20 maart 2008

Schriftelijke vragen ingevolge art. 36 Reglement van Orde Gemeenteraad - SV-05

 


overzicht schriftelijke vragen


antwoord college

       Onafhankelijk Delft                                            

Aan het College van Burgemeester en Wethouders
Van de gemeente Delft
Postbus 78
2600 ME Delft

Betreft: Schriftelijke vragen m.b.t. rode fietspaden

Datum: 19 februari 2008

Geacht College van Burgemeester & Wethouders van de gemeente Delft,

In de vorige Collegeperiode is besloten de fietspaden in Delft te markeren met een rode steen en/of verflaag. Tot onze verbazing hebben wij waargenomen dat bij veel fietspaden in Delft een behoorlijk slijtage is opgetreden, met name op de rood geverfde fietspaden.

Wij noemen o.a. de fietspaden:
Voorhofdreef/kruising Martinus Nijhofflaan/Papsouwselaan, Phoenixstraat, Hugo de Grootstraat, Nassaulaan en Schieweg.

Vanwege bepaalde wegversmallingen is het autoverkeer dikwijls genoodzaakt om met gematigde snelheid over de rood geverfde fietspaden te rijden. Hierdoor is versnelde slijtage op het rode wegdek onvermijdelijk. Delft wil zich profileren als "fietsstad nummer 1", maar Onafhankelijk Delft is van mening dat sommige fietspaden er verwaarloosd bij liggen.

Mede hierom zal de fractie van Onafhankelijk Delft de schriftelijke vragen ingevolge het reglement van orde gemeenteraad (art. 36) bij het College van Burgemeester & Wethouders willen deponeren.

1. Op diverse fietspaden verschijnt de huidige kleur (zwart) van het asfalt of vallen er gaten in het wegdek. Heeft u kennis genomen van het feit dat er bij de rood geverfde fietspaden in Delft enorme slijtage optreden?

2. Hoeveel budget heeft de gemeente beschikbaar om dit soort slijtagevorming te herstellen cq. op te knappen?

3. De gemeente Delft wilt zich graag profileren tot "fietsstad nummer 1". Bent u van mening dat de huidige staat van sommige fietspaden niet zal bijdragen om deze doelstelling te verwezenlijken?

4. Onafhankelijk Delft prefereert een duurzame variant voor de rode fietspaden in plaats van goedkoop verfwerk. Een duurzame variant is rood asfalt welke bestand is tegen intensief gebruik, zoals (zwaar) autoverkeer.

Kunt u onze voorkeur voor een duurzame oplossing delen?

5. Hoeveel budget heeft de gemeente beschikbaar om een duurzame variant van rood asfalt toe te passen?

6. Op welke termijn zal het College van B&W actie ondernemen om de staat van diverse versleten fietspaden te inventariseren?

Wij zien de beantwoording van onze vragen met belangstelling tegemoet.

In afwachting van Uw reactie, verblijf ik,

Fractie Onafhankelijk Delft
Bianca van der Werf
(fractievoorzitter/raadslid)