.  Dit betekent dat Delft in de loop van 2007 één aanspreekpunt zal krijgen voor de uitvoering van de lokale I-JGZ-teams. De benoeming van de regiomanagers zal in juni 2007 definitief plaatsvinden.

4.       Alle JGZ-medewerkers van de GGD-ZHW zullen in 2007 decentraal in de regio’s gehuisvest worden als onderdeel van de lokale integrale JGZ.

 

Het regionale beleidskader I-JGZ voor 2008 en 2009 wordt in de loop van 2007 ontwikkeld en vastgesteld. Daartoe heeft er op 9 mei 2007 jongstleden een informatiebijeenkomst plaatsgevonden voor de commissieleden van de acht betrokken gemeenten. In het najaar van 2007 zullen de gemeente-raden van de betrokken gemeenten het regionale beleidskader voor 2008 en 2009 aangeboden krijgen.

 

 

4.         Integrale jeugdgezondheidszorg in de wijken

Gemeenten hebben lokaal de regie en de verantwoordelijkheid voor de integrale Jeugdgezondheidszorg 0-19 (23) jaar.

Een belangrijke pijler om dit in de praktijk vorm te geven aan de eerder genoemde vijf preventieve functies zijn de integrale Jeugdgezondheids-teams die in Delft zijn opgericht. De JGZ-teams zijn een belangrijk vernieuwend concept om de Jeugdgezondheidszorg voor de leeftijdsgroep van 0 tot 19 jaar geïntegreerd op wijkniveau aan de doelgroep ouders, kinderen en betrokken instanties aan te bieden. De stad is verdeeld in twee grote I-JGZ-teams, die elk in 3 of 4 wijken, respectievelijk Tanthof / Buitenhof/Voorhof en Wippolder/Vrijenban/Hof van Delft/Voordijkshoorn, integraal verantwoordelijk zijn voor de  uitvoering van de taken van de integrale jeugdgezondheidszorg. Er wordt naar gestreefd om in 2007 de uitvoeringsplekken in de 7 wijken te hebben gerealiseerd.

 

Het JGZ-team zich in de wijk ontwikkelen tot de ``spin in het web`` op het gebied van de Jeugdgezondheidszorg voor 0 tot 19 jarigen. Om dit te bereiken werken in het team verschillende disciplines, zoals jeugdartsen, verpleegkundigen, assistenten, schoolmaatschappelijkwerkers /opvoedadviseurs (jeugdmaatswchappelijkwerkers), nauw met elkaar samen.  De medewerkers van het team zijn uit verschillende organisaties afkomstig; GGD-ZHW, Careyn en Stichting Kwadraad.

 

In de visie van de gemeente Delft moet het JGZ-team voor ouders, kinderen en medeopvoeders een fysiek herkenbaar, bekend en laagdrempelig punt zijn in de wijk, waar men met alle vragen over opvoeding, ontwikkeling en gezondheid terecht kan.  Kennis en deskundigheid worden tussen de verschillende disciplines binnen het team gedeeld, waardoor betere informatie uitwisseling plaatsvindt, sneller gehandeld kan worden en ouders en kinderen eenvoudiger kunnen worden verwezen naar een andere deskundigheid binnen het team of naar meer intensieve vormen van zorg, bijvoorbeeld via Bureau Jeugdzorg.

 

Het JGZ-team heeft de taak om de wijk waarin het opereert goed te leren kennen om zodoende wijkspecifieke problemen en behoeften te kunnen signaleren en te kunnen aanpakken. Het team dient ook een actieve speler te zijn binnen het netwerk in de wijk, waaronder onderwijs (b.o. en v.o.), kinderopvang, wijkagent, Bureau Jeugdzorg, Algemeen Maatschappelijk werk, huisartsen en anderen.

 

Na een periode van interne ontwikkeling en afstemming was het vanaf 2006 de tijd voor de IJGZ om zich meer naar buiten toe gaan richten en de samenwerkingsrelaties te verstevigen. Voorts diende het aanbod van de deelnemende partijen dient beter op elkaar te worden afgestemd en zijn er nieuwe activiteiten nodig t.b.v. de doelgroep. Ook belangrijk bij de nog voortgaande uitrol van nieuwe locaties was het versterken van het interne teamgevoel en de samenwerking.

 

 

Een grote vooruitgang in 2006 is de uitbreiding van het schoolmaatschappelijk werk (SMW) naar  alle basisscholen (inclusief voorscholen) en het voortgezet onderwijs. In het onderwijs kunnen (zich ontwikkelende) problemen bij kinderen en jongeren vroegtijdig worden gesignaleerd. Het SMW biedt belangrijke ondersteuning bij veelvoorkomende problemen als angsten, gedragsproblemen, onzekerheid, opvoedproblemen enzovoort. Hoe vroeger er gesignaleerd wordt hoe eerder er geïntervenieerd en ondersteund kan worden.

 

 

5.         Jeugdketen 0 tot 23 jaar en Centra voor Jeugd en Gezin.

In Delft is de zorg rondom jeugd en hun ouders georganiseerd rond een drietal “eerstelijns knooppunten”.  Deze knooppunten zijn naar taak en positie verschillend. Een goede doorstroming binnen de keten van knooppunten en ook goede afstemming met de partners er achter is belangrijk.  Om een doorlopende zorgketen te realiseren wordt vanuit  preventief oogpunt de afstemming onderwijs- (jeugd)hulpverlening voor jeugdigen en jongeren, gerealiseerd middels de volgende eerstelijns knooppunten:

 

A.      De JGZ- wijkteams, voor de 0 -12 jarigen;

B.      De Centrale Zorgcommissie voortgezet onderwijs voor de 12 – 16 jarigen;

C.      Het Jongerenloket RMC Voortijdig Schoolverlaten voor de 16 jaar tot 23 jarigen.

Er zijn een drietal functies die door de knooppunten worden vervuld.

1.       Eerstelijns knooppunten zijn meldpunten waar burgers en instellingen uit Delft terecht kunnen met vragen, signalen met betrekking tot jeugdzorg in relatie tot  onderwijs.

2.       De eerstelijns knooppunten zijn tevens de plaats waar activiteiten en initiatieven met betrekking tot  op uitvoerend niveau in samenhang worden georganiseerd.

3.       Daarnaast hebben de aangewezen eerstelijns knooppunten een eigen doelstelling, doelgroep.

 

Deze “eerstelijns knooppunten” worden bemand door professionals en vormen de kern van het jeugdzorgbeleid; hulp- vraag en aanbod komen hier samen, als mede signalen uit de diverse domeinen waarbinnen de jeugdigen zich ontwikkelen.

 

Aansluiting  bij centra Jeugd en Gezin.

Met het instellen van deze eerstelijns knooppunten is de toegang naar onderwijs en zorg voor Delftse jeugdigen en ouders geregeld. Op de aansluiting van de eerstelijns knooppunten met de centra voor Jeugd en Gezin zal de komende  periode extra worden ingezet.

 

De gemeente Delft heeft  in dit kader de taak om lokaal de eerder genoemde 5 functies op het terrein van opvoed- en opgroeiondersteuning uit te laten voeren. Deze taken zijn vastgelegd in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning:

1.       Informatie en advies

2.       Signalering

3.       Toeleiding naar hulpaanbod

4.       Licht pedagogische hulp

5.       Coördinatie van zorg op lokaal niveau

 

Delft wil in 2007 stevig inzetten op de verdere ontwikkeling van de lokale zorgstructuur voor 0 tot 23 jarigen, met als kernspelers de Integrale Jeugdgezondheidszorgteams en Bureau Jeugdzorg, tot Centra voor Jeugd en Gezin. De Centra voor Jeugd en Gezin krijgen een belangrijke rol bij de uitvoering van de 5 gemeentelijke functies, daarnaast krijgen ze een centrale rol daar waar het gaat om

    1. zorgcoördinatie;

b.       harmonisering van onderwijs- en hulpverleningsindicatiestelling;

c.       aanmeldfunctie voor jongeren in het kader van detentie en resocialisatie.

d.       aanmeldfunctie voor kinderen vanuit de volwassenenzorg, bijvoorbeeld meldingen vanuit Meldpuntbezorgd?

 

Met name zorgcoördinatie is hierbij een speerpunt, waarover het volgende kan worden gesteld. Zorgcoördinatie bevindt zich op het snijvlak van de functies die Bureau Jeugdzorg uitvoert en die weer aansluiten op de justitieketen. Over de zorg aan gezinnen met problemen op meerdere leefgebieden en de verantwoordelijkheid van gemeenten op dit vlak is één en ander vastgelegd. Uitgangspunt is dat het van belang is om de zorg die vanuit diverse betrokken instanties geboden wordt, te coördineren. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het (doen) realiseren van die coördinatie van zorg op lokaal niveau en dienen inzet van menskracht financieel mogelijk te maken.[1]

 

Op dit moment is nog onduidelijk , welke organisatie het voortouw neemt als er geen zorginstellingen zijn betrokken bij een gezin, terwijl zich wel problemen op diverse leefgebieden voordoen. De zorgcoördinator zou hier het voortouw in moeten nemen.

