Inleiding en leeswijzer.
Voor u ligt de nota integrale jeugdgezondheidszorg
Delft 2007.
Deze nota geeft een overzicht van recente
ontwikkelingen en activiteiten die in 2007 op het terrein van de jeugdgezondheidszorg in Delft worden
ondernomen en de bijbehorende begroting 2007.
In de nota wordt het kader van de nota en de
belangrijkste inhoudelijke ontwikkelingen voor 2007 geschetst.
Naast de Delftse ontwikkelingen geeft de nota
ook de relatie aan met de regionale ontwikkelingen en activiteiten zoals die op
het terrein van de jeugdgezondheidszorg binnen het stadsgewest Haaglanden
plaatsvinden.
In dit kader vindt u in deze nota ook een
verantwoording van de begroting 2006.
Vervolgens beschrijft de nota een financiële onderbouwing van de activiteiten in de vorm van
de begroting I-JGZ Delft 2007. Voor het
realiseren van de concrete plannen zoals in het activiteitenplan beschreven, is
financiële dekking noodzakelijk, aan het eind van de nota wordt u hiertoe een
voorstel gedaan.
In de bijlagen van de nota treft u aan:
1.
een activiteitenplan integrale jeugdgezondheidszorg
(I-JGZ) Delft 2007,
waarin wordt aangegeven welke activiteiten en concrete plannen er binnen de
gemeente Delft op het terrein van jeugdgezondheidsbeleid worden ondernomen.
2.
Regionale activiteiten, samenwerking en financiële
inzet 2006-2007
1. Doel
van de nota.
Doel
van deze nota is om het College van B&W en de Raad van de gemeente Delft
een samenhangend beeld te bieden van de ontwikkelingen die gaande zijn rondom
de Integrale Jeugdgezondheidszorg (I-JGZ) teams in Delft. In de nota van 2006
is beschreven langs welke thema’s de ontwikkeling van de I-JGZ verder
vormgegeven zou gaan worden. In deze nota I-JGZ 2007 zal geschetst worden wat
in 2006 is gerealiseerd en welke activiteiten er vervolgens in 2007 aan bod
komen.
De
nota is tot stand gekomen in goed overleg met de partners in de
Integrale
jeugdgezondheidszorg; GGD -Zuid Holland West, Careyn en Stichting Kwadraad.
2. Kader.
Gemeenten krijgen een steeds belangrijkere taak bij
het vormgeven van preventief jeugd(gezondheidszorg)beleid. De taken van de gemeente zijn deels al
wettelijk verankerd in de Wet collectieve preventie volksgezondheid (Wcpv),
waaronder de uitvoering van het Basistakenpakket JGZ en het maatwerkdeel voor
de JGZ 0 – 19 jaar, en de wet op de Jeugdzorg.
Ook in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
wordt een stevige taak voor de gemeenten vastgelegd.
Gemeenten krijgen in dit kader de taak om problemen
bij risico- kinderen, risico- jongeren en hun gezinnen te voorkomen en te
verminderen. Maar bovenal is het de taak van de gemeente om genoemde kinderen,
jongeren en gezinnen de adequate hulp te bieden. Belangrijk hierbij is onder
meer ondersteuning bij de opvoeding.
Gemeenten zijn in dit kader verantwoordelijk voor 5
functies:
Bovenstaande vraagt om ordening en regie van de
lokale jeugdketen, afstemming in het (zorg)aanbod en om goede verbindingen met
partners, zoals Bureau Jeugdzorg. Doel hierbij is een samenhangend systeem van
opvoed- en opgroeiondersteuning. Integraal Jeugdbeleid, waarvan bovenstaande
een onderdeel is, staat hoog op de agenda van de gemeente Delft. In de integrale
Jeugdnota die eind 2007 zal verschijnen, zal de gemeente Delft aangeven op
welke wijze het jeugdbeleid deze uitdaging in samenhang met m.n. het onderwijs
aan zal gaan.
Het
is goed om op deze plaats te wijzen op het verschil in leeftijdscategorieën die
in dit kader en ook deze nota worden gehanteerd.
Het
Delfts jeugdbeleid heeft als doelgroep de 0 tot 23 jarigen, de doelgroep van
het jeugdgezondheidsbeleid in Delft bestaat formeel uit 0 tot 19 jarigen. Het
streven van de gemeente Delft in deze is te komen tot een samenhangend
jeugdgezondheidsbeleid van – 9 maanden tot 23 jaar.
Een
belangrijke pijler van het lokale Jeugdbeleid zijn de integrale JGZ-teams zoals
die in Delft zijn neergezet.
Het
is goed om hierbij te memoreren wat er op het niveau van de regio GGD-Zuid Holland West door de 8 betrokken
gemeenten eind 2006 tot stand is gebracht. Eind 2006 hebben de gemeenten binnen
de regio GGD-ZHW besloten om de coördinatie over de I-JGZ in de hele regio bij
de GGD-ZHW te beleggen. Dit besluit is een belangrijke stap in het verder
integreren van de zorg van 0 tot 19 jarigen. Het college van B&W en de
gemeente raad van Delft hebben dit besluit in december 2006 geaccordeerd.
In
dit kader is de subsidieverstrekking aan de thuiszorgorganisaties, voor Delft
is dit per 01-01-2007 Careyn, voor de uitvoering van de 0 tot 4 jarigen zorg
gemandateerd aan de directeur van de GGD-ZHW. Vanaf 2007 loopt de financiering
voor dit onderdeel reeds via de GGD-ZHW.
Ook
op organisatorisch terrein staat de Integrale jeugdgezondheidszorg organisatie
een aantal veranderingen te wachten.
Met
name de onderstaande organisatorische veranderingen worden in 2007 doorgevoerd:
1. Twee
sectormanagers, één afkomstig van de
Thuiszorgorganisaties en één afkomstig van de GGD, zijn per 1 januari 2007 aangesteld om de I-JGZ in de hele regio
aan te sturen.
2. Het
werkgebied is verdeeld in 5 regio’s waarbij de directe aansturing van alle
I-JGZ medewerkers bij één regiomanager wordt belegd.
3. Delft
is één van de vijf regio’s. Dit
betekent dat Delft in de loop van 2007 één aanspreekpunt zal krijgen voor de
uitvoering van de lokale I-JGZ-teams. De benoeming van de regiomanagers zal in
juni 2007 definitief plaatsvinden.
4. Alle
JGZ-medewerkers van de GGD-ZHW zullen in 2007 decentraal in de regio’s
gehuisvest worden als onderdeel van de lokale integrale JGZ.
Het
regionale beleidskader I-JGZ voor 2008 en 2009 wordt in de loop van 2007
ontwikkeld en vastgesteld. Daartoe heeft er op 9 mei 2007 jongstleden een
informatiebijeenkomst plaatsgevonden voor de commissieleden van de acht
betrokken gemeenten. In het najaar van 2007 zullen de gemeente-raden van de
betrokken gemeenten het regionale beleidskader voor 2008 en 2009 aangeboden
krijgen.
4. Integrale
jeugdgezondheidszorg in de wijken
Gemeenten
hebben lokaal de regie en de verantwoordelijkheid voor de integrale
Jeugdgezondheidszorg 0-19 (23) jaar.
Een
belangrijke pijler om dit in de praktijk vorm te geven aan de eerder genoemde
vijf preventieve functies zijn de integrale Jeugdgezondheids-teams die in Delft
zijn opgericht. De JGZ-teams zijn een belangrijk vernieuwend concept om de
Jeugdgezondheidszorg voor de leeftijdsgroep van 0 tot 19 jaar geïntegreerd op
wijkniveau aan de doelgroep ouders, kinderen en betrokken instanties aan te
bieden. De stad is verdeeld in twee grote I-JGZ-teams, die elk in 3 of 4
wijken, respectievelijk Tanthof / Buitenhof/Voorhof en Wippolder/Vrijenban/Hof
van Delft/Voordijkshoorn, integraal verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de taken van de integrale
jeugdgezondheidszorg. Er wordt naar gestreefd om in 2007 de uitvoeringsplekken
in de 7 wijken te hebben gerealiseerd.
Het JGZ-team zich in de wijk ontwikkelen tot de
``spin in het web`` op het gebied van de Jeugdgezondheidszorg voor 0 tot 19
jarigen. Om dit te bereiken werken in het team verschillende disciplines, zoals
jeugdartsen, verpleegkundigen, assistenten, schoolmaatschappelijkwerkers
/opvoedadviseurs (jeugdmaatswchappelijkwerkers), nauw met elkaar samen. De medewerkers van het team zijn uit
verschillende organisaties afkomstig; GGD-ZHW, Careyn en Stichting Kwadraad.
In de visie van de gemeente Delft moet het JGZ-team
voor ouders, kinderen en medeopvoeders een fysiek herkenbaar, bekend en
laagdrempelig punt zijn in de wijk, waar men met alle vragen over opvoeding,
ontwikkeling en gezondheid terecht kan.
Kennis en deskundigheid worden tussen de verschillende disciplines
binnen het team gedeeld, waardoor betere informatie uitwisseling plaatsvindt,
sneller gehandeld kan worden en ouders en kinderen eenvoudiger kunnen worden
verwezen naar een andere deskundigheid binnen het team of naar meer intensieve
vormen van zorg, bijvoorbeeld via Bureau Jeugdzorg.
