Stuk
I 20344954 Delft,
13 november 2006
Onderwerp: Project Toegankelijkheid Openbare gebouwen
Delft, Plan van Aanpak en tevens aanvraag uitvoeringsbudget.
Aan
de gemeenteraad.
Geachte
dames en heren,
Inleiding.
Met dit project wordt een start gegeven aan het
toegankelijker maken van de Delftse openbare gebouwen, zoals in
de Meerjarennota Integraal Gehandicapten-beleid 2004-2007 besloten is.
Er is reeds eerder een
toetsing toegankelijkheid uitgevoerd op 26 openbare gebouwen in Delft in 2003,
geen van deze gebouwen voldeed 100%.
Met
de werkgroep Toegankelijkheid van het Panel Gehandicaptenbeleid is de “Checklist
Delft” uitgewerkt en deze vormt de basis voor een aanvullende toetsing van
de toegankelijkheid van de overige Delftse openbare gebouwen. Eind 2006 is de “Checklist
Delft” vastgesteld en een voorbereidingskrediet gevoteerd voor het maken van
een Plan van
Aanpak.
Tevens werd besloten om de aanvullende toetsing uit te breiden met de
circa 50 stuks Delftse scholen.
In
mei 2007 was de toetsing gereed en is er op basis van Google-Earth een digitale
presentatie gebouwd met de toetsresultaten die aan de gemeentelijke website kan
worden gelinkt.
De
afbakening van dit project is dat er alleen openbare gebouwen meedoen die een
publieksfunctie hebben of per definitie openbaar zijn, bijvoorbeeld zwembaden
en bibliotheken. Bij een publieksfunctie wordt getoetst tot bij de balie, twee
bezoekersruimten en een toilet (zie bijgevoegde lijst van 36 gebouwen categorie
1). Een aantal gebouwen wordt de komende tijd nog toegevoegd of later getoetst
(bv. het gebouw is nu nog in aanbouw, zie lijst categorie 2). Een aantal
gebouwen wordt buiten de toets gehouden (indien bv. geen publieksfunctie, zie
lijst categorie 3). Voor de scholen wordt in 2008 een apart traject
gestart.
Resultaten
raming.
In de programmabegroting 2007-2010 is 4 maal € 700.000 gereserveerd voor dit project, totaal € 2,8
miljoen.
De
aan de toets verbonden adviezen voor verbetering van de toegankelijkheid van 36 openbare gebouwen zijn inmiddels voorzien van een kostenraming, met
andere woorden: wat is er nodig om van de minnen een plus te maken en wat kost
het?
Voor de verbetering van 36
openbare gebouwen
is dit een bedrag van circa € 1,1 miljoen exclusief aanpassingen buiten het
gebouw en overige bijkomende kosten. Deze bijkomende kosten zijn voor de
engineering (bestek maken en aanbesteden), begeleiding en toezicht, onvoorzien,
de aanpassing van parkeerplaatsen, hellingbanen ed., extra onderhoud en BTW en
bedragen circa 0,4 miljoen, totaal 1,5 miljoen.
Het budget van € 2,8 miljoen is dus ruim voldoende voor de aanpak van de
openbare gebouwen en er resteert tevens een voldoende financiële basis om in
overleg te gaan met de schoolbesturen over de aanpak van de scholen en de verdeling van de
kosten.
De inventarisatie van de scholen en de bijbehorende
raming komt voor de verbetering van 49 scholen op een bedrag € 2,6 miljoen, waarvan de helft is
ingeschat voor het aanbrengen van liften.
Conform
het gemeentelijke aanbestedingsbeleid dient er een openbare aanbesteding
plaats te vinden.
Voor
de aanpak van de 36 openbare gebouwen (plus de binnenkort toe te voegen
gebouwen van categorie 2) dienen er een bestek en –tekeningen gemaakt te
worden, ten behoeve van die openbare
aanbesteding. Op basis van de toetsingrapporten dienen eerst gerichte
technisch bouwkundige bezoeken aan de gebouwen plaats te vinden, zodat er een
voorlopig ontwerp gemaakt kan worden. Op basis van dit voorlopig ontwerp kan er
een afweging gemaakt worden of de voorgestelde ingrepen binnen aanvaardbare
kosten zullen vallen.
Het
definitief maken van het ontwerp dient in afstemming met het Panel
Gehandicaptenbeleid te geschieden. Het maken van de benodigde stukken gaat
ongeveer 3 tot 4 maanden duren, zodat direct na de jaarwisseling 2007/2008 de
aanbesteding gestart kan worden. In maart/april 2008 kan na de gunning dan
daadwerkelijk aan de verbetering begonnen worden.
Apart
wordt voor het aanpassen van de openbare ruimte (parkeren, hellingbanen ed.)
door de sector Ingenieursbureau een ontwerp gemaakt, zodat die maatregelen door
Stadsbeheer kunnen worden uitgevoerd, een en ander conform de nota
“Beleidsregels gehandicaptenparkeerplaatsen gemeente Delft”.
Uiteraard
dient er dan voldoende budget beschikbaar te zijn en om tevens adequaat te
kunnen aanbesteden wordt u nu dit voorstel voor kredietvotering voorgelegd.
Voor
de schoolgebouwen dient er een apart overleg gestart te worden met de
schoolbesturen over aanpak en verdeling van de kosten.
NB
Dit
Plan van Aanpak betreft de bestaande openbare gebouwen.
Voor
nieuw te bouwen (openbare) gebouwen zijn in het Bouwbesluit reeds eisen opgenomen
betreffende de toegankelijkheid. Voor gebouwen met een gebruiksoppervlak groter
dan 400 m2 geldt dat 40% van het verblijfsgebied integraal toegankelijk moet
zijn. Bij scholen is dit 100%. Onder de term “gebruiksoppervlak” valt net iets
meer dan onder de term “verblijfsgebied”.
Voor
gebouwen kleiner dan 400 m2 geldt in het Bouwbesluit geen toegankelijkheidseis.
Conclusie
is dat niet alle eisen van de Checklist Delft via het Bouwbesluit zijn
geregeld. Voorgesteld wordt om de Checklist Delft (privaatrechtelijk) onderdeel
te laten uitmaken van de afspraken met ontwikkelaars, bijvoorbeeld in
samenwerkingsovereenkomsten met de initiatiefnemers van het bouwproject.
Samenvattend
stellen wij u voor als volgt te besluiten.
Hoogachtend,
Het
college van burgemeester en wethouders van Delft,
, burgemeester
,
secretaris