Stuk 126 I                                                                                                   Delft, 19 juni 2003.

03/020400

 

Onderwerp:     Verkoop gemeentelijke aandelen B.V. Transportnet

                     Zuid-Holland Aan TenneT  B.V.

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

 

 1               Inleiding

In juli 2001 hebben de aandeelhouders van B.V. Transportnet Zuid-Holland (“TZH”) het principebesluit genomen om verkoop van TZH te onderzoeken. Hierbij zijn met name de volgende argumenten in overweging genomen: de noodzaak tot schaalvergroting en de beperkte invloed van de aandeelhouders van TZH op het bedrijf, hetgeen onvoldoende compensatie biedt voor de bedrijfseconomische risico’s die de aandeelhouders lopen. In vervolg op het principebesluit van uw raad van 25 april 2002, nummer 02/005984 tot de vervreemding van de aandelen van TZH, als gevolg van een fusie of verkoop van TZH en in het kader van het bindend bod op alle aandelen TZH van 3 april 2003 door TenneT, Transmission System Operator B.V. (“TenneT”) wordt hierna nader ingegaan op de volgende onderwerpen:

 

1.                  Inleiding

2.                  De noodzaak van schaalvergroting

2.1.             Schaalvergroting vanuit historisch perspectief

3.                  Redenen voor verkoop in plaats van fusie

4.                  Korte toelichting op het verkoopproces, kandidaten en leveringszekerheid

5.                  Leveringszekerheid

6.                  Toelichting op de verkoopdocumentatie

7.                  Toelichting op de lening

8.                  Conclusie

 

 2               De noodzaak van schaalvergroting

Momenteel is TZH winstgevend. In de afgelopen jaren, heeft er een reorganisatie plaatsgevonden bij TZH om de onderneming verder om te bouwen tot een moderne organisatie en deze om te turnen van een techniek naar procesgerichte organisatie. Zo heeft TZH onder andere asset management geďmplementeerd en over de afgelopen jaren kosten reducties doorgevoerd. TZH streeft hiermee naar een toppositie in kwaliteit en efficiëntie. Niettemin hebben de directie en de raad van commissarissen van TZH herhaaldelijk aangegeven dat zij op korte termijn schaalvergroting wensen aangezien zij van mening zijn dat TZH een te geringe omvang heeft om op de langere termijn concurrerende transportdiensten te kunnen blijven aanbieden. Dit houdt verband met de kapitaalsintensiteit van TZH en het als gevolg daarvan relatief hoge aandeel van de vaste kosten waarop relatief gezien slechts beperkt bespaard kan worden en waarvan de kosten per eenheid alleen kunnen dalen door deze kosten te verdelen over meer afnemers; met andere woorden door op te schalen. Een voorbeeld daarvan is het kostbare bedieningscentrum dat nu per iedere individuele netbeheerder aanwezig is. Tevens kan het samengaan met een grotere partner er toe leiden dat goedkoper ingekocht kan worden en ook dat de onderneming goedkoper gefinancierd kan worden. Tenslotte biedt een grotere onderneming meer ontplooiingskansen voor de medewerkers van TZH.

 

2.1.    Schaalvergroting vanuit historisch perspectief

 

Aan het einde van de 19e en het begin van de 20e eeuw gingen zes gemeenten: te weten Rotterdam,

s-‘Gravenhage, Dordrecht, Leiden, Delft en Gouda over tot het stichten van elektriciteitscentrales. Zij deden dit in de eerste plaats voor de elektriciteitsvoorziening van de eigen gemeenten, maar al spoedig daarna deden zij dit ook voor de omliggende gemeenten. In de dertiger jaren kwam een commissie onder leiding van jhr. Mr. Dr. H.A. van Karnebeek, destijds Commissaris van de Koningin in de Provincie Zuid-Holland, tot de conclusie dat een koppeling van deze centrales door middel van hoogspanningsverbindingen economische voordelen zou opleveren en dat daarnaast de kans op storingen zou afnemen.