Het JGZ-team heeft de taak om de wijk waarin het
opereert goed te leren kennen om zodoende wijkspecifieke problemen en behoeften
te kunnen signaleren en te kunnen aanpakken. Het team dient ook een actieve
speler te zijn binnen het netwerk in de wijk, waaronder onderwijs (b.o. en
v.o.), kinderopvang, wijkagent, Bureau Jeugdzorg, Algemeen Maatschappelijk
werk, huisartsen en anderen.
Na
een periode van interne ontwikkeling en afstemming was het vanaf 2006 de tijd
voor de IJGZ om zich meer naar buiten toe gaan richten en de
samenwerkingsrelaties te verstevigen. Voorts diende het aanbod van de
deelnemende partijen dient beter op elkaar te worden afgestemd en zijn er
nieuwe activiteiten nodig t.b.v. de doelgroep. Ook belangrijk bij de nog
voortgaande uitrol van nieuwe locaties was het versterken van het interne
teamgevoel en de samenwerking.
Een
grote vooruitgang in 2006 is de uitbreiding van het schoolmaatschappelijk werk
(SMW) naar alle basisscholen (inclusief
voorscholen) en het voortgezet onderwijs. In het onderwijs kunnen (zich
ontwikkelende) problemen bij kinderen en jongeren vroegtijdig worden
gesignaleerd. Het SMW biedt belangrijke ondersteuning bij veelvoorkomende
problemen als angsten, gedragsproblemen, onzekerheid, opvoedproblemen
enzovoort. Hoe vroeger er gesignaleerd wordt hoe eerder er geïntervenieerd en
ondersteund kan worden.
In
Delft is de zorg rondom jeugd en hun ouders georganiseerd rond een drietal
“eerstelijns knooppunten”. Deze
knooppunten zijn naar taak en positie verschillend. Een goede doorstroming
binnen de keten van knooppunten en ook goede afstemming met de partners er
achter is belangrijk. Om een
doorlopende zorgketen te realiseren wordt vanuit preventief oogpunt de afstemming onderwijs- (jeugd)hulpverlening
voor jeugdigen en jongeren, gerealiseerd middels de volgende eerstelijns
knooppunten:
A.
De
JGZ- wijkteams, voor de 0 -12 jarigen;
B.
De
Centrale Zorgcommissie voortgezet onderwijs voor de 12 – 16 jarigen;
C.
Het
Jongerenloket RMC Voortijdig Schoolverlaten voor de 16 jaar tot 23 jarigen.
Er
zijn een drietal functies die door de knooppunten worden vervuld.
1.
Eerstelijns
knooppunten zijn meldpunten waar burgers en instellingen uit Delft terecht
kunnen met vragen, signalen met betrekking tot jeugdzorg in relatie tot onderwijs.
2.
De
eerstelijns knooppunten zijn tevens de plaats waar activiteiten en initiatieven
met betrekking tot op uitvoerend niveau
in samenhang worden georganiseerd.
3.
Daarnaast
hebben de aangewezen eerstelijns knooppunten een eigen doelstelling, doelgroep.
Deze
“eerstelijns knooppunten” worden bemand door professionals en vormen de kern
van het jeugdzorgbeleid; hulp- vraag en aanbod komen hier samen, als mede
signalen uit de diverse domeinen waarbinnen de jeugdigen zich ontwikkelen.
Met het instellen van deze eerstelijns knooppunten
is de toegang naar onderwijs en zorg voor Delftse jeugdigen en ouders geregeld.
Op de aansluiting van de eerstelijns knooppunten met de centra voor Jeugd en
Gezin zal de komende periode extra
worden ingezet.
De gemeente Delft heeft in dit kader de taak om lokaal de eerder genoemde 5 functies op
het terrein van opvoed- en opgroeiondersteuning uit te laten voeren. Deze taken
zijn vastgelegd in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning:
1.
Informatie en advies
2. Signalering
3.
Toeleiding naar hulpaanbod
4.
Licht pedagogische hulp
5.
Coördinatie van zorg op lokaal niveau
Delft
wil in 2007 stevig inzetten op de verdere ontwikkeling van de lokale
zorgstructuur voor 0 tot 23 jarigen, met als kernspelers de Integrale
Jeugdgezondheidszorgteams en Bureau Jeugdzorg, tot Centra voor Jeugd en Gezin.
De Centra voor Jeugd en Gezin krijgen een belangrijke rol bij de uitvoering van
de 5 gemeentelijke functies, daarnaast krijgen ze een centrale rol daar waar
het gaat om
b.
harmonisering van onderwijs- en hulpverleningsindicatiestelling;
c.
aanmeldfunctie voor jongeren in het kader van detentie en
resocialisatie.
d.
aanmeldfunctie voor kinderen vanuit de volwassenenzorg, bijvoorbeeld
meldingen vanuit Meldpuntbezorgd?
Met name zorgcoördinatie is hierbij een speerpunt,
waarover het volgende kan worden gesteld. Zorgcoördinatie bevindt zich op het
snijvlak van de functies die Bureau Jeugdzorg uitvoert en die weer aansluiten
op de justitieketen. Over de zorg aan gezinnen met problemen op meerdere
leefgebieden en de verantwoordelijkheid van gemeenten op dit vlak is één en
ander vastgelegd. Uitgangspunt is dat het van belang is om de zorg die vanuit
diverse betrokken instanties geboden wordt, te coördineren. Gemeenten zijn
verantwoordelijk voor het (doen) realiseren van die coördinatie van zorg op
lokaal niveau en dienen inzet van menskracht financieel mogelijk te maken.[1]
Op dit moment is nog onduidelijk , welke organisatie
het voortouw neemt als er geen zorginstellingen zijn betrokken bij een gezin,
terwijl zich wel problemen op diverse leefgebieden voordoen. De zorgcoördinator
zou hier het voortouw in moeten nemen.
In de Wet op de jeugdzorg staat dat Bureau
Jeugdzorg tot taak heeft om na te gaan of coördinatie van zorg nodig is en zo
ja, wie de coördinatie het beste kan uitvoeren. Deze bepaling geldt zowel voor
gezinnen, die contact hebben met BJZ en waarvoor Jeugdzorg geïndiceerd is,
alsmede voor gezinnen waar het contact niet geleid heeft tot een
indicatiestelling. Indien een gezin onder toezicht is gesteld (OTS) dan is de
gezinsvoogd de zorgcoördinator. Bureau
Jeugdzorg Haaglanden geeft aan dat voor gezinnen waar geen gezinsvoogd bij
betrokken is, het aanwijzen van zorgcoördinatoren eigenlijk niet wordt gedaan.
Delft
zet in 2007 op verschillende niveaus in om de visievorming over en de
realisatie van Centra voor Jeugd en Gezin per 1 januari 2008 gerealiseerd te
hebben. Delft zal samen met de andere 7 gemeenten in de regio GGD-ZHW in 2007
een integraal beleidskader IJGZ uitwerken voor de jaren 2008 en 2009. In dit
beleidskader zal de verdere ontwikkeling van de I-JGZ tot Centra voor Jeugd en
Gezin uitgewerkt worden en zal de opdracht voor de I-JGZ regiobreed beschreven
worden.
6. Jongeren
en alcohol.
Naast de inhoudelijke activiteiten zoals genoemd in
het bijgesloten activiteitenplan I-JGZ Delft 2007, heeft het onderwerp jongeren
en alcohol grote aandacht binnen het Jeugdgezondheidsbeleid van de gemeente
Delft. Conform het besluit van de gemeenteraad van 29 maart 2007, zal er na het
zomerreces een aanvullend plan van aanpak verschijnen dat leidt tot een
samenhangend pakket van maatregelen ter verdere terugdringing van het
alcoholgebruik onder jongeren van 11 tot 15 jaar.
Het plan bevat in elk geval:
convenant met de detailhandel en horeca
en aan de invoering van
een alcoholpreventietoets.
Het plan kan gezien worden als aanvulling op het
reguliere preventiebeleid genotmiddelen in het kader van Verslavingsbeleid.
7. Begroting
en realisatie I-JGZ 2006.
In onderstaande tabel wordt inzichtelijk gemaakt
wat de realisatie is van de begroting IJGZ van 2006
Soort |
Begroting |
Realisatie |
Huisvestingslasten |
43.000 |
59.195 |
Inrichtingskosten |
29.000 |
30.000 |
ICT |
21.000 |
21.000 |
Projectleider Huisvesting |
6.000 |
6.890 |
Communicatie |
41.780 |
6.222 |
Integrale teamontwikkeling |
17.000 |
5.000 |
Werkgroep netwerk en samenwerking |
12.000 |
7.890 |
Werkgroep uitvoering integrale dienstverlening |
14.000 |
4.340 |
Uitrol 2006 |
36.000 |
23.610 |
JGZ-profielen 3 |
10.000 |
14.268 |
Aanpak overgewicht BOS |
40.000 |
|
Stuurgroep O&O |
10.000 |
5.000 |
Onvoorzien Toevoeging aan regio!! |
13.000 |
3.890 15.252 |
Totaal |
292.780 |
202.555 |
Toelichting bij het resultaat:
De verstevigen van de integrale communicatie door
de IJGZ in Delft is niet uitgevoerd, maar zal worden opgepakt op het niveau van
de regio van GGD-ZHW.
De uitvoering van het trainingsprogramma dat in
2006 is ontwikkeld zal over een aantal jaren worden uitgesmeerd, aansluitend
bij de ontwikkelingsfase van elk team. De begrotingspost zal daarom ook
terugkeren in 2007 en 2008. De totale kosten blijven binnen de begroting van
2006.
De activiteiten konden worden uitgevoerd zonder de
hele begrotingspost in te zetten.
