Samenstelling Stuurgroep Integraal Veiligheidsbeleid
- burgemeester (vz) Van Oorschot
- wethouder Integraal Jongerenbeleid
Janssen
- wethouder Wijkzaken Torenstra
- clusterdirecteur Wijk-/stadszaken a.i.
directeur SO
- (gebieds-) Officier van Justitie Van der
Heem
- onderdeelschef van politie Van der Vegt
- projectleider Veilig Uit en Thuis
Verhoeff
- projectleider De veilige school een
schooldirecteur V.O.
- projectleider Verkeersveiligheid hoofd
SO/Infra
- projectleider Veiligheidsparagrafen in
de wijkplannen sectorhoofd Wijkgericht werken
- projectleider Veilig Wonen in overleg
met Politie
- projectleider Veilig en Gezellig Oud en
Nieuw Mulder
- projectleider communicatiestrategie Van
Wagtendonk
- secretaris / ambtelijk coördinator
Mulder
Taken Stuurgroep:
- Jaarlijks vaststellen van
veiligheidsuitvoeringsplannen op wijkniveau per prioriteitsveld of
doelgroepgericht
- Jaarlijks vaststellen van een
Voortgangsrapportage Integrale Veiligheid
- Tweemaandelijkse afstemming en
bijsturing van de lopende veiligheidsprojecten
- Toetsen van veiligheidsplannen en
-nota's uit de lijn
- Toezien op de vorming van ambtelijk
draagvlak en draagvlak bij de veiligheidspartners
- Opstellen en bewaken van
overlegstructuur
- Vierjaarlijkse herijking van het
stedelijk Integraal Veiligheidsplan
Beleidscyclus Stuurgroep
ad 1. De jaarlijkse vaststelling van
veiligheidsuitvoeringsplannen vindt plaats in september, gelijktijdig met
Marap I van de Politie. Enerzijds vormen deze plannen de input voor het
jaarlijkse werkplan van de Politie en bevatten ze de afspraken met
veiligheidspartners. Anderzijds bevatten de plannen de gemeentelijke
bijdragen aan het veiligheidsbeleid, die door de politie of
veiligheidspartners worden verzocht.
ad 2. De jaarlijkse vaststelling van een
Integrale veiligheidsrapportage vindt plaats in maart, gelijklopend met
het Jaarverslag van de Politie.
ad 3. Aan de tweemaandelijkse vergaderingen
nemen in ieder geval deel de burgemeester, de wethouders, de
clusterdirecteur, de officier van justitie en de onderdeelschef van
politie. Deelname van een of meerdere projectleiders op verzoek en/of
afhankelijk van de geagendeerde onderwerpen.
ad 4. Plannen en nota's uit de lijn, die op
een of andere manier raakvlakken hebben met het veiligheidsbeleid worden
door de betrokken sector of afdeling ter toetsing voorgelegd aan de
tweemaandelijkse vergadering van de Stuurgroep.
ad 5. De in dit voorstel aangegeven
samenstelling, taken en beleidscyclus kunnen in de eerste Stuurgroep
vergadering bevestigd en/of verfijnd worden. Indien op hoofdlijnen
aanpassing van de overlegstructuur gewenst is, worden in de Integrale
Veiligheidsrapportage wijzigingsvoorstellen gedaan.
NB
De lijnorganisatie blijft verantwoordelijk
voor de totstandkoming van het beleid en de financiering van de
beleidsuitvoering.
