Gemeente Delft,
Pijnacker-Nootdorp
Domein
Educatie
1 Opleidingen
sociale redzaamheid
1.5 Actief Burgerschap en participatie
/ Sociale redzaamheid
1.7 Resultaten en prestatieafspraken
1.8 Rendementsmeting, meetarrangement
2 Breed
Maatschappelijk Functioneren
2.3 Bouwstenen voor activering
2.4 Participatiebureau: stage,
taalcoach, participatie
3 Voortgezet Algemeen
Volwassenenonderwijs (VMBO-t / HAVO / VWO)
3.3 Open Leercentrum (OLC) en
Talenpracticum (TP)
3.7 Financiering infrastructuur
4.2 NT2 vanaf A2 (incl. staatsexamen)
4.3 Alfabetisering (voortraject)
Met genoegen beantwoorden we aan uw verzoek een
offerte uit te brengen.
In deze offerte menen wij u een passend
onderwijsaanbod te doen ten laste van het WEB budget voor de onderscheiden
categorieën:
·
Sociale redzaamheid
- NT1
- Actief
burgerschap
·
Breed maatschappelijk functioneren
·
VAVO
·
NT2
- Alfabetisering
- Niveauverhoging
De offerte is tot stand gekomen na een gezamenlijke
verkenning van de vraag, de wet- en regelgeving en hoe deze van toepassing is
op de zittende en nieuwe deelnemers.
De onderwijsproducten worden in afzonderlijke
hoofdstukken besproken.
De financiële offerte vindt u in het laatste
hoofdstuk.
Wij hopen u een passend aanbod te doen door middel
van deze offerte.
Namens ROC Mondriaan,
Jenny Everts
Voorzitter directie
Domein Educatie
ROC Mondriaan
Deze
offerte is gebaseerd op de scholingsvraag die gemeenten Delft en
Pijnacker-Nootdorp in de periode september – december 2007 formuleerden en de
doorstart van bestaande cursussen.
Doelstelling
educatie
Educatie
vervult een wezenlijke rol bij de verhoging van het scholingsniveau van
volwassenen en is een belangrijke schakel in het beleid rond Leven Lang Leren
en het behalen van de Lissabon doelstelling om zoveel mogelijk volwassenen
alsnog op het niveau van een startkwalificatie te krijgen. Educatie is bedoeld
om het voor volwassenen door het volgen van opleidingen of cursussen, alsnog
mogelijk te maken goed te functioneren in de Nederlandse samenleving. Dit kan
zowel betrekking hebben op de persoonlijke ontplooiing als op het vinden van
een baan.
De
volwasseneneducatie is in Delft en Pijnacker-Nootdorp gericht op volwaardige
deelname van de inwoners aan de samenleving. Groot belang wordt gehecht aan
actief burgerschap, participatie in de wijken en gemeenten,
tweedekansonderwijs, alfabetisering als voortraject voor de inburgering en
alfabetisering voor de autochtone inwoners. Daarnaast zien de gemeenten het
belang van taal-niveauverhoging bij allochtonen na het voldoen aan de
inburgeringeis, ter bevordering van de taal-niveauverhoging van de
(beroeps-)bevolking.
In
deze offerte onderscheiden we verschillende doelgroepen. In de offerte vindt u
een globale beschrijving van de educatieve activiteiten voor deze doelgroepen.
Locaties
Mondriaan
beschikt over een aantal locaties in Delft waar de activiteiten voor educatie
(en inburgering) worden uitgevoerd. Om de drempel voor de laagopgeleide
deelnemers zo laag mogelijk te laten zijn en om maatwerk te bieden, worden de
lessen daarnaast ook nog in Pijnacker-Nootdorp aangeboden. Mondriaan gebruikt
hiervoor veelal de ruimten van het basisonderwijs of het welzijnswerk.
NT1/
SR
Dat
laaggeletterdheid nog steeds vraagt om een gerichte aanpak op lokaal niveau in
de directe omgeving van de betrokkenen, wordt verwoord in ‘Van A tot Z
betrokken’, Aanvalsplan laaggeletterdheid 2006-2010, (Ministerie van Onderwijs,
november 2005). De lessen worden verzorgd op een laagdrempelige locatie.
VAVO (Tweede weg of tweede kans onderwijs)
Het
voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) is bedoeld voor volwassenen om,
via 2e kans- of 2e weg- onderwijs, alsnog een vmbo
(theoretische leerweg), havo- of vwo-diploma te halen dan wel deficiënties weg
te werken. Naast het traditionele aanbod wordt er een specifiek onderwijsaanbod
(texbo & Hexbo) gericht op doorstroom naar MBO en HBO aangeboden. Het VAVO
van de Mondriaan onderwijsgroep is een regionale voorziening, waarvan ook
deelnemers uit Westland en Midden Delfland gebruik maken. Het aanbod is beschikbaar
voor deelnemers tot/met 23 jaar met voucher van de gemeenten. Voor het bereiken
van het maximum aantal inschrijvingen (vakken) zal een signaal aan de gemeenten
gegeven worden.
Actief
burgerschap en participatie / SR
Voor succesvolle participatie in de samenleving is de
betrokkenheid van alle partijen noodzakelijk. Mondriaan ontwerpt in 2008 in
overleg met gemeenten, welzijnsorganisaties en bibliotheken onderwijs gericht
op actief burgerschap voor alle inwoners die ondersteuning nodig hebben om
zelfstandig te functioneren. Ook in 2008 hechten wij daarom veel belang aan het
leren binnen thematisch onderwijs gericht op sociale redzaamheid,
ouderbetrokkenheid en behoud van positie op de arbeidsmarkt. De inzet van
(taal)coaches is hiertoe een belangrijk
instrument en wordt u in een aparte offerte aangeboden en niet onder het
Participatiebureau zoals afgesproken.
Nederlands
als tweede taal
We
onderscheiden hierbinnen twee doelgroepen en soorten onderwijs:
- alfabetisering voor
analfabete allochtonen, een voortraject voor de inburgering
- Nt2 niveauverhoging voor
deelnemers die hebben voldaan aan de inburgeringseis.
Financiering
De
offerte is begroot op de web-middelen in 2008 voor beide gemeenten, t.w.
Gemeente
Delft € 1.133.100
Gemeente
Pijnacker-Nootdorp € 341.136
Totaal
€ 1.474.236
De
aanbiedingsprijs is gebaseerd op een klokuur leeractiviteit voor een groep. De
offerte is gebaseerd op de inkoop van groepen voor het kalenderjaar 2008 en
wordt gespecificeerd in de volgende hoofdstukken.
