30 augustus 2001

Bijlage1  Duurzaamheidsplan Delft 2000 - 2003   (deel 1 uit 3)

 


naar agenda

 

Projectenboek

7 oktober 1999

1. Thema: Ruimte, bouwen en energie

2. Projectnummer: RBE1

3. Projecttitel: Duurzaam Bouwen

4. Project-omschrijving:

Doel:

Voortzetten en uitbreiden van beleid gericht op duurzaam bouwen, volgens 3 lijnen, elkaar opvolgend in tijd, namelijk:

lijn 1: verordening duurzaam bouwen;

lijn 2: verordening duurzaam renoveren/beheer;

lijn 3: convenant renoveren/beheer met de woningbeheer organisaties.

Nadruk op praktische uitvoerbaarheid.

Subdoelen:

traject voor implementatie bij Bouw- en woningtoezicht;

traject voor implementatie bij de doelgroepen, waarbij voor elke lijn verschillende doelgroepen zijn, die verschillend benaderd dienen te worden.

Resultaten:

De aanwezigheid van verschillende instrumenten voor duurzaam bouwen en duurzaam renoveren/beheren;

Alle aanwezige instrumenten worden gebruikt bij respectievelijk nieuwbouw- of renovatieprojecten.

 

5. a Projectstappen en (tussen)resultaten voor lijn 1:

Verordening duurzaam bouwen Nieuwbouw

Activiteiten/ stappen

Resultaat

Vaststellen verordening duurzaam bouwen door gemeenteraad

Geëffectueerd instrument

2. Communicatietraject ontwikkelen

Voorlichtings- en cursusmateriaal

3. Communicatietraject intern

Bekendheid met instrument

4. Communicatietraject extern

Bekendheid met instrument

5. Automatisering aanpassen

Monitoring mogelijkheden

6. Evaluatie werkwijze, ervaringen en resultaten verordening duurzaam bouwen nieuwbouw

Notitie aan gemeenteraad, met aanbevelingen omtrent eventuele beleidsaanpassingen, wijzigen instrumenten en/of werkwijze

 

 

5. b Projectstappen en (tussen)resultaten voor lijn 2:

Verordening duurzaam bouwen Renovatie/Beheer (qua tijdspad mogelijk gelijktijdig met lijn 3)

Activiteiten/ stappen

Resultaat

Definiëren: renovatie en beheer

Afbakening/reikwijdte van mogelijke verordening

Besluitmoment om verordeningsinstrument door te zetten na evaluatie verordening dubo nieuwbouw

Nota voor gemeenteraad, met criteria om juist wel of niet met het verordeningsinstrument akkoord te gaan.

3. Indien criterium "wel": projectstappen gelijk aan 5a, indien criterium "niet": andere mogelijkheden onderzoeken

"wel", ontwikkeling van verordening

"niet", uitsluitend voortzetten van lijn 3

4. Maken verordening

Nota verordening dubo renoveren/beheer voor de gemeenteraad

5. Vaststellen verordening duurzaam bouwen renovatie door gemeenteraad

Geëffectueerd instrument

6. Communicatie traject ontwikkelen

Voorlichtings- en cursusmateriaal

7. Communicatietraject intern

Bekendheid met instrument

8. Communicatietraject extern

Bekendheid met instrument

9. Automatisering aanpassen

Monitoring mogelijkheden

10. Evaluatie werkwijze, ervaringen en resultaten verordening duurzaam bouwen nieuwbouw

Notitie aan gemeenteraad, met aanbevelingen omtrent eventuele beleidsaanpassingen, wijzigen instrumenten en/of werkwijze.

5. c Projectstappen en (tussen)resultaten voor lijn 3:

Convenant duurzaam renoveren/ beheer met verhuurders van woningen in Delft (qua tijdspad mogelijk gelijktijdig met lijn 2)

Activiteiten/ stappen

Resultaat

Besluitmoment op bestuurlijk niveau na evaluatie verordening dubo nieuwbouw

Notitie voor gemeenteraad, met criteria om juist wel of niet met het ontwikkelen van een convenant akkoord te gaan.

Indien "wel": verzamelen van landelijke ervaringen en starten overleg met mogelijke convenantpartners;

Indien "niet": aftasten wat wel mogelijk zal zijn

"Wel": Tekst voor convenant maken en draagvlak creëren;

"Niet": notitie met knelpunten en/of mogelijkheden

Ondertekenen Convenant

Geëffectueerd instrument

4. Communicatie traject ontwikkelen;

Voorlichtings- en cursusmateriaal

5. Communicatietraject intern;

Bekendheid met instrument

6. Communicatietraject extern;

Bekendheid met instrument

7. Evaluatie werkwijze, ervaringen en resultaten;

Notitie gemeenteraad

8. Uitvoeren van Convenant

Nieuwe werkwijze

 

 

