Tekstvak: Delft, 23 mei 2008

Offerte

 


Volwasseneneducatie 2008

Gemeente Delft, Pijnacker-Nootdorp

 

 

ROC Mondriaan

Domein Educatie

 

 

 

 

 

Inhoudsopgave

 

Inhoudsopgave 4

Voorwoord_ 5

1     Inleiding_ 6

1     Opleidingen sociale redzaamheid_ 9

1.1      Doel en Doelgroep_ 9

1.2      Inleiding laaggeletterden_ 9

1.3      Overzicht van het aanbod_ 9

1.4      NT1 aanbod_ 9

1.5      Actief Burgerschap en participatie / Sociale redzaamheid_ 10

1.6      Monitoring en rapportage_ 11

1.7      Resultaten en prestatieafspraken_ 11

1.8      Rendementsmeting, meetarrangement 11

2     Breed Maatschappelijk Functioneren_ 13

2.1      Doelgroep_ 13

2.2      Praktijkleercentrum_ 13

2.3      Bouwstenen voor activering_ 14

2.4      Participatiebureau: stage, taalcoach, participatie_ 15

2.5      Texbo en Hexbo_ 15

3     Voortgezet Algemeen Volwassenenonderwijs (VMBO-t / HAVO / VWO) 17

3.1      Doelgroep_ 17

3.2      Begeleiding_ 17

3.3      Open Leercentrum (OLC) en Talenpracticum (TP) 17

3.4      Instroom van deelnemers 18

3.5      Trajectduur 18

3.6      Prestatieafspraken_ 18

3.7      Financiering infrastructuur 20

4     Nederlands als Tweede taal 21

4.1      Doelgroepen_ 21

4.2      NT2 vanaf A2 (incl. staatsexamen) 21

4.3      Alfabetisering (voortraject) 21

5     Offerte 23

 

Voorwoord

 

 

Met genoegen beantwoorden we aan uw verzoek een offerte uit te brengen.

In deze offerte menen wij u een passend onderwijsaanbod te doen ten laste van het WEB budget voor de onderscheiden categorieën:

·     Sociale redzaamheid

-      NT1

-      Actief burgerschap

·     Breed maatschappelijk functioneren

·     VAVO

·     NT2

-      Alfabetisering

-      Niveauverhoging

 

De offerte is tot stand gekomen na een gezamenlijke verkenning van de vraag, de wet- en regelgeving en hoe deze van toepassing is op de zittende en nieuwe deelnemers.

 

De onderwijsproducten worden in afzonderlijke hoofdstukken besproken.

 

De financiële offerte vindt u in het laatste hoofdstuk.

Wij hopen u een passend aanbod te doen door middel van deze offerte.

 

Namens ROC Mondriaan,

 

 

 

Jenny Everts

Voorzitter directie

Domein Educatie

ROC Mondriaan

 

 

 

 


1           Inleiding

 

Deze offerte is gebaseerd op de scholingsvraag die gemeenten Delft en Pijnacker-Nootdorp in de periode september – december 2007 formuleerden en de doorstart van bestaande cursussen.

 

Doelstelling educatie

Educatie vervult een wezenlijke rol bij de verhoging van het scholingsniveau van volwassenen en is een belangrijke schakel in het beleid rond Leven Lang Leren en het behalen van de Lissabon doelstelling om zoveel mogelijk volwassenen alsnog op het niveau van een startkwalificatie te krijgen. Educatie is bedoeld om het voor volwassenen door het volgen van opleidingen of cursussen, alsnog mogelijk te maken goed te functioneren in de Nederlandse samenleving. Dit kan zowel betrekking hebben op de persoonlijke ontplooiing als op het vinden van een baan.

 

De volwasseneneducatie is in Delft en Pijnacker-Nootdorp gericht op volwaardige deelname van de inwoners aan de samenleving. Groot belang wordt gehecht aan actief burgerschap, participatie in de wijken en gemeenten, tweedekansonderwijs, alfabetisering als voortraject voor de inburgering en alfabetisering voor de autochtone inwoners. Daarnaast zien de gemeenten het belang van taal-niveauverhoging bij allochtonen na het voldoen aan de inburgeringeis, ter bevordering van de taal-niveauverhoging van de (beroeps-)bevolking.

 

In deze offerte onderscheiden we verschillende doelgroepen. In de offerte vindt u een globale beschrijving van de educatieve activiteiten voor deze doelgroepen.

 

Locaties

Mondriaan beschikt over een aantal locaties in Delft waar de activiteiten voor educatie (en inburgering) worden uitgevoerd. Om de drempel voor de laagopgeleide deelnemers zo laag mogelijk te laten zijn en om maatwerk te bieden, worden de lessen daarnaast ook nog in Pijnacker-Nootdorp aangeboden. Mondriaan gebruikt hiervoor veelal de ruimten van het basisonderwijs of het welzijnswerk.

 

NT1/ SR

Dat laaggeletterdheid nog steeds vraagt om een gerichte aanpak op lokaal niveau in de directe omgeving van de betrokkenen, wordt verwoord in ‘Van A tot Z betrokken’, Aanvalsplan laaggeletterdheid 2006-2010, (Ministerie van Onderwijs, november 2005). De lessen worden verzorgd op een laagdrempelige locatie.


 

VAVO (Tweede weg of tweede kans onderwijs)

Het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) is bedoeld voor volwassenen om, via 2e kans- of 2e weg- onderwijs, alsnog een vmbo (theoretische leerweg), havo- of vwo-diploma te halen dan wel deficiënties weg te werken. Naast het traditionele aanbod wordt er een specifiek onderwijsaanbod (texbo & Hexbo) gericht op doorstroom naar MBO en HBO aangeboden. Het VAVO van de Mondriaan onderwijsgroep is een regionale voorziening, waarvan ook deelnemers uit Westland en Midden Delfland gebruik maken. Het aanbod is beschikbaar voor deelnemers tot/met 23 jaar met voucher van de gemeenten. Voor het bereiken van het maximum aantal inschrijvingen (vakken) zal een signaal aan de gemeenten gegeven worden.

 

Actief burgerschap en participatie / SR

Voor succesvolle participatie in de samenleving is de betrokkenheid van alle partijen noodzakelijk. Mondriaan ontwerpt in 2008 in overleg met gemeenten, welzijnsorganisaties en bibliotheken onderwijs gericht op actief burgerschap voor alle inwoners die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig te functioneren. Ook in 2008 hechten wij daarom veel belang aan het leren binnen thematisch onderwijs gericht op sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid en behoud van positie op de arbeidsmarkt. De inzet van (taal)coaches is hiertoe een belangrijk  instrument en wordt u in een aparte offerte aangeboden en niet onder het Participatiebureau zoals afgesproken.

 

Nederlands als tweede taal

We onderscheiden hierbinnen twee doelgroepen en soorten onderwijs:

-      alfabetisering voor analfabete allochtonen, een voortraject voor de inburgering

-      Nt2 niveauverhoging voor deelnemers die hebben voldaan aan de inburgeringseis.

 

Financiering

De offerte is begroot op de web-middelen in 2008 voor beide gemeenten, t.w.