Tijdsplanning organisatie Integraal
Veiligheidsbeleid
Benoemen projectleiders en coördinator IVB
en vaststellen van hun taken door B&W (voorstel 3) sept 1999
projectbeschrijvingen uitwerken door
projectleiders sept 1999
constitutievergadering Stuurgroep okt 1999
- vaststellen van de door de
projectleiders uitgewerkte projectbeschrijvingen
- bevestigen van overlegstructuur en
opstellen jaarplanning
Vaststellen Integrale Veiligheidsrapportage
1999 voorjaar 2000
Vaststelling Uitvoeringsplannen Integraal
Veiligheidsbeleid 2001 najaar 2000
Organisatievoorstel Integraal
veiligheidsbeleid Bijlage 2
Taken van de projectleiders
- trekker en stimulator van het project
- selecteren en werven van
projectgroepleden
- uitgewerkte projectbeschrijving
voorleggen aan de Stuurgroep
(doel, inspanningen, tijdpad, middelen, samenstelling projectgroep)
- ad hoc deelname aan tweemaandelijkse
Stuurgroepvergadering
- deelname aan halfjaarlijkse
Stuurgroepvergadering
Taken coördinator Integraal
Veiligheidsbeleid
secretaris stuurgroep
(tijdige agendering van beleidsvoornemens, plannen en rapportages ten
behoeve van de stuurgroep)
faciliterende functie:
secretaris van een of meerdere projectgroepen
informatievoorziening voor interne en externe partners
inhoudelijke ondersteuning van projectgroepen
- voortgangsbewaking veiligheidsprojecten
- bewaken van een integrale voorbereiding
van het besluitvormingsproces
- tijdige afstemming met het
driehoeksoverleg
- stimuleren, initiëren en afstemmen van
veiligheidsprojecten
Organisatievoorstel Integraal
veiligheidsbeleid Bijlage 3
Doelen, inspanningen en partners van de
volgende projecten:
De Veilige School
Doel
verhogen veiligheid op middelbare school
individuele jongeren een stap terug laten
doen op de escalatieschaal
Inspanningen
- ontwikkelen, coördineren en monitoren
van bestaande en nieuwe algemene preventieprojecten op middelbare
scholen
- realiseren van een samenwerking tussen
scholen, gemeente, jeugdzorg en openbaar ministerie
Partners
- Gemeente onderwijs / leerplichtambtenaar
- OM gebiedsofficier / jeugdofficier
- Scholen directie en leerkrachten
- Hulpverlening RIAGG, jeugdhulpverlening
- Projectleiding
een directeur V.O.
Toelichting
In de huidige situatie zijn in de zorgteams
de school, de jeugdzorg en de leerplichtambtenaar vertegenwoordigd. De
zorgteams dienen als vangnet op scholen om jongeren niet te laten
ontsporen. Als gesignaleerd wordt, dat een jongere afwijkend gedrag
vertoont, wordt het zorgteam ingeschakeld om zo dicht mogelijk bij de
leefwereld van de jongere een oplossing te vinden. Wanneer jongeren toch
door het vangnet heen vallen, kunnen ze in aanraking komen met justitie.
Daarnaast wordt thans onder coaching van de Onderwijsbegeleidingsdienst
uitvoering gegeven aan de per school opgestelde Veiligheidsactieplannen.
Politiekeurmerk Veilig Wonen
Doel Realiseren
van voorlichting over Politiekeurmerk Veilig Wonen in alle wijken
- Toekennen van Politiekeurmerk Veilig
Wonen individuele woning bestaande bouw in alle wijken
Inspanningen
- Betrekken van partners bij voorlichting
- Partners om feitelijke bijdrage vragen
voor aanpassing individuele woning en aanpassing van de buitenruimte
(streven naar convenant)
- Voorlichting aan partners door politie
- Begeleiding van partners door politie
Partners
- Gemeente sectie wonen
- Gemeente aanleg, onderhoud groen
- Gemeente afdeling wijkbeheer
- Politie preventiemedewerker
- Woningcorporaties en Verenigingen van
Eigenaren
- Bedrijfsleven
ijzerwinkels/slotenhandelaren
- Bedrijfsleven inboedelverzekeraars
(Verbond van Verzekeraars)
- Projectleiding
in overleg met Politie
Toelichting
In de wijken Tanthof en Vrijenban ligt
thans het zwaartepunt van de voorlichting door de Politie over het
Keurmerk. Tevens is in de wijk Tanthof een inventarisatie gemaakt in
hoeverre aan de elementen van het Politiekeurmerk, waaronder de
buitenruimte, is voldaan. De Politie heeft goede contacten met
woningcorporaties en verenigingen van eigenaren.
