In deze nota worden een
opdracht en een inkoopstrategie beschreven voor de inkoop van
inburgeringstrajecten voor 2007 en verdere jaren.
In het kader van de
faciliterende rol die de gemeente heeft bij de Wet inburgering en de
vrijwillige regeling inburgering dient de gemeente inburgeringsvoorzieningen
aan te bieden.
Doel van deze voorzieningen is het bevorderen dat
inburgeringsplichtigen en
inburgeringsbehoeftigen die in een maatschappelijke achterstandssituatie
verkeren deelnemen aan trajecten en slagen voor het inburgeringsexamen, met als
doel hun maatschappelijke positie te verbeteren.
Voor de inkoop van
inburgeringsvoorzieningen wordt voorgesteld de volgende uitgangspunten te hanteren:
·
Aantal
De gemeente Delft
ontvangt van het Rijk geld -vooralsnog een voorschot- voor de uitvoering van
ongeveer 350 inburgeringsvoorzieningen voor 2007. Daarnaast is vanuit
gemeentelijke middelen nog een bedrag beschikbaar van € 216.209,- Naar
verwachting kunnen hiervoor ongeveer 40 trajecten worden ingekocht. De
aanbesteding heeft in eerste instantie betrekking op 390 trajecten. Er zal geen
minimum aantal trajecten worden gegarandeerd. De verwachting is dat het Rijk
voor 2008 en verder opnieuw middelen ter beschikking zal stellen.
·
Doelgroep
Er wordt ingekocht voor de volgende
doelgroepen inburgeraars:
o
Asielgerechtigde nieuw- en oudkomers
(inburgeringsplichtigen)
o
Inburgeringsbehoeftige nieuwkomers voor zover zij
duurzaam in Nederland willen verblijven
o
Uitkeringsgerechtigden met een gemeentelijke
uitkering (inburgeringsplichtigen en inburgeringsbehoefigen)
o
Jongeren (inburgeringsplichtigen en
inburgeringsbehoefigen)
o
Bewoners van de Poptahof (inburgeringsplichtigen en
inburgeringsbehoefigen)
o
Opvoeders van minderjarige kinderen
(inburgeringsplichtigen en inburgeringsbehoefigen)
·
Intake
De
gemeente zal in ieder geval bij alle kandidaten die zij een inburgeringsvoorziening aanbiedt het
taalniveau en de leerbaarheid van de kandidaat vaststellen. Op basis van de
uitslag van deze intake wordt de kandidaat verwezen naar het voor hem/haar meest
passende traject.
·
Inhoud en duur van de trajecten
De
trajecten moeten toeleiden naar het inburgeringsexamen en tenminste bestaan uit
NT2, Kennis van de Nederlandse Samenleving en een duaal deel, gericht op
werk/sociale activering of op Opvoeding, Gezondheidszorg en Onderwijs (OGO). De
trajecten die starten in 2007 moeten zijn afgerond op uiterlijk 31 december
2009. Instroom is mogelijk tot 1 januari 2008.
Uitkeringsgerechtigden
krijgen in principe een gecombineerd Wwb-Wi traject aangeboden zodat de
uitstroom naar werk wordt bevorderd.
De duur en intensiteit van de trajecten
zullen worden afgestemd op de individuele deelnemer, waarbij gestreefd wordt
naar zo intensief mogelijke trajecten. Voor deelnemers die voor een deel al aan
de eisen van het examen voldoen worden verkorte trajecten ingekocht.
In
bijlage 1 wordt nader ingegaan op de eisen die de gemeente stelt bij de
verschillende doelgroepen.
·
Meerdere contractpartners
Afhankelijk van de beste prijs/kwaliteit verhouding van de aangeboden
diensten houdt de gemeente de mogelijkheid open om aan meerdere partijen te gunnen.
·
Afrekensystematiek.
Bij de afrekensystematiek voor de inburgeringstrajecten en het
inburgeringsdeel van de gecombineerde trajecten wordt gewerkt met
outputfinanciering. De outputfinanciering van de Wet inburgering houdt in dat
de gemeente 30% ontvangt wanneer een inburgeraar start met het traject en 70%
wanneer de inburgeraar deelneemt aan het inburgeringsexamen. De
afrekensystematiek met de aanbieders zal zijn: 20 % bij start van de
inburgeraar en 40% bij het afleggen van het examen 20 % bij het realiseren van
maatschappelijke participatie en 20 % bij het slagen voor het examen.
Het re-integratiedeel zal worden afgerekend conform hetgeen binnen
Wwb-trajecten gebruikelijk is.
·
Bevoorschotting.
Per
contract wordt een derde deel van het contractbedrag bevoorschot
3.2 Strategie.
De
aanbestedingsprocedure die wordt uitgevoerd is de openbare Europese
aanbesteding.