Gemeente Delft                             1.133.100

Gemeente Pijnacker-Nootdorp                        341.136

Totaal                                                       1.474.236

 

De aanbiedingsprijs is gebaseerd op een klokuur leeractiviteit voor een groep. De offerte is gebaseerd op de inkoop van groepen voor het kalenderjaar 2008 en wordt gespecificeerd in de volgende hoofdstukken.

De kostprijs betreft een aanbiedingsprijs ( een taakstellende kostprijs) en is verlaagd ten opzichte van 2007 door efficiëntere bedrijfsvoering. De aanbiedingsprijs is exclusief loonindexering voor 2008. De loonindexering 2008 die via het Ministerie van Onderwijs vanuit de WEB -gelden, overgemaakt wordt naar de gemeente wordt automatisch doorgesluisd naar de Mondriaan Onderwijsgroep. Het tarief is opgebouwd uit een Mondriaan-breed basistarief voor educatie en opgeplust met financiering voor de kosten van o.a. werving, ontwikkeling nieuwe producten en samenwerking met partners. 

 

 

Het basistarief voor een klokuur bij Educatie bedraagt                                           122,95

Het basistarief is verhoogd met additionele kosten voor Nt1/SR/Alfa/NT2                    24,88.

Het tarief voor een docentuur participatieteam bedraagt                                            40,83

Nadere specificatie additionele kosten:

werving, intake, plaatsing,organisatie groepen:                  gemiddeld 22,5 uur  per week.

contactdocentschap (begeleiding,registratie,toetsing):       gemiddelde inzet 2 uur per deelnemer  p.j.

ontwikkeling:                                                                 inzet  0,2 uur per uitvoerend klokuur.

            ontwikkeling en samenwerking:                                       gemiddeld  8 uur per week.

            meetarrangement                                                           gemiddeld 7,6 uur per week.

verzuimbegeleiding                                                         inzet 37 uur per week.

monitoring                                                                     inzet 27 uur per week.                                       

Berekeningsformule

Kosten van een educatieve activiteit:

Aantal groepen  * aantal klokuren p.w. * aantal weken* groepstarief p.u.

Het tarief voor een vak VAVO per 1e halfjaar van 2008 :                                7/12 * 777,06

Het tarief voor een vak VAVO per 2e halfjaar van 2008:                                 5/12*  777,06

Een eventuele financiering van extra begeleiding zal t.z.t. vastgelegd worden via een logboekafspraak.

Kosten inschrijf- en lesgeld en leermiddelen

De deelnemersbijdrage bestaat uit lesgeld volgens onderstaande staffel  of het wettelijk vastgestelde verhoogde lesgeld voor niveau B1 € 273,00 en € 491,00 voor niveau B2.

De exacte prijs voor een opleiding boven A2 is afhankelijk van de duur van de opleiding.

Nt1 deelnemers en deelnemers aan alfabetisering Nt2 betalen een lesgeld van € 60.

 

De kosten van de leermiddelen zijn per activiteit verschillend, maar bedragen € 50, - tot € 120, - per jaar. Het gebruik van licenties voor educatieve software is inbegrepen.

De kosten voor cursisten met een gemeentelijke uitkering worden gedeclareerd bij het vakteam SDV en bekostigd vanuit de bijzondere bijstand. Er bestaat een vergoeding naar draagkracht voor deelnemers die het verhoogde lesgeld betalen. Deelnemers worden hier bij aanmelding op gewezen. Stageactiviteiten dienen door reïntegratiebedrijven apart ingekocht te worden. Het overige aanbod binnen de WEB staat open voor cliënten van reïntegratiebedrijven.

 

Verantwoordelijkheden bij de start van nieuwe cursussen

De gemeente is verantwoordelijk voor het niet starten van een activiteit binnen het WEB-aanbod vanwege onvoldoende deelnemers vanuit de werving van gemeentelijke afdelingen. Ten aanzien van het aanbieden van een vervangende activiteit vindt vooraf overleg plaats met Mondriaan. Een nieuwe activiteit kan mogelijk de plaats innemen van een vervallen activiteit.

Mondriaan is verantwoordelijk voor het niet starten van een activiteit vanwege onvoldoende personeel of lesruimte.

Bij nieuwe activiteiten worden afspraken gemaakt over:

·         het minimum aantal deelnemers per activiteit om een activiteit door te laten gaan, de wijze van overleg en besluitvorming hierover,

·         het tijdpad voor het van tevoren laten vervallen van activiteiten,

·         de wervingsprocedure,

·         de randvoorwaarden.

 

Projecten

Aan de invulling van activiteiten in het kader van de WEB wil Mondriaan in 2008 ruim aandacht geven en een sterke impuls geven. Het aanbod is globaal beschreven en verdeeld over doelgroepen. De ruimte die er was om in te spelen op nieuwe scholingsvragen is volledig benut. De aangegeven nieuwe cursussen zijn voor elkaar inwisselbaar.

Tussentijdse veranderingen in het aanbod

Naar aanleiding van een maandelijkse rapportage van het aanbod, wordt in een ambtelijk overleg tussen gemeenten en Mondriaan de besteding en bezetting van het cursusaanbod besproken. Eenmaal per kwartaal zullen de veranderingen bevestigd worden in een logboekafspraak.

 

De aanbiedingsprijs is gebaseerd op een klokuur leeractiviteit. De offerte is gebaseerd op de inkoop van de voornoemde doelgroepen en projecten voor het kalenderjaar 2008 en wordt gespecificeerd in onderstaand overzicht. Het aantal gestarte deelnemers geldt als prestatie-indicator voor het rijk.

1           Opleidingen sociale redzaamheid

 

1.1          Doel en Doelgroep

De opleidingen sociale redzaamheid zijn gericht op redzaamheid op het gebied van taalvaardigheid (NT1), rekenvaardigheid en sociale vaardigheid. De opleidingen zijn bedoeld voor laaggeletterden met een Nt1-problematiek bij lezen, schrijven, rekenen en sociale vaardigheden.

 

1.2          Inleiding laaggeletterden

Uitgangspunten voor het samenstellen van het aanbod van Laaggeletterden in deze offerte zijn:

  1. gesprekken over de scholingsbehoefte in gemeente Delft en Pijnacker-Nootdorp en de scholingsvragen d.d. 15 november
  2. ‘Het aanvalsplan laaggeletterden’
  3. de aandacht voor ‘burgerschap’
  4.  het beroep dat de huidige samenleving op de basisvaardigheden van burgers doet in een tijd waarin men steeds meer zelfstandig dient te regelen i.v.m. nieuwe ontwikkelingen/wetten zoals de WMO en de aandacht voor respect en veiligheid van bewoners

Mondriaan speelt in op de vraag en de budgetmogelijkheden van de gemeenten in 2008 en richt de capaciteit voornamelijk op:

-          lessen gericht op de alfabetisering

-          opvang van de aanmeldingen van werknemers naar aanleiding van de tv-series van lees & schrijf in 2008

-          inzet materialen van Lees & Schrijf tijdens reguliere lessen

-          nieuw specifiek aanbod in de wijken

 

Mondriaan ziet de vergrote aandacht voor laaggeletterden en de verbreding van de aanpak naar consultatiebureaus, bibliotheken, bedrijven, gemeentelijke diensten ( landelijke toolkits, makkelijk lezen-pleinen) als een kans om wijk- ofwel kerngericht, dicht bij de doelgroep en/of samenwerkingspartners/toeleiders, te werken binnen het hele aandachtsveld van sociale redzaamheid, naast het verzorgen van het aanbod op de centrale locatie. Educatie wordt door deze acties meer verankerd in de wijken/kernen t.b.v. de toegankelijkheid en laagdrempelige instroom.