De kostprijs betreft een aanbiedingsprijs ( een
taakstellende kostprijs) en is verlaagd ten opzichte van 2007 door efficiëntere
bedrijfsvoering. De aanbiedingsprijs is exclusief loonindexering voor 2008. De
loonindexering 2008 die via het Ministerie van Onderwijs vanuit de WEB -gelden,
overgemaakt wordt naar de gemeente wordt automatisch doorgesluisd naar de
Mondriaan Onderwijsgroep. Het tarief is opgebouwd uit een Mondriaan-breed
basistarief voor educatie en opgeplust met financiering voor de kosten van o.a.
werving, ontwikkeling nieuwe producten en samenwerking met partners.
Het basistarief voor een
klokuur bij Educatie bedraagt €
122,95
Het basistarief is verhoogd
met additionele kosten voor Nt1/SR/Alfa/NT2 € 24,88.
Het tarief voor een
docentuur participatieteam bedraagt €
40,83
Nadere specificatie
additionele kosten:
werving,
intake, plaatsing,organisatie groepen: gemiddeld
22,5 uur per week.
contactdocentschap
(begeleiding,registratie,toetsing): gemiddelde inzet 2 uur per deelnemer p.j.
ontwikkeling: inzet 0,2 uur per uitvoerend klokuur.
ontwikkeling en samenwerking: gemiddeld 8 uur per week.
meetarrangement gemiddeld
7,6 uur per week.
verzuimbegeleiding
inzet
37 uur per week.
monitoring inzet
27 uur per week.
Kosten van een educatieve
activiteit:
Aantal groepen *
aantal klokuren p.w. * aantal weken* groepstarief p.u.
Het tarief voor een vak
VAVO per 1e halfjaar van 2008 : 7/12 * 777,06
Het tarief voor een vak
VAVO per 2e halfjaar van 2008:
5/12*
777,06
Een eventuele financiering
van extra begeleiding zal t.z.t. vastgelegd worden via een logboekafspraak.
De deelnemersbijdrage bestaat uit lesgeld volgens
onderstaande staffel of het wettelijk
vastgestelde verhoogde lesgeld voor niveau B1 € 273,00 en € 491,00 voor niveau B2.
De exacte prijs voor een opleiding boven A2 is
afhankelijk van de duur van de opleiding.
Nt1 deelnemers en deelnemers aan alfabetisering Nt2
betalen een lesgeld van € 60.
De kosten van de leermiddelen zijn per activiteit
verschillend, maar bedragen € 50, - tot € 120, - per jaar. Het
gebruik van licenties voor educatieve software is inbegrepen.
De kosten voor cursisten
met een gemeentelijke uitkering worden gedeclareerd bij het vakteam SDV en
bekostigd vanuit de bijzondere bijstand. Er bestaat een vergoeding naar
draagkracht voor deelnemers die het verhoogde lesgeld betalen. Deelnemers
worden hier bij aanmelding op gewezen. Stageactiviteiten dienen door
reïntegratiebedrijven apart ingekocht te worden. Het overige aanbod binnen de
WEB staat open voor cliënten van reïntegratiebedrijven.
Verantwoordelijkheden bij de start van nieuwe cursussen
De gemeente is
verantwoordelijk voor het niet starten van een activiteit binnen het WEB-aanbod
vanwege onvoldoende deelnemers vanuit de werving van gemeentelijke afdelingen.
Ten aanzien van het aanbieden van een vervangende activiteit vindt vooraf
overleg plaats met Mondriaan. Een nieuwe activiteit kan mogelijk de plaats
innemen van een vervallen activiteit.
Mondriaan is verantwoordelijk
voor het niet starten van een activiteit vanwege onvoldoende personeel of
lesruimte.
Bij nieuwe activiteiten worden afspraken gemaakt
over:
·
het minimum aantal deelnemers per activiteit om een activiteit door te
laten gaan, de wijze van overleg en besluitvorming hierover,
·
het tijdpad voor het van tevoren laten vervallen van activiteiten,
·
de wervingsprocedure,
·
de randvoorwaarden.
Projecten
Aan de invulling
van activiteiten in het kader van de WEB wil Mondriaan in 2008 ruim aandacht
geven en een sterke impuls geven. Het aanbod is globaal beschreven en verdeeld
over doelgroepen. De ruimte die er was om in te spelen op nieuwe
scholingsvragen is volledig benut. De aangegeven nieuwe cursussen zijn voor
elkaar inwisselbaar.
Naar aanleiding van een
maandelijkse rapportage van het aanbod, wordt in een ambtelijk overleg tussen
gemeenten en Mondriaan de besteding en bezetting van het cursusaanbod
besproken. Eenmaal per kwartaal zullen de veranderingen bevestigd worden in een
logboekafspraak.
De
aanbiedingsprijs is gebaseerd op een klokuur leeractiviteit. De offerte is
gebaseerd op de inkoop van de voornoemde doelgroepen en projecten voor het
kalenderjaar 2008 en wordt gespecificeerd in onderstaand overzicht. Het aantal
gestarte deelnemers geldt als prestatie-indicator voor het rijk.
De opleidingen sociale redzaamheid zijn gericht op
redzaamheid op het gebied van taalvaardigheid (NT1), rekenvaardigheid en
sociale vaardigheid. De opleidingen zijn bedoeld voor laaggeletterden met een
Nt1-problematiek bij lezen, schrijven, rekenen en sociale vaardigheden.
Uitgangspunten
voor het samenstellen van het aanbod van Laaggeletterden in deze offerte zijn:
Mondriaan
speelt in op de vraag en de budgetmogelijkheden van de gemeenten in 2008 en
richt de capaciteit voornamelijk op:
-
lessen gericht op de alfabetisering
-
opvang van de aanmeldingen van werknemers naar aanleiding van de
tv-series van lees & schrijf in 2008
-
inzet materialen van Lees & Schrijf tijdens reguliere lessen
-
nieuw specifiek aanbod in de wijken
Mondriaan
ziet de vergrote aandacht voor laaggeletterden en de verbreding van de aanpak
naar consultatiebureaus, bibliotheken, bedrijven, gemeentelijke diensten (
landelijke toolkits, makkelijk lezen-pleinen) als een kans om wijk- ofwel
kerngericht, dicht bij de doelgroep en/of samenwerkingspartners/toeleiders, te
werken binnen het hele aandachtsveld van sociale redzaamheid, naast het
verzorgen van het aanbod op de centrale locatie. Educatie wordt door deze
acties meer verankerd in de wijken/kernen t.b.v. de toegankelijkheid en
laagdrempelige instroom.
In
2008 zal er meer aandacht zijn voor laaggeletterde werknemers. Voor de
opleidingen KSE1 kan Mondriaan een apart werkgericht programma bieden. Voor de
overige opleidingen kan de werknemer kiezen uit een modulair aanbod. De
deelnemers werken binnen een groep, in eigen tempo en volgens eigen volgorde
aan de taalmodulen.
