Schriftelijke vragen ingevolge art. 36 Reglement van Orde Gemeenteraad - SV-31 |
||
Onderwerp: De Brand in het hoofdgebouw Bouwkunde. College B&W raadsleden, pers en andere geïnteresseerde. Naar aanleiding van de
persberichten en artikelen in de krant, een reactie van Onafhankelijk Delft
, in samenwerking met een deskundige, zijn wij tot de volgende conclusie
gekomen, en maken ons extra zorgen over de gebouwen rond de jaren 1970 zoals
Burgemeester Verkerk zich dat voorstelt. <Grootwatertransport zijn
dikke slangen die vanaf openwater naar de autospuiten worden gelegd om zo
snel een grote hoeveelheid bluswater te krijgen.>> Het viel ons op dat er veel
brandweervoertuigen waren maar dat er weinig blusstralen werden ingezet. Het werd nog erger, tijdens de
brand in de TU kwam er ook een brandmelding binnen vanuit het
winkelcentrum de Hoven. VRAAG 4 Hoe kan dit gebouw
door de afdeling preventie van de Brandweer zijn goedgekeurd wetende dat er
voor het gebouw een grote vijver ligt waardoor hoogwerkers van de brandweer
nooit lang genoeg waren om mensen uit de bovenste verdiepingen te evacueren
wanneer de toegangswegen door brand waren afgesneden. VRAAG 5 Wanneer heeft de afdeling preventie van de Brandweer voor het laatst dit gebouw gecontroleerd. VRAAG 6 Klopt
het dat er in dit gebouw veel houten wanden waren geplaatst en verlaagde
plafonds waren aangebracht, deuren zo waren geprepareerd dat ze niet meer
dicht konden. VRAAG 7 Is er door de 1E en 2E autospuit die ter plaatsen kwamen op tijd naar middelbrand dan wel grote brand of is het tijdsverloop vanaf het moment 1ste tankautospuit ter plaatse kwam en geconfronteerd werd met de brand en er daadwerkelijk middelbrand werd gegeven niet te lang geweest. VRAAG 8 Wie had de algemene leiding bij deze grote brand? Was dat plaatselijk OvD onze eigen commandant Bron of de Haagse commandant Brons. VRAAG 9 Wie heeft verzocht om de inzet van de CRASH TENDER van Rotterdam Airport? VRAAG 10 Is er van tevoren afgestemd hoe de watervoorziening voor deze Crash Tender geregeld diende te worden. Mijn indruk bestaat namelijk dat het is als een soort speeltje omdat de brandweer het ook niet meer wist.?? VRAAG 11 Is het U bekend
dat deze Crash Tender geen enkele meer waarde had en nauwelijks water
kon geven omdat de waterdruk ter plaatse onvoldoende was. VRAAG 12 Waarom werden de korpsen Rotterdam Rijnmond en Hollands Midden opgeroepen maar niet direct bij aankomst ingezet. Rotterdam kwam met zeker 4 tankautospuiten en een hulpverleningsvoertuig ter plaatse. Deze voertuigen hebben lange tijd voor het pand gestaan zonder te zijn ingezet. VRAAG 13 Waarom werden deze korpsen opgeroepen als ze niet direct ingezet werden.? VRAAG 14 Waarom werden er niet direct middels hoogwerkers en waterkanonnen waterstalen op de hoogte waar de brand het hevigst was gericht.? VRAAG 15 Twee uur nadat de brand was ontstaan was er nog geen effectieve blussing op gang gekomen, kunt U dat verklaren. VRAAG 16 Heeft de brandweer niet de zaak volledig uit de hand laten lopen door niet effectief te blussen dan wel veel meer stralen had moeten inzetten om de brand te beteugelen. VRAAG 17 Wanneer de brandweer besloten zou hebben om niet te blussen maar het gebouw gecontroleerd te laten uitbranden, waarom heeft de commandant dan assistentie ingeroepen van de korpsen Rijnmond en Hollands Midden.? VRAAG 18 Kunnen wij als<< Fractie ONAFHANKELIJK DELFT>> EN DE GEMEENTERAAD inzicht krijgen in de besluitvorming die bij de brandweer heeft plaatsgevonden, brandrapporten en gesprekken tussen de RAC en de voertuigen, de RAC en de officieren en hoofdofficieren van dienst alsmede tussen de RAC en de commandanten. VRAAG 19 Waarom heeft de
commandant van de brandweer, toen de noord vleugel nog volledig in tact was
geen opdracht gegeven om waardevolle spullen uit dit deel van het gebouw te
verwijderen. Er stonden ruim 200 brandweer mensen op dat moment rond de
brand en er waren slechts 30 a 40 in actie? VRAAG 20 De
wettelijke aanrij tijd van de brandweer is 8 minuten. VRAAG 21 Bestaat er bij u eveneens de indruk dat de brandweer onder verantwoordelijkheid van de Haagse commandant de zaak volstrekt verkeerd heeft ingeschat, en dat de aanpak feitelijk niet meer was dan een aantal waterstraaltjes zonder enig effect?? VRAAG 22 Kunt U verklaren waarom de brandweer , wanneer zij in het slechts scenario besloten zou hebben om het gebouw te laten uitbranden, of in brandweer termen te spreken gecontroleerd te laten uitbranden er zoveel extra materieel en mensen zijn opgeroepen. VRAAG 23 Zou het niet tijd
worden om de Raad voor Veiligheid of een extern bureau opdracht te geven om
de werkwijze van de brandweer commandandovoering bij dergelijke grote
incidenten van de commandanten eens tegen het licht te houden. VRAAG 24 Zou het niet wenselijk
zijn om nog eens kritisch met Haaglanden naar het CAO van de brandweer te
kijken. VRAAG 25 Waren er sloopplannen voor dit gebouw of grote renovatie?? VRAAG 26 Waarom had de TU Delft faculteit Bouwkunde, geen gebruikersvergunning? Wij hopen op een spoedig
antwoord op de vele vragen, maar het zit ons dan ook behoorlijk hoog.
ONAFHANKELIJK DELFT
|
||