
naar agenda
|
|
Projectenboek
7 oktober 1999
1. Thema: Ruimte, bouwen en energie
|
2. Projectnummer: RBE1
|
3. Projecttitel: Duurzaam Bouwen
|
4. Project-omschrijving:
Doel:
Voortzetten en uitbreiden van beleid
gericht op duurzaam bouwen, volgens 3 lijnen, elkaar opvolgend in
tijd, namelijk:
lijn 1: verordening duurzaam bouwen;
lijn 2: verordening duurzaam
renoveren/beheer;
lijn 3: convenant renoveren/beheer
met de woningbeheer organisaties.
Nadruk op praktische uitvoerbaarheid.
Subdoelen:
traject voor implementatie bij Bouw-
en woningtoezicht;
traject voor implementatie bij de
doelgroepen, waarbij voor elke lijn verschillende doelgroepen zijn,
die verschillend benaderd dienen te worden.
Resultaten:
De aanwezigheid van verschillende
instrumenten voor duurzaam bouwen en duurzaam renoveren/beheren;
Alle aanwezige instrumenten worden
gebruikt bij respectievelijk nieuwbouw- of renovatieprojecten. |
5. a Projectstappen en (tussen)resultaten
voor lijn 1:
Verordening duurzaam bouwen Nieuwbouw
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
Vaststellen verordening
duurzaam bouwen door gemeenteraad |
Geëffectueerd instrument |
2. Communicatietraject ontwikkelen
|
Voorlichtings- en cursusmateriaal |
3. Communicatietraject
intern |
Bekendheid met instrument |
4. Communicatietraject
extern |
Bekendheid met instrument |
5. Automatisering
aanpassen |
Monitoring mogelijkheden |
6. Evaluatie werkwijze,
ervaringen en resultaten verordening duurzaam bouwen nieuwbouw |
Notitie aan gemeenteraad, met
aanbevelingen omtrent eventuele beleidsaanpassingen, wijzigen
instrumenten en/of werkwijze
|
5. b Projectstappen en (tussen)resultaten
voor lijn 2:
Verordening duurzaam bouwen
Renovatie/Beheer (qua tijdspad mogelijk gelijktijdig met lijn 3)
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
Definiëren: renovatie en
beheer |
Afbakening/reikwijdte van mogelijke
verordening |
Besluitmoment om
verordeningsinstrument door te zetten na evaluatie verordening dubo
nieuwbouw |
Nota voor gemeenteraad, met criteria
om juist wel of niet met het verordeningsinstrument akkoord te gaan. |
3. Indien criterium
"wel": projectstappen gelijk aan 5a, indien criterium
"niet": andere mogelijkheden onderzoeken |
"wel", ontwikkeling van
verordening
"niet", uitsluitend
voortzetten van lijn 3 |
4. Maken verordening |
Nota verordening dubo
renoveren/beheer voor de gemeenteraad |
5. Vaststellen verordening
duurzaam bouwen renovatie door gemeenteraad |
Geëffectueerd instrument |
6. Communicatie traject ontwikkelen
|
Voorlichtings- en cursusmateriaal |
7. Communicatietraject
intern |
Bekendheid met instrument |
8. Communicatietraject
extern |
Bekendheid met instrument |
9. Automatisering
aanpassen |
Monitoring mogelijkheden |
10. Evaluatie werkwijze,
ervaringen en resultaten verordening duurzaam bouwen nieuwbouw |
Notitie aan gemeenteraad, met
aanbevelingen omtrent eventuele beleidsaanpassingen, wijzigen
instrumenten en/of werkwijze. |
5. c Projectstappen en (tussen)resultaten
voor lijn 3:
Convenant duurzaam renoveren/ beheer
met verhuurders van woningen in Delft (qua tijdspad mogelijk
gelijktijdig met lijn 2)
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
Besluitmoment op
bestuurlijk niveau na evaluatie verordening dubo nieuwbouw |
Notitie voor gemeenteraad, met
criteria om juist wel of niet met het ontwikkelen van een convenant
akkoord te gaan. |
Indien "wel":
verzamelen van landelijke ervaringen en starten overleg met
mogelijke convenantpartners;
Indien "niet": aftasten wat
wel mogelijk zal zijn |
"Wel": Tekst voor convenant
maken en draagvlak creëren;
"Niet": notitie met
knelpunten en/of mogelijkheden |
Ondertekenen Convenant
|
Geëffectueerd instrument |
4. Communicatie traject ontwikkelen;
|
Voorlichtings- en cursusmateriaal |
5. Communicatietraject
intern; |
Bekendheid met instrument |
6. Communicatietraject
extern; |
Bekendheid met instrument |
7. Evaluatie werkwijze,
ervaringen en resultaten; |
Notitie gemeenteraad |
8. Uitvoeren van Convenant |
Nieuwe werkwijze
|
6. a Organisatie: deelnemers en doelgroepen
voor lijn 1
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
1. Vaststelling door
gemeenteraad |
Gemeenteraad |
Gemeenteraad |
2. Communicatietraject
