handelingen stuk 121

terug naar index

 

Stuk 121 I    Delft, 11 juli 1995.

Onderwerp:    wijziging van de Verordening commissie voor de beroep- en bezwaarschriften (3e wijziging)

 

Aan de gemeenteraad.

Geachte dames en heren,

Tot op heden waren bezwaarschriften, die betrekking hebben op de rechtspositie van personen die in dienst zijn van de gemeente Delft, uitgesloten van behandeling door de commissie voor de beroep- en bezwaarschriften. In een aantal rechtspositieregelingen is voorzien in een commissie, die ons moet adviseren ten aanzien van bezwaren van ambtenaren voor wat betreft de uitvoering van die regeling. Het betreft bezwaren inzake functiewaardering, het al dan niet passend zijn van een functie bij een reorganisatie, personeelsbeoordeling en de salarispositie.

In de Algemene wet bestuursrecht worden aan een adviescommissie, die ook de hoorbepaling als bedoeld in die wet kan uitvoeren, bepaalde eisen gesteld, o.a. wat betreft de samenstelling van zo'n commissie.

In verband met het feit, dat de bestaande adviescommissies op het terrein van de rechtspositie niet aan de vereisten als genoemd in de Algemene wet bestuursrecht voldoen, en omdat voor een groot aantal bezwaarmogelijkheden geen adviescommissie is ingesteld, achten wij het wenselijk dat voor alle bezwaren op het gebied van de rechtspositie van het personeel, in dienst van de gemeente Delft, één adviescommissie wordt gevormd, die ook de hoorbepaling als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht kan uitvoeren. Gelet op de afwijkende rechtspositie echter met uitzondering van het personeel met een aanstelling op grond van de Wet Sociale Werkvoorziening en het personeel werkzaam bij het openbaar onderwijs.

Dit zou vorm gegeven kunnen worden door aan de commissie voor de beroep- en bezwaarschriften, die thans uit drie "kamers" bestaat, een vierde kamer toe te voegen. Hoewel het qua systematiek logisch zou zijn deze kamer als "kamer III" te benoemen, en de kamer voor "overige zaken" als "kamer IV", wordt uit practische overwegingen (o.a. naamsbekendheid) voorgesteld de nieuwe kamer personeelszaken "kamer IV" te noemen. Die "kamer IV" zou dan belast moeten worden met de advisering ten aanzien van alle bezwaren op het terrein van de rechtspositie van het personeel, in dienst van de gemeente Delft.

Gelet op de resultaten van het overleg hierover met de commissie voor georganiseerd overleg, en onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie middelen, stellen wij u voor over te gaan tot vaststelling van bijgaand concept-besluit tot 3e wijziging van de Verordening commissie voor de beroep- en bezwaarschriften, waarbij een kamer IV voor de advisering inzake bezwaren op het terrein van de rechtspositie van medewerkers, in dienst van de gemeente wordt gevormd.

Wij hebben inmiddels besloten om de bestaande adviescommissies op het terrein van personeelszaken met ingang van de datum, waarop genoemde kamer IV in functie treedt, in te trekken.

Tenslotte merken wij op dat van de gelegenheid gebruik gemaakt is de verordening aan te passen aan de (nieuwe) Gemeentewet en op onderdelen enkele redactionele wijzigingen aan te brengen.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Delft,

H.V. van Walsum         , burgemeester.

U. Sijtema             , secretaris.


Stuk 121 II

De raad der gemeente Delft;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 11 juli 1995;

gelet op het bepaalde in hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede het bepaalde in hoofdstuk V van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

vast te stellen de volgende

     WIJZIGING van de Verordening commissie voor de beroep- en bezwaarschriften (3e wijziging)

I.

In de aanhef wordt de zinsnede "gelet op de artikelen 61 e.v. van de gemeentewet, alsmede gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht;" vervangen door: gelet op de artikelen 82 e.v. van de Gemeentewet, alsmede gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht;

II.

Artikel 2 wordt gewijzigd als volgt:

a.    In het tweede lid, onderdeel d, wordt de zinsnede "als bedoeld in artikel 272 van de gemeentewet" vervangen door: als genoemd in artikel 219 van de Gemeentewet.

b.    In het tweede lid, onderdeel e, wordt geschrapt de zinsnede "betrekking hebbend op de rechtspositie van personen die in dienst zijn van de gemeente Delft." Deze zinsnede wordt vervangen door: betrekking hebbend op de rechtspositie van personen met een aanstelling op grond van de Wet Sociale Werkvoorziening dan wel op de toelating tot de personenkring als bedoeld in de Wet Sociale Werkvoorziening, alsmede op de rechtspositie van personeel werkzaam bij het openbaar onderwijs.

III.

Artikel 3 wordt gewijzigd als volgt:

a.    In het eerste lid wordt "vijftien" vervangen door: achttien.

b.    In het tweede lid wordt "Zes" vervangen door "Negen" en "twee" door "drie".

IV.

Artikel 4 wordt gewijzigd als volgt:

a.    In het eerste lid wordt "drie" vervangen door "vier".

b.    In het eerste lid wordt de zinsnede "III. een kamer belast met overige zaken" vervangen door "III. een kamer belast met zaken, anders dan genoemd onder I, II en IV.

        Aan het eerste lid wordt verder toegevoegd de zinsnede: IV. een kamer belast met personeelszaken.

c.    Het tweede lid vervalt en wordt vervangen door een nieuwe lid, dat luidt als volgt: De kamers I, II en III bestaan uit vijf leden, waaronder een voorzitter. Twee daarvan zijn leden als bedoeld in artikel 3, lid 2. Drie daarvan zijn leden als bedoeld in artikel 3, lid 3. Kamer IV bestaat uit drie leden, als bedoeld in artikel 3, lid 2, waaronder een voorzitter.

d.    In het derde lid wordt de zinsnede "de kamers II en III" vervangen door: de kamers II, III en IV.

e.    In het vierde lid wordt de zinsnede "I, II en III" vervangen door: I, II, III en IV.

f.        In het zesde lid wordt na "verordening" tussengevoegd de zinsnede: , voor zover daar niet uitdrukkelijk van wordt afgeweken.

V.

Artikel 16, vierde lid wordt gewijzigd als volgt: na "zorg" wordt tussengevoegd de zinsnede: , alsmede van de kamer belast met personeelszaken.

VI.

Artikel 18, eerste lid, wordt gewijzigd als volgt: na "achter gesloten deuren" wordt tussengevoegd: (raadkamer).

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 juli 1995.

, burgemeester.

, secretaris.