1. Inleiding

Conform artikel 19 lid 3 van de gemeenschappelijke regeling GGD Zuid- Holland West biedt het dagelijks bestuur van de GGD Zuid-Holland West (GGD) de ontwerpjaarrekening 2007, de ontwerp Eerste managementrapportage 2008 en ontwerpprogrammabegroting 2009 aan, aan de besturen van de binnen de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten.

Het dagelijks bestuur van de GGD verzoekt de gemeente om uiterlijk op 26 juni 2008 inhoudelijke reacties in te brengen in de vergadering van het Algemeen Bestuur van de GGD-ZHW.

 

2. Achtergrond informatie

De GGD-ZHW is een gemeenschappelijke regeling van 8 gemeenten waaronder Delft.  De deelnemende gemeenten hebben hun preventieve taken van bewaken, beschermen en bevorderen van de volksgezondheid in de regio opgedragen aan de GGD-ZHW.

De GGD-ZHW levert producten die vallen onder het programma Openbare Gezondheidszorg (OGZ). De Openbare Gezondheidszorg bevat die onderdelen van de gezondheidszorg die zich richten op ziektepreventie en de bescherming en bevordering van de gezondheid van de gehele bevolking in de regio.

 

Vanuit deze taak wil de GGD een bijdrage leveren aan de volgende maatschappelijke effecten:

-         het toenemen van de levensverwachting bij geboorte van de inwoners van de regio Zuid- Holland West ten opzichte van 2004 (2004: mannen 77,7 jaar en vrouwen 82,0 jaar);

-         het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen in 2020 met tenminste 25% ten opzichte van 2004.

 

Het programma OGZ is onderverdeeld in basistaken (uniform en maatwerk), en in aanvullende diensten.

De uniforme taken zijn landelijk vastgelegd in protocollen en richtlijnen en worden conform in alle gemeenten uitgevoerd. Over de maatwerktaken maken individuele gemeenten en de GGD afspraken op basis van de lokale behoefte zoals vastgesteld in het lokale gezondheidsbeleid.

De basistaken worden per gemeente doorbelast op basis van een bijdrage per inwoner. Een uitzondering hierop vormt het product “toezicht/inspectie kinderopvang” dat per verrichting wordt betaald.

De aanvullende diensten levert de GGD op contractbasis. Hierover worden meerjarenafspraken gemaakt en geldt een afbouwregeling bij beëindiging.

 

Vanaf 1 januari 2007 is de coördinatie voor de hele JGZ 0-19, inclusief de zorg voor 0 tot 4 jarigen, neergelegd bij de GGD-ZHW. De financiën die verband houden met de uitvoering van de 0 tot 4-jarigen zorg zijn onderdeel geworden van de begrotingscyclus van de GGD-ZHW.

 

 

3. Ontwerp Jaarstukken 2007

 

3.1 Achtergrond

Het bestuur van de GGD-ZHW heeft vanuit de preventieve taak maatschappelijke effecten c.q. doelstellingen geformuleerd. In 2007 is daar het onderstaande op gepresteerd:

-        aan “het uitvoeren van preventieactiviteiten die de gezonde levensverwachting verlengen, vermijdbare sterfte voorkomen en de kwaliteit van leven verhogen” is grotendeels voldaan;

-        aan “het uitvoeren van preventieactiviteiten die de verschillen in gezondheid verkleinen en daarmee de achterstand in de gezondheidssituatie van achterstandsgroepen verminderen” is voldaan;

-        de gerealiseerde produktie- en normtijden in 2007 tonen een positieve ontwikkeling ten opzichte van voorgaande jaren. Het streven blijft erop gericht de productieafspraken binnen de normtijden te halen;

 

 

3.2 Resultaat

De GGD-ZHW geeft in de ontwerpjaarstukken aan dat het resultaat in 2007 voor bestemming €276.713 nadelig was. Tussentijds is €377.071 aan de reserve onttrokken, waarmee het resultaat na bestemming €100.357 voordelig is.

De GGD-ZHW stelt voor het resultaat van €100.357 te bestemmen voor de uniformering van werkprocessen en organisatorische inrichting IJGZ 2008.

Dit voorstel is ook betrokken in de concept Eerste managementrapportage 2008.

 

3.3. Voorstellen

Voorgesteld wordt om

-        in te stemmen met de concept-jaarrekening 2007

 


4. Ontwerp Eerste managementrapportage 2008

 

In de concept Eerste managementrapportage 2008 meldt de GGD-ZHW een geprognosticeerd resultaat voor bestemming van €1.089.329 nadelig.

