Van[GD1]
|
College van B en W
|
Datum[GD2]
|
19 februari 2008
|
Portefeuillehouder[GD3]
|
J.D. Rensen
|
Steller[GD4]
|
J.P. van den Berg
|
Telefoonnummer
|
2317
|
E-mail
|
jvdberg@delft.nl
|
Programma[GD5]
|
Wonen zorg en welzijn
|
Registratie nr[GD6]
|
338823
|
Stuk[GD7]
|
[Wordt ingevuld door Griffie]
|
Onderwerp :
Nota wonen zorg en welzijn 2008-2011
Gevraagde
beslissing:
1.
Instemmen met de nota wonen zorg en welzijn
2008-2011, waarbij specifiek wordt verwezen naar de samenvatting van de
voorstellen op de pagina’s 12, 20, 27, 31, 34, 37, 41, 44-46.[JMP8]
2.
De 28e
begrotingswijziging goedkeuren
De nota Wonen zorg en welzijn 2008-2011 is een verdere concretisering van het eerder vastgestelde beleidsplan WMO. De beleidsdoelen op dit terrein zijn uitgewerkt.
De algemene noemer voor de nota is ‘zorgzaam’:
Delft is een stad waar Delftenaren ondersteuning bieden aan andere Delftenaren.
De gemeente zorgt voor een vangnet voor diegenen die dit nodig hebben. Burgers
zijn goed geïnformeerd over de voorzieningen die de gemeente en organisaties
bieden. De toegankelijkheid van deze voorzieningen is goed.
In de nota wordt duidelijk gemaakt met wie en hoe de gemeente samenwerkt
aan het brede terrein van wonen zorg en welzijn. Op basis van deze gedeelde
visie op samenwerken aan Wonen, Zorg en Welzijn zullen vernieuwde
prestatieafspraken met de partners tot stand komen.
1. Aanleiding
In het meerjaren beleidsplan WMO 2008-2011 zijn
hoofdlijnen voor het beleid opgenomen. Deze nota wonen zorg en welzijn werkt de
voornemens verder uit voor het betreffende beleidsterrein.
2. Bevoegdheid
Het betreft een beleidskader en een
begrotingswijziging. Beide een bevoegdheid van de raad.
3. Historie
/ relatie met eerdere besluiten/ proces
Er ligt een directe relatie met het meerjarenbeleidsplan
WMO.
4. Wat
willen we bereiken? (Beoogd effect)
De zeven doelstellingen uit het meerjaren
beleidsplan WMO worden van beleidsacties voorzien op het terrein van zorg en
welzijn:
1)
Goed kunnen wonen, ook voor mensen met een zorg- of
ondersteuningsvraag;
2)
Kwetsbare groepen functioneren zo zelfstandig
mogelijk en nemen zoveel mogelijk deel aan de samenleving;
Stuk 45 I pag.
2.
3)
Voorkomen van vereenzaming bij mensen die minder
goed uit de voeten kunnen en door omstandigheden minder kunnen deelnemen aan
reguliere activiteiten;
4)
Het vergroten van wederzijds begrip voor elkaar
tussen jongeren en ouderen;
5)
Het bieden van kansen voor allochtone groepen en
het stimuleren van contacten tussen verschillende allochtone en autochtone
groepen;
6) Delftenaren zetten zich in voor de stad en voor
elkaar en weten zich voldoende ondersteund;
7) Inwoners van Delft wonen prettig samen en zijn
tevreden over hun contacten met andere bewoners. Ze helpen naar vermogen mee om
de leefbaarheid en het samenleven in hun wijk/buurt te bevorderen.
We richten ons in deze nota in het bijzonder op
alle Delftenaren vanaf 23 jaar
die extra (tijdelijke) ondersteuning nodig hebben.
5. Wat
gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)
De
nota mondt uit in een groot pakket aan maatregelen, die steeds per hoofdstuk
zijn samengevat.
Het realiseren van de Wonen Zorg Welzijn
doelstellingen doen we samen met onze belangrijkste partners op de drie
deelgebieden.De rol van de gemeente is vooral regievoering. Dit kan stimulerend
zijn, faciliterend, soms richtinggevend en waar nodig ondersteunend. De basis
van de gemeentelijke regievoering is dat de verantwoordelijke partijen zich
laten aanspreken op hun kernactiviteiten en het innemen van hun plek in de
zorg- en welzijnsketen.
