06 augustus 2002

Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten 1999 - deel 4 uit 5

vorige_pagina.gif (193 bytes)
naar deel 3


1. Buurt en Wijkwerk

In het Collegeprogramma "1998 - 2002" Grensoverschrijdend" staat, dat het college kiest voor een wijkgerichte aanpak. Het buurt- en wijkwerk zal in de totstandkoming van dit beleid een belangrijke rol spelen.

Niet alle beleidsuitgangspunten van de Nota Instrumenten II (juni 1997), sporen met dit nieuwe voorgestane belei.

Contouren

De contouren van de wijkgerichte aanpak komen tot stand door overleg met alle betrokkenen. In de loop van 1999 zullen de kaders worden ingevuld. Het is van belang dat tot die tijd het voorzieningenniveau in het buurt- en wijkwerk niet verder daalt. In het collegeprogramma staat dan ook vermeld dat de resterende bezuinigingen op dit onderdeel ongedaan gemaakt dienen te worden.

Concreet betekent dit dat 1999, evenals 1998, als overgangsjaar wordt gebruikt, De aangekondigde bezuiniging op de professionele ondersteuning voor 1999, wordt ongedaan gemaakt. Dit betekent dat het inzet per buurthuis ongeveer gelijk kan blijven aan die van 1998.

Daarnaast zal het budgetsubsidie niet geheel verdwijnen; er blijft een budget van ƒ 150.000,-- beschikbaar voor niet-kostendekkende basisactiviteiten en uitgaven als bijv. buurtkrant.

De inzet van subsidie op projecten die voldoen van de drie inhoudelijke thema’s: maatschappelijke participatie, leefbaarheid en bestrijding sociaal isolement, wordt versterkt. Zowel in de (ambtelijke) ondersteuning als in budgetverhoging.

De verdeling van de budgetten en de professionele ondersteuning wordt in een separate nota, uiterlijk december 1998, ter goedkeuring aan het College en de Raadscommissie voorgelegd.

In de nota Instrumenten II zijn voorstellen gedaan voor 5 nieuwbouwprojecten in het kader van het buurtwerk. De plannen voor nieuwbouw in de Wippolder zijn goedgekeurd; voor het eind van 1998 zal de bouw aanvangen. In de tweede helft van 1998 zal worden gestart met de procedures rond nieuwbouw Westerkwartier. De plannen voor nieuwbouw in de Voorhof/Buitenhof worden meegenomen in de discussie over de Vensterschool in 1999. De besprekingen rond de nieuwbouwplannen voor Sranti, Tanthof, Bieslander, Sila en de Bomenwijk zullen uiterlijk in de loop van 1999 starten.

De voorgestane organisatorische veranderingen in het buurtwerk worden ook meegenomen in het overgangsjaar en de besprekingen over de wijkgerichte aanpak. Dit betekent dat de kandidaat clusterbestuursleden en de huidige besturen van de buurthuizen worden betrokken bij de vormgeving van de organisatorische structuur van het wijkgericht werken.

Stichting Welzijn Delft

Met het bestuur en de directie van de Stichting Welzijn Delft worden besprekingen gevoerd over de toekomst. In eerste instantie ambtelijk, later bestuurlijk, zal de Stichting Welzijn Delft helderheid moeten bieden door middel van een bedrijfsplan, hoe zij zich voorbereiden op de nieuwe situatie waarin de subsidierelatie met de gemeente verbroken zal zijn.

2. Sport

Exploitatiesubsidies

In de sportsector wordt een beperkt aantal exploitatiesubsidies verstrekt.

Harttrimclub.

De Harttrimclub ontvangt sinds 1977 een kleine bijdrage in de kosten van apparatuur en begeleiding. Het subsidie dekt ongeveer 10 % van de kosten.

Redeoss.

De gehandicaptensportvereniging Redeoss krijgt jaarlijks een bijdrage in de huur van het Revalidatiecentrum, sinds deze huur met 100 % is verhoogd.

Sportkleuriade.

De Stichting Sport Kleuriade Delft is in 1997 voor het eerst in het jaarprogramma opgenomen. Het jaarlijkse evenement met een mengeling van cultuur en sport trekt tussen de 3000 en 6000 bezoekers. Het subsidie dekt ca 25 % van de totale kosten.

In 1999 zal, zo is afgesproken bij de privatisering, het evenement worden geëvalueerd op grond van financiële zelfredzaamheid.

Korfbal

De korfbalvereniging Fortuna en de gezamenlijke bespelers van het sportpark Biesland - verenigd in de stichting sportpark Biesland - hebben op vrijwillige basis het veldonderhoud van de gemeente Delft overgenomen. Hiertoe zijn meerjarige overeenkomsten gesloten. Voor de uitvoering van dit veldonderhoud wordt jaarlijks een subsidie verstrekt.

Sportfondsenbad-Delft.De NV Sportfondsenbad-Delft wordt gesubsidieerd in de exploitatie van het Zwem- en squashcentrum en het Sportfondsenbad. De subsidie-afspraken zijn neergelegd in een meerjarige overeenkomst.

 Incidentele subsidies

Er worden op vier terreinen sportstimuleringssubsidies verstrekt: schoolsport, jeugdinstuif, verenigingsactiviteiten en verenigingskader.

 

Schoolsport

Schoolsportactiviteiten 1994

9

Schoolsportactiviteiten 1995

14

Schoolsportactiviteiten 1996

15

Schoolsportactiviteiten 1997

17

Jeugdinstuif

De wekelijkse jeugdinstuif in sporthal Buitenhof is reeds enkele jaren in handen gelegd van een particulier bureau. Het aantal bezoekers per woensdagmiddag heeft een constante van 80 a 100.

In 1999 zal worden nagegaan of de projecten Speelbal- en balspel invloed hebben op de Jeugdinstuif.

Verenigingsactiviteiten

Sportverenigingen kunnen vanaf 1993 subsidie aanvragen voor sportactiviteiten die gericht zijn op stimulering van sportdeelname. Een deel van het budget is beschikbaar voor versterking van de sportieve infrastructuur, door middel van kadertraining e.d. In 1997 is bijna een derde minder subsidie-aanvragen gehonoreerd. Het aantal subsidie-aanvragen voor technische kader activiteit- en in 1997 bedroeg 13 tegenover 20 in 1996. De oorzaak hiervan lag voor een deel in een verminderd budget in verband met de projecten ter bevordering van jeugd sportparticipatie.

Na een eerste evaluatie in 1994 is in de maand juni 1998, intern, de effectiviteit van het subsidie-instrument geëvalueerd. Op basis van genoemde interne evaluatie kan geconcludeerd worden dat de meetbaarheid van effecten niet realiseerbaar is. Daarnaast is de doelstelling gedateerd door de vele ontwikkelingen op sportgebied.

Definitieve evaluatie van het subsidie-instrument zal worden verwerkt bij de ontwikkeling van de sportvisie in 1999.

