Van : College van B&W
Datum : 21-10-2008
Pfh. : Anne Koning
Steller : Marianne Zegwaard
tel.nr. : 2997
e-mail :
mzegwaard@delft.nl
Programma : Beheer van de Stad - Reiniging
Registratie nr. : 385479
Stuk :
Onderwerp: Beleidskader Delft ‘Afvalverwijdering in/en
een schone stad’ en maatregelen 2009-2010 en verder
Gevraagde
beslissing:
1.
De financiële consequenties van de maatregelen voor
2009 te verwerken in de 63e begrotingswijziging van 2008.
In 2009 komt op het gebied van afvalverwijdering
een aantal keuzes op ons af waarvoor een helder beleidskader nodig is.
Daarnaast vraagt de roep om een schone stad ook om een duidelijk beleidskader,
waarbinnen te maken keuzes kunnen worden afgewogen.
Voorafgaand aan deze nota is onderzoek uitgevoerd
naar de huidige aanpak en resultaten: ‘Evaluatie afvalverwijdering Delft 2007’
(bijgevoegd) en de resultaten van de zwerfafvalaanpak (behandeld in het College
van 20 mei 2008). Uit deze onderzoeken blijkt dat zowel de gemeentelijke als de
landelijke scheidingsdoelstelling in 2007 nog niet is gehaald en dat het
restafval gemiddeld voor meer dan de helft uit afvalstromen bestaat die
gescheiden moeten worden aangeboden. Het grofvuilbeleid van 2004 heeft geleid
tot betere arbeidsomstandigheden en betere scheiding van grofvuilstromen, maar
het aantal meldingen over illegaal grofvuil neemt weer toe. De intern
geformuleerde kwaliteitsnormen voor zwerfafval worden nog niet in alle gebieden
gehaald.
Het beleidskader voor de komende jaren gaat uit van
een gedeelde verantwoordelijkheid tussen gemeente en inwoners/ondernemers. Een
goede balans tussen milieuresultaat, service, kwaliteit openbare ruimte en
kosten is bij elke keuze van belang. Om de stad schoner te krijgen voeren we
onder andere voor het verwijderen van illegaal grofvuil een servicenorm in van
twee werkdagen. We kiezen nu nadrukkelijk niet voor het direct weghalen omdat
we het illegaal dumpen niet willen stimuleren.
In 2009 zullen we de keuzes die we moeten maken op het
gebied van afvalverwijdering afwegen binnen het geformuleerde beleidskader. Het
gaat hierbij onder andere om keuzes over de inzameling van kunststof
verpakkingen, de vervanging van de grijze minicontainers en de GFT-inzameling
bij de hoogbouw.
Onafhankelijk van de nog te maken keuzes
presenteren we voor 2009 een pakket aan maatregelen (inclusief
dekkingsmogelijkheden) ter verbetering van de afvalscheiding, -aanbieding en
-inzameling. Het pakket omvat een mix van instrumenten die stadsbreed wordt
ingezet: communicatie, educatie, participatie en handhaving. Deze instrumenten
worden, waar mogelijk, ingezet in
combinatie met de aanpak van zwerfafval, waarvoor eind 2008 een
zwerfafval-plusproject zal starten (met € 120.000 subsidie van SenterNovem).
Specifiek voor de aanpak van illegaal grofvuil en bijplaatsing van afval voeren
we in 2009 in een aantal gebieden een gerichte aanpak uit, waarvan uit de
evaluatie moet blijken of deze aanpak het gewenste resultaat levert en
uitgerold kan worden naar andere gebieden in de stad.
Voor 2010 en verder geven we een doorkijkje via een
aantal scenario’s waarvoor de dekking van de extra kosten nog niet is bepaald,
maar waarover de financiële besluitvorming plaats zal vinden in het kader van
de Programmabegroting 2010-2013.
1. Aanleiding
Anno 2008 speelt een aantal ontwikkelingen op
afvalgebied waarvoor we, in nauw overleg met Avalex, keuzes moeten maken, zoals
de vervanging van de minicontainers en de nieuwe afvalverwerkingscontracten na
2009. Om deze keuzes te kunnen maken en te kunnen onderbouwen hebben we een
duidelijk beleidskader nodig voor de toekomstige afvalverwijdering in Delft.
