14 juni 2007

Schriftelijke vragen ingevolge art. 36 Reglement van Orde Gemeenteraad - SV-26

 


overzicht schriftelijke vragen


antwoord college

 

Schriftelijke vragen
Samenstelling Raad van Commissarissen OBS

Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Delft
Postbus 78
2600 ME Delft

Delft, 15 mei 2007

Geacht College,

Inleiding en achtergronden

Op 10 april 2007 heeft u ons geïnformeerd over de samenstelling van de Raad van Commissarissen (RvC) van het Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone (OBS). Het CDA constateert dat hiermee - zij het enigszins vertraagd - een invulling wordt gegeven aan één van de voorwaarden voor het volledig functioneren van het OBS.

In het persbericht meldt het college dat het bij de samenstelling van de Raad van Commissarissen is afgeweken van de oorspronkelijke lijn dat de wethouder spoorzone (wethouder Koning) voorzitter wordt van de RvC. Deze oorspronkelijke beleidslijn is vastgelegd in de nota “OBS, het ontwikkelingsproces” van januari 2006. Kortheidshalve verwijs ik u naar de bijlage voor de letterlijke tekst uit die nota.

Het college verwijst vervolgens naar de nota “Deelnemingenbeleid” van oktober 2006 en stelt dat op grond van het beleid van die nota is besloten geen lid van het college te benoemen in de RvC van het OBS, maar een extern lid.

 

In de nota “Deelnemingenbeleid” is de structuur van het OBS expliciet aan de orde geweest. In die nota is ook concreet aangegeven welke rol het college ten opzichte het OBS zal vervullen. Daarbij is aangegeven dat de wethouder spoorzone lid wordt van de RvC van het OBS. Zie bijgaande tabel uit de nota “Deelnemingenbeleid”

 

De lijn die in de nota “Deelnemingenbeleid” ten opzichte van het OBS is vastgelegd en is bekrachtigd met het raadsbesluit van 26 oktober 2006 gaat dus uit van een deelname van de wethouder spoorzone in de RvC en niet van een extern voorzitterschap. Overigens staat het lidmaatschap van de RvC van het OBS ook vermeld op de lijst van nevenfuncties van wethouder Koning.

 

Een ander belangrijk uitgangspunt in de nota “Deelnemingbeleid” is goed bestuur (corporate governance). De nota verwijst daarbij naar principes, zoals neergelegd in de code Tabaksblat. Hoewel deze code van toepassing is op beursgenoteerde ondernemingen, worden principes als checks and balances, transparantie en onafhankelijk toezicht in bredere zin nastrevenswaardig geacht voor privaat en publiek bestuur.


Vragen

Tegen deze achtergronden heeft de CDA-fractie de volgende vragen:

1.   Waarom is het college afgeweken van de samenstelling van de RvC van het OBS die in overleg met de raad is vastgelegd in de nota OBS van februari 2006 en in de nota Deelnemingsbeleid van oktober 2006?

2.  Waarom heeft het college de raad niet expliciet en actief geïnformeerd over deze
     beleidswijziging, maar slechts een afschrift van een algemeen gesteld persbericht 
     toegezonden?

3.  Tot lid van de RvC wordt ook de voorzitter van de Raad van Bestuur van Prorail
     benoemd. Prorail is de eindgebruiker van de spoortunnel en heeft daarmee een
     geheel eigen positie bij de bouw. Prorail kan onder meer de specificaties van de
     tunnel bepalen en heeft daarmee directe invloed op de prijs en op de kosten voor de
     gemeente Delft. In het licht van de principes “onafhankelijkheid” (Hoofdstuk III.2.2
     onder c. van de code Tabaksblat) en “tegengestelde belangen” (idem, Hoofdstuk
     III.6.1) ligt benoeming van een vertegenwoordiger van Prorail in de RvC niet voor de
     hand. Graag vernemen wij de argumentatie waarom het college hier is afgeweken
     van de algemene principes voor bestuur en toezicht bij rechtspersonen?

4.  Voordat het OBS zelfstandig rechtshandelingen kan verrichten, moeten taken,
     verantwoordelijkheden en bevoegdheden formeel worden overgedragen van de
     gemeente naar het OBS. Dat vindt plaats via een overeenkomst van lastgeving en
     volmacht. Bij de raadsstukken voor het besluit tot oprichting van het OBS van
     februari 2006 was een conceptovereenkomst gevoegd. Het CDA heeft geconstateerd
     dat tot op heden - meer dan een jaar later - nog geen overeenkomst tussen
     gemeente en OBS is afgesloten. Wat is de reden van deze vertraging? Zijn er
     inhoudelijke verschillen ten opzichte van de versie van februari 2006? Wanneer zal
     deze overeenkomst wel worden afgesloten?

Graag vernemen wij uw antwoord op deze vragen.

Met vriendelijke groet,

Namens de CDA-fractie
Aad van Tongeren
aad.van.tongeren@planet.nl

0624664489

Bijlage bij schriftelijke vragen OBS

Uit: Nota OBS, het ontwikkelingsproces, januari 2006

“Aangenomen wordt dat het OBS wordt ingericht als BV en daardoor een Raad van Commissarissen heeft. Deze houdt toezicht op het door de Directie gevoerde beleid.

Voorgesteld wordt namens de gemeente Delft de vakwethouder met de Spoorzone in portefeuille te benomen als voorzitter van de Raad van Commissarissen. Feitelijk vormt deze bestuurder daarmee de relatie met het college. De wethouder financiën vervult de aandeelhoudersrol.” Uit: nota OBS, het ontwikkelingsproces”

Uit: Nota Deelnemingenbeleid, oktober 2006 

Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone (OBS) BV

 

Nominale waarde aandelenkapitaal gemeente Delft

€ 18.000

% van het geplaatste aandelenkapitaal

100%

Aandeelhouder

Wethouder financiën

Raad van Commissarissen        

Vakwethouder

Directeur

Directeur DPP (detachering)

Accounthouder

Nog onderbrengen (bijv. bij Stedelijke ontwikkeling)