Aantal gesubsidieerde activiteiten in:

1993: 18
1994: 31
1995: 59
1996: 49
1997: 47

Van de subsidiemogelijkheid wordt goed gebruik gemaakt. Het aantal aanvragen voor schoolsportactiviteiten is iets gestegen. In het project "sportvisie" dat in 1998 en 1999 zal worden voortgezet zal ook de schoolsport worden geëvalueerd en aangepast aan de ontwikkelingen op dit gebied. Inmiddels zijn twee grote, vorig jaar gesubsidieerd, projecten waarmee het sportief gedrag van jeugd en jongeren positief kan worden beïnvloed van start gegaan. Het betreft: een twee jarig project "jeugd in beweging" en het project "jongerensport in de wijken". Met deze ingezette lijn wordt het sportstimuleringsbeleid ontwikkeld in de richting van projectsubsidies. Het accent op jeugd heeft breed draagvlak binnen de Delftse sportwereld.

Consequentie van de ingezette lijn is dat voor incidentele subsidies een beperkter budget resteert. In 1998/ 1999 komen voorstellen om het sportstimuleringsbeleid aan te passen aan huidige en toekomstige ontwikkelingen op sportstimuleringsgebied.

3. Kinderopvang

De meerjarenovereenkomst tussen de Gemeente en Octopus waarin de productafspraken worden vastgelegd, is met een jaar verlengd (1997 t/m 1999). In deze overeenkomst ligt vast hoeveel geld (subsidie) de gemeente beschikbaar stelt en hoeveel en van welke soort kindplaatsen Octopus daarvoor levert. Afspraak is dat Octopus over de gehele periode, voor een bezetting van deze kindplaatsen van 90 % zorgdraagt; hieromtrent zijn wederzijdse leveringsvoorwaarden geformuleerd.

De productafspraken voor 1999 houden concreet in, dat Octopus exploiteert en in stand houdt ten behoeve van Delftse kinderen :

  • 211 peuterspeelzaalplaatsen
  • 144 peuterplusplaatsen
  • 133 hele dagopvang
  • 15 halve dagopvang
  • 60 n.s.o.

Hiervoor stelt de gemeente een subsidie beschikbaar van ƒ 4.177.387,-- (incl. accres van

ƒ 180.000,--). Daarbij wordt uitgegaan van het kostprijsniveau 1998 - ouderbijdragenniveau 1997. Het accres wordt gebruikt voor de ontwikkeling, aanloop en eerste (minimaal 10) koppelingen van gastouderopvang.

Voor de gesubsidieerde kinderopvang wordt in 1999 de inkomensafhankelijke ouderbijdragentabel van VWS/VNG gevolgd.

In 1998 is krachtig ingezet op het optimaal benutten van de stimuleringsmaatregel van het Ministerie van VWS voor wat betreft de naschoolse opvang. Nadrukkelijk heeft de Gemeente daarin de rol van regisseur op zich genomen. Vanuit een helder geschetst kader zijn verantwoordelijkheden en bevoegdheden, mogelijkheden/onmogelijkheden voor subsidie vastgelegd. Een ieder die op grond daarvan een bijdrage kan leveren aan de uitbreiding van de naschoolse opvang is van harte uitgenodigd. De voorstellen hiervoor worden separaat aan het College en de Raadscommissie ter goedkeuring aangeboden.

Eventuele nieuwe stimuleringsmaatregelen, als gevolg van het Regeerakkoord, zullen volgens dezelfde procedure worden behandeld.

4. Jeugd- en jongerenwerk

Algemeen

In het jaar 1998 gaan de bestaande stichtingen voor stedelijk jongerenwerk, te weten stichting de Border, stichting Hey en Stichting Buitenlands Jongeren Centrum Selam op in één stichting. De oprichting van de nieuwe stichting zal in het najaar 1998 plaatsvinden. Vanaf 1 januari 1999 maakt de gemeente met deze nieuwe stichting afspraken over het activiteitenaanbod In dit kader worden ook taakafspraken gemaakt over het Jongeren Informatie Punt, het meidenwerk en het ambulant jongerenwerk.

De afspraken voor 1999 over het stedelijk jongerenwerk zullen u in een aparte notitie begin 1999 worden aangeboden.

Scouting

Het platform scouting heeft aangegeven dat zij accommodatieruimte zoekt in het noordwestelijk deel van Delft om een goed verspreid aanbod in dat deel te garanderen.De gemeente heeft een aantal tips gegeven, dat het platform uitwerkt.

Stichting Vrije Tijd en Vorming Zuid-Holland Noord (Kiwi activiteiten)

Op 1 januari 1997 heeft er een fusie plaatsgevonden tussen de SPD’en in Delft, Leiden en Den Haag. Hieruit is de SPD Zuid-Holland Noord ontstaan, van waaruit twee goed te onderscheiden activiteiten worden aangeboden. Ten eerste begeleiding aan mensen met een verstandelijke handicap en ten tweede activiteiten op het terrein van de vrijetijdsbesteding. De eerste activiteit wordt gefinancierd via de AWBZ terwijl de tweede activiteit wordt gefinancierd door gemeenten en via fondsenwerving. De gemeente Delft subsidieert de vrijetijdsactiviteiten in Delft.

Om betere ontwikkelingskansen te bieden voor dit type activiteiten heeft de SPD de Stichting Vrije Tijd en Vorming Zuid-Holland Noord opgericht. Per 1 januari 1998 zullen alle activiteiten, personeel en middelen ten behoeve van vrijetijdsbesteding voor de doelgroep in deze stichting worden ondergebracht.

De gemeente Delft zal de subsidietitel met ingang van 1 januari 1999 overhevelen naar deze nieuwe stichting ten behoeve van de Delftse activiteiten.

Binnen de Delftse situatie bestaat een huisvestingsprobleem omdat niet duidelijk is hoe lang nog van de accommodatie Koornmarkt gebruik kan worden gemaakt. De Stichting Vrije Tijd en Vorming Zuid-Holland Noord bedenkt de meest wenselijk oplossingsrichting en neemt voor de uitvoering daarvan de nodige stappen.

Kindertuinen

Evaluatie 1997/1998. Conform de afspraken zijn met de Stichting Kindertuinen Delft nieuwe overeenkomsten gesloten ten aanzien van huur/verhuur van de 3 kindertuinen. Daarbij is uitgegaan van de eerder gesloten overeenkomst ten aanzien van de kindertuin "De Goudsbloem".

6. Ouderen

Algemeen

In het Jaarprogramma 1998 is aangekondigd dat voor het beleidsveld ouderen voor 1999 prestatie-afspraken zullen worden gemaakt.

Inmiddels is in 1997 de nota "Ouderenbeleid op maat, opmaat voor ouderen" verschenen. In deze nota zijn de doelstellingen en beleidsaanbevelingen voor het gemeentelijk ouderenbeleid vastgesteld.