De uitvoering is vertraagd doordat besluitvorming
bij VWS is vertraagd. In 2007 zal deze activiteit wel worden opgepakt.
Het resultaat van 2006 bedraagt €11.035 en is
toegevoegd aan de reserve IJGZ. Aan de dekkingskant is een toevoeging vanuit
het OBP van €79.200 niet uitgevoerd in 2006. Dit is de reden dat het resultaat
lager uitvalt dan uit figuur 1 blijkt. Deze toevoeging zal in 2007 wel gedaan
worden.
Over 2005 is een niet afgewikkelde verplichting aan
Maatzorg/De Werven van €18.000 toegevoegd aan de reserve I-JGZ.
De dekking van de begroting 2007 staat in figuren 3
opgenomen.
Kosten
|
Bedrag |
Extra Huisvestingslasten vanwege de integrale JGZ-locaties |
77.000 |
Investeringen inrichting |
46.600 |
ICT (aanleg netwerk etc.) en digitaal handboek |
20.000 |
Projectleider
huisvesting/fac. Zaken
|
15.000 |
Communicatie
I-JGZ 2007
|
18.000 |
Uitvoering
integrale dienstverlening en interventies
(waaronder: wijkgerichte activiteiten,
echtscheidingsaanpak, extra contactmoment,
aanpak overgewicht, ontwikkelen/uitvoeren zorgcoordinatie, intensieve
aanpak toeleiding voorscholen) |
150.000 |
Uitrol activiteiten 3 locaties:
Pootstraat+Vermeer+ Vrijenban Teamontwikkeling |
31.000 |
JGZ-profiel Wippolder |
4.000 |
Plan van aanpak beleidsgroep O&O |
7.500 |
Uitwerken samenwerkingsafspraken JGZ, BJZ, AMW,
GGZ |
8.000 |
Onvoorzien |
2.400 |
Totaal |
379.500 |
Voor de dekking van de I-JGZ begroting van 2007
zijn in onderstaande tabel de bronnen opgenomen.
Bron |
Middelen
|
Teambudget per
JGZ-locatie + inrichting huisvesting vanuit OBP 2006+2007 |
149.200 |
Aanvullende preventie middelen VWS |
48.000 |
Reserve IJGZ |
77.677 |
Dekking uit algemene middelen i.v.m. ten onrechte
verwerkt resultaat impuls subsidie 2006 |
28.850 |
Reeds in begroting bestaande dekking |
79.773 |
Totaal |
379.500 |
Ten einde een en ander
financieel en administratief mogelijk te maken zijn hiervoor de volgende
begrotingswijzigingen nodig:
1. Een storting van
28.850 vanuit de algemene reserve naar de
bestemmingsreserve I-JGZ ten behoeve van de begroting I-JGZ 2007. In
2006 is ten onrechte een resultaat van € 28.850 dat voortvloeit uit de impulssubsidie verrekend met het
resultaat IJGZ. Hierdoor is dit
bedrag ten onrechte niet in de
bestemmingsreserve integrale Jeugdgezondheids zorg terecht gekomen maar ten
gunste van het rekeningresultaat gekomen. In 2007 is dit bedrag nodig voor de
JGZ-activiteiten. We willen dit bedrag in 2007 ten laste van de algemene
middelen inzetten.
2. De inzet van € 77.677
uit de reserve Integrale JGZ .
9.
Voorstel
De gemeenteraad wordt voorgesteld om:
1. kennis
te nemen van deze nota integrale jeugdgezondheidszorg Delft 2007 inclusief
bijbehorend activiteitenplan en Regionale samenwerking, en financiële inzet
2006 en 2007.
2. in
te stemmen met de ontwikkelingen en activiteiten van de Integrale
Jeugdgezondheidszorg zoals beschreven in de nota en bijlagen.
3. in
te stemmen met de begroting Integrale Jeugdgezondheidszorg Delft 2007 en de
begroting I-JGZ ZHW 2007.
4. in
te stemmen met een storting van € 28.850 vanuit de algemene reserve naar de
bestemmingsreserve I-JGZ t.b.v. de begroting
I-JGZ
2007.
5. in
te stemmen met de inzet van € 77.677 uit de reserve Integrale JGZ .
Activiteitenplan Integrale Jeugdgezondheidszorg Delft 2007.
In 2006 is de ontwikkeling van de JGZ-teams in de
wijken langs een aantal thema’s verder opgepakt. In het bijgesloten
activiteitenplan wordt geschetst welke ontwikkelingen er in 2006 gespeeld
hebben en welk vervolg er in 2007 aan gegeven wordt.
De volgende vier thema’s zijn genoemd:
Bij elk thema worden activiteiten genoemd. De
doelstellingen die met de activiteiten in 2007 worden nagestreefd zijn de
volgende:
De zeven Integrale Jeugdgezondheidszorg teams
(I-JGZ) in zeven wijken zijn operationeel. De I-JGZ-teams zijn laagdrempelige
toegankelijke voorzieningen voor jeugdigen en hun ouders in de wijken, met een
aanbod aan laagdrempelige voorlichtingsactiviteiten en aanbod voor een aantal
specifieke doelgroepen.
Als gevolg van de aanwezigheid van de
kerndiscipline SMW komt er meer focus op de licht ambulante hulpverlening,
naast de preventieve activiteiten van de JGZ-partners Careyn en GGD. Taken en
aanbod van de I-JGZ zijn helder naar jeugdigen, ouders, wijkbewoners en
samenwerkingspartners. Men wéét wat de IJGZ-teams te bieden hebben.
In de stad Delft zijn de werkplekken van de IJGZ
medewerkers gerealiseerd in de zgn. ‘Backoffice’locaties. Alle medewerkers van
de GGD zullen in 2007 decentraal gehuisvest worden binnen de IJGZ-teams. De aansturing van de IJGZ in Delft zal
geïntegreerd worden doordat 1 leidinggevende de leiding krijgt over alle
medewerkers. Er zal verder ingezet worden op teambuilding.
Ketenzorg
Samenwerkingsrelaties per IJGZ locatie zijn in
beeld, beschreven en geformaliseerd waar nodig. De eerste schil rondom de
Centra JGZ omvat BJZ, GGZ, AMW. De verwijslijnen zijn kort en snel;
continuïteit is gegarandeerd. Middels het SMW wordt de samenwerking met het
onderwijs, inclusief voorscholen, geïntensiveerd.
Specifiek is er samenwerking en afstemming
gerealiseerd met knooppunten in de volwassenenzorg, waar het gaat om
ouders/verzorgers: Meldpunt ‘Bezorgd’ (inclusief meldpunt Huiselijk Geweld),
Basiszorgcoördinatie en Thuisbegeleiding. De zorg voor volwassenen en jeugdigen
sluiten naadloos op elkaar aan.
In dit verband zal duidelijkheid komen over de
taken die de
I-JGZ krijgt op het domein van de ‘zorgcoördinatie’
en zal een start gemaakt worden met de uitvoering hiervan. De positie van de
IJGZ-teams ten opzichte van de eerste lijn in de wijk is duidelijk, en er zijn
kennismakings-gesprekken gevoerd en samenwerkingsafspraken gemaakt.
Er zijn contacten met de tweede lijn, waar men op
de hoogte is van het bestaan en werkwijze van de I-JGZ. De discussie zal in
2007 gestart worden over het intensiveren van de samenwerking met een aantal
nieuwe kernpartners van de I-JGZ, bijvoorbeeld de verloskundige zorg, de
kraamzorg en de Thuisbegeleiding van Careyn (voorheen Gespecialiseerde
Gezinszorg).
Eindverantwoordelijkheid voor de uitvoering van de
plannen ligt bij de regiegroep I-JGZ. De regiegroep legt verantwoording af aan
de wethouder Jeugd en onderwijs. Implementatie van de plannen wordt
gecoördineerd door de begeleidingsgroep I-JGZ.
Naar aanleiding van de regionale organisatorische
veranderingen zal ook de lokale verantwoordingsstructuur onder de loep genomen
worden in 2007.
1. Uitrol van nieuwe locaties en
organisatieontwikkeling van
de I-JGZ.
Aansturing.
Als gevolg van de ontwikkelingen op het niveau van
de regio GGD-ZHW zullen alle medewerkers van de I-JGZ in de loop van 2007 aangestuurd
gaan worden door
één regiomanager. Deze manager krijgt de integrale
leiding over de medewerkers van GGD en
Thuiszorg. Stichting Kwadraad heeft aangegeven ook haar medewerkers (SMW-ers /
Opvoed-adviseurs) binnen de I-JGZ structuur te willen brengen door bepaalde
bevoegdheden over te dragen aan de regiomanager. In de loop van 2007 zullen
hier afspraken over gemaakt worden. Voor het eind van 2007 zal omtrent de
formele en functionele aansturing van medewerkers duidelijkheid zijn geboden.
Actie:
Het maken van afspraken omtrent het overdragen van
bevoegdheden aan regiomanager vanwege medewerkers Kwadraad.
Geen
middelen |
|
||
Trekker |
deelnemer |
tijdspad |
|
Sectorhoofd JGZ |
Regiomanager
JGZ , Manager
Kwadraad, P&O
Kwadraad, GGD, Careyn. |
Gereed
uiterlijk eind 2007 |
|
In 2006 zijn er twee nieuwe I-JGZ locaties
bijgekomen in de wijken Vrijenban en Voorhof. In 2007 zal de uitrol
gecompleteerd worden met de wijken Hof van Delft (Pootstraat) en Voordijkshoorn
(Vermeertoren) in respectievelijk april en oktober 2007. De medewerkers die in
2007 nieuw bij de I-JGZ-structuur komen zullen door de regiomanager worden
ingewerkt op de werkwijze van de I-JGZ.
