1. Inleiding

 

Het college besloot op 24 februari 2005, nadat de toenmalige commissie Werk, Zorg en Onderwijs (WZO) hierover positief adviseerde, de locatie Surinamestraat 1 definitief aan te wijzen als nieuwe locatie voor de dagopvang voor dak- en thuislozen en/of verslaafden (Dienstencentrum), die nu nog gehuisvest is op de Oostsingel.

Middels deze nota wordt het college voorgesteld om de gemeenteraad te verzoeken voor de verplaatsing van de dagopvang, boven de reeds eerder beschikbaar gestelde kredieten, aanvullende middelen ter hoogte van in totaal € 300.000 beschikbaar te stellen.

 

  1. Achtergrondinformatie

 

Nadat het college het besluit nam over de nieuwe locatie voor de dagopvang is overeenstemming bereikt de overname en verbouwing van het pand. Voor de vestiging van de voorziening in het pand is een vrijstelling op het bestemmingsplan afgegeven en voor de verbouwing kwam een bruikbare bouwvergunning beschikbaar.

Verder werd een beheerplatform ingesteld. Het beheerplatform stelde een beheerplan op om het omgevingsbeheer na de komst van het Dienstencentrum naar de Surinamestraat goed te regelen.

 

Voor de verplaatsing van het Dienstencentrum zijn door de gemeenteraad reeds eerder kredieten vanuit de hiervoor gereserveerde middelen beschikbaar gesteld.

Deze kredieten werden aangewend voor de verwerving en verbouwing van het pand, juridische advisering met betrekking tot de vrijstelling en de bouwvergunning, een nulmeting ten behoeve van het beheerplan en voor de communicatie met omwonenden en overige betrokken partijen.

 

Per kwartaal stelt het college de gemeenteraad op de hoogte van de stand van zaken van de verplaatsing.

 

 

 

  1. Stand van zaken

 

Inmiddels zijn de reeds eerder beschikbaar gestelde kredieten niet meer toereikend.

 

Door het college werd op 19 december 2006 besloten om een aantal aanbevelingen, zoals die door het Platform beheer Surinamestraat in het beheerplan voor het omgevingsbeheer na de komst van het dienstencentrum naar de Surinamestraat zijn gedaan, over te nemen.

De commissie WIJZO nam hiervan kennis op 9 januari 2007.

Voor de uitwerking van deze aanbevelingen zijn financiële middelen nodig.

Het betreft dan met name het:

-          uitdunnen van de bossages op het talud Reineveldbrug/Curaçao- straat en het talud voorzien van een hekwerk om te voorkomen dat voetgangers via de bossages de brug betreden;

-          verbeteren van de mogelijkheid voor voetgangers om vanaf het bedrijventerrein het voetpad op de Reineveldbrug te bereiken;

-          betere verlichting van toegangen tot achterpaden in Indische Buurt door verplaatsing van straatverlichting.

 

Bij de kennisname van het beheerplan besloot het college tevens het beheerplatform te blijven faciliteren en het beheerplatform in staat te stellen het voorzitterschap van het beheerplatform in te vullen. Ook hier zijn kosten aan verbonden.

 

Dit laatste geldt ook voor de communicatie met de omwonenden en de betrokken organisaties. Eens per kwartaal wordt door de gemeente een Nieuwsbrief uitgebracht, die wordt verzonden naar 700 huisadressen en betrokken organisaties.

 

Verder worden in het verlengde van de verbouwing en de verplaatsing van het Dienstencentrum ook nog kosten verwacht. Het betreffen dan met name de bouwbegeleiding, de juridische advisering en de afwerking en inrichting van het pand Surinamestraat 1.

 

  1. Financiën

 

Op basis van het bij 3 genoemde komen wij tot het volgende kostenover-zicht:

 

werkzaamheden en hekwerk talud                    20.000 

Reineveldbrug/Curaçaostraat

 

verbeteringen om het voetpad                             20.000

op de Reineveldbrug te bereiken

 

verbetering verlichting van toegangen                  20.000

tot achterpaden in Indische Buurt

 

communicatiekosten                                         16.000

(faciliteren beheerplatform,

communicatie met omwonenden)

kosten projectbegeleiding                                  34.000

 

 

    TOTAAL                                                  € 110.000

 

kosten in het verlengde van de

verbouwing

-          bouwbegeleiding                                   25.000

-          juridische advisering                              15.000

-     inrichtingskosten                                  150.000 *)                                

 

TOTAAL                                                   190.000

 

*) 75.000 reeds door instelling gereserveerd, totaal is benodigd 225.000   

 

Bij de Zomernota 2003 – 2006 werd voor de verplaatsing van zowel de dag- als nachtopvang een bedrag gereserveerd ter hoogte van € 1.134.000.

Van dit bedrag werden reeds eerder kredieten beschikbaar gesteld voor de verplaatsing van de dagopvang (Dienstencentrum).

In juni 2005 was dit een krediet ter hoogte van € 200.000 voor de voorbereiding van de verplaatsing en in januari en juni 2006 kredieten van respectievelijk € 100.000 en € 425.000 voor de verwerving en verbouwing van het pand Surinamestraat 1.

 

De in deze nota genoemde kosten betreffen activeerbare kosten (verbouwings-en inrichtingskosten) en niet-activeerbare kosten (investeringen in de openbare ruimte, communicatiekosten en kosten projectbegeleiding). Deze laatste kosten zijn conform het Besluit Begroting en Verantwoording niet activeerbaar, omdat ze niet bijdragen aan de waardevermeerdering van het pand.

 

In het verlengde hiervan wordt voorgesteld de activeerbare kosten van 190.000 ten laste te brengen van het in de begroting opgenomen bedrag voor uitbreidingsinvesteringen. Voor wat betreft de niet-activeerbare kosten ter hoogte van 110.000 hierbij het voorstel deze kosten te dekken uit de algemene reserve en eenzelfde bedrag vanuit het in de begroting opgenomen bedrag voor uitbreidingsinvesteringen terug te laten vloeien naar de algemene reserve.

 

 

5.                  Voorstel

 

Het college wordt voorgesteld om de gemeenteraad middels bijgaand raadsvoorstel voor te stellen om voor de verplaatsing van het Dienstencentrum van de Oostsingel naar de Surinamestraat:

  1. een bedrag ter hoogte van  € 190.000 beschikbaar te stellen voor de verbouwing en inrichting van het pand Surinamestraat 1 en dit ten laste te brengen van het in de begroting opgenomen bedrag voor uitbreidingsinvesteringen voor verplaatsing dag- en nachtopvang;

2.   een bedrag ter hoogte van € 110.000 beschikbaar te stellen voor investeringen in de openbare ruimte, communicatiekosten en projectbegeleidingskosten, deze kosten te dekken uit de algemene reserve en eenzelfde bedrag vanuit het in de begroting opgenomen bedrag voor uitbreidingsinvesteringen voor verplaatsing dag- en nachtopvang terug te laten vloeien naar de algemene reserve;

3.       de 48e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2007 vast te stellen.