In dit kader worden op de gebieden wonen, welzijn en zorg beleidsaanbevelingen uitgewerkt in concrete projecten met bijbehorende prestatie-afspraken. De uitwerking van deze projecten wordt in aparte notities in de loop van 1998 en 1999 aan de politiek aangeboden.

In dit Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten 1999 zijn met de bestaande instellingen op het gebied van welzijn voor ouderen afspraken gemaakt. Er zijn enkele projecten bij, die voor het eerst in aanmerking komen voor structurele subsidie.

Volgens de nieuwe subsidiemethodiek zal per project/instelling worden aangegeven van welk type subsidie sprake is.

I Raad voor Ouderenwerk

Algemeen

Bij de Raad van Ouderen is sprake van structurele prestatiesubsidie. In de loop van 1999 zullen met de RvO bij te starten projecten afspraken worden gemaakt over te leveren prestaties op basis van de nota "Ouderenbeleid op maat; opmaat voor ouderen"

Met de vaststelling van de nota "Ouderenbeleid op maat; opmaat voor ouderen" krijgen de volgende projecten vanaf 1998 vanuit het flankerend ouderenbeleid structurele subsidie:

Maaltijdvoorziening "Onder de pannen".
De Samenwerkende Bonden van Ouderen.
Het Delfts Gilde. Zij ontvingen reeds meer dan drie jaar achtereen incidentele subsidie.
Het Steunpunt Mantelzorg.
Tijdelijke verzorging, dagvoorzieningen en nachtopvang.

Het betreft onderdelen die inhoudelijk onder de Raad voor Ouderenwerk vallen, maar in de begroting apart genoemd blijven bij de andere flankerend ouderenbeleidprojecten.

Centraal Meldpunt

Evaluatie afspraken 1997

Op basis van een evaluatieverslag over het Centraal Meldpunt heeft een gesprek plaatsgevonden over de toekomst van het Centraal Meldpunt. Uit de evaluatie is gebleken dat de laatste jaren het aantal contacten en dus ook het aantal adviezen adviezen stijgt. Dit heeft niet tot een gemeentelijke conclusie geleid. In het najaar van 1998 wordt een notitie over de voortgang van het Centraal Meldpunt aan de politiek aangeboden.

Afspraken 1999

Begin 1998 heeft het College het volgende besloten over de voortgang Centraal Meldpunt:

In het kader van de mee- en tegenvallers in de beslispuntennota f 115.000,-- op te nemen voor het Centraal Meldpunt.

De Dienst Maatschappelijke Zorg verzoekt het bestuur van het Centraal Meldpunt de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor het jaar 1998 te blijven dragen.

In het kader van het flankerend ouderenbeleid, in relatie tot de actuele ontwikkeling van de gemeentelijke informatie- en loketfunctie, de dienst WOC uiterlijk in oktober 1998 een voorstel te laten doen over een informatiepunt voor ouderen vanaf 1 januari 1999.

Bestuursstructuur

De Raad voor Ouderenwerk is een vereniging. Op basis van de discussie over de slagvaardigheid van deze bestuursstructuur heeft de Raad voor Ouderenwerk, op grond van inhoudelijke argumenten, besloten de vorm van een stichting aan te nemen.

Welzijnsprojecten "Ouderenbeleid op maat"

In overleg of in samenwerking met de Raad voor Ouderenwerk worden onder meer in de loop van 1998 en 1999 de volgende projecten uitgevoerd in aansluiting op de hoofddoelstelling van het gemeentelijk ouderenbeleid: "leveren van (thuis)zorg op maat, waarmee de zelfredzaamheid en de mobiliteit van ouderen zo lang mogelijk kan worden gehandhaafd":

  • inpassing ouderenactiviteiten in buurt- en wijkwerk
  • zicht op doelgroep senioreneducatie
  • ouderen als doelgroep in het gemeentelijk educatieplan 1998
  • aanpassing van de besteding gelden flankerend ouderenbeleid
  • een subsidiebeleid dat rekening houdt met de aanwezigheid van oudere werknemers.
  • een aantal projecten gericht op allochtone ouderen
  • de oprichting van een platform ouderenvoorzieningen

U zult hierover in de loop van 1998 en 1999 geïnformeerd worden door middel van aparte notities.

II Federatie voor Ouderen

Evaluatie 1997

Via de nota "Ouderenbeleid op maat; opmaat voor ouderen" is in december 1997 vastgelegd dat de bestaande recreatieve ouderenactiviteiten, daar waar mogelijk en wenselijk, ingepast zullen worden in het buurt- en wijkwerk. Tevens is met deze nota besloten dat de sociëteitsactiviteiten van de Federatie voor Ouderen geëvalueerd worden.

Afspraken 1999

De Federatie ontvangt structurele exploitatiesubsidie.

Op basis van een in 1998 te houden evaluatie van de bestaande soosactiviteiten voor ouderen zullen ideeën ontwikkeld worden voor de inpassing van deze activiteiten in het buurtwerk. Uitvoering van de voorstellen zal in de loop van 1999 plaatsvinden.

Voor de inzichtelijkheid van de begroting is met zowel de Federatie als met de RvO afgesproken dat het budget van de Federatie weer apart op de begroting vermeld wordt in plaats van opgeteld bij het budget RvO.

III Flankerend Ouderenbeleid

Bezuiniging en nieuwe verdeelsleutel budget

In het vorig collegeprogramma stond een bezuiniging op het ouderenwerk van ƒ 200.000,- Van deze bezuiniging is inmiddels ƒ 120.000,-- gerealiseerd: ƒ80.000,-- door het overhevelen van het ouderenvervoer naar de WVG en ƒ 40.000,-- door in 1998 te bezuinigen op het flankerend ouderenbeleid.

Het resterende bedrag van ƒ 80.000,- wordt gerealiseerd door het budget flankerend ouderenbeleid zowel in 1999 als in 2000 met ƒ 40.000,-- te korten.

Voor 1998 was er ƒ321.000,-- beschikbaar. Voor 1999 is er ƒ 295.445,- beschikbaar (=ƒ 321.000,-- - ƒ 40.000,-- + 4.5% accres)

In de nota "Ouderenbeleid op maat; opmaat voor ouderen" is een nieuwe verdeelsleutel vastgesteld voor de besteding van het budget. 60% is beschikbaar voor structurele posten zoals de Maaltijdvoorziening en de Tijdelijke verzorging en dagvoorziening. 20% van het budget is structureel beschikbaar voor educatie, sport en recreatie en de resterende 20% van het budget is bestemd voor incidentele, nieuwe projecten.