De
activiteiten worden hierna kort inhoudelijk besproken. De duur en intensiteit
van de activiteit is af te lezen uit de financiële offerte.
Alle
NT1-opleidingen zijn gericht op alfabetisering KSE NT1 niveau 1 tot 3. De
opleidingen zijn bedoeld voor laaggeletterden die in Nederland basisonderwijs
hebben gevolgd en een NT1-problematiek kennen bij het lezen en schrijven.
Het
onderwijs is in modulen opgedeeld. Deelnemers vullen hun portfolio en volgen de
blokken die zij nodig hebben om redzaam te worden in het dagelijks leven of op
het werk. Deze modules zijn geordend volgens de Blokkendoos en /of gericht op
verschillende thema’s (en functionele situaties), ontleend uit zowel ‘Kennis
van de Nederlandse samenleving’ als de technische leerlijn lezen en schrijven.
De
ervaring leert dat leren lezen en schrijven, gemakkelijker verloopt als het
vanuit herkenbare situaties gebeurt, als het gaat over zaken die mensen
werkelijk moeten of willen kunnen lezen, schrijven, begrijpen of zeggen.
Aansluiten bij die praktijksituaties biedt veel voordelen voor cursisten met
een beperkte schoolervaring en draagt er toe bij dat leren lezen en schrijven
zich niet alleen beperkt tot datgene wat zich binnen de vier muren van het
klaslokaal afspeelt, maar dat het taalleerproces ook daarbuiten onverminderd
verdergaat.
Afhankelijk
van beginsituatie en leervaardigheid volgen de deelnemers een periode
onderwijs. Afhankelijk van de leervraag van de doelgroep wordt het accent van
de cursus gelegd op ondersteunende vaardigheden om op het werk te functioneren.
De maximale leertijd is volgens de regelgeving 5 jaar. Hiervan wordt afgeweken
indien de deelnemer na 5 jaar nog steeds vooruitgang boekt of wanneer het
leerproces eerder gestopt is dan na 5 jaar.
Aan vervolgmogelijkheden wordt aandacht besteed.
Inspelend
op de vraag naar korte cursussen wordt er ook een aanbod gedaan voor het
ontwikkelen van zakelijk schrijven en creatief schrijven of het ontwikkelen van
leesplezier. Op deze ‘neutrale’ cursussen komen veel/allerlei mensen af die de
taal willen opfrissen en makkelijker willen schrijven.
Het
aanbod alfabetisering is verdeeld over KSE trajecten 1-3 gericht op sociale
redzaamheid. Mondriaan constateert dat de avondcursussen vooral bezocht worden
door werkenden. Hierdoor is er tijdens de avond-cursussen meer aandacht voor taal
gericht op het werk. Daarnaast kunnen er
specifieke cursussen voor werknemers aangeboden worden.
Rekenen,
Engels, digitale vaardigheden en sociale vaardigheden zijn vaste onderdelen van
het bestaande aanbod. De leerstof is beschreven in de Blokkendoos.
Er
is echter meer aanbod mogelijk onder de noemer ‘Actief burgerschap’ . Actief
burgerschap en persoonlijke ontwikkeling zijn de uitgangspunten van cursussen
sociale redzaamheid en Rotonde. Deze cursussen zijn een aanvulling op het
aanbod voor veel deelnemers die zich verder willen ontwikkelen, nu het lezen en
schrijven eindelijk beter gaat of voor nieuwe doelgroepen zoals ouderen en de
vrijwilligers van verenigingen. De cursussen hebben het karakter van een serie korte cursussen waar deelnemers zich
direct voor het totaal of voor delen inschrijven. Het aanbod heeft een
veranderend karakter.
Indien
wenselijk kunnen binnen de cursussen sociale redzaamheid ook korte
themacursussen aangeboden worden. De thema’s zullen in 2008 een functioneel
karakter hebben gericht op o.a. wonen, zorg, onderwijs, opvoeding, gezondheid,
politiek, milieu en duurzaamheid, interculturele communicatie, veiligheid. De
deelnemers ontwerpen een eigen sociaal netwerk en sociale kaart. Het volgen van de thema’s is een belangrijke
manier voor de laaggeletterden om de algemene ontwikkeling te vergroten, om mee
te kunnen praten en het zelfvertrouwen in eigen kennis en vaardigheden te laten
toenemen. Kortom gericht op burgerschap, waarbij de mensen met meer
zelfvertrouwen maar ook kennis en begrip deelnemen aan de samenleving.
Onder
de noemer Actief Burgerschap kunnen ook de cursussen geplaatst waarin
voornamelijk 50+-ers leren hoe ze aan een betere leefomgeving kunnen werken. Onderwerpen
kunnen zijn: taal, budgetteren, bewegen, omgaan met en opvoeden van
kleinkinderen, de wijk van vroeger en de toekomst, politieke ontwikkelingen,
gezondheidskunde voor laaggeletterden, vergaderen en notuleren, zakelijk
schrijven. De cursussen kennen een wijkgerichte aanpak en worden ingezet als
antwoord op mogelijke leervragen vanuit welzijnswerk en ouderenwerk.
De
cursus kan een wisselend karakter krijgen afhankelijk van de wensen en de
mobiliteit van de deelnemers:
- een er-op-uitcursus waarbij
het organiseren van excursies en bezoeken van maatschappelijke instellingen het
meest belangrijk is.
- een themacursus waarbij het
bespreken van maatschappelijke onderwerpen en het uitnodigen van gastsprekers
erg belangrijk is.
- een taal- en
bewustwordingscursus specifiek gericht op het ouder worden, vooruit en
terugkijken en het streven naar evenwicht wat betreft de sociale relaties,
geld, gezondheid en zelfstandig wonen, activiteiten en betrokkenheid bij
familie en buurtbewoners.
De
vraag naar dit soort cursussen binnen de ‘zomerschool’ wordt onderzocht.
Mondriaan
zal het gesprek met het vrijwilligerswerk voortzetten en contact houden over de
scholingsbehoefte van de vrijwilligers. Mondriaan heeft inmiddels al enkele
modulen gegeven aan vrijwilligersorganisaties in o.a. Pijnacker-Nootdorp. Modulen die we bieden zijn o.a. ‘vergaderen
en notuleren’, ‘’een website bouwen voor je vereniging, ‘de penning meester!’,
‘het opstellen van een vrijwilligersbeleid’ en ‘vinden en binden van
vrijwilligers’ en ‘ondersteuning duurzaam vrijwilligerswerk in de zorg’. In de
offerte zijn nu een aantal cursussen als voorbeeld opgenomen.
