Datum : 27-05-2008[JMP2]]
Pfh. : Dick Rensen[JMP3]
Steller : [Marc Verkerk[JMP4]]
e-mail :
[mverkerk@delft.nl[JMP6]]
Programma : [Wonen, Zorg en Welzijn[JMP7]]
Registratie nr. : [359852[JMP8]]
Stuk : [Wordt ingevuld door Griffie[JMP9]]
Onderwerp :
inhoudelijke reactie op financiele stukken GGD-ZHW[JMP10]
Gevraagde
beslissing:
1. in
te stemmen met de onder a en b geformuleerde opmerkingen bij de
ontwerpbegroting 2009 van de GGD-ZHW
[De GGD Zuid-
Holland West heeft aan de gemeente Delft de volgende stukken toegestuurd:
-
ontwerp-jaarrekening
2007,
-
ontwerp Eerste
managementrapportage 2008
-
ontwerp-begroting 2009
aan
Aan
de gemeenteraad van Delft wordt verzocht voor 26 juni 2008 om haar inhoudelijke
reactie uiterlijk 26 juni 2008 in de Algemeen bestuur van de GGD te brengen.
De GGD-ZHW geeft bij de ontwerp jaarrekening aan
dat het resultaat in 2007 na bestemming €100.357 voordelig is. De GGD-ZHW stelt
voor dit resultaat en bestemmen voor organisatieontwikkeling IJGZ in 2008.
In de ontwerp Eerste management rapportage stelt de
GGD-ZHW een begrotingswijziging voor. De toename van de Delftse bijdrage aan de
GGD in 2008, kan gedekt worden uit de lopende begroting van de gemeente Delft.
Voor 2009 is er voor de gemeente Delft sprake van
totale kosten van €3.207.649. De toename in de begroting van de GGD-ZHW komt
vooral voort uit:
De loon- en prijsindexering en toename
inwoneraantallen voor de totale regio bedraagt
€453.152
De
loon- en prijsontwikkeling van de GGD-ZHW ligt met 5,22% hoger dan het acress
dat Delft hanteert 4,25%. De GGD-ZHW volgt de indexering van van Zoetermeer.
Het verschil in prijsindexering tussen Delft en
Zoetermeer, resp. 4,25% en 5,22% leidt tot een nadeel. Dit is aangemeld voor de
mee-en tegenvallers van 2009.
Vooruitlopend
op het maken van afspraken over Maatwerk JGZ 0-4 jaar heeft de GGD-ZHW een bedrag opgenomen conform het
begrotingsproces. Over de hoogte van het definitieve bedrag en de inhoudelijke
activiteiten, dient nog nader overleg plaats te vinden.
Het
nieuw beleid dat de GGD-ZHW heeft opgevoerd is conform afspraken tussen
gemeenten en GGD-ZHW. De dekking zal ten laste komen van specifieke uitkeringen
die Delft ontvangt, BDU Centra jeugd en Gezin en uitkering vanwege ontwikkeling
EKD.
Opmerkingen van de gemeente bij de ontwerp
begroting 2009 van de GGD-ZHW:
1. Aanleiding
[Jaarlijks wordt aan de gemeenteraad gevraagd
inhoudelijk te reageren op de ontwerp-stukken van de GGD-ZHW[JMP11]]
2. Bevoegdheid
[De Raad stelt jaarlijks in de gemeentebegroting
het beschikbare budget vast voor de GGD-activiteiten (budgetrecht).
Het dagelijks bestuur van de GGD-ZHW zend de
gemeenteraden (op basis van art. 20 lid 4 van de gemeenschappelijke regeling
GGD-ZHW) de ontwerp jaarrekeningrekening minimaal 6 weken voordat deze aan het
Algemeen bestuur wordt aangeboden
De raden van de gemeenten worden gedurende een
perioden van 6 weken in staat gesteld hun gevoelen kenbaar te maken over de
over de ontwerpjaarrekening.
Het dagelijks bestuur (art. 19 lid 3) zend de
ontwerp begroting en de ontwerp begrotingswijziging minimaal 6 weken voordat
deze aan het Algemeen bestuur wordt aangeboden toe aan de gemeenteraden. De
raden van de gemeenten worden gedurende een periode van 6 weken in de
gelegenheid gesteld hun gevoelen betreffende de ontwerp-begroting en/of de
ontwerp-begrotingswijziging kenbaar te maken.
3. Historie
/ relatie met eerdere besluiten/ proces
[De GGD voert in opdracht van de gemeente Delft
gezondheidstaken uit op basis van de Wet Collectieve Preventie Volksgezondheid.
De GGD-ZHW is een gemeenschappelijke regeling van 8 gemeenten. [JMP12]]
4. Wat
willen we bereiken? (Beoogd effect)
Vanuit
deze taak wil de GGD een bijdrage leveren aan de volgende maatschappelijke
effecten:
- het toenemen van de
levensverwachting bij geboorte van de inwoners van de regio Zuid- Holland West
ten opzichte van 2004 (2004: mannen 77,7 jaar en vrouwen 82,0 jaar);
- het verkleinen van
sociaal-economische gezondheidsverschillen in 2020 met tenminste 25% ten
opzichte van 2004.
