AMENDEMENTEN op het raadsvoorstel m.b.t. “Wijzigingen in de bijlage behorend bij de Parkeerverordening gemeente Delft 2009 en de Verordening Parkeerbelastingen gemeente Delft 2009” (raadsvergadering d.d. 19 februari 2009, stuk 906354)

 

De belangenverenigingen

 

BVOWDelft, Botaniestraat Kanaalweg, Delftzicht en Rotterdamseweg Noord + en TU Noord,

 

Gelezen hebbende het raadsvoorstel 906354, het raadsbesluit 906354, de nota Evaluatie Parkeer-gebieden 2008 en de rapportages Effekt- en draagvlakmeting gebieden C t/m F,

 

Stellen de volgende amendementen voor:

 

 

1.      Met betrekking tot punt 1. van het raadsbesluit (Vaststellen van de Parkeerverordening gemeente Delft 2009 en de Verordening Parkeerbelasting 2009)  ….. ,

 

in de bijlage, behorend bij genoemde verordeningen, punt:

 

I. Aanwijzingsbesluit

 

Artikel 2. Parkeerapparatuurplaatsen, niet zijnde runshopplaatsen en parkeerterreinen

 

Het aantal mixparkeerplaatsen in Gebied C NIET te wijzigen!

 

 

2.      Met betrekking tot punt 1. van het raadsbesluit (Vaststellen van de Parkeerverordening gemeente Delft 2009 en de Verordening Parkeerbelasting 2009) ….. ,

 

in de bijlage, behorend bij genoemde verordeningen, punt:

 

I. Aanwijzingsbesluit

 

Artikel 2. Parkeerapparatuurplaatsen, niet zijnde runshopplaatsen en parkeerterreinen

 

de tekst:

 

Gebied F:

a.      de parkeerplaatsen op het Plein Delftzicht tussen de Hooikade en de Crommelinlaan;

b.       de parkeerplaatsen aan het Crommelinplein;

c.       de 5 parkeerplaatsen aan de westzijde van de Rotterdamseweg tegenover de huisnummers 7 tot en met 11;

d.       de parkeerplaatsen op het het terrein gelegen nabij de Groene Haven;

e.      de 6 parkeerplaatsen aan de Scheepmakerij ter hoogte van de huisnummers 7 tot en met 10;

f.         de 18 parkeerplaatsen op de middenberm op de Julianalaan, ter hoogte van de huisnummers  135 t/m 145.

 

        te wijzigen in:

 

Gebied F:

a.      de parkeerplaatsen op het Plein Delftzicht tussen de Hooikade en de Laan van Van der Gaag;

b.      de parkeerplaatsen aan het Crommelinplein;

c.       de 18 parkeerplaatsen aan de Rotterdamseweg tussen de Hertog Govertkade en de Mijnbouwstraat en een blok van maximaal 20 plaatsen bij de Agatha van Leidenlaan, exclusief de zijtakken van de Rotterdamseweg;

d.       de parkeerplaatsen op het het terrein gelegen nabij de Groene Haven;

e.      de parkeerplaatsen aan de Scheepmakerij;

f.         de 18 parkeerplaatsen op de middenberm op de Julianalaan, ter hoogte van de huisnummers  135 t/m 145;

g.      de parkeerplaatsen aan de Engelsestraat op het terrein voor het complex met huisnummers 63 t/m 141.

 

 

3.      Met betrekking tot punt 1. van het raadsbesluit (Vaststellen van de Parkeerverordening gemeente Delft 2009 en de Verordening Parkeerbelasting 2009) ….. ,

 

in de bijlage, behorend bij genoemde verordeningen, punt:

 

I. Aanwijzingsbesluit

 

Artikel 14. Tijdsperiode parkeren bij parkeerapparatuur en op parkeerplaatsen voor vergunninghouders

 

De tijdvensters (bloktijden) van Gebied F  NIET te wijzigen!

 

 

 

Bel Ver TU Noord

 

Delft, ……………..januari 2009                                                        ……………………

 

                                                                                                          ……………………

 

 

Bel Ver BVOWDelft     Bel Ver BoKa     Bel Ver Delftzicht     Bel Ver Rotterdamseweg Noord +

 

 

……………………         ……………………          ……………………          ……………………

 

……………………         ……………………          ……………………          ……………………

 

 

 


Toelichting op de AMENDEMENTEN op het raadsvoorstel m.b.t. “Wijzigingen in de bijlage behorend bij de Parkeerverordening gemeente Delft 2009 en de Verordening Parkeerbelastingen gemeente Delft 2009” (raadsvergadering d.d. 19 februari 2009, stuk 906354)

 

 

 

Ad amendementen 1 en 2  (uitbreiding mixparkeerplaatsen in gebieden C en F)

 

 

Constaterende dat:

 

·        Het uitbreiden van het aantal mixparkeerplaatsen geen deel uitmaakte van de Evaluatie Parkeergebieden 2008 en er derhalve geen (goed) inzicht is in zowel de behoefte eraan als het draagvlak onder de omwonende belanghebbenden ervoor,

 

Overwegende dat:

 