6. a Organisatie: deelnemers en doelgroepen voor lijn 1

Activiteiten/ stappen

Deelnemers

Doelgroepen

1. Vaststelling door gemeenteraad

Gemeenteraad

Gemeenteraad

2. Communicatietraject ontwikkelen

Dubo- en communicatiemedewerkers

ambtenaren, architecten, projectontwikkelaars, burgers, aannemers

3. Communicatietraject intern

Extern bureau, dubo medewerkers, communicatie-medewerkers, BWT en Bouwkunde

Mensen die ermee moeten werken

4. Communicatietraject extern

Extern bureau, dubo medewerkers, communicatie-medewerkers, BWT en Bouwkunde

Burgers, aannemers, makelaars, architecten, projectontwikkelaars

5. Automatiseren

Dubomedewerkers, netwerk/applicatiebeheerders

Medewerkers BWT en Bouwkunde

6. Evaluatie

Dubo- en milieubeleids-medewerkers

Raadsleden

Algemeen:

- projectleider: Gerk Jan Kuijpers (Bowon)

- betrokkenheid milieu: Margreet de Wit (Milieu)

6. b Organisatie: deelnemers en doelgroepen voor lijn 2

Activiteiten/ stappen

Deelnemers

Doelgroepen

1. Definitie beheer/renovatie

Dubo medewerkers

Verhuurders, aannemers, architecten

2. Besluitmoment

Dubo- en communicatiemedewerkers

ambtenaren, architecten, projectontwikkelaars, burgers, aannemers

3a. Criterium "wel"

extern bureau, dubo medewerkers, communicatiemedewerkers, BWT en Bouwkunde

Mensen die ermee moeten werken

3b. Criterium "niet"

extern bureau, dubo medewerkers, communicatiemedewerkers, BWT en Bouwkunde

Burgers, aannemers, makelaars, architecten, projectontwikkelaars

4. Maken verordening

Dubomedewerkers

Medewerkers BWT en Bouwkunde, ambtenaren, architecten, projectontwikkelaars, burgers, aannemers

5. Vaststelling door gemeenteraad

Gemeenteraad

Gemeenteraad

6. Communicatietraject ontwikkelen

Dubo- en communicatiemedewerkers

Ambtenaren, architecten, projectontwikkelaars, burgers, aannemers

7. Communicatietraject intern

Extern bureau, dubo medewerkers, communicatiemedewerkers, BWT en Bouwkunde

Mensen die ermee moeten werken

8. Communicatietraject extern

Extern bureau, dubo medewerkers, communicatiemedewerkers, BWT en Bouwkunde

Burgers, aannemers, makelaars, architecten, projectontwikkelaars

9. Automatiseren

Dubomederwerks, netwerk/applicatiebeheerders

Medewerkers BWT en Bouwkunde

10. Evaluatie

Dubo- en milieubeleidsmedewerkers

Raadsleden

Algemeen:

- projectleider: Gerk Jan Kuijpers (Bowon)

- betrokkenheid milieu: Margreet de Wit (Milieu)

6. c Organisatie: deelnemers en doelgroepen voor lijn 3

Activiteiten/ stappen

Deelnemers

Doelgroepen

Besluitmoment op bestuurlijk niveau na evaluatie verordening dubo nieuwbouw

Gemeenteraad

Gemeenteraad

Indien "wel": verzamelen van landelijke ervaringen en starten overleg met mogelijke convenantpartners;

Indien "niet": aftasten wat wel mogelijk zal zijn

Dubomedewerkers, ambtenaren Wonen corporaties en commerciële verhuurders

Ambtenaren, verhuurders van woningen

Ondertekenen Convenant

B&W en afgevaardigden van woningverhuur organisaties

Woningverhuurders

4. Communicatietraject ontwikkelen;

Extern bureau, dubo medewerkers, communicatiemedewerkers, BWT, werknemers woningverhuurbedrijven

Woningverhuurders

5. Communicatietraject intern

Dubomedewerkers, netwerk/applicatiebeheerders

Medewerkers BWT

6. Communicatietraject extern

Extern bureau, dubo medewerkers, communicatiemedewerkers, BWT, werknemers woningverhuurbedrijven

Werknemers woningverhuurbedrijven, aannemers voor woningverhuurbedrijven

7. Evaluatie werkwijze, ervaringen en resultaten

Dubo- en milieubeleidsmedewerkers

Raadsleden, Woningverhuurders

8. Uitvoeren van Convenant

Woningverhuurbedrijven en gemeente

Woningverhuurbedrijven en aannemerij

Algemeen:

- projectleider: Gerk Jan Kuijpers (Bowon)

- betrokkenheid milieu: Margreet de Wit (Milieu)

7. Communicatie

Wat wordt gecommuniceerd?

Lijn 1:

criteria n.a.v. evaluaties om "wel" of juist "niet" te kiezen

inhoud (lijstjes ed)

werkwijze

acties

Lijn 2 en 3:

min of meer hetzelfde als lijn 1

Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?

Intern: Raadsleden

BWT medewerkers

Bouwkunde

Extern: Projectontwikkelaars

Aannemers

Architecten

Woningverhuurders

Burgers

Op welke wijze wordt gecommuniceerd?

Brochures, mailings, brieven, avondsessies (cursus), notities, kengetallen, persberichten, artikelen, voorlichting bij balie, telefonisch

 

Wie communiceert?

