
naar agenda
14 april 2005

naar agenda
19 mei 2005
|
|
Voorzitter |
Mevrouw Bolten |
Commissiegriffier: |
Mevrouw Van der Rest |
College |
Burgemeester Verkerk / Wethouder
Torenstra |
Aanwezig: |
De dames Stolker, Lourens, El Marini,
Wijnmaalen, Welle Donker en Kluiving.
De heren Engels, Bot, Otto, Van ’t Hof, De Jong, Van Til, De Wit,
Riphagen en Van Breukelen. |
|
|
Met kennisgeving afwezig: mevrouw Van
der Hoek / VVD
Afwezig zonder opmerkingen over de besproken agendapunten:
- fractie Onafhankelijk – dhr. Kroon
|
|
1. |
Opening
De voorzitter opent om
20.00 uur de vergadering.
|
|
|
2. |
Inventarisatie insprekers
Er zijn geen insprekers.
|
|
|
3. |
Vaststellen besluitenlijst d.d. 10
februari 2005
De besluitenlijst wordt
ongewijzigd vastgesteld.
|
|
|
4. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken.
De voorzitter stelt voor
de lijst niet te bespreken stukken vast te stellen na agendapunt 7 –
Handhavingsprogramma 2005. Dit omdat de commissie in een eerder
stadium heeft aangegeven haar advies inzake de Nalevingstrategie (nu
geplaatst op de lijst niet te bespreken stukken) uit te willen brengen
na behandeling van de Handhavingsprogramma 2005.
De leden van de commissie stemmen in met haar voorstel.
|
|
|
5. |
Mededelingen.
Geen mededelingen.
|
|
|
6. |
Rondvraag
Schriftelijke rondvragen
De heer Bot zegt klachten te hebben ontvangen over de omvang
van de bomenkap in Tanthof-Oost. Hij wijst naar aanleiding hiervan op
de afspraken m.b.t. de communicatie richting commissie/burgers, die
hieromtrent zijn gemaakt bij de aanname van de bomennota. Hij vraagt
het college op welke wijze communicatie over kap in het Tanthof heeft
plaatsgevonden.
Verder vraagt hij het college of de gemeente op de hoogte is van het
feit dat er sprake zou zijn van een toename van het aantal
pitbullachtige honden (ook in Delft) en merkt daarbij op dat deze
honden vaak ongemuilkorfd zijn. Hij vraagt het college of deze
ontwikkelingen bekend zijn en of de gemeente daar iets aan kan doen?
Als laatste vraagt hij naar de stand van zaken m.b.t. de herplant van
gerooide bomen in de Harmenkokslaan. Hij vraagt het college of
herplant dit voorjaar nog mogelijk is. Daarbij vraagt hij of de
bewoners betrokken worden bij de keus van soort/formaat.
|
|
|
6. |
Wethouder Torenstra merkt n.a.v.
de 1e vraag van de heer Bot op dat hij niet bekend is met
grootschalige kap in het Tanthof, hij vraagt de heer Bot de plaats van
kap concreter te benoemen. Hierbij merkt de heer De Jong op dat
het waarschijnlijk om de kap van populieren gaat bij het Sportpark, de
heer Van Til voegt hieraan toe dat het gaat om bomen achter de
Sandinoweg. De heer Bot zegt toe de juiste locatie te zullen na
vragen. Verder zegt de wethouder toe dat hij de vraag m.b.t. de
communicatie zal uitzoeken en hier op korte termijn op terug zal
komen.
N.a.v. de vraag over de herplant in de Harmenkokslaan antwoordt de
wethouder dat herplant zeker plaats zal vinden, maar dat het niet
mogelijk is om hier eerder dan 2007 (gelijktijdig met de geplande
grote opknapbeurt) aan te voldoen. De wethouder zegt toe ze
zullen nagaan of een tijdelijke, tussentijdse oplossing mogelijk is.
