Meerjarenraming Investeringsbudget Stedelijke
Vernieuwing 2008-2009
(MR-ISV
08-09)
Status:
Concept
Versie 8 juli 2008
Reg.
nr. 367170
INHOUDSOPGAVE
MR-ISV 2008-2009
____________________________________________________________
Pag.
HOOFDSTUK 2.
BESLUITVORMINGSPROCEDURE MR-ISV 2008 - 2009
HOOFDSTUK 3.
BELEID STEDELIJKE VERNIEUWING
3.1 Themaprogramma
Wonen en Samenleven.
3.2 Themaprogramma
Kennis, Economie en Cultuur.
3.3 Themaprogramma
Duurzaamheid
3.4 Resultaten
ISV-monitor 2007.
HOOFDSTUK 4.
FINANCIEEL OVERZICHT MR-ISV 2008-2009.
HOOFDSTUK 5.
TOELICHTING PER POST
5.1 Geplande
ISV-uitgaven 2008 - 2009.
5.1.1 Themaprogramma wonen en
samenleven
5.1.2 Themaprogramma kennis, economie
en cultuur
5.1.3 Themaprogramma Duurzaamheid
HOOFDSTUK 6.
VOLUMEBESLUIT MR-ISV 2009
HOOFDSTUK 7.
TOELICHTING OP DE REKENING MR-ISV 2007.
7.1 Toelichting
uitgaven MR-ISV jaarschijf 2007
7.1.1 Themaprogramma Wonen en
Samenleven
7.1.3 Themaprogramma Duurzaamheid
7.2 Inkomsten
MR-ISV
jaarschijf 2006
7.3 Resumé
mee- en tegenvallers ISV 2007
Bijlage 1: Inhoudelijke ISV-monitor 2007
Bijlage 2: Overzicht procesmatige
ISV monitor 2007
De ISV
Meerjarenraming wordt jaarlijks aan de Gemeenteraad voorgelegd, zodat
ISV-voorschotten kunnen worden verdeeld en begroot en budgetten kunnen worden
besteed. In de raming worden ook resultaten rond stedelijke vernieuwing in het
afgelopen jaar beschreven. De voor u liggende raming is een actualisatie van de
voorgaande MR-ISV 2007 – 2009 (reg.nr. 20329277, vastgesteld dd. 1 november
2007). De stand van de ISV voorziening bedraagt per 31 december 2007 €
1.573.177,-. Dit is ca. € 979.000,- lager dan op 31 december 2006 het geval
was. Per 31 december 2007 is in de raming sprake van een klein positief saldo
mee- en tegenvallers van ca. € 26.000,-.
Doordat bestaande ISV-budgetten beter afgestemd zijn op reëel te
verwachten uitgaven is de onderbesteding gedaald van ca. 50% in 2006 tot ca.
33% van de begrote uitgaven in het boekjaar 2007. Daarnaast zijn
verhoudingsgewijs meer projecten in uitvoering. In de voorliggende raming is
bij het doorschuiven van niet benutte budgetten en bij de verdere
budgetverdeling opnieuw scherp gekeken naar daadwerkelijk te verwachten
uitgaven. Daar waar dit niet het geval was, zijn budgetten verlaagd of
herverdeeld. In deze ISV-raming zijn in vergelijking met de vorige raming de
volgende technische aanpassingen doorgevoerd:
· Als gevolg van het begin 2008 genomen ISV doorschuifbesluit 2007 zijn diverse budgetten 2008 opgehoogd;
· Als gevolg van de door de provincie ZH per 1 januari 2008 ingevoerde nettering van de ISV voorschotten zijn de te verwachten inkomsten in 2008 en 2009 met ca. 3,75% verlaagd;
· Daarnaast zijn enkele te verwachten correctieboekingen in de jaarschijf 2008 doorgevoerd in verband met de verantwoording 2007 (enkele overschrijdingen worden in 2008 gecorrigeerd).
In de voorliggende ISV raming zijn daarnaast de volgende
nieuwe prioriteiten verwerkt:
· Voor de resterende ISV2 periode is binnen het themaprogramma Wonen en Samenleven € 278.000,- extra vrijgemaakt voor de herstructurering van de Bomenwijk en € 13.000,- extra voor de realisatie van een buurtgebouw in de Bomenwijk;
· Vanuit het budget opplussen woningvoorraad wordt € 490.000,- afgezonderd ten behoeve van een nieuw te introduceren bijdrage voor verzorgd wonen;
· Verder is de post herstructurering en leefbaarheid in 2009 met € 50.000,- opgehoogd in verband met de nieuwbouw van de brede school in de Harnaschpolder.
De budgetverdeling en de bijdrage uit de reserve grote projecten zijn verder ongewijzigd. Gestreefd wordt naar een volledige budgetuitputting per 31 december 2009. De inkomsten over de gehele ISV2 periode (2005 t/m 2009) zijn voor Delft in totaal € 12,034 mln. Over de periode 2008 – 2009 resteert hiervan nog ca. € 5,6 mln. Samen met het ISV kassaldo per 31 december 2007 van ongeveer € 1,6 mln. en bijdragen uit de reserve grote projecten ad in totaal ca. € 4,1 miljoen worden deze voorschotten ingezet voor de financiering van de uitvoering van ISV projecten en programma’s in 2008 en 2009. In totaal wordt in deze raming ongeveer € 11,3 miljoen voor de uitvoering van verschillende themaprogramma’s uitgetrokken. Hierbij gelden resumerend de volgende prioriteiten:
·
Gebiedsgerichte aanpak:
herstructurering en buurtgebouw Bomenwijk, Wippolder; bouw Vermeertoren;
wijkaandelen Minervaplein, aanpassing gebouw BOV Geerweg, herontwikkeling
sporthal Buitenhof, camera’s binnenstad/ stationsgebied, binnenstadsmanagement,
afronding onderzoek grondwater binnenstad en opschalen proefproject
waterstructuur Tanthof;
·
Themagerichte aanpak: wijkbudgetten,
afronding Investeringsplan Buurtaccommodaties 2, aanpak Winkelcentra,
herstructurering en leefbaarheid algemeen, ISV bodemsaneringen en –onderzoeken,
Geluidssaneringen ISV en afronding van het brede school cultuurproject;
·
Subsidieregelingen: Opplussen woningvoorraad,
Gevelaanpak en monumenten, Wonen boven winkels en de SBS bedrijvenregeling.
In het kader van de Stedelijke
Vernieuwing wordt een groot aantal projecten uitgevoerd om daarmee de in het
Delfts OntwikkelingsProgramma 2005-2015 (DOP2) met de Provincie Zuid Holland
overeengekomen ISV2 doelstellingen te realiseren. Jaarlijks worden de
resultaten van de stedelijke vernieuwing in Delft gemeten via de ISV-monitor.
De bereikte resultaten worden vergeleken met de oorspronkelijke doelstellingen
per 31 december 2009. De inhoudelijke ISV monitor 2007 geeft als conclusie dat
er de volgende aandachtspunten zijn voor wat betreft het behalen van de
doelstelling:
·
Het aantal nieuw gebouwde woningen in bebouwd gebied,
categorie uitbreiding moet zoveel mogelijk omhoog;
·
Het aantal nieuw gebouwde woningen in bebouwd gebied,
categorie vervanging, goedkope koopwoningen en (middel)dure en goedkope
huurwoningen moet zoveel mogelijk omhoog;
·
Het aantal nieuwe woningen met (24 uurs) zorg moet
zoveel mogelijk omhoog;
·
Tussentijdse meting van de gemiddelde waterkwaliteit in
Delftse wateren is noodzakelijk. Op grond hiervan moeten zonodig extra
maatregelen worden genomen om de waterkwaliteit te verbeteren.
Daarnaast is de conclusie
uit de procesmonitor dat ongeveer twee op drie projecten voltooid zijn of in
uitvoering. In de vorige procesmonitor waren nog slechts een op twee projecten
voltooid of in uitvoering dus de trend is (opnieuw) positief. Aan deze MR-ISV
is vanwege de subsidies Gevelaanpak/ monumenten, de Bedrijvenregeling, Wonen
boven winkels en Opplussen woningvoorraad een volumebesluit toegevoegd, zodat
deze subsidies ook in 2009 kunnen worden verleend. Het geheel leidt aan het
eind van de ISV2 periode, per 31 december 2009, tot een tekort van ca. €
4,1 mln. Dit tekort is ongeveer gelijk aan het tekort in de voorgaande raming
(MR-ISV 07-09). Het wordt vanaf het boekjaar 2008 afgedekt binnen het totaal
van gemeentelijke investeringen via een bijdrage uit de reserve grote projecten.
Het
tijdpad van de besluitvorming is als volgt:
Vaststelling
concept MR-ISV in college Augustus/
september 2008
Vaststelling
MR-ISV in de gemeenteraad Oktober/
november 2008
In het Coalitieakkoord 2006-2010 staat dat in een compacte stad als Delft waar mogelijk ruimte moet worden geboden voor woningen, voor (revitalisering van) bedrijventerreinen en voor meer groen en speelplekken. Het Delfts beleid voor Stedelijke Vernieuwing is vastgelegd in het DOP2, waarop ook de toekenning van ISV2 voorschotten door de Provincie is gebaseerd. In dit meerjarig ontwikkelingsprogramma zijn de Delftse ambities voor de periode tot en met 2014 verwoord rond de thema’s Kennis, economie en cultuur, Duurzaamheid en Wonen en samenleven. Hoofddoel is en blijft het realiseren en behouden van een vitale stad met vitale en leefbare wijken. Daarom streven wij naar een grotere kwaliteit en kwantiteit van woningen, met meer differentiatie in huur en koop in een aantrekkelijke woonomgeving.
In het DOP2 worden een drietal themaprogramma’s en een
viertal gebiedsgerichte programma’s beschreven. Er zijn 11 meetbare
ISV-doelstellingen geformuleerd op basis waarvan jaarlijks wordt gemonitord of
deze behaald worden. Daarnaast zijn er twee (rest)doelen uit de ISV1 periode
toegevoegd. In paragraaf 3.4 en in de bijlage 1 en 2 (resultaten ISV-monitor
2007) wordt nader ingegaan op deze te bereiken doelen (effecten) en de
gerealiseerde resultaten (prestaties). De in de ISV-raming opgenomen
prioriteiten worden hieronder per themaprogramma opgesomd.
In dit themaprogramma zijn de volgende prioriteiten
opgenomen:
1.
ISV subsidies
Opgenomen
zijn de jaarbudgetten voor gevelaanpak/monumenten, wonen boven winkels en voor
het beleid rond het opplussen van woningen;
2.
Bijdragen aan gebiedsgerichte projecten
Het betreft
hier eenmalige bijdragen voor de Vermeertoren, Minervaplein en Wippolder.
Daarnaast gaat het om jaarlijkse budgetten voor herstructurering van de
Poptahof, Bomenwijk en voorbereidingskosten;
3.
Leefbaarheid en veiligheid
Er wordt
jaarlijks bijgedragen aan de financiering van de wijkbudgetten en er is in de
raming een eenmalige bijdrage aan te realiseren camera’s in de binnenstad/
stationsgebied opgenomen;
4. Accommodaties
In de
raming zijn eenmalige bijdragen voor de nieuwbouw van sporthal Buitenhof,
aanpassing van het gebouw BOV Geerweg en voor de nieuwbouw en inrichting van
buurtaccommodaties (afronding Investeringsplan Buurtaccommodaties 2) opgenomen.