Met de start van de bovengenoemde twee locaties is
de uitrol van de I-JGZ locaties gecompleteerd.
Alle medewerkers van de I-JGZ-teams zullen werkzaam zijn in twee
hoofdlocaties (back-offices) van de I-JGZ in Delft. De hoofdlocaties bevinden
zich in de wijken Wippolder en Buitenhof.
Doordat de nieuwbouw in de Buitenhof pas in 2008
gereed zal zij zal voor deze medewerkers en tijdelijke oplossing gevonden
worden in een andere locatie. Het team in de Vrijenban zit nu nog in een
tijdelijke locatie en zal in 2007 haar nieuwe locatie betrekken in de
Bieslandhof.
Actie:
Twee nieuwe I-JGZ locaties inrichten en openen, een
tijdelijke oplossing voor de hoofdlocatie Buitenhof realiseren en nieuwe
medewerkers inwerken op de I-JGZ werkwijze. Verder ontwikkelen van de lokale
back-office wat betreft organisatie en werkwijze.
middelen uitrol: Regiomanagers Medewerkers (inwerken en opleiden) Opening en verhuizing Coördinatie huisvesting |
35.540 8.480 9.000 3.060 15.000 |
|
Trekker |
deelnemer |
Tijdspad |
Regiomanager(s) |
Coördinator huisvesting Medewerkers I-JGZ teams Gemeente |
Start Pootstraat 07/2007 Start Vermeertoren 10/2007 |
Teambuilding
Medewerkers en leidinggevenden van de IJGZ hebben
in 2005 de behoefte geuit om de teamvorming en samenwerking te versterken.
Belangrijk element daarbij is ook om naar buiten toe steviger als integrale
organisatie te communiceren.
In 2006 is daartoe een training ontwikkeld. In een
tweetal teams is de trainingencyclus in 2006 begonnen. In 2007 en 2008 zal deze
cyclus verder worden opgepakt in de andere deels nog te starten teams.
Actie:
training I-JGZ
teams op integrale samenwerking en communicatie. In 2007 zullen twee
bijeenkomsten gehouden worden met alle I-JGZ-medewerkers van Delft.
Middelen teambuilding medewerkers trainer |
10.000 5.000 5.000 |
|
Opdrachtgever |
deelnemer |
Tijdspad |
Regiomanager |
Trainer (trekker) Medewerkers I-JGZ |
2007 doorlopend in 2008. |
Op het terrein van automatisering zijn voor 2007
twee belangrijke ontwikkelingen te onderscheiden;
Met name met het oog op de ontwikkelingen rond het
elektronisch kinddossier is de automatisering van de I-JGZ locaties van belang.
Een belangrijke ontwikkeling die voor 2006 op het
programma stond van de Integrale JGZ was de implementatie van het Elektronisch
Kinddossier (EKD). Voor 1 januari 2007 moest dit in heel Nederland bij alle
uitvoerders van de Jeugdgezondheidszorg geïmplementeerd zijn.
Het EKD wordt alom gezien als hét instrument om een
aantal essentiële zaken goed geregeld te krijgen:
-
het beter longitudinaal volgen van kinderen van 0
tot 19 jaar
-
het beter zicht krijgen op risico´s bij het
opgroeien
-
de daadwerkelijke integratie van de zorg aan
kinderen van 0 tot 19, doordat overdacht van informatie eenvoudiger wordt en
sneller gaat ook bij verhuizing naar een andere regio.
De wethouders van de 8 gemeenten in de regio van de
GGD-ZHW, willen de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling, de implementatie
en het beheer van het EKD bij de GGD neerleggen. Implementatie van het EKD is
landelijk vertraagd. Het aanstaande kabinet wil het EKD uiterlijk op 1 januari
2009 ingevoerd hebben.
Beheer Digitaal handboek I-JGZ-Delft:
Alle procedures en /protocollen zijn vastgelegd in
een digitaal handboek en zijn beschikbaar voor alle I-JGZ medewerkers. Careyn,
de nieuwe naam van Maatzorg/de Werven draagt zorg voor het beheer van het
digitaal handboek. In 2007 wordt een begin gemaakt met het integreren van de
protocollen en werkwijzen van Kwadraad in het bestaande digitale handboek.
De toegang tot dossiers en het werken in de
dossiers is nog niet op alle I-JGZ-locaties gerealiseerd. Er zal in 2007
gekeken worden of dit nog gerealiseerd dient te worden voor de komst van het
EKD. De afweging zal met name zijn tegen welke kosten een tijdelijke oplossing
gevonden kan worden. Met de komst van het EKD is dit probleem verholpen.
Acties:
Het beheer van het digitaal handboek I-JGZ en nader
onderzoek naar automatiseringsbehoefte I-JGZ locaties en plan van aanpak
doorontwikkeling.
Middelen automatisering Digitaal handboek en ondersteuning: |
20.000 10.000 |
|
Opdrachtgever |
deelnemer |
tijdspad |
Regiomanager |
Facilitaire ondersteuning Administratieve ondersteuning Careyn |
2007 |
Toegang automatisering: |
|
10.000 |
Opdrachtgever |
Deelnemers |
Tijdspad |
Sectormanager JGZ |
ICT:Kwadraad, Careyn, GGD |
2007 |
De gemeente Delft zal de partners binnen de I-JGZ
vragen in 2007 een integrale rapportage te ontwikkelen die er voor moet zorgen
dat beter inzicht verkregen wordt in het functioneren van de I-JGZ-teams in de
wijken. Dit gaat ondermeer over het aantal en de aard van de risicogezinnen die
in beeld zijn, de bespreking van deze gezinnen in het integrale casuïstieke
zorgoverleg en de verwijzingsrelatie naar partners in de 1e en 2e
lijn. Aansluitend op de verantwoordingscyclus van de GGD-ZHW (april en
september) wil de gemeente Delft vanaf 2008 inzicht in bovenstaande hebben.
Actie:
Het uitwerken van rapportagevorm I-JGZ teams
Geen middelen |
|
|
Trekker |
deelnemer |
tijdspad |
Sectormanager
JGZ Gemeente Delft
en sectormanager JGZ doen voorzet aan beleidsoverleg IJGZ |
8 Gemeenten ZHW sectormanager
JGZ |
Besluitvorming
september 2007. Start
rapportages per 1e kwartaal 2008 |
Voor 2007 staan evaluatie onderzoeken onder
medewerkers, klanten en netwerkpartners gepland. Met betrekking tot medewerkers
tevredenheids onderzoek is het streven om dit onderdeel in te bedden in het
personeelsbeleid van de jeugdgezondheidsorganisaties. Vervolgens dienen de
onderzoeken periodiek uitgevoerd te worden om de ontwikkeling van de IJGZ te
kunnen monitoren.
Actie:
Het uitvoeren van evaluatieonderzoeken onder
medewerkers, klanten en netwerkpartners.
Geen
middelen |
|
||
Voorzitter
werkgroep |
Deelnemer |
tijdspad |
|
Gemeente
Delft |
Careyn (staf) GGD (staf) Gemeente
Delft O&S |
Eind
2007 |
|
2. Dienstverlening
en speciale doelgroepen
De I-JGZ teams zijn in 2006 van start gegaan met
het ontwikkelen van een dienstverleningsaanbod dat intern beter op elkaar is
afgestemd, waarin beter wordt samengewerkt en dat beter aansluit bij de
behoefte van de wijk waarin zij werken. Het gaat daarbij om cursussen,
informatie- en voorlichtingsaanbod en ondersteuning.
De I-JGZ teams gaan beter het eigen aanbod in beeld
brengen en zullen voorstellen doen hoe deze beter op elkaar afgestemd kunnen
worden.
De I-JGZ teams zullen middels de JGZ-profielen en
contacten in de wijk, beter inzicht gaan krijgen in de specifieke behoeften die
er in een wijk bestaan. Nieuw aanbod op wijkniveau kan op basis van deze
inzichten worden geformuleerd.
Vanaf 2007 zal elk team een budget krijgen om
wijkgericht aanbod uit te voeren. Voorwaarde is dat dit aanbod wordt
geformuleerd in afstemming met de partners in de wijk. Op deze wijze wordt op
een planmatige wijze het aanbod van de I-JGZ ontwikkeld. Tevens zij een aantal
specifieke doelgroepen in beeld waarvoor aanbod aanwezig is dan wel ontwikkeld
wordt.
In elke wijk is een laagdrempelig toegankelijk
inloopspreekuur georganiseerd, waar alle ouders en jeugdigen terecht kunnen met
al hun vragen over opgroeien, opvoeden en gezondheid. De werkwijze is in 2006
ontwikkeld en vanaf januari 2007 gestart. Door de integrale inloopspreekuren
wordt de toegankelijkheid van de IJGZ sterk verbeterd. Eind 2007 wordt het
inloopspreekuur geëvalueerd.
Actie:
Het uitvoeren en
evalueren van een integraal inloopspreekuur.
Uitvoeren integraal spreekuur: |
Geen extra financiële middelen |
|
Opdrachtgever |
deelnemer |
Tijdspad |
Regiomanager |
I-JGZ teams |
2007. |
Middelen evaluatie |
2.000 |
|
Opdrachtgever |
deelnemer |
Tijdspad |
Regiomanager |
Stafmedewerkers Careyn en GGD |
Eind 2007. |
Het JGZ-profiel geeft inzicht in de
gezondheidssituatie en de risico´s in de wijken, draagt daardoor bij aan het
stellen van prioriteiten en het monitoren van resultaten.