Activiteiten
als de doorloop van koppelingen taalcoach/cursist vanuit 2007, stage en praktijkopdrachten
gericht op participatie, organisatie van buitenschoolse leermomenten, zijn
onderdelen van de service aan de deelnemers binnen het participatiebureau. De
begeleiding van cursisten, intake en plaatsing, organiseren van panelgesprekken
maken ook deel uit van de service maar de kosten zijn versleuteld in de
kostprijs per uur.
Gegevens
over volume en uitval worden maandelijks geleverd.
Gegevens
over verzuim- en presentiepercentage worden dagelijks/wekelijks geleverd. De
verzuimbegeleiding en het protocol worden i.o. aangepast in 2008.
In
het logboekoverleg wordt aan de hand van de rapportages bekeken of
bijstellingen noodzakelijk zijn en in welke richting.
De
resultaatmetingen maken een onderdeel uit van het meetarrangement. In het
jaarverslag wordt verslag gedaan van de resultaten.
Mondriaan levert de gemeente Delft inzicht in rendement en
tevredenheid deelnemers.
Voor
de trajecten Nederlands als tweede taal, voor alfabetisering en rekenen levert
Mondriaan in het jaarverslag de volgende gegevens per opleiding:
-
Presentie
o
volgens informatieprotocol
o
gemiddeld per opleiding
-
uitstroom
o
werk
o
verhuizing
o
persoonlijke omstandigheden
o
vervolgopleiding
o
einde opleiding
o
overig
-
rendement
o
Nt2 niveauverhogingen,
§
meting niveau
§
doorstroomtijd
o
rekenen (resultaat leerstofafhankelijke toets, juli 2008)
o
alfabetisering Nt1 (juli 2008)
§
kse 1,2,3 op 1 of 2 vaardigheden
§
doorstroom-tijd voor een niveauverhoging van huidige deelnemers
o
alfabetisering Nt2 ( alfa-toets,
juli 2008)
§
meting niveau a,b,c
§
doorstroom-tijd voor een niveauverhoging van huidige deelnemers
Voor
de korte cursussen sociale redzaamheid of breedmaatschappelijk functioneren
levert Mondriaan in het jaarverslag de volgende gegevens:
- presentie
- uitstroom
o
werk
o
verhuizing
o
persoonlijke omstandigheden
o
overig
o
einde opleiding
-rendement
§
behandelde leerstof en/of excursies
§
participatie in samenleving; actie (plan)
§
afronding succesvol
Deelnemerstevredenheid
Voor
alle trajecten en korte cursussen geldt dat aan het eind van het cursusjaar of
de cursus de deelnemers een evaluatieformulier invullen (juli 2008 of na einde
opleiding). De resultaten zullen in het jaarverslag getoond worden.
Opdrachtgeverstevredenheid
Eenmaal
per jaar zal Mondriaan de opdrachtgever gemeente Delft en Pijnacker-Nootdorp
vragen naar de mate van tevredenheid over een verschillend aantal aspecten. De
resultaten zullen aanleiding zijn om hierover te spreken met elkaar t.b.v.
verbeterpunten in het volgende cursusjaar.
Doel
meetarrangement
De opleidingen
die vallen onder breed maatschappelijk functioneren, bieden deelnemers de
mogelijkheid d.m.v. het bieden van een dag- of weekritme, het wegnemen van
deficiënties of oriëntatie op vervolgactiviteiten en beroepswensen, aansluiting
te vinden bij vrijwilligerswerk, betaalde arbeid, een vervolgopleiding of
andere activiteiten.
De
doelgroep bestaat uit:
-
deelnemers die nog niet beschikken over de kennis en vaardigheden voor
het succesvol volgen van een beroepsopleiding (een schakeltraject)
-
deelnemers die nog geen beroepskeuze kunnen maken
-
(jonge) deelnemers die uitvallen uit het reguliere onderwijs en voor een
periode een vervangende opleiding nodig hebben
-
deelnemers waarvoor een oriëntatie- ofwel activeringsprogramma wenselijk
is
-
deelnemers die na een korte praktijktraining door stromen naar de
arbeidsmarkt
Een
groot deel van de doelgroep doen activiteiten binnen de trajecten gericht op
doorstroom naar een beroepsopleiding of activiteiten op het
Praktijkleercentrum.
Het
Praktijkleercentrum is een onderdeel van Mondriaan Educatie Delft e.o. en
bestaat uit drie leerwerkplaatsen waar deelnemers:
-zich kunnen oriënteren in een beroepssector
-een functietraining kunnen volgen
-de vaktaal van een sector kunnen verwerven
Het
Praktijkleercentrum biedt opdrachtgestuurd onderwijs waarbij deelnemers een
weekritme kunnen opbouwen en hun werkhouding kunnen tonen. Zij worden zowel
intensief begeleid waarbij de instructeur ‘actief toekijkt’, als ‘op maat
losgelaten’ bij het zelfstandig uitvoeren van de opdrachten. Het vraaggerichte
aanbod van het Praktijkleercentrum staat open voor cliënten met een
WWB-uitkering, reïntegratiebedrijven en het jongerenloket.
De
duur van de opleiding is afhankelijk van de doelstelling en maximaal 560 uur.
(tip: er is een eenvoudige digitale video vervaardigd door deelnemers van de
afdeling ‘horeca’ voor een eerste indruk van het Praktijkleercentrum voor uw
cliënt. Deze is op te vragen).
Bij
het Praktijkleercentrum kan de deelnemer praktische basisvaardigheden en
theoretisch basiskennis opbouwen in verschillende beroepssectoren.
Verzorging
De deelnemer leert praktische vaardigheden zoals de
verzorging rondom de patiënt, een bed opmaken, rijden met een rolstoel,
strijken, een kast inruimen, basisvaardigheden EHBO. De deelnemer krijgt les in
de meest voorkomende ziektebeelden. Daarnaast staat gezonde voeding,
huishouding en hygiëne op het programma. Ook sociale vaardigheden en
vaardigheden die nodig zijn in de kinderverzorging komen aan bod.
Horeca
Tijdens deze opleiding leert de deelnemer praktische
vaardigheden zoals diverse snij-, spuit-, decoratie- en bereidingstechnieken,
grondbeginselen patisserie, productherkenning, kostprijs berekening, thematisch
koken, kantinebeheer en serveervaardigheden. Daarnaast is er volop aandacht
voor hygiëne (HACCP) en sociale vaardigheden. ’s Morgens wordt aandacht besteed
aan koken en ’s middags ligt de nadruk op basispatisserie. Naast al deze
technieken wordt de reukzin en smaak bevorderd en ervaart de deelnemer in de
praktijk of hij plezier beleeft aan dit dienstverlenende beroep.