In de Wet op de jeugdzorg staat dat Bureau Jeugdzorg tot taak heeft om na te gaan of coördinatie van zorg nodig is en zo ja, wie de coördinatie het beste kan uitvoeren. Deze bepaling geldt zowel voor gezinnen, die contact hebben met BJZ en waarvoor Jeugdzorg geïndiceerd is, alsmede voor gezinnen waar het contact niet geleid heeft tot een indicatiestelling. Indien een gezin onder toezicht is gesteld (OTS) dan is de gezinsvoogd de zorgcoördinator.  Bureau Jeugdzorg Haaglanden geeft aan dat voor gezinnen waar geen gezinsvoogd bij betrokken is, het aanwijzen van zorgcoördinatoren eigenlijk niet wordt gedaan.

 

Delft zet in 2007 op verschillende niveaus in om de visievorming over en de realisatie van Centra voor Jeugd en Gezin per 1 januari 2008 gerealiseerd te hebben. Delft zal samen met de andere 7 gemeenten in de regio GGD-ZHW in 2007 een integraal beleidskader IJGZ uitwerken voor de jaren 2008 en 2009. In dit beleidskader zal de verdere ontwikkeling van de I-JGZ tot Centra voor Jeugd en Gezin uitgewerkt worden en zal de opdracht voor de I-JGZ regiobreed beschreven worden.

 

6.         Jongeren en alcohol.

Naast de inhoudelijke activiteiten zoals genoemd in het bijgesloten activiteitenplan I-JGZ Delft 2007, heeft het onderwerp jongeren en alcohol grote aandacht binnen het Jeugdgezondheidsbeleid van de gemeente Delft. Conform het besluit van de gemeenteraad van 29 maart 2007, zal er na het zomerreces een aanvullend plan van aanpak verschijnen dat leidt tot een samenhangend pakket van maatregelen ter verdere terugdringing van het alcoholgebruik onder jongeren van 11 tot 15 jaar.

 

Het plan bevat in elk geval:

  1. het resultaat van het onderzoek naar maatregelen ter handhaving van wettelijke bepalingen, te denken valt aan een 

      convenant met de detailhandel en horeca en aan de invoering van

      een alcoholpreventietoets.

  1. een voorstel voor een evenement of project waarbij behalve de betrokken schooljeugd ook de ouders zijn betrokken zoveel mogelijk partijen betrokken zijn, waaronder ouders.
  2. de resultaten van een onderzoek naar mogelijke invoering van een alcoholpreventietoets die toegepast wordt bij elk relevant beleidsvoornemen of uitvoeringsbesluit, te denken valt aan het verlenen van  vergunningen voor sportkantines, vestiging van winkels.

 

Het plan kan gezien worden als aanvulling op het reguliere preventiebeleid genotmiddelen in het kader van Verslavingsbeleid.

 


7.         Begroting en realisatie I-JGZ 2006.

In onderstaande tabel wordt inzichtelijk gemaakt wat de realisatie is van de begroting IJGZ van 2006

 

Fig. 1 begroting en realisatie 2006

Soort

Begroting

Realisatie

Huisvestingslasten

 

43.000

59.195

Inrichtingskosten

29.000

30.000

 

ICT

 

21.000

21.000

Projectleider Huisvesting

 

6.000

6.890

Communicatie

 

41.780

6.222

Integrale teamontwikkeling

 

17.000

5.000

Werkgroep netwerk en samenwerking

 

12.000

7.890

Werkgroep uitvoering integrale dienstverlening

 

14.000

4.340

Uitrol 2006

 

36.000

23.610

 

JGZ-profielen 3

 

10.000

14.268

Aanpak overgewicht BOS

 

40.000

 

Stuurgroep O&O

 

10.000

5.000

Onvoorzien

Toevoeging aan regio!!

13.000

3.890

15.252

 

Totaal

292.780

202.555

 

 

Toelichting bij het resultaat:

 

Communicatie:

De verstevigen van de integrale communicatie door de IJGZ in Delft is niet uitgevoerd, maar zal worden opgepakt op het niveau van de regio van GGD-ZHW.

 

Integrale team ontwikkeling:

De uitvoering van het trainingsprogramma dat in 2006 is ontwikkeld zal over een aantal jaren worden uitgesmeerd, aansluitend bij de ontwikkelingsfase van elk team. De begrotingspost zal daarom ook terugkeren in 2007 en 2008. De totale kosten blijven binnen de begroting van 2006.

 

 

Uitvoering integrale dienstverlening:

De activiteiten konden worden uitgevoerd zonder de hele begrotingspost in te zetten.

 

Aanpak overgewicht

De uitvoering is vertraagd doordat besluitvorming bij VWS is vertraagd. In 2007 zal deze activiteit wel worden opgepakt.

 

Toevoeging aan reserve IJGZ

Het resultaat van 2006 bedraagt €11.035 en is toegevoegd aan de reserve IJGZ. Aan de dekkingskant is een toevoeging vanuit het OBP van €79.200 niet uitgevoerd in 2006. Dit is de reden dat het resultaat lager uitvalt dan uit figuur 1 blijkt. Deze toevoeging zal in 2007 wel gedaan worden.

Over 2005 is een niet afgewikkelde verplichting aan Maatzorg/De Werven van €18.000 toegevoegd aan de reserve I-JGZ.

 

8.         Begroting I-JGZ 2007.

Ten behoeve van de uitrol van 2 nieuwe JGZ-teams in 2007, het geven van een vervolg aan in 2006 ingezette ontwikkelingen en het starten van een aantal nieuwe activiteiten wordt onderstaande begroting voorgesteld.

 

De dekking van de begroting 2007 staat in figuren 3 opgenomen.

 

Fig. 2 Begroting IJGZ 2007

Kosten

Bedrag

Extra Huisvestingslasten vanwege de integrale JGZ-locaties

 

77.000

Investeringen inrichting

 

46.600

ICT (aanleg netwerk etc.) en digitaal handboek

 

 20.000

Projectleider huisvesting/fac. Zaken

 

15.000

Communicatie I-JGZ 2007

 

18.000

 

Uitvoering integrale dienstverlening en interventies

(waaronder: wijkgerichte activiteiten, echtscheidingsaanpak, extra contactmoment,  aanpak overgewicht, ontwikkelen/uitvoeren zorgcoordinatie, intensieve aanpak toeleiding voorscholen)

 

150.000

 

Uitrol activiteiten 3 locaties: Pootstraat+Vermeer+ Vrijenban

Teamontwikkeling

31.000

JGZ-profiel Wippolder

 

4.000

Plan van aanpak beleidsgroep O&O

 

7.500

Uitwerken samenwerkingsafspraken JGZ, BJZ, AMW, GGZ

8.000

Onvoorzien

2.400

Totaal

379.500

 

 

 

 

Voor de dekking van de I-JGZ begroting van 2007 zijn in onderstaande tabel de bronnen opgenomen.

Fig. 3. Dekking 2007

Bron

Middelen

Teambudget per JGZ-locatie + inrichting huisvesting vanuit OBP 2006+2007

149.200

Aanvullende preventie middelen VWS

48.000

Reserve IJGZ

77.677

Dekking uit algemene middelen i.v.m. ten onrechte verwerkt resultaat impuls subsidie 2006

28.850

Reeds in begroting bestaande dekking

79.773

Totaal

379.500

 

Ten einde een en ander financieel en administratief mogelijk te maken zijn hiervoor de volgende begrotingswijzigingen nodig:

 

1. Een storting van 28.850 vanuit de algemene reserve naar de  

    bestemmingsreserve I-JGZ  ten behoeve van de begroting I-JGZ 2007. In 2006 is ten onrechte een resultaat van € 28.850 dat voortvloeit uit  de impulssubsidie verrekend met het resultaat IJGZ. Hierdoor is dit  bedrag  ten onrechte niet in de bestemmingsreserve integrale Jeugdgezondheids zorg terecht gekomen maar ten gunste van het rekeningresultaat gekomen. In 2007 is dit bedrag nodig voor de JGZ-activiteiten. We willen dit bedrag in 2007 ten laste van de algemene middelen inzetten.

 

2. De inzet van € 77.677 uit de reserve Integrale JGZ .

 

9.         Voorstel

 

De gemeenteraad wordt voorgesteld om:

 

1.       kennis te nemen van deze nota integrale jeugdgezondheidszorg Delft 2007 inclusief bijbehorend activiteitenplan en Regionale samenwerking, en financiële inzet 2006 en 2007.

2.       in te stemmen met de ontwikkelingen en activiteiten van de Integrale Jeugdgezondheidszorg zoals beschreven in de nota en bijlagen.

3.       in te stemmen met de begroting Integrale Jeugdgezondheidszorg Delft 2007 en de begroting I-JGZ ZHW 2007.

4.       in te stemmen met een storting van € 28.850 vanuit de algemene reserve naar de bestemmingsreserve I-JGZ t.b.v. de begroting

      I-JGZ 2007.

5.       in te stemmen met de inzet van € 77.677 uit de reserve Integrale JGZ .

