14 januari 2008

Schriftelijke vragen ingevolge art. 36 Reglement van Orde Gemeenteraad - SV-58

 


overzicht schriftelijke vragen


antwoord college

 

 

Aan: Het College van Burgemeester en Wethouders
Van: De fractie van GroenLinks Delft

Datum: 10 december 2007

Betreft: Schriftelijke vragen over het kruispunt Van Foreestweg/Provincialeweg

Geacht college,

In de gemeenteraadsvergadering van 30 juni 2005 is door de raad tijdens de bespreking van het Lokaal Verkeer- en Vervoerplan een motie aangenomen betreffende de veiligheid van het kruispunt Van Foreestweg/Provincialeweg. Het college is daarin o.a. opgedragen op korte termijn extra veiligheidsmaatregelen op het betreffende kruispunt te nemen en een scenario voor de lange termijn te ontwikkelen. Ondertussen gaan de ontwikkelingen in de omgeving voort (Vermeertoren, Harnaschpolder) en is door de bewoners al geruime tijd niets meer vernomen over het kruispunt.

  1. Welk onderzoek is tot op heden gedaan naar de verkeersveiligheid van het kruispunt Van Foreestweg/Provincialeweg?
  2. Wat zijn de resultaten van dit onderzoek en welke maatregelen zullen worden getroffen?
  3. Wanneer wordt de verkeersveiligheid op het kruispunt aangepakt?
  4. Het is de wens van de bewoners om betrokken te worden bij de aanpak van het kruispunt. Op welke wijze betrekt u de bewoners bij dit proces?
  5. Wanneer kan de gemeenteraad het scenario voor de lange termijn verwachten?

Wij zien de beantwoording van bovenstaande vragen met belangstelling tegemoet,

Met vriendelijke groet,

namens de fractie van GroenLinks

Fleur Norbruis

 

Als toelichting volgt hier de volledige tekst van de motie:

De VOORZITTER: Door de fracties van GroenLinks, STIP, D66 en de PvdA en de heer Kroon wordt de volgende motie (M-6) ingediend:
"De gemeenteraad van Delft, in vergadering bijeen op 30 juni 2005,

overwegende dat

 

-         het ongelijkvloers kunnen oversteken van stroomwegen de veiligheid voor fietsers heel erg vergroot;

-         ongelijkvloerse kruisingen op stroomwegen in bijlage D bij het LVVP worden genoemd als kenmerk van deze wegencategorie;

-         in het LVVP wordt vastgesteld dat de Provincialeweg een van de belangrijke stroomwegen van Delft is;

-         het extra verkeer door Technopolis, Harnaschpolder en verbreding van de Beatrixlaan zal leiden tot veel meer verkeer op de Provincialeweg dan nu het geval is;

-         de oversteekpunten bij de Westlandseweg en de Van Foreestweg gelijkvloers zijn;

-         deze oversteekpunten intensief gebruikt worden, door veel mensen in de stad als onveilig worden ervaren en voorkomen op de lijst van 6 black spots in het LVVP;

-         deze twee kruispunten de enige twee kruispunten onder beheer van de gemeente Delft met elk een verkeersdode tussen 1999 en 2003 zijn;

-         het kruispunt met de Westlandseweg inmiddels veiliger is gemaakt, maar dat het kruispunt met de Van Foreestweg volgens het LVVP misschien nog moet wachten tot 2010 op veiligheidsvoorzieningen;

-         in het LVVP pas over minimaal 10 jaar (2015-2019) geld is gereserveerd voor het maken van ongelijkvloerse fietskruisingen (F14d en F7);

-         ondertunneling van de Provincialeweg ook zorgt voor een ongelijkvloerse kruising en een sociaal veiliger oplossing is dan een fietstunnel en daarnaast kan zorgen voor een soepele doorstroming van het doorgaande verkeer met voordelen voor geluid, luchtkwaliteit en het voorkomen van congestie;

draagt het college op

-         zo snel mogelijk na aanname van het LVVP extra veiligheidsmaatregelen op het kruispunt Provincialeweg/Van Foreestweg te nemen;

-          een langetermijnscenario voor de Provincialeweg te ontwikkelen dat binnen 2 jaar besproken wordt door de gemeenteraad. Hierin moet ondertunneling van de Provincialeweg met daarbij ook de voordelen voor verdichting, geluid etc. afgezet worden tegen het maken van fietstunnels;

-          indien er na bespreking van bedoeld langetermijnscenario geen concreet zicht is op verdieping van de Provincialeweg, de mogelijkheid van het eerder dan in 2015 realiseren van fietstunnels te bevorderen en eventueel te combineren met de geplande aanpassing van het kruispunt met de Van Foreestweg,

 

en gaat over tot de orde van de dag."