Meerjarenraming Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing 2008-2009

 

(MR-ISV 08-09)

 

Status: Concept

Versie 8 juli 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Reg. nr.  367170                                                                           

 

 

INHOUDSOPGAVE MR-ISV 2008-2009 

____________________________________________________________                                                                                                   

 

       Pag.

 

HOOFDSTUK 1.          SAMENVATTING.. 3

HOOFDSTUK 2.          BESLUITVORMINGSPROCEDURE MR-ISV 2008 - 2009. 4

HOOFDSTUK 3.          BELEID STEDELIJKE VERNIEUWING.. 4

3.1        Themaprogramma Wonen en Samenleven. 45

3.2        Themaprogramma Kennis, Economie en Cultuur. 5

3.3        Themaprogramma Duurzaamheid. 5

3.4        Resultaten ISV-monitor 2007. 56

HOOFDSTUK 4.          FINANCIEEL OVERZICHT MR-ISV 2008-2009. 98

HOOFDSTUK 5.          TOELICHTING PER POST. 109

5.1        Geplande ISV-uitgaven 2008 - 2009. 109

5.1.1         Themaprogramma wonen en samenleven. 109

5.1.2         Themaprogramma kennis, economie en cultuur 1211

5.1.3         Themaprogramma Duurzaamheid. 12

5.2        Inkomsten 2008 - 2009. 1312

5.3        Toelichting op het tekort. 1312

5.4        BTW Compensatiefonds. 13

5.5        Toekomst ISV. 13

HOOFDSTUK 6.          VOLUMEBESLUIT MR-ISV 2009. 13

HOOFDSTUK 7.          TOELICHTING OP DE REKENING MR-ISV 2007. 14

7.1        Toelichting uitgaven MR-ISV jaarschijf 2007. 1615

7.1.1         Themaprogramma Wonen en Samenleven. 1615

7.1.2         Themaprogramma Economie. 19

7.1.3         Themaprogramma Duurzaamheid. 20

7.2        Inkomsten MR-ISV jaarschijf 2006. 21

7.3        Resumé mee- en tegenvallers ISV 2007. 2122

BIJLAGEN. 23

Bijlage 1:  Inhoudelijke ISV-monitor 2007. 23

Bijlage 2: Overzicht procesmatige ISV monitor 2007. 2829

 


 

HOOFDSTUK 1.                       SAMENVATTING

 

 

De ISV Meerjarenraming wordt jaarlijks aan de Gemeenteraad voorgelegd, zodat ISV-voorschotten kunnen worden verdeeld en begroot en budgetten kunnen worden besteed. In de raming worden ook resultaten rond stedelijke vernieuwing in het afgelopen jaar beschreven. De voor u liggende raming is een actualisatie van de voorgaande MR-ISV 2007 – 2009 (reg.nr. 20329277, vastgesteld dd. 1 november 2007). De stand van de ISV voorziening bedraagt per 31 december 2007 € 1.573.177,-. Dit is ca. € 979.000,- lager dan op 31 december 2006 het geval was. Per 31 december 2007 is in de raming sprake van een klein positief saldo mee- en tegenvallers van ca. € 26.000,-.  Doordat bestaande ISV-budgetten beter afgestemd zijn op reëel te verwachten uitgaven is de onderbesteding gedaald van ca. 50% in 2006 tot ca. 33% van de begrote uitgaven in het boekjaar 2007. Daarnaast zijn verhoudingsgewijs meer projecten in uitvoering. In de voorliggende raming is bij het doorschuiven van niet benutte budgetten en bij de verdere budgetverdeling opnieuw scherp gekeken naar daadwerkelijk te verwachten uitgaven. Daar waar dit niet het geval was, zijn budgetten verlaagd of herverdeeld. In deze ISV-raming zijn in vergelijking met de vorige raming de volgende technische aanpassingen doorgevoerd:

 

·         Als gevolg van het begin 2008 genomen ISV doorschuifbesluit 2007 zijn diverse budgetten 2008 opgehoogd;

·         Als gevolg van de door de provincie ZH per 1 januari 2008 ingevoerde nettering van de ISV voorschotten zijn de te verwachten inkomsten in 2008 en 2009 met ca. 3,75% verlaagd;

·         Daarnaast zijn enkele te verwachten correctieboekingen in de jaarschijf 2008 doorgevoerd in verband met de verantwoording 2007 (enkele overschrijdingen worden in 2008 gecorrigeerd).

 

In de voorliggende ISV raming zijn daarnaast de volgende nieuwe prioriteiten verwerkt:

 

·         Voor de resterende ISV2 periode is binnen het themaprogramma Wonen en Samenleven € 278.000,- extra vrijgemaakt voor de herstructurering van de Bomenwijk en € 13.000,- extra voor de realisatie van een buurtgebouw in de Bomenwijk;

·         Vanuit het budget opplussen woningvoorraad wordt € 490.000,- afgezonderd ten behoeve van een nieuw te introduceren bijdrage voor verzorgd wonen;

·         Verder is de post herstructurering en leefbaarheid in 2009 met € 50.000,- opgehoogd in verband met de nieuwbouw van de brede school in de Harnaschpolder.

 

De budgetverdeling en de bijdrage uit de reserve grote projecten zijn verder ongewijzigd. Gestreefd wordt naar een volledige budgetuitputting per 31 december 2009. De inkomsten over de gehele ISV2 periode (2005 t/m 2009) zijn voor Delft in totaal € 12,034 mln. Over de periode 2008 – 2009  resteert hiervan nog ca. € 5,6 mln. Samen met het ISV kassaldo per 31 december 2007 van ongeveer € 1,6 mln. en bijdragen uit de reserve grote projecten ad in totaal ca. € 4,1 miljoen worden deze voorschotten ingezet voor de financiering van de uitvoering van ISV projecten en programma’s in 2008 en 2009. In totaal wordt in deze raming ongeveer € 11,3 miljoen voor de uitvoering van verschillende themaprogramma’s uitgetrokken. Hierbij gelden resumerend de volgende prioriteiten:

 

·         Gebiedsgerichte aanpak: herstructurering en buurtgebouw Bomenwijk, Wippolder; bouw Vermeertoren; wijkaandelen Minervaplein, aanpassing gebouw BOV Geerweg, herontwikkeling sporthal Buitenhof, camera’s binnenstad/ stationsgebied, binnenstadsmanagement, afronding onderzoek grondwater binnenstad en opschalen proefproject waterstructuur Tanthof;

·         Themagerichte aanpak: wijkbudgetten, afronding Investeringsplan Buurtaccommodaties 2, aanpak Winkelcentra, herstructurering en leefbaarheid algemeen, ISV bodemsaneringen en –onderzoeken, Geluidssaneringen ISV en afronding van het brede school cultuurproject;

·         Subsidieregelingen: Opplussen woningvoorraad, Gevelaanpak en monumenten, Wonen boven winkels en de SBS bedrijvenregeling.

 

In het kader van de Stedelijke Vernieuwing wordt een groot aantal projecten uitgevoerd om daarmee de in het Delfts OntwikkelingsProgramma 2005-2015 (DOP2) met de Provincie Zuid Holland overeengekomen ISV2 doelstellingen te realiseren. Jaarlijks worden de resultaten van de stedelijke vernieuwing in Delft gemeten via de ISV-monitor. De bereikte resultaten worden vergeleken met de oorspronkelijke doelstellingen per 31 december 2009. De inhoudelijke ISV monitor 2007 geeft als conclusie dat er de volgende aandachtspunten zijn voor wat betreft het behalen van de doelstelling:

 

·         Het aantal nieuw gebouwde woningen in bebouwd gebied, categorie uitbreiding moet zoveel mogelijk omhoog;

·         Het aantal nieuw gebouwde woningen in bebouwd gebied, categorie vervanging, goedkope koopwoningen en (middel)dure en goedkope huurwoningen moet zoveel mogelijk omhoog;

·         Het aantal nieuwe woningen met (24 uurs) zorg moet zoveel mogelijk omhoog;

·         Tussentijdse meting van de gemiddelde waterkwaliteit in Delftse wateren is noodzakelijk. Op grond hiervan moeten zonodig extra maatregelen worden genomen om de waterkwaliteit te verbeteren.

 

Daarnaast is de conclusie uit de procesmonitor dat ongeveer twee op drie projecten voltooid zijn of in uitvoering. In de vorige procesmonitor waren nog slechts een op twee projecten voltooid of in uitvoering dus de trend is (opnieuw) positief. Aan deze MR-ISV is vanwege de subsidies Gevelaanpak/ monumenten, de Bedrijvenregeling, Wonen boven winkels en Opplussen woningvoorraad een volumebesluit toegevoegd, zodat deze subsidies ook in 2009 kunnen worden verleend. Het geheel leidt aan het eind van de ISV2 periode, per 31 december 2009, tot een tekort van ca. € 4,1 mln. Dit tekort is ongeveer gelijk aan het tekort in de voorgaande raming (MR-ISV 07-09). Het wordt vanaf het boekjaar 2008 afgedekt binnen het totaal van gemeentelijke investeringen via een bijdrage uit de reserve grote projecten.

 

 

HOOFDSTUK 2.                       BESLUITVORMINGSPROCEDURE MR-ISV 2008 - 2009

 

 

Het tijdpad van de besluitvorming is als volgt:

 

            Vaststelling concept MR-ISV in college                                            Augustus/ september 2008

            Evt. bespreking MR-ISV in de commissie  Wijzo                                  September/ oktober 2008

            Vaststelling MR-ISV in de gemeenteraad                                              Oktober/ november 2008

 

 

HOOFDSTUK 3.                       BELEID STEDELIJKE VERNIEUWING

 

 

In het Coalitieakkoord 2006-2010 staat dat in een compacte stad als Delft waar mogelijk ruimte moet worden geboden voor woningen, voor (revitalisering van) bedrijventerreinen en voor meer groen en speelplekken. Het Delfts beleid voor Stedelijke Vernieuwing is vastgelegd in het DOP2, waarop ook de toekenning van ISV2 voorschotten door de Provincie is gebaseerd. In dit meerjarig ontwikkelingsprogramma zijn de Delftse ambities voor de periode tot en met 2014 verwoord rond de thema’s Kennis, economie en cultuur, Duurzaamheid en Wonen en samenleven. Hoofddoel is en blijft het realiseren en behouden van een vitale stad met vitale en leefbare wijken. Daarom streven wij naar een grotere kwaliteit en kwantiteit van woningen, met meer differentiatie in huur en koop in een aantrekkelijke woonomgeving.

 

In het DOP2 worden een drietal themaprogramma’s en een viertal gebiedsgerichte programma’s beschreven. Er zijn 11 meetbare ISV-doelstellingen geformuleerd op basis waarvan jaarlijks wordt gemonitord of deze behaald worden. Daarnaast zijn er twee (rest)doelen uit de ISV1 periode toegevoegd. In paragraaf 3.4 en in de bijlage 1 en 2 (resultaten ISV-monitor 2007) wordt nader ingegaan op deze te bereiken doelen (effecten) en de gerealiseerde resultaten (prestaties). De in de ISV-raming opgenomen prioriteiten worden hieronder per themaprogramma opgesomd.

 

3.1       Themaprogramma Wonen en Samenleven.

 

In dit themaprogramma zijn de volgende prioriteiten opgenomen:

 

1.       ISV subsidies

Opgenomen zijn de jaarbudgetten voor gevelaanpak/monumenten, wonen boven winkels en voor het beleid rond het opplussen van woningen;

 

2.       Bijdragen aan gebiedsgerichte projecten

Het betreft hier eenmalige bijdragen voor de Vermeertoren, Minervaplein en Wippolder. Daarnaast gaat het om jaarlijkse budgetten voor herstructurering van de Poptahof, Bomenwijk en voorbereidingskosten;

 

3.       Leefbaarheid en veiligheid

Er wordt jaarlijks bijgedragen aan de financiering van de wijkbudgetten en er is in de raming een eenmalige bijdrage aan te realiseren camera’s in de binnenstad/ stationsgebied opgenomen;

 

4.       Accommodaties

In de raming zijn eenmalige bijdragen voor de nieuwbouw van sporthal Buitenhof, aanpassing van het gebouw BOV Geerweg en voor de nieuwbouw en inrichting van buurtaccommodaties (afronding Investeringsplan Buurtaccommodaties 2) opgenomen.

