De belangenverenigingen
BVOWDelft, Botaniestraat Kanaalweg,
Delftzicht en Rotterdamseweg Noord + en TU Noord,
Gelezen hebbende het raadsvoorstel 906354, het raadsbesluit 906354, de nota Evaluatie Parkeer-gebieden 2008 en de rapportages Effekt- en draagvlakmeting gebieden C t/m F,
Stellen de volgende amendementen voor:
1.
Met
betrekking tot punt 1. van het raadsbesluit (Vaststellen van de Parkeerverordening gemeente
Delft 2009 en de Verordening Parkeerbelasting 2009) ….. ,
in de bijlage,
behorend bij genoemde verordeningen, punt:
Het
aantal mixparkeerplaatsen in Gebied C NIET te
wijzigen!
2.
Met
betrekking tot punt 1. van het raadsbesluit (Vaststellen van de Parkeerverordening gemeente
Delft 2009 en de Verordening Parkeerbelasting 2009) ….. ,
in de bijlage,
behorend bij genoemde verordeningen, punt:
de tekst:
Gebied F:
a.
de parkeerplaatsen op het Plein Delftzicht tussen de Hooikade en de
Crommelinlaan;
b.
de parkeerplaatsen aan het Crommelinplein;
c.
de 5 parkeerplaatsen aan de westzijde van de Rotterdamseweg tegenover de
huisnummers 7 tot en met 11;
d.
de parkeerplaatsen op het het terrein gelegen nabij de Groene Haven;
e.
de 6 parkeerplaatsen aan de Scheepmakerij ter hoogte van de huisnummers
7 tot en met 10;
f.
de 18 parkeerplaatsen op de middenberm op de Julianalaan, ter hoogte van
de huisnummers 135 t/m 145.
te wijzigen in:
Gebied F:
a.
de parkeerplaatsen op het Plein Delftzicht tussen de Hooikade en de
Laan van Van der Gaag;
b.
de parkeerplaatsen aan het Crommelinplein;
c.
de 18 parkeerplaatsen aan de Rotterdamseweg tussen de Hertog Govertkade
en de Mijnbouwstraat en een blok van maximaal 20 plaatsen bij de Agatha van
Leidenlaan, exclusief de zijtakken van de Rotterdamseweg;
d.
de parkeerplaatsen op het het terrein gelegen nabij de Groene Haven;
e.
de parkeerplaatsen aan de Scheepmakerij;
f.
de 18 parkeerplaatsen op de middenberm op de Julianalaan, ter hoogte van
de huisnummers 135 t/m 145;
g. de parkeerplaatsen aan de Engelsestraat op het terrein voor het complex met huisnummers 63 t/m 141.
3.
Met
betrekking tot punt 1. van het raadsbesluit (Vaststellen van de Parkeerverordening gemeente
Delft 2009 en de Verordening Parkeerbelasting 2009) ….. ,
in de bijlage,
behorend bij genoemde verordeningen, punt:
De tijdvensters (bloktijden) van Gebied F NIET te wijzigen!
Bel
Ver TU Noord
Delft, ……………..januari 2009 ……………………
……………………
Bel Ver BVOWDelft Bel Ver BoKa Bel
Ver Delftzicht Bel Ver
Rotterdamseweg Noord +
…………………… ……………………
…………………… ……………………
…………………… ……………………
…………………… ……………………
Constaterende dat:
·
Het uitbreiden
van het aantal mixparkeerplaatsen geen deel uitmaakte van de Evaluatie
Parkeergebieden 2008 en er derhalve geen (goed) inzicht is in zowel de behoefte
eraan als het draagvlak onder de omwonende belanghebbenden ervoor,
Overwegende dat:
· De in de nota genoemde aanvullende uitgangspunten voor de binnenstad: “Werknemers, die per auto naar de binnenstad komen, moeten aan de randen van de (binnen)stad parkeren” en “Bezoekers moeten aan de randen van de binnenstad parkeren” strijdig zijn met de genoemde aanvullende uitgangspunten voor de woongebieden rondom de binnenstad: “Parkeerplaatsen zijn hoofdzakelijk bedoeld voor bewoners, hun bezoekers en ondernemers” en “Het parkeren van bezoekers aan de binnenstad (de ‘overloop’) moet worden beperkt”,
·
Mixparkeerplaatsen
in eerste instantie bedoeld zijn wanneer er in deze woongebieden plaatselijk
behoefte is aan parkeerruimte voor bezoekers van daar gevestigde bedrijven of
instellingen,
·
Zeker in
woongebieden met relatief weinig parkeerplaatsen het verhogen van het aantal
mixplaatsen altijd een verhoogde druk geeft op de vergunningplaatsen,
·
Het aantal mixparkeerplaatsen
daarom altijd in redelijke verhouding moet blijven tot de ratio woningen /
bedrijven,
·
Het aantal
mixparkeerplaatsen afgestemd moet zijn op de behoefte van de bedrijven (b.v.