 

 

 

Bijlage 1.

 

Activiteitenplan Integrale  Jeugdgezondheidszorg Delft 2007.

 

In 2006 is de ontwikkeling van de JGZ-teams in de wijken langs een aantal thema’s verder opgepakt. In het bijgesloten activiteitenplan wordt geschetst welke ontwikkelingen er in 2006 gespeeld hebben en welk vervolg er in 2007 aan gegeven wordt.

De volgende vier thema’s zijn genoemd:

  1. Uitrol van nieuwe locaties en organisatieontwikkeling van de IJGZ
  2. Dienstverlening en speciale doelgroepen
  3. Netwerkrelaties
  4. Communicatie

 

Bij elk thema worden activiteiten genoemd. De doelstellingen die met de activiteiten in 2007 worden nagestreefd zijn de volgende:

 

De I-JGZ en de doelgroep

De zeven Integrale Jeugdgezondheidszorg teams (I-JGZ) in zeven wijken zijn operationeel. De I-JGZ-teams zijn laagdrempelige toegankelijke voorzieningen voor jeugdigen en hun ouders in de wijken, met een aanbod aan laagdrempelige voorlichtingsactiviteiten en aanbod voor een aantal specifieke doelgroepen.

 

Als gevolg van de aanwezigheid van de kerndiscipline SMW komt er meer focus op de licht ambulante hulpverlening, naast de preventieve activiteiten van de JGZ-partners Careyn en GGD. Taken en aanbod van de I-JGZ zijn helder naar jeugdigen, ouders, wijkbewoners en samenwerkingspartners. Men wéét wat de IJGZ-teams te bieden hebben.

 

Binnen de I-JGZ

In de stad Delft zijn de werkplekken van de IJGZ medewerkers gerealiseerd in de zgn. ‘Backoffice’locaties. Alle medewerkers van de GGD zullen in 2007 decentraal gehuisvest worden binnen de IJGZ-teams.  De aansturing van de IJGZ in Delft zal geïntegreerd worden doordat 1 leidinggevende de leiding krijgt over alle medewerkers. Er zal verder ingezet worden op teambuilding.

 

Ketenzorg

Samenwerkingsrelaties per IJGZ locatie zijn in beeld, beschreven en geformaliseerd waar nodig. De eerste schil rondom de Centra JGZ omvat BJZ, GGZ, AMW. De verwijslijnen zijn kort en snel; continuïteit is gegarandeerd. Middels het SMW wordt de samenwerking met het onderwijs, inclusief voorscholen, geïntensiveerd.

 

Specifiek is er samenwerking en afstemming gerealiseerd met knooppunten in de volwassenenzorg, waar het gaat om ouders/verzorgers: Meldpunt ‘Bezorgd’ (inclusief meldpunt Huiselijk Geweld), Basiszorgcoördinatie en Thuisbegeleiding. De zorg voor volwassenen en jeugdigen sluiten naadloos op elkaar aan.

 

In dit verband zal duidelijkheid komen over de taken die de

I-JGZ krijgt op het domein van de ‘zorgcoördinatie’ en zal een start gemaakt worden met de uitvoering hiervan. De positie van de IJGZ-teams ten opzichte van de eerste lijn in de wijk is duidelijk, en er zijn kennismakings-gesprekken gevoerd en samenwerkingsafspraken gemaakt.

Er zijn contacten met de tweede lijn, waar men op de hoogte is van het bestaan en werkwijze van de I-JGZ. De discussie zal in 2007 gestart worden over het intensiveren van de samenwerking met een aantal nieuwe kernpartners van de I-JGZ, bijvoorbeeld de verloskundige zorg, de kraamzorg en de Thuisbegeleiding van Careyn (voorheen Gespecialiseerde Gezinszorg).

 

Eindverantwoordelijkheid voor de uitvoering van de plannen ligt bij de regiegroep I-JGZ. De regiegroep legt verantwoording af aan de wethouder Jeugd en onderwijs. Implementatie van de plannen wordt gecoördineerd door de begeleidingsgroep I-JGZ.

Naar aanleiding van de regionale organisatorische veranderingen zal ook de lokale verantwoordingsstructuur onder de loep genomen worden in 2007.

 

1.         Uitrol van nieuwe locaties en organisatieontwikkeling van

de I-JGZ.

 

Aansturing.

Als gevolg van de ontwikkelingen op het niveau van de regio GGD-ZHW zullen alle medewerkers van de I-JGZ in de loop van 2007 aangestuurd gaan worden door

één regiomanager. Deze manager krijgt de integrale leiding over de medewerkers  van GGD en Thuiszorg. Stichting Kwadraad heeft aangegeven ook haar medewerkers (SMW-ers / Opvoed-adviseurs) binnen de I-JGZ structuur te willen brengen door bepaalde bevoegdheden over te dragen aan de regiomanager. In de loop van 2007 zullen hier afspraken over gemaakt worden. Voor het eind van 2007 zal omtrent de formele en functionele aansturing van medewerkers duidelijkheid zijn geboden.

 

Actie:

Het maken van afspraken omtrent het overdragen van bevoegdheden aan regiomanager vanwege medewerkers Kwadraad.

Geen middelen

 

Trekker

deelnemer

tijdspad

Sectorhoofd JGZ

Regiomanager JGZ ,

Manager Kwadraad,

P&O Kwadraad, GGD, Careyn.

Gereed uiterlijk eind 2007

 

Uitrol.

In 2006 zijn er twee nieuwe I-JGZ locaties bijgekomen in de wijken Vrijenban en Voorhof. In 2007 zal de uitrol gecompleteerd worden met de wijken Hof van Delft (Pootstraat) en Voordijkshoorn (Vermeertoren) in respectievelijk april en oktober 2007. De medewerkers die in 2007 nieuw bij de I-JGZ-structuur komen zullen door de regiomanager worden ingewerkt op de werkwijze van de I-JGZ.

 

 

Met de start van de bovengenoemde twee locaties is de uitrol van de I-JGZ locaties gecompleteerd.  Alle medewerkers van de I-JGZ-teams zullen werkzaam zijn in twee hoofdlocaties (back-offices) van de I-JGZ in Delft. De hoofdlocaties bevinden zich in de wijken Wippolder en Buitenhof.

Doordat de nieuwbouw in de Buitenhof pas in 2008 gereed zal zij zal voor deze medewerkers en tijdelijke oplossing gevonden worden in een andere locatie. Het team in de Vrijenban zit nu nog in een tijdelijke locatie en zal in 2007 haar nieuwe locatie betrekken in de Bieslandhof.

 

Actie:

Twee nieuwe I-JGZ locaties inrichten en openen, een tijdelijke oplossing voor de hoofdlocatie Buitenhof realiseren en nieuwe medewerkers inwerken op de I-JGZ werkwijze. Verder ontwikkelen van de lokale back-office wat betreft organisatie en werkwijze.

 

middelen uitrol:

 

Regiomanagers

Medewerkers (inwerken en opleiden)

Opening en verhuizing

Coördinatie huisvesting

                                         35.540

 

8.480

9.000

3.060

15.000

Trekker

deelnemer

Tijdspad

Regiomanager(s)

Coördinator huisvesting

Medewerkers I-JGZ teams

Gemeente

Start Pootstraat      07/2007

Start Vermeertoren 10/2007

 

Teambuilding

Medewerkers en leidinggevenden van de IJGZ hebben in 2005 de behoefte geuit om de teamvorming en samenwerking te versterken. Belangrijk element daarbij is ook om naar buiten toe steviger als integrale organisatie te communiceren.

In 2006 is daartoe een training ontwikkeld. In een tweetal teams is de trainingencyclus in 2006 begonnen. In 2007 en 2008 zal deze cyclus verder worden opgepakt in de andere deels nog te starten teams.

 

Actie:

training I-JGZ  teams op integrale samenwerking en communicatie. In 2007 zullen twee bijeenkomsten gehouden worden met alle I-JGZ-medewerkers van Delft.

 

Middelen teambuilding

 

medewerkers

trainer

10.000

 

5.000

5.000

Opdrachtgever

deelnemer

Tijdspad

Regiomanager

 

Trainer (trekker)

Medewerkers I-JGZ

2007 doorlopend in 2008.

 

 

 

 

Automatisering

Op het terrein van automatisering zijn voor 2007 twee belangrijke ontwikkelingen te onderscheiden;

  1. Elektronisch Kinddossier
  2. Digitaal handboek I-JGZ-Delft

Met name met het oog op de ontwikkelingen rond het elektronisch kinddossier is de automatisering van de I-JGZ locaties van belang.

 

Elektronisch Kinddossier

Een belangrijke ontwikkeling die voor 2006 op het programma stond van de Integrale JGZ was de implementatie van het Elektronisch Kinddossier (EKD). Voor 1 januari 2007 moest dit in heel Nederland bij alle uitvoerders van de Jeugdgezondheidszorg geïmplementeerd zijn.