 

3.2       Themaprogramma Kennis, Economie en Cultuur.

 

Voor dit themaprogramma zijn opgenomen:

 

1.         ISV subsidies

Opgenomen zijn jaarlijkse budgetten voor de SBS bedrijvenregeling.

 

2.         Bijdragen aan gebiedsgerichte projecten

Het betreft hier een eenmalig budget voor de aanpak van winkelcentra.

 

3.         Binnenstadsmanagement

Opgenomen is de jaarlijkse bijdrage vanuit ISV, conform het te verwachten uitgaventempo.

 

3.3       Themaprogramma Duurzaamheid

 

In dit programma zijn de volgende prioriteiten opgenomen:

 

1.         Water en Ecologie

Opgenomen zijn een restantbudget voor onderzoek vermindering grondwater binnenstad en voor het opschalen van het proefproject Tanthof.

 

2.         Bodem- en geluidsanering

Opgenomen zijn de jaarlijks terugkerende posten voor bodemsanering Oostsingel en voor ISV bodemsanering en –onderzoeken overig. Ook het restantbudget voor bodemonderzoek Beukenlaan 2 valt onder deze categorie. Daarnaast zijn jaarlijkse budgetten voor geluidsanering opgenomen.

 

3.4       Resultaten ISV-monitor 2007.

 

De ISV-monitor vergelijkt de ISV-brede doelstellingen uit DOP2 met de daadwerkelijk bereikte resultaten. De monitor kent zowel een inhoudelijk als een procesmatig deel. De inhoudelijke monitor 2007 vergelijkt de realisatie per 31-12-2007 met de ISV2 doelstellingen per 31 december 2009. De procesmonitor 2007 brengt de globale voortgang van projecten in beeld. Voor een volledige beschrijving van de resultaten van zowel de inhoudelijke ISV-monitor als de procesmonitor wordt verwezen naar bijlage 1 en 2.

 

Inhoudelijke ISV-monitor

De realisatie van de inhoudelijke ISV-monitor in de jaren 2005 t/m 2007 (de ISV2-periode tot nu toe) wordt hieronder samengevat.

 

 

Doelstelling

Realisatie 2005

   2006 en 2007

Minimumeis

per ult. 2009

 

1

 

Wijken waar minimaal 1 extra deelproject van project ‘Kunst in de wijken’ is uitgevoerd

 

14

 

6

2

Totaal aantal nieuw gebouwde woningen in de Harnaschpolder (uitleg) 

§         Waarvan in categorie goedkope huur

§         Waarvan (middel)dure koop

1

0

1

470

120

350

3

a. Totaal aantal nieuw te bouwen woningen in bebouwd gebied van 1-1-2000 voor uitbreiding:

§         Waarvan in de categorie (middel) dure koop

§         Waarvan in de categorie goedkope huur

§         Waarvan in de categorie (middel) dure huur

 

950

828

60

62

 

2.440

1.180

960

137

 

b. Totaal aantal nieuw te bouwen woningen in bebouwd gebied van 1-1-2000 voor vervanging:

 

229

 

890

 

§         Waarvan in de categorie goedkope koop

§         Waarvan in de categorie (middel) dure koop

§         Waarvan in de categorie (middel) dure huur

§         Waarvan in de categorie goedkope huur

0

162

8

59

30

120

20

220

4

a. Nieuwe zorgwoningen:

§         Waarvan woningen met 24-uurszorg

b. Nieuwe nultredewoningen:

238

238

658

470

370

300

5

a. Aantal ‘omzettingen’ van huur naar koop

b. Aantal vernietigde woningen

341

234

300

300

6

Aantal ingrijpend verbeterde woningen

187

300

7

Oppervlakte openbaar gebied, waarvan kwaliteitsniveau minimaal een niveau hoger is gebracht.

57.390 m²

20.000 m²

8

Aantal woningen dat aan bestaand bebouwd gebied van 1-1-2000 is toegevoegd

(saldo uitbreiding plus vervanging minus vernietiging)

1076

3030

9

Aantal wijken met een voorzieningencluster

4

6

10

a. Aangepakt gedeelte van de werkvoorraad gerelateerd aan landsdekkend beeld bodemsanering

b. Hoeveelheid gesaneerde grond

c. Aantal uitgevoerde bodemonderzoeken

d. Hoeveelheid gesaneerd grondwater

e. Prestatie-eenheden bodem / grondwater

§         Waarvan sanering in eigen beheer

 

 

 

f. Nazorg Asepta / Braat

19%

67.138 m²

100.158 m³

1

37.002 m³

365.877 bpe

werkvoorraad sanering eigen beheer nog niet bekend

In overleg met provincie beëindigd

2 %

50.150 m²

77.000 m³

4

35.700 m³

295.430 bpe

2 %

 

 

 

uitvoering

11

 

Aantal gesaneerde woningen (A-lijst)

40

42

       Vanuit ISV1 toegevoegd aan ISV2:

 

12

Nieuwe woningen met zorg (extra bovenop nr. 4.)

33

33

 

13

 

Gemiddelde waterkwaliteit

 

2,5

 

3

 

Tabel: overzicht resultaten inhoudelijke ISV-monitor 2005 t/m 2007

 

De conclusies ten aanzien van het al of niet behalen van de doelstellingen zijn de volgende:

·         Doelstelling gehaald. Dit geldt voor de doelstellingen 1, 3b (middeldure koop), 4b, 5a, 7, 10a, 10b, 10d, 10e (prestatie-eenheden), 10f en 12;

·         Doelstelling nog niet gehaald maar realisatie ligt op koers. Dit geldt voor de doelstellingen 2, 4, 5b, 6 en 9, 10c, 10e  (sanering in eigen beheer) en 11;

·         Doelstelling nog niet gehaald en nadere aandacht is nodig. Dit geldt voor de doelstellingen 3a, 3b (goedkope koop en huur), 4a, 8 en 13. Deze doelstellingen betreffen de volgende bestuurlijk relevante onderwerpen:

o        Het aantal nieuw gebouwde woningen in bebouwd gebied, categorie uitbreiding moet zoveel mogelijk omhoog;

o        Het aantal nieuw gebouwde woningen in bebouwd gebied, categorie vervanging, goedkope koopwoningen en (middel)dure en goedkope huurwoningen moet zoveel mogelijk omhoog;

o        Het aantal nieuwe woningen met (24 uurs) zorg moet zoveel mogelijk omhoog;

o        Tussentijdse meting van de gemiddelde waterkwaliteit in Delftse wateren is noodzakelijk. Op grond hiervan moeten zonodig extra maatregelen worden genomen om de waterkwaliteit te verbeteren.

 

Omdat de gerealiseerde woningbouwproductie op veel punten tot nu toe nog onvoldoende is om de doelstelling per 31 december 2009 te halen, is medio 2007 een gemeentelijk ‘aanjaagteam’ van start gegaan en wordt nader overleg met de corporaties gevoerd. In gezamenlijk overleg wordt een strategie ontwikkeld die moet leiden tot zo hoog mogelijke realisatiecijfers.

 

ISV-procesmonitor

Om de ISV2-doelstellingen te bereiken, worden - zoals in het DOP2 is beschreven - een viertal gebiedsgerichte programma’s uitgevoerd, te weten: Woonwijken, Spoorzone, Binnenstad en TU/SchieOevers. Er worden een groot aantal projecten uitgevoerd die bijdragen aan de doelstellingen. De procesmatige ISV-monitor 2007 geeft weer wat de voortgang is van lopende programma’s en projecten die verband houden met de doelstellingen. De projectenlijst die hiervoor gebruikt is, betreft de situatie per 31 december 2007. Per project wordt bijgehouden wie verantwoordelijk is, aan welke ISV2 doelstelling(en) wordt bijgedragen, wat de knelpunten zijn en hoe dit wordt opgelost.

 

Uit de procesmonitor 2007 blijkt dat er in totaal 76 (100%) projecten in gang zijn. Per 31-12-2007 zijn hiervan 34 (deel)projecten (afgerond 45%) voltooid (in nazorgfase) en er zijn er 15 (ca. 20%) in uitvoering (realisatiefase). Er zijn daarnaast in totaal 27 projecten (ca. 35%) in het stadium van start planvorming t/m voorbereiding (initiatieffase, definitiefase, ontwerpfase en voorbereidingsfase). Dit betekent dat ongeveer twee op drie projecten voltooid zijn of in uitvoering. In de vorige procesmonitor waren nog slechts een op twee projecten voltooid of in uitvoering dus de trend is (opnieuw) positief.

 

Hieronder wordt het resultaat in tabelvorm weergegeven.


 


 

 


Tabel: overzicht ISV-procesmonitor 2007


HOOFDSTUK 4.                       FINANCIEEL OVERZICHT MR-ISV 2008-2009

______________________________________________________________________________

 



  

HOOFDSTUK 5.                       TOELICHTING PER POST

______________________________________________________________________

 

5.1       Geplande ISV-uitgaven 2008 - 2009

 

5.1.1     Themaprogramma wonen en samenleven

 

1.         SUBSIDIE GEVELAANPAK EN MONUMENTEN

Betreft de uitvoering van de lopende subsidieregeling voor de aanpak van gemeentelijke monumenten. De budgethoogte is conform de vorige raming.

 

2.                  SUBSIDIE WONEN BOVEN WINKELS BINNENSTAD

Deze post betreft de uitvoering van een nieuwe regeling voor het realiseren van woningen boven winkels in de binnenstad conform bestuurlijke besluitvorming in 2007. Het in 2007 niet benut budget ad € 15.000,- is conform het begin 2008 genomen ISV doorschuifbesluit 2007 bijgeplust in 2008.

 

4a.       SUBSIDIE OPPLUSSEN WONINGVOORRAAD

Opgenomen zijn reëel te verwachten uitgaven voor het opplussen op maat (woningniveau) en voor de toegankelijkheid van woongebouwen. Daarnaast is in dit budget voor 2008 een bedrag voor de ‘opplus-pilot’ van woningbouwcorporatie Vestia opgenomen.

 

4b.       BIJDRAGE VERZORGD WONEN

Dit betreft een nieuwe (sub)post in de raming ad € 490.000,- in totaal. Doel van deze post is een bijdrage te leveren aan de in het kader van de ISV monitor gesignaleerde aandachtspunt met betrekking tot de realisatie van extra woningen met (24 uurs) zorg. Er wordt gedacht aan een bijdrage voor short stay Buitenweye en voor vormen van begeleid wonen voor jongeren. De ISV-post is in de raming ‘budgetneutraal’ afgezonderd vanuit het budget voor opplussen, zonder dat dit een extra beslag doet op het tekort in de raming.

 

6.                  VOORBEREIDINGSKOSTEN ISV

Dit betreft kosten die door of namens de vakteams Projecten en Projectondersteuning worden gemaakt om lopende projecten te realiseren. Het budget is conform de vorige raming, waarbij in de jaarschijf 2008 het in 2007 niet benutte budget ad € 141.700,- conform het doorschuifbesluit is bijgeplust.

 

7.                  BIJDRAGE VERMEERTOREN

De in de eerdere raming voor 2007 opgenomen eenmalige bijdrage om de (inmiddels gerealiseerde) Vermeertoren mogelijk te maken, is conform het doorschuifbesluit in zijn geheel doorgeschoven naar het budgetjaar 2008.

 

8c.       PLANVOORBEREIDING POPTAHOF

Conform de vorige raming is een beperkt jaarlijks budget voor voorbereidingskosten van het vakteam Projecten en Projectondersteuning opgenomen. Daarnaast is in het budgetjaar 2008 een bedrag ad € 107.757,- uit 2007 bijgeplust conform het ISV doorschuifbesluit 2007.

