
naar agenda 22 maart 2005

naar agenda
19 april 2005
|
|
Voorzitter: |
Mevrouw Van der Hoek |
Commissiegriffier: |
Mevrouw Van der Rest |
Portefeuillehouders: |
Wethouder Mooiweer. |
Extern |
De heer Stehouwer (Ernst & Young) |
Aanwezig: |
De dames Bolten, Geursen en Lourens
De heren Van Doeveren, Van Tongeren, Van den Doel, De Koning, Meuleman,
Van Putten, Van Breukelen, Blinker, Schut, De Wit en Vuijk.
|
Onafhankelijk raadslid Kroon en de SP
waren in deze commissievergadering niet vertegenwoordigd. Zij hebben
geen mededeling vooraf gedaan aangaande hun opvatting over één of
meer agendapunten. |
|
1. |
Opening en mededelingen
De voorzitter opent de
vergadering om 20.00 uur en deelt mee dat er een reactie is ontvangen
van wethouder Baljé inzake het beheer van de gemeentelijke website.
De memo wordt verspreid onder de commissieleden.
|
|
|
2. |
Inventarisatie sprekers
De heer Van Adrichem
meldt zich als inspreker bij agendapunt 7 – Benchmarkonderzoek
accountant.
|
|
|
3. |
Vaststellen besluitenlijst 15 februari
2005
De besluitenlijst wordt
conform vastgesteld.
Naar aanleiding van de besluitenlijst meldt de heer Van den Doel
(CU/SGP) blij te zijn met de verspreide memo van wethouder Baljé
inzake het beheer van de gemeentelijke website.
|
|
|
4. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken
De commissie gaat
akkoord met de lijst niet te bespreken stukken.
Toezeggingenlijst.
Toezegging inzake overzicht waardestijgingen (CM2)
De heer Vuijk vraagt het
overzicht waardestijgingen blijft. Streefdatum was maart 2005. De voorzitter
meldt dat de totale taxatie nog niet is afgerond. Streefdatum
wordt met instemming van de commissie en wethouder op voorjaar
(april/mei) 2005 gezet.
Overzicht moties
Motie Betrouwbare Overheid.
De heer Vuijk vraagt waarom deze motie al is doorgestreept,
daar deze motie zijns inziens nog niet (volledig) is uitgevoerd.
Daarbij wijst hij op het feit dat de motie vraagt om een maandelijkse
voortgangsrapportage. Ook deze is nog niet voorgelegd aan de
commissie.
Motie strijdige en overbodige
regelgeving.
De heer Vuijk is van
mening dat hier nog steeds onvoldoende bekendheid aan is gegeven.
De voorzitter meldt n.a.v. de vragen van de heer Vuijk dat het
presidium heeft besloten dat het toezicht op het afdoen van de moties
niet meer sec in de commissies zal plaatsvinden, maar dat het
presidium zelf de afdoening van de moties door het college zal gaan
bewaken/volgen.
Wat betreft de door de heer Vuijk genoemde moties meldt de voorzitter
verder dat de motie inzake het meldpunt ook in commissie
Leefbaarheid aan de orde is geweest en dat de burgemeester daar heeft
toegezegd dat meer aandacht aan de bekendmaking van het meldpunt zal
worden geven.
Wat de maandelijkse overzichten betreft zegt de voorzitter toe
dat zij in het eerstvolgende portefeuillehouderoverleg de burgemeester
zal vragen dit punt nu echt op te gaan pakken |
|
|
5. |
Rondvraag
De voorzitter vraagt de heer
Vuijk of hij nog opmerkingen/aanvullingen heeft m.b.t. de reeds eerder
door de VVD fractie aangekondigde en inmiddels verspreide en
schriftelijk door het college beantwoorde rondvraag inzake de
ambtelijke bijstand aan raadsleden.
De heer Vuijk antwoordt dat de rondvraag ruim voldoende is
beantwoord en meldt dat hij zeer tevreden is met de beantwoording.
De heer Meuleman vraagt de heer Vuijk of de aanvullende vragen
aan de jurist van de gemeente inmiddels ook beantwoord zijn en of hij
het antwoord eveneens wil delen met de commissie. De heer Vuijk zegt
dat hij inmiddels ook daar antwoord op heeft en stelt voor de
antwoorden te betrekken bij punt 8 van de agenda (Initiatiefvoorstel
RvO).
