Voor u ligt het Uitvoeringsplan Integrale
Jeugdgezondheidszorg Delft 2008. Deze nota geeft een overzicht van recente
ontwikkelingen en activiteiten die in 2008 op het terrein van de
jeugdgezondheidszorg in Delft en de regio gaan plaatsvinden. Ook worden de
activiteiten van 2007 geëvalueerd en wordt in het kort ingegaan op de
doorontwikkeling van het Centrum voor Jeugd en gezin (CJG). Tot slot treft u
een begroting 2008 aan.
In 2007 zijn de IJGZ teams in Delft sterker op de kaart
gezet. De integrale aanpak is mede door investeringen in de teams en het
oppakken van diverse projecten, verstevigd. De medewerkers voelen zich deel van
een integraal team en geven invulling aan het wijkgerichte werken. Waar eerst
vooral de logistiek centraal stond (het realiseren van de fysieke centra) staat
nu de integraliteit en de inhoudelijke ontwikkeling voorop. De zeven IJGZ
centra in de wijken zijn (al of niet tijdelijk) voltooid en aanvullende
projecten of activiteiten zoals het integraal inloopspreekuur, de extra
contactmomenten voor jongeren, het digitale handboek voor medewerkers, de
dienstverlening aan speciale doelgroepen zijn in gang gezet of zijn
operationeel. De samenwerking met andere netwerkpartners en organisaties is
versterkt en er is een basis gelegd om bij de verdere uitbouw van het CJG de
jeugdketen sluitend te maken. Met ingang van 2008 is de term
JGZ-centrum/JGZ-wijkteam vervangen door de term Centrum voor Jeugd en Gezin
(CJG). De Delftse CJG’s voldoen aan de door minister Rouvoet gestelde
basiseisen voor het CJG> Mede omdat ook in de regio (en vele andere plekken
in Nederland) de term is/wordt ingevoerd wordt deze nu ook in Delft gehanteerd.
In 2007 is tevens een gemeentelijke visie op het Centrum
voor Jeugd en Gezin (CJG) en zorg coördinatie geformuleerd. Deze visie is in
samenwerking met de netwerkpartners opgesteld en vormt de basis voor het werk
dat in de komende jaren opgepakt gaat worden.
Voor een uitgebreide evaluatie van de IJGZ activiteiten in
2007 zie bijlage 1
Het landelijk beleid is erop gericht dat in 2011 in alle
gemeenten CJG gerealiseerd zijn. De gemeente Delft heeft reeds langer een
werkwijze ingezet rond de IJGZ en het wijkgericht werken. De IJGZ kan gezien
worden als de voorloper op het CJG.
In 2007 is een traject doorlopen om de visie op het CJG te
formuleren.
Kernaspecten van de visie op het CJG zijn:
In de visie van de gemeente Delft moet het CJG voor ouders,
kinderen en medeopvoeders een fysiek herkenbaar, bekend en laagdrempelig punt
zijn in de wijk, waar men met alle vragen over opvoeding, ontwikkeling en
gezondheid terecht kan. Kennis en
deskundigheid worden tussen de verschillende disciplines binnen het team
gedeeld, waardoor betere informatie uitwisseling plaatsvindt, sneller gehandeld
kan worden en ouders en kinderen eenvoudiger kunnen worden verwezen naar een
andere deskundigheid binnen het team of naar meer intensieve vormen van zorg,
bijvoorbeeld via Bureau Jeugdzorg. Tevens kan de samenwerking met de scholen,
peuterspeelzalen wijkcoördinatieteams worden geoptimaliseerd.
Gemeente Delft wil dat het CJG een centrale rol krijgt bij de uitvoering
van de 5 gemeentelijke functies voor preventief lokaal jeugdbeleid te weten:
1.
informatie verstrekken
2.
signaleren van problemen
3.
toegang tot het (gemeentelijk) hulpaanbod
4.
(licht) pedagogische hulp
5.
coördinatie van zorg in het gezin (zorgcoördinatie)
We kunnen
in Delft CJG’s op 2 hoofdlocaties (waarin een back-office en front-office is
gevestigd) en daarnaast nog op 5 kleinere ‘satellietlocaties’ in de wijken. De
7 locaties vormen samen ‘de voorkant’ en zijn duidelijk herkenbaar en toegankelijk
voor burgers. Burgers (en instanties) met vragen kunnen bij alle 7 locaties
terecht voor informatie en consultatie. Ook is het reguliere aanbod van
jeugdgezondheidszorg (bijvoorbeeld consultatie, opvoedings- en
opgroeiondersteuning, cursussen) beschikbaar bij de centra en kunnen de burgers
in geval van problemen bij jeugdigen of gezinnen hun zorgen of signalen ter
plekke melden. In de centra zijn integrale teams werkzaam met medewerkers van
diverse discipline en deskundigheid (zoals jeugdartsen, verpleegkundigen,
assistenten, jeugdmaatschappelijk werkers en opvoedadviseurs).
Daarnaast krijgt de back-office van het CJG een centrale rol daar waar
het gaat om:
· Regie op
zorgcoördinatie
· Schakelfunctie
van de 1e lijn Jeugdgezondheidszorg naar de 2e lijnszorg
· Stroomlijnen
indicatiestelling zorg en onderwijs;
· Aanmeldpunt
van jeugdigen met een procesverbaal (in het kader van detentie en resocialisatie)
·
Aanmeldfunctie voor kinderen met ouders in de
volwassenenzorg die bedreigd worden in hun ontwikkeling. Met name de
samenwerking met het Meldpunt Bezorgd? is hierbij van essentieel belang.
Het
deelproject zorg coördinatie is inmiddels gestart. Zorgcoördinatie wordt
ingezet in geval bij multi probleemgezinnen meerdere hulpverleners actief zijn
en er sturing en coördinatie nodig is, zodat gewerkt kan worden vanuit een plan
per gezin.
