Stuk 59 I Delft,
6 februari 2006.
922927
Onderwerp: Vaststelling
bestemmingsplan Spoorzone.
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
Direct
ten westen van het oude stadscentrum ligt het plangebied Spoorzone. Voor dit
plangebied is een nieuw bestemmingsplan opgesteld om de herontwikkeling van de
Spoorzone mogelijk te maken. Aan de noordzijde wordt het plangebied begrensd
door de gemeentegrens van Delft en Rijswijk. Het gehele gebied tussen de gevels
van de (huidige) Spoorsingel en Phoenixstraat is bij het plangebied inbegrepen.
In het centrale deel omvat de Spoorzone de gehele Houttuinen, het huidige
Stationsplein, het PTD-terrein en de Van Leeuwenhoeksingel en aan de westzijde
van het huidige spoor het momenteel onbenutte NS-emplacement welk zich strekt
tot en met het Lokomotiefpad. Het zuidelijk deel van het plangebied omvat
eveneens een emplacementterrein van de NS, een deel van het bedrijventerrein
Voorhof-Noord ten zuiden van de Westlandseweg en een smalle strook langs het
bestaande spoor die benut zal worden voor het plaatsen van geluidsschermen.
Het
gebied van de Spoorzone beslaat het in de bebouwde kom van Delft gelegen tracé
van het spoor vanaf 't Haantje in het noorden tot voorbij de Abtswoudseweg
in het zuiden (respectievelijk rond km 67.700 en km 70.700 in de spoorlijn).
De grens aan de zuidzijde is bepaald door de plek waar het verbrede spoor na
het verlaten van de tunnel weer terug is op het huidige niveau op circa
50 m vanaf de tunnelconstructie en door de ruimte die nodig is voor het
plaatsen van geluidsschermen langs het spoor.
Het bestemmingsplan
Spoorzone voorziet in een spoortunnel gecombineerd met een stedelijke
ontwikkeling van 30 ha in de vorm van een compacte OV-knoop met woningen en
kantoren. De hoofddoelstelling die voor het bestemmingsplan Spoorzone is
geformuleerd, is de volgende:
Het
verbeteren van het leefmilieu en de ruimtelijke kwaliteit door de aanleg van de
spoortunnel, de sloop van het spoorviaduct en de herstructurering van de
stationsomgeving.
De
plannen voor de Spoorzone zijn ingegeven door een drietal nijpende problemen in
het gebied. Ten eerste is het spoor steeds meer een bron van hinder (geluid,
trillingen, neerslag van metaaldeeltjes, vervuiling door toiletpapier uit
treinen en toenemende sociale onveiligheid onder het spoorviaduct door
vandalisme aan auto's en fietsen, wildplassen, grofvuilstort, drugshandel en
-gebruik en hangplekken). Dit wordt ook door de bewoners zo ervaren. De toename
van het treinverkeer zal deze hinder vergroten. Ten tweede is het spoortracé
een barrière in de stad. Het spoor is slechts beperkt kruisbaar voor (vrijwel)
alle verkeerssoorten en het spoorviaduct en het stationsgebied creëren een
(gevoelde) scheiding vanwege een onaantrekkelijke omgeving. En tenslotte maakt een
toename van het aantal treinen in de toekomst een spoorverdubbeling
noodzakelijk.
A. Voorontwerpbestemmingsplan
Het
voorontwerp bestemmingsplan Spoorzone heeft conform artikel 6a van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening en de gemeentelijke inspraakverordening ter inzage gelegen
van 7 december 2004 tot en met 17 januari 2005 met de mogelijkheid tot het
indienen van schriftelijke inspraakreacties. Er zijn 75 schriftelijke
inspraakreacties ingekomen. Tevens is gelegenheid geboden voor mondelinge
inspraak op 22 december 2004 en 12 januari 2005.
De
mondelinge en schriftelijke inspraakreacties zijn samengevat en beantwoord in
de Nota Inspraak en Overleg van 23 augustus 2005.
Op 2
december 2004 is het voorontwerpbestemmingsplan verzonden om overleg als
bedoeld in artikel 10 van het Besluit op de ruimtelijke ordening. Er is
gereageerd door 14 overlegpartners. De overlegreacties zijn eveneens samengevat
en beantwoord in de nota inspraak en overleg bestemmingsplan Spoorzone van 23
augustus 2005.
B. Ontwerpbestemmingsplan en vaststelling bestemmingsplan
Na verwerking van de reacties uit het
overleg ex artikel 10 Besluit ruimtelijke ordening en de inspraakreacties is
het bestemmingsplan conform artikel 23 WRO in ontwerp ter inzage gelegd van 13
september tot en met 24 oktober 2005 met de mogelijkheid tot het indienen van
schriftelijke en mondelinge zienswijzen. Op 13 oktober 2005 is een bijeenkomst
gehouden waarin de gelegenheid is geboden mondelinge zienswijzen op het
ontwerpbestemmingsplan naar voren te brengen.
In totaal zijn 68 schriftelijke en 7
mondelinge zienswijzen op het ontwerpbestemmingsplan ingekomen. Deze
zienswijzen zijn samengevat en beantwoord in de Nota zienswijzen
bestemmingsplan Spoorzone (genummerd 2.1 tot en met 2.67). De Nota wordt geacht
deel uit te maken van dit raadsvoorstel. Zienswijzen 2.1 tot en met 2.67 en 3.1
tot en met 3.7 zijn tijdig ingediend en ontvankelijk. Zienswijze 2.68 betreft
een aanvulling op zijn zienswijze van 10 oktober 2005, maar is buiten de
daartoe gestelde termijn ingediend en om die reden niet in behandeling genomen.
Naar aanleiding van de ingediende
zienswijzen en ambtshalve is het bestemmingsplan gewijzigd. Voor motivering van
de wijzigingen naar aanleiding van de zienswijzen wordt verwezen naar de nota
Zienswijzen. De ambtshalve wijzigingen voor de voorschriften en de wijzigingen
in de toelichting zijn in het toegevoegd Raadsbesluit opgesomd en gemotiveerd.
De wijzigingen op de plankaart zijn aangegeven op bijgevoegde wijzigingenkaart.
De wijzigingen in de toelichting zijn aangegeven in bijgevoegd Raadsbesluit.
De zienswijzen hebben
geleid tot de volgende aanpassingen van de plankaart, de voorschriften en de
toelichting van het bestemmingsplan, overeenkomstig toegevoegd Raadsbesluit:
-
verplaatsen en verkleinen luchtschachten;
-
differentiëren van de plintfuncties Coenderstraat en
Emplacementsweg;
-
nieuwe definitie peil;
-
vervangen set prognoses voor verkeersintensiteiten door
nieuw set data, voor zover relevant (deze worden gebruikt voor alle gemeentelijke
beleidsnota's op het gebied van mobiliteit, milieu en ruimtelijke ordening);
-
diverse ondergeschikte aanpassingen van het plan.
Het bestemmingsplan Spoorzone wordt nu ter
vaststelling aan de gemeenteraad van Delft aangeboden.
Wij stellen u voor het bestemmingsplan
Spoorzone bestaande uit de plankaart 115.1207000, bestaande uit 3 bladen, en de
voorschriften van 23 februari 2006 vergezeld gaande van een toelichting van 23
februari 2006 vast te stellen.
