Najaarsrapportage
2008
Uitgave Gemeente Delft, oktober 2008
Informatie Gemeente Delft, Strategie &
Control, Postbus 78, 2600 ME Delft, T (015) 260 28 57, www.gemeentedelft.info,
gemeente@delft.nl
Inhoudsopgave
2. Stand van zaken
programma’s
Wijkzaken en
Beheer van de Stad
Milieu en
Duurzame Ontwikkeling
Arbeidsmarkt,
Inkomen en Emancipatie
Ruimtelijke
Ordening, Verkeer en Vervoer
Ontwikkelen,
Grond en Vastgoed
Voortgang
actielijst accountant en actielijst AO/IC
Investeringen
en grote projecten
De Najaarsrapportage 2008 (voorheen 2e
beheersrapportage) is een financiële rapportage. De beleidsmatige
verantwoording wordt gedurende het jaar in de vakcommissies afgelegd via de
diverse beleidsnota’s.
Naast de rapportage over de prognoses en de toelichting op
majeure financiële afwijkingen per programma is bij de overige onderwerpen een
paragraaf opgenomen over over de voortgang van de aanbevelingen van de
accountant en AO/IC. Tenslotte is ook het actuele overzicht van het
investeringsplan toegevoegd.
In
onderstaand overzicht zijn de financiële voor- en nadelen over het gehele jaar
2008 per programma en voor de algemene dekkingsmiddelen ten opzichte van de
begroting doorgerekend. De voor- en nadelen zijn gebaseerd op de
realisatiecijfers per 1 augustus, daarnaast zijn in de prognoses aanvullende
inzichten verwerkt voor de resterende maanden van het jaar.
Het totaal van de programma’s en van de algemene dekkingsmiddelen levert een nadeel op van ruim € 1,5 miljoen. De actuele begroting 2008 (inclusief wijzigingen) kent een voordelig resultaat na bestemming van bijna € 0,3 miljoen. Als bovenstaande prognoses in de begroting worden verwerkt, is het resultaat een nadeel van € 1,2 miljoen. Dit is het verwachte rekeningresultaat na bestemming, dat wil zeggen dat er rekening is gehouden met de stortingen in en onttrekkingen aan de reserves. Het daadwerkelijke rekeningresultaat kan uiteraard pas na 31 december worden bepaald.
In het actuele begrotingssaldo 2008 na wijziging is rekening gehouden met een storting in de reserve Grote projecten van € 850.000 ter dekking van het investeringsplan. De nu gegeven prognose van het rekeningresultaat biedt geen ruimte om een dergelijke storting te doen. Indien de jaarrekening inderdaad zo nadelig uitvalt, betekent dit dat bij de begrotingsvoorbereiding 2010 gezocht zal moeten worden naar alternatieve mogelijkheden om de dekking van het investeringsplan aan te vullen.
In de prognose van het resultaat is nog geen rekening gehouden met de effecten van budgetoverhevelingen. In de toelichtingen per programma zijn hiervoor al diverse voorstellen opgenomen voor in totaal ca. € 0,7 miljoen. De definitieve voorstellen voor budgetoverheveling worden apart beoordeeld en verwerkt in de Jaarstukken 2008. Aan de raad wordt hierover een separaat voorstel voorgelegd.
De financiële voor- en nadelen op (deel-)programmaniveau worden in hoofdstuk 2 van deze najaarsrapportage nader toegelicht.
In de rekening kunnen de toevoegingen en onttrekkingen aan
elk van de bestemmingsreserves worden verwerkt tot maximaal het bedrag dat via
de begroting(swijzigingen) door de raad is goedgekeurd voor de betreffende
bestemmingsreserve. Dit betekent dat nu bekende afwijkingen ten opzichte van
begrote toevoegingen en onttrekkingen aan bestemmingsreserves via een
begrotingswijziging voor eind 2008 aan de raad worden voorgelegd.
Per programma is gekeken naar de actuele ontwikkeling van de risico’s ten opzichte van de Programmabegroting 2009. Het is gebleken, dat de meeste risico’s ongewijzigd zijn. In de toelichting per programma zijn de gewijzigde risico’s vermeld en/of nieuwe risico’s.
1. Akkoord
gaan met de Najaarsrapportage 2008 en deze voor advies aan de commissie Bestuur
en werk en vervolgens ter besluitvorming aan de raad voor te leggen;
2. Integratie
& Inburgering
Voorgesteld wordt een nieuwe reserve
Oudkomers/inburgeraars in te stellen voor de jaren 2009-2010 en deze te vullen
met de vrijgevallen middelen Oudkomersregeling 2005 (€ 289.000) en dit jaar
vrijvallende middelen Oudkomersregeling 2006 (€ 462.382);
3. Wijkzaken en beheer van de stad
Voorgesteld wordt € 400.000 meer in de reserves van het deelprogramma Beheer van de stad te storten dan vooraf begroot. Daarnaast wordt er bijna € 800.000 minder onttrokken dan begroot;
4. Arbeidsmarkt, Inkomen & Emancipatie
De kosten voor het verandertraject WIZ te onttrekken aan de reserve verandertraject (€ 240.000);
5. Arbeidsmarkt, Inkomen & Emancipatie
De toegekende middelen voor aanvullende inzet klantmanagement beschikbaar te maken (€ 395.000);
6.
Cultuur en
Binnenstad
Voorgesteld wordt om met ingang van 2009:
·
de Reserve
Aankopen Erfgoed Delft e.o. op te heffen,
·
het
jaardotatiebudget om te vormen tot exploitatiebudget en de uitgaven
rechtstreeks ten laste van de exploitatie te brengen,
·
het saldo van
de reserve aankopen toe te voegen aan de Reserve bedrijfsvoering Erfgoed Delft;
Voorgesteld
wordt het nadeel van Cultureel Erfgoed (a.g.v. hogere personeelslasten)
nagenoeg geheel te verrekenen met de Reserve Bedrijfsvoering;
Het programma Dienstverlening is inclusief het deelprogramma
Delta waarover bij de programmabegroting 2009 is voorgesteld dit op te heffen.
Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het
resultaat na bestemming tot een nadeel
van € 3,2 miljoen.
Baten en lasten (resultaat voor bestemming)
De lasten worden overschreden omdat voor piekbelastingen, zoals bijvoorbeeld het vele
extra werk dat veroorzaakt werd door de brand in de faculteit Bouwkunde, en
voor (langdurig) ziekteverzuim moest worden ingehuurd. De continuïteit van de
werkzaamheden is hiermee gewaarborgd. De extra lasten van vervanging en inhuur
overstijgen een voordeel als gevolg van vacatures met ruim € 0,5 miljoen.
De lagere baten worden verklaard doordat voor het project
Spoorzone een bedrag van € 2,7 miljoen als vergoeding voor meerjarige
voorbereidingskosten eerst na 2008 wordt geïnd. In de begroting is er rekening
mee gehouden dat deze vergoeding volledig wordt gestort in de reserve
Spoorzone. Omdat deze storting onderdeel uitmaakt van het programma
Ontwikkelen, grond en vastgoed is dit in bovenstaande tabel niet zichtbaar en
lijkt sprake van een fors nadeel. Dit nadeel wordt echter volledig
gecompenseerd doordat de storting niet wordt geëffectueerd. Op het totale
resultaat na bestemming heeft de vertraging in de inning dus geen effect.
Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)
Eind 2008 zal de resterende storting in de reserve
egalisatie leges bouwvergunning ad. € 420.814 worden gedaan.
NB: In de programmabegroting 2009 is het voorstel gedaan om de reserve Delta te hernoemen in de reserve Midoffice (programma Bestuur en organisatie) en daarnaast een nieuwe reserve Dienstverlening (programma Dienstverlening) in te stellen voor de organisatorische ontwikkeling van het Klant Contact Centrum (KCC). In totaal wordt € 525.000 naar de reserve Dienstverlening overgeheveld. Hiervan wordt in 2008 ca. € 145.000 besteed.
Nadat rekening is gehouden met het verlagen van storting in de reserve Spoorzone (programma Ontwikkelen, grond en vastgoed) resteert per saldo een nadelig resultaat na bestemming van € 0,5 miljoen.
Niet van toepassing.
Het programma Wonen, zorg en welzijn omvat de
deelprogramma’s Zorg met aandacht en Gezond en actief. In het deelprogramma
Gezond en actief is tevens rekening gehouden met de voortgang van het ISV.
Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het
resultaat na bestemming tot een voordeel van € 160.000.
