Geacht college,
In
de nota ‘Bestedingsvoorstel voor EZH-projectnummer 28:
’Investeren
in sportzalen en -hallen’ (d.d. 10 november 2000) heeft de gemeenteraad een
bedrag van totaal € 1.361.340 (fl. 3.000.000) beschikbaar gesteld.
Hiervan
is € 453.780 beschikbaar gesteld voor de realisatie van sporthal Kerkpolder en
eenzelfde subsidiebedrag voor de
realisatie van sporthal Wippolder. Het
resterende bedrag à € 453.780 is nog
gereserveerd voor een sporthal op sportpark Tanthof.
Deze
nota doet een voorstel voor de realisatie van sporthal Tanthof.
De sporthal wordt gerealiseerd op sportpark
Tanthof-Zuid gelegen aan de Henk van Riessenlaan. Op dit sportpark, dat in
beheer is bij de Stichting Exploitatie Sportpark Tanthof-Zuid (SESTZ), zijn de
voetbalverenigingen Vitesse Delft (BOS partner), S.E.P. en K.F.C.’71 gevestigd.
Zij huren de drie onlangs gerenoveerde en drie naar
kunstgras omgezette sportvelden van het sportpark voor wedstrijden en
trainingen. Het bestuur van de SESTZ wordt gevormd door de drie genoemde
verenigingen en huurt het sportpark van de Stichting Sportpark Tanthof-Zuid
(SSTZ) die het sportpark in onder-,
onder- erfpacht[1]
heeft.
De nieuw te bouwen sporthal is gepland achter de
geclusterde clubhuizen,
zie onderstaande afbeelding.
(rode cirkel= locatie geplande sporthal)
Voor de bouw- en exploitatie van de sporthal is de
stichting B&EST (Beheer &
Exploitatie Sporthal Tanthof) opgericht, waarin de Delftse volleybalverenigingen
Skania en Ariston en de verenigingen Vitesse Delft, S.E.P. en KFC’71 zijn
vertegenwoordigd. De stichting B&EST wordt eigenaar van de sporthal.
Voor de bouw van sporthal Tanthof op de aangegeven
locatie heeft de stichting B&EST toestemming gevraagd aan SSTZ, die op haar
beurt toestemming heeft gevraagd aan de gemeente Delft. De gemeente Delft heeft
hierop toestemming gevraagd aan het Recreatieschap Midden-Delfland.
Inmiddels hebben zowel de SSTZ(*) als het
Recreatieschap Midden-Delfland haar toestemming verleend. Het Recreatieschap
heeft aan de toestemming echter de volgende voorwaarden gesteld:
- verhoging van de canon met € 5.415 per jaar;
- aandacht voor de landschappelijke inpassing.
(*) SSTZ heeft
toestemming verleend onder voorbehoud van de nog te verkrijgen toestemming van
de gemeente.
Wanneer u met deze nota besluit om toestemming te
verlenen voor de bouw van de sporthal, worden de voorwaarden van het
Recreatieschap Midden-Delfland integraal overgenomen en aan SSTZ gesteld bij het
verlenen van de gevraagde toestemming. Aanvullend hierop stelt de gemeente als
voorwaarden aan de SSTZ dat deze voorwaarden ook integraal onderdeel uitmaken
van de met de stichting B&EST af te sluiten onder-onder-onder
erfpachtovereenkomst. De brief aan Westvest notarissen is bijgevoegd als
bijlage 1.
Naast de privaatrechtelijke toestemming is voor de
sporthal ook (publiekrechtelijk) toestemming gevraagd. Deze is inmiddels
verleend middels de verstrekte bouwvergunning.
De sporthal wordt voornamelijk gebruikt door de
“hoofdgebruikers”. Deze hoofdgebruikers zijn de volleybalverenigingen Skania en
Ariston en de voetbalverenigingen Vitesse Delft, K.F.C.’71 en S.E.P. Daarnaast
wordt de sporthal benut voor activiteiten in het kader van BOS en Brede School,
de sport & natuur bso en andere (Delftse) sportverenigingen. Ook worden de
mogelijkheden voor ouderen sport onderzocht.
Met de bouw van de sporthal wordt voorzien in de
benodigde kleed en douche voorzieningen, een bergruimte en een multifunctionele
ruimte die als vergader- maar ook als activiteitenruimte benut kan worden.
Daarbij wordt ook voorzien in een clubruimte ten behoeve van de immigrerende
verenigingen Skania en Ariston.
De sporthal voorziet met name in de behoefte tot
het beoefenen van de volleybal- en futsal (zaalvoetbal) sport. Daarnaast zijn
tal van andere sport- en spel activiteiten mogelijk. De sporthal dient te
voldoen aan de sporttechnische keuring van het NOC*NSF.
In de bijlage treft u de bijbehorende bouw- en
situatie tekeningen aan.