Het EKD wordt alom gezien als hét instrument om een aantal essentiële zaken goed geregeld te krijgen:

-          het beter longitudinaal volgen van kinderen van 0 tot 19 jaar

-          het beter zicht krijgen op risico´s bij het opgroeien

-          de daadwerkelijke integratie van de zorg aan kinderen van 0 tot 19, doordat overdacht van informatie eenvoudiger wordt en sneller gaat ook bij verhuizing naar een andere regio.

De wethouders van de 8 gemeenten in de regio van de GGD-ZHW, willen de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling, de implementatie en het beheer van het EKD bij de GGD neerleggen. Implementatie van het EKD is landelijk vertraagd. Het aanstaande kabinet wil het EKD uiterlijk op 1 januari 2009 ingevoerd hebben.

 

Beheer Digitaal handboek I-JGZ-Delft:

Alle procedures en /protocollen zijn vastgelegd in een digitaal handboek en zijn beschikbaar voor alle I-JGZ medewerkers. Careyn, de nieuwe naam van Maatzorg/de Werven draagt zorg voor het beheer van het digitaal handboek. In 2007 wordt een begin gemaakt met het integreren van de protocollen en werkwijzen van Kwadraad in het bestaande digitale handboek.

 

Automatisering I-JGZ-locaties

De toegang tot dossiers en het werken in de dossiers is nog niet op alle I-JGZ-locaties gerealiseerd. Er zal in 2007 gekeken worden of dit nog gerealiseerd dient te worden voor de komst van het EKD. De afweging zal met name zijn tegen welke kosten een tijdelijke oplossing gevonden kan worden. Met de komst van het EKD is dit probleem verholpen.

 

Acties:

Het beheer van het digitaal handboek I-JGZ en nader onderzoek naar automatiseringsbehoefte I-JGZ locaties en plan van aanpak doorontwikkeling.

 

Middelen automatisering

 

Digitaal handboek en ondersteuning:

20.000

 

10.000

Opdrachtgever

deelnemer

tijdspad

Regiomanager

 

Facilitaire ondersteuning

Administratieve ondersteuning Careyn

2007

Toegang automatisering:

 

                                         10.000

Opdrachtgever

Deelnemers

 

Tijdspad

Sectormanager JGZ

ICT:Kwadraad, Careyn, GGD

 2007

 

Integrale rapportage

De gemeente Delft zal de partners binnen de I-JGZ vragen in 2007 een integrale rapportage te ontwikkelen die er voor moet zorgen dat beter inzicht verkregen wordt in het functioneren van de I-JGZ-teams in de wijken. Dit gaat ondermeer over het aantal en de aard van de risicogezinnen die in beeld zijn, de bespreking van deze gezinnen in het integrale casuïstieke zorgoverleg en de verwijzingsrelatie naar partners in de 1e en 2e lijn. Aansluitend op de verantwoordingscyclus van de GGD-ZHW (april en september) wil de gemeente Delft vanaf 2008 inzicht in bovenstaande hebben.

 

Actie:

Het uitwerken van rapportagevorm I-JGZ teams

Geen middelen

 

Trekker

deelnemer

tijdspad

Sectormanager JGZ

Gemeente Delft en sectormanager JGZ doen voorzet aan beleidsoverleg IJGZ

8 Gemeenten ZHW

sectormanager JGZ

Besluitvorming september 2007.

Start rapportages per 1e kwartaal 2008

 

Evaluatie/Monitoring I-JGZ ontwikkeling

Vanaf 2006 wordt er naar gestreefd om periodiek de werking van de JGZ-teams te evalueren. In 2006 is alleen de checklist/interview met de regiomanagers afgenomen.

Voor 2007 staan evaluatie onderzoeken onder medewerkers, klanten en netwerkpartners gepland. Met betrekking tot medewerkers tevredenheids onderzoek is het streven om dit onderdeel in te bedden in het personeelsbeleid van de jeugdgezondheidsorganisaties. Vervolgens dienen de onderzoeken periodiek uitgevoerd te worden om de ontwikkeling van de IJGZ te kunnen monitoren.

 

 

 

Actie:

Het uitvoeren van evaluatieonderzoeken onder medewerkers, klanten en netwerkpartners.

Geen middelen

 

Voorzitter werkgroep

Deelnemer

tijdspad

Gemeente Delft

Careyn (staf)

GGD (staf)

Gemeente Delft O&S

Eind 2007

 

 

2.         Dienstverlening en speciale doelgroepen

 

De I-JGZ teams zijn in 2006 van start gegaan met het ontwikkelen van een dienstverleningsaanbod dat intern beter op elkaar is afgestemd, waarin beter wordt samengewerkt en dat beter aansluit bij de behoefte van de wijk waarin zij werken. Het gaat daarbij om cursussen, informatie- en voorlichtingsaanbod en ondersteuning.

De I-JGZ teams gaan beter het eigen aanbod in beeld brengen en zullen voorstellen doen hoe deze beter op elkaar afgestemd kunnen worden.

De I-JGZ teams zullen middels de JGZ-profielen en contacten in de wijk, beter inzicht gaan krijgen in de specifieke behoeften die er in een wijk bestaan. Nieuw aanbod op wijkniveau kan op basis van deze inzichten worden geformuleerd.

Vanaf 2007 zal elk team een budget krijgen om wijkgericht aanbod uit te voeren. Voorwaarde is dat dit aanbod wordt geformuleerd in afstemming met de partners in de wijk. Op deze wijze wordt op een planmatige wijze het aanbod van de I-JGZ ontwikkeld. Tevens zij een aantal specifieke doelgroepen in beeld waarvoor aanbod aanwezig is dan wel ontwikkeld wordt.

 

Integraal inloopspreekuur

In elke wijk is een laagdrempelig toegankelijk inloopspreekuur georganiseerd, waar alle ouders en jeugdigen terecht kunnen met al hun vragen over opgroeien, opvoeden en gezondheid. De werkwijze is in 2006 ontwikkeld en vanaf januari 2007 gestart. Door de integrale inloopspreekuren wordt de toegankelijkheid van de IJGZ sterk verbeterd. Eind 2007 wordt het inloopspreekuur geëvalueerd.

 

Actie:

Het uitvoeren en evalueren van een integraal inloopspreekuur.

 

Uitvoeren integraal spreekuur:

Geen extra financiële middelen

Opdrachtgever

deelnemer

Tijdspad

Regiomanager

I-JGZ teams

2007.

 

Middelen evaluatie

2.000

Opdrachtgever

deelnemer

Tijdspad

Regiomanager

Stafmedewerkers Careyn en GGD

Eind 2007.

Jeugdgezondheidsprofiel

Het JGZ-profiel geeft inzicht in de gezondheidssituatie en de risico´s in de wijken, draagt daardoor bij aan het stellen van prioriteiten en het monitoren van resultaten.

Integraal onderdeel van het JGZ-profiel is een uitwisseling met netwerkpartners in de wijk. Doel van de gespreksronde met de netwerkpartners op wijkniveau is om kennis te delen, problemen op wijkniveau helder te krijgen en om acties te benoemen. De gemeente Delft streeft er vooralsnog naar om elke 2 jaar in elke wijk een JGZ-profiel te laten opstellen. In overleg met de uitvoerende organisaties zal de cyclus van iedere 2 jaar nader worden besproken.

 

In 2006 is de IJGZ gestart met het ontwikkelen van een drietal JGZ-profielen voor de wijken Buitenhof, Tanthof en Voorhof. In de 1e helft van 2007,  zullen de profielen worden opgeleverd. De IJGZ zal in 2007 een nieuw JGZ-profiel van de wijk Wippolder maken. In 2008 zijn dan de overige wijken Vrijenban, Hof van Delft en Voordijkshoorn aan de beurt.

 

Actie:

Het Jeugdgezondheidsprofiel opleveren voor de wijken Buitenhof, Tanthof en Voorhof 1e helft 2007 en JGP Wippolder in 2e helft 2007.

 

Drie profielen 2006-2007 (reeds betaald in 2006)

Eén profiel Wippolder (2e helft 2007)

14.628

4.000

Trekker

Deelnemer

Tijdspad

Stafmedewerker GGD

Stafmedewerkers Careyn en GGD

Zomer 2007: 3 profielen

Eind 2007:    1 profiel

 

 

Wijkgericht aanbod

De I-JGZ-teams hebben in 2006 het aanbod van de verschillende organisaties goed in beeld gebracht en op elkaar afgestemd. Tevens heeft men beter inzicht gekregen in wijkspecifieke problemen en de benodigde preventieve activiteiten.

De I-JGZ-teams krijgen in 2007 elk €10.000 ter beschikking om een wijkgericht aanbod in te zetten. Voor de eerste helft van 2007 zal men per wijk op 2 thema’s een aanbod gaan bieden aan ouders en jeugdigen aansluitend op de behoefte van de doelgroep. Voorwaarde is dat er afstemming plaatsvindt met de netwerkpartners in de wijk. In de tweede helft van 2007 zal dit aanbod verbreed worden.

