Stuk 28 I                                                                                             Delft, 8 februari 2005.

536527                                                                       

 

Onderwerp:       Evaluatie Functielimiteringssysteem

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

 

I           Het functielimiteringssysteem (FLS) in het bestemmingsplan Binnenstad

 

Voor de ontwikkeling van de binnenstad werd in de loop van de jaren negentig duidelijk dat de voorkeur uitging naar een meer conserverend beleid. De algemene opvatting was, dat de interim-regeling, te weten het bestemmingsplan “Technische Herziening Komplan 1976”  te ruim was. Daarom is voor het bestemmingsplan Binnenstad nadrukkelijk gekozen voor een meer behoudend beleid, gericht op een goede overgang van oud (historische binnenstad) naar nieuw (Zuidpoort en Spoorzone) vanuit de binnenstad. Een van de algemene uitgangspunten bij het bestemmingsplan Binnenstad is dat de functiediversiteit, de “veelkleurigheid” van de binnenstad, gehandhaafd en beschermd moet worden.       

De binnenstad is levendig en bewegelijk. De afwisseling van functies, zoals winkels, dienstverlenende bedrijven, kantoren, woningen, horeca enz., zorgt er mede voor, dat deze aantrekkelijk is om er te wonen, werken of verblijven. Na wonen is detailhandel de belangrijkste drager in de binnenstad.

 

Waarom functielimitering?

Het bestemmingsplan Binnenstad kent de functies bedrijf, detailhandel, dienstverlening, horeca,  kantoor, maatschappelijke doeleinden en wonen.

Om ervoor te zorgen dat een sterke uitgroei van één functie – bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening in de winkelgebieden – niet ten koste gaat van andere functies, is in het bestemmingsplan een vrijstellingsmogelijkheid opgenomen. Alle bebouwing in de binnenstad is geïnventariseerd op bestaand gebruik en vastgelegd in het FLS. Toekomstige veranderingen zijn acceptabel, mits de ene functie de andere niet wegdrukt. Het FLS, dat onderdeel uitmaakt van het bestemmingsplan Binnenstad, is een methode, op grond waarvan overeenkomstig artikel 15 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) vrijstelling is te verlenen voor een ander gebruik van een pand, dan het bestemmingsplan toestaat (de zogenaamde “binnenplanse vrijstelling”).

 

Voorbeelden (uit toelichting bestemmingsplan Binnenstad):

a.       Naarmate er meer “winkels” komen waar slechts adviezen en diensten worden verkocht, zoals reisbureaus, hypotheekwinkels, uitzendbureaus e.d., komt de aantrekkelijkheid van de binnenstad onder druk te staan.

b.       Horeca die het winkelen ondersteunt is welkom, maar tot een bepaalde grens.

c.       De grotere binnenstadspanden zijn een geschikte vestigingsplaats voor kantoren. Die functie kan het wonen verdringen.

d.       Stijgende prijzen voor woonruimte concurreren in de zwakkere delen van het winkelgebied met het winkelgebruik, waardoor de winkelfunctie wordt terug-gedrongen.

 

Toegezegde evaluatie

Het FLS is het middel om de diversiteit aan functies te handhaven en toch flexibiliteit te houden. Op 31 oktober 2003 is het bestemmingsplan “Binnenstad” in werking getreden met daarin opgenomen het FLS. Overeenkomstig onze toezegging, melden wij u hierbij de bevindingen met het FLS. Gedurende de periode november 2003 t/m september 2004 is per straatwand het bestaande gebruik per pand (alleen begane grond) gecontroleerd.

Het resultaat is besproken met de betrokken (beleids)medewerkers[1] van de verschillende vakteams en is op 20 januari 2005 voorgelegd aan de Stichting Centrum Management Delft.

Voor alle duidelijkheid wordt opgemerkt dat het FLS geen beleidsinstrument voor branchering is. Het FLS benoemt toelaatbaarheid per pand van functies als bedrijfsdoeleinden, detailhandel, dienstverlening, horeca, kantoren, maatschappelijke doeleinden en wonen. (Bepalen van de branchering binnen de detailhandelsfunctie is geen publiekrechtelijke bevoegdheid van de gemeente.)

