In de raadsvergadering van 29 maart 2007 werd een
initiatiefvoorstel van de PvdA-fractie aangenomen om naast het bestaande beleid
een aanvullend plan van aanpak op te stellen dat samenhangende maatregelen
bevat om het alcoholgebruik onder jongeren in Delft tot 16 jaar terug te
dringen.
Naast de vraag om beleid te ontwikkelen op het
gebied van alcoholmatiging in het algemeen, heeft de gemeenteraad specifiek
opdracht gegeven om een aanvullend plan van aanpak inzake ‘tegengaan gebruik
van alcohol door jongeren tot 16 jaar’ op te stellen. Hierbij werd gedacht aan
maatregelen zoals:
· De
mogelijkheid van de invoering van een zogenaamde ‘alcoholpreventietoets’ aan de
hand van een onderzoek naar bestaande maatregelen ter handhaving van de
wettelijke bepalingen
· De
opzet en organisatie van verschillende projecten en/of evenementen in het kader
van voorlichting aan zowel ouders als kinderen.
Het door de raad gevraagde plan van aanpak voor het
tegengaan van alcoholgebruik door jongeren tot 16 jaar dient zowel maatregelen
ter verbetering en uitbreiding van educatie en voorlichting te bevatten, als
een voorstel voor aanscherping van de huidige regelgeving en handhaving.
Daarnaast dient er in het
plan van aanpak een evenement of project verwerkt te worden waarin jeugd,
ouders en zo veel mogelijk betrokken partners samenkomen en waarbij
alcoholpreventie centraal staat (bij voorkeur in het laatste kwartaal van
2007). Tot slot wordt gevraagd om extra maatregelen in het kader van de
handhaving, waaronder een alcoholpreventietoets.
In dit plan van aanpak
vindt u uitgewerkte voorstellen terug als antwoord op het initiatiefvoorstel.
Naast aanvullende acties en maatregelen die worden opgenomen in het plan van
aanpak, wordt voorgesteld een stadsbrede campagne op te zetten die specifiek is
gericht op het tegengaan van alcoholgebruik onder jongeren tot 16 jaar. Naast
maatregelen voor de korte termijn, worden onderstaande maatregelen voorgesteld
ter ondersteuning van het algemene alcoholmatigingsbeleid voor zowel de korte
als de lange termijn; de uitkomsten daarvan worden opgenomen in de op te
stellen nota Lokaal Gezondheidsbeleid.
2.
Bestaand beleid en activiteiten
Er is een quick-scan
gemaakt van bestaande activiteiten van de gemeente, waarmee inzichtelijk wordt
gemaakt welke activiteiten worden ontplooid en welke beleidsontwikkelingen
gaande zijn.
2.1.
Preventie-activiteiten gericht op jeugd tot 16
jaar en ouders
De bestaande reguliere preventieve
activiteiten zijn ingedeeld in een aantal categorieën:
· Deskundigheidsbevordering:
-
bijscholing leerkrachten
-
bijscholing werkers jeugdhulpverlening
-
deskundigheidsbevordering jongerenwerkers
· Educatie:
-
voorlichting leerlingen en ouders basisonderwijs
-
voorlichting leerlingen en ouders voortgezet
onderwijs
-
diverse cursussen opvoedingsondersteuning
-
project “School is out” in samenwerking met Speakers
-
eigen website www.drugsweb.nl
· Hulpverlening:
-
themabijeenkomsten voor jongeren binnen de
jeugdhulpverlening
-
spreekuur (woensdagmiddag) voor jongeren, ouders en
intermediairs
· Verbetering
overlegstructuren:
-
deelname verslavingszorg aan Signaleringsoverleg.
-
lokale campagne alcoholmatiging gericht op ouders
van 11-16 jarigen (eind 2005/ begin 2006 – o.a. aanschrijven van alle ouders)
-
voorlichting allochtone jongeren en hun ouders
-
lokale implementatie nationale campagne Trimbos
gericht op ouders van 11-16 jarigen, in samenwerking met Parnassia en de GGD.
