30 March 2000

Raadsvoorstel  Basisregistratie Gebouwen (stuk 50)


naar agenda

 

Stuk 50

Dienst Stadsontwikkeling S99001075

Delft, 15 juni 1999.

 

Onderwerp: Beschikbaar stellen van een krediet ad ƒ 1.528.000,--  ten behoeve van het opbouwen en onderhouden van de Basisregistratie Gebouwen

 

Aan de gemeenteraad.

Geachte dames en heren,

Reeds een jaar wordt koortsachtig gewerkt aan de implementatie van de Basisregistratie Gebouwen. Hierin worden de belangrijkste objectkenmerken van het Delftse vastgoed vastgelegd. Deze basisregistratie gaat een onderdeel vormen van de totale vastgoed-registratie in Delft. Op 1 januari 1999 waren ongeveer 20.000 van de in totaal 50.000 objecten in de daarvoor aangeschafte database verwerkt. Doordat het opzoeken en verwerken van de gegevens veel meer tijd en inspanning vergt dan verwacht, is voor het voltooien van deze Basisregistratie Gebouwen aanzienlijk meer geld nodig dan oorspron-kelijk gedacht.

Oorspronkelijk is in het kader van de beleidsnota WOZ ("Implementatie Wet Waardering Onroerende Zaken" uit 1996) rekening gehouden met een eenmalig bedrag van ƒ 375.000,--Inclusief beheersbudgetten voor 1996 t/m1998 is dat totaal ƒ 685.000,--.

De dekking van de ƒ 685.000,-- zou komen vanuit de Onroerend Zaak Belasting, waarvan een deel (te weten 60%) door externe partners (Rijksbelastingdienst en het Hoogheemraad-schap) zou worden bijgedragen. Deze laatste dekking is weggevallen, waardoor door exo-gene invloeden bovendien een tekort ontstaat van 60% (=ƒ 411.000,--). Daarnaast is het werkelijk uitgavenniveau tot en met 1998 ƒ 213.000,-- hoger, dus totaal ƒ 898.000,--.

In de begroting was nog geen rekening gehouden met alle bruto kosten. Tot en met 1998 is een bedrag van ƒ 170.000,- boekhoudkundig verwerkt, zodat formeel nog een aanvullend krediet nodig is van ƒ 728.000,--.

Voor het voltooien van de Basisregistratie Gebouwen is in 1999 bovendien nog een incidenteel bedrag nodig van ƒ 800.000,--. Het totaal benodigd krediet wordt dan

ƒ 1.528.000,--.Het beheer van de gegevens kost ƒ 135.000,-- per jaar.

De (incidentele) meeropbrengst van de leges bouwvergunningen 1998 komt uit op ongeveer ƒ 1.400.000,--. Deze meeropbrengst wordt in de rekening 1998 toegevoegd aan de alge-mene reserve. De algemene reserve kan - naast een eventuele meeropbrengst leges 1999 - in 1999 worden gebruikt als dekking voor de kosten van de basisregistratie gebouwen.

Voorgesteld wordt om voor de structurele kosten van ƒ 135.000,-- de leges bouwvergun-ningen te verhogen. Gelet op het feit dat de legesverordening 1999 reeds is vastgesteld kan dat niet eerder dan in 2000 zijn beslag vinden. Indien de opbrengst 1999 niet hoger uitvalt dan geraamd, zal dat bedrag ook éénmalig uit de algemene reserve moeten worden geput.

In overeenstemming met het advies van de commissie duurzaamheid stellen wij voor een krediet van ƒ 1.528.000,-- beschikbaar te stellen voor het voltooien en een bedrag van ƒ 135.000,-- voor het beheren van de Basisregistratie Gebouwen en hiertoe vast te stellen de 18e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 1999.

 

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Delft,

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

N. Roos ,secretaris.

terug naar boven