 

Beschrijving functies in toelichting bestemmingsplan

In de toelichting (niet-juridisch bindend) op het bestemmingsplan is de doelstelling en de systematiek van het FLS  beschreven. In de planvoorschriften met bijlagen IV (FLS-lijsten) en V (FLS-stroken) en op de plankaart  is dit  systeem juridisch bindend uitgewerkt en is aangegeven waar de verschillende functies zijn gelegen en/of toelaatbaar zijn (zie bijlage 1). Er zijn accenten gelegd op delen van de stad. Zo zijn er gebieden vastgesteld waarin een specifieke functie is gewenst, zoals winkelgebieden, winkel- en uitgaansgebieden, uitgaansgebieden, gemengde gebieden, woongebieden enz (zie kaart bijlage 4). Het FLS is slechts van toepassing op gronden met de bestemming GD (gemengde doeleinden) en KW (kernwinkelgebied). In de woongebieden is het FLS niet van toepassing. Daar waar het FLS wel van toepassing is (zie kaart bijlage 5), is dat met een aanduiding aangegeven op de plankaart die bij het bestemmingsplan hoort.

 

Per gebied en per straat is het bestaande gebruik geïnventariseerd en beoordeeld welke verschuivingen mogelijk zijn. Er is uitgegaan van grachten- en straatwanden die functionele en stedenbouwkundige samenhang vertonen. Het zijn gedeelten met een lengte die varieert van circa 100 tot 300 meter, die FLS-stroken (ook wel gevelwanden of blokzijden) worden genoemd. Soms één gracht- of straatwand per strook; soms ook de overzijde van een straat als de samenhang daar aanleiding toe geeft. Zo zijn er 97 FLS-stroken aangegeven.

Per FLS-strook is het aantal panden geteld en het bestaande gebruik vastgesteld (planvoorschriften bijlage IV. FLS-lijst). Het gewenste gebruik is als een percentage op een lijst (planvoorschriften bijlage V. FLS-strook), als bijlage in het bestemmingsplan, opgenomen. Deze lijsten  zijn vervolgens in een geautomatiseerd “systeem” overgenomen (voorbeeld uit geautomatiseerd systeem: bijlage 3).

 

Horeca binnen KW (= kernwinkelgebied)

Binnen de voorschriften van het bestemmingsplan behorende bij de bestemming KW is in winkels ‘functiegebonden’ horeca rechtstreeks toegestaan. Mits het horecagebruik niet meer bedraagt dan 20% van het vloeroppervlak met een maximum van 250m². Dit betreft dus geen zelfstandige horecagelegenheid, want de hoofdbestemming blijft detailhandel (voorbeeld: coffeecorner in de HEMA).

 

Binnen de bestemming KW is op grond van het FLS vrijstelling te verkrijgen om een pand te gebruiken als zelfstandige horecagelegenheid, met dien verstande dat die gelegenheid moet voldoen aan de omschrijving ‘winkelondersteunende horeca’ (zoals beschreven in artikel 1, onder ag. in de begripsbepalingen van het bestemmingsplan).

Daarvan zijn de sluitingstijden nagenoeg gelijk aan die van de winkels, maar uiterlijk tot 23:00 uur. Hieronder vallen lunchrooms, snackbars en ijssalons. De winkels waar kant-en-klare etenswaren worden verkocht, vallen binnen de begripsomschrijving ‘detailhandel’ (het verkopen en leveren van goederen anders dan voor beroeps- en bedrijfsmatig gebruik). De etenswaren mogen niet binnen de winkel genuttigd worden.

 

Werking FLS

De werking van het FLS is in de toelichting op het bestemmingsplan beschreven en in de planvoorschriften uitgewerkt. De waarborgen in het bestemmingsplan Binnenstad zorgen ervoor, dat

- de beweeglijkheid van functies bewaard blijft

- verkregen rechten worden gerespecteerd

- zichtbaar is welke planologische ruimte er is voor een of meer functies

- er duidelijke limieten worden gesteld aan de daarvoor in aanmerking komende

   functies

- mutaties in gebruik op een eenvoudige wijze worden verwerkt.

Tegelijk met het van kracht worden van het bestemmingsplan Binnenstad op 31 oktober 2003 is gestart met de toepassing van het FLS voor de daaronder begrepen gebiedsdelen en functies.