De I-JGZ teams zullen rondom dit aanbod zorgenvoor intensieve communicatie naar de doelgroep. In overleg met de I-JGZ organisaties zijn een aantal kaders benoemd waarbinnen de I-JGZ teams zelfstandig het aanbod kunnen benoemen en uitvoeren. Ruimte voor de professionele inschatting en kennis van de wijk zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. Het aanbod wordt eind 2007 geëvalueerd.

 

Actie:

Middelen Wijkgericht aanbod 2007

45.000

Trekker

deelnemer

Tijdspad

Manager voorlichting/preventie

Careyn en GGD

Medewerkers JGZ-teams

1e helft 2007: 2 thema’s

2e helft 2007: nieuwe thema’s

Het aanbieden van wijkgerichte preventieactiviteiten en evaluatie van het aanbod.

 

Integrale aanpak bij echtscheiding

Veel kinderen worden met echtscheiding geconfronteerd. Niet zelden leiden echtscheidingssituaties tot grote spanningen tussen de (voormalige) partners en kan het zelfs tot gevolg hebben dat het contact met 1 van de ouders verbroken wordt.

Het proces van echtscheiding, problemen die daarna blijven bestaan en het verbreken van de relatie met 1 van d ouders leiden bij veel kinderen tot een risicovolle situatie die het gezond opgroeien bedreigd.

De Raad voor de Kinderbescherming en Stichting Kwadraad (AMW) hebben de gemeente Delft benaderd om gezamenlijk een integrale aanpak te ontwikkelen rondom echtscheidingssituaties. Uitgangspunt bij de aanpak is dat vroegtijdige ondersteuning, in de vorm van bemiddeling, bij het tot stand brengen van, door beide partijen geaccepteerde en gedragen afspraken, over omgang en verblijf, veel spanningen kunnen voorkomen.

Onderdeel van de aanpak is dat ook aan de kinderen een aanbod geboden gaat worden. Dit aanbod zal nader worden uitgewerkt. In de loop van 2007 zal een plan van aanpak worden opgeleverd. Doelstelling is om in 2007 met de werkwijze te starten. Uitvoerende betrokkenen zijn het schoolmaatschappelijk werk (SMW) en opvoedadvies als onderdeel van het I-JGZ en het Algemeen maatschappelijk werk van Kwadraad. De Raad voor de Kinderbescherming zal zorgdragen voor training van bemiddelaars en de kwaliteit bewaken.

 

Actie:

Het ontwikkelen van een preventieve aanpak bij echtscheidingssituaties en het implementeren van deze aanpak.

 

Ontwikkelen aanpak echtscheiding

10.000

trekker

deelnemer

tijdspad

Raad voor de Kinderbescherming

Kwadraad

Gemeente Delft

Ontwikkelen in 2007

Start implementatie eind 2007

 

Extra contactmoment bij middelbare scholieren

De IJGZ voert in de leeftijd van 4 tot 19 jaar een drietal contactmomenten uit bij 5,5 jarigen, 11 jarigen en 13 jarigen. Deze periodieke geneeskundige onderzoeken (PGO’s) dienen om vroegtijdig belemmeringen in gezond opgroeien en ontwikkelen op te sporen. De gemeente Delft vindt dat er na het laatste onderzoek een extra gestandaardiseerd contactmoment nodig is met alle jeugdigen aan het eind van de middelbare schoolperiode, zo rond het 15e of 16e levensjaar.

Middels dit onderzoek moet er beter inzicht ontstaan in de sociaal emotionele situatie van jeugdigen waardoor latere uitval voorkomen kan worden. De gemeente zal de GGD vragen om dit onderzoek in 2007 te ontwikkelen en als pilot uit te voeren onder een beperkte doelgroep van

VMBO-leerlingen.

 

Actie:

Het ontwikkelen van een PGO voor de leeftijdscategorie 15-16 jarigen en dit  als pilot uit te voeren onder een beperkte groep VMBO-leerlingen.

 

Ontwikkelen van extra contactmoment

10.000

Uitvoeren pilot 2007

15.000

Opdrachtgever

deelnemer

Tijdspad

Gemeente Delft

GGD-ZHW (ontwikkelaar en uitvoerder) stafmedewerkers

Ontwikkelen  medio 2007

Uitvoeren eind 2007

Trekker

 

Tijdspad

Regiomanager

GGD-ZHW (ontwikkelaar en uitvoerder) stafmedewerkers

Ontwikkelen  medio 2007

Uitvoeren eind 2007

 

 

Kinderen met (dreigend) overgewicht

Onder de Delftse populatie kinderen van 6 tot 19 jaar heeft 15% problemen met overgewicht. Voor de JGZ in Delft is het tegengaan van overgewicht bij kinderen en jongeren een belangrijke prioriteit. De lichamelijke en psycho-sociale risico´s die kleven aan overgewicht zijn legio en een goede aanpak is daarom essentieel. Tevens blijkt uit de inmiddels opgedane ervaring dat de aanpak van de problematiek een weerbarstige materie is. Het gaat vaak om forse gedragsveranderingen die gerealiseerd moeten worden om langdurig/blijvend effect te sorteren.

Delft had voor 2006 beoogd het tegengaan van overgewicht bij jeugdigen een nieuwe wending te geven door de nu nog gescheiden opererende beleidsterreinen Jeugdgezondheidszorg en BOS (Buurt-Onderwijs-Sport) met elkaar te laten optrekken. Door het samenbrengen van de typisch eigen deskundigheid en activiteiten van de zorg- en de sportwereld kunnen nieuwe activiteiten ontwikkeld worden. Doordat besluitvorming bij het ministerie van VWS om de aanpak mede te financieren en in de ontwikkeling te participeren op zich heeft laten wachten, is de beoogde ontwikkeling in 2006 nog niet gestart.

Inmiddels heeft VWS begin 2007 wel een besluit genomen om mede-financier te zijn en deel te nemen aan de ontwikkeling. In 2007 zal de werkwijze, in afgeslankte vorm, in wijken Buitenhof en Voorhof, waar de problemen het grootst zijn, als een pilot worden gestart.

De BOS-projecten in de verschillende Delftse wijken hebben inmiddels een zeer breed sportnetwerk en ruime ervaring met het in beweging krijgen van de jeugd. De I-JGZ heeft uiteraard ervaring met het signaleren van overgewicht, maar zij brengt ook andere kennis mee op het gebied van dieetleer, het bevorderen van ouderparticipatie, het geven van voorlichting en advies en het bieden van cursussen en trainingen.

 

 

 

 

De gezamenlijk doelstelling is om op een aansprekende wijze de jeugdigen (en hun ouders) aan het sporten te krijgen, overgewicht te bestrijden en een gedragsverandering te realiseren. In 2007 zal een start gemaakt worden met het gezamenlijk ontwikkelen van aanbod.

Voor deze aanpak wil Delft in 2007 binnen de JGZ-begroting €17.500 reserveren.

 

Actie:

Het ontwikkelen van een integrale aanpak vitaliteitscoach, voor het bestrijden van overgewicht in de wijken Buitenhof en Voorhof.

 

Ontwikkelen aanpak Vitaliteitscoach

15.000

 

 

trekker

deelnemer

Tijdspad

Gemeente Delft

Programma Jeugd en Onderwijs

Stafmedewerker I-JGZ

Diëtist I-JGZ

Ontwikkelen in 2007

 

 

Allochtone doelgroep

In 2007 zal de I-JGZ gaan onderzoeken op welke wijze de allochtone doelgroep beter bereikt kan worden. Dit zal enerzijds gebeuren door te participeren in gesprekken met de doelgroep die Bureau Interculturele Communicatie (BIC) in een aantal wijken gaat organiseren. Hierdoor kan beter inzicht verkregen worden of het aanbod van de I-JGZ aansluit bij de behoeftes die bij de doelgroep leven. Anderzijds zal de IJGZ met ondersteuning van BIC onderzoeken of de communicatie richting de allochtone doelgroep verder ontwikkeld dient te worden

 

Actie:

De aansluiting bij de behoeften van en communicatie met de allochtone doelgroep verbeteren.

 

Allochtone doelgroep

Geen extra middelen

Trekker

deelnemer

Tijdspad

Gemeente Delft

Regiomanager

Bureau Interculturele Communicatie (BIC)

2007

 

Onderwijsachterstanden en de aanpak voorscholen.

Sinds een vijftal jaren volgen kinderen in de leeftijd van 2 tot 6 jaar een effectief en intensief speel-leerprogramma. In het programma is gerichte aandacht voor tweede taalverwerving en cognitieve vaardigheden. Door het volgen van dit programma krijgen kinderen een betere startpositie aan het begin van het basisonderwijs. Ook versoepelt het programma de overgang van peuterspeelzaal naar basisschool.

Een goede signalering van doelgroepkinderen en het toe leiden naar het aanbod is essentieel voor het welslagen van deze aanpak. Al in de zuigelingenperiode worden de kinderen die een risicolopen om onderwijsachterstanden op te lopen door de I-JGZ-teams gesignaleerd en geregistreerd.

 

 

Aanpak  (deel voor IJGZ)

20.000

Opdrachtgever/trekker

Deelnemer

Tijdspad

Gemeente Delft

Programma Jeugd en Onderwijs

Stafmedewerker Careyn

Regiomanager

Medewerkers I-JGZ, Laurentius en Octopus.

