Conform artikel 19 lid 3 van de gemeenschappelijke
regeling GGD Zuid- Holland West biedt het dagelijks bestuur van de GGD
Zuid-Holland West (GGD) de ontwerpjaarrekening 2007, de ontwerp Eerste
managementrapportage 2008 en ontwerpprogrammabegroting 2009 aan, aan de
besturen van de binnen de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten.
Het dagelijks bestuur van de GGD verzoekt de
gemeente om uiterlijk op 26 juni 2008 inhoudelijke reacties in te brengen in de
vergadering van het Algemeen Bestuur van de GGD-ZHW.
2. Achtergrond informatie
De GGD-ZHW is een gemeenschappelijke regeling van 8
gemeenten waaronder Delft. De
deelnemende gemeenten hebben hun preventieve taken van bewaken, beschermen en
bevorderen van de volksgezondheid in de regio opgedragen aan de GGD-ZHW.
De GGD-ZHW levert producten die vallen onder het
programma Openbare Gezondheidszorg (OGZ). De Openbare Gezondheidszorg bevat die
onderdelen van de gezondheidszorg die zich richten op ziektepreventie en de
bescherming en bevordering van de gezondheid van de gehele bevolking in de
regio.
Vanuit deze taak wil de GGD
een bijdrage leveren aan de volgende maatschappelijke effecten:
- het toenemen van de
levensverwachting bij geboorte van de inwoners van de regio Zuid- Holland West ten
opzichte van 2004 (2004: mannen 77,7 jaar en vrouwen 82,0 jaar);
- het verkleinen van
sociaal-economische gezondheidsverschillen in 2020 met tenminste 25% ten
opzichte van 2004.
Het programma OGZ is onderverdeeld in basistaken
(uniform en maatwerk), en in aanvullende diensten.
De uniforme taken zijn landelijk vastgelegd in
protocollen en richtlijnen en worden conform in alle gemeenten uitgevoerd. Over
de maatwerktaken maken individuele gemeenten en de GGD afspraken op basis van
de lokale behoefte zoals vastgesteld in het lokale gezondheidsbeleid.
De basistaken worden per gemeente doorbelast op
basis van een bijdrage per inwoner. Een uitzondering hierop vormt het product
“toezicht/inspectie kinderopvang” dat per verrichting wordt betaald.
De aanvullende diensten levert de GGD op
contractbasis. Hierover worden meerjarenafspraken gemaakt en geldt een
afbouwregeling bij beëindiging.
Vanaf 1 januari 2007 is de
coördinatie voor de hele JGZ 0-19, inclusief de zorg voor 0 tot 4 jarigen,
neergelegd bij de GGD-ZHW. De financiën die verband houden met de uitvoering
van de 0 tot 4-jarigen zorg zijn onderdeel geworden van de begrotingscyclus van
de GGD-ZHW.
3. Ontwerp Jaarstukken 2007
3.1 Achtergrond
Het bestuur van de GGD-ZHW heeft vanuit de
preventieve taak maatschappelijke effecten c.q. doelstellingen geformuleerd. In
2007 is daar het onderstaande op gepresteerd:
-
aan “het uitvoeren van preventieactiviteiten die de
gezonde levensverwachting verlengen, vermijdbare sterfte voorkomen en de
kwaliteit van leven verhogen” is grotendeels voldaan;
-
aan “het uitvoeren van preventieactiviteiten die de
verschillen in gezondheid verkleinen en daarmee de achterstand in de
gezondheidssituatie van achterstandsgroepen verminderen” is voldaan;
-
de gerealiseerde produktie- en normtijden in 2007
tonen een positieve ontwikkeling ten opzichte van voorgaande jaren. Het streven
blijft erop gericht de productieafspraken binnen de normtijden te halen;
3.2 Resultaat
De GGD-ZHW geeft in de ontwerpjaarstukken aan dat
het resultaat in 2007 voor bestemming €276.713 nadelig was. Tussentijds is
€377.071 aan de reserve onttrokken, waarmee het resultaat na bestemming
€100.357 voordelig is.
De GGD-ZHW stelt voor het resultaat van €100.357 te
bestemmen voor de uniformering van werkprocessen en organisatorische inrichting
IJGZ 2008.
