Stuk 152
02/028164 Delft,
15 oktober 2002.
Onderwerp: Beschikbaar
stellen van een krediet ad € 68.500,-
t.b.v.
de introductie van achteraf betaald parkeren
op
de Ezelsveldlaan.
Aan de gemeenteraad.
Geachte
dames en heren,
Sinds de bouw van Zuidpoort
kent de Ezelsveldlaan een systeem van vooraf betaald parkeren. Voordien was dit
achteraf betaald parkeren. De partners in de stichting centrummanagement Delft
zijn van mening dat dit systeem van vooraf betalen een negatief effect heeft op
de omzet van bedrijven in de binnenstad. Gesteld werd dat met name voor
bezoekers van buiten Delft het een rem zou betekenen op hun verblijfsduur en
(daarmee) op hun bestedingen. Dit effect is teniet te doen door het systeem van
achteraf betaald parkeren weer in te voeren. Hiertoe is echter andere
parkeerapparatuur en aanpassing van het terrein nodig.
De reden waarom indertijd
het oude systeem beëindigd is, is dat als gevolg van de bouw van de
ondergrondse garage het toen bestaande gebouwtje en een deel van de installatie
verwijderd moest worden. Aangezien er op dat moment recentelijk achteraf
betaald parkeren was gerealiseerd met oplevering van de Phoenixgarage was
besloten te volstaan met de plaatsing van twee reguliere parkeerautomaten op
het terrein. Het feit dat daarmee het regime achteraf betalen werd omgezet in
vooraf betalen werd vanwege de nieuwe voorziening niet als cruciaal voor de
bedrijfsresultaten ingeschat.
De éénmalige investering
(parkeersysteem, camerabewaking, bekabeling en montage, terreinaanpassing en
rente) bedraagt € 68.500,-. De restwaarde van de huidige apparatuur, alsmede
van de nieuw te plaatsen apparatuur bedraagt in beide gevallen € 5000,-,
waardoor een feitelijke investering ontstaat van € 58.500,-. Deze wordt
afgeschreven in twee jaar.
Jaarlijks kost het nieuwe
systeem € 14.200,-. Het oude kost € 1500,-. Ergo het achteraf betaald parkeren
kost € 41.950,- per jaar.
De opbrengsten zullen
evenwel hoger liggen. Thans levert het gebruik van het terrein circa
€ 130.000,- per jaar op. Onze inschatting is dat als gevolg van de
systeemverandering het gebruik met 20% zal toenemen. Dit betekent een
omzetvermeerdering van € 26.000,- tot € 156.000,- Hier moet echter de
inkomsten uit overbetaling (€10.000,-) en de inkomsten uit naheffing (€
10.000,-) op in mindering gebracht worden, waardoor de opbrengst feitelijk met
€ 6000,- zal toenemen.
Vorenstaande betekent dat
het voorstel financieel een resultaat reductie van € 35.950,- per jaar
impliceert.
Verwachting is dat het
nieuwe regime per jaar gemiddeld 10.000 extra parkeringen van gemiddeld 2 uur
genereert. Uitgaande dat dit allen parkeerders zijn van buiten Delft die de binnenstad
in de huidige situatie of niet of veel korter bezocht zouden hebben, heeft dit
een positief effect op de bestedingen in de binnenstad van € 350.000,- per
jaar.
Wij stellen u voor, onder
voorbehoud van gunstig advies van de commissie duurzaamheid, in te stemmen met
introductie van achteraf betaald parkeren op de Ezelsveldlaan en hiertoe
éénmalig (te financieren door onttrekking uit de reserve parkeervoorziening) €
68.500,- en voor de jaren 2003 en 2004 ten behoeve van de kosten van
exploitatie een bedrag van jaarlijks € 12.700,- ter beschikking te stellen en hiertoe vast te stellen de 56e
wijziging van de begroting voor het dienstjaar 2002.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
H.M.C.M.
van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris