Najaarsrapportage 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uitgave Gemeente Delft, oktober 2008

Informatie Gemeente Delft, Strategie & Control, Postbus 78, 2600 ME Delft, T (015) 260 28 57, www.gemeentedelft.info, gemeente@delft.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Inhoudsopgave

 

1.     Bestuurlijke samenvatting.. 4

2.     Stand van zaken programma’s. 7

Dienstverlening.. 7

Wonen, Zorg en Welzijn. 8

Jeugd en Onderwijs. 11

Integratie en Inburgering.. 12

Veiligheid. 13

Wijkzaken en Beheer van de Stad. 14

Milieu en Duurzame Ontwikkeling.. 16

Arbeidsmarkt, Inkomen en Emancipatie. 17

Kennisstad en Economie. 18

Cultuur en Binnenstad. 19

Ruimtelijke Ordening, Verkeer en Vervoer. 20

Ontwikkelen, Grond en Vastgoed. 22

Bestuur en Organisatie. 23

Algemene Dekkingsmiddelen. 26

3.     Overige onderwerpen. 27

Voortgang actielijst accountant en actielijst AO/IC. 27

Investeringen en grote projecten. 34

 

 


1.         Bestuurlijke samenvatting

Najaarsrapportage 2008

De Najaarsrapportage 2008 (voorheen 2e beheersrapportage) is een financiële rapportage. De beleidsmatige verantwoording wordt gedurende het jaar in de vakcommissies afgelegd via de diverse beleidsnota’s.

 

Naast de rapportage over de prognoses en de toelichting op majeure financiële afwijkingen per programma is bij de overige onderwerpen een paragraaf opgenomen over over de voortgang van de aanbevelingen van de accountant en AO/IC. Tenslotte is ook het actuele overzicht van het investeringsplan toegevoegd.

Financiële stand van zaken


In onderstaand overzicht zijn de financiële voor- en nadelen over het gehele jaar 2008 per programma en voor de algemene dekkingsmiddelen ten opzichte van de begroting doorgerekend. De voor- en nadelen zijn gebaseerd op de realisatiecijfers per 1 augustus, daarnaast zijn in de prognoses aanvullende inzichten verwerkt voor de resterende maanden van het jaar.


 


Het totaal van de programma’s en van de algemene dekkingsmiddelen levert een nadeel op van ruim € 1,5 miljoen. De actuele begroting 2008 (inclusief wijzigingen) kent een voordelig resultaat na bestemming van bijna € 0,3 miljoen. Als bovenstaande prognoses in de begroting worden verwerkt, is het resultaat een nadeel van € 1,2 miljoen. Dit is het verwachte rekeningresultaat na bestemming, dat wil zeggen dat er rekening is gehouden met de stortingen in en onttrekkingen aan de reserves. Het daadwerkelijke rekeningresultaat kan uiteraard pas na 31 december worden bepaald.

 

In het actuele begrotingssaldo 2008 na wijziging is rekening gehouden met een storting in de reserve Grote projecten van € 850.000 ter dekking van het investeringsplan. De nu gegeven prognose van het rekeningresultaat biedt geen ruimte om een dergelijke storting te doen. Indien de jaarrekening inderdaad zo nadelig uitvalt, betekent dit dat bij de begrotingsvoorbereiding 2010 gezocht zal moeten worden naar alternatieve mogelijkheden om de dekking van het investeringsplan aan te vullen.

 

In de prognose van het resultaat is nog geen rekening gehouden met de effecten van budgetoverhevelingen. In de toelichtingen per programma zijn hiervoor al diverse voorstellen opgenomen voor in totaal ca. € 0,7 miljoen. De definitieve voorstellen voor budgetoverheveling worden apart beoordeeld en verwerkt in de Jaarstukken 2008. Aan de raad wordt hierover een separaat voorstel voorgelegd.

 

De financiële voor- en nadelen op (deel-)programmaniveau worden in hoofdstuk 2 van deze najaarsrapportage nader toegelicht.

Begrotingswijziging 2008

In de rekening kunnen de toevoegingen en onttrekkingen aan elk van de bestemmingsreserves worden verwerkt tot maximaal het bedrag dat via de begroting(swijzigingen) door de raad is goedgekeurd voor de betreffende bestemmingsreserve. Dit betekent dat nu bekende afwijkingen ten opzichte van begrote toevoegingen en onttrekkingen aan bestemmingsreserves via een begrotingswijziging voor eind 2008 aan de raad worden voorgelegd.

Risico’s

Per programma is gekeken naar de actuele ontwikkeling van de risico’s ten opzichte van de Programmabegroting 2009. Het is gebleken, dat de meeste risico’s ongewijzigd zijn. In de toelichting per programma zijn de gewijzigde risico’s vermeld en/of nieuwe risico’s.

Beslispunten

1.       Akkoord gaan met de Najaarsrapportage 2008 en deze voor advies aan de commissie Bestuur en werk en vervolgens ter besluitvorming aan de raad voor te leggen;

2.       Integratie & Inburgering
Voorgesteld wordt een nieuwe reserve Oudkomers/inburgeraars in te stellen voor de jaren 2009-2010 en deze te vullen met de vrijgevallen middelen Oudkomersregeling 2005 (€ 289.000) en dit jaar vrijvallende middelen Oudkomersregeling 2006 (€ 462.382);

3.       Wijkzaken en beheer van de stad

Voorgesteld wordt € 400.000 meer in de reserves van het deelprogramma Beheer van de stad te storten dan vooraf begroot. Daarnaast wordt er bijna € 800.000 minder onttrokken dan begroot;

 

4.       Arbeidsmarkt, Inkomen & Emancipatie

                  De kosten voor het verandertraject WIZ te onttrekken aan de reserve verandertraject (€ 240.000);

 

5.       Arbeidsmarkt, Inkomen & Emancipatie

De toegekende middelen voor aanvullende inzet klantmanagement beschikbaar te maken (€ 395.000);

 

6.       Cultuur en Binnenstad

Voorgesteld wordt om met ingang van 2009:

·         de Reserve Aankopen Erfgoed Delft e.o. op te heffen,

·         het jaardotatiebudget om te vormen tot exploitatiebudget en de uitgaven rechtstreeks ten laste van de exploitatie te brengen,

·         het saldo van de reserve aankopen toe te voegen aan de Reserve bedrijfsvoering Erfgoed Delft;

 

  1. Cultuur en Binnenstad

Voorgesteld wordt het nadeel van Cultureel Erfgoed (a.g.v. hogere personeelslasten) nagenoeg geheel te verrekenen met de Reserve Bedrijfsvoering;

  1. Bestuur en organisatie
    Het begrotingstechnische nadeel (als gevolg van ten onrechte geraamde baten) op de kostenplaatsen Huisvestings- en kantoorlocaties van € 300.000 wordt met de eerstvolgende Algemene RaadsBegrotingswijziging (ARB) gecorrigeerd ten laste van het rekeningresultaat 2008

  2. Bestuur en organisatie
    Naast het zoeken naar een oplossing voor het huisvestingsprobleem van het gemeentelijk informatiecentrum wordt voorgesteld de onderschrijding op de huisvestingskosten van ‘Bouwplaats Delft’ in 2008 en 2009 aan te wenden voor andere manieren van gemeentelijke informatie die passen bij de expositie op de Bouwplaats Delft.

 


2.         Stand van zaken programma’s[1]

 

Dienstverlening

Het programma Dienstverlening is inclusief het deelprogramma Delta waarover bij de programmabegroting 2009 is voorgesteld dit op te heffen.

 


 


Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een  nadeel van € 3,2 miljoen.

Toelichting

Baten en lasten (resultaat voor bestemming)

De lasten worden overschreden omdat voor piekbelastingen, zoals bijvoorbeeld het vele extra werk dat veroorzaakt werd door de brand in de faculteit Bouwkunde, en voor (langdurig) ziekteverzuim moest worden ingehuurd. De continuïteit van de werkzaamheden is hiermee gewaarborgd. De extra lasten van vervanging en inhuur overstijgen een voordeel als gevolg van vacatures met ruim € 0,5 miljoen.

 

De lagere baten worden verklaard doordat voor het project Spoorzone een bedrag van € 2,7 miljoen als vergoeding voor meerjarige voorbereidingskosten eerst na 2008 wordt geïnd. In de begroting is er rekening mee gehouden dat deze vergoeding volledig wordt gestort in de reserve Spoorzone. Omdat deze storting onderdeel uitmaakt van het programma Ontwikkelen, grond en vastgoed is dit in bovenstaande tabel niet zichtbaar en lijkt sprake van een fors nadeel. Dit nadeel wordt echter volledig gecompenseerd doordat de storting niet wordt geëffectueerd. Op het totale resultaat na bestemming heeft de vertraging in de inning dus geen effect.

 

Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)

Eind 2008 zal de resterende storting in de reserve egalisatie leges bouwvergunning ad. € 420.814 worden gedaan.