Lijn 1: medewerkers dubo, communicatiemedewerkers

Lijn 2: idem

lijn 3: Woningverhuurders, dubomedewerkers

 

 

 

8.a Planning lijn 1

Activiteiten/ stappen

Planning

Besluitmoment op bestuurlijk niveau na evaluatie verordening dubo nieuwbouw

najaar 1999

Indien "wel": verzamelen van landelijke ervaringen en starten overleg met mogelijke convenantpartners;

Indien "niet": aftasten wat wel mogelijk zal zijn

najaar 1999

Ondertekenen Convenant

najaar 1999

4. Communicatie traject ontwikkelen

t/m eind 1999

5. Communicatietraject intern

t/m eind 1999

6. Communicatietraject extern

t/m eind 1999

7. Evaluatie werkwijze, ervaringen en resultaten

eerste kwartaal 2000

8. Uitvoeren van Convenant

vanaf 2000

 

8.b Planning lijn 2

Activiteiten/ stappen

Planning

Definiëren: renovatie en beheer

na 1e evaluatie lijn 1 (2e kwartaal 2000)

Besluitmoment om verordeningsinstrument door te zetten na evaluatie verordening dubo nieuwbouw  
3. Indien criterium "wel": projectstappen gelijk aan 5a, indien criterium "niet" andere mogelijkheden onderzoeken  

4. Maken verordening

 
5. Vaststellen verordening duurzaam bouwen renovatie door gemeenteraad  

6. Communicatie traject ontwikkelen

 
7. Communicatietraject intern  
8. Communicatietraject extern  
9. Automatisering aanpassen  
10. Evaluatie werkwijze, ervaringen en resultaten verordening duurzaam bouwen nieuwbouw  

 

 

8.c Planning lijn 3

Activiteiten/ stappen

Planning

Besluitmoment op bestuurlijk niveau na evaluatie verordening dubo nieuwbouw

medio 1999 gezet

Indien "wel": verzamelen van landelijke ervaringen en starten overleg met mogelijke convenantpartners;

Indien "niet": aftasten wat wel mogelijk zal zijn

medio 1999 gezet

3. Ondertekenen Convenant

2e kwartaal 2000, na eerste evaluatie van lijn 1

4. Communicatie traject ontwikkelen

 
5. Communicatietraject intern  
6. Communicatietraject extern  
7. Evaluatie werkwijze, ervaringen en resultaten  

8. Uitvoeren van Convenant

 

 

9. Inzet en benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)

Stappen/activiteiten

Inzet

1. Definities

dubo medewerkers:

maximaal enkele uren na overleg

2. Besluitmomenten

?

3. Criteria

onbekend aantal uren

4. Communicatie

onbekend aantal uren intern en extern

5. Automatisering

twee weken

6. Evaluatie

een week

Algemeen: de ambtelijke voorbereiding wordt bekostigd uit de reguliere budgetten van de betrokken afdelingen.

10. Monitoring

Stappen/activiteiten

Prestaties

Resultaten

Effecten

1. Definities

concrete afbakening

concrete definities

alle bouwprojecten zijn te vangen met de instrumenten

2. Besluitmomenten

duidelijke nota

geen vragen

eensgezindheid

3. Criteria

duidelijkheid in keuzemogelijkheden

positief besluit

actie!

4. Communicatie

cursus / voorlichtingsmateriaal

positieve reacties, ingebouwde evaluatiemethode

bekende werkwijze

5. Automatisering

management informatie, aantal vergunningen ed.

kerncijfers

signalen dat het vooruit of achteruit gaat

6. Evaluatie

stijgende lijn in duurzaamheidsgehalte

advies voor aanpassingen

uitkristalliseren tot verbeteringen

 

1. Thema: Ruimte, bouwen en energie

2. Projectnummer: RBE2

3. Projecttitel: Kansenkaart van Delft

4. Project-omschrijving:

Doel:

Leefbaarheid en duurzaamheid krijgen steeds meer een gebiedsgerichte uitwerking. De kansenkaart van Delft moet per thema inzicht geven in de potenties van (deel)gebieden en de daarop te baseren ambities voor duurzame ontwikkeling. Belangrijke thema’s kunnen zijn:

intensief ruimtegebruik

energiebesparing en/of opwekking

integraal waterbeheer

mobiliteitsbeperking

groen/ecologie

afval

duurzaam bouwen (materiaalgebruik, bouwwijzen)

bodemgeschiktheid

geluid

cultuurhistorisch erfgoed

De kansenkaart geeft inzicht in de mogelijkheden voor duurzaam gebiedsgericht beleid, biedt een basis voor prioriteren in beleid en is een instrument bij het opstellen van bestemmingsplannen, wijkplannen en ontwikkelingsvisies.

Belangrijk subdoelen zijn:

gebiedsgerichte analyse huidige stad (knelpunten en mogelijkheden)

verkenning ambities/doelen per deelgebied (visievorming, brainstorm)

kansen en beperkingen per deelgebied

ondersteuning gebiedsgerichte projecten en activiteiten

communicatie richting bestuur (en bewoners): inzicht in potenties van de stad

Resultaten:

Kansenkaart van Delft die ruimtelijk inzicht geeft in de kansen en mogelijkheden per duurzaamheidsthema.