In 2008 zal er meer aandacht zijn voor laaggeletterde werknemers. Voor de opleidingen KSE1 kan Mondriaan een apart werkgericht programma bieden. Voor de overige opleidingen kan de werknemer kiezen uit een modulair aanbod. De deelnemers werken binnen een groep, in eigen tempo en volgens eigen volgorde aan de taalmodulen.

 

1.3          Overzicht van het aanbod

De activiteiten worden hierna kort inhoudelijk besproken. De duur en intensiteit van de activiteit is af te lezen uit de financiële offerte.

1.4          NT1 aanbod

Alle NT1-opleidingen zijn gericht op alfabetisering KSE NT1 niveau 1 tot 3. De opleidingen zijn bedoeld voor laaggeletterden die in Nederland basisonderwijs hebben gevolgd en een NT1-problematiek kennen bij het lezen en schrijven.

Het onderwijs is in modulen opgedeeld. Deelnemers vullen hun portfolio en volgen de blokken die zij nodig hebben om redzaam te worden in het dagelijks leven of op het werk. Deze modules zijn geordend volgens de Blokkendoos en /of gericht op verschillende thema’s (en functionele situaties), ontleend uit zowel ‘Kennis van de Nederlandse samenleving’ als de technische leerlijn lezen en schrijven.

De ervaring leert dat leren lezen en schrijven, gemakkelijker verloopt als het vanuit herkenbare situaties gebeurt, als het gaat over zaken die mensen werkelijk moeten of willen kunnen lezen, schrijven, begrijpen of zeggen. Aansluiten bij die praktijksituaties biedt veel voordelen voor cursisten met een beperkte schoolervaring en draagt er toe bij dat leren lezen en schrijven zich niet alleen beperkt tot datgene wat zich binnen de vier muren van het klaslokaal afspeelt, maar dat het taalleerproces ook daarbuiten onverminderd verdergaat.

Afhankelijk van beginsituatie en leervaardigheid volgen de deelnemers een periode onderwijs. Afhankelijk van de leervraag van de doelgroep wordt het accent van de cursus gelegd op ondersteunende vaardigheden om op het werk te functioneren. De maximale leertijd is volgens de regelgeving 5 jaar. Hiervan wordt afgeweken indien de deelnemer na 5 jaar nog steeds vooruitgang boekt of wanneer het leerproces eerder gestopt is dan na 5 jaar.  Aan vervolgmogelijkheden wordt aandacht besteed.

Inspelend op de vraag naar korte cursussen wordt er ook een aanbod gedaan voor het ontwikkelen van zakelijk schrijven en creatief schrijven of het ontwikkelen van leesplezier. Op deze ‘neutrale’ cursussen komen veel/allerlei mensen af die de taal willen opfrissen en makkelijker willen schrijven.

 

1.4.1          Nt1 Professionele redzaamheid voor werkenden

Het aanbod alfabetisering is verdeeld over KSE trajecten 1-3 gericht op sociale redzaamheid. Mondriaan constateert dat de avondcursussen vooral bezocht worden door werkenden. Hierdoor is er tijdens de avond-cursussen meer aandacht voor taal gericht op het werk. Daarnaast kunnen er  specifieke cursussen voor werknemers aangeboden worden.

 

1.5          Actief Burgerschap en participatie / Sociale redzaamheid

Rekenen, Engels, digitale vaardigheden en sociale vaardigheden zijn vaste onderdelen van het bestaande aanbod. De leerstof is beschreven in de Blokkendoos.

 

Er is echter meer aanbod mogelijk onder de noemer ‘Actief burgerschap’ . Actief burgerschap en persoonlijke ontwikkeling zijn de uitgangspunten van cursussen sociale redzaamheid en Rotonde. Deze cursussen zijn een aanvulling op het aanbod voor veel deelnemers die zich verder willen ontwikkelen, nu het lezen en schrijven eindelijk beter gaat of voor nieuwe doelgroepen zoals ouderen en de vrijwilligers van verenigingen. De cursussen hebben  het karakter van een serie korte cursussen waar deelnemers zich direct voor het totaal of voor delen inschrijven. Het aanbod heeft een veranderend karakter.

Indien wenselijk kunnen binnen de cursussen sociale redzaamheid ook korte themacursussen aangeboden worden. De thema’s zullen in 2008 een functioneel karakter hebben gericht op o.a. wonen, zorg, onderwijs, opvoeding, gezondheid, politiek, milieu en duurzaamheid, interculturele communicatie, veiligheid. De deelnemers ontwerpen een eigen sociaal netwerk en sociale kaart.  Het volgen van de thema’s is een belangrijke manier voor de laaggeletterden om de algemene ontwikkeling te vergroten, om mee te kunnen praten en het zelfvertrouwen in eigen kennis en vaardigheden te laten toenemen. Kortom gericht op burgerschap, waarbij de mensen met meer zelfvertrouwen maar ook kennis en begrip deelnemen aan de samenleving.

 

Onder de noemer Actief Burgerschap kunnen ook de cursussen geplaatst waarin voornamelijk 50+-ers leren hoe ze aan een betere leefomgeving kunnen werken. Onderwerpen kunnen zijn: taal, budgetteren, bewegen, omgaan met en opvoeden van kleinkinderen, de wijk van vroeger en de toekomst, politieke ontwikkelingen, gezondheidskunde voor laaggeletterden, vergaderen en notuleren, zakelijk schrijven. De cursussen kennen een wijkgerichte aanpak en worden ingezet als antwoord op mogelijke leervragen vanuit welzijnswerk en ouderenwerk.

De cursus kan een wisselend karakter krijgen afhankelijk van de wensen en de mobiliteit van de deelnemers:

-      een er-op-uitcursus waarbij het organiseren van excursies en bezoeken van maatschappelijke instellingen het meest belangrijk is.

-      een themacursus waarbij het bespreken van maatschappelijke onderwerpen en het uitnodigen van gastsprekers erg belangrijk is.

-      een taal- en bewustwordingscursus specifiek gericht op het ouder worden, vooruit en terugkijken en het streven naar evenwicht wat betreft de sociale relaties, geld, gezondheid en zelfstandig wonen, activiteiten en betrokkenheid bij familie en buurtbewoners.

De vraag naar dit soort cursussen binnen de ‘zomerschool’ wordt onderzocht.