 

8d.       BIJDRAGE BOMENWIJK

De herstructurering van de Bomenwijk komt op gang. Het in de vorige raming opgenomen budget voor 2008 blijkt onvoldoende en moet in tegenstelling tot de vorige raming ook in 2009 worden doorgezet. Daarom is de post bijdrage Bomenwijk in de voorliggende raming verhoogd met in totaal € 278.000,- (te weten € 86.000,- in 2008 en € 192.000,- in 2009) ten laste van het resultaat. Deze bedragen zijn gebaseerd op verwachte voorbereidingskosten van Projecten, Communicatie, Projectondersteuning en overige vakteams. Daarnaast zijn bijdragen opgenomen voor de uitvoering van communicatie, activiteiten van het beheerteam en ondersteuning van het herstructureringsproces.

 

8e.               HERSTRUCTURERING EN LEEFBAARHEID

Ten opzichte van de vorige raming zijn de jaarschijven voor deze post herverdeeld conform het verwacht uitgavenpatroon. Ook is een niet benut bedrag ad € 190.950,- uit 2007 bijgeplust in 2008 conform het ISV doorschuifbesluit 2007. Verder is het totaal van deze post met € 50.000,- opgehoogd in verband met een onvoorzien tekort op de nieuwbouw brede school Harnaschpolder (waarvoor in totaal vanuit deze ISV post € 150.000,- wordt bijgedragen). Naast deze prioriteit zijn eenmalige bedragen opgenomen voor een onvoorzien tekort op de verbouw van wijkaccommodatie Buitenhof, voorbereidingskosten aanjagen woningbouwproductie, deelgebied AH Laan van Altena en een meerjaarlijkse bijdrage voor de aanpak van vier aandachtsbuurten in de wijk Buitenhof.

 

8i.        BIJDRAGE CHILDSTREET 2005 PROEFTUIN

In 2005 heeft het college van B+W besloten vanuit het ISV een bijdrage te verlenen aan een internationaal project genaamd Childstreet. Hiermee verband houdende uitgaven zijn inmiddels wel gedaan, maar daar zijn andere budgetten voor benut. Het ISV budget maakt daarnaast onderdeel uit van de dekking van kosten die gemaakt zijn in kader van Habiforum. Er wordt verwacht dat in 2008 nog enkele uitgaven ten laste van het ISV volgen. Het betreffende ISV-budget is dan ook -conform het ISV-doorschuifbesluit 2007- doorgeschoven van 2007 naar 2008.

 

8j.        BIJDRAGE BUURTGEBOUW BOMENWIJK

Het buurtgebouw was eind 2007 in aanbouw. Daarom zijn niet alle kosten in 2007 gerealiseerd. Het in 2007 niet benut bedrag ad € 90.128,- is dan ook conform het doorschuifbesluit doorgeschoven van 2007 naar 2008. Daarnaast is de post met een bedrag ad € 12.917,- opgehoogd vanwege onvoorziene stijging van bouwkosten.

 

9.         MINERVAPLEIN INVESTERINGSBIJDRAGE

Bij deze post gaat het om fysieke investeringen in het kader van het reeds enige jaren lopende experiment Wijkaandelen rond het Minervaplein. De restantbedragen uit 2007 van deze post en van de voormalige ISV post 10 (bijdrage Minervaplein organisatiekosten) zijn conform het doorschuifbesluit overgeheveld naar deze post in het boekjaar 2008.

 

11.       WOONOMGEVING WIJKCENTRUM TANTHOF

Dit budget is conform de vorige raming. Het wijkcentrum en de naastgelegen nieuwbouw (TOED) is inmiddels gerealiseerd. In 2008 wordt de inrichting woonomgeving afgerond.

 

12.       BIJDRAGE WIJKBUDGETTEN

Conform eerdere ramingen zijn de bijdragen voor de wijkaanpak in deze raming tot en met 2009 voortgezet.

 

16.       WIPPOLDER

Dit budget heeft betrekking op herinrichting van de openbare ruimte in de Wippolder die nadat de realisatie van de nieuwbouw in het voorjaar van 2008 heeft plaatsgevonden aansluitend wordt uitgevoerd. Het budget is conform het doorschuifbesluit doorgeschoven van 2007 naar 2008.

 

35.       INRICHTING BUURTACCOMMODATIES

Het in 2008 opgenomen bedrag is nodig voor de verbouwing van wijkaccommodatie de Wending in 2008. Het betreft een doorschuif van 2007 naar 2008 van een restant ad € 19.161,- conform het genomen doorschuifbesluit.

 

 

 

36.       INVESTERINGSPLAN BUURTACCOMMODATIES 2

Opgenomen is het rompbudget voor 2008 conform de vorige raming. Daarnaast is een doorschuif uit 2007 bijgeteld conform het genomen doorschuifbesluit. Het budget wordt in 2008 naar verwachting benut voor de verbouw en inrichting van wijkaccommodatie Buitenhof, wijkinfopunt Buitenhof, inrichting buurtgebouw Bomenwijk en BOV Geerweg en inrichting voor zelforganisatie Shanti.

 

40.       CAMERA’S BINNENSTAD

Opgenomen is het rompbedrag voor 2008 conform de vorige raming plus een klein restant uit 2007 ad € 1.650,- dat in verband met verwachte verplaatsingskosten conform het doorschuifbesluit doorschuift van 2007 naar 2008.

 

41.       VOORBEREIDING SPORTHAL BUITENHOF EO

In de raming is rekening gehouden met inkomsten uit de GREX gezien de budgetoverschrijding op deze post in het boekjaar 2007.

 

42.       BIJDRAGE SPORTHAL BUITENHOF EO

De uitvoering van de herontwikkeling is eind 2007/ begin 2008 van start gegaan. De ISV-bijdrage voor de sporthal is qua budgethoogte conform de vorige raming en wordt in het boekjaar 2008 benut ter dekking van fysieke investeringen in het kader van de GREX.

 

44.       BIJDRAGE AANPASSING GEBOUW BOV GEERWEG

Opgenomen is een budget conform de vorige ISV raming. De aanpassing/ verbouw van het buurtgebouw zal naar verwachting in 2008 plaatsvinden.

 

48.       BIJDRAGE BREDE SCHOOL CULTUURPROJECT

Opgenomen zijn de bedragen voor 2008 en 2009 conform de vorige raming. In 2008 is een bedrag ad € 2.000,- afgetrokken vanwege een kleine budgetoverschrijding in 2007.

 

5.1.2     Themaprogramma kennis, economie en cultuur

 

17.       BIJDRAGE ONTWIKKELING TU-GEBIED

Opgenomen is het rompbedrag 2008 conform de vorige raming, verminderd met de budgetoverschrijding uit 2007 ad € 150.982,-. Conform de verantwoording 2007 (zie paragraaf 7.1.2 post 17) wordt deze overschrijding in de raming ten laste gebracht van het rompbudget. Wat aldus in de raming resteert, zijn in 2008 verwachte inkomsten uit de GREX Technopolis, waarvandaan een correctie plaatsvindt (omdat in 2007 ten onrechte voorbereidingskosten ten laste van dit ISV budget zijn gebracht).

 

18a.      SBS BEDRIJVENREGELING

Opgenomen zijn jaarlijkse budgetten conform de vorige raming plus een klein bedrag ad € 1.723,- dat in 2008 benodigd is voor een folder/ flankerende activiteiten in het kader van de nieuwe regeling.

 

18b.      BIJDRAGE AANPAK WINKELCENTRA

Opgenomen is het budget conform de vorige raming.

 

19.       BINNENSTADSMANAGEMENT

            De uitgaven zijn gefaseerd conform het verwacht uitgavenpatroon. Daarnaast is een bedrag ad € 144.348,- conform het doorschuifbesluit doorgeschoven vanuit 2007 naar 2008. De aldus gevormde budgetten worden benut voor de invoering van de autoluwe binnenstad (kosten pollers incl. grondwerken, voorbereidingskosten), de herinrichting van de Paradijspoort en de herbestrating van de Gasthuislaan.

 

 

 

 

5.1.3     Themaprogramma Duurzaamheid

 

25.       BIJDRAGE ONDERZOEK VERMINDERING GRONDWATER BINNENSTAD

Dit betreft de doorschuif van een restbedrag ad € 38.817,-, benodigd voor de financiering van het Delft Cluster onderzoek naar effecten en maatregelen voor vermindering van grondwateronttrekking door DSM. Dit onderzoek is gaande, financiële verplichtingen zijn aangegaan, rekeningen worden naar verwachting in 2008 ten laste van dit budget gebracht.

 

26.       BIJDRAGE VERBETERING ECOLOGISCHE HOOFDSTRUCTUUR

In het kader van de verantwoording 2007 (zie ook paragraaf 7.1.3 post 26) wordt de budgetoverschrijding uit 2007 in het boekjaar 2008 gecorrigeerd ten gunste van het ISV. Opgenomen is het negatief bedrag van de overschrijding 2007 ad € 15.147,-.

 

27.       BIJDRAGE OPSCHALEN PROEFPROJECT TANTHOF

Budget is conform vorige raming en benodigd voor civieltechnische maatregelen in kader van het Waterplan.

 

28.       BODEMSANERING OOSTSINGEL INCL PLUIM

Budget conform vorige raming onder bijtelling in 2008 van een restant uit 2007 conform het doorschuifbesluit. Uit het begin 2008 verschenen tussenevaluatie-rapporten blijkt dat de verontreiniging nog niet volledig is gesaneerd. Daarmee zal ook monitoring van het pluimgebied voorlopig noodzakelijk zijn. De kosten lopen derhalve door in 2008 en 2009.

 

34.       BODEMONDERZOEK BEUKENLAAN 2

Dit betreft een doorschuif uit 2007 naar 2008 van € 26.537,-, benodigd voor het lopende onderzoek ter plaatse van de Beukenlaan in het kader van de herstructurering van de Bomenwijk.

 

32.       ISV BODEMSANERING EN -ONDERZOEK OVERIG

Opgenomen is het budget 2008 conform de vorige raming minus de overschrijding Zuidwal uit het boekjaar 2007 ad € 1.900,- en minus de overschrijding 2007 op de post ISV bodemsanering en onderzoek algemeen ad € 74.147,- (zie ook verantwoording 2007, paragraaf 7.1.3 post 32). Het budget is nodig voor de uitvoering van het ISV2 bodemsaneringsprogramma in het kader van het landsdekkend beeld waarvoor overdracht van provinciale taken naar de gemeente Delft heeft plaatsgevonden.

 

33.       GELUIDSSANERINGEN ISV (A-LIJST)

Opgenomen zijn de budgetten conform de voorgaande raming plus in 2008 een restbudget uit 2007 ad € 29.805,- conform het doorschuifbesluit 2007. Het budget is benodigd om de resterende doelstelling geluidsanering woningen A-lijst in de ISV2 periode te kunnen realiseren.

 

5.2       Inkomsten 2008 - 2009

 

1.         ISV-BIJDRAGE PROVINCIE ZUID HOLLAND

De voorschotten voor de totale ISV2 periode (2005 t/m 2009) zijn door de provincie begin 2006 vastgesteld op € 12.034.455,-.  De fasering van de inkomsten 2008 en 2009 zijn afgestemd op het onlangs door de provincie bekendgemaakte betalingsritme.

 

5.3       Toelichting op het tekort

 

Het uiteindelijk tekort per 31 december 2009 is ten opzichte van de vorige raming niet veranderd. Het wordt binnen het totale gemeentelijk investeringsprogramma opgevangen. Dit betekent dat eind 2008 resp. eind 2009 een bijdrage uit de reserve grote projecten wordt verleend.