 

Als gevolg van dit advies werd in 1938 de Stichting Koppeling, onder het ministerie van Economische Zaken, in het leven geroepen. In dat zelfde jaar kwam de eerste 150kV-verbinding in Nederland tot stand en wel de kabelverbinding (een unicum in die tijd) tussen Den Haag en Rotterdam. In 1941 is deze Stichting omgevormd tot de N.V. Electriciteitsbedrijf Zuid-Holland(EZH) met als aandeelhouders de Provincie Zuid-Holland en de zes bovengenoemde gemeenten[1].

 

De taakstelling van EZH luidde “Het koppelen van de centrales in Zuid-Holland, het transporteren van electrische energie en het coördineren van de produktie”.

 

Na de oprichting van EZH werd in snel tempo uitbreiding gegeven aan het 150kV-koppelnet in Zuid-Holland en de koppelverbindingen met de provincies Noord-Holland en Noord-Brabant. Een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van het net vormde de in 1970 gerealiseerde koppeling met het landelijk 380kV-koppelnet te Krimpen a/d IJssel.

 

De in de 80-er jaren gewenste koppeling tussen produktie en distributie leidde er toe dat EZH van 1987 tot en met 1998 tevens eigenaar was van de produktiemiddelen in Zuid-Holland.

 

Als gevolg van de Elektriciteitswet 1998 moest het transportdeel van EZH weer tot een zelfstandige onderneming worden afgesplitst. Dit leidde tot de vorming van de B.V. Transportnet Zuid-Holland met nagenoeg de zelfde taakstelling als in 1941, nu echter zonder de produktie coördinatie.

Op grond van de historische ontwikkelingen ligt het dan ook in de rede dat op grond van de overwegingen in de onderhavige beleidsnotitie samengaan met TenneT als de meest reële optie mag/moet worden beschouwd.

 

 3               Redenen voor verkoop in plaats van fusie

Als netbeheerder in de zin van de Elektriciteitswet 1998 is vereist dat in de statuten van een netbeheerder een aantal bepalingen wordt opgenomen die beogen de onafhankelijkheid ten opzichte van een producent, een leverancier of een aandeelhouder van de netbeheerder te waarborgen. De statuten van TZH bevatten daarom diverse bepalingen die de zeggenschap van de aandeelhouders van TZH beperken. Daarnaast heeft TZH op 20 juli 2000 een verklaring bij de kamer van koophandel gedeponeerd inhoudende dat TZH voldoet aan de voorwaarden voor toepasselijkheid van het structuurregime en zal TZH vanaf 20 juli 2003 van rechtswege zijn onderworpen aan het volledige structuurregime. Dit heeft onder meer als gevolg dat bepaalde bevoegdheden die bij een ‘gewone’ vennootschap aan de algemene vergadering van aandeelhouders toekomen, alsdan aan de raad van commissarissen zullen zijn toebedeeld. Tenslotte opereert TZH nagenoeg geheel in een gereguleerde omgeving welke wordt beheerst door de Elektriciteitswet 1998 en de regelgeving van de Dienst Uitvoering en Toezicht Energie (“DTe”).

 

Het bovenstaande betekent dat aandeelhouders van TZH slechts beperkt invloed uit kunnen oefenen op het bedrijf hetgeen een spanningsveld oplevert tussen enerzijds het risico van de aandeelhouders en anderzijds de beperkte mate van zeggenschap van de aandeelhouders om invloed uit te kunnen oefenen om (i) deze risico’s te beperken en (ii) politieke doeleinden te verwezenlijken. Daar komt bij dat de aandeelhouders als overheden een versterkte politieke verantwoordelijkheid hebben jegens TZH en daarbij betrokken partijen zoals werknemers en afnemers. Verkoop van de aandelen TZH tegen contanten ondervangt het spanningsveld tussen het risico van de aandeelhouders en de zeggenschap van de aandeelhouders. Bij vervreemding van de aandelen TZH door middel van een fusie kan mogelijk wel de noodzakelijk geachte schaalvergroting worden bereikt, maar blijven de aandeelhouders van TZH aandeelhouder in een (grotere) onderneming. Dit betekent dat bovengenoemd spanningsveld blijft bestaan. Een fusie met TenneT is bovendien niet mogelijk omdat de aandelen van TenneT ingevolge de Elektriciteitswet 1998 voor 100% in handen van de Staat moeten zijn.

