22 juni 2005

Besluitenlijst commissie Leefbaarheid 14 april 2005

 


naar agenda
14 april 2005


naar agenda
19 mei 2005


 

Voorzitter

Mevrouw Bolten

Commissiegriffier:

Mevrouw Van der Rest

College

Burgemeester Verkerk / Wethouder Torenstra

Aanwezig:

De dames Stolker, Lourens, El Marini, Wijnmaalen, Welle Donker en Kluiving.
De heren Engels, Bot, Otto, Van ’t Hof, De Jong, Van Til, De Wit, Riphagen en Van Breukelen.

   

Met kennisgeving afwezig: mevrouw Van der Hoek / VVD
Afwezig zonder opmerkingen over de besproken agendapunten:
- fractie Onafhankelijk – dhr. Kroon

 

1.

Opening
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering.

   

2.

Inventarisatie insprekers
Er zijn geen insprekers.

   

3.

Vaststellen besluitenlijst d.d. 10 februari 2005
De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.

   

4.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken.
De voorzitter stelt voor de lijst niet te bespreken stukken vast te stellen na agendapunt 7 – Handhavingsprogramma 2005. Dit omdat de commissie in een eerder stadium heeft aangegeven haar advies inzake de Nalevingstrategie (nu geplaatst op de lijst niet te bespreken stukken) uit te willen brengen na behandeling van de Handhavingsprogramma 2005.
De leden van de commissie stemmen in met haar voorstel.

   

5.

Mededelingen.
Geen mededelingen.

   

6.

Rondvraag
Schriftelijke rondvragen
De heer Bot zegt klachten te hebben ontvangen over de omvang van de bomenkap in Tanthof-Oost. Hij wijst naar aanleiding hiervan op de afspraken m.b.t. de communicatie richting commissie/burgers, die hieromtrent zijn gemaakt bij de aanname van de bomennota. Hij vraagt het college op welke wijze communicatie over kap in het Tanthof heeft plaatsgevonden.
Verder vraagt hij het college of de gemeente op de hoogte is van het feit dat er sprake zou zijn van een toename van het aantal pitbullachtige honden (ook in Delft) en merkt daarbij op dat deze honden vaak ongemuilkorfd zijn. Hij vraagt het college of deze ontwikkelingen bekend zijn en of de gemeente daar iets aan kan doen?
Als laatste vraagt hij naar de stand van zaken m.b.t. de herplant van gerooide bomen in de Harmenkokslaan. Hij vraagt het college of herplant dit voorjaar nog mogelijk is. Daarbij vraagt hij of de bewoners betrokken worden bij de keus van soort/formaat.

   

6.

Wethouder Torenstra merkt n.a.v. de 1e vraag van de heer Bot op dat hij niet bekend is met grootschalige kap in het Tanthof, hij vraagt de heer Bot de plaats van kap concreter te benoemen. Hierbij merkt de heer De Jong op dat het waarschijnlijk om de kap van populieren gaat bij het Sportpark, de heer Van Til voegt hieraan toe dat het gaat om bomen achter de Sandinoweg. De heer Bot zegt toe de juiste locatie te zullen na vragen. Verder zegt de wethouder toe dat hij de vraag m.b.t. de communicatie zal uitzoeken en hier op korte termijn op terug zal komen.
N.a.v. de vraag over de herplant in de Harmenkokslaan antwoordt de wethouder dat herplant zeker plaats zal vinden, maar dat het niet mogelijk is om hier eerder dan 2007 (gelijktijdig met de geplande grote opknapbeurt) aan te voldoen. De wethouder zegt toe ze zullen nagaan of een tijdelijke, tussentijdse oplossing mogelijk is.
De burgemeester antwoordt n.a.v. de vraag over de pitbulls, dat de toename hem niet bekend is. Hij zegt toe dit te zullen laten uitzoeken. Hij komt hier op korte termijn op terug.
De heer Van Breukelen heeft, n.a.v. klachten uit zijn achterban, een schriftelijke rondvraag ingediend over de communicatie rondom de verwijderacties van verkeerd gestalde fietsen bij het station. Concreet vraagt hij of het college voornemens is de communicatie op het stationsplein over de geschikte en ongeschikte locaties voor het stallen van fietsen en de daarbij behorende handhavingacties middels bebording en markering te verbeteren. Verbeterpunten zijn aangegeven op een bijgevoegd kaartje
1)Bijlage
De burgemeester antwoordt dat hij tot op heden hierover geen signalen/klachten heeft ontvangen. Hij zegt toe de zaak te zullen laten uitzoeken en komt hier binnen twee weken op terug.

Mondelinge rondvragen:
De heer De Wit vraagt de burgemeester of hij inmiddels woonruimte heeft gevonden in Delft. De voorzitter antwoordt dat dit geen vraag is voor commissie Leefbaarheid en verzoekt de heer De Wit de vraag in de betreffend vakcommissie te stellen (M&B).
De heer De Wit vraagt verder, m.b.t. de kap van bomen/populieren, of het mogelijk is om op internet een register te plaatsen, waarin een overzicht wordt gegeven van reeds gekapte bomen, locatie, soort, herplant en planning.
Wethouder Torenstra antwoordt dat hij niet weet of dit (technisch) mogelijk is. Hij zal, in overleg met wethouder Grashoff treden en nagaan of er mogelijkheden zijn om op enige wijze meer inzicht te geven in het gevraagde.
De heer Van Til vraagt de wethouder of het mogelijk is om de losse materialen die bij het uitbaggeren van sloten op de kant worden gelegd, gelijk te laten verwijderen door de reiniging. Dit om te voorkomen dat de spullen wederom in de sloot belanden.
Wethouder Torenstra antwoordt dat de bagger uit de sloten juist vanuit bedrijfsmatig oogpunt eerst op de kant geplaatst wordt. Standaard moet bagger een aantal dagen inklinken, voordat verwijdering kan plaatsvinden. Daarbij merkt de wethouder op dat klachten omtrent grofvuil altijd gemeld kunnen worden bij het daartoe ingestelde meldpunt bij de reiniging.

