Raadsvoorstel

 

Aan de gemeenteraad

 

Van                        : college van B&W[GD1] 

Datum                        : [GD2] 22 januari 2009

Pfh.                        : Wethouder Arbeidsmarkt, Inkomen en Emancipatie

Steller                        : Michel Noordermeer 

tel.nr.                        : 015-2195323

e-mail                        : mnoordermeer@delft.nl[GD3] 

Programma                        : Arbeidsmarkt, Inkomen en Emancipatie[GD4] 

Registratie nr.                        : 913272

Stuk                        : Wordt ingevuld door Griffie[GD5] 

 

Onderwerp                        : Verordening Langdurigheidstoeslag

 

Gevraagde beslissing:

1.                  Vaststellen verordening Langdurigheidstoeslag (LDT)

 

 

 

Samenvatting

Door wetswijziging vaststellen Verordening Langdurigheidstoeslag op basis huidige beleidsregels plus verruiming van de doelgroep.

 

 

1.            Aanleiding

Een belangrijk instrument i.h.k.v. armoedebestrijding is de langdurigheidstoeslag (LDT).  Dit is een jaarlijkse toeslag voor mensen met een langdurig laag inkomen. De voorwaarden van de LDT zijn bij wet  geregeld. Door een wetsvoorstel  zijn gemeenten vanaf 01-01-09 verplicht een verordening te maken waarin zij zelf regelen:

 

2.            Bevoegdheid

Het vaststellen van een verordening is een Raadsbevoegdheid. In dit geval ligt deze bevoegdheid vast in artikel 8 van de Wet Werk en Bijstand. 

 

 

3.            Historie / relatie met eerdere besluiten/ proces

In januari 2009 zijn gemeenten verplicht een verordening langdurigheidstoeslag te hebben. Om in het kader van het armoedebeleid zowel binnen het beleid, als binnen de begroting passende maatregelen te nemen is echter meer tijd nodig om te bezinnen op welke manier deze beleidsvrijheid kan worden ingevuld. Daarom wordt voorgesteld om voor ongeveer een half jaar een tijdelijke oplossing te kiezen: de huidige beleidsregels (vastgesteld mei 2007) vast te stellen in een tijdelijke verordening. Plus de doelgroep die voor de LDT in aanmerking komt te verruimen van alleen uitkeringsgerechtigden naar alle werkenden met een inkomen tot 105% van de geldende bijstandsnorm. In de komende periode zal een nieuwe verordening worden voorbereid.

 

Voorwaarden

De huidige voorwaarden in de vastgestelde beleidsregels:

  1. Het college verstaat onder zeer geringe hoogte en zeer geringe duur van inkomsten uit of in verband met arbeid zoals genoemd in artikel 36 eerste lid onder b van de WWB, € 1.500,- per jaar, mits deze inkomsten niet tot gevolg hebben dat het recht op uitkering ingevolge de WWB wordt onderbroken. 
  2. Het college verstaat onder het onvoldoende trachten algemeen geaccepteerde arbeid te verkrijgen en te aanvaarden zoals genoemd in artikel 36 eerste lid onder c van de WWB, gedragingen die leiden of hebben geleid:
    a) tot een maatregel op grond van hoofdstuk 2 van de Afstemmingsverordening;
    b) of een maatregel opgelegd door het UWV. 
  3. Geen recht op een langdurigheidstoeslag heeft de aanvrager die in de voorgaande 60 maanden gerekend vanaf de peildatum:
    a) vaker dan het maximum van 1 keer een maatregel is opgelegd die valt onder de eerste of tweede categorie;
    b) een maatregel is opgelegd die valt onder de derde of vierde categorie.
  4. Geen recht op een langdurigheidstoeslag ontstaat tijdens detentie. De periode bedoeld in artikel 36 eerste lid onder a wordt verlengd met de periode van detentie.

Wanneer men WWB ontvangt als aanvulling op een parttime baan heeft men op dit moment geen rechtop de LDT. Men ontvangt immers inkomen uit arbeid. De situatie van deze mensen is qua inkomenssituatie niet wezenlijk anders dan die van mensen die een volledige uitkering ontvangen. Voor mensen met een kleine baan en een aanvulling vanuit de WWB of een andere bron van inkomsten voelt dit onrechtvaardig. Hier is sprake van een vorm van armoedeval. Voorgesteld wordt voorwaarde 1 te laten vervallen en de doelgroep te verruimen naar alle burgers met een laag inkomen ongeacht de bron van het inkomen. De bovengrens blijft 105% van de geldende bijstandsnorm.