Advisering over projecten

De gemeente laat zich bij de advisering van projecten flankerend ouderenbeleid bijstaan door een onafhankelijke commissie. Omdat er via de nota "Ouderenbeleid op maat; opmaat voor ouderen" al een deel van het budget flankerend ouderenbeleid structureel is besteed, heeft een gesprek plaatsgevonden tussen gemeente en commissie over het toekomstig functioneren van de commissie. De volgende afspraken zijn gemaakt:

  • de commissie blijft bestaan en wordt uitgebreid met een huisarts uit Delft;
  • de gemeente stelt in 1998 toetsingscriteria op voor de projecten flankerend ouderenbeleid;
  • de rapportage over de projecten in de vorm van evaluatieverslagen wordt door de gemeente naar de onafhankelijke commissie gestuurd zodat de commissie hiermee rekening kan houden in verband met de advisering voor een eventueel vervolg;
  • de verplichting tot een evaluatieverslag wordt opgenomen in de subsidiebeschikking;
  • op basis van de rapportages en op basis van de verplichting om blijvend naar andere financiering te zoeken, is het in de toekomst mogelijk om een voorstel te doen om af te wijken van de in de nota Ouderenbeleid op Maat vastgestelde verdeelsleutel;
  • er zijn twee adviseringsrondes: één in het voorjaar voor de structurele projecten voor het jaar daarop en één ronde in het najaar voor de incidentele projecten in het jaar daarop.

Toetsing prestaties

Bij de toetsing van de prestaties wordt met ingang van 1999 van alle afzonderlijke flankerend ouderenbeleid projecten een evaluatieverslag gevraagd, met daarin een:

Omschrijving van de manier waarop de projecten een bijdrage leveren aan de hoofddoelstelling van het ouderenbeleid: "leveren van (thuis)zorg op maat, waarmee de zelfredzaamheid en de mobiliteit van ouderen zo lang mogelijk kan worden gehandhaaft".

Omschrijving van het resultaat van het project en de wijze waarop dit is bereikt.

Omschrijving van bereikte aantallen ouderen.

Omschrijving van de p.r. over het project.

Informatie over in welke mate alternatieve financiële bronnen aangeboord zijn.

Structurele projecten

1. Project Onder de Pannen ƒ 52.250,--

De uitvoering van dit project valt onder de verantwoordelijkheid van de Raad voor Ouderenwerk en wordt gefinancierd uit het budget flankerend ouderenbeleid.

Het project Onder de Pannen organiseert de maaltijdvoorziening aan huis voor ouderen.
In 1999 wordt dit project voor het eerst structureel gefinancierd. Er is sprake van een structurele exploitatiesubsidie.
In 1995 werden 37671 maaltijden rondgebracht, in 1996 41750 maaltijden en in 1997 41989 maaltijden.

Op dit moment worden de maaltijden vanuit 6 verschillende locaties warm aangeleverd bij de klanten. ODP wil de klanten een keus geven in het soort maaltijd en het tijdstip waarop het genuttigd wordt. Er wordt een investeringsplan opgesteld, waarbij met inachtneming van de actuele hygiënenormen een systeem van gekoelde maaltijden is bedacht. Het is de bedoeling dat vanuit één locatie een paar keer per week maaltijden worden rondgebracht. Met behulp van een magnetron kunnen de maaltijden dan thuis worden verhit.

2. Tijdelijke verzorging, dagvoorziening en nachtopvang ƒ 52.250,--

De Raad voor Ouderenwerk coördineert de tijdelijke verzorging en de dagvoorziening. Dat wil zeggen dat zij zorg draagt voor de intake, de indicering, de plaatsing en de nazorg. De uitvoering is locatiegericht.

Dit project wordt met ingang van 1999 voor het eerst structureel gefinancierd uit het flankerend ouderenbudget. Het gaat om een structurele exploitatiesubsidie rechtstreeks over te maken naar de Raad voor Ouderenwerk.
In 1996 werden 91 aanvragen voor tijdelijke verzorging gehonoreerd en in 1997 105 aanvragen.
De aanvragen voor de dagvoorziening bedragen gemiddeld ongeveer 100 op jaarbasis.

Van de nachtopvang wordt weinig gebruik gemaakt. Redenen hiervoor zijn waarschijnlijk dat het gaan van de eigen woning naar het verzorgingshuis en andersom voor ouderen te belastend kan zijn. In 1997 is van deze mogelijkheid geen gebruik gemaakt.

3. Samenwerkende Bond van Ouderen (SBO) in Delft ƒ 10.450,--

De Samenwerkende Bonden van Ouderen komen via vaststelling van de nota "Ouderenbeleid op maat" voor 1999 voor het eerst in aanmerking voor structurele exploitatiesubsidie.

Het doel van de SBO is belangenbehartiging van ouderen van 50 jaar en ouder.
Via de leden van de afzonderlijke ouderenbonden bereikt zij in ieder geval de als lid ingeschreven ouderen. Verder worden via p.r.-activiteiten andere ouderen bereikt. Het totale ledenaantal van de bonden bedraagt op dit moment ongeveer 2450 leden.
De prestaties voor 1999 zijn activiteiten, die gericht zijn op kadervorming binnen de SBO. Daarnaast worden activiteiten uitgevoerd, die de achterban vergroten.

Twee voorbeelden hiervan zijn de inrichting van een werkgroep "welzijn" en de opzet van de dag van de ouderen, samen met andere betrokkenen.

Als aanvulling op de nota "Ouderenbeleid op maat" is afgesproken dat een klankbordgroep, bestaande uit de directeur en voorzitter van de Raad voor Ouderenwerk en de voorzitter van de SBO 4x per jaar met de betrokken wethouder de voortgang van de ouderenprojecten en relevante ontwikkelingen bespreken.

In de nota Ouderen op Maat staat een bedrag van ƒ 15.000,-- gereserveerd voor de SBO. Voor 1998 ontving de SBO ƒ   10.000,--. Dit is het voorgestelde bedrag voor 1999. De SBO is gevraagd om aan de hand van financieel jaaroverzicht 1997 en begroting 1999 inzichtelijk te maken om welke reden ƒ 5.000,-- verhoging nodig is.

4. Het Gilde ƒ 3.135,--

Het Gilde komt voor het eerst via vaststelling van de nota Ouderenbeleid op Maat in aanmerking voor structurele exploitatiesubsidie. Er is sprake van functionele samenwerking met de Vrijwilligerscentrale. Kantoorruimte en bereikbaarheid is geregeld via de Stichting Welzijn Delft.

Doel van het Gilde is om te bemiddelen voor alle mensen van 50 jaar en ouder, die belangeloos hun kennis en ervaring ter beschikking stellen aan anderen. Iedereen, particulieren, verenigingen, instellingen en scholen kunnen van deze kennis en ervaring gebruikmaken. Ook voor ouderen zelf is deze hulpverlening van belang, omdat zij hiermee op een zinvolle manier bezig zijn en nieuwe sociale contacten opdoen.

Het Gilde kent ongeveer 100 leden.
Door middel van deelname aan een regionale folder over Gilde-activiteiten gaat het Gilde meer pr maken voor haar activiteiten.