Dit geprognosticeerde resultaat wordt veroorzaakt door:

-        een hogere CAO-stijging dan begroot. Toename kosten van €225.000;

-        kosten die verband houden met de organisatorische inrichting van IJGZ, waaronder EKD en verwijsindex en uniformering van werkprocessen, respectievelijk €237.065 en €225.357;

-        hogere kosten in verband met herhuisvesting GGD-vestiging Delft en decentralisering IJGZ van €362.731;

-        Overige toename van €23.073.

 

De GGD-ZHW stelt voor de verwachte hogere lasten te dekken uit:

-        bestemmingsreserves 2007 ter hoogte van €497.869;

-        bestemming resultaat 2007 ten behoeve van IJGZ, €100.357;

-        bijdragen van gemeenten ter hoogte van €475.000

 

De bedragen die bij de gemeenten in rekening gebracht worden betreffen de niet begrote CAO-stijging (€225.000) en een deel van de kosten die verband houden met de IJGZ (€250.000). 

Het Delftse aandeel in bovenstaande kosten, globaal 20%, kan voor de CAO-stijging gedekt worden uit de lopende gemeentelijke begroting.

Voor het IJGZ-deel worden middelen ingezet die de gemeente ontvangt in het kader van de Brede Doeluitkering CJG en de Rijksbijdrage EKD 2008. Deze waren al genomen in de gemeentelijke begroting 2008.

 

Voorstel:

Voorgesteld wordt om:

- in te stemmen met de begrotingswijziging 2008 van de GGD-ZHW

 

 

5. Ontwerp programmabegroting 2009

 

Op basis van het programma Openbare Gezondheidszorg (OGZ) geeft de programmabegroting aan wat de GGD-ZHW wil bereiken (maatschappelijke effecten), wat de GGD-ZHW daarvoor gaat doen (activiteiten) en wat het gaat kosten (middelen).

 

 

5.1 Inleiding

De GGD-ZHW geeft in haar ontwerpbegroting aan dat binnen het kader van de wettelijke taakstelling en de aanvullende diensten bestaand beleid wordt voortgezet.

Voor het thema ‘toenemende levensverwachting’ betekent dat onder meer als activiteiten: preventieve onderzoeken, vaccinatiecampagnes, aandacht voor infectieziekten en de reeds bestaande trajecten inzake kindercentra, technische hygiënezorg en medische milieukunde.

Bij het thema ‘verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen’ worden onder meer de logopedische screening, immunisatie van allochtone kinderen en de campagnes ter vermindering van risicogedrag voortgezet.

De GGD-ZHW zal blijvend inzetten op de speerpunten Overgewicht en Alcohol en jeugd. Vanaf 2009 zal ook het thema Depressie als prioriteit meer aandacht krijgen.

De doorontwikkeling van de regionale IJGZ naar Centra voor Jeugd en Gezin zal veel aandacht krijgen. Vanaf 1 januari 2009 zal het Elektronisch kinddossier zijn ingevoerd. In 2009 zal de implementatie van zorgcoördinatie en nieuwe evidence based methodes voor het opsporen van risicokinderen ter hand worden genomen in de IJGZ.

 

5.2 Uitgangspunten bij de begroting 2009

-        formatie wordt afgeleid van landelijke cq. geraamde productnormering, het aantal directe uren per formatie en de formatie per inwoner bij vergelijkbare GGD-en (benchmark 2003);

-        loonindexering 5,5 % (volgens concept richtlijn Zoetermeer),

-        prijsindexering 2,5 % (volgens concept richting Zoetermeer). Gemiddelde indexering bedraagt 5,22%

-        de verdeling van de gemeentelijke bijdragen vindt plaats op basis van door de provincie Zuid-Holland geprognosticeerde inwonertallen per 1 januari van het begrotingsjaar;

-        beter meetbaar maken van de maatschappelijke effecten + de gerealiseerde activiteiten.

 

 

5.3 Ontwerpbegroting 2009

 

5.3.1. Algemene opmerking van de GGD-ZHW bij de begroting 2009:

-        de verhuisbeweging van de JGZ-medewerkers van de GGD per 01-01-2008 heeft enkele maanden vertraging opgelopen. Per april 2008 is de gehele IJGZ decentraal gehuisvest;

-        In de Brede Doeluitkering Centra voor Jeugd en Gezin (BDU CJG) worden extra middelen gebundeld met middelen die reeds aan gemeenten beschikbaar werden gesteld, waaronder Tijdelijke regeling specifieke uitkering Jeugdgezondheidszorg (Rsu-jgz t.b.v. 0-4 jarigen zorg). Een ander deel komt via het acress van het gemeentefondsbeschikbaar.

