350625

 

Uitvoeringsplan Integrale jeugdgezondheidszorg Delft 2008

 

Inleiding

Voor u ligt het Uitvoeringsplan Integrale Jeugdgezondheidszorg Delft 2008. Deze nota geeft een overzicht van recente ontwikkelingen en activiteiten die in 2008 op het terrein van de jeugdgezondheidszorg in Delft en de regio gaan plaatsvinden. Ook worden de activiteiten van 2007 geëvalueerd en wordt in het kort ingegaan op de doorontwikkeling van het Centrum voor Jeugd en gezin (CJG). Tot slot treft u een begroting 2008 aan.

 

Terugblik 2007

In 2007 zijn de IJGZ teams in Delft sterker op de kaart gezet. De integrale aanpak is mede door investeringen in de teams en het oppakken van diverse projecten, verstevigd. De medewerkers voelen zich deel van een integraal team en geven invulling aan het wijkgerichte werken. Waar eerst vooral de logistiek centraal stond (het realiseren van de fysieke centra) staat nu de integraliteit en de inhoudelijke ontwikkeling voorop. De zeven IJGZ centra in de wijken zijn (al of niet tijdelijk) voltooid en aanvullende projecten of activiteiten zoals het integraal inloopspreekuur, de extra contactmomenten voor jongeren, het digitale handboek voor medewerkers, de dienstverlening aan speciale doelgroepen zijn in gang gezet of zijn operationeel. De samenwerking met andere netwerkpartners en organisaties is versterkt en er is een basis gelegd om bij de verdere uitbouw van het CJG de jeugdketen sluitend te maken. Met ingang van 2008 is de term JGZ-centrum/JGZ-wijkteam vervangen door de term Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). De Delftse CJG’s voldoen aan de door minister Rouvoet gestelde basiseisen voor het CJG> Mede omdat ook in de regio (en vele andere plekken in Nederland) de term is/wordt ingevoerd wordt deze nu ook in Delft gehanteerd.

In 2007 is tevens een gemeentelijke visie op het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en zorg coördinatie geformuleerd. Deze visie is in samenwerking met de netwerkpartners opgesteld en vormt de basis voor het werk dat in de komende jaren opgepakt gaat worden.

 

Voor een uitgebreide evaluatie van de IJGZ activiteiten in 2007 zie bijlage 1

 

 

Uitvoeringsplan Integrale Jeugdgezondheidszorg 2008

 

Implementatie doorontwikkeling Centrum voor Jeugd en Gezin

Het landelijk beleid is erop gericht dat in 2011 in alle gemeenten CJG gerealiseerd zijn. De gemeente Delft heeft reeds langer een werkwijze ingezet rond de IJGZ en het wijkgericht werken. De IJGZ kan gezien worden als de voorloper op het CJG. 

 

In 2007 is een traject doorlopen om de visie op het CJG te formuleren.

Kernaspecten van de visie op het CJG zijn:

In de visie van de gemeente Delft moet het CJG voor ouders, kinderen en medeopvoeders een fysiek herkenbaar, bekend en laagdrempelig punt zijn in de wijk, waar men met alle vragen over opvoeding, ontwikkeling en gezondheid terecht kan.  Kennis en deskundigheid worden tussen de verschillende disciplines binnen het team gedeeld, waardoor betere informatie uitwisseling plaatsvindt, sneller gehandeld kan worden en ouders en kinderen eenvoudiger kunnen worden verwezen naar een andere deskundigheid binnen het team of naar meer intensieve vormen van zorg, bijvoorbeeld via Bureau Jeugdzorg. Tevens kan de samenwerking met de scholen, peuterspeelzalen wijkcoördinatieteams worden geoptimaliseerd.

 

 

Gemeente Delft wil dat het CJG een centrale rol krijgt bij de uitvoering van de 5 gemeentelijke functies voor preventief lokaal jeugdbeleid te weten:

1.     informatie verstrekken

2.     signaleren van problemen

3.     toegang tot het (gemeentelijk) hulpaanbod

4.     (licht) pedagogische hulp

5.     coördinatie van zorg in het gezin (zorgcoördinatie)

 

We kunnen in Delft CJG’s op 2 hoofdlocaties (waarin een back-office en front-office is gevestigd) en daarnaast nog op 5 kleinere ‘satellietlocaties’ in de wijken. De 7 locaties vormen samen ‘de voorkant’ en zijn duidelijk herkenbaar en toegankelijk voor burgers. Burgers (en instanties) met vragen kunnen bij alle 7 locaties terecht voor informatie en consultatie. Ook is het reguliere aanbod van jeugdgezondheidszorg (bijvoorbeeld consultatie, opvoedings- en opgroeiondersteuning, cursussen) beschikbaar bij de centra en kunnen de burgers in geval van problemen bij jeugdigen of gezinnen hun zorgen of signalen ter plekke melden. In de centra zijn integrale teams werkzaam met medewerkers van diverse discipline en deskundigheid (zoals jeugdartsen, verpleegkundigen, assistenten, jeugdmaatschappelijk werkers en opvoedadviseurs).

 

Daarnaast krijgt de back-office van het CJG een centrale rol daar waar het gaat om:

·       Regie op zorgcoördinatie

·       Schakelfunctie van de 1e lijn Jeugdgezondheidszorg naar de 2e lijnszorg

·       Stroomlijnen indicatiestelling zorg en onderwijs;

·       Aanmeldpunt van jeugdigen met een procesverbaal (in het kader van detentie en resocialisatie)

·       Aanmeldfunctie voor kinderen met ouders in de volwassenenzorg die bedreigd worden in hun ontwikkeling. Met name de samenwerking met het Meldpunt Bezorgd? is hierbij van essentieel belang.

 

Het deelproject zorg coördinatie is inmiddels gestart. Zorgcoördinatie wordt ingezet in geval bij multi probleemgezinnen meerdere hulpverleners actief zijn en er sturing en coördinatie nodig is, zodat gewerkt kan worden vanuit een plan per gezin.

Vanuit de visie op Zorgcoördinatie van de gemeente Delft komt de regie op de Zorgcoördinatie bij de IJGZ te liggen. Een regisseur wordt aangesteld en krijgt de verantwoordelijkheid om te bepalen of Zorgcoördinatie bij een gezin nodig is. Ook bepaald de regisseur wie de verantwoordelijkheid als uitvoerende Zorgcoördinatie krijgt (dat is een casemanager van een organisatie die reeds actief is in het gezin). De uitvoerende zorgcoördinator krijgt een maximaal bedrag per gezin om de coördinatie te regelen aan de hand van een plan en zo lang als het nodig is. 