Detailhandel
Tijdens de opleiding leert de deelnemer vaardigheden
zoals: kassabediening, het prijzen en coderen van artikelen, klantbenadering,
presentatie, spiegelen, inpakken en verpakken. Ook wordt er aandacht besteed
aan hygiëne en sociale vaardigheden.
Metaal, elektro- en
installatietechniek
Onderdelen van de training zijn: maatvoering,
eenvoudige tekeningen lezen, zagen, boren, knippen, vijlen en diverse
lastechnieken zoals elektrisch booglassen, autogeen lassen, en Mig-Mag lassen.
Bij elektrotechniek leert de deelnemer
elektroschema’s te lezen, monteren van schakelaars, stopcontacten en
signaalinstallaties en trekken van bedrading volgens tekening.
Bij installatietechniek wordt ruim aandacht besteed
aan verwerking en aansluiting van diverse soorten buissystemen zoals koper,
pvc, en cv dun-dikwandige buis, het plaatsen van sanitair en
verwarmingselementen, solderen en verbinden van leidingen, het bewerken van
aluminium en zink. Menig deelnemer heeft werk gevonden als assistent en is
hierna verder gegaan met vakopleidingen.
Houtbewerking en schilderen
In de houtbewerking leert de deelnemer tekeningen
lezen, maatvoering hanteren, zagen, schaven en machinale houtbewerking.
Onderdelen bij schilderen zijn schuren, verven,
behangen, muren repareren, kennis van verfsoorten en hun toepassingen, kennis
van schilderen van nieuw en oud hout binnen en buiten.
Handyman
In de training handyman worden de hierboven genoemde
technische vaardigheden in combinatie op maat aangeboden waarbij uitbreiding
mogelijk is met o.a. laminaat leggen, slot en stopcontacten repareren en
keukenkasten stellen.
Alle
opleidingen worden afgesloten met een (snuffel) stage waarbij de aangeleerde
vaardigheden in de praktijk kunnen worden gebracht, de deelnemer echte
werkervaring opdoet, zich een toekomstperspectief vormt, en zich daadwerkelijk
gaat inzetten voor een werkgever. De stage wordt begeleid door de
stagebegeleider.
Na
het afronden van de opleiding ontvangt de deelnemer een certificaat van de
vakrichting en
de
stagebeoordeling. Het portfolio helpt de deelnemer bij gesprekken met
consulenten en toekomstige werkgevers.
Na
de opleiding is het mogelijk direct aan het werk te gaan of een kwalificerende
opleiding te volgen.
Voor cliënten
van reïntegratiebedrijven wonende in Delft, die een opleiding gaan volgen bij
het Praktijkleercentrum, offreert Mondriaan de kosten indien de centraal
ingekochte capaciteit is benut. In 2008 verzorgt het Praktijkleercentrum
onderdelen van opleidingen voor de Mondriaan Onderwijsgroep tot maximaal het
bedrag ter grootte van de bijdrage.
Op deze wijze
draagt Mondriaan bij in de kosten van het Praktijkleercentrum.
Deelnemers
waarvoor de stap naar de arbeidsmarkt (te) groot is of met vrijstelling van
arbeidsplicht, kunnen bij Mondriaan een programma volgen gericht op sociale
activering. Dit programma kan bestaan uit het volgen van één korte cursus, maar
kan ook bestaan uit meerdere cursussen of een herhaling van een cursus. Vandaar
de naamgeving ‘de Rotonde’. De cursussen worden overdag gegeven en bestaan uit
1 dagdeel per week gedurende 12 tot maximaal 16 weken. De instroom is flexibel.
De cursussen starten bij voldoende aanmeldingen.
Hieronder
volgt een korte beschrijving van de verschillende cursussen.
Het bouwhuis
Tijdens de cursus leert de deelnemer de technieken
die hij nodig heeft bij veel voorkomende doe-het-zelf klussen. Op de eerste
bijeenkomst wordt samen met de deelnemer een programma opgesteld.
Rekeninghoudend met de voorkeur leert de deelnemer o.a. schilderen en behangen,
(boeken)planken en schilderijen ophangen, meeneemmeubels in elkaar zetten,
tegels lijmen, muurtje metselen, muurtje smeren en wandje tegelen, kitten en
werken met een kitspuit en laminaat leggen. Ook kan in het programma opgenomen
worden het zelf maken van een meubelstuk of speelgoed. (ook voor alleenstaanden en ouderen of mensen met een smalle beurs)
Contact in Delft
De deelnemers bezoeken in kleine groepen diverse
instellingen, buurthuizen en gebouwen in Delft. Tijdens de eerste les uiten de
deelnemers hun voorkeur. Vooralsnog denkt Mondriaan aan instellingen voor de
bibliotheek, buurthuizen, sportverenigingen, theater, musea, basisscholen,
consultatiebureau, bedrijven in Delft, vrouwengezondheidscentrum, CWI,
Budgetwinkel en stadhuis. Veel van deze bezoeken zullen per tram, bus of
wandelend afgelegd worden. Voor deze cursus is het wenselijk dat de deelnemer
een Delftpas aanschaft. (ook voor mensen
die behoefte hebben aan ontmoeting om uit een sociaal isolement te komen)
De kookclub
De deelnemers bereiden gerechten uit de wereldkeuken
onder begeleiding van een echte chef-kok! Tijdens het eten praten de deelnemers
o.a. over richtlijnen van het voedingscentrum, over goedkoop, gezond en lekker
koken voor volwassenen en kinderen, het gebruik van kruiden in verschillende
keukens, kenmerken van diverse gerechten die ze gaan bereiden en eten, en de
hygiëne in de keuken. De reuk die opstijgt, de inspirerende leiding van de
chef-kok en het genieten van een lekkere maaltijd met de hele groep, maakt dat
de deelnemers zich prettig en actief gaan voelen. (ook voor deelnemers met een smalle beurs)
De
afronding van de koppelingen vanuit Samen leren, samen leven het succesvolle
project vinden plaats in de eerste maanden van 2008. Nieuwe koppelingen worden
gemaakt vallen binnen een andere, nader op te stellen overeenkomst. Binnen het
aandachtsgebied van het participatiebureau ligt de afronding van huidige
koppels, de doorstart van vrijwilligers in het vernieuwde project of bij andere
activiteiten.
Deelnemers
kunnen binnen de trajecten SR en BMF een praktijkstage doen indien het niveau
van spreekvaardigheid voldoende is. De
stage duurt 3 maanden waarbij de deelnemers 1 tot 2 dagdelen per week stage
lopen bij uiteenlopende instellingen en bedrijven.
Deelnemers
vanuit allerlei opleidingen bij Mondriaan Educatie kunnen actief meedoen aan
georganiseerde activiteiten t.b.v. buitenschools leren en participeren in de
samenleving.