 

NB: In de programmabegroting 2009 is het voorstel gedaan om de reserve Delta te hernoemen in de reserve Midoffice (programma Bestuur en organisatie) en daarnaast een nieuwe reserve Dienstverlening (programma Dienstverlening) in te stellen voor de organisatorische ontwikkeling van het Klant Contact Centrum (KCC). In totaal wordt € 525.000 naar de reserve Dienstverlening overgeheveld. Hiervan wordt in 2008 ca. € 145.000 besteed.

 

Nadat rekening is gehouden met het verlagen van storting in de reserve Spoorzone (programma Ontwikkelen, grond en vastgoed) resteert per saldo een nadelig resultaat na bestemming van € 0,5 miljoen.

Gevraagd besluit

Niet van toepassing.

 

 

Wonen, Zorg en Welzijn

 

Het programma Wonen, zorg en welzijn omvat de deelprogramma’s Zorg met aandacht en Gezond en actief. In het deelprogramma Gezond en actief is tevens rekening gehouden met de voortgang van het ISV. 

 


 


Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een voordeel van € 160.000.

Toelichting

Baten en lasten (resultaat voor bestemming)

 

Zorg met aandacht

De afwijkingen in de lasten en de baten worden veroorzaakt door:

·         De nog niet uitgegeven eenmalige bijdrage mantelzorg (€ 188.158) en een apart budget voor Allochtone mantelzorgers (€ 55.000). Naar verwachting zal in november de nota m.b.t. het beleid omtrent mantelzorg en vrijwilligers worden aangeboden aan de raad;

·         Lokale subsidies WMO welke in de begroting ingezet zijn naar de hogere verdeelsleutel afgegeven door het ministerie van VWS (€ 213.000);

·         Onderbesteding op de huishoudelijke zorg en de daarmee samenhangende inning van de eigen bijdrage per saldo € 1.200.000 (Sinds de invoering van de WMO is er een verschuiving van HH2 naar HH1). Dit is een landelijke tendens.  Analyse en onzekerheden m.b.t. nieuwe ontwikkelingen blijven inzet vragen;

·         De onderbesteding op de specifieke WMO-projecten en lagere uitputting op reeds lopende trajecten (€ 175.000);

·         Een begrotingsfout van € 123.000 op het budget WMO (product 6022) welke als extra inkomst en last in het product is opgenomen en niet gerealiseerd zal worden;

·         Hogere lasten i.v.m. rijksbijdragen MO-VB, vrouwenopvang en huiselijk geweld (€ 480.000);

·         Lagere lasten panels gehandicaptenbeleid en werk en inkomen en de stimuleringssubsidies (€ 38.350);

·         Een bedrag van € 100.000 dat onterecht op voor  wonen en zorg is begroot, middels de nota LGB zal dit worden gecorrigeerd naar het lokaal gezondheidsbeleid alwaar de kosten in de prognose zijn meegenomen;

·         Onderbesteding op collectief vervoer (€ 170.000). Gezien de extra ambtelijke kosten van een mogelijk nieuwe aanbesteding en hogere kosten van de nieuwe overeenkomst is het mogelijk dat dit budget nog verder belast wordt of dat er budget overgeheveld moet worden om deze kosten in 2009 te dekken. Een definitief voorstel hiervoor volgt bij de behandeling van de Jaarstukken 2008;

·         Lagere lasten onderhoud en opslag van de aangekochte WVG-middelen (€ 350.000);

·         Lagere kosten van opslag en onderhoud bij de aangekochte voorzieningen gehandicapten en de overige verstrekkingen van middelen gehandicapten (€ 300.000);

·          Daarnaast zijn er diverse kleinere afwijkingen.

 

Gezond en actief

·         Het saldo van de uitstaande leningen (financiering woningbouw) daalt ieder jaar als gevolg van (al dan niet vervroegde)  aflossing. Die aflossing is bij het opstellen van de begroting moeilijk in te schatten, vandaar dat op jaarbasis er budgettair neutrale afwijkingen ontstaan (€ 823.566 in baten en lasten)

·         Tevens zijn er lagere lasten als gevolg van het doorschuiven van de projecten ten laste van de reserves (zie onder: toelichting op de onttrekking aan de reserves (€ 431.706)).

·         Daarnaast zijn er diverse kleinere afwijkingen.

 

Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)

De hogere storting in de reserves wordt veroorzaakt door:

·         de lagere kosten op de WMO (product 6022), het gehele product (m.u.v. de doorberekende kosten vanuit de kostenplaats) rekent af met de WMO-reserve. In plaats van de geprognosticeerde onttrekking zal er naar verwachting  een storting van € 1.584.339 plaatsvinden. Dit heeft voornamelijk te maken met de lagere uitputting van geoormerkte gelden voor huishoudelijke verzorging;

·         De lagere kosten op Voorziening Gehandicapten (product 6025), ook dit product rekent af met de reserve WMO (€ 573.168).

De lagere onttrekking wordt veroorzaakt door :

·         De onttrekking aan de reserve WMO t.b.v. de HVZ en mantelzorg en vrijwilligers is niet nodig (€ 310.000);

·         een lagere onttrekking ad € 43.000 omdat de kosten voor het WMO-loket ten laste van de exploitatie worden gebracht;

·         een lagere onttrekking als gevolg van lagere uitgaven voor woonservicezones ad € 60.000;

            een lagere onttrekking als gevolg van lagere uitgaven m.b.t. de straat tot straat aanpak ad  € 20.000;

·         De onttrekkingen aan het BOS Accommodatiefonds met betrekking tot overdekte multifunctionele accommodatie (€ 100.000) en Voorzieningen Poptahof (€ 100.000) zullen in 2008 niet worden gerealiseerd, beide projecten zullen pas in 2009 van start gaan;

·         Als gevolg van de vertraging in de verbouwing van Gezondheidscentrum Voorhof valt de onttrekking aan de reserve € 31.706 lager uit.

Risico’s

Regiotaxi

Sinds de overgang van regiotaxi naar de nieuwe uitvoerder BTR is de kwaliteit van het vervoer achtergebleven. Ondanks sancties is de uitvoerder tot op heden niet in staat geweest de kwaliteit op het gewenste niveau te brengen. Om deze reden heeft Stadsgewest Haaglanden besloten om het contract per september 2009 niet te verlengen. Een mogelijk gevolg hiervan is dat in korte periode een nieuwe c.q. tussentijdse aanbesteding moet worden voorbereid. Hiervoor is extra ambtelijke capaciteit noodzakelijk. Daarnaast is de verwachting dat de nieuwe overeenkomst duurder zal uitvallen omdat hierin wordt gestreefd naar een hogere kwaliteit.

                                                

Bovengrens: € pm incidenteel

Ondergrens: € 0

 

 

Laag

midden

hoog

Risicoscore

 

X

 

 

 

 

 

 

 

 

Rijksbijdrage OGGZ/Maatschappelijke opvang/Verslavingsbeleid

De rijksdoeluitkering is niet kostendekkend, bovendien stijgt het aantal zorgvragers en gaat de Gemeente investeren in individuele trajecten voor dak- en thuislozen. Er vindt een discussie plaats over herverdeling van het landelijk budget, pas in 2009 zal duidelijk worden of dit extra middelen oplevert voor Delft.

De bovengrens van bovengenoemd risico is met ingang van de nota Lokaal gezondheidsbeleid gereduceerd van € 900.000 naar € 650.000.

                                                

Bovengrens: € 650.000 structureel vanaf 2010

Ondergrens: € 0

 

 

Laag

midden

hoog

Risicoscore

 

X

 

 

 

 

 

 

 

 

Gevraagd besluit

Niet van toepassing.

 

 

 


Jeugd en Onderwijs

 

 


 


Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een  voordeel van € 217.000.

Toelichting

Baten en lasten (resultaat voor bestemming)

De afwijkingen in de baten en de lasten in  het programma Jeugd en onderwijs worden veroorzaakt doordat de extra middelen voor “nieuw beleid Brede School VO” voor het kalenderjaar beschikbaar zijn gesteld, maar pas in het schooljaar 2008-2009 kunnen worden aangewend, waardoor een deel van de middelen doorschuift. Het betreft incidentele middelen voor 2008 (€ 150.000) en 2009 (€ 150.000) die moeten worden gekoppeld aan de schooljaren 2008 – 2009 en 2009 – 2010. Voor de kalenderjaren 2008 - 2010 betekent dit een verschuiving van de middelen en wel als volgt:

2008                 75.000

2009               150.000

2010                75.000

De verschuiving leidt tot een wijziging in de onttrekkingen uit de voorziening Onderwijsbeleidsplan.

 

Daarnaast zijn, in het kader van het convenant met betrekking tot voortijdig schoolverlaten, extra middelen beschikbaar gekomen voor de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) ad € 265.000. Door het late tijdstip waarop dit bekend is geworden, zal naar verwachting een bedrag van € 150.000 worden overgeheveld naar 2009. Een definitief voorstel hiervoor volgt bij de behandeling van de Jaarstukken 2008. Omdat het overhevelen van regionale middelen een jaarlijks probleem is, wordt een voorziening ingesteld voor het product RMC.