Dit voorstel is ook betrokken in de concept Eerste
managementrapportage 2008.
3.3. Voorstellen
Voorgesteld wordt om
-
in te stemmen met de concept-jaarrekening 2007
4. Ontwerp Eerste managementrapportage 2008
In de concept Eerste
managementrapportage 2008 meldt de GGD-ZHW een geprognosticeerd resultaat voor
bestemming van €1.089.329 nadelig.
Dit geprognosticeerde
resultaat wordt veroorzaakt door:
-
een hogere CAO-stijging dan begroot. Toename kosten
van €225.000;
-
kosten die verband houden met de organisatorische
inrichting van IJGZ, waaronder EKD en verwijsindex en uniformering van
werkprocessen, respectievelijk €237.065 en €225.357;
-
hogere kosten in verband met herhuisvesting
GGD-vestiging Delft en decentralisering IJGZ van €362.731;
-
Overige toename van €23.073.
De GGD-ZHW stelt voor de
verwachte hogere lasten te dekken uit:
-
bestemmingsreserves 2007 ter hoogte van €497.869;
-
bestemming resultaat 2007 ten behoeve van IJGZ,
€100.357;
-
bijdragen van gemeenten ter hoogte van €475.000
De bedragen die bij de
gemeenten in rekening gebracht worden betreffen de niet begrote CAO-stijging
(€225.000) en een deel van de kosten die verband houden met de IJGZ
(€250.000).
Het Delftse aandeel in
bovenstaande kosten, globaal 20%, kan voor de CAO-stijging gedekt worden uit de
lopende gemeentelijke begroting.
Voor het IJGZ-deel worden
middelen ingezet die de gemeente ontvangt in het kader van de Brede
Doeluitkering CJG en de Rijksbijdrage EKD 2008. Deze waren al genomen in de
gemeentelijke begroting 2008.
Voorstel:
Voorgesteld wordt om:
- in te stemmen met de
begrotingswijziging 2008 van de GGD-ZHW
5. Ontwerp programmabegroting 2009
Op basis van het programma Openbare Gezondheidszorg
(OGZ) geeft de programmabegroting aan wat de GGD-ZHW wil bereiken
(maatschappelijke effecten), wat de GGD-ZHW daarvoor gaat doen (activiteiten)
en wat het gaat kosten (middelen).
5.1 Inleiding
De GGD-ZHW geeft in haar
ontwerpbegroting aan dat binnen het kader van de wettelijke taakstelling en de
aanvullende diensten bestaand beleid wordt voortgezet.
Voor het
thema ‘toenemende levensverwachting’ betekent dat onder meer als activiteiten:
preventieve onderzoeken, vaccinatiecampagnes, aandacht voor infectieziekten en
de reeds bestaande trajecten inzake kindercentra, technische hygiënezorg en
medische milieukunde.
Bij het thema ‘verkleinen
van sociaal-economische gezondheidsverschillen’ worden onder meer de
logopedische screening, immunisatie van allochtone kinderen en de campagnes ter
vermindering van risicogedrag voortgezet.
De GGD-ZHW zal blijvend
inzetten op de speerpunten Overgewicht en Alcohol en jeugd. Vanaf 2009 zal ook
het thema Depressie als prioriteit meer aandacht krijgen.
De doorontwikkeling van de
regionale IJGZ naar Centra voor Jeugd en Gezin zal veel aandacht krijgen. Vanaf
1 januari 2009 zal het Elektronisch kinddossier zijn ingevoerd. In 2009 zal de
implementatie van zorgcoördinatie en nieuwe evidence based methodes voor het
opsporen van risicokinderen ter hand worden genomen in de IJGZ.
5.2 Uitgangspunten bij de begroting 2009
-
formatie wordt afgeleid van landelijke cq. geraamde
productnormering, het aantal directe uren per formatie en de formatie per
inwoner bij vergelijkbare GGD-en (benchmark 2003);
-
loonindexering 5,5 % (volgens concept richtlijn
Zoetermeer),
-
prijsindexering 2,5 % (volgens concept richting
Zoetermeer). Gemiddelde indexering bedraagt 5,22%
-
de verdeling van de gemeentelijke bijdragen vindt
plaats op basis van door de provincie Zuid-Holland geprognosticeerde
inwonertallen per 1 januari van het begrotingsjaar;
-
beter meetbaar maken van de maatschappelijke
effecten + de gerealiseerde activiteiten.