5. Steunpunt mantelzorg ƒ 16.720,--

Het Steunpunt mantelzorg komt voor het eerst via vaststelling van de nota Ouderenbeleid op Maat in aanmerking voor structurele exploitatiesubsidie. Het Steunpunt valt organisatorisch onder de verantwoordelijkheid van Stichting Maatzorg, wordt begeleid door een adviesraad en gefinancierd door Stichting Maatzorg, SPD, ziektekostenverzekeraar DSW en de gemeente Delft. Het betreft een regionale voorziening waarbij 43% van de klanten is afkomstig uit Delft.

Het Steunpunt richt zich op partners/verzorgers, familieleden, vrienden en buren van patiënten, die overbelast (dreigen te) raken, zodat aanvulling en ondersteuning van het netwerk van informele zorg noodzakelijk wordt.

De beleidsafspraken voor 1999 voor de startfase zijn een gedegen geautomatiseerde registratie van klanten met hun hulpvragen en gerichte p.r.-activiteiten voor een concreet ondersteuningsaanbod.

Incidentele projecten 1999

Algemeen

Voor het jaar 1999 wordt incidenteel voor de verschillende projecten een bedrag bestemd van ƒ 57.150,--. Voorgesteld wordt het resterende bedrag van de 20% structureel voor het onderdeel educatie, sport en recreatie toe te voegen aan de 20% incidenteel, waarvoor de toekenningsprocedure start in het najaar 1998.

1. Computercursussen voor ouderen RvO ƒ 11.650,--

Een computercursus voor ouderen vanaf 55 jaar georganiseerd door de Raad voor Ouderenwerk waarbij in een op ouderen afgestemd leertempo kennis wordt opgedaan in het leren omgaan met de computer. Het betreft 8 cursussen met maximaal 10 deelnemers. De deelnemers betalen een eigen bijdrage.

In 1997 hebben 80 ouderen de cursus gevolgd.

2. Cursus zelfredzaamheid voor 55+ vrouwen, VOS werkgroep Delft ƒ 4.000,--

De VOS werkgroep organiseert cursussen zelfredzaamheid voor 55+ vrouwen. Doel is vrouwen uit hun isolement halen. Er wordt een eigen bijdrage van ƒ 50,-- gevraagd.

De cursus wordt in 1999 2 maal gegeven aan een groep van 10 vrouwen.

3. Reorganisatie maaltijdvoorziening RvO p.m.

Om te voldoen aan de wettelijke normen in verband met de hygiënecode en de wensen van de klanten en om meer keuzemogelijkheden te creëren, wordt de maaltijdvoorziening in 1998 door de RvO gereorganiseerd. Het is nog niet duidelijk welk investeringsplan hieruit voortkomt en in welke mate dat binnen de bestaande middelen gedekt kan worden. Daarom wordt een p.m. post voor 1999 aangevraagd.

4. Telefoonproject Alzheimervereniging Delft/Westland/Oostland ƒ 1.500,--

De in 1997 opgerichte Alzheimervereniging wil een telefoonproject oprichten om informatie te verstrekken over de alzheimer ziekte en allerlei praktische zaken voor mantelzorgers.

5. Vriendschapscursus vrouwen 55+, RvO ƒ 6.000,--

De RvO is in 1998 gestart met de vriendschapscursus voor 55+ vrouwen met als doel eenzaamheid en isolement op te heffen of te voorkomen. De RvO wil deze cursus in 1999 voortzetten.

6. Knoppencursus voor ouderen RvO ƒ 18.000,--

De RvO wil in 1999 4 knoppencursussen voor totaal 48 ouderen aanbieden. Het doel van de cursus is om ouderen vertrouwd te maken met de moderne electronica in het dagelijks leven.

7. Project "Kunstbus" Vrije Akademie ƒ 6.000,--

In 1998 is de Vrije Akademie gestart met het project Kunstbus, waarbij ouderen de gelegenheid krijgen om tegen een lage prijs onder educatieve begeleiding naar kunst te gaan kijken.

8. Project "Voorlichting, preventie en uitwisseling rondom 55+ vrouwen",

Vrouwengezondheidscentrum ƒ 10.000,--

Het doel van deze speciaal op allochtone vrouwen gerichte cursus is een voortijdig beroep op zorg te voorkomen en vrouwen in staat te stellen zo zelfstandig en zelfredzaam mogelijk te participeren.

8. Migranten

Een aantal groepen nieuwe Delftenaren (waaronder ook groepen met een vluchtelingen-achtergrond) beschikt niet over eigen mogelijkheden voor ontmoeting en culturele activiteiten zoals die wel beschikbaar zijn voor de migrantengroepen die reeds langer in Delft zijn gevestigd.

Als een stap op weg naar het scheppen van (betere) mogelijkheden is in 1998 de benedenverdieping van het pand Koornmarkt 48 geschikt gemaakt voor gebruik door deze groepen, en is in dit jaarprogramma een bedrag van f.24.000,- opgenomen voor hun sociaal-culturele activiteiten. De betreffende groepen zullen voor wat betreft de hoogte van de gemeentelijke subsidie in de kosten van hun activiteiten, gelijk worden behandeld als de genoemde migrantengroepen.

Turkse Vereniging

Evaluatie 1997/1998

Overeenkomstig de afspraken is extra aandacht besteed aan activiteiten gericht op ouderen en op vrouwen en meisjes. Het thema gezondheid, uitgewerkt in bewegen, gezonde voeding en het stoppen met roken stond centraal. Veel aandacht is besteed aan voorlichting, speciaal aan moeders, over veiligheid in huis en ondersteuning bij de opvoeding van opgroeiende kinderen. Twee keer per week is huiswerkbegeleiding gegeven. Daarvoor werd speciaal een computerlokaal ingericht. Er namen rond 20 kinderen deel.

Afspraken

De Turkse vereniging zal extra aandacht besteden aan het voorkomen van vroegtijdig school verlaten. Huiswerk maken wordt gestimuleerd, actieve huiswerkbegeleiding bevorderd en aan ouders zal extra voorlichting worden gegeven over de Delftse schoolsituatie en het belang van huiswerk.

Marokkaanse Vereniging

Evaluatie 1997/1998

Overeenkomstig de gemaakte afspraak heeft de Marokkaanse Vereniging de beschikking gekregen over een deel (ongeveer 1/3) van de ruimte waarin voorheen de Turkse Vereniging was ondergebracht. Door deze extra ruimte is de mogelijkheid ontstaan om activiteiten te organiseren, speciaal voor jongeren, voor meisjes of voor ouderen.

Afspraken

Extra aandacht wordt besteed aan activiteiten voor jongeren en meisjes. Daarvoor zal metname de ruimte worden benut die in 1998 voor de vereniging extra beschikbaar is gekomen. Ook zal in deze ruimte een cursusaanbod voor ouderen worden georganiseerd.