Vanuit de
visie op Zorgcoördinatie van de gemeente Delft komt de regie op de
Zorgcoördinatie bij de IJGZ te liggen. Een regisseur wordt aangesteld en krijgt
de verantwoordelijkheid om te bepalen of Zorgcoördinatie bij een gezin nodig
is. Ook bepaald de regisseur wie de verantwoordelijkheid als uitvoerende
Zorgcoördinatie krijgt (dat is een casemanager van een organisatie die reeds
actief is in het gezin). De uitvoerende zorgcoördinator krijgt een maximaal
bedrag per gezin om de coördinatie te regelen aan de hand van een plan en zo
lang als het nodig is.
Er is een
projectplan geschreven en in 2008 wordt gestart met een pilot in twee
probleemwijken (Voorhof en Tanthof). In 2009 kan uitrol plaatsvinden naar de
hele gemeente.
Actie |
Wie |
Planning |
Financiën |
Opstellen implementatieplan doorontwikkeling CJG |
Gemeente Delft |
Eerste kwartaal 2008 |
Geen |
Intentieverklaring opstellen en ondertekenen door de kern
meewerkende partners |
Gemeente Delft |
Maart 2008 |
Geen |
Implementeren back office
CJG |
Trekker: Gemeente Delft Dln: diverse partijen |
Start 2008, doorloopt tot 2011 |
€ 30.000 |
Zorgcoördinatie |
Trekker: gemeente Delft Dln: manager IJGZ, JSO |
2008 en verder |
Een belangrijke ontwikkeling die voor 2007 op het programma
stond van de Integrale JGZ was de implementatie van het Elektronisch
Kinddossier (EKD).
Het EKD wordt alom gezien als hét instrument om een aantal
essentiële zaken goed geregeld te krijgen:
-
het beter longitudinaal volgen van kinderen van 0 tot 19
jaar
-
het beter zicht krijgen op risico´s bij het opgroeien
-
de daadwerkelijke integratie van de zorg aan kinderen van 0
tot 19, doordat overdacht van informatie eenvoudiger wordt en sneller gaat ook
bij verhuizing naar een andere regio.
De wethouders van de 8 gemeenten in de regio van de GGD-ZHW,
hebben de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling, de implementatie en het
beheer van het EKD bij de GGD neergelegd. Het rijk was bezig om een landelijk
systeem te ontwikkelen. Door allerlei complicaties is de invoering gestagneerd
en heeft minister Rouvoet eind 2007 besloten dat iedere gemeente alsnog zelf
verantwoordelijk wordt voor de implementatie van het EKD.
De GGD ZHW heeft een projectgroep EKD gestart en is met de
voorbereiding begonnen. De minster heeft voornemens het gebruik van het EKD
wettelijk verplicht te stellen per 1-1-2009 in het kader van de wet Publieke
Gezondheid (PG) die de WCPV gaat vervangen.
Het rijk heeft vanaf 2007 ook jaarlijks een bedrag
beschikbaar gesteld aan gemeenten voor de invoering van het EKD (voor 2007: €
32.173 voor 2008: € 25.113).
De informatie-uitwisseling in de jeugdketen vormt een
probleem. Organisaties werken soms langs elkaar heen en delen informatie over
risicojongeren onvoldoende uit. De gemeente is reeds in gesprek met een
stichting die Multisignaal gaat invoeren. Dit is een digitale verwijsindex
risicojongeren die in Delft operationeel moet gaat worden. Het systeem brengt
risicomeldingen van hulpverleners bij elkaar over jongeren en informeert
hulpverleners onderling over hun betrokkenheid bij jongeren.
Naast de invoering van het EKD en de verwijsindex heeft de
gemeente Den Haag contact gezocht om de mogelijkheden te onderzoeken om op
Haaglanden niveau een elektronisch netwerk te creëren waarin digitale dossiers
(zoals van ziekenhuizen, EKD’s, huisartsen, leerlingen, maatschappelijk werk
etc.) van diverse disciplines met elkaar in verbinding kunnen worden gebracht.
Met behulp van regels en protocollen kan toegang verkregen worden tot de
informatie die van toepassing is voor de betreffende discipline. Dit onderzoek
loopt en als gemeente hebben we kenbaar gemaakt mee te willen doen in het
onderzoek.
Actie |
Wie |
Planning |
Financiën |
EKD opnemen in het uitvoeringsplan IJGZ regio 2008-2009 |
Trekker: Sectormanager JGZ |
2008 |
Wordt meegenomen als onderdeel in het regionale
uitvoeringsplan IJGZ |
Verwijsindex implementeren |
Trekker: gemeente Dln: diverse partijen in het veld en andere gemeenten in
de regio |
Start 2008 |
|
Participeren in project op Haaglanden niveau kapstok
digitalisering dossiers |
Trekker: gemeente Den Haag Dln: gemeenten, diverse partners veld, GGDen |
2008 e.v. |
P.M. |
Nu de opening in Februari 2008 heeft plaatsgevonden van het
CJG in de wijk Voordijkshoorn (Vermeertoren) zijn alle zeven CJG’s
operationeel.
De front-en back office CJG in de wijk Buitenhof is
tijdelijk gehuisvest . In 2008 gaan zij opnieuw tijdelijk over naar een ander
gebouw (De Knots). Permanente huisvesting wordt gerealiseerd in 2009.
In de wijk Vrijenban opereert de front-office CJG op het
oorspronkelijke consultatiebureau. In 2008 wordt in de wijk een
gezondheidscentrum gerealiseerd, waar de front-office CJG een plaats gaat
krijgen.
In 2007 hebben drie IJGZ wijkteams een training teambuilding
doorlopen. In 2008 volgen de andere teams nog een training om de integraliteit
en samenwerking te bevorderen.