Voorwaarde  2 komt te vervallen i.v.m. de wetswijziging per 01-01-09.

Voorwaarde  3 wordt als zeer onrechtvaardig gezien omdat wanneer men een maatregel opgelegd heeft gekregen men vijf jaar lang geen recht heeft op de toeslag. Men wordt dus als het ware dubbel gesanctioneerd.

 

Voorgesteld wordt de huidige beleidsregels (vastgesteld mei 2007) uitgezonderd voorwaarden 1 en 3 vast te leggen in een tijdelijke verordening en de doelgroep te verruimen naar alle burgers met een laag inkomen tot 105% van de geldende bijstandsnorm ongeacht de bron van het inkomen.

Voorwaarde 2 komt per 01-01-09 te vervallen i.v.m. de wetswijziging.

 

Bedrag

Voorheen werden de bedragen halfjaarlijks vastgesteld vanuit het Rijk. Vanaf 1 januari 2009 zijn gemeenten zelf verantwoordelijk voor het vaststellen van de bedragen. Het gaat om drie verschillende normen, voor: alleenstaanden, alleenstaande ouders en gehuwden. In de onderhavige verordening is gekozen voor het gebruik van percentages van de norm, zodat deze bedragen automatisch mee worden genomen met de ontwikkeling de bijstandsnorm. Deze percentages komen ongeveer neer op de huidige bedragen.

 

 

 

 

4.         Wat willen we bereiken? (Beoogd effect)

Voldoen aan de wettelijke verplichting om een verordening vast te stellen en tegelijkertijd de ruimte te scheppen die nodig is voor een gedegen beleidsafweging.  Plus in de tussenliggende periode voorwaarde 1 en 3 alvast te laten vervallen en de doelgroep te verruimen door niet alleen uitkeringsgerechtigden in aanmerking te laten komen voor de LDT.

 

5.         Wat gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)

Huidige beleidsregels uitgezonderd voorwaarden 1 en 3 vastleggen in een tijdelijke verordening. Plus doelgroepverbreding.

 

6.         Wat mag het kosten? (Financiële paragraaf )

[GD6] Door de verruiming van de doelgroep is de verwachting dat er meer aanvragen worden ingediend. Op dit moment is niet te overzien hoeveel extra aanvragen dit gaat opleveren. Gezien het feit dat medio 2009 er op basis van een gedegen beleidsafweging en ervaringen een nieuwe verordening komt wordt deze indien nodig vergezeld van een begrotingswijziging.

 

7.            Communicatie

Bekendmaken van de verordening.

 

8.            Verdere procedure

Medio 2009 de verordening herzien.

 

Bijlagen:

·         Verordening Langdurigheidstoeslag

 

 

Hoogachtend,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk                       ,burgemeester.

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps                        ,secretaris.

 

 


Raadsbesluit

 

 

Datum                        : 19 februari 2009

Registratie nr.                        : 913272

Stuk                        : Wordt ingevuld door Griffie[GD7] 

 

Onderwerp         : Verordening Langdurigheidstoeslag

 

De raad van de gemeente Delft;

 

Gelezen het voorstel van het college van 22 januari 2009,

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de Verordening Langdurigheidstoeslag Delft

 

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van  19 februari 2009.

 

 

 

                        ,burgemeester.

 

 

 

                        ,griffier.

 

 

 


 [GD1]In de meeste gevallen betreft dit het college van B&W, In sommige gevallen kan een voorstel ook afkomstig zijn van het presidium

 [GD2]Dit betreft de datum van de vergadering van het Presidium, in principe de derde maandag voorafgaand aan de raad. (zie RIS) evt kan dit opengelaten worden dan vult de griffie dit in

 

 [GD3]Het e-mail adres van de steller zodat een raadslid evt per mail contact op kan neme

 [GD4]Hier komt de naam te staan van het betreffende programma uit de programmabegroting

 [GD5]Dit betreft het raadsstuknummer, de griffie vult dit nummer in

 [GD6]In dit deel worden de financiële consequenties beschreven. Het gaat hier om de dekking van het raadsvoorstel. Zijn er extra (structurele/incidentele) middelen voor nodig en waar wordt dat uit gedekt. Financiële afwijkingen ten opzichte van de programmabegroting vergen te allen tijde een beslispunt in het voorstel. Zie bijlage voor verdere specificering

 [GD7]Dit betreft het raadsstuknummer, de griffie vult dit nummer in