ontwikkelen |
Dubo- en communicatiemedewerkers |
ambtenaren, architecten,
projectontwikkelaars, burgers, aannemers |
3. Communicatietraject intern |
Extern bureau, dubo medewerkers,
communicatie-medewerkers, BWT en Bouwkunde |
Mensen die ermee moeten werken |
4. Communicatietraject extern
|
Extern bureau, dubo medewerkers,
communicatie-medewerkers, BWT en Bouwkunde |
Burgers, aannemers, makelaars,
architecten, projectontwikkelaars |
5. Automatiseren |
Dubomedewerkers,
netwerk/applicatiebeheerders |
Medewerkers BWT en Bouwkunde |
6. Evaluatie |
Dubo- en milieubeleids-medewerkers |
Raadsleden |
Algemeen:
- projectleider: Gerk Jan Kuijpers (Bowon)
- betrokkenheid milieu: Margreet de Wit
(Milieu)
6. b Organisatie: deelnemers en doelgroepen
voor lijn 2
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
1. Definitie beheer/renovatie |
Dubo medewerkers |
Verhuurders, aannemers, architecten |
2. Besluitmoment |
Dubo- en communicatiemedewerkers |
ambtenaren, architecten,
projectontwikkelaars, burgers, aannemers |
3a. Criterium "wel" |
extern bureau, dubo medewerkers,
communicatiemedewerkers, BWT en Bouwkunde |
Mensen die ermee moeten werken |
3b. Criterium "niet"
|
extern bureau, dubo medewerkers,
communicatiemedewerkers, BWT en Bouwkunde |
Burgers, aannemers, makelaars,
architecten, projectontwikkelaars |
4. Maken verordening |
Dubomedewerkers |
Medewerkers BWT en Bouwkunde,
ambtenaren, architecten, projectontwikkelaars, burgers, aannemers |
5. Vaststelling door
gemeenteraad |
Gemeenteraad |
Gemeenteraad |
6. Communicatietraject
ontwikkelen |
Dubo- en communicatiemedewerkers |
Ambtenaren, architecten,
projectontwikkelaars, burgers, aannemers |
7. Communicatietraject intern |
Extern bureau, dubo medewerkers,
communicatiemedewerkers, BWT en Bouwkunde |
Mensen die ermee moeten werken |
8. Communicatietraject extern
|
Extern bureau, dubo medewerkers,
communicatiemedewerkers, BWT en Bouwkunde |
Burgers, aannemers, makelaars,
architecten, projectontwikkelaars |
9. Automatiseren |
Dubomederwerks,
netwerk/applicatiebeheerders |
Medewerkers BWT en Bouwkunde |
10. Evaluatie |
Dubo- en milieubeleidsmedewerkers |
Raadsleden |
Algemeen:
- projectleider: Gerk Jan Kuijpers (Bowon)
- betrokkenheid milieu: Margreet de Wit
(Milieu)
6. c Organisatie: deelnemers en doelgroepen
voor lijn 3
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
Besluitmoment op
bestuurlijk niveau na evaluatie verordening dubo nieuwbouw |
Gemeenteraad |
Gemeenteraad |
Indien "wel":
verzamelen van landelijke ervaringen en starten overleg met
mogelijke convenantpartners;
Indien "niet": aftasten wat
wel mogelijk zal zijn |
Dubomedewerkers, ambtenaren Wonen
corporaties en commerciële verhuurders |
Ambtenaren, verhuurders van woningen |
Ondertekenen Convenant |
B&W en afgevaardigden van
woningverhuur organisaties |
Woningverhuurders |
4. Communicatietraject ontwikkelen;
|
Extern bureau, dubo medewerkers,
communicatiemedewerkers, BWT, werknemers woningverhuurbedrijven |
Woningverhuurders |
5. Communicatietraject
intern |
Dubomedewerkers,
netwerk/applicatiebeheerders |
Medewerkers BWT |
6. Communicatietraject
extern |
Extern bureau, dubo medewerkers,
communicatiemedewerkers, BWT, werknemers woningverhuurbedrijven |
Werknemers woningverhuurbedrijven,
aannemers voor woningverhuurbedrijven |
7. Evaluatie werkwijze,
ervaringen en resultaten |
Dubo- en milieubeleidsmedewerkers |
Raadsleden, Woningverhuurders |
8. Uitvoeren van Convenant |
Woningverhuurbedrijven en gemeente |
Woningverhuurbedrijven en aannemerij |
Algemeen:
- projectleider: Gerk Jan Kuijpers (Bowon)
- betrokkenheid milieu: Margreet de Wit
(Milieu)
7. Communicatie
Wat wordt gecommuniceerd?
Lijn 1:
criteria n.a.v. evaluaties om
"wel" of juist "niet" te kiezen
inhoud (lijstjes ed)
werkwijze
acties
Lijn 2 en 3:
min of meer hetzelfde als lijn 1 |
Op welke doelgroep(en) heeft de
communicatie betrekking?
Intern: Raadsleden
BWT medewerkers
Bouwkunde
Extern: Projectontwikkelaars
Aannemers
Architecten
Woningverhuurders
Burgers
|
Op welke wijze wordt gecommuniceerd?
Brochures, mailings, brieven,
avondsessies (cursus), notities, kengetallen, persberichten,
artikelen, voorlichting bij balie, telefonisch
|
Wie communiceert?