 

 4               Korte toelichting op het verkoopproces, kandidaten en leveringszekerheid

TZH heeft gezamenlijk met de aandeelhouders besloten om verkoop van TZH te onderzoeken door middel van een veilingproces waarbij een ambitieus tijdspad wordt nagestreefd. Hiertoe is besloten omdat een veiling een relatief goede manier is om marktwerking te creëren. Daarbij is in ogenschouw genomen dat de DTe vanaf medio 2003 de x-factor voor de komende reguleringsperiode zou gaan bepalen. Naar verwachting van de directie van TZH zal de x-factor voor TZH stand-alone hoger uitvallen dan in combinatie met een partner. De x-factor heeft een grote invloed op de rentabiliteit van TZH en daarmee op de waarde van de aandelen.

 

Begin januari 2003 hebben de aandeelhouders en TZH de zakenbank Rabo Securities gemandateerd om het verkoopproces te begeleiden. Als onderdeel van haar adequate begeleiding heeft Rabo Securities daarbij onder andere een zogenaamd biedingsbericht samengesteld en een waardering uitgevoerd. Voor de volledigheid heeft Ernst & Young hiernaast nog een fairness opinion afgegeven met betrekking tot de waarde van TZH. Het thans voorliggende bod ligt in de waarderingsrange van Rabo Securities en boven de waarderingsrange van Ernst & Young. Norton Rose is juridisch adviseur bij het proces en heeft onder andere de verkoopdocumentatie opgesteld en een juridische ‘vendor due diligence’ uitgevoerd. Naast deze juridische vendor due diligence heeft KPMG een financieel vendor due diligence rapport opgesteld. Al met al een intensief en zorgvuldig proces.

 

Op basis van een gezamenlijk vastgestelde longlist heeft Rabo Securities diverse partijen uitgenodigd tot het doen van een bod. In februari 2003 heeft een tweetal partijen, waaronder TenneT, een indicatief bod uitgebracht. Na twee biedingsronden zijn beide partijen vervolgens uitgenodigd voor een derde ronde, om daarin na een boekenonderzoek te komen tot een definitief bod. Uiteindelijk heeft TenneT in april 2003 een definitief aanbod gedaan, waarbij zij tevens haar daarmee samenhangende (juridische) condities heeft aangegeven. De andere partij was inmiddels afgehaakt zodat er op dat moment nog één gegadigde overbleef. Het bod dat er nu van TenneT ligt is concurrerend met het laatste bod van deze andere partij. Naast een kwalitatief sterk en goed onderbouwd businessplan, biedt TenneT bovendien betere condities voor het personeel van TZH dan deze andere partij, waaronder een toezegging dat er geen gedwongen ontslagen zullen volgen en betere vooruitzichten voor het personeel van TZH. Bovendien zal bij TenneT een belangrijk deel van de werkgelegenheid in deze regio blijven.

 

 5               Leveringszekerheid

Op welke wijze worden de risico's (ten aanzien van. maatschappelijke belangen zoals leveringszekerheid en storingen) nu - en in de toekomst, te weten na verkoop - afgedekt? Wat zijn de risico's van verkoop ten aanzien van. de publieke belangen? Wat zullen de gevolgen zijn voor afnemers als het niet goed gaat met TZH? Al deze vragen betreffen de maatschappelijke belangen, zoals leveringszekerheid, betrouwbaarheid netten (storingen) en de prijzen.