Van
de activiteiten worden logboeken bijgehouden t.b.v. monitoring.
De
opleidingen die vallen onder breed maatschappelijk functioneren, bieden
deelnemers de mogelijkheid d.m.v. het wegnemen van deficiënties, aansluiting te
vinden bij een beroepsopleiding of het (v)avo.
Deelnemers
hebben de mogelijkheid het Texbo-traject (toeleiding vmbo-Theoretische leerweg
EXamenjaar / BeroepsOnderwijs) of het Hexbo-traject (toeleiding Havo EXamenjaar
/ BeroepsOnderwijs) te volgen.
De
doelgroep voor deze trajecten bestaat uit deelnemers die nog niet beschikken
over de kennis en vaardigheden voor het succesvol volgen van een
beroepsopleiding of een andere vervolgopleiding.
Voor
voortijdig schoolverlaters kan door middel van deze opleiding aansluiting
gevonden worden bij het beroepsonderwijs of de examenklassen van het Vavo.
De
trajecten zijn zodanig ontwikkeld dat deelnemers na afloop van het traject door
kunnen stromen naar een examenjaar van het Vavo of naar het beroepsonderwijs.
Gedurende het traject worden de studieresultaten van de deelnemers beoordeeld
en vastgelegd. De optie om zonder een Vmbo- of Havo-diploma door te stromen
naar het beroepsonderwijs wordt via voorlichting en begeleiding nadrukkelijk
aan de orde gesteld. Tussentijdse instroom in het beroepsonderwijs is mogelijk
in januari.
De
doorstroommogelijkheden na een Texbo-traject zijn:
De
doorstroommogelijkheden na een Hexbo-traject zijn:
De opleiding is verder opgenomen in het onderdeel
VAVO.
Het Vavo is bedoeld als
tweede kans of tweede weg onderwijs voor volwassenen om een diploma Vmbo-tl,
Havo of Vwo te behalen.
De tweede weg deelnemers
zijn hoofdzakelijk deelnemers die door de Vo-school op basis van het convenant
Vo-Vavo bij het Vavo zijn geplaatst. Deze deelnemers blijven ingeschreven bij
de school voor voortgezet onderwijs en volgen het onderwijs bij het Vavo. De
Vo-school draagt de bekostiging die zij voor deze deelnemers ontvangt over aan
het Vavo.
Minderjarige tweede weg
deelnemers zonder binding met een Vo-school, bijvoorbeeld uitvallers in het
beroepsonderwijs, kunnen via de Poortschoolconstructie bij het Vavo worden
geplaatst. Het City+ College fungeert hierbij als Poortschool. De deelnemers
worden bij de Poortschool ingeschreven en direct geplaatst bij het Vavo met
overdracht van de bijbehorende bekostiging.
Deelnemers worden bij het
Vavo op verschillende wijzen begeleid tijdens hun schooltraject. De eerstelijns
begeleiding bestaat uit begeleiding door de studiebegeleider en de docent. Deze
vorm van begeleiding richt zich voornamelijk op het wegnemen van
leerbelemmeringen en bevorderen en stimuleren van een voorspoedig studieverloop.
In een aantal gevallen is sprake van een specifiek leerprobleem of
onderwijsachterstand, waarvoor remedial teaching de enige oplossing is. In 2008
willen we daarvoor bij docenten enige ruimte beschikbaar maken.
Een groeiend aantal
deelnemers heeft echter meer begeleiding nodig om het traject succesvol af te
kunnen ronden. Op basis van dat gegeven is in 2007 een tweedelijns
begeleidingstraject opgezet. Het Studiebegeleidingsplan uit 2007 beschrijft een
aanpak waarin persoonlijke coaching en maatwerk de belangrijkste instrumenten
zijn.
Het Studiebegeleidingsplan
is een aanvulling op eerder opgezette eerstelijns begeleiding en geen
vervanging daarvan en wordt ingezet wanneer de eerstelijns begeleiding niet
voldoende is om het gewenste resultaat te bereiken.
Het Studiebegeleidingsplan
richtte zich aanvankelijk op alle Texbo- en Hexbo-deelnemers en een beperkt
aantal deelnemers van de examenklassen die dreigden uit te vallen.
De intakeperiode bij
aanvang van het schooljaar 2007-2008 heeft echter aangetoond dat de
problematiek onder deelnemers van de examenklassen in volume sterk is
toegenomen. Daarom is veel tijd geïnvesteerd om de problematiek van de
deelnemers inzichtelijk te maken. Naar aanleiding hiervan is besloten de
tweedelijns begeleiding ook voor deelnemers van de examenklassen te
intensiveren.
Voor een aantal deelnemers
is de hulpvraag dermate complex dat externe hulpverlening, zoals
psychotherapie, ingeschakeld moet worden. Dit gebeurt via de zorgcoördinator.
De zorgcoördinator is verantwoordelijk voor doorverwijzing naar het
Zorgadviesteam als derde lijns begeleiding. Via het Zorgadviesteam wordt
samengewerkt met maatschappelijk werk, jeugdzorg, (geestelijke)
gezondheidszorg, politie, verslavingszorg en het RMC.
Ondanks alle begeleiding
blijft het voor een aantal deelnemers bijzonder moeilijk afspraken en
opdrachten daadwerkelijk uit te voeren. Daarom is in 2007 gestart met het
bieden van huiswerkondersteuning, een extra vorm van ondersteuning die maatwerk
koppelt aan een directe terugkoppeling en feedback.
De huiswerkondersteuning is
gericht op deelnemers die niet in staat zijn zelfstandig hun schoolwerk te
organiseren, omdat de vaardigheden daartoe ontbreken en omdat iedere vorm van
sociale ondersteuning ontbreekt.
De huiswerkondersteuning is
vraaggericht en zal worden gegeven aanvullend op de reguliere lessen van de
deelnemers.
De ondersteuning is
verplicht voor alle Texbo en Vmbo deelnemers.
Het OLC en TP zijn
beschikbaar voor alle deelnemers van Texbo, Hexbo en Vavo. Dagelijks van 08.30
tot 17.00 uur is er onder begeleiding van deskundige medewerkers gelegenheid
zelfstandig te werken en gebruik te maken van het ICT-aanbod van de school. De
beschikbaarheid van deskundige begeleiding is bij de start van het schooljaar
2007-2008 uitgebreid met als doel de deelnemers meer resultaatgericht te laten
studeren.
Het is voor deelnemers aan
de examenklassen onmogelijk een flexibele instroom te realiseren; het
onderwijsaanbod is sterk examengericht en helaas kent het Vavo geen flexibele
examinering.