De kaart zal een "gelaagde" structuur kennen, met uitwerkingen voor bijvoorbeeld:

intensief ruimtegebruik (waar liggen mogelijkheden voor intensief ruimtegebruik en om welke vormen gaat het dan?);

energie (gebiedsgerichte analyse in energiegebruik en mogelijkheden voor besparing en/of inzet duurzame energie);

water (gebiedsgerichte analyse van kansen en randvoorwaarden voor integraal waterbeheer);

mobiliteit (gebiedsgerichte analyse van mobiliteitsaspecten (vervoerskeuze, routekeuze, etc.);

etc.;

Zo ontstaan verschillende "kansenkaarten" die samen een handvat bieden voor concrete projecten. Combinatie leidt tot een integrale kansenkaart voor duurzame ontwikkeling van Delft.

 

5. Projectstappen en (tussen)resultaten

Activiteiten/ stappen

Resultaat

1. Bepalen/formuleren van het doel van de kansenkaart

1a. Gebruiksdoel: alleen intern gebruik of ook als communicatiemiddel naar buiten? Welke vragen wil je ermee kunnen beantwoorden? Welk abstractieniveau streef je na? Wat wordt de status van de kaart?

1b. Selectie relevante thema’s voor nieuwe kaart

1c. Samenhang met andere 3D-projecten

Akkoord bestuur t.a.v. gebruiksdoel en uit te werken thema’s

Per thema: (cursief: uitwerking intensief ruimtegebruik)

2. Analyse per (deel)gebied

overzicht huidige situatie en verwachte ontwikkelingen

bestaande gegevens

(dichtheden, bebouwingslagen, dakoppervlakken, gebruiks-intensiteiten, open ruimten, etc.)

lacunes in gegevens

(ontbrekende gegevens of beperkte detaillering)

identificatie mogelijke knelpunten

Overzicht van de bestaande situatie en signaleren knelpunten

3. Per deelgebied potenties bepalen

(waar is ruimte voor de inzet van intensief ruimtegebruik als middel, wat zijn beperkingen (geluid, lucht, overlast, ...) en om welke vormen van intensief ruimtegebruik zou het gaan (verdichten, stapelen, ...))

Inzicht van de mogelijkheden per (deel)gebied

4. Per deelgebied te behalen ambities formuleren

(intensiveren schaarse ruimte, verbeteren kwaliteit openbaar gebied, multifunctionaliteit, ...)

Concretisering van potenties naar ambities per (deel)gebied

5. Weergeven van resultaten analyse, potenties en ambities op kaart (GIS systeem); hierbij aansluiten bij bestaande kaarten en informatiesystemen

Themakaarten

6. Communicatie van resultaten en waar mogelijk inpassing van resultaten in gebiedsgerichte projecten en/of activiteiten

Uitwisseling mogelijkheden en ideeën met anderen partijen binnen en buiten gemeente

7. Combineren thema’s tot een integrale kaart

Kansenkaart Delft

 

 

6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen

Activiteiten/ stappen

Deelnemers

Doelgroepen

1. Bepalen/formuleren van het doel van de kansenkaart

1a. Gebruiksdoel

1b. Selectie relevante thema’s

1c. Samenhang andere 3D-projecten

gemeente (diverse diensten en afdelingen) bestuur

gemeente (projectleider ontwikkelingsvisie, wijkplannen, andere 3D-projecten, ...)

 

2. Analyse per (deel)gebied

overzicht huidige situatie en verwachte ontwikkelingen

bestaande gegevens

lacunes in gegevens

identificatie mogelijke knelpunten

gemeente (diverse diensten)

externen afhankelijk per thema, tbv informatie-verstrekking (woningbouwcorporaties, andere overheden, bedrijven, ....)

 
3. Per deelgebied potenties bepalen gemeente (diverse diensten)

externen afhankelijk van thema, tbv meedenken potenties

 
4. Per deelgebied te behalen ambities formuleren gemeente (diverse diensten)

externen afhankelijk van thema

 
5. weergeven van resultaten analyse, potenties en ambities op kaart (GIS systeem). Hierbij aansluiten bij bestaande kaarten en informatiesystemen. gemeente  
6. Communicatie van resultaten en waar mogelijk inpassing van resultaten in gebiedsgerichte projecten en/of activiteiten   bestuur

gemeente (projectgroepen, werkgroepen, ...)

7. Combineren thema’s tot een integrale kaart   bestuur: afronding

Algemeen:

projectleider: Pauline Dirks (Stedenbouw)

Ankie van der Sande (Stedenbouw), Margreet de Wit (Milieu)

7. Communicatie

Wat wordt gecommuniceerd?

Nadruk ligt op interne communicatie: draagvlak creëren, informeren, toegankelijkheid vergroten

In mindere mate externe communicatie; afhankelijk van het geformuleerde gebruiksdoel

Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?

Met name gemeentelijke diensten/afdelingen en bestuur

Op welke wijze wordt gecommuniceerd?

Tijdens het project worden vanuit een projectgroep verschillende themagroepen samengesteld. De themagroepen gaan parallel van start. De thematrekkers rapporteren van tijd tot tijd aan de projectgroep. Projectgroep rapporteert aan bestuur.

Wie communiceert?