Voor dit
themaprogramma zijn opgenomen:
1.
ISV subsidies
Opgenomen
zijn jaarlijkse budgetten voor de SBS bedrijvenregeling.
2.
Bijdragen aan gebiedsgerichte projecten
Het
betreft hier een eenmalig budget voor de aanpak van winkelcentra.
3.
Binnenstadsmanagement
Opgenomen is
de jaarlijkse bijdrage vanuit ISV, conform het te verwachten uitgaventempo.
In dit
programma zijn de volgende prioriteiten opgenomen:
1.
Water en Ecologie
Opgenomen
zijn een restantbudget voor onderzoek vermindering grondwater binnenstad en
voor het opschalen van het proefproject Tanthof.
2.
Bodem- en geluidsanering
Opgenomen
zijn de jaarlijks terugkerende posten voor bodemsanering Oostsingel en voor ISV
bodemsanering en –onderzoeken overig. Ook het restantbudget voor bodemonderzoek
Beukenlaan 2 valt onder deze categorie. Daarnaast zijn jaarlijkse budgetten
voor geluidsanering opgenomen.
De ISV-monitor vergelijkt de ISV-brede doelstellingen
uit DOP2 met de daadwerkelijk bereikte resultaten. De monitor kent zowel een inhoudelijk
als een procesmatig deel. De inhoudelijke monitor 2007 vergelijkt
de realisatie per 31-12-2007 met de ISV2 doelstellingen per 31 december 2009.
De procesmonitor 2007 brengt de globale voortgang van projecten in
beeld. Voor een volledige beschrijving van de resultaten van zowel de
inhoudelijke ISV-monitor als de procesmonitor wordt verwezen naar bijlage 1 en
2.
Inhoudelijke ISV-monitor
De realisatie van de inhoudelijke ISV-monitor in de
jaren 2005 t/m 2007 (de ISV2-periode tot nu toe) wordt hieronder samengevat.
|
Doelstelling |
Realisatie
2005 2006 en 2007 |
Minimumeis per ult.
2009 |
1 |
Wijken waar minimaal 1 extra deelproject van project ‘Kunst in de
wijken’ is uitgevoerd |
14 |
6 |
2 |
Totaal aantal nieuw gebouwde woningen in de Harnaschpolder
(uitleg) §
Waarvan in categorie goedkope huur §
Waarvan (middel)dure koop |
1 0 1 |
470 120 350 |
3 |
a. Totaal
aantal nieuw te bouwen woningen in bebouwd gebied van 1-1-2000 voor uitbreiding: §
Waarvan in de categorie (middel) dure koop §
Waarvan in de categorie goedkope huur §
Waarvan in de categorie (middel) dure
huur |
950 828 60 62 |
2.440 1.180 960 137 |
|
b. Totaal
aantal nieuw te bouwen woningen in bebouwd gebied van 1-1-2000 voor vervanging: |
229 |
890 |
|
§
Waarvan in de categorie goedkope koop §
Waarvan in de categorie (middel) dure koop §
Waarvan in de categorie (middel) dure huur §
Waarvan in de categorie goedkope huur |
0 162 8 59 |
30 120 20 220 |
4 |
a. Nieuwe zorgwoningen: §
Waarvan woningen met 24-uurszorg b. Nieuwe nultredewoningen: |
238 238 658 |
470 370 300 |
5 |
a. Aantal ‘omzettingen’ van huur naar koop b. Aantal vernietigde woningen |
341 234 |
300 300 |
6 |
Aantal ingrijpend verbeterde woningen |
187 |
300 |
7 |
Oppervlakte openbaar gebied, waarvan kwaliteitsniveau
minimaal een niveau hoger is gebracht. |
57.390 m² |
20.000 m² |
8 |
Aantal woningen dat aan bestaand bebouwd gebied van
1-1-2000 is toegevoegd (saldo uitbreiding plus vervanging minus vernietiging) |
1076 |
3030 |
9 |
Aantal wijken met een voorzieningencluster |
4 |
6 |
10 |
a.
Aangepakt gedeelte van de werkvoorraad gerelateerd aan landsdekkend beeld
bodemsanering b. Hoeveelheid gesaneerde grond c. Aantal uitgevoerde bodemonderzoeken d. Hoeveelheid gesaneerd grondwater e. Prestatie-eenheden bodem / grondwater §
Waarvan sanering in eigen beheer f. Nazorg Asepta / Braat |
19% 67.138 m² 100.158
m³ 1 37.002 m³ 365.877
bpe werkvoorraad
sanering eigen beheer nog niet bekend In
overleg met provincie beëindigd |
2 % 50.150 m² 77.000 m³ 4 35.700 m³ 295.430
bpe 2 % uitvoering |
11 |
Aantal gesaneerde woningen (A-lijst) |
40 |
42 |
Vanuit ISV1
toegevoegd aan ISV2: |
|||
12 |
Nieuwe woningen met zorg (extra bovenop nr. 4.) |
33 |
33 |
13 |
Gemiddelde waterkwaliteit |
2,5 |
3 |
De conclusies ten aanzien van het al of niet behalen van de doelstellingen zijn de volgende:
·
Doelstelling gehaald. Dit geldt voor de
doelstellingen 1, 3b (middeldure koop), 4b, 5a, 7, 10a, 10b, 10d, 10e
(prestatie-eenheden), 10f en 12;
·
Doelstelling nog niet gehaald maar realisatie ligt
op koers. Dit geldt voor de doelstellingen 2, 4, 5b, 6 en 9, 10c, 10e (sanering in eigen beheer) en 11;
·
Doelstelling nog niet gehaald en nadere aandacht is
nodig. Dit geldt voor de doelstellingen 3a, 3b (goedkope koop en huur), 4a,
8 en 13. Deze doelstellingen betreffen de volgende bestuurlijk relevante
onderwerpen:
o
Het aantal nieuw gebouwde woningen in bebouwd gebied,
categorie uitbreiding moet zoveel mogelijk omhoog;
o
Het aantal nieuw gebouwde woningen in bebouwd gebied,
categorie vervanging, goedkope koopwoningen en (middel)dure en goedkope
huurwoningen moet zoveel mogelijk omhoog;
o
Het aantal nieuwe woningen met (24 uurs) zorg moet
zoveel mogelijk omhoog;
o
Tussentijdse meting van de gemiddelde waterkwaliteit in
Delftse wateren is noodzakelijk. Op grond hiervan moeten zonodig extra
maatregelen worden genomen om de waterkwaliteit te verbeteren.
Tabel: overzicht ISV-procesmonitor 2007
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________
1. SUBSIDIE GEVELAANPAK EN MONUMENTEN
Betreft de uitvoering van de
lopende subsidieregeling voor de aanpak van gemeentelijke monumenten. De
budgethoogte is conform de vorige raming.
2.
SUBSIDIE WONEN BOVEN WINKELS BINNENSTAD
Deze post betreft de uitvoering
van een nieuwe regeling voor het realiseren van woningen boven winkels in de
binnenstad conform bestuurlijke besluitvorming in 2007. Het in 2007 niet benut
budget ad € 15.000,- is conform het begin 2008 genomen ISV doorschuifbesluit
2007 bijgeplust in 2008.
4a. SUBSIDIE OPPLUSSEN WONINGVOORRAAD
Opgenomen zijn reëel te verwachten uitgaven voor het
opplussen op maat (woningniveau) en voor de toegankelijkheid van woongebouwen.
Daarnaast is in dit budget voor 2008 een bedrag voor de ‘opplus-pilot’ van
woningbouwcorporatie Vestia opgenomen.
4b. BIJDRAGE VERZORGD WONEN
Dit betreft een nieuwe (sub)post
in de raming ad € 490.000,- in totaal. Doel van deze post is een bijdrage te
leveren aan de in het kader van de ISV monitor gesignaleerde aandachtspunt met
betrekking tot de realisatie van extra woningen met (24 uurs) zorg. Er wordt
gedacht aan een bijdrage voor short stay Buitenweye en voor vormen van begeleid
wonen voor jongeren. De ISV-post is in de raming ‘budgetneutraal’ afgezonderd
vanuit het budget voor opplussen, zonder dat dit een extra beslag doet op het
tekort in de raming.
6.
VOORBEREIDINGSKOSTEN ISV
Dit betreft kosten die door of
namens de vakteams Projecten en Projectondersteuning worden gemaakt om lopende projecten
te realiseren. Het budget is conform de vorige raming, waarbij in de jaarschijf
2008 het in 2007 niet benutte budget ad € 141.700,- conform het
doorschuifbesluit is bijgeplust.
7.
BIJDRAGE VERMEERTOREN
De in de eerdere raming
voor 2007 opgenomen eenmalige bijdrage om de (inmiddels gerealiseerde)
Vermeertoren mogelijk te maken, is conform het doorschuifbesluit in zijn geheel
doorgeschoven naar het budgetjaar 2008.
8c. PLANVOORBEREIDING POPTAHOF
Conform de vorige raming is
een beperkt jaarlijks budget voor voorbereidingskosten van het vakteam
Projecten en Projectondersteuning opgenomen. Daarnaast is in het budgetjaar
2008 een bedrag ad € 107.757,- uit 2007 bijgeplust conform het ISV
doorschuifbesluit 2007.
8d. BIJDRAGE BOMENWIJK
De herstructurering van de
Bomenwijk komt op gang. Het in de vorige raming opgenomen budget voor 2008
blijkt onvoldoende en moet in tegenstelling tot de vorige raming ook in 2009
worden doorgezet. Daarom is de post bijdrage Bomenwijk in de voorliggende
raming verhoogd met in totaal € 278.000,- (te weten € 86.000,- in 2008 en €
192.000,- in 2009) ten laste van het resultaat. Deze bedragen zijn gebaseerd op
verwachte voorbereidingskosten van Projecten, Communicatie,
Projectondersteuning en overige vakteams. Daarnaast zijn bijdragen opgenomen
voor de uitvoering van communicatie, activiteiten van het beheerteam en
ondersteuning van het herstructureringsproces.
8e. HERSTRUCTURERING EN
LEEFBAARHEID
Ten opzichte van de vorige
raming zijn de jaarschijven voor deze post herverdeeld conform het verwacht
uitgavenpatroon. Ook is een niet benut bedrag ad € 190.950,- uit 2007
bijgeplust in 2008 conform het ISV doorschuifbesluit 2007. Verder is het totaal
van deze post met € 50.000,- opgehoogd in verband met een onvoorzien tekort op
de nieuwbouw brede school Harnaschpolder (waarvoor in totaal vanuit deze ISV
post € 150.000,- wordt bijgedragen). Naast deze prioriteit zijn eenmalige
bedragen opgenomen voor een onvoorzien tekort op de verbouw van
wijkaccommodatie Buitenhof, voorbereidingskosten aanjagen woningbouwproductie,
deelgebied AH Laan van Altena en een meerjaarlijkse bijdrage voor de aanpak van
vier aandachtsbuurten in de wijk Buitenhof.
8i. BIJDRAGE CHILDSTREET 2005 PROEFTUIN
In 2005 heeft het college
van B+W besloten vanuit het ISV een bijdrage te verlenen aan een internationaal
project genaamd Childstreet. Hiermee verband houdende uitgaven zijn inmiddels
wel gedaan, maar daar zijn andere budgetten voor benut. Het ISV budget maakt
daarnaast onderdeel uit van de dekking van kosten die gemaakt zijn in kader van
Habiforum. Er wordt verwacht dat in 2008 nog enkele uitgaven ten laste van het
ISV volgen. Het betreffende ISV-budget is dan ook -conform het
ISV-doorschuifbesluit 2007- doorgeschoven van 2007 naar 2008.