Met de realisatie van de sporthal, de renovatie van
drie voetbalvelden en toepassing van kunstgras op drie van de zes voetbalvelden
is sportpark Tanthof een prima voorbeeld van een multi-functioneel bruikbaar sportpark.
Niet alleen qua accommodatie is dit het geval, maar
ook op basis van het werkelijke gebruik van het sportpark. In de situatie dat
de sporthal gerealiseerd is worden de op het sportpark aanwezigen voorzieningen
gebruikt door:
-
drie voetbalverenigingen (Vitesse Delft, S.E.P. en
K.F.C.’71);
-
twee volleybalverenigingen (Skania en Ariston)
-
twee kinderopvangorganisaties (Octopus &
Knotz);
Doordat Vitesse Delft BOS partner van de gemeente
is, wordt het sportpark ook voor activiteiten in het kader BOS en Brede School
benut.
Naast bovenstaande gebruik dient het sportpark als
verzamel en vertrekpunt voor activiteiten die aangeboden worden in het
naastgelegen recreatiegebied Midden-Delfland, zoals bijvoorbeeld loop- en
fietsgroepen.
De totale bouwsom, inclusief de aanschafkosten van
sportmateriaal ten behoeve van de sporthal, is geraamd op € 1.228.691,-- en
komt voor rekening van de stichting B&EST. Onderstaande tabel laat zien hoe
de dekking voor deze kosten er uit ziet.
Omschrijving |
Euro
|
Financieringsvorm
|
EZH-subsidie |
€
453.781,-- |
Subsidie |
Lening SSTZ |
€
32.821,-- |
Lening |
BNG lening 1 |
€
453.780,-- |
Lening
([2]) |
SVN lening |
€
288.309,-- |
Lening
|
Totaal |
€
1.228.691,-- |
|
Voor de beschikbaarstelling van de EZH-subsidie à €
453.781 is een beschikking opgesteld (zie bijlage 2). In deze beschikking wordt
verwezen naar de bijbehorende subsidievoorwaarden en zijn de termijnen vermeld
waarop de subsidie wordt uitbetaald.
De SSTZ heeft de voorbereidingskosten à € 32.821,--
van de stichting B&EST voorgefinancierd.
De BNG lening à € 453.780,-- wordt voorzien van een
garantstelling voor 50% door de Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) en voor de
resterende 50% staat de gemeente garant. Doordat de SWS een maximale
borgstelling kent van € 226.000,-- en de gemeente maximaal voor 50% garant
staat, is de totale garantstelling vastgesteld op 2 x € 226.890,-- (€
453.780,--).
Met bovenstaande EZH-subsidie en BNG lening zijn de
bouw en materiaal kosten voor € 907.561,-- gedekt. Deze mogelijkheden zijn ook
ingezet voor de realisatie van de andere twee EZH sporthallen (Kerkpolder en
Wippolder). Beide dekkingsbronnen zijn in het geval van sporthal Tanthof echter
ontoereikend om de totale bouwkosten voldoende af te dekken.
De bouwkosten van sporthal Tanthof vallen duurder
uit doordat de sporthal wordt voorzien van de noodzakelijke kleed- en
doucheruimten[3], een eigen
clubruimte voor de immigrerende vereniging gezamenlijk en door de inflatie op
de bouwkosten.
Zonder aanvullende dekking is de sporthal niet haalbaar
gebleken. Gelet op het maatschappelijk belang (sport, buitenschoolse opvang,
BOS, Brede School, etc…) van de sporthal en de druk op de
binnensportaccommodaties wordt voorgesteld om een aanvullende lening à €
288.309,-- te verstrekken en hiervoor de SVN gelden aan te wenden. Voordeel van
de SVN gelden is dat hiervoor een lagere rente in rekening wordt gebracht,
waardoor de sporthal te exploiteren blijft.
Deze oplossingsrichting waarin aanvullend op de
maximale garantstelling een aanvullende lening wordt verstrekt met een looptijd
van 30 jaar past niet binnen de verordening “Gemeentegaranties geldleningen
2004”. Dit maakt het nodig om hiervoor instemming van de raad te vragen.
Grondprijs
Het Recreatieschap Midden-Delfland heeft als
voorwaarde aan de verleende toestemming dat de grondprijs over de oppervlakte
van de sporthal en de daartoe extra benodigde ruimte (3.000m2) wordt opgehoogd.
De extra kosten hiervan bedragen, na verrekening met de voormalige canon op de
betreffende grond, € 5.415,-- per jaar. In de erfpachtovereenkomst uit begin
jaren negentig wordt melding gemaakt van de mogelijke realisatie van een
sporthal op termijn, maar is niets opgenomen over een stijgende canon. In de
exploitatie van de stichting B&EST is hier dan ook geen rekening mee gehouden.
Wanneer deze kosten worden doorberekend aan de stichting, krijgt zij de
exploitatiebegroting de eerste jaren niet sluitend.