-

8. Planning

Activiteiten/ stappen

Resultaat

1. Bepalen/formuleren van het doel van de kansenkaart

1a. Gebruiksdoel: alleen intern gebruik of ook als communicatiemiddel naar buiten? Welke vragen wil je ermee kunnen beantwoorden? Welk abstractieniveau streef je na? Wat wordt de status van de kaart?

1b. Selectie relevante thema’s voor nieuwe kaart

1c. Samenhang met andere 3D-projecten

einde zomer 1999: instellen projectleider en opstarten projectgroep

augustus: start formuleren gebruiksdoel/randvoorwaarden kansenkaart

oktober: gebruiksdoel + selectie thema’s terugkoppelen met bestuur

 

Per thema: (cursief: uitwerking intensief ruimtegebruik)

2. Analyse per (deel)gebied

overzicht huidige situatie en verwachte ontwikkelingen

bestaande gegevens

(dichtheden, bebouwingslagen, dakoppervlakken, gebruiks-intensiteiten, open ruimten, etc.)

lacunes in gegevens

(ontbrekende gegevens of beperkte detaillering)

identificatie mogelijke knelpunten

november: start analyses in verschillende themagroepen

3. Per deelgebied potenties bepalen

(waar is ruimte voor de inzet van intensief ruimtegebruik als middel, wat zijn beperkingen (geluid, lucht, overlast, ...) en om welke vormen van intensief ruimtegebruik zou het gaan (verdichten, stapelen, ...))

maart 2000: bepalen potenties Û ambities

4. Per deelgebied te behalen ambities formuleren

(intensiveren schaarse ruimte, verbeteren kwaliteit openbaar gebied, multifunctionaliteit, ...)

 
5. Weergeven van resultaten analyse, potenties en ambities op kaart (GIS systeem); hierbij aansluiten bij bestaande kaarten en informatiesystemen mei 2000: afronding themakaarten

vóór zomer 2000: besluitvorming bestuur

PARALLEL: stagiaire bij afdeling Milieu gaat nu van start, gedurende 6 maanden. Onderzoek spitst zich toe op de kansenkaart als instrument op zich en heeft als uitwerking het thema energie.

 

6. Communicatie van resultaten en waar mogelijk inpassing van resultaten in gebiedsgerichte projecten en/of activiteiten  

7. Combineren thema’s tot een integrale kaart

 

Belangrijk ten aanzien van de planning van het project is dat de kansenkaart niet alleen inzicht geeft in kansen ten aanzien van een duurzame ontwikkeling van Delft, maar daardoor als belangrijk hulpmiddel kan dienen voor andere projecten in het kader van 3D of als input voor de ontwikkeling van nieuwe beleidsvisies. Het is daarom van belang op korte termijn met dit project van start te gaan.

 

9. Inzet en benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)

 

Op dit moment moeilijk in te schatten. Benodigde uren en mankracht zijn afhankelijk van het geformuleerde gebruiksdoel (abstractieniveau) en de gekozen thema’s. In het begintraject (formuleren gebruiksdoel en selectie relevante thema’s) is een brede inzet nodig, vanuit verschillende afdelingen van de gemeente. Voor het vervolgtraject is de inzet sterk afhankelijk van het betreffende thema. Voor sommige thema’s (zoals bodem, geluid, water) is al relatief veel informatie voorhanden.

Er zal in ieder geval op korte termijn een projectleider aangesteld moeten worden.Deze zal naar schatting ½ dag per week vrij moeten maken voor de duur van het project. De projectgroep zal in het begintraject een meer gedetailleerde planning en inzet maken.

De ambtelijke voorbereiding wordt bekostigd uit de reguliere budgetten van de betrokken afdelingen.

10. Monitoring

 

Terugkoppeling na het eindresultaat heeft niet zozeer betrekking op de inhoudelijke aspecten van de themakaarten, maar vooral op het geformuleerde gebruiksdoel: voldoet de kaart aan de verwachtingen/eisen die in stap 1 zijn geformuleerd?

 

 

 

 

1. Thema: Ruimte, bouwen en energie

2. Projectnummer: RBE3

3. Projecttitel: Duurzame herstructurering Schie-oevers

4. Project-omschrijving:

Doel:

Duurzame herstructurering van het Schie-oevers gebied door projectmatige samenwerking tussen bedrijven onderling en overheden met als doel betere bedrijfsresultaten, minder milieubelasting, intensiever ruimtegebruik en een verbeterde ruimtelijke kwaliteit.

Belangrijk subdoelen zijn

Verbeteren van het imago en voorkomen van kwaliteitsverlies van het bedrijventerreinen;

Verbeteren van onderlinge samenwerking en samenwerking tussen bedrijven en overheden;

Verbeteren van het milieurendement door samenwerking en/of collectieve aanpak van knelpunten;

Verbeteren van het bedrijfsrendement door samenwerking en/of collectieve aanpak van knelpunten.