Actie |
Wie |
Planning |
Financiën |
Tijdelijke verhuizing team Buitenhof naar Knots |
Trekker: Projectleider Huisvesting IJGZ en regiomanager |
2008 |
Extra huisvestingslasten € 50.000 Projectleiding € 15.000 Investering inrichting Uitrol management uren € 11.500 Communicatie € 25.000 Teambuilding € 12.650 Digitalisering handboek € 10.000 |
Permanente huisvesting Buitenhof |
2009 |
||
Verhuizing gezondheidscentrum Vrijenban |
Trekker: Projectleider Huisvesting IJGZ en regiomanager |
2008 |
|
Verhuizing naar een centrale backoffice |
Trekker: gemeente Delft samen met Projectleider en
regiomanager IJGZ |
2008/2009 |
|
Continueren digitalisering handboek |
Regiomanager IJGZ |
|
|
Uitrol management uren verhuizingen regiomanager |
Regiomanager IJGZ |
2008 |
|
Teambuilding IJGZ teams Voorhof, Hof van Delft en
Voordijkshoorn |
Trekker: Regiomanager IJGZ |
2008 |
In 2007 is een regiomanager aangesteld die het integrale
kernteam aanstuurt. Dit zijn de medewerkers van Careyn (thuiszorg), de GGD Zuid
Holland West en Stichting Kwadraad (schoolmaatschappelijk werkers). De
hiërarchische- en functionele aansturing van de GGD- en Careyn medewerkers
vindt plaats door de regiomanager JGZ. De aansturing van de SMW is ook belegd
bij de regiomanager JGZ maar hier zijn geen uren en middelen voor ingeraamd.
Hiervoor worden in 2008 extra middelen voor opgenomen en over de aansturing SMW
worden heldere afspraken gemaakt.
Voor onvoorziene uitgaven is er een potje waar de IJGZ
gebruik van kan maken.
Actie |
Wie |
planning |
Financiën |
Uitbreiding overhead SMW |
Regiomanager IJGZ, manager Kwadraad, gemeente |
Eerste kwartaal 2008 |
€ 15.000 |
Onvoorziene uitgaven |
2008 |
€ 1.000 |
In 2007 is gestart met het in iedere wijk aanbieden van een
integraal, laagdrempelig en toegankelijk inloopspreekuur. Ouders en jeugdigen
kunnen er terecht voor vragen over opvoeden, opgroeien en gezondheid. Alle
spreekuren vinden plaats gedurende een uur per week. Bij de evaluatie is
gebleken dat ouders met kinderen tussen 0 tot 4 jaar het meest gebruik maken
van het inloopspreekuur. Om de toegankelijkheid en laagdrempeligheid te versterken
voor de jeugd vanaf 4 jaar, zullen er in 2008 extra initiatieven worden
genomen om de integraliteit te
bevorderen. Met behulp van een themagericht aanbod voor ouders van kinderen
boven de 4 jaar en kinderen zelf, wordt de bekendheid vergroot en de P.R.
versterkt.
Gedurende het jaar worden registraties bijgehouden en eind
2008 zal het inloopspreekuur opnieuw geëvalueerd worden.
Actie |
Wie |
Planning |
Financiën |
Integraal inloopspreekuur en versterken aantrekken oudere
doelgroep (4-23 jaar) jeugd in IJGZ centra door P.R. en themagerichte
bijeenkomsten |
Trekker: Regiomanager Kwadraad Dln: gemeente Delft, regiomanager IJGZ, afd communicatie
van de GGD ZHW en Careyn. |
Doorlopend 2008 |
€ 6.000 |
Jeugdgezondheidsprofielen (JGP)
Het JGZ profiel geeft inzicht in de gezondheidssituatie en
de risico’s in de wijken, draagt daardoor bij aan het stellen van prioriteiten
en het monitoren van resultaten.
Bij het opstellen van het JGP wordt gebruik gemaakt van de
onderzoeken die de GGD ZHW periodiek uitvoert op gemeentelijk niveau. Daarbij
worden gesprekken gevoerd met de netwerken en partners werkzaam in de wijk. De
wijkgerelateerde problemen worden op deze manier inzichtelijk gemaakt. Met behulp
van de JGP’s kan gericht gestuurd gaan worden in het aanbod op wijkniveau.
Aandachtspunt hierbij is om de bekendheid van de JGP’s te verhogen bij partners
in het veld zowel als bij afdelingen binnen de gemeente zodat ook daadwerkelijk
gebruik wordt gemaakt van de JGP’s.
Een keer per 4 jaar wordt een JGP per wijk opgesteld. Na
twee jaar wordt het JGP in de IJGZ teams besproken.
Actie |
Wie |
Planning |
Financiën |
Opstellen JGP voor de wijken Hof van Delft, Voordijkshoorn
en Vrijenban. |
Stafmedewerkers Careyn en GGD ZHW |
2008 |
Is een aanvullende dienst van de GGD. |
Bespreking JGP in IJGZ team van Wippolder |
Stafmedewerkers Careyn en GGD ZHW |
2008 |
Het uitgangspunt is om in alle wijken een specifiek aanbod
uit te voeren, gericht op de behoefte en problematiek van de wijk.
Uit de praktijk is gebleken dat de opkomst bij cursusaanbod
niet hoog is. Themabijeenkomsten zijn
laagdrempelig en meer onpersoonlijk waardoor de opkomst beter is en een grotere
kans om de doelgroep te bereiken. Het streven is dan ook om in 2008 drie themabijeenkomsten
per wijk te organiseren, totaal 21 bijeenkomsten. Bij het maken van een keuze
van de thema’s in de bijeenkomsten wordt rekening gehouden met de uitkomsten
van de JGP’s per wijk, en de speerpunten alcohol en overgewicht.