Hoogachtend,
Het college van
burgemeester en wethouders van Delft,
mr. drs. G.A.A. Verkerk ,burgemeester.
mr. drs. H.G.L.M. Camps ,secretaris
Stuk 59 II
922927
De raad van de gemeente Delft;
gelezen het voorstel van het college van 7 februari 2006;
gelezen het advies van de commissie Duurzaamheid;
gelet op het bepaalde in de Wet op de Ruimtelijke Ordening;
overwegende dat het noodzakelijk is een nieuw bestemmingsplan vast te
stellen voor het gebied Spoorzone, zoals nader is aangegeven op de plankaart
behorende bij het bestemmingsplan;
dat het plan de juridisch planologische basis biedt voor
(her)ontwikkeling van de Spoorzone;
dat het plan voor het overige
een conserverend karakter heeft en
voorziet in moderne regelgeving voor de bestaande bebouwing;
dat het plan op 2 december 2004 is verzonden om overleg ex artikel 10
van het Besluit op de ruimtelijke ordening;
dat naar aanleiding van dit overleg diverse, in de Nota inspraak en
overleg van augustus 2005 nader aangegeven, reacties zijn ingekomen;
dat als bedoeld in artikel 6A van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
juncto de gemeentelijke Inspraakverordening het voorontwerpbestemmingsplan met
belangstellenden is besproken op 22 december 2004 en 12 januari 2005 en tevens
ter inzage is gelegd van 7 december 2004 tot
en met 17 januari 2005 met de mogelijkheid tot indiening van
schriftelijke inspraakreacties;
dat het voorontwerpbestemmingsplan naar aanleiding van de reacties uit
het overleg ex artikel 10 Besluit op de ruimtelijke ordening en de
inspraakreacties is aangepast tot ontwerpbestemmingsplan;
dat het ontwerpbestemmingsplan van 13 september tot en met 24 oktober 2005 ter inzage is gelegd met mededeling van de
mogelijkheid tot indiening van schriftelijke en mondelinge zienswijzen;
dat van de gelegenheid tot het kenbaar maken van zienswijzen door de
volgende indieners gebruik is gemaakt:
|
naam/namen
indiener(s) |
adres |
postcode |
woonplaats |
nummer |
ingekomen
datum |
|
||||||||
Schriftelijke
zienswijzen |
|
||||||||||||||
2.1 |
AKD
Prinsen Van Wijmen, door E.D.M. Knegt, namens Berkman Energie Service B.V. |
Postbus
4714 |
4803
ES |
Breda |
522658 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.2 |
H.
Groeneveld |
Van
Leeuwenhoeksingel 38 |
2611
AC |
Delft |
522737 |
25-okt-05 |
|||||||||
|
F.E.
Stofberg |
Van
Leeuwenhoeksingel 32 |
2611
AB |
Delft |
522737 |
25-okt-05 |
|||||||||
|
P.J.
de Haan |
Van
Leeuwenhoeksingel 19 |
2611
AA |
Delft |
522737 |
25-okt-05 |
|||||||||
2.3 |
M.
ter Huurne en J. Starmans |
Parallelweg
2 |
2613
SL |
Delft |
522607 |
24-okt-05 |
|||||||||
2.4 |
EBH
Advocaten, door J. Hiemstra, namens Stichting Samenwerkingsverband Praktijkopleiding
Bouw (SSPB) |
Postbus
70 |
2600
AB |
Delft |
522655 |
25-okt-05 |
|||||||||
2.5 |
DSM Gist Services B.V., Site Governance
Department, door H. Spuyman |
Postbus
1 |
2600
MA |
Delft |
522764 |
26-okt-05 |
|||||||||
2.6 |
P.W.
van der Marel |
Vlamingstraat
80 |
2611
LA |
Delft |
522676 |
25-okt-05 |
|||||||||
2.7 |
R.C. Overbeek Bloem |
Watersnip
15 |
2693
AG |
's-Gravenzande
|
522352 |
19-okt-05 |
|||||||||
2.8 |
H.
de Bruin |
Iris
20 |
2678
PK |
De
Lier |
522315 |
19-okt-05 |
|||||||||
2.9 |
A.
Boutkan |
Doys
van der Doesstraat 13 |
2678
TV |
De
Lier |
521568 |
10-okt-05 |
|||||||||
2.10 |
C.M.
Gulden |
Westvest
25 |
2611
AZ |
Delft |
522043 |
14-okt-05 |
|||||||||
2.11 |
R.A
van Krimpen |
Westvest
36F |
2611
AZ |
Delft |
522601 |
24-okt-05 |
|||||||||
2.12 |
R.W.J.
Smits & H.A.T. Verleg |
Westvest
19 |
2611
AX |
Delft |
522526 |
24-okt-05 |
|||||||||
2.13 |
J.W.M.
Damen & A.T.J Kruthoff |
Westvest
23 |
2611
AX |
Delft |
522694 |
25-okt-05 |
|||||||||
2.14 |
K.
van Krimpen |
Westvest
27 |
2611
AZ |
Delft |
522704 |
25-okt-05 |
|||||||||
2.15 |
C.
Schreuder- Kouwenhoven en P.A. Schreuder |
Westvest
12 |
2611
AX |
Delft |
522911 |
27-okt-05 |
|||||||||
2.16 |
Stichting
DUWO, door J.J. Benschop |
Postbus
54 |
2600
AB |
Delft |
521503 |
11-okt-05 |
|||||||||
2.17 |
Annet
Thoms |
Oostsingel
168 |
2612
HK |
Delft |
522476 |
21-okt-05 |
|||||||||
2.18 |
J.
Kooyman |
Ada
van Hollandstraat 28 |
2613
SK |
Delft |
522484 |
13-okt-05 |
|||||||||
2.19 |
Ton
Voets Architecten, door Ton Voets |
Van
Leeuwenhoeksingel 69 |
2611
AE |
Delft |
522401 |
20-okt-05 |
|||||||||
2.20 |
Buurtvereniging
Delftzicht, door Marian Loth |
Laan
van Van der Gaag 30 |
2627
BS |
Delft |
520052 |
25-okt-05 |
|||||||||
2.21 |
Buurtvereniging
Delftzicht, door Marian Loth |
Laan
van Van der Gaag 30 |
2627
BS |
Delft |
522678 |
25-okt-05 |
|||||||||
2.22 |
Vereniging
van Eigenaars Westvest 12-28, door H.A.T. Verleg |
p/a
Westvest 19 |
2611
AX |
Delft |
522708 |
25-okt-05 |
|||||||||
2.23 |
J.
Baraké |
Prof.
Oudemansstraat 53 |
2628
KB |
Delft |
522709 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.24 |
Bewoners
Overleggroep Spoorlijn/Delft, door H.G.J.M. Rieff en N. Peters |
Spoorsingel
2 |
2613
BD |
Delft |
522730 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.25 |
Office
centre |
Spoorsingel
6 |
2613
BD |
Delft |
522733 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.26 |
C.
Witteloostuijn |
Spoorsingel
4 |
2613
BD |
Delft |
522725 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.27 |
M.C.
Muller en D.M.J. van Eys |
Spoorsingel
14 |
2613
BD |
Delft |
522723 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.28 |
R.R.
Prins |
Spoorsingel
5 |
2613
BD |
Delft |
522732 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.29 |
D.F.H
de Quartel en J. de Quartel-Moon |
Spoorsingel
26 |
2613
BE |
Delft |
522722 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.30 |
M.C.
Muller en D.M.J van Eys |
Spoorsingel
14 |
2613
BD |
Delft |
522728 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.31 |
Lucas
van Wees |
J.C.
van Markenplein 5 |
2613
AE |
Delft |
522885 |
26-okt-05 |
|
||||||||
2.32 |
J.H.M.
Slotenmaker |
Mercuriusweg
4a |
2624
BC |
Delft |
522729 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.33 |
Wouter
Hovenkamp en Hiltje Huizenga |
Coenderstraat
1ab |
2613
SM |
Delft |
522608 |
24-okt-05 |
|
||||||||
2.34 |
J.J.
de Boo |
Buitenwatersloot
159c |
2613
TD |
Delft |
522945 |
27-okt-05 |
|
||||||||
2.35 |
HTM,
door P. Jansen |
Postbus
28503 |
2502
KM |
Den
Haag |
522559 |
24-okt-05 |
|
||||||||
2.36 |
Stichting
de Witte Roos, door Tjeerd Deelstra |
Nickersteeg
5 |
2611
EK |
Delft |
520051 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.37 |
Boekel
de Nerée, door E.M. van Bommel, namens 12 cliënten |
Postbus
75510 |
1070
AM |
Delft
|
522573 |
24-okt-05 |
|
||||||||
2.38 |
S.M.
Eisses en E.W.J. Jansen |
Coenderstraat
33 |
2613
SN |
Delft |
522602 |
24-okt-05 |
|
||||||||
2.39 |
Delftsche
Studenten Sociëteit Phoenix, door P. Wegener |
Phoenixstraat
30 |
2611
AL |
Delft |
522735 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.40 |
Peter
Zuyderwijk |
Crommelinlaan
65 |
2627
BH |
Delft |
522486 |
21-okt-05 |
|
||||||||
2.41 |
David
Koerts e.a. |
Coenderstraat
32 |
2613
SN |
Delft |
522653 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.42 |
P.
van den Hoogen, namens 40 mede-ondertekenaars |
Coenderstraat
7 |
2613
SM |
Delft |
522609 |
24-okt-05 |
|
||||||||
2.43 |
F.H.M.
