12 oktober 2006

Schriftelijke vragen ingevolge art. 36 Reglement van Orde Gemeenteraad - SV-52

 


overzicht schriftelijke vragen


antwoord college

Reg.no.: 20130471

Betreft: schriftelijke vragen omtrent  fietstrommels

Geacht college van Burgemeester en wethouders,

In  maart 2006 heeft onze fractie een rondje gemaakt langs de diverse fietstrommels die geplaatst zijn in Delft. In elke fietstrommel kunnen vijf fietsen waar de gebruiker per fiets een bedrag van € 6.81 per maand voor moet betalen. De fietstrommel kost de gemeente € 7000 per stuk. Wat toen al opviel was dat we veel fietstrommels tegen kwamen die niet geheel bezet waren en sommige zelfs niet gebruikt werden. Nu bijna een half jaar later ben ik namens onze fractie weer even een kijkje gaan nemen hoe het er nu voor staat. Als voorbeeld heb ik de Simonstraat en de Spiekman straat in de Wippolder genomen.

In de Simonstraat staan sinds kort in het stukje tussen de Prins Mauritsstraat en Frederik Hendrik straat twee fietstrommels. In de ene fietstrommel staan gemiddeld twee fietsen en in de ander heb ik gedurende de hele week een kinderfiets zien staan. Op zondag 3 september ben ik voor de zekerheid nog even gaan kijken en toen was het aantal hetzelfde als op een doordeweekse dag. Opvallend hierbij is dat er gemiddeld tussen 40 en 50 fietsen op de stoepen staan in dit stukje straat. Dit is inclusief de 8 fietsnietjes die op de hoeken van de Prins Mauritsstraat en Simonstraat geplaatst zijn. Dit komt overigens het straatbeeld ook niet ten goede.

In de Spiekmanstraat staan gemiddeld twee fietsen in de fietstrommel. Deze fietstrommel staat aan het einde van de Spiekmansstraat  tegen de Delfgauwseweg aan. Wat hierbij opvalt dat de huizen van de Spiekmanstraat allemaal een achteruitgang hebben met een poort en een schuur waar men hun fiets in kan zetten. Naar aanleiding van deze voorbeelden heb ik namens de fractie Leefbaar Delft de volgende vragen. Dit omdat wij ook signalen hebben dat dit het algemene beeld in Delft is als het gaat om de bezetting van de fietstrommels.

  1. Gebeurt de plaatsing van de fietstrommels in overleg of op aanvraag  van bewoners van de desbetreffende straat?
  2. Wordt de fietstrommel pas geplaatst als men er zeker van is dat er vijf fietsen in komen te staan? Zo nee, bent u dan bereid om deze norm dan minimaal in te gaan invoeren?
  3. Leefbaar Delft vindt het overbodig om fietstrommels te plaatsen als blijkt dat de bewoners over een achteruitgang en/of schuur beschikken waar men hun fiets in kan plaatsen. Bent u het daar mee eens en bereid geen fietstrommels en of fietsnietjes meer te plaatsen als dit blijkt?
  4. Leefbaar Delft wil  van het college van B&W een overzicht van het aantal fietstrommels welke nu op dit moment geplaatst zijn in Delft. Daarbij willen wij ook graag een overzicht wat de inkomsten en uitgaven  op dit moment zijn voor de gemeente Delft als het gaat om de fietstrommels. In deze tijd van bezuinigingen en tekorten zien wij deze gegevens dan ook  gaarne tot ons komen.
  5. Er wordt de laatste tijd veel ter discussie gesteld als het gaat om de financiële kosten en baten van bepaalde zaken. Is het college net als Leefbaar Delft  ook van mening,  als blijkt dat de fietstrommels verliesgevend zijn om er mee te stoppen cq deze minimaal te heroverwegen? Zo nee, waarom niet?

Vriendelijke groet

Bram Stoop

Leefbaar Delft