Actie |
Wie |
Planning |
Financiën |
Trekker: Manager voorlichting/preventie Careyn en GGD Dln: medewerkers IJGZ teams |
Doorlopend 2008 |
€ 47.500 |
Een echtscheiding gaat vaak gepaard met verdriet, woede en
teleurstelling. In sommige gevallen leidt dit ertoe dat ouders het niet meer
kunnen opbrengen om kindvriendelijk te communiceren bij het maken van afspraken
rond de scheiding ( in het bijzonder over de kinderen) en tijdens de overdracht
van de kinderen bij de omgangsregeling. De negatieve manier waarop ouders met
elkaar omgaan kan leiden tot ernstige loyaliteitsconflicten bij kinderen. In
het ergste geval leidt dit ertoe dat het contact met de niet-verzorgende ouder
wordt verbroken.
In 2007 is een projectplan door de Raad van de
Kinderbescherming en St. Kwadraad opgesteld ‘integraal aanbod bij
echtscheiding’. Het doel is om op lokaal niveau in de eerste lijn een integrale
laagdrempelige aanpak bij echtscheidingssituaties te ontwikkelen en uit te
voeren. Voorwaarde is dat het aanbod dicht bij de gezinnen aangeboden wordt,
snel inzetbaar is en outreachend moet zijn. Hoe eerder ondersteuning geboden in
het gezin, hoe beter het gezin in staat is zaken die spelen bij echtscheiding
goed op te lossen.
Er moeten drie vormen van op elkaar aansluitend aanbod
georganiseerd worden:
In 2008 wordt een implementatieplan ontwikkeld en kan een
pilot gaan starten. Uiteindelijk komt er een integraal aanbod in Delft voor
gezinnen die met echtscheiding te maken krijgen, waarbij de aanpak en
organisatie aansluit op de structuren binnen het onderwijs, de zorg en de
opvoed- en opgroeiondersteuning. Dit aanbod vangt aan binnen de preventieve
hulpverlening en loopt via de vrijwillige ondersteuning door tot de niet vrijblijvende
hulpverlening. Alle partnerorganisaties die bij het gezin betrokken zijn delen
de visie en de aanpak ten aanzien van de problematiek en werken samen.
Actie |
Wie |
Planning |
Financiën |
Implementatie projectplan integraal aanbod bij
echtscheiding |
Trekker: Raad v/d
Kinderbescherming Dln: Kwadraad, gemeente |
2008 en verder |
€ 11.500 waarvan € 10.000 voor Kwadraad en € 1.500 voor JGZ deelname project |
Extra Periodiek Gezondheids Onderzoek (PGO)
In 2007 is gestart met de ontwikkeling van de extra PGO. Daartoe
is met name onderzocht welke extra PGO’s reeds in Nederland operationeel zijn.
Eind 2007 is gekozen om de pilot uit te gaan voeren zoals in
Rotterdam Rijnmond wordt toegepast. Hierbij worden kinderen niet meer in klas 2
gezien, maar wel in klas 1. Daarbij wordt in klas 3 een vragenlijst ingevuld
door alle kinderen. De risicokinderen die uit dit onderzoek worden geselecteerd
krijgen een gesprek. Hieruit kunnen eventuele verdere acties volgen. Juist als
de kinderen de leeftijd van 15 en 16 jaar bereiken, kan aan de hand van de
reeds aanwezige gegevens (vragenlijsten en gesprekken) gestuurd worden op het
proces en de kinderen vroegtijdig geholpen worden.
De pilot gaat uitgevoerd worden op het Grotiuscollege te
Delft, een VMBO school. De andere twee VMBO scholen zijn hiervan op de hoogte
en hebben hiermee ingestemd.
Actie |
Wie |
Planning |
Financiën |
Uitvoeren pilot extra contactmoment |
Trekker: IJGZ/ GGD ZHW |
Start pilot eerste kwartaal 2008, doorloop t/m 2009 |
€ 25.000 |
Onder de Delftse populatie kinderen van 4 tot 8 jaar blijkt
het percentage overgewicht hoger te liggen dan het landelijk gemiddelde:
jongens meisjes jaar gegevens
4 – 8 jaar 4 – 8 jaar
met met
overgewicht overgewicht
Delft 13% 17% 2005 (bron: GGD ZHW)
Landelijk 10% 15% 2005 (bron: TNO/VUmc)
In de wijken Voorhof en Buitenhof bedraagt het percentage kinderen 4-8
jaar met overgewicht 21% (heel Delft gemiddeld 14%).
De lichamelijke en psychosociale risico’s die aan
overgewicht kleven zijn groot en een goede aanpak is essentieel.
Gedragsverandering is noodzakelijk om langdurig en blijvend effect te
realiseren. In 2007 is gestart met het ontwikkelen van een programma
‘vitaliteitscoach’ tegen overgewicht waarbij beweging (sport) en zorg
gecombineerd worden.
De GGD ZHW en Sportservice Zuid-Holland leiden het project.
Ondersteuning wordt gegeven vanuit het NIZW en het Nederlands Instituut voor
Sport en Bewegen (NISB). Eind 2007 is de aftrap van het project gestart door
een bijeenkomst met alle partijen die werkzaam zijn in de wijk (waaronder de
scholen, JGZ, kinderopvang en zorginstellingen)
In 2008 wordt een werkwijze ontwikkeld en een pilot gestart
in de wijken Buitenhof-Noord en Voorhof/ Poptahof.
Actie |
Wie |
Planning |
Financiën |
Werkwijze ontwikkelen en pilot starten in Voorhof en
Buitenhof |
Trekker: GGD ZHW en Sportservice Z-H Dln: Stafmedewerker en diëtist IJGZ, gemeente Delft |
2008 en verder |
Naast het huidige alcoholmatigingsbeleid is de gemeente ook
actief met een aanvullend plan van aanpak om alcohol onder jongeren tot 16 jaar
terug te dringen.
Het plan van aanpak omvat maatregelen ter verbetering van educatie en voorlichting,
een voorstel voor aanscherping van de huidige regelgeving en handhaving, een
evenement waarin alcoholpreventie centraal staat en een alcoholpreventietoets.