Resultaten:

In samenwerking tussen bedrijven en gemeente inventariseren, selecteren en realiseren van concrete projecten gericht op imago verbetering en milieuverbetering op het terrein Schie-oevers. Goede perspectieven kunnen er zijn voor projecten op het gebied van onder andere:

afvalstoffen management: mogelijkheden voor centraal afvalstoffenmanagement (inzamelen, opslag, hergebruiken, verwerken, afvoeren) met milieuvoordelen (hergebruik, beheersbaarheid opslag), ruimte voordelen (efficiënter ruimtegebruik voor m.n. opslag) en economische voordelen (schaalvoordeel, efficiënter transport, hergebruik);

energie: mogelijkheden tot verdere energiebesparing door betere afstemming van de energieproductie en de energievraag en benutting mogelijkheden voor uitwisseling van energiestromen tussen bedrijven;

intensief ruimtegebruik: verkenning van de mogelijkheden voor intensief ruimtegebruik, met speciale aandacht voor nuttig gebruik van bestaand dakoppervlak (zonne-energie, hemelwater opvang en gebruik, parkeren);

collectieve facilities en utilities: mogelijkheden voor het creëren van collectieve voorzieningen (utilities: energievoorziening (WKK), waterzuiveringsinstallatie, industriewaternet, e.d.) (facilities: garagevoorziening, brandstofpunt, afvaldepots, spuitcabine, vergader/congres ruimten, geldautomaat, crèche, etc.);

ruimtelijke kwaliteit: mogelijkheden voor verbeteren van infrastructuur, herontwikkeling deelgebieden, e.d.;

vervoersmanagement: verkenning mogelijkheden voor vervoersmanagement voor het hele gebied.

 

5. Projectstappen en (tussen)resultaten

Activiteiten/ stappen

Resultaat

Oriëntatie belangstelling en draagvlak bedrijven Schieoevers (Bedrijvenkring Schie-oevers, overige bedrijven) voor project

Uitspraak over intentie om gezamenlijk (bedrijven en gemeente) project nader in te vullen

Inventarisatie huidige knelpunten gebied vanuit perspectief van bedrijven en gemeente. (Aansluiten bij bestaande inventarisaties door bedrijvenkring en gemeente)

Inzicht in de knelpunten zoals ervaren door betrokkenen. Beschrijving van de aan- en afwezige kwaliteiten van het gebied

Afstemmen van de wensen en doelen van alle belanghebbenden in het Schie-oever gebied

Vaststellen intenties betrokken partijen (bedrijven kring, KvK, gemeente, derden). Opstellen intentieverklaring tot duurzame herstructurering van het gebied

Inventarisatie actuele milieubelasting inclusief een (indicatief) inzicht in energie- water- afval en verkeersstromen

Inzicht in actuele milieusituatie als basis voor uitwerking projecten en als referentie voor mogelijke resultaten projecten

Verkenning mogelijk projecten door gemeente en bedrijvenvertegenwoordiging

Eerste overzicht van potentieel interessante projecten

Presentatie eerste resultaten aan alle betrokkenen (knelpunten, projectideeën). Overleg over strategie en eerste prioriteitsstelling

Inzicht in kansrijke en minder kansrijke projectideeën. Besluit over wijze (inhoud en proces) waarop project wordt voortgezet

Vormgeven aan samenwerking betrokken partijen, (bedrijven/overheden/nutsbedrijven/?)

Oprichten organisatie waarbinnen de verdere uitwerking, uitvoering en beheer van mogelijke projecten gestalte krijgt

Samenstellen werkgroepen voor uitwerking perspectiefrijke projectideeën

Oprichting werkgroepen bestaande uit betrokken bedrijven (en overheden)

Uitwerken projectideeën (inhoudelijk, organisatorisch , financieel, etc.)

Projectvoorstellen voor concrete activiteiten in kader van de duurzame herstructurering. Zichtbaar maken van win-win situatie

Presentatie projectvoorstellen en (in overleg met betrokkenen) selecteren of prioriteren van meest zinvolle projecten (korte termijn / lange termijn)

Breed gedragen projecten gereed om uit te voeren

Uitvoering projecten, monitoring projecten, uitwerken nieuwe projecten, etc.

(Deze stap valt buiten het 3D project en is de verantwoordelijkheid van de betrokken partijen.)

Continuïteit in organisatie als waarborg voor duurzame karakter activiteiten.

 

 

6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen

Activiteiten/ stappen

Deelnemers

Doelgroepen

Oriëntatie belangstelling en draagvlak bedrijven Schieoevers (Bedrijvenkring Schie-oevers, overige bedrijven) voor project

Bedrijven kring Schieoevers

Overige bedrijven

Gemeente

KvK

Haaglanden

provincie Zuid-Holland

Bedrijven Schieoevers

Inventarisatie huidige knelpunten gebied vanuit perspectief van bedrijven en gemeente

Bedrijven kring Schieoevers

Gemeente

Bedrijven Schieoevers

Gemeente

Afstemmen van de wensen en doelen van alle belanghebbenden in het Schie-oever gebied

Bedrijven Schieoevers

Gemeente

KvK

Bedrijven Schieoevers

Gemeente

Inventarisatie actuele milieubelasting inclusief een (indicatief) inzicht in energie- water- afval en verkeersstromen

Bedrijven kring Schieoevers

Gemeente

Energie- en waterbedrijven

Externe onderzoekers

Bedrijven Schieoevers

Gemeente

Verkenning mogelijk projecten door gemeente en bedrijvenvertegenwoordiging

Bedrijven kring Schieoevers

Gemeente

Energie- en waterbedrijven

Externe onderzoekers

Bedrijven Schieoevers

Gemeente

Presentatie eerste resultaten aan alle betrokkenen (knelpunten, projectideeën). Overleg over strategie en eerste prioriteitsstelling