 

5.4BTW Compensatiefonds

 

Uit het jaarlijks besluit van de provincie Zuid Holland (toegezonden dd. 1 april 2008, kenmerk PZH-2008-247785) met betrekking tot het toekennen van ISV voorschotten blijkt dat deze per 1 januari 2008 worden genetteerd dwz dat deze voortaan exclusief BTW worden uitbetaald. Dit betekent dat de inkomsten 2008 ten opzichte van de vorige ISV raming met 3,75% worden verlaagd tot € 2.405.788,96. Ook in 2009 zullen de inkomsten met dit percentage worden verlaagd. Keerzijde van deze medaille is dat in de voorliggende raming in 2008 en 2009 geen BTW meer in de verwachte uitgaven is opgenomen. Deze kan immers via het BTW compensatiefonds (BCF) worden teruggevorderd.

 

5.5Toekomst ISV

 

Het ziet er niet gunstig uit als het gaat om voortzetting van het ISV regime na 2009. Minister Vogelaar zet in de nu lopende discussie over de toekomst van het Grotestedenbeleid (GSB), waar het ISV onderdeel van uit maakt, in op de aanpak van 40 ‘krachtwijken’ in slechts 18 gemeenten. Deze wijken liggen niet in Delft. Wel lijkt er in 2009/2010 een beperkt landelijk ‘preventiebudget’ voor de aanpak van wijken buiten de 31 rechtstreekse gemeenten beschikbaar te komen. Hiervoor moeten gemeenten aparte wijkgebonden aanvragen indienen, die worden beoordeeld door een in te stellen commissie. Er komt dus vanaf 2010 op stedelijk niveau zeer waarschijnlijk geen ISV budget meer zoals we dat in de periode 2000 t/m 2009 kennen beschikbaar.

Delft voert desondanks samen met andere (middel)grote programmagemeenten een lobbyactie uit om te trachten, desnoods via de Tweede Kamer, de minister op andere gedachten te brengen om zodoende alsnog voldoende ISV geld beschikbaar te krijgen in ISV3 (periode 2010 t/m 2014). De resultaten hiervan zullen worden opgenomen in een volgende ISV raming. Vooralsnog is het niet doorgaan van het ISV-budget na 2009 als risico aangemeld in het kader van de Programmabegroting 2009-2012.

 

 

HOOFDSTUK 6.                       VOLUMEBESLUIT MR-ISV 2009

 

 

In 2009 zijn voor subsidies aan derden de volgende (bruto) bedragen beschikbaar:

 

·       voor steun aan bedrijven in aangewezen gebieden                     200.000,-

·       voor gevelaanpak en monumenten                                            240.000,-

·       voor subsidie opplussen woningvoorraad                                   375.000,-

·       voor wonen boven winkels                                                       150.000,-

                                                                                                                      -----------------+

Totaal volumebesluit ISV subsidies 2009                                      965.000,-


HOOFDSTUK 7.                       TOELICHTING OP DE REKENING MR-ISV 2007

 

 


 

 


 


7.1       Toelichting uitgaven MR-ISV jaarschijf 2007                                                                                                                                                          

                        N = nadeel

                                                                                                                                 V = voordeel

 

De onderbesteding in het ISV blijkt in 2007 lager dan in het voorgaande jaar 2006. Was de onderbesteding in 2006 nog ca. 50% van de begroting, in 2007 is de onderbesteding teruggelopen tot ca. 33%. De gerealiseerde uitgaven zijn dus met ca. 67% van de begroting nog wel wat achter gebleven bij de verwachting, maar het bestedingspercentage loopt op.

 

Hieronder worden alle in 2007 gerealiseerde ISV uitgaven per themaprogramma en per subthema/ activiteit toegelicht. Per ISV-post wordt een vergelijking gemaakt tussen de uitgaven en de in de raming en begroting gereserveerde budgetten. Tevens wordt daarbij vermeld of de kosten al of niet doorschuiven dan wel of de uitgaven voor de raming mee- of tegenvallers vormen. Aan het eind van de toelichting is een totaaloverzicht mee- en tegenvallers opgenomen.

 

Voor ISV posten die in 2007 niet volledig zijn benut, en waarvan (restant)budget in verband met bijvoorbeeld lopende verplichtingen wordt doorgeschoven naar een volgend boekjaar, is net als voorgaande jaren op basis van gemotiveerde verzoeken van budgetbeherende vakteams op 8 april 2008 een doorschuifbesluit genomen. De door te schuiven budgetten worden in de jaarlijkse bijstelling van de raming ‘bijgeplust’ in de jaarschijf 2008.

 

7.1.1     Themaprogramma Wonen en Samenleven

 

1.         Subsidie gevelaanpak en monumenten: € 101.884,- N

In 2007 zijn in totaal 33 projecten gereed gemeld en uitbetaald. Daarnaast zijn er in 2007 24 aanvragen voor subsidie gemeentelijke monumenten ingediend. De regeling gevelaanpak is in februari afgeschaft en daar zijn in 2007 ook geen aanvragen voor ingediend. De 24 aanvragen zorgden ervoor dat eind september voor € 240.000,- aan verplichtingen was aangegaan en het budget dus uitgeput was. Vervolgens zijn de projecten geboekt op een regulier budget, verkregen in het kader van de monumentennota 2007-2017. Dat budget (€ 120.000,-) was begin december 2007 ook volledig verplicht en toen is er voor de rest van 2007 een subsidiestop afgekondigd.

De overschrijding van de uitgaven is het gevolg van uitbetalingen van restauraties waarvoor gezien het hoger budget in voorgaande jaren verplichtingen waren aangegaan en die in 2007 gereed zijn gemeld. Het restant verplichtingen uit voorgaande jaren is eind 2007 € 265.453,-. Dit zal in de komende jaren tot uitbetalingen leiden. Er is per saldo sprake van een negatief saldo. Dit is een tegenvaller voor de raming.

 

2.         Subsidie wonen boven winkels binnenstad: € 15.000,- V

Dit budget is voor het maken van een toegang tot een bovenwoning. Mogelijkheden voor het stimuleren van het realiseren van een bovenwoning waren er in 2007 nog niet en daarmee was het niet mogelijk eigenaren te stimuleren alvast een toegang te maken. Daarom is dit budget niet besteed.

In februari 2008 is in de raad de beleidsnota wonen boven winkels vastgesteld, waarin het stimuleren en realiseren van woningen boven winkels middels een subsidieregeling wordt geregeld. De middelen die in 2007 niet zijn uitgegeven omdat een regeling voor de woningen ontbrak, zijn in 2008 en daarna nodig om samen met de subsidiemiddelen uit deze nota in te zetten om toegangen naar bovenwoningen te realiseren. Het positief saldo wordt voor de raming dus niet gezien als meevaller omdat het budget doorschuift naar 2008 conform het doorschuifbesluit.

 

4.         Subsidie opplussen woningvoorraad: € 72.713,- V

            In 2007 zijn subsidies uitbetaald voor het opplussen in de projecten Dock van Delft, China/ Azielaan, Hofje van Pauw en voor het in de periode april 2007 t/m december 2007 door woningcorporatie Vestia uitgevoerde pilotproject ‘opplussen op maat’. De corporaties hebben het uitvoeren van nieuwe opplus-projecten getemporiseerd in afwachting van de resultaten van de pilot. De evaluatie ervan heeft in december 2007 plaats gevonden en wegens het succes is Vestia voornemens ermee door te gaan en gaan ook Woonbron en Vidomes zich erbij aansluiten. Doorschuif van het restantbudget is desondanks niet noodzakelijk omdat in 2008 in de raming wederom voldoende ISV-budget is gereserveerd voor het opplussen. Voor de raming kan het voordelig saldo worden gezien als meevaller.

 

6.         Voorbereidingskosten ISV: € 141.700,- V

In het boekjaar 2007 is deze post niet volledig benut. Het betreft voorbereidingskosten die zijn gemaakt door de vakteams Projecten en Projectondersteuning in de beginfase van projecten, voor zover deze niet ten laste van andere dekkingsbronnen konden worden gebracht. Vanwege een onderbezetting op enkele projecten is pas in het derde kwartaal 2007 extra capaciteit voor projectmanagement ingehuurd. De toename van de complexiteit van de gebiedsontwikkelingsprojecten en de doelstellingen ten aanzien van woningbouwproductie vragen nu om extra inzet van projectmanagementcapaciteit zodat het gehele restbudget nodig is om de kosten hiervan te dekken. Het positief saldo is voor de raming geen meevaller en het restantbudget schuift conform het doorschuifbesluit ISV 2007 door naar het budgetjaar 2008.

 

7.         Bijdrage Vermeertoren: € 299.575,- V

Het project Vermeertoren aan de van Foreestweg/ hoek Provinciale weg is inmiddels gerealiseerd, maar de administratieve afhandeling heeft per 31 december 2007 nog niet in zijn geheel plaatsgevonden. Het niet besteed budget is toegezegd in het kader van een ontwikkelovereenkomst met Ceres Projectontwikkeling. Het positief saldo is daarom voor de raming geen meevaller, omdat de kosten in verband met de uitvoering van het project conform het doorschuifbesluit doorschuiven naar het boekjaar 2008.  

 

8a.       Ontwikkeling wijkaccommodatie Vermeertoren: € 226,- N

Het betreft hier voorbereidingskosten van het vakteam IB, verband houdende met de uitvoering van bouw- en woonrijp maken in het kader van het inmiddels uitgevoerde project Vermeertoren aan de van Foreestweg/ hoek Provinciale weg. Het negatief saldo is voor de raming een (zeer) kleine tegenvaller.  

 

8c.       Planvoorbereiding Poptahof: € 107.757,- V

De voorbereidingskosten van (voornamelijk) het vakteam Projecten voor de herstructurering van de Poptahof zijn ten laste van deze post gebracht. Op deze ISV-post zijn in 2007 kosten geboekt voor externe inhuur/ deskundige ondersteuning en voorbereidingskosten. Hierbij zijn de inkomsten uit de GEM Poptahof als negatieve uitgaven geboekt, waardoor het lijkt dat het budget in 2007 niet (geheel) is besteed. Het restbudget moet omdat het nodig is ter dekking van lopende voorbereidingskosten in zijn geheel worden doorgeschoven naar het boekjaar 2008. Het positief saldo is voor de raming geen meevaller, omdat de kosten in verband met de uitvoering van het project en conform het doorschuifbesluit 2007 doorschuiven naar het boekjaar 2008.

 

8d.       Bijdrage Bomenwijk: € 31.713,- N

Het betreft hier voorbereidingskosten van de vakteams Projecten, Projectondersteuning en IB/planvoorbereiding in verband met de in voorbereiding zijnde herstructurering van de Bomenwijk. De kosten zijn ten opzichte van de raming boven het geraamd budget uitgekomen. Voor deze budgetoverschrijding zijn verschillende redenen:

§         Achterstallige communicatieactiviteiten ad ca. € 20.000,- (uit de periode 2004-2007) zijn pas in 2007 met woningcorporatie Vestia afgerekend;

§         Voorbereidingskosten zijn daarnaast ca. € 12.000,- hoger uitgevallen vanwege het te realiseren buurthuis, waarvoor in 2007 nog niet helder was dat deze voor rekening van de gemeente zouden komen.

De overschrijding vormt voor de raming een tegenvaller.

 

 

 

8e.       Herstructurering en leefbaarheid: € 190.950,- V

Het betreft hier voorbereidingskosten van de vakteams Projecten, Projectondersteuning, RO en het programma WZW, veelal in de initiatieffase van projecten. Geboekt zijn kosten voor het aanjaagteam woningbouwproductie en enkele voorbereidingskosten in verband met de woonvisie. Door onvoorziene vertragingen zijn enkele projecten nog niet gerealiseerd waardoor de daarmee verband houdende kosten nog niet zijn geboekt. De in 2006 overeengekomen bijdragen van Vestia en Woonbron voor de gebiedsvisie Voorhof ZW zijn als inkomsten geboekt. Het budget voor de post herstructurering en leefbaarheid wordt per saldo onderschreden.

Het gehele restantbudget is evenwel benodigd ter dekking van onvoorziene tekorten in lopende en nog uit te voeren projecten. Voor de raming is het voordelig saldo van deze post dus geen meevaller. Het restbudget schuift conform het doorschuifbesluit door naar het boekjaar 2008.