Er is een projectplan geschreven en in 2008 wordt gestart met een pilot in twee probleemwijken (Voorhof en Tanthof). In 2009 kan uitrol plaatsvinden naar de hele gemeente.

  

Actie

Wie

Planning

Financiën

Opstellen implementatieplan doorontwikkeling CJG

Gemeente Delft

Eerste kwartaal 2008

Geen

Intentieverklaring opstellen en ondertekenen door de kern meewerkende partners

Gemeente Delft

Maart 2008

Geen

Implementeren back office CJG

Trekker: Gemeente Delft

Dln: diverse partijen

Start 2008, doorloopt tot 2011

 

€ 30.000

Zorgcoördinatie

Trekker: gemeente Delft

Dln: manager IJGZ, JSO

2008 en verder

€ 95.000

 

 

Elektronisch kinddossier (EKD) en verwijsindex risicojongeren

Een belangrijke ontwikkeling die voor 2007 op het programma stond van de Integrale JGZ was de implementatie van het Elektronisch Kinddossier (EKD).

Het EKD wordt alom gezien als hét instrument om een aantal essentiële zaken goed geregeld te krijgen:

-        het beter longitudinaal volgen van kinderen van 0 tot 19 jaar

-        het beter zicht krijgen op risico´s bij het opgroeien

-        de daadwerkelijke integratie van de zorg aan kinderen van 0 tot 19, doordat overdacht van informatie eenvoudiger wordt en sneller gaat ook bij verhuizing naar een andere regio.

De wethouders van de 8 gemeenten in de regio van de GGD-ZHW, hebben de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling, de implementatie en het beheer van het EKD bij de GGD neergelegd. Het rijk was bezig om een landelijk systeem te ontwikkelen. Door allerlei complicaties is de invoering gestagneerd en heeft minister Rouvoet eind 2007 besloten dat iedere gemeente alsnog zelf verantwoordelijk wordt voor de implementatie van het EKD.

De GGD ZHW heeft een projectgroep EKD gestart en is met de voorbereiding begonnen. De minster heeft voornemens het gebruik van het EKD wettelijk verplicht te stellen per 1-1-2009 in het kader van de wet Publieke Gezondheid (PG) die de WCPV gaat vervangen.

Het rijk heeft vanaf 2007 ook jaarlijks een bedrag beschikbaar gesteld aan gemeenten voor de invoering van het EKD (voor 2007: € 32.173  voor 2008: € 25.113).

De informatie-uitwisseling in de jeugdketen vormt een probleem. Organisaties werken soms langs elkaar heen en delen informatie over risicojongeren onvoldoende uit. De gemeente is reeds in gesprek met een stichting die Multisignaal gaat invoeren. Dit is een digitale verwijsindex risicojongeren die in Delft operationeel moet gaat worden. Het systeem brengt risicomeldingen van hulpverleners bij elkaar over jongeren en informeert hulpverleners onderling over hun betrokkenheid bij jongeren.

 

 

Naast de invoering van het EKD en de verwijsindex heeft de gemeente Den Haag contact gezocht om de mogelijkheden te onderzoeken om op Haaglanden niveau een elektronisch netwerk te creëren waarin digitale dossiers (zoals van ziekenhuizen, EKD’s, huisartsen, leerlingen, maatschappelijk werk etc.) van diverse disciplines met elkaar in verbinding kunnen worden gebracht. Met behulp van regels en protocollen kan toegang verkregen worden tot de informatie die van toepassing is voor de betreffende discipline. Dit onderzoek loopt en als gemeente hebben we kenbaar gemaakt mee te willen doen in het onderzoek.

 

Actie

Wie

Planning

Financiën

EKD opnemen in het uitvoeringsplan IJGZ regio 2008-2009

Trekker: Sectormanager JGZ

2008

Wordt meegenomen als onderdeel in het regionale uitvoeringsplan IJGZ

Verwijsindex implementeren

Trekker: gemeente

Dln: diverse partijen in het veld en andere gemeenten in de regio

Start 2008

€ 60.000

Participeren in project op Haaglanden niveau kapstok digitalisering dossiers

Trekker: gemeente Den Haag

Dln: gemeenten, diverse partners veld, GGDen

2008 e.v.

P.M.

 

 

Uitrol van CJG locaties

Nu de opening in Februari 2008 heeft plaatsgevonden van het CJG in de wijk Voordijkshoorn (Vermeertoren) zijn alle zeven CJG’s operationeel.

De front-en back office CJG in de wijk Buitenhof is tijdelijk gehuisvest . In 2008 gaan zij opnieuw tijdelijk over naar een ander gebouw (De Knots). Permanente huisvesting wordt gerealiseerd in 2009.

In de wijk Vrijenban opereert de front-office CJG op het oorspronkelijke consultatiebureau. In 2008 wordt in de wijk een gezondheidscentrum gerealiseerd, waar de front-office CJG een plaats gaat krijgen.

 

In 2007 hebben drie IJGZ wijkteams een training teambuilding doorlopen. In 2008 volgen de andere teams nog een training om de integraliteit en samenwerking te bevorderen.

 

Actie

Wie

Planning

Financiën

Tijdelijke verhuizing team Buitenhof naar Knots

Trekker: Projectleider Huisvesting IJGZ en regiomanager

 

2008

Extra huisvestingslasten

€ 50.000

 

Projectleiding

€ 15.000

 

Investering inrichting

€ 92.000

 

Uitrol management uren € 11.500

 

Communicatie

 € 25.000

 

Teambuilding

€ 12.650

 

Digitalisering handboek

€ 10.000

 

Permanente huisvesting Buitenhof

Trekker: Projectleider Huisvesting IJGZ en regiomanager

2009

Verhuizing gezondheidscentrum Vrijenban

Trekker: Projectleider Huisvesting IJGZ en regiomanager

2008

Verhuizing naar een centrale backoffice

Trekker: gemeente Delft samen met Projectleider en regiomanager IJGZ

2008/2009

Continueren digitalisering handboek

Regiomanager IJGZ

 

Uitrol management uren verhuizingen regiomanager

Regiomanager IJGZ

2008

Teambuilding IJGZ teams Voorhof, Hof van Delft en Voordijkshoorn

Trekker: Regiomanager IJGZ

2008

 

 

Overige projecten

 

Aansturing

In 2007 is een regiomanager aangesteld die het integrale kernteam aanstuurt. Dit zijn de medewerkers van Careyn (thuiszorg), de GGD Zuid Holland West en Stichting Kwadraad (schoolmaatschappelijk werkers). De hiërarchische- en functionele aansturing van de GGD- en Careyn medewerkers vindt plaats door de regiomanager JGZ. De aansturing van de SMW is ook belegd bij de regiomanager JGZ maar hier zijn geen uren en middelen voor ingeraamd. Hiervoor worden in 2008 extra middelen voor opgenomen en over de aansturing SMW worden heldere afspraken gemaakt.