Bedrijven kring Schieoevers

Gemeente

Energie- en waterbedrijven

KvK

Bedrijven Schieoevers

Energie- en waterbedrijven

KvK

Vormgeven aan samenwerking betrokken partijen, (bedrijven / overheden / nutsbedrijven)

Bedrijven kring Schieoevers

Gemeente

Energie- en waterbedrijven

KvK

Bedrijven Schieoevers

Gemeente

Energie- en waterbedrijven

KvK

Samenstellen werkgroepen voor uitwerking perspectiefrijke projectideeën

Bedrijven kring Schieoevers

Gemeente

Energie- en waterbedrijven

Bedrijven Schieoevers

Gemeente

Energie- en waterbedrijven

Uitwerken projectideeën (inhoudelijk, organisatorisch, financieel, etc.)

Werkgroepen

Bedrijven Schieoevers

Gemeente

Energie- en waterbedrijven

Presentatie projectvoorstellen en (in overleg met betrokkenen) selecteren of prioriteren van meest zinvolle projecten (korte termijn / lange termijn)

Werkgroepen

Bedrijven kring Schieoevers

Gemeente

 

Bedrijven Schieoevers

Gemeente

Energie- en waterbedrijven

Uitvoering projecten, monitoring projecten, uitwerken nieuwe projecten, etc.

Bedrijven Schieoevers

Gemeente

Energie- en waterbedrijven

Bedrijven Schieoevers

Gemeente

Energie- en waterbedrijven

 

Algemeen:

projectleider SO

Wim Broer (Milieu), Jan Boumans (EZ), Gerlof Osinga (Reiniging), Jan Freie (Stedenbouw)

7. Communicatie

Wat wordt gecommuniceerd?

 

Op welke doelgroep(en) heeft de communicatie betrekking?

Duurzame herstructurering van bedrijventerrein door samenwerking tussen bedrijven en overheden vormt de kern van dit project. De communicatie tussen gemeente en bedrijven en bedrijven onderling is cruciaal, met name

bij start van project Stap 1: presentatie project, peilen interesse bedrijven, samenstelling projectgroep

vanaf Stap 2: Informeren en enthousiasmeren bedrijven vanuit projectgroep

Op welke wijze wordt gecommuniceerd?

Presentaties van ideeën en mogelijkheden

Voorlichting (mondeling en schriftelijk) aan bedrijven en andere partners

Workshops voor genereren en beoordelen van ideeën

Wie communiceert?

Communiceren vanuit op te richten projectgroep

Belangrijke rol voor bedrijvenkring

Projectleider vervult spilfunctie in communicatie zowel naar bedrijven als naar gemeente

 

 

8. Planning

Binnen project is een aantal fasen te onderscheiden: verkenning, uitwerking en uitvoering. Alleen de verkennende fase (stap 1 t/m 6) is op een reële manier te plannen. De planning van de overige fasen hangt sterk af van de aard en inhoud van de samenwerking tussen bedrijven en gemeente en de specifieke aspecten van de uit te werken projecten (inhoud en proces).

Activiteiten/ stappen

Planning

Oriëntatie belangstelling en draagvlak bedrijven Schieoevers (Bedrijvenkring Schie-oevers, overige bedrijven) voor project

Vanaf september 1999.

Zorgvuldige uitvoering van de oriëntatiefase (stap 1) is van groot belang voor het draagvlak van het project

Inventarisatie huidige knelpunten gebied vanuit perspectief van bedrijven en gemeente. (Aansluiten bij bestaande inventarisaties door bedrijvenkring en gemeente)

Na afronding van Stap 1 zal vanaf november 1999 de verkennende fase (stap 2 t/m 6) circa 6 maanden in beslag nemen, af te sluiten met een beslismoment over voortgang project

Afstemmen van de wensen en doelen van alle belanghebbenden in het Schie-oever gebied

De uitwerking en uitvoering van projecten kan dan in het tweede deel van de planperiode zijn beslag krijgen

Inventarisatie actuele milieubelasting inclusief een (indicatief) inzicht in energie- water- afval en verkeersstromen

 

Verkenning mogelijk projecten door gemeente en bedrijvenvertegenwoordiging

 

Presentatie eerste resultaten aan alle betrokkenen (knelpunten, projectideeën). Overleg over strategie en eerste prioriteitsstelling

 

Vormgeven aan samenwerking betrokken partijen, (bedrijven/overheden/nutsbedrijven/?)

 

Samenstellen werkgroepen voor uitwerking perspectiefrijke projectideeën.

 

Uitwerken projectideeën (inhoudelijk, organisatorisch , financieel, etc.)

 

Presentatie projectvoorstellen en (in overleg met betrokkenen) selecteren of prioriteren van meest zinvolle projecten (korte termijn / lange termijn)

 

Uitvoering projecten, monitoring projecten, uitwerken nieuwe projecten, etc.