 

Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)

Niet van toepassing.

Risico’s

 

Voortijdig School Verlaten (VSV)

Er is een mogelijk risico m.b.t. de middelen die van rijkswege zijn ontvangen in het kader van het terugdringen van VSV. Definitieve vaststelling van de subsidie hangt samen met de effectrapportage. Financieel heeft de afrekening inmiddels plaatsgevonden. De accountant is akkoord De definitieve vaststelling van de Gemeente Den Haag is inmiddels ontvangen, het risico kan daarmee vervallen.

Gevraagd besluit

·         Niet van toepassing.

 

 

Integratie en Inburgering

 


 


Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een voordeel van € 70.000.

 

Toelichting

Baten en lasten (resultaat voor bestemming)

De afwijkingen in de baten en de lasten zijn incidenteel en worden veroorzaakt door:

·         De bijdrage van het Rijk betreffende de wet Inburgering is hoger dan begroot (€ 108.341). Dat heeft ook geresulteerd in hogere uitgaven voor inburgeringstrajecten (€ 108.341);

·         Casemanagement jongeren zal binnenkort starten, hierdoor vallen niet alle lasten in 2008 (€ 45.000). Een definitief voorstel voor budgetoverheveling volgt bij de behandeling van de Jaarstukken 2008;

·         De subsidie aan de BWD t.b.v. de eerste opvang van vluchtelingen is voor 2008 vastgesteld met een lager bedrag dan aan budget beschikbaar is (€ 35.000);

·         De prijscompensatie op het budget Tegengaan sociaal isolement is niet benodigd (€ 14.813). Zie ook toelichting op onttrekkingen aan reserves.

 

Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)

De onttrekking aan de reserve Verkoopopbrengst EZH wordt lager omdat de prijscompensatie op het budget Tegengaan sociaal isolement niet benodigd is.

Gevraagd besluit

·         Voorgesteld wordt een nieuwe reserve Oudkomers/inburgeraars in te stellen voor de jaren 2009-2010 en deze te vullen met de vrijgevallen middelen Oudkomersregeling 2005 (€ 289.000) en dit jaar vrijvallende middelen Oudkomersregeling 2006 (€ 462.382).

Toelichting:
Zoals bekend is de Oudkomersregeling overgegaan in het nieuwe regime van de Wet Inburgering (WI). Net zoals met de oudkomersregeling is het gemeentelijk beleid m.b.t. de WI erop gericht de doelgroep oudkomers ( nu inburgeringsbehoefttigen en -plichtigen) versneld in een WI-traject te plaatsen. In verband met de latere invoeringsdatum van de WI hebben we te maken met een “inhaalactie”  van rond de 350 klanten, waarvoor extra inzet benodigd is om de benodigde trajecten te kunnen aanbieden. Voorgesteld wordt om voor deze “inhaalactie” een tweetal budgetten aan te wenden, te weten:

o        het budget dat naar aanleiding van de besluitvorming Jaarrekening 2007 in het kader van de afwikkeling van de subsidieregeling oudkomers 2005 toegevoegd is aan de algemene reserve A (€ 289.000);

o        de voorziening oudkomers die dit jaar vrijvalt na de afrekening oudkomersregeling 2006 met het Rijk (€ 462.382). 

 

Veiligheid

 


 


Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een  voordeel van € 10.000.

 

Toelichting

Baten en lasten (resultaat voor bestemming)

·         De afwijking op de lasten wordt veroorzaakt doordat kosten zijn gemaakt voor een evaluatieonderzoek van de brand in de faculteit bouwkunde van TU Delft. Hiervoor is door het college € 50.000 extra beschikbaar gesteld. Dit besluit is nog niet in de raming verwerkt, tevens is nog sprake van extra kosten voor interne ondersteuning (incidenteel). Hiernaast worden lagere uitgaven verwacht m.b.t tot enge plekken (€ 65.318), zie toelichting reserves.

·         Voor de afgifte van gebruiksvergunningen worden door de Brandweer kosten gemaakt die worden vergoed. Met deze opbrengst van € 55.000 is geen rekening gehouden in de begroting (incidenteel). De inhaalslag m.b.t. deze vergunningen is achter de rug en daarnaast zal als gevolg van de komst van de omgevingsvergunning de gebruiksvergunning per 2009-2010 verdwijnen.

·         Voor verleende ontheffing route gevaarlijke stoffen wordt een opbrengst verwacht van € 4.884. Dit betreft geen substantiële opbrengst waarvoor een raming is opgenomen.

 

Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)

De aanvraag om enge plekken aan te pakken vroeg om minder ingrijpende maatregelen dan verwacht. Restant moet worden overgeheveld naar 2009 (€ 65.318). Een definitief voorstel hiervoor volgt bij de behandeling van de Jaarstukken 2008.

 

Risico’s

Nieuw: Ontvangst communicatiesysteem hulpdiensten Zuidpoortgarage

De Zuidpoortgarage is aangewezen als locatie die geschikt moet worden gemaakt voor de ontvangst van het communicatiesysteem C2000 ten behoeve van hulpdiensten (zgn. Special coverage location). De verwachte kosten hiervan bedragen € 80.000. Overleg over mogelijke verdeling van de kosten moet nog plaatsvinden.

                                                          

Bovengrens: € 80.000 structureel

Ondergrens: € 0

 

 

laag

midden

hoog

Risicoscore

 

X

 

 

 

 

 

Gevraagd besluit

Niet van toepassing.

 

Wijkzaken en Beheer van de Stad

 

Het programma Wijkzaken en Beheer van de stad omvat de deelprogramma’s Beheer van de stad, Samenwerken in de wijken en Beheer van de stad: Reiniging. Omdat het programma van de Reiniging geen afwijkingen bevat, wordt hierover niet apart gerapporteerd. 


 


Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een nadeel van € 0,4 miljoen.

 

Toelichting

Baten en lasten (resultaat voor bestemming)

De afwijkingen in de baten en de lasten in  het programma Wijkzaken en Beheer van de stad worden veroorzaakt door:

·         Wijkbudgetten
De bijdrage vanuit het ISV aan de wijkbudgetten is € 33.000 hoger dan begroot. De compenseerbare BTW mag vanaf 2008 niet meer in rekening worden gebracht bij de provincie (uitname BCF). Voor het bedrag van de BTW is de bijdrage aan de wijkbudgetten verhoogd, dit gebeurt ten laste van ISV

·         Mutaties gedekt door de reserve EZH Leefbaarheidsverbetering

In 2008 zijn er minder initiatieven voor Fleur Op acties aangevraagd dan begroot. Het totaal aantal bewonersinitiatieven is niet afgenomen. Het voordeel van € 45.000 wordt ingezet voor Fleur Op activiteiten in 2009 e.v.

Mutaties gedekt door de reserve EZH wijkinformatiepunten (€ 20.000 voordeel)

De wijkinformatiepunten staan abusievelijk bij het deelprogramma Samenwerken in de wijken. De wijkinformatiepunten en het beheer zijn onderdeel van de wijkaccommodaties en behoren tot het programma Wonen Zorg en Welzijn.

·         Mutaties gedekt door de reserve grote projecten (voordeel € 80.000)
De impuls wijkwebs wordt in de tweede helft van 2008 opgepakt in een gezamenlijk plan met de programma’s Integratie en Inburgering en Wonen, Zorg en Welzijn. Hiervoor worden nu de voorbereidingen getroffen zodat er in 2009 gestart kan worden.

·         Begraafplaatsen en lijkbezorging
Ondanks een normaal aantal handelingen blijven de inkomsten achter met een bedrag van € 170.000. Er wordt uitgezocht hoe het kan dat de baten achterblijven. Indien na dit onderzoek de prognose gehandhaafd blijft, wordt een oplossing gezocht om deze activiteiten kostendekkend te krijgen. Na realisatie van het crematorium wordt een toename van de inkomsten verwacht door de aanzuigende werking (meer asverstrooiingen en uitgifte urnengraven).

·         Groen
Op Groen wordt een lichte (2%) overschrijding verwacht aan de lastenzijde van € 100.000 als gevolg van de buitensporige onkruidaanwas door langdurig bijzondere weersomstandigheden.

·         Waterwegen
De lasten op waterwegen zijn € 300.000 minder dan begroot. Dit is het gevolg van het doorschuiven van werkzaamheden. Onder de toelichting op de storting en onttrekkingen aan reserves volgt nadere uitleg over de doorgeschoven werkzaamheden. Daarnaast zijn zowel uitgaven als inkomsten € 1,5 miljoen hoger dan begroot als gevolg van het project binnenstad afsluiting.