Integraal onderdeel van het JGZ-profiel is een
uitwisseling met netwerkpartners in de wijk. Doel van de gespreksronde met de
netwerkpartners op wijkniveau is om kennis te delen, problemen op wijkniveau
helder te krijgen en om acties te benoemen. De gemeente Delft streeft er vooralsnog
naar om elke 2 jaar in elke wijk een JGZ-profiel te laten opstellen. In overleg
met de uitvoerende organisaties zal de cyclus van iedere 2 jaar nader worden
besproken.
In 2006 is de IJGZ gestart met het ontwikkelen van
een drietal JGZ-profielen voor de wijken Buitenhof, Tanthof en Voorhof. In de 1e
helft van 2007, zullen de profielen
worden opgeleverd. De IJGZ zal in 2007 een nieuw JGZ-profiel van de wijk
Wippolder maken. In 2008 zijn dan de overige wijken Vrijenban, Hof van Delft en
Voordijkshoorn aan de beurt.
Actie:
Het Jeugdgezondheidsprofiel opleveren voor de
wijken Buitenhof, Tanthof en Voorhof 1e helft 2007 en JGP Wippolder
in 2e helft 2007.
Drie profielen 2006-2007 (reeds betaald in 2006) Eén profiel Wippolder (2e helft 2007) |
14.628 4.000 |
|
Trekker |
Deelnemer |
Tijdspad |
Stafmedewerker GGD |
Stafmedewerkers Careyn en GGD |
Zomer 2007: 3 profielen Eind 2007:
1 profiel |
De I-JGZ-teams hebben in 2006 het aanbod van de
verschillende organisaties goed in beeld gebracht en op elkaar afgestemd.
Tevens heeft men beter inzicht gekregen in wijkspecifieke problemen en de
benodigde preventieve activiteiten.
De I-JGZ-teams krijgen in 2007 elk €10.000 ter
beschikking om een wijkgericht aanbod in te zetten. Voor de eerste helft van
2007 zal men per wijk op 2 thema’s een aanbod gaan bieden aan ouders en
jeugdigen aansluitend op de behoefte van de doelgroep. Voorwaarde is dat er
afstemming plaatsvindt met de netwerkpartners in de wijk. In de tweede helft
van 2007 zal dit aanbod verbreed worden.
De I-JGZ teams zullen rondom dit aanbod zorgenvoor
intensieve communicatie naar de doelgroep. In overleg met de I-JGZ organisaties
zijn een aantal kaders benoemd waarbinnen de I-JGZ teams zelfstandig het aanbod
kunnen benoemen en uitvoeren. Ruimte voor de professionele inschatting en
kennis van de wijk zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. Het aanbod wordt
eind 2007 geëvalueerd.
Actie:
Middelen
Wijkgericht aanbod 2007 |
45.000 |
|
Trekker |
deelnemer |
Tijdspad |
Manager
voorlichting/preventie Careyn
en GGD |
Medewerkers
JGZ-teams |
1e
helft 2007: 2 thema’s 2e
helft 2007: nieuwe thema’s |
Het aanbieden van wijkgerichte
preventieactiviteiten en evaluatie van het aanbod.
Veel kinderen worden met echtscheiding
geconfronteerd. Niet zelden leiden echtscheidingssituaties tot grote spanningen
tussen de (voormalige) partners en kan het zelfs tot gevolg hebben dat het
contact met 1 van de ouders verbroken wordt.
Het proces van echtscheiding, problemen die daarna
blijven bestaan en het verbreken van de relatie met 1 van d ouders leiden bij
veel kinderen tot een risicovolle situatie die het gezond opgroeien bedreigd.
De Raad voor de Kinderbescherming en Stichting
Kwadraad (AMW) hebben de gemeente Delft benaderd om gezamenlijk een integrale
aanpak te ontwikkelen rondom echtscheidingssituaties. Uitgangspunt bij de
aanpak is dat vroegtijdige ondersteuning, in de vorm van bemiddeling, bij het
tot stand brengen van, door beide partijen geaccepteerde en gedragen afspraken,
over omgang en verblijf, veel spanningen kunnen voorkomen.
Onderdeel van de aanpak is dat ook aan de kinderen
een aanbod geboden gaat worden. Dit aanbod zal nader worden uitgewerkt. In de
loop van 2007 zal een plan van aanpak worden opgeleverd. Doelstelling is om in
2007 met de werkwijze te starten. Uitvoerende betrokkenen zijn het
schoolmaatschappelijk werk (SMW) en opvoedadvies als onderdeel van het I-JGZ en
het Algemeen maatschappelijk werk van Kwadraad. De Raad voor de
Kinderbescherming zal zorgdragen voor training van bemiddelaars en de kwaliteit
bewaken.
Actie:
Het ontwikkelen van een preventieve aanpak bij
echtscheidingssituaties en het implementeren van deze aanpak.
Ontwikkelen
aanpak echtscheiding |
10.000 |
||
trekker |
deelnemer |
tijdspad |
|
Raad
voor de Kinderbescherming |
Kwadraad Gemeente
Delft |
Ontwikkelen
in 2007 Start
implementatie eind 2007 |
|
De IJGZ voert in de leeftijd van 4 tot 19 jaar een
drietal contactmomenten uit bij 5,5 jarigen, 11 jarigen en 13 jarigen. Deze
periodieke geneeskundige onderzoeken (PGO’s) dienen om vroegtijdig
belemmeringen in gezond opgroeien en ontwikkelen op te sporen. De gemeente
Delft vindt dat er na het laatste onderzoek een extra gestandaardiseerd
contactmoment nodig is met alle jeugdigen aan het eind van de middelbare
schoolperiode, zo rond het 15e of 16e levensjaar.
Middels dit onderzoek moet er beter inzicht
ontstaan in de sociaal emotionele situatie van jeugdigen waardoor latere uitval
voorkomen kan worden. De gemeente zal de GGD vragen om dit onderzoek in 2007 te
ontwikkelen en als pilot uit te voeren onder een beperkte doelgroep van
VMBO-leerlingen.
Actie:
Het ontwikkelen van een PGO voor de
leeftijdscategorie 15-16 jarigen en dit
als pilot uit te voeren onder een beperkte groep VMBO-leerlingen.
Ontwikkelen
van extra contactmoment |
10.000 |
||
Uitvoeren
pilot 2007 |
15.000 |
||
Opdrachtgever |
deelnemer |
Tijdspad |
|
Gemeente
Delft |
GGD-ZHW
(ontwikkelaar en uitvoerder) stafmedewerkers |
Ontwikkelen medio 2007 Uitvoeren
eind 2007 |
|
Trekker |
|
Tijdspad |
|
Regiomanager |
GGD-ZHW
(ontwikkelaar en uitvoerder) stafmedewerkers |
Ontwikkelen medio 2007 Uitvoeren
eind 2007 |
|
Onder de Delftse populatie kinderen van 6 tot 19
jaar heeft 15% problemen met overgewicht. Voor de JGZ in Delft is het tegengaan
van overgewicht bij kinderen en jongeren een belangrijke prioriteit. De
lichamelijke en psycho-sociale risico´s die kleven aan overgewicht zijn legio
en een goede aanpak is daarom essentieel. Tevens blijkt uit de inmiddels
opgedane ervaring dat de aanpak van de problematiek een weerbarstige materie
is. Het gaat vaak om forse gedragsveranderingen die gerealiseerd moeten worden
om langdurig/blijvend effect te sorteren.
Delft had voor 2006 beoogd het tegengaan van
overgewicht bij jeugdigen een nieuwe wending te geven door de nu nog gescheiden
opererende beleidsterreinen Jeugdgezondheidszorg en BOS (Buurt-Onderwijs-Sport)
met elkaar te laten optrekken. Door het samenbrengen van de typisch eigen
deskundigheid en activiteiten van de zorg- en de sportwereld kunnen nieuwe
activiteiten ontwikkeld worden. Doordat besluitvorming bij het ministerie van
VWS om de aanpak mede te financieren en in de ontwikkeling te participeren op
zich heeft laten wachten, is de beoogde ontwikkeling in 2006 nog niet gestart.
Inmiddels heeft VWS begin 2007 wel een besluit
genomen om mede-financier te zijn en deel te nemen aan de ontwikkeling. In 2007
zal de werkwijze, in afgeslankte vorm, in wijken Buitenhof en Voorhof, waar de
problemen het grootst zijn, als een pilot worden gestart.
De BOS-projecten in de verschillende Delftse wijken
hebben inmiddels een zeer breed sportnetwerk en ruime ervaring met het in
beweging krijgen van de jeugd. De I-JGZ heeft uiteraard ervaring met het
signaleren van overgewicht, maar zij brengt ook andere kennis mee op het gebied
van dieetleer, het bevorderen van ouderparticipatie, het geven van voorlichting
en advies en het bieden van cursussen en trainingen.
De gezamenlijk doelstelling is om op een
aansprekende wijze de jeugdigen (en hun ouders) aan het sporten te krijgen,
overgewicht te bestrijden en een gedragsverandering te realiseren. In 2007 zal
een start gemaakt worden met het gezamenlijk ontwikkelen van aanbod.
Voor deze aanpak wil Delft in 2007 binnen de
JGZ-begroting €17.500 reserveren.
Actie:
Het ontwikkelen van een integrale aanpak
vitaliteitscoach, voor het bestrijden van overgewicht in de wijken Buitenhof en
Voorhof.