Voor onvoorziene uitgaven is er een potje waar de IJGZ gebruik van kan maken.

 

Actie

Wie

planning

Financiën

Uitbreiding overhead SMW

Regiomanager IJGZ, manager Kwadraad, gemeente

Eerste kwartaal 2008

€ 15.000

Onvoorziene uitgaven

Regiomanager

2008

€ 1.000

 

 

Integraal inloopspreekuur

In 2007 is gestart met het in iedere wijk aanbieden van een integraal, laagdrempelig en toegankelijk inloopspreekuur. Ouders en jeugdigen kunnen er terecht voor vragen over opvoeden, opgroeien en gezondheid. Alle spreekuren vinden plaats gedurende een uur per week. Bij de evaluatie is gebleken dat ouders met kinderen tussen 0 tot 4 jaar het meest gebruik maken van het inloopspreekuur. Om de toegankelijkheid en laagdrempeligheid te versterken voor de jeugd vanaf 4 jaar, zullen er in 2008 extra initiatieven worden genomen  om de integraliteit te bevorderen. Met behulp van een themagericht aanbod voor ouders van kinderen boven de 4 jaar en kinderen zelf, wordt de bekendheid vergroot en de P.R. versterkt. 

Gedurende het jaar worden registraties bijgehouden en eind 2008 zal het inloopspreekuur opnieuw geëvalueerd worden.

 

Actie

Wie

Planning

Financiën

Integraal inloopspreekuur en versterken aantrekken oudere doelgroep (4-23 jaar) jeugd in IJGZ centra door P.R. en themagerichte bijeenkomsten

Trekker: Regiomanager Kwadraad

Dln: gemeente Delft, regiomanager IJGZ, afd communicatie van de GGD ZHW en Careyn.

Doorlopend 2008

€ 6.000

 

 

Jeugdgezondheidsprofielen (JGP)

Het JGZ profiel geeft inzicht in de gezondheidssituatie en de risico’s in de wijken, draagt daardoor bij aan het stellen van prioriteiten en het monitoren van resultaten.

Bij het opstellen van het JGP wordt gebruik gemaakt van de onderzoeken die de GGD ZHW periodiek uitvoert op gemeentelijk niveau. Daarbij worden gesprekken gevoerd met de netwerken en partners werkzaam in de wijk. De wijkgerelateerde problemen worden op deze manier inzichtelijk gemaakt. Met behulp van de JGP’s kan gericht gestuurd gaan worden in het aanbod op wijkniveau. Aandachtspunt hierbij is om de bekendheid van de JGP’s te verhogen bij partners in het veld zowel als bij afdelingen binnen de gemeente zodat ook daadwerkelijk gebruik wordt gemaakt van de JGP’s.

Een keer per 4 jaar wordt een JGP per wijk opgesteld. Na twee jaar wordt het JGP in de IJGZ teams besproken.

 

Actie

Wie

Planning

Financiën

Opstellen JGP voor de wijken Hof van Delft, Voordijkshoorn en Vrijenban.

Stafmedewerkers Careyn en GGD ZHW

2008

Is een aanvullende dienst van de GGD.

Totaal € 14.628

Bespreking JGP in IJGZ team van Wippolder

Stafmedewerkers Careyn en GGD ZHW

2008

Geen extra kosten

 

 

Wijkgericht aanbod

Het uitgangspunt is om in alle wijken een specifiek aanbod uit te voeren, gericht op de behoefte en problematiek van de wijk.

Uit de praktijk is gebleken dat de opkomst bij cursusaanbod niet hoog is.  Themabijeenkomsten zijn laagdrempelig en meer onpersoonlijk waardoor de opkomst beter is en een grotere kans om de doelgroep te bereiken. Het streven is dan ook om in 2008 drie themabijeenkomsten per wijk te organiseren, totaal 21 bijeenkomsten. Bij het maken van een keuze van de thema’s in de bijeenkomsten wordt rekening gehouden met de uitkomsten van de JGP’s per wijk, en de speerpunten alcohol en overgewicht.  

 

Actie

Wie

Planning

Financiën

Organiseren van drie themabijeenkomsten per wijk (totaal 21 bijeenkomsten)

Trekker: Manager voorlichting/preventie Careyn en GGD

Dln: medewerkers IJGZ teams

Doorlopend 2008

€ 47.500

 

 

Integrale aanpak bij echtscheiding

Een echtscheiding gaat vaak gepaard met verdriet, woede en teleurstelling. In sommige gevallen leidt dit ertoe dat ouders het niet meer kunnen opbrengen om kindvriendelijk te communiceren bij het maken van afspraken rond de scheiding ( in het bijzonder over de kinderen) en tijdens de overdracht van de kinderen bij de omgangsregeling. De negatieve manier waarop ouders met elkaar omgaan kan leiden tot ernstige loyaliteitsconflicten bij kinderen. In het ergste geval leidt dit ertoe dat het contact met de niet-verzorgende ouder wordt verbroken.

In 2007 is een projectplan door de Raad van de Kinderbescherming en St. Kwadraad opgesteld ‘integraal aanbod bij echtscheiding’. Het doel is om op lokaal niveau in de eerste lijn een integrale laagdrempelige aanpak bij echtscheidingssituaties te ontwikkelen en uit te voeren. Voorwaarde is dat het aanbod dicht bij de gezinnen aangeboden wordt, snel inzetbaar is en outreachend moet zijn. Hoe eerder ondersteuning geboden in het gezin, hoe beter het gezin in staat is zaken die spelen bij echtscheiding goed op te lossen.

