Raadsvoorstel                                                                 

 

Aan de gemeenteraad

 

Van                 : college van B&W[JMP1]    

Datum              : 27-05-2008[JMP2] ]

Pfh.                 : Dick Rensen[JMP3]                            

Steller              : [Marc Verkerk[JMP4] ]                         

tel.nr.               : [21[JMP5]95338 ]

e-mail               : [mverkerk@delft.nl[JMP6] ]

Programma        : [Wonen, Zorg en Welzijn[JMP7] ]            

Registratie nr.     : [359852[JMP8] ]

Stuk                 : [Wordt ingevuld door Griffie[JMP9] ]                           

 

Onderwerp     : inhoudelijke reactie op financiele stukken GGD-ZHW[JMP10] 

 

Gevraagde beslissing:

1.     in te stemmen met de onder a en b geformuleerde opmerkingen bij de ontwerpbegroting 2009 van de GGD-ZHW

 

Samenvatting

[De GGD Zuid- Holland West heeft aan de gemeente Delft de volgende stukken toegestuurd:

-        ontwerp-jaarrekening 2007,

-        ontwerp Eerste managementrapportage 2008

-        ontwerp-begroting 2009 aan

Aan de gemeenteraad van Delft wordt verzocht voor 26 juni 2008 om haar inhoudelijke reactie uiterlijk 26 juni 2008 in de Algemeen bestuur van de GGD te brengen.

 

De GGD-ZHW geeft bij de ontwerp jaarrekening aan dat het resultaat in 2007 na bestemming €100.357 voordelig is. De GGD-ZHW stelt voor dit resultaat en bestemmen voor organisatieontwikkeling IJGZ in 2008.

In de ontwerp Eerste management rapportage stelt de GGD-ZHW een begrotingswijziging voor. De toename van de Delftse bijdrage aan de GGD in 2008, kan gedekt worden uit de lopende begroting van de gemeente Delft.

 

Voor 2009 is er voor de gemeente Delft sprake van totale kosten van €3.207.649. De toename in de begroting van de GGD-ZHW komt vooral voort uit:

 

De loon- en prijsindexering en toename inwoneraantallen voor de totale regio bedraagt  €453.152

De loon- en prijsontwikkeling van de GGD-ZHW ligt met 5,22% hoger dan het acress dat Delft hanteert 4,25%. De GGD-ZHW volgt de indexering van van Zoetermeer.

Het verschil in prijsindexering tussen Delft en Zoetermeer, resp. 4,25% en 5,22% leidt tot een nadeel. Dit is aangemeld voor de mee-en tegenvallers van 2009. 

 

 

Uitbreiding bestaand beleid bij JGZ 0-4 jaar uniform en maatwerk.

In het bedrag voor uitvoering JGZ 0-4 jaar, uniform  van Delft zijn in de begroting de totale kosten huisvesting Centra voor jeugd en Gezin opgenomen. De kosten voor huisvesting die zijn opgenomen, zijn volgens de gemeente Delft te hoog.

Vooruitlopend op het maken van afspraken over Maatwerk JGZ 0-4 jaar heeft de GGD-ZHW  een bedrag opgenomen conform het begrotingsproces. Over de hoogte van het definitieve bedrag en de inhoudelijke activiteiten, dient nog nader overleg plaats te vinden.

 

Nieuw beleid organisatorische inrichting IJGZ en EKD €650.000 (hele regio)

Het nieuw beleid dat de GGD-ZHW heeft opgevoerd is conform afspraken tussen gemeenten en GGD-ZHW. De dekking zal ten laste komen van specifieke uitkeringen die Delft ontvangt, BDU Centra jeugd en Gezin en uitkering vanwege ontwikkeling EKD.

 

Opmerkingen van de gemeente bij de ontwerp begroting 2009 van de GGD-ZHW:

  1. Ten aanzien van de Uitvoering JGZ 0-4jaar Maatwerk dienen met de GGD-ZHW nog nader afspraken gemaakt te worden. Het definitieve bedrag is afhankelijk van deze afspraken.
  2. De gemeente is van mening dat de kosten voor huisvesting van  JGZ 0 tot 19 jaar te hoog zijn geraamd. De gemeente vraagt de GGD-ZHW dit bij te stellen.