Lijn 1: medewerkers dubo,
communicatiemedewerkers
Lijn 2: idem
lijn 3: Woningverhuurders,
dubomedewerkers
|
8.a Planning lijn 1
Activiteiten/ stappen |
Planning |
Besluitmoment op
bestuurlijk niveau na evaluatie verordening dubo nieuwbouw |
najaar 1999 |
Indien "wel":
verzamelen van landelijke ervaringen en starten overleg met
mogelijke convenantpartners;
Indien "niet": aftasten wat
wel mogelijk zal zijn |
najaar 1999 |
Ondertekenen Convenant |
najaar 1999 |
4. Communicatie traject ontwikkelen
|
t/m eind 1999 |
5. Communicatietraject
intern |
t/m eind 1999 |
6. Communicatietraject
extern |
t/m eind 1999 |
7. Evaluatie werkwijze,
ervaringen en resultaten |
eerste kwartaal 2000 |
8. Uitvoeren van Convenant |
vanaf 2000 |
8.b Planning lijn 2
Activiteiten/ stappen |
Planning |
Definiëren: renovatie en
beheer |
na 1e evaluatie lijn 1 (2e
kwartaal 2000) |
Besluitmoment om
verordeningsinstrument door te zetten na evaluatie verordening dubo
nieuwbouw |
|
3. Indien criterium
"wel": projectstappen gelijk aan 5a, indien criterium
"niet" andere mogelijkheden onderzoeken |
|
4. Maken verordening |
|
5. Vaststellen verordening
duurzaam bouwen renovatie door gemeenteraad |
|
6. Communicatie traject ontwikkelen
|
|
7. Communicatietraject
intern |
|
8. Communicatietraject
extern |
|
9. Automatisering
aanpassen |
|
10. Evaluatie werkwijze,
ervaringen en resultaten verordening duurzaam bouwen nieuwbouw |
|
8.c Planning lijn 3
Activiteiten/ stappen |
Planning |
Besluitmoment op
bestuurlijk niveau na evaluatie verordening dubo nieuwbouw |
medio 1999 gezet |
Indien "wel":
verzamelen van landelijke ervaringen en starten overleg met
mogelijke convenantpartners;
Indien "niet": aftasten wat
wel mogelijk zal zijn |
medio 1999 gezet |
3. Ondertekenen Convenant
|
2e kwartaal 2000, na
eerste evaluatie van lijn 1 |
4. Communicatie traject ontwikkelen
|
|
5. Communicatietraject
intern |
|
6. Communicatietraject
extern |
|
7. Evaluatie werkwijze,
ervaringen en resultaten |
|
8. Uitvoeren van Convenant |
|
9. Inzet en benodigde middelen (personeel
in uren/jaar en kosten)
Stappen/activiteiten |
Inzet |
1. Definities
|
dubo medewerkers:
maximaal enkele uren na overleg |
2. Besluitmomenten
|
? |
3. Criteria
|
onbekend aantal uren |
4. Communicatie
|
onbekend aantal uren intern en extern |
5. Automatisering
|
twee weken |
6. Evaluatie
|
een week |
Algemeen: de ambtelijke voorbereiding wordt
bekostigd uit de reguliere budgetten van de betrokken afdelingen.
10. Monitoring
Stappen/activiteiten |
Prestaties |
Resultaten |
Effecten |
1. Definities
|
concrete afbakening |
concrete definities |
alle bouwprojecten zijn te vangen met
de instrumenten |
2. Besluitmomenten
|
duidelijke nota |
geen vragen |
eensgezindheid |
3. Criteria
|
duidelijkheid in keuzemogelijkheden |
positief besluit |
actie! |
4. Communicatie
|
cursus / voorlichtingsmateriaal |
positieve reacties, ingebouwde
evaluatiemethode |
bekende werkwijze |
5. Automatisering
|
management informatie, aantal
vergunningen ed. |
kerncijfers |
signalen dat het vooruit of achteruit
gaat |
6. Evaluatie
|
stijgende lijn in
duurzaamheidsgehalte |
advies voor aanpassingen |
uitkristalliseren tot verbeteringen |
1. Thema: Ruimte, bouwen en
energie
|
2. Projectnummer: RBE2 |
3. Projecttitel: Kansenkaart van
Delft
|
4. Project-omschrijving:
Doel:
Leefbaarheid en duurzaamheid krijgen
steeds meer een gebiedsgerichte uitwerking. De kansenkaart van Delft
moet per thema inzicht geven in de potenties van (deel)gebieden en
de daarop te baseren ambities voor duurzame ontwikkeling.
Belangrijke themas kunnen zijn:
intensief ruimtegebruik
energiebesparing en/of opwekking
integraal waterbeheer
mobiliteitsbeperking
groen/ecologie
afval
duurzaam bouwen (materiaalgebruik,
bouwwijzen)
bodemgeschiktheid
geluid
cultuurhistorisch erfgoed
De kansenkaart geeft inzicht in de
mogelijkheden voor duurzaam gebiedsgericht beleid, biedt een basis
voor prioriteren in beleid en is een instrument bij het opstellen
van bestemmingsplannen, wijkplannen en ontwikkelingsvisies.
Belangrijk subdoelen zijn:
gebiedsgerichte analyse huidige stad
(knelpunten en mogelijkheden)
verkenning ambities/doelen per
deelgebied (visievorming, brainstorm)
kansen en beperkingen per deelgebied
ondersteuning gebiedsgerichte
projecten en activiteiten
communicatie richting bestuur (en
bewoners): inzicht in potenties van de stad
Resultaten:
Kansenkaart van Delft die ruimtelijk
inzicht geeft in de kansen en mogelijkheden per duurzaamheidsthema.