De BDU-middelen zullen door de gemeente worden ingezet voor  de uitvoering JGZ 0-4 jaar en de versterking van de Centra voor Jeugd en Gezin.

 

5.3.2 Financiële opmerkingen van de GGD-ZHW bij de begroting 2009

Het geraamde resultaat vóór bestemming in 2009  toont een saldo van

€ 2.756 nadelig. Na onttrekkingen aan de reserves van €2.756 resteert een resultaat na bestemming van nihil.

Ten opzichte van de begroting 2008 zijn de lasten en de baten hoger, respectievelijk van €16.230.209 naar € 18.229.373 en van € 16.214.106 naar € 18.226.617. Ten opzichte van de begroting 2008 zijn de lasten €1.999.164 hoger en de baten € 2.012.511.

De toename van de lasten is toe te schrijven aan bestaand beleid, €1.349.164 en nieuw beleid €650.000.

 

Nominale ontwikkelingen

De loon- en prijsindexering en toename inwoneraantallen voor de totale regio bedraagt  €453.152

De loon- en prijsontwikkeling van de GGD-ZHW ligt met 5,22% hoger dan het acress dat Delft hanteert 4,25%. De GGD-ZHW volgt de indexering van van Zoetermeer.

 

Uitbreiding bestaand beleid (gehele regio):

-        Uitvoering JGZ 0-4 jaar, uniform,                            €720.736;

-        Uitvoering JGZ 0-4 jaar maatwerk,                         €201.267;

 

In het bedrag voor uitvoering JGZ 0-4 jaar, uniform  van Delft zijn in de begroting de totale kosten huisvesting Centra voor jeugd en Gezin opgenomen. De toename voor Delft is daar met name op terug te voeren.

De kosten voor huisvesting die zijn opgenomen, zijn volgens de gemeente Delft te hoog.

Vooruitlopend op het maken van afspraken over Maatwerk JGZ 0-4 jaar heeft de GGD-ZHW  een bedrag opgenomen conform het begrotingsproces. Over de hoogte van het definitieve bedrag en de inhoudelijke activiteiten, dient nog nader overleg plaats te vinden.

 

Nieuw beleid

-        organisatorische inrichting IJGZ, waaronder EKD        €650.000

 

Het nieuw beleid dat de GGD-ZHW heeft opgevoerd is conform afspraken tussen gemeenten en GGD-ZHW. De dekking zal ten laste komen van specifieke uitkeringen die Delft ontvangt, BDU Centra jeugd en Gezin en uitkering vanwege ontwikkeling EKD.

 

 

Voor de gemeente Delft ziet de begroting GGD-ZHW 2009 er als volgt uit:

 

Bijdragen aan GGD-ZHW

Basistakenpakket GGD (excl. Kinddagverblijven)

1.655.322

Inspectie kinderdagverblijven

73.201

Aanvullende diensten

181.853

subtotaal

1.910.386

Uniform 0-4 jarigen

1.153.542

Maatwerk 0-4 jarigen

143.721

Subtotaal

1.297.263

Totaal

3.207.649

 

 

5.4 Opmerkingen bij de ontwerpbegroting 2009

  1. Ten aanzien van de Uitvoering JGZ 0-4jaar Maatwerk dienen met de GGD-ZHW nog nader afspraken gemaakt te worden. Het definitieve bedrag is afhankelijk van deze afspraken.
  2. De gemeente is van mening dat de kosten voor huisvesting van  JGZ 0 tot 19 jaar te hoog zij geraamd. De gemeente vraagt de GGD-ZHW dit bij te stellen.
  3. Hert verschil in prijsindexering tussen Delft en Zoetermeer, resp. 4,25% en 5,22% leidt tot een nadeel. Dit is aangemeld voor de mee-en tegenvallers van 2009. 

 

5.5. Voorstellen t.a.v. de begroting

Voorgesteld wordt om:

  1. in te stemmen met de ontwerp-begroting 2009, met in achtneming van de opmerkingen zoals opgenomen in paragraaf 5.4. 

 

 

6. Voorstel

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld :

 

1.     in te stemmen met de onder a en b geformuleerde opmerkingen bij de ontwerpbegroting 2009 van de GGD-ZHW