Van :College
van B&W
Datum :
28 oktober 2008
Pfh. :
G.A.A. Verkerk
Steller :
Edith van den Berg[GD1]
tel.nr. :
7404[GD2]
e-mail : evdberg@delft.nl[GD3]
Programma :
Programma Veiligheid[GD4]
Registratie nr. :
385257
Stuk :
#*Wordt ingevuld door Griffie*#
Onderwerp :
Wijziging
gemeenschappelijke regeling Hulpverleningsregio Haaglanden.
Rregionalisering
van de brandweer
Gevraagde beslissing:
1.
In
te stemmen met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling
Hulpverleningsregio Haaglanden in de gemeenschappelijke regeling
Veiligheidsregio Haaglanden;[GD5]
2.
In
te stemmen met het inrichten van de Regionale Brandweer Haaglanden als
onderdeel van de Veiligheidsregio Haaglanden op basis van een door het Algemeen
Bestuur goedgekeurd plan van aanpak;
3.
In
te stemmen met de bestuurlijke voorwaarden en uitgangspunten die gelden bij de
vorming van de Regionale Brandweer Haaglanden, zoals beschreven onder punt 4 (van het
beslisdocument);
4.
Het
algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Haaglanden i.o. op te dragen de
gemeenten periodiek te rapporteren over de voortgang;
5.
Het
Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Haaglanden i.o. op te dragen om per
gemeente het definitieve ontvlechtingbesluit over de precieze overdracht van mensen
en middelen naar de Regionale Brandweer Haaglanden met een apart besluit ter
instemming aan de betreffende gemeenteraad in procedure te brengen.
Samenvatting
Het algemeen Bestuur in de
Hulpverleningsregio Haaglanden heeft in de vergadering van 24 september 2008
ingestemd met de voorgestelde wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling
Hulpverleningsregio Haaglanden in de Gemeenschappelijke Regeling
Veiligheidsregio Haaglanden. Deze voorgestelde wijziging wordt thans aan de betreffende
gemeenteraden ter instemming voorgelegd.
De regionale brandweer wordt onderdeel van de Veiligheidsregio
Haaglanden i.o.. Op basis van de gewijzigde gemeenschappelijke
regeling wordt het veiligheidsbestuur
verantwoordelijk voor de verdere inrichting van de veiligheidsregio en de
regionalisering van de brandweer. De regionalisering van de brandweer zal naar
verwachting uiterlijk per 1 januari 2010 afgerond zijn. isatie
van de brandweer maakt onderdeel uit van dit wijzigingsvoorstel. Voor de gemeente Delft is
zijn
de consequenties van de het hele procesregionalisering van
de Brandweer beperkt minder
ingrijpend (inhoudelijk,
financieel, personeel). De Delftse brandweer is al in 2005 ontvlecht uit de
gemeentelijke organisatie en onderdeel geworden van de GR brandweer
Delft/Rijswijk. Dit mede vanuit het omdat in Delft al is
overgegaan tot een Gemeenschappelijke Regeling Brandweer Delft-Rijswijkperspectief van de verdergaande
regionalisatie in de toekomstige veiligheidsregio.
De regionalisering van de korpsen geeft nadrukkelijk
kansen tot kwaliteitsverhoging
van de brandweerzorg en rampenbestrijding, en ook met een verdergaande professionalisering
van de middelenfuncties tot een meer gelijkmatig ontwikkeling van de
gemeentelijke brandweeruitgaven.
Na
het voorgenomen besluit in februari 2008, waarmee u hebt ingestemd met:
·
de
voorgenomen regionalisering van de brandweer per 1-1-2009
·
het
besturingsmodel brandweer binnen de Veiligheidsregio Haaglanden
·
het
overgangsprotocol
·
de
taakafstemming preventie tussen gemeenten en regionale brandweer
·
de
taakafstemming rampenbestrijding en crisisbeheersing tussen gemeenten en
regionale brandweer
·
de
visie op vrijwilligheid bij de brandweer
is
er in de afgelopen periode gewerkt aan de totstandkoming van de gewijzigde
gemeenschappelijke regeling, aan de bestuurlijke aansturing en aan de contouren
van de brandweerorganisatie. Daarnaast zijn er bestuurlijke afspraken gemaakt
voor de vorming en inrichting van de regionale brandweer Haaglanden en de
overdracht van de brandweerkorpsen.