De kaart zal een "gelaagde"
structuur kennen, met uitwerkingen voor bijvoorbeeld:
intensief ruimtegebruik (waar liggen
mogelijkheden voor intensief ruimtegebruik en om welke vormen gaat
het dan?);
energie (gebiedsgerichte analyse in
energiegebruik en mogelijkheden voor besparing en/of inzet duurzame
energie);
water (gebiedsgerichte analyse van
kansen en randvoorwaarden voor integraal waterbeheer);
mobiliteit (gebiedsgerichte analyse
van mobiliteitsaspecten (vervoerskeuze, routekeuze, etc.);
etc.;
Zo ontstaan verschillende
"kansenkaarten" die samen een handvat bieden voor
concrete projecten. Combinatie leidt tot een integrale kansenkaart
voor duurzame ontwikkeling van Delft.
|
5. Projectstappen en (tussen)resultaten
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
1. Bepalen/formuleren van
het doel van de kansenkaart
1a. Gebruiksdoel: alleen intern
gebruik of ook als communicatiemiddel naar buiten? Welke vragen wil
je ermee kunnen beantwoorden? Welk abstractieniveau streef je na?
Wat wordt de status van de kaart?
1b. Selectie relevante themas voor
nieuwe kaart
1c. Samenhang met andere 3D-projecten |
Akkoord bestuur t.a.v. gebruiksdoel
en uit te werken themas |
Per thema: (cursief: uitwerking
intensief ruimtegebruik) |
2. Analyse per (deel)gebied
overzicht huidige situatie en
verwachte ontwikkelingen
bestaande gegevens
(dichtheden, bebouwingslagen,
dakoppervlakken, gebruiks-intensiteiten, open ruimten, etc.)
lacunes in gegevens
(ontbrekende gegevens of beperkte
detaillering)
identificatie mogelijke knelpunten |
Overzicht van de bestaande situatie
en signaleren knelpunten |
3. Per deelgebied potenties bepalen
(waar is ruimte voor de inzet van
intensief ruimtegebruik als middel, wat zijn beperkingen (geluid,
lucht, overlast, ...) en om welke vormen van intensief
ruimtegebruik zou het gaan (verdichten, stapelen, ...))
|
Inzicht van de mogelijkheden per
(deel)gebied |
4. Per deelgebied te behalen ambities
formuleren
(intensiveren schaarse ruimte,
verbeteren kwaliteit openbaar gebied, multifunctionaliteit, ...)
|
Concretisering van potenties naar
ambities per (deel)gebied |
5. Weergeven van
resultaten analyse, potenties en ambities op kaart (GIS systeem);
hierbij aansluiten bij bestaande kaarten en informatiesystemen |
Themakaarten |
6. Communicatie van
resultaten en waar mogelijk inpassing van resultaten in
gebiedsgerichte projecten en/of activiteiten |
Uitwisseling mogelijkheden en ideeën
met anderen partijen binnen en buiten gemeente |
7. Combineren themas tot een
integrale kaart |
Kansenkaart Delft |
6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
1. Bepalen/formuleren van het doel
van de kansenkaart
1a. Gebruiksdoel
1b. Selectie relevante themas
1c. Samenhang andere 3D-projecten |
gemeente (diverse
diensten en afdelingen) |
bestuur
gemeente (projectleider
ontwikkelingsvisie, wijkplannen, andere 3D-projecten, ...) |
|
2. Analyse per (deel)gebied
overzicht huidige situatie en
verwachte ontwikkelingen
bestaande gegevens
lacunes in gegevens
identificatie mogelijke knelpunten |
gemeente (diverse
diensten)
externen afhankelijk per thema, tbv
informatie-verstrekking (woningbouwcorporaties, andere overheden,
bedrijven, ....) |
|
3. Per deelgebied potenties bepalen |
gemeente (diverse
diensten)
externen afhankelijk van thema, tbv
meedenken potenties |
|
4. Per deelgebied te behalen ambities
formuleren |
gemeente (diverse
diensten)
externen afhankelijk van thema |
|
5. weergeven van resultaten analyse,
potenties en ambities op kaart (GIS systeem). Hierbij aansluiten bij
bestaande kaarten en informatiesystemen. |
gemeente |
|
6. Communicatie van resultaten en waar
mogelijk inpassing van resultaten in gebiedsgerichte projecten en/of
activiteiten |
|
bestuur
gemeente (projectgroepen,
werkgroepen, ...) |
7. Combineren themas tot een
integrale kaart |
|
bestuur: afronding |
Algemeen:
projectleider: Pauline Dirks (Stedenbouw)
Ankie van der Sande (Stedenbouw),
Margreet de Wit (Milieu)
7. Communicatie
Wat wordt gecommuniceerd?
Nadruk ligt op interne communicatie:
draagvlak creëren, informeren, toegankelijkheid vergroten
In mindere mate externe communicatie;
afhankelijk van het geformuleerde gebruiksdoel
|
Op welke doelgroep(en) heeft de
communicatie betrekking?
Met name gemeentelijke
diensten/afdelingen en bestuur
|
Op welke wijze wordt gecommuniceerd?
Tijdens het project worden vanuit een
projectgroep verschillende themagroepen samengesteld. De
themagroepen gaan parallel van start. De thematrekkers rapporteren
van tijd tot tijd aan de projectgroep. Projectgroep rapporteert aan
bestuur.
|
Wie communiceert?
