1.       Inleiding.

In deze nota worden een opdracht en een inkoopstrategie beschreven voor de inkoop van inburgeringstrajecten voor 2007 en verdere jaren.

 

2.       De Wet inburgering

In het kader van de faciliterende rol die de gemeente heeft bij de Wet inburgering en de vrijwillige regeling inburgering dient de gemeente inburgeringsvoorzieningen aan te bieden.

 

Doel van deze voorzieningen is het bevorderen dat inburgeringsplichtigen en inburgeringsbehoeftigen die in een maatschappelijke achterstandssituatie verkeren deelnemen aan trajecten en slagen voor het inburgeringsexamen, met als doel hun maatschappelijke positie te verbeteren.

 

3.       Plan van aanpak.

3.1 Uitgangspunten.

Voor de inkoop van inburgeringsvoorzieningen wordt voorgesteld de volgende uitgangspunten te hanteren:

 

·         Aantal

De gemeente Delft ontvangt van het Rijk geld -vooralsnog een voorschot- voor de uitvoering van ongeveer 350 inburgeringsvoorzieningen voor 2007. Daarnaast is vanuit gemeentelijke middelen nog een bedrag beschikbaar van € 216.209,- Naar verwachting kunnen hiervoor ongeveer 40 trajecten worden ingekocht. De aanbesteding heeft in eerste instantie betrekking op 390 trajecten. Er zal geen minimum aantal trajecten worden gegarandeerd. De verwachting is dat het Rijk voor 2008 en verder opnieuw middelen ter beschikking zal stellen.

 

·         Doelgroep

Er wordt ingekocht voor de volgende doelgroepen inburgeraars:

o        Asielgerechtigde nieuw- en oudkomers (inburgeringsplichtigen)

o        Inburgeringsbehoeftige nieuwkomers voor zover zij duurzaam in Nederland willen verblijven

o        Uitkeringsgerechtigden met een gemeentelijke uitkering (inburgeringsplichtigen en inburgeringsbehoefigen)

o        Jongeren (inburgeringsplichtigen en inburgeringsbehoefigen)

o        Bewoners van de Poptahof (inburgeringsplichtigen en inburgeringsbehoefigen)

o        Opvoeders van minderjarige kinderen (inburgeringsplichtigen en inburgeringsbehoefigen)

 

 

·         Intake

De gemeente zal in ieder geval bij alle kandidaten die zij  een inburgeringsvoorziening aanbiedt het taalniveau en de leerbaarheid van de kandidaat vaststellen. Op basis van de uitslag van deze intake wordt de kandidaat verwezen naar het voor hem/haar meest passende traject.

 

·         Inhoud en duur van de trajecten

De trajecten moeten toeleiden naar het inburgeringsexamen en tenminste bestaan uit NT2, Kennis van de Nederlandse Samenleving en een duaal deel, gericht op werk/sociale activering of op Opvoeding, Gezondheidszorg en Onderwijs (OGO). De trajecten die starten in 2007 moeten zijn afgerond op uiterlijk 31 december 2009. Instroom is mogelijk tot 1 januari 2008.

Uitkeringsgerechtigden krijgen in principe een gecombineerd Wwb-Wi traject aangeboden zodat de uitstroom naar werk wordt bevorderd.

De duur en intensiteit van de trajecten zullen worden afgestemd op de individuele deelnemer, waarbij gestreefd wordt naar zo intensief mogelijke trajecten. Voor deelnemers die voor een deel al aan de eisen van het examen voldoen worden verkorte trajecten ingekocht.

In bijlage 1 wordt nader ingegaan op de eisen die de gemeente stelt bij de verschillende doelgroepen.

 

·         Meerdere contractpartners

Afhankelijk van de beste prijs/kwaliteit verhouding van de aangeboden diensten houdt de gemeente de mogelijkheid open om aan meerdere  partijen te gunnen.

 

·         Afrekensystematiek.

Bij de afrekensystematiek voor de inburgeringstrajecten en het inburgeringsdeel van de gecombineerde trajecten wordt gewerkt met outputfinanciering. De outputfinanciering van de Wet inburgering houdt in dat de gemeente 30% ontvangt wanneer een inburgeraar start met het traject en 70% wanneer de inburgeraar deelneemt aan het inburgeringsexamen. De afrekensystematiek met de aanbieders zal zijn: 20 % bij start van de inburgeraar en 40% bij het afleggen van het examen 20 % bij het realiseren van maatschappelijke participatie en 20 % bij het slagen voor het examen.

Het re-integratiedeel zal worden afgerekend conform hetgeen binnen Wwb-trajecten gebruikelijk is.

 

·         Bevoorschotting.

Per contract wordt een derde deel van het contractbedrag bevoorschot

 

3.2 Strategie.

De aanbestedingsprocedure die wordt uitgevoerd is de openbare Europese aanbesteding.