Veilig Uit en Thuis
Doel
waarborgen van een veilig en gezellig uitgaansleven
Inspanningen
- samenwerking bevorderen tussen partners
- evaluatie horecanota 1994 (actualiseren
van horecanotitie en aanvullen met veiligheidshoofdstuk)
- onderzoek en actieplan uitgaansgeweld
- ontwikkelen van een methode van
overlastbestrijding
- evaluatie vrije sluitingstijden
- onderzoek naar elementen van het
Keurmerk Veilig Uitgaan
- verder ontwikkelen portiersbeleid
- onderzoek en eventueel aanpassing van
openbare verlichting
- onderzoek naar haalbaarheid
voorlichtingsprogramma gericht op het tegengaan van overmatig gebruik
van "uitgaansdrugs" als cocaïne of pillen
- onderzoek naar de mogelijkheid van een
zogenaamde borrelbus
- onderzoekspilot naar
veiligheidsgevoelens van toeristen in het kader van Delfts Actieplan
Toerisme (DAT)
- discussie cameras in de
uitgaansgebieden
- discussie inzet particuliere
beveiligingsorganisaties
Partners
Horeca-ondernemers KHN afdeling Delft/Oostland
- Studentenhoreca
- Jongerenorganisaties en individuele
jongeren
- Politie Bureauchef Delft Oost/Centrum
- O.M. drugsofficier of geweldsofficier
- Gemeente OOV / horecabeleid
- Gemeente Binnenstadsmanagement - R.O.
- Bewoners binnenstad
- Projectleiding
KHN afdeling Delft/Oostland
Toelichting
In de huidige situatie is er sprake van een
"consolidatie-plus-beleid" en vrije sluitingstijden.
Veiligheidsparagrafen in de
wijkplannen
Doel Ontwikkelen
van een systematiek voor de integratie van veiligheidsparagrafen in de
wijkplannen
Partners
- Gemeente wijkbeheer
- Gemeente infra / R.O.
- Gemeente CCO - onderzoek
- bewoners en bewonersorganisaties en
woningcorporaties
- Politie
- Jongerenwerk SWD
Projectleiding
Sectorhoofd wijkgericht werken
Verkeersveiligheid
Doel Beschrijven
in de wijkplannen van verkeersveiligheidssituatie
Inspanningen
- inventarisatie en aanpak van onveilige
verkeerssituaties
- invoeren dertig km gebieden
Partners
- Gemeente Infra -verkeer - R.O.
- Gemeente wijkbeheer
- Bewoners wijkoverleggen
- Woningcorporaties
Projectleiding
S.O. Infra
Communicatiestrategie
Veiligheidsbeleid
Doel
verbeteren externe communicatie over veiligheid en het IVB
Inspanningen
- ontwikkelen van een communicatie format
voor IVB projecten
- begeleiden van projecten IVB met
betrekking tot externe communicatie
Partners
- Gemeente CCO - voorlichting
- Politie voorlichting
- O.M. voorlichting
Projectleiding
Gemeente CCO - voorlichting
Een Veilig en Gezellig Oud
en Nieuw
Doel
realiseren van een veilig en gezellig oud en nieuw
verminderen van overlast en vandalisme in
de nieuwjaarsnacht
Inspanningen
- realiseren van afspraken over inzet
politie en brandweer en overige veiligheidspartners in de voorfase en
in de nieuwjaarsnacht
- subsidiëring van wijkactiviteiten
- ontwikkelen en monitoren van het
vuurplaatsenbeleid
- jaarlijkse evaluatie van de inspanningen
en resultaten
Partners
- Gemeente Wijkbeheer
- Gemeente Brandweer
- Gemeente Reiniging
- Politie
- SWD/JOS 98
- Buro Halt
- Club- en buurthuiswerk
- Energiebedrijf Delfland
Projectleiding
Gemeente coördinator Oud & Nieuw |