Scholten |
Conradlaan
37 |
2627
BT |
Delft |
522707 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.44 |
M.J.A.
Weima |
Crommelinlaan
11 |
2627
AD |
Delft |
522765 |
26-okt-05 |
|
||||||||
2.45 |
Kantoor
en Thuis, door R.W. Prins |
Spoorsingel
6 |
2613
BD |
Delft |
522726 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.46 |
Ellen
van den Beukel |
Ada
van Hollandstraat 2 |
2613
SK |
Delft |
522703 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.47 |
R.R.
Prins |
Spoorsingel
5 |
2613
BD |
Delft |
522727 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.48 |
C.
Witteloostuijn |
Spoorsingel
4 |
2613
BD |
Delft |
522724 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.49 |
N.
Peters |
Spoorsingel
2 |
2613
BD |
Delft |
522731 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.50 |
Belangenvereniging
de Wateringse Poort, mr. H.J. Timman |
Noordeinde
20-22 |
2611
KH |
Delft |
522736 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.51 |
E.B.H.
Advocaten, door mr. J. Hiemstra, namens Aannemersbedrijf J. de Bloois BV |
Postbus
70 |
2600
AB |
Delft |
522087 |
16-okt-05 |
|
||||||||
2.52 |
E.B.H.
Advocaten, door mr. J. Hiemstra, namens PK Bouw BV |
Postbus
70 |
2600
AB |
Delft |
500713 |
14-jan-05 |
|
||||||||
2.53 |
Haring
Vastgoed B.V. |
Limbahout
36 |
2719
JL |
Zoetermeer |
522446 |
21-okt-05 |
|
||||||||
2.54 |
Autobedrijf
Preuninger b.v., door J.H. Preuninger |
Postbus
462 |
2600
AL |
Delft |
520705 |
30-sep-05 |
|
||||||||
2.55 |
Driehoek
Advocaten, door J.J. Paalman, namens Delftse Brandstoffenhandel DEKO II en
dhr. JP. van Zuidam |
Postbus
50 |
7600
AB |
Almelo |
522465 |
21-okt-05 |
|
||||||||
2.56 |
Machine-
en gereedschappenfabriek P. van der Zee |
Röntgenweg
4 |
2624
BE |
Delft |
522595 |
21-okt-05 |
|
||||||||
2.57 |
ONRO
Zee B.V. |
Röntgenweg
4 |
2624
BE |
Delft |
522596 |
21-okt-05 |
|
||||||||
2.58 |
Nauta
Dutilh, namens Ninaber van Eyben Design & Productions bv |
Postbus
1110 |
3000
BC |
Rotterdam |
522657 |
25-okt-05 |
|
||||||||
2.59 |
Historische
Vereniging Delfia Batavorum en Commissie Behoud Stadsschoon, door W.H.M.
Aalbers en W.A.F.X. de Fraiture |
Oude
Delft 132 |
2611
CG |
Delft |
521929 |
14-okt-05 |
|
||||||||
2.60 |
Stichting
Molen De Roos, door B.M. Dooren |
Kerkstraat
52 |
2355
AH |
Hoogmade
|
519195 |
12-sep-05 |
|
||||||||
2.61 |
De
Hollandsche Molen, door L.M. Endedijk |
Zeeburgerdijk
139 |
1095
AA |
Amsterdam
|
519045 |
9-sep-05 |
|
||||||||
2.62 |
Vereniging
Bacinol, door I. Hulshof, namens 62 mede-ondertekenaars |
Stationsplein
20 |
2611
BV |
Delft |
522485 |
21-okt-05 |
|
||||||||
2.63 |
Lancelot Innovation Support BV, door M.A.
Rietveld |
Van
Leeuwenhoeksingel 69 |
2611
AE |
Delft |
522468 |
21-okt-05 |
|
||||||||
2.64 |
Galahad
reclameobjecten BV, door M.A. Rietveld |
Van
Leeuwenhoeksingel 69 |
2611
AE |
Delft |
522467 |
21-okt-05 |
|
||||||||
2.65 |
C.
Eekhout |
Spoorsingel
41a |
2613
BG |
Delft |
522163 |
18-okt-05 |
|
||||||||
2.66 |
C.L.E.
Jongmans |
Kruisbalk
5 |
2291
ME |
Wateringen |
522164 |
18-okt-05 |
|
||||||||
2.67 |
Passepartout
Mode, door J.C. Stolk Hebing |
Spoorsingel
3 |
2613
BD |
Delft |
522586 |
24-okt-05 |
|
||||||||
2.68 |
A.
Boutkan |
Doys
van der Doesstraat 13 |
2678
TV |
De
Lier |
527356 |
20-dec-05
|
|
||||||||
Mondelinge
zienswijzen |
|
||||||||||||||
3.1 |
D. Maartense |
Coenderstraat 2 |
2613 SM |
Delft |
13-okt-05 |
|
|||||||||
3.2 |
J. Starmans |
Parallelweg 2 |
2613 SL |
Delft |
13-okt-05 |
|
|||||||||
3.3 |
Marian Loth |
Laan van Van der Gaag 91 |
2627 BX |
Delft |
13-okt-05 |
|
|||||||||
3.4 |
J. Kooyman |
Ada van Hollandstraat 28 |
2613 SK |
Delft |
13-okt-05 |
|
|||||||||
3.5 |
Fam. Overbeek Bloem |
Watersnip 15 |
2693 AG |
's-Gravenzande |
13-okt-05 |
|
|||||||||
3.6 |
Fam. Janszen |
Julianalaan 123 |
2628 BE |
Delft |
13-okt-05 |
|
|||||||||
3.7 |
N. Buijs |
Coenderstraat 47 |
2613 SN |
Delft |
13-okt-05 |
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
dat de zienswijzen - met uitzondering van de onder 2.68 genoemde -
tijdig zijn ingediend en dat indieners in hun zienswijzen zijn ontvangen;
dat de inhoud van de zienswijzen, alsmede de redenen waarom niet
daaraan tegemoet wordt gekomen, zijn weergegeven in de bij dit besluit
behorende Nota zienswijzen bestemmingsplan Spoorzone;
dat de zienswijzen hebben geleid tot aanpassingen op enkele onderdelen
van de toelichting, de voorschriften en de plankaart;
dat naar aanleiding van ambtshalve overwegingen het wenselijk wordt
geacht de toelichting, de voorschriften en de plankaart tevens op enkele
onderdelen te wijzigen;
dat de overwegingen die aan de ambtshalve wijzigingen ten grondslag
liggen zijn weergegeven in het bij dit besluit behorende voorstel;
b e s l u i t :
met inachtneming van de in het voorstel van
burgemeester en wethouders weergegeven overwegingen, welke geacht worden van
dit besluit deel uit te maken;
I. dat
74 indieners van de zienswijzen met betrekking tot het ontwerpbestemmingsplan
in hun zienswijze ontvangen worden;
II. dat aan de zienswijzen van indieners 2.1 t/m 2.3, 2.5, 2.7 t/m
2.16, 2.18 t/m 2.22, 2.24 t/m 2.34, 2.37, 2.38, 2.40, 2.41, 2.43 t/m 2.49, 2.51,
2.52, 2.60, 2.61, 2.66, 3.1 t/m 3.7 geheel of gedeeltelijk tegemoet wordt
gekomen, aan de zienswijzen van indieners 2.4, 2.6, 2.17, 2.23, 2.35, 2.36,
2.39, 2.42, 2.50, 2.53 t/m 2.59, 2.62 t/m 2.65 en 2.67 niet wordt tegemoet
gekomen en dat de aanvullende zienswijze van indiener 2.68 niet ontvankelijk
wordt verklaard;
III. het bestemmingsplan Spoorzone
gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerp van het bestemmingsplan,
zoals dit ter inzage heeft gelegen. De wijzigingen betreffen:
A. voor wat betreft de plankaart de wijzigingen, zoals weergegeven op
de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte wijzigingenkaart;
B. voor wat betreft de voorschriften de wijzigingen
inhoudende:
* art. 1 begripsbepalingen wordt naar aanleiding
van onderstaande wijzigingen verletterd;
* art. 1 begripsbepalingen wordt een nieuw lid 11
toegevoegd dat luidt als volgt:
Na beantwoording van een
zienswijze bleek de grens van het beschermd stadsgezicht van de binnenstad
anders te lopen dan in het ontwerpbestemmingsplan is opgenomen. Naar aanleiding
hiervan zijn de goede grenzen op de plankaart opgenomen en is het begrip
‘beschermd stadsgezicht’ in artikel 1 opgenomen;
* art. 1 begripsbepalingen wordt een nieuw lid 28
toegevoegd dat luidt als volgt:
een rijstrook die deel uitmaakt van een
hoofdrijbaan
* art. 1 begripsbepalingen wordt een nieuw lid 36
toegevoegd dat luidt als volgt:
“36.