De grondprijs die het Recreactieschap
Midden-Delfland in rekening (€ 50,--/m2) brengt, is aanzienlijk hoger dan het
gemeentelijke tarief (€ 30,--/m2 bvo) voor sportieve/recreatieve voorzieningen
voor sportverenigingen.
Om de stichting in de eerste exploitatie jaren
ruimte te geven om deze tegenvaller in de exploitatie op te vangen, wordt
voorgesteld om de stichting over de eerste vier jaar een totale subsidie van
maximaal € 21.660,-- te verstrekken. Dekking hiervoor wordt gevonden in het BOS
accommodatiefonds. Dit onder de voorwaarde dat de stichting B&EST de
sporthal ter beschikking stelt voor activiteiten in het kader van BOS en/of
Brede School, waarbij deze subsidie dient als huurvergoeding.
Sinds de reservering van de EZH-subsidie voor de realisatie
van een sporthal op sportpark Tanthof hebben diverse vrijwilligers er de
schouders onder gezet. Na twee eerdere
pogingen lijkt het nu, na ruim zes jaar, dan tot realisatie te komen. Wanneer de voorgestelde lijn akkoord
bevonden wordt hebben alle partijen er vertrouwen in dat de sporthal Tanthof
gerealiseerd en op een verantwoorde wijze geëxploiteerd kan worden.
Belangrijk punt in de afweging is dat we meer
mensen in Delft op een goede en plezierige manier kunnen laten sporten, spelen,
bewegen en recreëren.
1. toestemming
verlenen voor de realisatie van de sporthal zoals beschreven en onder de
voorwaarden die het Recreatieschap Midden-Delfland aan de door haar verleende
toestemming heeft gesteld;
2. in
te stemmen met de subsidiebeschikking waarmee de EZH-subsidie à € 453.781,--
beschikbaar wordt gesteld en met de hieraan gesteldekoppelde
voorwaarden; ;
3. in
te stemmen met het beschikbaar stellen van maximaal € 21.660,-- subsidie ter compensatie van de verhoogde
canon over de eerste vier jaar dat de sporthal in gebruik is genomen. Programma Jeugd &
OnderwijsVakteam …. mandateren voor het
verlenen van deze subsidie die .Deze subsidie
ten laste te laten komten van
het BOS accommodatiefonds.;
1. aan
de raad voorstellen te besluiten in te stemmen met het verstrekken van de
garantstelling voor het bedrag van
€453.780,-- met een subborgstelling van de SWS voor de helft van dit bedrag à €
226.890,--;
1. aan
de raad voorstellen te besluiten in te stemmen met het verstrekken van de
aanvullende lening aan de stichting B&EST à € 288.309 onder de daartoe te
stellen voorwaarden, waarvoor de gemeente
een lening aantrekt bij de SVN;
1. bijlage
1 bij de nota voor akkoord ondertekenen en verzenden;
1. bijlage
2 bij de nota voor akkoord ondertekenen en nadat de raad heeft ingestemd
verzenden;
4. Instemmen
met het voorstel in bijlage 3 vaststellen, en deze
vervolgens op basis van WOB
artikel 10.2 sub b. geheim te verklaren gedurende de looptijd van de
risicobuffer.
5. aan de raad
voorstellen te besluiten:
a) in te stemmen met
het verstrekken van de garantstelling voor een lening aan de
stichting B&EST van
€453.780,-- met een subborgstelling van de SWS voor de helft van dit
bedrag à € 226.890,-- onder de daartoe te stellen gebruikelijke voorwaarden;
b) in te stemmen met
het verstrekken van de aanvullende lening van het SVN aan de stichting
B&EST van € 288.309 onder de
daartoe te stellen gebruikelijke voorwaarden;
c) de
geh geheimhouding
van de ter inzage gelegde bijlage op grond van de WOB artikel 10.2 sub b van de
Wet Openbaarheid van Bestuur te bekrachtigen
Door de onderlinge
samenhang van de adviespunten 1 t/m 5 kunnen deze adviezen niet los van elkaar
gezien worden. Wanneer op één of meer van deze adviezen wordt afgeweken stellen
wij voor om de nota in te trekken.
[1] Het rijk is eigenaar van het
betreffende perceel en heeft het beheer overgedragen aan Staatsbosbeheer, die
de grond in erfpacht heeft uitgegeven aan het Recreatieschap Midden-Delfland,
dat het op haar beurt in onder erfpacht heeft uitgegeven aan de gemeente Delft.
De gemeente heeft vervolgens de grond van het sportpark in onder-, onder
erfpacht uitgegeven aan de SSTZ.
[2] De lening wordt voorzien van een garantstelling door de Stichting Waarborgfonds Sport (50%) en de gemeente (50%).
[3] Zonder de sporthal bestaat op het sportpark ook al een tekort aan kleed- en douche ruimten.