- |
8. Planning
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
1. Bepalen/formuleren van het doel van
de kansenkaart
1a. Gebruiksdoel: alleen intern
gebruik of ook als communicatiemiddel naar buiten? Welke vragen wil
je ermee kunnen beantwoorden? Welk abstractieniveau streef je na?
Wat wordt de status van de kaart?
1b. Selectie relevante themas voor
nieuwe kaart
1c. Samenhang met andere 3D-projecten |
einde zomer 1999: instellen
projectleider en opstarten projectgroep
augustus: start formuleren
gebruiksdoel/randvoorwaarden kansenkaart
oktober: gebruiksdoel + selectie
themas terugkoppelen met bestuur
|
Per thema: (cursief: uitwerking
intensief ruimtegebruik) |
2. Analyse per (deel)gebied
overzicht huidige situatie en
verwachte ontwikkelingen
bestaande gegevens
(dichtheden, bebouwingslagen,
dakoppervlakken, gebruiks-intensiteiten, open ruimten, etc.)
lacunes in gegevens
(ontbrekende gegevens of beperkte
detaillering)
identificatie mogelijke knelpunten |
november: start analyses in
verschillende themagroepen |
3. Per deelgebied potenties bepalen
(waar is ruimte voor de inzet van
intensief ruimtegebruik als middel, wat zijn beperkingen (geluid,
lucht, overlast, ...) en om welke vormen van intensief ruimtegebruik
zou het gaan (verdichten, stapelen, ...)) |
maart 2000: bepalen potenties Û
ambities |
4. Per deelgebied te behalen ambities
formuleren
(intensiveren schaarse ruimte,
verbeteren kwaliteit openbaar gebied, multifunctionaliteit, ...) |
|
5. Weergeven van resultaten analyse,
potenties en ambities op kaart (GIS systeem); hierbij aansluiten bij
bestaande kaarten en informatiesystemen |
mei 2000: afronding themakaarten
vóór zomer 2000: besluitvorming
bestuur
PARALLEL: stagiaire bij afdeling
Milieu gaat nu van start, gedurende 6 maanden. Onderzoek spitst zich
toe op de kansenkaart als instrument op zich en heeft als uitwerking
het thema energie.
|
6. Communicatie van resultaten en waar
mogelijk inpassing van resultaten in gebiedsgerichte projecten en/of
activiteiten |
|
7. Combineren themas tot een
integrale kaart |
|
Belangrijk ten aanzien van de planning van
het project is dat de kansenkaart niet alleen inzicht geeft in kansen ten
aanzien van een duurzame ontwikkeling van Delft, maar daardoor als
belangrijk hulpmiddel kan dienen voor andere projecten in het kader van 3D
of als input voor de ontwikkeling van nieuwe beleidsvisies. Het is daarom
van belang op korte termijn met dit project van start te gaan.
9. Inzet en benodigde middelen (personeel
in uren/jaar en kosten)
Op dit moment moeilijk in te schatten.
Benodigde uren en mankracht zijn afhankelijk van het geformuleerde
gebruiksdoel (abstractieniveau) en de gekozen themas. In het
begintraject (formuleren gebruiksdoel en selectie relevante themas)
is een brede inzet nodig, vanuit verschillende afdelingen van de
gemeente. Voor het vervolgtraject is de inzet sterk afhankelijk van
het betreffende thema. Voor sommige themas (zoals bodem, geluid,
water) is al relatief veel informatie voorhanden.
Er zal in ieder geval op korte termijn
een projectleider aangesteld moeten worden.Deze zal naar schatting ½
dag per week vrij moeten maken voor de duur van het project. De
projectgroep zal in het begintraject een meer gedetailleerde planning
en inzet maken.
De ambtelijke voorbereiding wordt
bekostigd uit de reguliere budgetten van de betrokken afdelingen. |
10. Monitoring
Terugkoppeling na het eindresultaat
heeft niet zozeer betrekking op de inhoudelijke aspecten van de
themakaarten, maar vooral op het geformuleerde gebruiksdoel: voldoet
de kaart aan de verwachtingen/eisen die in stap 1 zijn geformuleerd?
|
1. Thema: Ruimte, bouwen en
energie
|
2. Projectnummer: RBE3
|
3. Projecttitel: Duurzame
herstructurering Schie-oevers
|
4. Project-omschrijving:
Doel:
Duurzame herstructurering van het
Schie-oevers gebied door projectmatige samenwerking tussen bedrijven
onderling en overheden met als doel betere bedrijfsresultaten,
minder milieubelasting, intensiever ruimtegebruik en een verbeterde
ruimtelijke kwaliteit.
Belangrijk subdoelen zijn
Verbeteren van het imago en voorkomen
van kwaliteitsverlies van het bedrijventerreinen;
Verbeteren van onderlinge
samenwerking en samenwerking tussen bedrijven en overheden;
Verbeteren van het milieurendement
door samenwerking en/of collectieve aanpak van knelpunten;
Verbeteren van het bedrijfsrendement
door samenwerking en/of collectieve aanpak van knelpunten.