hoofdrijbaan
een
rijbaan die in belangrijke mate is bestemd voor doorgaand (auto)verkeer”
* art. 1 begripsbepalingen wordt een nieuw lid 44
toegevoegd dat luidt als volgt:
een rijbaan voor gemengd lokaal verkeer die naast
een hoofdrijbaan loopt, waarbij plaatselijk uitwisseling van verkeer met die
hoofdrijbaan mogelijk is.”
* art. 1
begripsbepalingen wordt een nieuw lid 45 toegevoegd dat luidt als volgt:
voorzieningen ten behoeve van het parkeren, zoals
parkeerplaatsen en in- en uitritten”.
Dit begrip wordt wel genoemd in
de voorschriften, maar was per abuis niet gedefinieerd in de begripsbepaling.
* art. 1 begripsbepalingen wordt het begrip “peil”
gewijzigd in:
a. NAP
(Normaal Amsterdams Peil);
b. ter plaatse van de
aanwijzing ‘nieuw maaiveld’: +1,6 m NAP”.
* art. 3 Woondoeleinden, wordt bij lid 1 sub a
tussen “bvo” en “van” de zinsnede “tezamen” toegevoegd.
* art. 3 Woondoeleinden, wordt na lid 1 sub b een
nieuw sub c ingevoegd, dat als volgt zal luiden:
“c. ter plaatse van de aanwijzing (gd) voor kantoren, maatschappelijke
voorzieningen en dienstverlening met een bvo tezamen van ten hoogste 2.500 m²;
waarbij geldt dat:
-
het totale bvo voor kantoren ten hoogste 500 m² mag bedragen;
-
het totale bvo
voor maatschappelijke voorzieningen ten hoogste 1.000 m² mag bedragen;
-
het totale bvo
voor dienstverlening ten hoogste 1.000 m² mag bedragen;”
* art. 3 Woondoeleinden, naar aanleiding van bovenstaande toevoeging worden de daarna volgende subleden verletterd.
* art. 3 Woondoeleinden, wordt in lid 1 sub d en e
de zinsnede “ondergeschikte” verwijderd.
Het is niet relevant omdat het
hier niet gaat om ondergeschikte detailhandel en horeca, deze functies zijn
binnen een bepaalde omvang toegestaan.
* art. 3 Woondoeleinden, wordt lid 1 sub f als
volgt gewijzigd:
“f. “parkeervoorzieningen, waarbij geldt dat ter
plaatse van de aanwijzing (h2) geen parkeervoorzieningen zijn toegestaan;”.
Het begrip “parkeervoorzieningen”
is opgenomen in de begripsbepaling. Onder deze definitie worden ook
parkeerplaatsen verstaan.
* art. 3 Woondoeleinden, wordt lid 4 sub b als
volgt gewijzigd:
“gebouwen ten behoeve van parkeerplaatsen mogen tot
ten hoogste 0,2 m boven peil en in ten hoogste 1 bouwlaag worden gebouwd;”
* art. 3 Woondoeleinden, naar aanleiding van
onderstaande wijzigingen worden de daarna volgende subleden verletterd.
* art. 3 Woondoeleinden, wordt lid 4 sub c
verwijderd omdat deze bepaling vanwege de aanpassing van het peil niet meer
nodig is.
* art. 3 Woondoeleinden, wordt na lid 4 sub b een
nieuw sub c ingevoegd, dat als volgt zal luiden:
“ter plaatse van de aanwijzing (h11) en (h19) tot en met (h26) mogen de
gebouwen ten behoeve van parkeerplaatsen tot ten hoogste 1,8 m boven peil en in
ten hoogste 1 bouwlaag worden gebouwd;”
* art. 3 Woondoeleinden, wordt na lid 4 sub c een
nieuw sub d ingevoegd, dat als volgt zal luiden:
“ter plaatse van de aanwijzing (h12) en (h13) mogen de gebouwen ten
behoeve van parkeerplaatsen tot ten hoogste 5 m boven peil en in ten hoogste 2
bouwlagen worden gebouwd, waarbij geldt dat de parkeerplaatsen op de tweede
bouwlaag ten minste 5 m terugliggend gebouwd moeten worden ten opzichte van de
gevellijn;”
* art. 3 Woondoeleinden, wordt lid 4 sub e als
volgt gewijzigd:
“ter plaatse van de aanwijzing (h16) en (h17) mogen de gebouwen ten
behoeve van parkeerplaatsen tot ten hoogste 3 m boven peil en in ten hoogste 1
bouwlaag worden gebouwd;”
* art. 3 Woondoeleinden, wordt in lid 4 sub f
tussen “de” en “aanwijzing” de zinsnede “overige” verwijderd.
Dit betreft een redactionele
aanpassing, aangezien de zinsnede “overige” overbodig is.
* art. 3 Woondoeleinden, wordt in lid 4 sub g de
zinsnede “een afstand van 20%” gewijzigd in “20% van de lengte van het
bouwblok”.
Dit betreft een redactionele
aanpassing, zodat duidelijker is over welke afstand de gevel terugliggend dient
te zijn.
* art. 3 Woondoeleinden, wordt na lid 4 sub g een
nieuw lid h ingevoegd, dat als volgt zal luiden:
“h. ter plaatse van de aanwijzing “gevellijn-plus”
dienen de gevels van de gebouwen in de gevellijn te worden gebouwd en mag ten
hoogste 50% van de desbetreffende gevellijn gebruikt worden voor
parkeervoorzieningen”.
* art. 3 Woondoeleinden, wordt na lid 4 sub h een
nieuw lid i ingevoegd, dat als volgt zal luiden:
“i. voorzover
de gronden met de in lid 1 genoemde bestemming grenzen aan gronden met de
bestemming Kantoordoeleinden (K) geldt dat ten hoogste 50% van de totale lengte
van de gevellijn-plus van de desbetreffende bouwvlakken van Woondoeleinden (W)
en Kantoordoeleinden (K) mag worden gebruikt voor parkeervoorzieningen;”
*
art. 3 Woondoeleinden, wordt in lid 4
sub m de zinsnede “sub i” gewijzigd in “sub l”.
Naar aanleiding van de invoeging
van een nieuw lid h, is de verwijzing in lid m aangepast.
*
art. 3 Woondoeleinden, wordt in lid 4
sub o de zinsnede “de eerste bouwlaag” gewijzigd in “3 m”.
* art. 4 Gemengde Doeleinden I, wordt in lid 1 sub
a na “het station” de zinsnede“ met een bvo van ten hoogste 3.700 m²” toegevoegd.
* art. 4 Gemengde Doeleinden I, wordt in lid 1 sub
c de opbouw van zin gewijzigd in:
“maatschappelijke voorzieningen en kantoren,
waaronder een stadskantoor, met een bvo tezamen van ten hoogste 29.000 m²”
* art. 4 Gemengde Doeleinden I, wordt in lid 1 sub
f de zinsnede “de doeleinden” gewijzigd in “verblijfsgebied met de
daarbijbehorende doeleinden”.
Dit betreft een redactionele
correctie zodat het meer duidelijk wordt welke doeleinden bedoeld worden.
* art. 4 Gemengde Doeleinden I, wordt lid 1 sub i
de zinsnede “nooduitgangen” vervangen door de zinsnede “in- en uitgangen”.
In het stadskantoor en in de
stationshal zijn zodoende alle in- en uitgangen toegestaan in plaats van alleen
nooduitgangen.