Baten en lasten (resultaat voor bestemming)
Zorg met aandacht
De afwijkingen in de lasten en de baten worden veroorzaakt
door:
·
De nog niet uitgegeven eenmalige bijdrage mantelzorg (€
188.158) en een apart budget voor Allochtone mantelzorgers (€ 55.000). Naar
verwachting zal in november de nota m.b.t. het beleid omtrent mantelzorg en
vrijwilligers worden aangeboden aan de raad;
·
Lokale subsidies WMO welke in de begroting ingezet zijn naar
de hogere verdeelsleutel afgegeven door het ministerie van VWS (€ 213.000);
·
Onderbesteding op de huishoudelijke zorg en de daarmee
samenhangende inning van de eigen bijdrage per saldo € 1.200.000 (Sinds de
invoering van de WMO is er een verschuiving van HH2 naar HH1). Dit is een
landelijke tendens. Analyse en
onzekerheden m.b.t. nieuwe ontwikkelingen blijven inzet vragen;
·
De onderbesteding op de specifieke WMO-projecten en lagere
uitputting op reeds lopende trajecten (€ 175.000);
·
Een begrotingsfout van € 123.000 op het budget WMO (product
6022) welke als extra inkomst en last in het product is opgenomen en niet
gerealiseerd zal worden;
·
Hogere lasten i.v.m. rijksbijdragen MO-VB, vrouwenopvang en
huiselijk geweld (€ 480.000);
·
Lagere lasten panels gehandicaptenbeleid en werk en inkomen
en de stimuleringssubsidies (€ 38.350);
·
Een bedrag van € 100.000 dat onterecht op voor wonen en zorg is begroot, middels de nota
LGB zal dit worden gecorrigeerd naar het lokaal gezondheidsbeleid alwaar de
kosten in de prognose zijn meegenomen;
·
Onderbesteding op collectief vervoer (€ 170.000). Gezien de
extra ambtelijke kosten van een mogelijk nieuwe aanbesteding en hogere kosten
van de nieuwe overeenkomst is het mogelijk dat dit budget nog verder belast
wordt of dat er budget overgeheveld moet worden om deze kosten in 2009 te
dekken. Een definitief voorstel hiervoor volgt bij de behandeling van de
Jaarstukken 2008;
·
Lagere lasten onderhoud en opslag van de aangekochte
WVG-middelen (€ 350.000);
·
Lagere kosten van opslag en onderhoud bij de aangekochte
voorzieningen gehandicapten en de overige verstrekkingen van middelen
gehandicapten (€ 300.000);
·
Daarnaast zijn er
diverse kleinere afwijkingen.
·
Het saldo van de uitstaande leningen (financiering
woningbouw) daalt ieder jaar als gevolg van (al dan niet vervroegde) aflossing. Die aflossing is bij het
opstellen van de begroting moeilijk in te schatten, vandaar dat op jaarbasis er
budgettair neutrale afwijkingen ontstaan (€ 823.566 in baten en lasten)
·
Tevens zijn er lagere lasten als gevolg van het doorschuiven
van de projecten ten laste van de reserves (zie onder: toelichting op de
onttrekking aan de reserves (€ 431.706)).
·
Daarnaast zijn er diverse kleinere afwijkingen.
Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)
De hogere storting in de reserves wordt veroorzaakt door:
·
de lagere kosten op de WMO (product 6022), het gehele
product (m.u.v. de doorberekende kosten vanuit de kostenplaats) rekent af met
de WMO-reserve. In plaats van de geprognosticeerde onttrekking zal er naar
verwachting een storting van €
1.584.339 plaatsvinden. Dit heeft voornamelijk te maken met de lagere
uitputting van geoormerkte gelden voor huishoudelijke verzorging;
·
De lagere kosten op Voorziening Gehandicapten (product
6025), ook dit product rekent af met de reserve WMO (€ 573.168).
De lagere onttrekking wordt veroorzaakt door :
·
De onttrekking aan de reserve WMO t.b.v. de HVZ en
mantelzorg en vrijwilligers is niet nodig (€ 310.000);
·
een lagere onttrekking ad € 43.000 omdat de kosten voor het
WMO-loket ten laste van de exploitatie worden gebracht;
·
een lagere onttrekking als gevolg van lagere uitgaven voor
woonservicezones ad € 60.000;
een lagere onttrekking als gevolg van lagere uitgaven m.b.t.
de straat tot straat aanpak ad €
20.000;
·
De onttrekkingen aan het BOS Accommodatiefonds met
betrekking tot overdekte multifunctionele accommodatie (€ 100.000) en
Voorzieningen Poptahof (€ 100.000) zullen in 2008 niet worden gerealiseerd,
beide projecten zullen pas in 2009 van start gaan;
·
Als gevolg van de vertraging in de verbouwing van Gezondheidscentrum
Voorhof valt de onttrekking aan de reserve € 31.706 lager uit.
Regiotaxi
Sinds de overgang van regiotaxi naar de nieuwe uitvoerder BTR is de kwaliteit van het vervoer achtergebleven. Ondanks sancties is de uitvoerder tot op heden niet in staat geweest de kwaliteit op het gewenste niveau te brengen. Om deze reden heeft Stadsgewest Haaglanden besloten om het contract per september 2009 niet te verlengen. Een mogelijk gevolg hiervan is dat in korte periode een nieuwe c.q. tussentijdse aanbesteding moet worden voorbereid. Hiervoor is extra ambtelijke capaciteit noodzakelijk. Daarnaast is de verwachting dat de nieuwe overeenkomst duurder zal uitvallen omdat hierin wordt gestreefd naar een hogere kwaliteit.
Bovengrens: € pm incidenteel |
Ondergrens: € 0 |
|
Laag |
midden |
hoog |
Risicoscore |
|
X |
|
|
|
|
|
Rijksbijdrage
OGGZ/Maatschappelijke opvang/Verslavingsbeleid
De rijksdoeluitkering is niet kostendekkend, bovendien stijgt het aantal zorgvragers en gaat de Gemeente investeren in individuele trajecten voor dak- en thuislozen. Er vindt een discussie plaats over herverdeling van het landelijk budget, pas in 2009 zal duidelijk worden of dit extra middelen oplevert voor Delft.
De bovengrens van
bovengenoemd risico is met ingang van de nota Lokaal gezondheidsbeleid
gereduceerd van € 900.000 naar € 650.000.
Bovengrens: € 650.000 structureel vanaf 2010 |
Ondergrens: € 0 |
|
Laag |
midden |
hoog |
Risicoscore |
|
X |
|
|
|
|
|
Niet van toepassing.
Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het
resultaat na bestemming tot een
voordeel van € 217.000.
Baten en lasten (resultaat voor bestemming)
De afwijkingen in de baten en de lasten in het programma Jeugd en onderwijs worden veroorzaakt doordat de extra middelen voor “nieuw beleid Brede School VO” voor het kalenderjaar beschikbaar zijn gesteld, maar pas in het schooljaar 2008-2009 kunnen worden aangewend, waardoor een deel van de middelen doorschuift. Het betreft incidentele middelen voor 2008 (€ 150.000) en 2009 (€ 150.000) die moeten worden gekoppeld aan de schooljaren 2008 – 2009 en 2009 – 2010. Voor de kalenderjaren 2008 - 2010 betekent dit een verschuiving van de middelen en wel als volgt:
2008 €
75.000
2009 € 150.000
De verschuiving leidt tot een wijziging in de onttrekkingen
uit de voorziening Onderwijsbeleidsplan.
Daarnaast zijn, in het kader van het convenant met betrekking tot voortijdig schoolverlaten, extra middelen beschikbaar gekomen voor de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) ad € 265.000. Door het late tijdstip waarop dit bekend is geworden, zal naar verwachting een bedrag van € 150.000 worden overgeheveld naar 2009. Een definitief voorstel hiervoor volgt bij de behandeling van de Jaarstukken 2008. Omdat het overhevelen van regionale middelen een jaarlijks probleem is, wordt een voorziening ingesteld voor het product RMC.
Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)
Niet van toepassing.
Voortijdig School Verlaten (VSV)
Er is een mogelijk risico m.b.t. de middelen die van
rijkswege zijn ontvangen in het kader van het terugdringen van VSV. Definitieve
vaststelling van de subsidie hangt samen met de effectrapportage. Financieel
heeft de afrekening inmiddels plaatsgevonden. De accountant is akkoord De
definitieve vaststelling van de Gemeente Den Haag is inmiddels ontvangen, het
risico kan daarmee vervallen.
·
Niet van toepassing.
Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het
resultaat na bestemming tot een voordeel van € 70.000.