 

1.5.1          Ondersteuning vrijwilligers

Mondriaan zal het gesprek met het vrijwilligerswerk voortzetten en contact houden over de scholingsbehoefte van de vrijwilligers. Mondriaan heeft inmiddels al enkele modulen gegeven aan vrijwilligersorganisaties in o.a. Pijnacker-Nootdorp.  Modulen die we bieden zijn o.a. ‘vergaderen en notuleren’, ‘’een website bouwen voor je vereniging, ‘de penning meester!’, ‘het opstellen van een vrijwilligersbeleid’ en ‘vinden en binden van vrijwilligers’ en ‘ondersteuning duurzaam vrijwilligerswerk in de zorg’. In de offerte zijn nu een aantal cursussen als voorbeeld opgenomen.

 

1.5.2          Aanbod deelnemersservice

Activiteiten als de doorloop van koppelingen taalcoach/cursist vanuit 2007, stage en praktijkopdrachten gericht op participatie, organisatie van buitenschoolse leermomenten, zijn onderdelen van de service aan de deelnemers binnen het participatiebureau. De begeleiding van cursisten, intake en plaatsing, organiseren van panelgesprekken maken ook deel uit van de service maar de kosten zijn versleuteld in de kostprijs per uur.

 

1.6          Monitoring en rapportage

Gegevens over volume en uitval worden maandelijks geleverd.

Gegevens over verzuim- en presentiepercentage worden dagelijks/wekelijks geleverd. De verzuimbegeleiding en het protocol worden i.o. aangepast in 2008.

 

In het logboekoverleg wordt aan de hand van de rapportages bekeken of bijstellingen noodzakelijk zijn en in welke richting.

 

1.7          Resultaten en prestatieafspraken

De resultaatmetingen maken een onderdeel uit van het meetarrangement. In het jaarverslag wordt verslag gedaan van de resultaten.

 

1.8          Rendementsmeting, meetarrangement

Mondriaan levert de gemeente Delft inzicht in rendement en tevredenheid deelnemers.

Voor de trajecten Nederlands als tweede taal, voor alfabetisering en rekenen levert Mondriaan in het jaarverslag de volgende gegevens per opleiding:

-          Presentie

o        volgens informatieprotocol

o        gemiddeld per opleiding

-          uitstroom

o        werk

o        verhuizing

o        persoonlijke omstandigheden

o        vervolgopleiding

o        einde opleiding

o        overig

-          rendement

o        Nt2 niveauverhogingen,

§         meting niveau

§         doorstroomtijd

o        rekenen (resultaat leerstofafhankelijke toets, juli 2008)

o        alfabetisering Nt1 (juli 2008)

§         kse 1,2,3 op 1 of 2 vaardigheden

§         doorstroom-tijd voor een niveauverhoging van huidige deelnemers

o        alfabetisering Nt2  ( alfa-toets, juli 2008)

§         meting niveau a,b,c

§         doorstroom-tijd voor een niveauverhoging van huidige deelnemers

Voor de korte cursussen sociale redzaamheid of breedmaatschappelijk functioneren levert Mondriaan in het jaarverslag de volgende gegevens:

- presentie

- uitstroom

o        werk

o        verhuizing

o        persoonlijke omstandigheden

o        overig

o        einde opleiding

-rendement

§         behandelde leerstof en/of excursies

§         participatie in samenleving; actie (plan)

§         afronding succesvol

Deelnemerstevredenheid

Voor alle trajecten en korte cursussen geldt dat aan het eind van het cursusjaar of de cursus de deelnemers een evaluatieformulier invullen (juli 2008 of na einde opleiding). De resultaten zullen in het jaarverslag getoond worden.

 

Opdrachtgeverstevredenheid

Eenmaal per jaar zal Mondriaan de opdrachtgever gemeente Delft en Pijnacker-Nootdorp vragen naar de mate van tevredenheid over een verschillend aantal aspecten. De resultaten zullen aanleiding zijn om hierover te spreken met elkaar t.b.v. verbeterpunten in het volgende cursusjaar.

 

Doel meetarrangement

  1. De opdrachtgever inzicht geven in rendement en deelnemerstevredenheid
  2. De deelnemers actief betrekken bij het onderwijs en laten meepraten over inhoud en organisatie. Vorm geven aan deelnemerbetrokkenheid en activering binnen de school
  3. De docenten stimuleren tot nieuwe vormen van resultaatmeting
  4. het meetarrangement sluit aan, indien mogelijk, bij de vereisten vanuit landelijke regelgeving

 

 

2           Breed Maatschappelijk Functioneren


De opleidingen die vallen onder breed maatschappelijk functioneren, bieden deelnemers de mogelijkheid d.m.v. het bieden van een dag- of weekritme, het wegnemen van deficiënties of oriëntatie op vervolgactiviteiten en beroepswensen, aansluiting te vinden bij vrijwilligerswerk, betaalde arbeid, een vervolgopleiding of andere activiteiten.

 

2.1          Doelgroep

De doelgroep bestaat uit:

-          deelnemers die nog niet beschikken over de kennis en vaardigheden voor het succesvol volgen van een beroepsopleiding (een schakeltraject)

-          deelnemers die nog geen beroepskeuze kunnen maken

-          (jonge) deelnemers die uitvallen uit het reguliere onderwijs en voor een periode een vervangende opleiding nodig hebben

-          deelnemers waarvoor een oriëntatie- ofwel activeringsprogramma wenselijk is

-          deelnemers die na een korte praktijktraining door stromen naar de arbeidsmarkt

Een groot deel van de doelgroep doen activiteiten binnen de trajecten gericht op doorstroom naar een beroepsopleiding of activiteiten op het Praktijkleercentrum.

 

2.2          Praktijkleercentrum

Het Praktijkleercentrum is een onderdeel van Mondriaan Educatie Delft e.o. en bestaat uit drie leerwerkplaatsen waar deelnemers:           

-zich kunnen oriënteren in een beroepssector

-een functietraining kunnen volgen

-de vaktaal van een sector kunnen verwerven

Het Praktijkleercentrum biedt opdrachtgestuurd onderwijs waarbij deelnemers een weekritme kunnen opbouwen en hun werkhouding kunnen tonen. Zij worden zowel intensief begeleid waarbij de instructeur ‘actief toekijkt’, als ‘op maat losgelaten’ bij het zelfstandig uitvoeren van de opdrachten. Het vraaggerichte aanbod van het Praktijkleercentrum staat open voor cliënten met een WWB-uitkering, reïntegratiebedrijven en het jongerenloket.

De duur van de opleiding is afhankelijk van de doelstelling en maximaal 560 uur. (tip: er is een eenvoudige digitale video vervaardigd door deelnemers van de afdeling ‘horeca’ voor een eerste indruk van het Praktijkleercentrum voor uw cliënt. Deze is op te vragen).

Bij het Praktijkleercentrum kan de deelnemer praktische basisvaardigheden en theoretisch basiskennis opbouwen in verschillende beroepssectoren.

Verzorging

De deelnemer leert praktische vaardigheden zoals de verzorging rondom de patiënt, een bed opmaken, rijden met een rolstoel, strijken, een kast inruimen, basisvaardigheden EHBO. De deelnemer krijgt les in de meest voorkomende ziektebeelden. Daarnaast staat gezonde voeding, huishouding en hygiëne op het programma. Ook sociale vaardigheden en vaardigheden die nodig zijn in de kinderverzorging komen aan bod.