* art. 4 Gemengde Doeleinden I, wordt lid 1 sub j
als volgt gewijzigd:
“j. parkeervoorzieningen, waarbij geldt dat ter
plaatse van de aanwijzing (h4) geen parkeervoorzieningen zijn toegestaan;”.
Het begrip “parkeervoorzieningen”
is opgenomen in de begripsbepaling. Onder deze definitie worden ook
parkeerplaatsen verstaan.
* art. 4 Gemengde Doeleinden I, wordt lid 3 sub a
als volgt gewijzigd:
“gebouwen ten behoeve van parkeerplaatsen mogen
uitsluitend tot een maximale hoogte van 1,4 m onder peil en in ten hoogste 3
bouwlagen worden gebouwd;”.
* art. 5 Gemengde Doeleinden II, wordt in lid 1 sub
f de zinsnede “en parkeerplaatsen” verwijderd.
Het begrip “parkeervoorzieningen”
is opgenomen in de begripsbepaling. Onder deze definitie worden ook parkeerplaatsen
verstaan.
* art. 6 Woon- en Detailhandelsdoeleinden/Molen,
wordt in lid 1 sub e de zinsnede “en parkeerplaatsen” verwijderd.
Het begrip “parkeervoorzieningen”
is opgenomen in de begripsbepaling. Onder deze definitie worden ook
parkeerplaatsen verstaan.
* art. 7 Uit te werken gebied voor Wonen, tussen
lid 1 sub c en sub d wordt de volgende bepaling ingevoegd:
“waarbij geldt dat het gezamenlijke bvo van de
onder a tot en met c genoemde functies in totaal ten hoogste 25.000 m2
mag bedragen;”
* art. 7 Uit te werken gebied voor Wonen, wordt in
lid 1 sub e de zinsnede “en parkeerplaatsen” verwijderd.
Het begrip “parkeervoorzieningen”
is opgenomen in de begripsbepaling. Onder deze definitie worden ook
parkeerplaatsen verstaan.
* art. 7 Uit te werken gebied voor Wonen, wordt lid
2 sub b als volgt gewijzigd:
“b. geluidsgevoelige bestemmingen dienen zodanig te
worden geprojecteerd dat zij kunnen worden gerealiseerd onder zodanige
voorwaarden dat wordt voldaan aan de eisen van het Bouwbesluit en de Wet
geluidhinder”
* art. 7 Uit te werken gebied voor Wonen, wordt in
lid 1 sub g en in lid 2 sub c de eerste zinsnede “ecologische verbindingszone”
tussen aanhalingstekens geplaatst.
Dit betreft een redactionele
aanpassing, conform de andere artikelen waar deze bepaling in is opgenomen.
* art. 7 Uit te werken gebied voor Wonen, wordt in
lid 2 sub c de zinsnede “, waarbij geldt dat de uiteindelijke zone een minimale
breedte van 15 m dient te hebben” verwijderd.
De zinsnede is verwijderd
aangezien deze overbodig was. In lid 1 sub g is de minimale breedte van de
ecologische verbindingszone al aangegeven.
* art. 7 Uit te werken gebied voor Wonen, wordt in
lid 2 sub e het woord “goothoogte”
vervangen door “bouwhoogte”:
Vanwege het over het plangebied
gelegen straalpad en de daaraan gekoppelde beperkte hoogtemaat voor de
daaronder gelegen bebouwing, mogen de hoofdgebouwen een maximale hoogte hebben
van 26 m. Door voor de hoogte van de bebouwing een bouwhoogte op te nemen wordt
hier aan voldaan.
* art. 7 Uit te werken gebied voor Wonen, wordt in
lid 4 de zinsnede “verleent vrijstelling” vervangen door “is bevoegd
vrijstelling te verlenen”.
Dit is een redactionele
wijziging.
* art. 7 Uit te werken gebied voor Wonen, wordt in
lid 4 de zinsnede “ontwerp” vervangen door “ontwerpuitwerkingsplan”.
Dit is een redactionele
wijziging.
* art. 7 Uit te werken gebied voor Wonen, wordt lid
5 verwijderd en vervangen door:
5. De vrijstelling mag
slechts worden verleend indien Gedeputeerde Staten vooraf schriftelijk hebben
verklaard dat zij tegen het verlenen van de vrijstelling geen bezwaren hebben.
Een verklaring van geen bezwaar is niet noodzakelijk indien bij de goedkeuring
van het plan door Gedeputeerde Staten is verklaard dat de uitwerking geen
goedkeuring behoeft en indien gedurende de termijn van terinzagelegging geen
zienswijzen tegen het ontwerpuitwerkingsplan zijn kenbaar gemaakt. De
ingebrachte zienswijzen worden ter kennis gesteld aan Gedeputeerde Staten.”
Dit
betreft een aanvulling.
* art. 8 Bedrijfsdoeleinden, wordt in lid 1 sub c
de zinsnede “en parkeerplaatsen” verwijderd.
Het begrip “parkeervoorzieningen”
is opgenomen in de begripsbepaling. Onder deze definitie worden ook parkeerplaatsen
verstaan.
* art. 10 Kantoordoeleinden, wordt in lid 1 sub e
de zinsnede “en parkeerplaatsen” verwijderd.
Het begrip “parkeervoorzieningen”
is opgenomen in de begripsbepaling. Onder deze definitie worden ook
parkeerplaatsen verstaan.
* art. 10 Kantoordoeleinden, wordt lid 3 sub a als
volgt gewijzigd:
“ter plaatse van de aanwijzing (h10) mogen de
gebouwen ten behoeve van parkeerplaatsen tot ten hoogste 0,2 m boven peil en in
ten hoogste 1 bouwlaag worden gebouwd;”.
* art. 10 Kantoordoeleinden, wordt na lid 3 sub a
een nieuw sub b ingevoegd, dat als volgt zal luiden:
“b. ter plaatse van de aanwijzing (h18) en (h27)
mogen de gebouwen ten behoeve van parkeerplaatsen tot ten hoogste 1,8 m boven
peil en in ten hoogste 1 bouwlaag worden gebouwd;”.
* art. 10 Kantoordoeleinden, lid 3, naar aanleiding
van bovenstaande toevoeging worden de hierna volgende subleden verletterd.
* art. 10 Kantoordoeleinden, wordt in lid 3 sub c
de zinsnede “1,2 m” vervangen door de zinsnede “0,2 m”.
* art. 10 Kantoordoeleinden, wordt na lid 3 sub d
een nieuw sub e ingevoegd, dat als volgt zal luiden:
“e. ter
plaatse van de aanwijzing "gevellijn-plus" dienen de gevels van de
gebouwen in de gevellijn te worden gebouwd en mag ten hoogste 50% van de
desbetreffende gevellijn gebruikt worden voor parkeervoorzieningen;”
* art. 10 Kantoordoeleinden, wordt na lid 3 sub e
een nieuw sub f ingevoegd, dat als volgt zal luiden:
“f. voorzover
de gronden met de in lid 1 bedoelde bestemming grenzen aan gronden met de
bestemming Woondoeleinden (W) geldt dat ten hoogste 50% van de totale lengte
van de gevellijn-plus van de desbetreffende bouwvlakken van Kantoordoeleinden
(K) en Woondoeleinden (W) mag worden gebruikt voor parkeervoorzieningen;”
* art. 10 Kantoordoeleinden, lid 3, naar aanleiding
van bovenstaande toevoegingen worden de hierna volgende subleden verletterd.
* art. 11 Parkgebied, wordt lid 1 oude sub g
verwijderd:
“g.
parkeervoorzieningen en parkeerplaatsen”.
* naar aanleiding van bovenstaande verwijdering
worden de hierna volgende subleden verletterd.
* art. 11 Parkgebied, wordt in lid 2 sub a de
bepaling uitgebreid met de zinsnede “, voor de doeleinden genoemd in lid 1 onder e, f en
g”
Dit betreft een redactionele
aanpassing, zodat duidelijk is ten behoeve van welke functies gebouwen zijn
toegestaan en voor welke functies niet.
* art. 11 Parkgebied, wordt in lid 3 sub c de
zinsnede “de voorziening” vervangen door de zinsnede “het bouwwerk”.
Dit betreft een redactionele
aanpassing.
* art. 11 Parkgebied, wordt in lid 3 sub c de
zinsnede “6 m” vervangen door de zinsnede “3 m”.