Baten en lasten (resultaat voor bestemming)
De afwijkingen in de baten en de lasten zijn incidenteel en
worden veroorzaakt door:
·
De bijdrage van het Rijk
betreffende de wet Inburgering is hoger dan begroot (€ 108.341). Dat heeft ook
geresulteerd in hogere uitgaven voor inburgeringstrajecten (€ 108.341);
·
Casemanagement jongeren zal binnenkort starten, hierdoor
vallen niet alle lasten in 2008 (€
45.000). Een definitief voorstel voor budgetoverheveling volgt bij de
behandeling van de Jaarstukken 2008;
·
De subsidie aan de BWD t.b.v. de eerste opvang van
vluchtelingen is voor 2008 vastgesteld met een lager bedrag dan aan budget
beschikbaar is (€ 35.000);
·
De prijscompensatie op het budget
Tegengaan sociaal isolement is niet benodigd (€ 14.813). Zie ook toelichting op
onttrekkingen aan reserves.
Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)
De onttrekking aan de reserve Verkoopopbrengst EZH wordt
lager omdat de prijscompensatie op het
budget Tegengaan sociaal isolement niet benodigd is.
·
Voorgesteld
wordt een nieuwe reserve Oudkomers/inburgeraars in te stellen voor de jaren
2009-2010 en deze te vullen met de vrijgevallen middelen Oudkomersregeling 2005
(€ 289.000) en dit jaar vrijvallende middelen Oudkomersregeling 2006 (€
462.382).
Toelichting:
Zoals bekend is de Oudkomersregeling overgegaan in het nieuwe regime van de Wet
Inburgering (WI). Net zoals met de oudkomersregeling is het gemeentelijk beleid
m.b.t. de WI erop gericht de doelgroep oudkomers ( nu inburgeringsbehoefttigen
en -plichtigen) versneld in een WI-traject te plaatsen. In verband met de
latere invoeringsdatum van de WI hebben we te maken met een “inhaalactie” van rond de 350 klanten, waarvoor extra
inzet benodigd is om de benodigde trajecten te kunnen aanbieden. Voorgesteld
wordt om voor deze “inhaalactie” een tweetal budgetten aan te wenden, te weten:
o het budget dat naar aanleiding van de besluitvorming Jaarrekening 2007 in het kader van de afwikkeling van de subsidieregeling oudkomers 2005 toegevoegd is aan de algemene reserve A (€ 289.000);
o de voorziening oudkomers die dit jaar vrijvalt na de afrekening oudkomersregeling 2006 met het Rijk (€ 462.382).
Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een voordeel van € 10.000.
Baten en lasten (resultaat voor bestemming)
·
De afwijking op de lasten wordt veroorzaakt doordat kosten
zijn gemaakt voor een evaluatieonderzoek van de brand in de faculteit bouwkunde
van TU Delft. Hiervoor is door het college € 50.000 extra beschikbaar
gesteld. Dit besluit is nog niet in de raming verwerkt, tevens is nog sprake
van extra kosten voor interne ondersteuning (incidenteel). Hiernaast worden
lagere uitgaven verwacht m.b.t tot enge plekken (€ 65.318), zie toelichting
reserves.
·
Voor
de afgifte van gebruiksvergunningen worden door de Brandweer kosten gemaakt die
worden vergoed. Met deze opbrengst van € 55.000 is geen rekening gehouden in de
begroting (incidenteel). De inhaalslag m.b.t. deze vergunningen is achter de
rug en daarnaast zal als gevolg van de komst van de omgevingsvergunning de
gebruiksvergunning per 2009-2010 verdwijnen.
·
Voor
verleende ontheffing route gevaarlijke stoffen wordt een opbrengst verwacht van
€ 4.884. Dit betreft geen substantiële opbrengst waarvoor een raming is
opgenomen.
Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)
De aanvraag om enge plekken aan te pakken vroeg om minder ingrijpende maatregelen dan verwacht. Restant moet worden overgeheveld naar 2009 (€ 65.318). Een definitief voorstel hiervoor volgt bij de behandeling van de Jaarstukken 2008.
Nieuw: Ontvangst communicatiesysteem hulpdiensten
Zuidpoortgarage
De Zuidpoortgarage is aangewezen als locatie die geschikt moet worden gemaakt voor de ontvangst van het communicatiesysteem C2000 ten behoeve van hulpdiensten (zgn. Special coverage location). De verwachte kosten hiervan bedragen € 80.000. Overleg over mogelijke verdeling van de kosten moet nog plaatsvinden.
Bovengrens: € 80.000 structureel |
Ondergrens: € 0 |
|
laag |
midden |
hoog |
Risicoscore |
|
X |
|
|
|
|
|
Niet van toepassing.
Het programma Wijkzaken en Beheer van de stad omvat de
deelprogramma’s Beheer van de stad, Samenwerken in de wijken en Beheer van de
stad: Reiniging. Omdat het programma van de Reiniging geen afwijkingen bevat,
wordt hierover niet apart gerapporteerd.
Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een nadeel van € 0,4 miljoen.
Baten en lasten (resultaat voor bestemming)
De afwijkingen in de baten en de lasten in het programma Wijkzaken en Beheer van de stad worden veroorzaakt door:
·
Wijkbudgetten
De bijdrage vanuit het ISV aan de wijkbudgetten is € 33.000 hoger dan begroot.
De compenseerbare BTW mag vanaf 2008 niet meer in rekening worden gebracht bij
de provincie (uitname BCF). Voor het bedrag van de BTW is de bijdrage aan de
wijkbudgetten verhoogd, dit gebeurt ten laste van ISV
·
Mutaties gedekt door de reserve EZH
Leefbaarheidsverbetering
In 2008 zijn er minder initiatieven voor Fleur Op acties aangevraagd dan begroot. Het totaal aantal bewonersinitiatieven is niet afgenomen. Het voordeel van € 45.000 wordt ingezet voor Fleur Op activiteiten in 2009 e.v.
Mutaties
gedekt door de reserve EZH wijkinformatiepunten (€ 20.000 voordeel)
De
wijkinformatiepunten staan abusievelijk bij het deelprogramma Samenwerken in de
wijken. De wijkinformatiepunten en het beheer zijn onderdeel van de
wijkaccommodaties en behoren tot het programma Wonen Zorg en Welzijn.
·
Mutaties
gedekt door de reserve grote projecten (voordeel € 80.000)
De impuls wijkwebs wordt in de tweede helft van 2008 opgepakt in een
gezamenlijk plan met de programma’s Integratie en Inburgering en Wonen, Zorg en
Welzijn. Hiervoor worden nu de
voorbereidingen getroffen zodat er in 2009 gestart kan worden.
·
Begraafplaatsen en lijkbezorging
Ondanks een normaal aantal handelingen blijven de inkomsten achter met een
bedrag van € 170.000. Er wordt uitgezocht hoe het kan dat de baten
achterblijven. Indien na dit onderzoek de prognose gehandhaafd blijft, wordt
een oplossing gezocht om deze activiteiten kostendekkend te krijgen. Na
realisatie van het crematorium wordt een toename van de inkomsten verwacht door
de aanzuigende werking (meer asverstrooiingen en uitgifte urnengraven).
·
Groen
Op Groen wordt een lichte (2%) overschrijding verwacht aan de lastenzijde van €
100.000 als gevolg van de buitensporige onkruidaanwas door langdurig bijzondere
weersomstandigheden.
·
Waterwegen
De lasten op waterwegen zijn € 300.000 minder dan begroot. Dit is het gevolg
van het doorschuiven van werkzaamheden. Onder de toelichting op de storting en
onttrekkingen aan reserves volgt nadere uitleg over de doorgeschoven
werkzaamheden. Daarnaast zijn zowel uitgaven als inkomsten € 1,5 miljoen hoger
dan begroot als gevolg van het project binnenstad afsluiting.
·
Riolering
Voor het GRP vindt een update plaats die in 2009 is afgerond. Vanwege
rechtmatigheids-vereisten zal in december
2008 een begrotingswijziging doorgevoerd worden om enerzijds te voldoen
aan nieuwe landelijke regelgeving en anderzijds om de in het GRP 2006-2010
genoemde uitgaven voor de basisinspanning te verwerken in de begroting. De
regelgeving betreft de notitie riolering van de commissie BBV die is ingegaan
per 1 januari 2008, waarbij onze voorziening riolering omgezet moet worden in
een reserve en waarbij de uitgaven voor groot onderhoud geactiveerd moeten
worden.
Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)
Samenwerken in de wijken
·
De storting in de wijkreserve wordt in 2008 € 33.300 hoger
omdat de bijdrage vanuit het ISV hoger wordt.
· De onttrekking aan de reserve EZH Leefbaarheidsverbetering wordt in 2008 € 45.000 lager omdat een deel van de activiteiten in 2009 en verder plaats vindt.
· De onttrekking aan de reserve EZH Wijkinformatiepunten wordt in 2008 € 20.000 lager omdat een deel van de activiteiten in 2009 plaats vindt.
