Geacht college,

 

Inleiding

In de nota ‘Bestedingsvoorstel voor EZH-projectnummer 28:

’Investeren in sportzalen en -hallen’ (d.d. 10 november 2000) heeft de gemeenteraad een bedrag van totaal € 1.361.340 (fl. 3.000.000) beschikbaar gesteld.

 

Hiervan is € 453.780 beschikbaar gesteld voor de realisatie van sporthal Kerkpolder en eenzelfde subsidiebedrag  voor de realisatie van sporthal Wippolder.  Het resterende bedrag à  € 453.780 is nog gereserveerd voor een sporthal op sportpark Tanthof.

 

Deze nota doet een voorstel voor de realisatie van sporthal Tanthof.

 

Sportpark Tanthof-Zuid

De sporthal wordt gerealiseerd op sportpark Tanthof-Zuid gelegen aan de Henk van Riessenlaan. Op dit sportpark, dat in beheer is bij de Stichting Exploitatie Sportpark Tanthof-Zuid (SESTZ), zijn de voetbalverenigingen Vitesse Delft (BOS partner), S.E.P. en K.F.C.’71 gevestigd.

Zij huren de drie onlangs gerenoveerde en drie naar kunstgras omgezette sportvelden van het sportpark voor wedstrijden en trainingen. Het bestuur van de SESTZ wordt gevormd door de drie genoemde verenigingen en huurt het sportpark van de Stichting Sportpark Tanthof-Zuid (SSTZ) die het sportpark in onder-,  onder- erfpacht[1] heeft.

 

 


Realisatie  van de sporthal

De nieuw te bouwen sporthal is gepland achter de geclusterde clubhuizen,

zie onderstaande afbeelding.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


(rode cirkel= locatie geplande sporthal)

 

Voor de bouw- en exploitatie van de sporthal is de stichting B&EST  (Beheer & Exploitatie Sporthal Tanthof) opgericht, waarin de Delftse volleybalverenigingen Skania en Ariston en de verenigingen Vitesse Delft, S.E.P. en KFC’71 zijn vertegenwoordigd. De stichting B&EST wordt eigenaar van de sporthal.

 

Voor de bouw van sporthal Tanthof op de aangegeven locatie heeft de stichting B&EST toestemming gevraagd aan SSTZ, die op haar beurt toestemming heeft gevraagd aan de gemeente Delft. De gemeente Delft heeft hierop toestemming gevraagd aan het Recreatieschap Midden-Delfland.

 

Inmiddels hebben zowel de SSTZ(*) als het Recreatieschap Midden-Delfland haar toestemming verleend. Het Recreatieschap heeft aan de toestemming echter de volgende voorwaarden gesteld:

- verhoging van de canon met € 5.415 per jaar;

- aandacht voor de landschappelijke inpassing.

 

(*) SSTZ heeft toestemming verleend onder voorbehoud van de nog te verkrijgen toestemming van de gemeente.

 

Wanneer u met deze nota besluit om toestemming te verlenen voor de bouw van de sporthal, worden de voorwaarden van het Recreatieschap Midden-Delfland integraal overgenomen en aan SSTZ gesteld bij het verlenen van de gevraagde toestemming. Aanvullend hierop stelt de gemeente als voorwaarden aan de SSTZ dat deze voorwaarden ook integraal onderdeel uitmaken van de met de stichting B&EST af te sluiten onder-onder-onder erfpachtovereenkomst. De brief aan Westvest notarissen is bijgevoegd als bijlage 1.

 

Naast de privaatrechtelijke toestemming is voor de sporthal ook (publiekrechtelijk) toestemming gevraagd. Deze is inmiddels verleend middels de verstrekte bouwvergunning.

Gebruik van de sporthal

De sporthal wordt voornamelijk gebruikt door de “hoofdgebruikers”. Deze hoofdgebruikers zijn de volleybalverenigingen Skania en Ariston en de voetbalverenigingen Vitesse Delft, K.F.C.’71 en S.E.P. Daarnaast wordt de sporthal benut voor activiteiten in het kader van BOS en Brede School, de sport & natuur bso en andere (Delftse) sportverenigingen. Ook worden de mogelijkheden voor ouderen sport onderzocht.

 

Met de bouw van de sporthal wordt voorzien in de benodigde kleed en douche voorzieningen, een bergruimte en een multifunctionele ruimte die als vergader- maar ook als activiteitenruimte benut kan worden. Daarbij wordt ook voorzien in een clubruimte ten behoeve van de immigrerende verenigingen Skania en Ariston.

 

De sporthal voorziet met name in de behoefte tot het beoefenen van de volleybal- en futsal (zaalvoetbal) sport. Daarnaast zijn tal van andere sport- en spel activiteiten mogelijk. De sporthal dient te voldoen aan de sporttechnische keuring van het NOC*NSF.

 

In de bijlage treft u de bijbehorende bouw- en situatie tekeningen aan.