 

In het FLS staat per straatwand geregistreerd wat het toegestane gebruik is in percentage per functie en wat de actuele benutting (in aantallen panden) per functie is. (Als bijvoorbeeld is vastgesteld dat een straatwand met 50 panden voor maximaal 20% mag worden gebruikt voor horecadoeleinden, betekent dit dus maximaal 10 panden.) Op een concrete vraag om wijziging van het gebruik kan in het systeem worden gezien en direct indicatief worden meegedeeld of dat is toegestaan.

 

Uit oogpunt van rechtszekerheid en rechtsgelijkheid zijn er spelregels ontworpen voor de behandeling van een vrijstellingsverzoek. Dat geldt ook voor aanvragen die als reservering zijn bedoeld om de komst van een concurrent te verhinderen en voor het niet realiseren van een verleende vergunning. Als de gebruikswijziging niet binnen het jaar is gerealiseerd, kan de vrijstelling worden ingetrokken.

Indien panden, waarvoor een vrijstelling is verleend, leegkomen en de leegstand duurt langer dan één jaar leeg, dan vervalt die vrijstelling. Er kunnen dan geen rechten meer worden ontleend aan de eerder verleende vrijstelling. Binnen de meetperiode heeft zich deze situatie niet voorgedaan.

 

Zodra een aanvrager een daarvoor bestemd formulier indient, krijgt hij (uiterlijk) binnen twee weken definitief bericht of de beoogde functie in het betreffende pand is toegestaan. Dit bericht is een voor beroep vatbaar besluit. Voor deze “snelle” werkwijze, te weten binnen twee weken bericht, is het geautomatiseerde systeem een belangrijke voorwaarde.

 

II          Evaluatie

 

Opmerking vooraf:

Om welke redenen er in voorkomende gevallen bedrijfsmatige functies zijn beëindigd,

hebben wij in deze evaluatie niet in beschouwing genomen. Zou het FLS daaraan in welk opzicht dan ook debet (kunnen) zijn, dan zal dit via een planschadeproces duidelijk moeten worden.

Gedurende de “meetperiode” heeft zich dat niet voorgedaan. Na die periode, In december 2004, is echter een in het kader van FLS een planschadeclaim ingediend. Het gaat om het gebruik van het pand Markt 71.

 
Ontvangen verzoeken

Omdat het geautomatiseerde systeem (spreadsheet) goed inzichtelijk is, kan snel op een vraag omtrent een bepaald gebruik worden gereageerd.

Regelmatig komen er verzoeken binnen of een leegstaand pand een bepaalde bestemming kan krijgen. De vragen worden gesteld door zowel burgers, ondernemers of makelaars en komen binnen per telefoon of e-mail; meestal bij de Publieksbalie en Service Centrum Bedrijven; in een enkel geval bij Bouw- en woningtoezicht. Deze vragen worden niet apart geregistreerd. Vandaar dat daarover geen details beschikbaar zijn.

 

Vanaf de inwerkingtreding van het bestemmingsplan, oktober 2003, is bij de Publieksbalie is 42 keer zowel mondeling als per e-mail informatie verstrekt over het mogelijke gebruik van diverse panden en er hebben zich ongeveer 40 personen aan de balie gemeld met een dergelijke vraag. Vaak gaat het om eenzelfde pand dat is leeggekomen en te koop of te huur wordt aangeboden.

 

Bij het ServiceCentrum Bedrijven zijn 34 verzoeken om informatie binnengekomen. Deze verzoeken zijn ter toetsing voorgelegd aan Bouw- en woningtoezicht. In alle gevallen werd dezelfde dag antwoord gegeven. Ongeveer 70% van de vragen die via het Service Centrum Bedrijven binnenkomt, heeft betrekking op horeca en in 10% van de gevallen kon de vraag worden gehonoreerd en bleek geen vrijstelling noodzakelijk.

 

Controle gebruik

In januari 2002 heeft een nulmeting plaatsgevonden, waarbij per gebied en per straat het bestaande gebruik is geïnventariseerd. Op 31 oktober 2003 is gestart met het FLS in het geautomatiseerde systeem. In oktober 2004 heeft een totale controle plaatsgevonden. Aan de hand van het FLS-register (op basis FLS-lijsten en –stroken) is per blokzijde het bestaande gebruik gecontroleerd. Het gaat hier om waarnemingen van buitenaf; er zijn geen gebruikscontroles in panden geweest.

