Van : college van B&W
Datum : 9-12-2008
Pfh. : Mw. A.L. Koning
Steller : Dhr. D. Jellema
tel.nr. : 015-2197819
e-mail : djellema@delft.nl
Programma : Verkeer en Vervoer
Registratie nr. : 906354
Stuk :
Onderwerp : Evaluatie Parkeergebieden 2008
Gevraagde
beslissingen:
1. Vaststellen van de Parkeerverordening gemeente Delft 2009 en de Verordening Parkeerbelastingen gemeente Delft 2009 zoals toegevoegd aan dit raadsvoorstel.
2. Het maken van een keus voor een van de twee opties voor de uitbreiding van gereguleerd gebied in de Koepoortbuurt:
Ø optie Koepoortbuurt-1;
Ø optie Koepoortbuurt-2, plus indiening van de bijbehorende amendementstekst uit bijlage 4 van de nota
3. Het maken van een keus voor een van de twee opties voor de uitbreiding van gereguleerd gebied in de Heilige Landbuurt:
Ø
optie Heilige Landbuurt-1;
Ø optie Heilige Landbuurt-2, plus indiening van de bijbehorende amendementstekst uit bijlage 4 van de nota
4. Het maken van een keus voor een van de twee opties voor de uitbreiding van gereguleerd gebied in de Wippolder:
Ø
optie Wippolder-1;
Ø optie Wippolder-2, plus indiening van de bijbehorende amendementstekst uit bijlage 4 van de nota
5. Akkoord gaan met begrotingswijziging no. 12 (2009)
Sinds de laatste evaluatie van parkeergebieden in 2005, is het probleem gesignaleerd dat parkeerregelingen in het bestaande gereguleerde gebied niet altijd voldoende helder waren. Parkeeroplossingen zijn in het verleden vaak maatwerkoplossingen geweest. Ondanks eenduidige bebording zijn hierdoor soms onduidelijke situaties ontstaan, met name voor bezoekers. Het gaat dan vooral om wisselende bloktijden in elk parkeergebied en de soms onduidelijke begrenzing van mixparkeergebieden. Van dit laatste is de situatie in de Spoorsingel een voorbeeld.
Daarnaast is de bezettingsgraad soms bijzonder hoog in straten die net buiten het huidige gereguleerde gebied vallen. De parkeeroverlast die door bewoners wordt gevoeld, wordt veroorzaakt door zogenaamde gebiedsvreemde parkeerders. De problematiek rondom de Vermeerstraat is hiervan het meest sprekende voorbeeld.
In de nota worden voorstellen gedaan om de situatie in het huidige gereguleerde gebied te verhelderen. Zo wordt voorgesteld om uniforme bloktijden in te voeren in parkeergebieden met een vergelijkbare parkeerproblematiek. Daarnaast wordt voorgesteld om de mixparkeergebieden duidelijker af te bakenen.
Om de overlast in de overloopgebieden te beperken, kunnen gebiedsgrenzen logischer getrokken worden. Voorgesteld wordt gereguleerd parkeren onder andere in te voeren in straten die momenteel aan drie zijden omsloten worden door: straten met een hoge bezettingsgraad, of straten waar reeds gereguleerd parkeren van kracht is, of fysieke barrières, zoals het spoor of het kanaal. Over dit laatste onderwerp wordt de raad voorgesteld om een drietal expliciete keuzes te maken:
A. Het maken van een keus voor
een van de twee opties voor de uitbreiding van gereguleerd gebied in de
Koepoortbuurt:
Optie Koepoortbuurt-1: In de Koepoortbuurt worden de grenzen van parkeergebied E aangepast door de volgende straten toe te voegen aan het gereguleerde gebied: Rembrandtstraat; Palamedesstraat; Van Bronckhorststraat; Van Miereveltlaan (tussen de Willem van Aelststraat en de Tweemolentjeskade).
Optie Koepoortbuurt-2: In de Koepoortbuurt worden de grenzen van parkeergebied E
aangepast door de volgende straat toe te voegen aan het gereguleerde gebied:
Rembrandtstraat.
B. Het maken van een keus voor
een van de twee opties voor de uitbreiding van gereguleerd gebied in de Heilige
Landbuurt:
Optie Heilige Landbuurt-1: In de Heilige Landbuurt worden de grenzen van parkeergebied E aangepast door de volgende straten toe te voegen aan het gereguleerde gebied: Vondelstraat (tussen Alyd Buserstraat en Dr. Schaepmansstraat); Geertruyt van Oostenstraat (tussen Stalpaert van der Wieleweg en Vondelstraat); Van der Madestraat; Dr. Schaepmanstraat (tussen Oostsingel en Vondelpad).
Optie Heilige Landbuurt-2: In de Heilige Landbuurt worden de grenzen van parkeergebied E niet aangepast.