Er moeten drie vormen van op elkaar aansluitend aanbod georganiseerd worden:

In 2008 wordt een implementatieplan ontwikkeld en kan een pilot gaan starten. Uiteindelijk komt er een integraal aanbod in Delft voor gezinnen die met echtscheiding te maken krijgen, waarbij de aanpak en organisatie aansluit op de structuren binnen het onderwijs, de zorg en de opvoed- en opgroeiondersteuning. Dit aanbod vangt aan binnen de preventieve hulpverlening en loopt via de vrijwillige ondersteuning door tot de niet vrijblijvende hulpverlening. Alle partnerorganisaties die bij het gezin betrokken zijn delen de visie en de aanpak ten aanzien van de problematiek en werken samen. 

 

Actie

Wie

Planning

Financiën

Implementatie projectplan integraal aanbod bij echtscheiding

Trekker: Raad v/d  Kinderbescherming

Dln: Kwadraad, gemeente

2008 en verder

€ 11.500

waarvan € 10.000 voor Kwadraad en

€ 1.500 voor JGZ deelname project

 

 

Extra Periodiek Gezondheids Onderzoek (PGO)

In 2007 is gestart met de ontwikkeling van de extra PGO. Daartoe is met name onderzocht welke extra PGO’s reeds in Nederland operationeel zijn.

Eind 2007 is gekozen om de pilot uit te gaan voeren zoals in Rotterdam Rijnmond wordt toegepast. Hierbij worden kinderen niet meer in klas 2 gezien, maar wel in klas 1. Daarbij wordt in klas 3 een vragenlijst ingevuld door alle kinderen. De risicokinderen die uit dit onderzoek worden geselecteerd krijgen een gesprek. Hieruit kunnen eventuele verdere acties volgen. Juist als de kinderen de leeftijd van 15 en 16 jaar bereiken, kan aan de hand van de reeds aanwezige gegevens (vragenlijsten en gesprekken) gestuurd worden op het proces en de kinderen vroegtijdig geholpen worden.  

De pilot gaat uitgevoerd worden op het Grotiuscollege te Delft, een VMBO school. De andere twee VMBO scholen zijn hiervan op de hoogte en hebben hiermee ingestemd. 

 

Actie

Wie

Planning

Financiën

Uitvoeren pilot extra contactmoment

Trekker: IJGZ/ GGD ZHW

 

Start pilot eerste kwartaal 2008, doorloop t/m 2009

€ 25.000

 

 

Kinderen met overgewicht

Onder de Delftse populatie kinderen van 4 tot 8 jaar blijkt het percentage overgewicht hoger te liggen dan het landelijk gemiddelde:

 

jongens                   meisjes jaar     gegevens

                   4 – 8 jaar        4 – 8 jaar

                   met               met

                   overgewicht    overgewicht

 

Delft              13%              17%              2005 (bron: GGD ZHW)

Landelijk         10%              15%              2005 (bron: TNO/VUmc)

 

In de wijken Voorhof en Buitenhof bedraagt het percentage kinderen 4-8 jaar met overgewicht 21% (heel Delft gemiddeld 14%).

 

De lichamelijke en psychosociale risico’s die aan overgewicht kleven zijn groot en een goede aanpak is essentieel. Gedragsverandering is noodzakelijk om langdurig en blijvend effect te realiseren. In 2007 is gestart met het ontwikkelen van een programma ‘vitaliteitscoach’ tegen overgewicht waarbij beweging (sport) en zorg gecombineerd worden.

De GGD ZHW en Sportservice Zuid-Holland leiden het project. Ondersteuning wordt gegeven vanuit het NIZW en het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB). Eind 2007 is de aftrap van het project gestart door een bijeenkomst met alle partijen die werkzaam zijn in de wijk (waaronder de scholen, JGZ, kinderopvang en zorginstellingen) 

In 2008 wordt een werkwijze ontwikkeld en een pilot gestart in de wijken Buitenhof-Noord en Voorhof/ Poptahof.

 

Actie

Wie

Planning

Financiën

Werkwijze ontwikkelen en pilot starten in Voorhof en Buitenhof

Trekker: GGD ZHW en Sportservice Z-H

Dln: Stafmedewerker en diëtist IJGZ, gemeente Delft

2008 en verder

 € 15.000 (inclusief personele kosten IJGZ)

 

 

Plan van aanpak tegengaan alcoholgebruik

Naast het huidige alcoholmatigingsbeleid is de gemeente ook actief met een aanvullend plan van aanpak om alcohol onder jongeren tot 16 jaar terug te dringen.
Het plan van aanpak omvat maatregelen ter verbetering van educatie en voorlichting, een voorstel voor aanscherping van de huidige regelgeving en handhaving, een evenement waarin alcoholpreventie centraal staat en een alcoholpreventietoets.

Vanuit het programma Jeugd en Onderwijs wordt meegewerkt aan het plan van aanpak en financiële ondersteuning geboden.

 

 

Actie

Wie

Planning

Financiën

Bijdrage leveren aan het plan van aanpak tegengaan alcoholgebruik jongeren

Trekker: gemeente

Dln: diverse organisaties

2008

€ 20.000

 

 

Jeugdmaatschappelijk werk

In de periode 2005- 2007 heeft de gemeente tijdelijke impulsgelden ontvangen van het ministerie om projecten in opvoed- en gezinsondersteuning uit te kunnen voeren, gericht op risicogezinnen en – jeugdigen. Met de impulsgelden zijn drie projecten uitgevoerd namelijk bemoeizorg (zie bij maatwerk), jeugdmaatschappelijk werk op het VO en BO en coaching voor jongeren (zie volgende punt). Met ingang van 2008 is dit rijksimpuls beëindigd.

In het Onderwijsbeleidsplan is rekening gehouden met de afloop van de impulsregeling en met ingang van 2008 zijn extra middelen opgenomen om de JMW te kunnen bekostigen.

Het JMW wordt nu uitgevoerd in het basis- en voortgezet onderwijs. De medewerkers JMW werken onder de integrale aansturing van de regiomanager IJGZ in de IJGZ centra. 

 

Actie

Wie

Planning

Financiën

JMW

St Kwadraad

2008 e.v.

€ 280.163

JMW huisvesting

St. Kwadraad

2008 e.v.