2.2
Toezicht- en handhavingsactiviteiten alcoholmatiging 11-16 jarigen
Het toezicht op een aantal specifieke wet- en
regelgevingen is door de wetgever geregeld. Toezicht op naleving van de Drank-
en Horecawet bij horeca en detailhandel ligt voor het grootste deel bij de Voedsel-
en Warenautoriteit (VWA). De VWA heeft aandacht voor handhaving op
leeftijd binnen horeca en detailhandel (Drank- en Horecawet). Landelijk zijn er
80 à 85 controleurs, ingedeeld in regio’s. Delft valt onder de regio
Zuid-West-Zuid. Er is aandacht voor alcoholverstrekking ten tijde van
evenementen. De controleurs zijn echter niet wekelijks in Delft voor reguliere
controle. Voor controle en toezicht in de horeca zijn nu dus alleen
toezichthouders van de VWA actief, niet vanuit de gemeente, al kunnen controleurs
openbare ruimte (COR’s) vanuit de zogenaamde "brede handhaving" nu
wel al gedeeltelijk worden ingezet bij toezicht op de terrasuitstallingen bij
horecabedrijven.
De gemeente Delft heeft algemene taken op het
gebied van toezicht en handhaving waaronder openbare ruimte, maar deze taken
zijn niet specifiek op alcoholverstrekking toegespitst. Juridische
mogelijkheden voor controle van leeftijd in het kader van alcoholverstrekking
in horeca en detailhandel zijn nu beperkt. Gemeenten kunnen het nodige doen met
betrekking tot handhaving en voorlichting. Cruciaal daarbij is de koppeling
tussen openbare orde en welzijn, met aandacht voor zowel terugdringen van
alcoholgerelateerde overlast als beperking van gezondheidsschade.
-
afspraken rond huisregels en schoolfeesten (geen
alcohol vooraf en blazen bij binnenkomst) in het kader van het
samenwerkingsverband Veilige School (gemeente, scholen VO en politie)
-
samenwerking gemeente, Politie Haaglanden en VWA
rond indrinken als er schoolfeesten zijn bij Speakers
-
verscherpt toezicht door gemeente. Dit heeft o.a.
geleid tot tijdelijke sluiting van een avondwinkel en boetes voor een
supermarkt.
-
veel inzet in kader handhaving alcoholverbod in binnenstad
door Politie Haaglanden en gemeente
-
vergunningen sportverenigingen zijn op orde
gebracht
-
kantineanalyses bij het grootste deel van de
sportkantines met speciale aandacht voor de vereisten in het kader van de
Drank- en Horecawet
-
afspraken met de BWD naar aanleiding van incidenten
-
overleg met horeca in het kader van de
samenwerkingsovereenkomst Veilig Uitgaan (zie tekst hieronder).
2.3
Samenwerkingsovereenkomst Veilig Uitgaan
Vanuit het bredere kader
Integraal Veiligheidsbeleid met als één van de hoofdthema’s ‘Veiligheid en
vrije tijd’ is in Delft in 2004 gestart met de werkgroep ‘Veilig Uitgaan’. De
samenwerkingsovereenkomst Veilig Uitgaan is gericht op het uitgaan in Delft en
de veiligheid daarbij, en gaat over de inspannings- en resultaatsverplichtingen die de
verschillende betrokken partijen daarbij maken. De
samenwerkingsovereenkomst is ondertekend door de gemeente Delft,
horecaondernemers (Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Delft), Politie
Haaglanden, Brandweer Delft-Rijswijk en het Openbaar Ministerie.
2.4 Interventie en toeleiding tot zorg
Sinds enige tijd
organiseert Parnassia/Brijder in Delft een spreekuur voor jongeren en hun
ouders met in het bijzonder aandacht voor alcohol, waar tot nu toe nog maar
weinig gebruik van wordt gemaakt. Voorgesteld wordt om voor komend jaar de
aandacht met betrekking tot verbetering van toeleidingsactiviteiten (het leggen
van contacten met verwijzers, het bieden van ondersteuning bij verwijzingen,
deskundigheidsbevordering en het verbeteren van voorlichting over het
zorgaanbod) te intensiveren. Voor de lange termijn worden maatregelen na
evaluatie opgenomen in het jeugdbeleid (JGZ, jeugdhulpverlening), het te
ontwikkelen lokaal gezondheidsbeleid en in de productafspraken met
Parnassia/Brijder.