Het is voor deelnemers tot
1 oktober mogelijk om in te stromen in één van de examenklassen. In verband met
de voorbereidingen op de eerste toetsperiode is het in principe niet mogelijk
later in te stromen. Door de dit schooljaar ingevoerde modulering van de
lesstof verwachten we in de loop van de tweede helft van het schooljaar, bij
voldoende aanmeldingen, een extra startmoment te kunnen aanbieden; deelnemers
die daarvoor inschrijven kunnen dan bijvoorbeeld in een traject van 1½ jaar
toewerken naar hun examen.
Deelnemers kunnen zich voor
Texbo- en Hexbo-klas inschrijven in de vaste inschrijfweken voor de
zomervakantie of in de laatste week van de zomervakantie. Daarnaast is het
mogelijk in te schrijven gedurende het hele schooljaar. Instromen in een Texbo-
of Hexbo-klas kan tot 1 oktober 2-wekelijks op maandag, na een
kennismakingstraject van enkele dagen. Deelnemers die zich na 1 oktober
aanmelden, worden op een wachtlijst geplaatst totdat er voldoende aanmeldingen
zijn om een nieuwe klas te starten. Uiterlijk meteen na de kerstvakantie zal
een nieuwe klas worden gestart. Voor deelnemers die na die datum inschrijven,
wordt per deelnemer bekeken op welke manier het beste in Texbo- of Hexbo-traject
kan worden ingestroomd.
Het volgen van een
opleiding bij het Vavo is mogelijk in voltijd en deeltijd. Een groot aantal
deelnemers tracht door het behalen van deelcertificaten alsnog een diploma te
verkrijgen.
De deelnemers kunnen kiezen
uit alle profiel/sectorvakken behorende bij de opleidingen Vmbo, Havo en Vwo.
Deze opleidingen worden
zowel in één- als meerjarige trajecten aangeboden. Voor iedere deelnemer wordt
een lesprogramma samengesteld dat zo veel mogelijk voldoet aan mogelijkheden en
wensen van de deelnemer.
De Havo en Vwo opleidingen
worden overdag en in de avond aangeboden. In verband met de zeer geringe vraag
wordt in het cursusjaar 2007-2008 geen Vmbo opleiding in de avond aangeboden.
Bij het Vavo wordt
onderscheid gemaakt tussen éénjarige en meerjarige trajecten. Deelnemers kunnen
zowel in voltijd als in deeltijd onderwijs volgen.
Deeltijdtrajecten, waarbij
deelnemers jaarlijks enkele certificaten behalen die uiteindelijk leiden tot
een diploma, kunnen meerdere jaren duren. Hierbij wordt in principe uitgegaan
van een verblijfsduur van vier jaar; een langer studietraject achten we om
meerdere redenen weinig zinvol (te weinig resultaatgericht, nieuwe
ontwikkelingen, kostentechnisch).
Bij meerjarige trajecten
wordt jaarlijks de voortgang van de deelnemer beoordeeld en besproken. Wanneer
de resultaten onvoldoende zijn en er geen uitzicht bestaat op het met succes
afronden van het traject, wordt de inschrijving van de deelnemer niet verlengd.
Bij een éénjarig traject
wordt, wanneer het traject niet met succes is afgerond, beoordeeld of de
deelnemer kans heeft het traject alsnog succesvol af te ronden. Wanneer de
inschatting is dat dit binnen de mogelijkheden van de deelnemer ligt, wordt de
deelnemer nogmaals toegelaten tot het traject.
Wanneer het traject opnieuw
niet met succes wordt afgerond, zal slechts bij hoge uitzondering besloten
worden de deelnemer een derde maal toe te laten. Dit zal slechts worden
toegestaan als sprake is van bijzondere persoonlijke omstandigheden, zoals
ziekte of bijzondere gezinsproblemen. In overleg met de deelnemer wordt in die
gevallen een bindend onderwijscontract afgesloten, waarin de voorwaarden voor
toelating worden vastgelegd.
Voor éénjarige trajecten
geldt dus in beginsel een maximale verblijfsduur van twee jaar binnen een
traject.
De problematiek van
deelnemers bij het Vavo is de afgelopen jaren omvangrijker en meer complex
geworden. De behoefte aan begeleiding is daardoor enorm toegenomen.
Derhalve is in 2007 de begeleidingsstructuur
verder ontwikkeld en uitgebreid. Naar verwachting leidt dit in 2008 tot minder
uitval, meer presentie, betere resultaten en een hoger slagingspercentage.
Het maken van
prestatieafspraken is gezien voorgaande bijzonder moeilijk. Uitgangspunt is en
blijft een zo hoog mogelijk slagingspercentage, waarbij een verhoging van de
percentages van afgelopen schooljaar nadrukkelijk wordt nagestreefd.
Afgelopen schooljaar waren
de slagingspercentages voor een volledig examen voor Vmbo, Havo en Vwo respectievelijk
75%, 71% en 74,5% en voor deelexamens 57,6%, 62,1% en 64,3%.
Uitgangspunt is dat het
Vavo alle noodzakelijke vakken en profielen aanbiedt die kunnen leiden tot een
Vmbo-t-, Havo- en Vwo-diploma. Uiteraard is dat alleen mogelijk op een gezonde
financiële basis. De huidige afhankelijkheid van aantallen deelnemers en
gemiddelde groepsgrootte leidt tot een jaarlijks terugkerende onzekere situatie
voor huisvesting, personeelsinzet en overige voorzieningen van het Vavo.
Mondriaan is van mening dat
een gesprek met de gemeenten over een passend financieringsmodel noodzakelijk
is. Tevens zal daarbij naar een structurele oplossing moeten worden gezocht om
de gevolgen van verschuivingen in deelnemeraantallen, o.a. door de Vo-vavo-regeling,
op een adequate manier op te vangen.
In deze offerte is de
relatie tussen deelnemersaantallen en groepsgrootte vooralsnog buiten
beschouwing gelaten en wordt u een vak aangeboden voor € 777,06 per jaar.
De
volgende NT2 doelgroepen worden onderscheiden binnen het WEB budget:
Programma
aanbod NT2 vanaf A2
Wij
bieden voor dit traject een programma dat de volgende onderdelen omvat:
Een
programma niveauverhoging boven A2 bestaande uit de onderdelen A2 voor
schriftelijke vaardigheden, B1, B2 of A1 mits ze hebben voldaan aan de
inburgeringseis, dat kan worden vervolgd met de beschreven training
Staatsexamen (resp. Staatsexamen I en II). Afhankelijk van het aantal
deelnemers zullen zij een indiflex-aanbod of een aanbod per niveau krijgen.
Niveauverhoging B1 en B2
Deelnemers
aan niveauverhoging kunnen kiezen tussen een integraal programma en modulen per
vaardigheid (spreken, luisteren, schrijven, lezen). Hierdoor wordt recht gedaan
aan EVC’s en het principe van een vraaggericht aanbod. Het aanbod vanaf A2 is
interessant zowel voor werkenden als niet-werkenden. Het wordt daarom zowel
overdag als ’s avonds aangeboden.