 

1.       Aanleiding

[Jaarlijks wordt aan de gemeenteraad gevraagd inhoudelijk te reageren op de ontwerp-stukken van de GGD-ZHW[JMP11] ]

 

 

2.       Bevoegdheid

[De Raad stelt jaarlijks in de gemeentebegroting het beschikbare budget vast voor de GGD-activiteiten (budgetrecht).

Het dagelijks bestuur van de GGD-ZHW zend de gemeenteraden (op basis van art. 20 lid 4 van de gemeenschappelijke regeling GGD-ZHW) de ontwerp jaarrekeningrekening minimaal 6 weken voordat deze aan het Algemeen bestuur wordt aangeboden

De raden van de gemeenten worden gedurende een perioden van 6 weken in staat gesteld hun gevoelen kenbaar te maken over de over de ontwerpjaarrekening.

Het dagelijks bestuur (art. 19 lid 3) zend de ontwerp begroting en de ontwerp begrotingswijziging minimaal 6 weken voordat deze aan het Algemeen bestuur wordt aangeboden toe aan de gemeenteraden. De raden van de gemeenten worden gedurende een periode van 6 weken in de gelegenheid gesteld hun gevoelen betreffende de ontwerp-begroting en/of de ontwerp-begrotingswijziging kenbaar te maken.

 

 

3.       Historie / relatie met eerdere besluiten/ proces

[De GGD voert in opdracht van de gemeente Delft gezondheidstaken uit op basis van de Wet Collectieve Preventie Volksgezondheid. De GGD-ZHW is een gemeenschappelijke regeling van 8  gemeenten. [JMP12] ]

 

4.       Wat willen we bereiken? (Beoogd effect)

Vanuit deze taak wil de GGD een bijdrage leveren aan de volgende maatschappelijke effecten:

-         het toenemen van de levensverwachting bij geboorte van de inwoners van de regio Zuid- Holland West ten opzichte van 2004 (2004: mannen 77,7 jaar en vrouwen 82,0 jaar);

-         het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen in 2020 met tenminste 25% ten opzichte van 2004.

 

5.       Wat gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)

[Uitvoering geven aan haar basis- en aanvullende taken. De GGD zet in 2009 stevig in op de verdere ontwikkeling van de IJGZ naar Centra voor Jeugd en Gezin. Daarnaast geeft de GGD prioriteit aan de aanpak van Overgewicht, Overmatig alcoholgebruik en Depressie-preventie[JMP13] ]

 

 

6.       Wat mag het kosten? (Financiële paragraaf )

[Aan de raad wordt gevraagd te reageren op de voorgelegde jaarstukken. Vanwege de begroting 2009 wordt aan de GGD gevraagd [JMP14] ]

 

 

7.       Communicatie

[nvt[JMP15] ]

 

 

8.       Verdere procedure

[De gemeente zal haar besluiten en opmerkingen t.a.v. de gepresenteerde stukken aan de het Algemeen bestuur van de GGD-ZHW voorleggen. Het bestuur zal deze reactie betrekken bij haar verdere besluitvorming. Later in 2008 zal de definitieve begroting 2009 aan de gemeenteraad worden voorgelegd[JMP16] ]

 

 

Bijlagen:

·        Nota: Ontwerpjaarstukken 2007,  ontwerp managementrapportage 2008, Ontwerpprogrammabegroting 2009 van de GGD-ZHW

·        Ontwerp jaarrekening 2007 GGD-ZHW

·        Ontwerp Eerste managent-rapportage 2008, GGD-ZHW

·        Ontwerp begroting 2009, GGD-ZHW[JMP17] 

 

 

 

Hoogachtend,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

mr. Drs. G.A.A. Verkerk                   ,burgemeester.

 

 

 

mr. Drs. H.G.L.M. Camps                  ,secretaris.

 

 

(of indieners van initiatiefvoorstel)
Raadsbesluit                                                         

 

 

Datum              : [26-06-2008[JMP18] ]

Registratie nr.     : [359852[JMP19] ]

Stuk                 : [Wordt ingevuld door Griffie[JMP20] ]                            

 

Onderwerp     : [Jaarstukken en begroting GGD-ZHW[JMP21] ]

 

 

De raad van de gemeente Delft;

 

Gelezen het voorstel van het college van 27/05/2008

 

BESLUIT:

 

 

Op grond van bovenstaande stellen wij de gemeenteraad voor om:

 

  1. in te stemmen met de voorstellen a en b op de ontwerpbegroting 2009 van de GGD-ZHW

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26/06/29008

 

 

 

                   ,burgemeester.