Resultaten:
In samenwerking tussen bedrijven en
gemeente inventariseren, selecteren en realiseren van concrete
projecten gericht op imago verbetering en milieuverbetering op het
terrein Schie-oevers. Goede perspectieven kunnen er zijn voor
projecten op het gebied van onder andere:
afvalstoffen management:
mogelijkheden voor centraal afvalstoffenmanagement (inzamelen,
opslag, hergebruiken, verwerken, afvoeren) met milieuvoordelen
(hergebruik, beheersbaarheid opslag), ruimte voordelen
(efficiënter ruimtegebruik voor m.n. opslag) en economische
voordelen (schaalvoordeel, efficiënter transport, hergebruik);
energie: mogelijkheden tot verdere
energiebesparing door betere afstemming van de energieproductie en
de energievraag en benutting mogelijkheden voor uitwisseling van
energiestromen tussen bedrijven;
intensief ruimtegebruik: verkenning
van de mogelijkheden voor intensief ruimtegebruik, met speciale
aandacht voor nuttig gebruik van bestaand dakoppervlak
(zonne-energie, hemelwater opvang en gebruik, parkeren);
collectieve facilities en utilities:
mogelijkheden voor het creëren van collectieve voorzieningen (utilities:
energievoorziening (WKK), waterzuiveringsinstallatie,
industriewaternet, e.d.) (facilities: garagevoorziening,
brandstofpunt, afvaldepots, spuitcabine, vergader/congres ruimten,
geldautomaat, crèche, etc.);
ruimtelijke kwaliteit:
mogelijkheden voor verbeteren van infrastructuur, herontwikkeling
deelgebieden, e.d.;
vervoersmanagement: verkenning
mogelijkheden voor vervoersmanagement voor het hele gebied.
|
5. Projectstappen en (tussen)resultaten
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
Oriëntatie belangstelling en
draagvlak bedrijven Schieoevers (Bedrijvenkring Schie-oevers,
overige bedrijven) voor project
|
Uitspraak over intentie om
gezamenlijk (bedrijven en gemeente) project nader in te vullen |
Inventarisatie huidige knelpunten
gebied vanuit perspectief van bedrijven en gemeente. (Aansluiten
bij bestaande inventarisaties door bedrijvenkring en gemeente)
|
Inzicht in de knelpunten zoals
ervaren door betrokkenen. Beschrijving van de aan- en afwezige
kwaliteiten van het gebied |
Afstemmen van de wensen en doelen
van alle belanghebbenden in het Schie-oever gebied
|
Vaststellen intenties betrokken
partijen (bedrijven kring, KvK, gemeente, derden). Opstellen
intentieverklaring tot duurzame herstructurering van het gebied |
Inventarisatie actuele
milieubelasting inclusief een (indicatief) inzicht in energie-
water- afval en verkeersstromen
|
Inzicht in actuele milieusituatie als
basis voor uitwerking projecten en als referentie voor mogelijke
resultaten projecten |
Verkenning mogelijk projecten door
gemeente en bedrijvenvertegenwoordiging
|
Eerste overzicht van potentieel
interessante projecten |
Presentatie eerste resultaten aan
alle betrokkenen (knelpunten, projectideeën). Overleg over
strategie en eerste prioriteitsstelling
|
Inzicht in kansrijke en minder
kansrijke projectideeën. Besluit over wijze (inhoud en proces)
waarop project wordt voortgezet |
Vormgeven aan samenwerking
betrokken partijen, (bedrijven/overheden/nutsbedrijven/?)
|
Oprichten organisatie waarbinnen de
verdere uitwerking, uitvoering en beheer van mogelijke projecten
gestalte krijgt |
Samenstellen werkgroepen voor
uitwerking perspectiefrijke projectideeën
|
Oprichting werkgroepen bestaande uit
betrokken bedrijven (en overheden) |
Uitwerken projectideeën
(inhoudelijk, organisatorisch , financieel, etc.)
|
Projectvoorstellen voor concrete
activiteiten in kader van de duurzame herstructurering. Zichtbaar
maken van win-win situatie |
Presentatie projectvoorstellen en
(in overleg met betrokkenen) selecteren of prioriteren van meest
zinvolle projecten (korte termijn / lange termijn)
|
Breed gedragen projecten gereed om
uit te voeren |
Uitvoering projecten, monitoring
projecten, uitwerken nieuwe projecten, etc.
(Deze stap valt buiten het 3D project
en is de verantwoordelijkheid van de betrokken partijen.) |
Continuïteit in organisatie als
waarborg voor duurzame karakter activiteiten. |
6. Organisatie: deelnemers en doelgroepen
Activiteiten/ stappen |
Deelnemers |
Doelgroepen |
Oriëntatie belangstelling en
draagvlak bedrijven Schieoevers (Bedrijvenkring Schie-oevers,
overige bedrijven) voor project
|
Bedrijven kring Schieoevers
Overige bedrijven
Gemeente
KvK
Haaglanden
provincie Zuid-Holland
|
Bedrijven Schieoevers
|
Inventarisatie huidige knelpunten
gebied vanuit perspectief van bedrijven en gemeente
|
Bedrijven kring Schieoevers
Gemeente
|
Bedrijven Schieoevers
Gemeente
|
Afstemmen van de wensen en doelen
van alle belanghebbenden in het Schie-oever gebied
|
Bedrijven Schieoevers
Gemeente
KvK
|
Bedrijven Schieoevers
Gemeente
|
Inventarisatie actuele
milieubelasting inclusief een (indicatief) inzicht in energie-
water- afval en verkeersstromen
|
Bedrijven kring Schieoevers
Gemeente
Energie- en waterbedrijven
Externe onderzoekers
|
Bedrijven Schieoevers
Gemeente
|
Verkenning mogelijk projecten door
gemeente en bedrijvenvertegenwoordiging
|
Bedrijven kring Schieoevers
Gemeente
Energie- en waterbedrijven
Externe onderzoekers
|
Bedrijven Schieoevers
Gemeente
|
Presentatie eerste resultaten aan
alle betrokkenen (knelpunten, projectideeën). Overleg over
strategie en eerste prioriteitsstelling
|
Bedrijven kring Schieoevers
Gemeente
Energie- en waterbedrijven
KvK
|
Bedrijven Schieoevers
Energie- en waterbedrijven
KvK
|
Vormgeven aan samenwerking
betrokken partijen, (bedrijven / overheden / nutsbedrijven)
|
Bedrijven kring Schieoevers
Gemeente
Energie- en waterbedrijven
KvK
|
Bedrijven Schieoevers
Gemeente
Energie- en waterbedrijven
KvK
|
Samenstellen werkgroepen voor
uitwerking perspectiefrijke projectideeën
|
Bedrijven kring Schieoevers
Gemeente
Energie- en waterbedrijven
|
Bedrijven Schieoevers
Gemeente
Energie- en waterbedrijven
|
Uitwerken projectideeën
(inhoudelijk, organisatorisch, financieel, etc.)