·
De onttrekking aan de reserve grote projecten wordt €
80.000 lager omdat de kosten voor de wijkwebs niet in 2008 gemaakt worden.
Beheer
van de stad
Voorgesteld wordt € 400.000 meer in de reserves van het deelprogramma Beheer van de stad te storten dan vooraf begroot. Daarnaast wordt er bijna € 800.000 minder onttrokken dan begroot. Zowel een extra storting als tegenvallende onttrekking worden veroorzaakt doordat er minder is gerealiseerd dan vooraf gepland. Hieronder volgt een verklaring van de afwijkingen op hoofdlijnen.
Stortingen (totaal € 437.000 meer gestort dan
begroot)
Product |
Project |
Reden verschuiving |
Bedrag |
Civiele kunstwerken |
Onderhoud tweemolentjesbrug |
Het geplande onderhoud aan de tweemolentjesbrug voor 2008 zal doorschuiven naar 2010. De reden van deze verschuiving in de planning is dat het Hoogheem-raadschap ook nog werkzaamheden gaat verrichten aan het gemaal, waarop de werkzaamheden van de brug moeten wachten. Met het Hoogheemraadschap vindt de nodige afstemming plaats over de planning van de werkzaamheden. Naar huidige inzichten blijft het benodigde onderhoudsbedrag gelijk (€ 150.000). |
150.000 |
Waterwegen |
Fontein |
De fontein wordt gerealiseerd in 2009. |
30.000 |
Waterwegen |
Onderhoud kademuren |
Het werk is in voorbereiding, realisatie vindt plaats in
2009. |
210.000 |
Waterwegen |
Exploitatievoordeel |
Op waterwegen wordt een incidenteel exploitatievoordeel
verwacht wat wordt afgerekend met de reserve openbare ruimte waterwegen. |
50.000 |
TOTAAL |
|
|
440.000 |
Onttrekkingen (totaal € 760.000 minder
onttrokken dan begroot)
Product |
Project |
Reden verschuiving |
Bedrag |
Civiele kunstwerken |
Beheerplannen kunstwerken |
Als gevolg van gewenste afstemming met andere werken (van
derden) schuift brug Verlaat door. |
128.000 |
Civiele kunstwerken |
Rietveld |
Deze projecten zijn in voorbereiding genomen maar zullen
door een geringe vertraging pas in 2009 tot financiele gevolgen leiden. |
80.000 |
Civiele kunstwerken |
Gasthuislaan |
80.000 |
|
Civiele kunstwerken |
Poortbrug |
50.000 |
|
Civiele kunstwerken |
Lepelbrug |
De lepelbrug is gereed, de kosten zijn hoger dan verwacht. |
-16.000 |
Civiele kunstwerken |
Groot onderhoud Plantagebrug |
Onder
voorwaarden heeft de gemeente zich voor € 430.000 garant gesteld richting de
provincie. Deze garantstelling is gebaseerd op de tussen de provincie en
Delft gesloten overeenkomst van 15 januari 1990, waar de Gemeente Delft de
kosten draagt voor het door de provincie uit te voeren normaal en groot
onderhoud. De provincie heeft nog steeds geen invulling gegeven aan de
gestelde voorwaarden en verwacht wordt dat dit in 2008 dan ook niet wordt
uitgegeven. |
240.000 |
Overige derden riolering |
Voorziening tractie |
Een onttrekking vindt uitsluitend plaats indien zich een
(onverzekerde) calamiteit aan een voertuig heeft voorgedaan. Dit is niet het
geval. |
35.000 |
Recreatiegebied Delftse Hout |
Sanitaire units |
De kosten van de sanitaire units zijn meegevallen. |
75.000 |
TOTAAL |
|
|
672.000 |
Nieuw: Kapelse brug
In het beheerplan Kunstwerken is aangegeven dat er geen budget is gereserveerd om mogelijke aanpassingen te financieren die benodigd zijn voor Tramlijn 19. Vanuit onderhoudsperspectief volstaat de Kapelse brug maar met de komst van tramlijn 19 is de draagkracht van de brug onvoldoende. Conform de bestaande afspraken met Haaglanden zal een deel van de kosten van de aanpassing voor rekening van de Gemeente Delft komen. Welke aanpassingen nodig zijn en wat de kosten daarvan zijn is op dit moment nog niet exact bekend. Het risico bedraagt maximaal € 1 miljoen.
Bovengrens: € 1.000.000 incidenteel |
Ondergrens: € 0 |
|
laag |
midden |
hoog |
Risicoscore |
|
X |
|
|
|
|
|
· Voorgesteld wordt € 400.000 meer in de reserves van het deelprogramma Beheer van de stad te storten dan vooraf begroot. Daarnaast wordt er bijna € 800.000 minder onttrokken dan begroot.
Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het
resultaat na bestemming tot een voordeel van € 200.000.
Baten en lasten (resultaat voor bestemming)
·
Geluid (voordeel € 100.000)
De afwijking heeft betrekking op
de gelden voor de Europese richtlijn geluid en gevelmaatregelen. Bij de
jaarrekening zal hiervoor budgetoverheveling naar 2009 worden aangevraagd.
·
Mutaties gedekt door de reserve energiebesparende
maatregelen (voordeel € 600.000)
Inschatting te verwachten kosten
is € 130.000. Bij de jaarrekening zal budgetoverheveling naar 2009 worden
aangevraagd voor € 600.000. Daarna te faseren in jaarschijven.
·
Mutaties gedekt door de reserve ecologie (voordeel €
1.850.000)
Bij de jaarrekening zal budgetoverheveling naar 2009 worden aangevraagd voor € 1.850.000. Het bestedingsvoorstel volgt. Er is hier een koppeling met ontwikkelingen in de stad. Het geld is grotendeels al wel toegekend, alleen de uitgaven volgen de aankomende jaren.
·
Mutaties gedekt door de reserve milieutechnologiefonds
(voordeel € 700.000)
Dit budget is gekoppeld aan projecten die in 2009 tot uitvoering komen. Bij de jaarrekening zal budgetoverheveling naar 2009 worden aangevraagd voor € 700.000.
·
Mutaties gedekt door de milieureserve (voordeel €
113.000)
Dit budget is gekoppeld aan projecten, die in 2009 tot uitvoering komen. Bij de jaarrekening zal budgetoverheveling naar 2009 worden aangevraagd voor € 113.000.
· Daarnaast diverse kleine afwijkingen.
Een definitief voorstel voor de budgetoverhevelingen volgt bij de behandeling van de Jaarstukken 2008.
Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)
De onttrekkingen van diverse reserves wordt € 3.308.000
lager, omdat diverse projecten doorschuiven naar 2009 en verder. Bij de
budgetoverheveling bij de jaarrekening 2008 zal een goede fasering van de
budgetten over de diverse jaarschijven aangegeven worden om zo te komen tot een
reële raming per jaarschijf.
Niet van toepassing.
Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het
resultaat na bestemming tot een nadeel van € 232.000.
Baten en lasten (resultaat voor bestemming)
·
WWB-inkomen (nadeel € 700.000)
Rekening
houdend met de bekende gegevens van de klantenaantallen tot en met augustus 2008 en de verwachtingen voor de komende
maanden zal het gemiddeld klantenaantal over 2008 uitkomen op ca. 2.350. Dit is
gemiddeld 50 klanten meer dan de (budgettair neutrale) doelstelling van 2.300. De daadwerkelijke
daling van de klantenaantallen is pas vanaf juli zichtbaar, hoewel dit eerder
verwacht was. Uitgaande van een gemiddeld uitkeringsbedrag ad € 12.800 betekent
een (vooralsnog) incidenteel nadeel van ca. € 640.000.
In het
gemiddeld klantenaantal ad 2.350 zijn ca. 40 generaal pardonners inbegrepen.
Daarnaast
is sprake van enkele kleinere afwijkingen.
·
Volwasseneneducatie (voordeel € 1.050.000)
In de jaarrekening 2007 is per abuis een verplichting dubbel opgenomen. Dit levert een incidenteel voordeel op van € 135.000. Daarnaast is er een restantbudget van € 315.000 dat via de programmabegroting 2006 voor 4 jaar (laatste jaarschijf 2009) was toegekend om rijksbezuinigingen op de volwasseneneducatie op te vangen. Inmiddels is duidelijk dat in 2008 dit budget niet nodig is omdat de door het Rijk toegekende middelen voldoende zijn. De jaarschijf 2009 blijft nog staan, teneinde de effecten van het participatiefonds te kunnen opvangen.