Dit betekent dat via een publicatie aanbieders worden uitgenodigd een offerte uit te brengen. De huidige uitvoerders van re-integratie- en oudkomerstrajecten van de gemeente Delft, alsmede diegenen die reeds met de gemeente Delft contact hebben gezocht zullen nog extra worden geattendeerd op het verzoek tot aanmelding.

 

In het bestek wordt de mogelijkheid opgenomen de af te sluiten contracten maximaal 3 keer te verlengen met een periode van 1 jaar en het aantal toe te leiden deelnemers op te hogen.

 

4         Procedure.

4.1. Inkoopcyclus.

Na het vaststellen van het inkoopkader worden de volgende (hoofd)stappen gezet:

- opstellen bestek;

- bekendmaking aanbesteding;

- selecteren en gunnen;

- contracteren.

In het kader van deze procedure wordt een inkoopteam geformeerd bestaande uit medewerkers van het vakteams Beleid & Projecten, Toeleiding en Monitoring; Sociale Dienstverlening, jongerenloket, team inburgering en vakteam Inkoop en Aanbesteding.

 

4.2. Selectie- en gunningcriteria.

De inkoopcyclus kent een geďntegreerde selectie- en gunningsronde. Bij de selectie wordt gekeken naar ervaringen en resultaten in het verleden, ervaringen met de doelgroep, vakbekwaamheid van het personeel, continuďteit van de organisatie etc. Inhoudelijke eisen in het kader van deze aanbesteding zijn de volgende:

·         Bij het duale deel wordt als resultaat gevraagd om realisatie van maatschappelijke aansluiting, danwel aansluiting op vervolgtrajecten;

·         Er dient een goede begeleiding van cursisten plaats te vinden, zowel bij de scholingsonderdelen, alsook op deelname aan de maatschappij;

·         Bij de inburgeringsvoorziening die ingekocht wordt voor opvoeders moet veel aandacht worden besteed aan opvoeden. Daarbij zullen opvoeders gestimuleerd worden hun kinderen gebruik te laten maken van beschikbare Delftse voorzieningen zoals de voorschool;

·         De aanbieders dienen in hun offerte aan te geven met welke maatschappelijke partners in Delft zij het duale deel van het traject gaan realiseren.

Belangrijke voorwaarde is verder dat de activiteiten binnen de gemeentegrenzen van Delft plaatsvinden, op een bereikbare en goed toegankelijke locatie.

De uiteindelijke opdracht wordt gegund aan de organisatie(s) met de meest gunstige prijs in combinatie met de meest effectieve aanpak, welke aansluit op de Wi en het inburgeringsbeleid van de gemeente. Bij een gelijke score wordt de voorkeur gegeven aan de huidige partners.

 

5         Kinderopvang

Inburgeringsplichtigen met een gemeentelijk aanbod komen in aanmerking voor een vergoeding van de kosten van kinderopvang onder de Wet Kinderopvang. Het betreft asielgerechtigden, geestelijk bedienaren en de  door de gemeente benoemde prioritaire doelgroepen. De inburgeraar ontvangt naast de kinderopvangtoeslag het ontbrekende werkgeversdeel van de gemeente.

 

Er is echter ook een groep inburgeringsplichtigen die buiten de Wet Kinderopvang valt. Dit betekent dat bijvoorbeeld nieuwe huwelijksmigranten geen recht hebben op een vergoeding van de kosten van kinderopvang en ook oudkomers die geen inburgeringsvoorziening aangeboden krijgen van de gemeente komen niet in aanmerking voor vergoeding van de kosten van kinderopvang.

Door deze doelgroepen aan te wijzen als gemeentelijke doelgroep kan de kinderopvang betaald worden via het gemeentelijk budget kinderopvang. Besluitvorming hierover vindt plaats in de nota gemeentelijke doelgroepen kinderopvang die binnenkort verschijnt.

 

6         Financiën.

In nota 20257008 is reeds voorgesteld de kosten van  gecombineerde (WWB-Wi) trajecten zoveel mogelijk te financieren vanuit het WWB-werk deel.

 

Voor de overige groepen zullen de rijks- en gemeentelijke middelen worden ingezet.

 

Vanuit het Rijk heeft de gemeente voor 2007 een voorschot ontvangen van € 2.631.000,-.

Voorgesteld wordt om het grootste deel van dit bedrag te benutten voor de inkoop van trajecten voor niet-uitkeringsgerechtigden.

 

Hoe de daadwerkelijke kosten uitvallen is pas bekend na afronding van de aanbestedingsprocedure, waarbij de prijsstelling een belangrijk  gunningcriterium is.

Gezien de financieringsmethodiek van de Wi en de vrijwillige regeling zal de eindafrekening van de regeling 2007 plaatsvinden met de jaarrekening 2009 in 2010.

