Datum :
4-11-2008
Pfh. :
Ronald Vuyk
Steller : John-Paul Smolders
tel.nr. : 219 7240
e-mail : jpsmolders@delft.nl
Programma :
Registratie nr. : 894714
Stuk :
Onderwerp : Mega(doek)reclame
Gevraagde beslissing:
Het gevelreclamebeleid op het gebied van mega(doek)reclames te wijzigen door het vaststellen van onderstaande gewijzigde verordeningen en het beleid per 1 januari 2009 in laten gaan.
- verordening op de
heffing en de invordering van reclamebelasting 2009
- wijzigingen
reclameverordening voor Delft 2005
Volgens het huidige reclamebeleid is het verboden om zonder
toestemming van het college van Burgemeester en wethouders een spandoek (of
doek aan een steiger) aan te brengen.
De kosten voor het drukken van een megadoek zijn relatief laag. Er is dan ook een ontwikkeling, dat steeds meer ondernemers reclame met megadoeken maken. Aangezien het reclamebeleid er is om wildgroei in reclame-uitingen te voorkomen, is het gewenst om ook mega(doek)reclames in de bestaande regelgeving op te nemen op een zodanige wijze (plaats en formaat), dat deze geen afbreuk doet aan de visuele kwaliteit van de (historische) binnenstad.
1. Aanleiding
Zie bovenstaande.
2. Bevoegdheid
Raad
Artikel 227
Gemeentewet (verordening op de heffing en de invordering van reclamebelasting
2009)
Artikel 149 Gemeentewet (wijzigingen reclameverordening voor Delft 2005)
3. Historie
/ relatie met eerdere besluiten/ proces
In 2004 is door de gemeenteraad aanvullend beleid vastgesteld voor alle gevelreclames. Dit werkt inmiddels goed! De afgelopen jaren is er een trend naar een nieuw soort reclame-uiting, namelijk de mega(doek)reclame. Hier zijn nadere beleidsregels gewenst.
4. Wat
willen we bereiken? (Beoogd effect)
De wildgroei in reclame-uitingen voorkomen door ook mega(doek)reclames in de bestaande regelgeving op te nemen op een zodanige wijze (plaats en formaat), dat deze geen afbreuk doet aan de visuele kwaliteit van Delft.
5. Wat gaan
we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)
Steigerdoeken
In de historische binnenstad (beschermd stadsgezicht) zijn steigerdoekreclames toestaan met daarop maximaal 40% commerciële reclame; minimaal 60% moet bedrukt zijn met de achterliggende (toekomstige) gevel. Buiten het beschermd stadsgezicht steigerdoeken toestaan met 100% commerciële reclame.
Bouw- en
ontwikkelingsborden/doeken
In de historische binnenstad (beschermd stadsgezicht) mogen deze borden/doeken t/m 7 m2 kostenvrij hangen, buiten de binnenstad mogen deze borden/doeken t/m 15 m2 kostenvrij hangen. Voor alle bouw- en ontwikkelingsborden/doeken die groter zijn dan 7 m2 of 15 m2 moet vanaf plaatsing van het bord/doek reclamebelasting betaald worden voor de resterende vierkante meters.
Overige
aanpassingen
Borden/doeken voor openbare verkoping, aanbiedingen ter verkoop, verhuur of verpachting van een onroerende zaak, voor zolang zij feitelijk betekenis hebben, worden in beschermd stadsgezicht alleen toegestaan als deze maximaal 0,5 m2 zijn en buiten beschermd stadsgezicht als deze maximaal 1 m2 zijn.
Er is een extra tariefstelling voor permanente reclames bijgekomen. Verhoudingsgewijs betaalde de kleine ondernemer veel meer reclamebelasting dan de grote ondernemer. Die onevenwichtigheid wordt nu gecorrigeerd.
6. Wat mag
het kosten? (Financiële paragraaf )
Door de tariefswijzigingen en aanpassingen van het beleid
zal er naar schatting circa € 15.000,- aan inkomsten uit reclamebelasting extra
worden gevorderd. De realisatie zal in 2009 beoordeeld worden en zo nodig wordt
het in de begroting van 2010 opgenomen.
7. Communicatie
Er zal een persbericht uit gaan en de wijzigingen in het gevelreclamebeleid worden bekendgemaakt in de stadskrant en de makelaars in Delft worden op de hoogte gesteld van de maximale grootte van een verkoop- verhuurbord/doek.
8. Verdere
procedure
Niet van toepassing.
Bijlagen:
· Nota mega(doek)reclame
· Raadsbesluit op wijzigingen Reclameverordening voor Delft 2005
· Raadsbesluit op Verordening op de heffing en invordering van reclamebelasting 2009
Datum :
27-11-2008
Registratie nr. :
387938
Stuk :
Onderwerp : Mega(doek)reclame
De raad van de gemeente Delft;
Gelezen het voorstel van het college van 4/11/2008;
BESLUIT:
Het aangepaste mega(doek)reclamebeleid vast te stellen en bijgaande (wijzigingen van) verordeningen vast te stellen en per 1 januari 2009 in werking te laten gaan.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27/11/2008
De raad der gemeente Delft;
gelezen het voorstel van het college van 4
november 2008;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
b e s l u i t :
vast te stellen de navolgende wijzigingen van de
Reclameverordening voor Delft 2005;
1.
toevoegen aan artikel 2.1, lid 2.c, na….hebben..:
“en voorzover deze zijn gelegen in het gebied dat is aangewezen als beschermd stadsgezicht deze geen groter oppervlakte hebben dan 0,5 m2 en buiten beschermd stadsgezicht 1 m2.”
2.
opnemen
een nieuw artikel 3.8 , luidende:
3.8 nieuw: Reclame op steigerdoeken
1.
Het is verboden om gespannen doeken op of aan
bouwsteigers te voorzien van een reclame-uiting
2.
Dit verbod is niet van toepassing voorzover de
reclame-uiting wordt aangebracht op een bouwsteiger of daaraan gelijk te
stellen hulpconstructies die tengevolge van rechtens toegestane (ver)bouw- of
renovatieactiviteiten ter plaatse wordt gebezigd, en
3.
voorzover deze steigerdoeken worden gebezigd in een
gebied dat is aangewezen als beschermd stadsgezicht de oppervlakte van de
afbeelding voor tenminste 60% de achterliggende gevel weergeeft en ten hoogste
40% bestaat uit (commerciële) reclame, en;
4.
van het voornemen tot plaatsing van de
reclame-uiting voorafgaand aan de plaatsing melding is gedaan aan het college
van burgemeester en wethouders. Het gestelde in artikel 2.3.1 is ten aanzien
van de vorm en inhoud van de melding van overeenkomstige toepassing;
3.
De artikelen in Hoofdstuk
3 te hernummeren, zodat het bestaande
artikel 3.8 wordt hernummerd tot artikel 3.9, artikel 3.9 tot 3.10 etc.
4.
Vorenstaande
wijzigingen treden in werking op 1 januari 2009.
Aldus vastgesteld in de
openbare raadsvergadering van 27 november 2008.
mr. drs. G.A.A. Verkerk ,
voorzitter.
,
griffier.
Bekendgemaakt:
Pagina:
1
[JMP1]In de meeste gevallen
betreft dit het college van B&W, In sommige gevallen kan een voorstel ook
afkomstig zijn van het presidium