Mevrouw Bolten vraagt naar de status van het stuk en merkt op
het niet op prijs te stellen nu overvallen te worden met nieuwe,
aanvullende informatie waar zij zich niet op heeft kunnen
voorbereiden. De voorzitter stelt voor hier bij agendapunt 8 op
terug te komen en het onderwerp niet verder in de rondvraag te
behandelen. De commissieleden stemmen in met haar voorstel. |
|
|
|
Ordevoorstel
De voorzitter stelt voor, daar
de delegatieleider nog niet aanwezig is, de agendapunten 6 en 7 te
wisselen.
De commissieleden stemmen in met haar voorstel. |
|
|
6. |
Benchmarkonderzoek accountant (549915)
De benchmark wordt voor
nader overleg voorgelegd aan de commissie.
Aan de stukken is toegevoegd een reactie van het college: de
conclusies en aanbevelingen van het rapport worden onderschreven.
Inspreker
De heer Van Adrichem /
belangenvereniging Olofsbuurt – Westerkwartier vraagt of het
mogelijk is, om als belangenvereniging dezelfde stukken te ontvangen
als de commissieleden, zodat zij zich kunnen verdiepen in de
kostprijsberekening. Hij meldt verder dat de belangenvereniging zich
m.n. zorgen maakt over de hoge overheadkosten bij het bewonersparkeren
schil C (controlebedrag € 40, overheadskosten € 75).
Vergelijkingen met andere, vergelijkbare gemeenten (Dordrecht, Breda,
Amersfoort en Nijmegen) wijzen uit dat dit een stuk goedkoper kan. De
heer Van Adrichem vraagt een verklaring voor de hoge kosten in Delft. |
|
De voorzitter zegt toe:
. de benchmark aan de heer Van Adrichem te zullen laten toesturen.
De wethouder zegt verder toe:
. de openbare stukken m.b.t. de kostprijsberekening van het parkeren
in schil
aan de heer Van Adrichem te zullen laten toesturen.
|
|
De leden van de commissie stellen de
accountant/portefeuillehouder vragen over o.a.:
· de snelheid waarmeer aanbevelingen kunnen worden geďmplementeerd /
het
blijven volgen van de aanbevelingen;
· de verbetering van inzichtelijkheid ( verfijning versus kosten);
· facilitaire kosten;
· productiviteit / productieve uren / landelijke normen /
onvergelijkbaarheid
gemeentes;
· gehanteerde sleutel (wat is een reëel aantal uren)
· effecten van de afname van ziekteverzuim;
· hoge aanvangssalarissen gemeente Delft;
· plaats van Delft op diverse overzichten (top duurste gemeenten);
· bevoegdheid om de netto productiviteit te bepalen.
De heer Stehouwer en de
wethouder Mooiweer beantwoorden de gestelde vragen, waarbij de
heer Stehouwer benadrukt dat het rapport gebaseerd is op feiten en dat
deze feiten met elkaar vergeleken zijn. Hij benadrukt eveneens dat het
bij de rekenvoorbeelden om algemene rekenvoorbeelden gaat en
dat het niet om specifiek (Delftse) voorbeelden gaat.
Wethouder Mooiweer zegt n.a.v.
de adviezen van de accountant toe dat:
· aan de verbetering van de bestuurlijke informatie begonnen word bij
de
paragrafen bij de programmabegroting;
· een presentatie m.b.t. de vereenvoudiging van de financiële
structuur
(welk proces doorlopen zal
worden) zal worden gegeven in mei;
· de vraag over het vaststellen van de netto productiviteit (locale
bevoegdheid of
niet) voor te zullen leggen aan betreffende portefeuillehouder.
De heer De Koning vraagt
vervolgens de opbouw van facilitaire kosten bij gemeente A te
vergelijken met Delft en verduidelijking m.b.t. de berekening van
productieve uren.
De heer Stehouwer vraagt de heer
De Koning n.a.v. zijn vragen over de (productieve) uren de vraag
gedetailleerd op papier te zetten, zodat de vraagstelling duidelijk is
en hij een helder antwoord kan geven op gestelde vraag.
De heer De Koning zegt toe de vraag op papier te zullen zetten.
M.b.t. de beantwoording van de vraag
van de heer De Koning wordt afgesproken dat:
. De heer De Koning binnen twee weken de vraag aan de griffie stuurt.
. De vraagstelling van de heer De Koning zal worden voorgelegd aan de
aanbestedingscommissie accountant (geen inhoudelijk
beoordeling), die over
een eventuele (vervolg)opdracht zal terugrapporteren aan de
commissie.