Voor herhuisvesting Mondriaan
(Mijnbouwstraat) (€ 250.000) en de afbouwregeling WIN (€ 350.000) vinden
geraamde uitgaven mogelijk niet plaats. Uitkomsten van bestuurlijk overleg
respectievelijk de afrekening met het rijk zijn hiervoor bepalend. Het gaat
hier om geoormerkte gelden voor volwasseneneducatie die worden onttrokken aan
een reserve (zie toelichting Stortingen en onttrekkingen). Op
volwasseneneducatie is hierdoor in totaal een voordeel ontstaan van € 1.050.000
voor bestemming en € 450.000 na bestemming.
·
Schuldhulpverlening (voordeel € 210.000)
Mede dankzij een extra bijdrage uit het Werkfonds en een overgeheveld budget uit het gemeentefonds wordt dit voordeel verwacht. Bij de jaarrekening zal een verzoek tot budgetoverheveling van € 200.000 gedaan worden. Een definitief voorstel hiervoor volgt bij de behandeling van de Jaarstukken 2008.
·
Combiwerk (nadeel € 120.000)
Het nadeel is
het gevolg van kosten voormalig personeel en eenmalige lasten inzake afvloeiing
personeel en ingehuurde inleenkrachten als gevolg van de besluitvorming inzake
de sluiting van de Kwekerij. Het nadeel wordt gedrukt door meevallende rijksbijdragen.
·
Uitstroomverbetering (nadeel € 120.000)
In de meicirculaire 2008 is met terugwerkende kracht een eenmalige bezuiniging doorgevoerd als gevolg van de landelijke implementatiekosten van het digitaal klantdossier. Met de VNG was afgesproken dat de gemeenten hierin ook hun aandeel in zouden nemen. Dat komt nu hier tot uitdrukking, maar is voor WIZ niet meer mee te nemen in dekkingssfeer.
· Daarnaast zijn er enkele kleinere afwijkingen
Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)
·
Volwasseneneducatie
Een lagere onttrekking van de reserves van € 600.000 in 2008, bestaande uit twee onderdelen. Ten eerste is voor de afbouwregeling WIN een bedrag gereserveerd van € 350.000. Deze regeling wordt op basis van de afrekening met het rijk (eind 2008) bij de jaarrekening 2008 verantwoord. Het is nu nog niet precies bekend of er geld terugbetaald moet worden aan het Rijk en zo ja hoeveel. Daarnaast is er voor herhuisvesting Mondriaan een bedrag gereserveerd van €250.000. Hierover vindt nog bestuurlijk overleg plaats.
·
Uitstroomverbetering
Er zijn kosten gemaakt voor het verandertraject van WIZ ( opleidingskosten, implementatie frontoffice WIZ en ketensamenwerking) (€ 240.000). Ten behoeve van dit verandertraject is ook door de raad een afzonderlijke reserve gecreëerd. Er is echter nog geen formele onttrekking van deze reserve begroot in 2008. Bij deze rapportage wordt voorgesteld deze uitgaven te onttrekken van de reserve verandertraject en daartoe de begroting te wijzigen.
1. De kosten voor het verandertraject WIZ te onttrekken aan reserve verandertraject (€ 240.000). Toelichting: Zie hierboven.
2. De toegekende middelen voor aanvullende inzet klantmanagement beschikbaar te maken (€ 395.000)
Toelichting: In de jaarrekening 2007 zijn middelen beschikbaar gesteld (€ 395.000) voor een aanvullende inzet in het kader van klantmanagement.Deze middelen zijn geoormerkt in de Algemene Reserve. Specifiek ging het hier om het introduceren van de zgn. “POP-gesprekken” met cliënten van WIZ en een extra check omtrent het uitkeringsrecht in het kader van de Wajong. Dat laatste heeft in 2008 zijn beslag gekregen. Reden waarom nu het voorstel is om in de jaarrekening 2008 een bedrag van € 25.000 ten laste te brengen van dit geoormerkte budget in de algemene reserve. Ten aanzien van het resterende bedrag (€ 370.000) wordt nu aan de raad gevraagd dit voor 2009 specifiek te mogen uitgeven voor het, reeds eerder aangegeven, beoogde doel. Deze middelen zijn thans nog geoormerkt in de algemene reserve.
Het effect op het resultaat na bestemming is nihil.
Baten en lasten (resultaat voor bestemming)
· De onderbesteding van ongeveer €235.000 in het programma Kennisstad en Economie wordt veroorzaakt door onder andere een onderbesteding in de reserve Grote Projecten op het krediet wijkeconomie/buurtwinkelcentra (€ 85.000). Bij de jaarrekening 2008 zal worden voorgesteld dit budget door te schuiven naar 2009. Daarnaast is er een aantal afwijkingen in de reserve Economische Structuurfonds rondom agenda EZ (€30.000), technostarters (€100.000) en Icarus (€25.000).
·
Daarnaast zijn er enkele activiteiten die kleinere
afwijkingen (zowel overschrijding als onderbesteding) vertonen.
Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)
Door bovenstaande afwijking wordt € 85.000 minder onttrokken
aan de reserve grote projecten en € 188.000 minder aan de reserve economisch
structuurfonds.
Niet van toepassing.
Het programma Cultuur en Binnenstad omvat het deelprogramma
Kunst en cultuur en het deelprogramma Binnenstad.
Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een nadeel van € 315.000.
Baten en lasten (resultaat voor bestemming)
· VAK, Centrum voor Kunsten (nadeel € 213.000)
In verband met de afwikkeling van het
reorganisatietraject, een nagekomen energienota en incidenteel hogere
personeelskosten als gevolg van langdurig zieke docenten, zijn de lasten
overschreden. Daarnaast zijn er extra projecten en cursussen, die leiden tot
enerzijds meer inkomsten en anderzijds meer uitgaven. Ter (gedeeltelijke)
dekking is € 45.000 in de reserve Instrumentarium en € 45.392 in de
Bedrijfsreserve beschikbaar.
· Cultuurparticipatie (voordeel € 1.138.000)
Door diverse kleine afwijkingen
(onder andere rondom de Aanjaagfunctie cultuurvisie, Durfgeld culturele evenementen
en Afschrijvingslasten) is in 2008 sprake van lagere uitgaven. Daarnaast
bestaat er gerede kans dat de budgetten voor Lijm&Cultuur (€ 500.000) en
Bacinol II (€ 550.000) dit jaar niet worden uitgegeven.
·
Erfgoed Delft Kenniscentrum (nadeel € 109.000)
In 2008 worden meer
archeologische deelprojecten afgerond dan gepland. Inkomsten op archieven voor
derden blijven achter ten opzichte van de raming. Er is een (gedeeltelijk incidenteel) nadeel op personeelskosten. Ter compensatie wordt € 150.000 onttrokken
aan de reserve bedrijfsvoering van Cultureel Erfgoed.
·
CED
Presentatiecentrum (nadeel € 108.000)
De inkomsten
voor entreegelden zullen als gevolg van een verschuiving van de betalende naar
de niet betalende bezoekers lager uitvallen dan begroot ,De
sponsorinkomsten blijven achter ten opzichte van de begroting, omdat medio 2008
is begonnen met de sponsorwerving.
·
Stadsmarketing (voordeel € 50.000)
Het was in 2008 nog niet mogelijk de gehele promotiemix te ontwikkelen. Daarnaast is sprake van lagere lasten door vertraging van het Vermeerproject Beeldende Kunst.
·
De realisatie van de Koepoortgarage is vertraagd, waardoor
fase 4 van de invoering van de autoluwe binnenstad veel later wordt
gerealiseerd. De hiermee samenhangende maatregelen zoals destijds gepland in
het Veste-gebied zijn eveneens vertraagd, maar zullen uiterlijk in 2009 worden
uitgevoerd.
Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)
VAK, Centrum voor Kunsten
De extra uitgaven
worden gedeeltelijk onttrokken aan de de reserve instrumentarium (€ 45.000) en
voor het overige aan de bedrijfsreserve (€ 45.392). De
bedrijfsreserve staat daarmee op 0.
Cultuurparticipatie
Door
onderschrijding op de lasten van € 88.000 wordt minder aan de reserve
onttrokken.
Reserve Bedrijfsvoering Cultureel erfgoed
Het nadeel voor Erfgoed
Delft wordt opgevangen door de bedrijfsreserve. De bedrijfsreserve staat daarmee op 0.
Reserve Aankopen Cultureel Erfgoed Delft.
Voor de programmabegroting is voorgesteld deze reserve met ingang van
2008 op te heffen. Dit is echter niet geformaliseerd. Voorgesteld wordt om dit
met ingang van 2009 alsnog te doen, het jaardotatiebudget om te vormen tot exploitatiebudget, de uitgaven rechtstreeks
ten laste van de exploitatie te brengen en het saldo van de reserve aankopen
toe te voegen aan de Reserve bedrijfsvoering Erfgoed Delft.
