Van :college van B&W
Datum :17-02-2009
Pfh. :DR
Steller :Yvonne Blom
tel.nr. :0152602167
e-mail :yblom@delft.nl
Programma :WZW
Registratie nr. :937101
Stuk :
Onderwerp :wet tijdelijk huisverbod
Gevraagde beslissing:
1.
Kennis nemen van de nota ‘wet tijdelijk
huisverbod’
2. Vaststellen van de 20e begrotingswijziging
Samenvatting
De gemeente Delft start, samen met de andere gemeenten in de
veiligheidsregio Haaglanden, per 2 maart met de uitvoering van de nieuwe wet tijdelijk huisverbod. Deze wet is een belangrijk instrument in de strijd
tegen huiselijk geweld. Het geeft de burgemeester de bevoegdheid om, bij acute
dreiging van gevaar door huiselijk geweld, de pleger van het geweld in beginsel
10 dagen de toegang tot het huis en het contact met de achterblijvers te
ontzeggen. Deze periode kan verlengd worden tot maximaal 28 dagen. Deze
afkoelingsperiode wordt gebruikt om veiligheid te bieden aan alle leden van het
gezin en om de zorg aan alle gezinsleden op gang te brengen.
In nota Wet Huisverbod staan de bestuurlijke consequenties beschreven, de afspraken omtrent de hulpverlening en de financiële consequenties.
1. Aanleiding
Start uitvoering Wet Tijdelijk Huisverbod per 2 maart 2009
2. Bevoegdheid
Het betreft een beleidskader en een begrotingswijziging. Beide een bevoegdheid van de raad.
3. Historie / relatie met eerdere besluiten/ proces
Op 1 januari 2009 is de wet ‘Tijdelijk Huisverbod’ in werking getreden. Het Regionaal College heeft er voor gekozen om binnen het Stadsgewest een eenduidige aanpak te hebben van het huisverbod. Goede hulpverlening aan alle betrokkenen was hierbij een vereiste. Om dit alles goed te kunnen organiseren is er voor gekozen de wet per 2 maart binnen het Stadsgewest van start te laten gaan.
4. Wat willen we bereiken? (Beoogd effect)
- uitvoering van de Wet Tijdelijk Huisverbod met als doel terugdringen van huiselijk geweld
- sluitende hulpverlening voor alle betrokkenen aan wie een huisverbod is opgelegd
- voldoende capaciteit binnen de gemeentelijke organisatie voor het uitvoeren van de bestuurlijke kant van de wet.
5. Wat gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)
- opzetten regionaal crisisinterventieteam voor buiten kantooruren
- versterken van Meldpunt Bezorgd (onderdeel ASHG)
- Samenwerkingsafspraken tussen verschillende hulpverlenende instanties voor zowel achterblijvers, uithuisgeplaatsten en kinderen. Deze hulpverlening zal zo snel mogelijk lokaal worden uitgevoerd.
- Benoemen van een procesregisseur binnen de gemeente voor het uitvoeren van de bestuurlijke taken.
- Wanneer nodig inschakelen van juridische dienstverlening ten behoeve van het bestuurlijk proces
6. Wat mag het kosten? (Financiële paragraaf )
Voor de uitvoering van de zorgtaken rond de ‘wet tijdelijk huisverbod’ is voor de centrumgemeente Delft een bedrag van € 371.977 beschikbaar gesteld.
Deze middelen zullen gebruikt worden voor:
Op dit moment is het (nog) niet duidelijk hoeveel huisverboden er jaarlijks zullen worden opgelegd. Het verwachte aantal huisverboden voor het DWO gebied is 90, waarvan 50 in Delft. Het gaat hierbij om een ruwe schatting, gebaseerd op de politiecijfers huiselijk geweld 2008.
De totale kosten zullen afhankelijk zijn van het totaal aantal opgelegde huisverboden. Dit zal gedurende het jaar scherp gemonitord worden.
Vanuit de stuurgroep ‘Tijdelijk Huisverbod’ ligt het voorstel aan de regiogemeenten om, daar waar de beschikbare middelen van de centrumgemeenten ontoereikend zijn, de kosten naar rato per afgegeven huisverbod te verrekenen.
Daarnaast wordt er binnen de veiligheidsregio Haaglanden op een uniforme wijze geregistreerd met als doel de resultaten te gebruiken voor een (reeds aangekondigde) discussie met het Rijk over aantallen huisverboden in relatie tot de beschikbaar gestelde middelen (voorzien eind 2009).
Gemeente
Voor de totale juridische bijstand binnen Delft gaan we uit van 50 meldingen. De totale kosten voor deze bijstand schatten we op € 40.000 op jaarbasis. Voor deze specifieke ten behoeve van de bestuurlijke ondersteuning is er binnen het gemeentefonds € 7.000 beschikbaar gesteld. De resterende dekking voor 2009 ad €33.000 willen wij dekken uit de post onvoorzien, met ingang van 2010 is het voornemen de structurele dekking van de kosten voor de juridische bijstand te betrekken bij de voorbereiding van de programmabegroting 2010.
Omdat ook hier onduidelijk is om hoeveel huisverboden het zal gaan
kiezen we voor een groeimodel. Er wordt voor de juridische kant een extern
juridisch bureau ingeschakeld. Aan het eind van 2009 vindt er een evaluatie
plaats waarbij de interne organisatie bekeken wordt. Er kan dan besloten worden
of het noodzakelijk is een juridisch medewerker voor het huisverbod in dienst
te nemen.
7. Communicatie
De communicatie is binnen de veiligheidsregio Haaglanden opgepakt vanuit de stuurgroep waarbij er goede afstemming is met de Politie Haaglanden, het Openbaar Ministerie en de beide Advies en Steunpunten Huiselijk Geweld (Delft en Den Haag).
8. Verdere
procedure
#*Tekst*#
Bijlagen:
· Begrotingswijziging 20-Raad 26-03-2009
Datum : 26-03-2009
Registratie nr. : 937101
Stuk : #*Wordt ingevuld door Griffie*#
Onderwerp : Wet tijdelijk huisverbod.
De raad van de gemeente Delft;
Gelezen het voorstel van het college van 17-02-2009;
BESLUIT:
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 maart 2009.