5.3 Ontwerpbegroting 2009
5.3.1. Algemene opmerking van de GGD-ZHW bij de
begroting 2009:
-
de verhuisbeweging van de JGZ-medewerkers van de
GGD per 01-01-2008 heeft enkele maanden vertraging opgelopen. Per april 2008 is
de gehele IJGZ decentraal gehuisvest;
-
In de Brede Doeluitkering Centra voor Jeugd en
Gezin (BDU CJG) worden extra middelen gebundeld met middelen die reeds aan
gemeenten beschikbaar werden gesteld, waaronder Tijdelijke regeling specifieke
uitkering Jeugdgezondheidszorg (Rsu-jgz t.b.v. 0-4 jarigen zorg). Een ander
deel komt via het acress van het gemeentefondsbeschikbaar.
De BDU-middelen zullen
door de gemeente worden ingezet voor de
uitvoering JGZ 0-4 jaar en de versterking van de Centra voor Jeugd en Gezin.
5.3.2 Financiële
opmerkingen van de GGD-ZHW bij de begroting 2009
Het geraamde resultaat vóór
bestemming in 2009 toont een saldo van
€ 2.756 nadelig. Na
onttrekkingen aan de reserves van €2.756 resteert een resultaat na bestemming
van nihil.
Ten opzichte van de
begroting 2008 zijn de lasten en de baten hoger, respectievelijk van
€16.230.209 naar € 18.229.373 en van € 16.214.106 naar € 18.226.617. Ten
opzichte van de begroting 2008 zijn de lasten €1.999.164 hoger en de baten €
2.012.511.
De toename van de lasten is
toe te schrijven aan bestaand beleid, €1.349.164 en nieuw beleid €650.000.
De loon- en prijsindexering en toename
inwoneraantallen voor de totale regio bedraagt
€453.152
De loon- en
prijsontwikkeling van de GGD-ZHW ligt met 5,22% hoger dan het acress dat Delft
hanteert 4,25%. De GGD-ZHW volgt de indexering van van Zoetermeer.
-
Uitvoering JGZ 0-4 jaar, uniform, €720.736;
-
Uitvoering JGZ 0-4 jaar maatwerk, €201.267;
In het bedrag voor
uitvoering JGZ 0-4 jaar, uniform van
Delft zijn in de begroting de totale kosten huisvesting Centra voor jeugd en
Gezin opgenomen. De toename voor Delft is daar met name op terug te voeren.
De kosten voor huisvesting
die zijn opgenomen, zijn volgens de gemeente Delft te hoog.
Vooruitlopend op het maken
van afspraken over Maatwerk JGZ 0-4 jaar heeft de GGD-ZHW een bedrag opgenomen conform het
begrotingsproces. Over de hoogte van het definitieve bedrag en de inhoudelijke
activiteiten, dient nog nader overleg plaats te vinden.
-
organisatorische inrichting IJGZ, waaronder EKD €650.000
Het nieuw beleid dat de
GGD-ZHW heeft opgevoerd is conform afspraken tussen gemeenten en GGD-ZHW. De
dekking zal ten laste komen van specifieke uitkeringen die Delft ontvangt, BDU
Centra jeugd en Gezin en uitkering vanwege ontwikkeling EKD.
Voor de gemeente Delft ziet
de begroting GGD-ZHW 2009 er als volgt uit:
Basistakenpakket GGD
(excl. Kinddagverblijven) |
1.655.322 |
Inspectie
kinderdagverblijven |
73.201 |
Aanvullende diensten |
181.853 |
subtotaal |
1.910.386 |
Uniform 0-4 jarigen |
1.153.542 |
Maatwerk 0-4 jarigen |
143.721 |
Subtotaal |
1.297.263 |
Totaal |
3.207.649 |
5.4 Opmerkingen bij de ontwerpbegroting 2009
5.5. Voorstellen t.a.v. de begroting
Voorgesteld wordt om:
6. Voorstel
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld :
1. in
te stemmen met de onder a en b geformuleerde opmerkingen bij de ontwerpbegroting
2009 van de GGD-ZHW