8j. BIJDRAGE BUURTGEBOUW BOMENWIJK
Het
buurtgebouw was eind 2007 in aanbouw. Daarom zijn niet alle kosten in 2007
gerealiseerd. Het in 2007 niet benut bedrag ad € 90.128,- is dan ook conform
het doorschuifbesluit doorgeschoven van 2007 naar 2008. Daarnaast is de post
met een bedrag ad € 12.917,- opgehoogd vanwege onvoorziene stijging van
bouwkosten.
9. MINERVAPLEIN INVESTERINGSBIJDRAGE
Bij deze post gaat het om fysieke
investeringen in het kader van het reeds enige jaren lopende experiment
Wijkaandelen rond het Minervaplein. De restantbedragen uit 2007 van deze post
en van de voormalige ISV post 10 (bijdrage Minervaplein organisatiekosten) zijn
conform het doorschuifbesluit overgeheveld naar deze post in het boekjaar 2008.
11. WOONOMGEVING WIJKCENTRUM TANTHOF
Dit budget
is conform de vorige raming. Het wijkcentrum en de naastgelegen nieuwbouw
(TOED) is inmiddels gerealiseerd. In 2008 wordt de inrichting woonomgeving
afgerond.
12. BIJDRAGE WIJKBUDGETTEN
Conform
eerdere ramingen zijn de bijdragen voor de wijkaanpak in deze raming tot en met
2009 voortgezet.
16. WIPPOLDER
Dit budget
heeft betrekking op herinrichting van de openbare ruimte in de Wippolder die
nadat de realisatie van de nieuwbouw in het voorjaar van 2008 heeft plaatsgevonden
aansluitend wordt uitgevoerd. Het budget is conform het doorschuifbesluit
doorgeschoven van 2007 naar 2008.
35. INRICHTING BUURTACCOMMODATIES
Het in
2008 opgenomen bedrag is nodig voor de verbouwing van wijkaccommodatie de
Wending in 2008. Het betreft een doorschuif van 2007 naar 2008 van een restant
ad € 19.161,- conform het genomen doorschuifbesluit.
36. INVESTERINGSPLAN BUURTACCOMMODATIES 2
Opgenomen is het rompbudget voor
2008 conform de vorige raming. Daarnaast is een doorschuif uit 2007 bijgeteld
conform het genomen doorschuifbesluit. Het budget wordt in 2008 naar
verwachting benut voor de verbouw en inrichting van wijkaccommodatie Buitenhof,
wijkinfopunt Buitenhof, inrichting buurtgebouw Bomenwijk en BOV Geerweg en
inrichting voor zelforganisatie Shanti.
40. CAMERA’S BINNENSTAD
Opgenomen
is het rompbedrag voor 2008 conform de vorige raming plus een klein restant uit
2007 ad € 1.650,- dat in verband met verwachte verplaatsingskosten conform het doorschuifbesluit
doorschuift van 2007 naar 2008.
41. VOORBEREIDING
SPORTHAL BUITENHOF EO
In de
raming is rekening gehouden met inkomsten uit de GREX gezien de
budgetoverschrijding op deze post in het boekjaar 2007.
42. BIJDRAGE SPORTHAL BUITENHOF EO
De uitvoering
van de herontwikkeling is eind 2007/ begin 2008 van start gegaan. De
ISV-bijdrage voor de sporthal is qua budgethoogte conform de vorige raming en
wordt in het boekjaar 2008 benut ter dekking van fysieke investeringen in het
kader van de GREX.
44. BIJDRAGE AANPASSING GEBOUW BOV GEERWEG
Opgenomen is een budget conform de
vorige ISV raming. De aanpassing/ verbouw van het buurtgebouw zal naar
verwachting in 2008 plaatsvinden.
48. BIJDRAGE BREDE SCHOOL CULTUURPROJECT
Opgenomen zijn de bedragen voor
2008 en 2009 conform de vorige raming. In 2008 is een bedrag ad € 2.000,-
afgetrokken vanwege een kleine budgetoverschrijding in 2007.
17. BIJDRAGE ONTWIKKELING TU-GEBIED
Opgenomen
is het rompbedrag 2008 conform de vorige raming, verminderd met de
budgetoverschrijding uit 2007 ad € 150.982,-. Conform de verantwoording 2007
(zie paragraaf 7.1.2 post 17) wordt deze overschrijding in de raming ten laste
gebracht van het rompbudget. Wat aldus in de raming resteert, zijn in 2008
verwachte inkomsten uit de GREX Technopolis, waarvandaan een correctie
plaatsvindt (omdat in 2007 ten onrechte voorbereidingskosten ten laste van dit
ISV budget zijn gebracht).
18a. SBS BEDRIJVENREGELING
Opgenomen zijn jaarlijkse
budgetten conform de vorige raming plus een klein bedrag ad € 1.723,- dat in
2008 benodigd is voor een folder/ flankerende activiteiten in het kader van de
nieuwe regeling.
18b. BIJDRAGE AANPAK WINKELCENTRA
Opgenomen
is het budget conform de vorige raming.
19. BINNENSTADSMANAGEMENT
De uitgaven zijn gefaseerd conform
het verwacht uitgavenpatroon. Daarnaast is een bedrag ad € 144.348,- conform
het doorschuifbesluit doorgeschoven vanuit 2007 naar 2008. De aldus gevormde
budgetten worden benut voor de invoering van de autoluwe binnenstad (kosten
pollers incl. grondwerken, voorbereidingskosten), de herinrichting van de
Paradijspoort en de herbestrating van de Gasthuislaan.
25. BIJDRAGE ONDERZOEK VERMINDERING GRONDWATER BINNENSTAD
Dit betreft de doorschuif
van een restbedrag ad € 38.817,-, benodigd voor de financiering van het Delft
Cluster onderzoek naar effecten en maatregelen voor vermindering van
grondwateronttrekking door DSM. Dit onderzoek is gaande, financiële
verplichtingen zijn aangegaan, rekeningen worden naar verwachting in 2008 ten
laste van dit budget gebracht.
In het kader van de
verantwoording 2007 (zie ook paragraaf 7.1.3 post 26) wordt de
budgetoverschrijding uit 2007 in het boekjaar 2008 gecorrigeerd ten gunste van
het ISV. Opgenomen is het negatief bedrag van de overschrijding 2007 ad €
15.147,-.
27. BIJDRAGE OPSCHALEN PROEFPROJECT TANTHOF
Budget is
conform vorige raming en benodigd voor civieltechnische maatregelen in kader
van het Waterplan.
28. BODEMSANERING
OOSTSINGEL INCL PLUIM
Budget
conform vorige raming onder bijtelling in 2008 van een restant uit 2007 conform
het doorschuifbesluit. Uit het begin 2008 verschenen tussenevaluatie-rapporten
blijkt dat de verontreiniging nog niet volledig is gesaneerd. Daarmee zal ook
monitoring van het pluimgebied voorlopig noodzakelijk zijn. De kosten lopen
derhalve door in 2008 en 2009.
34. BODEMONDERZOEK
BEUKENLAAN 2
Dit
betreft een doorschuif uit 2007 naar 2008 van € 26.537,-, benodigd voor het
lopende onderzoek ter plaatse van de Beukenlaan in het kader van de
herstructurering van de Bomenwijk.
32. ISV BODEMSANERING EN -ONDERZOEK OVERIG
Opgenomen
is het budget 2008 conform de vorige raming minus de overschrijding Zuidwal uit
het boekjaar 2007 ad € 1.900,- en minus de overschrijding 2007 op de post ISV
bodemsanering en onderzoek algemeen ad € 74.147,- (zie ook verantwoording 2007,
paragraaf 7.1.3 post 32). Het budget is nodig voor de uitvoering van het ISV2
bodemsaneringsprogramma in het kader van het landsdekkend beeld waarvoor
overdracht van provinciale taken naar de gemeente Delft heeft plaatsgevonden.
33. GELUIDSSANERINGEN ISV (A-LIJST)
Opgenomen
zijn de budgetten conform de voorgaande raming plus in 2008 een restbudget uit
2007 ad € 29.805,- conform het doorschuifbesluit 2007. Het budget is benodigd
om de resterende doelstelling geluidsanering woningen A-lijst in de ISV2
periode te kunnen realiseren.
1. ISV-BIJDRAGE PROVINCIE ZUID HOLLAND
De
voorschotten voor de totale ISV2 periode (2005 t/m 2009) zijn door de provincie
begin 2006 vastgesteld op € 12.034.455,-.
De fasering van de inkomsten 2008 en 2009 zijn afgestemd op het onlangs
door de provincie bekendgemaakte betalingsritme.
Het
uiteindelijk tekort per 31 december 2009 is ten opzichte van de vorige raming
niet veranderd. Het wordt binnen het totale gemeentelijk investeringsprogramma
opgevangen. Dit betekent dat eind 2008 resp. eind 2009 een bijdrage uit de
reserve grote projecten wordt verleend.
Uit het
jaarlijks besluit van de provincie Zuid Holland (toegezonden dd. 1 april 2008,
kenmerk PZH-2008-247785) met betrekking tot het toekennen van ISV voorschotten
blijkt dat deze per 1 januari 2008 worden genetteerd dwz dat deze voortaan
exclusief BTW worden uitbetaald. Dit betekent dat de inkomsten 2008 ten
opzichte van de vorige ISV raming met 3,75% worden verlaagd tot € 2.405.788,96.
Ook in 2009 zullen de inkomsten met dit percentage worden verlaagd. Keerzijde
van deze medaille is dat in de voorliggende raming in 2008 en 2009 geen BTW
meer in de verwachte uitgaven is opgenomen. Deze kan immers via het BTW
compensatiefonds (BCF) worden teruggevorderd.
Het ziet er
niet gunstig uit als het gaat om voortzetting van het ISV regime na 2009.
Minister Vogelaar zet in de nu lopende discussie over de toekomst van het
Grotestedenbeleid (GSB), waar het ISV onderdeel van uit maakt, in op de aanpak
van 40 ‘krachtwijken’ in slechts 18 gemeenten. Deze wijken liggen niet in
Delft. Wel lijkt er in 2009/2010 een beperkt landelijk ‘preventiebudget’ voor
de aanpak van wijken buiten de 31 rechtstreekse gemeenten beschikbaar te komen.
Hiervoor moeten gemeenten aparte wijkgebonden aanvragen indienen, die worden
beoordeeld door een in te stellen commissie. Er komt dus vanaf 2010 op
stedelijk niveau zeer waarschijnlijk geen ISV budget meer zoals we dat in de
periode 2000 t/m 2009 kennen beschikbaar.
Delft voert
desondanks samen met andere (middel)grote programmagemeenten een lobbyactie uit
om te trachten, desnoods via de Tweede Kamer, de minister op andere gedachten
te brengen om zodoende alsnog voldoende ISV geld beschikbaar te krijgen in ISV3
(periode 2010 t/m 2014). De resultaten hiervan zullen worden opgenomen in een
volgende ISV raming. Vooralsnog is het niet doorgaan van het ISV-budget na 2009
als risico aangemeld in het kader van de Programmabegroting 2009-2012.