5. Wat
gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)
[Uitvoering geven aan haar basis- en aanvullende
taken. De GGD zet in 2009 stevig in op de verdere ontwikkeling van de IJGZ naar
Centra voor Jeugd en Gezin. Daarnaast geeft de GGD prioriteit aan de aanpak van
Overgewicht, Overmatig alcoholgebruik en Depressie-preventie[JMP13]]
6. Wat
mag het kosten? (Financiële paragraaf )
[Aan de raad wordt gevraagd te reageren op de
voorgelegde jaarstukken. Vanwege de begroting 2009 wordt aan de GGD gevraagd [JMP14]]
7. Communicatie
[nvt[JMP15]]
8. Verdere
procedure
[De gemeente zal haar besluiten en opmerkingen
t.a.v. de gepresenteerde stukken aan de het Algemeen bestuur van de GGD-ZHW
voorleggen. Het bestuur zal deze reactie betrekken bij haar verdere
besluitvorming. Later in 2008 zal de definitieve begroting 2009 aan de
gemeenteraad worden voorgelegd[JMP16]]
Bijlagen:
·
Nota: Ontwerpjaarstukken
2007, ontwerp managementrapportage
2008, Ontwerpprogrammabegroting 2009 van de GGD-ZHW
·
Ontwerp jaarrekening 2007 GGD-ZHW
·
Ontwerp Eerste managent-rapportage 2008, GGD-ZHW
·
Ontwerp begroting 2009, GGD-ZHW[JMP17]
Datum : [26-06-2008[JMP18]]
Registratie nr. : [359852[JMP19]]
Stuk : [Wordt ingevuld door Griffie[JMP20]]
Onderwerp :
[Jaarstukken en begroting GGD-ZHW[JMP21]]
De raad van de gemeente Delft;
Gelezen het voorstel van het college van 27/05/2008
BESLUIT:
Op grond van bovenstaande stellen wij de
gemeenteraad voor om:
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering
van 26/06/29008
Pagina:
1
[JMP1]In de meeste gevallen
betreft dit het college van B&W, In sommige gevallen kan een voorstel ook
afkomstig zijn van het presidium
Pagina:
1
[JMP2]Dit betreft de datum
van de vergadering van het Presidium, in principe de derde maandag voorafgaand
aan de raad. (zie RIS) evt kan dit opengelaten worden dan vult de griffie dit
in.
Pagina:
1
[JMP3]Hier komen de
initialen en achternaam van de betreffende portefeuillehouder te staan
Pagina:
1
[JMP4] Hier vul je de naam
van de steller van het stuk in. Raadsleden kunnen contact opnemen met deze
persoon over (technisch) inhoudelijke vragen.
Pagina:
1
[JMP5]Hier staat het
telefoonnummer van de steller van het voorstel.
Pagina:
1
[JMP6] Het e-mail adres van
de steller zodat een raadslid evt per mail contact op kan nemen.
Pagina:
1
[JMP7]Hier komt de naam te
staan van het betreffende programma uit de programmabegroting
Pagina:
1
[JMP8]Het registratienummer
dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.
Pagina:
1
[JMP9]Dit betreft het
raadsstuknummer, de griffie vult dit nummer in.
Pagina:
1
[JMP10]Hier komt in zeer
korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het
onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen
bij het college doorgeleid worden naar de raad
Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar “vaststellen
legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het
besluitvormingsformulier staat.
Pagina:
1
[JMP11]Hier wordt de
aanleiding weergegeven waarom het voorstel wordt aangeboden aan de raad.
a. er doet zich een probleem voor
b. het betreft een cyclisch document
c. op verzoek van de raad
d. …..
Pagina:
1
[JMP12]Hier wordt kort
ingegaan op de historie van het dossier en de eerdere besluiten genomen.
Bovendien wordt, indien relevant, aangegeven welke stap in het proces met het
voorliggende besluit wordt genomen.
Pagina:
1
[JMP13]Er wordt een
oplossing voor het probleem voorgesteld. Indien mogelijk, worden eventuele
reële alternatieven beschreven. Op deze wijze kan goed beoordeeld worden vanuit
welke verschillende gezichtspunten naar
het probleem is gekeken. Achtergrondinformatie dient in een bijlagen worden
opgenomen.
Pagina:
1
[JMP14]In dit deel worden de
financiële consequenties beschreven. Het gaat hier om de dekking van het
raadsvoorstel. Zijn er extra (structurele/incidentele) middelen voor nodig en
waar wordt dat uit gedekt. Financiële afwijkingen ten opzichte van de
programmabegroting vergen te allen tijde een beslispunt in het voorstel. Zie
bijlage voor verdere specificering.
Pagina:
1
[JMP15]Ondervinden anderen
gevolgen van het besluit, op welke wijze wordt daarover gecommuniceerd. In
sommige gevallen is actieve communicatie of publicatie noodzakelijk voor het
verdere vervolg.
Pagina:
1
[JMP16]Hier worden aangegeven
welke toekomstige besluiten door wie genomen moeten / kunnen worden.
Pagina:
1
[JMP17] Stukken die relevant
zijn voor de bestuurlijke besluitvorming en tijdens de vergadering een
relevante rol kunnen spelen worden hier puntsgewijs benoemd. Op termijn is het
de bedoeling om alleen het raadsvoorstel nog fysiek te verzenden naar de raad.
Bijlagen worden allen via het RIS aangeboden. In een enkel geval kan een
bijlage ter inzage worden gelegd. Dit is als er geen digitaal exemplaar
beschikbaar is of indien er geheimhouding is opgelegd door het college. Voor
dit laatste gelden strenge eisen die in de wet zijn vastgelegd. Tussen haakje
wordt achter de titel van de bijlage gezet of het beschikbaar is via RIS, Ter
inzage en of onder geheimhouding valt.
Pagina:
1
[JMP18]Dit betreft de datum
van de vergadering de gemeenteraad.
Pagina:
1
[JMP19]Het registratienummer
dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.
Pagina:
1
[JMP20]Dit betreft het
raadsstuknummer, de griffie vult dit nummer in.
Pagina:
1
[JMP21]Hier komt in zeer
korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het
onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen
bij het college doorgeleid worden naar de raad
Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar
“vaststellen legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het
besluitvormingsformulier staat.