* art. 11 Parkgebied, wordt lid 3 sub d vervangen
door:
“d. de oppervlakte van het bouwwerk voor de
ontluchting mag ten hoogste 50 m² bedragen”
* art. 11 Parkgebied, wordt na lid 3 sub d een
nieuw sub e ingevoegd, dat als volgt zal luiden:
“e. de voorziening voor de ontluchting mag niet
over de gehele oost-westelijke breedte van de bestemming Parkgebied worden
gebouwd”
* naar aanleiding van bovenstaande toevoeging worden
de hierna volgende subleden verletterd.
* art. 11 Parkgebied, wordt lid 3 oude sub e en f
verwijderd en vervangen door nieuw sublid f en g:
“f. de bouwhoogte van de gebouwen ten behoeve van
de nooduitgangen mag ten hoogste 3 m bedragen”
“g. de oppervlakte van de gebouwen ten behoeve van
de nooduitgangen mag per gebouw ten hoogste 50 m² bedragen”
Deze splitsing in twee subleden
betreft een redactionele aanpassing.
* art. 12 Verkeersdoeleinden, lid 1 oude subleden a
tot en met d verwijderd en vervangen door de leden a tot en met g:
“a. ter
plaatse van de Kampveldweg een hoofdrijbaan met ten hoogste 2x1 doorgaande
rijstroken, waarbij voor het aantal rijstroken opstelstroken, parallelwegen en
busstroken niet worden meegeteld;
b. ter
plaatse van de Wateringsevest een hoofdrijbaan met ten hoogste 2x1 doorgaande
rijstroken en een bus/trambaan met ten hoogste 2x1 rijstroken, waarbij voor het
aantal rijstroken opstelstroken en parallelwegen niet worden meegeteld;
c. ter
plaatse van de Phoenixstraat een hoofdrijbaan met ten hoogste 2x1 doorgaande
rijstroken en een bus/trambaan met ten hoogste 2x1 rijstroken, waarbij voor
het aantal rijstroken opstelstroken niet worden meegeteld;
d. ter
plaatse van de Spoorsingel, Coenderstraat, Verlengde Coenderstraat,
Emplacementsweg en Engelsestraat een hoofdrijbaan met ten hoogste 2x1
doorgaande rijstroken, waarbij voor het aantal rijstroken opstelstroken en
parallelwegen niet worden meegeteld;
e. ter
plaatse van de Westvest een bus-trambaan met ten hoogste 2x1 rijstroken,
waarbij voor het aantal rijstroken opstelstroken niet worden meegeteld;
f. ter
plaatse van de Westlandseweg/Zuidwal een hoofdrijbaan met ten hoogste 2x2 doorgaande
rijstroken, een bus-trambaan met ten hoogste 2x1 rijstroken, waarbij voor het
aantal rijstroken opstelstroken en parallelwegen niet worden meegeteld;
g. voorzover
niet genoemd in lid a tot en met f, wegen met ten hoogste 2x1 doorgaande
rijstroken, waarbij voor het aantal rijstroken opstelstroken, parallelwegen en
busstroken niet worden meegeteld;”
* naar aanleiding van bovenstaande toevoeging
worden de hierna volgende subleden verletterd.
* art. 12 Verkeersdoeleinden, wordt in lid 1 sub i
de zinsnede “en parkeerplaatsen” verwijderd.
Het begrip “parkeervoorzieningen”
is opgenomen in de begripsbepaling. Onder deze definitie worden ook
parkeerplaatsen verstaan.
* art. 12 Verkeersdoeleinden, wordt na lid 1 sub i
een nieuw sub j ingevoegd, luidende:
“j. ter plaatse van ter plaatse van de aanwijzing (k) voor detailhandel in de vorm van
kiosken, waarbij geldt dat binnen de bestemmingen Verkeersdoeleinden (V) en
Verblijfsgebied (VG) in totaal ten hoogste twee kiosken zijn toegestaan”
In het plangebied zijn twee kiosken
aanwezig. Deze kiosken mogen in de toekomstige situatie blijven bestaan en zijn
daarom ten onrechte niet in het bestemmingsplan mogelijk gemaakt.
* art. 12 Verkeersdoeleinden, wordt na lid 1 sub l
een nieuw sub m ingevoegd, luidende:
“m. beheer en
onderhoud ten behoeve van de aangrenzende al of niet onder peil liggende
spoorwegvoorzieningen;”
Na het ontwerpbestemmingsplan is duidelijk
geworden dat er een aantal technische ruimtes voor onderhoud en beheer van de
tunnel mogelijk gemaakt moeten worden in het bestemmingsplan.
* naar aanleiding van bovenstaande toevoegingen
worden de hierna volgende subleden verletterd.
* art. 12
Verkeersdoeleinden, wordt lid 1 sub n vervangen door:
“n. ter
plaatse van de aanwijzing "kruising" voor kruisingen met water;”
Door het opnemen van deze specifieke
aanwijzing is het duidelijk dat op deze gronden kruisingen met water mogelijk
zijn.
* art. 12 Verkeersdoeleinden, wordt in lid 1 sub p
de eerste zinsnede “ecologische verbindingszone” tussen aanhalingstekens
geplaatst.
Dit betreft een redactionele
aanpassing, conform de andere artikelen waar deze bepaling in is opgenomen.
* art. 12
Verkeersdoeleinden, wordt lid 2 sub a vervangen door:
“a. gebouwen, voor de
doeleinden genoemd in lid 1 onder i en j”
Dit betreft een
redactionele aanpassing. In deze bepaling is de zinsnede “uitsluitend”
verwijderd en zijn de verwijzingen aangepast vanwege de vernummering van de
subleden in lid 1.
* art. 12
Verkeersdoeleinden, wordt lid 3 sub a vervangen door:
“a. ter plaatse van de aanwijzing (p1) mogen de gebouwen ten behoeve van
parkeerplaatsen uitsluitend onder peil en in ten hoogste 2 bouwlagen worden
gebouwd”
* art. 12 Verkeersdoeleinden, wordt na lid 3 sub a
een nieuw sub b en c ingevoegd, die als volgt luiden:
“b. van de 2
kiosken mag er 1 kiosk van ten hoogste 40 m² gebouwd worden en 1 kiosk van
ten hoogste 25 m²;
c. de
bouwhoogte van de kiosken mag ten hoogste 4 m bedragen”
In het plangebied zijn twee kiosken
aanwezig. Deze kiosken mogen in de toekomstige situatie blijven bestaan en zijn
daarom ten onrechte niet in het bestemmingsplan mogelijk gemaakt. In deze
toegevoegde leden worden de maximale maten van de twee kiosken opgenomen.
* naar aanleiding van bovenstaande toevoegingen
worden de hierna volgende subleden verletterd.
* art. 13
Verblijfsgebied, wordt lid 1 sub b uitgebreid met de volgende zinsnede:
“, zoals een
busstation, taxistandplaatsen en Kiss&Ridevoorzieningen”
Door de toegestane
openbaarvervoersvoorzieningen te noemen, wordt duidelijk wat hieronder bedoeld
wordt.
* art. 13 Verblijfsgebied, wordt in lid 1 sub e de
zinsnede “en parkeerplaatsen” verwijderd.
Het begrip “parkeervoorzieningen”
is opgenomen in de begripsbepaling. Onder deze definitie worden ook
parkeerplaatsen verstaan.
* art. 13 Verblijfsgebied, wordt na lid 1 sub e een
nieuw sub f ingevoegd, dat als volgt luidt:
“f. ter
plaatse van de aanwijzing (p3) in ieder geval voor parkeerplaatsen”
* art. 13 Verblijfsgebied, wordt na lid 1 sub f een
nieuw sub g ingevoegd, dat als volgt luidt:
“g. ter
plaatse van de aanwijzing (k) voor detailhandel in de vorm van kiosken, waarbij
geldt dat binnen de bestemmingen Verkeersdoeleinden (V) en Verblijfsgebied (VG)
in totaal ten hoogste twee kiosken zijn toegestaan”
In het plangebied zijn twee kiosken
aanwezig. Deze kiosken mogen in de toekomstige situatie blijven bestaan en zijn
daarom ten onrechte niet in het bestemmingsplan mogelijk gemaakt.