Het
was blijkt niet haalbaar om per 1 januari 2009
zowel de vorming van de veiligheidsregio Haaglanden, als de regionalisering van
de brandweer Haaglanden (inrichten organisatie, beleidsplan, begroting,
overdracht van personeel en middelen) te realiseren, onder gelijktijdige
opheffing van de huidige brandweerkorpsen. Om het proces van de
totstandkoming van de veiligheidsregio Haaglanden niet verder te vertragen, is
er door de HRH voor
gekozen om nu alvast
de gewijzigde gemeenschappelijke regeling veiligheidsregio Haaglanden ter
besluitvorming aan de raden aan te bieden. Hiermee kan de veiligheidsregio
Haaglanden worden gevormd en het veiligheidsbestuur formeel worden ingesteld. Overdracht van
personeel (en middelen) vindt nu nog niet plaats.
Daarmee Op basis van de
gewijzigde gemeenschappelijke regeling wordt
het veiligheidsbestuur verantwoordelijk voor de verdere inrichting van de
veiligheidsregio en de regionalisering van de brandweer. In van
2009 zal voor de deelnemende
gemeentes het raadsvoorstel worden voorbereid voor de feitelijke
overdracht van de brandweerkorpsen, met alle voorwaarden, financiële
consequenties en waarborgen. De globale planning hiervoor is, dat medio 2009 er een nieuw raadsbesluit voorligt, waarna in de
tweede helft 2009 de overgang van het personeel kan plaatsvinden
en de regionalisering van de brandweer uiterlijk per 1 januari 2010 afgerond
is. De
veiligheidsregio Haaglanden in oprichting zal in het eerste halfjaar 2009 ook de begroting/meerjarenbegroting
voor 2010 e.v. voorbereiden.
De
overdracht van de brandweerkorpsen is een complexe opgave en vraagt om meer
tijd voor de uitwerking van de regionaliseringsplannen en het hiervoor te
voeren overleg. Hierbij moet u denken aan de overdracht van taken en
verantwoordelijkheden in combinatie met de uitwerking van personele en
financiële gevolgen. Brandweer Delft-Rijswijk heeft hierbij het voordeel dat
bij de fusie in
2005 al ontvlechting uit de gemeenten Delft en Rijswijk heeft
plaatsgevonden.
Het Bestuur heeft een aantal bindende voorwaarden
opgesteld voor de overdracht en de vorming van de regionale brandweer
Haaglanden. Dit mede om te voorkomen dat er een open einde ontstaat. Deze bindende
voorwaarden kunnen wij onderschrijven. De overdracht van de brandweerorganisatie kan voor
Delft daarmee budgettair neutraal plaatsvinden. De GR brandweer
Delft/Rijswijk voldoet al aan de basis-zorgnorm. Een bijzonder aspect
is nog, dat de GR Brandweer Delft/Rijswijk een overeenkomst
met Delft heeft voor facilitaire dienstverlening. Tussen GR en
gemeente is overleg gaande om tot nadere afspraken te komen mbt afbouw/ beëindiging van deze facilitaire
dienstverlening en evt frictiekosten daarvan.
Onderdeel van de afspraken mbt de regionalisering van
de Brandweer is, dat de gemeentelijke bijdrage drie jaar gefixeerd
wordt (afgezien van reguliere indexering) op het gemeentelijk budget van de
brandweer. Op
termijn komt er mogelijk een uniforme formule voor de gemeentelijke bijdrage, bijv. in de
vorm van een bedrag per inwoner. Ook daar zijn voor Delft geen grote financiële
consequenties uit te verwachten. Wij zien in de regionalisering van de korpsen met
de bijbehorende professionalisering van de middelenfuncties ook een kans –naast de mogelijkheden tot
kwaliteitsverhoging van de brandweerzorg en rampenbestrijding- dat de
brandweeruitgaven zich meer gelijkmatig zullen ontwikkelen.
De GR brandweer Delft/Rijswijk blijft als korps bestaan tot definitieve overdracht van de mensen en middelen, met als planning dat de Regionale Brandweer per 1/1/2010 in werking treedt. De GR brandweer Delft/Rijswijk heeft daarna alleen administratieve betekenis tot de jaarrekening 2008 formeel is goedgekeurd. Medio 2010 kan de GR dan definitief opgeheven worden.
Bij
de wijziging van de gemeenschappelijke regeling Hulpverleningsregio Haaglanden
in de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden, is rekening
gehouden met de aankomende wetgeving; de nieuwe Wet Veiligheidsregio’s. Bij het
daadwerkelijk van kracht worden van de Wet Veiligheidsregio’s, zal de
gemeenschappelijke regeling vanwege juridische redenen opnieuw aan
u worden aangeboden.