De afvalaanbieding en -inzameling kan leiden tot
vervuiling van de stad. Daarnaast zijn er ook andere bronnen die in de stad tot
zwerfafval leiden en daarmee een negatief effect hebben op de openbare ruimte.
Ook de aanpak van zwerfafval en de keuzes daarin vragen om een helder
beleidskader.
In de periode tot juli 2008 is de afvalverwijdering
geëvalueerd (zie bijgevoegde nota) en is de aanpak van zwerfafval onderzocht
(behandeld in het College van 20 mei 2008). Deze onderzoeksresultaten vormden
mede de basis voor het toekomstige beleidskader. In de voorliggende nota
beschrijven we het beleidskader voor de afvalinzameling en de zwerfafvalaanpak
in Delft en presenteren we de maatregelen voor 2009-2010 (en verder).
2. Bevoegdheid
De raad heeft de bevoegdheid om de financiële
kaders vast te stellen voor de afvalverwijdering en het schoonhouden van de
stad.
3. Historie
/ relatie met eerdere besluiten/ proces
Het huidige afvalbeleid is gebaseerd op diverse
beleidsnotities die in de loop der jaren zijn opgesteld. Gelet op de
ontwikkelingen is er noodzaak dit beleid te actualiseren.
Dit beleidskader is mede opgesteld naar aanleiding
van vragen/moties van de raad over de grofvuilproblematiek.
4. Wat
willen we bereiken? (Beoogd effect)
Op basis van de financiële ruimte voor 2009 zijn
haalbare beleidsdoelen geformuleerd:
-
vergroten bewustwording van Delftenaren (algemeen
en scholieren) en betrokkenheid op thema leefomgeving, met daarin specifiek
aandacht voor (zwerf)afval
-
verbeteren netheid openbare ruimte ten aanzien van
bijgeplaatst afval en illegaal grofvuil (pilot) en waaivuil bij
papierinzameling (ontwerpwedstrijd);
-
realiseren van de aangegeven kwaliteitsnorm per
type gebied (zie tabel) tijdens reguliere werkdagen (dus niet op zaterdag en
zondag);
|
gebiedstype |
kwaliteits-norm
[6] |
%
meetpunten dat voldoet aan norm |
||
|
situatie
2007 |
doelstelling
2009 |
|||
|
grof
verhard |
grof
onverhard |
|||
|
binnenstad en stationsgebied |
A |
69% |
81% |
> 80% |
|
winkellocaties/straten/centra |
A |
50% |
71% |
|
|
woonstraten |
B |
98% |
98% |
|
|
bedrijventerreinen |
B |
100% |
100% |
|
|
doorgaande wegen |
B |
98% |
94% |
|
-
terugdringen van het aandeel herbruikbaar afval in
het restafval van gemiddeld 57% (2007, 2008: 50%) tot gemiddeld 48% in 2009;
-
verder verbeteren van het afvalscheidingsniveau van
39% in 2007 naar 40% in 2009.
De ambitie voor 2010 en verder wordt te zijner tijd
geformuleerd, mede op basis van de beschikbare financiële ruimte voor die
jaren.
5. Wat
gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)
Om de voor 2009 geformuleerde doelen te kunnen
bereiken, voeren we verschillende verbetermaatregelen uit. De maatregelen die
extra kosten met zich meebrengen staan hier specifiek benoemd.