€ 60.000

Extra middelen voor registratie van gegevens

St. Kwadraad

2008 en 2009

€ 7.600

 

Coaching van jongeren

Het project coaching van jongeren is ook in het kader van de impulsgelden opvoed- en opgroeiondersteuning gefinancierd voor de periode 2005 t/m 2007. De coaching van jongeren wordt uitgevoerd door het Jeugd Interventie Team (JIT). Het JIT is organisatorisch ondergebracht bij Bureau Jeugdzorg (BJZ).

Het coachingsproject behelst een aanpak voor jeugdigen (12-16 jaar) en hun ouders bij grensoverschrijdend en/of beginnend crimineel gedrag. Er wordt een intensief traject van maximaal 3 maanden gevoerd met de jeugdige en het gezin waarin op methodische wijze gewerkt wordt aan:

·        het versterken van het persoonlijk netwerk;

·        kennis en inzicht verworven wordt in het eigen gedrag en effect op de omgeving;

·        gedragsalternatieven worden aangereikt;

·        sociale vaardigheden worden getraind;

·        praktische hulp wordt geboden;

·        en een eventuele schakel en toeleiding wordt gemaakt naar de 2e lijns hulpverlening en geïndiceerde zorg.

 

Actie

Wie

Planning

Financiën

Coaching van jongeren (JIT)

Trekker: BJZ

Dln: gemeente

Eerste helft 2008

€ 20.000

 

Jeugdmaatschappelijk Werk 18 tot 23 jaar

De IJGZ vormt de spilfunctie van het CJG maar het aanbod is voornamelijk gericht op de leeftijden 0 tot 19 jaar. De leeftijdscategorie 18 tot 23 jaar is een aandachtspunt. Momenteel worden jongeren zonder startkwalificatie met name via het jongerenloket een traject aangeboden. Via de IJGZ wordt aan jongeren boven de 18 jaar een aanbod voor Algemeen maatschappelijk werk aangeboden. Om de regie op de uitvoering bij de spil in het web te houden en te versterken, worden in 2008 de voorbereidingen getroffen voor de inrichting van Jeugdmaatschappelijk werk (een doorontwikkeling van schoolmaatschappelijk werk met uitbouw van leeftijd

 

Actie

Wie

Planning

Financiën

Uitbreiden aanbod Jeugdmaatschappelijk Werk gericht op jongeren in de leeftijd van 18 tot 23 jaar

Trekker: gemeente

 

2008 e.v.

p.m.

 

 

Maatwerk IJGZ (Careyn en GGD) 

Naast het uitvoeren van de wettelijk verplichte taken uit het basistakenpakket van de JGZ, neemt de gemeente ook maatwerkproducten af binnen de 0 tot 19 jarigen zorg.

Voor het jaar 2008 was het nog niet mogelijk om een integraal aanbod te doen vanuit de organisaties Careyn en GGD. Met ingang van 2009 zal dat wel het geval zijn.

Het maatwerkaanbod van Careyn 2008 is gericht op bemoeizorg, personele inzet inloopspreekuur en de toeleiding naar de voorscholen.  

De bemoeizorg betreft het opsporen van gezinnen die niet op komen dagen op de reguliere contactmomenten. Er wordt met hen contact gezocht en gestimuleerd weer deel te nemen aan de zorg of andere vormen van jeugdhulpverlening. Het betreft gezinnen met kinderen van 0 tot 19 jaar. Bemoeizorg is in 2005 opgestart in het kader van de tijdelijke impulsgelden opvoed- en opgroeiondersteuning. In 2008 wordt het als maatwerkproduct opgenomen binnen de JGZ.

 

In 2007 is de GGD ZHW gestart met het herverdelen van de maatwerkproducten binnen de hele regio. Per gemeente is inmiddels bepaald hoeveel maatwerkuren gemaakt kunnen worden zodat een evenredige verdeling per gemeente ontstaat. Voor het jaar 2008 is berekend dat de gemeente Delft veel uren besteed aan de deelname van artsen en verpleegkundigen aan de zorgnetwerken binnen de wijken en op de scholen. Gebleken is dat in sommige gevallen dubbele deelname van artsen en verpleegkundigen aanwezig zijn bij de overleggen. Daarom zal in 2008 een efficiëntie slag gemaakt gaan worden in de deelname op de zorgnetwerken  zodat in 2009 minder extra maatwerkkosten gemaakt hoeven te worden. Omdat de gemeente gekozen heeft voor deelname aan zorgnetwerken op wijkniveau is te verwachten dat de hogere belasting van de maatwerkuren aanwezig zal blijven. Voor het jaar 2009 zal dit probleem in de begroting van de GGD ZHW meegenomen moeten worden.

Voor het jaar 2008 zijn de extra kosten maatwerk vanuit de JGZ GGD voor Delft € 35.000.  

 

 

Actie

Wie

Planning

Financiën

Efficiëntie slag maken deelname artsen en verpleegkundigen in zorgnetwerken

Trekker: Regiomanager JGZ

Dln: medewerkers JGZ teams, sectorhoofd JGZ, gemeente Delft

2008

€ 35.000 extra middelen uren maatwerk GGD ZHW

Uitvoeren Bemoeizorg bij gezinnen met kinderen van 0 tot 19 jaar

Trekker: Regiomanager JGZ

Dln: medewerkers JGZ team

2008

€ 20.000 maatwerkproduct Careyn

Inloopspreekuur personele uren medewerkers Careyn

 

Regiomanager JGZ

En JGZ team

2008 en verder

Extra kosten worden uit het overschot van 2007 OKZ Careyn betaald

Toeleiding voorscholen

 

Regiomanager IJGZ

2008

Wordt gefinancierd uit begroting Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB)

 

 

Regionale projecten

 

Opgroei- en opvoedondersteuning

Op het terrein van het Opvoed- en opgroeiondersteuning heeft Delft met de uitvoerende organisaties op dit terrein en de gemeenten in DWO (Delft- Westland en Oostalnd) een samenwerkingsovereenkomst getekend in 2006. Doel van de samenwerking is om, onder gemeentelijke regie, het aanbod op het gebied van O&O beter op elkaar af te stemmen, zorg te dragen voor een sluitend aanbod, meer aan te sluiten bij de behoeften van de doelgroep en de vindplaatsen (b.v. het onderwijs) en meer zicht te krijgen op kwaliteit en effectiviteit van het aanbod.