Hieronder wordt ingegaan op de vraag hoe deze maatschappelijke belangen worden gewaarborgd in geval van verkoop en wat de voordelen van verkoop vanuit maatschappelijk oogpunt zullen zijn.

 

Momenteel stuurt de DTe in haar regelgeving op efficiency. Dit houdt in dat de DTe de gereguleerde omzet en daarmee samenhangende tarifering voor de energiedistributiebedrijven bepaalt op basis van de door deze bedrijven aangeleverde prognoses.  In 2002 bedroeg de gemiddelde stroomonderbreking ± een half uur. Daarmee behoort de leveringszekerheid in Nederland tot een van de hoogste in de wereld. De DTe heeft aangegeven dat zij in de thans voorliggende reguleringsperiode tevens gaat sturen op output. Dit houdt in dat de bedrijven in deze sector financieel zullen worden gekort dan wel beloond. Zoals hierboven aangegeven is de invloed van aandeelhouders op de bedrijfsvoering van TZH - en dus op de energievoorziening en de leveringszekerheid.- beperkt. Voor TenneT zal dit niet anders zijn. Ook TenneT zal slechts in beperkte mate het beleid van TZH kunnen beďnvloeden

 

Gelet op het overheidskarakter van TenneT (de staat is 100% aandeelhouder) en gezien de uitgebreide regelgeving en controle aangaande het transport van elektriciteit, achten wij de leveringszekerheid in geval van een verkoop aan TenneT voldoende gewaarborgd. De hierboven genoemde maatschappelijke belangen worden met een verkoop gediend.

 

 6               Toelichting op de verkoopdocumentatie

Bijgevoegd treft u een overzicht dat inzicht geeft in de hoofdlijnen van de concept verkoopovereenkomst. Voor een volledig beeld van de transactie verwijzen wij naar de integrale  verkoopovereenkomst zoals deze ter inzage ligt  bij de Griffie.  (onder geheimhoudingsverklaring ex. Art.25 gemeentewet)

 

6.1.    Prijs

 

Onder deze overeenkomst worden de aandelen TZH met terugwerkende kracht per 1 januari 2003 verkocht aan TenneT. De koopprijs voor de aandelen bedraagt EUR 169 miljoen, inclusief het resultaat over het afgelopen boekjaar[2]. Tevens neemt TenneT alle uitstaande rentedragende schulden van TZH over, welke per balansdatum een nominale waarde hadden van ± EUR 85 miljoen. Voor de gemeente Delft resulteert de verkoop van haar aandelen TZH in een bedrag van EUR 16.010.526,--.  Het over het jaar 2002 uit te keren dividend TZH ad  EUR 1.210.737,-- is onderdeel van dit bedrag.

 

6.2.             Voorwaarden/condities

 

Op de verkopers van de aandelen TZH rusten onder deze overeenkomst nagenoeg geen verplichtingen voor het verleden of de toekomst uit hoofde van garanties of vrijwaringen. De afgegeven garanties zijn beperkt tot de gebruikelijke “eigenaargaranties” in een transactie als deze. Hiernaast verplichten de verkopers zich om gedurende tien jaar na de leveringsdatum een bestendige gedragslijn te volgen ten aanzien van de oliedrukkabels zoals deze worden geëxploiteerd door TZH[3].

Als opschortende voorwaarde van deze transactie dient nog de goedkeuring door de gemeenteraden/Provinciale Staten van de verkopers te worden verkregen, naast instemming van de Minister van Economische Zaken ex artikel 93 Elektriciteitswet, toestemming van de Nma, advies van de ondernemingsraad van TZH en goedkeuring van de Staat der Nederlanden, in haar hoedanigheid van aandeelhouder van TenneT. Partijen beogen om bovenstaande goedkeuringen/adviezen zo spoedig mogelijk te verkrijgen teneinde de transactie kort na de zomer af te kunnen ronden.