In 2009 zijn voor subsidies
aan derden de volgende (bruto) bedragen beschikbaar:
· voor steun
aan bedrijven in aangewezen gebieden € 200.000,-
· voor
gevelaanpak en monumenten € 240.000,-
· voor subsidie
opplussen woningvoorraad € 375.000,-
· voor wonen
boven winkels € 150.000,-
-----------------+
Totaal volumebesluit ISV subsidies
2009 €
965.000,-
N = nadeel
V
= voordeel
De onderbesteding in het ISV blijkt in 2007 lager dan in het
voorgaande jaar 2006. Was de onderbesteding in 2006 nog ca. 50% van de
begroting, in 2007 is de onderbesteding teruggelopen tot ca. 33%. De
gerealiseerde uitgaven zijn dus met ca. 67% van de begroting nog wel wat achter
gebleven bij de verwachting, maar het bestedingspercentage loopt op.
Hieronder worden alle in 2007 gerealiseerde ISV uitgaven per
themaprogramma en per subthema/ activiteit toegelicht. Per ISV-post wordt een
vergelijking gemaakt tussen de uitgaven en de in de raming en begroting
gereserveerde budgetten. Tevens wordt daarbij vermeld of de kosten al of niet
doorschuiven dan wel of de uitgaven voor de raming mee- of tegenvallers vormen.
Aan het eind van de toelichting is een totaaloverzicht mee- en tegenvallers
opgenomen.
Voor ISV posten die in 2007 niet volledig zijn benut, en
waarvan (restant)budget in verband met bijvoorbeeld lopende verplichtingen
wordt doorgeschoven naar een volgend boekjaar, is net als voorgaande jaren op
basis van gemotiveerde verzoeken van budgetbeherende vakteams op 8 april 2008
een doorschuifbesluit genomen. De door te schuiven budgetten worden in de
jaarlijkse bijstelling van de raming ‘bijgeplust’ in de jaarschijf 2008.
1. Subsidie
gevelaanpak en monumenten: € 101.884,- N
In 2007 zijn in totaal 33
projecten gereed gemeld en uitbetaald. Daarnaast zijn er in 2007 24 aanvragen
voor subsidie gemeentelijke monumenten ingediend. De regeling gevelaanpak is in
februari afgeschaft en daar zijn in 2007 ook geen aanvragen voor ingediend. De
24 aanvragen zorgden ervoor dat eind september voor € 240.000,- aan verplichtingen
was aangegaan en het budget dus uitgeput was. Vervolgens zijn de projecten geboekt op een regulier
budget, verkregen in het kader van de monumentennota 2007-2017. Dat budget (€
120.000,-) was begin december 2007 ook volledig verplicht en toen is er voor de
rest van 2007 een subsidiestop afgekondigd.
De overschrijding van de uitgaven
is het gevolg van uitbetalingen van restauraties waarvoor gezien het hoger
budget in voorgaande jaren verplichtingen waren aangegaan en die in 2007 gereed
zijn gemeld. Het restant verplichtingen uit voorgaande jaren is eind 2007 €
265.453,-. Dit zal in de komende jaren tot uitbetalingen leiden. Er is per
saldo sprake van een negatief saldo. Dit is een tegenvaller voor de raming.
2. Subsidie
wonen boven winkels binnenstad: € 15.000,- V
Dit budget
is voor het maken van een toegang tot een bovenwoning. Mogelijkheden voor het
stimuleren van het realiseren van een bovenwoning waren er in 2007 nog niet en
daarmee was het niet mogelijk eigenaren te stimuleren alvast een toegang te
maken. Daarom is dit budget niet besteed.
In februari 2008 is in de raad de beleidsnota wonen
boven winkels vastgesteld, waarin het stimuleren en realiseren van woningen
boven winkels middels een subsidieregeling wordt geregeld. De middelen die in
2007 niet zijn uitgegeven omdat een regeling voor de woningen ontbrak, zijn in
2008 en daarna nodig om samen met de subsidiemiddelen uit deze nota in te
zetten om toegangen naar bovenwoningen te realiseren. Het
positief saldo wordt voor de raming dus niet gezien als meevaller omdat het
budget doorschuift naar 2008 conform het doorschuifbesluit.
4. Subsidie opplussen woningvoorraad: €
72.713,- V
In 2007 zijn subsidies
uitbetaald voor het opplussen in de projecten Dock van Delft, China/ Azielaan,
Hofje van Pauw en voor het in de periode april 2007 t/m december 2007 door
woningcorporatie Vestia uitgevoerde pilotproject ‘opplussen op maat’. De
corporaties hebben het uitvoeren van nieuwe opplus-projecten getemporiseerd in
afwachting van de resultaten van de pilot. De evaluatie ervan heeft in december
2007 plaats gevonden en wegens het succes is Vestia voornemens ermee door te
gaan en gaan ook Woonbron en Vidomes zich erbij aansluiten. Doorschuif van het
restantbudget is desondanks niet noodzakelijk omdat in 2008 in de raming
wederom voldoende ISV-budget is gereserveerd voor het opplussen. Voor de raming
kan het voordelig saldo worden gezien als meevaller.
6. Voorbereidingskosten ISV: €
141.700,- V
In het
boekjaar 2007 is deze post niet volledig benut. Het betreft voorbereidingskosten
die zijn gemaakt door de vakteams Projecten en Projectondersteuning in de
beginfase van projecten, voor zover deze niet ten laste van andere
dekkingsbronnen konden worden gebracht. Vanwege een onderbezetting op enkele
projecten is pas in het derde kwartaal 2007 extra capaciteit voor
projectmanagement ingehuurd. De toename van de complexiteit van de
gebiedsontwikkelingsprojecten en de doelstellingen ten aanzien van
woningbouwproductie vragen nu om extra inzet van projectmanagementcapaciteit
zodat het gehele restbudget nodig is om de kosten hiervan te dekken. Het
positief saldo is voor de raming geen meevaller en het restantbudget schuift
conform het doorschuifbesluit ISV 2007 door naar het budgetjaar 2008.
7. Bijdrage
Vermeertoren: € 299.575,- V
Het
project Vermeertoren aan de van Foreestweg/ hoek Provinciale weg is inmiddels
gerealiseerd, maar de administratieve afhandeling heeft per 31 december 2007
nog niet in zijn geheel plaatsgevonden. Het niet besteed budget is toegezegd in
het kader van een ontwikkelovereenkomst met Ceres Projectontwikkeling. Het
positief saldo is daarom voor de raming geen meevaller, omdat de kosten in
verband met de uitvoering van het project conform het doorschuifbesluit
doorschuiven naar het boekjaar 2008.
8a. Ontwikkeling wijkaccommodatie Vermeertoren: € 226,- N
Het betreft hier voorbereidingskosten van het vakteam
IB, verband houdende met de uitvoering van bouw- en woonrijp maken in het kader
van het inmiddels uitgevoerde project Vermeertoren aan de van Foreestweg/ hoek
Provinciale weg. Het negatief saldo is voor de raming een (zeer) kleine
tegenvaller.
8c. Planvoorbereiding Poptahof: € 107.757,- V
De voorbereidingskosten van
(voornamelijk) het vakteam Projecten voor de herstructurering van de Poptahof zijn
ten laste van deze post gebracht. Op deze ISV-post zijn in 2007 kosten geboekt
voor externe inhuur/ deskundige ondersteuning en voorbereidingskosten. Hierbij
zijn de inkomsten uit de GEM Poptahof als negatieve uitgaven geboekt,
waardoor het lijkt dat het budget in 2007 niet (geheel) is besteed. Het
restbudget moet omdat het nodig is ter dekking van lopende voorbereidingskosten
in zijn geheel worden doorgeschoven naar het boekjaar 2008. Het positief saldo
is voor de raming geen meevaller, omdat de kosten in verband met de uitvoering
van het project en conform het doorschuifbesluit 2007 doorschuiven naar het
boekjaar 2008.
8d. Bijdrage Bomenwijk: € 31.713,- N
Het betreft hier
voorbereidingskosten van de vakteams Projecten, Projectondersteuning en
IB/planvoorbereiding in verband met de in voorbereiding zijnde herstructurering
van de Bomenwijk. De kosten zijn ten opzichte van de raming boven het geraamd
budget uitgekomen. Voor deze budgetoverschrijding zijn verschillende redenen:
§
Achterstallige communicatieactiviteiten ad ca. € 20.000,-
(uit de periode 2004-2007) zijn pas in 2007 met woningcorporatie Vestia
afgerekend;
§
Voorbereidingskosten zijn daarnaast ca. € 12.000,- hoger
uitgevallen vanwege het te realiseren buurthuis, waarvoor in 2007 nog niet
helder was dat deze voor rekening van de gemeente zouden komen.
De overschrijding vormt
voor de raming een tegenvaller.
8e. Herstructurering en leefbaarheid: € 190.950,- V
Het
betreft hier voorbereidingskosten van de vakteams Projecten, Projectondersteuning,
RO en het programma WZW, veelal in de initiatieffase van projecten. Geboekt
zijn kosten voor het aanjaagteam woningbouwproductie en enkele
voorbereidingskosten in verband met de woonvisie. Door onvoorziene vertragingen
zijn enkele projecten nog niet gerealiseerd waardoor de daarmee verband
houdende kosten nog niet zijn geboekt. De in 2006 overeengekomen bijdragen van
Vestia en Woonbron voor de gebiedsvisie Voorhof ZW zijn als inkomsten geboekt.
Het budget voor de post herstructurering en leefbaarheid wordt per saldo
onderschreden.
Het gehele
restantbudget is evenwel benodigd ter dekking van onvoorziene tekorten in
lopende en nog uit te voeren projecten. Voor de raming is het voordelig saldo
van deze post dus geen meevaller. Het restbudget schuift conform het
doorschuifbesluit door naar het boekjaar 2008.
8f. Bijdrage GREX Doelengebied: €
145.964,- V
De uitvoering van het Doelengebied is in 2005
afgerond. De in voorgaande jaren met het grondbedrijf overeengekomen
verrekening met het ISV van het eindsaldo van de grondexploitatie (GREX) heeft
in 2007 plaatsgevonden. Deze is gunstiger uitgepakt voor het ISV dan verwacht.
Het positief saldo geldt voor de raming als een meevaller.
8g. Speelplek Koningsveld: € 452,- N
In 2006 is het (bijgestelde) plan uitgevoerd. Op deze
post zijn nog enkele na-ijlende kosten geboekt. Er is sprake van een kleine
tegenvaller voor de raming.
8i. Bijdrage Childstreet 2005 proeftuin: € 26.000,- V
Deze post betreft het opzetten van
een proeftuin in de Poptahof. Hoewel de verwachting was dat de kosten nog in
2006 zouden worden gerealiseerd, heeft geen boeking plaatsgevonden omdat andere
budgetten zijn benut.
Er wordt
desondanks verwacht dat in 2008 nog een aantal uitgaven volgen in het kader van
Childstreet. Daarnaast is het zo dat dit budget onderdeel uitmaakt van de
dekking voor de kosten die gemaakt zijn in het kader van Habiforum. Gezien
besluitvorming in B&W in 2005 moet het budget voor de uitvoering van de
proeftuin gehandhaafd blijven. Conform het doorschuifbesluit 2007 schuift het
budget in zijn geheel door naar 2008 en vormt het positief saldo geen meevaller
voor de raming.