·         Riolering
Voor het GRP vindt een update plaats die in 2009 is afgerond. Vanwege rechtmatigheids-vereisten zal in december  2008 een begrotingswijziging doorgevoerd worden om enerzijds te voldoen aan nieuwe landelijke regelgeving en anderzijds om de in het GRP 2006-2010 genoemde uitgaven voor de basisinspanning te verwerken in de begroting. De regelgeving betreft de notitie riolering van de commissie BBV die is ingegaan per 1 januari 2008, waarbij onze voorziening riolering omgezet moet worden in een reserve en waarbij de uitgaven voor groot onderhoud geactiveerd moeten worden.

 

Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)

 

Samenwerken in de wijken

·         De storting in de wijkreserve wordt in 2008 € 33.300 hoger omdat de bijdrage vanuit het ISV hoger wordt.

·         De onttrekking aan de reserve EZH Leefbaarheidsverbetering wordt in 2008 € 45.000 lager omdat een deel van de activiteiten in 2009 en verder plaats vindt.

·         De onttrekking aan de reserve EZH Wijkinformatiepunten wordt in 2008 € 20.000 lager omdat een deel van de activiteiten in 2009 plaats vindt.

·         De onttrekking aan de reserve grote projecten wordt € 80.000 lager omdat de kosten voor de wijkwebs niet in 2008 gemaakt worden.

 

Beheer van de stad

Voorgesteld wordt € 400.000 meer in de reserves van het deelprogramma Beheer van de stad te storten dan vooraf begroot. Daarnaast wordt er bijna € 800.000 minder onttrokken dan begroot. Zowel een extra storting als tegenvallende onttrekking worden veroorzaakt doordat er minder is gerealiseerd dan vooraf gepland. Hieronder volgt een verklaring van de afwijkingen op hoofdlijnen.

 

Stortingen (totaal € 437.000 meer gestort dan begroot)

 

Product

Project

Reden verschuiving

Bedrag

Civiele kunstwerken

Onderhoud tweemolentjesbrug

Het geplande onderhoud aan de tweemolentjesbrug voor 2008 zal doorschuiven naar 2010. De reden van deze verschuiving in de planning is dat het Hoogheem-raadschap ook nog werkzaamheden gaat verrichten aan het gemaal, waarop de werkzaamheden van de brug moeten wachten. Met het Hoogheemraadschap vindt de nodige afstemming plaats over de planning van de werkzaamheden. Naar huidige inzichten blijft het benodigde onderhoudsbedrag gelijk (€ 150.000).

150.000

Waterwegen

Fontein

De fontein wordt gerealiseerd in 2009.

30.000

Waterwegen

Onderhoud kademuren

Het werk is in voorbereiding, realisatie vindt plaats in 2009.

210.000

Waterwegen

Exploitatievoordeel

Op waterwegen wordt een incidenteel exploitatievoordeel verwacht wat wordt afgerekend met de reserve openbare ruimte waterwegen.

50.000

TOTAAL

 

 

440.000

 

 

Onttrekkingen (totaal € 760.000 minder onttrokken dan begroot)

 

Product

Project

Reden verschuiving

Bedrag

Civiele kunstwerken

Beheerplannen kunstwerken

Als gevolg van gewenste afstemming met andere werken (van derden) schuift brug Verlaat door.

128.000

Civiele kunstwerken

Rietveld

Deze projecten zijn in voorbereiding genomen maar zullen door een geringe vertraging pas in 2009 tot financiele gevolgen leiden.

80.000

Civiele kunstwerken

Gasthuislaan

80.000

Civiele kunstwerken

Poortbrug

50.000

Civiele kunstwerken

Lepelbrug

De lepelbrug is gereed, de kosten zijn hoger dan verwacht.

-16.000

Civiele kunstwerken

Groot onderhoud Plantagebrug

Onder voorwaarden heeft de gemeente zich voor € 430.000 garant gesteld richting de provincie. Deze garantstelling is gebaseerd op de tussen de provincie en Delft gesloten overeenkomst van 15 januari 1990, waar de Gemeente Delft de kosten draagt voor het door de provincie uit te voeren normaal en groot onderhoud. De provincie heeft nog steeds geen invulling gegeven aan de gestelde voorwaarden en verwacht wordt dat dit in 2008 dan ook niet wordt uitgegeven.

240.000

Overige derden riolering

Voorziening tractie

Een onttrekking vindt uitsluitend plaats indien zich een (onverzekerde) calamiteit aan een voertuig heeft voorgedaan. Dit is niet het geval.

35.000

Recreatiegebied Delftse Hout

Sanitaire units

De kosten van de sanitaire units zijn meegevallen.

75.000

TOTAAL

 

 

672.000

 

Risico’s

Nieuw: Kapelse brug

In het beheerplan Kunstwerken is aangegeven dat er geen budget is gereserveerd om mogelijke aanpassingen te financieren die benodigd zijn voor Tramlijn 19. Vanuit onderhoudsperspectief volstaat de Kapelse brug maar met de komst van tramlijn 19 is de draagkracht van de brug onvoldoende. Conform de bestaande afspraken met Haaglanden zal een deel van de kosten van de aanpassing voor rekening van de Gemeente Delft komen. Welke aanpassingen nodig zijn en wat de kosten daarvan zijn is op dit moment nog niet exact bekend. Het risico bedraagt maximaal € 1 miljoen.

                                     

Bovengrens: € 1.000.000 incidenteel

Ondergrens: € 0

 

 

laag

midden

hoog

Risicoscore

 

X

 

 

 

 

 

 

 

Gevraagd besluit

·         Voorgesteld wordt € 400.000 meer in de reserves van het deelprogramma Beheer van de stad te storten dan vooraf begroot. Daarnaast wordt er bijna € 800.000 minder onttrokken dan begroot.

 

Milieu en Duurzame Ontwikkeling

 


 


Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een voordeel van € 200.000.

Toelichting

Baten en lasten (resultaat voor bestemming)

·         Geluid (voordeel € 100.000) 

De afwijking heeft betrekking op de gelden voor de Europese richtlijn geluid en gevelmaatregelen. Bij de jaarrekening zal hiervoor budgetoverheveling naar 2009 worden aangevraagd.

·         Mutaties gedekt door de reserve energiebesparende maatregelen (voordeel € 600.000)

Inschatting te verwachten kosten is € 130.000. Bij de jaarrekening zal budgetoverheveling naar 2009 worden aangevraagd voor € 600.000. Daarna te faseren in jaarschijven.

·         Mutaties gedekt door de reserve ecologie (voordeel € 1.850.000)

Bij de jaarrekening zal budgetoverheveling naar 2009 worden aangevraagd voor € 1.850.000. Het bestedingsvoorstel volgt. Er is hier een koppeling met ontwikkelingen in de stad. Het geld is grotendeels al wel toegekend, alleen de uitgaven volgen de aankomende jaren.

·         Mutaties gedekt door de reserve milieutechnologiefonds (voordeel € 700.000)

Dit budget is gekoppeld aan projecten die in 2009 tot uitvoering komen. Bij de jaarrekening zal budgetoverheveling naar 2009 worden aangevraagd voor € 700.000.

·         Mutaties gedekt door de milieureserve (voordeel € 113.000)

Dit budget is gekoppeld aan projecten, die in 2009 tot uitvoering komen. Bij de jaarrekening zal budgetoverheveling naar 2009 worden aangevraagd voor € 113.000.

·         Daarnaast diverse kleine afwijkingen.

 

Een definitief voorstel voor de budgetoverhevelingen volgt bij de behandeling van de Jaarstukken 2008.

 

Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)

De onttrekkingen van diverse reserves wordt € 3.308.000 lager, omdat diverse projecten doorschuiven naar 2009 en verder. Bij de budgetoverheveling bij de jaarrekening 2008 zal een goede fasering van de budgetten over de diverse jaarschijven aangegeven worden om zo te komen tot een reële raming per jaarschijf.

Gevraagd besluit

Niet van toepassing.

 

Arbeidsmarkt, Inkomen en Emancipatie

 


 


Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een nadeel van € 232.000.

Toelichting

Baten en lasten (resultaat voor bestemming)

·         WWB-inkomen (nadeel € 700.000)

Rekening houdend met de bekende gegevens van de klantenaantallen tot en met augustus  2008 en de verwachtingen voor de komende maanden zal het gemiddeld klantenaantal over 2008 uitkomen op ca. 2.350. Dit is gemiddeld 50 klanten meer dan de (budgettair neutrale)  doelstelling van 2.300. De daadwerkelijke daling van de klantenaantallen is pas vanaf juli zichtbaar, hoewel dit eerder verwacht was. Uitgaande van een gemiddeld uitkeringsbedrag ad € 12.800 betekent een (vooralsnog) incidenteel nadeel van ca. € 640.000.

In het gemiddeld klantenaantal ad 2.350 zijn ca. 40 generaal pardonners inbegrepen.

Daarnaast is sprake van enkele kleinere afwijkingen.

·         Volwasseneneducatie (voordeel € 1.050.000)

In de jaarrekening 2007 is per abuis een verplichting dubbel opgenomen. Dit levert een incidenteel voordeel op van € 135.000. Daarnaast is er een restantbudget van € 315.000 dat via de programmabegroting 2006 voor 4 jaar (laatste jaarschijf 2009) was toegekend om rijksbezuinigingen op de volwasseneneducatie op te vangen. Inmiddels is duidelijk dat in 2008 dit budget niet nodig is omdat de door het Rijk toegekende middelen voldoende zijn. De jaarschijf 2009 blijft nog staan, teneinde de effecten van het participatiefonds te kunnen opvangen.