·        De in de nota genoemde aanvullende uitgangspunten voor de binnenstad:Werknemers, die per auto naar de binnenstad komen, moeten aan de randen van de (binnen)stad parkeren” en “Bezoekers moeten aan de randen van de binnenstad parkeren”  strijdig zijn met  de genoemde aanvullende uitgangspunten voor de woongebieden rondom de binnenstad: “Parkeerplaatsen zijn hoofdzakelijk bedoeld voor bewoners, hun bezoekers en ondernemers” en “Het parkeren van bezoekers aan de binnenstad (de ‘overloop’) moet worden beperkt”,

·        Mixparkeerplaatsen in eerste instantie bedoeld zijn wanneer er in deze woongebieden plaatselijk behoefte is aan parkeerruimte voor bezoekers van daar gevestigde bedrijven of instellingen,

·        Zeker in woongebieden met relatief weinig parkeerplaatsen het verhogen van het aantal mixplaatsen altijd een verhoogde druk geeft op de vergunningplaatsen,

·        Het aantal mixparkeerplaatsen daarom altijd in redelijke verhouding moet blijven tot de ratio woningen / bedrijven,

·        Het aantal mixparkeerplaatsen afgestemd moet zijn op de behoefte van de bedrijven (b.v. niet meer dan twee maal het maximale aantal gelijktijdige bezoekers van gezamelijke bedrijven),

·        Forse uitbreidingen van het aantal mixparkeerplaatsen zeker niet zonder draagvlakonderzoek onder alle belanghebbenden (woningen en bedrijven) dienen te worden doorgevoerd,

·        Het uitbreiden van het aantal mixparkeerplaatsen niet inhoudt dat hierdoor de parkeersituatie aan de begrenzingen van het mixparkeergebied duidelijker wordt,

·        Ter verduidelijking van deze begrenzingen ook andere maatregelen kunnen worden genomen (b.v. duidelijke markering van het mixparkeergebied, parkeerautomaten centraal in het gebied i.p.v. op de grens, -tegel op iedere individuele betaal- en mixparkeerplek, enz.)

 

Concluderende dat:

 

·        In het gehele schilgebied C het vervangen van vergunningparkeren door mixparkeerplekken onverantwoord en ontoelaatbaar is indien niet voorafgegaan door een grondig onderzoek naar de behoefte eraan en de effecten ervan op de parkeermogelijkheden van de vergunninghouders.

·        In gebied F het vormen van een blok van circa 70 aaneengesloten mixparkeerplaatsen onverantwoord en ontoelaatbaar is indien niet voorafgegaan door een grondig onderzoek naar de behoefte eraan en de effecten ervan op de parkeermogelijkheden van de vergunninghouders.

 

 

Ad amendement 3 (vervallen ochtendblok en verlengen avondblok in gebied F)

 

 

Constaterende dat:

 

·        het uniformeren van de tijdsvensters (bloktijden) voor het betaald- en vergunningparkeren deel uitmaakte van de Evaluatie Parkeergebieden 2008 en dat er in geen van de schilgebieden (en zeker niet in gebied F) draagvlak voor is gevonden (zie evaluatierapporten!),

·        de belangenorganisaties van zowel gebied F2 als F1 in het overleg met het betrokken vakteam unaniem hebben aangevoerd dat dit strijdig is met de oorspronkelijke bedoeling van het vergunningparkeren en dat hierdoor de parkeerdruk in deze gebieden weer aanzienlijk zou toenemen (zie bijlage bij de nota),

 

Overwegende dat:

 

·        Het vervallen van het ochtendblok weer de mogelijkheid biedt aan bezoekers van - en werknemers in de binnenstad, respectievelijk treinreizigers, om de gehele dag gratis of tegen een extreem laag tarief in de schil te parkeren,

·        Het vervallen van het ochtendblok weer de mogelijkheid biedt aan bewoners en bezoekers van de binnenstad om van 22:00 uur ’s avonds tot 16:00 uur de volgende middag of tegen een extreem laag tarief in de schil te parkeren,

·        De tweede en volgende bezoekers van vergunninghouders dan tot 22:00 uur moeten betalen in plaats van tot 20:00 uur,

·        (nogmaals) “Parkeerplaatsen hoofdzakelijk zijn bedoeld voor bewoners, hun bezoekers en ondernemers” en “Het parkeren van bezoekers aan de binnenstad (de ‘overloop’) moet worden beperkt”,

·        Het uniformeren van de bloktijden weinig of niet bijdraagt aan een verheldering van de parkeersituatie voor gebiedsvreemde parkeerders (toeristen en bezoekers) in schilgebieden, die door middel van een fysieke barričre, zoals het spoor of  het kanaal of een andere markante verkeersader, van elkaar zijn gescheiden, zoals gebied F1 (Rotterdamseweg e.o.) als F2 (Delftzicht),

·        Het voordeel van een verlengde maximale parkeerduur van de bezoekerskaart van drie uur naar vier uur voor de vergunninghouders niet opweegt tegen de gevolgen van het wegvallen van het ochtendblok,

 

Concluderende dat:

 

·         Het uniformeren van de bloktijden, indien dit voor de  (deel)gebieden F2 en F1 zou inhouden dat het ochtendblok vervalt (en het avondblok wordt verlengd), dit een terugkeer zou zijn naar de overlastsituatie van vóór de invoering van het vergunningparkeren – , en derhalve een uitermate grote verslechtering zou betekenen van de parkeermogelijkheden voor de omwonende belanghebbenden.