8j. Bijdrage buurtgebouw Bomenwijk: €
90.128,- V
Dit betreft een bijdrage in de
kosten van de bouw van een buurtgebouw in de Bomenwijk. Bij het ter beschikking
stellen van het ISV-budget ad € 150.000,- werd reeds voorzien dat een deel van
de kosten niet in 2007 maar pas in 2008 zou worden gerealiseerd. Het gebouw is
bij de afsluiting van het boekjaar 2007 in aanbouw en afspraken over de financiering
zijn gemaakt. De oplevering van het buurtgebouw zal naar het zich nu laat
aanzien in het 2e kwartaal 2008 plaatsvinden. Het positief saldo is
geen meevaller omdat de kosten doorschuiven naar 2008.
9. Minervaplein investeringsbijdrage: €
27.213,- V
Deze post
is bedoeld voor investeringen in het kader van het wijkaandelen systeem rond
het Minervaplein. Naast gerealiseerde kosten zijn vanuit andere bronnen ook
inkomsten geboekt en daardoor resteert een saldo. Omdat het wijkaandelen
systeem wordt voortgezet, is het restbudget in zijn geheel benodigd voor
diverse in overleg met de aandeelhouders te bepalen doelen.
Het
positief saldo mag voor de raming dus niet als meevaller worden gezien. Conform
het genomen doorschuifbesluit 2007 schuift het gehele restbudget door naar
2008.
10. Minervaplein
organisatiekosten: € 88.000,- V
Voor deze
post zijn in 2007 geen kosten geboekt, zodat het gehele budget resteert. Ook
voor deze post geldt dat het positief saldo voor de raming geen meevaller is,
oomdat het wijkaandelen systeem wordt voortgezet en het restbudget in zijn
geheel benodigd is voor diverse in overleg met de aandeelhouders te bepalen
doelen. Het positief saldo mag voor de raming dus niet als meevaller worden
gezien. Conform het genomen doorschuifbesluit 2007 schuift het gehele
restbudget door naar 2008.
12. Bijdrage wijkbudgetten: € 2.300,- V
In het kader van de wijkaanpak zijn via deze bijdrage
meerdere fysieke verbeteringen in de woon- en leefomgeving van wijken
meegefinancierd. De gerealiseerde uitgaven zijn in 2007 nagenoeg conform de
raming gerealiseerd (op een kleine meevaller als gevolg van BTW verrekening
na). De werkelijke kosten van in het kader van de wijkaanpak uitgevoerde
projecten hebben de ISV-bijdrage ruimschoots overschreden.
15. Bijdrage GREX Herstructurering DDW: € 56.002,- N
De uitvoering van het DDW project
(woningen en woonomgeving) is medio 2007 in zijn geheel afgerond. De
verrekening tussen GREX en ISV heeft bij afsluiting van de exploitatie in 2007
plaatsgevonden. Tijdens rioleringswerkzaamheden en de hierbij gepaard gaande
grondafvoer bleek echter meer overlast van grondwater te zijn dan vooraf op
basis van onderzoek werd verwacht. Dit leidde tot vertraging en extra kosten,
in totaal ca. € 73.000. Ook moest een onderheid riool verwijderd worden en zijn
nieuwe onderheide rioolputten gestort. Tevens heeft er een onvoorziene
overschrijding van de hoeveelheid verontreinigd puin met asbest plaatsgevonden.
Binnen het project was een post onvoorzien voorzien zodat per saldo de
overschrijding op ca. € 56.000 uitkomt. Compensatie van deze overschrijding is
niet mogelijk dus voor de raming is het negatieve saldo een tegenvaller.
16. Wippolder: € 171.000,- V
De 2e fase Wippolder
(62 koop- en 31 huurwoningen) zou vanaf eind 2006 worden opgeleverd, waarna de
woonomgeving wordt ingericht. De uitvoering is echter later gestart doordat de
aanbesteding van het werk moest worden overgedaan omdat bij de eerste
aanbesteding geen geldige inschrijvers waren. Het ISV budget heeft betrekking
op een kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte, die als laatste wordt
gerealiseerd. Door het verschuiven van de uitvoeringsperiode vinden de
werkzaamheden plaats in 2008 en niet zoals de bedoeling was in 2007. Voor de
raming is het voordelig saldo dus geen meevaller omdat de kosten – conform het
doorschuifbesluit – doorschuiven.
34. Bijdrage wijkcentrum Tanthof: € 23,- N
De kosten houden verband
met na-ijlende voorbereidingskosten van het IB in december 2006 opgeleverde
wijkcentrum Tanthof. Het betreft een zeer kleine tegenvaller voor de raming.
35. Inrichting buurtaccommodaties: € 19.161,- V
Het gaat
hier om inrichting van bestaande buurtaccommodaties. In 2007 zijn de volgende
posten ten laste van deze post gebracht: aanpassing onderzoek gebouw de Wending
en inrichtingskosten wijkaccommodatie Kuyperwijk (in de Vermeertoren). De
verbouwing van wijkaccommodatie De Wending vindt vanwege technische redenen
niet in 2007 maar in 2008 plaats. Het restant 2007 is nodig voor de
financiering van deze verbouwing in 2008. Het positieve saldo van deze post kan
daarom voor de raming niet als meevaller worden gezien. Voor het restant is een
doorschuifbesluit (naar 2008) genomen.
36. Investeringsplan buurtaccommodaties 2: € 581.389,- V
Het budget
is slechts gedeeltelijk besteed in het boekjaar 2007 met name omdat de
verbouwing van wijkaccommodatie Buitenhof is verschoven naar 2008. Ten laste
van de post investeringsplan buurtaccommodaties 2 is in 2007 gebracht:
inrichting wijkaccommodatie Vermeertoren, adviezen wijkaccommodatie Buitenhof,
inrichtingskosten jongerenruimte Kuyperwijk Vermeertoren, voorbereidingskosten
IB en enkele aanpassingen in verband met verhuizingen (de Border, Buitenhof,
Fledderus). Het positief saldo geldt voor de raming niet als meevaller omdat de
kosten - conform het doorschuifbesluit 2007 - doorschuiven naar 2008. In 2008
is het restbudget 2007 nodig voor de verbouwing Wijkaccommodatie Buitenhof, het
wijkinfopunt Buitenhof en voor de inrichting Shanti (na verbouwing
wijkaccommodatie Buitenhof).
40. Camera’s stationsgebied/ binnenstad: € 1.650,- V
De ten
laste van deze post gebrachte kosten betreffen plaatsingskosten van de camera’s
in het stationsgebied (verbinding vanuit bureau Delft naar de meldkamer in Den
Haag). Het ISV budget is niet helemaal besteed omdat er in het boekjaar 2007
geen uitbreiding/verplaatsing van de camera’s in het stationsgebied heeft
plaatsgevonden. Zodra het spoorzone traject start moeten er camera’s worden
verplaatst en is het restbudget nodig. Het in 2007 niet benutte restantbudget
is dus geen meevaller en schuift - conform het doorschuifbesluit 2007 - door
naar 2008.
41. Voorbereiding Sporthal Buitenhof: € 46.936,- N
Het betreft hier een slechts tijdelijk (in 2006) in
het ISV opgenomen post voor voorbereidingskosten van vakteams deeluitmakend van
het ambtelijk projectteam en om kosten van externe expertise en ondersteuning.
De met dit project verband houdende voorbereidingsuren zijn in 2007 echter
ondanks het feit dat er geen budget was abusievelijk op deze ISV-post geboekt.
Er wordt naar gestreefd in 2008 geen verdere budgetoverschrijding te laten
voorkomen. Ter correctie worden de kosten 2007 in de loop van 2008 alsnog
overgeboekt naar de inmiddels geopende grondexploitatie (GREX) voor dit gebied.
De overschrijding vormt daarom voor de raming geen tegenvaller omdat de
overschrijding lopende het boekjaar wordt gecompenseerd ten gunste van het ISV.
48. Bijdrage brede school cultuurproject: € 2.000,- N
De uitgaven binnen deze post, in het kader van het
project brede school cultuur, houden verband met leskisten, podia en ateliers
op diverse locaties. De uitvoering is gaande en loopt reeds vanaf 2005. Het ISV
budget is in 2007 iets overschreden omdat enkele uitgaven wat eerder zijn
gedaan dan voorzien. De overschrijding wordt daarom in het lopende boekjaar
gecompenseerd door verlaging van het budget 2008. Het negatieve saldo is dus
geen tegenvaller voor de raming.
17. Bijdrage ontwikkeling TU-gebied: €
150.982,- N
Het betreft hier
voorbereidingskosten in het kader van het gebiedsmanagement voor het TU gebied.
Buiten de vakteams
Projecten en Projectondersteuning is ten onrechte op dit nummer geschreven. Ook zijn er ten onrechte enkele facturen op dit nummer geboekt. Facturen
moeten daarom worden overgeboekt naar de GREX als het Technopolis aangaat en
naar andere budgetten als dit niet het geval is. Er is daarnaast nog geen bijdrage
van uit GREX Technopolis aan dit nummer gedaan. In overleg tussen de
vakteams Projecten, Vastgoed en Middelen is inmiddels afgesproken om de
overschrijding in het boekjaar 2008 administratief te corrigeren. De kosten
hebben de begroting dus overschreden maar vormen desondanks geen tegenvaller
voor de raming.
18a. Bedrijvenregeling: € 42.918,- V
In totaal
is in 2007 aan acht bedrijven ca. € 157.000,- SBS-subsidie verleend. De
gerealiseerde kosten voor de bedrijvensubsidie zijn daarmee (opnieuw) lager dan
gebudgetteerd. Dit komt omdat de besteding plaatsvindt op basis van het aantal
binnengekomen subsidieverzoeken en dat lag niet hoog in 2007. Daarnaast is de
nieuwe regeling SBS binnenstad pas eind 2007 rond gekomen en begin 2008
gepubliceerd zodat de kosten voor voorlichting over de regeling nog niet zijn
gerealiseerd. Deze kosten ad € 1.723,- (7990057) schuiven conform het
doorschuifbesluit door naar 2008. Vanaf 2008 vindt een actievere benadering van
(vooral) de binnenstad plaats hetgeen naar verwachting zal leiden tot meer
aanvragen. Gezien het verwachte uitgaven- en verplichtingenniveau is het echter niet nodig het restant van het restbudget
uit 2007 (ad € 41.195,-) door te schuiven naar 2008. Het voordelig saldo kan
derhalve voor de raming grotendeels worden gezien als een meevaller.
19. Binnenstadsmanagement: € 144.348,- V
Het
betreft hier voornamelijk voorbereidings- en onderzoekskosten in het kader van
het binnenstadsmanagement/ autoluwe binnenstad, gemaakt door de vakteams
Projecten, Projectondersteuning en Mobiliteit. Als gevolg van vertraging in de
realisatie van de Koepoortgarage en vertraging van de Verenigingen van
Eigenaren in het Veste-gebied hebben de geplande activiteiten geen doorgang
kunnen vinden. Het restantbudget is nodig in het budgetjaar 2008 omdat fase 4a
van de invoering van de autoluwe binnenstad in het voorjaar 2008 daadwerkelijk
wordt uitgevoerd. Ook het opknappen van de Paradijspoort en Gasthuislaan zal in
2008 worden gerealiseerd, omdat de luifels in het Veste-gebied inmiddels
geplaatst zijn. Het restant van het niet benutte budget uit 2007 schuift in
verband met de uitvoering van het programma Binnenstad conform het
doorschuifbesluit door van 2007 naar 2008 en vormt dus geen meevaller voor de
raming.