Horeca

Tijdens deze opleiding leert de deelnemer praktische vaardigheden zoals diverse snij-, spuit-, decoratie- en bereidingstechnieken, grondbeginselen patisserie, productherkenning, kostprijs berekening, thematisch koken, kantinebeheer en serveervaardigheden. Daarnaast is er volop aandacht voor hygiëne (HACCP) en sociale vaardigheden. ’s Morgens wordt aandacht besteed aan koken en ’s middags ligt de nadruk op basispatisserie. Naast al deze technieken wordt de reukzin en smaak bevorderd en ervaart de deelnemer in de praktijk of hij plezier beleeft aan dit dienstverlenende beroep.

Detailhandel

Tijdens de opleiding leert de deelnemer vaardigheden zoals: kassabediening, het prijzen en coderen van artikelen, klantbenadering, presentatie, spiegelen, inpakken en verpakken. Ook wordt er aandacht besteed aan hygiëne en sociale vaardigheden.

Metaal, elektro- en installatietechniek

Onderdelen van de training zijn: maatvoering, eenvoudige tekeningen lezen, zagen, boren, knippen, vijlen en diverse lastechnieken zoals elektrisch booglassen, autogeen lassen, en Mig-Mag lassen.

Bij elektrotechniek leert de deelnemer elektroschema’s te lezen, monteren van schakelaars, stopcontacten en signaalinstallaties en trekken van bedrading volgens tekening.

Bij installatietechniek wordt ruim aandacht besteed aan verwerking en aansluiting van diverse soorten buissystemen zoals koper, pvc, en cv dun-dikwandige buis, het plaatsen van sanitair en verwarmingselementen, solderen en verbinden van leidingen, het bewerken van aluminium en zink. Menig deelnemer heeft werk gevonden als assistent en is hierna verder gegaan met vakopleidingen.

Houtbewerking en schilderen

In de houtbewerking leert de deelnemer tekeningen lezen, maatvoering hanteren, zagen, schaven en machinale houtbewerking.

Onderdelen bij schilderen zijn schuren, verven, behangen, muren repareren, kennis van verfsoorten en hun toepassingen, kennis van schilderen van nieuw en oud hout binnen en buiten.

Handyman

In de training handyman worden de hierboven genoemde technische vaardigheden in combinatie op maat aangeboden waarbij uitbreiding mogelijk is met o.a. laminaat leggen, slot en stopcontacten repareren en keukenkasten stellen.

Alle opleidingen worden afgesloten met een (snuffel) stage waarbij de aangeleerde vaardigheden in de praktijk kunnen worden gebracht, de deelnemer echte werkervaring opdoet, zich een toekomstperspectief vormt, en zich daadwerkelijk gaat inzetten voor een werkgever. De stage wordt begeleid door de stagebegeleider.

Na het afronden van de opleiding ontvangt de deelnemer een certificaat van de vakrichting en

de stagebeoordeling. Het portfolio helpt de deelnemer bij gesprekken met consulenten en toekomstige werkgevers.

Na de opleiding is het mogelijk direct aan het werk te gaan of een kwalificerende opleiding te volgen.

Voor cliënten van reïntegratiebedrijven wonende in Delft, die een opleiding gaan volgen bij het Praktijkleercentrum, offreert Mondriaan de kosten indien de centraal ingekochte capaciteit is benut. In 2008 verzorgt het Praktijkleercentrum onderdelen van opleidingen voor de Mondriaan Onderwijsgroep tot maximaal het bedrag ter grootte van de bijdrage.

Op deze wijze draagt Mondriaan bij in de kosten van het Praktijkleercentrum.

 

2.3          Bouwstenen voor activering

Deelnemers waarvoor de stap naar de arbeidsmarkt (te) groot is of met vrijstelling van arbeidsplicht, kunnen bij Mondriaan een programma volgen gericht op sociale activering. Dit programma kan bestaan uit het volgen van één korte cursus, maar kan ook bestaan uit meerdere cursussen of een herhaling van een cursus. Vandaar de naamgeving ‘de Rotonde’. De cursussen worden overdag gegeven en bestaan uit 1 dagdeel per week gedurende 12 tot maximaal 16 weken. De instroom is flexibel. De cursussen starten bij voldoende aanmeldingen.

Hieronder volgt een korte beschrijving van de verschillende cursussen.

Het bouwhuis

Tijdens de cursus leert de deelnemer de technieken die hij nodig heeft bij veel voorkomende doe-het-zelf klussen. Op de eerste bijeenkomst wordt samen met de deelnemer een programma opgesteld. Rekeninghoudend met de voorkeur leert de deelnemer o.a. schilderen en behangen, (boeken)planken en schilderijen ophangen, meeneemmeubels in elkaar zetten, tegels lijmen, muurtje metselen, muurtje smeren en wandje tegelen, kitten en werken met een kitspuit en laminaat leggen. Ook kan in het programma opgenomen worden het zelf maken van een meubelstuk of speelgoed. (ook voor alleenstaanden en ouderen of mensen met een smalle beurs)

Contact in Delft

De deelnemers bezoeken in kleine groepen diverse instellingen, buurthuizen en gebouwen in Delft. Tijdens de eerste les uiten de deelnemers hun voorkeur. Vooralsnog denkt Mondriaan aan instellingen voor de bibliotheek, buurthuizen, sportverenigingen, theater, musea, basisscholen, consultatiebureau, bedrijven in Delft, vrouwengezondheidscentrum, CWI, Budgetwinkel en stadhuis. Veel van deze bezoeken zullen per tram, bus of wandelend afgelegd worden. Voor deze cursus is het wenselijk dat de deelnemer een Delftpas aanschaft. (ook voor mensen die behoefte hebben aan ontmoeting om uit een sociaal isolement te komen)

De kookclub

De deelnemers bereiden gerechten uit de wereldkeuken onder begeleiding van een echte chef-kok! Tijdens het eten praten de deelnemers o.a. over richtlijnen van het voedingscentrum, over goedkoop, gezond en lekker koken voor volwassenen en kinderen, het gebruik van kruiden in verschillende keukens, kenmerken van diverse gerechten die ze gaan bereiden en eten, en de hygiëne in de keuken. De reuk die opstijgt, de inspirerende leiding van de chef-kok en het genieten van een lekkere maaltijd met de hele groep, maakt dat de deelnemers zich prettig en actief gaan voelen. (ook voor deelnemers met een smalle beurs)

 

2.4          Participatiebureau: stage, taalcoach, participatie

De afronding van de koppelingen vanuit Samen leren, samen leven het succesvolle project vinden plaats in de eerste maanden van 2008. Nieuwe koppelingen worden gemaakt vallen binnen een andere, nader op te stellen overeenkomst. Binnen het aandachtsgebied van het participatiebureau ligt de afronding van huidige koppels, de doorstart van vrijwilligers in het vernieuwde project of bij andere activiteiten.