 

8f.        Bijdrage GREX Doelengebied: € 145.964,- V

De uitvoering van het Doelengebied is in 2005 afgerond. De in voorgaande jaren met het grondbedrijf overeengekomen verrekening met het ISV van het eindsaldo van de grondexploitatie (GREX) heeft in 2007 plaatsgevonden. Deze is gunstiger uitgepakt voor het ISV dan verwacht. Het positief saldo geldt voor de raming als een meevaller.

 

8g.       Speelplek Koningsveld: € 452,- N

In 2006 is het (bijgestelde) plan uitgevoerd. Op deze post zijn nog enkele na-ijlende kosten geboekt. Er is sprake van een kleine tegenvaller voor de raming.

 

8i.        Bijdrage Childstreet 2005 proeftuin: € 26.000,- V

Deze post betreft het opzetten van een proeftuin in de Poptahof. Hoewel de verwachting was dat de kosten nog in 2006 zouden worden gerealiseerd, heeft geen boeking plaatsgevonden omdat andere budgetten zijn benut.

Er wordt desondanks verwacht dat in 2008 nog een aantal uitgaven volgen in het kader van Childstreet. Daarnaast is het zo dat dit budget onderdeel uitmaakt van de dekking voor de kosten die gemaakt zijn in het kader van Habiforum. Gezien besluitvorming in B&W in 2005 moet het budget voor de uitvoering van de proeftuin gehandhaafd blijven. Conform het doorschuifbesluit 2007 schuift het budget in zijn geheel door naar 2008 en vormt het positief saldo geen meevaller voor de raming.

 

8j.        Bijdrage buurtgebouw Bomenwijk: € 90.128,- V

Dit betreft een bijdrage in de kosten van de bouw van een buurtgebouw in de Bomenwijk. Bij het ter beschikking stellen van het ISV-budget ad € 150.000,- werd reeds voorzien dat een deel van de kosten niet in 2007 maar pas in 2008 zou worden gerealiseerd. Het gebouw is bij de afsluiting van het boekjaar 2007 in aanbouw en afspraken over de financiering zijn gemaakt. De oplevering van het buurtgebouw zal naar het zich nu laat aanzien in het 2e kwartaal 2008 plaatsvinden. Het positief saldo is geen meevaller omdat de kosten doorschuiven naar 2008.

 

9.         Minervaplein investeringsbijdrage: € 27.213,- V

Deze post is bedoeld voor investeringen in het kader van het wijkaandelen systeem rond het Minervaplein. Naast gerealiseerde kosten zijn vanuit andere bronnen ook inkomsten geboekt en daardoor resteert een saldo. Omdat het wijkaandelen systeem wordt voortgezet, is het restbudget in zijn geheel benodigd voor diverse in overleg met de aandeelhouders te bepalen doelen.

Het positief saldo mag voor de raming dus niet als meevaller worden gezien. Conform het genomen doorschuifbesluit 2007 schuift het gehele restbudget door naar 2008.

 

10.       Minervaplein organisatiekosten: € 88.000,- V

Voor deze post zijn in 2007 geen kosten geboekt, zodat het gehele budget resteert. Ook voor deze post geldt dat het positief saldo voor de raming geen meevaller is, oomdat het wijkaandelen systeem wordt voortgezet en het restbudget in zijn geheel benodigd is voor diverse in overleg met de aandeelhouders te bepalen doelen. Het positief saldo mag voor de raming dus niet als meevaller worden gezien. Conform het genomen doorschuifbesluit 2007 schuift het gehele restbudget door naar 2008.

 

12.       Bijdrage wijkbudgetten: € 2.300,- V

In het kader van de wijkaanpak zijn via deze bijdrage meerdere fysieke verbeteringen in de woon- en leefomgeving van wijken meegefinancierd. De gerealiseerde uitgaven zijn in 2007 nagenoeg conform de raming gerealiseerd (op een kleine meevaller als gevolg van BTW verrekening na). De werkelijke kosten van in het kader van de wijkaanpak uitgevoerde projecten hebben de ISV-bijdrage ruimschoots overschreden.

 

15.       Bijdrage GREX Herstructurering DDW: € 56.002,- N

De uitvoering van het DDW project (woningen en woonomgeving) is medio 2007 in zijn geheel afgerond. De verrekening tussen GREX en ISV heeft bij afsluiting van de exploitatie in 2007 plaatsgevonden. Tijdens rioleringswerkzaamheden en de hierbij gepaard gaande grondafvoer bleek echter meer overlast van grondwater te zijn dan vooraf op basis van onderzoek werd verwacht. Dit leidde tot vertraging en extra kosten, in totaal ca. € 73.000. Ook moest een onderheid riool verwijderd worden en zijn nieuwe onderheide rioolputten gestort. Tevens heeft er een onvoorziene overschrijding van de hoeveelheid verontreinigd puin met asbest plaatsgevonden. Binnen het project was een post onvoorzien voorzien zodat per saldo de overschrijding op ca. € 56.000 uitkomt. Compensatie van deze overschrijding is niet mogelijk dus voor de raming is het negatieve saldo een tegenvaller.

 

16.       Wippolder: € 171.000,- V

De 2e fase Wippolder (62 koop- en 31 huurwoningen) zou vanaf eind 2006 worden opgeleverd, waarna de woonomgeving wordt ingericht. De uitvoering is echter later gestart doordat de aanbesteding van het werk moest worden overgedaan omdat bij de eerste aanbesteding geen geldige inschrijvers waren. Het ISV budget heeft betrekking op een kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte, die als laatste wordt gerealiseerd. Door het verschuiven van de uitvoeringsperiode vinden de werkzaamheden plaats in 2008 en niet zoals de bedoeling was in 2007. Voor de raming is het voordelig saldo dus geen meevaller omdat de kosten – conform het doorschuifbesluit – doorschuiven.

 

34.       Bijdrage wijkcentrum Tanthof: € 23,- N

De kosten houden verband met na-ijlende voorbereidingskosten van het IB in december 2006 opgeleverde wijkcentrum Tanthof. Het betreft een zeer kleine tegenvaller voor de raming.

 

35.       Inrichting buurtaccommodaties: € 19.161,- V

Het gaat hier om inrichting van bestaande buurtaccommodaties. In 2007 zijn de volgende posten ten laste van deze post gebracht: aanpassing onderzoek gebouw de Wending en inrichtingskosten wijkaccommodatie Kuyperwijk (in de Vermeertoren). De verbouwing van wijkaccommodatie De Wending vindt vanwege technische redenen niet in 2007 maar in 2008 plaats. Het restant 2007 is nodig voor de financiering van deze verbouwing in 2008. Het positieve saldo van deze post kan daarom voor de raming niet als meevaller worden gezien. Voor het restant is een doorschuifbesluit (naar 2008) genomen.

 

36.       Investeringsplan buurtaccommodaties 2: € 581.389,- V

Het budget is slechts gedeeltelijk besteed in het boekjaar 2007 met name omdat de verbouwing van wijkaccommodatie Buitenhof is verschoven naar 2008. Ten laste van de post investeringsplan buurtaccommodaties 2 is in 2007 gebracht: inrichting wijkaccommodatie Vermeertoren, adviezen wijkaccommodatie Buitenhof, inrichtingskosten jongerenruimte Kuyperwijk Vermeertoren, voorbereidingskosten IB en enkele aanpassingen in verband met verhuizingen (de Border, Buitenhof, Fledderus). Het positief saldo geldt voor de raming niet als meevaller omdat de kosten - conform het doorschuifbesluit 2007 - doorschuiven naar 2008. In 2008 is het restbudget 2007 nodig voor de verbouwing Wijkaccommodatie Buitenhof, het wijkinfopunt Buitenhof en voor de inrichting Shanti (na verbouwing wijkaccommodatie Buitenhof).

 

40.       Camera’s stationsgebied/ binnenstad: € 1.650,- V

De ten laste van deze post gebrachte kosten betreffen plaatsingskosten van de camera’s in het stationsgebied (verbinding vanuit bureau Delft naar de meldkamer in Den Haag). Het ISV budget is niet helemaal besteed omdat er in het boekjaar 2007 geen uitbreiding/verplaatsing van de camera’s in het stationsgebied heeft plaatsgevonden. Zodra het spoorzone traject start moeten er camera’s worden verplaatst en is het restbudget nodig. Het in 2007 niet benutte restantbudget is dus geen meevaller en schuift - conform het doorschuifbesluit 2007 - door naar 2008. 

 

41.       Voorbereiding Sporthal Buitenhof: € 46.936,- N

Het betreft hier een slechts tijdelijk (in 2006) in het ISV opgenomen post voor voorbereidingskosten van vakteams deeluitmakend van het ambtelijk projectteam en om kosten van externe expertise en ondersteuning. De met dit project verband houdende voorbereidingsuren zijn in 2007 echter ondanks het feit dat er geen budget was abusievelijk op deze ISV-post geboekt. Er wordt naar gestreefd in 2008 geen verdere budgetoverschrijding te laten voorkomen. Ter correctie worden de kosten 2007 in de loop van 2008 alsnog overgeboekt naar de inmiddels geopende grondexploitatie (GREX) voor dit gebied. De overschrijding vormt daarom voor de raming geen tegenvaller omdat de overschrijding lopende het boekjaar wordt gecompenseerd ten gunste van het ISV.

 

48.       Bijdrage brede school cultuurproject: € 2.000,- N

De uitgaven binnen deze post, in het kader van het project brede school cultuur, houden verband met leskisten, podia en ateliers op diverse locaties. De uitvoering is gaande en loopt reeds vanaf 2005. Het ISV budget is in 2007 iets overschreden omdat enkele uitgaven wat eerder zijn gedaan dan voorzien. De overschrijding wordt daarom in het lopende boekjaar gecompenseerd door verlaging van het budget 2008. Het negatieve saldo is dus geen tegenvaller voor de raming.

 

7.1.2     Themaprogramma Economie

 

17.       Bijdrage ontwikkeling TU-gebied: € 150.982,- N

Het betreft hier voorbereidingskosten in het kader van het gebiedsmanagement voor het TU gebied. Buiten de vakteams Projecten en Projectondersteuning is ten onrechte op dit nummer geschreven. Ook zijn er ten onrechte enkele facturen op dit nummer geboekt. Facturen moeten daarom worden overgeboekt naar de GREX als het Technopolis aangaat en naar andere budgetten als dit niet het geval is. Er is daarnaast nog geen bijdrage van uit GREX Technopolis aan dit nummer gedaan. In overleg tussen de vakteams Projecten, Vastgoed en Middelen is inmiddels afgesproken om de overschrijding in het boekjaar 2008 administratief te corrigeren. De kosten hebben de begroting dus overschreden maar vormen desondanks geen tegenvaller voor de raming.

 

18a.      Bedrijvenregeling: € 42.918,- V

In totaal is in 2007 aan acht bedrijven ca. € 157.000,- SBS-subsidie verleend. De gerealiseerde kosten voor de bedrijvensubsidie zijn daarmee (opnieuw) lager dan gebudgetteerd. Dit komt omdat de besteding plaatsvindt op basis van het aantal binnengekomen subsidieverzoeken en dat lag niet hoog in 2007. Daarnaast is de nieuwe regeling SBS binnenstad pas eind 2007 rond gekomen en begin 2008 gepubliceerd zodat de kosten voor voorlichting over de regeling nog niet zijn gerealiseerd. Deze kosten ad € 1.723,- (7990057) schuiven conform het doorschuifbesluit door naar 2008. Vanaf 2008 vindt een actievere benadering van (vooral) de binnenstad plaats hetgeen naar verwachting zal leiden tot meer aanvragen. Gezien het verwachte uitgaven- en verplichtingenniveau is het echter niet nodig het restant van het restbudget uit 2007 (ad € 41.195,-) door te schuiven naar 2008. Het voordelig saldo kan derhalve voor de raming grotendeels worden gezien als een meevaller.