De
belangrijke wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling betreffen de
overdracht van wettelijke taken en bevoegdheden op het gebied van de
brandweerzorg van de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders
en de gemeenteraad aan het bestuur van de veiligheidsregio en de uitbreidinmg
van taken en verantwoordelijkheden van de regionaal commandant met de
dagelijkse leiding over de geregionaliseerde brandweer.
Voor
wat betreft de bestuurlijke aansturing, zal de nieuwe situatie in de
veiligheidsregio sterk overeen komen met de huidige situatie bij brandweer
Delft-Rijswijk, nl dat de brandweerzorg lokaal blijft en de uitvoering van de
meeste brandweertaken worden door de nieuwe organisatie, de regionale brandweer
Haaglanden, uitgevoerd. Om dit alles in goede banen te leiden zijn over de
bestuurlijke aansturing duidelijke afspraken gemaakt.
De
afspraken over de bestuurlijke aansturing zijn uitgangspunt geweest voor de
contouren brandweerorganisatie. Ook hier is een overeenkomst met de huidige
situatie bij bandweer Delft-Rijswijk. Dit heeft de afgelopen jaren tot
tevredenheid gefunctioneerd. De voorgestelde organisatie geeft de mogelijkheid
tot het vormen van een regionaal brandweerkorps, waarbij de verdere
kwaliteitsverbetering kan plaatsvinden tegen zo beperkt mogelijke kosten, en
waarbij er een lokaal herkenbare brandweer blijft.
Zoals
eerder aangegeven, is er bij de totstandkoming van brandweer Delft-Rijswijk al
uitgegaan van een komende regionalisering van de brandweer. De vorming van de
gemeenschappelijk regeling brandweer Delft-Rijswijk paste binnen deze tendens
en met de fusie waren de gemeenten Delft en Rijswijk al voorbereid op de
regionalisering. Het is niet nodig dat brandweer Delft-Rijswijk voor de
regionalisering moet worden opgesplitst. Na besluitvorming in de beide
gemeenteraden zal brandweer Delft-Rijswijk als een geheel overgaan in de nieuwe
regionale brandweer Haaglanden.
Bij de overgang van de brandweer
Delft-Rijswijk naar de regio-organisatie zal nog een aantal
externe mandaten (verlenen van gebruiksvergunningen) moeten worden ingetrokken; deze zullen
teruggaan naar de gemeente. Ook de functie gemeentelijke coördinator
rampenbestrijding zal terug gaan naar de gemeente. Deze relatief kleine wijzigingen zullen
in de nadere uitwerking van 2009 vorm krijgen.
In
het voorgenomen raadsbesluit van februari 2008 hebt
u ingestemd met het oprichten van een bijzondere ondernemingsraad (BOR). Zowel
de BOR als de ondernemingsraad is om een advies gevraagd voor dit besluit
(bijgevoegd). Vanzelfsprekend heeft de medezeggenschap een belangrijke rol bij
het regionaliseringproces, met name bij de volgende stap wanneer de
personele gevolgen aan de orde zijn.
In de bijlagen van
het Beslisdocument wordt een beschrijving gegeven van de beleidscyclus zoals de
veiligheidsregio die wil gaan hanteren. Zo wordt er van uitgegaan, dat
a) uiterlijk
per 1 april voorafgaand aan het begrotingsjaar wordt ontwerpbegroting door het Algemeen bestuur
aan de
deelnemende gemeenten toegestuurd
b) er worden maraps uitgebracht over de uitvoering van de lopende
begroting (financieel/inhoudelijk).
c) het Algemeen Bestuur
stelt de rekening uiterlijk 1 juli vast.
Wij zijn van mening,
dat het uitgangspunt met betrekking tot
de rekening nog aangescherpt kan worden. Uitgangspunt zou moeten zijn, dat de door het Algemeen
Bestuur vast te stellen jaarverantwoording inclusief accountantsrapportage
en verklaring uiterlijk voor 1 mei van
het jaar volgende op het rekeningsjaar aan de deelnemende gemeenten aangeboden.
Een tijdige rekening is mede van belang opdat de aansluiting
op de gemeentelijke beleidscyclus geborgd is (zowel voor begroting als rekening).
We zullen
er op
aansturen, dat deze werkwijze in de praktijk ook gevolgd gaat worden.
Bijgaand treft u aan:Vanuit de regio
is het beslisdocument concept-raadsvoorstel
gemaakt dat wij hierbij voegen als raadsvoorstel
omdat op deze wijze in de
gemeenten van de regio dezelfde tekst gebruikt wordt. Dit beslisdocument concept raadsvoorstel bestaat
uit de volgende onderdelen:
Concept
raadsvoorstel : Veiligheidsregio Haaglanden en regionalisering
Brandweer Haaglanden met 4 bijlagen.
a)Gemeenschappelijke
Regeling Veiligheidsregio Haaglanden (bijlage 5.1);
a)Toelichting op de
gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden (bijlage 5.2);
a)Brandweer
Haaglanden: Bestuurlijke aansturing en Contouren brandweerorganisatie (bijlage
5.3);
a)Besturingsmodel
Brandweer binnen de Veiligheidsregio Haaglanden (bijlage 5.4).