Advies:
De fracties van de PvdA, GroenLinks, D66, STIP en ChristenUnie/SGP
geven aan vertrouwen te hebben in het rapport en onderschrijven het
samenvattend advies van de accountant. Zij vragen om een snelle
implementatie van de aanbevelingen.
De fractie Stadsbelangen onderschrijft de conclusies en aanbevelingen
van het rapport, maar wacht de beantwoording van de accountant op de
gestelde vragen af.
De VVD fractie heeft vertrouwen in het rapport, maar vraagt een snelle
beantwoording op de vraag van Stadsbelangen, zodat in ieder geval
iedere discussie over het rapport zelf wordt weggenomen en het rapport
als basis gebruikt kan worden. Verder geeft de VVD aan in ieder geval
verder te willen met het rapport voor wat betreft de hoogte van de
tarieven en de geleverde prestatie.
De CDA fractie heeft vertrouwen in het rapport en aanvaardt het als
beschrijving van de feitelijke situatie, maar geeft aan dat de
feitelijke situatie niet de norm behoeft te zijn voor het CDA voor de
komende jaren.
Fractie Leefbaar Delft: heeft geen vertrouwen in het rapport en
derhalve geen behoefte aan verdere vervolgstappen. |
|
|
7. |
Rapportage Haaglanden (549916)
De rapportage wordt voor nader
overleg voorgelegd aan de commissie. De heer Kiela (voorzitter Delftse
delegatie) geeft, overeenkomstig eerdere afspraken (halfjaarlijkse
rapportage) een toelichting op de ingediende rapportage.
De commissie stelt vragen over o.a.:
· de regionale woonverdeelsystematiek;
· invloed / agendering onderwerpen Haaglanden in vakcommissies
(parallel laten
lopen met onderwerpen in Haaglanden) / bagage die de delegatie
meekrijgt
richting Haaglanden;
· betrokkenheid met Haaglanden;
· delegatie / stemmingen - via politieke lijnen i.p.v. stedelijke
delegaties
· rapportages richting burger;
· bezuinigingen binnen Haaglanden;
· (gedwongen) samenwerking.
De heer Kiela beantwoordt de
gestelde vragen en meldt dat momenteel binnen de delegatie (in overleg
met de burgemeester/lid DB en de griffier van Haaglanden) gekeken
wordt naar:
· mogelijkheden om delegaties en stemming langs partijlijnen te
organiseren;
· mogelijkheden om meer discussie in het AB te brengen (b.v. door
grotere
onderwerpen in een wat vrije soort discussie te brengen).
De leden van de commissie verzoeken de
heer Kiela (en de overige leden van de delegatie) na te denken over de
vragen:
. hoe onderwerpen die in Haaglanden spelen tijdig in vakcommissies
kunnen
worden gebracht, zodat meegedacht kan worden over deze
onderwerpen door
de leden van betreffende vakcommissies;
. hoe de communicatie over de punten die de Delftse delegatie in
Haaglanden
heeft ingebracht beter naar de burgers kan komen.
De heer Kiela zegt toe:
· in samenwerking met de delegatie na te zullen denken over gestelde
vragen en
voor de zomer met suggesties te zullen komen.
Advies:
De commissie stemt in met de rapportage. |
|
|
8. |
Initiatiefvoorstel RvO VVD/ChristenUnie/SGP
(549917)
Het voorstel is voor advies
voorgelegd aan de commissie.
De commissie brengt advies uit aan de raad.
Voortzetting van de rondvraag.
De leden van de commissie vragen de heer Vuijk naar het bij de
toegezonden stukken ontbrekende 2e juridisch advies.
De heer Vuijk geeft een korte
toelichting op het voorliggend dossier en meldt de reden van het
ontbrekend aanvullend juridisch advies (advies aan de VVD/ChristenUnie).
Hij vraagt de commissie instemming voor het completeren van het huidig
dossier en doorgeleiding naar de raad van eind maart. Indien de
commissie niet instemt met zijn voorstel zal hij het onderwerp opnieuw
(compleet) laten agenderen voor de eerstvolgende vergadering van de
commissie.
Mevrouw Bolten stelt de
commissie, via ordevoorstel, voor het dossier eerst te completeren en
in de eerstvolgende vergadering van de commissie opnieuw aan de orde
te stellen, zodat alle partijen in staat zijn het ontbrekend advies
voorafgaand aan de vergadering te bestuderen en te bespreken binnen
hun fracties.