20. Herstructurering bedrijventerrein
Schie-oevers: € 93,- N
Dit betreft een zeer kleine
tegenvaller voor de raming.
25. Bijdrage onderzoek vermindering
grondwateroverlast binnenstad: € 38.817,- V
In voorgaande jaren is met
partijen overeenstemming bereikt over uit te voeren onderzoek. De gemeentelijke
bijdrage wordt uit deze ISV post betaald. Een deel van de kosten is in 2007
gerealiseerd. Het betreft de financiering van een Delft Cluster onderzoek naar
effecten en maatregelen voor vermindering van grondwateronttrekking door DSM.
Het onderzoek loopt en het wordt naar verwachting medio 2008 afgerond. De
financiële verplichting is aangegaan, echter de rekening is nog niet betaald.
Het positief saldo kan daarom voor de raming niet worden gezien als meevaller
omdat de kosten conform het doorschuifbesluit doorschuiven naar 2008.
26. Bijdrage verbetering ecologische
hoofdstructuur: € 15.147,- N
In het kader van het
ecologieplan Delft vinden structuurverbeteringen plaats aan de ecologische
hoofdstructuur. Het restbudget van 2006 zijnde € 50.000,- is in 2007
vanwege andere prioriteitstelling niet in ISV-raming overgenomen. Desondanks
zijn in 2007 door het IB voorbereidingskosten geboekt op het projectnummer. In
het boekjaar 2008 zouden deze kosten gecorrigeerd moeten worden ten gunste van
het ISV. Aan het IB is hierom verzocht middels een interne overboeking. Het
betreffende nummer is inmiddels geblokkeerd. De in 2007 gerealiseerde kosten
kunnen voor de raming dus niet gezien worden als een tegenvaller.
28. Bodemsanering Oostsingel: € 39.323,- V
De kosten die ten laste van deze ISV post zijn
gebracht, houden verband met de uitvoering van werkzaamheden in het kader van
de bodemsanering van het terrein ‘de Laatste Eer’ aan de Oostsingel. Dit gebied is te onderscheiden in
een bron- en een pluimgebied. Op deze ISV-post voor kosten van de bodemsanering is
om administratieve redenen een groot bedrag aan inkomsten geboekt waardoor de
uitgaven lijken achter te lopen. Uit het recent verschenen tussenevaluatierapport van het
brongebied blijkt dat de verontreiniging nog niet volledig is gesaneerd.
Daarmee zal voorlopig ook monitoring van het pluimgebied noodzakelijk zijn. Dit
wordt ook bevestigd in het evaluatierapport van het pluimgebied. Voor de
raming vormt het aldus ontstane positief saldo geen meevaller. De onderzoeks- en saneringskosten schuiven
volgens het doorschuifbesluit door naar 2008.
29. Bodemsanering Zuidwal: € 1.900,- N
Het
onderzoek naar grondwaterverontreiniging ter plaatse van de Zuidwal en omgeving
richt zich op grondwaterverontreinigingen die na de bodemsaneringen en de
realisatie van de nieuwbouw ter plaatse van de Zuidwal e.o. achter zijn
gebleven. Het onderzoek is in de tweede helft van 2005 opgestart en voortgezet
in 2007. Ten laste van deze post zijn gebracht: advieskosten en
uitvoeringskosten. Abusievelijk was in 2007 geen budget meer voor de Zuidwal
terwijl hier nog wel werkzaamheden zijn gedaan en in 2008 ook vervolgd worden.
De overschrijding wordt gecompenseerd uit ISV-bodemonderzoeken en saneringen budget 2008 (activiteitnummer
7990052) dat met € 1.900,- wordt verlaagd. Hiermee is het negatief saldo geen
tegenvaller voor de raming.
34. Bodemonderzoek Beukenlaan 2/
Bomenwijk: € 31.173,- V
In het
kader van de herstructurering van de Bomenwijk wordt onder andere gewerkt aan
het bodemonderzoek Beukenlaan 2. In 2007 is dit bodemonderzoek in gang gezet.
Het onderzoek loopt door in 2008 zodat de kosten doorschuiven. Omdat een deel
van de kosten is verantwoord op de post ISV bodemsanering en onderzoek overig[1] (post 32)
hoeft niet het gehele restantbudget te worden doorgeschoven naar 2008. Hiervoor
is een doorschuifbesluit genomen. Het voordelig saldo is voor slechts € 4.636,-
te zien als meevaller voor de raming.
32. ISV Bodemsanering en –onderzoek
overig: € 74.147,- N
Dit
betreft diverse in rekening gebrachte kosten voor bodemsanering en –onderzoek.
In 2007 is gestart met het afpellen van de werkvoorraad bodem. Vanuit de
ISV-post is bijgedragen aan de sanering van het Hofje van Pauw, zijn
openstaande facturen inzake bodemsanering/ -onderzoek van de provincie ZH
betaald en is een bodemonderzoek aan de Uitweg uitgevoerd. De gerealiseerde
kosten overschrijden de raming. Deze overschrijding wordt in 2008 gecompenseerd
via een verlaging van het ISV-budget voor deze post in de jaarschijf 2008. Voor
de raming vormt het negatief restantsaldo geen tegenvaller.
33. Geluidsaneringen ISV: € 29.805,- V
Het
betreft hier uitvoeringskosten om woningen op geluidsgebied te isoleren in opdracht
van de gemeente. Het beschikbaar budget is in 2007 (opnieuw) niet volledig
besteed. Eind 2006 is een nieuw geluidssaneringsproject opgestart. Voor ca. 20
woningen is in 2007 onderzocht in hoeverre er een saneringsvraag is. Hiervan
blijkt slechts één woning daadwerkelijk gesaneerd te moeten worden. Vanwege het
monumentale karakter vergt de voorbereiding veel werk. Inmiddels is de sanering
aanbesteed, zodat dit naar verwachting leidt tot uitbetaling in 2008. Gezien
het feit dat de kosten doorschuiven moet het budget conform het
doorschuifbesluit en gezien de ISV prestatievoorwaarden in zijn geheel
doorschuiven van 2007 naar 2008. Voor de raming is het voordelig saldo dan ook
geen meevaller.
Uitname
BTW tbv BCF: € 51.147,- N
Het
negatief saldo als gevolg van de in 2007 gerealiseerde uitname van BTW is een
tegenvaller voor de raming.
1. ISV-voorschotten provincie Zuid-
Holland: € 352,- N
Er zijn door de provincie
in 2007 drie voorschotten verleend. De in totaal gerealiseerde inkomsten zijn
nagenoeg volgens de raming.
Met
bovenstaande toelichting op het boekjaar 2007 kan voor het boekjaar 2007
resumerend het volgend overzicht mee- en tegenvallers worden opgesteld:
Overzicht mee- en tegenvallers in MR-ISV jaarschijf
2007
Definities:
Aandachtspunt = op basis
van lopende ontwikkelingen of gegevens kan niet worden voorzien dat
doelstelling wordt gehaald;
Op koers = op basis van
de huidige ontwikkeling is verwachting dat doelstelling wordt gehaald.
ISV2-doelstellingen Kennis,
economie en cultuur
1. Zoveel mogelijk gebieden waar de fysieke
culturele kwaliteiten onderdeel uitmaken van de gebiedsontwikkeling en een
optimale borging hiervan in plannen en beleid.
DOP2-doelstelling: In zes wijken is per 1-1-2010 ten opzichte van de nulmeting minimaal één extra
deelproject van het project “Kunst in de wijken” uitgevoerd.
DOP2-nulmeting:
Per 1-1-2005 zijn in het kader van
het project “Kunst in de wijken” de volgende deelprojecten uitgevoerd:
Wandschappen (Wippolder), VGTO; (Vrijenban), Stiefmoederproject (Binnenstad),
Delftse Donderslag (Binnenstad), Jurk van Delft (alle wijken), Groeten uit
Delft (alle wijken), Fotoproject (Poptahof-Voorhof), Macho’s Hoornsestraat (Hof
van Delft-Voordijkshoorn), Kunstpaviljoen (Voorhof), Muurbeschildering Kromstraat
( Binnenstad), Huiskamers vele culturen (Buitenhof), Wijkmarkt (Binnenstad),
Kunstwerk schoolplein (Hof van Delft-Voordijkshoorn), Wijktheater (Tanthof en
Hof van Delft-Voordijkshoorn), Herinneringen (Hof van Delft-Voordijkshoorn).
In ontwikkeling:
Tot 2010 worden de volgende projecten als Kunst in de
wijken gerealiseerd:
(a).in de hele stad (community theater), (b) in de
Bomenwijk (ikv herstructurering), Tanthof (muziek in de wijk), (c) Vrijenban
(vetelproject Heilig Land) en (d) Voorhof (Vulcanus v.v. fotoproject en Poptahof;
opening park)
Conclusie: doelstelling
gehaald.
ISV2-doelstellingen
Wonen / Samenleven
2. Zoveel mogelijk nieuwe woningen in uitleglocaties 5).
DOP2-doelstelling: Het totaal aantal nieuw
gebouwde woningen op uitleglocaties, zoals de Harnaschpolder moet per
01-01-2010 470 woningen zijn, waaronder tenminste 120 goedkope huurwoningen [2]) en
tenminste 350 (middel)dure koopwoningen ²).
DOP2-nulmeting:
Per 01-01-2005: zijn
nog geen woningen gerealiseerd in de Harnaschpolder.
Monitor
2007 per 31-12-2007:
Er is 1 extra dure
koopwoning gerealiseerd in Harnaschpolder, t.w. Lookwatering 35. Met de
corporaties is afgesproken en vastgelegd in de Prestatieafspraken 2006 dat de
corporaties een 1e aanbiedingsrecht hebben voor de 30% sociale
woningbouw. Het bestemmingsplan Harnaschpolder Delft, Lookwatering-west en
Voordijkshoorn is door de gemeenteraad vastgesteld en door GS goedgekeurd.
Inmiddels zijn twee uitwerkingsplannen in procedure gebracht:
-
Deelgebied 1; Lookwatering-West door de raad vastgesteld op
28sep06;
-
Deelgebied 2; Voordijkshoorn door de raad vastgesteld op
29nov07.
In
ontwikkeling: de volgens de GREX geplande circa 1.260 woningen zijn in
voorbereiding. Start bouw is gepland vanaf begin 2008.
Conclusie:
doelstelling nog niet gehaald; op koers.
3. Zoveel mogelijk nieuwe woningen in bestaand bebouwd gebied 5).
DOP2-doelstelling: Het
totaal aantal nieuw te bouwen woningen in bebouwd gebied van 01-01-2000 moet
per 01-01-2010 2.440 woningen zijn voor uitbreiding en 890 woningen voor
vervanging. Van de woningen voor uitbreiding zijn per 01-01-2010 tenminste
1.180 (middel)dure koopwoningen[3]),
tenminste 960 goedkope huurwoningen¹) en tenminste 137 (middel)dure
huurwoningen[4])
gerealiseerd. Van de woningen voor vervanging zijn per 01-01-2010 tenminste 30
goedkope koopwoningen[5]),
tenminste 120 (middel)dure koopwoningen²), tenminste 20 (middel)dure
huurwoningen en tenminste 220 goedkope huurwoningen¹) gerealiseerd.
DOP2-nulmeting:
Per
01-01-2005 zijn deze woningen nog niet gerealiseerd.