Deelnemers kunnen binnen de trajecten SR en BMF een praktijkstage doen indien het niveau van spreekvaardigheid voldoende is.  De stage duurt 3 maanden waarbij de deelnemers 1 tot 2 dagdelen per week stage lopen bij uiteenlopende instellingen en bedrijven.

Deelnemers vanuit allerlei opleidingen bij Mondriaan Educatie kunnen actief meedoen aan georganiseerde activiteiten t.b.v. buitenschools leren en participeren in de samenleving.

Van de activiteiten worden logboeken bijgehouden t.b.v. monitoring.

 

2.5          Texbo en Hexbo

De opleidingen die vallen onder breed maatschappelijk functioneren, bieden deelnemers de mogelijkheid d.m.v. het wegnemen van deficiënties, aansluiting te vinden bij een beroepsopleiding of het (v)avo. 

Deelnemers hebben de mogelijkheid het Texbo-traject (toeleiding vmbo-Theoretische leerweg EXamenjaar / BeroepsOnderwijs) of het Hexbo-traject (toeleiding Havo EXamenjaar / BeroepsOnderwijs) te volgen.

 

De doelgroep voor deze trajecten bestaat uit deelnemers die nog niet beschikken over de kennis en vaardigheden voor het succesvol volgen van een beroepsopleiding of een andere vervolgopleiding.

Voor voortijdig schoolverlaters kan door middel van deze opleiding aansluiting gevonden worden bij het beroepsonderwijs of de examenklassen van het Vavo.

 

De trajecten zijn zodanig ontwikkeld dat deelnemers na afloop van het traject door kunnen stromen naar een examenjaar van het Vavo of naar het beroepsonderwijs. Gedurende het traject worden de studieresultaten van de deelnemers beoordeeld en vastgelegd. De optie om zonder een Vmbo- of Havo-diploma door te stromen naar het beroepsonderwijs wordt via voorlichting en begeleiding nadrukkelijk aan de orde gesteld. Tussentijdse instroom in het beroepsonderwijs is mogelijk in januari.

 

De doorstroommogelijkheden na een Texbo-traject zijn:

 

De doorstroommogelijkheden na een Hexbo-traject zijn:

 

De opleiding is verder opgenomen in het onderdeel VAVO.

3           Voortgezet Algemeen Volwassenenonderwijs (VMBO-t / HAVO / VWO)

 

3.1          Doelgroep

Het Vavo is bedoeld als tweede kans of tweede weg onderwijs voor volwassenen om een diploma Vmbo-tl, Havo of Vwo te behalen.

De tweede weg deelnemers zijn hoofdzakelijk deelnemers die door de Vo-school op basis van het convenant Vo-Vavo bij het Vavo zijn geplaatst. Deze deelnemers blijven ingeschreven bij de school voor voortgezet onderwijs en volgen het onderwijs bij het Vavo. De Vo-school draagt de bekostiging die zij voor deze deelnemers ontvangt over aan het Vavo.

Minderjarige tweede weg deelnemers zonder binding met een Vo-school, bijvoorbeeld uitvallers in het beroepsonderwijs, kunnen via de Poortschoolconstructie bij het Vavo worden geplaatst. Het City+ College fungeert hierbij als Poortschool. De deelnemers worden bij de Poortschool ingeschreven en direct geplaatst bij het Vavo met overdracht van de bijbehorende bekostiging.

 

3.2          Begeleiding

Deelnemers worden bij het Vavo op verschillende wijzen begeleid tijdens hun schooltraject. De eerstelijns begeleiding bestaat uit begeleiding door de studiebegeleider en de docent. Deze vorm van begeleiding richt zich voornamelijk op het wegnemen van leerbelemmeringen en bevorderen en stimuleren van een voorspoedig studieverloop. In een aantal gevallen is sprake van een specifiek leerprobleem of onderwijsachterstand, waarvoor remedial teaching de enige oplossing is. In 2008 willen we daarvoor bij docenten enige ruimte beschikbaar maken.

Een groeiend aantal deelnemers heeft echter meer begeleiding nodig om het traject succesvol af te kunnen ronden. Op basis van dat gegeven is in 2007 een tweedelijns begeleidingstraject opgezet. Het Studiebegeleidingsplan uit 2007 beschrijft een aanpak waarin persoonlijke coaching en maatwerk de belangrijkste instrumenten zijn.

 

Het Studiebegeleidingsplan is een aanvulling op eerder opgezette eerstelijns begeleiding en geen vervanging daarvan en wordt ingezet wanneer de eerstelijns begeleiding niet voldoende is om het gewenste resultaat te bereiken.

 

Het Studiebegeleidingsplan richtte zich aanvankelijk op alle Texbo- en Hexbo-deelnemers en een beperkt aantal deelnemers van de examenklassen die dreigden uit te vallen.

De intakeperiode bij aanvang van het schooljaar 2007-2008 heeft echter aangetoond dat de problematiek onder deelnemers van de examenklassen in volume sterk is toegenomen. Daarom is veel tijd geïnvesteerd om de problematiek van de deelnemers inzichtelijk te maken. Naar aanleiding hiervan is besloten de tweedelijns begeleiding ook voor deelnemers van de examenklassen te intensiveren.

 

Voor een aantal deelnemers is de hulpvraag dermate complex dat externe hulpverlening, zoals psychotherapie, ingeschakeld moet worden. Dit gebeurt via de zorgcoördinator. De zorgcoördinator is verantwoordelijk voor doorverwijzing naar het Zorgadviesteam als derde lijns begeleiding. Via het Zorgadviesteam wordt samengewerkt met maatschappelijk werk, jeugdzorg, (geestelijke) gezondheidszorg, politie, verslavingszorg en het RMC.

 

Ondanks alle begeleiding blijft het voor een aantal deelnemers bijzonder moeilijk afspraken en opdrachten daadwerkelijk uit te voeren. Daarom is in 2007 gestart met het bieden van huiswerkondersteuning, een extra vorm van ondersteuning die maatwerk koppelt aan een directe terugkoppeling en feedback.

De huiswerkondersteuning is gericht op deelnemers die niet in staat zijn zelfstandig hun schoolwerk te organiseren, omdat de vaardigheden daartoe ontbreken en omdat iedere vorm van sociale ondersteuning ontbreekt.

De huiswerkondersteuning is vraaggericht en zal worden gegeven aanvullend op de reguliere lessen van de deelnemers.

De ondersteuning is verplicht voor alle Texbo en Vmbo deelnemers.

 

3.3          Open Leercentrum (OLC) en Talenpracticum (TP)

Het OLC en TP zijn beschikbaar voor alle deelnemers van Texbo, Hexbo en Vavo. Dagelijks van 08.30 tot 17.00 uur is er onder begeleiding van deskundige medewerkers gelegenheid zelfstandig te werken en gebruik te maken van het ICT-aanbod van de school. De beschikbaarheid van deskundige begeleiding is bij de start van het schooljaar 2007-2008 uitgebreid met als doel de deelnemers meer resultaatgericht te laten studeren.

 

3.4          Instroom van deelnemers

Het is voor deelnemers aan de examenklassen onmogelijk een flexibele instroom te realiseren; het onderwijsaanbod is sterk examengericht en helaas kent het Vavo geen flexibele examinering.