De burgemeester antwoordt n.a.v. de vraag over de pitbulls, dat
de toename hem niet bekend is. Hij zegt toe dit te zullen laten
uitzoeken. Hij komt hier op korte termijn op terug.
De heer Van Breukelen heeft, n.a.v. klachten uit zijn
achterban, een schriftelijke rondvraag ingediend over de communicatie
rondom de verwijderacties van verkeerd gestalde fietsen bij het
station. Concreet vraagt hij of het college voornemens is de
communicatie op het stationsplein over de geschikte en ongeschikte
locaties voor het stallen van fietsen en de daarbij behorende
handhavingacties middels bebording en markering te verbeteren.
Verbeterpunten zijn aangegeven op een bijgevoegd kaartje 1).
Bijlage 
De burgemeester antwoordt dat hij tot op heden hierover geen
signalen/klachten heeft ontvangen. Hij zegt toe de zaak te zullen
laten uitzoeken en komt hier binnen twee weken op terug.
Mondelinge rondvragen:
De heer De Wit vraagt de burgemeester of hij inmiddels
woonruimte heeft gevonden in Delft. De voorzitter antwoordt dat
dit geen vraag is voor commissie Leefbaarheid en verzoekt de heer De
Wit de vraag in de betreffend vakcommissie te stellen (M&B).
De heer De Wit vraagt verder, m.b.t. de kap van
bomen/populieren, of het mogelijk is om op internet een register te
plaatsen, waarin een overzicht wordt gegeven van reeds gekapte bomen,
locatie, soort, herplant en planning.
Wethouder Torenstra antwoordt dat hij niet weet of dit
(technisch) mogelijk is. Hij zal, in overleg met wethouder Grashoff
treden en nagaan of er mogelijkheden zijn om op enige wijze meer
inzicht te geven in het gevraagde.
De heer Van Til vraagt de wethouder of het mogelijk is om de
losse materialen die bij het uitbaggeren van sloten op de kant worden
gelegd, gelijk te laten verwijderen door de reiniging. Dit om te
voorkomen dat de spullen wederom in de sloot belanden.
Wethouder Torenstra antwoordt dat de bagger uit de sloten juist
vanuit bedrijfsmatig oogpunt eerst op de kant geplaatst wordt.
Standaard moet bagger een aantal dagen inklinken, voordat verwijdering
kan plaatsvinden. Daarbij merkt de wethouder op dat klachten omtrent
grofvuil altijd gemeld kunnen worden bij het daartoe ingestelde
meldpunt bij de reiniging.
1)
Kaartje is op ris
geplaatst als bijlage bij deze besluitenlijst. |
|
|
7. |
Handhavingsprogramma 2005 (539000)
Het voorstel wordt voor advies
voorgelegd aan de commissie.
De commissie brengt advies uit aan het college.
Het punt 2 (Kadernota
Nalevingsstrategie gemeente Delft) van onderdeel I (stukken voor
advies aan de raad) van de lijst niet te bespreken stukken wordt
betrokken bij de behandeling van dit agendapunt.
De leden van de commissie
stellen vragen over o.a.:
· het tekort aan handhavingcapaciteit ;
· de gevolgen van de daling van het aantal stadstoezichthouders;
· het ontbreken van de resultaten van 2004;
· de gevolgen van het invoeren van een regionaal milieuteam
(politie);
· de communicatie (bewustmaking / voorlichting);
· het tijdstip van invoering van de checklist zelfcontrolesysteem
horeca;
· de handhaving bij studentenhuisvesting;
· de tijdspanne tussen melding grof vuil en het ophalen ervan;
· het verwijderen van fietsen;
· de beperkte uitwerking in de nota van de integrale horecacontroles
/ het
aankondigen van integrale horecacontroles; ;
· LPG-stations;
· vervuilde grond (sanering) / asbestverwijdering;
· wijkboa’s (t.b.v. integrale handhaving);
en verzoeken de portefeuillehouder om:
· de mogelijkheden van het gebruik van een vandalismemeter te
onderzoeken;
· een overzicht van gestelde en te behalen doelen (t.b.v. bijsturing)
· een meting dan wel jaarverslag;
· de mogelijkheden te bekijken m.b.t. bijsturing (op basis van
resultaten en nieuwe politieke inzichten) / herprioritering /
verschuiven aandachtsvelden bij het bereiken van een bepaald
handhavingniveau;
daarbij spreekt een aantal fracties ernstige zorgen uit over:
· de niet uitgevoerde controles (door brandweer) bij scholen,
zorginstellingen en
horecagelegenheden. Zij geven aan dit onacceptabel te vinden en
dringen
alsnog aan op uitvoering van genoemde controles bij deze
instellingen.