|
maatregelen 2009 |
extra
kosten per jaar |
|
|
eenmalig |
structureel |
|
|
vergroten bewustwording en betrokkenheid van
Delftenaren (algemeen en scholieren) |
||
|
communicatie (algemene campagne + maatwerk binnen
projectmatige aanpak) |
€
5.000 |
€ 4.000 |
|
stimuleren educatie (lespakket over afval tbv
basisscholen) |
€
5.000 |
€ 9.000 |
|
integrale aanpak omgeving scholen voor voortgezet
onderwijs |
€
15.000 |
|
|
participatie (o.a. wijkweddenschappen, grote
schoonmaakacties e.d.) |
|
€ 30.000 |
|
verbeteren netheid openbare ruimte |
||
|
projectmatige aanpak bijplaatsing en illegaal
grofvuil (pilot) |
€
20.000 |
|
|
structurele inzet toezicht en handhaving (o.a. in
projectmatige aanpak) |
€
0 |
|
|
stimuleren gebruik blauwe minicontainers voor
papier bij laagbouw |
€
10.000 |
|
|
ontwerpwedstrijd voor inzamelmiddel/inzamelsysteem
huishoudens binnenstad (restafval, papier/karton) |
€
10.000 |
|
|
realiseren kwaliteitsnorm per type gebied (niet
op zaterdag en zondag) |
||
|
optimaliseren kwaliteitgericht werken
(scholingskosten) |
€
30.000 |
|
|
diverse maatregelen uit zwerfafval-plusproject |
|
|
|
terugdringen aandeel herbruikbaar afval in
restafval / verder verbeteren afvalscheidingsniveau |
||
|
opzetten belonings-/spaarsysteem voor bezoeken
aan Overlaadstation |
€
10.000 |
|
|
communicatie en handhaving (zie vergroten
bewustwording) |
|
|
|
overig |
||
|
verbeteren meldsysteem (illegaal vuil) +
ontwikkelen kostenkentallen |
€
5.000 |
€ 7.000 |
|
totaal extra kosten maatregelen 2009 |
€
110.000 |
€ 50.000 |
De beleidsdoelen en maatregelen voor 2010 en verder
worden in de eerste helft van 2009 geformuleerd, op basis van de informatie die
op dat moment beschikbaar is.
6. Wat
mag het kosten? (Financiële paragraaf)
Een deel van de maatregelen op het gebied van
zwerfafval wordt in de periode 2009-2010 budgettair neutraal uitgevoerd (binnen
het zwerfafval-plusproject en binnen de huidige begroting).
De voorgestelde maatregelen voor 2009 brengen de
volgende extra kosten met zich mee:
-
eenmalig: €
110.000
-
structureel: €
50.000
We stellen voor deze extra kosten in 2009 te dekken
uit de volgende bronnen:
-
eenmalig:
o €
150.000 te onttrekken aan de voorziening hogere vuilverwerkingskosten;
o €
10.000 te onttrekken aan de reserve Milieu Technologie Fonds;
De extra kosten voor de eventuele extra maatregelen
voor 2010 en verder kunnen op dit moment nog niet bepaald worden. De financiële
besluitvorming voor 2010 en verder wordt betrokken bij de integrale afweging
van doelen, middelen, risico’s en financiële bronnen bij de voorbereiding van
de Programmabegroting 2010-2013.
7. Communicatie
Een gewijzigde aanpak heeft zijn weerslag op de
vele betrokkenen in het afvalverwijderings-proces. De gemeente moet met hen
helder en éénduidig communiceren over de tot dusver bereikte resultaten en het
vervolg hierop. Het gaat hierbij om de inwoners van Delft, de bedrijven,
woningcomplexbeheerders, inzamelaars etc.
8. Verdere
procedure
Indien de Raad instemt met het voorgaande en de
voorgestelde besluiten neemt zal het college in nauw overleg met de betrokken
partijen de genoemde acties gaan uitvoeren. Het College heeft het beleidskader
vastgesteld. Dit stuk wordt hierbij aan de raad aangeboden voor overleg.
Bijlagen:
·
nota Beleidskader Delft ‘Afvalverwijdering in/en
een schone stad’ en maatregelen 2009-2010 en verder
·
nota Evaluatie afvalverwijdering Delft 2007
Datum : 27-11-2008
Registratie nr. : 385479
Stuk :
Onderwerp: Beleidskader Delft ‘Afvalverwijdering in/en
een schone stad’ en maatregelen 2009-2010 en verder
De raad van de gemeente Delft;
Gelezen het voorstel van het college van
21-10-2008;
BESLUIT:
·
De financiële consequenties van de maatregelen voor
2009 te verwerken in de 63e begrotingswijziging van 2008.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering
van 27-11-2008