Dit betekent dat via een
publicatie aanbieders worden uitgenodigd een offerte uit te brengen. De huidige
uitvoerders van re-integratie- en oudkomerstrajecten van de gemeente Delft,
alsmede diegenen die reeds met de gemeente Delft contact hebben gezocht zullen
nog extra worden geattendeerd op het verzoek tot aanmelding.
In het bestek wordt de
mogelijkheid opgenomen de af te sluiten contracten maximaal 3 keer te verlengen
met een periode van 1 jaar en het aantal toe te leiden deelnemers op te hogen.
4.1. Inkoopcyclus.
Na het
vaststellen van het inkoopkader worden de volgende (hoofd)stappen gezet:
-
opstellen bestek;
- bekendmaking aanbesteding;
-
selecteren en gunnen;
-
contracteren.
In het kader van deze
procedure wordt een inkoopteam geformeerd bestaande uit medewerkers van het
vakteams Beleid & Projecten, Toeleiding en Monitoring; Sociale
Dienstverlening, jongerenloket, team inburgering en vakteam Inkoop en
Aanbesteding.
4.2. Selectie- en
gunningcriteria.
De inkoopcyclus
kent een geďntegreerde selectie- en gunningsronde. Bij de selectie wordt
gekeken naar ervaringen en resultaten in het verleden, ervaringen met de
doelgroep, vakbekwaamheid van het personeel, continuďteit van de organisatie
etc. Inhoudelijke eisen in het kader van deze aanbesteding zijn de volgende:
·
Bij het duale deel wordt als resultaat gevraagd om
realisatie van maatschappelijke aansluiting, danwel aansluiting op
vervolgtrajecten;
·
Er dient een goede begeleiding van cursisten plaats
te vinden, zowel bij de scholingsonderdelen, alsook op deelname aan de
maatschappij;
·
Bij de inburgeringsvoorziening die ingekocht wordt
voor opvoeders moet veel aandacht worden besteed aan opvoeden. Daarbij zullen
opvoeders gestimuleerd worden hun kinderen gebruik te laten maken van
beschikbare Delftse voorzieningen zoals de voorschool;
·
De aanbieders dienen in hun offerte aan te geven
met welke maatschappelijke partners in Delft zij het duale deel van het traject
gaan realiseren.
Belangrijke voorwaarde is verder dat de activiteiten binnen de
gemeentegrenzen van Delft plaatsvinden, op een bereikbare en goed toegankelijke
locatie.
De uiteindelijke opdracht wordt gegund aan de organisatie(s) met de
meest gunstige prijs in combinatie met de meest effectieve aanpak, welke
aansluit op de Wi en het inburgeringsbeleid van de gemeente. Bij een gelijke
score wordt de voorkeur gegeven aan de huidige partners.
Inburgeringsplichtigen
met een gemeentelijk aanbod komen in aanmerking voor een vergoeding van de
kosten van kinderopvang onder de Wet Kinderopvang. Het betreft
asielgerechtigden, geestelijk bedienaren en de
door de gemeente benoemde prioritaire doelgroepen. De inburgeraar
ontvangt naast de kinderopvangtoeslag het ontbrekende werkgeversdeel van de
gemeente.
Er is echter ook een
groep inburgeringsplichtigen die buiten de Wet Kinderopvang valt. Dit betekent
dat bijvoorbeeld nieuwe huwelijksmigranten geen recht hebben op een vergoeding
van de kosten van kinderopvang en ook oudkomers die geen
inburgeringsvoorziening aangeboden krijgen van de gemeente komen niet in
aanmerking voor vergoeding van de kosten van kinderopvang.
Door deze doelgroepen aan
te wijzen als gemeentelijke doelgroep kan de kinderopvang betaald worden via
het gemeentelijk budget kinderopvang. Besluitvorming hierover vindt plaats in
de nota gemeentelijke doelgroepen kinderopvang die binnenkort verschijnt.
In nota 20257008 is reeds
voorgesteld de kosten van gecombineerde
(WWB-Wi) trajecten zoveel mogelijk te financieren vanuit het WWB-werk deel.
Voor de overige groepen
zullen de rijks- en gemeentelijke middelen worden ingezet.
Vanuit
het Rijk heeft de gemeente voor 2007 een voorschot ontvangen van € 2.631.000,-.
Voorgesteld wordt om het
grootste deel van dit bedrag te benutten voor de inkoop van trajecten voor
niet-uitkeringsgerechtigden.
Hoe
de daadwerkelijke kosten uitvallen is pas bekend na afronding van de
aanbestedingsprocedure, waarbij de prijsstelling een belangrijk gunningcriterium is.
Gezien de
financieringsmethodiek van de Wi en de vrijwillige regeling zal de
eindafrekening van de regeling 2007 plaatsvinden met de jaarrekening 2009 in
2010.