Ontwikkelen 1e helft 2007

Uitvoeren 2e helft 2007

De I-JGZ draagt wanneer de kinderen 2 jaar oud zijn geworden, zorg voor toeleiding naar het voorschoolse aanbod. Vanaf 1 januari 2006 zijn er geen speciale voorschool- peuterspeelzalen meer. De speciale aanpak voor de kinderen tussen 2 en 4 jaar uit deze doelgroep is geïntegreerd in vrijwel alle gewone peuterspeelzalen, waarmee het onderscheid verdwijnt. Vanaf 1 januari 2006 nemen 360 doelgroep kinderen deel aan het programma in de peuterspeelzalen. De I-JGZ krijgt in 2007 het verzoek om intensiever ouders op te sporen en te benaderen van kinderen die tot de VVE doelgroep behoren, maar geen gebruik maken van het aanbod.  Wanneer ouders verwezen zijn door de I-JGZ naar de voorschool maar desondanks niet deelnemen dan benadert de I-JGZ in samen-werking met de bezoekvrouwen actief deze gezinnen, om hen te motiveren alsnog gebruik te maken van het aanbod.

 

Vroegtijdige onderkenning van ADHD

In de regio DWO is enige jaren geleden een zeer effectief programma (ADMIT) ontwikkeld voor de vroegtijdige onderkenning van ADHD. Vroegtijdige onderkenning van ADHD is van groot belang voor de verdere ontwikkeling van een kind en het voorkomen van latere leer- en gedragsproblemen. Het ADMIT-project wordt landelijk gezien als een voorbeeldproject. Het betreft een gezamenlijk project van GGZ-Delfland, GGD-ZHW en Onderwijsadviesdienst.

Kern van de aanpak is het zo vroeg mogelijk vaststellen van ADHD middels screening en het bieden van het juiste aanbod. Voor elk kind wordt een individuele aanpak vastgesteld, waarbij verschillende soorten ondersteuning kunnen worden ingezet waaronder een ADHD-oudergroep, individuele ouderbegeleiding, gezinstherapie of groepstherapie.

 

In 2006 is de regiobrede aanpak onder druk komen te staan door veranderingen binnen een aantal gemeenten in DWO, die m.n. betrekking hadden op de financiering van de werkwijze. Ook zijn er onduidelijkheden over de financiering van de GGD inbreng in de aanpak. Hierdoor dreigde de regionale uitvoering van ADMIT te stoppen. In 2006 heeft de gemeente Delft samen met de gemeente Westland het initiatief genomen om dit proces te keren in samenwerking met de uitvoerende instellingen. Dit proces moet begin 2007 leiden tot besluitvorming over het vervolg van de aanpak door:

-          betere afspraken te maken over de financiering en inbedding van de werkwijze in de cyclus van gemeenten

-          beter afspraken te maken over de onderlinge taken en verantwoordelijkheden van de organisaties. De GGD-ZHW zal de regie over de werkwijze op zich nemen.

-           Afspraken maken over de financiële- en verantwoordingscyclus.

 

 

Actie:

Besluitvorming over het continueren van de ADMIT-werkwijze

 

Financiën

P.M.

Trekker

deelnemer

Tijdspad

Sectormanager JGZ / Gemeente Delft.

GGD, GGZ- Delfland,

DWO- gemeenten

Juli 2007.

 

 

3.         Netwerkrelaties/ketensamenwerking

De I-JGZ teams dienen zich in de wijk te ontwikkelen tot “Spin in het web” voor de zorg van 0 tot 19 jaar, -9 maanden tot 23 jaar. Om deze rol goed te kunnen uitvoeren dienen de I-JGZ teams goede contacten te hebben met relevante partners in de wijk en de stad. Vanaf 2006 is de IJGZ zich meer naar buiten toe gaan profileren.

De I-JGZ teams zijn in 2006 gestart met het planmatig ontwikkelen en onderhouden van de samenwerkingsrelaties: er is een inventarisatie uitgevoerd naar bestaande en ontbrekende relaties. Van de bestaande relaties is in kaart gebracht hoe de relatie onderhouden wordt of deze is vastgelegd en op welke wijze de relatie structureel onderhouden kan worden. Voor nog niet bestaande relaties is voorgesteld hoe deze opgestart en onderhouden dienen te worden.

In het kader van dit thema zijn in 2006 met een aantal partners op wijkniveau gesprekken gevoerd over de wijze waarop zij de samenwerking voor zich zien. Begin 2007 zullen met nog een aantal andere partijen gesprekken gevoerd worden. Voor de zomer van 2007 levert de I-JGZ haar bevindingen op, inclusief een voorstel voor het onderhouden van de netwerkrelaties. Vanaf half 2007 zullen, op basis van het voorstel, de samenwerkingsrelaties worden onderhouden.

 

Netwerkrelaties

Geen financiële middelen

 

trekker

deelnemer

Tijdspad

Regiomanager

Staf Careyn en GGD, Kwadraad.

2007

 

 

Een aantal samenwerkingsrelaties verdienen specifiek aandacht:

 

Relatie I-JGZ met BJZ, AMW en GGZ.

De I-JGZ onderhoudt nauwe samenwerkingsrelaties met Bureau Jeugdzorg(BJZ), het Algemeen Maatschappelijk Werk(AMW) en de GGZ- afdeling preventie.

Met deze drie partijen zijn in 2006 afspraken gemaakt over de samenwerking. De samenwerkingsrelaties zijn daarmee sterk verbeterd.

Met BJZ is een sluitende samenwerking tot stand gebracht doordat medewerkers van BJZ participeren in de zorg-overleggen van de I-JGZ-teams, doordat afspraken zijn gemaakt over informatieoverdracht en verwijzing en andere zaken.

 

In 2007 zal de samenwerking met BJZ verder worden uitgewerkt tot een sluitende ketenaanpak die procedureel is vastgelegd; het integraal zorgoverleg is geformaliseerd, gestructureerd en de randvoorwaarden voor de coördinator van het integraal zorgoverleg zijn beschreven; procedures en verantwoordelijkheden zijn beschreven en worden bewaakt op kwaliteit, een privacy format en registratie van te bespreken kinderen is geregeld. De sluitende ketenaanpak van I-JGZ met BJZ wordt uitgebreid met GGZ en AMW. Hiertoe zal aan JSO  gevraagd worden procedures en verantwoordelijkheden te beschrijven.

 

In de verdere ontwikkeling van de samenwerking met BJZ en de te beschrijven procedures en verantwoordelijkheden zal met name de ontwikkelingen rond de Centra voor Jeugd en Gezin aan de orde komen.

 

Actie:

Het uitwerken van samenwerkingsrelaties van IJGZ met BJZ, AMW en GGZ-preventie. Opdracht aan JSO om dit uit te voeren.

 

Opdracht JSO

8.000

trekker

deelnemer

Tijdspad

Gemeente Delft

JSO (trekker ontwikkeling)

Regiomanagers Careyn, GGD, Kwadraad. Bureau Jeugd Zorg,GGZ-Delfland.

Gereed oktober 2007

 

Wijkcoördinatieteams (WCT’s):

Vanaf de tweede helft van 2007 zullenmedewerkers van de I-JGZ gaan deelnemen aan de overleggen van de wijkcoördinatieteams in de wijken, waar I-JGZ-teams zijn gevestigd. Door deze aansluiting op de WCT’s wil de I-JGZ:

-          bijdragen aan verbeteringen in wijken waar dit op haar terrein ligt;

-          meer kennis nemen van specifieke wijkomstandigheden en –problemen;

-          meer bekendheid geven aan haar taken en verantwoordelijkheden;

-          een betere toegangvormen voor deelnemers aan het WCT in individuele probleemsituaties in een wijk

De samenwerking met de WCT’s is nog in ontwikkeling en wordt periodiek besproken door de IGZ-manager(s) en  het vakteamhoofd wijkzaken.

 

Actie:

Het volgen van de samenwerking tussen I-JGZ en WCT’s en het doorontwikkelen en verbeteren van de samenwerking.

Geen aanvullende middelen

 

trekker

deelnemer

Tijdspad

Regiomanager IJGZ

Medewerkers I-JGZ

Vakteamhoofd Wijkzaken gemeente Delft.

2007

 

 

 

 

 

 

 

 

Schoolmaatschappelijk werk in BO en VO

Vanaf september 2006 worden de, voorheen gescheiden, functies schoolmaatschappelijk werk en opvoedadvisering vanuit de I-JGZ geïntegreerd aangeboden in alle scholen van Delft in Basisonderwijs (inclusief voorschools-aanbod) en Voortgezet onderwijs. Dit is gerealiseerd na de aanbestedingsprocedure die in de loop van 2006 is afgerond. Met de uitbreiding van SMW- ondersteuning aan alle scholen in Delft is de zorgstructuur binnen het onderwijs verstevigd.

