Stuk 152

02/028164                                                                                           Delft, 15 oktober 2002.

 

Onderwerp:     Beschikbaar stellen van een krediet ad € 68.500,-

                     t.b.v. de introductie van achteraf betaald parkeren

                     op de Ezelsveldlaan.

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

Sinds de bouw van Zuidpoort kent de Ezelsveldlaan een systeem van vooraf betaald parkeren. Voordien was dit achteraf betaald parkeren. De partners in de stichting centrummanagement Delft zijn van mening dat dit systeem van vooraf betalen een negatief effect heeft op de omzet van bedrijven in de binnenstad. Gesteld werd dat met name voor bezoekers van buiten Delft het een rem zou betekenen op hun verblijfsduur en (daarmee) op hun bestedingen. Dit effect is teniet te doen door het systeem van achteraf betaald parkeren weer in te voeren. Hiertoe is echter andere parkeerapparatuur en aanpassing van het terrein nodig.

De reden waarom indertijd het oude systeem beëindigd is, is dat als gevolg van de bouw van de ondergrondse garage het toen bestaande gebouwtje en een deel van de installatie verwijderd moest worden. Aangezien er op dat moment recentelijk achteraf betaald parkeren was gerealiseerd met oplevering van de Phoenixgarage was besloten te volstaan met de plaatsing van twee reguliere parkeerautomaten op het terrein. Het feit dat daarmee het regime achteraf betalen werd omgezet in vooraf betalen werd vanwege de nieuwe voorziening niet als cruciaal voor de bedrijfsresultaten ingeschat.

 

De éénmalige investering (parkeersysteem, camerabewaking, bekabeling en montage, terreinaanpassing en rente) bedraagt € 68.500,-. De restwaarde van de huidige apparatuur, alsmede van de nieuw te plaatsen apparatuur bedraagt in beide gevallen € 5000,-, waardoor een feitelijke investering ontstaat van € 58.500,-. Deze wordt afgeschreven in twee jaar.

Jaarlijks kost het nieuwe systeem € 14.200,-. Het oude kost € 1500,-. Ergo het achteraf betaald parkeren kost € 41.950,- per jaar.

De opbrengsten zullen evenwel hoger liggen. Thans levert het gebruik van het terrein circa € 130.000,- per jaar op. Onze inschatting is dat als gevolg van de systeemverandering het gebruik met 20% zal toenemen. Dit betekent een omzetvermeerdering van € 26.000,- tot € 156.000,- Hier moet echter de inkomsten uit overbetaling (€10.000,-) en de inkomsten uit naheffing (€ 10.000,-) op in mindering gebracht worden, waardoor de opbrengst feitelijk met € 6000,- zal toenemen. 

Vorenstaande betekent dat het voorstel financieel een resultaat reductie van € 35.950,- per jaar impliceert.

 

Verwachting is dat het nieuwe regime per jaar gemiddeld 10.000 extra parkeringen van gemiddeld 2 uur genereert. Uitgaande dat dit allen parkeerders zijn van buiten Delft die de binnenstad in de huidige situatie of niet of veel korter bezocht zouden hebben, heeft dit een positief effect op de bestedingen in de binnenstad van € 350.000,- per jaar.

 

Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie duurzaamheid, in te stemmen met introductie van achteraf betaald parkeren op de Ezelsveldlaan en hiertoe éénmalig (te financieren door onttrekking uit de reserve parkeervoorziening) € 68.500,- en voor de jaren 2003 en 2004 ten behoeve van de kosten van exploitatie een bedrag van jaarlijks € 12.700,-  ter beschikking te stellen en hiertoe vast te stellen de 56e wijziging van de begroting voor het dienstjaar 2002.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

 

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

 

 

N. Roos                        ,secretaris