Monitor
2007 per 31-12-2007:
Als uitbreiding zijn 373 nieuwe woningen toegevoegd,
t.w. 251 in de categorie (middel)dure koop, 60 in de goedkope huur en 62 in de
(middel)dure huur. Met inachtneming van de productie in 2005 en 2006 zijn 950
nieuwe woningen toegevoegd, waarvan 828 in de (middel)dure koop, 60 goedkope
huur en 62 (middel)dure huur. Als uitbreiding tijdens deze ISV2-periode
resteren nog tenminste 1.490 woningen, waarvan tenminste 352 (middel)dure koop,
900 goedkope huur en 75 (middel)dure huur. Als vervanging zijn 24 woningen
toegevoegd, allen in de goedkope huur. Als vervanging tijdens deze ISV2-periode
resteren nog tenminste 661 woningen, waarvan tenminste 30 goedkope koop, 12
(middel)dure huur en 161 goedkope huur. Corporaties en gemeente hebben
afspraken gemaakt om t/m 2009 1.675 woningen te realiseren waarvan minimaal
1.290 zelfstandige sociale woningen. Dit is vastgelegd in de Prestatieafspraken
2006. Tevens is in het Convenant studentenhuisvesting 2006 tussen gemeente,
TU-Delft en DuWo vastgelegd dat DuWo streeft naar realisatie van 1.400
studenteneenheden tot 2010 waarvan minimaal 700 zelfstandige eenheden.
In ontwikkeling: in de periode 2008 t/m
2010 zijn circa 3.100 nieuwbouwwoningen als uitbreiding opgenomen in het
woningbouwprogramma en circa 400 als vervanging.
Conclusie: doelstelling nog niet gehaald.
Aandachtspunt: aantal nieuw te bouwen woningen
in bebouwd gebied in de categorie uitbreiding en dan met name goedkope
huurwoningen;
Aandachtspunt: aantal nieuw te bouwen woningen
in bebouwd gebied in de categorie vervanging en dan met name goedkope
huurwoningen. Begin 2008 wordt een woningbouwcoördinator aangesteld t.b.v.
bewaken en versnellen woningbouwprocessen.
4. Meer volledig toegankelijke woningen.
DOP2-doelstelling: In de periode van
01.01.2005 t/m 01.01.2010 zijn 470 nieuwe woningen met zorg, waarvan minstens
370 woningen met 24-uurs-zorg gerealiseerd. Daarnaast zijn in deze periode ten
minste 300 nieuwe nultredewoningen toegevoegd.
DOP2-nulmeting: per 01.01.2005 zijn deze
woningen nog niet gerealiseerd.
Monitor 2007 per 31-12-2007:
Er zijn 192 nieuwe woningen met 24-uurs-zorg
toegevoegd, t.w. Brasserskade (24), v.Beresteijnstraat (63), Veilingterrein
(24) en Ezelsveldlaan (81). Voorts zijn 264 nultredenwoningen
(meergezinswoningen met lift) toegevoegd, gelegen aan Brasserskade (24),
v.Beresteijnstraat (63), Kruisstraat (22), Ezelsveldlaan (81), Veilingterrein
(24) en Icarusweg (50).
Tijdens de ISV2-periode resteert nog de realisatie
van 232 nieuwe zorg woningen, waarvan 132 met 24-uurs zorg.
In ontwikkeling: in de periode 2008 t/m
2009 zijn nog circa 195 nieuwe zorgwoningen opgenomen in het
woningbouwprogramma, t.w. rest Ezelsveldlaan (48), Buytenweye (130), Händellaan
(17). Van 178 woningen is de bouw gestart.
In het Convenant Wonen, Zorg en Welzijn Delft van
13dec04 is vastgelegd dat van 2005 tot 2015 740 woningen met 24-uurs zorg (niet
geplande zorg) en 214 woningen met zorg op afroep (aanleunwoningen)
worden gerealiseerd. Daarnaast worden vóór 2015 nog 612 extra woningen
(ouderen, gehandicapten, GGZ-mensen) gerealiseerd.
Conclusie: doelstelling nog niet gehaald; op
koers.
5. Een grotere differentiatie in huur- en koopwoningen.
DOP2-doelstelling: In de periode van
01.01.2005 t/m 01.01.2010 zijn in Delft per saldo minimaal 300 woningen
“omgezet” van huur naar koop en zijn 300 woningen gesloopt of vernietigd.
DOP2-nulmeting:
Per 01.01.2005 zijn er in
Delft 32.927 huurwoningen en 14.744 koopwoningen. In totaal zijn er per
01.01.2005 47.671 woningen. (NB. Wijkt af van vastgestelde doelstelling omdat
cijfers zijn aangepast naar situatie per 1jan05)
Monitor 2007 per 31-12-2007:
In 2007 zijn 114 woningen omgezet van huur naar koop,
t.w. DuWo 0, Vestia 23 en Vidomes 1, Woonbron heeft 90 woningen verkocht, t.w. 75 woningen Te-Woon, 15 in de vrije
verkoop. Voorts heeft Woonbron in 2007 2 woningen terug gekocht. Per saldo zijn
112 woningen omgezet van huur naar koop. Met inachtneming van 2005 en 2006 is
de doelstelling gehaald. Het aantal in 2007 aan de woningvoorraad onttrokken
woningen bedraagt 64. Met inachtneming van 2005 en 2006 resteren nog 66 te
onttrekken woningen.
In ontwikkeling: naar verwachting zullen er
tot 2010 nog circa 168 huurwoningen worden omgezet naar koopwoningen door
Vestia+Woonbron+Vidomes+DuWo. Het merendeel door Woonbron in het kader van het
Te-Woon-concept.
Volgens de woningbouwplannen bedraagt het aantal te
onttrekken woningen tijdens de resterende ISV2-periode bijna 750 woningen.
Conclusie:
doelstelling omzetting huur naar koop is reeds gehaald. Doelstelling
vernietigen van woningen is nog niet gehaald, maar de ontwikkeling ligt wel op
koers.
6. Zoveel mogelijk woningen zijn ingrijpend verbeterd.
DOP2-doelstelling: Tussen
01.01.2005 en 01.01.2010 dienen 300 woningen ingrijpend te zijn verbeterd.
DOP2-nulmeting: deze ingrepen hebben nog
niet plaats gevonden.
Monitor 2007 per 31-12-2007:
In 2007 zijn 54 sociale huurwoningen gelegen aan de Amalia
van Solmslaan ingrijpend verbeterd. Met inachtneming van 2005 en 2006 resteert
tijdens deze ISV2-periode nog de ingrijpende verbetering van 113 woningen.
In ontwikkeling: volgens de thans in
voorbereiding zijnde wijziging van de A/B-lijst worden tijdens de ISV2-periode
in de Bomenwijk nog 284 woningen (ingrijpend) verbeterd.
Conclusie: doelstelling
nog niet gehaald; op koers.
7. Zoveel
mogelijk openbare ruimte waarbij sprake is
van een kwaliteitsimpuls.
DOP2-doelstelling: Vóór 01.01.2010 is door de
uitvoering van projecten waarbij sprake is van herinrichting, minimaal 20.000m2
openbare ruimte aan kwaliteit verbeterd, door het kwaliteitsniveau minimaal één
niveau hoger te brengen.
DOP2-nulmeting: Het huidige areaal wordt
momenteel in beeld gebracht. Daarnaast wordt gewerkt aan een op te stellen
beheervisie, waarmee o.a. kwaliteitsniveaus worden vastgesteld. Ook wordt een
projectenlijst opgesteld. Per 01.01.2005 is binnen deze projecten nog geen
openbare ruimte opnieuw ingericht.
Monitor 2007; in het project Ruys de
Beerenbrouckstraat is in 2007 als fase 2 13.000 m2 openbare ruimte verbeterd.
Voorts is in 2007 een kwaliteitsimpuls gerealiseerd bij de projecten Prins
Mauritsstraat ( 6.250 m2) en Kloosterkade; 1e fase (1.300 m2).
In ontwikkeling: in 2008 wordt nog een
kwaliteitsimpuls gerealiseerd aan de Kloosterkade; 2e fase van 4.300
m2.
Conclusie: doelstelling is (ruimschoots)
gehaald
8.
Zoveel mogelijk woningen toevoegen aan het bestaand
bebouwd gebied 5).
DOP2-doelstelling: Per 01.01.2010 dienen 3.030
woningen aan het bestaand bebouwd gebied
01.01.2000 te zijn toegevoegd ( 2.440(uitbreiding)+890
(vervanging)-300(vernietigde woningen).
DOP2-nulmeting: per 01.01.2005 zijn in
Delft 49.669 woonruimten.
Monitor 2007 per 31.12.2007:
In 2007 zijn 373 woningen als uitbreiding en 24
woningen als vervanging toegevoegd. Onttrokken zijn 64 woningen waarmee het
saldo komt op 333 woningen. (3763+24-64). Met inachtneming van het saldo van
2005 en 2006 resteert een aantal van 1.954 aan het bestaand bebouwd gebied toe
te voegen woningen.
In ontwikkeling: in de periode 2008 t/m 2009
zijn circa 2.750 nieuwbouwwoningen als uitbreiding opgenomen in het
woningbouwprogramma en circa 265 in de categorie vervanging. Het aantal te
slopen woningen bedraagt volgens die inventarisatie bijna 750 woningen.
Aandachtspunt: aantal woningen dat per
saldo aan het bestaand bebouwd gebied wordt toegevoegd. Zie ook
doelstelling 3.
9.
Een aantrekkelijke, sociale en veilige woonomgeving
voor bewoners.
DOP2-doelstelling: Er dient per 01.01.2010 in
6 wijken één voorzieningencluster per wijk te functioneren. Een
voorzieningencluster bestaat uit minimaal één buurtaccommodatie, één brede
school voorziening, één gezondheidscentrum en één wijkinformatiepunt.
DOP2-nulmeting: per ultimo 2004 zijn in
alle wijken buurtaccommodaties aanwezig, maar in Tanthof en Kuyperwijk is de
nieuwbouw nog niet gerealiseerd. Verder zijn er brede school voorzieningen in
alle wijken, gezondheidscentra in drie wijken en wijkservicepunten in twee wijken.
Monitor 2007 per 31.12.2007:
In 2007 is toegevoegd:
-
Hof van Delft/Voordijkshoorn: Buurtaccommodatie,
Gezondheidscentrum, Wijkservicepunt;
-
Tanthof: Wijkservicepunt.
De stand van
zaken is als volgt:
Wijk |
Buurtaccommodatie |
Bredeschool |
Gezondheidscentrum |
Wijkservicepunt |
Binnenstad |
n.v.t. |
n.v.t. |
aanwezig |
n.v.t. |
Vrijenban |
aanwezig |
aanwezig |
aanbouw (Bieslandhof) |
aanwezig |
HofvanDelft / Voordijkshoorn |
aanwezig |
aanwezig |
aanwezig |
aanwezig |
Tanthof |
aanwezig |
aanwezig |
aanwezig |
aanwezig |
Voorhof |
aanwezig |
aanwezig |
aanwezig |
aanwezig |
Buitenhof |
aanwezig |
aanwezig |
planontwikkeling (Handelllaan) |
aanbouw (Fledderus) |
Wippolder |
aanwezig |
aanwezig |
aanwezig |
aanwezig |
In ontwikkeling: zie tabel.
Conclusie: doelstelling nog niet gehaald; op
koers.
ISV2-doelstellingen
Duurzaamheid
10. Zo min mogelijk stagnatie bij stedelijke vernieuwingsopgave
door bodemsanering.