(Deze stap valt buiten het 3D project en is de verantwoordelijkheid van de betrokken partijen)

 

 

9. Inzet en benodigde middelen (personeel in uren/jaar en kosten)

 

Met name de eerste fasen (1 t/m 6) zullen veel inzet vragen. In deze fase moet het draagvlak worden gecreëerd bij de betrokkenen, zowel binnen de gemeente als daarbuiten. Het is in deze fasen van belang dat het project een gezicht heeft. Een trekker, met de kennis en vaardigheden het proces te begeleiden, zal gedurende deze fasen (naar verwachting ongeveer een jaar) beschikbaar moeten zijn (circa dag per week). Vanaf fase 7 (samenstellen werkgroepen) zal inzet veeleer vanuit inhoudelijke vakdisciplines (afval, energie, etc.) moeten komen.

De ambtelijke voorbereiding wordt bekostigd uit de reguliere bugetten van de betrokken afdelingen.

Het stimuleringsprogramma Duurzame bedrijventerreinen (NOVEM) biedt mogelijkheden voor externe subsidiering van op het gebeid van procesbegeleiding, planontwikkeling en haalbaarheidsstudies. Daarnaast biedt het Energiefonds mogelijkheden voor financiering.

 

10. Monitoring

 

In dit stadium kan alleen in algemene termen worden beschreven wat het resultaat van het project zal zijn. Imago verbetering en kwaliteit verbetering (subdoel 1) laten zich op korte termijn moeilijk meten. Samenwerking tussen bedrijven en gemeente (subdoel 2) is essentieel voor welslagen project. Halfjaarlijkse evaluaties kunnen uitwijzen of aan deze voorwaarde wordt voldaan. Verbetering van het milieurendement (subdoel 3) en het bedrijfsrendement (subdoel 4) kan pas duidelijk worden als concrete uitwerkingen zijn gerealiseerd (na stap 8).

 

 

 

 

1.Thema: Ruimte, bouwen en energie

2.Projectnummer: RBE4

3.Projecttitel: Duurzame ontwikkeling TU-Zuid gebied

4.Project-omschrijving:

Doel:

Stimulering van duurzame ontwikkeling van het TU-Zuid gebied door samenwerking tussen TU, overige bedrijven/instituten, overheden en belangenorganisaties met als doel een gebied te ontwikkelen en te beheren zodanig dat de waarde (economisch, milieukundig en ruimtelijk) toeneemt voor alle betrokken partijen.

Belangrijk subdoelen zijn:

Profileren van Delft als innovatieve kennisstad;

Aansluiten bij convenant tussen gemeente en TU;

Verder stimuleren van samenwerking tussen TU, bedrijven en overheden;

Aansluiten op actuele planontwikkeling voor het gebied;

Aansluiten bij lopende initiatieven (o.a. duurzaam huisvesten TU);

Verbeteren van het milieurendement door samenwerking en/of collectieve ontwikkeling van (delen van) het gebied ;

Verbeteren van het bedrijfsrendement door samenwerking en/of collectieve ontwikkeling van (delen van) het gebied.

Resultaten:

In samenwerking inventariseren, selecteren en realiseren van concrete projecten gericht op duurzame ontwikkeling van het TU-Zuid gebied. Goede perspectieven kunnen er zijn voor projecten op het gebied van onder andere:

energie maximale inzet van duurzame energie en optimalisatie energievraag en energieaanbod;

intensief ruimtegebruik in combinatie met versterking ecologische structuur, benutten van de mogelijkheden die ontstaan door de ruimtewinst die ontstaat door intensivering van het ruimtegebruik te benutten voor versterking van de ecologische structuur van het (relatief) rustige gebied;

integraal waterbeheer: benutten mogelijkheden integrale benadering van waterbeheer (kwaliteit/kwantiteit) en watergebruik/waterlevering;

duurzame utiliteitsbouw (duurzaam huisvesten).

 

 

Activiteiten/ stappen

Resultaat

Oriëntatie belangstelling en draagvlak betrokkenen (m.n. TU). Inventariseren actuele stand van zaken planontwikkeling in (deel)gebieden en afstemmen van de wensen en doelen van alle belanghebbenden in gebied

Vaststellen intenties betrokken partijen (TU, gemeente, derden). Opstellen intentieverklaring tot gezamenlijke verkenning mogelijkheden voor duurzame ontwikkeling gebied (aansluiten bij convenant). Samenstellen projectgroep

Inventariseren relevante thema’s en vaststellen ambitieniveau per thema

Vaststellen relevante thema’s en ambitieniveaus

Samenstellen werkgroepen voor uitwerking perspectiefrijke thema’s

Oprichten werkgroepen bestaande uit deelnemende partijen (TU, gemeente, energiebedrijven, waterbeheerder, etc.)

 

Organisatie brede thematische workshops om mogelijkheden gebied te verkennen.

 

er thema een overzicht van mogelijkheden voor duurzame ontwikkeling

Door de werkgroepen uitwerken van thema’s tot concrete
Naar deel 2
projectvoorstellen

Projectvoorstellen voor concrete invulling van duurzame ontwikkeling TU-gebied (per thema). Zicht op wijze waarop ambitieniveau (stap 2) gehaald kan worden

terug naar boven



naar deel 2