Sranti

Evaluatie 1997/1998

Voor Sranti zijn in 1998 de voorgenomen bezuinigingen deels teruggedraaid. Daarom is aan Sranti niet alleen een bijdrage verleend in de huisvestingskosten maar is ook een bijdrage verleend in de kosten van activiteiten met name gericht op jongeren.

Afspraken

Educatieve activiteiten voor jongeren krijgen extra aandacht. De bestaande huiswerkbegeleiding wordt uitgebreid en krijgt een nieuwe opzet. Een actieve ouderparticipatie zal daarvan een onderdeel gaan uitmaken. Ook wordt er een project gestart om jongeren vertrouwd te maken met de elektronische snelweg.

Eind 1998 en doorlopend in 1999 wordt een project opgestart voor mannen en vrouwen waarbij gezondheid centraal staat. Thema’s zijn voeding en voedingsgewoonten en lichaamsbeweging. Voor ouderen (boven 65) wordt een project opgezet gericht op bestrijden van sociaal isolement.

Shanti

Evaluatie 1997/1998

Conform de gemaakte afspraak zijn in 1998 de activiteiten voor vrouwen/meisjes voortgezet, die reeds in 1997 waren opgezet binnen de eigen accommodatie.

Afspraken

Extra aandacht wordt gegeven aan sociaal culturele activiteiten voor ouderen en voorlichtingsbijeenkomsten voor deze groep. Daarnaast komt er een cursusaanbod dat aansluit op de bestaande cursuswensen van de leden.

Verenigingen voor Italianen, Spanjaarden en Latijns-Amerikanen

Evaluatie 1997/1998

De activiteiten hebben zich toegespitst op algemene culturele activiteiten. Bij de Italiaanse vereniging werd ook veel aandacht besteed aan sportieve activiteiten.

Afspraken

De activiteitenopzet van 1998 wordt ook in 1999 gevolgd.

Buitenlands Jongerencentrum Selam

Evaluatie 1997/1998

Selam was actief betrokken bij de totstandkoming van de "holding" voor alle stedelijke jongerenorganisaties. De huisvesting van de organisatie in buurthuis Poptahonk heeft de algemene ontmoetingsfunctie van Selam beperkt. De vaste activiteiten draaien goed. Het initiatief om op andere plekken in de stad (dus buiten de eigen locatie), activiteiten aan te bieden werd met succes voortgezet.

Afspraken

Nu Selam deel uitmaakt van de holding voor het stedelijk jongerenwerk worden de activiteiten opgenomen in het activiteitenplan van de holding.

Groepen van Nieuwe Delftenaren in Koornmarkt 48

Afspraken

Met de Stichting Vluchtelingenwerk Delft zijn afspraken gemaakt op basis waarvan die stichting een deel van de benedenverdieping van Koornmarkt 48 beheert in het kader van het gemeentelijk migrantenbeleid.

Groepen nieuwe Delftenaren krijgen hierdoor een -beperkte- accommodatie-mogelijkheid voor eigen sociaal-culturele activiteiten. Er is gekozen voor een opzet per land. Voor zover zich vanuit één land meerdere groepen als gegadigden melden, is het uitgangspunt, dat zij als één organisatie naar buiten moeten treden en een gezamenlijke aanvraag moeten doen voor het gebruik van de ruimten. Op basis van de wensen van de groepen wordt een verdeling gemaakt. Daarbij wordt ook ruimte gelaten voor ontmoetingsmogelijkheden en activiteiten die plaats vinden buiten het verband van een landenorganisatie. Bij de vormgeving van deze laatst bedoelde activiteiten zullen organisaties als SWD en SVD actief betrokken zijn.

Een van de groepen die van Koornmarkt 48 gebruik maakt is de Iraanse Vereniging. Door hen is een subsidieverzoek in het kader van het JMA ingediend.

Bij de beoordeling van deze aanvraag geldt het uitgangspunt dat deze vereniging accommodatie-mogelijkheden binnen Koornmarkt 48 krijgt en ten aanzien van activiteitensubsidies zoveel mogelijk gelijk wordt behandeld als de langer bestaande migrantenorganisaties.

9. Emancipatie

Algemeen

De belangrijkste doelen van het gemeentelijke emancipatie-subsidiebeleid (voor vrouwen- en homo/ lesbische groepen) zijn het vergroten van participatie aan maatschappelijke activiteiten, het vergroten van sociale weerbaarheid en het verbeteren van het leefklimaat.

De groepen die onder het subsidiebeleid emancipatie vallen hebben uiteraard te maken met maatschappelijke en plaatselijke ontwikkelingen. Zo is er bij veel groepen een gebrek aan kaderleden te constateren, waardoor de activiteiten een gering draagvlak hebben en de organisatie neerkomt op een klein aantal vrijwilligers. Ook is er gebrek aan ruimte met een betaalbare huur, veroorzaakt door sluiting van accommodaties. Daarnaast is de gemeente aan de gesubsidieerde groepen andere eisen gaan stellen, bijvoorbeeld waar het de inhoud van de activiteitenplannen betreft.

De gemeente Delft geeft voor het subsidiebeleid de hoogste prioriteit aan het organiseren en uitvoeren van activiteiten door vrijwilligers. De vrijwilligersbesturen van een aantal groepen geven keer op keer aan behoefte te hebben aan professionele ondersteuning bij het ontwikkelen en uitvoeren van activiteitenplannen.

Voor de training en begeleiding van groepen wordt (van het flexibele budget emancipatie 1998) een extern bureau ingeschakeld; de groepen kunnen intekenen voor een algemene training en voor tijdelijke begeleiding op maat. Het is de bedoeling dat deze incidentele ondersteuning in 1999 leidt tot activiteiten die de doelen van het beleid dichterbij brengen.

Voor de groepen die tot nu toe onvoldoende in staat zijn een eigen organisatie op te zetten, c.q. draaiende te houden, is meer nodig. Voor die groepen vrouwen is professionele ondersteuning een voorwaarde om zich te (kunnen) organiseren. Een aantal, op zich geen verheugende, ontwikkelingen (het opheffen van de concernafdeling emancipatie, de terugkerende bestuursproblemen bij het Komitee Bijstandsvrouwen, het opheffen van het IKVC en de nieuwe werkwijze van het Vrouwengezondheidscentrum) bieden de financiële mogelijkheden hiervoor.

Vanaf 1 januari 1999 zal een vrouwenopbouwwerkfunctie worden ingesteld. De belangrijkste opdracht voor deze functionaris wordt het organiseren en begeleiden van (activiteiten voor) vrouwen in een zwakke positie en het stimuleren van netwerken en onderlinge steun van vrouwen in de buurt. De door het college voorgestane wijkaanpak en participatie van bewoners is richtinggevend voor de inzet .

Vanwege de samenhang is op onderdelen het subsidiebeleid migrantenvrouwen (FCL 620.111) bij deze beleidsontwikkeling betrokken en worden over de inzet van de subsidieposten van de SWD, die betrekking hebben op het werk voor migrantenvrouwen, nieuwe afspraken gemaakt.