 

Multi-functioneel sportpark

Met de realisatie van de sporthal, de renovatie van drie voetbalvelden en toepassing van kunstgras op drie van de zes voetbalvelden is sportpark Tanthof een prima voorbeeld van een multi-functioneel bruikbaar sportpark.

 

Niet alleen qua accommodatie is dit het geval, maar ook op basis van het werkelijke gebruik van het sportpark. In de situatie dat de sporthal gerealiseerd is worden de op het sportpark aanwezigen voorzieningen gebruikt door:

-          drie voetbalverenigingen (Vitesse Delft, S.E.P. en K.F.C.’71);

-          twee volleybalverenigingen (Skania en Ariston)

-          twee kinderopvangorganisaties (Octopus & Knotz);

 

Doordat Vitesse Delft BOS partner van de gemeente is, wordt het sportpark ook voor activiteiten in het kader BOS en Brede School benut.

 

Naast bovenstaande gebruik dient het sportpark als verzamel en vertrekpunt voor activiteiten die aangeboden worden in het naastgelegen recreatiegebied Midden-Delfland, zoals bijvoorbeeld loop- en fietsgroepen.

 

 


Financiering van de sporthal

De totale bouwsom, inclusief de aanschafkosten van sportmateriaal ten behoeve van de sporthal, is geraamd op € 1.228.691,-- en komt voor rekening van de stichting B&EST. Onderstaande tabel laat zien hoe de dekking voor deze kosten er uit ziet.

 

Omschrijving

Euro

Financieringsvorm

EZH-subsidie


€ 453.781,--

Subsidie

Lening SSTZ

€ 32.821,--

Lening

BNG lening 1

€ 453.780,--

Lening ([2])

SVN lening

€ 288.309,--

Lening

Totaal

€ 1.228.691,--

 

 

EZH-subsidie

Voor de beschikbaarstelling van de EZH-subsidie à € 453.781 is een beschikking opgesteld (zie bijlage 2). In deze beschikking wordt verwezen naar de bijbehorende subsidievoorwaarden en zijn de termijnen vermeld waarop de subsidie wordt uitbetaald.

 

Lening SSTZ

De SSTZ heeft de voorbereidingskosten à € 32.821,-- van de stichting B&EST voorgefinancierd.

 

BNG lening

De BNG lening à € 453.780,-- wordt voorzien van een garantstelling voor 50% door de Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) en voor de resterende 50% staat de gemeente garant. Doordat de SWS een maximale borgstelling kent van € 226.000,-- en de gemeente maximaal voor 50% garant staat, is de totale garantstelling vastgesteld op 2 x € 226.890,-- (€ 453.780,--).

 

SVN lening

Met bovenstaande EZH-subsidie en BNG lening zijn de bouw en materiaal kosten voor € 907.561,-- gedekt. Deze mogelijkheden zijn ook ingezet voor de realisatie van de andere twee EZH sporthallen (Kerkpolder en Wippolder). Beide dekkingsbronnen zijn in het geval van sporthal Tanthof echter ontoereikend om de totale bouwkosten voldoende af te dekken.

 

De bouwkosten van sporthal Tanthof vallen duurder uit doordat de sporthal wordt voorzien van de noodzakelijke kleed- en doucheruimten[3], een eigen clubruimte voor de immigrerende vereniging gezamenlijk en door de inflatie op de bouwkosten.

 


Zonder aanvullende dekking is de sporthal niet haalbaar gebleken. Gelet op het maatschappelijk belang (sport, buitenschoolse opvang, BOS, Brede School, etc…) van de sporthal en de druk op de binnensportaccommodaties wordt voorgesteld om een aanvullende lening à € 288.309,-- te verstrekken en hiervoor de SVN gelden aan te wenden. Voordeel van de SVN gelden is dat hiervoor een lagere rente in rekening wordt gebracht, waardoor de sporthal te exploiteren blijft.

 

Deze oplossingsrichting waarin aanvullend op de maximale garantstelling een aanvullende lening wordt verstrekt met een looptijd van 30 jaar past niet binnen de verordening “Gemeentegaranties geldleningen 2004”. Dit maakt het nodig om hiervoor instemming van de raad te vragen.

 

Grondprijs

Het Recreatieschap Midden-Delfland heeft als voorwaarde aan de verleende toestemming dat de grondprijs over de oppervlakte van de sporthal en de daartoe extra benodigde ruimte (3.000m2) wordt opgehoogd. De extra kosten hiervan bedragen, na verrekening met de voormalige canon op de betreffende grond, € 5.415,-- per jaar. In de erfpachtovereenkomst uit begin jaren negentig wordt melding gemaakt van de mogelijke realisatie van een sporthal op termijn, maar is niets opgenomen over een stijgende canon. In de exploitatie van de stichting B&EST is hier dan ook geen rekening mee gehouden. Wanneer deze kosten worden doorberekend aan de stichting, krijgt zij de exploitatiebegroting de eerste jaren niet sluitend.