Deze
bijlagen dienen ter toelichting voor de door u te nemen beslissing.
Bijlagen:
·
Concept
Beslisdocument
Concept-raadsvoorstel Veiligheidsregio
Haaglanden en regionalisering Brandweer Haaglanden (inclusief 4
bijlagen)
·
Brief
van de voorzitter HRH aan de burgemeester (dd 29 sept 2008)
·
Advies
van de OR Brandweer Delft-Rijswijk
Vanuit de HRH is het beslisdocument “Concept
raadsvoorstel gemaakt dat wij hierbij voegen ter nadere toelichting op het
raadsvoorstel. Het in het Beslisdocument opgenomen dictum is 1 op 1 overgenomen
in dit gemeentelijke raadsvoorstel en raadsbesluit, opdat op deze wijze in de
gemeenten van de regio dezelfde tekst gebruikt wordt.
Bij het beslisdocument
“”Concept raadsvoorstel” zijn de volgende bijlagen gevoegd:
a)
Gemeenschappelijke
Regeling Veiligheidsregio Haaglanden (bijlage 5.1);
b)
Toelichting
op de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden (bijlage 5.2);
c)
Brandweer
Haaglanden: Bestuurlijke aansturing en Contouren brandweerorganisatie (bijlage
5.3);
d)
Besturingsmodel
Brandweer binnen de Veiligheidsregio Haaglanden (bijlage 5.4).
Deze bijlagen dienen
dus ter toelichting voor de door u te nemen beslissing.
Datum :
27-11-2008[GD6]
Registratie nr. :
385257[GD7]
Stuk :
#*Wordt ingevuld door Griffie*#
Onderwerp
: regionalisering brandweer[GD8]
De
raad van de gemeente Delft;
Gelezen
het voorstel van het college van 28 oktober 2008
BESLUIT:
1.
In
te stemmen met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling
Hulpverleningsregio Haaglanden in de gemeenschappelijke regeling
Veiligheidsregio Haaglanden;
2.
In
te stemmen met het inrichten van de Regionale Brandweer Haaglanden als
onderdeel van de Veiligheidsregio Haaglanden op basis van een door het Algemeen
Bestuur goedgekeurd plan van aanpak;
3.
In
te stemmen met de bestuurlijke voorwaarden en uitgangspunten die gelden bij de
vorming van de Regionale Brandweer Haaglanden, zoals beschreven onder punt 4 (van het
beslisdocument);
4.
Het
Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Haaglanden i.o. op te dragen de
gemeenten periodiek te rapporteren over de voortgang;
5.
Het
Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Haaglanden i.o. op te dragen om per
gemeente het definitieve ontvlechtingbesluit over de precieze overdracht van
mensen en middelen naar de Regionale Brandweer Haaglanden met een apart besluit
ter instemming aan de betreffende gemeenteraad in procedure te brengen.
Aldus
vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27-11-2008[GD9]
[GD1]Hier vul je de naam van de steller van het stuk in. Raadsleden kunnen contact opnemen met deze persoon over (technisch) inhoudelijke vragen
[GD2]Hier staat het telefoonnummer van de steller van het voorstel
[GD3]Het e-mail adres van de steller zodat een raadslid evt per mail contact op kan neme
[GD4]Hier komt de naam te staan van het betreffende programma uit de programmabegroting
[GD5]Hier komen puntsgewijs te staan waar de gemeenteraad een besluit over dient te nemen in de vorm van beslispunten. Feitelijk gaat het hier om de afronding/conclusie van het voorstel. Alle besluiten die de raad moet nemen worden hier opgenomen. Het gaat alleen om die beslispunten waar de raad toe bevoegd is, bijvoorbeeld het vaststellen van kaders (nieuw beleid) of begrotingswijzigingen.
Deze beslispunten komen ook in het Raadsbesluit te staan die separaat wordt bijgevoegd
[GD6]Dit betreft de datum van de vergadering de gemeenteraad
[GD7]Het registratienummer dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet
[GD8]Hier komt in zeer korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen bij het college doorgeleid worden naar de raad Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar “vaststellen legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het besluitvormingsformulier staat
[GD9]Vul de datum van de raadsvergadering in