De ruimteproblemen van een aantal vrouwengroepen en de aanvullende eisen (o.a.een deel van de tijd alleen voor vrouwen toegankelijk en vaste bergingsmogelijkheden) maken het wenselijk daarvoor financiële middelen in te zetten. Voor zover als mogelijk is, zal worden aangehaakt bij de bestaande plannen voor nieuwbouw van buurthuizen.

In navolging van de ontwikkelingen in het subsidiebeleid voor het buurt- en wijkwerk, wordt een deel van het budget ingezet voor projectsubsidies emancipatie.

Naast deze inzet van middelen voor het ‘vrouwenwerk’ worden middelen ingezet voor groepen ‘nieuwe’ Delftenaren. Het betreft: Iranezen, Irakezen en Somaliërs.

Daarnaast is er een activiteitenbudget beschikbaar voor de overige ‘kleinere’ groepen nieuwe Delftenaren. De Stichting Vluchtelingen Werk Delft zal de activiteiten voor deze kleinere groepen organiseren. De ter beschikking gestelde bedragen zijn gebaseerd op de activiteiten-subsidies die de overige migranten-organisaties ontvangen.

De subsidie van Potterie wordt toegevoegd aan het budget van de Delftse Werkgroep Homosexualiteit; het budget is gelabeld voor activiteiten voor vrouwen.

Een en ander leidt tot het financiële plaatje op pagina 19.

Coördinatie (VO/C)

De doelstellingen van VO/C zijn: het bevorderen van volledige medeverantwoordelijkheid van de vrouw voor de samenleving en het stimuleren van vrouwen om mee te doen aan maatschappelijke activiteiten.

Bij de start van VO/C in 1994 is afgesproken het functioneren van het VO/C na twee jaar te evalueren. Uit de in 1997 uitgevoerde evaluatie blijkt dat VO/C de afspraken die gemaakt zijn bij de start van de organisatie, grotendeels heeft gerealiseerd en dat daarmee de doelen geconcretiseerd zijn.

De bestaande prestatie-afspraken zijn gecontinueerd:

  • Het organiseren van één hearing per jaar.
  • Het organiseren van samenwerking tussen professionals en vrijwilligers op het terrein van vrouwenemancipatie.
  • Het organiseren van (vrouwen)netwerken.
  • Het uitbrengen van een nieuwsbrief.

Evaluatie 1996/1997

Gemiddeld worden per jaar negen netwerk-bijeenkomsten georganiseerd, die gemiddeld door 12 vrouwen worden bijgewoond. Thema’s waren o.a.: Zorg, Genealogie, Mantelzorg en 100 jaar VO/C Delft.

Begin 1997 heeft een deel van de actief bij het VO/C betrokken vrouwen een training projectmatig werken gevolgd.

In het voorjaar van 1997 werden twee Zuid-Afrikaanse vrouwen uit Mamelodi ontvangen die deelnamen aan een door de VNG gorganiseerde training. VO/C heeft een bijdrage geleverd aan het ontwikkelen van het cursusmateriaal, zodat de vrouwen de opgedane kennis in de eigen organisatie kunnen overdragen.

De hearing in september 1997 werd gecombineerd met een interculturele modeshow voor de ± 60 bezoeksters. De thema’s ‘woonomgeving’ en ‘opgroeiende jongeren’ zijn uit de naar voren gebrachte onderwerpen als project geselecteerd.

In oktober 1997 werd stilgestaan bij het feit dat 100 jaar eerder elf vrouwen het ‘Delfts Comité der Nationale Tentoonstelling voor Vrouwenarbeid’ oprichtten. In tegenstelling tot andere plaatselijke comité’s werd het Delftse comité na de landelijke tentoonstelling niet opgeheven. Via namen als ‘Maatschappelijke Belangen’, ‘Vrouwencontact Delft’ en "Delftse Vrouwenraad’ ontstond uiteindelijk VO/C.

Thema’s van de door 150 vrouwen bijgewoonde bijeenkomst waren ‘het verwerven van rijkdom (niet alleen materieel)’ en ‘de toekomst van de vrouwenbeweging’. Voor de financiering van de bijeenkomst was geld van fondsen geworven.

VO/C ondersteunde in de hier beschreven periode het Komitee Vrouwen en de Bijstand (later MiMi geheten) bij het werven van nieuwe bestuursleden en het opnieuw opzetten van activiteiten.

Samen met MiMi is een project ‘Vrouwen uit de Bijstand’ gestart. De bedoeling is dat vrouwen middels het oprichten van coöperaties een eigen bedrijf starten. Voor de uitvoering van het project is de stichting Agneta i.o. gevormd. Voor het project is o.a. subsidie aangevraagd bij de gemeente Delft.

Afspraken 1998/1999

VO/C heeft de vaste prestatie-afspraken (zie hierboven) voor 1998 via de SMART-methode uitgewerkt; de projecten ‘woonomgeving’ en ‘opgroeiende jongeren’ volgen nog. De vaste afspraken lopen door voor de komende periode.

Met het thema ‘woonomgeving’ wordt de komende periode ingegaan op de situatie van met name vrouwen en kinderen in de buurt: een gezellige woonomgeving en ruimte voor kinderen. Met het thema ‘opgroeiende jongeren’ beoogt VO/C een meer positief imago voor deze groep te bewerkstelligen.

Beide projecten worden afgestemd met andere organisaties die zich met de thema’s bezig houden.

Vanaf juli 1998 is VO/C te vinden op Internet: www.vocdelft@casema. Voor de aanschaf van de apparatuur is extra gemeente-subsidie verstrekt.

Vrouwen Oriënteren zich op de Samenleving (VOS)

De cursussen die VOS organiseert hebben als belangrijkste doel het zelfvertrouwen van vrouwen te vergroten. De vrijwilligsters die de cursussen geven, ontvangen daarvoor een onkostenvergoeding. De cursisten betalen een eigen bijdrage. Naast de ‘algemene’ doelgroep vrouwen richt VOS haar activiteiten inmiddels op specifieke doelgroepen als oudere vrouwen en migrantenvrouwen.

De door VOS georganiseerde cursussen zijn succesvol. De cursussen zitten meestal vol, vaak zonder dat expliciete werving plaatsvindt. Voor een aantal cursussen bestaat een wachtlijst. De organisatie is sterk in het uitvoerende werk. Voor het versterken van de eigen organisatie heeft VOS behoefte aan tijdelijke professionele begeleiding.

Door de sluiting c.q. andere toepassing van een aantal accommodaties wordt het voor VOS steeds moeilijker geschikte en betaalbare ruimtes te vinden voor het geven van de cursussen.

Evaluatie 1997/1998

In het seizoen 1997/1998 zijn 8 cursussen verzorgd met totaal ± 100 cursisten.

Van een cursus die samen met Birlik werd georganiseerd zijn twee vrouwen doorgestroomd naar Taalplus.