 

De grondprijs die het Recreactieschap Midden-Delfland in rekening (€ 50,--/m2) brengt, is aanzienlijk hoger dan het gemeentelijke tarief (€ 30,--/m2 bvo) voor sportieve/recreatieve voorzieningen voor sportverenigingen.

 

Om de stichting in de eerste exploitatie jaren ruimte te geven om deze tegenvaller in de exploitatie op te vangen, wordt voorgesteld om de stichting over de eerste vier jaar een totale subsidie van maximaal € 21.660,-- te verstrekken. Dekking hiervoor wordt gevonden in het BOS accommodatiefonds. Dit onder de voorwaarde dat de stichting B&EST de sporthal ter beschikking stelt voor activiteiten in het kader van BOS en/of Brede School, waarbij deze subsidie dient als huurvergoeding.

 

Overweging

Sinds de reservering van de EZH-subsidie voor de realisatie van een sporthal op sportpark Tanthof hebben diverse vrijwilligers er de schouders  onder gezet. Na twee eerdere pogingen lijkt het nu, na ruim zes jaar, dan tot  realisatie te komen. Wanneer de voorgestelde lijn akkoord bevonden wordt hebben alle partijen er vertrouwen in dat de sporthal Tanthof gerealiseerd en op een verantwoorde wijze geëxploiteerd kan worden.

Belangrijk punt in de afweging is dat we meer mensen in Delft op een goede en plezierige manier kunnen laten sporten, spelen, bewegen en recreëren.

 


Voorstel

Op basis van bovenstaande stellen wij u het volgende voor:

1.       toestemming verlenen voor de realisatie van de sporthal zoals beschreven en onder de voorwaarden die het Recreatieschap Midden-Delfland aan de door haar verleende toestemming heeft gesteld;

2.       in te stemmen met de subsidiebeschikking waarmee de EZH-subsidie à € 453.781,-- beschikbaar wordt gesteld en met de hieraan gesteldekoppelde voorwaarden; ;

3.       in te stemmen met het beschikbaar stellen van maximaal € 21.660,--  subsidie ter compensatie van de verhoogde canon over de eerste vier jaar dat de sporthal in gebruik is genomen. Programma Jeugd & OnderwijsVakteam …. mandateren voor het verlenen van deze subsidie die .Deze subsidie ten laste te laten komten  van het BOS accommodatiefonds.;

1.       aan de raad voorstellen te besluiten in te stemmen met het verstrekken van de garantstelling voor het bedrag van €453.780,-- met een subborgstelling van de SWS voor de helft van dit bedrag à € 226.890,--;

1.       aan de raad voorstellen te besluiten in te stemmen met het  verstrekken van de aanvullende lening aan de stichting B&EST à € 288.309 onder de daartoe te stellen voorwaarden, waarvoor de gemeente een lening aantrekt bij de SVN;

1.       bijlage 1 bij de nota voor akkoord ondertekenen en verzenden;

1.       bijlage 2 bij de nota voor akkoord ondertekenen en nadat de raad heeft ingestemd verzenden;

4.       Instemmen met het voorstel in bijlage 3 vaststellen, en deze vervolgens op basis van WOB artikel 10.2 sub b. geheim te verklaren gedurende de looptijd van de risicobuffer.

5.       aan de raad voorstellen te besluiten: 

a)       in te stemmen met het verstrekken van de garantstelling voor een lening aan de stichting B&EST van  €453.780,-- met een subborgstelling van de SWS voor de helft van dit bedrag à € 226.890,-- onder de daartoe te stellen gebruikelijke voorwaarden;

b)       in te stemmen met het verstrekken van de aanvullende lening van het SVN aan de stichting B&EST van € 288.309 onder de daartoe te stellen gebruikelijke voorwaarden;

c)       de geh geheimhouding van de ter inzage gelegde bijlage op grond van de WOB artikel 10.2 sub b van de Wet Openbaarheid van Bestuur te bekrachtigen

 

Door de onderlinge samenhang van de adviespunten 1 t/m 5 kunnen deze adviezen niet los van elkaar gezien worden. Wanneer op één of meer van deze adviezen wordt afgeweken stellen wij voor om de nota in te trekken.

 



[1] Het rijk is eigenaar van het betreffende perceel en heeft het beheer overgedragen aan Staatsbosbeheer, die de grond in erfpacht heeft uitgegeven aan het Recreatieschap Midden-Delfland, dat het op haar beurt in onder erfpacht heeft uitgegeven aan de gemeente Delft. De gemeente heeft vervolgens de grond van het sportpark in onder-, onder erfpacht uitgegeven aan de SSTZ.

 

[2] De lening wordt voorzien van een garantstelling door de Stichting Waarborgfonds Sport (50%) en de gemeente (50%).

[3] Zonder de sporthal bestaat op het sportpark ook al een tekort aan kleed- en douche ruimten.