Het is voor deelnemers tot 1 oktober mogelijk om in te stromen in één van de examenklassen. In verband met de voorbereidingen op de eerste toetsperiode is het in principe niet mogelijk later in te stromen. Door de dit schooljaar ingevoerde modulering van de lesstof verwachten we in de loop van de tweede helft van het schooljaar, bij voldoende aanmeldingen, een extra startmoment te kunnen aanbieden; deelnemers die daarvoor inschrijven kunnen dan bijvoorbeeld in een traject van 1½ jaar toewerken naar hun examen.

 

Deelnemers kunnen zich voor Texbo- en Hexbo-klas inschrijven in de vaste inschrijfweken voor de zomervakantie of in de laatste week van de zomervakantie. Daarnaast is het mogelijk in te schrijven gedurende het hele schooljaar. Instromen in een Texbo- of Hexbo-klas kan tot 1 oktober 2-wekelijks op maandag, na een kennismakingstraject van enkele dagen. Deelnemers die zich na 1 oktober aanmelden, worden op een wachtlijst geplaatst totdat er voldoende aanmeldingen zijn om een nieuwe klas te starten. Uiterlijk meteen na de kerstvakantie zal een nieuwe klas worden gestart. Voor deelnemers die na die datum inschrijven, wordt per deelnemer bekeken op welke manier het beste in Texbo- of Hexbo-traject kan worden ingestroomd.

 

 

Het volgen van een opleiding bij het Vavo is mogelijk in voltijd en deeltijd. Een groot aantal deelnemers tracht door het behalen van deelcertificaten alsnog een diploma te verkrijgen.

De deelnemers kunnen kiezen uit alle profiel/sectorvakken behorende bij de opleidingen Vmbo, Havo en Vwo.

Deze opleidingen worden zowel in één- als meerjarige trajecten aangeboden. Voor iedere deelnemer wordt een lesprogramma samengesteld dat zo veel mogelijk voldoet aan mogelijkheden en wensen van de deelnemer.

De Havo en Vwo opleidingen worden overdag en in de avond aangeboden. In verband met de zeer geringe vraag wordt in het cursusjaar 2007-2008 geen Vmbo opleiding in de avond aangeboden.

 

3.5           Trajectduur

Bij het Vavo wordt onderscheid gemaakt tussen éénjarige en meerjarige trajecten. Deelnemers kunnen zowel in voltijd als in deeltijd onderwijs volgen.

Deeltijdtrajecten, waarbij deelnemers jaarlijks enkele certificaten behalen die uiteindelijk leiden tot een diploma, kunnen meerdere jaren duren. Hierbij wordt in principe uitgegaan van een verblijfsduur van vier jaar; een langer studietraject achten we om meerdere redenen weinig zinvol (te weinig resultaatgericht, nieuwe ontwikkelingen, kostentechnisch).

Bij meerjarige trajecten wordt jaarlijks de voortgang van de deelnemer beoordeeld en besproken. Wanneer de resultaten onvoldoende zijn en er geen uitzicht bestaat op het met succes afronden van het traject, wordt de inschrijving van de deelnemer niet verlengd.

 

Bij een éénjarig traject wordt, wanneer het traject niet met succes is afgerond, beoordeeld of de deelnemer kans heeft het traject alsnog succesvol af te ronden. Wanneer de inschatting is dat dit binnen de mogelijkheden van de deelnemer ligt, wordt de deelnemer nogmaals toegelaten tot het traject.

Wanneer het traject opnieuw niet met succes wordt afgerond, zal slechts bij hoge uitzondering besloten worden de deelnemer een derde maal toe te laten. Dit zal slechts worden toegestaan als sprake is van bijzondere persoonlijke omstandigheden, zoals ziekte of bijzondere gezinsproblemen. In overleg met de deelnemer wordt in die gevallen een bindend onderwijscontract afgesloten, waarin de voorwaarden voor toelating worden vastgelegd.

Voor éénjarige trajecten geldt dus in beginsel een maximale verblijfsduur van twee jaar binnen een traject.

 

3.6          Prestatieafspraken

De problematiek van deelnemers bij het Vavo is de afgelopen jaren omvangrijker en meer complex geworden. De behoefte aan begeleiding is daardoor enorm toegenomen.

Derhalve is in 2007 de begeleidingsstructuur verder ontwikkeld en uitgebreid. Naar verwachting leidt dit in 2008 tot minder uitval, meer presentie, betere resultaten en een hoger slagingspercentage.

Het maken van prestatieafspraken is gezien voorgaande bijzonder moeilijk. Uitgangspunt is en blijft een zo hoog mogelijk slagingspercentage, waarbij een verhoging van de percentages van afgelopen schooljaar nadrukkelijk wordt nagestreefd.


Afgelopen schooljaar waren de slagingspercentages voor een volledig examen voor Vmbo, Havo en Vwo respectievelijk 75%, 71% en 74,5% en voor deelexamens 57,6%, 62,1% en 64,3%.

 

3.7          Financiering infrastructuur

Uitgangspunt is dat het Vavo alle noodzakelijke vakken en profielen aanbiedt die kunnen leiden tot een Vmbo-t-, Havo- en Vwo-diploma. Uiteraard is dat alleen mogelijk op een gezonde financiële basis. De huidige afhankelijkheid van aantallen deelnemers en gemiddelde groepsgrootte leidt tot een jaarlijks terugkerende onzekere situatie voor huisvesting, personeelsinzet en overige voorzieningen van het Vavo.

Mondriaan is van mening dat een gesprek met de gemeenten over een passend financieringsmodel noodzakelijk is. Tevens zal daarbij naar een structurele oplossing moeten worden gezocht om de gevolgen van verschuivingen in deelnemeraantallen, o.a. door de Vo-vavo-regeling, op een adequate manier op te vangen.

In deze offerte is de relatie tussen deelnemersaantallen en groepsgrootte vooralsnog buiten beschouwing gelaten en wordt u een vak aangeboden voor € 777,06 per jaar.

4           Nederlands als Tweede taal

 

4.1          Doelgroepen

De volgende NT2 doelgroepen worden onderscheiden binnen het WEB budget:

  1. Doelgroep heeft voldaan aan de inburgeringseis ( vast te stellen door de gemeente), doelgroep wil het NT2 niveau verbeteren.
  2. Doelgroep is inburgeringsbehoeftig, heeft een gemeentelijk inburgeringstraject gevolgd, maar is gezakt voor het inburgeringsexamen en wil het NT2 niveau verbeteren.
  3. Anderstalige analfabeten ( m.u.v. tijdelijken)

 

4.2          NT2 vanaf A2 (incl. staatsexamen)

Programma aanbod NT2 vanaf A2

Wij bieden voor dit traject een programma dat de volgende onderdelen omvat:

Een programma niveauverhoging boven A2 bestaande uit de onderdelen A2 voor schriftelijke vaardigheden, B1, B2 of A1 mits ze hebben voldaan aan de inburgeringseis, dat kan worden vervolgd met de beschreven training Staatsexamen (resp. Staatsexamen I en II). Afhankelijk van het aantal deelnemers zullen zij een indiflex-aanbod of een aanbod per niveau krijgen.