 

 

19.       Binnenstadsmanagement: € 144.348,- V

Het betreft hier voornamelijk voorbereidings- en onderzoekskosten in het kader van het binnenstadsmanagement/ autoluwe binnenstad, gemaakt door de vakteams Projecten, Projectondersteuning en Mobiliteit. Als gevolg van vertraging in de realisatie van de Koepoortgarage en vertraging van de Verenigingen van Eigenaren in het Veste-gebied hebben de geplande activiteiten geen doorgang kunnen vinden. Het restantbudget is nodig in het budgetjaar 2008 omdat fase 4a van de invoering van de autoluwe binnenstad in het voorjaar 2008 daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Ook het opknappen van de Paradijspoort en Gasthuislaan zal in 2008 worden gerealiseerd, omdat de luifels in het Veste-gebied inmiddels geplaatst zijn. Het restant van het niet benutte budget uit 2007 schuift in verband met de uitvoering van het programma Binnenstad conform het doorschuifbesluit door van 2007 naar 2008 en vormt dus geen meevaller voor de raming.

 

20.       Herstructurering bedrijventerrein Schie-oevers: € 93,- N

Dit betreft een zeer kleine tegenvaller voor de raming.

 

7.1.3     Themaprogramma Duurzaamheid

 

25.       Bijdrage onderzoek vermindering grondwateroverlast binnenstad: € 38.817,- V

In voorgaande jaren is met partijen overeenstemming bereikt over uit te voeren onderzoek. De gemeentelijke bijdrage wordt uit deze ISV post betaald. Een deel van de kosten is in 2007 gerealiseerd. Het betreft de financiering van een Delft Cluster onderzoek naar effecten en maatregelen voor vermindering van grondwateronttrekking door DSM. Het onderzoek loopt en het wordt naar verwachting medio 2008 afgerond. De financiële verplichting is aangegaan, echter de rekening is nog niet betaald. Het positief saldo kan daarom voor de raming niet worden gezien als meevaller omdat de kosten conform het doorschuifbesluit doorschuiven naar 2008.

 

26.       Bijdrage verbetering ecologische hoofdstructuur: € 15.147,- N

In het kader van het ecologieplan Delft vinden structuurverbeteringen plaats aan de ecologische hoofdstructuur. Het restbudget van 2006 zijnde € 50.000,- is in 2007 vanwege andere prioriteitstelling niet in ISV-raming overgenomen. Desondanks zijn in 2007 door het IB voorbereidingskosten geboekt op het projectnummer. In het boekjaar 2008 zouden deze kosten gecorrigeerd moeten worden ten gunste van het ISV. Aan het IB is hierom verzocht middels een interne overboeking. Het betreffende nummer is inmiddels geblokkeerd. De in 2007 gerealiseerde kosten kunnen voor de raming dus niet gezien worden als een tegenvaller.

 

28.       Bodemsanering Oostsingel: € 39.323,- V

De kosten die ten laste van deze ISV post zijn gebracht, houden verband met de uitvoering van werkzaamheden in het kader van de bodemsanering van het terrein ‘de Laatste Eer’ aan de Oostsingel. Dit gebied is te onderscheiden in een bron- en een pluimgebied. Op deze ISV-post voor kosten van de bodemsanering is om administratieve redenen een groot bedrag aan inkomsten geboekt waardoor de uitgaven lijken achter te lopen. Uit het recent verschenen tussenevaluatierapport van het brongebied blijkt dat de verontreiniging nog niet volledig is gesaneerd. Daarmee zal voorlopig ook monitoring van het pluimgebied noodzakelijk zijn. Dit wordt ook bevestigd in het evaluatierapport van het pluimgebied. Voor de raming vormt het aldus ontstane positief saldo geen meevaller. De onderzoeks- en saneringskosten schuiven volgens het doorschuifbesluit door naar 2008.

 

29.       Bodemsanering Zuidwal: € 1.900,- N

Het onderzoek naar grondwaterverontreiniging ter plaatse van de Zuidwal en omgeving richt zich op grondwaterverontreinigingen die na de bodemsaneringen en de realisatie van de nieuwbouw ter plaatse van de Zuidwal e.o. achter zijn gebleven. Het onderzoek is in de tweede helft van 2005 opgestart en voortgezet in 2007. Ten laste van deze post zijn gebracht: advieskosten en uitvoeringskosten. Abusievelijk was in 2007 geen budget meer voor de Zuidwal terwijl hier nog wel werkzaamheden zijn gedaan en in 2008 ook vervolgd worden. De overschrijding wordt gecompenseerd uit ISV-bodemonderzoeken  en saneringen budget 2008 (activiteitnummer 7990052) dat met € 1.900,- wordt verlaagd. Hiermee is het negatief saldo geen tegenvaller voor de raming.

 

34.       Bodemonderzoek Beukenlaan 2/ Bomenwijk: € 31.173,- V

In het kader van de herstructurering van de Bomenwijk wordt onder andere gewerkt aan het bodemonderzoek Beukenlaan 2. In 2007 is dit bodemonderzoek in gang gezet. Het onderzoek loopt door in 2008 zodat de kosten doorschuiven. Omdat een deel van de kosten is verantwoord op de post ISV bodemsanering en onderzoek overig[1] (post 32) hoeft niet het gehele restantbudget te worden doorgeschoven naar 2008. Hiervoor is een doorschuifbesluit genomen. Het voordelig saldo is voor slechts € 4.636,- te zien als meevaller voor de raming.

 

32.       ISV Bodemsanering en –onderzoek overig: € 74.147,- N

Dit betreft diverse in rekening gebrachte kosten voor bodemsanering en –onderzoek. In 2007 is gestart met het afpellen van de werkvoorraad bodem. Vanuit de ISV-post is bijgedragen aan de sanering van het Hofje van Pauw, zijn openstaande facturen inzake bodemsanering/ -onderzoek van de provincie ZH betaald en is een bodemonderzoek aan de Uitweg uitgevoerd. De gerealiseerde kosten overschrijden de raming. Deze overschrijding wordt in 2008 gecompenseerd via een verlaging van het ISV-budget voor deze post in de jaarschijf 2008. Voor de raming vormt het negatief restantsaldo geen tegenvaller.

 

33.       Geluidsaneringen ISV: € 29.805,- V

Het betreft hier uitvoeringskosten om woningen op geluidsgebied te isoleren in opdracht van de gemeente. Het beschikbaar budget is in 2007 (opnieuw) niet volledig besteed. Eind 2006 is een nieuw geluidssaneringsproject opgestart. Voor ca. 20 woningen is in 2007 onderzocht in hoeverre er een saneringsvraag is. Hiervan blijkt slechts één woning daadwerkelijk gesaneerd te moeten worden. Vanwege het monumentale karakter vergt de voorbereiding veel werk. Inmiddels is de sanering aanbesteed, zodat dit naar verwachting leidt tot uitbetaling in 2008. Gezien het feit dat de kosten doorschuiven moet het budget conform het doorschuifbesluit en gezien de ISV prestatievoorwaarden in zijn geheel doorschuiven van 2007 naar 2008. Voor de raming is het voordelig saldo dan ook geen meevaller.

 

Uitname BTW tbv BCF: € 51.147,- N

Het negatief saldo als gevolg van de in 2007 gerealiseerde uitname van BTW is een tegenvaller voor de raming.

 

7.2       Inkomsten MR-ISV jaarschijf 2006

 

1.         ISV-voorschotten provincie Zuid- Holland: € 352,- N

Er zijn door de provincie in 2007 drie voorschotten verleend. De in totaal gerealiseerde inkomsten zijn nagenoeg volgens de raming.

 

 

 

 

 

 

 

 

7.3       Resumé mee- en tegenvallers ISV 2007

 

Met bovenstaande toelichting op het boekjaar 2007 kan voor het boekjaar 2007 resumerend het volgend overzicht mee- en tegenvallers worden opgesteld:


 

 


Overzicht mee- en tegenvallers in MR-ISV jaarschijf 2007

 

 


 

BIJLAGEN

 

Bijlage 1:  Inhoudelijke ISV-monitor 2007                 

 

Definities:

Aandachtspunt = op basis van lopende ontwikkelingen of gegevens kan niet worden voorzien dat doelstelling wordt gehaald;

Op koers = op basis van de huidige ontwikkeling is verwachting dat doelstelling wordt gehaald.

                                                                                                                                   

ISV2-doelstellingen Kennis, economie en cultuur

 

 

1.   Zoveel mogelijk gebieden waar de fysieke culturele kwaliteiten onderdeel uitmaken van de gebiedsontwikkeling en een optimale borging hiervan in plannen en beleid.

DOP2-doelstelling:  In zes wijken  is per 1-1-2010 ten opzichte van de nulmeting minimaal één extra deelproject van het project “Kunst in de wijken” uitgevoerd.

DOP2-nulmeting:                                                                              

Per 1-1-2005 zijn in het kader van het project “Kunst in de wijken” de volgende deelprojecten uitgevoerd: Wandschappen (Wippolder), VGTO; (Vrijenban), Stiefmoederproject (Binnenstad), Delftse Donderslag (Binnenstad), Jurk van Delft (alle wijken), Groeten uit Delft (alle wijken), Fotoproject (Poptahof-Voorhof), Macho’s Hoornsestraat (Hof van Delft-Voordijkshoorn), Kunstpaviljoen (Voorhof), Muurbeschildering Kromstraat ( Binnenstad), Huiskamers vele culturen (Buitenhof), Wijkmarkt (Binnenstad), Kunstwerk schoolplein (Hof van Delft-Voordijkshoorn), Wijktheater (Tanthof en Hof van Delft-Voordijkshoorn), Herinneringen (Hof van Delft-Voordijkshoorn).

Monitor 2007per 31-12-2007:

In 2007 zijn navolgende extra deelprojecten Kunst in de wijken gerealiseerd:

-          Voorhof; Kom op verhaal, vertelproject, januari-juni 2007;

-          Voorhof; De verrassing van Voorhof, vertelproject, april-juni 2007;

-          Alle wijken; Wie brandnetels zaait, wijktheater Delft, september-oktober 2007;

-          Buitenhof; Muziekverhalen, wijktheater Delft, juli 2007;

-          Buitenhof; Muziek in de wijk, De Vak-muziek, januari-juli 2007;

-          Tanthof, Buurtverhalen, vertelproject, juli 2007.

In ontwikkeling:

Tot 2010 worden de volgende projecten als Kunst in de wijken gerealiseerd:

(a).in de hele stad (community theater), (b) in de Bomenwijk (ikv herstructurering), Tanthof (muziek in de wijk), (c) Vrijenban (vetelproject Heilig Land) en (d) Voorhof (Vulcanus v.v. fotoproject en Poptahof; opening park)

            Conclusie: doelstelling gehaald.

 

ISV2-doelstellingen Wonen / Samenleven

 

 

2.   Zoveel mogelijk nieuwe woningen in uitleglocaties 5).

DOP2-doelstelling: Het totaal aantal nieuw gebouwde woningen op uitleglocaties, zoals de Harnaschpolder moet per 01-01-2010 470 woningen zijn, waaronder tenminste 120 goedkope huurwoningen [2]) en tenminste 350 (middel)dure koopwoningen ²).                                             

DOP2-nulmeting:                                                                                                

Per 01-01-2005: zijn nog geen woningen gerealiseerd in de Harnaschpolder.

Monitor 2007 per 31-12-2007:

Er is 1 extra dure koopwoning gerealiseerd in Harnaschpolder, t.w. Lookwatering 35. Met de corporaties is afgesproken en vastgelegd in de Prestatieafspraken 2006 dat de corporaties een 1e aanbiedingsrecht hebben voor de 30% sociale woningbouw. Het bestemmingsplan Harnaschpolder Delft, Lookwatering-west en Voordijkshoorn is door de gemeenteraad vastgesteld en door GS goedgekeurd. Inmiddels zijn twee uitwerkingsplannen in procedure gebracht:

-          Deelgebied 1; Lookwatering-West door de raad vastgesteld op 28sep06;

-          Deelgebied 2; Voordijkshoorn door de raad vastgesteld op 29nov07.