* naar aanleiding van bovenstaande toevoegingen
worden de hierna volgende subleden verletterd.
* art. 13 Verblijfsgebied, wordt lid 1 sub i het
woord “nooduitgangen” vervangen door “in- en uitgangen”.
Zodoende zijn ook in- en
uitgangen toegestaan in plaats van alleen nooduitgangen.
* art. 13 Verblijfsgebied, wordt na lid 1 sub i een
nieuw sub j ingevoegd, luidende:
“j. beheer en
onderhoud ten behoeve van de aangrenzende al of niet onder peil liggende
spoorwegvoorzieningen;”
Na het ontwerpbestemmingsplan is duidelijk
geworden dat er een aantal technische ruimtes voor onderhoud en beheer van de
tunnel mogelijk gemaakt moeten worden in het bestemmingsplan.
* naar aanleiding van bovenstaande toevoeging
worden de hierna volgende subleden verletterd.
* art. 13 Verblijfsgebied, wordt in lid 1 sub m de
eerste zinsnede “ecologische verbindingszone” tussen aanhalingstekens
geplaatst.
Dit betreft een redactionele
aanpassing, conform de andere artikelen waar deze bepaling in is opgenomen.
* art. 13 Verblijfsgebied,
wordt lid 2 sub a vervangen door:
“a. gebouwen, voor de
doeleinden genoemd in lid 1 onder b, c, e en g”
Dit betreft een
redactionele aanpassing. In deze bepaling is de zinsnede “uitsluitend”
verwijderd en zijn de verwijzingen aangepast vanwege de vernummering van de
subleden in lid 1.
* art. 13 Verblijfsgebied, wordt na lid 3 sub a een
nieuw sub b en c ingevoegd, die als volgt luiden:
“b. van de 2
kiosken mag er 1 kiosk van ten hoogste 40 m² gebouwd worden en 1 kiosk van
ten hoogste 25 m²;
c. de
bouwhoogte van de kiosken mag ten hoogste 4 m bedragen”
In het plangebied zijn twee kiosken
aanwezig. Deze kiosken mogen in de toekomstige situatie blijven bestaan en zijn
daarom ten onrechte niet in het bestemmingsplan mogelijk gemaakt. In deze
toegevoegde leden worden de maximale maten van de twee kiosken opgenomen.
* naar aanleiding van bovenstaande toevoegingen
worden de hierna volgende subleden verletterd.
* art. 13 Verblijfsgebied, wordt lid 3 oude sub b
verwijderd en vervangen door nieuw sublid d:
‘d.
uitsluitend ter plaatse van de aanwijzing (ov) mogen overkappingen en gebouwen
ten behoeve van openbaarvervoersvoorzieningen worden gebouwd met een
bouwhoogte van ten hoogste 7 m en een bebouwingspercentage van ten hoogste 25%
van het aanwijzingsvlak”
In het ontwerpbestemmingsplan waren ter
plaatse van de aanwijzing (ov) eveneens overkappingen en gebouwen toegestaan.
Deze waren ten onrechte niet aan een maximale hoogte en oppervlakte gebonden.
In lid 3 sub d is dit aangepast.
* art. 13 Verblijfsgebied,
wordt in lid 3 oude sub c de bepaling verwijderd en vervangen door lid e:
“e. ter
plaatse van de aanwijzing (p1) mogen de gebouwen ten behoeve van
parkeerplaatsen uitsluitend onder peil en in ten hoogste 2 bouwlagen worden
gebouwd”
* art. 13 Verblijfsgebied,
wordt in lid 3 oude sub d de bepaling verwijderd en vervangen door lid f:
“f. ter
plaatse van de aanwijzing (p2) mogen de gebouwen ten behoeve van
parkeerplaatsen uitsluitend onder peil en in ten hoogste 1 bouwlaag worden
gebouwd”
* art. 14 Spoorwegdoeleinden I, wordt in lid 1 sub e de eerste zinsnede “ecologische verbindingszone” tussen aanhalingstekens geplaatst.
Dit betreft een redactionele
aanpassing, conform de andere artikelen waar deze bepaling in is opgenomen.
* art. 15 Spoorwegdoeleinden II, wordt lid 1 het
woord “nooduitgangen” vervangen door “in- en uitgangen”.
In het ondergrondse station zijn
zodoende in- en uitgangen toegestaan in plaats van alleen nooduitgangen.
* art. 15
Spoorwegdoeleinden II, wordt in lid 1 de zinsnede “en ruimtes voor beheer en
onderhoud” toegevoegd.
Na het ontwerpbestemmingsplan is duidelijk
geworden dat er een aantal technische ruimtes voor onderhoud en beheer van de
tunnel mogelijk gemaakt moeten worden in het bestemmingsplan.
* art. 16
Groenvoorzieningen, wordt in lid 2 sub a het woord “uitsluitend” verwijderd.
Dit betreft een redactionele
aanpassing. In deze bepaling is de zinsnede “uitsluitend” verwijderd.
* art. 17 Water, wordt in
lid 1 sub c de bepaling verwijderd en vervangen door:
“c. ter plaatse van de aanwijzing (p1) tevens voor parkeervoorzieningen”
Het begrip “parkeervoorzieningen”
is opgenomen in de begripsbepaling. Onder deze definitie worden ook
parkeerplaatsen verstaan.
* art. 17 Water, wordt na lid 1 sub c een nieuw sub
d ingevoegd, dat als volgt luidt:
“d. ter plaatse van de aanwijzing (gr)
tevens voor groenvoorzieningen;”
Op één plek in het plangebied waar de bestemming Water en de aanwijzing
(gr) is opgenomen, geldt dat ook groenvoorzieningen zijn toegestaan om hier
flexibiliteit te houden wat betreft de functie.
* naar aanleiding van bovenstaande toevoeging
worden de hierna volgende subleden verletterd.
* art. 17 Water, wordt in
lid 1 sub f de bepaling verwijderd en vervangen door:
“f. de bij de
vorenstaande doeleinden behorende voorzieningen zoals kruisingen ten behoeve
van voet- en fietspaden, nutsvoorzieningen, ondergeschikte groenvoorzieningen
en in- en uitritten tot de parkeergarage”
Naar aanleiding van het overleg met het
Hoogheemraadschap van Delfland is deze bepaling aangepast.
* art. 17 Water, wordt in
lid 2 sub a de zinsnede “uitsluitend” verwijderd.
Dit betreft een redactionele aanpassing.
In deze bepaling is de zinsnede “uitsluitend” verwijderd.
* art. 17 Water, wordt in
lid 3 sub a de verwijderd en vervangen door:
“a. ter
plaatse van de aanwijzing (p1) mogen de gebouwen ten behoeve van
parkeerplaatsen uitsluitend onder peil en in ten hoogste 2 bouwlagen worden
gebouwd”
* art. 18 Molenbeschermingszone, wordt in lid 1
tussen de “en” en “behoud” de zinsnede “het” tussengevoegd.
* art. 18 Molenbeschermingszone, wordt lid 3 sub a
als volgt gewijzigd:
“a. door die bouwwerken de windvang, het zicht op
de molen en de belangen van de molen als werktuig niet onevenredig worden
geschaad”
* art. 18 Molenbeschermingszone, wordt in lid 4
twee keer de zinsnede “medebestemmingen” verwijderd en vervangen door “dubbelbestemming”
* art. 20 Leidingen, wordt in lid 1 sub a en b de
zinsnede “medebestemming” verwijderd en vervangen door “dubbelbestemmingen”
* art. 20 Leidingen, wordt in lid 1 de subleden c
en d ingevoegd:
“c. binnen
een afstand van 5 m van de dubbelbestemming: een afvalwaterpersleiding met
een diameter van 500 mm;
d. binnen een afstand van 5 m van de
dubbelbestemming: een (polder)waterleiding met een diameter van 600 mm”
Deze twee leidingen
waren ten onrechte niet op de plankaart opgenomen
* art. 21 Archeologisch waardevol gebied, wordt in
lid 8 sub a en b de zinsnede “medebestemming” verwijderd en vervangen door
“dubbelbestemming”
* art. 27 Bouwvoorschriften en hoogtematen, wordt
lid 2 verwijderd en vervangen door:
“2. Ter plaatse van de
aanwijzingen (h1-27) gelden op de gronden met de bestemmingen Woondoeleinden
(W), Gemengde Doeleinden I (GD I) en Kantoordoeleinden (K) voor de hoogte van
de gebouwen de volgende bepalingen:
a.
per bouwvlak bedraagt de minimale en
maximale goothoogte de in tabel 1 in kolom B en C opgenomen hoogtemaat;
waarbij geldt dat ter plaatse van de
aanwijzing "binnenhof", artikel 3, lid 4, sub k, in acht genomen
moet worden;
b.
ter plaatse van de aanwijzing (h3) en (h4)
geldt, in afwijking van het bepaalde onder a, de in tabel 1 in kolom C
opgenomen hoogtemaat per bouwvlak als maximale bouwhoogte;
c.
in aanvulling op het bepaalde onder a, mag
de goothoogte per bouwvlak maximaal de in tabel 1 in de kolommen D en E
opgenomen hoogte bedragen met inachtneming van de in de kolommen opgenomen
percentages;
d.
de toegestane goothoogten mogen uitsluitend
worden overschreden door hellende dakvlakken met ten hoogste 4 m.
