31 oktober 2005

Schriftelijke vragen ingevolge art. 36 Reglement van Orde Gemeenteraad - SV-100

 


overzicht schriftelijke vragen


antwoord college

                                   GROENLINKS

 

Aan     : Het College van Burgemeester en Wethouders
            Van     : De PvdA- en GroenLinks fracties Delft
            Datum : 16-9-2005
            Betreft : Schriftelijke vragen betreffende verkeersveiligheid
                         kruispunt Provinciale Weg / Van Foreestweg als stoplicht kapot is

Geacht College,

De verkeerslichten op kruispunten zijn wel eens kapot. Bij ongelijkvloerse kruisingen met grote-stroomwegen, zoals de Provinciale Weg, is snel ingrijpen ons inziens dan noodzakelijk.  Als een fietser en een automobilist elkaar in de situatie met een kapot verkeerslicht tegenkomen, kunnen er immers ernstige ongelukken plaatsvinden. Eind 2004 is er tijdens een dergelijke situatie nog een fietser dood gereden op het kruispunt Provinciale weg/Van Foreestweg.

In het LVVP en tijdens de behandeling daarvan is ook aangeven dat de vier grote kruispunten van Delft met de stroomwegen Provinciale weg en Kruithuisweg een zorgpunt zijn qua verkeersveiligheid.

Bij de behandeling van het LVVP in de raadsvergadering van juni werd gemeld dat toen de stoplichten op 29 juni kapot waren op het kruispunt Van Foreestweg-Provinciale Weg er na twee uur nog niemand was die ingreep of het verkeer regelde, niemand van de politie en niemand van de gemeente. Terwijl wel doorgebeld was dat de stoplichten kapot waren en dat de situatie midden in de spits zeer onveilig was voor fietsers.
De bewonersvereniging BGHV heeft daarop een brief geschreven naar de politie en de gemeente Delft met de dringende vraag om het kapot stoplichtbeleid bij kruisingen met stroomwegen aan te passen. En om voor eens en altijd te weten wie verantwoordelijk is, wie welke maatregelen neemt.
Wethouder Baljé had aan de bewonersvereniging naar aanleiding van het dodelijk ongeluk beloofd dat de gemeente actie zou ondernemen om de onveiligheid van het kruispunt bij kapotte stoplichten te verkleinen. De casus van 29 juni toont helaas aan dat er nog niks was veranderd.
 

Eind augustus is er door gemeente en politie afzonderlijk op de brief van de BGHV gereageerd. In de brief van de gemeente staat (kenmerk 611827, 26-08-2005), kort gezegd, dat de gemeente verantwoordelijk is voor de reparatie van de verkeerslichten en dat dit tijdens kantoortijden gelijk na de melding ter hand wordt genomen. Buiten kantoortijden kan het 90 minuten duren voordat er iemand aanwezig is voor de reparatie. Dat het op 29 juni langer duurde vóór de reparatie startte, wordt niet verklaard. Bovendien lijkt het ook belangrijk het verkeer te laten regelen in de tijd dat het verkeerslicht kapot is. Ook hoe een reparateur weet dat er een kapot verkeerslicht is, wordt ook niet beschreven. De politie meldt dat zij klachten hoort van burgers en deze doorgeeft aan de gemeente. Een melding kan op deze manier dus een flinke vertraging oplopen voor een monteur in zijn auto stapt.

De politie reageert alleen telefonisch op de brief omdat zij het een probleem van de gemeente vinden. Wel is telefonisch aangegeven dat de gemeente verantwoordelijk is voor het plaatsen van wegversmallingen en nooddrempels bij het onklaar zijn van stoplichten. De politie meldt de bewoners dat dat eigenlijk veel vaker zou moeten gebeuren langs de provinciale weg als er wat is, maar weet ook niet waarom de gemeente dat niet doet. Daarnaast meldt de politie dat alleen als de gemeente daarop aandringt zij eventueel extra aandacht hier aan geven. De politie meldt niet gehoord te hebben van extra aandrang van gemeentezijde na het dodelijke ongeluk tijdens een kapot stoplicht december 2004.

Hierover willen wij u de volgende vragen stellen ingevolge art. 36 RvO Gemeenteraad:

1.  Hoe en waar kunnen burgers doorgeven dat een verkeerslicht kapot is? Klopt het dat in de praktijk dergelijke meldingen via de politie vertraagd bij de gemeente belanden?

  1. Bent u bereid om een elektronisch systeem te installeren, bij de vier grote gevaarlijke kruispunten met stroomwegen in Delft, dat storingen direct en automatisch meldt aan de gemeente?

3.     Welke acties neemt de gemeente na zo’n melding? Is er een goed noodplan bij de gemeente voor snelle actie bij het kapot zijn van verkeerslichten in het algemeen en verkeerslichten bij de grote stroomwegen in het bijzonder?
Maakt het voor de reactie uit om welk kruispunt het gaat? Zo ja, onder welke categorie schaart u het kruispunt Provinciale Weg/Van Foreestweg?

4.     Hebben gemeente Delft en politie afspraken gemaakt over wie welke acties neemt na de melding van een kapot verkeerslicht? Zo ja, welke afspraken zijn dat?

5.     Acht u de bestaande afspraken afdoende vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid?

6.     Heeft de gemeente haar beleid in deze aangepast naar aanleiding van het dodelijk ongeluk tijdens het kapot zijn van het stoplicht aan de Van Foreestweg/Provinciale weg?

7.     Hoe is het beleid van de gemeente bij een dodelijk ongeluk in Delft? Is er zoals de bewoners suggereerden een procedure die resulteert in een snelle evaluatie door B&W en een actieplan om herhaling te voorkomen?

8.     Bent u bereid verkeersongevallen en verkeersmisdrijven die zwaargewonde of dodelijke slachtoffers teweegbrengen te melden aan de gemeenteraad en jaarlijks te bespreken in een evaluatie met verbetervoorstellen de daartoe geëigende commissie?

Graag zien wij uw antwoord tegemoet,
Met vriendelijke groet,
 

 

A.L. Koning                                        W. Bot

www.pvdadelft.nl                               www.groenlinks.nl/lokaal/delft/fractie