Voor herhuisvesting Mondriaan (Mijnbouwstraat) (€ 250.000) en de afbouwregeling WIN (€ 350.000) vinden geraamde uitgaven mogelijk niet plaats. Uitkomsten van bestuurlijk overleg respectievelijk de afrekening met het rijk zijn hiervoor bepalend. Het gaat hier om geoormerkte gelden voor volwasseneneducatie die worden onttrokken aan een reserve (zie toelichting Stortingen en onttrekkingen). Op volwasseneneducatie is hierdoor in totaal een voordeel ontstaan van € 1.050.000 voor bestemming en € 450.000 na bestemming.

·         Schuldhulpverlening (voordeel € 210.000)

Mede dankzij een extra bijdrage uit het Werkfonds en een overgeheveld budget uit het gemeentefonds wordt dit voordeel verwacht. Bij de jaarrekening zal een verzoek tot budgetoverheveling van € 200.000 gedaan worden. Een definitief voorstel hiervoor volgt bij de behandeling van de Jaarstukken 2008.

·         Combiwerk (nadeel € 120.000)

Het nadeel is het gevolg van kosten voormalig personeel en eenmalige lasten inzake afvloeiing personeel en ingehuurde inleenkrachten als gevolg van de besluitvorming inzake de sluiting van de Kwekerij. Het nadeel wordt gedrukt door meevallende rijksbijdragen.  

·         Uitstroomverbetering (nadeel € 120.000)

In de meicirculaire 2008 is met terugwerkende kracht een eenmalige bezuiniging doorgevoerd als gevolg van de landelijke implementatiekosten van het digitaal klantdossier. Met de VNG was afgesproken dat de gemeenten hierin ook hun aandeel in zouden nemen. Dat komt nu hier tot uitdrukking, maar is voor WIZ niet meer mee te nemen in dekkingssfeer.

·         Daarnaast zijn er enkele kleinere afwijkingen

 

Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)

·         Volwasseneneducatie

Een lagere onttrekking van de reserves van € 600.000 in 2008, bestaande uit twee onderdelen. Ten eerste is voor de afbouwregeling WIN een bedrag gereserveerd van € 350.000. Deze regeling wordt op basis van de afrekening met het rijk (eind 2008) bij de jaarrekening 2008 verantwoord. Het is nu nog niet precies bekend of er geld terugbetaald moet worden aan het Rijk en zo ja hoeveel.  Daarnaast is er voor herhuisvesting Mondriaan een bedrag gereserveerd van €250.000. Hierover vindt nog bestuurlijk overleg plaats.

·         Uitstroomverbetering

Er zijn kosten gemaakt voor het verandertraject van WIZ ( opleidingskosten, implementatie frontoffice WIZ en ketensamenwerking) (€ 240.000). Ten behoeve van dit verandertraject is ook door de raad een afzonderlijke reserve gecreëerd. Er is echter nog geen formele onttrekking van deze reserve begroot in 2008. Bij deze rapportage wordt voorgesteld deze uitgaven te onttrekken van de reserve verandertraject en daartoe de begroting te wijzigen.

Gevraagd besluit

1.   De kosten voor het verandertraject WIZ te onttrekken aan reserve verandertraject (€ 240.000). Toelichting: Zie hierboven.

2.   De toegekende middelen voor aanvullende inzet klantmanagement beschikbaar te maken (€ 395.000)

Toelichting: In de jaarrekening 2007 zijn middelen beschikbaar gesteld (€ 395.000) voor een aanvullende inzet in het kader van klantmanagement.Deze middelen zijn geoormerkt in de Algemene Reserve. Specifiek ging het hier om het introduceren van de zgn. “POP-gesprekken” met cliënten van WIZ en een extra check omtrent het uitkeringsrecht in het kader van de Wajong. Dat laatste heeft in 2008 zijn beslag gekregen. Reden waarom nu het voorstel is om in de jaarrekening 2008 een bedrag van € 25.000 ten laste te brengen van dit geoormerkte budget in de algemene reserve. Ten aanzien van het resterende bedrag (€ 370.000) wordt nu aan de raad gevraagd dit voor 2009 specifiek te mogen uitgeven voor het, reeds eerder aangegeven, beoogde doel. Deze middelen zijn thans nog geoormerkt in de algemene reserve. 

 

Kennisstad en Economie

 


 


Het effect op het resultaat na bestemming is nihil.

Toelichting

Baten en lasten (resultaat voor bestemming)

·         De onderbesteding van ongeveer €235.000 in het programma Kennisstad en Economie wordt veroorzaakt door onder andere een onderbesteding in de reserve Grote Projecten op het krediet wijkeconomie/buurtwinkelcentra (€ 85.000). Bij de jaarrekening 2008 zal worden voorgesteld dit budget door te schuiven naar 2009. Daarnaast is er een aantal afwijkingen in de reserve Economische Structuurfonds rondom agenda EZ (€30.000), technostarters (€100.000) en Icarus (€25.000).

·         Daarnaast zijn er enkele activiteiten die kleinere afwijkingen (zowel overschrijding als onderbesteding) vertonen.

 

Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)

Door bovenstaande afwijking wordt € 85.000 minder onttrokken aan de reserve grote projecten en € 188.000 minder aan de reserve economisch structuurfonds.

Gevraagd besluit

Niet van toepassing.

 

 

Cultuur en Binnenstad

Het programma Cultuur en Binnenstad omvat het deelprogramma Kunst en cultuur en het deelprogramma Binnenstad.


 


Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een  nadeel van € 315.000.

Toelichting

Baten en lasten (resultaat voor bestemming)

 

Deelprogramma Kunst en cultuur

·         VAK, Centrum voor Kunsten (nadeel € 213.000)

In verband met de afwikkeling van het reorganisatietraject, een nagekomen energienota en incidenteel hogere personeelskosten als gevolg van langdurig zieke docenten, zijn de lasten overschreden. Daarnaast zijn er extra projecten en cursussen, die leiden tot enerzijds meer inkomsten en anderzijds meer uitgaven. Ter (gedeeltelijke) dekking is € 45.000 in de reserve Instrumentarium en € 45.392 in de Bedrijfsreserve beschikbaar.

·         Cultuurparticipatie (voordeel € 1.138.000)

Door diverse kleine afwijkingen (onder andere rondom de Aanjaagfunctie cultuurvisie, Durfgeld culturele evenementen en Afschrijvingslasten) is in 2008 sprake van lagere uitgaven. Daarnaast bestaat er gerede kans dat de budgetten voor Lijm&Cultuur (€ 500.000) en Bacinol II (€ 550.000) dit jaar niet worden uitgegeven.

·         Erfgoed Delft Kenniscentrum (nadeel € 109.000)

      In 2008 worden meer archeologische deelprojecten afgerond dan gepland. Inkomsten op archieven voor derden blijven achter ten opzichte van de raming. Er is een (gedeeltelijk incidenteel) nadeel op personeelskosten.  Ter compensatie wordt € 150.000 onttrokken aan de reserve bedrijfsvoering van Cultureel Erfgoed.  

·         CED Presentatiecentrum (nadeel € 108.000)

De inkomsten voor entreegelden zullen als gevolg van een verschuiving van de betalende naar de niet betalende bezoekers lager uitvallen dan begroot  ,De sponsorinkomsten blijven achter ten opzichte van de begroting, omdat medio 2008 is begonnen met de sponsorwerving.

·         Stadsmarketing (voordeel € 50.000)

Het was in 2008 nog niet mogelijk de gehele promotiemix te ontwikkelen. Daarnaast is sprake van lagere lasten door vertraging van het Vermeerproject Beeldende Kunst.

 

Deelprogramma Binnenstad

·         De realisatie van de Koepoortgarage is vertraagd, waardoor fase 4 van de invoering van de autoluwe binnenstad veel later wordt gerealiseerd. De hiermee samenhangende maatregelen zoals destijds gepland in het Veste-gebied zijn eveneens vertraagd, maar zullen uiterlijk in 2009 worden uitgevoerd.

 

Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)

 

Deelprogramma Kunst en cultuur

VAK, Centrum voor Kunsten

De extra uitgaven worden gedeeltelijk onttrokken aan de de reserve instrumentarium (€ 45.000) en voor het overige aan de bedrijfsreserve (€ 45.392). De bedrijfsreserve staat daarmee op 0.

Cultuurparticipatie

Door onderschrijding op de lasten van € 88.000 wordt minder aan de reserve onttrokken.

Reserve Bedrijfsvoering Cultureel erfgoed

Het nadeel voor Erfgoed Delft wordt opgevangen door de bedrijfsreserve.  De bedrijfsreserve staat daarmee op 0.