niet meer dan twee maal het maximale aantal gelijktijdige bezoekers van
gezamelijke bedrijven),
·
Forse
uitbreidingen van het aantal mixparkeerplaatsen zeker niet zonder
draagvlakonderzoek onder alle belanghebbenden (woningen en bedrijven) dienen te
worden doorgevoerd,
·
Het uitbreiden
van het aantal mixparkeerplaatsen niet inhoudt dat hierdoor de parkeersituatie
aan de begrenzingen van het mixparkeergebied duidelijker wordt,
· Ter verduidelijking van deze begrenzingen ook andere maatregelen kunnen worden genomen (b.v. duidelijke markering van het mixparkeergebied, parkeerautomaten centraal in het gebied i.p.v. op de grens, €-tegel op iedere individuele betaal- en mixparkeerplek, enz.)
Concluderende
dat:
· In het gehele schilgebied C het vervangen van vergunningparkeren door mixparkeerplekken onverantwoord en ontoelaatbaar is indien niet voorafgegaan door een grondig onderzoek naar de behoefte eraan en de effecten ervan op de parkeermogelijkheden van de vergunninghouders.
·
In gebied F het vormen van een blok van circa 70
aaneengesloten mixparkeerplaatsen onverantwoord en ontoelaatbaar is indien niet
voorafgegaan door een grondig onderzoek naar de behoefte eraan en de effecten
ervan op de parkeermogelijkheden van de vergunninghouders.
Constaterende dat:
·
het uniformeren
van de tijdsvensters (bloktijden) voor het betaald- en vergunningparkeren deel
uitmaakte van de Evaluatie Parkeergebieden 2008 en dat er in geen van de
schilgebieden (en zeker niet in gebied F) draagvlak voor is gevonden (zie
evaluatierapporten!),
·
de
belangenorganisaties van zowel gebied F2 als F1 in het overleg met het
betrokken vakteam unaniem hebben aangevoerd dat dit strijdig is met de
oorspronkelijke bedoeling van het vergunningparkeren en dat hierdoor de
parkeerdruk in deze gebieden weer aanzienlijk zou toenemen (zie bijlage bij de
nota),
Overwegende dat:
·
Het vervallen
van het ochtendblok weer de mogelijkheid biedt aan bezoekers van - en
werknemers in de binnenstad, respectievelijk treinreizigers, om de gehele dag
gratis of tegen een extreem laag tarief in de schil te parkeren,
· Het vervallen van het ochtendblok weer de mogelijkheid biedt aan bewoners en bezoekers van de binnenstad om van 22:00 uur ’s avonds tot 16:00 uur de volgende middag of tegen een extreem laag tarief in de schil te parkeren,
· De tweede en volgende bezoekers van vergunninghouders dan tot 22:00 uur moeten betalen in plaats van tot 20:00 uur,
· (nogmaals) “Parkeerplaatsen hoofdzakelijk zijn bedoeld voor bewoners, hun bezoekers en ondernemers” en “Het parkeren van bezoekers aan de binnenstad (de ‘overloop’) moet worden beperkt”,
· Het uniformeren van de bloktijden weinig of niet bijdraagt aan een verheldering van de parkeersituatie voor gebiedsvreemde parkeerders (toeristen en bezoekers) in schilgebieden, die door middel van een fysieke barričre, zoals het spoor of het kanaal of een andere markante verkeersader, van elkaar zijn gescheiden, zoals gebied F1 (Rotterdamseweg e.o.) als F2 (Delftzicht),
·
Het voordeel
van een verlengde maximale parkeerduur van de bezoekerskaart van drie
uur naar vier uur voor de vergunninghouders niet opweegt tegen de gevolgen van
het wegvallen van het ochtendblok,
Concluderende dat:
·
Het uniformeren van de bloktijden, indien dit voor
de (deel)gebieden F2 en F1 zou inhouden
dat het ochtendblok vervalt (en het avondblok wordt verlengd), dit een terugkeer
zou zijn naar de overlastsituatie van vóór de invoering van het
vergunningparkeren – , en derhalve een uitermate grote verslechtering zou
betekenen van de parkeermogelijkheden voor de omwonende belanghebbenden.