Schriftelijke vragen ingevolge art. 39 Reglement van Orde
Gemeenteraad
Aan: het College van Burgemeester en Wethouders
Van: de fractie van D66
Datum: 17 februari 2009
Betreft: fietsen en veiligheid rond beide stations
Geacht College,
Tijdens de
grote handhavingsactie rond station Delft op 16 oktober 2008 zijn 57
bekeuringen uitgedeeld voor het fietsen over de stoep tussen straat en
fietsenstalling. Tijdens de Algemene Beschouwingen heeft mijn fractie haar
onbegrip hierover uitgesproken. Tijdens de grote handhavingsactie van 13
februari 2009 is dit weer gebeurd.
Hoewel
fietsen op het trottoir verboden is, is de inrichting van het stationsgebied op
een aantal punten zeer onduidelijk. Zo zijn er op diverse plekken verlaagde
trottoirbanden waarvan het onduidelijk is of ze als inrit gelden, en is de Van
Leeuwenhoeksingel rond de snackbar bestraat met trottoirtegels maar
nadrukkelijk niet aangegeven als voetgangersgebied.
1. Bent u bereid om, gezien het
hevige fietsgebruik alhier en de aanwezigheid van diverse verlaagde
trottoirbanden en onduidelijke bebording, het gebruik enerzijds de bebording
en/of inrichting anderzijds hier beter met elkaar in overeenstemming te
brengen? Zo nee, waarom niet?
2. Deelt u onze mening dat het
bekeuren van een dergelijk klein vergrijp niet past bij de fietsvriendelijke
stad die Delft wil zijn, zeker gezien het feit dat enkele honderden meters
verderop het voetgangersgebied van de autoluwe binnenstad begint waar fietsen
overal is toegestaan? Zo nee, waarom niet?
3. Bent u het met ons eens dat het
bekeuren van een dergelijk klein vergrijp, met assistentie van de ME bovendien,
leidt tot een verkeerd beeld van de prioriteiten van het veiligheidsbeleid, tot
onbegrip en tot een vergroting van de kloof tussen burgers en overheid? Zo nee,
waarom niet?
4. Bent u met ons van mening dat
handhavingsacties rond het openbaar vervoer zich moeten richten op de aanpak
van zwartrijden en onveiligheid, en dat de huidige massale aanpak in geen
verhouding staat tot de nog vaak onopgeloste (dan wel dreigende) zware
criminaliteit elders in de stad?
Rond
station Delft Zuid wordt juist weinig gehandhaafd, terwijl hier minstens in
gelijke mate sprake lijkt te zijn van fietsendiefstal en van verloedering. U
heeft recent een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Prorail, het
stadsgewest en de provincie, de omgeving van dit station te verbeteren – niet
in de laatste plaats vanwege de gebrekkige subjectieve/sociale veiligheid en
het imago ervan.
5. Waarom worden de kapotte
fietsen en andere voorwerpen, waarmee de directe omgeving van station Delft
Zuid bezaaid ligt, niet opgeruimd?
6. Hoe staat het met de uitvoering
van het maatregelenpakket tegen fietsendiefstal, zoals in oktober 2007 aan de
raad is voorgelegd?
7. Bent u bereid om de inzet voor
wat betreft het repressiedeel van dit maatregelenpakket te intensiveren op en
rond station Delft Zuid? Zo nee, waarom niet?
In
afwachting van uw antwoord, namens de fractie van D66,
Hoogachtend,
Pauljan Kuijper