In 1997 is via fondswerving ruim ƒ 6.000,00 verkregen, zodat een deel van de computers kon worden vervangen.

De VOS vrouwen hebben een training intercultureel werken gevolgd bij Vormings-centrum Olaertsduyn die gefinancierd is uit de Sociale Vernieuwingsgelden. De bedoeling is in de naaste toekomst interculturele cursussen op te zetten.

Afspraken 1998/1999

Voor het komende seizoen zijn in ieder geval gepland: 4 cursussen ‘Vrouwen Oriënteren zich op Informatica’, 2 cursussen ‘Hoe zeg je wat je denkt’ en 2 cursussen voor 55+ vrouwen. De bedoeling is een cursus ‘Ontmoeting van culturen’ te organiseren. Hiervoor worden extra middelen gezocht.

Delftse Werkgroep Homoseksualiteit (DWH)

Het doel van de DWH is emancipatie en zelfbewustwording van homosexuele mannen en lesbische vrouwen, het doorbreken van de heteronormaliteit en het zichtbaar maken van homosexuele levensstijlen.

Evaluatie 1997/1998

De profilering van de DWH als begeleidings- en verwijzingspunt begint vorm te krijgen. In het beschreven seizoen is gestart met een zgn. ‘Inloopavond’. Voor de start daarvan is een subsidie van ƒ 4.000,00 uit het budget Gezondheidszorg van de DMZ verkregen. Dat geld is voornamelijk ingezet voor training van de vrijwilligers en voor p.r. Ruim 1/3 van de ‘klanten’ van het spreekuur zijn vrouwen en dat geldt ook voor de vrijwilligers die de inloopavonden draaien.

De voorlichtingsbijeenkomsten blijven een belangrijke activiteit van de DWH; opnieuw zijn er rond de 40 bijeenkomsten op middelbare scholen gehouden. Scholen die niet aan het voorlichtingsprogramma deelnemen zijn opnieuw benaderd.

Een inbraak in het pand van de DWH aan de Lange Geer leverde een verlies van ƒ 3.000,00 aan contant geld op.

Afspraken 1998/1999

Naast de bestaande activiteiten wil de DWH zich de komende periode -voor zover daaraan behoefte is- richten op specifieke activiteiten voor vrouwen. Daarvoor kan het subsidiebudget dat van Potterie naar de DWH gaat, worden ingezet. De verwachting is dat een deel van de bezoeksters behoefte heeft aan meer geïntegreerde activiteiten.

Een probleem vormt het feit dat het huidige pand mogelijk niet aan de geluidseisen van de milieuwetgeving voldoet. De mogelijkheden worden onderzocht of daaraan alsnog kan worden voldaan. Financiering voor deze maatregelen ontbreekt op dit moment.

Birlik

De Turkse vrouwengroep Birlik organiseert ontmoetings- en educatieve activiteiten voor vrouwen en meisjes. Inmiddels nemen ook Marokkaanse, Iraakse en Armeense vrouwen deel aan de activiteiten.

De ruimte waarin Birlik haar activiteiten uitvoert is ongeschikt voor de activiteiten die worden georganiseerd. Pogingen om een meer geschikte ruimte te vinden hebben tot nu toe geen resultaat opgeleverd.

Birlik benadrukt het belang van (ook stedelijke) interculturele vrouwenactiviteiten voor haar doelgroep.

Evaluatie 1997/1998

Aan de samen met VOS georganiseerde computercursus voor Birlik is door acht vrouwen deelgenomen.

De professionele ondersteuning van de SWD is ingezet voor het organiseren van diverse voorlichtingsactiviteiten tijdens de themabijeenkomsten van Birlik. Onderwerpen die aan de orde kwamen waren o.a. gezondheid en voeding.

De vaste activiteiten van Birlik zijn o.a. een cursus lezen en schrijven in de eigen taal, cursussen naaien en machineborduren, themabijeenkomsten voor meisjes en een conversatiecursus Nederlands.

Afspraken 1998/1999

Birlik onderzoekt de mogelijkheden voor een vervolg van de computercursus voor een nieuwe groep.

De conversatiecursus Nederlands wordt aangeboden op twee niveau’s: beginners en meer gevorderden. Het is de bedoeling in de gevorderden cursus ook elementen zoals vergadertechniek in te brengen.

Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen (NvvH) bereikt rond de 200 vrouwen met haar activiteiten. Van de gemeentelijke subsidie worden vormingsactiviteiten georganiseerd. Jaarlijks wordt een themadag gehouden over het jaarthema van de landelijke NvvH; in 1997 was het thema ‘Patiëntenrechten’. Daarnaast zijn er o.a. gespreksgroepen met als doel om, door discussie over maatschappelijk relevante zaken, een eigen mening te vormen. Bijkomend effect van de activiteiten van de NvvH is dat de leden netwerken opbouwen. De NvvH kampt, ondanks intensieve wervingsacties, met een tekort aan bestuursleden. Mocht het niet lukken in Delft een nieuw bestuur te vormen, wordt een fusie met de afdeling Rijswijk overwogen.

Voor 1999 is het landelijke thema: Normen en waarden.

Nederlandse Christen Vrouwenbond (NCVB) heeft in Delft twee afdelingen. Het bereik is ruim 200 vrouwen. De NCVB kampt met een tekort aan bestuursleden en vrijwilligers.

Van de gemeentelijke subsidie organiseert de NCVB thema-bijeenkomsten. Voorbeelden van thema’s die behandeld worden: ‘vrouwenconferentie in Beijing’, ‘levensbeëindigend handelen’, ‘Engelse tuinen’, ‘pastoraal missiewerk’, drugsverslaving, vrouwen en zorgtaken.

Het sluiten van een aantal kerken betekent dat het huren van ruimten in de overige kerken moeilijker wordt.

Politieke Scholingscursus (PSC)

PSC organiseert jaarlijks een themadag. In 1997 woonden ± 40 vrouwen de themadag ‘Democratie op de weegschaal’ bij. Het onderwerp voor de themadag van 1998: De politieke meetlat, is die mannelijk of vrouwelijk.

Bij de organisatie van de themadagen vindt ondersteuning plaats vanuit VO/C.

Minimaal inkomen - Maximaal initiatief (MiMi) v/h Komitee Vrouwen en de Bijstand

Zie bij hoofdstuk Sociale Zaken.

Interkultureel Vrouwencentrum

Het bestuur van het IKVC heeft haar activiteiten per 31 december 1997 beëindigd.

Potterie

De Delftse organsiatie voor lesbische vrouwen Potterie heeft verzuimd over 1997 en 1998 subsidie aan te vragen, c.q. afrekeningen in te dienen. Op een uitnodiging voor een gesprek werd niet ingegaan. Het subsidie wordt met ingang van 1 januari 1999 beëindigd.

Vrouwengezondheidscentrum (VGC)

Zie bij hoofdstuk Volksgezondheid.


naar deel 5

terug naar boven