Reserve Aankopen Cultureel Erfgoed Delft.

Voor de programmabegroting is voorgesteld deze reserve met ingang van 2008 op te heffen. Dit is echter niet geformaliseerd. Voorgesteld wordt om dit met ingang van 2009 alsnog te doen, het jaardotatiebudget om te vormen tot  exploitatiebudget, de uitgaven rechtstreeks ten laste van de exploitatie te brengen en het saldo van de reserve aankopen toe te voegen aan de Reserve bedrijfsvoering Erfgoed Delft.

Recreatiegebied Midden Delfland

De onttrekking aan de reserve grote projecten betreft de overheveling uit 2007 voor de investeringen Midden Delfland voor bestrijding sluipverkeer, bewegwijzering, parkeerterrein Abtswoudsebos en reconstructie weg en fietspad Abtswoudsebos. Het streven is de projecten dit jaar af te sluiten.

 

Deelprogramma Binnenstad

De onttrekking aan de algemene reserve A en aan de reserve grote projecten wordt in 2008 € 250.000 lager, omdat de activiteiten in 2009 en verder plaatsvinden.

 

Gevraagd besluit

·         De Reserve Aankopen Erfgoed Delft e.o. met ingang van 2009 op te heffen, het jaardotatiebudget om te vormen tot  exploitatiebudget, de uitgaven rechtstreeks ten laste van de exploitatie te brengen en het saldo van de reserve aankopen toe te voegen aan de Reserve bedrijfsvoering Erfgoed Delft.

·         De hogere personeelslasten bij Erfgoed Delft te verrekenen met de Reserve Bedrijfsvoering. Deze staat  dan op 0.

 

 

Ruimtelijke Ordening, Verkeer en Vervoer

 

Het programma Ruimtelijke Ordening, Verkeer en Vervoer omvat het deelprogramma Ruimtelijke ordening en het deelprogramma Verkeer en Vervoer.

 


 


Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een  nadeel van € 399.000.

 

Toelichting

Baten en lasten (resultaat voor bestemming)

 

Deelprogramma Ruimtelijke ordening

·         In het investeringsplan is voor het project AUB € 258.000 opgenomen in de jaarschijf 2008. Financiering vindt plaats vanuit de reserve grote projecten.

·         De door het deelprogramma te verhalen kosten zijn reeds als negatieve last opgenomen in de begroting. Het deelprogramma realiseert geen baten.

·         In de prognose van het deelprogramma zijn de lasten opgenomen voor ambtelijke werkzaamheden in het kader van Spoorzone. Deze lasten zullen, na het doorvoeren van een begrotingswijziging dit najaar, in het jaarverslag 2008 opgenomen zijn onder het deelprogramma Spoorzone.

·         Ten behoeve van onderhandeling met bestuurlijke partners over inpassing hoogspannings-tracé worden in 2008 extra middelen ad. € 100.000 ingezet. In 2009 is de extra inzet              € 140.000.

·         De impact van de MER problematiek op ruimtelijke procedures (BP TU-Midden, BP TU-noord, RSV en planMER RSV) vergt op basis van een indicatieve schatting in 2008 een extra inzet van € 70.000. In de jaren 2009 en 2010 is dat € 140.000, respectievelijk €  70.000.

·         De extra kosten van procesmanagement voor het bestemmingsplan DSM (i.v.m. de vele en diverse ruimteclaims) bedragen € 20.000. In 2009 is nog € 70.000 benodigd.

 

Deelprogramma Verkeer en vervoer

·         Voor het programma verkeer en vervoer wordt een negatief saldo geprognosticeerd van € 106.000. Het nadelig resultaat bestaat onder andere uit een derving inkomsten vervoerboekje en een overschrijding op het project Kinderen Veiliger door Delft.

 

Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)

 

Deelprogramma Ruimtelijke ordening

·         Voor het programma Verkeer en vervoer is een onttrekking opgenomen ten behoeve van het project AUB.

 

Deelprogramma Verkeer en vervoer

·         Op het onderdeel parkeren wordt een voordeel geprognosticeerd van € 250.000. Dit wordt verrekend binnen het gesloten circuit parkeren. Hierdoor wordt de onttrekking aan de reserve € 250.000 lager.

·         Daarnaast wordt er € 380.000 minder aan de reserve onttrokken omdat een groot aantal projecten nog niet in uitvoering zijn genomen. Onttrekking zal plaatsvinden in 2009.

 

Gevraagd besluit

Niet van toepassing.

 

Ontwikkelen, Grond en Vastgoed

 

Het programma Ontwikkelen, Grond en Vastgoed omvat de deelprogramma’s Grond en vastgoed, Technopolis, Harnaschpolder, Poptahof, Schieoevers, Spoorzone en Bomenwijk. Alleen op de deelprogramma’s Grond en vastgoed en Spoorzone zijn afwijkingen te melden ten opzichte van de begroting.

 


 


Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een  voordeel van € 2,5 miljoen.

 

Toelichting

Baten en lasten (resultaat voor bestemming)

·         Grondbedrijf

In het t-MPG wordt zowel inhoudelijk als financieel verantwoording afgelegd over ontwikkelingen in de grondexploitaties. Kortheidshalve wordt hier naar verwezen.

·         Vastgoedbedrijf 

De lasten van het vastgoedbedrijf zullen naar verwachting € 0,82 miljoen lager zijn dan begroot. Dit verschil wordt verklaard door enerzijds lagere onderhoudskosten (doorschuiven van onderhoudswerkzaamheden) en lagere huuropbrengsten en anderzijds door hogere kapitaallasten en hogere personeelslasten (inclusief een niet gerealiseerde stelpost bezuinigingen van € 50.000).

Het vastgoedbedrijf is een gesloten circuit. Dit houdt in dat de verschillen tussen de begrote lasten en baten en de werkelijke lasten en baten, ten bate of ten laste van de egalisatiereserves van het vastgoedbedrijf worden gebracht. Dit leidt tot een lagere onttrekking aan de egalisatiereserves van eveneens € 0,82 miljoen.

·         Erfpachtbedrijf

Zowel de lasten als de baten zullen naar verwachting lager zijn dan begroot (€ 0,05 miljoen respectievelijk € 0,29 miljoen). Beide afwijkingen worden veroorzaakt door een nog door te voeren technische correctie op de begroting. Per saldo hebben genoemde afwijkingen een negatief effect op van resultaat van € 0,24 miljoen.

·         Overig grond en vastgoed

De kosten voor het onderhoud van historische gebouwen vallen naar verwachting lager uit dan begroot. Deze afwijking heeft een positief effect op het resultaat van € 0,08 mln.

·         Spoorzone

De kosten voor het project Spoorzone worden met ingang van het boekjaar 2008 verantwoord door het OBS.

Het resultaat op het deelprogramma Spoorzone is € 2,7 miljoen hoger dan begroot. Dit komt, doordat voor het project Spoorzone een bedrag van € 2,7 miljoen als vergoeding voor meerjarige voorbereidingskosten pas na 2008 wordt geïnd (zie programma Dienstverlening). In de begroting is er rekening mee gehouden dat deze vergoeding volledig wordt gestort in de reserve Spoorzone. Dit zal dus niet in 2008 gaan plaatsvinden.

 

Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)

·         Vastgoedbedrijf

Het vastgoedbedrijf is een gesloten circuit. Dit houdt in dat de verschillen tussen de begrote lasten en baten en de werkelijke lasten en baten, ten bate of ten laste van de egalisatiereserves van het vastgoedbedrijf worden gebracht. Dit leidt tot een lagere onttrekking aan de egalisatiereserves van € 0,82 mln.

Risico’s

Poptahof (Martinus Nijhofflaan e.o.)

Momenteel wordt de grondexploitatie Poptahof opgesteld. De financiële verkenningen duiden op een negatief exploitatieresultaat. Onderdeel van de grondexploitatie is een risico-analyse. De grondexploitatie inclusief risicoanalyse zal dit najaar afzonderlijk aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

 

Bovengrens: € 5.800.000

Ondergrens: € 0

 

 

Laag

midden

hoog

Risicoscore

 

X

 

 

 

 

 

 

Gevraagd besluit

Niet van toepassing

 

Bestuur en Organisatie

 

Het programma Bestuur en Organisatie omvat de deelprogramma’s Bestuur, Organisatie, Communicatie, Stadskantoor, Regio en Internationaal beleid. Op het deelprogramma Regio zijn geen afwijkingen geconstateerd en zal daarom niet apart worden gerapporteerd.


 


Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een  voordeel van€ 511.000.

 

Toelichting

 

Baten en lasten (resultaat voor bestemming)

 

Deelprogramma Bestuur

·         Voor bestuurlijke processturing, bestuursassistenten, het respresentatiebudget vanwege onder andere extra staatsbezoeken en het VZHG-congres is sprake van een incidentele overschrijding van € 332.000, terwijl op de wachtgeldregeling een incidenteel voordeel wordt verwacht van € 90.000. 