De resultaten die nagestreefd worden zijn:

  1. een integraal aanbod aansluitend op de JGZ-profielen
  2. een door de partijen gedeelde visie t.a.v. Opvoeding- en opgroei ondersteunende activiteiten
  3. een op elkaar afgestemd en samenhangend dienstverleningsaanbod dat gezamenlijk  onder de aandacht wordt gebracht.
  4. de deskundigheid van de organisaties wordt aanvullend op elkaar benut
  5. een vraag gestuurd aanbod dat zoveel mogelijk wordt uitgevoerd in de vindplaatsen, in de nabijheid van ouders en kinderen en dat outreachend is
  6. dat er aansluiting plaatsvindt tussen JGZ en onderwijs en tussen JGZ en Jeugdzorg
  7. een kwalitatief aanbod dat in de praktijk effectief is gebleken en met meetbare resultaten en waarover cliënten tevreden zijn
  8. een aanbod gebaseerd op de 5 functies en aansluitend op het aanbod van de geïndiceerde zorg.

 

Om de doelstellingen van de samenwerkingsovereenkomst te realiseren hebben in 2007 een drietal werkgroepen op verschillende onderdelen onderzoeken gedaan en adviezen geformuleerd. De volgende resultaten zijn geboekt:

-        Het aanbod van alle opvoedings- en opgroeiondersteuning binnen DWO is geïnventariseerd in een bestand.

-        Er is onderzoek gedaan naar de vraag naar opvoedingsondersteuning van ouders in DWO wat geresulteerd heeft in het rapport ‘De vraag voorop’.

-        De effectiviteit van het aanbod is in kaart gebracht.

In 2008 wordt een permanente werkgroep opgericht die de taak krijgt om bekendheid te geven aan de OenO producten bij ouders en signaleerders, het coördineren van de planning, het initiëren van de uitvoering, en de coördinatie van de evaluaties van de producten op zich neemt.

 

 

Actie

Wie

Planning

Financiën

Beschrijven werkproces en utivoeren, P.R en communicatie uitvoeren.

Trekker: Werkgroep OenO

Andere betrokkenen: Beleidsgroep OenO

2008

  2.000

 

Samenwerking IJGZ in de GGD ZHW regio

In 2007 is de regionale visie en uitvoeringsagenda Zuid-Holland West 2008-2009 ‘Sterk partnerschap en goede dienstverlening’ verschenen. 

De visie is in samenwerking tussen de 8 gemeenten ontwikkeld, met betrokkenheid van de gemeenteraden en wethouders. De gezamenlijke uitgangspunten in de visie zijn:

Het streven naar een integrale jeugdgezondheidszorg die:

  1. voor alle inwoners van 0 tot 19 jaar en hun ouders of verzorgers een toegankelijk en (in kwantitatieve zin) toereikend informatie- en hulpaanbod biedt dat zo vroeg, zo licht en zo dicht mogelijk bij huis wordt ingezet;
  2. georganiseerd is vanuit het vertrekpunt van een normale en gezonde ontwikkeling, waarin de meeste jongeren/gezinnen in staat zijn om moeilijkheden zelf het hoofd te bieden of om dat te leren;
  3. snel en adequaat wordt ingezet voor risicogroepen;
  4. ingebed is in de keten van het integraal jeugdbeleid dat uitgaat van de levensperiode -9 maanden – 23 jaar;
  5. aansluiting vindt bij het integraal jeugdbeleid, zowel qua benadering als in de samenwerking en informatie uitwisseling met andere partners in het jeugd- en onderwijsbeleid;
  6. gestalte krijgt binnen de Centra voor Jeugd en Gezin, waarin daarnaast tenminste de vijf gemeentelijke functies en de aansluiting met onderwijs en jeugdzorg tot de basisstructuur behoren;
  7. een zichtbare regionale samenhang vertoont in aansluiting op gemeentelijk beleid
  8. slagvaardig nieuwe landelijke, regionale en lokale ontwikkelingen weet om te zetten in adviezen en initiatieven op het daartoe geëigende niveau en onder sterke bestuurlijke regie wordt uitgevoerd;
  9. in 2010 zich georganiseerd heeft tot één uitvoeringsorganisatie;
  10. voldoet aan alle door de wet gestelde eisen.

De acht gemeenten willen dat de regionale integrale jeugdgezondheidszorg uiterlijk in 2010 voldoet aan deze 10 eisen.

 

Daarnaast is in de beleidsvisie een uitvoeringsagenda opgesteld.

De uitvoeringsagenda bestaat uit de inhoudelijke thema’s die de betrokken gemeenten gezamenlijk willen aanpakken. De ontwikkeling van de centra voor Jeugd en Gezin zijn hierin leidend. De ontwikkeling van deze centra maakt het wenselijk om in elk geval vier vraagstukken of thema’s aandacht te geven. Het gaat dan om:

-        uitwerking van de vijf kernfuncties (informatie – en advies, signalering, toeleiding naar hulpaanbod, licht pedagogische hulp en zorgcoördinatie) in relatie tot de Jeugdgezondheidszorg;

-        de schakel met de geïndiceerde jeugdzorg

-        de schakel met zorgstructuren (onderwijs)

-        Ontwikkeling van het elektronisch kinddossier.

Een vijfde thema betreft de gezamenlijke opdrachtverlening tot ontwikkeling van aanbod om problemen rond overgewicht en (problematisch) alcoholgebruik tegen te gaan. In 2009 zal tevens aandacht uitgaan naar het voorkomen van depressies. De afspraken die nodig zijn om de bestuurlijke en ambtelijke aansturing van de uitvoeringsorganisatie te waarborgen maken eveneens deel uit van de uitvoeringsagenda.

 

De GGD ZHW is gevraagd om op basis van de uitvoeringsagenda een uitvoeringsplan voor 2008-2009 te maken. Alle bovengenoemde onderwerpen worden in het uitvoeringsplan uitgewerkt.

In het uitvoeringsplan zal ook aandacht worden gegeven aan de communicatie en P.R. Er is inmiddels een regionaal logo voor het CJG. Te verwachten is dat naast de regionale P.R. de gemeente nog extra kosten zal maken in verband met het aantal CJG in de wijken.