6. Wat
mag het kosten? (Financiële paragraaf )
De middelen die nodig zijn om de voorstellen uit de nota tot uitvoering
te brengen zijn deels al regulier beschikbaar, bijvoorbeeld de WMO-subsidies.
Voor een ander deel moeten zij worden vrijgemaakt uit bestaande budgetten en
reserves, volgens het volgende overzicht:
|
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
Totaal |
715 |
725 |
635 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Dekking Reserve EZH sociaal isolement |
195 |
215 |
- |
- |
|
Dekking Reserve Nutswinsten Woonservicezones |
140 |
140 |
160 |
180 |
|
Dekking regulier WMO budget |
180 |
170 |
325 |
340 |
|
Dekking Reserve WMO |
200 |
200 |
150 |
|
Hiervoor is de 28e begrotingswijziging ter
goedkeuring bijgevoegd.
Het structurele beslag van deze nota op het regulier WMO-budget bedraagt € 340.000. Daarbij mag Met
betrekking tot de structurele WMO middelen is rekening worden gehouden met een vrij besteedbare buffer van 1,52 – 3 ton. Daarnaast zit i n het uitgegeven budget voor de huishoudelijke
verzorging van 2007 een marge van 6 ton ten opzichte van de begroting voor
2008.
Tenslotte blijft de WMO-reserve na verwerking van het bovengenoemde
dekkingsvoorstel
nog behoorlijk op
peil (stand per
1-1-2007: € 2.25 miljoen, en groeit naar verwachting
ultimo 2007 tot 3.5 miljoen).
Op basis van de huidige inzichten menen wij dat die de buffer voldoende is
om risico’s af te dekken.
Stuk 45 I pag.
3.
Wij zullen echter de
financiële ontwikkelingen binnen de WMO scherp blijven volgen ten einde binnen
de WMO-budgetten te blijven.
7. Communicatie
De nota is besproken en positief ontvangen in de
stuurgroep wonen zorg welzijn, waarin de maatschappelijke partners deelnemen.
Het advies van het Panel Gehandicaptenbeleid wordt nagezonden.
8. Verdere
procedure
De nota dient als basis voor het maken van
prestatieafspraken met onze maatschappelijke partners op het gebied van wonen,
zorg en welzijn.
Bijlagen:
·
Nota Wonen zorg en welzijn 2008-2011
·
Raadsvoorstel en raadsbesluit
·
28e Begrotingswijziging
Datum : 27 maart 2008
Registratie nr. : 338823
Stuk : 45 II
Onderwerp :
Nota wonen zorg en welzijn 2008-2011
De raad van de gemeente Delft;
Gelezen het voorstel van het college van 19
februari 2009;
BESLUIT:
In te stemmen met de nota wonen zorg en welzijn
2008 en 2011 en daartoe de 28e wijziging van de gemeentebegroting voor het
dienstjaar 2008 goed te keuren.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering
van 27 maart 2008.
Pagina:
1
[GD1]In de meeste gevallen
betreft dit het college van B&W, In sommige gevallen kan een voorstel ook
afkomstig zijn van het presidium
Pagina:
1
[GD2]Dit betreft de datum
van de vergadering van het Presidium, in principe de derde maandag voorafgaand
aan de raad. (zie RIS) evt kan dit opengelaten worden dan vult de griffie dit
in.
Pagina:
1
[GD3]Hier komen de initialen
en achternaam van de betreffende portefeuillehouder te staan
Pagina:
1
[GD4]Hier vul je de naam van
de steller van het stuk in. Raadsleden kunnen contact opnemen met deze persoon
over (technisch) inhoudelijke vragen.
Pagina:
1
[GD5]Hier komt de naam te
staan van het betreffende programma uit de programmabegroting
Pagina:
1
[GD6]Het registratienummer
dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.
Pagina:
1
[GD7]Dit betreft het
raadsstuknummer, de griffie vult dit nummer in.
Pagina:
1
[JMP8]Hier komen puntsgewijs
te staan waar de gemeenteraad een besluit over dient te nemen in de vorm van
beslispunten. Feitelijk gaat het hier om de afronding/conclusie van het
voorstel. Alle besluiten die de raad moet nemen worden hier opgenomen. Het gaat
alleen om die beslispunten waar de raad toe bevoegd is, bijvoorbeeld het
vaststellen van kaders (nieuw beleid) of begrotingswijzigingen.
Deze beslispunten komen ook in het Raadsbesluit te staan die separaat wordt bijgevoegd.