Het FLS is in principe alleen van toepassing op de eerste bouwlaag (begane grond). Daar waar verdiepingen anders worden gebruikt, is er sprake van een bestaande situatie. B&W zijn bevoegd vrijstelling te verlenen om ook de verdiepingen anders dan wonen te gebruiken, mits voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden. Die situatie bestond al op het moment van inwerkingtreding van het bestemmingsplan (31 oktober 2003). Op grond van de Algemene legaliseringregels mag dit gebruik worden voortgezet, ook door een opvolgend eigenaar.

De controle van oktober 2004 heeft géén clandestien gebruik (bijv. winkel is horeca geworden o.d.) of andere bijzonderheden aan het licht gebracht.

 

Opmerking bij bijlage 2

In bijlage 2 is in een overzicht gezet in welke straatwanden er een wijziging van het gebruik is geconstateerd ten opzichte van de nulmeting. In feite zijn er maar twee soorten gebruiksbestemmingen waarop het FLS van toepassing is:

·         GD (gemengde doeleinden), waarbij de begane grond bestemd is voor wonen

·         KW (Kernwinkelgebied), waarbij de begane grond bestemd is voor detailhandel.

De geplaatste plussen en minnen in de laatste kolom van bijlage 2 zijn niet meer dan een indicatie van een meer of juist minder gewenste ontwikkeling. Met uitzondering van de verleende vrijstellingen vallen alle wijzigingen van gebruik binnen de bepalingen van het bestemmingsplan. Of dat een gewenste of ongewenste ontwikkeling is, speelt bij de plantoetsing geen rol.

 

Resultaten controle (bijlage 2)

Uit de eerste controle na de nulmeting blijkt, dat er in de periode november 2003 t/m september 2004 52 mutaties hebben plaatsgevonden in 33 FLS-stroken[2].

Daarvan is in vier gevallen een vrijstelling verleend. In 27 gevallen pasten de wijzigingen rechtstreeks binnen de bepalingen van het bestemmingsplan. Die wijzigingen leveren een positieve bijdrage aan de gewenste situatie (zie laatste kolom van bijlage 2). De overige mutaties betroffen correcties op de nulmeting, leegstand en in drie gevallen een wijziging zonder dat er een vrijstelling is verleend, maar waarvan het gebruik wel past in het FLS. Er zijn 12 panden leeggekomen en stonden op het moment van de opname (oktober 2004) nog steeds leeg.

 

Er zijn zeven horecagelegenheden verdwenen (omgezet naar ander gebruik) en er zijn drie panden waarvan het gebruik is omgezet naar een horecagelegenheid. Per saldo zijn er vier horecagelegenheden in de binnenstad minder.

 

Van 13 panden is het gebruik omgezet naar detailhandel, terwijl er 15 winkels zijn omgezet naar een ander gebruik. En 15 panden zijn in gebruik genomen als woning, terwijl zeven andere woningen zijn omgezet in ander gebruik.

 

Verleende vrijstellingen

In slechts vier gevallen is vrijstelling verleend voor een bepaald gebruik van een pand, te weten

·         Markt 54                 was galerie                   vrijstelling voor horeca

·         Oude Delft 70          was woning                   vrijstelling voor galerie

·         Oude Delft 132        was woning                   vrijstelling voor kantoor

·         Voorstraat 94          was woning                   vrijstelling voor architectenbureau

 

“Reparatie” onderdelen bestemmingsplan

Gedeputeerde Staten hebben destijds aan enkele kleine onderdelen van het bestemmingsplan Binnenstad goedkeuring onthouden. Een daarvan had betrekking op het FLS. In de FLS-strook Oude Delft 2 t/m 78 moet de functie MD (maatschappelijke doeleinden) bij de eerste toekomstige wijziging van het bestemmingsplan met 10% worden verlaagd.

 

Geen nadelige effecten bekend

Overeenkomstig art. 7 van het bestemmingsplan Binnenstad (de Algemene legaliseringregels) worden verworven rechten niet aangetast, ook niet bij overdracht van een pand aan de opvolgend eigenaar.

