Vanwege
het succes en de bijdrage aan de doelstelling van het project “Kinderen
Veiliger door Delft” wil de gemeente een stimuleringssubsidie verstrekken voor
de aanschaf van bakfietsen door instellingen voor buitenschoolse opvang.
“Een
stad die veilig is voor kinderen, is een stad die veilig is voor alle kwetsbare
verkeersdeelnemers. Kinderen moeten (weer) zelfstandig naar school, naar
sportclubs, naar naschoolse opvang en naar buurthuizen gaan. Als dat lukt, doen
kinderen op jonge leeftijd weer voldoende verkeerservaring op. Bovendien is
fietsen naar school goed voor de gezondheid”.
Vanuit
deze gedachte besteedt de gemeente Delft sinds de zomer van 2004 extra aandacht
aan de verkeersveiligheid rond scholen, peuterspeelzalen en buitenschoolse
opvang en aan kindveilige (school)routes. Veel ouders en scholen vinden de
verkeerssituatie op en rond scholen onveilig. Het project ‘Kinderen veiliger
door Delft’ moet de huidige vicieuze cirkel doorbreken: meer autogebruik =
onveiliger = meer ongelukken = meer angstige ouders die de auto kiezen. Het project ‘Kinderen veiliger door Delft’ geeft aan
wat de gemeente wil: dat kinderen (en hun ouders!) vertrouwen hebben om per
fiets of als voetganger naar hun school, sportclub of naschoolse opvang te
gaan.
De gemeente is - samen met
andere partijen - diverse deelprojecten op verschillende scholen, locaties voor
buitenschoolse opvang (BSO) en in de wijken gestart. Het gaat in elk
deelproject om:
• (voorbeeld)gedrag van alle verkeersdeelnemers
• ruimtelijke ordening (maatregelen om de buurt
veiliger te maken)
• handhaving (pakkans voor overtreders)
• communicatie (iedereen moet doordrongen zijn van
het belang van verkeersveiligheid én sociale veiligheid)
• educatie (kinderen, en soms ook hun ouders, moeten
leren hoe ze zich in het verkeer moeten gedragen)
• voorlichting (de maatregelen die helpen om de
veiligheid te vergroten, moeten bekend zijn bij andere verkeersdeelnemers).
Er liggen meerdere
initiatieven ten grondslag aan het project ‘Kinderen veiliger door Delft’. Zo
zijn en waren er diverse kinderopvanginstellingen die zelf initiatief hebben
genomen (of willen nemen) om kinderen te laten fietsen van de school naar de
bso en zich tot de gemeente hebben gewend om ondersteuning hierbij te krijgen.
Binnen het project heeft dit structureel vorm gekregen in het deelproject ‘Van
de achterbank op de fiets’. Ook is in de tussentijd een start gemaakt
met het vervoeren van kinderen per bakfiets op de Kinderopvang ‘De Lange
Keizer’ en ‘Jan, Loris en Marie’. Inmiddels blijkt dit initiatief een groot
succes, vanwege een aantal factoren:
·
Kinderen vinden het heel leuk om op deze wijze
vervoerd te worden
·
Ouders zijn enthousiast over deze oplossing van het
vervoervraagstuk
·
Het is een veilige en milieuvriendelijke manier van
kinderen vervoeren
·
De bakfietsen kunnen ook worden ingezet bij vervoer
naar activiteiten buiten de schoollocatie en Brede School-activiteiten.
De gemeente wil een
stimuleringssubsidie verstrekken voor de aanschaf van bakfietsen door
instellingen voor buitenschoolse opvang.
Een
goede, veilige en geschikte bakfiets kost tussen de € 2.500,- en
€
3.000,-. De gemeente wil per aangeschafte bakfiets een bijdrage in de kosten
geven van 50%, met een maximum van € 1.500 per bakfiets. Per locatie van
buitenschoolse opvang kan maximaal twee keer een beroep worden gedaan op deze
subsidieregeling.
Voorwaarden
fietskar:
·
De fietskar wordt aangeschaft ter (gedeeltelijke)
vervanging van het taxivervoer.
·
De fietskar wordt bij aanschaf en daarna jaarlijks
gekeurd door de politie
·
De fietskar wordt bestuurd door daartoe geschikte
en vaardige personen, die bij voorkeur daarvoor een fietsvaardigheidscursus
hebben gevolgd
·
Het vervoer van kinderen met de fietskar behoeft de
goedkeuring van de ouders
·
Voor het in bezit hebben en gebruiken van de
fietskar moeten de daarvoor gebruikelijke verzekeringen worden afgesloten
·
De fietskar moet in incidentele gevallen – en na
overleg - door de gemeente kunnen worden gebruikt voor kinder- en
jeugdactiviteiten van maatschappelijk belang
Voorwaarden
instelling voor buitenschoolse opvang:
·
De instelling staat geregistreerd bij de gemeente
Delft
·
De instelling heeft een voldoende beoordeling in
het kader van de risico-analyse “Veiligheid”
·
Bij faillissement of beëindiging van de
werkzaamheden vervalt de fietskar aan de gemeente
Aanvraagprocedure
·
De gemeente gaat na of de instelling (nog) in
aanmerking komt voor een subsidie en meldt dit aan de instelling
·
Na aanschaf van de fietskar vult de instelling een
declaratieformulier “fietskar” in; hierbij worden de aankoopnota en het
keuringsverslag van de politie gevoegd
·
De te betalen BTW komt
alleen voor subsidie in aanmerking als die BTW niet teruggevorderd, verrekend
of anderszins in mindering kan worden gebracht
Voorstel:
Akkoord
te gaan met het reserveren van maximaal € 90.000 ten laste van de Reserve
Kinderopvang (DR79902195) ten behoeve van het cofinancieren van de aanschaf van
fietskarren voor het vervoer van kinderen van en naar school, buitenschoolse
opvang en brede school activiteiten. De bijdrage in de aanschaf van fietskarren
bedraagt 50% van de kosten tot een maximum van € 1.500 per bakfiets. Per
locatie voor buitenschoolse opvang kunnen maximaal twee fietskarren worden
aangeschaft.
Subsidiëring
vindt plaats in het kader van de Verordening Maatschappelijke Activiteiten en
valt onder de noemer Stimuleringssubsidies. In de nieuwe subsidiemethodiek (per
1.1.2008) zal op basis van deze nota een beleidsregel worden geformuleerd.
Etienne v.d. Horst, Mobiliteit
Theresia Kanij, Jeugd en Onderwijs