Ontwikkelen aanpak Vitaliteitscoach |
15.000 |
||
|
|
||
trekker |
deelnemer |
Tijdspad |
|
Gemeente Delft Programma Jeugd en Onderwijs |
Stafmedewerker I-JGZ Diëtist I-JGZ |
Ontwikkelen in 2007 |
|
In 2007 zal de I-JGZ gaan onderzoeken op welke
wijze de allochtone doelgroep beter bereikt kan worden. Dit zal enerzijds gebeuren
door te participeren in gesprekken met de doelgroep die Bureau Interculturele
Communicatie (BIC) in een aantal wijken gaat organiseren. Hierdoor kan beter
inzicht verkregen worden of het aanbod van de I-JGZ aansluit bij de behoeftes
die bij de doelgroep leven. Anderzijds zal de IJGZ met ondersteuning van BIC
onderzoeken of de communicatie richting de allochtone doelgroep verder
ontwikkeld dient te worden
Actie:
De aansluiting bij de behoeften van en communicatie
met de allochtone doelgroep verbeteren.
Allochtone doelgroep |
Geen
extra middelen |
||
Trekker |
deelnemer |
Tijdspad |
|
Gemeente Delft |
Regiomanager Bureau Interculturele Communicatie (BIC) |
2007 |
|
Sinds een vijftal jaren volgen kinderen in de
leeftijd van 2 tot 6 jaar een effectief en intensief speel-leerprogramma. In
het programma is gerichte aandacht voor tweede taalverwerving en cognitieve
vaardigheden. Door het volgen van dit programma krijgen kinderen een betere
startpositie aan het begin van het basisonderwijs. Ook versoepelt het programma
de overgang van peuterspeelzaal naar basisschool.
Een goede signalering van doelgroepkinderen en het
toe leiden naar het aanbod is essentieel voor het welslagen van deze aanpak. Al
in de zuigelingenperiode worden de kinderen die een risicolopen om
onderwijsachterstanden op te lopen door de I-JGZ-teams gesignaleerd en
geregistreerd.
Aanpak (deel voor IJGZ) |
20.000 |
||
Opdrachtgever/trekker |
Deelnemer |
Tijdspad |
|
Gemeente
Delft Programma
Jeugd en Onderwijs |
Stafmedewerker
Careyn Regiomanager Medewerkers
I-JGZ, Laurentius en Octopus. |
Ontwikkelen
1e helft 2007 Uitvoeren
2e helft 2007 |
|
De I-JGZ draagt wanneer de kinderen 2 jaar oud zijn
geworden, zorg voor toeleiding naar het voorschoolse aanbod. Vanaf 1 januari
2006 zijn er geen speciale voorschool- peuterspeelzalen meer. De speciale
aanpak voor de kinderen tussen 2 en 4 jaar uit deze doelgroep is geïntegreerd
in vrijwel alle gewone peuterspeelzalen, waarmee het onderscheid verdwijnt.
Vanaf 1 januari 2006 nemen 360 doelgroep kinderen deel aan het programma in de
peuterspeelzalen. De I-JGZ krijgt in 2007 het verzoek om intensiever ouders op
te sporen en te benaderen van kinderen die tot de VVE doelgroep behoren, maar
geen gebruik maken van het aanbod.
Wanneer ouders verwezen zijn door de I-JGZ naar de voorschool maar
desondanks niet deelnemen dan benadert de I-JGZ in samen-werking met de
bezoekvrouwen actief deze gezinnen, om hen te motiveren alsnog gebruik te maken
van het aanbod.
In de regio DWO is enige jaren geleden een zeer
effectief programma (ADMIT) ontwikkeld voor de vroegtijdige onderkenning van
ADHD. Vroegtijdige onderkenning van ADHD is van groot belang voor de verdere
ontwikkeling van een kind en het voorkomen van latere leer- en gedragsproblemen.
Het ADMIT-project wordt landelijk gezien als een voorbeeldproject. Het betreft
een gezamenlijk project van GGZ-Delfland, GGD-ZHW en Onderwijsadviesdienst.
Kern van de aanpak is het zo vroeg mogelijk
vaststellen van ADHD middels screening en het bieden van het juiste aanbod.
Voor elk kind wordt een individuele aanpak vastgesteld, waarbij verschillende
soorten ondersteuning kunnen worden ingezet waaronder een ADHD-oudergroep,
individuele ouderbegeleiding, gezinstherapie of groepstherapie.
In 2006 is de regiobrede aanpak onder druk komen te
staan door veranderingen binnen een aantal gemeenten in DWO, die m.n.
betrekking hadden op de financiering van de werkwijze. Ook zijn er
onduidelijkheden over de financiering van de GGD inbreng in de aanpak. Hierdoor
dreigde de regionale uitvoering van ADMIT te stoppen. In 2006 heeft de gemeente
Delft samen met de gemeente Westland het initiatief genomen om dit proces te
keren in samenwerking met de uitvoerende instellingen. Dit proces moet begin
2007 leiden tot besluitvorming over het vervolg van de aanpak door:
-
betere afspraken te maken over de financiering en
inbedding van de werkwijze in de cyclus van gemeenten
-
beter afspraken te maken over de onderlinge taken
en verantwoordelijkheden van de organisaties. De GGD-ZHW zal de regie over de
werkwijze op zich nemen.
-
Afspraken
maken over de financiële- en verantwoordingscyclus.
Actie:
Besluitvorming over het continueren van de
ADMIT-werkwijze
Financiën |
P.M. |
||
Trekker |
deelnemer |
Tijdspad |
|
Sectormanager JGZ / Gemeente
Delft. |
GGD, GGZ- Delfland, DWO- gemeenten |
Juli 2007. |
|
3. Netwerkrelaties/ketensamenwerking
De I-JGZ teams dienen zich in de wijk te
ontwikkelen tot “Spin in het web” voor de zorg van 0 tot 19 jaar, -9 maanden
tot 23 jaar. Om deze rol goed te kunnen uitvoeren dienen de I-JGZ teams goede
contacten te hebben met relevante partners in de wijk en de stad. Vanaf 2006 is
de IJGZ zich meer naar buiten toe gaan profileren.
De I-JGZ teams zijn in 2006 gestart met het
planmatig ontwikkelen en onderhouden van de samenwerkingsrelaties: er is een
inventarisatie uitgevoerd naar bestaande en ontbrekende relaties. Van de
bestaande relaties is in kaart gebracht hoe de relatie onderhouden wordt of
deze is vastgelegd en op welke wijze de relatie structureel onderhouden kan
worden. Voor nog niet bestaande relaties is voorgesteld hoe deze opgestart en
onderhouden dienen te worden.
In het kader van dit thema zijn in 2006 met een
aantal partners op wijkniveau gesprekken gevoerd over de wijze waarop zij de
samenwerking voor zich zien. Begin 2007 zullen met nog een aantal andere
partijen gesprekken gevoerd worden. Voor de zomer van 2007 levert de I-JGZ haar
bevindingen op, inclusief een voorstel voor het onderhouden van de
netwerkrelaties. Vanaf half 2007 zullen, op basis van het voorstel, de
samenwerkingsrelaties worden onderhouden.
Netwerkrelaties Geen financiële middelen |
|
||
trekker |
deelnemer |
Tijdspad |
|
Regiomanager |
Staf Careyn en GGD, Kwadraad. |
2007 |
|
Een aantal samenwerkingsrelaties verdienen
specifiek aandacht:
De I-JGZ onderhoudt nauwe samenwerkingsrelaties met
Bureau Jeugdzorg(BJZ), het Algemeen Maatschappelijk Werk(AMW) en de GGZ-
afdeling preventie.
Met deze drie partijen zijn in 2006 afspraken
gemaakt over de samenwerking. De samenwerkingsrelaties zijn daarmee sterk
verbeterd.
Met BJZ is een sluitende samenwerking tot stand
gebracht doordat medewerkers van BJZ participeren in de zorg-overleggen van de
I-JGZ-teams, doordat afspraken zijn gemaakt over informatieoverdracht en verwijzing
en andere zaken.
In 2007 zal de samenwerking met BJZ verder worden
uitgewerkt tot een sluitende ketenaanpak die procedureel is vastgelegd; het
integraal zorgoverleg is geformaliseerd, gestructureerd en de randvoorwaarden
voor de coördinator van het integraal zorgoverleg zijn beschreven; procedures
en verantwoordelijkheden zijn beschreven en worden bewaakt op kwaliteit, een
privacy format en registratie van te bespreken kinderen is geregeld. De
sluitende ketenaanpak van I-JGZ met BJZ wordt uitgebreid met GGZ en AMW.
Hiertoe zal aan JSO gevraagd worden
procedures en verantwoordelijkheden te beschrijven.
In de verdere ontwikkeling van de samenwerking met
BJZ en de te beschrijven procedures en verantwoordelijkheden zal met name de
ontwikkelingen rond de Centra voor Jeugd en Gezin aan de orde komen.
Actie:
Het uitwerken van samenwerkingsrelaties van IJGZ
met BJZ, AMW en GGZ-preventie. Opdracht aan JSO om dit uit te voeren.