Vanuit het programma Jeugd en Onderwijs wordt meegewerkt aan
het plan van aanpak en financiële ondersteuning geboden.
Actie |
Wie |
Planning |
Financiën |
Bijdrage leveren aan het plan van aanpak tegengaan
alcoholgebruik jongeren |
Trekker: gemeente Dln: diverse organisaties |
2008 |
In de periode 2005- 2007 heeft de gemeente tijdelijke
impulsgelden ontvangen van het ministerie om projecten in opvoed- en
gezinsondersteuning uit te kunnen voeren, gericht op risicogezinnen en –
jeugdigen. Met de impulsgelden zijn drie projecten uitgevoerd namelijk
bemoeizorg (zie bij maatwerk), jeugdmaatschappelijk werk op het VO en BO en
coaching voor jongeren (zie volgende punt). Met ingang van 2008 is dit
rijksimpuls beëindigd.
In het Onderwijsbeleidsplan is rekening gehouden met de
afloop van de impulsregeling en met ingang van 2008 zijn extra middelen
opgenomen om de JMW te kunnen bekostigen.
Het JMW wordt nu uitgevoerd in het basis- en voortgezet
onderwijs. De medewerkers JMW werken onder de integrale aansturing van de
regiomanager IJGZ in de IJGZ centra.
Actie |
Wie |
Planning |
Financiën |
JMW |
St Kwadraad |
2008 e.v. |
|
JMW huisvesting |
St. Kwadraad |
2008 e.v. |
€ 60.000 |
St. Kwadraad |
2008 en 2009 |
€ 7.600 |
Het project coaching van jongeren is ook in het kader van de
impulsgelden opvoed- en opgroeiondersteuning gefinancierd voor de periode 2005
t/m 2007. De coaching van jongeren wordt uitgevoerd door het Jeugd Interventie
Team (JIT). Het JIT is organisatorisch ondergebracht bij Bureau Jeugdzorg
(BJZ).
Het coachingsproject behelst een aanpak voor jeugdigen
(12-16 jaar) en hun ouders bij grensoverschrijdend en/of beginnend crimineel
gedrag. Er wordt een intensief traject van maximaal 3 maanden gevoerd met de
jeugdige en het gezin waarin op methodische wijze gewerkt wordt aan:
·
het versterken van het persoonlijk netwerk;
·
kennis en inzicht verworven wordt in het eigen gedrag en
effect op de omgeving;
·
gedragsalternatieven worden aangereikt;
·
sociale vaardigheden worden getraind;
·
praktische hulp wordt geboden;
·
en een eventuele schakel en toeleiding wordt gemaakt naar de
2e lijns hulpverlening en geïndiceerde zorg.
Actie |
Wie |
Planning |
Financiën |
Coaching van jongeren (JIT) |
Eerste helft 2008 |
De IJGZ vormt de spilfunctie van het CJG maar het aanbod is
voornamelijk gericht op de leeftijden 0 tot 19 jaar. De leeftijdscategorie 18
tot 23 jaar is een aandachtspunt. Momenteel worden jongeren zonder
startkwalificatie met name via het jongerenloket een traject aangeboden. Via de
IJGZ wordt aan jongeren boven de 18 jaar een aanbod voor Algemeen
maatschappelijk werk aangeboden. Om de regie op de uitvoering bij de spil in
het web te houden en te versterken, worden in 2008 de voorbereidingen getroffen
voor de inrichting van Jeugdmaatschappelijk werk (een doorontwikkeling van
schoolmaatschappelijk werk met uitbouw van leeftijd
Actie |
Wie |
Planning |
Financiën |
Uitbreiden aanbod Jeugdmaatschappelijk Werk gericht op
jongeren in de leeftijd van 18 tot 23 jaar |
2008 e.v. |
Maatwerk IJGZ (Careyn en GGD)
Naast het uitvoeren van de wettelijk verplichte taken uit
het basistakenpakket van de JGZ, neemt de gemeente ook maatwerkproducten af binnen
de 0 tot 19 jarigen zorg.
Voor het jaar 2008 was het nog niet mogelijk om een
integraal aanbod te doen vanuit de organisaties Careyn en GGD. Met ingang van
2009 zal dat wel het geval zijn.
Het maatwerkaanbod van Careyn 2008 is gericht op bemoeizorg,
personele inzet inloopspreekuur en de toeleiding naar de voorscholen.
De bemoeizorg betreft het opsporen van gezinnen die niet op
komen dagen op de reguliere contactmomenten. Er wordt met hen contact gezocht
en gestimuleerd weer deel te nemen aan de zorg of andere vormen van
jeugdhulpverlening. Het betreft gezinnen met kinderen van 0 tot 19 jaar.
Bemoeizorg is in 2005 opgestart in het kader van de tijdelijke impulsgelden
opvoed- en opgroeiondersteuning. In 2008 wordt het als maatwerkproduct
opgenomen binnen de JGZ.
In 2007 is de GGD ZHW gestart met het herverdelen van de
maatwerkproducten binnen de hele regio. Per gemeente is inmiddels bepaald
hoeveel maatwerkuren gemaakt kunnen worden zodat een evenredige verdeling per
gemeente ontstaat. Voor het jaar 2008 is berekend dat de gemeente Delft veel
uren besteed aan de deelname van artsen en verpleegkundigen aan de
zorgnetwerken binnen de wijken en op de scholen. Gebleken is dat in sommige
gevallen dubbele deelname van artsen en verpleegkundigen aanwezig zijn bij de
overleggen. Daarom zal in 2008 een efficiëntie slag gemaakt gaan worden in de
deelname op de zorgnetwerken zodat in
2009 minder extra maatwerkkosten gemaakt hoeven te worden. Omdat de gemeente
gekozen heeft voor deelname aan zorgnetwerken op wijkniveau is te verwachten
dat de hogere belasting van de maatwerkuren aanwezig zal blijven. Voor het jaar
2009 zal dit probleem in de begroting van de GGD ZHW meegenomen moeten worden.