De burgemeester en wethouder
beantwoorden de gestelde vragen, de burgemeester zegt toe:
· dat in de jaarcyclus een moment wordt opgenomen, waarin de
commissie op de
hoogte wordt gesteld van de resultaten van het afgelopen jaar
en de naar
aanleiding daarvan gestelde prioriteiten voor het komend jaar;
· dat gekeken wordt naar evt. mogelijkheden om rond de feestdagen
brandveiligheidscontroles uit te voeren in de horeca. De
burgemeester komt hier
voor de zomer op terug;
· dat wordt nagaan hoe in Delft wordt omgegaan met gesaneerde grond /
asbestverwijdering en het toezicht hierop. De burgemeester komt
hier voor de
zomer op terug;.
· dat op de vandalismemeter teruggekomen wordt bij de bespreking van
de
‘Integrale Veiligheidsnota’;
· dat uitgezocht wordt, of in zorginstellingen waar mensen verblijven
die niet
zelfredzaam zijn, wel (brandveiligheids)controles plaatsvinden.
· dat informatie wordt toegestuurd aan de commissie over de
handhaving bij
studentenhuisvesting.
Advies commissie:
De fracties SP, ChristenUnie/SGP, Leefbaar Delft adviseren negatief
De fracties Stadsbelangen, STIP, D66, CDA, VVD adviseren positief.
De fracties GroenLinks en PvdA adviseren positief onder voorbehoud dat
de portefeuillehouder uitvoering geeft aan gedane toezegging inzake de
(brandveiligheids-) controles bij scholen, zorginstellingen en horeca
en de uitkomsten hiervan voorlegt aan de commissie. |
|
|
|
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken
Punt 2 – onderdeel I –
adviezen aan de raad.
Kadernota Nalevingstrategie gemeente Delft - , betrokken bij de
bespreking van agendapunt 7 – Handhavingsprogramma’s 2005
Advies:
De commissie stemt in met doorgeleiding van het voorstel naar de raad.
Het voorstel wordt opgenomen op de bespreekagenda.
De lijst niet te bespreken stukken
wordt vastgesteld. |
|
|
8. |
Toekomst van de zwembaden in Delft /
beschikbaar stellen van een bedrag ad € 550.000,- (548399).
Het voorstel wordt voor advies
voorgelegd aan de commissie.
De commissie brengt advies uit aan de raad.
De leden van de commissie stellen
vragen over o.a.:
· zwembadvoorzieningen/ontwikkelingen in de omgeving / regiofunctie;
· onderzoeksbedrag (€ 102.000,-) / onderbouwing van het bedrag;
· bezoekersaantallen;
· inbreng van organisaties / zwemverenigingen;
· privatisering;
De portefeuillehouder beantwoordt de
vragen en zegt toe:
- de commissie te zullen informeren over de besteding van het
restbedrag
(€ 42.000,-), zodra hier aanspraak op wordt gemaakt.
Advies:
De commissie adviseert unaniem positief. |
|
|
9. |
Sluiting
De vergadering wordt om 22.15 uur gesloten. |
|
|
|