·         De exploitatie van het stadhuis laat een voordeel van € 87.000 zien. Of dit laatste structureel van aard is, wordt volgend jaar onderzocht.

·         In 2008 vinden de waterschapsverkiezingen plaats. Daarnaast zijn voorbereidingen getroffen voor de Europese parlementsverkiezingen van 2009. De kosten vallen lager uit dan begroot. Het incidenteel voordeel bedraagt ongeveer € 26.000.

·         Tot slot is er een aantal kleinere afwijkingen.

 

 

Deelprogramma Organisatie

·         Op de kostenplaatsen voor huisvesting is sprake van een begrotingstechnisch verschil als gevolg van ten onrechte geraamde baten ter hoogte van ongeveer € 300.000.

·         De catering wordt in 2010 opnieuw aanbesteed. In dit verband wordt het voordeel van € 120.000 voorlopig als incidenteel beschouwd. Dit voordeel is incidenteel. Het wordt in 2008 aangewend voor de restant bezuinigingstaakstelling van Middelen ad € 45.000 incidenteel en de taakstelling Avalex (€ 95.000).

·         De stelpost Uitgaven in de personele sfeer zal in 2008 waarschijnlijk een voordeel hebben van ongeveer € 1 mln, door de teruggave door de Belastingdienst van te veel betaalde premies WAO en WGA over 2006 en 2007, gesaldeerd met hogere premiebetaling in 2008, minder uitgaven aan WW-uitkeringen en pré-pensioen en een hogere uitstroom van ID’ers.

·         De teruggave van de Belastingdienst is gebaseerd op ontvangen definitieve aanslagen van de Belastingdienst ad € 721.000. Tegen deze aanslagen is bezwaar gemaakt omdat niet helemaal correct is omgegaan met de verschillende subloonbelastingnummers die onder het belastingnummer van de gemeente hangen. Het terug te ontvangen bedrag zal bij honorering van het bezwaar € 661.000  bedragen. Op het bezwaar is nog geen antwoord ontvangen. Structureel bezien stijgt de premie door een andere berekening van de premieheffing door de Belastingdienst met € 50.000. Voor 2008 wordt dit bedrag gesaldeerd met het terug te ontvangen bedrag aan te veel betaalde premie. Voor 2009 en volgende jaren wordt het meegenomen in het totale bedrag aan premies.

·         Voor het nadelig saldo van alle kostenplaatsen van Middelen wordt een correctie van € 300.000 voorgesteld (zie Gevraagd besluit). Na verwerking van de correctie is het saldo nihil.

 

Deelprogramma Communicatie

Bouwplaats Delft, het gemeentelijk informatiecentrum, heeft in verband met een lage jaarhuur in de tijdelijke locatie TOP, een incidenteel voordeel van ongeveer € 20.000. Het huurcontract loopt eind 2009 af. Gezocht wordt naar een oplossing voor het locatieprobleem.

 

Deelprogramma Stadskantoor

Aan het deelprogramma Stadskantoor wordt een aanvullend budget van € 640.000, inclusief bijbehorende bijdrage uit de reserve gemeentelijke huisvesting, toegevoegd. Het totale budget komt hiermee op € 1.310.000. Hiervan wordt in 2008 naar verwachting € 305.000  besteed, wat resulteert in een verschil van € 1.005.000. Dit verschil wordt met name veroorzaakt door de vertraging in het totstandkomen van het voorlopig ontwerp. Dit verschil zal dan ook in 2008 minder onttrokken worden uit de reserve gemeentelijke huisvesting.  De besteding zal in een volgend jaar plaatsvinden.

 

Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)

 

Deelprogramma Bestuur

Omdat de investering vervangingmeubilair raadszaal is uitgesteld, zijn er geen kapitaallasten. Als gevolg hiervan vindt er, in tegenstelling tot de begroting, dus geen onttrekking uit de reserve plaats.

 

Deelprogramma Organisatie

·         Reserve Basispakket ICT

De vervanging van het PC-park is uitgesteld tot na afronding van het project Packaging eind 2008. Door de vertraging in het project Packaging  is ook de vervanging van PC’s  dus later dan gepland. Daardoor zijn er in 2008 lagere kapitaallasten ad € 117.000. Dit voordeel dient, boven op de begroting, conform B&W-besluit, te worden gestort in de Algemene reserve A.

Daarnaast zal waarschijnlijk € 430.000 incidenteel niet worden uitgegeven op de werkbudgetten van de kostenplaats basispakket ICT. Deze uitgaven zijn wel voorzien in het bestedingsplan. Oorzaak hiervan is met name het doorschuiven van geplande software uitgaven naar 2009 en de inkomsten op grond van de DVO voor de wijkinfopunten, waarvan een deel volgend jaar zal worden geïnvesteerd. Conform de bestendige gedragslijn dient het overschot gestort te worden in de Reserve basispakket ICT.

·         Reserve Huisvesting

Er wordt een lagere onttrekking uit de reserve Gemeentelijke Huisvesting verwacht van € 350.000.

Vanuit het project Noodzakelijke en Onvermijdelijke werkzaamheden is € 167.000 gereserveerd voor Vastgoed. Dit budget zal niet worden besteed en komt dus ten gunste aan Het Nieuwe Kantoor conform eerdere besluitvorming. Voor Huisvesting was € 226.000 gereserveerd. Deze middelen zullen worden ingezet in 2009 als onderdeel van de nieuwe huisvestingsplannen. Voor de meerkosten ten behoeve van de Rode Haan ad € 68.000 had in 2007 budgetoverheveling moeten plaatsvinden. Dit is niet gebeurd. De kosten worden alsnog ten laste van de reserve gebracht.

De begrote onttrekking dient te worden aangepast in de begroting.

·         Reserve Personeelsbeheersplan

In het kader van het personeelsbeheersplan is een reserve in het leven geroepen. Voor een bedrag van € 69.800 zijn dit jaar uitgaven gepland maar er is nog geen onttrekking aan de reserve begroot. Deze zal alsnog in de begroting moeten worden opgenomen.

·         Reserve SAP

Door minder activiteiten op internationaal gebied dan gepland zal de begrote onttrekking € 30.000 lager uitvallen.

·         Reserve Riskmanagement

Jaarlijks wordt een bedrag gereserveerd van € 76.000 voor taxatiekosten. Deze reservering is nog niet opgenomen in de begroting.

·         Reserve Reorganisatiekosten NEON

Deze reserve ad € 87.486 zal in 2008 in zijn geheel worden besteed aan het gemeentebrede programma Vorming en Opleiding. De onttrekking moet echter net als in 2007 nog begroot worden. Bij de jaarrekening 2007 is verzuimd aan te geven dat de onttrekking ook op 2008 betrekking heeft.

 

Deelprogramma Stadskantoor

·         Voor 2008 is in het deelprogramma Stadskantoor sprake van een onderschrijding van ruim € 1 miljoen. Dit verschil zal dan ook in 2008 minder onttrokken worden uit de reserve gemeentelijke huisvesting. 

 

Deelprogramma Internationaal beleid

·         Het Social Housing Project in Tshwane is voor het jaar 2008 gebudgetteerd op € 111.000. Door onvoorziene omstandigheden in Tshwane is het niet mogelijk om alle projectactiviteiten uit te voeren. Verwacht wordt is dat er ongeveer € 15.000 uitgegeven wordt (onderschrijding € 96.000). Dit betekent een lagere onttrekking aan de reserve die hiervoor geraamd is.

·         Voor de bibliotheek in Esteli is budget beschikbaar gesteld uit de EZH gelden. Van dit budget is € 42.000 over. Hiervoor zal een nieuw aanwendingsvoorstel worden gedaan. De onttrekking aan de reserve zal zodoende in 2008 € 42.000 lager zijn dan geraamd.

Gevraagd besluit

·         Het begrotingstechnische nadeel (als gevolg van ten onrechte geraamde baten) op de kostenplaatsen Huisvestings- en kantoorlocaties van € 300.000 wordt met de eerstvolgende Algemene RaadsBegrotingswijziging (ARB) gecorrigeerd ten laste van het rekeningresultaat 2008.

·         Naast het zoeken naar een oplossing voor het huisvestingsprobleem van het gemeentelijk informatiecentrum wordt voorgesteld de onderschrijding op de huisvestingskosten van ‘Bouwplaats Delft’ in 2008 en 2009 aan te wenden voor andere manieren van gemeentelijke informatie die passen bij de expositie op de Bouwplaats Delft.

 


Algemene Dekkingsmiddelen

 


 


Het verschil tussen de prognose en de begroting leidt in het resultaat na bestemming tot een  nadeel van € 643.000.

Toelichting

Baten en lasten (resultaat voor bestemming)

Op het totaal van de algemene dekkingsmiddelen is per saldo sprake van een nadeel van ruim   € 6 ton. Dit nadeel ontstaat op het saldo van de financieringsfunctie en het BTW-compensatiefonds.