 

Actie

Wie

Planning

Financiën

Opstellen uitvoeringsplan 2008-2009 en uitvoering

Trekker: sectormanager IJGZ

Dln: 8 gemeenten, JGZ teams in de regio

2008 en 2009

P.M

Zodra het uitvoeringsplan is opgesteld, zullen de benodigde financiën per gemeente bekend worden

P.R. en communicatie uitrol CJG op lokaal niveau

Trekker: Regiomanager samen met gemeente

2008 en verder

Bedrag opgenomen bij uitrol IJGZ locaties

 

 

Financiën

Rekening 2007

Uit de jaarrekening  IJGZ 2007 is een overschot van € 128.400.

Dit bedrag is  wordt overgeheveld naar 2008.

 

Begroting 2008

 

Uitgaven

 

Basistakenpakket 0-4 jaar

872.631

Ontwikkeling CJG

  90.000

Uitvoering CJG

  75.349

Projecten zorgcoördinatie

170.000

locaties uitrol CJG

216.150

Maatwerk Bemoeizorg

  20.000

Schoolmaatschappelijk werk

432.763

Projecten JGZ

  51.500

Regionale middelen

  41.250

Digitaal dossier IJGZ

  57.286

Totaal

2.026.929

 

 

Dekking

 

BDU basisuitkering

845.628

BDU aanvullende uitkering

292.866

Gemeentelijke middelen begroting

688.612

Voorziening Onderwijs Beleidsplan

128.400

Overheveling EKD 2007

32.173

Beschikbaar reserve JGZ voor regio

39.250

Totaal dekking

2.026.929

 

 

Voorstel aan de gemeenteraad

De gemeenteraad wordt voorgesteld om:

  1. Kennis te nemen van het Uitvoeringsplan Integrale jeugdgezondheidszorg Delft 2008,
  2. in te stemmen met de financiële consequenties als verwerkt in de 39e begrotingswijziging 2008.

 

 


Bijlage 1

 

Evaluatie 2007

Aan de hand van de in 2007 verschenen ‘Nota Integrale Jeugdgezondheidszorg Delft 2007’ zijn acties uitgezet en heeft verdere uitbouw plaatsgevonden van de integrale jeugdgezondheidszorg. Hieronder wordt aan de hand van een schema de stand van zaken weergegeven. 

 

Evaluatie IJGZ werkplan 2007

Uitrol van nieuwe locaties en organisatieontwikkelingen van de IJGZ

Thema’s

Actie

Stand van zaken

Financiën

Aansturing

Bevoegdheden overdragen aan regiomanager van medewerkers Kwadraad (SMW)

Overdracht heeft plaatsgevonden.

Geen extra middelen

Uitrol nieuwe locaties

Twee nieuwe locaties inrichten en openen, een tijdelijke locatie voor Buitenhof realiseren en nieuwe medewerkers inwerken. Ontwikkelen locale backoffice.

In de wijk Hof van Delft (Poot-

straat) is een centrum gerealiseerd. In de wijk Voordijkshoorn wordt het centrum  Vermeertoren in febr. geopend.  Alle IJGZ teams in de zeven wijken zijn operationeel. Verdere acties in 2008.

Begroting        

Huisvestingslasten € 77.000

Uitgevoerd € 77.000

 

Investeringen inrichting € 46.600

Uitgevoerd  nog niet bekend

Projectleider € 15.000

Uitgevoerd € 15.000

 

Communicatie begroot

 € 18.000

Uitgevoerd € 7.931

 

Teambuilding

Training IJGZ teams in samenwerken en communicatie

Het team Wippolder is in 2006 getraind. In 2007 hebben drie trainingen plaatsgevonden met de teams van de wijken Tanthof, Buitenhof en Vrijenban.

De andere teams hebben nog geen training gehad. Verdere actie 2008

Begroting: € 31.000

Uitgevoerd € 30.540

Automatisering

Opzetten digitaal handboek IJGZ

Digitaal handboek is gereed

Begroting € 20.000

Uitgevoerd € 10.000

 

Integrale rapportage

Uitwerken van een rapportage- vorm IJGZ teams

In het kader van de regionale aansturen door de GGD van de IJGZ is een projectgroep gevormd die de financiën en rapportage uitwerkt. In 2008 worden resultaten hiervan verwacht.

Geen

Evaluatie I JGZ ontwikkeling

Uitvoeren evaluatieonderzoek onder medewerkers, klanten en netwerk-partners

Evaluatie is uitgevoerd onder medewerkers en het onderwijsveld als netwerkpartner. Klantenonderzoek zal plaatsvinden zodra het CJG is geïmplementeerd. 

Geen

Post onvoorzien

 

Gebruikt voor kasgeld

Begroot € 2.400

Uitgevoerd € 300

Dienstverlening en specifieke doelgroepen

Integraal inloop

spreekuur

Uitvoeren en evalueren

Het integraal inloopspreekuur is per 2007 gaan draaien en eind 2007 geëvalueerd.  Continueren 2008

Geen extra middelen voor het draaien van het inloopspreekuur.

Evaluatie begroting € 2.000

Uitgevoerd € 2.000

Jeugdgezond-heidsprofiel

Profielen maken voor de wijken Buitenhof, Tanthof en Voorhof.

De JGP’s zijn uitgevoerd in de drie wijken.

Begroting € 4.000

Uitgevoerd € 4.000

Wijkgericht aanbod

Het aanbieden van wijkgerichte preventie- activiteiten en evaluatie van het aanbod

Uitgevoerd aanbod:

Wippolder- Cursus Leef je sterk (2x).

Vrijenban- Themabijeenkomst Grenzen stellen (4-12 jaar) en (0-4 jaar) 2x.

Buitenhof/Voorhof- 3x thema’s over puberteit voor Marokkaanse moeders; opvoedingsondersteuning Turkse ouders.

Er is geen aanbod geweest in Tanthof.

Begroot € 45.000

Uitgevoerd € 11.720

 

 

Integrale aanpak bij echtscheiding

Het ontwikkelen van een preventieve aanpak bij echtscheiding en implementatie van aanpak.

In 2007 is een projectplan opgesteld en gepresenteerd.

De implementatie wordt gestart in 2008

 

 

Begroting € 10.000

Uitgevoerd € 0

Extra contact

moment bij middelbare scholieren

Ontwikkelen van een PGO voor de leeftijd 15-16 jarigen en dit als pilot uitvoeren onder een beperkte groep VMBO leerlingen.

In 2007 is een projectvoorstel opgesteld. In het eerste kwartaal van 2008 wordt gestart met een pilot op het Grotius college. Dit heeft een doorloop naar 2009.

