Schriftelijke vragen ingevolge art. 39 Reglement van Orde Gemeenteraad

 

 

 

 

Aan: het College van Burgemeester en Wethouders
Van: de fractie van D66

Datum: 17 februari 2009   

Betreft: fietsen en veiligheid rond beide stations

 

 

Geacht College,

 

Tijdens de grote handhavingsactie rond station Delft op 16 oktober 2008 zijn 57 bekeuringen uitgedeeld voor het fietsen over de stoep tussen straat en fietsenstalling. Tijdens de Algemene Beschouwingen heeft mijn fractie haar onbegrip hierover uitgesproken. Tijdens de grote handhavingsactie van 13 februari 2009 is dit weer gebeurd.

 

Hoewel fietsen op het trottoir verboden is, is de inrichting van het stationsgebied op een aantal punten zeer onduidelijk. Zo zijn er op diverse plekken verlaagde trottoirbanden waarvan het onduidelijk is of ze als inrit gelden, en is de Van Leeuwenhoeksingel rond de snackbar bestraat met trottoirtegels maar nadrukkelijk niet aangegeven als voetgangersgebied.

 

1. Bent u bereid om, gezien het hevige fietsgebruik alhier en de aanwezigheid van diverse verlaagde trottoirbanden en onduidelijke bebording, het gebruik enerzijds de bebording en/of inrichting anderzijds hier beter met elkaar in overeenstemming te brengen? Zo nee, waarom niet?

 

2. Deelt u onze mening dat het bekeuren van een dergelijk klein vergrijp niet past bij de fietsvriendelijke stad die Delft wil zijn, zeker gezien het feit dat enkele honderden meters verderop het voetgangersgebied van de autoluwe binnenstad begint waar fietsen overal is toegestaan? Zo nee, waarom niet?

 

3. Bent u het met ons eens dat het bekeuren van een dergelijk klein vergrijp, met assistentie van de ME bovendien, leidt tot een verkeerd beeld van de prioriteiten van het veiligheidsbeleid, tot onbegrip en tot een vergroting van de kloof tussen burgers en overheid? Zo nee, waarom niet?

 

 

 

 

 

 

 

4. Bent u met ons van mening dat handhavingsacties rond het openbaar vervoer zich moeten richten op de aanpak van zwartrijden en onveiligheid, en dat de huidige massale aanpak in geen verhouding staat tot de nog vaak onopgeloste (dan wel dreigende) zware criminaliteit elders in de stad?

 

Rond station Delft Zuid wordt juist weinig gehandhaafd, terwijl hier minstens in gelijke mate sprake lijkt te zijn van fietsendiefstal en van verloedering. U heeft recent een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Prorail, het stadsgewest en de provincie, de omgeving van dit station te verbeteren – niet in de laatste plaats vanwege de gebrekkige subjectieve/sociale veiligheid en het imago ervan.

 

5. Waarom worden de kapotte fietsen en andere voorwerpen, waarmee de directe omgeving van station Delft Zuid bezaaid ligt, niet opgeruimd?

 

6. Hoe staat het met de uitvoering van het maatregelenpakket tegen fietsendiefstal, zoals in oktober 2007 aan de raad is voorgelegd?

 

7. Bent u bereid om de inzet voor wat betreft het repressiedeel van dit maatregelenpakket te intensiveren op en rond station Delft Zuid? Zo nee, waarom niet?

 

In afwachting van uw antwoord, namens de fractie van D66,

 

Hoogachtend,

 

 

Pauljan Kuijper