Recreatiegebied Midden Delfland
De onttrekking aan de reserve
grote projecten betreft de overheveling uit 2007 voor de investeringen Midden Delfland
voor bestrijding sluipverkeer, bewegwijzering, parkeerterrein Abtswoudsebos en
reconstructie weg en fietspad Abtswoudsebos. Het streven is de projecten dit
jaar af te sluiten.
De onttrekking aan de algemene reserve A en aan de reserve grote projecten wordt in 2008 € 250.000 lager, omdat de activiteiten in 2009 en verder plaatsvinden.
·
De Reserve
Aankopen Erfgoed Delft e.o. met ingang van 2009 op te heffen, het
jaardotatiebudget om te vormen tot
exploitatiebudget, de uitgaven rechtstreeks ten laste van de exploitatie
te brengen en het saldo van de reserve aankopen toe te voegen aan de Reserve
bedrijfsvoering Erfgoed Delft.
·
De hogere personeelslasten bij Erfgoed Delft te verrekenen
met de Reserve Bedrijfsvoering. Deze staat
dan op 0.
Het programma Ruimtelijke Ordening, Verkeer en Vervoer omvat
het deelprogramma Ruimtelijke ordening en het deelprogramma Verkeer en Vervoer.
Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een nadeel van € 399.000.
Baten en lasten (resultaat voor bestemming)
Deelprogramma Ruimtelijke ordening
·
In het investeringsplan is voor het project AUB € 258.000
opgenomen in de jaarschijf 2008. Financiering vindt plaats vanuit de reserve
grote projecten.
·
De door het deelprogramma te verhalen kosten zijn reeds als
negatieve last opgenomen in de begroting. Het deelprogramma realiseert geen
baten.
· In de prognose van het deelprogramma zijn de lasten opgenomen voor ambtelijke werkzaamheden in het kader van Spoorzone. Deze lasten zullen, na het doorvoeren van een begrotingswijziging dit najaar, in het jaarverslag 2008 opgenomen zijn onder het deelprogramma Spoorzone.
·
Ten
behoeve van onderhandeling met bestuurlijke partners over inpassing
hoogspannings-tracé worden in 2008 extra middelen ad. € 100.000 ingezet. In
2009 is de extra inzet €
140.000.
·
De
impact van de MER problematiek op ruimtelijke procedures (BP TU-Midden, BP
TU-noord, RSV en planMER RSV) vergt op basis van een indicatieve schatting in
2008 een extra inzet van € 70.000. In de jaren 2009 en 2010 is dat € 140.000,
respectievelijk € 70.000.
·
De extra kosten van procesmanagement voor het
bestemmingsplan DSM (i.v.m. de vele en diverse ruimteclaims) bedragen € 20.000.
In 2009 is nog € 70.000 benodigd.
Deelprogramma Verkeer en vervoer
·
Voor het programma verkeer en vervoer wordt een negatief
saldo geprognosticeerd van € 106.000. Het nadelig resultaat bestaat onder
andere uit een derving inkomsten vervoerboekje en een overschrijding op het
project Kinderen Veiliger door Delft.
Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)
Deelprogramma Ruimtelijke ordening
·
Voor het programma Verkeer en vervoer is een onttrekking
opgenomen ten behoeve van het project AUB.
Deelprogramma Verkeer en vervoer
·
Op het onderdeel parkeren wordt een voordeel
geprognosticeerd van € 250.000. Dit wordt verrekend binnen het gesloten circuit
parkeren. Hierdoor wordt de onttrekking aan de reserve € 250.000 lager.
·
Daarnaast wordt er € 380.000 minder aan de reserve onttrokken
omdat een groot aantal projecten nog niet in uitvoering zijn genomen.
Onttrekking zal plaatsvinden in 2009.
Niet van toepassing.
Het programma Ontwikkelen, Grond en Vastgoed omvat de
deelprogramma’s Grond en vastgoed, Technopolis, Harnaschpolder, Poptahof,
Schieoevers, Spoorzone en Bomenwijk. Alleen op de deelprogramma’s Grond en
vastgoed en Spoorzone zijn afwijkingen te melden ten opzichte van de begroting.
Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een voordeel van € 2,5 miljoen.
Baten en lasten (resultaat voor bestemming)
·
Grondbedrijf
In het t-MPG wordt zowel inhoudelijk als financieel verantwoording afgelegd over ontwikkelingen in de grondexploitaties. Kortheidshalve wordt hier naar verwezen.
·
Vastgoedbedrijf
De lasten van het vastgoedbedrijf zullen naar verwachting € 0,82 miljoen lager zijn dan begroot. Dit verschil wordt verklaard door enerzijds lagere onderhoudskosten (doorschuiven van onderhoudswerkzaamheden) en lagere huuropbrengsten en anderzijds door hogere kapitaallasten en hogere personeelslasten (inclusief een niet gerealiseerde stelpost bezuinigingen van € 50.000).
Het vastgoedbedrijf is een gesloten circuit. Dit houdt in dat de verschillen tussen de begrote lasten en baten en de werkelijke lasten en baten, ten bate of ten laste van de egalisatiereserves van het vastgoedbedrijf worden gebracht. Dit leidt tot een lagere onttrekking aan de egalisatiereserves van eveneens € 0,82 miljoen.
·
Erfpachtbedrijf
Zowel de lasten als de baten zullen naar verwachting lager zijn dan begroot (€ 0,05 miljoen respectievelijk € 0,29 miljoen). Beide afwijkingen worden veroorzaakt door een nog door te voeren technische correctie op de begroting. Per saldo hebben genoemde afwijkingen een negatief effect op van resultaat van € 0,24 miljoen.
· Overig grond en vastgoed
De kosten voor het onderhoud van
historische gebouwen vallen naar verwachting lager uit dan begroot. Deze
afwijking heeft een positief effect op het resultaat van € 0,08 mln.
·
Spoorzone
De kosten voor het project
Spoorzone worden met ingang van het boekjaar 2008 verantwoord door het OBS.
Het resultaat op het deelprogramma Spoorzone is € 2,7 miljoen hoger dan begroot. Dit komt, doordat voor het project Spoorzone een bedrag van € 2,7 miljoen als vergoeding voor meerjarige voorbereidingskosten pas na 2008 wordt geïnd (zie programma Dienstverlening). In de begroting is er rekening mee gehouden dat deze vergoeding volledig wordt gestort in de reserve Spoorzone. Dit zal dus niet in 2008 gaan plaatsvinden.
Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)
·
Vastgoedbedrijf
Het vastgoedbedrijf is een gesloten circuit. Dit houdt in dat de verschillen tussen de begrote lasten en baten en de werkelijke lasten en baten, ten bate of ten laste van de egalisatiereserves van het vastgoedbedrijf worden gebracht. Dit leidt tot een lagere onttrekking aan de egalisatiereserves van € 0,82 mln.
Poptahof (Martinus Nijhofflaan e.o.)
Momenteel wordt de grondexploitatie Poptahof opgesteld. De financiële verkenningen duiden op een negatief exploitatieresultaat. Onderdeel van de grondexploitatie is een risico-analyse. De grondexploitatie inclusief risicoanalyse zal dit najaar afzonderlijk aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Bovengrens: € 5.800.000 |
Ondergrens: € 0 |
|
Laag |
midden |
hoog |
Risicoscore |
|
X |
|
|
|
|
|
Niet van toepassing
Het programma Bestuur en Organisatie omvat de
deelprogramma’s Bestuur, Organisatie, Communicatie, Stadskantoor, Regio en
Internationaal beleid. Op het deelprogramma Regio zijn geen afwijkingen
geconstateerd en zal daarom niet apart worden gerapporteerd.
Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een voordeel van€ 511.000.
Baten en lasten (resultaat voor bestemming)
Deelprogramma Bestuur
·
Voor bestuurlijke processturing,
bestuursassistenten, het respresentatiebudget vanwege onder andere extra
staatsbezoeken en het VZHG-congres is sprake van een incidentele overschrijding
van € 332.000, terwijl op de wachtgeldregeling een incidenteel voordeel wordt
verwacht van € 90.000.
·
De exploitatie van het stadhuis laat een voordeel van €
87.000 zien. Of dit laatste structureel van aard is, wordt volgend jaar
onderzocht.
·
In 2008 vinden de waterschapsverkiezingen plaats. Daarnaast
zijn voorbereidingen getroffen voor de Europese parlementsverkiezingen van
2009. De kosten vallen lager uit dan begroot. Het incidenteel voordeel bedraagt
ongeveer € 26.000.