Begroot:

Ontwikkelen project € 10.000

Uitvoeren pilot € 15.000

 

Uitgevoerd:

Ontwikkeling project € 10.000

Uitvoering naar 2008

Kinderen met (dreigend) overgewicht

Ontwikkelen integrale aanpak vitaliteitscoach, in Buitenhof en Voorhof

In 2007 zijn partijen samengekomen en hebben voorbereidende werkzaamheden plaatsgevonden

In 2008 gaat een werkgroep Integrale aanpak vitaliteitscoach in de wijken Buitenhof/Voorhof  met een pilot van start

Begroot € 15.000

Uitgevoerd € 0

Allochtone doelgroepen

Aansluiten bij de behoeften van en verbeteren communicatie  allochtone doelgroep.

De behoeften van allochtone doelgroep tav voorlichting en preventie is door het BIC in samenspraak met JGZ teams van Voorhof en Buitenhof in beeld gebracht. Het aanbod wordt samen met BIC uitgevoerd in het wijkaanbod.

Geen

Onderwijs-achterstanden en de aanpak voorscholen

Versterking toeleiding kinderen naar voor- en vroegschoolse educatie, eventueel inzetten bezoekvrouwen

Er is een werkgroep ‘Onderwijs achterstanden op voorscholen’ gestart. De bezoekvrouwen zijn nog niet ingezet maar gaat in 2008 van start. Ook worden in 2008 hernieuwde afspraken gemaakt middels een protocol.

Begroot € 20.000

Uitgevoerd € 5.235

 

 

Vroegtijdige onderkenning van ADHD

Besluitvorming over het continueren van de ADMIT werkwijze

In Januari 2008 is door het bestuur van de GGD ZHW besloten niet meer deel te nemen aan het ADMIT team. Er is inmiddels een ADHD polikliniek geopend voor de regio Zuid-Holland (in Rotterdam). Kinderen kunnen hier een grondige diagnose en behandeling krijgen.

Begroot p.m.

 

Netwerkrelaties/ ketensamenwerking

Ontwikkeling spin in web

Onderhouden samen-

werkings relaties JGZ met netwerken

Door de verschillende teamleden zijn diverse afstemmingsoverleggen geweest met netwerkpartners

Begroot € 0

Uitgevoerd € 6.509

Relatie IJGZ met BJZ, AMW en GGZ

Uitwerken samenwerkingsrelaties van IJGZ met BJZ, AMW en GGZ preventie.

Samen met onderzoeksburo JSO is dit project opgepakt. Maar doordat tegelijkertijd de visieontwikkeling van CJG plaatsvond en er overlappingen waren, is gekozen dit project stil te leggen.

Begroot € 8.000

Uitgevoerd € 4.000

 

Wijk-coordinatie-teams (WCT)

Doorontwikke-len en verbeteren samenwerking IJGZ teams en WCT.

Alle JGZ teams zijn gekoppeld aan de WCT in de zeven wijken. De bekendheid tussen de teams is verbeterd. Individuele probleemsituaties worden toegeleid naar de IJGZ. De JGZ teams geven een bijdrage aan thema- of andere activiteiten ter verbetering van de wijken.

Geen

Schoolmaat-schappelijk werk in BO en VO

Vergroten bekendheid IJGZ binnen het onderwijs, en ontwikkelen instrument voor toetsing van sociaal emotionele ontwikkeling.

Er is een inventarisatie gemaakt van een methode om periodiek de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen in kaart te brengen.

In 2008 wordt vanuit het zorgplatform onderwijs een systematiek ingevoerd waarbij vroegtijdig gesignaleerd kan worden. Het SMW wordt hierbij betrokken.

Geen

Relatie IJGZ en verloskundigen, kraamzorg en thuisbegeleiding

Samenwerkingsrelatie opbouwen tussen IJGZ en verloskundigen en kraamzorg.

De ELO is nu betrokken bij het twee maandelijks overleg tussen kraamzorg, verloskundigen en Ouder en Kindzorg/ JGZ 0 tot 4 jaar (Careyn). Toegewerkt wordt naar een onafhankelijk platform zodat de zorg rondom de geboorte kwalitatief zo goed mogelijk wordt afgestemd.

Geen

Zorg

coördinatie

Visieontwikkeling en projectvoorstel doen.

De visie op zorg coördinatie is tot stand gekomen. Netwerkpartners zijn hierbij betrokken. Er is een projectvoorstel gedaan. In 2008 wordt gestart met een pilot in twee wijken.

Begroot:

Ontwikkeling project € 35.000

Uitvoeren pilot           € 0

(dit is exclusief de kosten voor ondersteuning expertisebureau JSO)

Regionale samenwerking

Opvoed- en opgroei ondersteuning

(OenO)

Het aanbod in beeld brengen, vraaggericht gaan werken en de producten gaan meten. 

In 2007 is middels werkgroepen het aanbod binnen de DWO regio in beeld gebracht, is advies uitgebracht voor een werkwijze om beter zicht te krijgen op de behoeften van klanten, en is de effectiviteit in kaart gebracht van het aanbod.

In 2008 worden verdere ontwikkelingen doorgezet en zal een permanente werkgroep actief worden.

Begroot: €  7.500

Uitgevoerd: € 7.500 voor de ondersteuning van het Bureau Expertisecentrum voor Jeugd, Samenleving en Opvoeding (JSO) bij de uitwerking van de werkgroepopdrachten.

Activiteiten IJGZ in de regio GGD ZHW

Beleidsvisie IJGZ opstellen

Voor 2008/2009

Een traject is doorlopen, waarin de gemeenteraden en wethouders van de 8 gemeenten betrokken waren. Het resultaat is de ‘Sterk partnerschap en goede dienstverlening, IJGZ Regionale visie en uitvoeringsagenda Zuid-Holland West 2008-2009.

Op basis van ingezette middelen per gemeente in 2006, zijn in 2007 middelen uitgegeven aan projectbegeleiding.

Ontwikkelingen samenwerking Den Haag en Delft

Samenwerking op het gebied van de indicatiestelling onderwijs en zorg, en opvoeden in de buurt. 

Stadsgewest Haaglanden is gestart met een onderzoek gericht op het harmoniseren van de indicatiestellingen. Dit is nog niet afgerond. Den Haag en Delft hebben samen een conferentie georganiseerd voor de gemeenten in de regio en volgende stappen uitgezet.

Geen