Voor het jaar 2008 zijn de extra kosten maatwerk vanuit de
JGZ GGD voor Delft € 35.000.
Actie |
Wie |
Planning |
Financiën |
Efficiëntie slag maken deelname artsen en verpleegkundigen
in zorgnetwerken |
Trekker: Regiomanager JGZ Dln: medewerkers JGZ teams, sectorhoofd JGZ, gemeente
Delft |
2008 |
|
Uitvoeren Bemoeizorg bij gezinnen met kinderen van 0 tot
19 jaar |
Trekker: Regiomanager JGZ Dln: medewerkers JGZ team |
2008 |
|
Inloopspreekuur personele uren medewerkers Careyn |
2008 en verder |
||
Toeleiding voorscholen |
Regiomanager IJGZ |
2008 |
Wordt gefinancierd uit begroting Onderwijs Achterstanden
Beleid (OAB) |
Op het
terrein van het Opvoed- en opgroeiondersteuning heeft Delft met de uitvoerende
organisaties op dit terrein en de gemeenten in DWO (Delft- Westland en
Oostalnd) een samenwerkingsovereenkomst getekend in 2006. Doel van de
samenwerking is om, onder gemeentelijke regie, het aanbod op het gebied van
O&O beter op elkaar af te stemmen, zorg te dragen voor een sluitend aanbod,
meer aan te sluiten bij de behoeften van de doelgroep en de vindplaatsen (b.v.
het onderwijs) en meer zicht te krijgen op kwaliteit en effectiviteit van het
aanbod.
De resultaten die nagestreefd worden zijn:
Om de
doelstellingen van de samenwerkingsovereenkomst te realiseren hebben in 2007
een drietal werkgroepen op verschillende onderdelen onderzoeken gedaan en
adviezen geformuleerd. De volgende resultaten zijn geboekt:
-
Het aanbod van alle opvoedings- en opgroeiondersteuning
binnen DWO is geïnventariseerd in een bestand.
-
Er is onderzoek gedaan naar de vraag naar
opvoedingsondersteuning van ouders in DWO wat geresulteerd heeft in het rapport
‘De vraag voorop’.
-
De effectiviteit van het aanbod is in kaart gebracht.
In 2008
wordt een permanente werkgroep opgericht die de taak krijgt om bekendheid te
geven aan de OenO producten bij ouders en signaleerders, het coördineren van de
planning, het initiëren van de uitvoering, en de coördinatie van de evaluaties
van de producten op zich neemt.
Actie |
Wie |
Planning |
Financiën |
Beschrijven werkproces en utivoeren, P.R en communicatie
uitvoeren. |
Trekker: Werkgroep OenO Andere betrokkenen: Beleidsgroep OenO |
2008 |
In 2007 is de regionale visie en uitvoeringsagenda
Zuid-Holland West 2008-2009 ‘Sterk partnerschap en goede dienstverlening’
verschenen.
De visie is in samenwerking tussen de 8 gemeenten
ontwikkeld, met betrokkenheid van de gemeenteraden en wethouders. De
gezamenlijke uitgangspunten in de visie zijn:
Het streven naar een integrale
jeugdgezondheidszorg die:
De acht gemeenten willen dat de
regionale integrale jeugdgezondheidszorg uiterlijk in 2010 voldoet aan deze 10
eisen.
Daarnaast is in de beleidsvisie een uitvoeringsagenda
opgesteld.
De uitvoeringsagenda bestaat uit de
inhoudelijke thema’s die de betrokken gemeenten gezamenlijk willen aanpakken.
De ontwikkeling van de centra voor Jeugd en Gezin zijn hierin leidend. De
ontwikkeling van deze centra maakt het wenselijk om in elk geval vier
vraagstukken of thema’s aandacht te geven. Het gaat dan om:
-
uitwerking van de vijf kernfuncties (informatie – en advies,
signalering, toeleiding naar hulpaanbod, licht pedagogische hulp en
zorgcoördinatie) in relatie tot de Jeugdgezondheidszorg;
-
de schakel met de geïndiceerde jeugdzorg
-
de schakel met zorgstructuren (onderwijs)
-
Ontwikkeling van het elektronisch kinddossier.
Een vijfde thema betreft de
gezamenlijke opdrachtverlening tot ontwikkeling van aanbod om problemen rond
overgewicht en (problematisch) alcoholgebruik tegen te gaan. In 2009 zal tevens
aandacht uitgaan naar het voorkomen van depressies. De afspraken die nodig zijn
om de bestuurlijke en ambtelijke aansturing van de uitvoeringsorganisatie te
waarborgen maken eveneens deel uit van de uitvoeringsagenda.
De GGD ZHW is gevraagd om op basis van de uitvoeringsagenda
een uitvoeringsplan voor 2008-2009 te maken. Alle bovengenoemde onderwerpen
worden in het uitvoeringsplan uitgewerkt.
In het uitvoeringsplan zal ook aandacht worden gegeven aan
de communicatie en P.R. Er is inmiddels een regionaal logo voor het CJG. Te
verwachten is dat naast de regionale P.R. de gemeente nog extra kosten zal
maken in verband met het aantal CJG in de wijken.
Actie |
Wie |
Planning |
Financiën |
Opstellen uitvoeringsplan 2008-2009 en uitvoering |
Trekker: sectormanager IJGZ Dln: 8 gemeenten, JGZ teams in de regio |
2008 en 2009 |
P.M Zodra het uitvoeringsplan is opgesteld, zullen de
benodigde financiën per gemeente bekend worden |
P.R. en communicatie uitrol CJG op lokaal niveau |
Trekker: Regiomanager samen met gemeente |
2008 en verder |
Bedrag opgenomen bij uitrol IJGZ locaties |
Uit de jaarrekening
IJGZ 2007 is een overschot van € 128.400.