·
Tot slot is er een aantal kleinere afwijkingen.
Deelprogramma Organisatie
·
Op de kostenplaatsen voor huisvesting is sprake van een
begrotingstechnisch verschil als gevolg van ten onrechte geraamde baten ter
hoogte van ongeveer € 300.000.
·
De catering wordt in 2010 opnieuw aanbesteed. In dit verband
wordt het voordeel van € 120.000 voorlopig als incidenteel beschouwd. Dit
voordeel is incidenteel. Het wordt in 2008 aangewend voor de restant
bezuinigingstaakstelling van Middelen ad € 45.000 incidenteel en de
taakstelling Avalex (€ 95.000).
·
De stelpost Uitgaven in de personele sfeer zal in 2008
waarschijnlijk een voordeel hebben van ongeveer € 1 mln, door de teruggave door
de Belastingdienst van te veel betaalde premies WAO en WGA over 2006 en 2007,
gesaldeerd met hogere premiebetaling in 2008, minder uitgaven aan
WW-uitkeringen en pré-pensioen en een hogere uitstroom van ID’ers.
·
De teruggave van de Belastingdienst is gebaseerd op
ontvangen definitieve aanslagen van de Belastingdienst ad € 721.000. Tegen deze
aanslagen is bezwaar gemaakt omdat niet helemaal correct is omgegaan met de
verschillende subloonbelastingnummers die onder het belastingnummer van de
gemeente hangen. Het terug te ontvangen bedrag zal bij honorering van het
bezwaar € 661.000 bedragen. Op het
bezwaar is nog geen antwoord ontvangen. Structureel bezien stijgt de premie
door een andere berekening van de premieheffing door de Belastingdienst met €
50.000. Voor 2008 wordt dit bedrag gesaldeerd met het terug te ontvangen bedrag
aan te veel betaalde premie. Voor 2009 en volgende jaren wordt het meegenomen
in het totale bedrag aan premies.
·
Voor het nadelig saldo van alle kostenplaatsen van Middelen
wordt een correctie van € 300.000 voorgesteld (zie Gevraagd besluit). Na
verwerking van de correctie is het saldo nihil.
Deelprogramma Communicatie
Bouwplaats Delft, het gemeentelijk informatiecentrum, heeft
in verband met een lage jaarhuur in de tijdelijke locatie TOP, een incidenteel
voordeel van ongeveer € 20.000. Het huurcontract loopt eind 2009 af. Gezocht
wordt naar een oplossing voor het locatieprobleem.
Deelprogramma Stadskantoor
Aan het deelprogramma Stadskantoor wordt een aanvullend
budget van € 640.000, inclusief bijbehorende bijdrage uit de reserve
gemeentelijke huisvesting, toegevoegd. Het totale budget komt hiermee op €
1.310.000. Hiervan wordt in 2008 naar verwachting € 305.000 besteed, wat resulteert in een verschil van
€ 1.005.000. Dit verschil wordt met name veroorzaakt door de vertraging in het
totstandkomen van het voorlopig ontwerp. Dit verschil zal dan ook in 2008
minder onttrokken worden uit de reserve gemeentelijke huisvesting. De besteding zal in een volgend jaar
plaatsvinden.
Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)
Deelprogramma Bestuur
Omdat de investering vervangingmeubilair raadszaal is
uitgesteld, zijn er geen kapitaallasten. Als gevolg hiervan vindt er, in
tegenstelling tot de begroting, dus geen onttrekking uit de reserve plaats.
Deelprogramma Organisatie
· Reserve Basispakket ICT
De vervanging van het PC-park is
uitgesteld tot na afronding van het project Packaging eind 2008. Door de
vertraging in het project Packaging is
ook de vervanging van PC’s dus later
dan gepland. Daardoor zijn er in 2008 lagere kapitaallasten ad € 117.000. Dit
voordeel dient, boven op de begroting, conform B&W-besluit, te worden
gestort in de Algemene reserve A.
Daarnaast zal waarschijnlijk €
430.000 incidenteel niet worden uitgegeven op de werkbudgetten van de
kostenplaats basispakket ICT. Deze uitgaven zijn wel voorzien in het
bestedingsplan. Oorzaak hiervan is met name het doorschuiven van geplande
software uitgaven naar 2009 en de inkomsten op grond van de DVO voor de
wijkinfopunten, waarvan een deel volgend jaar zal worden geïnvesteerd. Conform
de bestendige gedragslijn dient het overschot gestort te worden in de Reserve
basispakket ICT.
· Reserve Huisvesting
Er wordt een lagere onttrekking uit de reserve Gemeentelijke Huisvesting verwacht van € 350.000.
Vanuit het project Noodzakelijke en Onvermijdelijke werkzaamheden is € 167.000 gereserveerd voor Vastgoed. Dit budget zal niet worden besteed en komt dus ten gunste aan Het Nieuwe Kantoor conform eerdere besluitvorming. Voor Huisvesting was € 226.000 gereserveerd. Deze middelen zullen worden ingezet in 2009 als onderdeel van de nieuwe huisvestingsplannen. Voor de meerkosten ten behoeve van de Rode Haan ad € 68.000 had in 2007 budgetoverheveling moeten plaatsvinden. Dit is niet gebeurd. De kosten worden alsnog ten laste van de reserve gebracht.
De begrote onttrekking dient te worden aangepast in de begroting.
· Reserve Personeelsbeheersplan
In het kader van het
personeelsbeheersplan is een reserve in het leven geroepen. Voor een bedrag van
€ 69.800 zijn dit jaar uitgaven gepland maar er is nog geen onttrekking aan de
reserve begroot. Deze zal alsnog in de begroting moeten worden opgenomen.
· Reserve SAP
Door minder activiteiten op internationaal gebied dan gepland zal de begrote onttrekking € 30.000 lager uitvallen.
· Reserve Riskmanagement
Jaarlijks wordt een bedrag
gereserveerd van € 76.000 voor taxatiekosten. Deze reservering is nog niet
opgenomen in de begroting.
·
Reserve Reorganisatiekosten NEON
Deze reserve ad € 87.486 zal in 2008 in zijn geheel worden besteed aan het gemeentebrede programma Vorming en Opleiding. De onttrekking moet echter net als in 2007 nog begroot worden. Bij de jaarrekening 2007 is verzuimd aan te geven dat de onttrekking ook op 2008 betrekking heeft.
Deelprogramma Stadskantoor
·
Voor 2008 is in het deelprogramma Stadskantoor sprake van
een onderschrijding van ruim € 1 miljoen. Dit verschil zal dan ook in 2008
minder onttrokken worden uit de reserve gemeentelijke huisvesting.
Deelprogramma Internationaal beleid
·
Het Social Housing Project in Tshwane is voor het jaar 2008
gebudgetteerd op € 111.000. Door onvoorziene omstandigheden in Tshwane is het
niet mogelijk om alle projectactiviteiten uit te voeren. Verwacht wordt is dat
er ongeveer € 15.000 uitgegeven wordt (onderschrijding € 96.000). Dit
betekent een lagere onttrekking aan de reserve die hiervoor geraamd is.
·
Voor de bibliotheek in Esteli is budget beschikbaar gesteld
uit de EZH gelden. Van dit budget is € 42.000 over. Hiervoor zal een nieuw
aanwendingsvoorstel worden gedaan. De onttrekking aan de reserve zal zodoende
in 2008 € 42.000 lager zijn dan geraamd.
·
Het begrotingstechnische nadeel (als gevolg van ten onrechte
geraamde baten) op de kostenplaatsen Huisvestings- en kantoorlocaties van €
300.000 wordt met de eerstvolgende Algemene RaadsBegrotingswijziging (ARB)
gecorrigeerd ten laste van het rekeningresultaat 2008.
·
Naast het zoeken naar een oplossing voor het
huisvestingsprobleem van het gemeentelijk informatiecentrum wordt voorgesteld
de onderschrijding op de huisvestingskosten van ‘Bouwplaats Delft’ in 2008 en
2009 aan te wenden voor andere manieren van gemeentelijke informatie die passen
bij de expositie op de Bouwplaats Delft.
Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een nadeel van € 643.000.
Baten en lasten (resultaat voor bestemming)
Op het totaal van de algemene dekkingsmiddelen is per saldo
sprake van een nadeel van ruim € 6
ton. Dit nadeel ontstaat op het saldo van de financieringsfunctie en het
BTW-compensatiefonds.
Het nadeel op het saldo van de financieringsfunctie is een
uitvloeisel van de financiële techniek in de gemeentebegroting. De
kapitaallasten, bestaande uit afschrijvingen en rente, worden hier verzameld en
doorbelast naar de (deel)programma’s. In de programmabegroting 2009-2012 is
reeds gemeld dat in 2008 sprake is van een onderbesteding op de kapitaallasten.