|
Werkgroepen
|
Bedrijven Schieoevers
Gemeente
Energie- en waterbedrijven
|
Presentatie projectvoorstellen en
(in overleg met betrokkenen) selecteren of prioriteren van meest
zinvolle projecten (korte termijn / lange termijn)
|
Werkgroepen
Bedrijven kring Schieoevers
Gemeente
|
Bedrijven Schieoevers
Gemeente
Energie- en waterbedrijven
|
Uitvoering projecten, monitoring
projecten, uitwerken nieuwe projecten, etc.
|
Bedrijven Schieoevers
Gemeente
Energie- en waterbedrijven
|
Bedrijven Schieoevers
Gemeente
Energie- en waterbedrijven
|
Algemeen:
projectleider SO
Wim Broer (Milieu), Jan Boumans (EZ),
Gerlof Osinga (Reiniging), Jan Freie (Stedenbouw)
7. Communicatie
Wat wordt gecommuniceerd?
|
Op welke doelgroep(en) heeft de
communicatie betrekking?
Duurzame herstructurering van
bedrijventerrein door samenwerking tussen bedrijven en overheden
vormt de kern van dit project. De communicatie tussen gemeente en
bedrijven en bedrijven onderling is cruciaal, met name
bij start van project Stap 1:
presentatie project, peilen interesse bedrijven, samenstelling
projectgroep
vanaf Stap 2: Informeren en
enthousiasmeren bedrijven vanuit projectgroep
|
Op welke wijze wordt gecommuniceerd?
Presentaties van ideeën en
mogelijkheden
Voorlichting (mondeling en
schriftelijk) aan bedrijven en andere partners
Workshops voor genereren en
beoordelen van ideeën
|
Wie communiceert?
Communiceren vanuit op te richten
projectgroep
Belangrijke rol voor bedrijvenkring
Projectleider vervult spilfunctie in
communicatie zowel naar bedrijven als naar gemeente
|
8. Planning
Binnen project is een aantal fasen te
onderscheiden: verkenning, uitwerking en uitvoering. Alleen de verkennende
fase (stap 1 t/m 6) is op een reële manier te plannen. De planning van de
overige fasen hangt sterk af van de aard en inhoud van de samenwerking
tussen bedrijven en gemeente en de specifieke aspecten van de uit te
werken projecten (inhoud en proces).
Activiteiten/ stappen |
Planning |
Oriëntatie belangstelling en
draagvlak bedrijven Schieoevers (Bedrijvenkring Schie-oevers,
overige bedrijven) voor project
|
Vanaf september 1999.
Zorgvuldige uitvoering van de
oriëntatiefase (stap 1) is van groot belang voor het draagvlak van
het project |
Inventarisatie huidige knelpunten
gebied vanuit perspectief van bedrijven en gemeente. (Aansluiten
bij bestaande inventarisaties door bedrijvenkring en gemeente)
|
Na afronding van Stap 1 zal vanaf
november 1999 de verkennende fase (stap 2 t/m 6) circa 6 maanden in
beslag nemen, af te sluiten met een beslismoment over voortgang
project |
Afstemmen van de wensen en doelen
van alle belanghebbenden in het Schie-oever gebied
|
De uitwerking en uitvoering van
projecten kan dan in het tweede deel van de planperiode zijn beslag
krijgen |
Inventarisatie actuele
milieubelasting inclusief een (indicatief) inzicht in energie-
water- afval en verkeersstromen
|
|
Verkenning mogelijk projecten door
gemeente en bedrijvenvertegenwoordiging
|
|
Presentatie eerste resultaten aan
alle betrokkenen (knelpunten, projectideeën). Overleg over
strategie en eerste prioriteitsstelling
|
|
Vormgeven aan samenwerking
betrokken partijen, (bedrijven/overheden/nutsbedrijven/?)
|
|
Samenstellen werkgroepen voor
uitwerking perspectiefrijke projectideeën.
|
|
Uitwerken projectideeën
(inhoudelijk, organisatorisch , financieel, etc.)
|
|
Presentatie projectvoorstellen en
(in overleg met betrokkenen) selecteren of prioriteren van meest
zinvolle projecten (korte termijn / lange termijn)
|
|
Uitvoering projecten, monitoring
projecten, uitwerken nieuwe projecten, etc.