 

7         Tijdplanning

De Wet inburgering is op 1 januari 2007 van kracht geworden. Op 31 mei a.s. zal de gemeenteraad de criteria voor aanwijzing van doelgroepen Wi vaststellen. Voorgesteld wordt om direct na die datum de aanbestedingsprocedure te starten. Vanaf 1 oktober 2007 zullen kandidaten kunnen starten op de trajecten.

 

8         Gevraagde besluiten


Bijlage 1: aanvullende eisen bij het inkopen voor specifieke doelgroepen

Specifiek per doelgroep:

Asielgerechtigde nieuwkomers

§         Er moet een relatie zijn met re-integratie. Er moeten gecombineerde trajecten kunnen worden geboden die leiden tot betaald werk;

§         Relatief veel aandacht voor het onderdeel Kennis van de Nederlandse Samenleving;

§         Aandacht voor en rekening houdend met mogelijke psychische problematiek

§         Voor deze doelgroep wordt naast de verplichte onderdelen extra maatschappelijke begeleiding ingekocht bij de BWD (voormalig SVD). Doel van deze maatschappelijke begeleiding is om asielgerechtigden snel maar goed wegwijs te maken in de Delftse samenleving.

 

Asielgerechtigde oudkomers

§         Voor deze groep wordt geen specifiek aanbod ingekocht. Wel wordt in aanvulling op de in te kopen voorzieningen maatschappelijke begeleiding ingekocht bij de BWD voor hen die daaraan behoefte hebben.

 

Inburgeringsbehoeftige nieuwkomers voor zover zij duurzaam in Nederland willen verblijven

§         Inburgeringsvoorziening moet kunnen worden gecombineerd met (parttime) werk

§         Relatief veel aandacht voor de Delftse samenleving.

 

Uitkeringsgerechtigden met een gemeentelijke uitkering

§         De inburgeringsvoorziening wordt waar mogelijk gecombineerd met een WWB-traject. Dat betekent dat het verwerven van werk en alle taal die daarbij nodig is centraal staat.

§         Garantie van voortzetting taaltraject als de inburgeraar werk vindt;

§         Mogelijkheden om (Wi)traject in avonduren of weekenden uit te voeren, danwel voort te zetten

 

Jongeren

§         De inburgeringsvoorziening bereidt de jongere waar mogelijk voor op het halen van een startkwalificatie;

§         Naast de voorbereiding op het inburgeringsexamen veel aandacht voor mogelijke vervolgopleidingen en arbeidsmarkt-mogelijkheden

§         Waar mogelijk wordt een inburgeringsvoorziening gecombineerd met een vervolgopleiding, bijvoorbeeld via zogenoemde geďntegreerde trajecten.(GIT)

 

Inwoners uit de Poptahof

§         Aandacht voor de herstructurering van de wijk Poptahof en de rol die bewoners daarbinnen kunnen spelen.

§         Groot deel van de groep zal bestaan uit opvoeders, hiermee dient in het duale deel rekening gehouden te worden.

§         De inburgeringsvoorziening dient te worden verzorgd in de wijk Poptahof.

 

Opvoeders minderjarige kinderen

§         Specifieke aandacht voor het opvoeden van kinderen tussen twee culturen.

§         Het hele OGO domein komt uitgebreid aan de orde. Tevens wordt aandacht besteed aan alle voorzieningen die er voor ouders met kinderen in Delft zijn.

§         Opvoeders worden gestimuleerd hun kinderen gebruik te laten maken van beschikbare voorzieningen zoals de gesubsidieerde voorschool/peuterspeelzaal.

De gemeente zal nastreven dat deze groep ouders stage kan lopen binnen de Delftse basisscholen, bij voorkeur op de school waar hun eigen kinderen zitten.


Bijlage 2: onderscheid inburgeringsplichtigen en inburgeringsbehoeftigen, gezamenlijk inburgeraars genoemd:

 

De inburgeringsplicht geldt  voor alle vreemdelingen (zowel nieuw-als oudkomers) van 16 tot 65 jaar die duurzaam in Nederland willen en mogen verblijven en niet beschikken over diploma’s, certificaten of andere documenten zoals die genoemd worden in de WI. Vreemdelingen die gedurende de leerplichtige leeftijd tenminste 8 jaar in Nederland hebben verbleven zijn niet inburgeringsplichtig.

 

Onder de vrijwillige Regeling kan een aanbod worden gedaan aan in Nederland verblijvende niet-inburgeringsplichtige inburgeringsbehoeftigen van 16 tot 65 jaar die duurzaam in Nederland willen en mogen verblijven en niet beschikken over diploma’s, certificaten of andere documenten zoals die genoemd worden in de WI. Degenen die gedurende de leerplichtige leeftijd tenminste 8 jaar in Nederland hebben verbleven zijn niet inburgeringsbehoeftig.