C. Het maken van een keus voor een van de twee opties voor de uitbreiding van gereguleerd gebied in de Wippolder:
Optie Wippolder-1: De grenzen van parkeergebied F worden aangepast door de
volgende straten toe te voegen aan het gereguleerde gebied: Rotterdamseweg
(tussen Mijnbouwstraat en Jaffalaan); Werfpad; Herenpad; Agatha van Leidenlaan;
Aleid van Malsenlaan; Elisabeth van Zuilenlaan; Koningsveld; Machteld van
Meterenlaan.
Optie Wippolder-2: De grenzen van parkeergebied F worden aangepast door de volgende straat
toe te voegen aan het gereguleerde gebied: Rotterdamseweg (tussen
Mijnbouwstraat en Jaffalaan);
1. Aanleiding
Tijdens de voorlaatste evaluaties van de parkeergebieden C, D, E en F, in 2005, is door de gemeenteraad vastgesteld dat deze gebieden na 3 jaar opnieuw zouden worden geëvalueerd. In 2008 is hieraan invulling gegeven. In deze nota met bijlagen, en de onderzoeksrapporten die separaat worden aangeleverd, worden de resultaten van deze evaluatie gepresenteerd.
2. Bevoegdheid
De raad is het orgaan dat akkoord dient te gaan met voorgestelde wijzigingen in de bijlage behorend bij de Parkeerverordening gemeente Delft 2009 en de Verordening Parkeerbelastingen gemeente Delft 2009.
3. Historie
/ relatie met eerdere besluiten/ proces
De evaluatie is uitgevoerd op verzoek van de raad in 2005. De nota is hiervan het resultaat.
4. Wat
willen we bereiken? (Beoogd effect)
Optimalisatie van de parkeersituatie in zowel de huidige gereguleerde parkeergebieden rond de binnenstad, als enkele aanliggende overloopgebieden.
5. Wat gaan
we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)
Uniformeren van bloktijden in parkeergebieden rond de binnenstad; verlengen maximale bezoekduur van de bezoekerskaart; toevoegen van een aantal parkeerplaatsen aan de Wateringsevest aan parkeergebied B+C; verduidelijken begrenzing mixparkeergebieden; toevoegen van een 17-tal straten aan gereguleerd gebied; invoeren van gereguleerd parkeren op het voorterrein bij parkeerplaats Jaffa.
6. Wat mag
het kosten? (Financiële paragraaf )
Eenmalige lasten bedragen € 130.500,-; de jaarlijkse lasten bedragen € 23.920,-; de jaarlijkse baten bedragen € 17.920,-. De eenmalige lasten komen ten laste van de reserve parkeren. De structurele baten en kosten komen volgens het kostprijscalculatiemodel deels ten gunste aan c.q. ten laste van Vergunningparkeren en Betaald Parkeren. De voorstellen in deze nota hebben géén consequenties voor de prijs van belanghebbendenvergunningen.
7. Communicatie
Zodra de nota openbaar is, wordt een persbericht verstuurd. Tegelijkertijd worden brieven verstuurd naar bewoners in straten waar het college van plan is gereguleerd parkeren in te voeren. Alle betrokkenen bij de evaluatie worden per email geïnformeerd over de collegevoornemens. Na de raadsbehandeling krijgen eerdergenoemde bewoners opnieuw een brief waarin wordt bericht of in hun straat wel of geen gereguleerd parkeren wordt ingevoerd.
8. Verdere
procedure
nvt
Bijlagen:
· Nota Evaluatie Parkeergebieden 2008
· Vergunningparkeren in Delft; Effect- en draagvlakmeting in schil C
· Vergunningparkeren in Delft; Effect- en draagvlakmeting in schil D
· Vergunningparkeren in Delft; Effect- en draagvlakmeting in schil E
· Vergunningparkeren in Delft; Effect- en draagvlakmeting in schil F
Datum : 19 februari 2009
Registratie nr. : 906354
Stuk :
Onderwerp : vaststellen wijzigingen in bijlage behorend bij de Parkeerverordening gemeente Delft 2009 en de Verordening Parkeerbelastingen gemeente Delft 2009
De raad van de gemeente Delft;
Gelezen het voorstel van het college van 9 december 2008,
BESLUIT:
Ø optie Koepoortbuurt-1;
Ø optie Koepoortbuurt-2, plus indiening van de bijbehorende amendementstekst uit bijlage 4 van de nota
Ø optie Heilige Landbuurt-1;
Ø optie Heilige Landbuurt-2, plus indiening van de bijbehorende amendementstekst uit bijlage 4 van de nota
Ø optie Wippolder-1;
Ø optie Wippolder-2, plus indiening van de bijbehorende amendementstekst uit bijlage 4 van de nota
.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 februari 2009