In Delft
ontwikkelen de bestaande Integrale Jeugdgezondheidscentra zich door tot centra
voor Jeugd en Gezin. Op de aansluiting van de eerstelijns knooppunten met de
centra voor Jeugd en Gezin zal de komende periode extra worden ingezet.
Zorgcoördinatie is in Delft een belangrijk speerpunt dat in het kader van de
ontwikkelingen rond centra voor Jeugd en Gezin wordt opgepakt. Binnen het
centrum voor Jeugd en Gezin kunnen een veelheid aan activiteiten rondom
alcoholpreventie en hulpverlening uitgevoerd en gecoördineerd worden. Er zullen
samenwerkingsafspraken worden gemaakt tussen het jongerenspreekuur van
Parnassia/Brijder verslavingszorg en de centra voor Jeugd en Gezin.
3.
Plan van aanpak in kader tegengaan
alcoholgebruik en aanvullende maatregelen en activiteiten
Uit onderzoek blijkt dat
effectief alcoholmatigingsbeleid bestaat uit een mix van uiteenlopende
maatregelen die elkaar ondersteunen, variërend van reguliere of incidentele
preventieve maatregelen tot handhavings-maatregelen. Het aanvullende plan van
aanpak, als antwoord op het initiatiefvoorstel, bevat naast maatregelen op het
gebied van toezicht en handhaving, aandacht voor voorlichting in de vorm van
een stadsbrede campagne voor het schooljaar 2007-2008. Het plan van aanpak bevat
de volgende maatregelen en activiteiten:
· Voorlichting
aan ouders en jongeren
Door middel van
voorlichtingsprogramma’s worden ouders, jeugd en professionals (specifiek de
scholen) gedurende het schooljaar 2007/2008 samengebracht in
voorlichtings/bewustwordingactiviteiten. Hieronder worden de maatregelen kort
genoemd:
- Gezondheidsvoorlichting:
het ligt in de bedoeling dat in het schooljaar 2008–2009 aan alle scholen
in het basisonderwijs (bo) en voortgezet onderwijs (vo) een standaard
gezondheidspreventie-activiteitenpakket wordt aangeboden. Aan deelname wordt
veel belang gehecht. De GGD zal worden verzocht om de werving al op korte
termijn te starten.
- Ouderavonden:
onder regie van de GGD stelt Parnassia/Brijder verslavingszorg een
voorlichtingspakket samen dat door het gehele schooljaar 2007–2008 actief wordt
aangeboden via de scholen (bo en vo) te houden ouderavonden en bijeenkomsten
voor de ouders van de doelgroep. De gemeente stelt in overleg met de GGD,
Parnassia/Brijder Verslavingszorg en het onderwijs een lijst op van geplande ouderbijeenkomsten
waarop de voorlichting zal worden aangeboden en informatie wordt gegeven over
activiteiten die worden georganiseerd in het schooljaar 2008-2009.
-Project Verhalend Ontwerpen: ook kinderen
die de overstap van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs gaan maken en hun
ouders worden moeten tot de doelgroep gerekend worden. Het project Verhalend
Ontwerpen is een goed instrument om de aandacht van deze sub-doelgroep te
trekken. Momenteel wordt Verhalend Ontwerpen aangeboden op enkele basisscholen
in Delft.
Het ligt in de bedoeling dat Verhalend Ontwerpen
onderdeel gaat uitmaken van het standaard gezondheidspreventie-
activiteitenpakket dat in het schooljaar 2008–2009 door de GGD aangeboden zal
worden aan alle scholen binnen het basisonderwijs.
- Film
door en voor jongeren: een groep jongeren die deel uitmaakt van de
doelgroep gaat
gedurende het schooljaar als activiteit binnen het Brede schoolaanbod een
audiovisueel voorlichtingsinstrument maken. Dit kan de komende jaren worden
gebruikt om de doelgroep voor te lichten.
- Ter ondersteuning van de campagne wordt(en)
één of meerdere ‘frisse’ (alcoholvrije) disco(‘s) voor de doelgroep
georganiseerd door de gemeente in samenwerking met jongerenwerk en de horeca.
