Stuk 134 I
02/027232 Delft,
15 oktober 2002.
Onderwerp:
Ontwikkeling afvalstoffenheffing en
de reserve
vuilverwerking 2003-2006
Aan de gemeenteraad,
Geachte dames en heren,
Per ultimo 2001 kende de reserve vuilverwerking een negatieve
stand van € 1,5 miljoen. Dit is het gevolg van een jarenlange onderdekking van
de tarieven. Met het oog daarop is bij vaststelling van de zomernota 2002
besloten tot een stijging van afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht met 10
% in 2002 en volgende jaren (exclusief inflatiecorrectie).
De tarieven zijn daarmee in 2002 overigens nog steeds niet
kostendekkend. Dit jaar (2002) is nog een negatief exploitatiesaldo begroot van
€ 358.000,- (onttrekking uit de reserve). Bovendien worden voor 2002 nog enkele
mee- en tegenvallers verwacht die eveneens worden afgerekend met de reserve:
1.
Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht
zijn in de rekening 2001 per saldo lager uitgevallen dan begroot, omdat effecten
van kwijtschelding en oninbare vorderingen te laag zijn ingeschat. Intensieve
afstemming tussen de vakteams Reiniging en Belastingen heeft er toe geleid dat
begroting en realisatie beter op elkaar aansluiten. De verwachting is dat voor
2002 nog een tegenvaller van ca € 100.000,- zal resteren.
2.
De Afvalverwerking Rijnmond (AVR) keert
in 2002 een eenmalig dividend uit van € 173.000,- dat voor 75 % in 2002
valt en voor 25% in 2003.
3.
Een in de rekening 2001 opgenomen claim
van de AVR inzake hogere verwerkingskosten van € 234.000,- is van tafel. Dit
leidt tot een eenmalig voordeel voor hetzelfde bedrag in 2002.
4.
In de aandeelhoudersvergadering AVR van
26 juni 2002 is besloten om het voorcalculatorisch tarief over 2002 op te hogen
van € 90,30 naar € 96,60 per ton. Het resultaat van deze tegenvaller zal bij
44.000 ton over 2002 ca € 277.200,- bedragen.
5.
In de aandeelhoudersvergadering AVR van
26 juni 2002 is duidelijk geworden dat het tarief 2001 nacalculatorisch gelijk
is aan voorcalculatorisch dit geeft verder geen claims. Een kleinere claim van
ca € 30.000,- over 2000 is nog te verwachten.
6.
De kapitaallasten van o.a.
overlaadstation en tractie vallen €
50.000,- hoger uit dan begroot.
Naar het zich op dit
moment ( september 2002) laat aanzien zal hiermee het negatieve saldo van de
reserve dit jaar met € 400.000,- oplopen tot ruim € 1,9 miljoen per ultimo
2002. Bij ernstige afwijkingen op deze prognose wordt u zo spoedig mogelijk
geïnformeerd. Dekking van dit tekort op de reserve uit de afvalstoffenheffing
is feitelijk niet mogelijk, omdat de wet een meer dan kostendekkend tarief niet
toestaat. Bovendien zullen de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften, die in 2004
van kracht worden, naar verwachting beperkingen opleggen aan de mogelijkheid om
in een reserve langdurig een negatief saldo te laten bestaan.
Bij de zomernota 2003
is reeds besloten om een eenmalige donatie van € 1,9 miljoen aan de reserve te
realiseren.
Begroting
2003 en volgende jaren
Ook begroting 2003
kent een aantal mee- en tegenvallers. De belangrijkste volgen hieronder:
7.
Met de AVR zijn gunstige prijsafspraken
gemaakt over de verwerking van het afval voor de jaren 2003 t/m 2009. ( € 79,-
/ton in 2003 tegen € 96,60 in 2002) het voordeel (van ca € 790.000,- in 2003)
is structureel verwerkt.
8.
Als gevolg van aansluitproblemen
ideaalcomplex voertuigen reiniging ( investeringsprogramma niet juist verwerkt)
is een technische correctie van ca € 200.000,- doorgevoerd in de begroting
2003.
9.
Een mogelijke, nog niet te
kwantificeren tegenvaller, zit in de voorgenomen operatie om studenten e.d.
(min of meer ) individueel aan te slaan voor de afvalstoffenheffing terwijl dat
nu via de verhuurder middels een factuur gaat ( werken derden). Het risico zit
in de mate van inbaarheid en kwijtschelding, afgezet tegen de huidige zekerheid
van de inkomsten. Bij de besluitvorming omtrent dit onderwerp zullen de
financiële effecten gepresenteerd worden.
10. De
begroting 2003 een sluitend tot licht positief exploitatie resultaat te zien
geven
Op basis van bovenstaande afwijkingen is het financieel
meerjarenbeeld van de Reiniging opnieuw doorgerekend. De kostenontwikkeling
2002 –2003 komt naar verwachting uit op gemiddeld 3,8%. In 2003 leidt dat per
saldo, om een kostendekkende exploitatie mogelijk te maken, tot een verhoging
van de afvalstoffenheffing met 7 % tot € 188,62 voor de éénpersoonshuishoudens en met 12½ % tot € 295,25 voor de
meerpersoonshuishoudens. Hierbij is reeds rekening gehouden met de verwachte
prijsstijging in 2003. De uitkomsten wijken niet af van het in de zomernota
2003 gepresenteerde beeld.
De verwachting is bovendien dat het tarief voor de jaren
2004 en later de normale prijsstijging kan volgen om ook dan een kostendekkende
exploitatie te bereiken.
Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie
Middelen en Bestuur stellen wij u voor:
1.
Bijstorting in de
reserve vuilverwerking voor het verwachte negatieve bedrag van €
1,9 miljoen ten laste van het boekjaar2002.
2.
De afvalstoffenheffing 2003 als volgt
vaststellen:
€ 188,62
voor éénpersoonshuishoudens
€ 295,25 voor meerpersoonshuishoudens.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.
Stuk 134 II
02/027232
De raad van de gemeente Delft,
gelezen het voorstel van het college van 15 oktober 2002;
b e s l u i t :
1. Bijstorting in de reserve vuilverwerking voor het
verwachte negatieve bedrag van € 1,9 miljoen ten laste van het
boekjaar 2002.
2. De
afvalstoffenheffing 2003 als volgt vaststellen:
€ 188,62
voor éénpersoonshuishoudens
€ 295,25 voor meerpersoonshuishoudens.
Aldus vastgesteld in de openbare
raadsvergadering van 31 oktober 2002.
,burgemeester.
,lo.secretaris.