1) Kaartje is op ris geplaatst als bijlage bij deze besluitenlijst.

   

7.

Handhavingsprogramma 2005 (539000)
Het voorstel wordt voor advies voorgelegd aan de commissie.
De commissie brengt advies uit aan het college.
Het punt 2 (Kadernota Nalevingsstrategie gemeente Delft) van onderdeel I (stukken voor advies aan de raad) van de lijst niet te bespreken stukken wordt betrokken bij de behandeling van dit agendapunt.
De leden van de commissie stellen vragen over o.a.:
· het tekort aan handhavingcapaciteit ;
· de gevolgen van de daling van het aantal stadstoezichthouders;
· het ontbreken van de resultaten van 2004;
· de gevolgen van het invoeren van een regionaal milieuteam (politie);
· de communicatie (bewustmaking / voorlichting);
· het tijdstip van invoering van de checklist zelfcontrolesysteem horeca;
· de handhaving bij studentenhuisvesting;
· de tijdspanne tussen melding grof vuil en het ophalen ervan;
· het verwijderen van fietsen;
· de beperkte uitwerking in de nota van de integrale horecacontroles / het
  aankondigen van integrale horecacontroles; ;
· LPG-stations;
· vervuilde grond (sanering) / asbestverwijdering;
· wijkboa’s (t.b.v. integrale handhaving);
en verzoeken de portefeuillehouder om:
· de mogelijkheden van het gebruik van een vandalismemeter te onderzoeken;
· een overzicht van gestelde en te behalen doelen (t.b.v. bijsturing)
· een meting dan wel jaarverslag;
· de mogelijkheden te bekijken m.b.t. bijsturing (op basis van resultaten en nieuwe politieke inzichten) / herprioritering / verschuiven aandachtsvelden bij het bereiken van een bepaald handhavingniveau;
daarbij spreekt een aantal fracties ernstige zorgen uit over:
· de niet uitgevoerde controles (door brandweer) bij scholen, zorginstellingen en
  horecagelegenheden. Zij geven aan dit onacceptabel te vinden en dringen
  alsnog aan op uitvoering van genoemde controles bij deze instellingen.

De burgemeester en wethouder beantwoorden de gestelde vragen, de burgemeester zegt toe:
· dat in de jaarcyclus een moment wordt opgenomen, waarin de commissie op de
  hoogte wordt gesteld van de resultaten van het afgelopen jaar en de naar
  aanleiding daarvan gestelde prioriteiten voor het komend jaar;
· dat gekeken wordt naar evt. mogelijkheden om rond de feestdagen
  brandveiligheidscontroles uit te voeren in de horeca. De burgemeester komt hier
  voor de zomer op terug;
· dat wordt nagaan hoe in Delft wordt omgegaan met gesaneerde grond /
  asbestverwijdering en het toezicht hierop. De burgemeester komt hier voor de
  zomer op terug;.
· dat op de vandalismemeter teruggekomen wordt bij de bespreking van de
  ‘Integrale Veiligheidsnota’;
· dat uitgezocht wordt, of in zorginstellingen waar mensen verblijven die niet
  zelfredzaam zijn, wel (brandveiligheids)controles plaatsvinden.
· dat informatie wordt toegestuurd aan de commissie over de handhaving bij
  studentenhuisvesting.

Advies commissie:
De fracties SP, ChristenUnie/SGP, Leefbaar Delft adviseren negatief
De fracties Stadsbelangen, STIP, D66, CDA, VVD adviseren positief.
De fracties GroenLinks en PvdA adviseren positief onder voorbehoud dat de portefeuillehouder uitvoering geeft aan gedane toezegging inzake de (brandveiligheids-) controles bij scholen, zorginstellingen en horeca en de uitkomsten hiervan voorlegt aan de commissie.

   
 

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken
Punt 2 – onderdeel I – adviezen aan de raad.
Kadernota Nalevingstrategie gemeente Delft - , betrokken bij de bespreking van agendapunt 7 – Handhavingsprogramma’s 2005
Advies:
De commissie stemt in met doorgeleiding van het voorstel naar de raad. Het voorstel wordt opgenomen op de bespreekagenda.

De lijst niet te bespreken stukken wordt vastgesteld.

   

8.

Toekomst van de zwembaden in Delft / beschikbaar stellen van een bedrag ad € 550.000,- (548399).
Het voorstel wordt voor advies voorgelegd aan de commissie.
De commissie brengt advies uit aan de raad.

De leden van de commissie stellen vragen over o.a.:
· zwembadvoorzieningen/ontwikkelingen in de omgeving / regiofunctie;
· onderzoeksbedrag (€ 102.000,-) / onderbouwing van het bedrag;
· bezoekersaantallen;
· inbreng van organisaties / zwemverenigingen;
· privatisering;

De portefeuillehouder beantwoordt de vragen en zegt toe:
- de commissie te zullen informeren over de besteding van het restbedrag 
  (€ 42.000,-), zodra hier aanspraak op wordt gemaakt.

Advies:
De commissie adviseert unaniem positief.

   

9.

Sluiting
De vergadering wordt om 22.15 uur gesloten.

   

terug naar boven