 

De SMW-ers opereren in de scholen dichtbij leerkrachten en docenten en ondersteunen scholen bij het signaleren en oplossen van problemen. Wanneer problemen de competenties van de school het schoolzorgteam en de SMW-er overstijgen, worden leerlingen ingebracht bij het I-JGZ-team. 

 

De samenwerking tussen de schoolmaatschappelijk werkers en de scholen is sinds een aantal maanden gerealiseerd en dient nog verder te worden verstevigd. Zo dient ook de bekendheid van de I-JGZ nog vergroot te worden. In samenwerking met het onderwijs en de uitvoerder van schoolmaatschappelijk werk, voert de gemeente momenteel een beleidsevaluatie uit in het onderwijs. Deze evaluatie geeft meer inzicht in het beleid en het aanbod van scholen op het terrein van sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Deze evaluatie zal gebruikt worden om in samenwerking met het onderwijs een instrument te ontwikkelen om op een gestructureerde wijze de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren te toetsen. Elk kind zal één maal per jaar van groep 1 basisschool tot en met klas 3 voortgezet onderwijs getoetst gaan worden. Als gevolg hiervan kunnen vroegtijdig risico’s gesignaleerd worden.

Voor de SMW-er en de school is dit een belangrijk instrument om de zorg rondom kinderen te verbeteren. Dit betekent onder mee dat preventieve interventies, ook vanuit de I-JGZ eerder en gerichter kunnen worden ingezet.

 

Acties:

Het vergroten van de bekendheid met I-JGZ binnen onderwijs.

Het ontwikkelen van een instrument voor toetsing van sociaal emotionele ontwikkeling.

 

Acties SMW

Geen aanvullende middelen

trekker

deelnemer

Tijdspad

Gemeente Delft

Programma Jeugd en Onderwijs

 

 

Regiomanager Kwadraad

Regiomanager JGZ, Kwadraad,

Scholen.

 

 

 

Stafmedewerkers I-JGZ.

2007

 

 

 

 

2007

 

 

 

 

 

 

Relatie IJGZ en Verloskundigen, Kraamzorg en Thuisbegeleiding

Verloskundigen en medewerkers van Kraamzorginstellingen komen in de zwangerschapsperiode en kort na de bevalling regelmatig problemen in gezinnen tegen of signaleren risico’s voor het gezond opgroeien en ontwikkelen van kinderen.

Door de samenwerking met verloskundigen en kraamzorg-medewerkers te verbeteren kan de IJGZ eerder bij gezinnen betrokken worden, waardoor middels preventieve ondersteuning verergering kan worden voorkomen.

 

De I-JGZ in Delft zal in 2007 in gesprek gaan met verloskundigen en de kraamzorginstelling om te onderzoeken op welke wijze de samenwerking verstevigd kan worden.  Ook zal de samenwerking met de thuisbegeleiding (voorheen gespecialiseerde gezinsverzorging) verstevigd worden.

 

Actie:

Samenwerkingsrelatie opbouwen I-JGZ met verloskundigen en kraamzorg.

Relatie IJGZ en Verloskundigen, Kraamzorg en Thuisbegeleiding

 

Geen extra middelen

 

 

Initiatiefnemer

deelnemer

Tijdspad

Gemeente Delft (doet de aanzet)

Regiomanager I-JGZ

Medewerkers I-JGZ/staf

2007

 

 

Zorgcoördinatie.

Een klein deel van de gezinnen, de schattingen lopen uiteen van 0,5% tot 5%,  kampen met problemen op meerdere leefgebieden. Dit zijn de zogenaamde ‘multi-problem’ gezinnen. De samenwerking en afstemming tussen de bij deze gezinnen betrokken hulpverleners verloopt nog niet optimaal. Als gevolg hiervan is de hulpverlening niet altijd effectief, worden soms de verkeerde zaken eerst aangepakt en kan dit o.a. ertoe leiden dat gezinnen het overzicht over de hulpverlening verliezen en afhaken. Om dit tegen te gaan wil de gemeente Delft bij de I-JGZ de rol van zorgcoördinator beleggen. De zorgcoördinator krijgt de regie over de gehele hulpverlening, zorgt voor één plan van aanpak en blijft het gezin volgen. 

De uitvoering van zorgcoördinatie zal deels neergelegd worden bij medewerkers van de I-JGZ en deels bij medewerkers van andere organisaties, die onder de regie van de I-JGZ hun taak uitvoeren. In 2007 wil de gemeente Delft samen met de uitvoerende organisaties de taken en verantwoordelijkheden van de zorgcoördinator nader uitwerken. Met een bredere groep instellingen wil de gemeente goede afspraken maken over de taakinvulling en bevoegdheden van de zorgcoördinatoren van de I-JGZ.  Daarna zal in een pilot van twee wijken gestart worden met de uitvoering van zorgcoördinatie. Zorgcoördinatie zal één van de kernfuncties worden binnen de Centra voor Jeugd en Gezin.

 

 

 

 

 

Actie:

Het uitwerken van taken en verantwoordelijkheden van de zorgcoördinator, inzicht krijgen in financiële consequenties van de uitvoering van zorgcoördinatie in Delft, draagvlak en betrokkenheid bewerkstelligen bij alle instellingen en implementeren van de werkwijze.

 

Zorgcoördinatie totaal

35.000

 

 

Ontwikkelen zorgcoördinatie en pilots

20.000

Uitvoeren pilots

15.000

Opdrachtgever

deelnemer

Tijdspad

Gemeente Delft

 

 

 

 

Trekker

Sectormanager JGZ (GGD)

Regiomanager I-JGZ

Stafmedewerkers I-JGZ (beschrijven functies)

 

 

I-JGZMedewerkers (uitvoeren)

BJZ, AMW, GGZ- basiszorg-coördinatie.

Pilot ontwikkelen

 

 

 

 

Start pilot 2e helft 2007

 

 

 

4.         Communicatie

De bekendheid van de integrale JGZ bij burgers en intermediairs dient vergroot te worden.  Voor 2006 was het de bedoeling om de communicatie vanuit de I-JGZ gestructureerd en breed op te zetten door middel van het ontwikkelen van een integraal communicatieplan. In 2006 is besloten om de communicatie en public relations (PR) van de I-JGZ in te bedden in de ontwikkeling van de Jeugdgezondheidszorg in de hele regio van de GGD-ZHW. Voor 2007 betekent dit dat de integrale communicatie van de I-JGZ onderdeel zal zijn van het regionale plan van aanpak.

Voor de Delftse I-JGZ heeft dit tot gevolg gehad dat de communicatie in 2006 niet zo breed is opgepakt als was voorzien. De communicatie activiteiten hebben zich beperkt tot de opening van nieuwe locaties en de start met het integrale inloopspreekuur. Tevens is de I-JGZ-folder vernieuwd en breed verspreid.

 

In 2007 zal de communicatie en PR van de I-JGZ in Delft vooral gevoerd worden rondom de openingen van de locaties in Hof van Delft, Voordijkshoorn en Vrijenban. In de eerste twee wijken zal met de start van het team ook het integraal inloop-spreekuur starten. Hierover zal ook naar de burgers toe worden gecommuniceerd.

Daarnaast zal voor het nieuwe wijkgerichte aanbod PR materiaal ontwikkeld worden.  In de bestaande en nieuwe locaties zal aandacht gegeven worden aan de herkenbaarheid middels betere bewegwijzering.

 

Door deze activiteiten wordt er naar gestreefd het aanbod van de I-JGZ beter in beeld te brengen bij de doelgroep, maar ook de algemene bekendheid van de I-JGZ te vergroten.

 

 

 

 

Tevens zal de Jeugdgezondheidszorg als thema aan de orde komen bij het congres over samenwerking in de 1e lijnsgezondheidszorg, dat medio 2007 door de gemeente in samenwerking met de GGD wordt georganiseerd.

 

Binnen het plan van aanpak voor de ontwikkeling van de regionale I-JGZ zal door de GGD-ZHW en de thuiszorginstellingen aandacht worden besteed aan de integrale communicatie naar burgers en instellingen in de hele regio.

 

Actie:

diverse communicatie activiteiten rondom openingen en nieuw aanbod in de wijken.

 

Activiteiten m.b.t. communicatie

20.000

trekker

deelnemer

Tijdspad

Communicatieadviseur GGD

Staf, medewerkers I JGZ

Gemeente

Heel 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijlage 2.

 

Regionale samenwerking en financiële inzet 2006 en 2007.

Samenwerking op regionaal niveau is belangrijk omdat bepaalde thema’s juist op regionaal niveau opgepakt moeten worden, bijvoorbeeld de integrale communicatie naar burgers en professionals, het implementeren van het EKD en het beter bereikbaar maken van de I-JGZ.

 

In het kader van het project “Opvoeden in de buurt”  is de gemeente Delft door VWS gevraagd om samen met de Gemeente Den Haag een aantal thema’s op het terrein van Centra voor Jeugd en Gezin uit te werken.

Delft zal in het kader van dit project met Den Haag gaan samenwerken daar waar het gaat om het gezamenlijk opwerken van een visie rondom Centra voor Jeugd en Gezin,  zorgcoördinatie en harmonisatie indicatiestelling.