 

Het nadeel op het saldo van de financieringsfunctie is een uitvloeisel van de financiële techniek in de gemeentebegroting. De kapitaallasten, bestaande uit afschrijvingen en rente, worden hier verzameld en doorbelast naar de (deel)programma’s. In de programmabegroting 2009-2012 is reeds gemeld dat in 2008 sprake is van een onderbesteding op de kapitaallasten. Deze onderbesteding komt als nadeel naar voren in het saldo van de financieringsfunctie, omdat er immers minder kapitaallasten naar de (deel)programma’s worden doorbelast. Dit nadeel bedraagt ruim € 4 ton. Spiegelbeeldig vallen de kapitaallasten op de (deel)programma’s dus lager uit.

 

Op de inkomsten uit het BTW-compensatiefonds is in 2008 een nadeel te verwachten van ruim  € 6 ton. Dit nadeel doet zich met name voor op de BTW-compensatie voor de uitgaven in het kader van de ISV. Bij de besluitvorming over de programmabegroting 2006-2009 was dat effect reeds voorzien en heeft een gedeeltelijke compensatie daarvan plaatsgevonden middels een oplopende reeks van € 1 ton per jaar. Het blijkt echter dat deze compensatie nog onvoldoende is om het nadeel op te vangen. Wij zullen een eventueel structureel effect betrekken bij de begrotingsvoorbereiding 2010.

 

Tegenover de genoemde nadelen staan enkele (kleinere) voordelen, met name op de algemene uitkering uit het Gemeentefonds en de lokale heffingen.

 

Uit de septembercirculaire Gemeentefonds blijkt dat de accressen in 2008 en 2009 stijgen en daarna weer een daling vertonen.  De stijging in 2008 en 2009 hangt samen met forse investeringen van het Rijk in duurzame ontwikkeling waardoor de rijksuitgaven in die jaren stijgen. Zoals bekend is het Gemeentefonds gekoppeld aan de rijksuitgaven. Het voordeel in 2008 is overigens relatief gering, namelijk zo’n € 80.000.

 

Het (voorlopige) voordeel in 2009 is aanzienlijk hoger, waarbij nadrukkelijk moet worden bedacht dat dit effect incidenteel van aard is omdat het accres vanaf 2010 zoals gezegd weer daalt. De hoogte van het accres in 2009 is bovendien nog zeer onzeker. De gevolgen van de kredietcrisis worden steeds meer zichtbaar in een fors afnemende economische groei en stijgende inflatie. De meicirculaire 2009 zal daarom meer zekerheid bieden over de feitelijke hoogte van het accres in dat jaar.

 

Op de lokale heffingen ontstaat naar verwachting een voordeel van ruim € 3,5 ton. Het voordeel is voor het grootste deel (€ 2,5 ton) te verklaren uit lagere apparaatskosten. Een aantal vacatures is niet ingevuld. Dit loopt ook reeds vooruit op de vorming van een Klant Contactcentrum (KCC) waarvoor vanaf 2009 een bezuiniging is ingeboekt. 

 

De rest van het voordeel (ca. € 1 ton) is te verklaren doordat het aantal bezwaarschriften OZB wat lager uitvalt dan geraamd. Daarnaast is de begroting OZB ten dele gebaseerd op een schatting van de waarde van het areaal. Deze blijkt in de praktijk iets hoger uit te vallen dan geraamd.

 

Stortingen en onttrekkingen (resultaat na bestemming)

Hierin doen zich geen belangrijke afwijkingen voor ten opzichte van de begroting.

 

Gevraagd besluit

Niet van toepassing.

 

 

3.         Overige onderwerpen

 

Voortgang actielijst accountant en actielijst AO/IC

 

In 2007 heeft Delft een goedkeurende rechtmatigheidsverklaring gekregen. Voorafgaand aan de jaarrekeningcontrole 2007 is door de raad een gedetailleerd normenkader in de vorm van het controleprotocol 2007-2009 vastgesteld. Bijlage van dit controleprotocol is het door het college vastgestelde toetsingskader voor de accountantscontrole. Dit toetsingskader wordt ook toegepast in de interne audits van de gemeente. Het toetsingskader is medio 2008 geactualiseerd op de in het kader van de financiële rechtmatigheid relevante wet- en regelgeving; en is daarmee leidraad voor de ten behoeve van de jaarrekening 2008 plaats te vinden interne en externe audits. .

 

Rechtmatigheidscontroles (zowel intern als extern) leiden tot te realiseren verbeterpunten en herstelacties. Specifieke aandachtspunten blijven de begrotingsrechtmatigheid en de rechtmatigheid met betrekking tot inkoop  en subsidieverlening. Verbeterpunten uit de jaarrekeningcontrole 2008 worden doorgevoerd in de administratieve processen. Via interne audits wordt getoetst op (voortgang in) de realisatie van deze verbeterpunten.

 

Ook voor het rekeningsjaar 2008 wordt door middel van het interne auditprogramma een volledig controleprogramma uitgevoerd met betrekking tot de getrouwheid en de rechtmatigheid van de processen met een grote financiële massa. Op basis van de interne audits worden verbeteringen in de administratieve organisatie van de betreffende vakteams aangebracht. In 2008 is ook voorzichtig gestart met zgn. operational audits.

 

De werkzaamheden vanuit het auditprogramma zijn er op gericht om vroegtijdig mogelijke problemen met de rechtmatigheidsverklaring te onderkennen en te herstellen. Een goedkeurende verklaring inzake de rechtmatigheid over het boekjaar 2008 kan uiteraard niet op voorhand (en zeker niet vanuit de auditfunctie) gegarandeerd worden, wel kan met behulp van de audits aangewezen worden waar mogelijke knelpunten/risico’s liggen, waar het management actief mee om zal gaan.

 

Het is aan de organisatie om de geconstateerde verbeterpunten uit audits/accountantscontroles te realiseren. Hier worden met het betrokken management telkens specifieke afspraken over gemaakt. Op basis van de interne audits en de accountantscontrole is een actiepuntenlijst opgesteld. Over de voortgang wordt gerapporteerd bij verantwoordingsgesprekken van het betrokken management, de beheersrapportages en de jaarrekening aan GMT, college en raad. Zo treft u hierna op hoofdlijnen de stand van zaken met betrekking tot de voortgang van de verbeterpunten aan, zoals aangegeven in:

a)            De interim managementletter 2007 (februari 2008) van de accountant

b)            Het rapport van Bevindingen bij de jaarrekening 2007 van de accountant

c)            De interne auditrapportages.

 

 



 



 




 



 

 



 


Investeringen en grote projecten

 

 







 


Toelichting op de afwijkingen ten opzichte van de begroting 2009

 

Realisatie woonservicezones

De besteding in 2008 zal € 100.000 lager uitvallen dan geraamd. Het budget schuift door naar 2009.

 

Gezondheidscentra

Het project ligt op schema. Een deel van het budget zal waarschijnlijk doorschuiven naar 2009. Dit wordt nu ingeschat op € 150.000 à € 200.000.

 

Reconstructie sportpark Brasserskade

De realisatie verloopt voorspoediger dan verwacht. Er zullen daardoor in 2008 meer kosten worden gemaakt.

 

Gemeentelijke bijdrage Redeoss

De gemeentelijke bijdrage voor Redeoss zal dit jaar niet worden gerealiseerd. Het beschikbare budget zal worden overgeheveld naar 2009. Dit komt voort uit het feit, dat Redeoss de begroting voor nieuwbouw nog niet rond heeft.

 

Onderwijsvoorziening Harnaschpolder

De planning loopt uit. Dit was reeds gemeld bij de opbouw van de begroting 2009-2012. De voorbereiding zal medio 2009 afgerond worden. De bouw vindt plaats in 2009-2010.

 

Omnibus Poptahof

De planning loopt uit. Er wordt onderzoek gedaan naar een PPS-constructie. In de komende maanden zal meer duidelijkheid ontstaan over de consequenties voor de wijze waarop deze investering wordt ingezet.

 

Cameratoezicht

Er is een onderzoek gestart waarvoor dit jaar slechts € 20.000 nodig is. De onderschrijding voor 2008 bedraagt hierdoor € 30.000.

 

Bruggen

In de begroting 2009 is aangegeven, dat in 2008 een bedrag van € 338.000 zou worden uitgegeven. Op dit moment is duidelijk dat dit niet gaat gebeuren, omdat de werkzaamheden zijn uitgesteld.

 

Grondwater (rendabel)

Op dit moment is op dit krediet niets uitgegeven. De werkzaamheden zijn gekoppeld aan die in het kader van het GRP en kosten worden ook daar geboekt.  

 

 



[1] Financiële ontwikkeling

In de tabellen bij de programma’s is aangegeven wat de begrote, de tot nu toe gerealiseerde en de geprognosticeerde baten en lasten over 2008 zijn voor het betreffende programma. Het saldo van baten en lasten leidt tot het resultaat voor bestemming. Daarnaast worden ook de begrote, de gerealiseerde en de geprognosticeerde stortingen en onttrekkingen over 2008 getoond. Het totaal leidt tot een resultaat na bestemming.