 

 

 

                   ,griffier.

 

 

 


Pagina: 1
 [JMP1]In de meeste gevallen betreft dit het college van B&W, In sommige gevallen kan een voorstel ook afkomstig zijn van het presidium

Pagina: 1
 [JMP2]Dit betreft de datum van de vergadering van het Presidium, in principe de derde maandag voorafgaand aan de raad. (zie RIS) evt kan dit opengelaten worden dan vult de griffie dit in.

Pagina: 1
 [JMP3]Hier komen de initialen en achternaam van de betreffende portefeuillehouder te staan

Pagina: 1
 [JMP4] Hier vul je de naam van de steller van het stuk in. Raadsleden kunnen contact opnemen met deze persoon over (technisch) inhoudelijke vragen.

Pagina: 1
 [JMP5]Hier staat het telefoonnummer van de steller van het voorstel.

Pagina: 1
 [JMP6] Het e-mail adres van de steller zodat een raadslid evt per mail contact op kan nemen.

Pagina: 1
 [JMP7]Hier komt de naam te staan van het betreffende programma uit de programmabegroting

Pagina: 1
 [JMP8]Het registratienummer dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.

Pagina: 1
 [JMP9]Dit betreft het raadsstuknummer, de griffie vult dit nummer in.

Pagina: 1
 [JMP10]Hier komt in zeer korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen bij het college doorgeleid worden naar de raad  Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar “vaststellen legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het besluitvormingsformulier staat.

Pagina: 1
 [JMP11]Hier wordt de aanleiding weergegeven waarom het voorstel wordt aangeboden aan de raad.

a.      er doet zich een probleem voor

b.      het betreft een cyclisch document

c.      op verzoek van de raad

d.      …..

 

Pagina: 1
 [JMP12]Hier wordt kort ingegaan op de historie van het dossier en de eerdere besluiten genomen. Bovendien wordt, indien relevant, aangegeven welke stap in het proces met het voorliggende besluit wordt genomen.

Pagina: 1
 [JMP13]Er wordt een oplossing voor het probleem voorgesteld. Indien mogelijk, worden eventuele reële alternatieven beschreven. Op deze wijze kan goed beoordeeld worden vanuit welke  verschillende gezichtspunten naar het probleem is gekeken. Achtergrondinformatie dient in een bijlagen worden opgenomen.

Pagina: 1
 [JMP14]In dit deel worden de financiële consequenties beschreven. Het gaat hier om de dekking van het raadsvoorstel. Zijn er extra (structurele/incidentele) middelen voor nodig en waar wordt dat uit gedekt. Financiële afwijkingen ten opzichte van de programmabegroting vergen te allen tijde een beslispunt in het voorstel. Zie bijlage voor verdere specificering.

Pagina: 1
 [JMP15]Ondervinden anderen gevolgen van het besluit, op welke wijze wordt daarover gecommuniceerd. In sommige gevallen is actieve communicatie of publicatie noodzakelijk voor het verdere vervolg.

Pagina: 1
 [JMP16]Hier worden aangegeven welke toekomstige besluiten door wie genomen moeten / kunnen worden.

Pagina: 1
 [JMP17] Stukken die relevant zijn voor de bestuurlijke besluitvorming en tijdens de vergadering een relevante rol kunnen spelen worden hier puntsgewijs benoemd. Op termijn is het de bedoeling om alleen het raadsvoorstel nog fysiek te verzenden naar de raad. Bijlagen worden allen via het RIS aangeboden. In een enkel geval kan een bijlage ter inzage worden gelegd. Dit is als er geen digitaal exemplaar beschikbaar is of indien er geheimhouding is opgelegd door het college. Voor dit laatste gelden strenge eisen die in de wet zijn vastgelegd. Tussen haakje wordt achter de titel van de bijlage gezet of het beschikbaar is via RIS, Ter inzage en of onder geheimhouding valt.

Pagina: 1
 [JMP18]Dit betreft de datum van de vergadering de gemeenteraad.

Pagina: 1
 [JMP19]Het registratienummer dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.

Pagina: 1
 [JMP20]Dit betreft het raadsstuknummer, de griffie vult dit nummer in.

Pagina: 1
 [JMP21]Hier komt in zeer korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen bij het college doorgeleid worden naar de raad  Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar “vaststellen legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het besluitvormingsformulier staat.