 

Niveauverhoging B1 en B2

Deelnemers aan niveauverhoging kunnen kiezen tussen een integraal programma en modulen per vaardigheid (spreken, luisteren, schrijven, lezen). Hierdoor wordt recht gedaan aan EVC’s en het principe van een vraaggericht aanbod. Het aanbod vanaf A2 is interessant zowel voor werkenden als niet-werkenden. Het wordt daarom zowel overdag als ’s avonds aangeboden.

 

Er is geoffreerd voor het integrale programma dat het hele jaar wordt aangeboden. Mondriaan gaat in de offerte uit van een streefgroepsgrootte 12 , maar er kan al gestart worden bij een groepsgrootte van 8.

Alle programma’s worden aangeboden op basis van een mix van multimedia en landelijk erkende methodes, zoals Code, Nieuwe buren, Op Koers, Taaltempo.

Deelnemers worden gestimuleerd zoveel mogelijk zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces.

Of de geplande niveauverhoging wordt behaald, hangt af van individuele aspecten (inzet, motivatie, aanwezigheid en taalcontacten buiten de lessen), startprofiel (leervaardigheid in combinatie met taalniveau) en het doelperspectief.

 

Training Staatsexamen NT2

Voor deelnemers die Staatsexamen NT2 (I of II) willen doen wordt een Staatsexamentraining aangeboden. Een avondgroep niveauverhoging kan omgezet worden in een Staatsexamentraining bij voldoende deelnemers.  Bij onvoldoende deelnemers worden de examenniveaus eventueel gecombineerd.

De examentraining is bedoeld om vaardigheden te trainen (o.a. “do’s en don’ts”), waarmee deelnemers de kans om het Staatsexamen te halen vergroten. Op zich heeft de examentraining niet het doel het NT2-niveau te verhogen, daarom moeten deelnemers als startniveau het vereiste examenniveau (B1 resp. B2) beheersen.

Het ambitieniveau van deelnemers die zich aanmelden, blijkt soms hoger dan hun beheersing van het Nederlands rechtvaardigt. Als instaptoets voor de training wordt daarom een proefstaatsexamen afgenomen. Indien het niveau niet hoog genoeg is, kunnen de deelnemers eerst aan het aanbod niveauverhoging deelnemen.

Op basis van ervaringen in het afgelopen jaar, verwachten wij niet in groten getale belangstellenden voor Staatsexamentrainingen te zullen vinden. Doorstroom naar andere groepen binnen Haaglanden kan noodzakelijk zijn bij onvoldoende deelnemers.

 

4.3          Alfabetisering (voortraject)

Gemeente Delft en Pijnacker-Nootdorp maken de keuze om analfabete inburgeringsplichtigen en inburgeringsbehoeftigen een Voortraject Alfabetisering aan te bieden binnen de WEB.

De tijd dat de analfabeet het voortraject volgt, wordt niet van de inburgeringstermijn afgetrokken. Voor Nieuwkomers gaat de inburgeringstermijn automatisch in. In principe is in de loop van 2007 afgesproken dat het alfa-traject duurt tot het moment waarop de deelnemer het niveau alfa c heeft gehaald. Na 1,5 jaar wordt de deelnemer opnieuw getoetst en stromen deelnemers door naar een inburgeringstraject. Doorstroom naar een inburgeringstraject vindt niet plaats als alfa niveau c niet bereikt word. Dit gebeurd in overleg met de gemeenten. Dit niveau wordt afgetoetst met de tempo-leestoets van de TIWI, eventueel aangevuld met de trajecttoets A1. Het vervolg is wederom afhankelijk van het alfa niveau en de doelgroep waartoe de deelnemer behoort.

 

Alfabetiseren en/of Voortraject Inburgering

Mondriaan heeft sinds het werken met duale trajecten de voordelen gezien voor zowel leerresultaat op het gebied van alfabetisering als het resultaat op het gebied van participatie van de  deelnemer. In het aanbod alfabetisering gebruikt Mondriaan de volgende elementen om de analfabeten zo goed mogelijk voor te bereiden op het inburgeringstraject:

-      een zelf ontwikkelde technische leerlijn lezen en schrijven,

-      relevante en frequente praktijksituaties binnen verschillende functioneringsgebieden (afhankelijk van perspectief en persoonlijke leerdoel van de deelnemers),

-      oefeningen ter bevordering van de mondelinge vaardigheden.

De intensiteit (aantal uren per week) is 15, 10, 6,75 uur overdag en 4,5 uur ’s avonds.

 

4.3.1          Toelichting alfabetisering

Voor de analfabeten worden naast de technische taalleerlijn functionele taalvaardigheden, thema’s gericht op burgerschap, werk zoeken en het doelperspectief OGO of Werk aangeboden.

Mondriaan heeft een traject voor alfabetisering ontworpen waarin allerlei onderdelen van het programma OGO of Werk aan bod komen die op het alfabetiseringsniveau toegankelijk gemaakt kunnen worden. Afhankelijk van het beginniveau van de deelnemer zal hij/zij het gehele programma of delen hiervan volgen.

 

De beginnende deelnemer  begint met een startmodule. Hier wordt gewerkt aan lees- en schrijfvoorwaarden en mondelinge vaardigheden om bijvoorbeeld instructies te volgen en contact met elkaar te kunnen maken. Na de startmodule gaat de deelnemer naar module 1, mondelinge vaardigheden en schriftelijke vaardigheden of begint de deelnemer met de versnelde module 5.

In deze module (module 5) technische vaardigheden staat het alfabetiseren centraal. Dit kan een verkort traject zijn voor studievaardige deelnemers voor een directe doorstroming naar het inburgeringstraject. Het maximaal te behalen niveau is alfabetisering C (raamwerk technische vaardigheden / portfolio alfabetisering Nt2).

Module 1 t/m 4 zijn modules mondelinge vaardigheden, waarbij gewerkt wordt aan lees- en schrijfvoorwaarden, en wordt er vooral veel geoefend in eenvoudige praktijksituaties op didactisch niveau.

Module 6 t/m  9 zijn modules schriftelijke vaardigheden gericht op functionele lees- en schrijfopdrachten. Hier worden mondelinge vaardigheden als ondersteuning gegeven.

Iedere module wordt afgerond met een toets.

Door middel van een krachtige leeromgeving bieden de docenten zoveel mogelijk praktijkervaringen.

Mondriaan wil

-      de leerstof zoveel mogelijk concreet laten ervaren;

-      aansluiten bij de belevingswereld van de analfabete vrouwen en mannen;

-      buitenschools leren stimuleren en bevorderen;

-      groepsgewijze excursies organiseren;

-      gebruikmaken van aantrekkelijke, visuele leermiddelen op de computer;

-      een netwerk van samenwerkingspartners inzetten,

-      een eigen technische leerlijn mondelinge en schriftelijke vaardigheden inzetten;

-      gunstige lestijden voor het programma en de deelnemers bieden.

 


5           Offerte Mondriaan Educatie Delft, Pijnacker-Nootdorp 2008