(Deze stap valt buiten het 3D project
en is de verantwoordelijkheid van de betrokken partijen) |
|
9. Inzet en benodigde middelen (personeel
in uren/jaar en kosten)
Met name de eerste fasen (1 t/m 6)
zullen veel inzet vragen. In deze fase moet het draagvlak worden
gecreëerd bij de betrokkenen, zowel binnen de gemeente als
daarbuiten. Het is in deze fasen van belang dat het project een
gezicht heeft. Een trekker, met de kennis en vaardigheden het proces
te begeleiden, zal gedurende deze fasen (naar verwachting ongeveer een
jaar) beschikbaar moeten zijn (circa dag per week). Vanaf fase 7
(samenstellen werkgroepen) zal inzet veeleer vanuit inhoudelijke
vakdisciplines (afval, energie, etc.) moeten komen.
De ambtelijke voorbereiding wordt
bekostigd uit de reguliere bugetten van de betrokken afdelingen.
Het stimuleringsprogramma Duurzame
bedrijventerreinen (NOVEM) biedt mogelijkheden voor externe
subsidiering van op het gebeid van procesbegeleiding, planontwikkeling
en haalbaarheidsstudies. Daarnaast biedt het Energiefonds
mogelijkheden voor financiering.
|
10. Monitoring
In dit stadium kan alleen in algemene
termen worden beschreven wat het resultaat van het project zal zijn.
Imago verbetering en kwaliteit verbetering (subdoel 1) laten zich op
korte termijn moeilijk meten. Samenwerking tussen bedrijven en
gemeente (subdoel 2) is essentieel voor welslagen project.
Halfjaarlijkse evaluaties kunnen uitwijzen of aan deze voorwaarde
wordt voldaan. Verbetering van het milieurendement (subdoel 3) en het
bedrijfsrendement (subdoel 4) kan pas duidelijk worden als concrete
uitwerkingen zijn gerealiseerd (na stap 8).
|
1.Thema: Ruimte, bouwen en
energie
|
2.Projectnummer: RBE4
|
3.Projecttitel: Duurzame ontwikkeling
TU-Zuid gebied |
4.Project-omschrijving:
Doel:
Stimulering van duurzame ontwikkeling
van het TU-Zuid gebied door samenwerking tussen TU, overige
bedrijven/instituten, overheden en belangenorganisaties met als doel
een gebied te ontwikkelen en te beheren zodanig dat de waarde
(economisch, milieukundig en ruimtelijk) toeneemt voor alle
betrokken partijen.
Belangrijk subdoelen zijn:
Profileren van Delft als innovatieve
kennisstad;
Aansluiten bij convenant tussen
gemeente en TU;
Verder stimuleren van samenwerking
tussen TU, bedrijven en overheden;
Aansluiten op actuele
planontwikkeling voor het gebied;
Aansluiten bij lopende initiatieven
(o.a. duurzaam huisvesten TU);
Verbeteren van het milieurendement
door samenwerking en/of collectieve ontwikkeling van (delen van) het
gebied ;
Verbeteren van het bedrijfsrendement
door samenwerking en/of collectieve ontwikkeling van (delen van) het
gebied.
Resultaten:
In samenwerking inventariseren,
selecteren en realiseren van concrete projecten gericht op duurzame
ontwikkeling van het TU-Zuid gebied. Goede perspectieven kunnen er
zijn voor projecten op het gebied van onder andere:
energie maximale inzet van duurzame
energie en optimalisatie energievraag en energieaanbod;
intensief ruimtegebruik in
combinatie met versterking ecologische structuur, benutten van de
mogelijkheden die ontstaan door de ruimtewinst die ontstaat door
intensivering van het ruimtegebruik te benutten voor versterking
van de ecologische structuur van het (relatief) rustige gebied;
integraal waterbeheer: benutten
mogelijkheden integrale benadering van waterbeheer
(kwaliteit/kwantiteit) en watergebruik/waterlevering;
duurzame utiliteitsbouw (duurzaam
huisvesten).
|
Activiteiten/ stappen |
Resultaat |
Oriëntatie belangstelling en
draagvlak betrokkenen (m.n. TU). Inventariseren actuele stand van
zaken planontwikkeling in (deel)gebieden en afstemmen van de wensen
en doelen van alle belanghebbenden in gebied
|
Vaststellen intenties betrokken
partijen (TU, gemeente, derden). Opstellen intentieverklaring tot
gezamenlijke verkenning mogelijkheden voor duurzame ontwikkeling
gebied (aansluiten bij convenant). Samenstellen projectgroep |
Inventariseren relevante themas en
vaststellen ambitieniveau per thema
|
Vaststellen relevante themas en
ambitieniveaus |
Samenstellen werkgroepen voor
uitwerking perspectiefrijke themas
|
Oprichten werkgroepen bestaande uit
deelnemende partijen (TU, gemeente, energiebedrijven, waterbeheerder,
etc.) |
Organisatie brede thematische
workshops om mogelijkheden gebied te verkennen.
|
er thema een overzicht van mogelijkheden
voor duurzame ontwikkeling |
Door de werkgroepen uitwerken van
themas tot concrete
Naar deel 2projectvoorstellen
|
Projectvoorstellen voor concrete
invulling van duurzame ontwikkeling TU-gebied (per thema). Zicht op
wijze waarop ambitieniveau (stap 2) gehaald kan worden |
|