Deze onderbesteding komt als nadeel naar voren in het saldo van de
financieringsfunctie, omdat er immers minder kapitaallasten naar de
(deel)programma’s worden doorbelast. Dit nadeel bedraagt ruim € 4 ton.
Spiegelbeeldig vallen de kapitaallasten op de (deel)programma’s dus lager uit.
Op de inkomsten uit het BTW-compensatiefonds is in 2008 een
nadeel te verwachten van ruim € 6 ton.
Dit nadeel doet zich met name voor op de BTW-compensatie voor de uitgaven in
het kader van de ISV. Bij de besluitvorming over de programmabegroting
2006-2009 was dat effect reeds voorzien en heeft een gedeeltelijke compensatie
daarvan plaatsgevonden middels een oplopende reeks van € 1 ton per jaar. Het
blijkt echter dat deze compensatie nog onvoldoende is om het nadeel op te
vangen. Wij zullen een eventueel structureel effect betrekken bij de
begrotingsvoorbereiding 2010.
Tegenover de genoemde nadelen staan enkele (kleinere)
voordelen, met name op de algemene uitkering uit het Gemeentefonds en de lokale
heffingen.
Uit de septembercirculaire Gemeentefonds blijkt dat de
accressen in 2008 en 2009 stijgen en daarna weer een daling vertonen. De stijging in 2008 en 2009 hangt samen met
forse investeringen van het Rijk in duurzame ontwikkeling waardoor de
rijksuitgaven in die jaren stijgen. Zoals bekend is het Gemeentefonds gekoppeld
aan de rijksuitgaven. Het voordeel in 2008 is overigens relatief gering,
namelijk zo’n € 80.000.
Het (voorlopige) voordeel in 2009 is aanzienlijk hoger,
waarbij nadrukkelijk moet worden bedacht dat dit effect incidenteel van aard is
omdat het accres vanaf 2010 zoals gezegd weer daalt. De hoogte van het accres
in 2009 is bovendien nog zeer onzeker. De gevolgen van de kredietcrisis worden
steeds meer zichtbaar in een fors afnemende economische groei en stijgende
inflatie. De meicirculaire 2009 zal daarom meer zekerheid bieden over de
feitelijke hoogte van het accres in dat jaar.
Op de lokale heffingen ontstaat naar verwachting een
voordeel van ruim € 3,5 ton. Het voordeel is voor het grootste deel (€ 2,5 ton)
te verklaren uit lagere apparaatskosten. Een aantal vacatures is niet ingevuld.
Dit loopt ook reeds vooruit op de vorming van een Klant Contactcentrum (KCC)
waarvoor vanaf 2009 een bezuiniging is ingeboekt.
De rest van het voordeel (ca. € 1 ton) is te verklaren
doordat het aantal bezwaarschriften OZB wat lager uitvalt dan geraamd.
Daarnaast is de begroting OZB ten dele gebaseerd op een schatting van de waarde
van het areaal. Deze blijkt in de praktijk iets hoger uit te vallen dan
geraamd.
Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)
Hierin doen zich geen belangrijke afwijkingen voor ten
opzichte van de begroting.
Niet van toepassing.
In
2007 heeft Delft een goedkeurende rechtmatigheidsverklaring gekregen.
Voorafgaand aan de jaarrekeningcontrole 2007 is door de raad een gedetailleerd
normenkader in de vorm van het controleprotocol 2007-2009 vastgesteld. Bijlage
van dit controleprotocol is het door het college vastgestelde toetsingskader
voor de accountantscontrole. Dit toetsingskader wordt ook toegepast in de
interne audits van de gemeente. Het toetsingskader is medio 2008 geactualiseerd
op de in het kader van de financiële rechtmatigheid relevante wet- en
regelgeving; en is daarmee leidraad voor de ten behoeve van de jaarrekening
2008 plaats te vinden interne en externe audits. .
Rechtmatigheidscontroles
(zowel intern als extern) leiden tot te realiseren verbeterpunten en
herstelacties. Specifieke aandachtspunten blijven de begrotingsrechtmatigheid
en de rechtmatigheid met betrekking tot inkoop
en subsidieverlening. Verbeterpunten uit de jaarrekeningcontrole 2008
worden doorgevoerd in de administratieve processen. Via interne audits wordt
getoetst op (voortgang in) de realisatie van deze verbeterpunten.
Ook voor het rekeningsjaar 2008 wordt door middel van het
interne auditprogramma een volledig controleprogramma uitgevoerd met betrekking
tot de getrouwheid en de rechtmatigheid van de processen met een grote
financiële massa. Op basis van de interne audits worden verbeteringen in de
administratieve organisatie van de betreffende vakteams aangebracht. In 2008 is
ook voorzichtig gestart met zgn. operational audits.
De werkzaamheden vanuit het auditprogramma zijn er op
gericht om vroegtijdig mogelijke problemen met de rechtmatigheidsverklaring te
onderkennen en te herstellen. Een goedkeurende verklaring inzake de
rechtmatigheid over het boekjaar 2008 kan uiteraard niet op voorhand (en zeker
niet vanuit de auditfunctie) gegarandeerd worden, wel kan met behulp van de
audits aangewezen worden waar mogelijke knelpunten/risico’s liggen, waar het
management actief mee om zal gaan.
Het is aan de organisatie om de geconstateerde
verbeterpunten uit audits/accountantscontroles te realiseren. Hier worden met
het betrokken management telkens specifieke afspraken over gemaakt. Op basis van
de interne audits en de accountantscontrole is een actiepuntenlijst
opgesteld. Over de voortgang wordt gerapporteerd bij verantwoordingsgesprekken
van het betrokken management, de beheersrapportages en de jaarrekening aan GMT,
college en raad. Zo treft u hierna op hoofdlijnen de stand van zaken met
betrekking tot de voortgang van de verbeterpunten aan, zoals aangegeven in:
a)
De interim managementletter 2007 (februari 2008) van de
accountant
b)
Het rapport van Bevindingen bij de jaarrekening 2007 van de
accountant
c)
De interne auditrapportages.
Toelichting op de afwijkingen ten opzichte van de begroting 2009
Realisatie
woonservicezones
De
besteding in 2008 zal € 100.000 lager uitvallen dan geraamd. Het budget schuift
door naar 2009.
Gezondheidscentra
Het
project ligt op schema. Een deel van het budget zal waarschijnlijk doorschuiven
naar 2009. Dit wordt nu ingeschat op € 150.000 à € 200.000.
Reconstructie
sportpark Brasserskade
De
realisatie verloopt voorspoediger dan verwacht. Er zullen daardoor in 2008 meer
kosten worden gemaakt.
Gemeentelijke
bijdrage Redeoss
De
gemeentelijke bijdrage voor Redeoss zal dit jaar niet worden gerealiseerd. Het
beschikbare budget zal worden overgeheveld naar 2009. Dit komt voort uit het
feit, dat Redeoss de begroting voor nieuwbouw nog niet rond heeft.
Onderwijsvoorziening
Harnaschpolder
De
planning loopt uit. Dit was reeds gemeld bij de opbouw van de begroting
2009-2012. De voorbereiding zal medio 2009 afgerond worden. De bouw vindt
plaats in 2009-2010.
Omnibus
Poptahof
De
planning loopt uit. Er wordt onderzoek gedaan naar een PPS-constructie. In de
komende maanden zal meer duidelijkheid ontstaan over de consequenties voor de
wijze waarop deze investering wordt ingezet.
Cameratoezicht
Er
is een onderzoek gestart waarvoor dit jaar slechts € 20.000 nodig is. De
onderschrijding voor 2008 bedraagt hierdoor € 30.000.
Bruggen
In
de begroting 2009 is aangegeven, dat in 2008 een bedrag van € 338.000 zou
worden uitgegeven. Op dit moment is duidelijk dat dit niet gaat gebeuren, omdat
de werkzaamheden zijn uitgesteld.
Grondwater
(rendabel)
Op
dit moment is op dit krediet niets uitgegeven. De werkzaamheden zijn gekoppeld
aan die in het kader van het GRP en kosten worden ook daar geboekt.
In de
tabellen bij de programma’s is aangegeven wat de begrote, de tot nu toe
gerealiseerde en de geprognosticeerde baten en lasten over 2008 zijn voor het
betreffende programma. Het saldo van baten en lasten leidt tot het resultaat
voor bestemming. Daarnaast worden ook de begrote, de gerealiseerde en de
geprognosticeerde stortingen en onttrekkingen over 2008 getoond. Het totaal
leidt tot een resultaat na bestemming.