· Deventer
model
De politie in de regio IJsselland (12 gemeenten) is
in mei 2007 begonnen met een proef tegen overmatig alcoholgebruik door
jongeren. Jongeren met een leeftijd tussen de 12 en 16 jaar, die door de
politie dronken worden aangetroffen, worden door de politie meegenomen en thuisgebracht.
Thuis worden zij aan de ouders overgedragen. In een gesprek wordt de jeugdige
samen met de ouders aangeboden dat strafvervolging kan worden voorkomen, als ze
samen deelnemen aan een cursus bij de GGD over de gevolgen van alcoholgebruik.
Wordt de cursus niet succesvol afgerond, dan volgt alsnog een boete.
Voor wat betreft de mogelijkheden en toepasbaarheid
in Delft en de startdatum zijn inmiddels contacten gelegd met politie
Haaglanden.
· Overleg Veilige
School
In het
bestaande overleg Veilige School overleggen de gemeente Delft, scholen in het
voortgezet onderwijs en Politie Haaglanden over coördinatie en afstemming over
het thema Veiligheid in en rondom scholen. Binnen dit overleg wordt de
voortgang van het project en de maatregelen rond tegengaan van alcoholgebruik
voor de groep tot 16 jaar besproken. Een concrete actie in het kader van
alcoholmatiging die uit dit overleg is voortgekomen, is de financiering vorig
jaar door de gemeente van blaastesten die de scholen bij de aanvang van schoolfeesten
gebruiken.
Naast de specifieke
maatregelen voor de korte termijn, worden onderstaande maatregelen voorgesteld
ter ondersteuning in het kader van het algemene alcoholmatigingsbeleid, voor
zowel de korte als de lange termijn:
· Alcoholpreventietoets
Voorgesteld wordt een
alcoholpreventietoets in de vorm van een checklist, waarmee bij nieuw beleid of
verlening van vergunningen wordt getoetst aan voldoende toepassing van
alcoholmatigingsbeleid;
- Handhaving van de Drank- en Horecawet is hierin leidend.
-
De alcoholpreventietoets zal,
indien de gemeente daartoe overgaat, als voorwaarde onderdeel uit moeten gaan
maken van het vergunningenbeleid en het subsidiebeleid.
-
Voorwaarden (op gebied van tijden
van verstrekking, bijvoorbeeld na 17.00 uur, en leeftijden) voor
vergunningverlening voor de niet-reguliere horeca (sportkantines, instellingen
die zich richten op middelbaar onderwijs en wijkcentra/jongerencentra) moeten
worden opgenomen in de drank- en horecaverordening, vanuit het oogpunt van
sociale hygiëne, volksgezondheid (specifiek bij tieners en jongeren) en
alcoholmatiging.
- Aanvullend wordt onderzoek gedaan naar
de mogelijkheden van aanvullende maatregelen en afspraken, zoals een
gedragscode en/of convenant met horeca, sportkantines en detailhandel.
Omdat het hier een toets
betreft die betrekking heeft op het brede alcoholmatigingsbeleid zal de
alcoholpreventietoets verder worden uitgewerkt in het verlengde van de nota
Lokaal Gezondheidsbeleid.
· Handleiding
alcoholbeleid voor lokale beleidsmakers
De Voedsel en Waren
Autoriteit (VWA) heeft de opdracht gekregen een handleiding Alcoholbeleid voor
lokale beleidsmakers (gemeenten) te ontwikkelen in afstemming met alle
relevante partners. De handleiding heeft als doel het bieden van ondersteuning
bij de vertaling van het speerpunt schadelijk alcoholgebruik uit de landelijke
preventienota naar lokaal beleid en de uitvoering op lokaal niveau. De
handleiding heeft een integraal karakter en is gebaseerd op de drie pijlers van
een effectief alcoholbeleid namelijk: educatie en draagvlak, regelgeving en
handhaving.
Op 8 november ontvangen alle Nederlandse gemeenten
enkele exemplaren van de handleiding. Daaruit voortvloeiende uitkomsten,
conclusies en mogelijke maatregelen voor Delft worden verder opgenomen en
beschreven in de te ontwikkelen nota Lokaal Gezondheidsbeleid.