Dit bedrag is wordt
overgeheveld naar 2008.
Uitgaven |
|
Basistakenpakket 0-4 jaar |
872.631 |
Ontwikkeling CJG |
90.000 |
Uitvoering CJG |
75.349 |
Projecten zorgcoördinatie |
170.000 |
locaties uitrol CJG |
216.150 |
Maatwerk Bemoeizorg |
20.000 |
Schoolmaatschappelijk werk |
432.763 |
Projecten JGZ |
51.500 |
41.250 |
|
Digitaal dossier IJGZ |
57.286 |
Totaal |
2.026.929 |
|
|
Dekking |
|
845.628 |
|
BDU aanvullende uitkering |
292.866 |
Gemeentelijke middelen begroting |
|
Voorziening Onderwijs Beleidsplan |
128.400 |
Overheveling EKD 2007 |
32.173 |
Beschikbaar reserve JGZ voor regio |
39.250 |
Totaal dekking |
2.026.929 |
De gemeenteraad wordt voorgesteld om:
Aan de hand van de in 2007 verschenen ‘Nota Integrale
Jeugdgezondheidszorg Delft 2007’ zijn acties uitgezet en heeft verdere uitbouw
plaatsgevonden van de integrale jeugdgezondheidszorg. Hieronder wordt aan de
hand van een schema de stand van zaken weergegeven.
Evaluatie
IJGZ werkplan 2007 |
|||
Uitrol
van nieuwe locaties en organisatieontwikkelingen van de IJGZ |
|||
Thema’s |
Actie |
Stand van zaken |
Financiën |
Aansturing |
Bevoegdheden overdragen aan regiomanager van medewerkers
Kwadraad (SMW) |
Overdracht heeft plaatsgevonden. |
Geen extra middelen |
Uitrol nieuwe locaties |
Twee nieuwe locaties inrichten en openen, een tijdelijke
locatie voor Buitenhof realiseren en nieuwe medewerkers inwerken. Ontwikkelen
locale backoffice. |
In de wijk Hof van Delft (Poot- straat) is een centrum
gerealiseerd. In de wijk Voordijkshoorn wordt het centrum Vermeertoren in febr. geopend. Alle IJGZ teams in de zeven wijken zijn
operationeel. Verdere acties in 2008. |
Begroting Uitgevoerd € 77.000 Investeringen inrichting € 46.600 Projectleider € 15.000 Uitgevoerd € 15.000 |
Teambuilding |
Training IJGZ teams in samenwerken en communicatie |
Het team Wippolder is in 2006 getraind. In 2007 hebben
drie trainingen plaatsgevonden met de teams van de wijken Tanthof, Buitenhof
en Vrijenban. De andere teams hebben nog geen training gehad. Verdere
actie 2008 |
Begroting: € 31.000 |
Automatisering |
Opzetten digitaal handboek IJGZ |
Digitaal handboek is gereed |
Begroting € 20.000 Uitgevoerd € 10.000 |
Integrale rapportage |
Uitwerken van een rapportage- vorm IJGZ teams |
In het kader van de regionale aansturen door de GGD van de
IJGZ is een projectgroep gevormd die de financiën en rapportage uitwerkt. In
2008 worden resultaten hiervan verwacht. |
Geen |
Evaluatie I JGZ ontwikkeling |
Uitvoeren evaluatieonderzoek onder medewerkers, klanten en
netwerk-partners |
Evaluatie is uitgevoerd onder medewerkers en het
onderwijsveld als netwerkpartner. Klantenonderzoek zal plaatsvinden zodra het
CJG is geïmplementeerd. |
Geen |
Post onvoorzien |
|
Gebruikt voor kasgeld |
Begroot € 2.400 Uitgevoerd € 300 |
Dienstverlening
en specifieke doelgroepen |
|||
Integraal inloop spreekuur |
Uitvoeren en evalueren |
Het integraal inloopspreekuur is per 2007 gaan draaien en
eind 2007 geëvalueerd. Continueren
2008 |
Geen extra middelen voor het draaien van het
inloopspreekuur. Evaluatie begroting € 2.000 Uitgevoerd € 2.000 |
Jeugdgezond-heidsprofiel |
Profielen maken voor de wijken Buitenhof, Tanthof en
Voorhof. |
Begroting € 4.000 Uitgevoerd € 4.000 |
|
Wijkgericht aanbod |
Het aanbieden van wijkgerichte preventie- activiteiten en
evaluatie van het aanbod |
Uitgevoerd aanbod: Wippolder- Cursus Leef je sterk (2x). Vrijenban- Themabijeenkomst Grenzen stellen (4-12 jaar) en
(0-4 jaar) 2x. Buitenhof/Voorhof- 3x thema’s over puberteit voor
Marokkaanse moeders; opvoedingsondersteuning Turkse ouders. Er is geen aanbod geweest in Tanthof. |
Begroot € 45.000 Uitgevoerd € 11.720 |
Integrale aanpak bij echtscheiding |
Het ontwikkelen van een preventieve aanpak bij
echtscheiding en implementatie van aanpak. |
In 2007 is een projectplan opgesteld en gepresenteerd. De implementatie wordt gestart in 2008 |
Begroting € 10.000 |
Extra contact moment bij middelbare scholieren |
Ontwikkelen van een PGO voor de leeftijd 15-16 jarigen en
dit als pilot uitvoeren onder een beperkte groep VMBO leerlingen. |
In 2007 is een projectvoorstel opgesteld. In het eerste
kwartaal van 2008 wordt gestart met een pilot op het Grotius college. Dit
heeft een doorloop naar 2009. |
Begroot: Ontwikkelen project € 10.000 Uitvoeren pilot € 15.000 Uitgevoerd: Ontwikkeling project € 10.000 Uitvoering naar 2008 |
Kinderen met (dreigend) overgewicht |
Ontwikkelen integrale aanpak vitaliteitscoach, in
Buitenhof en Voorhof |
In 2007 zijn partijen samengekomen en hebben
voorbereidende werkzaamheden plaatsgevonden |