Er
is geoffreerd voor het integrale programma dat het hele jaar wordt aangeboden.
Mondriaan gaat in de offerte uit van een streefgroepsgrootte 12 , maar er kan
al gestart worden bij een groepsgrootte van 8.
Alle
programma’s worden aangeboden op basis van een mix van multimedia en landelijk
erkende methodes, zoals Code, Nieuwe buren, Op Koers, Taaltempo.
Deelnemers
worden gestimuleerd zoveel mogelijk zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun
leerproces.
Of
de geplande niveauverhoging wordt behaald, hangt af van individuele aspecten
(inzet, motivatie, aanwezigheid en taalcontacten buiten de lessen),
startprofiel (leervaardigheid in combinatie met taalniveau) en het
doelperspectief.
Training
Staatsexamen NT2
Voor
deelnemers die Staatsexamen NT2 (I of II) willen doen wordt een
Staatsexamentraining aangeboden. Een avondgroep niveauverhoging kan omgezet
worden in een Staatsexamentraining bij voldoende deelnemers. Bij onvoldoende deelnemers worden de
examenniveaus eventueel gecombineerd.
De
examentraining is bedoeld om vaardigheden te trainen (o.a. “do’s en don’ts”),
waarmee deelnemers de kans om het Staatsexamen te halen vergroten. Op zich
heeft de examentraining niet het doel het NT2-niveau te verhogen, daarom moeten
deelnemers als startniveau het vereiste examenniveau (B1 resp. B2) beheersen.
Het
ambitieniveau van deelnemers die zich aanmelden, blijkt soms hoger dan hun
beheersing van het Nederlands rechtvaardigt. Als instaptoets voor de training
wordt daarom een proefstaatsexamen afgenomen. Indien het niveau niet hoog
genoeg is, kunnen de deelnemers eerst aan het aanbod niveauverhoging deelnemen.
Op
basis van ervaringen in het afgelopen jaar, verwachten wij niet in groten
getale belangstellenden voor Staatsexamentrainingen te zullen vinden.
Doorstroom naar andere groepen binnen Haaglanden kan noodzakelijk zijn bij
onvoldoende deelnemers.
Gemeente
Delft en Pijnacker-Nootdorp maken de keuze om analfabete inburgeringsplichtigen
en inburgeringsbehoeftigen een Voortraject Alfabetisering aan te bieden binnen
de WEB.
De
tijd dat de analfabeet het voortraject volgt, wordt niet van de
inburgeringstermijn afgetrokken. Voor Nieuwkomers gaat de inburgeringstermijn
automatisch in. In principe is in de loop van 2007 afgesproken dat het
alfa-traject duurt tot het moment waarop de deelnemer het niveau alfa c heeft
gehaald. Na 1,5 jaar wordt de deelnemer opnieuw getoetst en stromen deelnemers
door naar een inburgeringstraject. Doorstroom naar een inburgeringstraject
vindt niet plaats als alfa niveau c niet bereikt word. Dit gebeurd in overleg
met de gemeenten. Dit niveau wordt afgetoetst met de tempo-leestoets van de
TIWI, eventueel aangevuld met de trajecttoets A1. Het vervolg is wederom
afhankelijk van het alfa niveau en de doelgroep waartoe de deelnemer behoort.
Alfabetiseren en/of
Voortraject Inburgering
Mondriaan
heeft sinds het werken met duale trajecten de voordelen gezien voor zowel
leerresultaat op het gebied van alfabetisering als het resultaat op het gebied
van participatie van de deelnemer. In
het aanbod alfabetisering gebruikt Mondriaan de volgende elementen om de
analfabeten zo goed mogelijk voor te bereiden op het inburgeringstraject:
- een zelf ontwikkelde technische
leerlijn lezen en schrijven,
- relevante en frequente
praktijksituaties binnen verschillende functioneringsgebieden (afhankelijk van
perspectief en persoonlijke leerdoel van de deelnemers),
- oefeningen ter bevordering
van de mondelinge vaardigheden.
De
intensiteit (aantal uren per week) is 15, 10, 6,75 uur overdag en 4,5 uur ’s
avonds.
Voor
de analfabeten worden naast de technische taalleerlijn functionele
taalvaardigheden, thema’s gericht op burgerschap, werk zoeken en het
doelperspectief OGO of Werk aangeboden.
Mondriaan
heeft een traject voor alfabetisering ontworpen waarin allerlei onderdelen van
het programma OGO of Werk aan bod komen die op het alfabetiseringsniveau
toegankelijk gemaakt kunnen worden. Afhankelijk van het beginniveau van de
deelnemer zal hij/zij het gehele programma of delen hiervan volgen.
De
beginnende deelnemer begint met een
startmodule. Hier wordt gewerkt aan lees- en schrijfvoorwaarden en mondelinge
vaardigheden om bijvoorbeeld instructies te volgen en contact met elkaar te
kunnen maken. Na de startmodule gaat de deelnemer naar module 1, mondelinge
vaardigheden en schriftelijke vaardigheden of begint de deelnemer met de
versnelde module 5.
In
deze module (module 5) technische vaardigheden staat het alfabetiseren
centraal. Dit kan een verkort traject zijn voor studievaardige deelnemers voor
een directe doorstroming naar het inburgeringstraject. Het maximaal te behalen
niveau is alfabetisering C (raamwerk technische vaardigheden / portfolio alfabetisering
Nt2).
Module
1 t/m 4 zijn modules mondelinge vaardigheden, waarbij gewerkt wordt aan lees-
en schrijfvoorwaarden, en wordt er vooral veel geoefend in eenvoudige
praktijksituaties op didactisch niveau.
Module
6 t/m 9 zijn modules schriftelijke
vaardigheden gericht op functionele lees- en schrijfopdrachten. Hier worden
mondelinge vaardigheden als ondersteuning gegeven.
Iedere
module wordt afgerond met een toets.
Door
middel van een krachtige leeromgeving bieden de docenten zoveel mogelijk praktijkervaringen.
Mondriaan
wil
- de leerstof zoveel mogelijk
concreet laten ervaren;
- aansluiten bij de
belevingswereld van de analfabete vrouwen en mannen;
- buitenschools leren
stimuleren en bevorderen;
- groepsgewijze excursies
organiseren;
- gebruikmaken van aantrekkelijke,
visuele leermiddelen op de computer;
- een netwerk van
samenwerkingspartners inzetten,
- een eigen technische
leerlijn mondelinge en schriftelijke vaardigheden inzetten;
- gunstige lestijden voor het
programma en de deelnemers bieden.