Opdracht JSO |
8.000 |
||
trekker |
deelnemer |
Tijdspad |
|
Gemeente Delft |
JSO (trekker ontwikkeling) Regiomanagers Careyn, GGD, Kwadraad. Bureau Jeugd Zorg,GGZ-Delfland. |
Gereed oktober 2007 |
|
Wijkcoördinatieteams (WCT’s):
Vanaf de tweede helft van 2007 zullenmedewerkers
van de I-JGZ gaan deelnemen aan de overleggen van de wijkcoördinatieteams in de
wijken, waar I-JGZ-teams zijn gevestigd. Door deze aansluiting op de WCT’s wil
de I-JGZ:
-
bijdragen aan verbeteringen in wijken waar dit op
haar terrein ligt;
-
meer kennis nemen van specifieke wijkomstandigheden
en –problemen;
-
meer bekendheid geven aan haar taken en
verantwoordelijkheden;
-
een betere toegangvormen voor deelnemers aan het
WCT in individuele probleemsituaties in een wijk
De samenwerking met de WCT’s is nog in ontwikkeling
en wordt periodiek besproken door de IGZ-manager(s) en het vakteamhoofd wijkzaken.
Actie:
Het volgen van de samenwerking tussen I-JGZ en
WCT’s en het doorontwikkelen en verbeteren van de samenwerking.
Geen aanvullende middelen |
|
||
trekker |
deelnemer |
Tijdspad |
|
Regiomanager IJGZ |
Medewerkers I-JGZ Vakteamhoofd Wijkzaken gemeente Delft. |
2007 |
|
Vanaf september 2006 worden de, voorheen
gescheiden, functies schoolmaatschappelijk werk en opvoedadvisering vanuit de
I-JGZ geïntegreerd aangeboden in alle scholen van Delft in Basisonderwijs
(inclusief voorschools-aanbod) en Voortgezet onderwijs. Dit is gerealiseerd na
de aanbestedingsprocedure die in de loop van 2006 is afgerond. Met de
uitbreiding van SMW- ondersteuning aan alle scholen in Delft is de
zorgstructuur binnen het onderwijs verstevigd.
De SMW-ers opereren in de scholen dichtbij
leerkrachten en docenten en ondersteunen scholen bij het signaleren en oplossen
van problemen. Wanneer problemen de competenties van de school het
schoolzorgteam en de SMW-er overstijgen, worden leerlingen ingebracht bij het
I-JGZ-team.
De samenwerking tussen de schoolmaatschappelijk
werkers en de scholen is sinds een aantal maanden gerealiseerd en dient nog
verder te worden verstevigd. Zo dient ook de bekendheid van de I-JGZ nog
vergroot te worden. In samenwerking met het onderwijs en de uitvoerder van
schoolmaatschappelijk werk, voert de gemeente momenteel een beleidsevaluatie
uit in het onderwijs. Deze evaluatie geeft meer inzicht in het beleid en het
aanbod van scholen op het terrein van sociaal emotionele ontwikkeling van
kinderen. Deze evaluatie zal gebruikt worden om in samenwerking met het
onderwijs een instrument te ontwikkelen om op een gestructureerde wijze de
sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren te toetsen. Elk kind
zal één maal per jaar van groep 1 basisschool tot en met klas 3 voortgezet
onderwijs getoetst gaan worden. Als gevolg hiervan kunnen vroegtijdig risico’s
gesignaleerd worden.
Voor de SMW-er en de school is dit een belangrijk
instrument om de zorg rondom kinderen te verbeteren. Dit betekent onder mee dat
preventieve interventies, ook vanuit de I-JGZ eerder en gerichter kunnen worden
ingezet.
Acties:
Het vergroten van de bekendheid met I-JGZ binnen
onderwijs.
Het ontwikkelen van een instrument voor toetsing van
sociaal emotionele ontwikkeling.
Acties SMW |
Geen
aanvullende middelen |
||
trekker |
deelnemer |
Tijdspad |
|
Gemeente Delft Programma Jeugd en Onderwijs Regiomanager Kwadraad |
Regiomanager JGZ, Kwadraad, Scholen. Stafmedewerkers I-JGZ. |
2007 2007 |
|
Verloskundigen en medewerkers van
Kraamzorginstellingen komen in de zwangerschapsperiode en kort na de bevalling
regelmatig problemen in gezinnen tegen of signaleren risico’s voor het gezond
opgroeien en ontwikkelen van kinderen.
Door de samenwerking met verloskundigen en
kraamzorg-medewerkers te verbeteren kan de IJGZ eerder bij gezinnen betrokken
worden, waardoor middels preventieve ondersteuning verergering kan worden
voorkomen.
De I-JGZ in Delft zal in 2007 in gesprek gaan met
verloskundigen en de kraamzorginstelling om te onderzoeken op welke wijze de
samenwerking verstevigd kan worden. Ook
zal de samenwerking met de thuisbegeleiding (voorheen gespecialiseerde
gezinsverzorging) verstevigd worden.
Actie:
Samenwerkingsrelatie opbouwen I-JGZ met
verloskundigen en kraamzorg.
Relatie IJGZ en
Verloskundigen, Kraamzorg en Thuisbegeleiding
|
Geen extra middelen |
||
|
|
||
Initiatiefnemer |
deelnemer |
Tijdspad |
|
Gemeente Delft (doet de aanzet) |
Regiomanager I-JGZ Medewerkers I-JGZ/staf |
2007 |
|
Een klein deel van de gezinnen, de schattingen
lopen uiteen van 0,5% tot 5%, kampen
met problemen op meerdere leefgebieden. Dit zijn de zogenaamde ‘multi-problem’
gezinnen. De samenwerking en afstemming tussen de bij deze gezinnen betrokken
hulpverleners verloopt nog niet optimaal. Als gevolg hiervan is de
hulpverlening niet altijd effectief, worden soms de verkeerde zaken eerst
aangepakt en kan dit o.a. ertoe leiden dat gezinnen het overzicht over de hulpverlening
verliezen en afhaken. Om dit tegen te gaan wil de gemeente Delft bij de I-JGZ
de rol van zorgcoördinator beleggen. De zorgcoördinator krijgt de regie over de
gehele hulpverlening, zorgt voor één plan van aanpak en blijft het gezin
volgen.
De uitvoering van zorgcoördinatie zal deels
neergelegd worden bij medewerkers van de I-JGZ en deels bij medewerkers van
andere organisaties, die onder de regie van de I-JGZ hun taak uitvoeren. In
2007 wil de gemeente Delft samen met de uitvoerende organisaties de taken en
verantwoordelijkheden van de zorgcoördinator nader uitwerken. Met een bredere
groep instellingen wil de gemeente goede afspraken maken over de taakinvulling
en bevoegdheden van de zorgcoördinatoren van de I-JGZ. Daarna zal in een pilot van twee wijken
gestart worden met de uitvoering van zorgcoördinatie. Zorgcoördinatie zal één
van de kernfuncties worden binnen de Centra voor Jeugd en Gezin.
Actie:
Het uitwerken van taken en verantwoordelijkheden
van de zorgcoördinator, inzicht krijgen in financiële consequenties van de
uitvoering van zorgcoördinatie in Delft, draagvlak en betrokkenheid
bewerkstelligen bij alle instellingen en implementeren van de werkwijze.
Zorgcoördinatie totaal |
35.000 |
||
|
|
||
Ontwikkelen zorgcoördinatie en pilots |
20.000 |
||
Uitvoeren pilots |
15.000 |
||
Opdrachtgever |
deelnemer |
Tijdspad |
|
Gemeente Delft Trekker Sectormanager JGZ (GGD) |
Regiomanager I-JGZ Stafmedewerkers I-JGZ (beschrijven
functies) I-JGZMedewerkers (uitvoeren) BJZ, AMW, GGZ- basiszorg-coördinatie. |
Pilot ontwikkelen Start pilot 2e helft 2007 |
|
4. Communicatie
De bekendheid van de integrale JGZ bij burgers en
intermediairs dient vergroot te worden.
Voor 2006 was het de bedoeling om de communicatie vanuit de I-JGZ
gestructureerd en breed op te zetten door middel van het ontwikkelen van een
integraal communicatieplan. In 2006 is besloten om de communicatie en public
relations (PR) van de I-JGZ in te bedden in de ontwikkeling van de
Jeugdgezondheidszorg in de hele regio van de GGD-ZHW. Voor 2007 betekent dit dat
de integrale communicatie van de I-JGZ onderdeel zal zijn van het regionale
plan van aanpak.
Voor de Delftse I-JGZ heeft dit tot gevolg gehad
dat de communicatie in 2006 niet zo breed is opgepakt als was voorzien. De
communicatie activiteiten hebben zich beperkt tot de opening van nieuwe
locaties en de start met het integrale inloopspreekuur. Tevens is de
I-JGZ-folder vernieuwd en breed verspreid.
In 2007 zal de communicatie en PR van de I-JGZ in
Delft vooral gevoerd worden rondom de openingen van de locaties in Hof van
Delft, Voordijkshoorn en Vrijenban. In de eerste twee wijken zal met de start
van het team ook het integraal inloop-spreekuur starten. Hierover zal ook naar
de burgers toe worden gecommuniceerd.
Daarnaast zal voor het nieuwe wijkgerichte aanbod
PR materiaal ontwikkeld worden. In de
bestaande en nieuwe locaties zal aandacht gegeven worden aan de herkenbaarheid
middels betere bewegwijzering.
Door deze activiteiten wordt er naar gestreefd het
aanbod van de I-JGZ beter in beeld te brengen bij de doelgroep, maar ook de
algemene bekendheid van de I-JGZ te vergroten.
Tevens zal de Jeugdgezondheidszorg als thema aan de
orde komen bij het congres over samenwerking in de 1e
lijnsgezondheidszorg, dat medio 2007 door de gemeente in samenwerking met de
GGD wordt georganiseerd.
