Schriftelijke vragen ingevolge art. 36 Reglement van Orde Gemeenteraad - SV-060 |
||
Registratienummer 507651 STIP De website van de
gemeente Delft scoort al geruime tijd goed als de site vergeleken wordt met
de sites met andere gemeentes. Echter in de wereld van de digitale
dienstverlening verandert veel en wat vandaag nieuw is, is morgen
achterhaald. In dit licht is het goed een aantal aspecten van de
gemeentelijk site nog eens te goed te bekijken. Naar aanleiding van de
monitoring door de overheid[1]
over de functionaliteit van de gemeentelijke website en ervaringen voor wat
betreft de snelheid van de gemeentelijke website[2]
stelt STIP enkele vragen over de kwaliteit van de digitale dienstverlening. Gezien landelijke
berichten over telefonische dienstverlening [3]
stelt STIP ook hierover een aantal vragen. Wij beseffen ons dat er
reeds een hoop gebeurt op het gebied van klant gericht werken in Delft. Wat
STIP betreft is Delft ook reeds koploper. Toch denken wij dat het goed is op
een aantal punten nog verder te perfectioneren. Vragen over digitale dienstverlening 1.
Ziet het college mogelijkheden om het aantal diensten dat via
internet aangeboden wordt uit te breiden? En zo ja, welke diensten lenen
zich hier momenteel voor? 2.
STIP is van mening dat diensten die zich lenen om digitaal aangeboden
te worden, digitaal moeten worden aangeboden. Is het college bereid indien
er diensten gesignaleerd zijn in beantwoording op vraag 1, deze diensten op
korte termijn digitaal aan te bieden? 3.
STIP is van mening dat de gemeentelijke website nog overzichtelijker, duidelijker en
helderder zou kunnen. Voorbeelden hiervan zitten in het gebruik van
pictogrammen en bijvoorbeeld een zogenaamd “kruimelpad”. Deelt het
college deze mening en is zij bereid een opzet te doen om een
verbeteringsslag te maken? 4.
STIP is van mening dat de site van de gemeente Delft sneller zou
moeten kunnen. Dit hebben we geprobeerd zichtbaar te maken in bijlage B.
Graag zouden wij van het college horen welke mogelijkheden er zijn om dit te
bereiken. Indien het college onze mening deelt zouden wij ook graag op korte
termijn een opzet zien om de snelheidsverbetering te realiseren. 5.
STIP is van mening dat het verstandig zou kunnen zijn de
gemeentelijke site ook Engelstalig aan te bieden. Dit in het licht van de
internationale marketing van Delft en de te verwachte groei van het aantal
Engelstalige inwoners gezien de internationale oriëntatie van de Delft
Kennisstad strategie. Deelt het
college deze mening, en zo ja, is het college in staat dit op korte termijn
te realiseren? Vragen over klantgerichte overheidsdienstverlening 6.
STIP
is van mening dat één centraal telefoonnummer voor de gemeente Delft
bijdraagt aan de klantgerichtheid van de dienstverlening. Deelt het college
deze mening? 7.
Ziet
het college mogelijkheden aan te sluiten bij het onderzoek of gebruik te
maken van de resultaten van het onderzoek van de gemeente Rotterdam naar de
mogelijkheden en haalbaarheid voor een centraal telefoonnummer (zie bijlage
C)? 8.
Ziet
het college mogelijkheid op korte termijn een centraal telefoonnummer voor
de Gemeente Delft te realiseren? [2] http://ww.websitepulse.com, bijlage B [3] http://www.nieuwrotterdamstij.nl/read/februari2004/bellen, bijlage C en
VNG Magazine 25-02-2005. |
||