Schriftelijke vragen ingevolge art. 36 Reglement van Orde Gemeenteraad - SV-100 |
||
GROENLINKS
Aan
: Het College van Burgemeester en Wethouders Geacht
College, De
verkeerslichten op kruispunten zijn wel eens kapot. Bij ongelijkvloerse
kruisingen met grote-stroomwegen, zoals de Provinciale Weg, is snel
ingrijpen ons inziens dan noodzakelijk.
Als een fietser en een automobilist elkaar in de situatie met een
kapot verkeerslicht tegenkomen, kunnen er immers ernstige ongelukken
plaatsvinden. Eind 2004 is er tijdens een dergelijke situatie nog een
fietser dood gereden op het kruispunt Provinciale weg/Van Foreestweg. In
het LVVP en tijdens de behandeling daarvan is ook aangeven dat de vier grote
kruispunten van Delft met de stroomwegen Provinciale weg en Kruithuisweg een
zorgpunt zijn qua verkeersveiligheid. Bij
de behandeling van het LVVP in de raadsvergadering van juni werd gemeld dat
toen de stoplichten op 29 juni kapot waren op het kruispunt Van
Foreestweg-Provinciale Weg er na twee uur nog niemand was die ingreep of het
verkeer regelde, niemand van de politie en niemand van de gemeente. Terwijl
wel doorgebeld was dat de stoplichten kapot waren en dat de situatie midden
in de spits zeer onveilig was voor fietsers. Eind
augustus is er door gemeente en politie afzonderlijk op de brief van de BGHV
gereageerd. In de brief van de gemeente staat (kenmerk 611827, 26-08-2005),
kort gezegd, dat de gemeente verantwoordelijk is voor de reparatie van de
verkeerslichten en dat dit tijdens kantoortijden gelijk na de melding ter
hand wordt genomen. Buiten kantoortijden kan het 90 minuten duren voordat er
iemand aanwezig is voor de reparatie. De
politie reageert alleen telefonisch op de brief omdat zij het een probleem
van de gemeente vinden. Wel is telefonisch aangegeven dat de gemeente
verantwoordelijk is voor het plaatsen van wegversmallingen en nooddrempels
bij het onklaar zijn van stoplichten. De politie meldt de bewoners dat dat
eigenlijk veel vaker zou moeten gebeuren langs de provinciale weg als er wat
is, maar weet ook niet waarom de gemeente dat niet doet. Daarnaast meldt de
politie dat alleen als de gemeente daarop aandringt zij eventueel extra
aandacht hier aan geven. De politie meldt niet gehoord te hebben van extra
aandrang van gemeentezijde na het dodelijke ongeluk tijdens een kapot
stoplicht december 2004. Hierover
willen wij u de volgende vragen stellen ingevolge art. 36 RvO Gemeenteraad: 1.
Hoe en waar kunnen burgers doorgeven dat een verkeerslicht kapot is?
Klopt het dat in de praktijk dergelijke meldingen via de politie vertraagd
bij de gemeente belanden?
3.
Welke
acties neemt de gemeente na zo’n melding? Is er een goed noodplan bij de
gemeente voor snelle actie bij het kapot zijn van verkeerslichten in het
algemeen en verkeerslichten bij de grote stroomwegen in het bijzonder? 4.
Hebben
gemeente Delft en politie afspraken gemaakt over wie welke acties neemt na
de melding van een kapot verkeerslicht? Zo ja, welke afspraken zijn dat? 5.
Acht
u de bestaande afspraken afdoende vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid? 6.
Heeft
de gemeente haar beleid in deze aangepast naar aanleiding van het dodelijk
ongeluk tijdens het kapot zijn van het stoplicht aan de Van Foreestweg/Provinciale
weg? 7.
Hoe
is het beleid van de gemeente bij een dodelijk ongeluk in Delft? Is er zoals
de bewoners suggereerden een procedure die resulteert in een snelle
evaluatie door B&W en een actieplan om herhaling te voorkomen? 8.
Bent
u bereid verkeersongevallen en verkeersmisdrijven die zwaargewonde of
dodelijke slachtoffers teweegbrengen te melden aan de gemeenteraad en
jaarlijks te bespreken in een evaluatie met verbetervoorstellen de daartoe
geëigende commissie? Graag
zien wij uw antwoord tegemoet, A.L.
Koning
W. Bot www.pvdadelft.nl
www.groenlinks.nl/lokaal/delft/fractie
|
||