DOP2-doelstelling: Van de werkvoorraad gerelateerd
aan het landsdekkend beeld bodemsanering (incl. onderzoek) wordt minimaal 2%
aangepakt vóór 01.01.2010. Er wordt tenminste 50.150 m2 en 77.000m3 grond
gesaneerd en er worden in Delft minimaal 4 bodemonderzoeken uitgevoerd.
Daarnaast wordt 35.700 m3 grondwater gesaneerd. In totaal worden 295.430
prestatieenheden6) bodem-
incl. grondwatersanering gerealiseerd en wordt 2% van de werkvoorraad via
sanering in eigen beheer uitgevoerd. Ook wordt de nazorg Braat/Asepta
uitgevoerd.
DOP2-nulmeting: De totale werkvoorraad is
in 2004 geïnventariseerd. Echter is nog geen compleet beeld van Delftse
werkvoorraad bekend. Zie bodemmodule ISV2-bijlage 4.
Monitor 2007 per 31.12.2007:
In 2007 zijn op 15 locaties bodemsaneringen
uitgevoerd. Een aantal van deze saneringen betroffen bodemsaneringen op
locaties waar geen sprake was van een geval van ernstige bodemverontreiniging.
Deze locaties zijn niet meegenomen in deze monitor. Voorts zijn in 2007
locaties gesaneerd waarvoor nog geen evaluatierapport beschikbaar is. Deze
worden wel benoemd maar niet meegeteld in deze monitor. In totaal zijn in 2007 34.192,42
Bpe’s gerealiseerd. Met in achtneming van 2005 en 2006 is er een overschot
van 70.447 gerealiseerde Bpe’s. De voor 2007 gerealiseerde saneringen met
evaluatierapport zijn:
-
van Gaalenlaan/St. Olofslaan; oppervlakte
232 m2 en circa 110 m3 verontreinigde grond gesaneerd. Bpe 562 (232x1+110x3);
-
Westlandseweg 119; oppervlakte 40 m2 en
totaal 292,14 m3 grond afgevoerd. Bpe 916,42 (40x1+292,14x3);
-
Rotterdamseweg 44-54 achter, ’t Groentje;
oppervlakte circa 1.200 m2 en circa 1.920 m3 sterk verontreinigde grond
gesaneerd. Bpe 6.960 (1.200x1+1.920x3);
-
Scheepmakerij 23 en t.h.v. 23;
oppervlakte 1.373 m2 en 660 m3 gesaneerd. Bpe 2.033 (1.373x1+660x3);
-
Rotterdamseweg 35-61 (fase 3);
oppervlakte 285 m2 en 500 m3 ernstige bodemverontreiniging gesaneerd. Bpe
1.785 (285x1+500x3);
-
Hoornseweg 27, 28, 29 (VDD-terrein);
oppervlakte 6.400 m2 en 2.800 m3 ernstige bodemverontreiniging en 115 m3
ernstig verontreinigd grondwater gesaneerd. Bpe 14.846 (6.400x1+2.800x3+115x0,4);
-
Haagweg 125 (v.d. Lee);
oppervlakte 250 m2 en 250 m3 ernstige bodemverontreiniging en 250 m3 ernstig
verontreinigd grondwater gesaneerd. Bpe 1.100 (250x1+250x3+250x0,4);
-
Paardenmarkt 54-62 (Hofje van Pauw);
oppervlakte 1.200 m2 en 1.080 m3 ernstige bodemverontreiniging gesaneerd. Bpe
4.440 (1.200x1+1.080x3);
-
Hoornseweg 22 (VDD-terrein); oppervlakte
200 m2 en 450 m3 ernstig verontreinigde grond gesaneerd. Bpe 1.550 (200x1+450x3).
De volgende saneringen zijn uitgevoerd, maar daarvan
kan de Bpe nog niet worden bepaald omdat nog geen evaluatierapport beschikbaar
is:
-
Oostsingel Pluymgebied (grondwatersanering); 34.429 m3
grondwater onttrokken. In 2005 stopgezet wegens bereiken saneringsdoelstelling.
Bpe 13772 (=34.429x0,4);
-
Mijnbouwstraat 25; oppervlakte 2.171 m2 en
2.379 m3 sterk verontreinigde grond gesaneerd. Bpe 9.308 (2.171x1+2.379x3);
-
Schoemakerstraat 97; Bodemsanering ter plaatse
van nieuwbouw TNO (in 2005 en 2006);
-
IKEA; omvangrijke bodemsanering op
stortplaats t.b.v. uitbreiding IKEA;
-
Nazorg Braat/Asepta; in overleg met de
provincie is besloten de grondwatersanering te beëindigen en de
grondwaterverontreiniging te monitoren.
Vanaf 1mei07 is Delft bevoegd gezag Wet
bodembescherming. Digitale bodeminformatie van provincie en gemeente is
samengevoegd op basis waarvan de werkvoorraad bodem is vastgesteld voor 2007 op
925 locaties. In 2007 is op 176 (19%) van deze locaties historisch
bodemonderzoek uitgevoerd volgens de systematiek “lucht en massa”. Hiermee is
de ISV-doelstelling (2% aanpakken werkvoorraad voor 01-01-2010) gehaald. Voor
47 (5%) van de locaties is vervolgonderzoek niet nodig en van de werkvoorraad
afgevoerd.
Het % van de werkvoorraad in eigenbeheer uitgevoerde
saneringen wordt aan het einde van de ISV2-periode bepaald.
In ontwikkeling: in 2005 opgestart maar nog
niet afgeronde bodemonderzoeken:
-
t.p.v. Zuidwal; in beeld brengen verontreinigingsituatie
grondwater;
-
bodemonderzoek Beukenlaan 2; verontreiniging grondwater met
VOH in grondwater afkomstig van vooralsnog onbekende bron;
-
nader bodemonderzoek t.p.v. Rotterdamseweg 370;
-
bepalen verontreinigingssituatie na sanering t.p.v. de
Uitweg.
Conclusie: doelstelling gehaald v.w.b. aanpak
2% werkvoorraad en aantal Bpe’s (gesaneerde grond/-water). Doelstelling nog niet gehaald t.a.v. in eigen beheer uitvoeren van
werkvoorraad via sanering en uitvoeren bodemonderzoeken; op koers.
11.Minder geluidbelasting van woningen.
DOP2-doelstelling: Het aantal woningen die
per 01.01.2010 zijn gesaneerd, bedraagt 42 woningen op de A-lijst (42 woningen
= 100%). Met betrekking tot de raillijstwoningen geldt de zogenaamde
“gemotiveerde nulambitie” (= 0%; 600 woningen = 100%; zie ook deelprogramma d.
van het themaprogramma Duurzaamheid).
DOP2-nulmeting: Het totaal aantal niet
gesaneerde woningen met een geluidsbelasting als gevolg van wegverkeerslawaai
(65 dB(A) of hoger) is anno 2004: 42.
Het totaal aantal niet gesaneerde woningen met een geluidsbelasting
als gevolg van railverkeerslawaai (65 dB (A) of hoger is anno 2004 ongeveer
600.
Monitor 2007 per 31-12-2007:
In 2007 zijn 21 woningen gesaneerd, t.w. St.Jorisweg
3a t/m 3f+5+7, Stalp. v.d. Wieleweg 2
t/m 24 en Poortlandplein. Met inachtneming van 2005 en 2006 rest nog de
sanering van 2 woningen.
In ontwikkeling: in 2007 is de sanering van Poortlandplein 5 gestart.
Conclusie: doelstelling is nagenoeg gehaald;
op koers.
Resterende
ISV1-doelstellingen
12. Kwalitatief beter en
meer gedifferentieerd woningaanbod (ISV1-kerndoel 1).
DOP2-doelstelling: In de periode van 1-1-2005
t/m 1-1-2010 zijn boven de doelstelling 4 minstens 33 nieuwe woningen met zorg
gerealiseerd.
DOP2-nulmeting: per 1-1-2005 zijn deze
woningen nog niet gerealiseerd (betreft restant ISV1-doelen).
Monitor 2007:
Per 31-12-2007: zijn deze woningen niet
gerealiseerd.
In ontwikkeling: zie doelstelling 4.
Conclusie: doelstelling nog niet gehaald; op
koers.
13. Oppervlakte water
(ISV1-kerndoel 10) .
DOP2-doelstelling: In de periode
van 1-1-2005 t/m 1-1-2010 is de gemiddelde waterkwaliteit 3. Deze doelstelling
is vanuit de ISV1-periode overgeheveld, omdat deze in de periode 2000-2005 niet
was behaald.
DOP2-nulmeting:
meetgegevens komen in de loop van 2006 beschikbaar.
Monitor 2007
per 31-12-2007:
Volgens onderzoek in 2005 is op basis van de
berekening van de STOWA-methodiek de gemiddelde waterkwaliteit 2,5. De
meetgegevens worden beschikbaar gesteld door het Hoogheemraadschap Delfland.
Slechts om de vijf jaar wordt uitgebreid onderzoek gedaan naar de
waterkwaliteit in Delft.
In ontwikkeling: In het kader van het
Waterplan zijn projecten in uitvoering. T.o.v. voorgaande jaren is gemiddeld
sprake van een lichte verbetering. Het volgende periodieke onderzoek van het
Hoogheemraadschap is pas in 2010. Te laat voor de ISV2-monitor. Hoewel met het
Hoogheemraadschap wordt overlegd in 2008 over een uitgebreider
monitoringssysteem dat beter aansluit op de ISV-monitor, is het instellen van
een eigen onderzoek in opdracht van de gemeente naar de waterkwaliteit
noodzakelijk om bij de afsluiting van de ISV2-periode in 2009 over de meest
actuele cijfers te kunnen beschikken.
Conclusie:
doelstelling nog niet gehaald.
Aandachtspunt: er moet
een onderzoek worden ingesteld om de waterkwaliteit te meten en op grond
hiervan moeten acties worden uitgezet om deze indien nodig te verbeteren.
Colofon
Uitgave Gemeente
Delft,
Cluster Wijk-
en Stadszaken
Sector
Wijkzaken en Projecten
Juli -
augustus 2008
Informatie Vakteam Projecten
P.A.M.
(Peter) de Jong
Telefoon: (015)
2602508, bgg 2602774
Bezoekadres: Kamer 4.02, Barbarasteeg 2, Delft
Postadres: Postbus 340, 2600 AH Delft
Emailadres:
pdjong@delft.nl
Site: www.gemeentedelft.info
[1]
Uit
nadere bestudering van de cijfers blijkt dat een bedrag van € 4.636,- excl. BTW
abusievelijk op 7990052 is geboekt i.p.v. 7990083. Er is in 2007 dus een bedrag
van circa € 10.000 besteed aan het bodemonderzoek Beukenlaan.
[2] ) Conform definitie Stadsgewest Haaglanden, dwz huur beneden € 605,- per maand (prijspeil 1-1-2005).
2 ) Conform definitie Stadsgewest Haaglanden dwz stichtingskosten vanaf € 156.467,- (prijspeil 01.01.2005).
[4] ) Conform definitie Stadsgewest Haaglanden dwz vanaf € 605,- per maand (prijspeil 01.01.2005).
[5] ) Conform definitie Stadsgewest Haaglanden dwz stichtingskosten tot € 156.467,- (prijspeil 01.01.2005).
5 ) Gemeente is vrij te schuiven met aantallen tussen uitleg en bbg mits 3800 wordt gehaald. Onderverdeling naar categorie zijn minimaal te realiseren aantallen.