De commissie stemt in met het
ordevoorstel, het voorstel zal opnieuw worden geagendeerd voor de
eerstvolgende vergadering.
De heer Meuleman vraagt via een
ordevoorstel om met de toezending van het 2e aanvullend
juridisch advies niet te wachten tot de reguliere verzending maar het
advies zo spoedig mogelijk aan de commissie toe te sturen.
De commissie stemt in met het
ordevoorstel en vraagt om toezending van het 2e juridisch
advies bij de eerstvolgende vrijdagpost.
De heren Vuijk en Van den
Doel nemen het ordevoorstel in overweging. |
|
|
9. |
Procedurevoorstel gerichte
takendiscussie (547503).
Het voorstel wordt voor nader
overleg voorgelegd aan de commissie.
De commissie adviseert het college.
De commissieleden stellen vragen over
o.a.:
· de uitbesteding van het stratenmakerswerk
· de vertrouwelijkheid van de strategische voorverkenningen;
· de fasering van de voorstellen;
· de toereikendheid van het bedrag (€ 1,5 miljoen)
het missen in het voorstel:
· het concept shared services;
· de effecten op het voorzieningenniveau.
De wethouder beantwoordt de vragen en
zegt toe:
· samen met de gemeentesecretaris te zullen kijken naar het concept
shared
services en hier nog op terug te zullen komen in de commissie.
Advies:
De commissie stemt unaniem in met de voorgestelde procedure. |
|
|
10. |
Verordening rekeningencommissie
(549801)
Op verzoek van de commissie is
de aanbestedingscommissie accountantfunctie gevraagd om een voorstel
te doen voor een rekeningencommissie. Op 11 maart is het
conceptvoorstel toegezonden aan de commissie. Op 15 maart 2005 heeft
het college n.a.v. het conceptvoorstel een advies toegezonden aan de
commissie. Dit collegeadvies is toegevoegd aan het voorstel en heeft
de goedkeuring van de aanbestedingscommissie.
Het uitgewerkte voorstel inclusief het
advies van het college, wordt ter bespreking voorgelegd aan de
commissie. De commissie adviseert de raad.
Advies:
De commissie geeft een unaniem positief
advies.
De fracties worden gevraagd z.s.m.
kandidaten voor te dragen voor benoeming in de rekeningencommissie,
zodat benoeming in de raadsvergadering van 31 maart a.s. kan
plaatsvinden (aanmelding bij de griffier). |
|
|
11. |
Initiatiefvoorstel Participatiemodel
VVD/ChristenUnie/SGP (550000) .
Het voorstel betreft een
initiatief van de fracties VVD en ChristenUnie/SGP en is bedoeld als
discussiestuk voor de commissie. Genoemde fracties stellen voor om op
basis van het ingediende model te komen tot een
participatieverordening.
De inbreng van de commissie zal samen met het initiatiefvoorstel
worden meegegeven aan het college ter verdere uitwerking van de
participatieverordening die, zoals vermeld in de brief van het college
van 10 maart 2005, reeds in voorbereiding is en in mei aan de
commissie zal worden voorgelegd.
De commissie is unaniem van
oordeel dat het model een goed uitgangspunt is van waar verder gewerkt
kan worden.
Aandacht wordt gevraagd voor de volgende zaken
· het omgaan met panels;
· de verordening moet niet te theoretisch worden (levende
verordening);
· gekeken moet worden naar een mogelijkheid om na het inleveren van
zienswijzen en de beantwoording ervan nog te kunnen reageren
(nu is na
beantwoording geen discussie meer mogelijk);
· de in het model opgenomen spreekuren van ambtenaren;
· bij interactieve beleidsvorming moeten duidelijke doelstellingen
worden
gevormd;
· het vastleggen van een interne procedure waarin wordt opgenomen
welke
doelstelling en welke trede van de participatieladder wordt
gekozen voor een
bepaald traject.
De initiatiefnemers, bij monde van de
heer Van den Doel, danken de commissieleden voor hun inbreng en zeggen
toe het initiatiefvoorstel met de aanvullende opmerkingen richting
college te zullen sturen.
Wethouder Mooiweer vraagt
commissieleden die geďnteresseerd en bereid zijn om mee te denken
over dit onderwerp, zich te melden voor een te formeren
klankbordgroep. De groep zal in april 1 ŕ 2 keer bij elkaar komen ter
voorbereiding van de conceptverordening (aanmeldingen bij de
griffier). |
|
|
12. |
Sluiting
De vergadering wordt om 23.15
uur gesloten.
|
|