De Wet inburgering is op 1 januari 2007 van kracht
geworden. Op 31 mei a.s. zal de gemeenteraad de criteria voor aanwijzing van
doelgroepen Wi vaststellen. Voorgesteld wordt om direct na die datum de
aanbestedingsprocedure te starten. Vanaf 1 oktober 2007 zullen kandidaten
kunnen starten op de trajecten.
Bijlage 1: aanvullende eisen bij het inkopen voor
specifieke doelgroepen
Specifiek per
doelgroep:
Asielgerechtigde nieuwkomers
§
Er moet een relatie zijn met re-integratie. Er
moeten gecombineerde trajecten kunnen worden geboden die leiden tot betaald
werk;
§
Relatief veel aandacht voor het onderdeel Kennis
van de Nederlandse Samenleving;
§
Aandacht voor en rekening houdend met mogelijke
psychische problematiek
§
Voor deze doelgroep wordt naast de verplichte
onderdelen extra maatschappelijke begeleiding ingekocht bij de BWD (voormalig
SVD). Doel van deze maatschappelijke begeleiding is om asielgerechtigden snel
maar goed wegwijs te maken in de Delftse samenleving.
Asielgerechtigde oudkomers
§
Voor deze groep wordt geen specifiek aanbod
ingekocht. Wel wordt in aanvulling op de in te kopen voorzieningen
maatschappelijke begeleiding ingekocht bij de BWD voor hen die daaraan behoefte
hebben.
Inburgeringsbehoeftige nieuwkomers voor zover zij duurzaam in Nederland
willen verblijven
§
Inburgeringsvoorziening moet kunnen worden
gecombineerd met (parttime) werk
§
Relatief veel aandacht voor de Delftse samenleving.
Uitkeringsgerechtigden met een gemeentelijke uitkering
§
De inburgeringsvoorziening wordt waar mogelijk
gecombineerd met een WWB-traject. Dat betekent dat het verwerven van werk en
alle taal die daarbij nodig is centraal staat.
§
Garantie van voortzetting taaltraject als de
inburgeraar werk vindt;
§
Mogelijkheden om (Wi)traject in avonduren of
weekenden uit te voeren, danwel voort te zetten
Jongeren
§
De inburgeringsvoorziening bereidt de jongere waar
mogelijk voor op het halen van een startkwalificatie;
§
Naast de voorbereiding op het inburgeringsexamen
veel aandacht voor mogelijke vervolgopleidingen en arbeidsmarkt-mogelijkheden
§
Waar mogelijk wordt een inburgeringsvoorziening
gecombineerd met een vervolgopleiding, bijvoorbeeld via zogenoemde
geďntegreerde trajecten.(GIT)
Inwoners uit de Poptahof
§
Aandacht voor de herstructurering van de wijk
Poptahof en de rol die bewoners daarbinnen kunnen spelen.
§
Groot deel van de groep zal bestaan uit opvoeders,
hiermee dient in het duale deel rekening gehouden te worden.
§
De inburgeringsvoorziening dient te worden verzorgd
in de wijk Poptahof.
Opvoeders minderjarige kinderen
§
Specifieke
aandacht voor het opvoeden van kinderen tussen twee culturen.
§
Het hele OGO
domein komt uitgebreid aan de orde. Tevens wordt aandacht besteed aan alle
voorzieningen die er voor ouders met kinderen in Delft zijn.
§
Opvoeders worden gestimuleerd hun kinderen gebruik
te laten maken van beschikbare voorzieningen zoals de gesubsidieerde
voorschool/peuterspeelzaal.
De gemeente zal
nastreven dat deze groep ouders stage kan lopen binnen de Delftse basisscholen,
bij voorkeur op de school waar hun eigen kinderen zitten.
Bijlage 2:
onderscheid inburgeringsplichtigen en inburgeringsbehoeftigen, gezamenlijk
inburgeraars genoemd:
De inburgeringsplicht
geldt voor alle vreemdelingen
(zowel nieuw-als oudkomers) van 16 tot 65 jaar die duurzaam in Nederland willen
en mogen verblijven en niet beschikken over diploma’s, certificaten of andere
documenten zoals die genoemd worden in de WI. Vreemdelingen die gedurende de
leerplichtige leeftijd tenminste 8 jaar in Nederland hebben verbleven zijn niet
inburgeringsplichtig.
Onder de vrijwillige
Regeling kan een aanbod worden gedaan aan in Nederland verblijvende
niet-inburgeringsplichtige inburgeringsbehoeftigen van 16 tot 65 jaar die
duurzaam in Nederland willen en mogen verblijven en niet beschikken over
diploma’s, certificaten of andere documenten zoals die genoemd worden in de WI.
Degenen die gedurende de leerplichtige leeftijd tenminste 8 jaar in Nederland
hebben verbleven zijn niet inburgeringsbehoeftig.