Binnen het plan van aanpak voor de ontwikkeling van
de regionale I-JGZ zal door de GGD-ZHW en de thuiszorginstellingen aandacht
worden besteed aan de integrale communicatie naar burgers en instellingen in de
hele regio.
Actie:
diverse communicatie activiteiten rondom openingen
en nieuw aanbod in de wijken.
Activiteiten
m.b.t. communicatie |
20.000 |
||
trekker |
deelnemer |
Tijdspad |
|
Communicatieadviseur
GGD |
Staf,
medewerkers I JGZ Gemeente
|
Heel
2007 |
|
Bijlage 2.
Regionale
samenwerking en financiële inzet 2006 en 2007.
Samenwerking
op regionaal niveau is belangrijk omdat bepaalde thema’s juist op regionaal
niveau opgepakt moeten worden, bijvoorbeeld de integrale communicatie naar
burgers en professionals, het implementeren van het EKD en het beter bereikbaar
maken van de I-JGZ.
In
het kader van het project “Opvoeden in de buurt” is de gemeente Delft door VWS gevraagd om samen met de Gemeente
Den Haag een aantal thema’s op het terrein van Centra voor Jeugd en Gezin uit
te werken.
Delft
zal in het kader van dit project met Den Haag gaan samenwerken daar waar het
gaat om het gezamenlijk opwerken van een visie rondom Centra voor Jeugd en
Gezin, zorgcoördinatie en harmonisatie
indicatiestelling.
De
uitkomsten van de regionale trajecten en lokale afstemmingprocessen zullen
leiden tot de nota Integraal
Jeugdbeleid waarin het Centrum voor Jeugd en Gezin een belangrijke plek heeft.
Bovenstaande
ontwikkelingen zullen veel invloed hebben op de I-JGZ in Delft. Bovenstaande
betekent enerzijds dat er beter ingespeeld kan worden op lokale omstandigheden
terwijl er anderzijds, door regionaal samen te werken, een eenduidiger opdracht
is naar de IJGZ 0-19 jaar.
Samenwerkingsovereenkomst Opvoed- en Opgroeiondersteuning
Op
het terrein van het Opvoed- en opgroeiondersteuning heeft Delft met de
uitvoerende organisaties op dit terrein en de gemeenten in DWO een
samenwerkingsovereenkomst getekend in 2006. Doel van de samenwerking is om,
onder gemeentelijke regie, het aanbod op het gebied van O&O beter op elkaar
af te stemmen, zorg te dragen voor een sluitend aanbod, meer aan te sluiten bij
de behoeften van de doelgroep en de vindplaatsen (b.v. het onderwijs) en meer
zicht te krijgen op kwaliteit en effectiviteit van het aanbod.
De
I-JGZ wordt in de hele regio de voordeur naar het brede aanbod aan zorg.
De resultaten die nagestreefd worden zijn:
Om
de doelstellingen van de samenwerkingsovereenkomst te realiseren zullen een
drietal werkgroepen op verschillende onderdelen onderzoeken doen en adviezen
formuleren. Thema’s van de werkgroepen zijn:
-
Aanbod in beeld (gestart in 2006)
-
Vraaggericht werken (gestart begin 2007)
-
Meten is weten (start 2e helft van 2007)
Opdracht
voor de werkgroep Aanbod in beeld is onder meer:
-
het uitwerken van een format dat de organisaties
gaan gebruiken voor het uniform in beeld brengen bij gebruikers van hun aanbod.
-
Het doen laten invullen van het format door de
deelnemende organisaties
-
Het uitwerken van een overzicht van alle activiteiten
en het doen van voorstellen voor het beter afstemming van het aanbod (sluitend
aanbod, zonder overlap en zonder gaten)
-
Het doen van voorstellen voor gezamenlijke PR
rondom het aanbod
Opdracht
voor de werkgroep Vraaggericht werken is onder meer:
-
het doen van adviezen voor een werkwijze om beter
zicht te krijgen op de behoeften van klanten aan aanbod op het gebied van
O&O
Werkgroep
3 Meten is Weten”” zal na afronding van de eerste 2 werkgroepen van start gaan.
De werkgroep zal op basis van het voorwerk van de eerste 2 werkgroepen
voorstellen doen om meer evidence based interventies geïmplementeerd te
krijgen.
Voor de uitvoering van de activiteiten van de
werkgroepen is door de gemeenten in de regio een subsidieverzoek ingediend bij
het stadsgewest Haaglanden. Het stadsgewest heeft het subsidieverzoek
gehonoreerd.
In de I-JGZ begroting is voor 2007 een bedrag
opgenomen van €12.500. hiervan is €5.000 niet ingezet in 2006, maar wordt in
2007 ingezet. De overige €7.500 zijn nodig om de ontwikkelingen te faciliteren.
Activiteiten I-JGZ in regio GGD-ZHW
Voor 2006 zijn er in het kader van de actielijnen
IJGZ in DWO een aantal gezamenlijke activiteiten benoemd. Aan deze activiteiten
was ook een gezamenlijke begroting gekoppeld.
Delft heeft de verantwoordelijkheid voor deze
gezamenlijke begroting en draagt hierover verantwoording af aan de 7 andere
gemeenten.
Vanwege de ontwikkelingen met de IJGZ binnen de
regio van de GGD-ZHW, zijn de activiteiten van DWO in de loop van 2006
overgegaan naar een activiteitenplan IJGZ voor de regio met de 8 gemeenten.
In de paragraaf wordt inzicht gegeven in de
realisatie van de begroting Actielijnen IJGZ 2006 in DWO en wordt aangegeven op
welke wijze de opschaling naar de regio I-JGZ GGD-ZHW in de begroting is
verwerkt.
In 2006 zijn een aantal gezamenlijke activiteiten
uitgevoerd in de regio
GGD-ZHW. Dit
behelsde m.n. aanvullende externe ondersteuning bij het ontwikkeltraject
waaraan de verschillende gemeenten hebben bijgedragen.
Het plan van aanpak voor de regio IJGZ GGD-ZHW
heeft voor 2007 twee financiële onderdelen:
-
bekostiging van een projectleider van de Thuiszorg
in het kader van regionale plan van aanpak.
-
bekostiging van ondersteuning bij het uitwerken van
het regionale beleidskader.
Beide onderdelen zij al aan de orde geweest in de
nota die in december 2006 ter goedkeuring is voorgelegd aan het college van
B&W en de gemeenteraad van Delft.
|
Begroot |
realisatie |
Evaluaties pilots |
5.000 |
0 |
Organisatie onderzoek |
24.100 |
23.238 |
Risicokinderen Cursus overgewicht kinderen |
0 |
10.997 1.687 |
Jeugdgezondheidsprofiel |
10.000 |
|
Onvoorzien |
10.010 |
760 |
Totaal |
49.110 |
36.682 |
|
inkomsten |
Uitgaven |
Begroting DWO |
49.110 |
36.682 |
GGD (extra inzet Bram Anker) |
1.520 |
|
ZWH (extra inzet Bram Anker) |
1.566 |
760 |
Werkgroep uitvoeringsregeling |
12.000 |
10.000 |
Pva IJGZ 2006-2007 (staat reeds geboekt) |
70.000 |
|
Midden-Delfland Bijdrage O&O 2007 |
2.500 |
|
Totaal |
136.696 |
47.442 |
Alle acht gemeenten hebben naar rato van het aantal
inwoners hun deel aan de regionale begroting bijgedragen. Voor Delft is de
bijdrage reeds goedgekeurd in de nota van december 2006.
Het resultaat van 2006 wordt toegevoegd aan de
reserve I-JGZ en zal in 2007 worden ingezet voor activiteiten in het kader van
het regionale plan van aanpak I-JGZ ZHW.
Fig. 7.
Begroting I-JGZ-ZHW 2007
|
Begroot |
Projectleider Thuiszorg ihkv regionaal plan van
aanpak |
50.000 |
Ondersteuning bij ontwikkelen regionaal
beleidskader |
20.000 |
Inzet O&O gemeenten |
7.500 |
Overige activiteiten |
11.750 |
|
|
Totaal |
89.250 |
Ontwikkelingen Den Haag en Delft
De gemeenten Den Haag en Delft zullen in 2007
gezamenlijk een tweetal thema’s gaan uitwerken. De contacten hieromtrent zijn
nog pril waardoor nog maar globaal aangegeven kan worden wat de ontwikkeling
behelsd.
Harmonisatie van indicatiestelling.
De indicatiestellingen voor (jeugd)zorg en
(speciaal)onderwijs zijn nu nog zeer gescheiden trajecten die vaak voor ouders
niet goed inzichtelijk zijn en vaak veel met elkaar te maken hebben.
Gevolg hiervan is: veel dubbelingen in
informatieverzameling, inefficiëntie, trage processen en een niet op elkaar
aansluitend aanbod.
Beide gemeenten willen in 2007 samen met het
stadsgewest Haaglanden stappen zetten om de indicatiestellingen verregaand te
harmoniseren binnen de Centra voor jeugd en Gezin.
Zorgcoördinatie.
Ook op het gebied van zorgcoördinatie willen Den
haag en Delft in 2007 samen optrekken. Doelstellingen en activiteiten dienen
voor september 2007 nader te worden uitgewerkt.
[1] De verantwoordelijkheid is vastgelegd in
de Wet op de jeugdzorg in de zogenaamde 5 gemeentelijke functies. Die functies
zijn onderdeel van prestatieveld 2 van de Wet maatschappelijke ondersteuning:
op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien
en van ouders met problemen met opvoeden.