Begroot € 15.000 Uitgevoerd € 0 |
Allochtone doelgroepen |
Aansluiten bij de behoeften van en verbeteren
communicatie allochtone doelgroep. |
De behoeften van allochtone doelgroep tav voorlichting en
preventie is door het BIC in samenspraak met JGZ teams van Voorhof en
Buitenhof in beeld gebracht. Het aanbod wordt samen met BIC uitgevoerd in het
wijkaanbod. |
Geen |
Onderwijs-achterstanden en de aanpak voorscholen |
Versterking toeleiding kinderen naar voor- en
vroegschoolse educatie, eventueel inzetten bezoekvrouwen |
Er is een werkgroep ‘Onderwijs achterstanden op
voorscholen’ gestart. De bezoekvrouwen zijn nog niet ingezet maar gaat in
2008 van start. Ook worden in 2008 hernieuwde afspraken gemaakt middels een
protocol. |
Begroot € 20.000 Uitgevoerd € 5.235 |
Besluitvorming over het continueren van de ADMIT werkwijze |
In Januari 2008 is door het bestuur van de GGD ZHW
besloten niet meer deel te nemen aan het ADMIT team. Er is inmiddels een ADHD
polikliniek geopend voor de regio Zuid-Holland (in Rotterdam). Kinderen
kunnen hier een grondige diagnose en behandeling krijgen. |
Begroot p.m. |
|
Netwerkrelaties/
ketensamenwerking |
|||
Ontwikkeling spin in web |
Onderhouden samen- werkings relaties JGZ met netwerken |
Door de verschillende teamleden zijn diverse
afstemmingsoverleggen geweest met netwerkpartners |
Begroot € 0 Uitgevoerd € 6.509 |
Relatie IJGZ met BJZ, AMW en GGZ |
Uitwerken samenwerkingsrelaties van IJGZ met BJZ, AMW en
GGZ preventie. |
Samen met onderzoeksburo JSO is dit project opgepakt. Maar
doordat tegelijkertijd de visieontwikkeling van CJG plaatsvond en er
overlappingen waren, is gekozen dit project stil te leggen. |
Begroot € 8.000 |
Wijk-coordinatie-teams (WCT) |
Doorontwikke-len en verbeteren samenwerking IJGZ teams en
WCT. |
Alle JGZ teams zijn gekoppeld aan de WCT in de zeven wijken.
De bekendheid tussen de teams is verbeterd. Individuele probleemsituaties
worden toegeleid naar de IJGZ. De JGZ teams geven een bijdrage aan thema- of
andere activiteiten ter verbetering van de wijken. |
Geen |
Schoolmaat-schappelijk werk in BO en VO |
Vergroten bekendheid IJGZ binnen het onderwijs, en
ontwikkelen instrument voor toetsing van sociaal emotionele ontwikkeling. |
Er is een inventarisatie gemaakt van een methode om
periodiek de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen in kaart te
brengen. |
Geen |
Relatie IJGZ en verloskundigen, kraamzorg en
thuisbegeleiding |
Samenwerkingsrelatie opbouwen tussen IJGZ en
verloskundigen en kraamzorg. |
De ELO is nu betrokken bij het twee maandelijks overleg
tussen kraamzorg, verloskundigen en Ouder en Kindzorg/ JGZ 0 tot 4 jaar
(Careyn). Toegewerkt wordt naar een onafhankelijk platform zodat de zorg
rondom de geboorte kwalitatief zo goed mogelijk wordt afgestemd. |
Geen |
Zorg coördinatie |
Visieontwikkeling en projectvoorstel doen. |
De visie op zorg coördinatie is tot stand gekomen.
Netwerkpartners zijn hierbij betrokken. Er is een projectvoorstel gedaan. In
2008 wordt gestart met een pilot in twee wijken. |
Begroot: Ontwikkeling project € 35.000 Uitvoeren pilot
€ 0 (dit is exclusief de kosten voor ondersteuning
expertisebureau JSO) |
Regionale
samenwerking |
|||
Opvoed- en opgroei ondersteuning (OenO) |
Het aanbod in beeld brengen, vraaggericht gaan werken en
de producten gaan meten. |
In 2007 is middels werkgroepen het aanbod binnen de DWO
regio in beeld gebracht, is advies uitgebracht voor een werkwijze om beter
zicht te krijgen op de behoeften van klanten, en is de effectiviteit in kaart
gebracht van het aanbod. In 2008 worden verdere ontwikkelingen doorgezet en zal een
permanente werkgroep actief worden. |
Begroot: € 7.500 Uitgevoerd: € 7.500 voor de ondersteuning van het Bureau
Expertisecentrum voor Jeugd, Samenleving en Opvoeding (JSO) bij de uitwerking
van de werkgroepopdrachten. |
Activiteiten IJGZ in de regio GGD ZHW |
Beleidsvisie IJGZ opstellen Voor 2008/2009 |
Een traject is doorlopen, waarin de gemeenteraden en
wethouders van de 8 gemeenten betrokken waren. Het resultaat is de ‘Sterk
partnerschap en goede dienstverlening, IJGZ Regionale visie en
uitvoeringsagenda Zuid-Holland West 2008-2009. |
|
Ontwikkelingen samenwerking Den Haag en Delft |
Samenwerking op het gebied van de indicatiestelling
onderwijs en zorg, en opvoeden in de buurt.
|
Stadsgewest Haaglanden is gestart met een onderzoek
gericht op het harmoniseren van de indicatiestellingen. Dit is nog niet
afgerond. Den Haag en Delft hebben samen een conferentie georganiseerd voor
de gemeenten in de regio en volgende stappen uitgezet. |
Geen |