In ontwikkeling: de volgens de GREX geplande circa 1.260 woningen zijn in voorbereiding. Start bouw is gepland vanaf begin 2008.

Conclusie: doelstelling nog niet gehaald; op koers.

 

3.   Zoveel mogelijk nieuwe woningen in bestaand bebouwd gebied 5).

DOP2-doelstelling: Het totaal aantal nieuw te bouwen woningen in bebouwd gebied van 01-01-2000 moet per 01-01-2010 2.440 woningen zijn voor uitbreiding en 890 woningen voor vervanging. Van de woningen voor uitbreiding zijn per 01-01-2010 tenminste 1.180 (middel)dure koopwoningen[3]), tenminste 960 goedkope huurwoningen¹) en tenminste 137 (middel)dure huurwoningen[4]) gerealiseerd. Van de woningen voor vervanging zijn per 01-01-2010 tenminste 30 goedkope koopwoningen[5]), tenminste 120 (middel)dure koopwoningen²), tenminste 20 (middel)dure huurwoningen en tenminste 220 goedkope huurwoningen¹) gerealiseerd.             

DOP2-nulmeting:

Per 01-01-2005 zijn deze woningen nog niet gerealiseerd.

Monitor 2007 per 31-12-2007:

Als uitbreiding zijn 373 nieuwe woningen toegevoegd, t.w. 251 in de categorie (middel)dure koop, 60 in de goedkope huur en 62 in de (middel)dure huur. Met inachtneming van de productie in 2005 en 2006 zijn 950 nieuwe woningen toegevoegd, waarvan 828 in de (middel)dure koop, 60 goedkope huur en 62 (middel)dure huur. Als uitbreiding tijdens deze ISV2-periode resteren nog tenminste 1.490 woningen, waarvan tenminste 352 (middel)dure koop, 900 goedkope huur en 75 (middel)dure huur. Als vervanging zijn 24 woningen toegevoegd, allen in de goedkope huur. Als vervanging tijdens deze ISV2-periode resteren nog tenminste 661 woningen, waarvan tenminste 30 goedkope koop, 12 (middel)dure huur en 161 goedkope huur. Corporaties en gemeente hebben afspraken gemaakt om t/m 2009 1.675 woningen te realiseren waarvan minimaal 1.290 zelfstandige sociale woningen. Dit is vastgelegd in de Prestatieafspraken 2006. Tevens is in het Convenant studentenhuisvesting 2006 tussen gemeente, TU-Delft en DuWo vastgelegd dat DuWo streeft naar realisatie van 1.400 studenteneenheden tot 2010 waarvan minimaal 700 zelfstandige eenheden.

In ontwikkeling: in de periode 2008 t/m 2010 zijn circa 3.100 nieuwbouwwoningen als uitbreiding opgenomen in het woningbouwprogramma en circa 400 als vervanging.

Conclusie: doelstelling nog niet gehaald.

Aandachtspunt: aantal nieuw te bouwen woningen in bebouwd gebied in de categorie uitbreiding en dan met name goedkope huurwoningen;

Aandachtspunt: aantal nieuw te bouwen woningen in bebouwd gebied in de categorie vervanging en dan met name goedkope huurwoningen. Begin 2008 wordt een woningbouwcoördinator aangesteld t.b.v. bewaken en versnellen woningbouwprocessen.

 

4.   Meer volledig toegankelijke woningen.

DOP2-doelstelling: In de periode van 01.01.2005 t/m 01.01.2010 zijn 470 nieuwe woningen met zorg, waarvan minstens 370 woningen met 24-uurs-zorg gerealiseerd. Daarnaast zijn in deze periode ten minste 300 nieuwe nultredewoningen toegevoegd.                                         

DOP2-nulmeting: per 01.01.2005 zijn deze woningen nog niet gerealiseerd.

Monitor 2007 per 31-12-2007:

Er zijn 192 nieuwe woningen met 24-uurs-zorg toegevoegd, t.w. Brasserskade (24), v.Beresteijnstraat (63), Veilingterrein (24) en Ezelsveldlaan (81). Voorts zijn 264 nultredenwoningen (meergezinswoningen met lift) toegevoegd, gelegen aan Brasserskade (24), v.Beresteijnstraat (63), Kruisstraat (22), Ezelsveldlaan (81), Veilingterrein (24) en Icarusweg (50).

Tijdens de ISV2-periode resteert nog de realisatie van 232 nieuwe zorg woningen, waarvan 132 met 24-uurs zorg.

In ontwikkeling: in de periode 2008 t/m 2009 zijn nog circa 195 nieuwe zorgwoningen opgenomen in het woningbouwprogramma, t.w. rest Ezelsveldlaan (48), Buytenweye (130), Händellaan (17). Van 178 woningen is de bouw gestart.

In het Convenant Wonen, Zorg en Welzijn Delft van 13dec04 is vastgelegd dat van 2005 tot 2015 740 woningen met 24-uurs zorg (niet geplande zorg) en 214 woningen met zorg op afroep (aanleunwoningen) worden gerealiseerd. Daarnaast worden vóór 2015 nog 612 extra woningen (ouderen, gehandicapten, GGZ-mensen) gerealiseerd.

Conclusie: doelstelling nog niet gehaald; op koers. 

 

5.   Een grotere differentiatie in huur- en koopwoningen.

DOP2-doelstelling: In de periode van 01.01.2005 t/m 01.01.2010 zijn in Delft per saldo minimaal 300 woningen “omgezet” van huur naar koop en zijn 300 woningen gesloopt of vernietigd.          

DOP2-nulmeting:

Per 01.01.2005 zijn er in Delft 32.927 huurwoningen en 14.744 koopwoningen. In totaal zijn er per 01.01.2005 47.671 woningen. (NB. Wijkt af van vastgestelde doelstelling omdat cijfers zijn aangepast naar situatie per 1jan05)

Monitor 2007 per 31-12-2007:

In 2007 zijn 114 woningen omgezet van huur naar koop, t.w. DuWo 0, Vestia 23 en Vidomes 1, Woonbron heeft  90 woningen verkocht, t.w. 75 woningen Te-Woon, 15 in de vrije verkoop. Voorts heeft Woonbron in 2007 2 woningen terug gekocht. Per saldo zijn 112 woningen omgezet van huur naar koop. Met inachtneming van 2005 en 2006 is de doelstelling gehaald. Het aantal in 2007 aan de woningvoorraad onttrokken woningen bedraagt 64. Met inachtneming van 2005 en 2006 resteren nog 66 te onttrekken woningen.

In ontwikkeling: naar verwachting zullen er tot 2010 nog circa 168 huurwoningen worden omgezet naar koopwoningen door Vestia+Woonbron+Vidomes+DuWo. Het merendeel door Woonbron in het kader van het Te-Woon-concept.

Volgens de woningbouwplannen bedraagt het aantal te onttrekken woningen tijdens de resterende ISV2-periode bijna 750 woningen.

Conclusie: doelstelling omzetting huur naar koop is reeds gehaald. Doelstelling vernietigen van woningen is nog niet gehaald, maar de ontwikkeling ligt wel op koers.

 

6.   Zoveel mogelijk woningen zijn ingrijpend verbeterd.

DOP2-doelstelling: Tussen 01.01.2005 en 01.01.2010 dienen 300 woningen ingrijpend te zijn verbeterd.                                      

DOP2-nulmeting: deze ingrepen hebben nog niet plaats gevonden.

Monitor 2007 per 31-12-2007:

In 2007 zijn 54 sociale huurwoningen gelegen aan de Amalia van Solmslaan ingrijpend verbeterd. Met inachtneming van 2005 en 2006 resteert tijdens deze ISV2-periode nog de ingrijpende verbetering van 113 woningen.

In ontwikkeling: volgens de thans in voorbereiding zijnde wijziging van de A/B-lijst worden tijdens de ISV2-periode in de Bomenwijk nog 284 woningen (ingrijpend) verbeterd.

Conclusie:  doelstelling nog niet gehaald; op koers.

    

      7.   Zoveel mogelijk openbare ruimte waarbij sprake is  van een kwaliteitsimpuls.  

DOP2-doelstelling: Vóór 01.01.2010 is door de uitvoering van projecten waarbij sprake is van herinrichting, minimaal 20.000m2 openbare ruimte aan kwaliteit verbeterd, door het kwaliteitsniveau minimaal één niveau hoger te brengen.           

DOP2-nulmeting: Het huidige areaal wordt momenteel in beeld gebracht. Daarnaast wordt gewerkt aan een op te stellen beheervisie, waarmee o.a. kwaliteitsniveaus worden vastgesteld. Ook wordt een projectenlijst opgesteld. Per 01.01.2005 is binnen deze projecten nog geen openbare ruimte opnieuw ingericht.

Monitor 2007; in het project Ruys de Beerenbrouckstraat is in 2007 als fase 2 13.000 m2 openbare ruimte verbeterd. Voorts is in 2007 een kwaliteitsimpuls gerealiseerd bij de projecten Prins Mauritsstraat ( 6.250 m2) en Kloosterkade; 1e fase (1.300 m2).

In ontwikkeling: in 2008 wordt nog een kwaliteitsimpuls gerealiseerd aan de Kloosterkade; 2e fase van 4.300 m2.

Conclusie: doelstelling is (ruimschoots) gehaald

 

8.       Zoveel mogelijk woningen toevoegen aan het bestaand bebouwd gebied 5).

DOP2-doelstelling: Per 01.01.2010 dienen 3.030 woningen aan het bestaand bebouwd gebied  01.01.2000 te zijn toegevoegd ( 2.440(uitbreiding)+890 (vervanging)-300(vernietigde woningen).

DOP2-nulmeting: per 01.01.2005 zijn in Delft 49.669 woonruimten.

Monitor 2007 per 31.12.2007:

In 2007 zijn 373 woningen als uitbreiding en 24 woningen als vervanging toegevoegd. Onttrokken zijn 64 woningen waarmee het saldo komt op 333 woningen. (3763+24-64). Met inachtneming van het saldo van 2005 en 2006 resteert een aantal van 1.954 aan het bestaand bebouwd gebied toe te voegen woningen.

In ontwikkeling: in de periode 2008 t/m 2009 zijn circa 2.750 nieuwbouwwoningen als uitbreiding opgenomen in het woningbouwprogramma en circa 265 in de categorie vervanging. Het aantal te slopen woningen bedraagt volgens die inventarisatie bijna 750 woningen.   

Aandachtspunt: aantal woningen dat per saldo aan het bestaand bebouwd gebied wordt toegevoegd. Zie ook doelstelling 3.

 

9.       Een aantrekkelijke, sociale en veilige woonomgeving voor bewoners.

DOP2-doelstelling: Er dient per 01.01.2010 in 6 wijken één voorzieningencluster per wijk te functioneren. Een voorzieningencluster bestaat uit minimaal één buurtaccommodatie, één brede school voorziening, één gezondheidscentrum en één wijkinformatiepunt.

DOP2-nulmeting: per ultimo 2004 zijn in alle wijken buurtaccommodaties aanwezig, maar in Tanthof en Kuyperwijk is de nieuwbouw nog niet gerealiseerd. Verder zijn er brede school voorzieningen in alle wijken, gezondheidscentra in drie wijken en wijkservicepunten in twee wijken.

Monitor 2007 per 31.12.2007:

In 2007 is toegevoegd:

-          Hof van Delft/Voordijkshoorn: Buurtaccommodatie, Gezondheidscentrum, Wijkservicepunt;

-          Tanthof: Wijkservicepunt.

 De stand van zaken is als volgt:           

Wijk

Buurtaccommodatie

Bredeschool

Gezondheidscentrum

Wijkservicepunt

Binnenstad

n.v.t.

n.v.t.

aanwezig

n.v.t.

Vrijenban

aanwezig

aanwezig

aanbouw (Bieslandhof)

aanwezig

HofvanDelft / Voordijkshoorn

aanwezig

aanwezig

aanwezig

aanwezig

Tanthof

aanwezig

aanwezig

aanwezig

aanwezig

Voorhof

aanwezig

aanwezig

aanwezig

aanwezig

Buitenhof

aanwezig

aanwezig

planontwikkeling (Handelllaan)

aanbouw (Fledderus)

Wippolder

aanwezig

aanwezig

aanwezig

aanwezig

In ontwikkeling: zie tabel.