De uitkomsten van de regionale trajecten en lokale afstemmingprocessen zullen leiden tot  de nota Integraal Jeugdbeleid waarin het Centrum voor Jeugd en Gezin een belangrijke plek heeft.

 

Bovenstaande ontwikkelingen zullen veel invloed hebben op de I-JGZ in Delft. Bovenstaande betekent enerzijds dat er beter ingespeeld kan worden op lokale omstandigheden terwijl er anderzijds, door regionaal samen te werken, een eenduidiger opdracht is naar de  IJGZ 0-19 jaar.

 

Samenwerkingsovereenkomst Opvoed- en Opgroeiondersteuning

Op het terrein van het Opvoed- en opgroeiondersteuning heeft Delft met de uitvoerende organisaties op dit terrein en de gemeenten in DWO een samenwerkingsovereenkomst getekend in 2006. Doel van de samenwerking is om, onder gemeentelijke regie, het aanbod op het gebied van O&O beter op elkaar af te stemmen, zorg te dragen voor een sluitend aanbod, meer aan te sluiten bij de behoeften van de doelgroep en de vindplaatsen (b.v. het onderwijs) en meer zicht te krijgen op kwaliteit en effectiviteit van het aanbod.

De I-JGZ wordt in de hele regio de voordeur naar het brede aanbod aan zorg.

 

 

De resultaten die nagestreefd worden zijn:

  1. een integraal aanbod aansluitend op de JGZ-profielen
  2. een door de partijen gedeelde visie t.a.v. Opvoeding- en opgroei ondersteunende activiteiten
  3. een op elkaar afgestemd en samenhangend dienstverleningsaanbod dat gezamenlijk  onder de aandacht wordt gebracht.
  4. de deskundigheid van de organisaties wordt aanvullend op elkaar benut
  5. een vraag gestuurd aanbod dat zoveel mogelijk wordt uitgevoerd in de vindplaatsen, in de nabijheid van ouders en kinderen en dat outreachend is
  6. dat er aansluiting plaatsvindt tussen JGZ en onderwijs en tussen JGZ en Jeugdzorg
  7. een kwalitatief aanbod dat in de praktijk effectief is gebleken en met meetbare resultaten en waarover cliënten tevreden zijn
  8. een aanbod gebaseerd op de 5 functies en aansluitend op het aanbod van de geïndiceerde zorg.

 

Om de doelstellingen van de samenwerkingsovereenkomst te realiseren zullen een drietal werkgroepen op verschillende onderdelen onderzoeken doen en adviezen formuleren. Thema’s van de werkgroepen zijn:

-          Aanbod in beeld (gestart in 2006)

-          Vraaggericht werken (gestart begin 2007)

-          Meten is weten (start 2e helft van 2007)

 

Opdracht voor de werkgroep Aanbod in beeld is onder meer:

-          het uitwerken van een format dat de organisaties gaan gebruiken voor het uniform in beeld brengen bij gebruikers van hun aanbod.

-          Het doen laten invullen van het format door de deelnemende organisaties

-          Het uitwerken van een overzicht van alle activiteiten en het doen van voorstellen voor het beter afstemming van het aanbod (sluitend aanbod, zonder overlap en zonder gaten)

-          Het doen van voorstellen voor gezamenlijke PR rondom het aanbod

 

Opdracht voor de werkgroep Vraaggericht werken is onder meer:

-          het doen van adviezen voor een werkwijze om beter zicht te krijgen op de behoeften van klanten aan aanbod op het gebied van O&O

 

Werkgroep 3 Meten is Weten”” zal na afronding van de eerste 2 werkgroepen van start gaan. De werkgroep zal op basis van het voorwerk van de eerste 2 werkgroepen voorstellen doen om meer evidence based interventies geïmplementeerd te krijgen.

Voor de uitvoering van de activiteiten van de werkgroepen is door de gemeenten in de regio een subsidieverzoek ingediend bij het stadsgewest Haaglanden. Het stadsgewest heeft het subsidieverzoek gehonoreerd.

 

In de I-JGZ begroting is voor 2007 een bedrag opgenomen van €12.500. hiervan is €5.000 niet ingezet in 2006, maar wordt in 2007 ingezet. De overige €7.500 zijn nodig om de ontwikkelingen te faciliteren.

 

 

Activiteiten I-JGZ in regio GGD-ZHW

Voor 2006 zijn er in het kader van de actielijnen IJGZ in DWO een aantal gezamenlijke activiteiten benoemd. Aan deze activiteiten was ook een gezamenlijke begroting gekoppeld.

Delft heeft de verantwoordelijkheid voor deze gezamenlijke begroting en draagt hierover verantwoording af aan de 7 andere gemeenten.

Vanwege de ontwikkelingen met de IJGZ binnen de regio van de GGD-ZHW, zijn de activiteiten van DWO in de loop van 2006 overgegaan naar een activiteitenplan IJGZ voor de regio met de 8 gemeenten.

 

In de paragraaf wordt inzicht gegeven in de realisatie van de begroting Actielijnen IJGZ 2006 in DWO en wordt aangegeven op welke wijze de opschaling naar de regio I-JGZ GGD-ZHW in de begroting is verwerkt.

In 2006 zijn een aantal gezamenlijke activiteiten uitgevoerd in de regio

GGD-ZHW. Dit behelsde m.n. aanvullende externe ondersteuning bij het ontwikkeltraject waaraan de verschillende gemeenten hebben bijgedragen. 

 

Het plan van aanpak voor de regio IJGZ GGD-ZHW heeft voor 2007 twee financiële onderdelen:

-          bekostiging van een projectleider van de Thuiszorg in het kader van regionale plan van aanpak.

-          bekostiging van ondersteuning bij het uitwerken van het regionale beleidskader.

Beide onderdelen zij al aan de orde geweest in de nota die in december 2006 ter goedkeuring is voorgelegd aan het college van B&W en de gemeenteraad van Delft.

 

Fig. 5. originele begroting Actielijnen I-JGZ DWO 2006

 

Begroot

realisatie

 Evaluaties pilots

5.000

 

0

Organisatie onderzoek

24.100

 

23.238

 

 Risicokinderen

Cursus overgewicht kinderen

0

 

10.997

1.687

 Jeugdgezondheidsprofiel

 

10.000

 

 

Onvoorzien

10.010

 

760

 

Totaal

49.110

36.682

 

 

Fig 6. Aangepaste begroting 2006 regionale activiteiten ZHW en realisatie 2006

 

inkomsten

Uitgaven

Begroting DWO

49.110

 

36.682

GGD (extra inzet Bram Anker)

1.520

 

 

ZWH (extra inzet Bram Anker)

1.566

 

760

Werkgroep uitvoeringsregeling

12.000

10.000

Pva IJGZ 2006-2007

(staat reeds geboekt)

70.000

 

 

Midden-Delfland

Bijdrage O&O 2007

2.500

 

Totaal

136.696

47.442

 

 

Alle acht gemeenten hebben naar rato van het aantal inwoners hun deel aan de regionale begroting bijgedragen. Voor Delft is de bijdrage reeds goedgekeurd in de nota van december 2006.

Het resultaat van 2006 wordt toegevoegd aan de reserve I-JGZ en zal in 2007 worden ingezet voor activiteiten in het kader van het regionale plan van aanpak I-JGZ ZHW.

 

 Fig. 7. Begroting I-JGZ-ZHW 2007

 

Begroot

Projectleider Thuiszorg ihkv regionaal plan van aanpak

50.000

 

Ondersteuning bij ontwikkelen regionaal beleidskader

20.000

Inzet O&O gemeenten

7.500

 

Overige activiteiten

11.750

 

 

Totaal

89.250

 

Ontwikkelingen Den Haag en Delft

De gemeenten Den Haag en Delft zullen in 2007 gezamenlijk een tweetal thema’s gaan uitwerken. De contacten hieromtrent zijn nog pril waardoor nog maar globaal aangegeven kan worden wat de ontwikkeling behelsd.

 

Harmonisatie van indicatiestelling.

De indicatiestellingen voor (jeugd)zorg en (speciaal)onderwijs zijn nu nog zeer gescheiden trajecten die vaak voor ouders niet goed inzichtelijk zijn en vaak veel met elkaar te maken hebben.

Gevolg hiervan is: veel dubbelingen in informatieverzameling, inefficiëntie, trage processen en een niet op elkaar aansluitend aanbod.

Beide gemeenten willen in 2007 samen met het stadsgewest Haaglanden stappen zetten om de indicatiestellingen verregaand te harmoniseren binnen de Centra voor jeugd en Gezin.

 

Zorgcoördinatie.

Ook op het gebied van zorgcoördinatie willen Den haag en Delft in 2007 samen optrekken. Doelstellingen en activiteiten dienen voor september 2007 nader te worden uitgewerkt.



[1] De verantwoordelijkheid is vastgelegd in de Wet op de jeugdzorg in de zogenaamde 5 gemeentelijke functies. Die functies zijn onderdeel van prestatieveld 2 van de Wet maatschappelijke ondersteuning: op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien en van ouders met problemen met opvoeden.