 7               Toelichting op de lening

De aandeelhouders[4] van BV Transportnet Zuid-Holland (“TZH”) staan garant voor geldleningen die in het verleden zijn aangegaan door N.V. Electriciteitsbedrijf Zuid-Holland (hierna EZH, het huidige E.ON Benelux Generation N.V. (“E.ON”)[5]. Bij de verkoop van EZH in 2000 hebben de aandeelhouders besloten om deze garanties te continueren. Voor het geval dat het Duitse E.ON ooit niet aan haar betalingsverplichtingen zou voldoen (en derhalve de garanties door de geldgevers van EZH zouden worden ingeroepen), is een structuur opgezet waarbij dit financiële risico voor de aandeelhouders is gemitigeerd. Deze structuur bestaat daaruit dat een lening van E.ON aan TZH is overgedragen aan de aandeelhouders en waarbij de aflossingen en rentebetalingen door TZH aan de aandeelhouders telkens gelijk lopen met de vervalkalender van de lening van E.ON van haar geldgevers[6].

 

TenneT heeft zich contractueel verplicht om deze structuur gedurende de looptijd van de garanties in stand te houden, zodat door de verkoop van TZH de afgedekte garantie situatie voor de aandeelhouders niet verandert. Van het thans uitstaande obligo onder deze garanties ad ± EUR 12 miljoen resteert per eind 2004 nog zo’n EUR 2,2 miljoen en deze verplichting zal per 2007 geheel afgelost zijn.

 

 8               Conclusie

Gezien bovengenoemde bevindingen en conclusies stellen wij voor het besluit te nemen tot verkoop van de aandelen van TZH aan TenneT volgens de voorliggende koopovereenkomst.

 

Voorstel

Samenvattend stellen wij u voor, door vaststelling van het hierbij behorende ontwerpbesluit, als gemeente Delft de bereidheid uit te spreken tot verkoop van alle aandelen van de gemeente Delft  in TZH aan TenneT en de uitvoering daarvan aan ons  college  op te dragen.

 

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft;

 

 

H.M.C.M. van Oorschot    ,burgemeester.

 

 

N. Roos                           ,secretaris.

 


Stuk 126 II

03/020400

 

 

De raad van de gemeente Delft,

 

Gelezen het voorstel van het college van 19 juni 2003;

 

b e s l u i t :

 

1.       In te stemmen met de verkoop van alle gemeentelijke aandelen in de B.V. TZH aan TenneT B.V.

2.       ons college te machtigen terzake de uitvoering bij deze verkoop het verder nodige te verrichten.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 juni 2003.

 

 

 

                                                       ,burgemeester.

 

 

 

                                                       ,griffier.

 



[1] Het aandeelhouderschap van de Gemeente Gouda is in september 1994 beëindigd. Reden hiervan was dat de gemeente niet meer over eigen electriciteit-produktiemiddelen beschikte.

 

[2] De gemaakte kosten voor adviseurs e.d. in het kader van deze verkoop komen hierop nog in mindering. Men verwacht voor deze kosten een bedrag wat uitkomt tussen de 2.5 en 3 miljoen.   

[3] Evenals vele branchegenoten gebruikt TZH voor sommige van haar ondergrondse 150kV verbindingen elektriciteitskabels welke worden gekoeld door olie. Zoals vereist door de vigerende milieu wet- en regelgeving saneert TZH in geval van lekkage het betrokken kabelelement.   

[4] Gemeenten Delft, Den Haag, Dordrecht en Rotterdam en de provincie Zuid-Holland. Voor de gemeente Leiden is het onduidelijk of zij zich aan de garanties heeft verbonden.

[5] Vanwege vervroegde aflossingen door E.ON staat onder deze leningen momenteel nog een bedrag uit van EUR 12 miljoen van het oorspronkelijke bedrag van ruim EUR 134 miljoen.

[6] In de praktijk lopen de aflossing- & rentebetalingen van de TZH lening enigszins uit de pas met de individuele aflossing- en rentebetalingen door EZH aan haar diverse geldgevers. Dit is echter van relatief gering belang op het totaliteit van de lening.