Tabel
1 (h1-27) "regeling hoogtematen"
A |
B |
C |
D |
E |
aanwijzing |
minimale (goot)hoogte
vanaf peil (in meters) |
maximale (goot)hoogte
vanaf peil (in meters) |
maximale toegestane goothoogte
(in meters) over het aangegeven percentage van het bouwvlak (vanaf peil) |
maximale toegestane goothoogte
(in meters) over het aangegeven percentage van het bouwvlak (vanaf peil) |
(h1) |
|
16,2 |
/ |
/ |
(h2) |
|
10,4 |
/ |
/ |
(h3) |
|
21,4 * |
/ |
/ |
(h4) |
|
13,4 * |
/ |
/ |
(h5) |
15 |
16,2 |
30% (22,6) |
/ |
(h6) |
12 |
13 |
/ |
/ |
(h7) |
|
9,8 |
45% (13) |
/ |
(h8) |
|
9,8 |
/ |
/ |
(h9) |
15 |
16,2 |
30% (22,6) |
/ |
(h10) |
15 |
18,2 |
65% (25,4) |
/ |
(h11) |
12 |
14,6 |
40% (24,2) |
/ |
(h12) |
21 |
24,2 |
65% (30,6) |
/ |
(h13) |
|
24,2 |
/ |
/ |
(h14) |
15 |
16,2 |
20% (22,6) |
/ |
(h15) |
|
9,8 |
30% (13) |
/ |
(h16) |
|
19 |
/ |
/ |
(h17) |
18 |
19 |
55% (25,4) |
/ |
(h18)
|
15 |
19,8 |
45% (27) |
/ |
(h19) |
15 |
17,8 |
40% (24,2) |
15%
(30,6) |
(h20) |
|
14,6 |
/ |
/ |
(h21) |
|
24,2 |
20% (30,6) |
/ |
(h22) |
|
17,8 |
/ |
/ |
(h23) |
|
17,8 |
50% (24,2) |
/ |
(h24) |
15 |
17,8 |
60% (24,2) |
/ |
(h25) |
21 |
24,2 |
|
/ |
(h26) |
|
14,6 |
50% (17,8) |
|
(h27) |
15 |
19,8 |
65% (27) |
|
*
voor deze gronden geldt een bouwhoogte in plaats van goothoogte”
* art. 28 Percentage en
dubbeltelbepaling, er wordt een nieuw artikel 28 ingevoegd.
artikel 28 Percentage en
dubbeltelbepaling
1. Een in de voorschriften
aangegeven percentage, geeft aan hoeveel van het bouwvlak van het
desbetreffende bouwperceel ten hoogste mag worden bebouwd met gebouwen en
overkappingen.
2. Gronden die in
aanmerking zijn genomen bij het verlenen van een bouwvergunning, waaraan
uitvoering is of kan worden gegeven, blijven bij de beoordeling van latere
bouwplannen, waarvoor bouwvergunning is vereist, buiten beschouwing.”
Aangezien in de voorschriften een
bebouwingspercentage is opgenomen voor de gronden met de aanwijzing (ov) is dit
artikel ingevoegd.
* naar aanleiding van bovenstaande toevoeging
worden de hierna volgende artikelen verletterd.
* art. 29
Uitsluiting aanvullende werking bouwverordening, wordt lid 1 sub a als volgt
aangepast:
“a.
bereikbaarheid van bouwwerken voor wegverkeer. Brandblusvoorzieningen”
Dit betreft een redactionele aanpassing.
C. voor wat betreft de toelichting de wijzigingen
inhoudende:
In
de toelichting zijn diverse tekstuele verbeteringen doorgevoerd. Dit betreft
verbeteringen gerelateerd aan de laatste stand zaken (bijvoorbeeld vaststelling
van de Nota Ruimte) en redactionele verbeteringen. Daarnaast hebben aanpassingen
plaatsgevonden naar aanleiding van de ingebrachte zienswijzen en uitgevoerd
nader onderzoek. De voornaamste aanpassingen zijn gerelateerd aan de
verkeerstructuur en verkeersintensiteiten, welke hun doorwerking hebben in de
paragrafen over wegverkeerslawaai alsmede de luchtkwaliteitparagraaf. Daarnaast
zijn wijzigingen doorgevoerd vanwege stedenbouwkundige aanpassingen en nader
onderzoek naar de milieuhinder van bedrijven.
Hieronder
worden de voornaamste paragrafen met wijzigingen genoemd.
§
2.2, § 3.3, § 5.3 en § 5.4 zijn aangepast naar aanleiding van het bijgesteld
stedenbouwkundig plan en daarop betrekking hebbende zienswijzen. De zienswijzen
hebben onder meer betrekking op het peil (maaiveld), bouwhoogten en
parkeergarages (en bijbehorende ‘plinten’) alsmede de tijdelijke situatie bij
realisatie van de tunnel en de gebouwen. De tijdelijke situatie is ook nader
beschreven in § 7.5.
§
7.2, § 7.3 en § 7.4 zijn aangepast naar aanleiding van de berekende nieuwe
verkeersintensiteiten, naar aanleiding van uitgevoerd onderzoek naar de
voertuigverdeling in delen van het plangebied en het parkeeronderzoek. Tevens
worden nog enkele verkeersmaatregelen beschreven. De verkeersintensiteiten
vormen de basis voor berekeningen van wegverkeerslawaai en het luchtkwaliteitonderzoek.
De aanpassingen hebben mede betrekking op de zienswijzen over de
verkeerscijfers, de verkeersstructuur en daarop gebaseerde onderzoeken.
§
7.7 is aangevuld op punt van planologisch relevante leidingen.
In
§ 9.5 en § 9.6 zijn de resultaten van het akoestisch onderzoek Spoorzone Delft
(januari 2006) verwerkt waarin de berekende nieuwe verkeersintensiteiten zijn
gebruikt. Dit leidde tot aanpassingen in de akoestische maatregelen en
benodigde hogere grenswaarden. Deze paragrafen zijn aangepast naar aanleiding
van de zienswijzen omtrent wegverkeerslawaai.
§
11.3 is aangepast naar aanleiding van uitgevoerd luchtkwaliteitonderzoek
gebaseerd op de nieuwe verkeersintensiteiten en naar aanleiding van ingebrachte
zienswijzen over de luchtkwaliteit. Het luchtkwaliteitonderzoek is een los
rapport geworden en maakt niet langer als bijlage onderdeel uit van de
toelichting.
§
11.6 is aangepast naar aanleiding van uitgevoerd onderzoek naar enkele
bedrijven in de nabijheid van het plangebied en de zienswijzen van deze
bedrijven.
§
11.7 is aangepast naar aanleiding van enkele opmerkingen van de waterbeheerder.
§
11.9 is aangepast naar aanleiding van zienswijzen over mogelijk aanwezige
beschermde soorten in het plangebied.
In
§ 11.11 en § 11.12 is nieuwe toelichting ingevoegd over bezonning en
windhinder.
IV. aldus vast te stellen het
bestemmingsplan Spoorzone bestaande uit een plankaart 115.1207000 en de
voorschriften 23 februari 2006, vergezeld gaande van een toelichting d.d. 23
februari 2006.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van
23 februari 2006.
,burgemeester.
,griffier.