Conclusie: doelstelling nog niet gehaald; op koers.

 

ISV2-doelstellingen Duurzaamheid

 

 

10. Zo min mogelijk stagnatie bij stedelijke vernieuwingsopgave door bodemsanering.

DOP2-doelstelling: Van de werkvoorraad gerelateerd aan het landsdekkend beeld bodemsanering (incl. onderzoek) wordt minimaal 2% aangepakt vóór 01.01.2010. Er wordt tenminste 50.150 m2 en 77.000m3 grond gesaneerd en er worden in Delft minimaal 4 bodemonderzoeken uitgevoerd. Daarnaast wordt 35.700 m3 grondwater gesaneerd. In totaal worden 295.430 prestatieenheden6) bodem- incl. grondwatersanering gerealiseerd en wordt 2% van de werkvoorraad via sanering in eigen beheer uitgevoerd. Ook wordt de nazorg Braat/Asepta uitgevoerd.

DOP2-nulmeting: De totale werkvoorraad is in 2004 geïnventariseerd. Echter is nog geen compleet beeld van Delftse werkvoorraad bekend. Zie bodemmodule ISV2-bijlage 4.             

Monitor 2007 per 31.12.2007:

In 2007 zijn op 15 locaties bodemsaneringen uitgevoerd. Een aantal van deze saneringen betroffen bodemsaneringen op locaties waar geen sprake was van een geval van ernstige bodemverontreiniging. Deze locaties zijn niet meegenomen in deze monitor. Voorts zijn in 2007 locaties gesaneerd waarvoor nog geen evaluatierapport beschikbaar is. Deze worden wel benoemd maar niet meegeteld in deze monitor. In totaal zijn in 2007 34.192,42 Bpe’s gerealiseerd. Met in achtneming van 2005 en 2006 is er een overschot van 70.447 gerealiseerde Bpe’s. De voor 2007 gerealiseerde saneringen met evaluatierapport zijn:

-          van Gaalenlaan/St. Olofslaan; oppervlakte 232 m2 en circa 110 m3 verontreinigde grond gesaneerd. Bpe 562 (232x1+110x3);

-          Westlandseweg 119; oppervlakte 40 m2 en totaal 292,14 m3 grond afgevoerd. Bpe 916,42 (40x1+292,14x3);

-          Rotterdamseweg 44-54 achter, ’t Groentje; oppervlakte circa 1.200 m2 en circa 1.920 m3 sterk verontreinigde grond gesaneerd. Bpe 6.960 (1.200x1+1.920x3);

-          Scheepmakerij 23 en t.h.v. 23; oppervlakte 1.373 m2 en 660 m3 gesaneerd. Bpe 2.033 (1.373x1+660x3);

-          Rotterdamseweg 35-61 (fase 3); oppervlakte 285 m2 en 500 m3 ernstige bodemverontreiniging gesaneerd. Bpe 1.785 (285x1+500x3);

-          Hoornseweg 27, 28, 29 (VDD-terrein); oppervlakte 6.400 m2 en 2.800 m3 ernstige bodemverontreiniging en 115 m3 ernstig verontreinigd grondwater gesaneerd. Bpe 14.846 (6.400x1+2.800x3+115x0,4);

-          Haagweg 125 (v.d. Lee); oppervlakte 250 m2 en 250 m3 ernstige bodemverontreiniging en 250 m3 ernstig verontreinigd grondwater gesaneerd. Bpe 1.100 (250x1+250x3+250x0,4);

-          Paardenmarkt 54-62 (Hofje van Pauw); oppervlakte 1.200 m2 en 1.080 m3 ernstige bodemverontreiniging gesaneerd. Bpe 4.440 (1.200x1+1.080x3);

-          Hoornseweg 22 (VDD-terrein); oppervlakte 200 m2 en 450 m3 ernstig verontreinigde grond gesaneerd. Bpe 1.550 (200x1+450x3).

De volgende saneringen zijn uitgevoerd, maar daarvan kan de Bpe nog niet worden bepaald omdat nog geen evaluatierapport beschikbaar is:

-          Oostsingel Pluymgebied (grondwatersanering); 34.429 m3 grondwater onttrokken. In 2005 stopgezet wegens bereiken saneringsdoelstelling. Bpe 13772 (=34.429x0,4);

-          Mijnbouwstraat 25; oppervlakte 2.171 m2 en 2.379 m3 sterk verontreinigde grond gesaneerd. Bpe 9.308 (2.171x1+2.379x3);

-          Schoemakerstraat 97; Bodemsanering ter plaatse van nieuwbouw TNO (in 2005 en 2006);

-          IKEA; omvangrijke bodemsanering op stortplaats t.b.v. uitbreiding IKEA;

-          Nazorg Braat/Asepta; in overleg met de provincie is besloten de grondwatersanering te beëindigen en de grondwaterverontreiniging te monitoren.

Vanaf 1mei07 is Delft bevoegd gezag Wet bodembescherming. Digitale bodeminformatie van provincie en gemeente is samengevoegd op basis waarvan de werkvoorraad bodem is vastgesteld voor 2007 op 925 locaties. In 2007 is op 176 (19%) van deze locaties historisch bodemonderzoek uitgevoerd volgens de systematiek “lucht en massa”. Hiermee is de ISV-doelstelling (2% aanpakken werkvoorraad voor 01-01-2010) gehaald. Voor 47 (5%) van de locaties is vervolgonderzoek niet nodig en van de werkvoorraad afgevoerd.

Het % van de werkvoorraad in eigenbeheer uitgevoerde saneringen wordt aan het einde van de ISV2-periode bepaald.

In ontwikkeling: in 2005 opgestart maar nog niet afgeronde bodemonderzoeken:

-          t.p.v. Zuidwal; in beeld brengen verontreinigingsituatie grondwater;

-          bodemonderzoek Beukenlaan 2; verontreiniging grondwater met VOH in grondwater afkomstig van vooralsnog onbekende bron;

-          nader bodemonderzoek t.p.v. Rotterdamseweg 370;

-          bepalen verontreinigingssituatie na sanering t.p.v. de Uitweg.

Conclusie: doelstelling gehaald v.w.b. aanpak 2% werkvoorraad en aantal Bpe’s (gesaneerde grond/-water).  Doelstelling nog niet gehaald  t.a.v. in eigen beheer uitvoeren van werkvoorraad via sanering en uitvoeren bodemonderzoeken; op koers.

 

      11.Minder geluidbelasting van woningen.

DOP2-doelstelling: Het aantal woningen die per 01.01.2010 zijn gesaneerd, bedraagt 42 woningen op de A-lijst (42 woningen = 100%). Met betrekking tot de raillijstwoningen geldt de zogenaamde “gemotiveerde nulambitie” (= 0%; 600 woningen = 100%; zie ook deelprogramma d. van het themaprogramma Duurzaamheid).              

DOP2-nulmeting: Het totaal aantal niet gesaneerde woningen met een geluidsbelasting als gevolg van wegverkeerslawaai (65 dB(A) of hoger) is anno 2004: 42.

Het totaal aantal niet gesaneerde woningen met een geluidsbelasting als gevolg van railverkeerslawaai (65 dB (A) of hoger is anno 2004 ongeveer 600.

Monitor 2007 per 31-12-2007:

In 2007 zijn 21 woningen gesaneerd, t.w. St.Jorisweg 3a t/m 3f+5+7,  Stalp. v.d. Wieleweg 2 t/m 24 en Poortlandplein. Met inachtneming van 2005 en 2006 rest nog de sanering van 2 woningen.

In ontwikkeling: in 2007 is  de sanering van Poortlandplein 5 gestart.

Conclusie: doelstelling is nagenoeg gehaald; op koers.

 

Resterende ISV1-doelstellingen

 

 

12. Kwalitatief beter en meer gedifferentieerd woningaanbod (ISV1-kerndoel 1).

DOP2-doelstelling: In de periode van 1-1-2005 t/m 1-1-2010 zijn boven de doelstelling 4 minstens 33 nieuwe woningen met zorg gerealiseerd.

DOP2-nulmeting: per 1-1-2005 zijn deze woningen nog niet gerealiseerd (betreft restant ISV1-doelen).

Monitor 2007:

Per 31-12-2007: zijn deze woningen niet gerealiseerd.

In ontwikkeling: zie doelstelling 4.

Conclusie: doelstelling nog niet gehaald; op koers.

 

13. Oppervlakte water (ISV1-kerndoel 10) .

DOP2-doelstelling: In de periode van 1-1-2005 t/m 1-1-2010 is de gemiddelde waterkwaliteit 3. Deze doelstelling is vanuit de ISV1-periode overgeheveld, omdat deze in de periode 2000-2005 niet was behaald.

DOP2-nulmeting: meetgegevens komen in de loop van 2006 beschikbaar.

Monitor 2007 per 31-12-2007:

Volgens onderzoek in 2005 is op basis van de berekening van de STOWA-methodiek de gemiddelde waterkwaliteit 2,5. De meetgegevens worden beschikbaar gesteld door het Hoogheemraadschap Delfland. Slechts om de vijf jaar wordt uitgebreid onderzoek gedaan naar de waterkwaliteit in Delft.

In ontwikkeling: In het kader van het Waterplan zijn projecten in uitvoering. T.o.v. voorgaande jaren is gemiddeld sprake van een lichte verbetering. Het volgende periodieke onderzoek van het Hoogheemraadschap is pas in 2010. Te laat voor de ISV2-monitor. Hoewel met het Hoogheemraadschap wordt overlegd in 2008 over een uitgebreider monitoringssysteem dat beter aansluit op de ISV-monitor, is het instellen van een eigen onderzoek in opdracht van de gemeente naar de waterkwaliteit noodzakelijk om bij de afsluiting van de ISV2-periode in 2009 over de meest actuele cijfers te kunnen beschikken.

Conclusie: doelstelling nog niet gehaald.

Aandachtspunt: er moet een onderzoek worden ingesteld om de waterkwaliteit te meten en op grond hiervan moeten acties worden uitgezet om deze indien nodig te verbeteren.

 


 

Bijlage 2: Overzicht procesmatige ISV monitor 2007

 

 




 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Colofon

 

Uitgave                         Gemeente Delft,

                                   Cluster Wijk- en Stadszaken

                                   Sector Wijkzaken en Projecten

                                   Juli - augustus 2008

                                  

Informatie                     Vakteam Projecten

                                   P.A.M. (Peter) de Jong

                                   Telefoon:          (015) 2602508, bgg 2602774

                                   Bezoekadres:    Kamer 4.02, Barbarasteeg 2, Delft

                                   Postadres:        Postbus 340, 2600 AH Delft

                                   Emailadres:      pdjong@delft.nl

                                   Site:                 www.gemeentedelft.info

 

                       

                       



[1] Uit nadere bestudering van de cijfers blijkt dat een bedrag van € 4.636,- excl. BTW abusievelijk op 7990052 is geboekt i.p.v. 7990083. Er is in 2007 dus een bedrag van circa € 10.000 besteed aan het bodemonderzoek Beukenlaan.

 

[2] ) Conform definitie Stadsgewest Haaglanden, dwz huur beneden  € 605,- per maand (prijspeil 1-1-2005).

2 ) Conform definitie Stadsgewest Haaglanden dwz stichtingskosten vanaf € 156.467,- (prijspeil 01.01.2005).

 

 

[4] ) Conform definitie Stadsgewest Haaglanden dwz vanaf € 605,- per maand (prijspeil 01.01.2005).

[5] ) Conform definitie Stadsgewest Haaglanden dwz stichtingskosten tot € 156.467,- (prijspeil 01.01.2005).

5 ) Gemeente is vrij te schuiven met aantallen tussen uitleg en bbg mits 3800 wordt gehaald. Onderverdeling naar categorie zijn minimaal te realiseren aantallen.