· Pilot
toezicht Drank- en Horecawet
Recentelijk nodigden de ministeries van BZK en VWS
gemeenten uit mee te doen met een pilot over het toezicht op de Drank- en
Horecawet (DHW). Nu controleert de VWA het toezicht op de Drank- en Horecawet,
maar in het bestuursakkoord Rijk-VNG is afgesproken dat dit toezicht op termijn
zal overgaan naar gemeenten. Vooruitlopend op de wetswijziging gaat in januari
2008 de pilot Toezicht Drank- en horecawet van start waarin tien gemeenten, of
regio’s van meerdere gemeenten, de gelegenheid wordt geboden gedurende twee
jaar proef te draaien met toezicht op de DHW. Geselecteerde gemeenten krijgen
de bevoegdheid twee lokale toezichthouders aan te wijzen die zich zowel met het
administratieve gedeelte van de DHW als de naleving van de overige bepalingen,
waaronder leeftijdsgrenzen bij de horeca, controleren. Deelname aan de pilot
completeert de Delftse aanpak en sluit goed aan op de bestaande en voorgenomen
preventieve en handhavingsmaatregelen.
De gemeente Delft heeft inmiddels voor deze pilot
een plan van aanpak ingediend bij het Ministerie van VWS.
4.
Communicatie
Voorgesteld wordt gebruik
te maken van een samenhangend pakket van communicatie-activiteiten dat niet alleen
aansluit op de bestaande voorlichting en dat de deelname aan preventie- en
voorlichtingsactiviteiten door ouders en jongeren bevordert, maar tevens gedurende
het schooljaar 2008/2009 de problematiek in het kader van alcoholgebruik door
jongeren tot 16 jaar en daartoe ontwikkeld beleid, maatregelen en activiteiten
om het gebruik tegen te gaan, onder de aandacht van de inwoners brengt.
De voorgestelde communicatie-activiteiten die
specifiek zijn gericht op maatregelen die voortkomen uit het plan van aanpak,
zijn vooral bedoeld om de problematiek en de gevolgen daarvan onder de aandacht
te brengen van de doelgroep, hun ouders en professionals die contacten met de
doelgroep onderhouden. De Delft Doet-stijl, een bestaande campagne van de
gemeente Delft, is hierbij leidend. ‘Delft doet’ gaat uit van drie stappen:
kennisoverdacht (1), elkaar aanspreken op verantwoordelijkheden (2) en
communicatie over de handhaving/beloning (3). De centrale boodschap moet de
betekenis van de boodschap in de ogen van de jongeren bevatten, zonder teveel
met het waarschuwende vingertje te wijzen. Als gemeente willen we in ieder
geval de boodschap kwijt ‘niet (mogen/willen) gebruiken’ door jeugd tot 16
jaar. Als we hen willen bereiken moeten we dat dus doen vanuit de essentie en beleving
van jongeren tot 16 jaar.
De campagne moet gedragen worden door een Delftse slogan, die de essentie in
zich heeft. De communicatie moet eerlijk, duidelijk zijn en er moet ruimte zijn
voor tweerichtingsverkeer. Naast communicatie naar de betrokken doelgroepen
moet er ook aandacht uitgaan naar communicatie met betrokken organisaties.
5.
Financiën
Aan de campagne zijn de
volgende éénmalige kosten verbonden:
Voorlichting € 5.000
Filmproject €
15.000
‘Frisse disco’ € 7.500
Communicatie
(folders, posters, give-aways, advertenties etc.) €
15.000
TOTAAL € 42.500
Voorgesteld wordt de campagne te financieren uit de
volgende vastgestelde budgetten :
Lokaal gezondheidsbeleid 2007 (projectnr. 604607) € 30.000
Veiligheid 2007 (projectnr. 601254) € 12.500
TOTAAL € 42.500
6.
Voorstel
Het college wordt
voorgesteld te besluiten:
1.
akkoord te gaan met inhoud van dit voorstel
2.
de gemeenteraad voor te stellen kennis te nemen van
de reeds bestaande activiteiten die worden uitgevoerd inzake de
alcoholproblematiek onder jongeren tot 16 jaar
3.
de gemeenteraad voor te stellen in te stemmen met
de aanvullende acties en maatregelen en een tussentijdse rapportage per 1 maart
2008, waarvan de uitkomsten worden opgenomen in de op te stellen nota Lokaal
Gezondheidsbeleid.