Zoals eerder gezegd, is het FLS bedoeld om de diversiteit van functies te handhaven en toch flexibiliteit te houden. Ambtelijk zijn er geen geluiden uit de burgerij en de ondernemerswereld opgevangen dat men het FLS op gespannen voet vindt staan met het vrije ondernemerschap of dat de waarde van winkelpanden door het FLS in prijs is gedaald. Ook is niet gebleken, dat er op voorhand vrijstellingen zijn gevraagd om de komst van een concurrent te verhinderen.

De reacties, zowel intern als extern, op de werking van het FLS zijn positief. Dit wordt bevestigd door de evaluatie van het binnenstedelijk branchering beleid, dat, geheel onafhankelijk van deze evaluatie, in opdracht van het vakteam CKE is gehouden en waarvan het rapport in december 2004 is opgemaakt. In dit rapport wordt aanbevolen om het bestaande beleid inzake horecavestigingen en vestigingen van zakelijke dienstverlening te handhaven en de uitvoering van dit beleid met toepassing van het FLS te continueren.

 

III         Conclusie

           

a.       Het FLS is transparant en blijkt in de praktijk goed en snel toepasbaar. 

b.       Wij hebben niet kunnen constateren dat er vanwege het FLS nadelige effecten rond het economisch functioneren van de binnenstad zijn opgetreden. 

c.       Behoudens een aantal aandachtspunten heeft de evaluatie geen bijzonderheden aan het licht gebracht.

 

Aandachtspunten

Het FLS is geen beleidsinstrument voor branchering, maar slechts een methode om de functiediversiteit en flexibiliteit in de binnenstad te beschermen en te behouden. De evaluatie FLS geeft echter wel aanleiding tot het benoemen van een aantal aandachtspunten, zoals

·         toepassing FLS andere gebieden

Het FLS maakt onderdeel uit van het bestemmingsplan Binnenstad. Gezien de positieve uitwerking van het FLS, kan men zich afvragen of bij toekomstige wijziging van andere bestemmingsplannen het FLS in die gebieden ook zou moeten worden gehanteerd. Te denken valt aan de gebieden zoals Zuidpoort, Koepoort en Spoorzone, maar ook aan andere gebieden zoals de Papsouwselaan.

·         aanpassing percentages functiegebruik

Een (bijgestelde) ontwikkelingsvisie op de binnenstad kan leiden tot de conclusie dat de gehanteerde percentages van het functiegebruik aanpassing behoeven.

·         herijken categorieën functiegebruik

Bijvoorbeeld: Onder detailhandel wordt verstaan “het verkopen en leveren van goederen anders dan voor beroeps- en bedrijfsmatig gebruik”. Daar vallen ook winkels onder die kant-en-klare etenswaren verkopen (die overigens NIET binnen de winkel genuttigd mogen worden). Op grond van de regelgeving zijn dergelijke winkels in het kernwinkelgebied toegestaan. We kunnen ons de vraag stellen of dat wenselijk is of dat herijking van functiecategorieën gewenst is.

 

De discussie over deze aandachtspunten zal gevoerd moeten worden door de betreffende vakdisciplines binnen het cluster Wijk- en Stadszaken.

 

IV         Voorstel

 

Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie duurzaamheid, het FLS, analoog aan de gekozen periodieke ijking van het branchering beleid[3], iedere vier jaar te evalueren en aan u te rapporteren.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk             ,burgemeester.

 

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps          ,secretaris.

 




Stuk 28 II

536527

 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 8 februari 2005;

 

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t :

 

het Functielimiteringssysteem (FLS), analoog aan de gekozen periodieke ijking van het branchering beleid, iedere vier jaar te evalueren en te rapporteren.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 24 februari 2005.

 

 

 

                                                           ,burgemeester.

 

 

 

                                                           ,griffier.

 

 

 



[1] H. van Vilsteren, J. Vermaat (BWT), T. Kronshorst (BM), M. van Arendonk (RO), Kees van der Vlies, Wilke Ruiter (Projecten), Ronald de Groot (CKE), Chris Dieke (MBK), Jaap van Konijnenburg (SCB)

[2] Totaal aantal FLS-stroken bedraagt 97.

[3] Door een periode van vier jaar te kiezen vindt er binnen iedere college-/raadsperiode een evaluatie plaats. In de komende tijd treden relatief snel wijzigingen op in de binnenstedelijke infrastructuur die van invloed zullen zijn op het vestigingsgedrag (gebieden Zuidpoort, Koepoort, Spoorzone).